قصه گویی کودکان پیش دبستانی

دوره مقدماتی php
قصه گویی کودکان پیش دبستانی
قصه گویی کودکان پیش دبستانی

www.mahdekoodakeanali.com

www.mahdekoodakeanali.com

به نام خدایی که در این نزدیکی است .

 

با صد هزار جلوه کتاب را در چشم ها متجلی کنید .  (مقام معظم رهبری )

قصه و قصه گويي

دوره مقدماتی php

 

قصه گویی کودکان پیش دبستانی

الف) دانستني هاي معلم

 

بخشي از محتواي برنامه ي درسي هنر، قصه و قصه گويي است. براي اجراي اين بخش در كلاس، آشنايي اجمالي با ادبيات كودكان، چگونگي انتخاب قصه و آشنايي با هنر قصه گويي لازم است. گفتني است كه در اين بخش، قصه، ابزاري براي انتقال فرهنگ شفاهي و ايجاد ارتباط كلامي و غيركلامي موثر بين دانش آموزان است كه با هدايت معلم شكل مي گيرد و جريان مي يابد. هم چنين ، محملي است كه با تقويت زمينه ي تخيل، بستر تلفيق ساير رشته هاي هنري برنامه را فراهم مي آورد.

 

1- اهميت قصه و جايگاه آن

 

  قصه و قصه گويي، موضوعي آشنا براي همه ي انسان ها در همه ي روزگاران و جوامع است. انسان ها در سفر و حضر، در غم و شادي، در تنهايي و  جمع و حتي در گير و دار جنگ ها و بحران هاي زندگي با قصه همراه و مايوس بوده اند؛ به همين علت، قصه را هم زاد انسان و زمان شكل گيري نخستين قصه ها را روزهاي آغازين زندگي انسان در زمين، مي دانند.

 

قصه، تنها ، فاتح دنياي كودكان نيست بلكه بزرگسالان نيز در لحظه ي شنيدن يا خواندن قصه، درست مثل كوكان، با قصه جاري و همراه مي شوند و صميميت و صفاي كودكانه مي يابند. پادشاهان ايراني قصه گوياني داشته اند كه در لحظه ي اندوه يا شادي و به ويژه هنگام خواب به آن ها آرامش مي بخشيده اند. شهرزاد قصه گو در «هزار و يك شب» نمونه اي از اين قصه گويان است.

 

« در كتاب هاي آسماني با شيوه اي خاص،‌داستان هايي براي عبرت ،‌ تذكر، هدايت و انذار مطرح شده است؛ تورات ، انجيل و قرآن سرشار از داستان هايي هستند از انبيا، اقوام و تمدن هايي كه آمده اند و رفته اند و زندگي آن ها چراغ راه ديگر انسان ها شده است.» (محمدرضا سنگري، 1373)

 

اصطلاح «قصه» در اين نوشتار شامل همه ي اصطلاحات ديگر چون افسانه، حكايت و داستان نيز مي شود. گاه عنوان داستان، افسانه، حكايت و قصه را به جاي هم به كار مي برند. در اين نوشتار، قصه، عنواني كلي براي همه ي سخنان يا نوشته هايي است كه ساختني روايي همراه با حوادث و ماجراهاي خيالي يا واقعي دارند.

 

«در تعريف قصه مي توان گفت: سخن يا نوشته اي است از روزگاران قديم كه در آن شخصيت هاي گوناگون خيالي يا واقعي ، ماجراهايي مي آفرينند. قصه ها از روزگاران قديم براي آموزش ، انتقال تجربه ها و تاريخ هر قوم از نسلي به نسل ديگر پديد آمده اند». (فرهنگنامه ي ادبيات كودكان و نوجوانان،‌1376)

 

«منظور از افسانه، داستاني است كه در آن انسان ها، جانوران، اشيا يا موجودات تخيلي،‌ ماجراهاي گوناگون باور نكردني به وجود مي آورند؛ براي نمونه، در بعضي از افسانه ها،‌از قاليچه يا تخت يا بال هايي سخن گفته شده است كه انسان به كمك آن ها به پرواز درآمده است. اگر چه پرواز انسان با اين وسيله ها واقعيت ندارد ولي بيانگر آرزوي انسان براي كاستن از رنج سفر و گاهي پاسخ گويي كنجكاوي هاي اوست». (فرهنگ نامه ي ادبيات كودكان و نوجوانان،‌1376)

 

«داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن ، نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه دهد؛ خواه اين داستان كاملاً جنبه ي تخيلي و غيرواقعي داشته باشد و خواه واقعيات زندگي در آن با رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده، آرايش ديده باشد». (ليلي ايمن و توران خمارلو، 1356)

 

در ادبيات سنتي ما ، ماجراهايي كوتاه، به نثر و نظم ، مستقل يا در ضمن موضوعات،‌ در كتاب ها ذكر مي شده است كه به آن ها «حكايت» مي گفته اند. در كتاب هايي چون گلستان و بوستان سعدي ، مثنوي مولانا و بهارستان جامي از اين حكايات فراوان مي توان يافت.

 

2- كاركردهاي قصه براي كودكان

 

كودكان شيفته ي قصه و قصه گويي هستند و قصه ، تاثيري عميق بر روان ، زبان ،‌ رفتار و شخصيت كودك مي گذارد. برخي تاثيرات قصه بر كودكان عبارت اند از:

 

1- زبان آموزي: قصه ها،‌ كودك را با واژگان، اصطلاحات ،‌ نام ها، ضرب المثل ها و … آشنا مي سازند و از اين راه ،‌ علاوه بر ايفاي نقش مهم و جدي در زبان آموزي،‌ فرصت خوبي براي  اصلاح لغزش ها و اشكالات زباني ايجاد مي كنند.

 

در كنار قصه گويي مي توان از كودكان خواست تا مثلاً بگويند كه نام قهرمان چه بوده ، از كجا حركت كرده، چه ديده، چه گفته و چه انجام داده است. در قصه چه عناصر ديگري وجود داشته و … و قصه گو چه ويژگي ها و قصه چه روندي داشته است. با طرح اين سوال ها در پايان قصه، مي توان به كودكان كمك كرد تا درباره ي فضاي قصه ، قهرمانان قصه و حوادث قصه گفت و گو كنند.

 

2- انتقال مفاهيم: قصه به علت كشش ، زيبايي و نقشي كه در برانگيختن حس كنجكاوي دارد، مي تواند بسياري از مفاهيم را به كودكا منتقل كند. هم چنين با انتقال مفاهيم ، به روش غيرمستقيم، نه تنها باعث جذب بهتر و سريع تر مفاهيم به ذهن و زبان كودك مي شود بلكه فهم آن ها را عيني تر و ساده تر مي سازد، به همين دليل، قصه گويي از جدي ترين و بنيادي ترين روش هاي انتقال مفاهيم به دنياي مخاطبان، به ويژه كودكان ، به شمار مي آيد. مفاهيم ساده ي علمي ، طبيعي و حتي معنا و مفهوم واژگان را طي قصه و گاه بدون نياز به توضيح ، مي توان منتقل كرد.

 

3- تقويت حس كنجكاوي: قصه ها به علت دربرداشتن زنجيره ي حوادث ، كودك را وا مي دارند كه به تعقيب حوادث بپردازد يا آن چه را در قصه مي شنود، در دنياي بيرون جست و جو كند. كودك پس از شنيدن قصه، انگيزه هاي بيشتر و كنجكاوي افزون تري براي چنين كاري پيدا مي كند. گفتني است كه ما بايد از نيرو و انگيزه اي كه قصه در كودكان ايجاد مي كند، بهره گيري و استفاده كنيم.

 

4- پرورش قدرت تخيل و خلاقيت: در قصه ها عنصر تخيل بسيار قوي و موثر است ؛ در بسياري از قصه ها، عناصر تخيلي حضوري برجسته دارند. تخيل كودك با شنيدن و خواندن داستان پرورش مي يابد. گاه ديده شده است كه كودك هنگام بازگو كردن داستاني كه شنيده است ، به دخل و تصرف در آن مي پردازد يا داستاني بر همان مبنا مي اسد. اگر اين تخيل جهت داده شود، راه براي كشف استعداد كودكان است.قصه گویی کودکان پیش دبستانی

 

از منظر ديگر، كودكان هنگام گوش دادن به قصه، عناصر ، فضا و حوادث آن را در ذهن خويش مي آفرينند و معمولاً خود را در قالب قهرمان قصه قرار مي دهند؛ به اين ترتيب حداقل تا پايان قصه غرق تخيل در آن اند. با طرح پرسش هايي در پايان قصه ، مي توان اين فضاي تخيل و تجسم خلاق را وسعت و عمق بخشيد. همراهي يك نغمه ي مناسب نيز به وسعت دامنه و عمق بخشيد . همراهي يك نغمه ي مناسب نيز به وسعت دامنه و عمق تخيل كمك مي كند. براي ثبت اين فضا كه خود زمينه ساز بروز استعدادها و خلاقيت كودكان است، مي توان نقاشي براي قصه،‌ كاردستي مناسب قصه و نمايش آن قصه را در زمره ي فعاليت هاي هنري پس از قصه قرار داد.

 

5- آشنايي با واقعيت هاي زندگي: كودك با شركت كردن در تجربه هاي تلخ و شيرين قهرمانان قصه، با واقعيت ها آشنا مي شود و روش هاي مواجهه با مشكلات را در مي يابد. به قول شارل پرو:‌«كودكان را مي توان از طريق قصه هاي دل چسب و دوست داشتني متناسب با توانايي هاي آنان با واقعيت هاي زندگي آشنا كرد. آن ها در موقع گوش دادن به قصه ، مفاهيم پنهان در لابه لاي واژه ها را درك مي كنند؛ هنگامي كه قهرمان داستان در مرداب بدبختي غوطه مي خورد، آن ها غمگين و نگران مي شوند و وقتي كه به جاده ي خوشبختي قدم مي گذارد؛ فريادي از شوق برمي آورند و اگر بخت با شخصيت بد داستان يار شود، بي صبرانه انتظار مي كشند تا او به سزاي كارهاي زشتش برسد؛ اين ها همه دانه هايي است كه در دل كودكانه كاشته مي شود و تاثير آن ، بروز حركاتي از سر شادي يا غم است كه خود، نشان از بارور شدن ذهن آن ها دارد». (فرهنگنامه ي ادبيات كودكان و نوجوانان،‌1376)

 

6- انتقال ارزش ها: همراهي با قهرمانان قصه، باعث مي شود كه صفات ، فضيلت ها و ارزش هاي آنان با روح و جان كودك آميخته شود. وقتي قهرمان به علت خوبي ، صداقت و بخشش مورد حسد يا ستم واقع مي شود و سرانجام، همين ويژگي او را نجات مي دهد،‌ عشق ورزي به اين ارزش ها،‌همچون بذري در نهاد كودك افشانده مي شود و ميل به گريز و پرهيز از كساني كه زشتي ها و بدي ها را منتشر مي كنند؛ نيز در وجود او بارور مي گردد.

 

7- اصلاح رفتار: قصه ها مي توانند به اصلاح ، بهبود و تغيير رفتار كمك كنند؛ به عبارت ديگر، مقصد قصه، عبرت آموزي بوده است. ترديدي نيست كه اگر در پايان قصه،‌باب موعظه و نصيحت باز نشود و قصه خود ، آموزنده و عبرت آموز باشد،‌ چنين تاثيري را به صورت پنهان و پيدا در رفتار كودك خواهد داشت.

 

8- تعامل اجتماعي: اگر كودكان در جريان قصه فعال شوند و حتماً قبل از گفتن قصه،‌از آن ها بخواهيم كه در پرسش و پاسخ هاي بعد از قصه شركت كنند و نظر خود را در مورد قصه و قصه گو بگويند، توجه و دقت شنوايي آن ها تقويت مي شود. هم چنين ، زمينه اي فراهم مي شود كه آن ها با سخن گفتن و بيان احساسات ، شيوه هاي ارتباط با ديگران را تمرين كنند. اين شيوه ، به ويژه براي كودكان خجالتي و انزواطلب بسيار كارا و موثر است.

 

9- پيوند فرهنگي: قصه ها عامل انتقال ميراث فرهنگي و پيوند ميان امروز و گذشته اند. كودكان با شنيدن قصه ها به آرمان ها، آرزوها، رنج ها و شادي ها، باورها و نوع زندگي گذشتگان پي مي برند. گويي، قصه ها پلي هستند كه كودكان امروز را به روزگار گذشته مي برند. قصه ها نوعي آموزش تاريخي نيز هستند، چون از لابه لاي آن ها، تصويري از گذشته فراروي خواننده يا شنونده قرار مي گيرد.

 

قصه های کودکان چگونه باید باشد

 

 

 

1)     همخوان با احساسات و علاقه آنها باشد .نه مبتنی بر دنیای بزرگسالان .

 

2)     دارای ساخت داستانی مناسب کودکان باشد . انگیزه تعقیب را در کودکان ایجاد کند .

 

3)     طولانی و ملال آور نباشد ، کوتاه  باشد .

 

4)     پیچیده و دارای شخصیت های متعدد نباشد .

 

5)     هم خوانی فرهنگی در قصه ها رعایت شود .

 

6)     قصه ها نباید بلافاصله لو برود و کودک تا آخر آن حدس بزند .

 

7)     قصه هایی که تاثیر مثبت داشته باشدند انتخاب شود ، مثل شجاعت ، دوستی به جای دشمنی  .

 

8)     حاوی واژگان فراوان نباشد همچنین جذاب باشد .

 

9)     کتاب قصه را کودک بپسندد( طراحی ، نقاشی ،زیبایی ظاهری )

 

 

 

از قصه مهمتر کسی که قصه را می گوید می باشد . تمرین ، تسلط ، دوست داشتن قصه و قصه گویی و شناخت دنیای کودک از ضرورت های کار قصه گویی است

 

 

 

شرایط قصه گو

 

 

1)     قصه را خوانده باشد و زیر و بم های قصه و فضای مناسب کلامی را بداند .

 

2)     قصه ای که خودمان دوست داریم را بگوئیم کودک از خطوط و چهره قصه گو بی علاقه گی را می فهمد .

 

3)     از فضای قصه بیرون نرود ( قطع قصه ،گفتگو یا خوردن )

 

4)     صبور و با حوصله باشد (شتاب برای تمام کردن ، پاسخ سئوالات دانش آموز ندادن )

 

5)     حرکات قصه گو و صدایش خیلی مهم است .

 

6)     تکیه کلام نا به جا نداشتن .

 

7) رابطه عاطفی برقرار کردن .

 

8) لحن و حرکات قصه گو وقتی به پایان قصه نزدیک می شود باید آرامش بخش باشد .

 

9) قصه گو دارای لکنت زبان نباشد .و تو دماغی صحبت نکند .

 

10) آراستگی ، ظاهر و لباس قصه گو باید مطلوب باشد .

 

  * قصه های تصویری برای روز و قصه های بدون تصویر برای شب مورد نیاز است .*

 

از قصه های دنباله دار برای پرورش تخیل و صبوری بچه ها استفاده می شود .

 

 

روش های قصه گویی

 

 

1)     قصه خوانی : جهت واژه آموزی و تشویق کودکان به کتاب و کتاب خوانی تکیه بر متن است و در قصه

 

گویی تکیه بر حافظه

 

2)     قصه گویی ساده : وقتی قصه را بیان می کنیم نگاهمان ارتباط برقرار می کند ( ارتباط چشمی)

 

3)     قصه گویی همراه با پرده خوانی : همراه با تصویر ، اسلاید ،تابلو یا همراه با کارت مثل نقاشی ،تعزیه

 

خوانی

 

   4)  قصه گویی همرا با تقلید صدا :صدای زیر برای کودکان و زنان و صدای بم برای مردان و بزرگسالان

 

  5)  قصه گویی همراه با تقلید کلمات : 

 

  الف) تقلید حرکات بدون تغییر صدا یعنی با صدای خودش

 

 ب)  تقلید حرکات با صدای حیوانات یا هر چیز مورد نظر

 

   6) قصه گویی همراه بازیگران : 

 

             الف) بازیگران آشکار  

 

             ب) بازیگران پنهان

 یک وقت به صورت نمایش آشکار است . داستان را اجرا می کنیم بازیکنان را یکی یکی معرفی می کنیم

 

  شنگول و منگول ، راوی قصه را بیان می کند بازیگران به نوبت می آیند .

 

  یک وقت بازیگران پنهان ،بازیگران معرفی نمی شوند راوی قصه را می گوید ناگهان از وسط ، مثلا وقتی

 

  گفت : (پدر بزرگ گفت ) نقش آن رااجرا می کند

 

 

در پایان از توضیح یا توصیف آن بپرهیزید چون این کار خلاقیت ، تفکر و کشف را از کودکان می گیرد .

 

 

 

 

 

 

 

طراحي و تدوين كارتهاي قصه گويي

شايد بهترين تعريف براي ارزش و اهميت قصه گويي، استناد به نكاتي است كه در مورد خاستگاه قصه گويي بيان شده است و براي هريك دلايلي وجود دارد:

* الهام گرفته از نيازهاي كودكانه بشر، براي سرگرم كردن خود.

* نياز به تبيين جهان مادي پيرامون بشر.

* به جهت نياز مذهبي ذاتي انسان، به بزرگداشت و تكريم نيروهاي ماوراءالطبيعه كه به عقيده او در جهان حضور دارند.

* از ميل آدمي بر ضبط و ثبت حالات پيشينيان و يا اعمال آنها به اميد اينكه بدانها جاودانگي بدهد.

* از نياز انسان به مبادله تجربه با انسان ديگر نشأت مي گيرد.

و بالاخره نياز زيباشناختي انسان را از طريق نظم و شكل بوسيله زبان و نحوه بيان معنا مي بخشد.

قصه گويي چه در دوران قبل از چاپ بوسيله حروفچيني و چه بعد از آن، در ميان افراد باسواد و بيسواد هميشه شنوندگاني مشتاق داشته است و پير و جوان به فراخور حال خود از آن لذت برده اند، هرچند محتواي قصه ها، كمابيش متفاوت بوده و هدف از بيان، آموزش و يا انتقال ارزشهاي گوناگون از نسلي به نسل ديگر و يا به همان نسل بوده است. اما جدا از اين بحث دو نكته قابل توجه در تمام اين ادوار وجود دارد. نقش و اهميت قصه گو و روش قصه گويي. چرا كه قصه گويي «بسان يك هنر به معناي بازآفريني ادبيات است، جمع آوري واژه هاي چاپ شده در يك كتاب و زنده كردن آنها».

قصه گويي يك آفرينش دوجانبه است كه حداقل نياز به دوقطب دارد، گوينده و شنونده، و هر دو در خلق يك داستان و آفرينندگي آن نقشي بسزا دارند. قصه گو «پيامگذاري» است كه رمزهاي صوتي، زباني و حركتي را براي به رمز درآوردن و انتقال پيام بكار مي گيرد و با اتخاذ روشي مناسب آن را اجرا مي كند. از طرف ديگر شنونده كسي است كه بايد پيامها را دريافت كرده و آن را درك كند تا بتواند خود را درآن موقعيت احساس كند و يا با قهرمان همانند سازد. بنابراين قصه گو با اتخاذ روشي مناسب بايد مسير را براي يكي شدن هموار سازد و از اينجاست كه قصه گو، علاوه بر تمام ويژگيهاي خاص براي قصه گويي (انتخاب قصه، صوت و صدا، حركت و محيط) بايد با استفاده از روشهاي متداول مثل استفاده از كتاب، عروسكهاي نمايشي، اشياء، فيلم و اسلايد، استفاده از شنوندگان بهره گيرد، يكي از ابزارهاي مناسب براي قصه گويي براي كودكان پيش از دبستان، كارت قصه گويي است.

 

ديرينه كارتهاي قصه گويي

استفاده از كارتهاي قصه گويي ابزار جديدي براي قصه گويي نيست، بلكه از قديم الايام متداول بوده است:

* تصاوير نقاشي شده بر روي پوست كه صحنه هاي مختلفي از داستانهاي مذهبي را به صورت طومارهایی به نمايش درآورده است.

* ورقه هاي تصويري schider كه به صورت بافته هاي چوبي، گراورهاي مسي يا تابلوهاي رنگ روغن.

* پرده هاي پارچه اي از جنس كرباس كه تصاويري بر آن ترسيم شده است.

* كارتهاي كامي شي بايي كه در قصه گويي ژاپني از آن استفاده مي شد و شامل تعدادي صفحه هاي چوبي بود كه صحنه هايي از داستان را نشان مي داد و در يك جعبه چوبي قرار مي گرفت تمام اين ابزارها، نمونه هايي از كارتهاي قص هگويي بودند كه براي اجراي بهتر، قصه گو از آن بهره مي گرفت و بعدها به اين مجموعه كتابهاي مصور نيز افزوده شد.

* شايد بتوان پرده خواني را نيز شيوها در بيان قصه گويي دانست.

 

هدف استفاده، از كارتهاي قصه گويي براي كودكان

از آنجا كه تصوير، يكي از ابزار مناسب براي انتقال پيام است، كارتهاي تصويري قصه گويي مي تواند ماجراها را به صورت پشت سرهم در مقابل ديدگان كودك قرار دهد و بچه ها با دنبال كردن تصاوير و شنيدن محتوا، ماجرارا پيگيري كنند. بنابراين هدف استفاده از اين كارتها را مي توان در چند جهت جستجو كرد:

* ايجاد زمينه لازم براي ارائه مفاهيم به شكل رغبت انگيز و پرجاذبه

* ايجاد زمينه لازم براي ارائه مفاهيم با استفاده از تصوير

* ايجاد زمينه لازم براي ترغيب كودك به گفتگو و تمركز، بخصوص در مناطق دوزبانه

* افزايش توجه كودك به نكات اساسي قصه و نيز افزايش قدرت تشيخص كودك، براي درك توالي وقايع

* ايجاد زمينه مناسب براي سرگرم شدن كودك و علاقمند كردن او براي كتابخواني و ايجاد عادت به مطالعه

* تشويق كودك براي تمركز و تشخيص آنچه مي شنود با آنچه كه مي بيند.

* تشويق كودك به بحث با پرسشهايي كه جنبه پيش بيني كننده دارد و مستلزم تخيل پردازي كودك است

* تشويق كودك براي شركت در يك فعاليت گروهي

* فعال كردن قدرت تخيل كودك و نيز فعال كردن ذهن براي دقت به تصاوير و جور كردن تصاوير

* ايجاد آمادگي در كودك، براي خواندن از روي تصوير، عادت به حركت چشم از راست به چپ كه نهايتاً او را در امر خواندن كتاب ياري مي دهد.

* پرورش خزانه كلامي و استفاده از زبان براي برقراري ارتباط بهتر.

 

نحوه ساخت كارتهاي قصه گويي1ـ

۱- نويسنده قصه و يا داستان از ابتدا، محتوا را براساس چند كارت طراحي كند و تصوير مناسب همان محتوا را روي آن نقاشي كند.

2ـ در ادبيات كهن و نيز قصص قرآن و روايات، منابع ارزشمندي وجود دارد كه متأسفانه به علت متن سنگين ـ حجم زياد و بالاخره تصويري نبودن، بدانها توجه نشده و يا براي كودكان مناسب تشخيص داده نشده است. در اينجا مي توان محتوا را به زباني ساده، كوتاه، همراه تصوير در قالب كارتهاي قصه گويي ارائه داد.

3ـ گاه در ميان كتابهاي كودكان در گروههاي سني بالاتر به كتابهايي برخورد مي كنيم كه از نظر محتوا مناسب كودكان پيش از دبستان است اما از نظر حجم طولاني هستند، مي توان اين دسته از كتابها را با استفاده از تصاوير همان كتاب به صورت كارت تصويري درآورد.

4ـ بسياري از كتابها در اثر استفاده مستعمل و پاره مي شوند و امكان تعمير و بازسازي وجود ندارد در اينجا مي توان با انتخاب چند تصوير و چسباندن آنها بر روي مقوا، به صورت كارت قصه گويي از آن استفاده مجدد نمود.

لازم به تذكر است كه محتواي قصه ها و تصاوير، تعداد كارت يك مجموعه را مشخص مي سازد، بنابراين هر داستاني مي تواند كارتهاي تصويري متفاوتي داشته باشد و از آنجا كه در گروه هاي سني پايين حوادث محدود و شخصيتها و قهرمانان تعدادشان كم است، طبيعي است كه تعداد كارت قصه ها نيز محدود مي باشد.

 

نحوة استفاده از كارتهاي قصه گويي

همانگونه كه در ابتداي امر اشاره شد قصه گويي يك آفرينش دوجانبه است كه حداقل نياز به دو فرد دارد گوينده و شنونده، در اين مورد گوينده، مربيان و يا والدين هستند و شنوندگان كودكان .

با توجه به اين مطلب، نحوة استفاده از اين كارتها نيز براي دو گروه طراحي شده است و با توجه به اهداف كلي كارتهاي قصه گويي، هر دو مي توانند از آن استفاده نمايند، هرچند نهايتاً نتيجه كار تعامل بين اين دو فرآيند است:

الف ـ نحوه استفاده كارت توسط مربي

1ـ مربي با انتخاب يك مجموعه داستاني، ضمن نشان دادن تصاوير به كودكان، حوادث قصه را پي مي گيرد. محتواي قصه در پشت تصاوير نوشته می شود.

2ـ مربي مي تواند تصاوير را مرحله به مرحله روي فلانل برد يا تخته نصب كند و قصه را با بيان خود براي كودكان بازگو كند.

3ـ مربي با نشان دادن چند تصوير قصه را آغاز كند و تمام آن را به عهده كودكان بگذارد، سپس متن اصلي را با قصه هاي ساخته شده كودكان مقايسه كند.

4ـ پس از اتمام قصه با تصوير، از كودكان مي خواهد كه داستان را براساس تصاوير بازگويي كنند.

5ـ پس از اتمام قصه به تعداد كارتها، گروه هايي را انتخاب كند و كارتهاي يك مجموعه را بين آنها تقسيم نمايد و از كودكان بخواهد با توجه به تصويري كه در دست دارند، توالي داستان را مشخص كرده و براساس آن به ترتيب بايستند و هريك ماجراي تصوير خود را بيان كنند.

6ـ بعد از طي چند جلسه قصه گويي با ابزار كارتهاي قصه گويي گوناگون، مربي مي تواند چند تصوير از مجموعه كارتها انتخاب كرده و آنها را به كودكان نشان دهد و از آنها بخواهد كه حدس بزنند تصوير متعلق به كدام قصه است (بازشناسي حافظه ديداري)

7ـ مربي كودكان را تشويق كند كه كارتها را براساس وقايع تنظيم كنند و داستان نشنيده را بازگو كنند و به عكس تصاوير داستان شنيده شده را براساس موضوع تنظيم كنند.

ب ـ نحوة استفاده از كارتهاي قصه گويي توسط كودكان

پس از بيان قصه ها توسط كارتهاي قصه گويي، كودكان مي توانند فعاليت هاي زير را شخصاً انجام دهند:

1ـ داستان ها را براساس تصاوير به زبان خود بيان كنند.

2ـ صحنه هاي داستان را براساس آنچه كه شنيده و يا ديده اند مرتب كنند.

3ـ براساس تصاوير، از طريق بسط عقايد معنادار در قالب جمله به رشد كلامي خود توسعه دهد.

4ـ براساس تصاوير، داستان جديد خلق كند.

5ـ كودك بايد بتواند تداوم مطلب را از طريق تصاوير دنباله دار درك كند.

6ـ آمادگي خواندن را از راست به چپ از طريق تصوير پيدا كند.

از آنجا كه محيط برانگيزنده و خلاق در بهبود خلاقيت مؤثر است و خلاقيت در خلاء صورت نمي گيرد و نيز همه كودكان استعداد خلاقيت دارند اما از نظر ميزان دارا بودن قدرت خلاقه متفاوت هستند، بنابراين هرچه دانش و تجربه آنها بيشتر شود، پايه و مبناي كوشش هاي خلاق كيفي تر مي شود.

استفاده از كارتهاي قصه گويي يكي از ابزار قصه گويي است و تنها روش نيست. تصاوير كارتها بايد بزرگ، واضح و روشن باشد. تكرار قصه ها با روشهاي گوناگون بلامانع است و ديگر آنكه از تصاوير كشيده شده توسط كودكان نيز مي توان براي قصه گويي توسط خود آنها استفاده نمود.

اطلاعات تماس:

.۰۲۱۷۷۱۸۹۶۲۴ .۰۲۱۷۷۱۹۱۶۵۹

قصه گویی کودکان پیش دبستانی

اطلاعات تماس:

.۴۴۲۸۸۰۵۰ .۰۹۱۲۸۱۸۰۲۰۸

قصه گویی برای کودکان از قدیم مرسوم بوده است و از سرگرمی های جذاب برای کودکان محسوب میشود.

مهارت قصه گویی می تواند بیش از یک سرگرمی ساده باشد و برای تربیت کودکانمان به ما یاری برساند.

 

امروزه تحقیقات علم روانشناسی ثابت کرده است، قصه درمانی می تواند در حل مشکلات یادگیری، اختلالات رفتاری، کاهش افسردگی، رشد اخلاقی و موفقیت در زندگی فرد نقش بسیار مهمی داشته باشد.

– در صورتی که والدین یا مربی قصه گو هستند، باید سعی کنند با استفاده از حرکات بدن،تغییر لحن صدا، قصه های عکس دار، استفاده از عروسک شخصیت های قصه، سوال و پرسش و شریک بودن هر دو والد در قصه گویی، آن را جذاب و اثر گذارتر کنید.

– اگر قصه توسط کودک شما گفته یا خوانده می شود، باید پس از چند بار شنیدن یک قصه،آن را برای شما بازگو کند، این کار در تعمیق پیام های داستان به او کمک می کند.

– ساخت داستان بر مبنای یک اتفاق آموزنده که کودک خودش آن را درک کرده، ساخت قصه برای نقاشی و کاردستی، ادامه دادن یک قصه یا ساخت قصه برای چند عکس متوالی،می تواند در سنین مختلف پیام های آموزشی را به کودک شما منتقل کند.

مناسب بودن یک داستان را، تطبیق گروه سنی کودک با قصه، هدف و موضوع آن، شخصیت قهرمان اصلی قصه و همچنین سیر منطقی اتفاقات در قصه، استفاده از کلمات روان و حفظ روح کنجکاوی در اتفاقات قصه تعیین می کند.

– کودکان در یک سالگی از شنیدن قصه لذت می برند، در این سن قصه های کوتاه همراه با تصاویر و لحن آهنگین برای کودک جذاب است.

– در فاصله سنی دو، سه سالگی مدت زمان توجه کودکان کوتاه است، از این رو مناسب است از قصه های کوتاه که شامل تجربه های روزانه کودک و دارای جمله های تکراری و روان باشد استفاده کنید.

– در فاصله سنی چهار الی شش سالگی علاوه بر اهداف ذکر شده برای قصه، می توان از آن برای آمادگی رفتن به مدرسه، افزایش علاقه وی به علم آموزی و حتی آموزش های اولیه برای خواندن استفاده کرد. سعی کنید این تجربه خوشایند را با شادی، سرگرمی و استفاده از قهرمانان قصه هایی که بسیار پر تلاش و موفق هستند همراه کنید. کتاب هایی که با خلاقیت های تصویری امکان شریک شدن کودک را در خواندن قصه مهیا می کند.

– از هفت سالگی به بعد می توان به کمک کتاب های ساده، خواندن قصه ها را به او واگذار کرد و دایره لغات کودک را افزایش داد.

– شرایط سنی و علاقمندی کودک تان نکته مهمی برای این کار است، طرح اولیه ای برای داستان در نظر بگیرید و شخصیت های داستان را مشخص و جذابیت هایی را برای هر کدام طراحی کنید.

– برای ادامه کار، باید خلاصه ای از داستان را بدانید و بعد دست به گسترش آن بزنید.

– پیام های داستانتان را مستقیم و دستوری نسازید. زمان بیان قصه را در زمان های آرام و بعد از فعالیت کودک قرار دهید.

– به خاطر بسپارید برای ماهر شدن در استفاده از ابزار تربیتی قصه گویی،مطالعه و تمرین لازم است.

عنوان مجله:   پدر و مادرها    شماره ۳۲

اطلاعات تماس:

.۷۷۱۹۱۶۵۹ .۷۷۱۸۹۶۲۴

اطلاعات تماس:

.۴۴۲۸۸۰۵۰ .۰۹۱۲۸۱۸۰۲۰۸

تمامی حقوق مطالب و تصاویر تولیدی این سایت متعلق به سایت رادیو کودک است، هرگونه کپی برداری با ذکر نام سایت و لینک به آن براساس صفحه قوانین و مقررات بلامانع است.

بدانیم

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

دریافت تمام آخرین مطالب را چند بار در ماه به ایمیل خود تحویل دهید.

مهد کودک و پیش دبستانی الفبا با کادر مجرب و متخصص و خلاق، پیشرو در آموزش کودکان

ساعات کار:
شنبه – 4شنبه ……  7AM – 6PM
5شنبه  ……………… 7AM – 1PMقصه گویی کودکان پیش دبستانی

مطالب مناسبی رو براتون ارسال میکنیم
مهد کودک و پیش دبستانی الفبا، واقع در منطقه 3 تهران – خیابان دولت

همان‌قدر که قصه گویی برای کودکان مهم است، اجرای درست آن نیز اهمیت دارد. شش نکته‌ای که در ادامه بیان می‌شود به شما کمک می‌کند تکنیک‌ها قصه گویی را به‌خوبی درک کنید و قصه گوی بهتری شوید.

 

داستان نه باید خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی. یک داستان خیلی کوتاه شاید نتواند پیام را به‌درستی منتقل کند و یک داستان بلند هم شاید برای کودکان خسته‌کننده شود و جذابیتش را از دست بدهد؛ بنابراین با در نظر گرفتن سن و شرایط مخاطب در مورد میزان طولانی بودن داستان تصمیم بگیرید.

۲. شرایط مناسب

هنگام قصه گویی برای کودکان یک مکان و فضای راحت انتخاب کنید. یک فضای مناسب حس و حال خوب را ایجاد می‌کند.قصه گویی کودکان پیش دبستانی

۳. مقدمه مناسب

اگر می‌خواهید قصه‌ای بگویید، درباره جایی که داستان را از آن شنیده‌اید و کسی که آن را برایتان تعریف کرده است یا مکانی که قصه در آن رخ داده، صحبت کنید. برای کودک بگویید این داستان چه کمکی در زندگی‌تان کرده است و فکر می‌کنید چه فایده‌ای برای او داشته باشد. تلاش کنید از همان ابتدا احساس اشتیاق و علاقه‌مندی را در کودک بیدار کنید.

 

 

۴. حالت‌های چهره متناسب با داستان

هنگامی‌که مشغول قصه گویی برای کودکان هستید، از حرکت‌های دست و حالت‌های چهره خود کمک بگیرید و تلاش کنید این حرکت‌ها متناسب با قصه باشد. حتی می‌توانید صداهای گوناگون دربیاورید یا از کودک بخواهید این کار را انجام دهد تا داستان جذاب‌تر شود.

۵. بلند و شمرده

با صدای بلند و رسا اما درعین‌حال شمرده و آهسته قصه گویی کنید. صدایتان باید بتواند احساسات مختلف داستان را برای کودکان بیان کند. تن و لحن صدای خود را هنگام قصه گویی تغییر دهید و هر کجا لازم است درنگ کنید.

۶. مشارکت دادن کودک

تلاش کنید با استفاده از جمله‌ها مختلف و مطرح کردن پرسش‌هایی مانند: «تو می‌دانی؟» او را هم در جریان قصه گویی شرکت دهید. شما می‌توانید درباره پیام داستان هم از کودک سؤال بپرسید و به این روش او را در فعالیت شریک کنید.

برای آشنایی با مزیت‌های قصه گویی برای کودکان، مقاله زیر را بخوانید:

 

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کاربردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2008 – 2019

 

«اهمیت قصه گویی برای کودکان پیش‌دبستانی» عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش می‌خوانیم:

قصه پاسخی به کنجکاوی کودکان و یکی از ابعاد فطرتشان است. بنابراین قصه با فطرت پرسشگر، جست‌و‌جوگر و کنجکاو کودکان پیوند دارد. قصه گویی به رشد توانایی‌های ذهنی و هیجانی کودکان کمک شایانی می‌کند. با این کار نه تنها کودکان با صداها، کلمات و زبان آشنا می‌شوند بلکه کتاب و کتاب‌خوانی هم برایشان ارزش پیدا می‌کند. قصه گفتن برای کودکان سبب تقویت قوه تخیل و کنجکاوی آنان می‌شود و به رشد مغزی‌شان کمک می‌کند. آشنایی هر چه بیشتر کودکان با قصه به آنان کمک می‌کند بین دنیای واقعی و دنیای خیالی تمایز قائل شوند. همه این‌ها به افزایش خلاقیت کودک می‌انجامد.نویسنده در ادامه به ویژگی‌های یک قصه خوب اشاره کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از :1. قصه باید حس کنجکاوی کودک را برانگیزد.2. پیوستگی منطقی صحنه‌های قصه به ذهن کودک نظم می‌دهد. 3. قصه به قوه تخیل کودک کمک می‌کند و او خود را یکی از شخصیت‌های قصه می‌پندارد. 4. قصه خوب موجب رشد نیروی بیان، تکلم و افزایش گنجینه لغات و اطلاعات کودکان می‌شود.5. قصه مناسب به کودکان در حل مشکلات و مسائل زندگی و کسب مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند. 6. کودکانی که در دوره پیش از دبستان به قصه گوش داده و با صداها و واژه‌ها و معنای آن‌ها به صورت شنیداری آشنا شده‌اند، در سنین مدرسه در برخورد با شکل نوشتاری کلمات معلنی آن‌ها را سریع‌تر درک می‌کنند.

 

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 32، زمستان 1395 نویسنده: لیلا رحمانی، مدیر مدرسه ابتدایی و پیش‌دبستانی شیخ طوسی قزوینکلیدواژه‌ها: قصه، پیش‌دبستانی، کودکانبرای دریافت فایل پی‌دی‌اف این مقاله کلیک کنید

منبع: کتاب مجموعه فعالیت‌های عملی برای شنیدن، صحبت کردن و خواندن

نویسنده: کیتی دوگلاس | ترجمه و تالیف: مریم نوزرآدان | انتشارات بافرزندان

تهران، میدان انقلاب، ابتدای خیابان انقلاب، بین منیری جاوید و 12 فروردین، ساختمان 1348

66950877 [021]

[email protected]

قصه گویی کودکان پیش دبستانی

@bafarzandan

برای قصه گویی هیچ گونه تجهیزات خاصی نیاز نیست و تنها مهارت شنیداری و صحبت کردن خوب برای ایجاد تصاویر خلاقانه نیاز است. قصه گویی به کودکان کمک می کند که یاد بگیرند چگونه خود را ابراز کنند و احساسات و اندیشه های خود را بیان کنند و در دنیای پرسرعت تکنولوژی امروز این مهارت به کوکان کمک می کند که قدرت سخن گفتن و شنیدن را درک کنند.

قصه گویی مهارت ها زیر را در کودکان تقویت می کند:

قدرت تکلم

داشت مهارت سخن گویی باعث می شود که کودک بتواند به راحتی و بدون دعوا و تنها با سخن گفتن مشکلاتش را حل و فصل کند. اینکه کودک بتواند شفاف و واضح تفکرات و احساست خود را بیان کند در جهت امنیت کودک نقش مهمی دارد. توانایی برقراری ارتباط اولین قدم برای در خواست کمک در مواقع ضروری می باشد.

قدرت تخیل

قصه گویی کودکان پیش دبستانی

قصه گویی و همچنین شنیدن قصه باعث می شود که کودک از قوه تخیل خود استفاده کند و رشد قوه تخیل باعث می شود که کودکان به فکرهای نو و خلاقانه داشته باشند. همچنین داشتن قوه تخیل قوی باعث می شود که کودک اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و همچنین بتواند تلاش و رسیدن به آرزوهایش را برای خودش تصویرسازی کند.

قدرت تعقل

تعریف داستان های افسانه ای و کهن بچه ها را به صورت آهسته و غیرمستقیم به سمت خوبی ها و ارزش های اخلاقی هدایت می کند به این صورت که با خلق تصاویری به آنها فرصت می دهد که نتیجه تصمیم ها و کارهای عاقلانه و غیرعاقلانه را ببینند و درک کنند.

فایل پیوست را دریافت کنید. در هر سری از فایل ها 6 تصویر وجود دارد که باید آن ها را از بخش های نقطه چین ببرید و به صورت کارت در آورید سپس با کشیدن یه کارت داستان را شروع کنید و هر بار یک کارت جدید دربیاورید و داستان را ادامه دهید.

این کار به کودک شما کمک می کند که از قوه تخیل و همچنین تکلم خود استفاده کند و صحنه هایی را بر اساس این تصاویر خلق کرده و داستانی را برای شما روایت کند.

سری دوم این کاربرگ ها را می توانید در مطلب “کاربرگ هایی جهت تمرین مهارت قصه گویی (سری دوم)” مشاهده کنید.

پرداخت و دانلود فوری مجموعه ۱۰ کاربرگ مهارت قصه گویی

جهت مشاهده همه کاربرگ های مهدیاب اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

به روزترین مهد کودک ها

آخرین نظرات

هرگونه کپی برداری از مطالب مهدیاب تنها با ذکر منبع و لینک به آن مجاز می باشد. ۱۳۹۰-۱۳۹۷ 

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

پدر و مادرهای امروزی چقدر به قصه گویی برای کودکان اهمیت می‌دهند؟ شما به‌عنوان یک پدر یا مادرمسئولیت‌پذیر هر چند وقت یکبار برای کودک دلبندتان قصه می‌خوانید؟ این روزها، رایج‌ترین پاسخ، به‌ندرت یا حتی هیچ‌وقت است! امروزه پدر و مادرهای جوان فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ در میان پیچیدگی‌های زندگی، کمبود وقت آزاد، وابستگی و اعتیاد به ابزارهای نو، قصه‌گویی برای کودکان به فراموشی سپرده می‌شود. اما باید بدانید که قصه‌گویی نقش شگرفی در شکل‌گیری شخصیت کودک‌تان دارد. قصه‌گویی و داستان‌خوانی، سنتی کهن است. بخشی از کودکی بسیاری از ما همراه با داستان گویی بزرگ‌ترها سپری شده است.قصه گویی کودکان پیش دبستانی

این روزها پدر و مادرها به‌جای خواندن و تعریف کردن داستان، ترجیح می‌دهند کودک‌شان را با تماشای کارتون موردعلاقه‌شان بخوابانند. قصه‌گویی که از لذت‌های سادهٔ دوران کودکی است، مزیت‌های بسیاری به همراه دارد. پدر و مادرها باید هر شب، زمانی را صرف قصه‌گویی برای بچه‌ها کنند.

خواندن کتاب داستان با صدای بلند اصلا کار سختی نیست. اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید یکی از داستان‌هایی را که بلدید تعریف کنید، خاطره‌ای از روزهای کودکی خودتان بگویید یا متنی را از روی گوشی همراه‌تان بخوانید. مزیت‌های قصه‌گویی، به‌ویژه برای خردسالان، کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی‌ها بی‌شمارند.

کودکان در سراسر دنیا عاشق داستان هستند. آنها دوست دارند از شخصیت‌های موردعلاقه‌شان بشنوند و گاهی هم از آنها تقلید می‌کنند. با تعریف کردن داستان‌هایی با پیام‌های معنادار، بی‌تردید ارزش‌هایی مانند دانایی، روراستی، شجاعت و … در سن پایین در آنها ریشه می‌گیرند.

با تعریف داستان‌های رایج برای کودکان یا خاطراتی از کودکی خودتان، بچه‌ها با آداب و سنت‌های گوناگون خانوادگی و اجتماعی آشنا می‌شوند. تعریف داستان‌هایی دربارهٔ افراد مختلف فامیل، آنها را با پیشینهٔ خانوادگی و نسب‌شان آشنا می‌کند.

خواندن داستان با صدای بلند، کودک را با زبان، واژه‌ها و عبارت‌های جدید آشنا می‌کند. این روشی کارآمد برای آموزش کلمات تازه و چگونگی تلفظ عبارت‌هاست.

بیشتر بچه‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی بر موضوعی خاص تمرکز کنند. همچنین معمولا به حرف زدن بیشتر از گوش دادن علاقه دارند. قصه‌گویی نه‌تنها توانایی تمرکز کودک را تقویت می‌کند بلکه آنها را مشتاق شنیدن و فهمیدن می‌کند.

گوش دادن به داستان باعث می‌شود به‌جای تماشای تصاویر در ابزار‌های دیداری، شخصیت‌های داستان، مکان‌ها، جریان داستان و … را در خیالش مجسم کند. گوش دادن به داستان همچنین خلاقیت و خیال‌پردازی کودک را تقویت و او را نسبت به ایده‌ها و اندیشه‌های متنوع پذیراتر می‌کند.

با استفاده از برخی ترفندها، می‌توانید از قصه‌گویی برای تقویت حافظهٔ کودک‌تان بهره بگیرید. پس از قصه‌گویی، می‌توانید از کودک‌تان بخواهید قصه را با زبان خودش تعریف کند یا به نکته‌های خاص یا ویژگی‌های شخصیت‌ها اشاره کند. این کار هم حافظهٔ کودک را تقویت می‌کند و هم توانایی تمرکز او را افزایش می‌دهد.

کودکان به‌سادگی امکان رویارویی با فرهنگ‌ها و شرایط اجتماعی کشورهای مختلف دنیا را ندارند. با قصه‌گویی برای کودکان، آنها را با مکان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون سراسر جهان آشنا می‌کنید. سعی کنید قصه‌های متنوعی از کشورها و فرهنگ‌های متفاوت برای کودکان بخوانید تا دید و درک آنها را گسترده‌تر کنید.

قصه‌گویی، بنیانی برای یادگیری و آموزش رسمی است. کودکان بسیاری با تکرار و بدون درک موضوعی خاص، آن را فرا می‌گیرند. قصه‌گویی به‌شکل پیوسته و تکرارشونده، به کودک کمک می‌کند درک بهتری از آنچه می‌خواند یا می‌شنود پیدا کند و هم‌زمان لذت ببرد. گاهی وقت‌ها آموزش مفاهیم درسی به‌وسیلهٔ داستانی جذاب (برای مثال موضوع کسل‌کنندهٔ تاریخی که در قالب داستانی هیجان‌انگیز بیان می‌شود) فراگیری را ساده‌تر و کنجکاوی را تقویت می‌کند.

گاهی کودکان با وجود اینکه لبریز از حس کنجکاوی هستند، برای پرسیدن تردید دارند! قصه‌گویی به کودک در فراگیری هنر طرح پرسش‌های درست، کمک می‌کند. همچنین به آنها نشان می‌دهد چطور مکالمه‌ کنند و اعتماد به نفس آنها را تقویت می‌کند. خواندن و شنیدن داستان به‌شکلی تکرارشونده، توانایی سخنوری کودکان را بهبود می‌بخشد.

بیشتر وقت‌ها موقعیت‌های دشوار، کودکان را گیج و سردرگم می‌کند. داستان‌هایی با موضوع آدم‌هایی که در موقعیت‌های دشوار قرار می‌گیرند، به کودک کمک می‌کند درک بهتری از چنین موقعیت‌هایی پیدا کند. بهتر است برای کودکان داستان‌هایی تعریف کنید که نشان می‌دهند رنج و سختی هم مانند شادی و خوشی، بخشی از زندگی هستند. داستان‌های مناسب به کودکان کمک می‌کنند با موقعیت‌های گوناگون و به‌طور کلی زندگی، بهتر روبه‌رو شوند.

همان‌قدر که قصه‌گویی برای کودکان مهم است، انتخاب روش درست قصه‌گویی نیز اهمیت دارد. نکاتی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کنند به روش درست برای کودکان قصه بگویید.

قصه نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد. داستان خیلی کوتاه ممکن است امکان انتقال پیام درست را نداشته باشد. در سوی مقابل، داستان خیلی بلند ممکن است کودک را کسل کند. با در نظر گرفتن سن و دیگر شرایط، دربارهٔ بلندی داستان تصمیم بگیرید.

فضایی راحت و آسوده را برای تعریف داستان فراهم کنید. محیط و حس مناسب را برای خواندن یا تعریف کردن داستان خلق کنید.

اگر خودتان داستان تعریف می‌کنید، برای کودک روشن کنید کجا و از چه کسی آن را شنیده‌اید. برای او توضیح بدهید که چطور شنیدن این داستان به شما کمک کرده است و چطور می‌تواند به او کمک کند. سعی کنید از همان آغاز، توجه کودک را جلب کنید.

هنگام تعریف داستان، از حرکات مناسب دست، بدن و چهره غافل نشوید. می‌توانید با صداهای متفاوت از زبان شخصیت‌های مختلف صحبت کنید یا از کودک‌تان بخواهید این کار را انجام دهد تا جذابیت داستان را بیشتر کنید.

باید به اندازهٔ کافی بلند اما شمرده و به‌آهستگی قصه را تعریف کنید. صدای شما باید همان حسِ‌ موجود در قصه را منتقل کند. متناسب با قصه، بلندی و لحن صدایتان را تغییر دهید؛ در بخش‌های گوناگون و به تناسب موقعیت مکث کنید.

با به‌کارگیری عبارت‌های مختلف یا پرسیدن سؤال‌هایی مانند «می‌دونی چطوریه؟» کودک را درگیر قصه کنید. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید دربارهٔ پیام داستان یا آنچه از آن فهمیده‌اند، صحبت کنند.

حتما بخوانید: تفکر خلاق در کودکان چطور پرورش می‌یابد؟

برخی فعالیت‌ها هنگام قصه‌گویی، به تقویت خلاقیت کودکان کمک می‌کند. در این فعالیت‌ها، معمولا ایده‌ای انتخاب و پرورده می‌شود. در ادامه چند فعالیت جذاب برای بچه‌ها به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کودک‌تان را تشویق کنید تا برای عکس‌های مختلف داستان‌هایی تعریف کنید. برای نمونه، عکس روز تولد او یا عکسی از برف‌بازی خانوادگی برای داستان‌پردازی مناسب‌اند.

با انتخاب عکس‌های مختلف، به‌نوبت داستان عکسی را که انتخاب کرده‌اید، تعریف کنید.

می‌توانید با انتخاب چند عکس از کودک‌تان بخواهید، آنها را بر اساس ترتیب زمانی مرتب کند.

عکسی از رویدادی خاص انتخاب کنید و از دل‌بند‌تان بخواهید با توجه به نشانه‌های موجود در عکس (لباس عروس، کیک، کلاه بوقی و …) داستانی برای آن تعریف کند.

کودک‌تان را تشویق کنید تا چند عکس (۱۰ تا یا کمتر) را انتخاب، آنها را به ترتیب زمانی مرتب کند و داستانی برای آنها بسازد. تماشای اینکه آنها کدام عکس‌ها را انتخاب می‌کنند و چه داستانی برای آنها می‌سازند، دل‌پذیر است.

این کار جذابیت بی‌حدی به روند داستان‌نویسی می‌افزاید. نقش و نگارها، ابزار شگفت‌انگیزی برای تحریک خلاقیت، تقویت به‌کارگیری مداد و قلم و افزایش خنده و لبخند هستند!

نخست باید نقش‌های مختلفی گردآوری کنید. نقش‌هایی از حیوانات، خودروها، گل و گیاه و … به صفحه‌ای برای افزودن نقش‌ها به آن یا کاغذی برای نوشتن داستان روی آن نیاز دارید.

می‌توانید کودک را تشویق کنید نگاره‌های مختلف را با رنگ‌های گوناگون رنگ کند. همچنین می‌توانید از او بخواهید نگاره‌های گوناگونی را انتخاب کند و برای آنها داستانی بسازد.

هنگام داستان‌نویسی می‌توانید اشتباهات آنها را اصلاح کنید و واژه‌های جدید به آنها یاد بدهید. این کار بسیار سرگرم‌کننده است و جنبهٔ آموزشی قابل‌توجهی دارد.

در پایان دوباره یادآوری می‌کنم که سبک قصه‌گویی شما اهمیت بسیاری دارد. روش قصه‌گویی شما نباید برای کودک‌تان و حتی خود شما یکنواخت و خسته‌کننده باشد. شما هم می‌توانید از آنچه می‌خوانید لذت ببرید.

قصه‌گویی در رشد و پیشرفت کودکان نقش بسزایی دارد. کودک دل‌بندتان نباید چنین فعالیت ساده اما به‌شدت مهمی را از دست بدهد. همین حالا به‌دنبال قصه‌ای مناسب برای زمان خواب کودک عزیزتان باشید.قصه گویی کودکان پیش دبستانی

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

سلامت و تربیت کودک

آفت دهان کودکان؛ علت، درمان و نکات مهمی که باید بدانید

۱۹ عبارتی که هرگز نباید به کودکان‌تان بگویید

۳ اشتباه رایجی که همه والدین در پرورش فرزندان خود مرتکب می‌شوند

سکسکه نوزاد؛ راه‌های پیشگیری و درمان سکسکه نوزاد


علت کهیر در کودکان و راه‌های درمان آن

آخرین مطالب

عوارض مصرف محصولات پروبیوتیک و راه‌های برطرف کردن آنها

چه چیزی مانع رسیدن ما به اهداف‌مان است و چطور بر آنها غلبه کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن با ۹ غذایی که برای حفظ سلامتی لازم دارید

پل طبیعت تهران، شاهکاری از معماری عصر جدید

کتاب کالیگولا اثر آلبر کامو؛ نمایشنامه‌ای از داستان تقابل خیر و شر

ترین های جهان


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

آزمایش زندان استنفورد؛ خطرناک‌ترین آزمایش روانشناسی تاریخ

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

قصه گویی کودکان پیش دبستانی
قصه گویی کودکان پیش دبستانی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *