خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

دوره مقدماتی php
خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه
خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

۳٪ اعتبار از مبلغ خرید
 

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن

دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول ۷۰ – ۴۰ سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است.
از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است.
در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی‌های فصلی می‌باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش‌های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

از طرفی ممکن است عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی‌مدت از دست برود. افرادی که رنگ سیاه ( بنفش ) دمنوش گل گاوزبان را دوست ندارند هم می‌توانند با افزودن یک عدد لیموعمانی کوچک به قوری دمنوش یا چند قطره آب‌لیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی آرام‌بخش و مدر شوند. خاصیت آرام‌بخشی گل گاوزبان باعث می‌شود مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

مراقب باشید: اگر فشار خون بالا دارید دمنوش گل گاوزبان را با لیمو استفاده کنید
دکتر معصومه خادمی زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان آنکه داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، گفت: به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند.

دوره مقدماتی php

اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند.  مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند توصیه می‌شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.
گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.
مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.

تهیه دمنوش کار پر زحمت و زمان بری است و همه ما با اینکه از خواص گیاهان دارویی اطلاع داریم ، به ندرت وقت و حوصله برای تهیه آن به خرج می دهیم .

پس چاره چیست ؟

لیوان کاغذی چای دار که در خوش نوش تولید می شود شما را با دنیایی جدید از نوشیدنی های گرم آشنا می کند .

با لیوان کاغذی چای دار شما به راحتی و در کسری از دقیقه می توانید بدون زحمت و فقط با اضافه کردن آب جوش ،دمنوش یا چای مورد نظر خود را میل نمایید و از خواص آن بهره مند شوید .

آشنایی با لیوان کاغذی چای دار

ما در وبلاگ خوش نوش تمام تلاش خود را می کنیم تا با کمک متخصصان و پزشکان و استفاده از مستندات موجود در کتب طب سنتی ،بهترین و صحیح ترین توضیحات را در مورد دمنوش ها و خواص درمانی دمنوش ها و همچنین انواع چای و قهوه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .
سلامتی ، طول عمر و درمان بیماری ها با دمنوش های گیاهی تخصص ماست و اعتقاد داریم که با پیشینه کهن در زمینه طب سنتی و استفاده از دمنوش برای سلامتی ،باید استفاده از داروهای شیمیایی مضر به فراموشی سپرده شود .

برند خوش نوش متعلق به شرکت نیک طرح حنیف ، بزرگترین واحد تولیدی انواع ظروف یکبار مصرف و پیشرو در تولید ظروف کاغذی با بهترین کیفیت کاغذ و چاپ و استفاده از طراحان برتر در خدمت تمامی بازارهای مصرف داخلی و خارجی می باشد .

خوش نوش در شبکه های اجتماعی :

© Copyright 2019 | Design by ParandDesigner.ir | All Rights Reserved




گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 70 – 40 سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است.

از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است. خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است.

در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی‌های فصلی می‌باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش‌های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

 

گاهی اوقات سرفه‌های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی‌کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

دکتر نرجس گرجی، متخصص طب سنتی ایران، دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی دانست و گفت: این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

 

دکتر غلامرضا امین، متخصص فارموکوگنوزی در مورد مقدار مصرف گل گاوزبان می‌گوید: به طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش گل گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید برای خرید گل‌ها و برگ‌هایی که می‌توان از آن‌ها دمنوش‌های گیاهی تهیه کرد، توجه لازم داشت و از مکان‌های معتبر، چنین محصولاتی را خریداری کرد چون گاهی در مخلوط کردن برگ‌ها و گل‌ها در برخی عطاری‌ها و مراکز فروش این محصولات تقلب اتفاق می‌افتد. خوردن این خوراکی‌های تقلبی هم باعث بروز مشکلاتی می‌شود. با این حال، اگر گل گاوزبان را از مراکز معتبر تهیه کنید، می‌توانید دمنوش آن را با مخلوط کردن گل و آب‌جوش و دم کردن آن به مدت حدود 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور آماده کنید.


افرادی که به مصرف دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آب‌لیمو میل کرد. بهترین شیرین‌کننده‌ای هم که می‌توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است. شما می‌توانید نبات را از همان ابتدا داخل قوری دمنوش بیندازید تا طعم آن با طعم نوشیدنی‌تان ترکیب شود. گل گاوزبان، گلبرگ خالص است و دم کردن آن بیش از 10 دقیقه، لازم نیست. از طرفی ممکن است عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی‌مدت از دست برود. افرادی که رنگ سیاه گل گاوزبان را دوست ندارند هم می‌توانند با افزودن یک عدد لیموعمانی کوچک به قوری دمنوش یا چند قطره آب‌لیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی آرام‌بخش و مدر شوند. خاصیت آرام‌بخشی گل گاوزبان باعث می‌شود مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

 

دکتر معصومه خادمی زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان آنکه داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، گفت: به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند.  مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند توصیه می‌شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.

گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.

مصرف بیش از 5 روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از 5 روز استفاده از آن در صورت نیاز، 3 روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

نکته‌ی دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل‌الطیب نیز مصرف می‌شود باید بدانید که مصرف زیاد سنبل‌الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می‌تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.


گل گاوزبان                        3 قاشق غذاخوری

لیموعمانی                       2 عدد

عسل                              2 قاشق مرباخوری در هر لیوان

آب جوش                          4 لیوان

 

لیموعمانی‌ها را سوراخ کرده و یا از وسط نصف کنید به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید عسل را بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود. حال به آرامی میل کنید.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه


منابع:

جام جم

سلامتیران

ایرنا

صدا و سیمای کردستان – سارا فوضی، کارشناس تغذیه

همشهری – مارال شریف

تابناک

 

گل گاوزبان

  • قصة اهل الكهف pdf
  • 10 درمان خانگی برای 10 بیماری

    خواص 7 دمنوش گیاهی

    بکارید، دم کنید، بنوشید

    معرفی انواع چای گیاهی و خواص آن‌ها

    بابونه! یک گیاه گرم و خشک است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد؛ این گیاه در طب سنتی کاربرد زیادی دارد؛ اگر سرما خورده‌اید، برادر دو قلوی آویشن اینجا است؛ اگر ضعف اعصاب دارید، از این به بعد، به جای  گل گاو زبان  می‌توانید بابونه بخورید!

     این ها قسمت کوچکی از معجزه گیاه بابونه هستند؛ این گل سلامتی و زیبایی دوست پوست و موی خانم ها است و از طرفی هم مثل پونه عفونت های زنانه را درمان می‌کند؛ باز هم می‌خواهید از خواص جادویی این گیاه بیشتر بدانید؟ پس با مجله دلتا و یک دمنوش معطر و جانانه پاییزی همراه باشید.

    بابونه گیاهی است یک ساله و معطر که ارتفاع آن به ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر می‌رسد؛ یک گیاه خودرو را می‌توانید در اطراف جاده ها و حتی دامنه کوه ها پیدا کنید. نام لاتین بابونه ( camomille) از گل های کوچک با بوی سیب گرفته شده است. این گیاه به نام های دیگری مثل بابونه حقیقی، بابونج، بابونه شیرازی و بابونق و بابونک هم معروف است.

    از برگ تا گل و عرق بابونه خواص درمانی فراوانی دارد؛ همانطور که گفتیم، این گیاه انواع مختلفی دارد؛ مثل بابونه رومی و شیرازی که دو نوع اصلی این گیاه هستند؛ وﺟﻪ تمایز انواع بابونه در گل‌ های شان اﺳﺖ؛ البته بابونه رومی و خواص درمانی آن در دکان عطاری ها زبانزد عام و خاص است.خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

    یکی از دغدغه های همیشگی خانم ها البته بعد از تناسب اندام، زیبایی پوست و موی آن ها بوده است؛ گیاهان طبیعی گزینه ای مناسب برای این موضوع هستند؛ بگذارید این گونه بگوییم که چرا از گیاه زیبایی یعنی بابونه کمک نمی‌گیرید؟

    بابونه یک گیاه ضد التهاب است که بسیاری از زخم های پوستی و از جمله جوش و آکنه را برطرف می‌کند؛ این گیاه برای درمان سوختگی هم مفید است و به عنوان یک ماده ضد عفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند. اگر اگزما یا حساسیت پوستی دارید، از این گیاه استفاده کنید.

     به عنوان مثال، شما می‌توانید از ماسک،بخور یا عرق بابونه به همراه گل ختمی استفاده کنید که منافذ پوست شما را پاکسازی کرده و سموم و جوش های سر سیاه را درمان می‌کند.

    پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نحوه بستن منافذ پوست “۳ روش خانگی برای بستن منافذ پوست” را مطالعه کنید.

    دمنوش یا چای بابونه یک گزینه مناسب برای زیبایی بیشتر مو های شما است؛ این گیاه با مو های شما چه می‌کند؟ یک رنگ موی طبیعی که در کنار دارچین، قهوه، حنا و دیگر مواد طبیعی برای مو های شما زیبایی به ارمغان می‌آورد!

    مشهور ترین خاصیت گیاه بابونه روشن کردن رنگ مو های شما به خصوص رنگ بلوند است. بهتر است این گونه بگوییم که بابونه یک گیاه روشن‌کننده و فوق‌العاده برای مو است. همچنین این گیاه شوره سر و ریزش مو را برطرف می‌کند و باعث نرمی پوست سر شما می‌شود.

    از خواص گل بابونه، چای و دمنوش مقوی و معطر آن چه می‌دانید؟ با ما همچنان همراه باشید.

    بابونه یک گیاه ضد سرطان است؛ این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند که آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌ خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند؛ چه گیاهی بهتر از بابونه!؟

    بابونه خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی بالایی دارد و در درمان اسپاسم و گرفتگی های روده و معده بسیار موثر است. مصرف منظم چای بابونه به بهبود مشکلاتی مانند سندروم روده‌ تحریک پذیر، حالت تهوع، درمان اسپاسم عضلانی و گاستروانتریت (بیماری التهابی معده و روده‌) کمک می‌کند.

    بخور بابونه درمان‌کننده درد چشم ها است؛ برای این منظور، گیاه بابونه را در سرکه بریزید و بخور دهید. همچنین این بخور، آبریزش چشم را بهبود می‌بخشد.

    بعد از پونه، نوبت به بابونه رسیده است؛ یک گیاه زنانه و ضد التهاب که بسیاری از عفونت ها را درمان می‌کند. محققان دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که نوشیدن چای بابونه خطر مرگ را (ناشی از هر علتی) در زنان ۶۵ سال و بالاتر تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد؛ شاید بهتر باشد نام این گیاه را نوشدارو یا اکسیر جاودانگی بگذاریم.

    بابونه یک گیاه قاعده آور است که تسکین‌دهنده درد های عادت ماهانه خانم ها است؛ البته دمنوش این گیاه اختلالات یائسگی خانم ها را هم برطرف می‌کند؛ خانم های شیرده هم می‌توانند برای افزایش شیر خود، این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهند.

    زخم معده علائم بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، تهوع، سوء هاضمه، لاغری و کاهش وزن و … دارد؛ مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که دمنوش یا گیاه بابونه می‌تواند به درمان این زخم ها کمک کند؛ مصرف این گیاه ضمن آنکه باعث بهبود سرعت هضم غذا می‌شود، به عملکرد دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

    بابونه یک گیاه ضد سرماخوردگی و عفونت های ویروسی است. ترکیبات فنُلی موجود در این گیاه به تقویت سیستم ایمنی و نابودی عفونت‌ ها به خصوص در دوران سرماخوردگی کمک می‌کند.

    همیشه یک فنجان چای یا دمنوش معطر پاییزی تمام خستگی های روزمره را برطرف می‌کند؛ چرا دمنوش یا چای بابونه را امتحان نمی‌کنید؟ از خواص درمانی گل بابونه مطلع هستید؟ شاید فقط عادت کرده‌اید که در این روز های سرد پاییزی فقط یک لیوان چای ساده یا چای سبز بنوشید.

     وقت تغییر فرا رسیده است؛ بگذارید مجله دلتا این بار به شما یک پیام سلامتی جالب بدهد: ” همه چیز را برای یک بار هم که شده امتحان کنید؛ حتی اگر بد مزه باشد!” دنیا همیشه در حال تغییر است؛ مثل ذائقه ما آدم ها!

    یک قاشق چای‏‌خوری گل بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیر مستقیم بگذارید؛ چای معطر شما بعد از ۱۰ دقیقه، آماده است؛ به همین سادگی! نوش جان!

    درباره خواص این چای یا دمنوش معطر پاییزی هرچه بگوییم کم است؛ فقط باید برای یک بار هم که شده خودتان این گیاه را امتحان کنید؛ تا از عطر و طعم آن مست شوید؛ دارچین، زنجبیل، عسل و … همیشه آماده کمک به شما هستند؛ پس می‌توانید یک معجون ترکیبی مقوی تهیه کنید. این دمنوش پاییزی چه خواصی دارد:

    تا اینجا درباره خواص این گیاه و چای و دمنوش معطر آن اطلاعات مفیدی به دست آوردید؛ قطعا بابونه هم مثل دیگر گیاهان دارویی مضراتی دارد؛ چه کسانی نباید بابونه مصرف کنند؟


    ۲۳ دی، ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه


    عا لیه


    پاسخ


    ۲۵ آبان، ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۲ ق٫ظ


    مفید بود ممنون


    پاسخ


    ۲۵ آبان، ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ


    جالب بود

  • عکس پل جدید اهواز

  • پاسخ


    ۲۵ آبان، ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ


    بسیار عالی


    پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌سایت

    خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

    معروف است که هندوانه آب است اما مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها از انواع مختلف با کاهش خطر ابتلا به…

    رنگ‌های یادآور تابستان، رنگ‌های شادی مثل قرمز و نارنجی و زرد است و به همین دلیل استایل تابستانی، سرزنده و جذاب است. رنگ لباس های تابستانی بهتر است روشن و پرانرژی باشد تا گرمای هوا را کمتر کرده و نشاط و شادابی را تداعی کند. برای آشنایی با رنگ لباس های تابستانی و پالت رنگی تابستان، با مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.

    خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه
    خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *