کتاب داستان کودک تصویر سازی

دوره مقدماتی php
کتاب داستان کودک تصویر سازی
کتاب داستان کودک تصویر سازی

%PDF-1.6
%
596 0 obj
>
endobj

614 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[596 42]/Info 595 0 R/Length 89/Prev 3299433/Root 597 0 R/Size 638/Type/XRef/W[1 2 1]>>stream
hbbd“b`@i1 H0d
F, u .P2LLAB?5@

نوشته شده توسط John Mello؛ آهنگساز، نوازنده و نویسنده‌ی کتاب‌های کودکان و بزرگسالان. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام مصور کردن کتاب‌های کودکان به خاطر سپردن مخاطبین کتاب هستند. به بیان دیگر، چه کسانی کتاب را خواهند خواند؟ اگر کتاب مخصوص کودکان خردسال است، تصویرها باید بسیار ساده باشند.

داستان باید در قالب تصاویری بیان شود که بالافاصله قابل تمییز و به وضوح قابل شناسایی باشند. برای کودکانی که کمی بزرگتر هستند، نیازهای متفاوتی وجود دارد. شاید آنها بتوانند خودشان کتاب را بخوانند پس درک آنها از داستان تقریباً به تصاویر وابسته نیست. در این موارد، برای وقایع مهم و نقاط سرنوشت‌ساز داستان از تصاویر استفاده می‌شود.

اگر داستانی وجود نداشته باشد، این تصاویر احتمال زیاد بی‌معنی خواهند شد. آنها هیچ چارچوب برای ارجاع ندارند و هیچ چیزی وجود ندارد که آنها را به یک داستان یا رویداد وصل کند. برای اینکه نهایت وفاداری به متن نوشته‌ شده توسط نویسنده به وجود بیاید: تصویرگر باید داستان را خوانده و عمیقأ آن را درک کند.

بسیاری از اوقات، نویسنده‌ خود پیشنهادهایی را برای تصاویر به تصویرگر ارائه می‌دهند و حتی ممکن است برای هر صفحه یک تصویر پیشنهاد کنند؛ یعنی (در کتاب‌های تصویری) یک‌ تصویر برای هر صفحه و حتی تصویر روی جلد نیز ممکن است از طرف نویسنده پیشنهاد شود. کتاب‌هایی که برای گروه‌های سنی بالاتر هستند معمولا تعداد عکس‌های کمتری دارند اما بسته به طول داستان، ممکن است به تصاویر زیادی نیاز باشد.

دوره مقدماتی php

موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار داد، انسجام و یکنواخت بودن تصویرگری‌ها در کل کتاب است. هر یک از شخصیت‌ها باید از ابتدا تا انتهای داستان به وضوح قابل شناسایی و تمییز باشند. به عنوان نمونه، کتاب‌های Mr. Men را در نظر بگیرید. اگر Mr. Tickle در صفحه‌ی یک به رنگ نارنجی و با یک کلاه کوچک آبی رنگ به تصویر کشیده شده، او و کلاهش باید در کل داستان و تصویر جلد نیز همین ویژگی را داشته باشند. همین مسئله برای سایر شخصیت‌های داستان‌ نیز کاملاً صدق می‌کند.

کتاب داستان کودک تصویر سازی

کودکان (در تمامی رده‌های سنی) دوست دارند که بتوانند در هنگام ورق زدن کتاب، شخصیت‌های آن را شناسایی کنند. نمی توان شخصیتی را در یک صفحه با موهای شلخته و عینک به تصویر کشید و در صفحه‌ای دیگر بدون عینک و کچل. همانطور که داستان روندی منطقی دارد، تصویرگری‌ها نیز باید از این روند پیروی کنند.

این سؤال پیچیده‌ای است. هر انتشاراتی روش مخصوص خود را دارد‌. کتاب‌های کودکان گستره‌ی وسیعی از انواع استایل‌های و ژانر ها را دارند و معمولا بر اساس سن و توانایی خواندن دسته‌بندی می‌شوند. جدول زیر نشان می‌دهد که موضوع کتاب تا چه حد می‌تواند برای گروه‌های مختلف پیچیده باشد.

به طور کلی، هر چه رده‌ی سنی پایین‌تر باشد، به تصاویر بیشتری نیاز است و حداقل یک تصویر در هر صفحه باید موجود باشد. کتاب‌های آسان‌خوان ممکن است در هر صفحه یک تصویر داشته باشند تا به فرآیند درک داستان کمک کنند در حالی که کتاب‌های رده‌ی میانی اغلب فاقد تصویرگری هستند یا اینکه تعداد آنها بسیار کم است.

در بیشتر موارد، ناشرها با نویسندگان و تصویرگرهایی کار می‌کنند که محصول نهایی آنها مکمل محصولات قبلی انتشارات باشد. کتاب‌های کاغذی سنتی اغلب به لی‌اوت‌های (قالب‌های) متداول وابسته هستند مانند لی‌اوت ۲۴ صفحه‌ای کتاب‌های تصویری. اما امروزه می‌توان کتاب‌ها را به صورت الکترونیک و آنلاین نیز عرضه کرد. کتاب‌های الکترونیکی در آمازون، Lulu و سایت‌های دیگر در دسترس هستند. همچنین در فروشگاه iTunes هم می‌توان آنها را دانلود کرد. طبیعی است که این فرمت‌های جدید، آزادی عمل بیشتری را به هنرمندان می‌دهند، به ویژه اینکه کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان به صورت فردی (بدون نیاز به ناشر) عرضه کرد.

کتاب‌هایی که از طریق iTunes و دستگاه‌های مشابه منتشر می‌شوند هنوز به نوعی از ناشر نیاز دارند، بنابراین احتمالا نیاز است تا تصویرگری‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که با معیارها و نیازهای آنها همخوانی داشته باشند. من برای کتاب‌هایی که در حوزه‌ی کودک نوشتم هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم با هنرمندان مختلف کار کرده‌ام. بعضی از ناشرها نسخه‌ی نهایی کتاب را قبل از انتشار برای من ارسال می‌کنند تا هر گونه پیشنهاد برای تغییر را به اطلاع آنها برسانم. بعضی از ناشرها نیز از من می‌خواهند که ابتدا با همکاری یک تصویرگر نسخه‌ی اولیه را ایجاد کرده و برای آنها ارسال کنم. هر دوی این روش‌ها قابل قبول است، به شرطی که تصویرگرها نقش خود را به خوبی ایفا کنند؛ یعنی کمک کنند تا داستان زنده شود.

تصویرگری‌ها باید چه شکلی باشند؟ طی فرآیند طراحی، لازم است تا تصویرگر طرح‌های اولیه‌ی خود را معمولاً از طریق ایمیل برای نویسنده و ناشر ارسال کند. این طرح‌های اولیه می‌تواند شامل طرح مدادی، طراحی شخصیت‌ها و ایده‌هایی برای رنگ پس‌زمینه باشد. لازم است تا تصاویر ارسالی شفاف باشد اما لازم نیست طبق استانداردهای ناشر (با کیفیت‌های خیلی بالا) ارسال شود. این خبر خوبی است زیرا فایل‌های سنگین موجب کند شدن فرآیند ارتباطی شوند. تصویر نهایی باید بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد. زمانی که همه‌ی تصمیم‌ها گرفته شده و مورد تایید قرار گرفت، طراح باید تصویرگری‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن و طبق استانداردهای ناشر ارسال نماید. فایل‌ها را می‌توان به صورت مجزا یا در قالب یک فایل زیپ‌شده ارسال کرد؛ ارسال معمولا از طریق Sendlt یا سایر پورتال های مشابهی که برای انتقال ایمن فایل‌های حجیم در نظر گرفته شده انجام می‌گیرد.

کتاب کودک قبل از هر چیزی یک کتاب داستان است. ممکن است راجع به یک کرم گرسنه باشد، یا گاوی که نمی‌تواند علف بخورد، یا الفبا یا قطاری که تسلیم ناپذیر است. موضوع هر چه که باشد، دارای اولویت و برتری است.

تصویرگرها باید به متنی که به آنها داده می‌شود احترام بگذارند. در برخی موارد، به ویژه کتاب‌های الکترونیکی، از آنها خواسته می‌شود تا برای تمامی صفحات تصویر ایجاد کنند. این کار به زمان، تلاش و همکاری قابل توجهی بین او، نویسنده و ناشر نیاز دارد. به طور طبیعی نویسنده‌ها در انجام یک کار مهارت دارند؛ آنها داستان می‌گویند.

گاهی اوقات تغییر کوچکی در واژه‌های داستان می‌تواند تناسب بهتری با تصاویر ایجاد کند و گاهی نیز دشوار است که ایده‌ها و مفاهیم داستان را به تصویر کشید. در این گونه موارد، بهتر است مستقیماً با نویسنده تماس بگیرید، نگرانی‌های خود را ابراز کنید، تغییراتی که احساس می‌کنید باید در داستان ایجاد شود را به نویسنده منتقل کنید و نظر او را جویا شوید. هیچ گاه بدون اطلاع نویسنده متن را تغییر ندهید زیرا این کار ممکن است به عنوان یک توهین قلمداد شود. ممکن است نویسنده ماه‌ها یا سال‌ها روی داستان کار کرده باشد. شما هم دوست ندارید کسی بدون مشورت، تصاویر شما را تغییر دهد؛ پس همین حق را به نویسنده‎‌ها هم بدهید.

کتاب‌های مصور کودکان همه جا در دسترس هستند؛ در اینترنت، کتابخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و حتی سالن‌های انتظار. اگر دنبال الهام گرفتن هستید، می‌توانید از طریق آمازون یا کتابخانه به پرطرفدارترین کتاب‌هایی که تا کنون منتشر شده‌اند دسترسی پیدا کنید. سه کتابی که در زیر به آنها اشاره شده به خوبی نشان می‌دهند که تصویرگری‌ها چطور می‌تواند عمق بیشتری به یک داستان خوب بدهد: The Cat in the Hat نوشته‌ی Dr. Seuss The Very Hungry Caterpillar نوشته‌ی Eric Carle The BFG نوشته‌ی Roald Dahl

یادتان باشد زمانی که کتاب منتشر شود دیگر راهی برای اعمال تغییرات وجود ندارد. اگر هر یک بخش‌های کتاب موجب نارضایتی شما شده‌ است، نگرانی‌های خود را ابراز کنید. از دوست یا همکاری که در تهیه‌ی کتاب نقشی ندارد بخواهید کتاب را مطالعه کند و با شما بازخورد بدهد. تمام انرژی خود را روی تصویرگری یک کتاب متمرکز کنید و بعد از اتمام آن سراغ کتاب بعدی بروید. کتاب نهایی محصول یک همکاری چندجانبه است و اسم شما هم در آن ذکر شده. شما به خودتان مدیون هستید که بهترین تلاش و توانایی‌تان را در این زمینه و در راستای ایده‌های نویسنده و نیازهای ناشر ارائه کنید. تا وقتی این کار را انجام دهید، می‌توانید در اوج بمانید.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش تصویرسازی

آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش با 26 سال سابقه آموزش در رشته های :

هنرهای تجسمی ، آموزش عکاسی ، تصویرسازی ، نقاشی ، آموزش موشن گرافیک ، مجسمه سازی ، سفالگری ، طراحی داخلی ، جواهرسازی ، طراحی لباس

و آموزش نرم افزارهای : افترافکت ، فتوشاپ ، تری دی مکس ، اتوکد

ساعت کاری آموزشگاه : همه روزه (از شنبه تا جمعه )  ساعت 9 الی 19 __ حتی جمعه ها

تهران – پاسداران – بالاتر از برج سفید – ابتدای گلستان سوم – بعد از رستوران چیتر برگر – ساختمان 120 – طبقه دوم

مرکز تخصصی آموزش های هنر – تصویرگران پویا اندیش

تلفن ها :  110 111 28 – ( 021 ) خط ویژه

05 05 58 22 – 587 587 22 – ( 021 )

همراه : 60 73 973 0912

«وقتی قلم به دست می‌گیرم تا کاراکتری خلق کنم دیگر خودم نیستم؛ خودم را به جای تک تک شخصیت‌های داستان می‌گذارم؛ گاهی خوشحال می‌شوم؛ گاهی مایوس؛ گاهی شیطون؛ گاهی خجالتی و …‬ ‪وقتی یک تصویرگر هستی هر چیزی که در اطرافت هست برایت رنگ و جان دارند. یک تصویرگر متفاوت […]

« تاحالا شده یه پلنگ شما رو به تصویرسازی و خلق شخصیت ترغیب کنه!؟ پلنگی که بهم زل زده و درست روبروی من نشسته تنها منبع الهام منه و گاهی اوقات اینقدر بهم نزدیک میشه که میشه خود من! با هم ازکوه‌ها و صخره‌ها، ازجنگل و دریا و شهرهای مختلف […]

« پروژه ای به نام ” دنیـا خانـه ی مـن ” به سفارش انتشارات علمی فرهنگی برای کودکان در سال گذشته طراحی شد که این مجموعه شامل داستان های اصیل از کشورهای مختلفی مانند: شیلی، فلسطین، آرژانتین، افغانستان و… بود. داستانی که من تصویرگری آن را برعهده گرفتم، داستان “سه […]

« این پروژه به سفارش سازمان برنامه ریزی و آموزش و پرورش برزیل برای کودکان مقطع اول و دوم ابتدایی مدارس برزیل در سال ۲۰۱۹ طراحی و توسط دانیل کابرال (نویسنده برزیلی) نوشته شده است که به مدت ۶ ماه کار فشرده تا نهایی شدن پروژه طول کشیده است. داستان […]

« احمد میر هستم؛ در دانشگاه گرافیک خوانده‌ام اما بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان طراح بک‌گراند و استوری برد آرتیست وارد حوزه انیمیشن شدم؛ بعد از چند سال تجربه در زمینه‌های مختلف انیمیشن به عنوان کاراکتر دیزاینر و تصویرساز با شرکت‌های بازی‌سازی همکاری کردم و در نهایت جذب دنیای کمیک […]

کتاب داستان کودک تصویر سازی

« از کودکی غرق در دنیای رنگ بودم. کاغذ،مداد و رنگ برایم عطر زندگی می‌داد. اکثر سرگرمی‌های کودکی‌ام با مدادهای رنگی گره خورده بودند. یکی از سرگرمی‌هایم، رنگ آمیزی مجدد مجلات و کتاب داستان‌هایم بود؛ گاهی هم، داستان‌هایی را که خودم نوشته بودم به تصویر می‌کشیدم. کتاب‌هایی داشتم که نویسنده […]

رویای من از کودکی تصویرسازی بود. به یاد می‌آورم وقتی فقط ۶ سال داشتم داستان های تصویری زیادی می‌کشیدم و در مهد کودک برای دوستانم داستان‌های خودم را تعریف می‌کردم؛ همیشه ذهن و خیالم جلوتر از من بود. بعد از دانشگاه فکر می‌کردم برای اینکه تصویرگر شوم باید راهی طولانی […]

«طراحی‌های اولیه داستان فرغولی و از ما بهترون به نویسندگی حمید اباذری را اوایل سال ۱۳۹۶ شروع کردم. این کتاب به سفارش نشر طوطی به من داده شد. برای طراحی‌های اولیه بیشترین درگیری من با تصاویر، دور شدن از تصویرهای کلیشه‌ای و ساخت شخصیت‌ها و دنیایی بود که با مخاطب […]

« پس از برگزیده شدن اثرم در سومین دوره نمایشگاه کتاب شارجه ۲۰۱۴، از طرف ناشری لبنانی به نام “دارالحدائق” سفارشی به من داده شد که بر مبنای علاقه‌ آن‌ها به اثر من در شارجه بود. بعد از این‌که متن داستان در اختیارم قرار گرفت، طراحی کاراکترها و استوری برد‌ها […]

« قبل از این پروژه، تصاویر و فریم‌های متعددی برای داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی ایرانی بر اساس علاقه شخصی خودم به تصویر کشیدن انجام داده بودم؛ مثل اجرای سه فریم برای متنی از صمد بهرنگی که برنده جایزه دوم در یازدهمین دوسالانه تصویرگری تهران شد و یا تصویرهایی برای داستان […]

«خیلی خوش شانس بودم که کودکی‌ام را در کانون پرورش فکری گذراندم. کودکی من با صفحه‌های رنگارنگ کتاب‌ها گره خورد. برای اولین بار با نویسنده‌ها و تصویرگران در لابلای کتاب‌ها آشنا شدم. رویای کودکی من نقاش شدن بود. در دانشگاه نقاشی خواندم و شغل تصویرگری را انتخاب کردم و هیچ […]

مجموعه ای که در پست امروز خواهید دید، مربوط به داستان هایی برای گروه سنی ” الف” با عنوان “سه نقطه” و نویسندگی ” رفیع افتخار” هستند که براساس ۱۵ داستان کوتاه کار شده اند. تصاویر این کتاب، به سفارش انتشارات ” آیینه قلم” (تاووس) در شهریور ماه ۱۳۹۶ تصویر […]

« دوست دارم اتفاقات خوشایند زندگی را به تصویر بکشم اما گاهی زندگی آنقدر کسالت بار و تلخ می شود که به صورت ناخودآگاه در کارهایم نیز تاثیر گذارند. کار با جوهر را چون بافت خوبی دارد و در حین انجامش اتفاقاتی رخ می دهد که غیرقابل پیش بینی است دوست […]

« “چشمه جادو” عنوان داستانی از داستان های هزار و یک شب است. پروژه ای شخصی که سال ۹۲ و با مداد انجامش دادم. طلسم و جادو، کلید واژه های این داستان هستند. عنصر سنجاق قفلی تداعی کننده این دو واژه در من بود. به همین علت است که در فضاسازی از […]

« پروژه ای که امسال به سفارش انتشارات “نسیم حیات”  انجام دادم  سه جلد از مجموعه هفت جلدی “رنگین کمان دعا” بود که هم اکنون در حال آماده سازی برای چاپ هستند. شعرهای این مجموعه با موضوعات مختلف مانند “دعا برای همسایه ها”، “دعا برای درخت ها”، “دعا برای تشکر […]

بخش بزرگی از دنیای تصویرسازی امروز جهان ، تصویرسازی برای داستان های تخیلی و علمی تخیلی است که در کشور ما چندان به آن پرداخته نمی شود. مجموعه ای که در ادامه می بینید تصویر سازی و طراحی جلد مجموعه کتاب های ” وارکرفت” است. رمانی تخیلی با مخاطب نوجوان […]

” مای کاستلیک ” در اسلوونی متولد شده است، جایی که نقاشی، فلسفه و هنرهای تجسمی خوانده و قبل از تصویرگری چندین سال در زمینه‌ ترمیم و مرمت آثار دیوارنگاری مشغول به کار بوده. مای موفق به کسب جایزه‌ ” کلاغ سفید” از کتابخانه‌ بین‌المللی جوانان و برای جشنواره‌ کتاب […]

پروژه امروز روزرنگ مجموعه تصویرسازی هایی است که براساس داستان آشنای کودکی هایمان کار شده. داستانی فولکلور به قلم ” احمد شاملو” و تصاویر ” عليرضا اسدی”: « تصویرگری کتاب ” بز زنگوله پا” سال۹۳ و به سفارش نشر چشمه انجام شد. ایده‌ اولیه در تصویرگریِ یک داستان، پس از […]

داستانی تخیلی، پرتنش و احساسی از موجودی که برخلاف همیشه نمی خواهد کسی را بترساند . تصویرسازی های “من مترسکم ولی می ترسم” نوشته” احمد اکبرپور” که به تازگی منتشر و وارد بازار کتاب شده است، به پروژه امروز روزرنگ دعوت شده اند. « مترسک در طول داستان احساسات گوناگونی […]

« پروژه ای که الان مشغول آن هستم داستانی است با عنوان« پادشاه شن ها» نوشته« دنیل کابرال» برزیلی، کتابی که در همین کشور هم منتشر خواهد شد. قصه در مورد عشق بین پادشاه سرزمین شن ها و شاهزاده دویا، دختر پادشاه سرزمین غرب است و ماجرای بسیار زیبایی که […]

” امیلی هیوز” Emily Hughes، نویسنده و تصویرگر، دوران نوجوانی خود را در هاوایی گذراند و در حال حاضر در بریتانیا ساکن و مشغول کار است. کتاب‌های تصویری او به طور گسترده در جهان منتشر و شناخته شده اند. سال ۲۰۱۵ ، امیلی به عنوان نماینده بریتانیا در دوسالانه تصویرگری […]

حامیان روزرنگ:     

. . .


حامیان روزرنگ:

خانه

مقالات

تصویر سازی کتاب کودک چیست

از نظر تاریخی، هنر تصویر سازی ارتباط نزدیکی با پیدایش صنعت چاپ و نشر دارد.

در انگلستان راندولف کالدکات (Randolph Caldecott) را به عنوان یک مخترع تصویرگری کتاب کودک می شناسند. این هنرمند انگلیسی برای اولین بار طرح و تصویر را به فضای کتاب های کودک وارد کرد و دنیای جدید و رنگین را برای کودکان خیال پرداز ایجاد کرد.

تیم حمایت از تصویرگردان انگلستان در 1938 ( 1317 شمسی) تشکیل گردید که به انجمن (کالدکات) معروف است. این تیم همه ساله در بزرگداشت این هنرمند تصویرگر، نشان (کالدکات) را به بهترین تصویرگر کتاب کودک و بهترین کتاب تصویری کودکان اهدا می کند.

خرید دوره آشنایی با تصویر سازی کتاب کودک

کتاب داستان کودک تصویر سازی

(کومینس) به هفت تکنیک تصویرگری اشاره دارد و برای هر کدام مثال هایی زده است. روش های متفاوت تصویرگری نیز خود را در این کتاب ها جای داده است. در هر زمینه ای، طراحی گرافیک به شیوه ای نفوذ کرده است: در مجله ها، تبلیغات ، بسته بندی ها،  مهم ترین عنصر پیشرفت هنر تصویرگری می باشد.  

حتی فیلم های انیمیشن سینمایی و تلویزیونی هم رابطه نزدیکی با گرافیک ، طراحی و تصویرگری دارند. تصویر دیگر(گریس ون آلزبرگ) است که قبل از یافتن مقام  خود در تصویرگری کتاب های کودکان، سال ها مجسمه ساز بود که بعد از به کارگیری توانایی هایش به موفقیت رسید.
 

1-    کلاژ (Collage) : کلاژ به معنی درکنار هم قرار دادن بخش های مختلف کاغذ، پارچه و چیزهای دیگر است که در کل یک تصویر را نشان می دهند.  نمونه های جذابی از این روش، کتاب های “سه بچه شیطان” از ربکا امبرلی و “داستان رزی داک” اثر جینی پیکر است. در این کتاب ها ، از کلاژ برای نشان دادن تصویر داستان استفاده شده که به صورت روح داستان، بعضی از صحنه ها ، طنز و شوخی را بیان می کنند.

2-    تصویر سازی چند بعدی (Layers) : روش دیگر تصویرگری، به کار گرفتن مواردی همانند کاغذ، پلاستیک، فلز و …. است که به روش لایه لایه روی هم قرار می گیرند. در این روش، هنرمندان از موارد مختلفی برای به تصویر کشیدن  داستان ها استفاده می کنند.

تصویرها در این روش تصویرگری سه بعدی بسیار جالب هستند. نرمی و انعطاف پذیری مواد ، قدرت عمل بیشتری برای تصویرگر به وجود می آورد.

3-    تصویرهای کارتونی (Whimsy) : این مرحله بسیار شگفت انگیز است، ولی تعداد کمی از تصویرگران  از آن استفاده کرده اند. از نمونه های روشن این روش می توان به نقاشی های سرگرم کننده اشاره کرد که به تصویرگری داستان های عارفانه و شعرهای کودکانه پرداخته اند.

4-    بافت و ترکیب بندی (Texture) : هر تصویرگری از روش خاصی استفاده می کند. تعدادی، تصویرها را را شکل مسطح ، یکنواخت و شفاف و تعدادی دیگر آن ها را به شکل برجسته و با بهره گرفتن از بافت های مختلف می پسندند.

تعداد زیادی از تصویرگران با ذوق، با استفاده از بوم نقاشی، رنگ و روغن  به روش بافت دست یافتند. رول کولن تصویرگر است که با استفاده از شیوه های  بافت و ترکیب بندی کار می کند، ولی برعکس ، اول نقاشی را می کشد بعدا برای نمایش بافت، با سیاه قلم خط هایی را در تصور رسم می کند.

البته روش های دیگر تصویر گری نیز وجود دارد ولی  کودکان تصویرهایی را دوست دارند که از آن ها خوششان می آید که آن ها را با متن داستان آشنا کنند . همچنین تصاویری که برایشان ماندگارتر خواهد بود.

امروزه تصویر سازی یکی از شاخه های هنرهای تجسمی است به نوعی که اثر مبتکرانه تصویری گفته می شود که آموختن یک مفهوم با روایت (داستان، شعر، ….) است. تصویر سازی هنری جدا از دیگر هنرهاست. تصویرگر باید از دانش روانشناسی ، آداب و رسوم و طراحی دانش هنری سهم داشته باشد. در حقیقت تصویر ساز با کمک از تصویرها ، موضوعاتی را برای مخاطبان و سن های مختلف ارایه می کند.

آموزش آشنایی با تصویر سازی کتاب کودک

تفاوت اصلی تصویر سازی با نقاشی، کاربرد مشخص و در نظر گرفتن مخاطب و سفارش دهنده می باشد که شباهت زیادی با طراحی گرافیک دارد. آنچه که نقاش را از تصویرساز جدا می کند ، این است که نقاش اغلب پیرو حس درونی خود است و اثر هنری به صورت جدا ایجاد می کند. در صورتی که تصویر ساز نمی تواند از حس درونی خود استفاده کند. زیرا موضوع به تصویر ساز داده می شود ولی نقاش اکثرا بدون سفارش از کسی آثار خود را طراحی می کند.

تکنیک های تصویر سازی در اجراها مختلف می باشد که در ارتباط با موضوع های مختلف شروع به تصویر سازی می کند.

تکنیک ها دقیقا با فکر طراح در ارتباط است . تصویر سازی به تکنیک های زیادی تسلط دارد. اگر در تصویر سازی تکنیک ساده ای به کار برده شود هدف تصویرگر به سختی به مخاطب انتقال داده می شود چرا که هر تصویری مفهوم خاصی دارد.
 

1-    مداد : اول طرح را روی مقوا یا کاغذ کشیده بعد شروع به سایه زنی قسمت های تیره طرح می نماییم.

2-    مداد رنگی ، مقوا ، کاتر، پاکن : بعد از انتقال طرح بر روی مقوا کار رنگ آمیزی را شروع می کنیم. رنگ آمیزی از بالای کار شروع شده و در آخر اتمام پیدا می کند. در هنگام  رنگ آمیزی مدادها باید نوک تیزی باشد تا خطوط طراحی پهن با ضخامت مختلف کشیده نشود. در پایان می توانیم تمامی قسمت ها را دورگیری کنیم که دورگیری می تواند تک رنگ یا با رنگ های مختلف کشیده شود.

3-    اکولین : اول طرح را آماده می کنیم و با مداد روی مقوا بافت درشت منتقل می کنیم . در هنگام استفاده از رنگ ها، بهتر است از مقوای درشت استفاده شود. مقوا را با چسب کاغذی روی تخته شاسی می چسبانیم و قلم موی قاطی شده به اکولین را برداشته و شروع به کار می کنیم.

4-    اکولین و وایتکس : در این روش کار با اکولین می باشد فقط در پایان کار مسواکی را قاطی به وایتکس کرده و روی سطح کاغذ را به علاقه خود می پاشیم.

5-    اکولین با قلم فلزی و رنگ پارچه : این روش یک جلوه خاص به تصویر مورد نظر می دهد. اول طرح را منتقل می کند سپس شروع به رنگ آمیزی می کنیم.

–    کاغذ روغنی یا همان کاغذ پوستی (greaseproof paper) : کاغذ پوستی (Parchment paper) که از پوست آهو شکل گرفته و برای الگو کشی استفاده می شود.

–    راف (Rough) : کاغذ زبری است که حداکثر آب را در خود جذب می کند.
 

–    تصویر سازی باستان شناسی

–    تصویر سازی کتاب

–    تصویر سازی گیاه شناسی (هنری است به تصویر کشیدن شکل، رنگ و جزئیات گل و گیاه)

–    هنر مفهومی  Concept Art (هنر تصویر سازی است که برای منتقل کردن ایده ها و مفاهیم و یا ایجاد هنرهای ذهنی استفاده می شود.)

–    تصویرسازی مد (طراحی تصویر سازی مد در جذب مشتری می باشد)

–    گرافیک اطلاعات (منظور تصاویری هستند که اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل می کند)

–    تصویر سازی فنی (جهت توضیح دادن دانش فنی و انتقال اطلاعات به مخاطبان فنی و غیر فنی به کار برده می شود)

–    تصویر سازی پزشکی (تصاویر بافت ها یا بخشی از بافت ها با استفاده از تشعشع حاصل می شود)

–    و …..

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به نقاشی و طراحی دوره آموزش تصویر سازی کتاب کودک را ارایه داده که علاوه بر گواهینامه معتبر به دانشپذیران و یادگیری مطالب تصویر سازی، آن ها را با تکینیک ها و هنرهای تجسمی آشنا می کند.

مدرک آشنایی با تصویر سازی کتاب کودک

%PDF-1.6
%
588 0 obj
>
endobj

xref
588 40
0000000016 00000 n
0000003131 00000 n
0000003436 00000 n
0000003855 00000 n
0000003989 00000 n
0000004126 00000 n
0000004240 00000 n
0000004267 00000 n
0000004821 00000 n
0000004848 00000 n
0000005371 00000 n
0000006914 00000 n
0000007047 00000 n
0000007159 00000 n
0000007186 00000 n
0000007946 00000 n
0000008016 00000 n
0000008121 00000 n
0000018362 00000 n
0000018634 00000 n
0000019186 00000 n
0000019256 00000 n
0000019362 00000 n
0000038051 00000 n
0000038316 00000 n
0000039093 00000 n
0000039163 00000 n
0000039271 00000 n
0000049375 00000 n
0000049640 00000 n
0000050140 00000 n
0000050254 00000 n
0000050332 00000 n
0000050628 00000 n
0000050706 00000 n
0000051002 00000 n
0000051080 00000 n
0000051374 00000 n
0000116064 00000 n
0000001096 00000 n
trailer
]/Prev 11372334>>
startxref
0
%%EOF

627 0 obj
>stream
hW{PSW?7$!ɫHbptLBI@lGvv% aI

در بخش پیشین خواندیم که انتخاب کتاب خوب برای کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است و همچنین یادآور شدیم که برای انتخاب کتاب مناسب ابتدا لازم است ویژگی‌ها، نیازها و دغدغه‌های کودک‌مان را بشناسیم و بر این اساس، موضوع کتاب را انتخاب کنیم.

امروزه برای ارزیابی کتاب‌های باکیفیت معیارهایی در نظر گرفته شده است که کارشناسان فعال در حوزه‌ی کتاب کودک این معیارها را در چند دسته طبقه بندی می‌کنند:

در ادامه به دو مورد نخست، یعنی تصویرسازی و کیفیت ارائه‌ی کتاب می‌پردازیم.

کتاب‌ها از لحاظ تصویر دو نوع‌اند:

در این نوع از کتاب‌ها متن داستان، اصلِ کار است و تصویر به درک بیش‌تر متن کمک می‌کند.

کتاب داستان کودک تصویر سازی

در این نوع از کتاب‌ها، بار اصلی داستان برعهده تصاویر است. گاهی ممکن است که در یک صفحه، حتی یک کلمه هم نوشته نشده باشد و همچنین ممکن است که در هر صفحه از کتاب، یک یا دو جمله‌ی کوتاه آمده باشد. این نوع کتاب‌ها برای کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزانی که مشغول تحصیل در سال‌های نخست دبستان هستند، بسیار مفید بوده و به تقویت دانش بصری، درک پیام و دقت در مشاهده‌ی تصاویر کمک بسزایی می‌کند.

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم این مسئله است که برخلاف باور رایج امروز جامعه‌ی ما، هر کالا یا طرحی که دارای رنگ‌های تند و نامتناسب باشد لزوماً به معنای کودکانه بودن آن‌ها و همچنین مناسب بودن‌شان برای کودکان نیست.

در رابطه با کتاب‌ها نیز همین امر صادق است و در انتخاب کتاب‌ها باید به نکته مذکور توجه داشته باشیم و تحت تأثیر رنگ‌های تند و گاهاً فریبنده قرار نگیریم.

در نظر داشته باشید، در حالت کلی تصاویری مناسب کتاب‌های کودکان هستند که:

مشخصه‌های قطع و اندازه‌ی کتاب اهمیت بسزایی در انتخاب کتاب مناسب کودک دارد و این مؤلفه‌ها به محتوای کتاب، تصویر آن و ویژگی‌های فیزیکی کودک بستگی دارد.

کتابی مناسب کودک دارای اندازه‌ای است که او بتواند آن را به راحتی در دست بگیرد و ورق بزند. گاهی نیز ممکن است برخی از ناشران، برای جذابیت بیشتر کتاب‌هایی در قطع و اندازه‌های بزرگ و یا عجیب و غریب منتشر کنند اما در کل، اندازه‌ی کتاب نباید به گونه‌ای باشد که حمل آن برای کودک دشوار بوده و او را به زحمت بیندازد.

گاهی محتوای کتاب در اندازه‌ی آن تاثیرگذار است. تصور کنید اگر کتابی با متن طولانی و تصاویر زیاد و پیچیده بخواهد در قطع کوچکی چاپ شود، قطعاً به‌ هم ریختگی نوشتار و نظم تصاویر، از کیفیت آن می‌کاهد.

نکته‌ی دیگری که باید به آن دقت کنیم این است که در صفحه آرایی کتاب، فاصله ی بین تصاویر و متن کتاب رعایت شده باشد و تصاویر و متن به هم چسبیده یا روی هم نباشند.

همچنین فونت کتاب باید خوانا و دارای اندازه‌ی مناسب باشد که این موضوع برای دانش‌آموزانی که در حال تحصیل در سال‌های نخستین دبستان هستند و به تازگی خواندن را شروع کرده‌اند، از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه فونت کتاب بزرگ‌تر باشد، کودکان راحت‌تر می توانند آن را بخوانند.

طرح روی جلد نیز باید هنرمندانه و جذاب باشد و خواننده را به خواندن داستان ترغیب کند. همچنین شناسنامه و قیمت کتاب باید روی جلد درج شده باشند.

از آن‌جایی که کودکان، کتاب‌های مورد علاقه ی خود را بارها ورق می‌زنند، مهم است که جنس کاغذ و صحافیِ کتاب با دوام بوده و دارای لبه‌های تیز و بُرنده نباشند. برای مثال برخی از ناشران برای نوزادان و کودکان نوپا، کتاب‌هایی از جنس مقواهای ضخیم با لبه‌های گِرد تولید کرده‌اند که به کودکان آسیب نمی‌رساند.

با توجه به موارد گفته شده، از این پس در انتخاب کتاب باید به مواردی همچون کیفیت تصاویر، اندازه، فونت، جنس کاغذ و صحافی کتاب توجه کنیم.

در بخش بعدی با معیارهای دیگر ارزیابی کتاب‌های باکیفیت آشنا خواهیم شد.

نظر

نام

ایمیل

نام، ایمیل و وب‌سایت من را در این مرورگر برای دفعات بعدی که نظر می‌دهم ذخیره کن.


Email address:

Don’t worry we don’t spam

شبکه تسهیلگران؛ شبکه‌ای برای هم‌افزایی تسهیلگران آموزشی

ممنون . عالی بود. تلاشی برای فهم کردن آنچه که…

خواهش میکنم دوست عزیز، البته این ها صرفا تجارب و…

اینکه این مطالب رو می‌نویسید و از حس درونی و…

شبکه تسهیلگران. همه حقوق محفوظ است.۱۳۹۷

کتاب داستان کودک تصویر سازی
کتاب داستان کودک تصویر سازی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *