ویژگی های یک نویسنده ی خوب

دوره مقدماتی php
ویژگی های یک نویسنده ی خوب
ویژگی های یک نویسنده ی خوب

بسیاری از افراد گمان می کنند که الزاما یک نویسنده خوب می بایست دارای قوای تجزیه و تحلیل مسائل و هوش و حافظه قوی و قدرت تسلط بالای برای نوشتن مطلب باشد، از این جهت است که بسیاری افراد حتی در دوران دانش آموزی و دبستان از نوشتن اجتناب می کنند، اما این طرز فکر ناشی از عدم وجود فرهنگ سازی صحیح در مورد نوشتن و نویسندگی است. برای رفع این مشکل بهترین راه این است که آموزش و پرورش از دوران دبستان شروع به این فرهنگ سازی کنند و نوشتن را امری ساده و قابل هزم جلوه دهد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی های یک نویسنده خوب آشنا شوید.

اینطور که عده ای گمان می کنند نیست! نویسندگی خیلی ساده تر از آنست که نیاز به داشتن هوش و ذکاوت باشد لازم به ذکر است که اکثر نویسندگان تاریخ نویسندگی، از امکانات تحصیلی مناسبی برخوردار نبوده اند، اما توانستند با بهره گیری از همان امکانات کم و تلاش و پشتکار به یکی از نویسندگان معروف زمان خود مبدل شوند و آثاری را به نشر برسانند که طرفداران بسیاری جذب نماید، در ادامه اموری را متذکر می شویم که داشتن آن برای کسی که علاقه به نویسندگی دارد لازم و کارآمد خواهد بود.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

دوره مقدماتی php

نویسنده به کسی گفته می‌شود که به نوشتن می‌پردازد. واژهٔ نگارنده نیز گاه هم‌معنی با نویسنده به کار می‌رود.امروزه این لفظ عمومیت یافته و علاوه بر داستان نویسان به افرادی که در زمینه‌های دیگر نیز می‌نویسند اطلاق می‌شود. مانند نویسندگان نمایش‌نامه که به آن‌ها نمایش‌نامه‌نویس یا نویسندهٔ متن فیلم که به آن‌ها فیلم‌نامه‌نویس می‌گویند.

ارباب قلم براي هرنويسنده،ويژگي هايي را بر شمرده اند؛كه برخي ازآنها ذاتي وبعضي اكتسابي هستند. شرح اين خصوصيّات،دراغلب كتابهاي دستوري آيين نگارش، و روان شناسي پرورشي عنوان شده است. لذا ، براي رعايت اختصار، تنها به ذكر عناوين، بسنده ميكنيم.و خوانندگان ارجمند را به كتب مربوطه ارجاع مي دهيم .

الف ) ويژگي هاي ذاتي :

1- ذوق واستعداد فطري

2- علاقه وپشتكار

3- قدرت تخيّل

4- حافظةْ نيرومند

5- قدرت استدلال ( عقلي و نقلي )

6-دقّت وباريك بيني

7- خلاّ قيت ذهن و نو آوري

8- تشخیص خوب و بد

9- ایده های نو

10- حق جو

11- طراوت شادابی

12- استعداد های بدرد بخور در زمینه فعالیت ها

13- بخشندگی و چشم پوشی از اشتباه دیگران

14- تشخیص ضعف کار او

15- مردمی ( اجتماعی گرا باشد )

ب ) ويژگي هاي اكتسابي :

1- آشنايي با قواعد دستور زبان فارسي

2- آشنايي با فنون بلاغي

3- آشنايي با منابع ومآخذ

4- آشنايي با مقتضيات زمان

5- آشنايي با خصوصيّات مخاطبان

6- آشنايي با آيين نگارش ورسم الخط زبان فارسی

7- تسلّط داشتن بر موضوع

8- داشتن اطّلاعات عمومي

9- انتقاد پذیر

10- قبول احساس مسئولیت

11- تلاش برای بهبود کار

12- فعالیت در همه عرصه ها

13- داشتن اطلاعات کافی از مکان فعالیت خود

14- اهمیت به خواسته مخاطبان به خصوص مدیر خود

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

15- دقت در انجام ندادن تکراری یک کار

16- جلب رضایت مخاطب

17- خوش اخلاقی

18- احترام گذاشتن به قوانین

19- اجرای ایده های نو

20- منتقل کردن اطلاعات و ایده خود به دیگران

اگرچه ويژگي هاي عمومي نوشتةْ خوب ، برگرفته ازكار نويسنده اي با خصوصيّات ياد شده است و به اصطلاح يكي را از ديگري مي توا ن استنباط كرد ؛ امّا ذكرآن به صورت مستقل خالي از فايده نيست . چه، دراين صورت بهتر وآسان تربه ذهن سپرده مي شوند بعلاوه برآنيم كه دراين بخش از دلگرم به شرح هريك ازخصوصيّات مزبور بپردازيم . وبراي هر يك نمونه ومثالي مناسب ارائه كنيم .

ويژگي هاي نوشتة خوب :

ترديدي نيست كه اجزاي هرنوشته اي چنان به هم مرتبط هستند، كه تفكيك آنها از يكديگر،كاري بسياردشوار است. با اين وجود، براي ارزيابي هر نوشته اي ناگزيريم، آن را از دو منظر مورد نقد وارزيابي قرار دهيم .

ابعاد مزبور ، عبارتند از : « حوزة ساختاري » و « حوزةْ محتوايي » .

پيش ازتشريح هر يك از ويژگي هاي ياد شده، ابتدا آن ها را فهرست وار نام مي بريم.

الف) ويژگي هاي ساختاري :

در اين بخش ، رعايت ده اصل مهم ، بر هر نويسنده اي لازم است. اصول مزبور عبا رتند از :

1- انطباق با قواعد دستور زبان فارسي

2- رسايي وگويايي

3- خوش آهنگي

4- جذّ ا بيّت

5- طراوت وتازگي

6- ربط و انسجام

7- ضرباهنگ مناسب

8- توالي وترتيب

9- تنوّع

10- رسم الخط و آيين نگارش

توضيح : برخي ازجزئيات اصل هفتم ازويژگي هاي رسانه هاي ديداري و شنيداري است ؛كه در جاي خود بدان پرداخته خواهد شد .

ب ) ويژگي هاي محتوايي :

1- هدفمندي

2- حُجيّت واستناد

3- غَناي علمي و اطلاّعاتي

4- انطباق با اصول ( اعتقادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي )

5- رعايت مقتضيات زمان و سلايق مخاطبان

نوشتن یا نگارش عملی است که بشر بوسیله آن اندیشه‌هایش را مصور می‌کند با اختراع نوشتن گام بزرگی در تمدن برداشته شد. نوشتن دو کارکرد اصلی دارد:

۱- ثبت اطلاعات

۲- نشر اطلاعات کارکرد عمده سخن گفتن نشر اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران است اما دلیل ابتدایی نوشتن، ترس انسان.

حدوداً شش هزار سال پیش دهقانان مصری که موظف بودند مقداری از محصولات کشاورزی خود را به عنوان مالیات به فرعون بدهند تصویر سبد را به تعدادی که پرداخت کرده بودند بر دیوارهای خانه خود حک می‌کردند.به بیانی دیگر نوشتن یا نگارش نوعی رسانهٔ مجازی برای انتقال اطلاعات است که با آن می‌توان مفاهیم و اندیشه‌ها را بیان و صورت‌بندی کرد، و یا آنها را پرورش و اشاعه داد.نوشتن همچنین عملی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات و اندیشه‌ها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد. نگارش، می‌تواند به عنوان ابزاری برای استدلال و استنتاج و ابهام‌زدایی بکار رود.داشتن بیشتر این خصوصیات یک نویسنده رو از یک نویسنده معمولی برتر میکند.

1. تصمیم و اراده

اگر برای شروع هر کار مهمی جهت مشورت به یک مشاور زبده و کاردان مراجعه کنید، در درجه اول، از شما در مورد هدفتان سؤال خواهد کرد. اراده و تصمیم قوی است که باعث می شود کاری به قدرت و توان بالا شروع شود و به نتیجه برسد. کسی که با اراده کاری را انجام می دهد در مورد کاری که به آن مشغول است انگیزه دارد و می داند که این کار او را به هدف مطلوبش خواهد رساند پس داشتن اراده و تصمیم قوی در مورد نه تننها نویسندگی بلکه هرکاری باید سرلوحه قرار بگیرد.

2. توکل به خدا

توکل داشتن به خدا باعث بیشتر شدن انگیزه و توان روحی و معنوی فرد در مورد هدفش خواهد بود کسی که به خداوند توکل داشته باشد کاری را از روی وظیفه انجام می دهد و به نتیجه خواهد رسید و باعث تحکیم روحیه وی در امر نوشتن خواهد شد.

3. خوانندگی قبل از نویسندگی

یک نویسنده خوب قبل از آنکه بتواند در هنر نوشتن سربلند و پیروز شود، ناچار است به خواندن نوشته های دیگران بپردازد، سیر در نوشته ها و مطالب دیگران علاوه بر اینکه بر دانش فرد می افزاید، باعث برانگیخته شدن حس نوشتن در فرد می شود سعی کنید در کتاب ها و نوشته هایی که به آن علاقه دارید دقت و تعمق به خرج دهید، با کمی تفکر، مطالب و سر رشته های فراوانی به دست شما خواهد رسید که هر کدام زمینه مساعدی برای نویسندگی خواهد بود.

4. مشخص کردن دایره نویسندگی

برای اینکه بتوانید نوشته های تخصصی تری بوجود بیاورید لازم است قبل از آن، موضوعی را که قصد دارید در مورد آن بنویسید، مورد تفکر قرار دهید و منابعی که برای نوشتن نیاز هست را جمع آوری کنید و بعد از دسته بندی مطالب ذهنی، آن ها را روی کاغذ پیاده کنید، توجه ویژه به این نکته باعث می شود کیفیت متنی که آماده می کنید بیش از پیش افزایش یابد و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

5. تمرین

اگر به تازگی به نویسندگی روی آورده اید توصیه می شود قبل از نوشتن هر متنی، شروع به تمرین کنید مطلبی را (هر چه که باشد) در ذهن حاضر کنید و هر چه می دانید در مورد آن بنویسید، خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که این نوشته ها ارزش دیگری نخواهد داشت اما همین دست نوشته های ابتدایی نتیجه کار شما را رقم خواهد زد با تمرین و تلاش می توانید ذهن خود را برای نوشتن آماده کنید. می بتوانید با سرعت و دقت بیشتری به توضیح دقیق آنچه در ذهن دارید بپردازید. بعد از گذشت مدتی نوشته هایتان را با یکدیگر مقایسه کنید، آنگاه متوجه پیشرفت خود در زمینه نویسندگی خواهید شد.

6. کپی برداری ممنوع، پردازش مجاز

اگر نمی توانید شروع به نوشتن کنید و شروع مطلب برایتان سخت است، می توانید از نوشته های دیگران استفاده کنید اما این استفاده نباید به نحو کپی برداری باشد، چرا که برداشتن مطلب دیگر نه تنها کار غیر اخلاقی است بلکه هیچ کمکی به پیشرفت شما در زمینه نویسندگی نخواهد کرد، اما پردازش مطلب روش خوبی برای نوشتن است؛ به این صورت که مطلب دیگری را بخوانید و با زبان دیگری از خودتان شروع به نوشتن کنید، با این کار از نوشته دیگران برای شروع کار خود بهره گرفته اید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب مشخصات يك نويسنده خوب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

—————————————————————————————-

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

دنیای هنر دنیای جذابی است. هنرمند می تواند در قالب آثاراش افکارش، امیدها، آرزوها و ناگفته هایش را به زبان بیاورد. یکی از این هنرهای جذاب، نویسندگی است. از نوشتن تا نویسنده ی خوب و مقبول جامعه شدن، فاصله بسیار است و صبر و شکیبایی و تجربه ی بسیار می طلبد. علاوه برتجربه به استعداد و علاقه نیز نیاز است. البته می شود با آموزش دیدن صحیح، نویسنده خوبی شد. اما اگر دوست دارید که نویسنده شوید ولی فرصت آموزش دیدن ندارید، توصیه می کنم تا آخر با من همراه باشید. (سیارک)

بهترین نویسنده ها از همان ابتدای کار خوب نبودند، بلکه از کارهای خود درس گرفتند، نظرات مختلف افراد متفاوت را شنیدند و درصدد اصلاح کارهای خود برآمدند. برای شروع تمرین نویسندگی به قلم و کاغذ نیاز دارید. برای تمرین، شروع به نوشتن کارهای روزانه و خاطرات خود کنید. سعی کنید جزئیات را به یاد بیاورید و به آن ها توصیفاتی در حد زیباتر شدن واژه ها، بیفزایید. این کار به شما کمک می کند تا یاد بگیرید دقیق تر به پیرامونتان نگاه کنید و از هر چیز کوچکی سوژه ای برای موضوع نوشته های بعدی خود استفاده کنید. در ابتدا شاید سخت و غیر ممکن به نظر برسد، اما با تمرین و نوشتن حتما مهارت لازم را پیدا خواهید کرد.

سعی کنید نوشته های خود را به فردی که در این موارد تجربه دارد نشان دهید. از او بخواهید که نقاط قوت و ضعف شما را بیان کند. می توانید حتی به افراد مختلف نوشته هایتان را نشان دهید تا از نظرات متفاوت و دیدگاه های آن ها آگاه شوید.

بدون شک نویسنده شدن بدون مطالعه کردن ممکن نیست. برای بهتر کردن نوشته های خود لازم است که آثار برجسته ی نویسنده های مختلف از سراسر دنیا را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند با سبک نویسنده های دیگر آشنا و از سلایق و عقاید آن ها آگاه شوید.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

یک نویسنده ی خوب سعی می کند در حد معقول از توصیفات و آرایه ها استقاده کند. برای هیچ خواننده ای خوشایند نیست با جملات طولانی و پر از توصیفات اضافه  روبه رو شود. جملات باید باهم در ارتباط باشند و پاراگراف ها متناسب با موضوعات کنار هم قرار بگیرند.

نویسنده ی خوب می داند که چه می خواهد چهار چوبی کلی از نوشته را در ذهن خود تجسم می کند، هر شخصیت که می خواهد وارد نوشته اش کند را برای خودش تعریف می کند و بعد در داستان در حد معقول به آن بال و پر می دهد.

شروع  باید قدرتمند و درعین حال جذاب و البته رازآلود باشد به طوری که خواننده را به ادامه داستان ترغیب کند. اگر داستان شروع خوبی نداشته باشد، درصد کمی احتمال دارد که خواننده به خود زحمت دهد و بیشتر از چند صفحه را ادامه دهد.

سعی کنید از موضوعات کلیشه ای که امروزه در فضای مجازی بسیار با آن سرو کار داریم دوری کنید. یک نویسنده ی خوب زمانی قلمش را برای نوشتن برمی دارد که حرفی برای گفتن داشته باشد. حرفی تازه و البته جالب. نه داستان های پیش پا افتاده ای که امروزه به شدت در بین جوانان باب شده است . (سیارک)

اجازه دهید به قول آندره ژید کشتی خیالتان شما را به انتهای دنیا ها ببرد. اجازه دهید پرنده خیالتان بر سر هر کوی و بیابان و ستاره ای که خواست بنشیند و ببیند و حس کند. تمام توصیفات و احساسات خود را یادداشت کنید. نویسنده ی خوب همیشه قلم و کاغذ همراه خود دارد تا به محض ایده پردازی جدید آن را یادداشت کند. فرض کنید کلمات کودکان پرجنب و جوشی هستند که می خواهند بر روی کاغذ جولان دهند. اجازه دهید بیان شوند جنب و جوش کنند، بعد از این که این هیجان اولیه و نوشتن پایان یافت بنشینید و با آرامش نوشته ی خود را بخوانید. بارها و بارها آن را بخوانید. آن وقت می توانید کمی به آن بال و پر بدهید یا چند شاخه را قیچی کنید. آن قدر این کار ها را تکرار کنید تا مهارت پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که لازم است صبور باشید و با اولین انتقاد ها پا پس نکشید. بلکه هر بار با مطالعه به آموخته های خود بیافزایید  و سعی کنید از این آموخته ها در نوشته های خود استفاده کنید. تا متن پایانی شماروز به روز پخته تر و مقبول تر شود.ترجمه  itrans.ir

فال حافظ چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

طالع بینی

10 ترفند استفاده از کنسول PS4

کنسول PS4

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.

در بخش دوم، مایل هستم تا شما را در استفاده‌ی حداکثری از توان فکری و اندیشه، شما را یاری دهم. شما برا…

‎برنامه اجراهای مجموعه تئاتر عمارت ارغنون در بهمن‌ماه سال جاری از سوی مسئولان این تماشاخانه اعلام شد…

شورای صدور پروانه ساخت با چهار فیلمنامه در جلسه ۲۶ آذر موافقت کرد.

اولین گام این است که؛ اولین گام را بردارید!

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت سیارک محفوظ است.

همانند هر مهارت دیگر، نویسندگی کتاب یک مهارت است و نویسندگان خوب کتاب نیز معمولاً ویژگی‌های مشترکی دارند که می‌توان به آن‌ها پرداخت. بارها متذکر شده‌ایم که چاپ کتاب و انتشار کتاب یک کار بسیار ساده است اما کار نویسندگی خود کتاب نیازمند برخی ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی است. در این مطلب قصد داریم در طی مطلبی با عنوان “هفت ویژگی نویسندگان خوب کتاب را بشناسید” به ذکر برخی ار ویژگی‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به نویسنده خوب کتاب بپردازیم (بیشتر بخوانید: ۱- پنج توصیه ارنست همینگوی برای نویسندگان کتاب؛ ۲- چگونه یک کتاب خوب بنویسیم؟).

۱- تمرین مداومی برای نویسندگی داشته‌اند. شما نمی‌توانید کاری را قبل از اینکه بد انجام دهید، خوب شروع کنید. به آن معنی که معمولاً در شروع یادگیری مهارت عملکرد ضعیفی دارید و با پشتکار و تمرین مداوم آن عملکرد بهتر می‌شود. مطمئن باشید تمامی نویسندگان کتاب که هم اکنون معروف هستند برای تبدیل شدن به یک مولف زبده تمرین و تکرار بسیار زیادی انجام داده‌اند. بنابراین، سعی کنید روزانه حتماً تمرین کنید و برای مثال قرار بگذارید تاحداقل یک صفحه یا ۵۰۰ کلمه در روز بنویسید.

۲-خود را به چالش می‌اندازند و از این طریق یاد می‌گیرند. مولفین خوب کتاب علاوه بر نوشتن در حیطه‌های مورد علاقه خود، در حیطه‌های مختلف دیگر نیز اقدام به نوشتن می‌کنند و از این طریق خود را به چالش می‌اندازند و یاد می‌گیرند. بنابراین، ارزش و اهمیت یادگیری را پایین برآورد نکنید و دائماً به دنبال بادگیری باشید.

۳- خودشان هستند. نویسندگان خوب کتاب هیچ وقت نقش نویسنده دیگر را بازی نمی‌کنند زیرا اعتقاد دارند اگر کسی ارنست همینگوی را دوست داشته باشد مستقیماً به رمان‌های او مراجعه می‌کند و رمان‌هایی که صرفاً تقلیدی از همینگوی بوده‌اند برای وی جذابیت نخواهد داشت. نتیجه آنکه، شما می‌توانید تکنیک‌های نویسندگان کتاب را تمرین کنید و آن‌ها را یاد بگیرید ولی باید در نهایت حرف خودتان را بزنید و مخاطب شما خاص بودن آثار شما را متوجه شود.

۴- شبیه احمق‌ها نمی‌نویسند. آن‌ها در نگارش خود مشکلات گرامری و نگارشی ندارند. اصول نگارش کتاب را می‌دانند و بر آن اساس علی رغم محتوای کتاب‌شان، حرفه‌ای می‌نویسند. در نتیجه، باید قبل از نگارش کتاب آگاهی کاملی از دستور زبانی داشته باشید که می‌خواهید در آن زبان به نگارش و چاپ کتاب بپردازید.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

۵- با کارهای کوچک شروع می‌کنند. نویسندگان بزرگ معمولاً کارهای خود را با دست‌نوشته‌های پراکنده و یا نگارش چند سرمقاله برای روزنامه و یا مجله شروع می‌کنند. هم اکنون با رشد تکنولوژی وبلاگ نویسی نیز می‌تواند یکی از روش‌های ساده باشد. قطعاً اگر توانستید با نوشتن در یک وبلاگ، طرفدارانی را جذب خود کنید می‌توانید تصور کنید که استعداد اولیه را دارید.

۶- آن‌ها هیچگاه کوتاه نمی‌آیند و کار را رها نمی‌کنند. اگر می‌خواهید شروع به نوشتن کتاب کنید هیج وقت آن را رها نکنید. به صورت جدی و استوار طی برنامه ریزی قبلی خود عمل کنید و تحت تاثیر هیچ مشکلی قرار نگیرید. شاید برخی از روزها اصل حس و حال نوشتن را نداشته باشید ولی زمان مقرری را که در آن قرار است بنویسید، روی کار نوشتن باشید (بیشتر بخوانید: ده گام بسیار ساده و عملیاتی در نگارش کتاب).

۷- آن‌ها بینش و آگاهی خوبی از ناشران دارند. بسیاری از نویسندگان خوب کتاب دیدگاه خوبی از ناشران و حتی مخاطبین خود دارند. قبل از اینکه فوراً بخواهید قطعه‌ای را بنویسید و آن را به چاپ برسانید ببینید که چه نوع کتابی را باید بنویسید و ناشران علاقه به چه کتاب‌هایی دارند. این حرف به آن معنی نیست که علاقه ناشران را دنبال کنید چون ناشران نیز علاقه شخصی خود را دخیل نمی‌کنند بلکه آن‌ها نیز تحت تاثیر علاقمندی‌های خریداران کتاب‌های خود هستند.

اگر قصد ترجمه و چاپ کتاب را دارید، همین حالا سفارش خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

ثبت سفارش

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

 + 
4
 = 
9

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

SookhteJet.ir – انگیزشی ترین وبسایت برای جوان موفق

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

فرهنگ و تمدن بشری، مانایی، پایایی و پویایی خود را مدیون و مرهون نویسندگان متعهد، کوشا و بشر دوست بوده است. راه‌یابی کشورهای مختلف به قله‌های پیشرفت و ترقی، با پیشتازی نویسندگان آن کشورها میسر شده است. اگر هنوز به اهمیت نویسندگی پی نبرده‌اید می‌توانید این مقاله را در مورد اهمیت نوشتن برای تمام افراد بخوانید.

از این رو همه‌ی کشورهای مترقی، با نویسندگانشان، رفتاری احترام آمیز دارند.

امیل زولا، رمان نویس فرانسوی و رهبر مکتب ناتورالیسم، می‌گوید:

«نویسندگان توانا و متعهد گذشته، به منزله‌ی شهریاران مقتدری هستند که همچنان از میان مقابر خویش، بر ما سلطنت و حکمروایی دارند؛ زیرا قدرت قلم متکی بر حق و عدالت، از هر اسلحه‌ای قوی‌تر و برنده‌تر است».

 

هوشمندی و حساس بودن به رویدادهای زندگی، از ویژگی‌های ممتاز یک نویسنده‌ی خلاق است. پیش زمینه‌ی ورود به عالم هنر،وجود هوش و حساسیت است.

یک مطالعه‌ی سطحی در زندگی هنرمندان اصیل و مشهور جهان، نشان می‌دهد که آن‌ها از این دو ویژگی اساسی برخوردار بوده‌اند. منظور از حساسیت، قوی‌تر، تیزتر و فعال‌تر بودن آنتن‌ها یا شاخک‌های حسی هنرمندان، نسبت به افراد عادی است.

هنرمندان دارای حساسیت حسی و عاطفی فوق معمولی هستند. آن‌ها نسبت به افراد معمولی حتی عالمان و دانشمندان در قبال مسائل انسانی و اتفاق‌هایی که در پیرامون آن‌ها و جهان، برای خودشان یا دیگر افراد رخ می‌دهد، عکس‌العمل‌هایی به مراتب عمیق‌تر و گسترده‌تر نشان می‌دهد.

بنابراین، یک نویسنده، دنیایی درونی متفاوتی با دیگران دارد و در نتیجه، واکنش او به دنیای بیرون و آدم و عالم متفاوت است. نویسنده در حال تعامل دائمی متقابل با محیط زندگی خودش است.

نویسندگان خلاق، انسان‌هایی نوآور، دوستدار زندگی و مظاهر آن و پذیرنده‌ی واقعیت‌های زندگی‌اند؛ قدرت لذت بردن از همه‌ی واقعیت‌ها را دارند. توقعاتشان معقول است و اهل شکایت نیستند؛ دلشادند؛ وقت را غنیمت می‌شمارند و احساس هیجان عجیبی به رسالتشان دارند؛ از تلاش برای تحول لذت می‌برند.

سیر و سیاحت و آشنایی با تمدن‌های مختلف، دید آدمی را وسیع می‌کند و او را از تنگ نظریها و پیش‌فرض‌های قبلی درباره‌ی جوامع دیگر آزاد و رها می‌سازد و نگاهی به او می‎‌بخشد و می‌تواند از افقی فراتر، به مسائل گوناگون بنگرد و قضاوت منصفانه‌تری پیدا کند و با یافتن اطلاعات جدید، نوشته‌های مطلوب‌تری پدید آورد که خواندنی‌تر و آموزنده‌تر باشد.

سفر می‌تواند نقش مهمی در پختگی و فرهیختگی نویسندگان صبور و مقاوم داشته باشد.

پس از حمله‌ی مغولها به ایران در قرن هفتم، شهر شیراز هم دچار هرج و مرج شد. در نتیجه، بزرگان علم و ادب شیراز، دست به سفر زدند و به کشورهای عربی، آفریقایی، آسیایی و بسیاری از کشورهای دیگر رفتند.

همان‌طور که سعدی در «گلستان» می‌گوید:

«بسیار سفر باید تا پخته شود خامی»

 

ملاقات حضوری با نویسندگان بزرگ، ما را بی‌واسطه‌ی قلم و کاغذ به دنیای درونشان می‌برد و از اعماق گنجینه‌ی وجودشان، طلاهای ناب و نادر حکمت به ارمغان می‌آورد و معماهای ناگشوده نویسندگی را برایمان حل می‌کند و این، دستاورد کمی نیست که بر اثر این ملاقات ماندگار، بتوانیم راه خود را بیابیم و آثار ماندگاری به یادگار بگذاریم.

ویلیام فاکنر، رمان و داستان نویس آمریکایی، پس از آنکه متوجه شد در زمینه‌ی شعر، قدرت خلاقیت ندارد، با شروود اندرسن، نویسنده‌ی مشهور آشنا شد. و این آشنایی برای او نخستین رمانش به نام پاداش سرباز را در سال 1926 به ارمغان آورد.

ارنست همینگوی هم نویسندگی خود را مدیون شروود اندرسن است. او در سال 1920 با شروود اندرسن آشنا شد و به تشویق او به پاریس رفت و وارد جمع نویسندگان و هنرمندان شد و در اثر حشر و نشر با ایشان نکته‌ها آموخت و در واقع از این پس بود که نوشتن را جدی گرفت و آثارش را منتشر کرد.

همینگوی میگوید:

اگر نویسنده‌ای در جوار جمعی دیگر از نویسندگان قرار بگیرد، مسلم است که انگیزه‌اش برای کار کردن بیشتر می‌شود.

 

هر مطلبی که نوشته می‌شود، اگر تقلیدی نباشد، دارای خلاقیت است. یک نامه‌ی اداری دارای خلاقیت است. یک شعار تبلیغاتی نوعی خلاقیت است. هر آنچه از ذهن بگذرد و توسط ذهن تغییری به خود باید نوعی خلاقیت در آن به کار رفته است. تفاوت میان نویسندگان در کیفیت، هدف و تأثیر مورد نظر آن‌ها است.

در واقع خلاقیت، نوآفرینی است، نه بازآفرینی. انسا‌های خلاق از خود می‌پرسند که از چند راه می‌توانم راه جدیدی برای نگرشی نو بیابم؟ از چند روش می‌توانم برای حل این مسئله استفاده کنم؟ چنین خلاقانی، پاسخ‌هایی متفاوت، نامتعارف و بی‌پیشینه می‌یابند. آنان نه فقط راه‌های مشهور برای حل یک مسئله، بلکه همه‌ی راه‌های ممکن برای حل آن را می‌کاوند.

آنان می‌توانند حتی بدون توجه به اندیشه‌های پیشین، راه‌های جدیدی را برای اندیشیدن بیافرینند؛ راه‌هایی که منحصر به خود آنان است و تقلیدی از روش‌های مجرب گذشته نیست.

اگر ما همواره مانند گذشته بی‌اندیشیم، معمولاً به همان نتایج به دست آمده در گذشته می‌رسیم و این نتایج هم به مرور زمان، کهنه و نادلپذیر می‌شود و در هماوردی با دستاوردهای اندیشه‌های رقیب از میدان کارآیی بیرون می‌روند.

ما باید توانایی سرشار خود را در تولید ایده‌های متنوع و احتمالات پایان‌ناپذیر شکوفا کنیم و از اندیشه بازآفرینی به آفرینش‌گری منتقل شویم و برای این جهش شوق‌انگیز، باید به هر چیزی از زوایای مختلف بنگریم؛

هنرمند، چیزی را در این جهان خلق می‌کند که قبلاً وجود نداشته است و البته این کار را بدون نابود کردن چیزی انجام می‌دهد. هنوز هم فکر می‌کنم جادوی اصلی و اساس لذت هنر در همین است.

جان آپدایک

مقصود از اندیشه، فکری نیست که در یک نوشته پرورش می‌یابد و روح مطلب را تشکیل می‌دهد، اینجا مقصود فکر کردن است، فکر کردن در مورد آنچه می‌خواهیم بنویسیم.اگر پیش از شروع به نگارش تصوراتی که پیرامون مطلبی داریم بررسی کنیم و درباره‌ی چگونگی پرورش دادن آن بی‌اندیشیم، نوشته‌ی ما آمیخته به دقت و سلامت خواهد بود و استدلال‌های ما با اصول صحیح عقلانی همراه خواهد شد.

نویسنده‌ای که مقاله‌ای می‌نویسد یا داستانی می‌پردازد و باید چندین صفحه درباره‌ی آن مطلب چیزی بنویسد باید ابتدا بداند که برای پرورش موضوع چه مطالبی خواهد نوشت و مقدار آن‌ها چه اندازه خواهد بود.

محتویات یک نوشته، محصول اندیشه است.بنابراین هر اندازه بیشتر، منطقی‌تر و درست‌تر بی‌اندیشیم به همان اندازه نوشته‌ی ما صحیح‌تر و دلپذیرتر خواهد بود.

شاهکارهای ادبی جهان، جمله از برکت تفکر نویسندگان پدید آمده است.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

هر چقدر تفکر منظم‌تر، طبیعی‌تر و منطقی‌تر باشد آثار نویسندگان جلوه‌ی بزرگتری خواهد داشت، اما البته نباید مقدار تفکر و مدت آن به اندازه‌ای باشد که به جای دادن نتایج مطلوب، موجب خستگی خاطر شود.

بنابراین به وجود آوردن هر نوشته، تنها اندیشه است، اندیشه تعیین می‌کند که چه باید بنویسیم، چگونه آغاز کنیم و در کجا نوشته را خاتمه بخشیم.

اندیشه، دریایی است که مروارید آن، فلسفه و فرزانگی است.


هر نویسنده‌ی به حق، می‌تواند چنین فرض کند که خلاق است ولی باید محل خود را در عرصه‌ی خلاقیت به خوبی تشخیص دهد، باید از قدرت‌ها و قریحه‌ی خود و نیز محدودیت‌ها و کمبودهایش آگاه باشد تا بتواند بهترین اثر را خلق کند و خوانندگان بسیاری را برای نوشته‌های خود جذب کند.

 

نویسنده‌ی موفق از نظر شما کیست؟

بهترین کتابی که از یک نویسنده موفق خوانده‌اید، کدام است؟

برایمان کامنت کنید.

 

توانایی نوشتن و مطالعه کردن را دوست دارم زیرا معتقدم زیباترین نعمت خداوند به بشریت است که برای آن انتهایی وجود…

مقاله قبلی

۶ درس بزرگ در مورد ثروت که پدرت هیچ‌وقت یادت نداد

مقاله بعدی

سه درس ساده از فروشنده‌ها که موفقیت‌تان در زندگی را 10 برابر می‌کند

چرا باید حتما کتاب زندگی خود را بنویسید؟ فواید نوشتن کتاب که از آن خبر نداشتید

مطالعه را خیلی دوست دارم بسیار ارامبخش است وقتی تمرکز می کنم رو مطالعه فارغ از همه اشفتگیهای ذهنی میشم

بسیار هم عالی.
پایدار باشید.

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید…

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**

ذخیره نام و ایمیل برای دیدگاه‌گذاری‌های بعدی

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

 + 
4
 = 
9

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

رهبر روحتان باشید و سرنوشتتان را بسازید – قسمت…

با این پنج قدم هر گونه کسب و کار خارجی را می‌توانید…

رهبر روحتان باشید و سرنوشتتان را بسازید – قسمت…

هشت قدم تا هرگز در دوران بازنشستگی بدون سرمایه نباشید

چطور انضباط نفس تان می‌تواند قوی‌ترین سازنده‌ی اعتماد…

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

 + 
4
 = 
9

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

نازنین قاسمی

در جلسه گذشته، درباره تقویم محتوایی و ضرورت استفاده از آن در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نمونه‌های قابل دانلود از این تقویم‌ها را ارائه کردیم. در این جلسه قصد داریم درباره تکنیک‌های نویسندگی برای تولید محتوای موثر صحبت کنیم و نکاتی را برای بهبود نویسندگی محتوا توضیح دهیم. برای این منظور، ابتدا ویژگی‌های یک محتوای خوب را توضیح می‌دهیم و پس از آن، راهکارهای لازم برای نوشتن آن محتوا را توضیح می‌دهیم.

 

یک محتوای خوب در بازاریابی محتوا، چیزی بیش از کنار هم قرار دادن تعدادی واژه است. امروزه کسب‌وکارها در صنایع مختلف به طور مرتب به تولید پست‌های بلاگ، شبکه‌های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و … می‌پردازند. با توجه به تولید انبوه محتوا در کسب‌وکارهای مختلف، مطرح شدن و مورد توجه قرار گرفتن محتوای شما کاری دشوار محسوب می‌شود، اما غیرممکن نیست. بین یک محتوای خوب و محتوای متوسط، تفاوت‌هایی وجود دارد که در صورت آگاهی از ویژگی‌های محتوای خوب، می‌توانید در جهت آن تلاش کنید تا به محتوای برجسته و موثری دست یابید.

اما چه چیزی باعث می‌شود یک محتوا خوب به نظر برسد؟

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

 

محتوای موثر هیچگاه نمی‌تواند کلی باشد، بلکه باید برای گروهی خاص از مخاطبین نوشته شود. همواره هنگام نوشتن محتوای خود، مخاطبان هدف آن نوشته را در ذهن داشته باشید و نیازهای آن‌ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید راه‌حل‌های مورد نظر آن‌ها را ارائه دهید.

 

هدف شما از تولید محتوا چیست؟ قطعاً می‌خواهید که محتوای شما در صدر رتبه‌بندی گوگل قرار گیرد. وقتی می‌گوییم یک محتوا بهینه‌سازی شده است، منظور چیست؟ یعنی در این محتوا، عبارات کلیدی درستی استفاده شده است. در صورتی که یک محتوا دارای این ویژگی باشد، زمانی که کاربران در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی، محتوای مورد نظر را جستجو می‌کنند، محتوای تولیدی شما به راحتی و به صورت ارگانیک پیدا می‌شود.

محتوای شما قرار است چه ارزشی را برای مخاطب فراهم کند؟ آن‌ها از خواندن این محتوا، چه سودی می‌برند؟

مطرح کردن این سوالات، باعث هدایت شما در ایجاد محتوا می‌شود. در صورتی که ارزشی ایجاد نکنید و سودی برای مخاطب نداشته باشد، محتوای شما مورد توجه قرار نمی‌گیرد، به اشتراک گذاشته نمی‌شود و مخاطبین برای خواندن محتوای بیشتر به وب‌سایت، بلاگ یا شبکه اجتماعی شما بازنمی‌گردند. این محتوا باید بتواند اطلاعات مخاطب را افزایش دهد.

هیچکس دوست ندارد یک محتوای طولانی، خسته‌کننده و از هم گسسته را بخواند. هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که خواننده بتواند متن را به سادگی درک کند و این موضوع، مستلزم ساختار مناسب و خوانایی محتوا است. نداشتن ساختار مناسب، باعث آشفته شدن خواننده می‌شود. به همین دلیل، باید از طریق ایجاد عناوین و زیرعنوان‌های مناسب و منسجم، رعایت دستور زبان و نگارش، بولت‌‌بندی و بصری ساختن بخشی از محتوا، آن را خواناتر کنید.

محتوایی که برای مخاطب آموزنده باشد و به اطلاعات آن‌ها اضافه کند، برای مخاطبین جذاب خواهد بود. محتوای شما باید دارای آمار، ارقام، نمودارها و بعضاً پست‌های how-to باشد تا به اندازه کافی آموزنده و مفید باشد.

 

 

 

هر محتوا باید یک دکمه CTA قوی، ساده و واضح در انتها داشته باشد تا خوانندگان را به مرحله بعد هدایت کند. با کلیک روی CTA، تبدیل (convert) اتفاق می‌افتد. همچنین، بهترین محتواها، دو طرفه هستند و می‌توانند با مخاطبین ارتباط برقرار کنند. سبک نوشته، اصطلاحات به کار رفته و لحن بیان نوشته بر مخاطب بسیار اثرگذار است.

نمونه های موفق بازاریابی محتوا را در کالج تپسل بخوانید

پس از مشخص شدن ویژگی‌های یک نوشته خوب، باید یک نویسنده خوب و مهارت‌های او را بشناسیم. نویسنده محتوا بودن کار ساده‌ای نیست و به مهارت‌های زیادی نیاز دارد. نویسنده خوب، کسی است که بتواند درباره هر موضوعی یک محتوای خوب، منحصربه‌فرد و جذاب بنویسد.

یک نویسنده محتوای خوب باید:

نویسندگان بزرگ، به صورت ناگهانی نویسنده نمی‌شوند. آیا ممکن است کسی نویسنده خوبی باشد، اما زمان زیادی را صرف خواندن و استفاده از تجارب دیگران نکرده باشد؟ خواندن نوشته‌های دیگران به نویسندگان کمک می‌کند تا هنر نویسندگی را بیاموزند و به آن‌ها الهام می‌بخشد که بهتر و بیشتر بنویسند و تجربه بدست آورند.

 

یکی از ویژگی‌های هر محتوایی، برقراری ارتباط است که این ارتباط، یک فعالیت دو طرفه است. بنابراین، هر نویسنده‌ای باید با در نظر داشتن مخاطبین، محتوا را بنویسد، در غیر این صورت، نویسنده موفقی نخواهد بود. نوشتن یک محتوا بدون شناخت مخاطبین هدف، مانند پرتاب یک تیر بدون داشتن هدف است.

به همین دلیل، شما باید به عنوان یک نویسنده محتوا، با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر پرسونای مخاطب (buyer persona)، مخاطبین را خود را بشناسید. درک نیازهای خوانندگان و توانایی برطرف کردن این نیازها از طریق محتوا، یکی از مهم‌ترین معیارهای نویسندگی خوب است. به عنوان مثال، شما هیچ‌گاه یک نامه عاشقانه برای رئیس خود یا یک مقاله برای همسر خود ارسال نمی‌کنید. چرا این کار را نمی‌کنید؟ چون مخاطب خود را می‌شناسید. نوشتن محتوا نیز به همین شکل است.

نویسنده زمانی می‌تواند به صورت واضح و قابل فهم بنویسد که خودش مطلب را فهمیده باشد و بداند محتوا قرار است چه پیامی را منتقل کند. همچنین، در صورتی که نویسنده از ویژگی‌های خوانندگان اطلاع داشته باشد، ساده‌تر می‌تواند مفهوم را به خواننده منتقل کند. یک نویسنده خوب باید با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انتخاب کلمات و اصطلاحات مناسب، استفاده از تصاویر، استفاده از جملات کوتاه و … هر موضوع پیچیده‌ای را برای خواننده به صورت ساده بیان کند.

اگر هنگام نوشتن یک پاراگراف گیر می‌کنید و نمی‌دانید چگونه آنچه در ذهنتان است را در قالب جمله به مخاطب منتقل کنید، باید مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید ایده‌های که در ذهن دارید را به هم ربط داده و به رشته تحریر درآورید. همیشه ساده بنویسید، اما این موضوع به این معنی نیست که از کلمات ساده استفاده کنید، بلکه باید همه آنچه که به عنوان محتوای شما نامربوط است را حذف کنید.

 

محتوایی که تولید می‌کنید، باید خوانا و قابل فهم باشد. به همین دلیل، تسلط بر قوانین خوانایی از ضروریت‌های یک نویسنده خوب است. این قوانین، شامل موارد زیر است:

 

هر محتوایی که به نام شما منتشر می‌شود، شناسنامه شما محسوب می‌شود. منحصر به فرد بودن محتوایی که تولید می‌کنید، نه فقط برای احترام به خوانندگان خود و رعایت قانون کپی‌رایت، بلکه از لحاظ سئو نیز ضروری است. در صورت انتشار محتوای تکراری، Google می‌تواند تکراری بودن آن را تشخیص داده و آن محتوا را حذف کند.

تولید محتوای جدید و منحصر به فرد، کاری دشوار است، اما همیشه لازم نیست که محتوای جدید تولید کرد، بلکه یکی از مهارت‌های مهمی که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد، بازنویسی محتوا است. بازنویسی محتوا به معنی تولید محتوای جدید از محتواهای قبلی در فرمت جدید. درباره بازنویسی محتوا، در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

 

آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ را در کالج تپسل بخوانید.

 

تحقیق و پژوهش، ستون اصلی هر محتوایی است و باید مدتی قبل از آغاز تایپ اولین کلمات آغاز شده باشد. نویسندگان بزرگ باید قادر به تحقیق درباره هر موضوعی باشند و اطلاعات، آمار، ارقام و دیدگاه‌های مربوط به موضوع مورد نظر را پیدا کرده و از آن‌ها در نوشته خود بهره ببرند. آن‌ها باید بدانند چگونه موضوعات مهم را انتخاب و درباره آن موضوعات تحقیق کنند و در نهایت به رشته تحریر درآورند. آن‌ها باید بتوانند به سرعت نسبتاً بالایی، هزاران کلمه را بخوانند و بهترین اطلاعات را از میان آن مطالب استخراج کنند. اینکه نویسنده درباره یک موضوع خاص چیزی نشنیده باشد و اطلاعاتی نداشته باشد، آنقدر مهم نیست؛ بلکه یک نویسنده خوب با مهارت بالای پژوهش می‌تواند از طریق جستجو و تحقیق، محتوای شگفت‌انگیزی ایجاد کند.

 

با توجه به ارتباط بسیار نزدیک استراتژی بازاریابی محتوا و دنیای دیجیتال، دانش دیجیتالی نویسنده بسیار ضروری است. آن‌ها باید اطلاعات پایه درباره وردپرس داشته باشند و به قوانین مربوط به سئو تسلط کافی داشته باشند. الگوریتم‌های سئو به صورت مداوم تغییر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایت یا بلاگ شما همواره در صدر جستجوها باشد، باید نویسنده‌ای انتخاب کنید که بتواند با قوانین سئو همراه باشد و بر اساس آن قوانین، محتوا تولید کند. به عنوان مثال، یک نویسنده خوب کلیدواژه‌هایی که حداکثر ترافیک را به وبسایت هدایت می‌کند و در عین حال مرتبط با موضوع محتوا است را می‌شناسد و در محتوای خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته اغلب کسب‌وکارها، برای انجام سئو، کارشناس سئو استخدام می‌کنند، اما به طور کلی، نویسنده نیز باید تا حدی با مفاهیم سئو و شیوه عملکرد وردپرس آشنا باشد.

 

کسی می‌تواند خوب بنویسد و مفهوم و پیام یک محتوا را به خواننده منتقل کند که کاملاً بر قوانین دستور زبان، نگارش و املا تسلط داشته باشد. درک قوی از قوانین دستور زبان، استفاده درست از اصطلاحات  و عبارت‌های مختصر و معنی‌دار، چیزی است که با بیشتر خواندن و تمرین بدست می‌آید.

 

نویسندگان محتوا باید با گروه‌های مختلفی در ارتباط باشند. یک نویسنده خوب به راحتی می‌تواند با کارشناس محتوا، تولیدکننده ویدئو، طراح گرفیک، کارشناس شبکه‌های اجتماعی، سردبیران و سایر بخش‌ها همکاری کند. رویکرد مشارکتی و سازگاری نویسندگان و سایر افراد گروه، منجر به موفقیت تیم بازاریابی محتوا خواهد شد.

 

یکی از اهداف بازاریابی محتوا، ایجاد هویت برای برند و کسب اعتماد مخاطبان است، اما بسیاری از مشتریان از خسته‌کننده بودن محتواها انتقاد می‌کنند. یک نویسنده خوب می‌تواند این مشکل را برطرف سازد. نویسنده‌ای موفق است که بتواند یک موضوع پیچیده را به گونه‌ای ارائه دهد که برای خوانندگان قابل فهم و در عین حال لذت‌بخش باشد. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها در بازاریابی محتوا، داستان‌سرایی است و یک نویسنده خوب باید بتواند از طریق داستان‌سرایی و خلق سناریو و کاراکتر، مخاطب را جذب کند.

 

ویژگی‌های یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب را توضیح دادیم. مانند هر کار دیگری ، نویسندگی نیز به تمرین و کسب مهارت نیاز دارد. در اینجا، نکاتی را برای بهبود مهارت نویسندگی بیان می‌کنیم.

 

برای نویسنده بهتری شدن، نیاز به چیزی بیش از نوشتن و کنار هم قرار دادن واژگان است. نویسندگی محتوا، شبیه نقاشی یا داستان‌سرایی است. نوشته شما باید بتواند مفاهیم را در ذهن خواننده به تصویر بکشد و پیام محتوا را به خوبی به آن‌ها انتقال دهد. هرچه بیشتر بخوانید و بنویسید، قلم قوی‌تری در نویسندگی پیدا خواهید کرد. در جلسه آینده، درباره بازنویسی محتوا و ضرورت استفاده از این تکنیک در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم.

برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، در فرم سمت راست ثبت نام کنید. خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خودتون رو در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

خلاصه

جلسه هفتم: در این جلسه از بازاریابی محتوا، درباره نویسندگی محتوا، ویژگی‌های یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب صحبت می‌کنیم و تکنیک‌هایی را برای بهبود نویسندگی بیان می‌کنیم.

ممنون از این مطلب
خیلی کامل بود
تصاویر بینش هم عالی بود
راجع به اینکه چطور یک بلاگر عالی شویم هم مطلب بنویسید مرسی

سلام
ممنون از لطف شما
بله حتماً در این خصوص صحبت می‌کنیم.

مطالب مفیدی بود ،ببخشید من میخوام واقعیات تلخ و شیرین زندگی ام رو به قلم بیارم،من نویسنده نیستم اما علاقه زیادی به نوشتن دارم،ممنون میشم از تون اگه راهنمایی ام کنید ،با سپاس فراوان رامین هستم از استانبول ترکیه،

سلام
خیلی هم عالی رامین عزیز
خوشحالیم که بخشی از مخاطبان کالج مثل شما در خارج از ایران هستند
بله حتما چطور میتونیم کمک تون کنیم؟

با سلام
متاسفانه فایل پی دی اف خراب است

سلام
خیلی ممنون که اطلاع دادین، پیگیری کردیم به زودی درست میشه

 لطفا اگر پاسخی به نظر من داده شد مرا مطلع ساز!

© ۲۰۱۷ – تمامي حقوق سايت براي تيم تپسل محفوظ است. هرگونه کپي مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است.

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

ما قصد داریم مقاله نویسنده موفق و ویژگی های آن را در اختیار تان قرار دهیم

ما در مقاله چگونه نویسندگی را شروع کنیم ؟ مبانی را یاد گرفتیم حال می خواهیم ویژگی های یک نویسنده موفق  را از سری مقالات آموزش نویسندگی با هم یاد بگیریم.

اگر سری به نزدیک ترین کتابفروشی محل زندگی خود بزنید و یا جستجویی در اینترنت و فضای مجازی داشته باشید ، در می یابید که نویسندگان موفق بسیاری هر روزه مرزهای موفقیت در نویسندگی را جابجا می کنند و این چرخه مدام در حال وسعت است.

شاید شما هم با دیدن این تصاویر و یا این خبرها ، دلتان بخواهد نویسنده موفق ی بشود و یا بدانید آن ها چطور موفق شده اند.راستش را بخواهید ، موفقیت یک امر کاملا نسبی است.

یعنی به میزان آدمهایی که روی زمین زندگی می کنند ،تعریف از موفقیت وجود دارد و این تعاریف نیز همه در یک مسیر و یک راستا قرار می گیرند ، اما از سویی نیز هیچ معیار دقیقی وجود ندارد که چگونه میتوان موفق بود.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

موفقیت یک حس درونی است ، نویسنده موفق بودن نیز یک حس کاملا درونی است. اما گاهی باید به مجموعه ی این احساسات که از سوی بسیاری از انسان ها برای یک نویسنده ی خاص ساطع می شود ، احترام بگذاریم و کمی در ویژگی های او جستار کنیم تا بتوانیم درک بهتری از شرایط و احوالات یک نویسنده موفق داشته باشیم.

این امر به ما کمک می کند تا در اولین قدم انگیزه ی خود را جهت رسیدن به یک موفقیت همگانی ارتقا دهیم و در گام دوم یک پله ما را به هدفمان یعنی آگاهی در باب نویسندگی و نویسندگان نزدیک تر می کند.ویژگی ها و خصوصیاتی که در ذیل می خوانید ، مجموعه ای از باید ها و نبایدها است که از میان هم نشینی و مصاحبت با نویسندگان در ژانرهای مختلف نویسندگی برای شما نقل می شود.

اولین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق به روز هستند.

نها سعی می کنند ، تمامی کتاب های جدید بازار را مطالعه کنند و روزانه خود را با اخبار بسیاری از دنیای سیاست ، اقتصاد ، علم و … روبه رو می کنند. آنها از همه ی ابزارهای اجتماعی برای ارتباط با دیگران استفاده می کنند و از جدیدترین متدهای روز دنیا در نویسندگی خود بهره می برند.

دومین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق به شادابی خود اهمیت می دهند.

یکی از مسائل بسیار مهمی که در تمامی نویسندگان موفق می توانید مشاهده کنید ، شادابی روح است.هر چند که استثنائاتی نیز وجود دارد ، اما شادابی باعث میشود ، ذهن پاسخ ماسب تری به پردازش ایده ها بدهد و آن ها را به شکل گسترده تری بسط دهد.برای این کار اکثر نویسندگان موفق سعی می کنند ، مدام به سفر بروند و به فعالیت های شاد و پر تحرک روی بیاورند.

سومین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق بسیار رویاپرداز هستند.

دیگر ویژگی نویسندگان موفق رویاپردازی آنان است. مگر می شود آدمی نویسنده باشد و خیالش را به جای جای این جهان پرواز ندهد؟ یکی از مهمترین ویژگی های یک نویسنده این است که بتواند مدام فکر کند و این فکر برایش آزار دهنده نباشد.می تواند به رویاهایش ، به ایده هایش و به چگونه رقم زدن یک اثر خلاقانه باشد.این تفکر باعث میشود ، سطح خلاقیت او در خیال بافی و رویا پردازی نیز گسترش یابد.

چهارمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که

نویسندگان موفق بسیار ریزبین هستند.

هیچ پدیده ای از جلوی چشمان آنها به راحتی عبور نمی کند. آنها حتی از دل رژه ی مورچه ها بر روی یک سنگ نیز ، ساده نمی گذرند و به ان نگاه می کنند و ازآن برای نوشتن مطالبشان درس می گیرند.آنان خاطرات را پرورش می دهند و ذهنشان را نسبت به همه اتفاقات اطرافشان باز نگه می دارند.

پنجمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که

نویسندگان موفق بسیار بر روی علم و آگاهی خود تمرکز می کنند.

نویسندگی آمیزه ای از دانش ذهنی و آرامش روانی است. نویسندگان بسیار بر روی دایره ی لغات و ساختار های زبانی خود تمرکز دارند. آن ها در هر لحظه به بافت های جدید در متن خودشان فکر می کنند و با مطالعه ی آثار مختلف سعی می کنند ، خود را در معرض عالی ترین سطح اطلاعات از نویسندگی قرار دهند.

ششمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که

نویسندگان موفق بسیار اجتماعی اند.

یک نویسنده ی خوب می داند که مقصد تمام نوشته هایش ، در اجتماع است. پس جامعه را بعنوان یک اصل مهم در نظر میگیرد و از آن بعنوان یک دریچه برای نوشتن استفاده می کند. او با اکثر رفقای خود و مردم در یک رابطه ی بسیار عالی بسر می برد. کسی از نشستن با او و حرف زدن با او خسته نمیشود و او نیز بعنوان یک نویسنده سعی می کند ، نقطه نظرات مردم را در هر زمان به سمت خود جلب کند.

هفتمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که

نویسندگان موفق دست از یادگیری نمی کشند.

آنها معتقدند از یک کودک 5 ساله تا یک پیرمرد 95 ساله به هر شکلی می تواند به آن ها چیزهای جدیدی از زندگی یاد بدهد. آن ها خلاقیت خود را از دل یادگیری ها احیا می کنند و معتقدند هر چه میزان یادگیری از اطراف ، طبیعت و جهان هستی بیشتر باشد ، نویسنده ی موفق تری خواهند بود.

هشتمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که

نویسندگان موفق برای کار خود ارزش قائل می شوند.

یکی از ویژگی های نویسندگان موفق ، عدم تعارف آنان است. آنان برای کارهای خود ارزش قائل هستند و در قبال زحمتی که کشیده اند ، هزینه ی کارشان را دریافت می کنند.با هیچ کس رو در بایستی ندارند و قلم خود را نیز به کسی نمی فروشند.آنها خودشان هستند و تا ابد هم خودشان باقی می مانند.تفکری که بسیاری از نویسندگان نوپا دارند این است که برای پیشرفت در ابتدا نباید هیچ هزینه ای دریافت کرد و این بسیار به آنان آسیب میزند.نقطه ی شروع شما از اولین در همکاری شما بعنوان یک نویسنده آغاز میشود ، پس قدر آن را بدانید.

نهمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که

نویسندگان موفق به پیشرفت فکر می کنند.

آنها هیچ وقت در جا نمی زنند. پیشرفت را سر فصل اصلی همه ی نوشته هایشان می کنند ، حتی اگر پای صحبت نویسندگان بزرگ بنشینید در می یابید که آنان حتی گاهی برای سبقت از خودشان هم با نوشته هایشان رقابت می کنند و هیچ گاه در یک نقطه ثابت نمی مانند.

همانطور که اشاره شد ، نویسندگی آمیزه ای از آرامش روانی و دانش ذهنی است. یک نویسنده در همه ی شرایط ، سعی خود را بر آن می گذارد که سلامت جسم و سلامت روان و سطح آگاهی و دانش ذهنی خود را قالب بر محیط اطراف خود نگه دارد ، چرا که او بعنوان یک نویسنده باید در همه حال به محیط اشراف داشته باشد.مواردی که در بالا ذکر شد ، مجموعه ای از بایدهایی بود که می توان در حوزه ی خصوصیات نویسندگان موفق از آن ها یاد کرد.

اولین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

به گذشت زمان اهمتی نمیدهند.

یک نویسنده ی موفق هنگامی که پشت میز کارش می نشیند ، زمان را از یاد می برد و از دنیا کاملا دور میشود. و یکی از رازهای موفقیت او نیز همین است ، اگر باور داشته باشیم که نویسندگی نیاز به تمرین و صرف زمان دارد و اگر در نوشتن متن هایمان عنصر زمان را از یاد ببریم آنگاه می توان گفت موفق تر از همیشه به نوشتن مشغول شده ایم.

دومین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق خود را دانای محض نمی دانند.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

یکی از اشتباهاتی که خصوصا در ابتدای دوران نویسندگی به سرغ نویسندگان نوپا می آید ، مسئله ی غرور است .آنان گمان می برند ، چون دست به قلم برده اند دیگر به همه چیز و به همه کس مسلط اند و می توانند در هر حوزه ای خود را دخیل بدانند و صاحب نظر باشند. این تفکر به شدت اشتباه است.هر چند که ما همیشه ذکر میکنیم ، یک نویسنده باید به تمامی علوم آگاه باشد، اما این آگاهی به آن معناست که او خود را در ارتباط با سایر علوم دنیا ببیند ، نه اینکه با چند خط کتاب خواندن صاحب نظر در حوزه ای شود.

سومین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق نقد را رد نمی کنند.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت نویسندگان موفق ، قبول نقد است. آنها انتقاد پذیر هستند و روحیه ی خود را برای دریافت انتقادات آماده کرده اند.اما از سویی دیگر ، ما نویسندگانی داریم که تازه به حوزه ی نویسندگی وارد شده اند و به شدت خود را بری از هر گونه خطا و اشتباه می دانند و نقد را در حق خود نمی پذیرند.این افراد باید بیامورند که نقد ، به هر میزان تند و زننده هم باشد ، وجه مثبتی دارد.بعضی از انتقادات که آکنده از انواع بی رحمی ها و ناسزاهاست نیز می تواند موجب تقویت روحیه ی شما شود و این امر را همیشه به دید مثبت نگاه کنید.

چهارمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق ناامید نمیشوند

نویسندگی نیز مانند هر رشته و یا حرفه ی دیگر با شکست هایی مواجه است ، این شکست ها گاهی انسان را از ادامه ی مسیر نا امید می کنند ، اما مهمترین ویژگی در یک نویسنده ی موفق آن است که هیچگاه نا امید نشود.شما ممکن است در حین نویسندگی و در حین تفکر عمیق با صدای تلفن تمام حواستان پرت شود.یا حتی ممکن است در مرحله ی نشر کتابتان به مشکلی برخورد کنید. اگر ناامید شوید و اگر از راهی که آمده اید برگردید ، شما هرگز نمی توانید یک نویسنده ی موفق باشید.نویسنده ی موفق هیچگاه نا امید نمیشود.بد نیست که این نکته را هم ذکر کنیم که یک نویسنده ی موفق هیچگاه به خود انرژی منفی منتقل نمی کند. با کلمه ی نمی توانم بیگانه است و به شدت به هر مسئله ای رنگ نویی میدهد و از آن در جهت مثبت استفاده می کند.

پنجمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق مشکلات شخصی را وارد نوشته هایش نمی کند.

هر کدام از ما در زندگی و در اتفاقات روزمره ممکن است به مشکلات مختلفی برخورد کنیم و این مشکلات زندگی ما را مختل کند. یک نویسنده ی موفق ، می داند که چطور بر این مشکلات در هنگام نوشتن غلبه کند.یکی از فاجعه بار ترین اشتباهات نویسندگان ، نوشتن با احوالات مختلف است. اگر مروری بر نوشته هایشان داشته باشید ، در می یابید که متن از پیوستگی و یکدستی مناسبی برخوردار نیست و با چند احساس و چند قلم نوشته شده است.

ششمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق تقلید نمی کنند.

نویسندگان موفق ، هیچگاه تقلید نمی کنند. حاضرند برای ماه و سال ها سکوت کنند اما هیچگاه از اثر دیگری تقلید نکنند . یکی از معضلاتی که شما را یک نویسنده ی موفق بودن دور می کند ، تقلید است.شما در دام تقلید فقط می سوزید و نمی توانید هیچگاه آنچه را که باید و شاید روی کاغذ پیاده کنید.

هفتمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق از رقابت کردن نمی ترسند.

رقابت یک اصل اساسی در هر زمینه ای است. شما باید در هر لحظه اول با خودتان و سپس با دیگر همکارانتان و نویسندگان رقابت کنید.نویسندگان موفق هیچگاه به این فکر نمی کنند که جایگاهاشان در میان مردم تا ابد پایدار است. آنها هر لحظه می کوشند تا بهترین اثر خود را خلق کنند.

هشتمین نکته در باب نویسنده موفق شدن توجه به این نکته هست که :

نویسندگان موفق قلم خود را به کسی نمیفروشند.

نویسندگان موفق همیشه روی پای خودشان استوارند و برای دستمزدها و فعالیت هایشان نیز موازین خاصی دارند و هیچگاه حاضر نیستند ، قلم خود را به کسی بفروشند.بعضی از مبتدیان خود را به دستمزدهای پایین می فروشند و بیگاری می کشند و برخی دیگر خلاف عقاید خودشان می نویسند و صرفا برای بدست آوردن پول بر همه ی باورهای خود پا می گذارند.یادمان باشد اگر می خواهیم نویسنده ی موفقی باشیم ، جا دارد در گام اول انسان بسیار موفق و آزاده ای باشیم.

نویسندگی با تمام فراز و نشیب هایش ، ثمرات فراوانی دارد.اگر روزی نویسندگی را حرفه ای دنبال کردید یادتان باشد ، نویسندگی تنها در کاغذ و قلم و ذهن شما خلاصه نشده است.

نویسندگی را در دانشگاه ها نمی توانید بیابید و نویسندگی را در مطالعه ی کتاب ها و تلویزیون ها جستجو نکنید. نویسندگی چیزی است در درون شما و اتفاقی است در بیرون از شما.

آنچه که در درونتان اتفاق می افتد ، می تواند یکی از باید ها و نبایدهای لیست بالا باشد و انچه در بیرون اتفاق می افتد می تواند یک نویسنده ی دیگر به جامعه ی نویسندگان معرفی کند. پس خودتان باشید ، موفقیت درست در همان چیزی است که در قلب شماست.برای آنکه یک نویسنده موفق شوید ، کافی است با خود خلوت کنید.

اصول نویسندگی را به خود یادآوری کنید و خودتان را محل قضاوت قرار دهید.هیچکس جز شما نمی تواند ، تعیین کند که آیا شما نویسنده موفق ی هستید یا خیر.روی پای خودتان بایستید و از نوشتن نهراسید.موفقیت در نویسندگی ، چیزی لابلای همان باریکه های فکری ذهن شماست ، به آن ها توجه کنید و آغاز کنید.

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

      محمدرضا تیموری

یکـ ادمیـن

خانه » وبلاگ‌نویسی » مبانی وبلاگ‌نویسی » یک نویسنده خوب چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

اهمیت و ارزش محتوا برای کسب وکار های مختلف روز به روز در حال افزایش است و به تبع آن نیاز به نویسندگانی که بتوانند برای این کسب و کار ها محتواهایی در خور توجه و با کیفیت تولید کنند نیز افزایش می‌یاید. در عصر جدید، تولیدکنندگان محتوا دیگر آن کسانی نیستند که فقط وظیفه‌ نوشتن محتوا را بر عهده داشتند و وظایف آنها گسترده‌تر شده است. اگر می‌خواهید یک تولید کننده‌ی محتوای مدرن و بروز باشید باید مهارت های زیر را فرا بگیرید.

داستان سرایی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن نویسنده با تولید محتوا، افراد را مجذوب یک کسب و کار می‌سازد و از این طریق باعث جذب مشتری می‌شود. اهمیت مهارت داستان سرایی از جمله مهم‌ترین مهارت هایی است که یک نویسنده خوب باید داشته باشد و شکی نیست که یک نویسنده‌ی خوب، یک داستان سرای خوب هم هست.

هیچ کسی نمی‌تواند منکر اهمیت شبکه‌های اجتماعی در رشد کسب و کار ها شود. شبکه های اجتماعی این روزها تمام ابعاد زندگی بشر را فراگرفته اند و شما به عنوان یک نویسندی خوب باید قادر باشید تا از این ظرفیت برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. درک درست از شبکه های اجتماعی باعث می‌شود، مطالبی که شما تولید می‌کنید بیشتر و بهتر دیده شوند و طبعا شما نیز در امر نویسندگی موفق‌تر و البته محبوب‌تر خواهید شد.

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

یک درک حداقلی از نحوه‌ی کار موتور های جستجو و بهینه سازی داخلی برای هر نویسنده ضروری است. اولین کاری که یک نویسنده بعد از اتمام نوشتن پست باید انجام دهد، بررسی متن نگارش از لحاظ مطابقت با اصول سئو است. در بررسی یک متن باید به نکات زیر توجه کرد:

سازمان بین المللی استاندارد سازی تعریف «میزانی که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند» را از کاربرد پذیری ارائه کرده است. فراگیری مهارت کاربرد پذیری برای تولید کنندگان محتوا از اهمیت ویژه ای برخودار است. یک نویسنده‌ی خوب باید بداند که چه موقع یک پاراگراف را به پایان ببرد، متنی بنویسد که برای کاربران قابل خواندن باشد و طول جملاتی که می‌نویسد چقدر باشد.

پیدا کردن ایده های خوب برای نوشتن پست های با کیفیت یکی از وظایف پایه و اصلی هر نویسنده‌ای است. یک نویسنده‌ی خوب باید با زیر و بم موتورها و ابزار های جستجو آشنایی داشته باشد تا بتواند موضوعی کاربرد پسند را برای نوشتن پیدا کند. برای پیدا کردن موضوعات داغ برای نوشتن می‌توانید از ابزار Google Trends استفاده کنید.

اخلاق و انضباط از جمله شروط اصلی برای کسب و کار های مختلف در جذب نبروی جدید است. دو شرط اخلاق و انضباط باید سرلوحه‌ کار هر نویسنده‌ای قرار بگیرد. یعنی یک نویسنده‌ی خوب باید اولا در نوشتن اصول اخلاقی را رعایت کند و ثانیا پروژه‌های محول شده را به موقع تحویل دهد.

کپی رایتینگ خود شامل مهارت های دیگری مانند درک از سئو، مهارت های تحقیق و مصاحبه و … می‌شود. کپی رایتینگ با درک درست از آنچه کاربر دوست دارد و ندارد و همچنین، درک درست از نقاط ضعف و قدرت و شناسایی دقیق مشکل آغاز می‌شود و در مرحله‌ بعد نویسنده باید با تولید محتوا سعی در رفع مشکل بوجود آمده برای مشتری داشته باشد. فراگیری کپی رایتینگ از این جهت برای نویسندگان اهمیت دارد که آنها از محتوا برای رفع مشکلات مشتریان استفاده می‌کنند.

همانطور که در ابتدا هم گفتم ارزش محتوا برای کسب و کار ها در حال افزایش است و آنها در استخدام و  به‌کارگیری نویسندگان زبده و کاربلد درنگ نخواهند کرد. ولی در نظر داشته باشید که برای اینکه کسب و کارها برای استخدام شما به عنوان یک تولید کننده محتوا علاقه نشان دهند باید مهارت های ذکر شده در بالا را داشته باشید.

حالا نوبت شماست. شما چه مهارت های دیگری را برای یک نویسنده ضروری می‌دانید؟

حمید 4 سالی است که وبلاگ می‌نویسد و یک عاشق محتوا و شبکه های اجتماعی است. به حوزه تکنولوژی و استارت آپ ها هم علاقه خاصی دارد. اوقات فراغتش را بیشتر با موسیقی سپری می‌کند و استیو جابز را الهام بخش خودش می‌داند.

سلام. تشکر.
فکر میکنم فونت نوشته متن و کلا سایتتون یکم کوچیکه. یکم درشت تر بشه برای ما که چشم نداریم بهتره!! البته خود فونتی هم که استفاده میکنید تاثیر داره!

تشکر از پستتون

اقای گنجی فوق العاده بود ممنونم

اولا با دیدگاه “مسلم” درباره فونت سایت موافقم.

ثانیا تمرکز روی آموزش های بیشتر در زمینه تولید محتوا و تکنیک های بازاریابی محتوایی به نظرم می تونه بسیار براتون آینده دار باشه

موفق باشید

اگر کسی به دیدگاهم پاسخ داد، مطلعم کن

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیل خود داشته باشید!

حقوق تمامی نوشته‌ها، فایل‌های ویدئویی، پادکست و طراحی تماما برای یک ادمین و شرکت فرنیان محفوظ است.

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود

متشکرم که عضو شدید

Something went wrong.

پیش نوشت:

چگونه نویسنده شوم؟ این سؤالی از دغدغه‌های همیشگی من است. قبلاً در سری مطالب «چگونه نویسنده شویم» به معرفی منابع مناسب برای آموزش نویسندگی پرداخته بودم؛ اما در این پست درباره تمام نکاتی که برای یادگیری نوشتن و نویسندگی به ذهنم می‌رسد، جامع‌ترین مطلبی را که در توانم بود نوشته‌ام، ضمناً اگر کنجکاو شدید تا درباره بعضی از نکات بیشتر بخوانید و تمرین کنید، برای هر نکته لینک یا لینک‌هایی را قرار داده‌ام تا کنجکاوی‌تان را سیراب کنید.

در این پست درباره همه انواع نویسندگی، از نوشتن برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تا نوشتن پروپوزال و مقاله و کتاب نوشتن به زبان انگلیسی چیزهایی نوشته‌شده، همچنین بخش عمده این ۵۵ نکته درباره نویسندگی خلاق و بهترین منابع موجود برای تقویت مهارت نگارشی است. چه نویسنده هری پاتر (جی کی رولینگ) الگوی شما باشد، چه نویسنده بوف کور (صادق هدایت)، به‌هرحال توی این سیاهه ۵۵ نکته‌ای ممکن است تکنیک و تمرین دندان‌گیری را پیدا کنید. ضمناً این نکات هیچ ترتیب خاصی ندارند، هر طور که دوست دارید بخوانید.

۱

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

آیا فارسی بلدید؟

برای ما، یادگیری زبان فارسی بدیهی به نظر می‌رسد، فکر می‌کنیم زبان فارسی چیزی است که از پر قنداق باماست. در صورتی اگر می‌خواهیم نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم باید برای یادگیری و تقویت فارسی ما بیش از هر زبان دیگری وقت بگذاریم.

مطالعه کامل‌تر برای یادگیری این نکته:

اهمیت درست‌نویسی و کتاب‌های مناسب در این زمینه

۲

اگر استعداد نداشته باشم…

اگر واقعاً شیفته و تشنۀ نوشتن هستیم، باید نگرانی از بی‌استعداد بودن را به‌کل کنار بگذاریم، نویسنده می‌نویسند، حتی اگر تمام عالم به او ثابت کنند که هیچ استعدادی برای نوشتن ندارد. شاید دوست داشته باشد جملۀ بامزه رابرت بنچلی را بخوانید:

«پانزده سال طول كشيد تا بفهمم استعداد نوشتن ندارم، اما ديگر نتوانستم اين كار را رها كنم چون بيش از حد معروف شده بودم.» (+)

تست استعداد نویسندگی

بی استعدادترین نویسنده جهان

۳

اهمیت خاطرات روزانه

اصلاً چه کسی گفته در ابتدای کار وقتی هنوز تازه‌کار و نابلد هستیم باید شروع کنیم به نوشتن کتاب و مقاله؟

در اوایل شروع کار نوشتن و تمرین نویسندگی بهتر است به نوشتن خاطرات روزانه‌مان اکتفا کنیم، اگر نوشتن خاطرات و یادداشت روزانه را به عادت ثابت خودمان تبدیل کنیم، اولین قدم مهم و جدی برای نویسنده شدن را برداشته‌ایم. تولستوی نیز با سال‌های سال با نوشتن دربارۀ خودش اعتماد به نفس لازم برای نوشتن شاهکارهایش را به دست آورد.

چرا باید از خودمان بنویسیم؟

۴

کلیشه‌ای ننویسید

فکر کردن به اینکه دیگران درباره کارمان چه خواهند گفت ما را کلیشه‌ای و سطحی می‌کند.

باید به کیفیت کارمان فکر کنیم، بگذاریم به ندای ناخودآگاهمان توجه بیشتری بکنیم.

لینک زیر بهترین تعریف برای کلیشه است، من این یادداشت را چسبانده‌ام روی دیوار اتاقم:

کلیشه چیست؟

۵

خواندن، نوشتن، خواندن، نوشتن و الخ!

پلینی می‌گوید هیچ روزی نباید بدون نوشتن سپری شود، اگر بتوانیم به یک الگوی ثابت برای خواندن و نوشتن برسید، مسیر حرفه‌ای شدن را با سرعت بیشتری طی می‌کنیم.

بازی دایره‌وار خواندن و نوشتن، یعنی وقتی از نوشتن که خسته شدیم برویم سراغ خواندن و وقتی از خواندن که خسته شدیم برویم سراغ نوشتن! این الگو دستاوردهای زیادی را در پی دارد.

روشی برای رشد مهارت نویسندگی

۶

افراط کنید!

افراط در یادگیری مهارتی که دوست داریم کار پسندیده‌ای است. کار نیکو کردن از پر کردن است.

افراط در نوشتن روزبه‌روز شهامت ما را برای نوشتن چیزهایی که دوست داریم بیشتر می‌کند.

غرق شدن در هر کاری اولین گام تمایز در آن کار است.

افراطی نوشتن یعنی توی حمام و دستشویی و مترو هم در حال نوشتن باشیم!

مطالعه بیشتر:

افراط در نوشتن

ویژگی های یک نویسنده ی خوب

۷

جواب ندهید، سؤال کنید

بهتر است به‌جای نوشتن جواب، سؤال بنویسیم، شروع کنیم درباره هر چیزی که دوست داریم و مسئله ماست تا جایی که می‌توانیم سؤال طرح کنیم. سؤال نوشتن موتور نویسندگی و خلاقیت را روشن می‌کند، سهل و لذت‌بخش هم هست.

سؤال‌ها می‌توانند درباره نوشتن و نویسندگی باشد یا عجیب و غریب‌ترین چیزهایی که درباره آن‌ها کنجکاویم. سؤال‌هایی مثل «اول دیوار بود یا تابلو» یا «اول مرغ بود یا تخم مرغ»؟

مطالعه و یادگیری بیشتر درباره اهمیت سؤال:

چرا سؤال پرسیدن مهم است؟

سوال‌درمانی؟

۸

راز در همین یک نکته است

اگر فقط در همین یک نکته مهارت پیدا کنیم، بزرگ‌ترین گام حرفه‌ای را برای نویسنده شدن برداشته‌ایم، اگر عادت کنیم حین نوشتن دست از قلم یا کیبورد  برنداریم و بی‌وقفه بنویسیم گام بزرگی برداشته‌ایم.

این روش منتقد درون ما را ساکت می‌کند، و اجازه نمی‌دهد حین نوشتن با حرف‌های ناامیدکننده‌اش در کار ما وقفه بیندازد.

مطالعه بیشتر:

اگر می‌خواهی همیشه بنویسی…

۹

استیون کینگ چه حرفی برای گفتن دارد؟

استیون کینگ توصیه‌های جالبی برای نویسندگی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به جملۀ زیر اشاره کرد:

«مطالعه مرکز خلاقیت هر نویسنده‌ای است.»

مطالعه و کتاب باید دوست همیشگی یک نویسنده باشد، نویسنده نه کتاب‌خوان بلکه باید کتاب‌خوار باشد!

پیشنهاد می‌کنم پست زیر را که دربردارنده توصیه‌های ارزشمند کینگ برای نویسنده شدن است از دست ندهید:

چگونه نویسنده شویم؟ (از زبان استیون کینگ)

مطالعه بیشتر:

اگر می‌خواهید نویسنده شوید…

۱۰

چرا همۀ ما باید مهارت قصه‌گویی را بیاموزیم؟

حتی اگر نمی‌خواهیم داستان‌نویس شویم و قصد ما نوشتن پروپوزال و مقاله است، بازهم باید سعی کنیم تا همیشه داستانی را در دست نوشتن داشته باشیم و مهارت قصه‌گویی را بیاموزیم.

صادق هدایت می‌گوید: قصه یک راه فرار برای رسیدن به آرزوهای ناکام است.

در اهمیت قصه‌گویی و نوشتن داستان:

داستان شما چیست؟

چگونه نویسنده رمان شویم؟ | آموزش نوشتن رمان

۱۱

چشم‌ها را باید بست

شاید عجیب و غریب به نظر برسد، ولی به امتحانش می‌ارزد، گاهی برای نویسندگی خلاق باید دست به کارهای عجیب و غریب بزنیم. نوشتن با چشم‌های بسته یکی از همین کارهاست. اگر هرازگاهی ده دقیقه با چشم‌های بسته و توی تاریکی بنویسیم شکل تازه‌ای از نوشتن بی‌تکلف را تجربه می‌کنیم. بهتر است نگران در هم رفتن خطوط نباشیم.

مطالعه بیشتر درباره این نکته:

نوشتن با چشم‌های بسته

۱۲

از نوشتن بنویسید

نوشتن از فرایند نوشتن و علاقه‌مان به نوشتن واکاوی انگیزه‌هایی که برای نوشتن داریم یکی از روش‌هایی است که نگاه ما را به نوشتن شفاف‌تر می‌کند. نوشتن درباره نوشتن نما را برای نویسنده شدن مصمم‌تر می‌کند و همچنین باعث تثبیت آموخته‌های ما می‌شود.

تمرینی مهم یک کتاب آلمانی برای یافتن انگیزه‌های نویسندگی

۱۳

اهمیت پرورش مهارت تسلطی کلامی

در فضای محتوای فارسی به‌جز مجموعه درس‌های پروش تسلط کلامی متمم تقریباً هیچ منبع ارزشمند دیگری وجود ندارد.

مجموعه درس‌های تسلط کلامی متمم شامل مباحثی درباره شناخت دقیق واژها و بسیاری از تمرین‌های کاربردی و ارزشمند دیگر است.

همچنین در این مجموعه درس‌ها می‌توانید با ابزارها و سایت‌های مفیدی درباره تحلیل کلمات و… آشنا شوید.

معرفی درس پرورش تسلط کلامی

ضمناً اگر به نوشتن کتاب علاقه‌مند هستید توصیه‌های ارزشمند ست گادین را از دست ندهید:

ست گادین و نکاتی برای علاقمندان به نوشتن کتاب 

۱۴

بازی‌سازی و گیمیفیکیشن در نوشتن

اگر می‌خواهیم نوشتن به بخشی ثابت از زندگی شما تبدیل شود و هرگز آن را ترک نکنیم باید تلاش کنیم بازی‌های مخصوص خودمان را ابداع کنیم، می‌توان گفت که تنها با تبدیل نوشتن به یک بازی حساب‌شده است که می‌توانیم به تداوم در این کار امیدوار باشیم. نوشتن کار دشواری است و باید برای ساده کردن و لذت‌بخش‌تر کردن آن تلاش کرد.

مطالعه درباره بازی‌سازی علاوه بر اینکه به ما در ساخت بازی‌های مخصوص به خودمان کمک می‌کند، باعث می‌شود تا به ایده‌های ژرف‌تر و خلاقانه‌تری در نوشته‌هایمان برسیم.

بهترین منبع موجود درباره گیمیفیکیشن:

 گیمیفیکیشن و کاربردهای آن در کسب و کار (نقشه راه)

۱۵

انگلیسی بنویسیم

هاروکی موراکامی، نویسندۀ مطرح ژاپنی به نکته جالبی اشاره می‌کند، او می‌گوید در اوایل ورودش به عرصه رمان‌نویسی، با اینکه تسلط زیادی به زبان انگلیسی نداشته، رمان‌هایش را به زبان انگلیسی می‌نوشته و بعد آن‌ها را به زبان ژاپنی ترجمه می‌کرده و همین باعث شده به نثر ساده و مختص خودش برسد.

با نوشتن به زبان انگلیسی، حتی شده دست‌وپاشکسته، هم مهارت نگارش به زبان انگلیسی را در خودمان تقویت می‌کنیم و هم حساسیت و تسلط بیشتری به کلمات فارسی پیدا می‌کنیم.

۱۶

عدد به عدد پیش بروید

نوشتن با کلمه‌ها آغاز می‌شود و به جمله‌ها می‌رسد و مجموعه جملات، پاراگراف‌ها را می‌سازند و درنهایت متن کامل شکل می‌گیرد.

ریچارد براتیگان هفت سال تمرین کردن تا نوشتن یک جمله درست را یاد بگیرد.

عدد زدن برای هر جمله و رفتن سراغ سطر بعدی باعث می‌شود حساسیت بیشتری به ساختار جمله‌ها پیدا کنیم و در نهایت نوشتن‌های خواندنی‌تری بنویسیم.

مطالعه‌ بیشتر درباره این روش:

روش من برای ریختن ترسم از کاغذ سفید

۱۷

یک بازی دیگر: تیتربازی

شما چرا به خواندن این پست علاقه‌مند شدید و روی آن کلیک کردید؟ مسلماً تیتر آن، پس تیتر مهم‌ترین قسمت هر متن برای جلب توجه خواننده است، گاهی یک تیتر نامناسب و بی‌رمق متن ارزشمندی را به‌طورکلی نابود می‌کند و باعث می‌شود هیچ‌کس برای خواندن آن رغبت نکند.

سرمایه گذاری روی مهارت تیتر نویسی یکی از هوشمندانه‌ترین تصمیم‌های یک نویسنده حرفه‌ای است.

درباره تیتر زدن:

نوشتن را لذت‌بخش‌تر کنید: تیتر بازی

سه پیشنهاد برای یک نویسندۀ آنلاین

۱۸

ده کلمه مورد علاقه شما چیست؟

تابه‌حال فکر کرده‌اید که کلمات موردعلاقه شما چه کلماتی هستند؟

فکر کردن به کلمات موردعلاقه و مرور همیشگی آن‌ها می‌تواند موتور خلاقیت ما را روشن کند، این کار ساده و لذت‌بخش است، همین الان یک کاغذ بردارید و ده کلمه موردعلاقه‌تان را بنویسید؛ سپس هر چند وقت یک‌بار لیست کلماتتان را مرور کنید و ببیند نظرتان درباره یک از کلمه‌ها تغییر کرده و بعد کلمه تازه‌ای را جایگزین کنید.

مطالعه بیشتر:

ده کلمه مورد علاقه کامو

ده کلمه مورد علاقه من

۱۹

اگر سرتان شلوغ است…

احساس می‌کنید وقتی برای نوشتن ندارید؟

نویسنده باید دائماً در حال دزدیدن وقت باشد تا بنویسید.

باید تصورتان درباره زمان را عوض کنید، تسلط بر مهارت مدیریت زمان برای یک نویسنده از نان شب واجب‌تر است.

آنتونی ترالاپ رمان‌نویس، در هر پانزده دقیقه سیصد کلمه می‌نوشت، او با همین معیار و اندازه‌گیری دقیق، سه ساعت در روز می‌نوشت آن‌هم قبل از رفتن به اداره پست که شغل اصلی‌اش بود، او با همین روش به یکی از پرکارترین نویسنده‌های تاریخ تبدیل شد.

آیا نوشتن تعطیل‌بردار است؟

۲۰

با زاویه دید بازی کنید

اگر اول شخص می‌نویسید، دوم شخص و سوم شخص را هم امتحان کنید، این روش فقط مختص به داستان‌نویسی نیست، حتی می‌توانید یادداشت‌ها و خاطرات روزانه‌تان را هم با زاویه دیدی غیر از اول شخص بنویسید.

اول شخص: من هر روز پانزده دقیقه می‌نویسم.

دوم شخص: تو از هر وقت اضافه‌ای که گیر می‌آوری برای نوشتن استفاده می‌کنی.

سوم شخص: او دیوانه نوشتن است و برای فرار از سروصداهای توی خانه، در پشت‌بام می‌نویسد.

مطالعه بیشتر:

مثل ژنرال دوگل بنویسید

 

۲۱

چگونه رمان و داستان کوتاه بنویسم؟

مسلماً بهترین راه یادگیری داستان‌نویسی، مطالعۀ عمیق و دیوانه‌وار رمان‌ها و داستان‌های داخلی و خارجی است.

اما اگر می‌خواهیم به نویسنده حرفه‌ای‌تری تبدیل بشویم و با سرعت و مهارت بیشتری مسیر داستان نویسی را طی کنیم؛ باید مطالعه کتاب های تخصصی آموزش داستان نویسی را در برنامه حرفه‌ای خودمان قرار دهیم.

در پست زیر به معرفی بهترین کتاب‌هایی آموزش رمان و داستان کوتاه پرداخته‌شده و بخش‌هایی منتخب از این کتاب‌ها نیز نقل‌شده است.

مطالعه کامل‌تر درباره این نکته:

چگونه نویسنده شویم؟ رمان و داستان کوتاه

۲۲

مثلِ نظامی

در نوشتن باید مثل یک نظامی منضبط باشیم. اگر می‌خواهیم به‌جایی برسیم و سری توی سرها دربیاوریم باید نظمی آهنی داشته باشیم، چه‌بهتر که هرروز سر ساعت معینی نوشتن را شروع کنیم و حتی آغاز جنگ جهان سوم هم هیچ تأثیری روی برنامه نویسندگی ما نداشته باشد.

نظم فیزیکی به نظم ذهنی هم منجر می‌شود و به‌مرورزمان ذهن ما هرروز سر ساعت معینی بهترین ایده‌ها را به ارمغان می‌آورد.

مطالعه بیشتر:

آخرین وسوسه‌ی نویسنده

۲۳

نویسنده نباید کمال‌گرا باشد

شده صد تا کتاب روانشناسی کمال طلبی و کمال‌گرایی بخوانیم، باید بخوانیم، رشد و موفقیت زمانی آغاز می‌شود که به کمال طلبی و وسواس چیره شویم.

نویسنده باید بیاموزد که هیچ کاری را ناتمام رها نکند و هر طور شده کاری که شروع کرده به آخر برساند.

کمال طلبی چیست و کمال طلب ها، چه ویژگیهایی دارند؟

کمال و الهام و آرزو!

۲۴

اهمیت مطالعه غیرداستانی

بنا نیست چون می‌خواهیم داستان‌نویس بشویم از مطالعه کتاب‌های غیرداستانی چشم‌پوشی کنیم.

مطالعۀ تاریخ، سیاست، روانشناسی و فلسفه و جامعه شناسی باید از کارهای همیشگی هر نویسنده‌ای باشد.

مطالعه بیشتر درباره کتاب و کتاب‌خوانی

۲۵

چرا باید کلاسیک‌ها را خواند؟

خواندن متون جدید و معاصر همیشه وسوسه کننده است، اما خواندن متون کلاسیک، با توجه به اهمیتشان، از نان شب واجب‌تر است. درس‌های اصولی و درجه را فقط در آثار کلاسیک می‌توان جست، آب را باید از سرچشمه خورد.

مگر می‌شود بخواهی فارسی بنویسی و گلستان سعدی را از بر نباشی؟

مطالعه بیشتر:

جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی

۲۶

اگر می‌خواهی رشد کنی…

بازخورد گرفتن بهترین راه برای اصلاح سریع نوشته‌ها و یادگیری بهتر است. باید سعی کنیم دایره‌ای از اطرافیان خوش‌ذوق و حرفه‌ای داشته باشیم تا عیب و ایراد نوشته‌هایمان را به ما گوشزد کنند.

ارائه آثار به مخاطبان غیرحرفه‌ای هم‌ درس‌های بسیاری دارد، ازجمله اینکه کمال طلبی ما را کاهش می‌دهد و شهامت بیشتری پیدا می‌کنیم.

مطالعه بیشتر:

اول عمل، بعد فکر

۲۷

نوشتن یعنی بازنویسی

اگر همینگوی باآن‌همه مهارت صفحه آخر وداع با اسلحه را ۴۰ بار بازنویسی کرده، ما چرا از بازنویسی طفره برویم و بترسیم؟

بزرگ‌ترین نویسنده‌های جهان اذعان دارند که نسخه اول هر متنی معمولاً افتضاح است، بنابراین بازنویسی باید دوست خوب هر نویسنده‌ای باشد.

مطالعه بیشتر:

اگر حالتان از چیزهای که می‌نویسید به هم می‌خورد…

روشی برای نوشتن سریع چرک‌نویس

۲۸

آیا اطرافیان نویسنده مهم‌اند؟

گشتن با کسانی که مثل ما در آتش نوشتن می‌سوزند مسلماً بهتر از دمخور شدن با افرادی است که آخرین باری که چیزی نوشته‌اند انشای دوره مدرسه‌شان بوده.

همین‌طور اطرافیان ذهنی نویسنده هم نقش مهمی در رشد و افول او دارد.

مطالعه کامل‌تر درباره این نکته:

اطرافیان نویسنده

۲۹

اینتر بزن

اینتر زدن یا رفتن به خط بعدی باعث می‌شود متنمان نفس بکشد، خواندنی‌تر شود و مهارت جمله نویسی ما نیز بهتر شود.

مطالعه بیشتر درباره اهمیت اینترزدن

۳۰

پس از نوشتن بسوزانم یا نه؟!

اگر روی کاغذ می‌نویسید و رپ می‌نویسید بعد از مدتی حجم صفحات بالا می‌رود، حالا چه باید کرد.

خاصیت نگهداری از نوشته‌های قدیمی این است که با مرور آن‌ها پس از مدت معینی می‌توان به نتایج جالبی درباره گذشته و سیر افکار خودمان برسیم.

مطالعه بیشتر:

حافظه‌ای که داشت خیانت می‌کرد!

پس از نوشتن نسوزان

۳۱

یک کتاب را بلاگ کنید

وبلاگ نویسی یکی از مفیدترین کارها برای ارتقای مهارت حرفه‌ای یک نویسنده است. با داشتن وبلاگ شخصی خود می‌توانیم چند تیر را با یک نشان بزنیم، نظم بیشتری پیدا کنیم، قدرت ارائه‌مان را افزایش دهیم و به شکل مداوم بازخورد بگیریم.

بلاگ کردن یک کتاب می‌تواند آتش وبلاگ نویسی ما را گرم‌تر کند.

داشتن رسانه شخصی برای نویسنده به اعتبار حرفه‌ای او می‌افزاید.

مطالعه کامل‌تر درباره این نکته:

چگونه یک کتاب را بلاگ کنیم

چرا باید رسانه خودمان را داشته باشیم

۳۲

ابزار کار مهم است

ابزار مختلف ممکن است ذائقه ما را برای نوشتن تغییر بدهند. نوشتن یک فکر با قلم و کاغذ ممکن است با نوشتن همان فکر توسط کامپیوتر کاملاً متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است ابزار مطلوب خودمان را پیدا کنیم.

هم‌چین بهتر است هرازگاهی ابزار متنوعی را امتحان کنیم، مثلاً اگر همیشه با روان‌نویس می‌نویسم چند وقتی هم مداد را امتحان کنیم.

مطالعه بیشتر:

تأثیر ابزار بر نوشتن

نوشتن روی کاغذهای کوچک

روان‌نویس‌درمانی!

۳۳

غذا چه ربطی به نویسندگی دارد؟

اگر به بن‌بست خورده‌اید و هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسید، شروع کنید به نوشتن درباره غذای موردعلاقه‌تان، از تأثیر این بازی شگفت‌زده می‌شوید، پس از ده دقیقه چنان سر ذوق می‌آیید که دلتان می‌خواهد یک رمان ده‌جلدی را یک‌شبه بنویسید!

مطالعه بیشتر دربارۀ این تمرین:

رابطۀ غذا و نویسندگی

۳۴

چگونه مقاله بنویسیم؟

یادداشت نویسی و مقاله نویسی طرفداران زیادی دارد و خیلی‌ها آرزوی تسلط بر این مهارت را دارند، برای توسعه برند شخصی‌مان هم چاره‌ای جز نوشت مقاله و یادداشت نداریم. خواندن و مرور مقاله‌های درجه‌یک و حرفه‌ای می‌تواند کمک زیادی در توسعه مهارت ما بکند. در لینک زیر یکی از بهترین و آموزنده‌ترین کتاب‌های آموزش مقاله نویسی معرفی شده است:

چگونه نویسنده شویم؟ مقاله نویسی

۳۵

اگر بارها در نوشتن شکست خورده‌اید…

اگر فقط و فقط یک عادت باشد که بتواند زندگی نویسندگی ما دگرگون کند، نوشتن صفحات صبحگاهی است.

صفحات صبحگاهی ابداع خانم جولیا کامرون، نویسنده و معلم آمریکایی است که در تمامی کتاب‌هایش ازجمله کتاب راه هنرمند به تشریح این ایده پرداخته است.

در لینک زیر می‌تواند همه‌چیز را درباره نوشتن صفحات صبحگاهی بخوانید:

تنها راه نویسنده شدن

۳۶

نوشتن و حل مسئله

نوشتن می‌توانید یکی از بهترین ابزارها برای تصمیم‌گیری و حل مسئله باشد.

روش کاربردی و ارزشمند محمدرضا شعبانعلی در پست لطفاً طولانی‌تر حرف بزن می‌تواند ابزاری فوق‌العاده برای فکر کردن باشد.

۳۷

با جزییات بنویس

نویسندگی یعنی جزییات، یعنی توجه دقیق و موشکافانه به زندگی و اصلاً همین توجه به جزییات و باریک‌بینی است که نویسنده‌ها را از بقیه متمایز می‌کند.

ری برادبری می‌گوید: نويسنده‌ی خوب غالباً زندگی را لمس مي‌كند. نويسنده‌ي ميان‌مايه به‌سرعت دستی بر پيكرش می‌كشد. نويسنده‌ی بد به او تجاوز می‌كند و در هجوم حشرات رهايش می‌كند.

بهره‌گیری از حواس پنج‌گانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی، چشایی) می‌تواند جلوه‌ی بکر و تازه‌ای به نوشته‌های ما بدهد.

درباره نوشتن با تمام حواس

اگر می‌خواهید یک نمونه خوب از نوشتن جزییات را ببینید:

چگونه با جزئیات بنویسیم؟

۳۸

از این تمرین ساده‌تر سراغ دارید؟

یک کاغذ سفید بردارید، یا یک فایل ورد باز کنید و تا آخر صفحه هر کلمه‌ای را که به ذهنتان می‌رسد بنویسید، اصلاً لازم نیست کلمه‌ها مربوط به هم باشند، از قیمه و قورمه گرفته تا عقل و فلسفه می‌توانند جزو کلماتی باشند که می‌نویسید.

کلمه نویسی شمارا از انسداد نویسندگی نجات می‌دهد.

مطالعه کامل‌تر:

درباره تمرین کلمه نویسی و عکس تمرین من

درباره اهمیت نوشتن تا آخر صفحه

۳۹

با غلط‌هایی و املایی و انشایی چه کنم؟

در ابتدایی کار نویسندگی، نگرانی از غلط‌های املایی یا انشایی، ممکن است ذوق ما به‌کلی کور کند.

بهتر است در آغاز نوشتن از داشتن غلط‌های املایی و انشایی هیچ هراسی نداشته باشید، به‌مرورزمان بامطالعه بیشتر و همین‌طور بازنویسی مطالب می‌توانیم همه غلط‌ها را رفع کنیم.

در این پست به این موضوع پرداخته‌شده و چند تا مثال هم آمده است:

آیا باید نگران غلط‌های املایی و انشایی باشیم؟

۴۰

ویراستیار چیست؟

ویراستیار یک افزونه رایگان است که به‌راحتی روی نرم‌افزار ورد نصب می‌شود و کار ویرایش را برای ما راحت و لذت‌بخش می‌کند، با ویراستیار دیگر مطالب ما حتی یک غلط املایی هم نخواند داست.

دانلود ویراستیار

۴۱

اهمیت فهرست‌نویسی

نوشتن فهرست هم لذت‌بخش است و هم مفید. ا به گمانم هرکسی باید پوشه یا دفتری از فهرست‌های مختلف داشته باشد: فهرست چیزهایی که دوست داریم، فهرست کتاب‌هایی که خوانده‌ایم و می‌خواهم بخوانیم، فهرست دوستان، فهرست فیلم‌های موردعلاقه، فهرست باورها و…

مطالعه بیشتر:

فهرستی از ۱۰ لیست مورد علاقهٔ من

فهرستی از کارهایی که نوشتن را برای ما لذت‌بخش‌تر می‌کنند

۴۲

قدرت کامنت

به‌جای «خوب بود» و «عالی بود» یا بدتر از آن یک لایک خشک‌وخالی برای مطالب ارزشمند و خوبی که سراغ دارید کامنت بگذارید. همین می‌تواند یک تمرین ساده و آموزنده برای نوشتن باشد.

مطالعه کامل‌تر درباره اهمیت کامنت‌نویسی:

قدرت کامنت‌نویسی: ۳۰ نکته کاربردی

۴۳

یک تمرین: نوشتن از اعتقادات

ژول سالزمن در کتاب آموزنده خود (اگر می‌توانید حرف بزنید، پس حتماً می‌توانید بنویسید) که حتی نام آن‌هم بسیار آموزنده است تمرین خوبی را معرفی می‌کند که انجام آن‌هم در نوشتن و هم در جنبه‌های دیگر زندگی بسیار مهم و روشنگر است. این جمله را تا جایی که می‌توانید ادامه دهید:

اعتقاد دارم…

نمونه‌ی این تمرین و نکات بیشتر

۴۴

کسی از ضرب‌المثل‌های ایرانی خبر ندارد

برای نویسنده‌ای که می‌خواهد به زبان فارسی بنویسد و شیرین و تأثیرگذار هم بنویسید، آشنایی با ضرب‌المثل‌های فارسی می‌تواند کارگشا و آموزنده باشد.

دوست دارید ضرب‌المثل‌های مورد علاقۀ من را ببینید:

بهترین ضرب‌المثل‌های ایرانی

۴۵

داستان ۵۵ کلمه‌ای

نوشتن رمان دشوار است و نویسنده تازه‌کار ممکن از بعد از نوشتن چند هزار کلمه دست از کار بکشد، گاهی حتی نوشتن داستان کوتاه هم سخت به نظر می‌رسد. همین‌طور در نوشتن داستان‌های بلند نویسنده غیرحرفه‌ای معمولاً دچار رود درازی و زیاده‌گویی می‌شود. در چنین شرایطی نوشتن داستان‌های ۵۵ کلمه‌ای می‌تواند بهترین تمرین برای داستان‌نویسی تازه‌نفس باشد.

چگونه داستان ۵۵ کلمه‌ای بنویسیم؟

۴۶

استعاره‌بازی

استعاره و تشبیه و تمثیل به نوشته جذابیت می‌بخشند و باعث ماندگاری آن‌ در ذهن خواننده می‌شوند.

اگر دفترچه مخصوص استعاره داشته باشیم، شاخک‌هایمان برای کشف استعاره‌هایی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم تیزتر می‌شود.

داشتن دفترچه یادداشت برای موضوعات مختلف و دست‌ودل‌باز بودن در پر کردن دفترچه‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش خلاقیت است.

مطالعه بیشتر:

اهمیت داشتن دفترچه استعاره

اهمیت دفترچه یادداشت

۴۷

با احساس بنویس

منطقی‌ترین نوشته‌ها هم بر پایه احساس درونی ما شکل می‌گیرند.

همیشه موضوعی هست که احساس ما را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود فکر کنیم اگر ننویسیم آن احساس از دست می‌رود یا خفه می‌شویم.

به نظر می‌رسد موسیقی بیش از هر چیز دیگری احساسات انسان‌ها را برمی‌انگیزد.

مطالعه کامل‌تر:

نوشتن از روی احساسات

۴۸

نوشتن در پشت‌بام

برخلاف آن تصور ثابت که حتماً باید جای ثابتی برای نوشتن داشته باشیم، نوشتن در جاهای مختلف دفتر کار یا خانه می‌تواند تنوع زیادی را وارد کار ما کند.

اگر همیشه در اتاقتان می‌نویسد هال را امتحان کنید؛ اگر همیشه توی خانه می‌نویسید کوچه یا پشت‌بام را امتحان کنید.

مطالعه بیشتر:

بیا بنویسیم…

۴۹

وسعت و قدرت نوشتن

نوشتن فقط داستان‌نویسی نیست و می‌تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد.

نوشتن می‌تواند بهترین ابزار ما برای رشد و توسعه شخصی باشد. نوشتن می‌تواند درمان هم باشد و حتی کتاب‌ها و پژوهش‌هایی درباره نوشتن درمانی موجود است.

درباره اهمیت نوشتن در عرصه‌های مختلف مطالعه کنید:

 از نوشتن که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم

قدرت نوشتن

۵۰

اینجا هم هدف مهم است

بهتر است برای نوشتن هدف مشخصی داشته باشیم.

به چند شکل می‌شود برای نوشتن روزانه هدف‌گذاری کرد:

یک: بر اساس تعداد صفحات. مثلاً تصمیم می‌گیریم تحت هر شرایطی روزانه سه صفحه بنویسیم.

دو: بر اساس زمان. مثلاً تصمیم می‌‌گیریم هر روز یک پومودورو را به نوشتن اختصاص بدهیم.

سه: بر اساس تعداد کلمه. مثلاً تصمیم می‌گیریم هر روز پانصد کلمه در یک فایل ورد تایپ کنیم

مطالعه کامل‌تر:

اگر می‌خواهید همیشه بنویسید…

۵۱

مشق بنویسید

رونویسی می‌تواند آموزنده‌ترین کاری باشد که برای نوشتن تجربه می‌کنیم. کار غریبی هم نیست، در دوران دبستان به‌زور این کار را انجام می‌دادیم و حالا خودمان به‌دلخواه انتخاب می‌کنیم از روی متن‌هایی که دوست داریم رونویسی کنیم.

نکات تکمیلی درباره اهمیت رونویسی:

اگر نمی‌توانید بنویسید، این کار را انجام دهید

تکرار در نوشتن

چخوف پلاستیکی!

۵۲

روش کلمه برداری

این بهترین روشی است که من برای تمرین نوشتن و تقویت نثرم به آن رسیده‌ام. در این روش، طی مطالعه کلمه‌ها و عبارت‌هایی که به نظرم تازه می‌رسند را یادداشت می‌کنم و بعد سعی می‌کنم با استفاده از آن‌ها متن‌های تمرینی بنویسم.

مطالعه بیشتر:

شاملو درباره اهمیت کلمات چه گفته است؟

بازی جمله‌سازی برای افزودن کلمات به دامنه واژگان فعال

بهترین راه مطالعه برای تقویت مهارت نگارش

۵۳

کوتاه نویسی

از اهمیت ایجاز هر چه بگویم کم گفته‌ام؛ مهارت در ایجاز یعنی اوج هنر نویسنده.

یکی از سه پیشنهادی که برای یک نویسنده آنلاین منتشر کرده بودم درباره اهمیت کوتاه نویسی است:

سه پیشنهاد برای یک نویسندۀ آنلاین

۵۴

اهمیت خواب و رؤیا

به‌محض بیدار شدن خواب‌هایتان را بنویسید و حتی خواب‌هایتان را روی کاغذ تعبیر کنید.

روی‌ها منشأ بسیاری از مهم‌ترین شاهکارهای ادبی و هنری جهان بوده‌اند. از دست دادن خواب‌ها و بی‌توجهی به آن‌ها ظلم بزرگی به ناخودآگاه و خلاقیت ماست.

داشتن دفتری برای خواب‌ها می‌تواند سندی ارزشمندی از رؤیاهای ما در دوران مختلف زندگی‌مان باشد.

مطالعه بیشتر درباره این نکته و روش بهره‌گیری از رؤیاها:

قوانین کاشت نهفتۀ رؤیا

۵۵

بعد از نوشتن چه کنیم؟

همه چیزهایی که گفتیم برای قبل از نوشتن بود، تصور کنید چندساعتی بکوب نوشته‌اید و دست و حتی مغزتان ورم‌کرده.

پس از چنین جهدی خیلی مهم است که خستگی را چگونه از تنمان درمی‌کنیم؟

در لینک زیر می‌توانید ۵ پیشنهاد برای بعد از نوشتن را بخوانید:

بعد از نوشتن چه کنیم؟ ۵ پیشنهاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبر نامه شاهین کلانتری

اطلاع رسانی از دیدگاه جدیدعدم ارسالجواب دیدگاه های خودمارسال ایمیل اعلان هر بار که یک نظر جدید ارسال شده است.

سلام وقتتون بخیر و شادی
میخواستم تشکر کنم بابت مطالب مفیدتون

سلام
مطلب فوق العاده ای بود.یه سوالی داشتم میشه داستانی نوشت که محیطش خارج از ایران باشه؟خواهشا
جواب بدید!!

بله. چرا که نه.
قبلاً یه چیزی در این رابطه نوشته بودم:
چرا از ایرانی بودن خودمان نفرت داریم؟

ممنون از پیج عالیتون لذت بردم

سلام
فقط میخواستم تشکر کنم. خیلی خوب و بسیار مفید بود!

سلام سپهر نازنین
ممنونم از مهر تو

سلام و سپاس بی کران.
عالی تر از عالی بود.

سپاس علی جان

باسلام خدمت استاد عزیزم آقای کلانتری
مدتی بود که فکر میکردم من واقعا به چه کاری علاقه دارم. همه علاقمندیهام رو نوشتم و دیدم به نویسندگی بیشتر از هرچیز دیگه ای علاقه دارم.
اولین بار که تو اینترنت در مورد نویسندگی سرچ زدم به سایت شما برخوردم. و اولین کاری که کردم این ۵۵ نکته رو شروع کردم به خوندن و یادداشت برداری. و جالبه که همه مطالب رو به جز یکی دوبار از روی گوشی موبایلم خوندم و یادداشت برداری کردم
و چندتا از تمریناتش از جمله نوشتن صفحات صبحگاهی رو دو هفته هست که شروع کردم
خیلی احساس خوبی دارم با اینکه اول راه هستم و خیلی خوشحالم و شاکر خداوند هستم به خاطر وجود افرادی همچون شما که این همه اطلاعات مفید و عالی در اختیار دیگران میگذارید. امیدوارم هرچه زودتر بتونم توی کلاسهای آنلاینتون شرکت کنم

سلام عارفه نازنین
خوشحالم که اینجا هستی.
چقدر خوب که با صفحات صبحگاهی شروع کردی. این کار زندگی تو رو متحول میکنه.
مدام و مداوم ادامه بده.
بیشتر برام بنویس.

درود فراوان به شما دوست گرامی
قبل از هر سخنی جا داره تشکر فراوان درباره مطالب بسیار مفیدتون داشته باشم و امیدوارم که دیگران هم بتونن بخوبی از این زحمات شما استفاده مفید ببرن
و خیلی خوشحالم که انسانهایی مثل شما هنوز تو جامعه هستن و قسمتی از وقت و زندگیشونو برای رشد افراد جامعه میزارن
آرزوی سلامتی توام با شادی برای شما دوست گرامی را از خداوند متعال خواستارم.

سلام امید عزیز
خیلی ممنون از شما دوست خوبم.
خوشحالم که اینجا هستید.
حتماً بیشتر بنویسد بارم از خودتون.
شاد و برقرار باشید.

با سلام و احترام
و اندر فواید نگارش و کتابت حکایت بسیار است که آن سبب قوت فکر و قلیان احساس و تراوش اندیشه های بسیار و خلق اعجوبه ای بی نظیر چون جناب شاهین است که چونان شاهین تیزپروازی کلمات و مفاهیم را چون صیدی با چنگال برنده کتابتش می رباید و آن را در آشیانه اش یعنی وبگاه پرطرفدارش همی فرو نشاند
و اندر فواید انجیر خیس خورده سخن فراوان توان گفت که آن سبب قوت روح و جان و شادی دل کاتبی خوش قریحه شاهین نامی است که آن را بسیار دوست همی دارد
پس هر انجیر خیس خورده ای که فرو می رود ممد حیات است و چون برآید مفرح ذات
لیکن از این نکته غافل نتوان شد که هر چند افراط و مبالغت در کتابت طریقی پسندیده و نیکوست و سبب رشد کاتبانی زبر دست و ماهر است لیکن مبالغت در تناول انجیر خیس خورده مضرات بسیار همی آورد که آن درد شکم و اندرون است و گلاب و ریاحین به روی ماهتان سبب مداومت در رفتن به مکانی نه چندان خوشایند?
حال اگر این رویه سودمند افتد و صحت تن حاصل گردد که به المراد
لیک فغان از روزی که به ناچار گذرت بر شفاخانه ای افتد و دست به دامان طبیبی ناحاذق گردی و وی کیسه ات را از درهم و دینار و ریال دیار پارسیان که قدر و بهای آن بسیار فروتر از دلار سرزمین اجانب شده تهی همی کند و آخرالامر دست رد بر سینه ات همی زند و همی گوید که دردت لاعلاج است وبه قول پزشکان امروز ناخوشیت از استرس است
الا ایها الحال ای پسر این پند را آویزه گوش نما و انجیر خیس خورده در حد اعتدال تناول نما
پس در هر اجیر خیس خورده دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب

جناب کلانتری گرامی من بهار هستم
جسارت من را ببخشید خواستم علایقتون را با چاشنی طنز بهتون یادآوری کنم
در ضمن یه سوال مهمی دارم که ذهنم را خیلی مشغول کرده میخواستم بدونم که آیا شما اجیر خشک و خیس نخورده را هم دوست دارید؟؟؟?

مثل همیشه از خوندن مطالب عالی و زیباتون لذت میبرم
برقرار و پاینده باشید.

سلام بهار جان
خیلی خیلی غافلگیرکننده و جالب بود. کلی خندیدم. چقدر با ذوق و سلیقه نوشتی.
من هم عاشق سعدی‌ام، هم انجیر.
اتفاقا خیلی از دوستان برام انجیر خشک هدیه میارن. خیسیشو میسپرن به خودم. منم طاقت نمیارم و خشک خشک میخورم.
مرسی از مهر و محبتت.
عالی بود

سلام و وقت بخیر
از ابراز لطف و تحسین زیباتون بسیار ممنونم امیدوارم همیشه دلتون شاد و لبتون خندون باشه
توی خونه قدیمی ما یه درخت انجیر بزرگ بود که من هر روز می رفتم روی بلندترین شاخه های اون و یه عالمه انجیر میچیدم و اون دوران یکی از شادترین مقاطع زندگی من بود
علاقه شما به انجیر برای من تداعی کننده اون خونه قدیمی و خاطرات شاد اون دوران بود
انجیر خیلی میوه باارزشیه که خدا در قرآن از اون یاد کرده
اصلا انجیر دوست داشتن و انجیر خوردن هنر میخواد بی جهت نیست که می گند هر مرغی نمیتونه انجیر بخوره
تازه به نظر من اون مرغایی که انجیر خیس خورده میخوردند باهوشتر و هنرمندترند چون به هر حال انجیر خشک آفتاب و مهتاب بیشتری دیده و شیرین تر شده بعدشم که میره تو آب و خیس میخوره آب دیده تر میشه
?
شادی و موفقیت قرین تمام لحظاتتون

با سلام و احترام و تشکر از مطالب مفیدتون
آقای کلانتری یه سوال دارم که ممنون میشم بهم پاسخ بدید
میخوام بدونم برای نوشتن در مورد موضوعی که بهش علاقه داریم آیا لازمه که آگاهی و اطلاعات زیادی در مورد اون به دست بیاریم یا با همین میزان اطلاعاتمون هم میتونیم به نوشته های خوب و قابل قبولی برسیم
چون من اینطور فکر میکنم که وقتی ضمیر ناخودآگاهمون فعال بشه اون قلم را به دست میگیره و شروع به نوشتن میکنه و مطالب با ارزش و مفیدی که حتی خودمون هم از اونا اطلاع نداریم مینویسه چون اون با هوش کل و خرد جهانی در ارتباطه
و آنچه که در مورد اون موضوع مورد نظرمون هست را در اختیارمون قرار میده
من شنیدم که بعضی افراد بعد از خواندن نوشته هاشون تعجب کردند که این مطالب از کجا اومده
در صفحات صبحگاهی از جولیا کامرون که خودتون بهش اشاره کردید هم اومده.:
صفحات صبحگاهی به مغز منطقی می‌آموزد کنار بایستد و و اجازه بدهد که مغز هنرمندانه روی صفحه بیاید.

من فکر میکنم این مغز هنرمند همان ناخودآگاه باشه

حالا میخواستم بودنم که آیا من درست فکر میکنم و ناخودآگاهمون در نوشتن بهمون کمک میکنه یا اینکه برای نویسنده شدن و نوشتن مطالب خیلی خوب حتما باید اطلاعات زیادی در مورد اون موضوع داشته باشیم .؟؟؟
از پاسخگویی وراهنماییتون خیلی ممنون میشم

بهار عزیز
نوشتن به ترکیبی از این دو داره.
ما همزمان با نوشتن، باید با خوندن ناخودآگاه خودمون رو تغذیه کنیم.
نوشتن اشتهای ما برای یادگیری رو بیشتر میکنه.
بنابراین هم بخونید و هم بنویسید. از آموخته هاتون بنویسید تا اونها براتون درونی تر بشن.

با سلام و احترام
جناب آقای کلانتری از مطالب بسیار مفید و آموزنده و الهام بخش شما بی نهایت سپاسگزارم
دقیقا به نکاتی اشاره کردید که برای هر نویسنده ای راهنما و کار گشاست و باعث افزایش و رشد آگاهی در دنیای بی پایان نویسندگیه
من شخصا پاسخ برخی سوالاتم را از این مطالب دریافت کردم
از زحمات فراوان شما صمیمانه تشکر میکنم
مطمئن باشید که پاداشتون را از کائنات دریافت میکنید
در پناه خداوند شاد و پیروز و سربلند باشید

بهار نازنین و خوش قلب
از خوندن کامنت پر مهر شما خوشحال شدم.
چه خوب که براتون مفید بوده.
بیشتر بنویسید برای من.

سلام
خیلی مفید بود ممنون
منم عاشق نوشتن ام تنها کاریه که اصلا خسته نمیشم !
یه سوال دارم میشه راهنمایی کنید ؟
البته شاید سوالم عجیب باشه !
به نظرتون یه مترجم نویسنده میتونه بهتر و موثرتر بنویسه ؟! یا یک پزشک نویسنده؟!

مریم نازنین
حتماً عشق نوشتن رو جدی تر بگیر.
اما دربارۀ سوالت:
خب، اساساً این ها هیچکدوم تضمین کننده نیست.
ما مترجم های خیلی خوبی داریم که الزماً نویسندۀ خوبی نیستن.
و دکترهایی داریم که جزو بهترین نویسنده های تاریخ ادبیاتن.
پس دنبال رابطۀ علت و معلولی نباش. اینها از هم جداست کاملاً.

آقای کلانتری بسیار ممنون که به انتشار تجارب با ارزش خودتون در حوزه کاری نویسندگی می پردازید.
موفق باشید و پایدار.

سلام خانم هدایتی هنرمند و عزیز
ممنونم از مهر شما. خوشحالم که اینجا حضور دارید. من رو از نظرات ارزشمندتون بی نصیب نذارید.
وب‌سایت زیبای شما رو هم دیدم و بسیار الهام‌بخش بود برام. توی قسمت «دوستان من» سایتم بهتون لینک دادم.
شاد باشید و برقرار.

سلام.ممنون از مطالب خوبتون.وب خیلی خوبی دارید

ساخت موشن گرافیک

من انشا نویسی ام خوبه و میخوام نویسنده بشم اما از اول کار هم باید کتاب هام فروش بره چیکار باید بکنم اینم ایمیلم اگه کسی کمکم کنه ممنون میشمfatemehghorayshi123@gmail.com

فاطمه عزیز
برای یه مدت مطالب و آرشیو سایت رو به دقت مرور کنید. جواب خیلی از سوال هاتون رو به راحتی پیدا میکنید.

سلام آقای کلانتری عزیز. خیلی خیلی زیاد ممنونم از نکاتی که ذکر کردید . واقعا مثل یه سطل آب یخ من رو به زندگی برگردوند . متشکرم که می‌‌نویسید

سلام خیلی خوشحالم که براتون مفید بوده.
بیشتر برای من بنویسید.

سلام دوست عزیز
من یکی از علاقمندان هنر نویسندگی هستم. بعد از جستجو برای کتاب آموزش نویسندگی، به کشفی رسیدم که هر نویسنده نو پایی مشتاق رسیدن به آن است. ازتون خواهش میکنم یه بخش برای معرفی این کتابهایی که میگم بذارید تو سایت.
کتابهای نگارش و انشاء از اول تا سوم راهنمایی.
خودم هنوز نخوندم ولی با یه نگاه اجمالی متوجه اصولی بودن آموزش شدم. از اینترنت هم قابل دانلود هستن.

از پیشنهاد خوبت ممنونم سامان عزیز.

سلام من ۱۴ سالمه و به علاقه زیادی به خوندن کتاب دارم اما همه کتابایی که دارم قدیمی ان و ترجمه و چاپ خوبی ندارن البته از دوسال پیش یک رمان کودکانه رو خوندم و لذت بردم .من عاشق رمان خوندنم ولی خانواده اجازه خودند رمان رو نمیدن یعنی خیلی کتاب اهمیت نداره و منم روم نمیشه که بگم چقدر رمان دوست دارم الان درحال خودند رمان در همسایگی گودزیلام خیلی قشنگه یه رمان دیگه هم خوندم که درباره گروه موسیقی ماکانه من طرفدار این گروهم و یه رمان عاشقانه و خیالی هم درباره شون نوشتم خیلی هم طولانیه ولی تنها کسی که اونو خونده دوست صمیمیه دلم خیلی میخواد بنویسم یه وبلاگ هم دارم که یه رمان از یه نویسنده دیگه میذارم .من میترم از این که رمانمو بدم بقیه بخونن و خوششون نیاد چیکار کنم؟بازم بنویسم؟

سپیده عزیز
روی اینترنت میتونی پی دی اف بهترین رمان ها رو به صورت رایگان بخونی.
بنویس. انقدر تمرین کن و بنویس تا شهامت ارائه کارهات رو پیدا کنی.
ضمناً شاهکار هم بنویسی قطعاً یه عده خوششون نمیاد. تو کار خودتو بکن.

استفان کینگ نویسنده ی معروف رمان های ترسناکه و میتونم بگم که اون محشره . حرف جالبی زده که به نظرم می تونه کمکت کنه :
اصلا به نظر دیگران توجه نداشته باش ، اگه مردمی پیدا شدن که گفتن کارت خوب نیست فقط شونه بالا بنداز و بگو همینه که هست
این حرف اقای کینگ خیلی به من کمک کرد

سلام آقای کلانتری خسته نباشید من به پیشنهاد شما امروز یک وبلاگ شخصی راه اندازی کردم ودر اون یک مطلب هم درج کردم خوشحال میشم از وبلاگم بازدید کنید و نظرتون رو راجع به اون بگید.

سلام سرشار عزیز
چقدر عالی، خیلی خوشحالم که این کار رو آغاز کردید.
منتظرم تا بیشتر و بیشتر بنویسید.

این رو هم بگم که من در سال شاید فقط یکی دو صفحه بنویسم .چند سال پیش زمانی که دانش آموز بودم یه داستان طنز نوشته بودم ولی به خاطر خجالت به هیچکس نشون ندادم و متاسفانه خوراک سطل زباله شد.هر از گاهی ایده هایی به ذهنم میاد ولی چون کلمات کمی در ذهنم دارم ونمیتونم مطالب رو به هم ربط بدم بی خیال نوشتن میشم.شروع کردن ویه برنامه مستمر برای من خیلی مهمه که نمیدونم چه جوری برنامه ریزی کنم.ممنون

سلام از مطالب مفیدتون بسیار ممنون وسپاسگزارم راستش من به نویسندگی خیلی علاقه دارم اما وقتی میام بنویسم با کلی زحمت و فشاری که به خودم میارم در حد یک صفحه می نویسم که بیشتر دل نوشته هست.البته این رو هم بگم که وقتی نوشته های خودم رو برای دیگران میخونم خوششون میاد وتعریف میکنند.خیلی دوست دارم فیلمنامه .کتاب . ونوشته های طنز بنویسم.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

سلام سرشار عزیز.
پیشنهاد میکنم یک وبلاگ شخصی راه اندازی کنید و هر روز بنویسید. این یکی از بهترین راه های یادگیری نوشتنه.

سلام آقای کلانتری
با تشکر از مطالب آموزنده و شیرینتون.
این موضوعاتی که تو این بخش فرمودین رو کاملا میدونستم اما دوسالی هست دچار انسداد نویسندگی شدم و منتقد درونم خیلی عذابم میده.چون کارم شعر و مقاله بود اما نوشته ها و یادداشت های مختلفی داشتم بعد از دو دوره نویسندگی تصمیم به نوشتن کتاب گرفتم.هم ایده های زیادی دارم و هم از نظم درونم باخبرم …انسجام و کامل بودن این متنی که شما گذاشتید درونم رو برانگیخت . تمریناتمو از امروز شروع میکنم .مدیون کایناتم که منو با سایت شما اشنا کرد.
بازم تشکر

به سحر منصوری نژاد عزیز
چه خوب که براتون مفید بوده.
من براتون آرزوی سالی پر از نوشتن دارم.
روی کمک من حساب کنید.
اینجا هم بیشتر بنویسید. خوشحال میشم.

[…] چگونه نویسنده شویم؟ ۵۵ نکته کاربردی درباره آموزش نوشتن… […]

با سلام و آرزوی خوشحالی
جناب آقای کلانتری ، بنده نوجوانی ۱۴ ساله هستم ، که به نوشتن بسیار علاقه مندم و قلم بسیار خوبی نیز دارم . ( به خصوص در نوشتن متون انتقادی ) . رمان و کتب هم زیاد میخوانم ( از جمله ادبیات کلاسیک و آثار ژول ورن و مارک توین ) ، در ضمن علاقه ی زیادی به فیلمنامه نویسی دارم ، چگونه میتوانم این کار را انجام بدهم ؟

محمدرضا جان
وب سایت شخصی خودتون رو راه اندازی کنید و هر روز یک مطلب جدید بنویسید.
در دوران جدید این بهترین راه برای نویسنده شدنه.
منتظر نوشته های شما هستم.

سلام
در ضمن فراموش کردم بگم که هم کتاب راه هنرمند رو که معرفی کردین مطالعه کردم و هم صفحات صبح گاهی رو می نویسم و تاثیرشون رو تو همین مدت خیلی کم دیدم توی زندگیم .باز هم ممنون از شما

سلام
چقدر عالی که شما انقدر طلبه و پیگیر هستین.
من رو در جریان فعالیت های خودتون قرار بدید همیشه.
اگر سایت راه انداختید به من بگید حتماً.

سلام شاهین جان
راستش من به خاطر یکی از دوستام که روی فیلم نامه کار می کنه و نیاز به راهنمایی داشت یه سرچ توی گوگل کردم و با وبسایت شما آشنا شدم. و این پست ۵۵ نکته ای رو هر روز با توجه به وقت کمی که دارم، کامل خوندم و حدودا به خاطرش ۳ هفته لپتاپم رو خاموش نکردم. خواستم تشکر کنم بابت زحمتی که کشیدین و اینکه من توی زندگیم اگر چندین نقطه عطف وجود داشته باشه مسببین دو تا از اونا آقای شعبانعلی عزیز و شما هستین.
آرزوی موفقیت روز افزون دارم براتون.
با احترام

سلام
چه کامنت خوشحال کننده ای.
باعث افتخاره که اینجا هستین.
خوشحال میشم برام بیشتر بنویسین.
یه امید دیدار

سلام آقای کلانتری شماخیلی خوب استعدادهای ماروبیدارمی کنیدنمی دونم اسمش چیه ولی من بهش میگم آرزو.یکی از آرزوهای بزرگ من نویسندگی اماازونجایی که.سوادی ندارم نویسندگی برام غیرممکن به نظرمی رسیدامابااینکه الان امیدوارم کردین ولی بازهم این بی سوادیم یه کم نگرانم کرده …
تشکر

مهدی جان
با قدرت بنویس.
خیلی از نویسنده های بزرگ حتی دیپلم هم ندارن.
همینکه توان نوشتن کامنت رو داری، این نشون میده که هم اینترنت رو میفهمی و هم ذوق نوشتن داری.
با قدرت بنویس.
منتظرم تا بخونم.

ممنون آقای کلانتری
نکات مفید و کاربردی به اشتراک گذاشتین

به نظر من بهترین راه برای یادگیری هر کاری اینه که از همین الان همون کارو شروع کنیم…

سلام. ممنون واقعا نکات ارزنده ای رو در مورد نویسنده شدن جمع آوری کردین و یک جا در اختیار خواننده قرار دادین. دست تون درد نکنه. اون مشق صبحگاهی رو من مدتهاست دارم انجام میدم و بهش عادت کردم و بعد از بیدار شدن تقریبا جزء اولین کارهاییست که انجام میدم. و دیگه طرح سوال بدون فکر کردن به جواب اونها. در پناه خدا و موفق و موید باشید.

سلام خانم خادمی عزیز
ممنون از لطف شما.
چقدر خوب که صفحات صبحگاهی رو مینوبسید. واقعاً معجزه میکنن. زنده باد.

سلام مجدد. در مورد معجزه صفحات صبحگاهی که من اسمشو گذاشتم مشق صبحگاهی (چون یه جورائی این اسم منو اجبار میکنه به نوشتن) بهتون بگم من در ابتدا که شروع کردم خیلی بی هدف مینوشتم و هر چی به ذهنم میرسید رو کاغذ میاوردم. کم کم ناخواسته این نوشته ها هدفمند شد و من هر روز در پایان نوشته هام برای روز بعد موضوع انتخاب میکردم این موضوعات مربوط می شد به مسائل اجتماعی که حیطه فعالیت من هست و من در موردشون مقاله و تحقیق مینویسم. حالا می بینم این صفحات صبحگاهی تبدیل شده به مجموعه ای ارزشمند که به من در نوشتن مقاله هام کمک میکنه.

سلام خانم خادمی عزیز
چقدر خوشحال کننده و عالی.
ممننم که تجربۀ خودتون رو اینجا به اشتراک گذاشتید.
به امید درخشش روزافزون شما.

این پست مطالب زیادی رو بهم یاد داد ممنونم جناب کلانتری عزیز
بلاگ خیلی خوبی دارید…

درود بر شما، به نظر من برای نویسنده شدن باید مطالعه بسیار داشت

بسیار عالی ممنون
Too many Thanks

[…] چگونه نویسنده شویم؟  […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

سلام ۲۲ سال عمر من است و نوشتن و خواندن به زبان دری پشتو عربی و فعلا در حال مطالعه نوشتن وخواندن فرانسوی استم و خاطرات تلخ و شرین از زندهگی و مهاجرت دارم میخواهم نویسنده شوم و سطح مطالعه من یعنی فشرده بگویم بسیار کتاب نخواندیم ایا امکان دارد نویسنده شوم منطزر جواب و رهنمایی شما استم با تشکر از زحمات شما که بسیار زحمت کشیدیت در متن بالا

سلام احمد عزیز
چرا که نه، حتماً میتونید نویسنده بشید، راز نویسندگی سرسختیه.
آیا شما آدم سرسختی هستید؟

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

سلام آقای کلانتری
نوشته هاتونو معمولا دنبال می کنم و اغلبشون رو دوست دارم.
وبلاگتون پر از مطالب پربار و جذاب راجع به نویسندگیه، ممنون از به اشتراک گذاریشون.

یک نکته ای به ذهنم اومد برای تمرین نویسندگی و نوشتن ، گفتم اینجا بنویسم.
ما(منظور من وکسانی مثل من که تجربه چندانی در نوشتن نداریم) می تونیم رمان ها یا داستان های کوتاه یا جملات بزرگان رو تغییر بدیم . معمولا جملات بزرگان یه جرقه ای رو در ذهن آدم روشن می کنن مثلا یک مجموعه ای از اتفاقات درونی یا بیرونی شخصی که با اون جمله تضاد دارن یا جمله مذکور رو تایید می کنند یا بهتره بگم مجموعه ای از کنش ها در ذهن شکل می گیره که میشه راجع به همون ها نوشت یا بعضی کلمات جمله رو برای خودمون تغییرش بدیم… .
یا اینکه حین خوندن رمان ها میشه یک سری جملاتی( ک با ساختن تصاویر ذهنی از رمان در ذهنمون ساختیم )رو اضافه کنیم، اسامی شخصیت های رمان یا بعضی دیالوگ ها رو خط بزنیم یا حاشیه نویسی کنیم و بجاش شخصیت ها و کلمات و جملات خودمون رو اضافه کنیم .کتاب های جذابی که بتونیم چند بار از روشون بخونیم گزینه های بهتری برای این کار میتونن باشن.
حتی می تونیم اخر نوشته های دخل و تصرف شدمون بنویسیم :
نوشته ی “(اسم خودمون)” برگرفته از نوشته ی”(فرد نویسنده) ”
احتمالا اینجوری اعتماد به نفس بیشتری رو برای نوشتن بدست میاریم.
ممنون که وقت گذاشتین و کامنتم رو خوندین.

لام فاطمه جان
چه پیشنهاد خوبی.
من که حتماً انجام میدم.

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

سپاس فراوان از جناب کلانتری صاحب واقعا متن زیبا و در واقع موضوع زیبا و دلپسندی را رویش کار کردند و در خدمت مان قرار دادند نهایت سپاس از شما واقعا استفاده کردم با امید اینکه از برنامه های بعدی تان هم بنده مستفید گردد بعید از لطف تان نخواهد بود

ثمرالدین عزیز
لطف دارید.
موفق باشید و برقرار

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن |کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

سلااام صبح بخیر، آقا جان خب این چکاریه با ما کردی؟ دیشب من امدم دنبال اسمِ شاعر یه شعر بگردم که تصادفا هدایت شدم توی این صفحه از وبسایت شما،مگه تونستم در بیام دیگه؟همینقدر بگم که خوندن این صفحه و خیلی از صفحاتی که بهش مرتبط بود( و حتی کامنت ها) باعث شد بدون اینکه از خوندن خسته بشم چند ساعت رو اینجا سپری کنم و فقط وقتی بابام واسه خوردن دمنوش آویشنی که هر صبح نوش جان میکنه دعوتم کرد از جلوی مانیتور بلند شدم و باز برگشتم، تشکر میکنم از شما بابت وبسایت و مطالب خیلی مفیدش که تازه الان باهاش آشنا شدم

سلام به کمال عزیز
خوشحالم که از سایت خوشت اومده.
به امید یه دوستی طولانی…

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

سلام اقای کلانتری
خیلی خوشحال شدم از اشنایی با این سایت زیبایی تان
راستش خیلی دوست دارم بنویسم اما یک دو بار که تصمیم جدی گفتم که بنویسم باز ام فاصله ایجاد شد و چنان نشد!با این منوال که الان من پیش میرم چندان پشرفت جهیشی در نوشتن ندارم. اما با راهکار های که شما پشنهاد داید امیدوارم بیتوانم به این مشکلاتم کوتا بیام.
واقعا مطالب زیبایی بود
ممنون
شادکام باشید
– راستی شاهین، نرم افزاری که پشنهاد دادید تنها روی افیس ۲۰۰۷ میشه نسب کرد. من که نتوانستم بالای افیس ۲۰۱۶ نسب کنم. نرم افزاری دیگری در پشنهاد دارید؟

علی جان
متاسفانه نرم افزار دیگه رو سراغ ندارم، فکر هم نمیکنم باشه.
به نظرم ویراستیار ارزشش رو داره تا ورد مدل پایین تر نصب کنیم! روی ۲۰۱۰ هم نصب میشه.
و اما در مورد نوشتن:
نوشتن صفحات صبحگاهی رو امتحان کنید، احتمالا گره کارتون باز بشه.

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن | کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

سلام شاهین عزیز
نمیدونم کی اولین بار به اینجا رسیدم و از چه طریقی
ولی دقیقا یادم هست که بنابر عادت نگاهی گذار به سایت انداختم و رد شدم
تا اینکه بعد از چند ماه دوباره سر از اینجا در آوردم.
والان دیگه خواننده ثابت اینجا شدم.
درست روز قبل از اعزام به خدمت من بعد از چند ماه دوباره به صورت اتفاقی به این سایت برخورد کردم و اون روز دقیقا اون روز این سایتو تا جایی که تونستم بالا و پایین کردم.
و حسرت خوردم که ای کاش زودتر خواننده ثابت اینجا میشدم.
نوشته هات بسیار دوس داشتنی و سمت و سو دهنده هستن.
هر بار که مرخصی میگیرم بر میگردم حتما سری به اینجا میزنم امروز هم کلا با مطالبه اینجا که عقب افتاده بود و نخونده بودم سر شد.
معمولا به عنوان خواننده خاموش توی سایتا میچرخم ولی این کمترین کاری بود که میتونستم در جواب زحمات شما انجام بدم یک کامنت ساده.
از پیشنهاد های بسیار خوبی که در مورد کتاب و نوشتن میدی ممنونم.
تا مرخصی بعدی که بیام و نوشته هایه زیباتو بخونم.

سلام راش عزیز
امیدوارم خدمتت زودتر با خوبی و خوشی تموم بشه و بیای تا با هم بیشتر و بیشتر گپ بزنیم.
از کامنتت معلومه آدم خوش ذوق و قریحه ای هستی.
ضمنا از لطفت به من ممنونم.

[…] پست «چگونه نویسنده شویم؟» را (که بلندترین پست وبلاگ است) با دقت عجیبی خوانده و […]

سلام جناب کلانتری عزیز
خوشحالم از اینکه افتخار شاگردی شما رو به واسطۀ این سایت ارزشمند دارم.
خاموش می خونمتون ولی در روشن کردنم سهم بسزایی دارید ?
ممنون
موفق باشید

سعید یگانه عزیز
باعث افتخار من هستش که به وبلاگم سر میزنید.
از کامنتتون خیلی خوشحال شدم.

[…] چگونه نویسنده شویم؟ | دریافت کتاب قدرت نوشتن| کانال مهارت های نویسندگی در تلگرام […]

سلام.
اگر وب شما رو به یک کشور تشبیه کنیم، به نظرم این پست حکم پایتخت این کشور رو داره.
سخاوتمندی شما در به اشتراک گذاشتن این حجم از مطالب مفید، تحسین برانگیز و آموختنی است.

سلام بر سعید تارم نازنین
از محبتی که به من داری بی نهایت ممنونم.
داشتن دوست خوب و خوش ذوقی مثل تو باعث دلگرمی منه.

سلام شاهین جان.

چقدر عالی و شگفت انگیز بود این پست. ?
می دونم که باید سر فرصت، یکبار دیگه حسابی با دقت و حوصله بخونمش.
امیدوارم بتونم وقت بذارم و تمام نوشته های خوب و مفید و دوست داشتنی سایتت رو به طور منظم بخونم.
راستی. چقدر خوب که کانال تلگرامت رو معرفی کردی. من هم الان عضوش شدم. عالیه.

این نقل قول هم که بی مناسب به این پستِ خوب نیست، تقدیم به تو:
“یک نویسنده ی حرفه ای، نویسنده ی آماتوری است که هیچگاه از نوشتن، دست برنداشته است.”
– ریچارد باخ

بهترینها رو در نویسندگی و زندگی برات آرزو می کنم.

شهرزاد نازنین
نمیدونی چقدر از حرف ها و نوشته های ارزش آفرین تو توی متمم و وبلاگت چیزهای خوب یاد گرفتم.
نگاه پر مهر و زیبای تو به زندگی همیشه برام قابل تحسینه.
ممنون از جملۀ زیبایی که نقل کردی.

پست آموزنده ای بود. سپاس

[…] […]

سلام. من دانشجوی رشته تربیت بدنی هستم و الویت من ورزشم هست وبعد تغذیه مناسب و رفتن به باشگاه بطور منظم ک درطول روز چندساعت وقت آزادمیمونه وبرنامه ریزی چندساله برای ورزشم کردم، در کنار این مسئله حس کردم توانایی نوشتن دارم به چند دلیل۱: وقتی تو دانشگاه بودم دلم گرفته بود از بیرون پنجره کلاس درختا معلوم بود تا استاد بیاد ناخودآگاه ۴صفحه فضای بیرون کلاس رو توصیف کردم و خیلی قشنگ نوشته بودم۲: مدرسه انشا نوشتنم ازهمه بهتر بود وهمیشه۲۰میشدم درس خون نبودم اما رو نمره ورزش و انشا فقط حساس بودم چون غرق میشدم توی موضوعی ک معلم داده۳: حس میکنم اطرافیانم نمیتونن ایده خوبی نسبت به من تو نوشتن داشته باشن۴:دلم میخواد تموم حس هایی که دارم تو هرمقطع زندگیم رو یاداشت کنم چون یکبار این کارو کردم و چندماه بعد خوندمش انگار من ننوشته بودم۵: هرکتابی ک میخونم دلم میخواد یاداشت کنم چیزی که ازش فهمیدم و جاهای دیگ ازش استفاده کنم۶: زمانی ک آرومم نوشتن روحم رو ارضا میکنه حس خیلی نابیه اما مشکل اینجاست که من همیشه آروم نیستم و باید روی خودم کار کنم چون هروقت عصبی میشم هیچ چیزی برای نوشتن ندارم توذهنم…مشکل دوم اینه ک تنبلی میکنم تو نوشتن و حتی برنامه روزانمم نمینویسم اما دردنم دوست دارم این کارو…حالا بنظر شما میتونم نویسنده شم؟احه نمیدونم اسم این حس من چیه نویسندگی هیچی نمیدونم ازش و این که یه ورزشکار میتونه اصلا نویسنده باشه؟؟؟
بیشتر دلم میحواد داستان زندگیم رو ازحالا یاداشت کنم تا ۷۰سالگیم یه رمان واقعی ولی خب هیچی نمیدونم ازاین حرفه لطفا راهنماییم کنین

فرحناز عزیز
اتفاقا یه ورزشکار میتونه نویسندۀ خیلی خوبی هم باشه.
حتماً کتاب وقتی از دو حرف میزنم از چه حرف میزنم هاروکی موراکامی رو بخون.
و اما برای اینکه بتونی خوب بنویسی، برنامه‌ریزی داشته باشی و از اهمال‌کاری نجات پیدا کنی، هر چه سریع‌تر نوشتن صفحات صبحگاهی رو شروع کن:
صفحات صبحگاهی

من عاشقِ انجیر خیس‌خورده و نوشتنم!

ویژگی های یک نویسنده ی خوب
ویژگی های یک نویسنده ی خوب
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *