کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

دوره مقدماتی php
کتاب داستان برای کودک زیر یک سال
کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

در این بخش کتاب های مناسب برای نوزاد و نوپا ارائه شده است. در تقسیم بندی های مرسوم گروه الف برای سال های پیش از دبستان است اما گروه الف سال های نخست رو پوشش نمی دهد؛ به همین دلیل کارشناسان ما گروه سنی ۰ – ۲ سال را به تقسیم بندی سنی اضافه کرده اند تا تقسیم بندی دقیق تر شود. بقیه تقسیم بندی ها هم بر اساس سن و سال است.

ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه 9 تا 16 پنج شنبه 8.30 تا 12نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، بعد از درمانگاه فاطمه الزهرا، بعد از خیابان فراهانی‌پور، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.تلفن: 88553528

در کتاب «روز المر» با المر دوست‌داشتنی و شاد و شوخ همراه می‌شویم تا ببینیم روزش را چگونه می‌گذراند؟ چه کار می‌کند؟ چه کسی را می‌بیند و چه می‌خورد؟

کتاب «آب و هوا با المر» داستانی است درباره اهمیت شادی و بازی در زندگی کودکان. کودکان در این کتاب همراه المر به آن‌چه پیرامون خود می‌بینند توجه می‌کنند و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت را می‌آموزند.

کتاب «دوستان المر» کتابی رنگارنگ است که در آن المرِ شاد و شوخ دوستانش را، با همه تفاوت‌ها و خصوصیاتشان؛ دوست دارد و ستایش می‌کند.

دوره مقدماتی php

در کتاب «رنگ‌های المر» المر، فیل رنگارنگ و دوست‌داشتنی، رنگ‌ها را به شیوه‌ای ساده و جذاب به کودکان معرفی و به آن‌ها کمک می‌کند تا رنگ مورد علاقه خودشان را پیدا کنند. و آیا آموزگاری به مهربانی و شیرینی المر می‌توان یافت؟!

کتاب «گورخرکوچولوی حسود» از سری کتاب‌های شش‌گانه مجموعه «نخستین هیجان‌های من» است.

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

کتاب «آهو کوچولوی ترسو» از سری کتاب‌های شش‌گانه مجموعه «نخستین هیجان‌های من» است.

کتاب «سوسمار کوچولوی خوش‌حال» از سری کتاب‌های شش‌گانه مجموعه «نخستین هیجان‌های من» است.

کتاب «شیر کوچولوی عصبانی» از سری کتاب‌های شش‌گانه مجموعه «نخستین هیجان‌های من» است.

کتاب «پلنگ کوچولوی شیطون» از سری کتاب‌های شش‌گانه مجموعه «نخستین هیجان‌های من» است.

کتاب «اِما در گردش» داستان خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالب داستانی آهنگین روایت شده است. کتاب «اِما در گردش» مخاطب نوزاد و نوپا را با موقعیت‌هایی ناخوشایندی که ممکن است در هنگام بازی و گردش پیش بیاید آشنا می‌کند.

کتاب «اِما در باغ‌وحش» داستان خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالب داستانی آهنگین روایت شده است. در کتاب «اِما در باغ‌وحش» نوزاد و نوپا همراه با اِما، به باغ وحش می‌رود و با چند حیوان (شیر دریایی، پنگوئن، خرس، راسو، میمون و ببر) آشنا می‌شود.

اگر می‌خواهید کودک‌تان را مجاب کنید که پستانکش را کنار بگذارد کتاب «پستانک نینا» برایش بخوانید.

کتاب پارچه‌ای « دم های جنگلی » خردسالان را با یک بازی با زرافه، تمساح، ببر، فیل، موش، پلنگ و راکون و طوطی آشنا می‌کند. در این کتاب دم‌های این هشت حیوان از صفحه‌ها بیرون زده است و کودکان باید حدس بزنند که دم‌ها به چه حیوانی تعلق دارد و با گشودن صفحه‌ها معمای دوم‌ها حل می‌شود.

کتاب « خواهری برای خرگوش کوچولو » داستان خرگوش کوچولویی است که یک روز پس از برگشتن از کودکستان متوجه می‌شود که صاحب یک خواهر کوچولو شده است.
هر بعد از ظهر پس از این که خرگوش کوچولو از کودکستان به خانه برمی‌گردد با پدرش آب هویج می‌نوشند؛ اما امروز همه‌ چیز با روزهای پیش فرق دارد و از آب هویج خبری نیست. امروز اتفاق عجیبی افتاده است. خرگوش کوچولو حالا یک خواهر دارد همان‎گونه که خواهرش هم یک برادر بزرگ‌تر دارد که می‎تواند همه‌چیز را به او نشان بدهد.

کتاب « صبح بخیر، خرگوش کوچولو » داستان خرگوش کوچولویی است که حاضر نیست صبح‌ها به راحتی از رختخوابش بیرون بیاید. مامان خرگوشه هر روز با ترتیب دادن بازی قایم‌باشک خرگوش کوچولو را کم‌کم برای بیرون آمدن از رختخواب و شروع یک روز خوب آماده می‎کند: او هر بار با پرسیدن «خرگوش کوچولو کجایی؟» پتو را کمی از روی خرگوش کوچولو کنار می‌زند و از عروسک‌های خرگوش کوچولو سراغ‌اش را می‌گیرد تا سرانجام پتو کاملا کنار می رود و خرگوش کوچولو با یک لبخند نمایان می‌‍شود. اکنون خرگوش کوچولو آماده است که از رختخواب بیرون بیاید.

کتاب « شب بخیر خرگوش کوچولو » داستان خرگوش کوچولویی است که نمی‌خواهد بخوابد.

کتاب «سلام دنیا» از کتاب‌های تصویری سیاه و سفید است که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی می‌شوند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه و سفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.

کتاب « نگاه کن! نگاه کن! » از گونه کتاب‌های تصویری سیاه وسفید است که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی می‌شوند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه وسفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.

بسته «اشاره ورزی با نوزادان و نوپایان» سرآغاز زنجیره‌ای از بسته‌های زبان‌آموزی در چارچوب آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان است که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر کرده است. اشاره ورزی یا ورزیدن اشاره‌ها با کودکان خردسال همان زبان اشاره خردسالان baby sign language است که امروزه در جهان به عنوان نخستین بخش از کار زبان‌آموزی با نوزادان و نوپایان شناخته شده است و روز به روز گسترش بیش‌تری می‌یابد. اشاره ورزی پایه آموزش زبان به خردسالان هم شنوا و هم کم‌شنوا یا ناشنواست.

شعرهای این کتاب با شعرهای آشنایی چون «بارون میاد جرجر»، «لی‌لی حوضک»، «جم جمک برگ خزون»، «دس دسی بابا می آد» و «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» آغاز می‌شود. اشعار موزون و آهنگین این کتاب با موضوع‌های طبیعت، خانواده، دوستی و…با تصویری دو رنگ همراه شده‌اند.

«دانشنامه نوزاد و نوپا» با استفاده از تصاویر، نوزادان و نوپایان را با مفاهیم پایه‌ای همچون احساسات، اعضای بدن، رنگ‌ها، جانوران و اعداد آشنا می‌کند.

کتاب «کمی گم شده ام» داستان جغد کوچولوی خواب‌آلویی است که از لانه‌شان بالای یک درخت بلند بیرون می‌افتد و گم می‌شود. سنجابی او را می‌بیند و از او می‌خواهد که مادرش را توصیف کند تا در یافتن او به جغد کوچولو کمک کند.

تمرین‌های رنگ‌آمیزی برای کودکان گروه‌های سنی پایین اغلب بیش از حد پیچیده است. کتاب «بیا رنگ کنیم!» با تمرین خط خطی‌های ساده و تصادفی روی تصاویر آغاز می‌شود و همان‌طور که کودک با تمرین‌های کتاب مرحله به مرحله پیش می‌رود، به تدریج رنگ‌آمیزی در میان خطوط و مرزهای مشخص را می‌آموزد. کودکان با این کتاب، در کنار آموختن شیوه‌ی رنگ‌آمیزی، با انواع رنگ‌ها و نام برخی اشیا، موجودات زنده و پدیده‌های اطراف نیز آشنا می‌شوند.

کتاب پارچه ای چهره ها کودکان را با احساس های شادی، غم، خشم، نفرت و تعجب آشنا می کند. کتاب به شکل صورت است و اجزا صورت بر روی آن دوخته شده است.

جم جمک برگ خزون، بازآفرینی تازه ای از ترانه-متلی به همین نام است. ترانه- متل‌های ایرانی برای کودکان یا ساختاری شکسته دارند، یا محتوای آن‌ها آکنده از خشونت است و دیگر مناسب کودک خردسال نیست. این ترانه- متل‌ها به سبب آهنگ و ریتم زیبا اگر به درستی بازآفرینی شوند، می‌توانند هم بهترین زبان آموزها برای کودکان باشند و هم زیبایی‌های زندگی را به آن‌ها یادآور شوند.

آیا این یک کلاه است؟
آیا این یک درام است؟
آیا این یک قایق است؟
هرچیزی که هست، همه آن را می‌خواهند و نمی‌خواهند باهم شریک شوند.
در این کتاب بامزه و درخشان یک بادام‌زمینی کوچک مشکلات بزرگی درست می‌کند.

این کتاب، بازآفرینی یک متل قدیمی است که برای کودکان امروز مناسب‌سازی شده است.
رفتم به باغی
دیدم کلاغی
پراش سیاه بود

برخی از بهترین متل‌های ایرانی با همه‌ی زیبایی‌ها در وزن و آهنگ، اندرونه‌ی آن دیگر مناسب کودکان ما نیست. در بسیاری از متل‌های زیبای ایرانی رنگی از خشونت هست.

شناخت واژه ها، شمارگان و مفاهیمی مانند رنگ ها یا اندازه ها بخش مهمی از مهارت های سواد پایه در پیش دبستان به شمار می آید. در این دوره کودک در حال کشف محیط پیرامون خویش است. او به واژه ها و نام ها توجه ویژه دارد و هر روز از راه گفت و گو و کتابخوانی می تواند بر دامنه واژگان خود بیافزاید. با رنگ ها و فرم ها آشنا می شود و معنای بزرگی و کوچکی، و شمارگان را از راه های گوناگون می آموزد. خانواده ها و مربیان با خواندن کتاب های گوناگون به کودکان یاری می رسانند تا این مهارت ها را بهتر و گسترده تر بیاموزند. مجموعه کتاب های کودکستانی من شامل ۵ جلد کتاب تصویری است که هدف آن، آموزش واژه ها و مفاهیم متفاوت به کودکان ۳-۶ سال است.

 افسانه شعبان نژاد در این کتاب چندین لالایی کوتاه برای کودکان سروده است که با تصویرهای حسن عامه کن همراه شده است.

چند اندیشه‌مند برجسته مانند ماریا مونتسوری، جروم برونر و نوآم چامسکی بر این باورند که دوره حساس یا زرین زبان آموزی به کودکان از ۲ سالگی آغاز و در ۶ سالگی پایان مییابد.

آموزش الف با، پایه ی آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعه ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الف با ویژه سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک شناسی و در پی آن نویسه شناسی و در گامی بالاتر نشانه شناسی آمیختی پیش نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام ها نیاز به سال ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش دبستان دارد.

مرغ سرخ پاکوتاه سروده پروین دولت آبادی است. مرغ سرخ پا کوتاه یک افسانه منظوم است.

این کتاب درباره کنش‌ها و شیرین کاری‌های یک روز اِما از صبح تا شب است. نوزاد و نوپای شما از دیدن تصویر کنش های همسان خود و زبان موزون و شعر گونه آن لذت می‌برد و واژه‌های بسیار می‌آموزد. کتاب‌های مقوایی اِما شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.

شما به عنوان مادر و پدر در رشد همه جانبه ذهنی فرزند خود نقش اساسی دارید. این به شما بستگی دارد که نوزاد شما در آینده فرد موفقی در مدرسه باشد یا نباشد. هیچ آموزگاری به اندازه پدر و مادر در موفقیت آموزشی یک کودک توانمند نیست. این توانمندی در چیست؟ توانمندی در اهدای نخستین واژه‌ها به اوست. درست است! واژه‌ها! واژه‌های کوتاه، واژه‌های بلند، واژه‌های معمول و واژه‌های غیر معمول. هر روز فراوان فراوان واژه. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند آنچه موفقیت آینده آموزشی کودک را تضمین می‌کند، شمار واژه‌هایی است که در هر ساعت یک نوزاد تا دو سالگی می‌شنود.

در این کتاب نوزاد و نوپا با کارهایی که اِما را خوشحال کرده است، آشنا می‌شود. کودک با حس شادی آشنا می‌شود و از خوشحالی اِما شاد می‌شود. کتاب‌های مقوایی اِما شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.

در این کتاب نوزاد و نوپا با حس غمگین و ناراحت شدن آشنا می‌شود و باهمذات پنداری با شخصیت اصلی به آنچه برای اِما رخ می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد. کتاب‌های مقوایی اِما شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کاربردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2008 – 2019

هیچ محصولی وجود ندارد

پرداخت

هیچ فید RSS اضافه نشده است

پیگیری سفارش

فرهنگ تصویری فعل ها و حروف اضافه کتاب فرهنگ تصویری فعل ها و حروف اضافه می تواند مورد استفاده گروه های زیر قرار بگیرد:کودکان با تاخیر در رشد گفتار و زبانکودکان با مشکلات شنواییکودکان در طیف اختلالات رشدی فراگیر و اتیسمکودکان ناتوان ذهنیکودکان عادی 2 تا 6 ساله

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

فرهنگ تصویری صامت ها هم خوان ها کتاب فرهنگ تصویری صامت ها هم خوان ها می تواند مورد استفاده گروه های زیر قرار بگیرد:کودکان با تاخیر در رشد گفتار و زبانکودکان با مشکلات شنواییکودکان در طیف اختلالات رشدی فراگیر و اتیسمکودکان ناتوان ذهنیکودکان عادی 2 تا 6 ساله

فرهنگ تصویری صامت ها در جمله کتاب فرهنگ تصویری صامت ها در جمله می تواند مورد استفاده گروه های زیر قرار بگیرد:کودکان با تاخیر در رشد گفتار و زبانکودکان با مشکلات شنواییکودکان در طیف اختلالات رشدی فراگیر و اتیسمکودکان ناتوان ذهنیکودکان عادی 2 تا 6 ساله

فرهنگ تصویری مفاهیم و حروف ربط کتاب فرهنگ تصویری مفاهیم و حروف ربط می تواند مورد استفاده گروه های زیر قرار بگیرد:کودکان با تاخیر در رشد گفتار و زبانکودکان با مشکلات شنواییکودکان در طیف اختلالات رشدی فراگیر و اتیسمکودکان ناتوان ذهنیکودکان عادی 2 تا 6 ساله

فرهنگ مصور صامت ها این کتاب مورد استفاده یکودکان با تاخییر در رشد گفتار با زبانکودکان با مشکلات شنواییکودکان در طیف اختلالات رشدی فراگیر و اتیسمکودکان عقب مانده ذهنیکودکان عادی 2 تا 6 ساله در مسیر رشد طبیعی گفتارمی باشد.

شیر کوچولوی عصبانی کتابی از مجموعه کتاب های مقوایی نخستین هیجان های من، داستانی است درباره احساس عصبانیت و خشم. شیر کوچولوی کتاب مقوایی ، شیر کوچولوی عصبانی وقتی که هیچ یک از دوستانش با او بازی نمی‌کنند عصبانی می‌شود.

کرگدن کوچولوی خودخواه کتابی از مجموعه کتاب های مقوایی نخستین هیجان های من، داستانی است درباره احساس غرور و خودخواهی. این کتاب درباره کرگدن کوچولویی است که بر ترسش از رودخانه غلبه می‌کند و داخل رودخانه می‌رود و به همین دلیل به خودش افتخار می‌کند.

پلنگ کوچولوی شیطون کتابی از مجموعه کتاب های مقوایی نخستین هیجان های من، داستانی است درباره احساس شیطنت و بی احتیاطی. داستان پلنگ کوچولویی است که هنگامی که در حال تعریف کردن یک قصه است هیجان‌زده شده می‌شود و بی‌احتیاطی می‌کند و به خودش آسیب می‌رساند.

آهو کوچولوی ترسو کتابی از مجموعه کتاب های مقوایی نخستین هیجان های من، داستانی است درباره احساس ترس. داستان آهوی کوچولویی است که در حال بازی کردن با مادرش در جنگل گم می‌شود و ترس را تجربه می‌کند.

گورخر کوچولوی حسود کتابی از مجموعه کتاب های مقوایی نخستین هیجان های من، داستانی است درباره حسادت. داستانی است درباره گورخر کوچولویی که وقتی پدرش به دیگران توجه می‌کند، چندان خوشحال نیست و احساس حسادت می‌کند.

سوسمار کوچولوی خوشحال کتابی از مجموعه کتاب های مقوایی نخستین هیجان های من، داستانی است درباره احساس شادی. داستان سوسمار کوچولویی است که خیلی سرحال نیست ولی وقتی می‌فهمد که دوستانش برایش جشن تولد گرفته‌اند خیلی خوشحال می‌شود.

مجموعه 6 جلدی چی چیل اگر می‌خواهید  با کارهای بامزه‌ی چی چیل همراه شوید، مجموعه کتاب‌های چی چیل با شعرهای شاعر توانا و هنرمند؛ مصطفی رحماندوست را بخوانید.

نه نه چی چیل بله بله کتابی دیگر از مجموعه ی چی چیل اگر می‌خواهید  با کارهای بامزه‌ی چی چیل همراه شوید، مجموعه کتاب‌های چی چیل با شعرهای شاعر توانا و هنرمند؛ مصطفی رحماندوست را بخوانید.

چی چیل آرام دام دارا دام دام کتابی دیگر از مجموعه ی چی چیل اگر می‌خواهید  با کارهای بامزه‌ی چی چیل همراه شوید، مجموعه کتاب‌های چی چیل با شعرهای شاعر توانا و هنرمند؛ مصطفی رحماندوست را بخوانید.

 چی چیل کوچک یک فیل بزرگ کتابی دیگر از مجموعه ی چی چیل اگر می‌خواهید  با کارهای بامزه‌ی چی چیل همراه شوید، مجموعه کتاب‌های چی چیل با شعرهای شاعر توانا و هنرمند؛ مصطفی رحماندوست را بخوانید.

 چی چیل بد بد شده کتابی دیگر از مجموعه ی چی چیل اگر می‌خواهید  با کارهای بامزه‌ی چی چیل همراه شوید، مجموعه کتاب‌های چی چیل با شعرهای شاعر توانا و هنرمند؛ مصطفی رحماندوست را بخوانید.

پستونک چی چیل کو جلد 6 از مجموعه ی چی چیل پستونک من کجاست؟ مامان! تو برنداشتی؟ به نظر شما پستونک چی چیل کجاست؟

مجموعه ی 6 جلدی کتاب های مقوایی نخستین کتابخانه ی من پژوهش های انجام شده نشان می دهدآنچه موفقیت آینده ی آموزشی کودک را تضمین می کند، شمار واژه هایی است که در هر ساعت یک نوزاد تا دو سالگی می شنود.

تتق تتق تقونه صدای چیه تو خونه در این کتاب کوچولوها با شعرهایی شاد و تصویرهایی شیرین صداهای گوناگون را می‌آموزند،صدای قُل‌قُل سماور و قِرقِر چرخ خیاطی و… را می‌شنوند و به طور غیرمستقیم با وسایل خانه آشنا می‌شوند.

قوقولی قوقو خروس بود منتظر عروس بود در این کتاب کوچولوها با شعرهایی شاد و تصویرهایی شیرین صداهای گوناگون را می‌آموزند،صدای مَع مَع گوسفند و قورقور قورباغه و… را می‌شنوند و به طور غیرمستقیم با حیوانات و ویژگی‌هایشان آشنا می‌شوند.

قان و قان و قان صدای ماشین مامان در این کتاب کوچولوها با شعرهایی شاد و تصویرهایی شیرین صداهای گوناگون را می‌آموزند،صدای بوق بوق ماشین و بَبو بَبوی آژیر پلیس و … را می شنوند و به طور غیرمستقیم با انواع وسایل نقلیه آشنا می‌شوند.

تق و تق و تق رو چوبه نجار میخ می کوبه در این کتاب کوچولوها با شعرهایی شاد و تصویرهایی شیرین صداهای گوناگون را می‌آموزند،صدای تَتَق تَتَق چکش و قریچ قریچ قیچی و … را می شنوند و به طور غیرمستقیم با انواع شغل‌ها آشنا می‌شوند.

چشمه می گه با قل قل می خوام برم پیش گل در این کتاب کوچولوها با شعرهایی شاد و تصویرهایی شیرین صداهای گوناگون را می‌آموزند، صدای قُل‌قُل چشمه و خِش‌خِش برگ‌ها و… را می‌شنوند و به طور غیرمستقیم با طبیعت و زیبایی‌هایش آشنا می‌شوند.

نی نی چقدر ملوسه مامان اونو می بوسه نی نی خسته و بی تابه اما با هر بوسه آروم تر میشهشما هم می توانید برای کودکتان این شعرها را بخوانید و او را ببوسید و آرام کنید

این سر و دست و پاشه ناف نی نی کجاشه؟ نی نی داره دالی موشه بازی می کنهشما هم می توانید با کودکتان همراه شوید و هم زمان اسم اعضای بدن را تمرین کنید.

نی نی قام قام نی نی با چی رفته ددر؟.شما و کودکتان هم می توانی دنبال نی‌نی بگردید و هم‌زمان بعضی حیوانات و وسائل نقلیه را با هم تمرین کنید.

تنها شده نی نی ما مامان جون نی نی بیا نی نی داره با مامانش قایم باشک بازی می کند.شما و کودکتان هم می توانید در بازی آن ها شرکت کنید و هم زمان اسم بعضی اشیا خانه را با هم تمرین کنید

فرهنگ مصور جمله ها مکمل همخوان ها این کتاب مورد استفاده یآسیب شناسان گفتار و زبان  متخصصان تربیت شنیداری مادران و پدران آموزگاران مدارس استثنایی ( کم شنوایی ، عقب مانده ذهنی و…) مربیان پیش دبستانیمی باشد..

فرهنگ مصور فعل ها فعالیت ها این کتاب فعالیت‌ها را به صورت تصویری نمایش می‌دهد. مربی یا والدین می‌توانند با نشان دادن هر تصویر به کودک، از او در مورد فعلی که در حال انجام است توضیح بخواهند..

فرهنگ مصور همخوانها کتاب برای درمان اختلالات گفتاری تالیف شده است. این کتاب می تواند به والدین کمک کند تا با کودکان خود در منزل به تمرین بپردازند. .

وینی خرسه دوست داری بدونی داستان «پوه» از کجا اومده؟ توی جنگ جهانی اول، یه دامپزشک کانادایی که برای جنگ به انگلیس می‌رفت، توی ایستگاه قطار از یه شکارچی یه بچه‌ خرس خرید تا نجاتش بده. خرس با سربازها تمرین کرد و مثل یه عضو از ارتش شد، اما اون نباید به جنگ می‌رفت…

دایره المعارف بازی های کودکان تمام زندگی پدر و مادر فرزندشان است و تمام زندگی فرزندان بازی است. فرزند با آمدنش زندگي را براي والدين شيرين مي‌کند. اميد مي‌دهد. عشق مي‌آفريند و بودن را رنگ و هيجان و انگيزه مي‌دهد. 

حیوان های بامزه این کتاب -مجموعه 7 جلدی مناسب برای 0 تا 3 ساله ها، عنوان کتابی است از زوزا وربوا با ترجمه‌ی علی آشنا که در 84 صفحه و توسط انتشارات قدیانی در سال 1387 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب داستان های حیوانات است. 

خواهری برای خرگوش کوچولو تا حالا خواهر یا برادر کوچیکتر از خودت داشتی؟ یک روز که خرگوش کوچولو می یاد خونه مبینه که هیچ چیز دیگه مثل قبل نیست و یک خرگوش کوچولوی دیگه به افراد خونواده اضافه شده…

شب بخیر خرگوش کوچولو خرگوش کوچولو هم مثل بعضی از شماها شب ها نمی تونه به راحتی از بخوابه، پدرش تصمیم می گیرد که با او به یک سفر بزرگ برود.!!! آن دو پس از ماجراهای گوناگون به ایستگاه آخر که اتاق خواب خرگوش است می رسند…

صبح بخیر خرگوش کوچولو خرگوش کوچولو هم مثل بعضی از شماها صبح ها نمی تونه به راحتی از خواب بیدار شه، مادرش باید همیشه با بازی قایم باشک یواش یواش اونو از تخت خواب بلند کنه…

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

هیچ هیچ هیچانه این مجموعه شامل 53 شعر از 7 شاعر کودک و نوجوان معاصر است، که در قالب هیچانه سروده شده. هیچانه ها یکی از انواع اشعار عامیانه اند در آن ها معنا و مقصود خاصی دنبال نمی شود.

ایستگاه از سری کتاب های تصویری. کودک می تواند با نگاه کردن به تصویر های کتاب خودش داستان بگوید.و در هر صفحه نیز جایی برای نوشتن متن های دلخواه وجود دارد. کودک می تواند برای شخصیت های کتاب خودش اسم انتخاب کند.

دس دسی باباش می یاد! از سری کتاب های بازی های کودکانه برای خردسالان. بازی های فرهنگی که از گذشتگان ما به ما رسیده.این بازی‌ها که در زندگی کودکان ایرانی نقش فراوانی داشته، داخل خانه‌ها و حیاط‌های شهر و روستا و در کوچه پس کوچه های این دیار کودکان را سرگرم می کرده است.

این ظرف شیر مال کیه این کتاب از سری کتاب های سفره ای است که تا شده است.می‌توان با کودک پای این سفره نشست و خلاقیت و نوآوری را تجربه کرد.در هر کدام یک پرسش مطرح شده تا این که کتاب کاملا باز می شود و به جواب میرسیم .  در این کتاب کودکان با مفاهیم اولیه مانند بزرگ، کوچک، عددهای یک تا پنج، و حیوانات آشنا می‌شوند.

کتاب پارچه ای دم جنگلی این کتاب هم سبب رشد حس لامسه کودک می‌شود و هم به مهارت‌های شناختی او یاری می‌رساند. این کتاب پارچه‌ای با دم‌هایی که از بافت‌های گوناگون درست شده‌اند و هیچ گوشه تیز و برنده‌ای هم ندارند، برای کودکان خردسال مناسب است. این کتاب کودکان را با تعدادی از حیوانات جنگل آشنا می‌کند.

کتاب پارچه ای جغد و درخت این کتاب بر اساس بازی قایم‌موشک و دالی ساخته شده است. با کنار زدن پوشش‌ها کودکان به دنبال جغد می‌گردند و گاهی به جای جغد، با جانور جدیدی آشنا می‌شوند.

لالا، لالا، گل شب بو 12 لالایی برای نوزادان و نوپایان لالایی‌ها  آوازهایی  است که مادران روستایی و شهری برای کودکان خود می‌خوانند تا آن‌ها بخوابند.

سلام دنیا کتاب سیاه و سفید نوزاد:حس دیداری آخرین حسی است که در نوزاد به رشد کامل می‌رسد. دریافت‌های دیداری و تحریک سلول‌های مربوط به دیدن، عمیق‌ترین تأثیر را در رشد دستگاه عصبی نوزاد دارد. با تحریک کردن اعصاب دیداری نوزاد، به تدریج سیستم دیداری او رشد می‌کند تا سن یک‌سالگی که به رشد کامل برسد. در ماه‌های نخست تولد، رنگ‌ها نمی‌توانند عصب‌های مربوط به حس…

نگاه کن! نگاه کن! کتاب سیاه و سفید نوزاد 2 مغز نوزاد از راه حواس پنجگانه با جهان پیرامون ارتباط می‌گیرد. حس دیداری آخرین حسی است که در نوزاد به رشد کامل می‌رسد. دریافت‌های دیداری و تحریک سلول‌‎های مربوط به دیدن، عمیق‌ترین تاثیر را در رشد دستگاه عصبی نوزاد دارد.

دانش نامه نوزاد و نوپا خواندن کتاب‌هایی که به خردسالان در شناسایی اشیای محیط، جانوران، رنگ‌ها و شکل‌ها کمک کند، ضروری است. در این کتاب‌ها، کودک به شکل غیرمستقیم اعداد و شکل‌ها را به خاطر می‌سپارد و در آینده از آن سود می‌جوید.دانشنامه نوزاد و نوپا اعداد ۱ تا ۵ را با استفاده از تصویر جانوران، به کودکان نشان می‌دهد که افزون بر فراگیری شمارش اعداد، کودکان با…

کتابی دیگر از مجموعه کتاب های ترانه های شیمو شیمو این بار با عنوان شیمو کادو خیابان با دوستای مهربان خدا رو شکر، آسمون/ چه صاف و آفتابی شد/ تصمیم گرفته شیمو/ بره جشن تولد/

کتابی دیگر از مجموعه کتاب های ترانه های شیمو شیمو این بار با عنوان شیمو شیرینی شادی کادو بهش چی دادی سرش شلوغه شیمو/ کارش خیلی زیاده/ برای یک مهمونی/ داره می شه آماده/

کتابی دیگر از مجموعه کتاب های ترانه های شیمو شیمو این بار با عنوان آهن و سنگ و شیشه شیمو چی کاره می شه یه ساعته ایستاده/ میان ایستگاه سورا/ ترافیکه ماشین ها/ صف کشیدن تا دورا/

کتابی دیگر از مجموعه کتاب های ترانه های شیمو شیمو این بار با عنوان شیمو صدف ستاره دریا چه کیفی داره! مولک مار و تالولا/ شیمو خانوم با سورا/ با همدیگه یه روز صبح/ می رن کنار دریا/

کودک دانا سعی می کند مجموعه کاملی از ابزارهای مناسب و کارامد را برای آموزش، تربیت و پرورش روح و جسم کودکان عزیز گرد هم آورد. در تهیه لیست محصولات سایت از محصولات برگزیده منتقدین و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان مثل شورای کتاب کودک، لاک پشت پرنده و … استفاده می شود.

© 2015 تمام حقوق برای فروشگاه اینترنتی کودک دانا محفوظ است. ساخته شده بدست لئو تم | بومی سازی بدست دی بی اس تم

اطلاعات مورد نیاز زیر را وارد نمایید تا در اسرع وقت با شما جهت مشاوره رایگان تماس گرفته شود.

بالا



مطالب پر بازدید

بهتر است چه نوع کتابی برای کودکان مطالعه شود و شیوه های علاقه مند کردن اطفال به کتاب کدامند؟

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

تعامل با کودک کلید موفقیت برای علاقه مند کردن کودک به کتاب خواندن است.
برای نوزاد چه کتابی باید خوانده شود
در چند ماه اول، نوزاد قادر است زمانیکه شما صحبت می کنید، ریتم زبان (نه محتوای آن) را درک کند. تکرار خوب است به این علت که به ساختار مهارت زبانی کودک کمک می کند. برای جلب توجه بیشتر نوزاد، جهت صدای خود را تغییر دهید یا صدای خود را برای شخصیتهای مختلف تغییر دهید.  برای خواند، هر مطلبی را می توانید انتخاب کنید. مجله یا حتی رمانی که سعی دارید آن را تمام کنید.  کتابهایی که دارای تصاویری با رنگها ی روشن و کنتراست های تند هستند نیز می توانند  کودک را شیفته خود کنند. بنابراین سعی کنید تا تعداد زیادی کتابهای مقوایی و عکس دار تهیه کنید.
نکته مهم این است که کودک بین چیزهایی که به آنها عشق می ورزد، ارتباط برقرار می کند. نزدیکی شما، صدای شما و کتاب. این امر نشان دهنده آن است که کتاب خواند برای او کار لذت بخشی است.
شما مجبور نیستید که تمام مدت در یک تقطه بنشینید و کتاب بخوانید. برای کودک تنوع ایجاد کنید برای این منظور می توانید جای خود را تغییر داده و کتاب را با صدای بلند برای او بخوانید.

چه نوع کتابی برای کودکان مناسب است
در این خصوص اجازه دهید کودک خودش قضاوت کند. به احتمال زیاد او تصمیم می گیرد تا چند کتاب را انتخاب کند. این یکی از کارهای مورد علاقه او است. بنابراین هر زمان که او را برای خرید کتاب بیرون می برید، با هیجان خاصی این کار را انجام می دهد.
کتابهایی که دارای تصاویر رنگارنگ هستند، بدون ترید مورد علاقه کودک هستند.بعضی کودکان کتابهایی که عکسهای زیادی دارند را دوست دارند و این در حالی است که گروهی دیگر به کتابهای 3 بعدی و پازل مانند ( مثلا کتابهایی که  تصاویر آنها زیر برگه ای یا پشت بخش متحرکی از کتاب پنهان شده است) علاقه نشان می دهند.
کودک شما ممکن است از ریتم آهنگین و شعرهای کتاب لذت ببرند. بنابراین آنها را به شکل روتین در حین انجام هر کاری برای کودک بخوانید. سعی کنید از کتابهای متفاوت در این زمینه استفاده کنید. کودکان دوست دارند به سمت هر چیزی چنگ انداخته و آن را به سمت دهان ببرند. بنابراین توصیه می شود از کتابهای صفحه مقوایی یا پارچه ای استفاده کنید. آیا باید به هنگام خواندن کتاب صداها را به کودکم بیاموزم
زمانیکه که برای کودکتان کتاب می خوانید سعی کنید تا اوقات خوشی را برای او فراهم کنید. سعی نکنید تا روی الفبا و صداها تمرکز داشته باشید.  زمانیکه به اندازه کافی برای کودک خود کتاب می خوانید در نهایت، او ارتباط بین صداها و کلمات در صفحه را در می یابد. بنابراین به او بیاموزید که از کتاب خواندن لذت ببرد. ارزش لذت بردن از خواندن کتاب خیلی بالاتر از ارزش آموختن علائم و صداها در سنین پایین است

تعامل با کودک کلید موفقیت برای علاقه مند کردن کودک به کتاب خواندن است. به کودک کمک کنید بین داستان و زندگی واقعی اش ارتباط برقرار کند.  برای مثال، اگر تصویر یک توپ زرد رنگ در کتاب وجود دارد به توپ قرمز رنگی که او را دوست دارد و با او بازی می کند اشاره کنید و از او بپرسید آیا توپ زرد رنگ را دوست دارد یا توپ قرمز را؟ سپس ادامه دهید و در پاسخ به او بگویید (( من فکر می کنم که تو توپ قرمز را بیشتر دوست داری به این دلیل که در حال حاضر می توانی با او بازی کنیدنی نی

نیک صالحی

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128333237

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

نی نی بان: در دنیای اسباب‌بازی‌ها تنوع و گستردگی آن‌قدر زیاد است که بچه‌ها و والدین نمی‌دانند کدام اسباب‌بازی را تهیه کنند. توصیه می‌کنیم اسباب‌بازی را به‌طور هدفمند برای فرزندتان بخرید. اگر قرار باشد از همین حالا بیشتر پولتان را صرف اسباب‌بازی‌های خوشگلی که در مغازه‌های مختلف می‌بینید بکنید در دوران نوجوانی و جوانی فرزندتان مجبورید به تمام خواسته‌های فرزندتان جواب مثبت بدهید.

 

 

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

در این مطلب روی صحبت ما با والدین و اطرافیان بچه‌های زیر یک سال است. نوزادان و شیرخواران معصوم و بانمک هستند و هر کس دوست دارد به‌نوعی محبتش را به آن‌ها نشان دهد. اتاق این بچه‌ها پر است از اسباب‌بازی‌های متنوع که والدین و اطرافیان با ذوق و عشق برایشان خریده‌اند، اما واقعا کدام نوزاد یا شیرخواری را دیده‌اید که با این وسایل بازی کند؟

 

محبوبیت این اسباب‌بازی‌ها برای بچه‌های زیر یک سال بیشتر از چند دقیقه نیست. با این حال اسباب‌بازی‌های ساده و ارزانی هم وجود دارند که شیرخوار از آن‌ها دل نمی‌کند و برای تکامل نوزاد و شیرخوار لازم‌ هستند. بعد از خواندن توصیه‌های ما یاد می‌گیرید که در اسباب‌بازی فروشی برای نوزاد و شیرخوار دنبال چه‌جور اسباب‌بازی باشید.

 

 

اسباب‌بازی هوش‌ساز نداریم!

 

 بهتر است عبارت‌های تبلیغاتی و مشتری جلب‌کن روی بسته‌های اسباب‌بازی را جدی نگیرید. اسباب‌بازی می‌تواند به افزایش قدرت تفکر فرزند شما کمک کند اما قرار نیست با جادو بهره هوشی کودک را بالا ببرد.

 

 

صفر تا 3 ماهگی: بخور، بخواب، پیف‌پیف و باز از سر

 

بله! فرزند کوچولوی شما این‌طوری روز را شب می‌کند. با این‌حال شیر‌خوار قادر است با استفاه از حس لامسه، شنوایی و بویایی خود با محیط اطرافش آشنا شود. اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و خیلی جدید به او کمکی نمی‌کنند. تنها کافی است چند اسباب‌بازی خیلی ساده و قابل شستشو را دورش بگذارید یا او را تاب دهید و برایش آواز بخوانید؛ همین وسایل و کارهای خیلی ساده سبب تکامل حواس فرزندتان می‌شود.

 

 

بهترین بهترین‌ها

 

آینه نشکن: بچه زیر ۳ ماه نمی‌تواند تحرک چندانی داشته‌باشد در عوض با چشم‌های بامزه‌اش تمام دنیا را کندوکاو می‌کند. او هنوز دنیا را تار می‌بیند به‌همین‌دلیل لازم نیست برای او اسباب‌بازی ویژه‌ای تهیه کنید. آینه‌ای که مقابل صورت او قرار می‌‌دهید به احساس او از شناخت خودش کمک می‌کند. می‌توانید خودتان هم جلوی او بایستید و برایش شکلک درآورید.

 

اسباب‌بازی با کنتراست‌های بالا: اسبا‌ب‌بازی‌هایی که تضاد رنگی قابل‌توجهی دارند بینایی فرزندتان را تحریک می‌کنند و همچنین سبب تکامل مهارت‌های حرکتی کودک می‌شوند زیرا کودک با دیدن این رنگ‌های متضاد ترغیب می‌شود که به آن‌ها لگد بزند یا دستش را به آن‌ها برساند. پس بهتر است اسباب‌بازی‌هایی را که در آن‌ها ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید به‌کار رفته انتخاب کنید یا عکس‌هایی از طرح‌های ساده که به ترتیب سیاه‌ و ‌سفید نقاشی شده‌اند را بالای تخت او بیاویزید.

 

اسباب‌بازی‌های نرم: عروسک‌های پارچه‌ای، مخملی، خزدار و فشاری که جغجغه‌دارند برای نوزاد و شیرخوار زیر ۳ ماه خیلی جذاب است زیرا دو حس لامسه و شنوایی او را تحریک می‌کند.

 

 

۳ تا ۶ ماهگی: دنیایی سرگرم‌کننده مثل اسباب‌بازی

 

در این دوره همه اشیا و محیط پیرامون شیرخوار برای او حکم اسباب‌بازی را دارند. او می‌تواند به همه چیزهای جدیدی که به چشمش می‌خورد زل بزند و با آن‌ها سرگرم شود. بچه نازنازی ۳تا۶ ماهه کم‌کم یاد می‌گیرد بنشیند و برای تجربه لمس سطوح مختلف دست خود را به اشیا مختلف برساند.

 

شیرخوار ۳تا ۶ ماه هر چیزی را وارد دهانش می‌کند، زیرا قوی‌ترین حس او در این سن چشایی است و به این‌طریق با همه آنچه نمی‌شناخته آشنا می‌شود. اگر فرزند شما در این سن آواهای بی‌معنا هم ساخت تعجب نکنید این صدا‌ها هم برای او نوعی بازی محسوب می‌شوند.

 

 

بهترین بهترین‌ها

 

آویز‌ها: مهارت‌های حرکتی زمانی به حد مطلوب می‌رسند که قوای عضلانی کودک تقویت شده باشد. بچه در این سن باید یاد بگیرد که گردن خود را محکم نگه دارد. توصیه می‌شود‌ آویزهایی را بالای سر او وصل کنید تا برای گرفتن آن‌ها تحریک شود و تلاش کند گردنش را بالا بیاورد. این تمرین به هماهنگی حرکات چشم و دست‌ او کمک می‌کند. آویزهای شما می‌توانند آینه نشکن، عروسک‌های فشاری و انواع اشیای نشکن و بی‌خطر باشند.

 

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

کتاب‌های پارچه‌ای و پلاستیکی: ‌بچه ۳تا 6 ماه شیفته شگفتی‌های زبان است. پس وقت آن است که قصه گفتن را برایش شروع کنید و اولین کتاب‌های عمرش را دستش بدهید. سعی کنید هنگام قصه گفتن و خواندن کتاب ماجرا را هیجان انگیز کنید، آهنگ صدایتان را بالا و پایین ببرید، مانند قصه‌گوهای ماهر لحن کلامتان را متناسب با حال‌و‌هوای داستان عوض کنید، عکس‌های کتاب را به او نشان دهید و نام شخصیت‌های کتاب را برایش تکرار کنید: “نی‌نی”، “سگ”، “جوجه” و….. این سرگرمی‌ها مهارت‌های کلامی اولیه را در فرزندتان تقویت می‌کند.

 

 

۶ تا ۹ ماه: اکتشاف دنیا

 

خیال‌تان را راحت کنیم بچه شما در این سن به هرچیزی ببیند دست می‌زند چرا که مهارت‌های حرکتی او تکامل ویژه‌ای یافته است. این کوچولوی بامزه دوست دارد کف بزند، اشیای مختلف را به‌هم بکوبد و مبل و صندلی را بگیرد و بلند شود.

 

 

بهترین بهترین‌ها

 

اسباب‌بازی‌های حرکتی: بچه در این سن توانایی لازم برای مهار حرکات گردن و سرش را دارد. اسباب‌بازی‌هایی محرک و صدادار برای ۶ تا ۹ ماهه‌ها خیلی کارساز است زیرا هماهنگی حرکات چشم و اندام‌های او را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند بچه از اندام‌های حرکتی‌اش استفاده کند. البته زمان استفاده از این اسباب‌بازی‌ها باید محدود باشد و از ۲۰تا۳۰ دقیقه بیشتر نشود.

 

نکته دیگر این‌که از جامپر‌ها استفاده نکنید زیرا عادت کودک به آن‌ها سبب برهم‌خوردن تعادل حرکتی آن‌ها شده و بچه هنگام راه‌رفتن وزن‌اش را به جای پاشنه بر انگشت‌هایش می‌اندازد.

 

اسباب‌بازی‌های ساختنی: انواع خانه‌سازی، حلقه‌ها و گوی‌هایی که باید به‌نوعی روی هم یا کنار هم چیده شوند برای این بچه‌ها مناسب هستند. فرزندتان کم‌کم از شما یاد می‌گیرد این اجزا را روی هم سوار کند یا اصلا آنچه شما برایش ساخته‌اید را خراب کند و برهم بریزد. این اسباب‌بازی‌های ساده مفاهیم حجم و رنگ و تناسب‌های فضایی را به فرزندتان آموزش می‌دهند.

 

ظروف پلاستیکی: هنگام آشپزی و کار در آشپزخانه ظروف پلاستیکی آشپرخانه را به فرزندتان بدهید تا با آن‌ها سرگرم شود. او ظروف را به هم می‌کوبد، آن‌ها را در هم می‌گذارد، پرتاب می‌کند اما این کار‌ها را برای حرص دادن شما انجام نمی‌دهد؛ همه این بازی‌هایی که از نظر شما بی‌معنی‌اند برای کودک آشنایی با مفاهیم و ارتباط اشیا با هم هستند.

 

 

۹ تا ۱۲ ماهگی: سرگرمی

 

بچه با انرژی و کنجکاو شما تمام سعی‌اش را می‌کند که خودش را بالا بکشد تا کم‌کم راه بیافتد و از هر چیزی بالا برود. او همچنین اولین کلمه‌های زندگی‌اش را به زبان می‌آورد. بهترین اسباب‌بازی‌ها برای بچه‌های با این‌ سن‌وسال آنهایی هستند که کودک را به حرکت و جستجو وادار می‌کنند.

 

 

بهترین ‌بهترین‌ها

 

اسباب‌بازی‌های آوازه‌خوان: شیرخواران ۹ تا ۱۲ ماه عاشق موسیقی و شعر هستند و تا تولد یک سالگی‌شان با شنیدن آهنگ‌های مورد علاقه‌شان بدن‌شان را حرکت می‌دهند. برایش عروسک یا اسباب بازی‌های موزیکال، شعرهای کودکانه یا طبل و ارف و سازدهنی‌ بخرید. اجازه دهید او هم آهنگ‌های مخصوص خودش را بسازد و بخواند.

 

توپ: همین اسباب‌بازی ساده و ارزان ساعت‌ها کودکتان را سرگرم می‌کند. توپ قل می‌خورد و فرزندتان آن را دنبال می‌کند و با همین فعالیت ساده هماهنگی دست، چشم و پا‌هایش تقویت می‌شود. به فرزندتان یاد دهید که دوپایی بنشیند و بلند شود، توپی که برایش می‌اندازید را بگیرد و به طرف شما بیندازد.

 

 

چطور اسباب‌بازی‌ها را بشوییم؟

 

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را قبل از اولین استفاده بشویید و بعد از استفاده به طور منظم هرچند وقت یکبار در ماشین ظرف‌شویی یا با آب داغ بشویید تا میکروب‌های آن‌ها از بین بروند. می‌توانید از مواد ضدعفونی‌کننده هم کمک بگیرید.

 

اسباب‌بازی‌های پشمالو محل تجمع گرد‌ و غباراند و می‌توانند سبب حساسیت فرزندتان شوند پس به طور منظم آن‌ها را خوب بشویید و در آفتاب خشک کنید.

 

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

آرایش

مدل مو

مدل لباس

سایت کودک ، بارداری ، زایمان ، تربیت کودک ، بیماری های کودک ، نی نی



تمام داستان‌ها برای روند رشد مناسب نیستند. پژوهشات جدید نشان می‌دهد نوع کتابی که برای کودکتان می‌خوانید مهم است.

لیسا اس اسکات، دانشیار روانشناسی در دانشگاه فلوریدا است. شرح پژوهش او و همکارانش را در ادامه در زومیت بخوانید.

 والدین اغلب از طریق دریافت برنامه‌های کمکی مانند Reach Out and read ،کتاب‌هایی را در مجله‌های اطفال دریافت می‌کنند. متخصصین و مربیان آموزشی زیادی نیز همیشه می‌گویند که خواندن برای کودکان در رشد آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

هدف از خواندن حرفه‌ای متوجه والدین است تا به آن‌ها بفهماند که این عادت بسیار مهم است. برای مثال، یک گزارش خلاصه شده توسط Child trends نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ برای ۵۵ درصد از بچه‌های سه تا پنج ساله روزانه کتاب خوانده می‌شد. به گفته اداره آموزش و پرورش ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ دو تا سه بار یا بیشتر در هفته برای ۸۳ درصد از بچه‌های سه تا پنج ساله توسط یکی از اعضای خانواده کتاب خوانده می‌شد.

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

موضوعی که در این پژوهش در مورد کودکان مشخصا به آن پرداخته نشده، این است که احتمال دارد محتویات کتاب‌ها به اندازه خود کتاب‌خوانی دارای اهمیت باشد. آیا وقتی می‌خواهیم کتاب‌خوانی مشارکتی انجام دهیم، همه کتاب‌ها مشابه هستند؟ آیا انتخاب کتاب اهمیتی دارد؟ آیا بهترین کتاب‌های نوزادان با بهترین کتاب‌های کودکان نوپا متفاوت هستند؟

آزمایشگاه روانشناسی پژوهشی اسکات، پژوهشی در مورد یادگیری کودک انجام داده است تا بتواند راهنمایی برای والدین در ایجاد تجربه‌ی کتابخوانی ماشرکتی باشد. یکی از هدف‌های آن‌ها، درک بهتر میزان اهمیت کتاب‌خوانی مشارکتی برای ذهن و رشد رفتاری است. کتاب‌خوانی مشارکتی، گونه‌ای فعالیت تعاملی بین والدین و کودک است.

 

پژوهشگران معتقدند که کتاب‌خوانی مشارکتی فواید زیادی برای رشد کودک دارد. کتاب‌خوانی مشارکتی برای زبان و پیشرفت شناختی کودکان مفید است، دایره واژگان و مهارت‌های پیش‌خوانش را افزایش می‌دهد و رشد مفهومی آن‌ها را اصلاح می‌کند. کتاب‌خوانی مشارکتی کیفیت رابطه والد-نوزاد را به‌وسیله تشویق به تعامل‌های متقابل، میان والدین و کودک بهبود می‌بخشد. مزیت دیگر این‌گونه مطالعه نیز این است که زمانی را به‌طور منظم برای در آغوش گرفتن در اختیار کودک و والدین می‌گذارد.

این پژوهش جدید به نتیجه رسید که کیفیت و نیز کمیت کتاب‌خوانی مشارکتی در دوران کودکی موجب شکل‌گیری مهارت‌های واژگان و خواندن و توانایی نوشتن نام‌ها در آینده می‌شود. به بیان دیگر هر چه والدین بیشتر برای کودک کتاب بخوانند و هر چه زمان بیشتری را صرف کتاب‌خوانی کنند، مزایای رشد بیشتری در کودکان چهار ساله مشاهده می‌شود.

این نتیجه بسیار مهم برای اندازه‌گیری مزایای کتاب‌خوانی مشارکتی است که آغاز آن در اوائل دوران کودکی است. اما هنوز در مورد نوع کتابی که منجر به تعامل‌های با کیفیت‌تر و افزایش یادگیری می‌شود، جای شک و شبهه زیادی وجود دارد.

 

اسکات و همکارانش در پژوهش‌شان، روند رشد نوزادان را طی ۶ ماهه‌ی دوم عمرشان مشاهده کردند. آن‌ها از این مشاهده متوجه شدند زمانی‌که والدین به نوزادان کتاب‌هایی دارای تصویر و اجسام نام‌گذاری شده نشان داده‌اند، سطح یادگیری کودکان بیشتر شده و آموخته‌های خود را به موقعیت‌های جدید تعمیم می‌دهند؛ همچنین پاسخ‌های ویژه مغزی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

این نتیجه در مقایسه با کتاب‌های دارای برچسب یا کتاب‌هایی دارای برچسب کلی مشابه در زیر هر تصویر درون کتاب است. همچنین یادگیری زودهنگام در دوران نوزادی برای چهار سال بعد کودکان دارای مزیت بود.

حمایت مالی یافته جدید اسکات و همکارانش در این سری پژوهش‌ها بر عهده بنیاد ملی علوم بود و به‌تازگی در مجله Child Development چاپ شد. در ادامه به شرح این پژوهش می‌پردازیم.

اسکات و همکارانش ابتدا نوزادان ۶ ماهه را به آزمایشگاه آوردند. در اینجا آن‌ها می‌توانند مشاهده کنند که نوزادان به شخصیت‌های داستانی که نمی‌شناسند، چقدر توجه نشان می‌دهند. آن‌ها از الکتروانسفالوگرافی (eeg) برای اندازه‌گیری پاسخ‌های مغزی نوزادان استفاده کردند. روی سر نوزاد شبکه‌ای کلاه مانند، متشکل از ۱۲۸ سنسور قرار دادند که اجازه ثبت الکتریسیته را می‌دهد و به‌طور طبیعی با کار کردن مغز از پوست فرق سر خارج می‌شود. اسکات و همکارانش پاسخ‌های عصبی را در حالی‌که نوزادان به تصویرها بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نگاه و توجه می‌کردند، اندازه‌گیری کردند.

این اندازه‌گیری‌ها روی مغز نشان می‌دهند که نوزادان چه چیزی را تشخیص می‌دهند و این‌که آیا می‌توانند فرق بین شخصیت‌هایی که به آن‌ها نشان می‌دهیم را بگویند. همچنین نگاه خیره نوزادان را دنبال کردیم و برای این‌کار از فناوری ردیابی چشمی استفاده کردیم که برای تعیین نقاط مورد توجه در شخصیت‌ها و مدت زمان توجه کردن آن‌ها است.

این داده‌ها در اولین بازدید از آزمایشگاه به‌عنوان اطلاعات پایه‌ای به‌کار گرفته شد. آن‌ها در نظر داشتند که اندازه‌گیری‌های اولیه را با اندازه‌گیری‌های بعدی مقایسه کنند که با فرستادن والدین و نوزادان به خانه به همراه کتاب داستان‌هایی که شامل شخصیت‌های مشابه می‌شد، گرفته می‌شدند.

به این منظور، داوطلبان به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه از والدین، کتاب داستان‌هایی را برای نوزادان خود می‌خواندند که شامل ۶ شخصیت دارای نام جداگانه می‌شد و برای نوزادان ناشناس بودند.

به گروه دیگر نیز همین کتاب داستان‌ها داده شد اما از یک برچسب کلی و ساختگی به‌جای شخصیت‌های دارای نام جداگانه استفاده شد تا به تمام شخصیت‌ها نسبت داده شود.

گروه سومی نیز به‌عنوان گروه مقایسه نوزادان وجود داشت که والدین آن‌ها کتاب به‌خصوصی را طی انجام این پژوهش برایشان نمی‌خواندند.

خانواده‌ها پس از گذشت سه ماه به آزمایشگاه برگشتند تا بتوانیم میزان توجه نوزادان بر شخصیت‌های کتاب داستان‌ها را اندازه‌گیری کنیم. مشخص شد تنها گروه‌هایی که کتاب‌هایی با شخصیت‌های دارای نام جداگانه دریافت کرده بودند، سطح توجه بهبودیافته‌ای در مقایسه با بازدید اولشان نشان می‌دهند. همچنین فعالیت مغز نوزادانی که برچسب نام‌های جداگانه را آموخته بودند نیز نشان از توانایی تشخیص آن‌ها بین شخصیت‌های جداگانه داد. این دست از اثرات در نوزادانی که در گروه مقایسه قرار داشتند یا نوزادانی که کتاب‌هایی با برچسب نام کلی دریافت کرده بودند، مشاهده نشد.

این یافته‌ها نشان داد که نوزادان کوچک قادر به استفاده از برچسب‌ها برای یادگیری در مورد دنیای اطرافشان هستند و کتاب‌خوانی مشارکتی برای آن‌ها، ابزاری موثر در افزایش رشد آن‌ها در نخستین سال عمرشان به‌شمار می‌رود.

 

به این ترتیب، والدینی که می‌خواهند مزایای کتاب‌خوانی را به حداکثر میزان خود برسانند از یافته‌های اسکات در آزمایشگاه به چه نتیجه‌ای می‌رسند؟

تمام کتاب‌ها مضمون مشابهی ندارند. کتاب‌هایی که والدین باید برای خواندن برای کودک ۶ تا ۹ ماهه خود انتخاب کنند با کتاب‌هایی که آن‌ها برای کودکان دو ساله‌ی خود می‌خوانند متفاوت هستند؛ البته این کتاب‌ها با کتاب‌هایی که برای فرزندان چهار ساله مناسب هستند که برای آن‌ها می‌خوانند تا برای خواندن مستقل خود آماده شوند نیز متفاوت هستند. به بیان دیگر، برای به‌دست آوردن مزایای بیشتری از کتاب‌خوانی مشارکتی طی دوران نوزادی، نیاز به خواندن کتاب‌های مناسب در زمان مناسب خود است.

یافتن کتاب‌هایی برای نوزادان که شخصیت‌های مختلف در آن‌ها دارای نام جداگانه هستند ممکن است به تجربه خواندن کتاب مشترک با کیفیت بیشتر منجر شود و باعث یادگیری و مزایای رشد مغزی شود که ما در پژوهش خود به آن‌ها دست یافتیم. تمام نوزادان برای خود منحصر به‌فرد هستند؛ بنابراین والدین آن‌ها باید سعی کنند کتاب‌هایی پیدا کنند که توجه نوزاد آن‌ها را جلب کند.

اگر در کتاب‌ها اسم نباشد، می‌توانیم به‌راحتی اسم‌هایی از خودمان می‌سازیم و استفاده می‌کنیم. ممکن است کتاب‌هایی که دارای نام جداگانه برای شخصیت‌ها نیستند، میزان سخن‌گویی والد را افزایش دهد. می‌دانیم که صحبت کردن با نوزادان برای رشد آن‌ها بسیار مهم است.

اسکات خطاب به والدین نوزادان می‌گوید:

خواندن کتاب مشترک را به کارهای روزانه‌تان اضافه کنید و شخصیت‌های داستان‌هایی که می‌خوانید را نام‌گذاری کنید. با نوزادان خیلی زود و اغلب اوقات شروع به سخن گفتن کنید تا آن‌ها را از میان دنیای خارق‌العاده جدیدشان هدایت کنید و به زمان کتاب‌خوانی اجازه دهید به کمک شما بیاید.

 

لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهده‌ی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاح‌دید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.

در صورت مشاهده‌ی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آن‌ها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال

کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید

تولید و توسعه نرم‌افزار زومیت توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

کتاب داستان برای کودک زیر یک سال
کتاب داستان برای کودک زیر یک سال
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *