کاشت سبزی ریحان در خانه

دوره مقدماتی php
کاشت سبزی ریحان در خانه
کاشت سبزی ریحان در خانه

23 بهمن 1397

 

ریحان یکی از بهترین گیاهان خوراکی محسوب می شود و علاوه بر عطر و طعم عالی که به صورت تازه خوری دارد، می توانید آن را در مدل های مختلف سالاد، شربت، اسموتی و غیره استفاده کنید.

این گیاه در فصل های مختلف وجود دارد و به لطف گلخانه های امروزی محدودیت زمانی برای خرید ریحان و دیگر سبزی های خوراکی دیده نمی شود.

کاشت سبزی ریحان در خانه

دوره مقدماتی php

اگر از دوستداران ریحان خوش طعم و عطر هستید، دیگر لزومی ندارد برای خرید بسته های کوچک آن تا سبزی فروشی بروید. با کاشت ریحان در گلدان و در فضای داخلی خانه می توان با صرف هزینه کمتر هر روز از این سبزی تازه استفاده کنید. هیچ ریحانی تازه تر از ریحان خانگی خودتان نمی شود.

ریحان یک سبزی تازه، خوش عطر و خوشمزه است و برای دستور غذایی های مختلف به کار می رود. اگر یک گلدان پر از ریحان داشته باشید می توانید هر هفته یک دسته کوچک ریحان از آن را برداشت کنید. اگر فضای کافی برای پرورش ریحان را ندارید، می توانید گلدان آن را پشت پنجره آشپزخانه قرار دهید و برای ماهها از آن محصول مناسب برداشت کنید.

ریحان واریته های مختلف دارد و کشت آنها کمی در طعم و عطر متفاوت است، ریحان شیرین یا ریحان Genovese از رایج ترین آنها هستند. یکی از تفاوت های اصلی گیاه ریحان با دیگر سبزی های خوراکی یکساله بودن آن است.

این گیاه به سرما حساس بوده و می توانید آن را در فصل گرم یا فضای گرم داخل خانه پرورش دهید. پس اگر می خواهید گلدان ریحان را پشت پنجره و در قسمت بیرونی خانه قرار دهید، از ماه اردیبهشت شروع به کار کنید.

کاشت ریحان در گلدان به راحتی انجام می شود. این گیاه نیاز به خاک با زهکشی خوب دارد و باید در مکان روشن و آفتابگیر قرار گیرد. تکثیر ریحان از طریق بذر به سادگی انجام می شود و بذرها سریع جوانه می زنند. ریحان به سرما حساسیت زیادی دارد، پس اگر می خواهید نشای این گیاه را از فضای داخلی به باغچه ببرید و درون زمین بکارید، دمای صبح زود را در نظر بگیرد. برای انتقال جوانه و نشای این گیاه درجه حرارت باید حداقل 21 درجه سانتی گراد باشد.

علاوه بر کاشت بذر گیاه ریحان، قلمه این گیاه هم درون آب به راحتی ریشه دار می شود. یک شاخه 10 سانتی متری که هنوز گل نداده است را انتخاب کنید و درون آب قرار دهید. ریشه ها در عرض یک هفته ظاهر می شوند و بعد از آنکه مشاهده کردید ریشه ها به میزان کافی رشد کرده اند، می توانید قلمه ریحان را مستقیما به گلدان یا باغچه منتقل کنید.

ریحان در خاک با زهکش مناسب، مرطوب و اسیدیته خنثی بهترین رشد را دارد. می توانید کمی کمپوست غنی را در ابتدای فصل به خاک اضافه کنید ولی نیاز به تعویض خاک نیست. اگر خاک بسیار غنی از مواد مغذی باشد، ریحان کمی از شدت طعم خود را از دست می دهد.

رشد ریحان در محیط گرم یا 6 ساعت آفتاب در روز بهتر انجام می شود. برای آبیاری گلدان به سطح خاک دست بزنید و زمانی که حس کردید سطح خاک خشک است، آبیاری را انجام دهید. بهتر است آبیاری از قسمت طوقه گیاه انجام شود.

رشد ریحان با توجه به واریته آن بین 30 تا 60 سانتی متر ممکن است. اگر می خواهید برای کاشت ریحان در گلدان بهتر اسن از واریته های کوچک و کوتاهتر استفاده کنید تا محدودتی فاصله کمتری با هم داشته باشند.

رشد گیاه ریحان در کنار دیگر گیاهان خوراکی و سبزی هایی مانند جعفری و گوجه فرنگی مشکلی ایجاد نمی کند و نیاز نوری و آب یکسانی دارد. برخی اعتقاد دارند طعم گوجه فرنگی زمانی که در کنار ریحان کاشته شود، بهتر است.

برای برداشت این گیاه، برگها را جدا کنید. هم می توانید به اندازه نیاز خود برگهای ریحان را جدا کنید و هم می توانید قسمتی از شاخه را بردارید. دقت کنید که برای برش زدن ساقه، از قسمت بالایی دو برگ بزرگ برش را انجام دهید. هر چه برداشت بیشتر باشد، فرم گرد و انبوه گیاه بیشتر می شود.

بهتر است برداشت ریحان را قبل از گل دادن آن انجام دهید. اگر هم فرصت برداشت برگها را ندارید، قسمت های گلدار گیاه را جدا کنید. گلهای این گیاه هم خوراکی هستند ولی اگر گلها را بکنید، گیاه انرژی خود را بیشتر روی رشد برگهای خوش طعم خود متمرکز می کند.

کاشت سبزی ریحان در خانه

زمانی که می خواهید شاخه ریحان را ببرید، فراموش نکنید که نهایت تا دو سوم کل گیاه پیش بروید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد.

16225 بازدید

0 نظر

23 بهمن 1397

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ریحان یکی از سبزیجات پر طرفدار برای ایرانی هاست و عطر و طعم دلچسب آن همیشه چاشنی غذاهای ماست.

کاشت ریحان در خانه و گلدان بسیار آسان است. تمام چیزی که شما نیاز دارید یک عدد گلدان و مقداری خاک مناسب و بذر مرغوب می باشد.

توجه داشته باشید که هر چه عمق گلدان بیشتر باشد و ریحان فضای بیشتری برای ریشه دهی و رشد داشته باشد محصول شما بیشتر و بزرگتر خواهد شد. ریحانی که شما از سبزی فروشی های خریداری می کنید چون در زمین های کشاورزی کاشته می شوند معمولا بزرگتر از خانگی ها هستن.

گلدان مورد نظر شما باید حداقل 20-30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و پهنای آن هر چه بیشتر باشد طبیعتا محصول بیشتری خواهید داشت. دقت کنید که کف گلدان شما حتما دارای سوراخ برای خارج شدن آب اضافی باشد.

خاکی که برای کاشت باید استفاده کنید طبیعتا باید مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه باشد. اما تجربه ما در سایت کوکا پس از کاشت انواع درخت ها و سبزیجات نشان می دهد که بهترین ترکیب خاک برای کاشت میوه ها و سبزیجات در آپارتمان و گلدان مخلوط کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و پوکه صنعتی می باشد.

کاشت سبزی ریحان در خانه

بدین صورت که برای کف گلدان به مقداری 1-2 سانتی متر پوکه سبک صنعتی می ریزیم و بقیه گلدان را با مخلوط 30 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت + 30 درصد پیت ماس پر می کنیم.

اگر آشنایی کامل با مخلوط بالا ندارید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطاله فرمایید.

کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

همچنین مخلطو 60 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت نیز می توانید استفاده کنید. اما چون پیت ماس دارای مواد معدنی بیشتری می باشد چنانچه هزینه آن برای شما مهم نیست بهتر است ترکیب اول ما را استفاده کنید.

بذرهای ریحان را به فاصله 3-4 سانتی متر از هم بر روی سطح گلدان قرار داده و مقداری کوکوپیت به اندازه 1 سانتی متر بر روی آنها بریزید. سپس روی گلدان را با اسپری آب پاشی کنید و آن را در مکانی پر نور قرار دهید.

بین 3-4 روز طول می کشد تا بذرهای ریحان جوانه بزنند. در این مدت خاک باید همیشه مرطوب باشد. اگر آبیاری و چک کردن رطوبت خاک گلدان برای شما سخت است می توانید روی گلدان را پلاستیک کشیده و وقتی جوانه های شما دیده شدن آن را بردارید.

ریحان گیاهی ست که معمولا آن را در فصل بهار می کارند. این گیاه به سرما حساس بوده و نیازمند آب و نور فراوان می باشد. بنابراین خاک گلدان شما باید همیشه مرطوب باشد. برای چک کردن رطوبت گلدان کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

هنگام آبیاری بهتر است تنها ساقه گیاه آبیاری شود و از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

بهترین مکان برای نگهداری گلدان نیز جاییست که در روز حداقل 3-4 ساعت آفتاب مستقیم به گیاه بتابد. گیاه شما برای رشد بهتر حتما به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

هنگامی که گیاه شما بزرگ شد و دارای چندین برگ شد می توانید بنا بر نیاز خود تعدادی از بزرگ های آن را چیده و مصرف کنید. ریحان نیز مانند سایر گیاهان دارای گل می باشد. اگر مشاهده کردید گیاه شما گل داده است بهتر است گل و دو برگ پایینی آن را بچینید تا گیاه شما رشد عرضی پیدا کرده و قوی تر شود.

در ادامه بخوانید : خواص ریحان سبز

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

09358504040

ریحان در گلدان یکی از محبوب­ترین و گسترده­ ترین گیاهان برای آشپزی است.

گیاهی ظریف و خوشبو که طعم تندی دارد.

برگ­های ریحان به طور عمده در سالاد، ساندویچ یا سوپ به صورت خام استفاده می­شود.

این گیاه در سس اسپاگتی، پستو، سس پیتزا و ریتاتیل نیز عالی است.

کاشت سبزی ریحان در خانه

پرورش ریحان شیرین در خانه تا زمانی­که نور و درجه حرارت مناسب را فراهم کنید، بسیار آسان است.

ریحان شیرین نیاز به خاک مقوی، مرطوب و خوب زهکشی شده، کمی اسیدی یا  pH طبیعی 6 تا 7 دارد.

این گیاه آب و هوای گرم به صورت گیاه یک ساله بسیار سریع رشد می­کند و نیاز به نگهداری کمی دارد.

حتی کسانی که فضای کافی برای یک باغچه سبزی کامل ندارند یا تازه به باغبانی می­پردازند، می­توانند این گیاه را در یک گلدان پرورش دهند.

پس از حدود 2 تا 3 ماه، گیاه آماده برداشت می­شود.

فقط یک گیاه خوب هرس شده در حدود ½ فنجان ریحان شیرین در هر هفته تولید می­کند.

این گیاه همچنین هنگامی که در گلدان رشد می­کند، به عنوان یک گیاه تزئینی زیبا در ظروف پاسیو یا بالکن یا در باغ عمل می­کند.

برای پرورش ریحان در گلدان به یک سری ابزار و ملزوماتی نیاز دارید که در ذیل برایتان شرح داده ایم.

وسائل مورد نیاز پرورش ریحان

وسائل مورد نیاز نشائ کردن

کمپوست

یک گلدان کوچک با سوراخ­ هایی در کف را برای اطمینان از زهکشی مناسب برای روند جوانه­ زنی انتخاب کنید. گلدان را با ورمی کمپوست پر کنید.

همانطور که آن را در گلدان قرار داده­اید، آن را با دستان خود بسابید تا جریان گردش هوا مناسب باشد.

کاشت بذر ریحان

بذرهای ریحان شیرین را در بالای ورمی کمپوست پخش کنید

سپس آن را با یک لایه سبک دیگر از ورمی کمپوست یا مخلوط گلدان بپوشانید.

آبیاری خاک

خاک را به طور کامل آبیاری کنید، اما مراقب باشید که افراط نکنید.

بهتر است خاک را با یک قوطی اسپری مرطوب کنید.

سپس، گلدان را در یک نقطه آفتابی قرار دهید.

ریحان در خورشید کامل رشد می­کند و به مدت حداقل 6 ساعت نور خورشید برای رشد مناسب، احتیاج دارد.

شما حتی می­توانید مالچ را برای حفظ رطوبت خاک و سرعت جوانه ­زدن اضافه کنید.

برای خرید خاک کلیک کنید.

مراحل رشد ریحان

بذرها در حدود 5 تا 7 روز جوانه ­زنی می­کنند.

کاشت سبزی ریحان در خانه

با این حال، باید 3 تا 4 هفته منتظر بمانید تا آنها را به یک گلدان منتقل کنید.

در این زمان هیچ­کاری برای انجام این کار به جز آبیاری روزانه گیاه انجام نمی­شود.

مراحل رشد ریحان

وقتی که جوانه حدود 2.30 سانتیمتر بلند شد و شما توانستید دو برگ را ببینید، می­توانید آن را به یک گلدان منتقل کنید.

در این مورد، حدود 25 روز طول کشید قبل از اینکه جوانه­ها تا دو جفت از برگ رشد کنند.

بهتر است نشاءکردن هنگام صبح زود باشد. همه چیزهای لازم را از قبل مرتب کنید.

آماده سازی خاک

ریحان شیرین خاکی مرطوب با pH  6 تا 7 را دوست دارد.

خاک را با سست کردن آن با دست آماده کنید.

ریحان یک خاک حاصلخیز را دوست دارد که به خوبی حفر شده باشد تا گردش هوا خوب باشد.

  • پروفایل رفتنی ام
  • برای حمایت از رشد مناسب، مقدار زیادی از ورمی کمپوست را به خاک اضافه کنید.

    به طور ایده آل، سعی کنید نسبت خاک و ورمی کمپوست را به 3: 2 حفظ کنید.

    آماده سازی گلدان

    یک گلدان کوچک را انتخاب کنید و سنگ را روی سوراخ های کف قرار دهید

    مطمئن شوید که زهکشی مناسب است، که باید برای رشد آن حمایت کند.

    اگر بیش از یک گیاه می­کارید، از یک گلدان بزرگ استفاده کنید تا فضای مورد نیاز بیشتری برای گیاهان فراهم کنید.

    خاک

    ¾ گلدان خود را با خاک آماده شده، پرکنید.

    اجازه دهید خاک سست باقی بماند. نیازی به فشردن آن داخل گلدان نیست.

    بسته فشرده خاک شده باعث می­شود گیاه ریحان شیرین شما به سختی ریشه درآورد.

    کاشت سبزی ریحان در خانه

    از یک دسته چوبی یا انگشت خود برای ایجاد حفره در خاک استفاده کنید.

    بریدن جوانه ریحان

    با استفاده از چوب، ریشه گیاه ریحان کوچک را به دقت بردارید.

    جوانه را با احتیاط بکشید، زیرا کشیدن خشن می­تواند به گیاه کوچک آسیب بزند.

    برای خرید انواع بذر ریحان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

    کاشت جوانه ریحان

    با دقت جوانه­ را در حفره ای که در خاک گلدان جدید ایجاد کرده اید، بکارید.

    ریشه را با خاک بپوشانید و به آرامی با دستان خود اطراف را فشار دهید.

    اطمینان حاصل کنید که گیاه درست ایستاده است.

    آبیاری گلدان

    خاک اطراف ساقه را به آرامی آبیاری کنید و از خیس کردن برگ­ها جلوگیری کنید.

    مراحل رشد ریحان

    پایه گیاه را روزانه آبیاری کنید و مطمئن شوید که برگ­ها و ساقه آپاشی نشوند.

    همراه با آبیاری، نور آفتاب مناسب در طول فصل رشد به رشد شاداب و کامل آن کمک خواهد کرد.

    از محافظت از گیاه در برابر باد شدید و سرما اطمینان حاصل کنید.

    حتی هوای پایدار خنک می­تواند به گیاه آسیب برساند. این گیاه در یک محیط خنک رشد نمی­کند.

    ریحان در گلدان

    هرس کردن و یا برداشت می­تواند زمانی­که گیاه حدود 5 تا 6 اینچ در ارتفاع است، انجام شود.

    ساقه را در بالای یک جفت برگ برش دهید.

    این امر رشد مجدد برگ­ها را تضمین می­کند به طوری که شما یک منبع دائم از گیاه تازه در طول سال دارید.

    شما می­توانید 2 تا 3 برگ را برای استفاده فوری برش دهید

    یا یک مشت از برگ­ها را در نور خورشید برای چند روز برای تهیه ریحان خشک، قرار دهید.

    هنگامی که گیاهان شما شروع به گلدهی می­کنند، فوراً آنها را بچینید.

    اگر  نچیده رهایش کنید، بذرها از گل­ها رشد می­کنند و گیاه بعد از آن می­میرد.

    گل­ها حتی باعث بی مزه شدن گیاه می­شوند.

    جوانه ریحان

    ریحان

    برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

    در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

    سلام میخواستم بگم که میتونم مثل گندم هفت سین سبز کنم بعد داخل گلدان بکارم

    بله می توانید به اینصورت هم استفاده کنید ولی باید بیشتر مراقب باشید

    سلام ممنون بابت متن مفیدتون
    امکانش هست داخل گلدان اول رشد و ادامه بده و گیاه به گلدان دوم منتقل نکنیم؟

    بله کاملا امکان عدم انتقال وجود دارد

    سلام آیا میتونم تو همون گلدونی که میخوام بزارم نشا رو توی همون بذرهاروهم بکارم و دیگه جابه جاشون نکنم ؟

    بله می توانید

    سلام
    از روز چندم میتونیم برداشت کنیم؟

    30تا 40 روز بعد می توانید ریحان برداشت کنید

    سلام ببخشید شته ریحان چجوری از بین ببرم؟

    برای از بین بردن شته می توانید از آفت کش اسپری پالیزین استفاده کنید.

    سلام فضا و آر و هوای بالکن خانه برای کاشت گیاه مناسب است

    اگر آفتاب داشته باشد بله مناسب است

    سلام
    من از ابتدا ریحان را در گلدان بزرگ مستطیلی مثل زمین کشاورزی، پنج ردیف درست کردم و در هر ردیف ۱۰ الی ۱۵ تخم کاشتم الان اکثر تخم ها جوانه زده، باید از این گلدان جدا کنم و در گلدان دیگه ای بکارم؟! یعنی در همین گلدان رشد نمی کنند؟!
    سوال دیگه ام اینه که از زمانی که جوانه زدند گلدان را در ایوان در مقابل نور مستقیم قرار دادم.. این مشکلی ایجاد نمی کنه؟!
    می شه به دو سوال من جواب بدید؟

    سئوال اول اگر سایز گلدان مناسب باشد مشکلی ندارد سئوال دوم آفتاب بررای ریحان لازم و واجب است و باید در آفتاب قرار داده شود

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ارسال با پست 72 ساعته

    کلیه کارت های شتاب

    از ساعت 9 تا 17

    فقط 7 روز

    بالای دویست هزار تومان خرید

    (فقط تا وزن 200 گرم)

    poponik Email address:

    شما در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارید.


    کلمه کاربری یا ایمیل *


    گذرواژه *

    لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:


    ورود

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Виконується…

    Завантаження…

    کاشت سبزی ریحان در خانه

    Завантаження…

    Виконується…

    Увійдіть, щоб повідомити про неприйнятний вміст.

    Завантаження…

    Завантаження…

    آموزش کاشت و پرورش سبزی ریحان در خانه مطالب مفید و کاربردی بیشتر بر روی وب سایت فروشگاه اینترنتی کشت شهرhttps://www.keshtshahr.irبرای خرید بذر و خاک و گلدان به وب سایت فروشگاه اینترنتی کشت مراجعه بفرمایید.

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Виконується…

    Завантаження списків відтворення…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Виконується…

    Завантаження…

    کاشت سبزی ریحان در خانه

    Завантаження…

    Виконується…

    Увійдіть, щоб повідомити про неприйнятний вміст.

    Завантаження…

    Завантаження…

    آموزش کاشت و پرورش سبزی ریحان در خانه مطالب مفید و کاربردی بیشتر بر روی وب سایت فروشگاه اینترنتی کشت شهرhttps://www.keshtshahr.irبرای خرید بذر و خاک و گلدان به وب سایت فروشگاه اینترنتی کشت مراجعه بفرمایید.

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Завантаження…

    Виконується…

    Завантаження списків відтворення…

    ریحان گیاهی یکساله و علفی از تیره نعناع است که علاوه بر مصرف خوراکی  استفاده ی دارویی، ادویه ای هم دارد. زمان کاشت ریحان در فصل های گرم مانند بهار است اما در منزل میتوان آن را در هر فصلی پرورش داد . برای کاشت ریحان در باغچه باید در فصول گرم اقدام کرد. روش کاشت ریحان به صورت کاشت بذر است. پرورش ریحان در گلدان و منزل و یا حتی در باغچه بسیار ساده است.در این مقاله با ما همراه شوید تا کاشت ریحان را به صورت قدم به قدم و تصویری بیاموزید:

     

    قبل از شروع به کاشت نوع ریحانی  مورد نظر خود را انتخاب و بذر آن را تهیه کنید.تعدادی از انواع مختلف ریحان عبارتند از:

    ریحان برای رشد نیاز به آب و هوای گرم نیاز دارد، برای کاشت ریحان در باغچه اگر شما در یک ناحیه ی آب و هوایی گرم زندگی می کنید می توانید بذرها را بعد از آخرین سرما مستقیما در زمین بکارید.اما اگر در یک ناحیه آب و هوایی سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، ریحان را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید.

    کاشت سبزی ریحان در خانه

     

    خاک باید حاصل خیز بوده و زهکشی خوبی داشته باشد برای این کار میتوانید از خاک های آماده استفاده کنید. گلدان نیز هر چه بزرگتر و عمق بیشتری داشته باشد ، گیاه فضای بیشتری برای رشد دارد و بزرگتر میشود.

     

    ابتدا خاک را خیس کرده و سپس بذر ها را در عمق 0.5 سانتیمتری خاک قرار داده و سپس با لایه نازکی از خاک روی آن ها را میپوشانیم به صورتی که فاصله ی بوته ها از یکدیگر 15سانتیمتر باشد.برای پرورش ریحان در گلدان بذرها را به فاصله ی 3-4 سانتیمتر از هم میکاریم و در این حالت گیاهان پرورش یافته نسبت به باغچه برگ های کوچک تری دارند.دقت کنید که اگر قطر بذرها دو میلیمتر است حداکثر با 2 میلیمتر خاک روی آن را بپوشانید.

     

     

    سپس روی گلدان را با کیسه ای شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه ای فراهم شده و بذر ها بهتر رشد کنند و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید و روزی 2 تا 4 بار آن را آبیاری کنید.

     

    مدت 3-4 روز طول میکشد تا بذر ها جوانه بزنند و زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود. 

     

     

    هنگام آبیاری دقت کنید که فقط سطح خاک را با آبپاش خیس کنید و بیش از حد به گیاه آب ندهید.

     

     

    گلی که در نوک ریحان رشد می کند را قطع کنید. هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم ریحان تغییر ایجاد می کند و همچنین گیاه دراز و باریک می شود.

     

     

    این گیاه نیاز به آب و نور فراوان دارد. بنابراین خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و برای چک کردن رطوبت کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

    در زمان آبیاری آبیاری سعی کنید تنها ساقه گیاه را  آبیاری کنید و تا حد امکان از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

    کاشت سبزی ریحان در خانه

    مکان مناسب برای گلدان جاییست که روزانه حداقل 3-4 ساعت نور مستقیم به آن بتابد.

     

    آفت خاصی در این گیاه مشاهده نشده است، تنها یک نوع سوسک است که با سوزاندن علف های هرز و یا گیاهان آلوده تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

    زمین کشت باید خالی از هرگونه  علف های هرز باشد.

    اگر گیاهان کپک داشتند، نشانه ی این است که نور کافی به آن ها نرسیده است.

     

    ریحان را معمولا در اوایل تابستان هنگامی که بزرگ و دارای چند برگ شد برداشت میکنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان آنها را برداشت کرد.

    ریحان باید با فاصله چند سانتی متری (5 تا 7 سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های ریحان می شود.

    پیشنهاد:برای خرید پک های کاشت سبزی در منزل گرین باکس کلیک کنید.

    سلام ریحان از پارسال کاشتیم در باغچه والان خشک شده در فصل بهار سبز میشود یاباید بار بذرس را بکارم.سپاس

  • عکس دختر تنها غمگین برای پروفایل
  • من ریحان تو گلدان بزرگ کاشتم ولی مالچ روش نذاشتم و بذر رو هم تو آب خیس نکردم قبل کاشت… رشد میکنه؟؟

    سلام بله مشکلی ندارد احتمالا ریشه می دهد. فقط آبیاری رو فراموش نکنید تا وقتی بذرها ریشه بدن.

    ببخشید بذر مناسب از کجا میتونم تهیه کنم

    سلام انواع بذر از جمله ریحان در سایت موجوده: https://iranderakht.com/product/%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

    سلام دوستان من کاشتم خوب شدن اول باید کف گلدون چندتاسوراخ باشه بعد یه چندتاسنگ بچینید و بعدم خاک باکودباسنگ ریزالبته کم مخلوط کنید بذرروبپاشید خاکم چند سانتی بریزین روشون نیازی و آب بدین دیگه نیازی نیست بذرازقبل خیس باشه یا تازمانی که جوانه میزنه جای تاریک باشه ،امتحان کنید

    سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارین.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    کاشت سبزی ریحان در خانه

    وب‌ سایت

    ایران درخت

    امروز ، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه  ایران درخت با بیش از 500 نوع محصول گوناگون اعم از گیاهان آپارتمانی ، انواع تقویت کننده ها و کود های گل و گیاه ، انواع گلدان های پلاستیکی ، سفالی ، سرامیکی و … ، انواع خاک های مخصوص گیاهان توانسته است نیاز های گل و گیاه شما مشتریان عزیز را در کمترین زمان ممکن فراهم آورد.

    ماموریت و رساله ی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ایران درخت ، تامین سریع تمامی گل و گیاه ، ملزومات باغبانی و جلب رضایت شما مشتریان گرامی میباشد.

    آدرس ایمیل:

    کلمه کاربری یا ایمیل *

    رمز عبور *

    ورود

    ریحان یک نوع گیاه علفی بوده و از خانواده گیاه نعناع بشمار می‌رود و در انواع مختلف و طعم‌های متفاوتی وجود دارد. ریحان خاصیت ضد قارچی و باکتریایی داشته و ازاین‌رو در ساخت لوازم‌آرایشی نیز از آن استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود. یکی از موارد مصرف ریحان استفاده آن به‌صورت تازه در انواع غذا و خوراکی‌هاست، حال تصور کنید گلدانی پر از ریحان تازه را که در هنگام لزوم از آن‌ها استفاده می‌کنید و از حاصل دسترنج خود لذت می‌برید! کاشت ریحان کار بسیار ساده است که به شما آموزش میدهیم.

    ریحان‌ها هرکدام بسته به نوع خود دارای عطروطعم‌های متفاوتی هستند و در مدل‌هایی بارنگ سبز، لیمویی، بنفش، ریحان چندساله و یونانی تقسیم‌بندی می‌شود.

    برای کاشت ریحان اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که دارای آب‌وهوای سردیست، باید چهارتا شش هفته قبل از آخرین سرمایی که داشته‌اید ریحان را درجایی گرم نشاء کنید، سپس آن‌ها را به زمین منتقل کنید. این کار برای کشت ریحان در سطوح کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد، چراکه ریحان برای رشد نیاز به هوای گرم و آب فراوان دارد. اگر درجایی گرم زندگی می‌کنید می‌توانید دانه‌های ریحان را مستقیماً در گلدان و یا زمین بکارید، برای کاشت این دانه‌ها در زمین دقت داشته باشید که بعد از آخرین سرمای منطقه دانه‌ها باید در زمین کاشته شوند.

    خاک مناسب برای ریحان باید حاصلخیز باشد و دارای زهکشی مناسبی باشد. بذرهای ریحان باید در عمق ۱ سانتی‌متری از سطح خاک کاشته شوند و فاصله میان آن‌ها حدود ۱۵ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. زمانی که ریحان‌ها جوانه زدند باید هرروز صبح آبیاری شوند اما نه به صورتی که غرق در آب‌شده باشند، تنها نیاز است تا خاک مرطوب باشد. اگر قصد به کاشت ریحان در گلدان رادارید، بعدازآنکه ریحان‌ها جوانه زدند و چند سانتی‌متری بلندتر شدند و برگ‌های حقیقی بر روی آن‌ها ظاهر شد، لازم است تا آن‌ها را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید. زمانی کهگل‌های ریحان بر روی سر آن ظاهر شد گل را به همراه دو برگ پایینی قطع کنید، چراکه این گل‌ها منجر به بدطعم شدن ریحان شما خواهند شد.

    کاشت سبزی ریحان در خانه

    زمان برداشت ریحان در اوایل تابستان و اواخر زمستان و اواسط پاییز است. ریحان‌ها باید بافاصله‌ای حدوداً ۵ تا ۷ سانتی‌متری از سطح زمین چیده شوند، اما توجه داشته باشید که‌برگ‌های بالایی را چیده و برگ‌های پایینی را نچینید، این کار موجب پرپشت شدن بوته ریحان شما خواهد شد.


    شمعدانی گیاهی بهشتی و زیبا و گل‌دار است که نام علمی آن Pelargonium hortorum است و از خانواده Geraniaceae است. شمعدانی‌ها دارای دو نوع یک‌ساله و چندساله هستند و اغلب در ایران نمونه چندساله آن یافت خواهد شد. این نوع از گیاه چندساله را می‌توان در گلدان…

    سرخس بوستون یکی از دسته گیاهان زیبایی است که بانام سرخس برگ شمشیری نیز معروف است. سرخس بوستون از دسته گیاهانی بسیار زیبا بوده که برای رشد خود نیازی به نور زیاد ندارد ازاین‌رو بسیار مناسب برای استفاده در آپارتمان‌ها است. سرخس‌ها نیاز به رطوبت بسیار…

    گیاهان یکی از بهترین عناصر دکوراتیو در بشمار می‌روند که علاوه بر زیبایی منجر به تصفیه هوای شما نیز شده و طراوت زیادی را به فضای داخلی شما خواهند بخشید. آب نقش بسیار مهمی در زندگی گیاهان دارد و در هر فصلی نیاز گیاه به آب تغییر خواهد کرد؛…

    کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

    کاشت سبزی ریحان در خانه
    کاشت سبزی ریحان در خانه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *