مواد لازم برا ترشی هفته بیجار

دوره مقدماتی php
مواد لازم برا ترشی هفته بیجار
مواد لازم برا ترشی هفته بیجار

صفحه نخست » ? آموزش آشپزی آسان » مربا، ترشی، سس » طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط | ترشی هفت بیجار | ترشی خانگی

الان که فصل پاییزه و بازار ترشی حسابی داغه، تصمیم گرفتیم در بخش آموزش آشپزی مجله تصویر زندگی روش تهیه ترشی گل کلم مخلوط را تقدیمتون کنیم. این ترشی خوشمزه که ترشی کلم مخلوط هم بهش میگن کلی طرفدار داره.

 

گل کلم: ۳ کیلو

بادمجان: ۱.۵ کیلو

مواد لازم برا ترشی هفته بیجار

دوره مقدماتی php

خیار: ۱ کیلو

هویج: نیم کیلو

کرفس: نیم کیلو

لوبیا سبز: نیم کیلو

سیب زمینی ترشی: نیم کیلو

سبزی ترشی: نیم کیلو

پیاز ریز مخصوص ترشی: نیم کیلو

سیب: ۲ عدد

به: ۲ عدد

فلفل دلمه: ۳ عدد

فلفل سبز تند: ۱۰ عدد

سیر: ۲ بوته

موسیر: ۱۰۰ گرم

گلپر و تخم گشنیز ( طعم دهنده اصلی ترشی )

ادویه ترشی

زردچوبه و نمک به مقدار لازم

 

 

همه مواد رو ( به غیر از بادمجان ) شسته و به اندازه دلخواه خرد می کنیم. گفتم اندازه دلخواه چون یکی دوست داره موادش ترشیش ریز باشه یکی هم درشت.

خود من ترجیح میدم مواد ترشی گل کلمم درشت باشه بعد از خرد کردن، همه مواد را روی یک پارچه تمیز پهن می کنیم تا آبش بره و مطمئن باشیم که خشک هستن.

میریم سراغ بادمجان ها که این ها رو هم به اندازه ای که دوست داریم خرد می کنیم. یک قابلمه رو آماده می کنیم بادمجان ها رو داخل ریخته و روش سرکه می ریزیم تا حدی که روی بادمجان ها با سرکه پر شده باشه.

گاز رو روشن می کنیم و زمان میدیم تا سرکه به جوش بیاد به محض به جوش آمدن زمان می گیرم بعد از سه چهار دقیقه بادمجان ها رو از روی حرارت بر میداریم.

یعنی بادمجان ها نباید بپزه در حدی که چند تا جوش بزنه و فقط کمی نرم باشه کافیه.

 

 

بعد از اینکه بادمجان ها کمی از حرارت افتاد همه مواد ترشی رو در ظرفی بزرگ تر مخلوط می کنیم و بادمجان رو به همراه سرکه ای که در قابلمه بود روی موادمون می ریزیم.

ادویه های ترشی نمک و فلفل و زرچوبه هم در این مرحله اضافه میشه و باز هم مواد مخلوط میشن تا ادویه ها به همشون برسه. در مورد گلپر هم من از خود گلپر استفاده می کنم نه پودرش.

اگر عطر گلپر رو دوست دارین به اندازه یک قاشق غذاخوری در غیر این صورت نصف قاشق گلپر رو روی مواد بریزین و یک قاشق مرباخوری هم تخم گشنیز کافیه و عطر خوبی به ترشی میده.

حالا دبه ها یا ظرف هایی رو که برای ترشی گل کلم در نظر گرفتین آماده می کنیم و مواد ترشی رو به داخلشون انتقال می دیم. لابه لاش سیر و فلفل رو هم می ریزیم و در انتها سرکه قرمز ( سرکه های صنعتی آماده ) رو روشون می ریزیم.

یک کیسه فریزر رو دور درب ظرف ترشی ها پیچیده و بعد در رو محکم می بندیم تا حدی که مطمئن بشیم هوا نمیکشه.

این دبه ها رو به مدت یک روز در هوای آشپزخانه قرار میدیم و بعد از یک روز به یخچال یا قسمتی از تراس یا حیاط منزل که خنک هست انتقال می دیم تا ترشی جا بیفته.

معمولا بعد از ۲ هفته می تونین سراغش برین و کمی ناخنک هم بزنین اما زمان مناسب برای جا افتادن ترشی گل کلم همون یک ماه هست.

 

مواد لازم برا ترشی هفته بیجار

 

من در تهیه ترشی گل کلم از سیب زمینی ترشی استفاده نمیکنم چون دوست ندارم، پس مواد ترشی با توجه به سلیقه شما میتونه تغییرات کوچکی هم داشته باشه.

اما برای ریختن لوبیا و کرفس سعی کنین از تازه و به قول معروف جوان آن استفاده کنین چون خوشمزه تر میشه.

سبزی ترشی رو هیچ وقت فراموش نکنین ، چون یکی از رازهای خوشمزه شدن ترشی گل کلم  وجود همان مزه ترخون گشنیز نعناع تازه در ترشی هستش.

بعضیا یک قاشق نعناع خشک هم به همراه این سبزی ها در ترشی به کار می برن، دوست دارین بریزین شما. اما من همین سبزی ترشی رو می پسندم.
نکته خیلی مهم در کپک نزدن ترشی ها اول خشک بودن مواد ترشی هستش و بعد هم خشک بودن دبه های ترشی و صد البته تمیزی و چرب نبودن این ظروف هستش. پس مراقب این قسمت هم باشین.
اگر برای تهیه ترشی از سرکه های خانگی استفاده میکنین که چه بهتر. در غیر این صورت اگر شما هم مثل من از سرکه صنعتی استفاده می کنین اگر دقت کرده باشین این سرکه ها بسیار ترش هستن.

پس کاری که من میکنم این هستش که کمی آب جوشیده ای که خنک شده به سرکه اضافه می کنم و بعد روی مواد ترشی میریزم.

با این کار کمی تند و تیزی این سرکه ها گرفته میشه و با این کارمم تا به حال ترشی هام کپک نزده. برای ۳ لیتر سرکه نهایت ۳ لیوان آب اضافه میکنم، بیشتر نریزین.
ریختن سیب و به طعم بسیار خوبی رو به ترشی میده و باعث میشه ترشی کمی طعم ملس تر داشته باشه.
نیمی از فلفل سبزهای تند رو من در ترشی خورد میکنم تا طعمش رو به ترشی پس بده و نیمی رو درسته در ترشی می ریزم.
اگر از موسیر خشک شده استفاده میکنین، چند ساعت قبل خیسش کنین و بعد شسته و از صافی رد کنین و اجازه بدین آبش بره و بعد به مواد ترشی اضافه کنین.
اگر دوست دارین از فلفل دلمه های رنگی در ترشی استفاده کنین، خیلی زیباتر دیده میشه.
سیاه دانه رو اگر در این زمان به ترشی اضافه کنین قسمت بیشترش در ته ظرف ته نشین میشه ، پس اون رو زمانی که میخواین از ترشی استفاده کنین روی ترشی میتونین بریزین.
اگر دوست دارین ترشیتون خیلی ترش نباشه و معدتون به ترشیجات حساسه علاوه بر به و سیب میتونین تعدادی خرمای بدون هسته هم به مواد اضافه کنین.
فکر میکنم همه نکات مربوط به تهیه و نگهداری ترشی گل کلم رو بهتون گفتم.

 

 

 

 

ارسال این مطلب برای دوستانتان (دکمه رو لمس کنید)


نام(لازم)

 

ترشی گوجه سبز یکی از انواع ترشی خوشمزس که می تونید به راحتی در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. برای تهیه ترشی شور گوجه سبز می تونید نمک بیشتری استفاده کنید.   طرز تهیه …

دستور تهیه ترشی بامیه جنوبی خوشمزه با طعم آلبالو امروز براتون روش درست کردن ترشی بامیه جنوبی که خیلی خوشمزه و پرطرفداره را آماده کردم. من که خودم این ترشی را خیلی دوست دارم ، امیدواریم …

چگونه ترشی آلبالو درست کنیم ؟ ترشی آلبالو از جمله ترشی های محبوب ایرانی است. این ترشی خوشرنگ در کنار انواع غذاهای گوشتی و پلو ها طعم بی نظیری دارد. با فرا رسیدن فصل تابستان، بازار …

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای   مواد اولیه : ادویه ترشی 3قاشق مرباخوری برگ بو 3عدد فلفل سبز تند 10عدد سرکه به میزان لازم(حدودا 2تا2ونیم پیمانه) سیر 5حبه خیار 2عدد گل کلم (کوچک) 1عدد …

طرز تهیه ترشی کلم بنفش ماساژی   تهیه ترشی کلم بنفش  بسیار آسان هستش و علاوه بر استفاده به عنوان ترشی، می تونین توی سالاد کاهو بریزین یا برای تزیین غذاهای دیگه مخصوصا کباب ها استفاده …

طرز تهیه مربای آلبالو   مرباها از اجزای جدا نشدنی سفره های صبحونه و گاها عصرونه هستن. خوبیشون هم در تنوعشونه و اینکه متناسب با میوه های هر فصل میشه مربای همون ها رو تهیه …

  مواد لازم جهت تهیه ترشی خرمالو : خرمالو و هل سبز و فلفل بهار و خرمای زرد از هر کدام هشت عدد جوز هندی درسته   یک عدد سرکه سفید  و نمک   به میزان لازم …

رب انار نیز مانند خود انار ارزش غذایی بسیار دارد؛ البته اگر از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شده باشد. اگر میخواهید رب انار خانگی تهیه کنید در ادامه مطلب همراه ما باشید. …

روش درست کردن زیتون پرورده شمالی   زیتون پرورده شمالی خوراکی خوشمزه و بسیار مغذی ایه که در تهیه اون از سبزی های معطر شمالی بخصوص زولنگ (چوچاق) استفاده شده.   آماده سازی: 15 دقیقه مواد اولیه برای …

دستور پخت مربای کدو تنبل / مربای کدو حلوایی مربای کدو تنبل ، از مرباهای مجلسی و لذیذ تبریز و مورد علاقه بسیاری از افراد است. تهیه آن آسان ساده ولی کمی زمانبر است. در حالت عادی …

مواد لازم :

گل کلم متوسط …………………………..حدود 3 کیلو

هویج ……………………………………………..دو کیلو

بادمجان………………………………………….یک کیلو

کرفس……………………………………………..دو کیلو

مواد لازم برا ترشی هفته بیجار

فلفل دلمه ای……………………………………نیم کیلو

پیاز ریز ترشی……………………………………یک کیلو

مرزه و ترخون و شوید……………………………نیم کیلو

خیار……………………………………………….. یک کیلو

فلفل سبز(تند)…………………………………….100 گرم

سیر……………………………………………………دو بوته

سیب زمینی ترشی………………………………..یک کیلو

کلم قرمز……………………یک عدد کوچک(حدود نیم کیلو)

نمک………………………………………………به میزان لازم

سرکه……………………………………………..به میزان لازم

 

طرز تهیه:

از یک شب قبل کلم قرمز ها را داخل ظرف خورد می کنیم و رویش سرکه ریخته و می گذاریم تا صبح خوب رنگ کلم قرمز در آید

حالا درون یک قابلمه متوسط آب را جوش آورده کمی زرد چوبه درون آن ریخته و پوست بادمجان ها را گرفته و درسته درون آب جوش می ریزیم تا بجوشد و کم نرم شود سژس درون آبکش ریخته و شی سنگینی روی آن گذاشته تا کاملا آب آن گرفته شود بعد بادمجان ها را با قیچی یا چاقو به اندازه دلخواه یا مثل من خرد کنید و کمی نمک ریخته و کنار می گذاریم

فلفل دلمه ای را نیز خرد کرده و نمک رویش می پاشیم و می گذاریم تا آب تلخ آن نیز خارج شود

بعد  پوست پیاز ها  و سیر ها را می گیریم برای آسان شدن پوست گیری پیاز و سیر بهتر است چند ساعت قبل آن را درون آب خیس کنیم 

بعد کرفس و گل کلم و هویج و بقیه مواد را به اندازه دلخواه به شکل من خرد کنید از بین سبزی ها فقط شوید را خرد کنید و مرزه و ترخون به همون اندازه باشند

من برگهای لطیف کرفس را  همراه کرفس خورد کردم ما توی ترشی از یک سبزی به نام کرووز استفاده می کنیم یعنی توی آب می جوشانیم و فقط آبش را برمی داریم چون فصلش گذشته بود من از برگهای ضخیم کرفس که دور ریختنی بود استفاده کردم به این صورت که آب را در یک قابلمه حدود 4 لیوان آب را جوشاندم و برگهای کرفس را درون آب جوش ریختم سپس یک جوش که زد زیر گاز را خاموش کردم نباید زیاد رنگ سبز برگها قاطی آب شود (برای کرووز هم همین کار را می کنیم )

 

حالا همه مواد به غیر از آب کلم و کرفس را درون یک ظرف مثل تشتی یا چیزی گود می ریزیم و با هم خوب قاطی می کنیم

بعد  در یک ظرف دیگری آب کلم و کرفس و سرکه را مخلوط می کنیم و به میزان لازم نمک  مثلا کمی شور باشد درون آن می ریزیم چون مواد کمی نمک را جذب می کنند و نمک ترشی متعادل می شود و درون ظرف مخصوص ترشی می ریزیم و می گذاریم تا بعد از یک هفته مصرف می کنیم 

اینهم جا افتاده اش 

 

  نکات مهم :

 

 

مواد لازم برا ترشی هفته بیجار

سلام سلام من شما را با افتخار لینک کردم . اگه شما هم مایلی افتخار به من بده و مرا لینک کن. مانا وسربلند باشی.
http://aftabtabestan.persianblog.ir/

سلام سلام من شما را با افتخار لینک کردم . اگه شما هم مایلی افتخار به من بده و مرا لینک کن. مانا وسربلند باشی.
http://aftabtabestan.persianblog.ir/

باسلام
نوشتیدکه بادمجان هارااندازه دلخواه خرد کنید و کمی نمک ریخته و کنار می گذاریم موقع قاطی کردن باسایرمواددیگرلازم نیست بادجان هارابشوییم؟

سلام دوست عزیز وگلم
برایت آرزوي بهترینها را در سال جدید دارم
موفق باشی

سلام دوست عزیز وگلم
برایت آرزوي بهترینها را در سال جدید دارم
موفق باشی

سلام

اللر وار….دودان ساغولون! یاشاسئن آذربایجان خانم لاری…آغزئم سولاندی[پلک]
عین مال مامان منه….ممنون

[لبخند][ماچ]سلام عزیز من یه گله اساسی دارم اخه چرا اخه چرا کار به این قشنگی تو با نمک و سرکه به میزان لازم خراب می کنی اخه چرا اینو برام توضیح بدین لطفا ؟ من هربار اومدم خیار شور و ترشی بزارم یا سرکه زیاد شد و ترش ترش شد یا نمک زیاد شد و ترشی و خیارشور کپک زد کلی مواد ریختم دور لطفا عزیزم توضیح بده مقدار سرکه و نمک رو چطور بگیرم که هم ترشیم ترشی بشه و بشه اب ترشی رو هم مصرف کرد از طرفی کپک نزنه ممنون[گریه][نیشخند][قلب]

سلام خانم جان اللر اغل ماسون. حالن یاخچیده؟ یه چیزایی یاد گرفتم ولی دوست دارم کم کم یاد میگیرم. خیلی خوب توضیح دادین خانم. حتما درست میکنم. دوست داشتی سر بزن به ما.

سلام ممنون از سایت خوبتون .موفق باشید

سلام عزیزم خوبی واقعا دستت درد نکنه خیلی کامل و خوب توضیح دادی مرسی

مواد لازم برا ترشی هفته بیجار
مواد لازم برا ترشی هفته بیجار
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *