مصرف لیموترش برای دیابتی ها

دوره مقدماتی php
مصرف لیموترش برای دیابتی ها
مصرف لیموترش برای دیابتی ها

مطالب پر بازدید

لیمو ترش جزو گروه مرکبات می باشد و از نظر ویتامین C نیز غنی می باشد. برخی از فواید مصرف لیمو ترش همراه غذا عبارتند از: فرایند هضم بهتر و سالم‌تر می‌شود، سموم دستگاه گوارش شما را رقیق می‌کند، باعث از بین رفتن علائم سوءهاضمه، نظیر سوزش شکم، آروغ می شود. لیمو ترش به عنوان خوراکی ضد پیری نیز شناخته شده است.

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.


مصرف لیموترش برای دیابتی ها

دوره مقدماتی php

در کنار خاصیت های بی شمار این خوراکی، شایعه تغذیه ای با این عنوان مطرح شده است: لیمو ترش حاوی قند بالایی است و برای بیماران دیابتی مضر است…

در این مطلب از دکتر سلام به بررسی این شایعه تغذیه ای می پردازیم:

در پاسخ باید گفت همه میوه ها و سبزیجات به درجاتی حاوی قند هستند لیمو ترش نیز از این قاعده مستثنی نیست. این میوه حاوی ترکیبی از گلوکز و فروکتوز می باشد که قند خون را به آرامی تغییر می دهد ضمنا لیمو ترش در مقدار معمول مصرفی حاوی قند بالایی نیست و این باور که این میوه برای افراد دیابتی مضر است باور غلطی است. قند موجود در میوه ها به ویژه مرکباتی که حاوی ویتامین C هستند اگر به اندازه مصرف شوند، برای افراد دیابتی مانعی ندارند زیرا قند خون را به آرامی تغییر میدهند و لذا سطح ترشح انسولین برای مبتلایان دیابت نوع دو که انسولین شان کم و یا به طور نامناسبی ترشح می شود افزایش می یابد.

همچنین لیمو ترش حاوی ویتامین C، پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هاست که در تقابل با رادیکال های آزاد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به عنوان عاملی برای پیشگیری از سرطان ها می باشد. دکتر کیمیاگر نیز در پاسخ به این سوال خاطر نشان کرده است که این میوه برای بیماران دیابتی مضر نیست و این بیماران باید به صورت کنترل شده رژیم مناسب غذایی را در نظر بگیرند.

در تکمیل سخنان اساتید بزرگ تغذیه، این میوه عمدتا در طول روز به عنوان چاشنی استفاده می شود و در مقدار معمول مصرفی در رژیم غذایی بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند و ضمن اینکه به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان آن از عوارض متعاقب دیابت پیشگیری می کند.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس نغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

  بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

شرکت حسابداری

ماه عسل

سیکس پک

فیبر موجود در لیموترش باعث کندی جذب قند و چربی در بدن شده بنابر این مصرف آن از ابتلا به دیابت و چربی خون پیشگیری می‌کند.

احمد اسماعیل‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با خواص تغذیه‌ای و درمانی لیموترش اظهار داشت: لیموترش حاوی ویتامین C فراوان بوده و تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد مصرف این ماده غذایی سبب تقویت سیستم ایمنی و ساخت کلاژن بیشتر در بدن جهت استفاده در پوست،‌مو و استخوان به ویژه در کودکان در حال رشد می‌شود.

مصرف لیموترش برای دیابتی ها

وی افزود: فیبر موجود در لیموترش باعث کندی جذب قند و چربی در بدن شده بنابر این مصرف آن از ابتلا به دیابت و چربی خون پیشگیری می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه لیموترش علاوه بر ویتامین C حاوی پتاسیم نیز است، گفت: بنابر این مصرف این ماده غذایی علاوه بر کنترل فشارخون از ابتلا به پرفشاری و پیشرفت آن پیشگیری می‌کند. بنابر این توصیه می‌شود به طور کلی همه افراد روزانه مصرف دو لیموترش را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

اسماعیل‌زاده بیان داشت:‌از طرفی در کشور ما مصرف نمک بالا بوده و این مسئله عامل اصلی پرفشاری به شمار می‌رود بنابر این افراد دچار پرفشاری خون یا کسانی که محدودیت مصرف نمک همچون بیماران کلیوی دارند، بهتر است از لیمو ترش به عنوان طعم‌دهنده استفاده کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: فیبر موجود در لیموترش نیز برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی مطلوب است و از ابتلا به سرطان‌های این دستگاه از بدن پیشگیری می‌کند.البته افراد مبتلا به زخم معده و رفلاکس بهتر است این ماده غذایی را کمتر استفاده کنند.

 


واقعا دل خجسته ای داری

دربعضی مقاله ها نوشتن لیمو ترش دو برابر قند دارد برای افراد دیابت

پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

گروه نرم افزاری آسام

میزبانی می شود.

عضو هيات مديره انجمن ديابت خوزستان گفت: مصرف مكرر ليمو ترش و آب‌ليمو براي بيماران ديابتي مضر است.

رضا نظرياني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار داشت: ليموترش و آب ليمو داراي مواد قندي است كه مصرف مكرر اين مواد به هيچ عنوان به افراد ديابتي توصيه نمي‌شود.

وي افزود: با توجه به گرمي هوا و شرايط آب و هوايي استان، مصرف مكرر ليموترش و آب‌ليمو حتي به عنوان چاشني غذا نيز براي افراد ديابتي مضر است.

عضو هيات مديره انجمن ديابت خوزستان تصريح كرد: مصرف جزئي اين مواد به صورت موردي و فصلي براي اين بيماران مشكلي ندارد.

نظرياني خاطرنشان كرد: بيماران ديابتي مي‌توانند از ساير فرآورده‌هاي ليمو همچون پودر گرده ليمو با رعايت تعادل به عنوان چاشني غذا و از خاكشير، چاي و ساير مايعات به عنوان جايگزين شربت آبليمو استفاده كنند.

مصرف لیموترش برای دیابتی ها

انتهاي پيام

تقریبا هرروز با این سئوال مواجه هستم درست به همان تعدادی که از مراجعان راجع به جراحی متابولیک و درمان قطعی دیابت !در یکی از کشورهای همسایه موردبازخواست قرار می گیرم.

ولی واقعیت چیست ؟

 

لیمو ترشی که در بازار ما یافت می شوند از دو گونه متفاوت لیمو ترش هستند:

لیمو ترش سبز رنگ که حتی یک گونه از گونه های متفاوت آن بنام لیمو ترش ایرانی یا شیرازی در دنیا به نام کشور عزیزمان به ثبت رسیده که وقتی که رسیده میشوند زرد رنگ میشوند با نام علمی

مصرف لیموترش برای دیابتی ها

Lime

و لیمو ترشی که زرد رنگ است و بنام لیموترش سنگی و …. نامیده میشود با نام علمی

 

Lemon

 

 

اولا همه میوه جات ،سبزیجات ،سیفی جات درجاتی از کربوهیدرات یا به تعبیری قند دارند.

مثلا اسفناج در هر صد گرم : ۳٫۶ گرم کربوهیدرات دارد که بخشی از آن تولید انرژی میکند و بخشی بصورت فیبر موجب کارکرد مناسب دستگاه گوارش ما میشود. هر یکصد گرم اسفناج خام میتواند ۲۳ کیلوکالری انرژی تولید کند.

یا هر یکصد گرم پیاز ۹٫۳۴ گرم کربوهیدرات دارد و تولید کننده ۴۰ کیلو کالری انرژی میباشد

در صورتیکه

لیمو ترش سبز یا لایم در هر صد گرم فقط ۳۰ کیلوکالری انرژی تولید میکند.

لیمو ترش زرد رنگ در هر یکصد گرم تولید کننده تنها ۲۹ کیلو کالری انرژی است.

 

نکته مهم دیگر مقدار ماده غذایی است که مصرف میکنید مثلا:

در هر یکصد گرم عسل ۳۰۴ کیلوکالری انرژی وجود دارد به عبارتی هر قاشق غذا خوری عسل ۶۴ کیلوکالری انرژی دارد پس اگر شما نصف قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید کالری کمتری مصرف کرده اید و بیماران دیابتی کمتر قندشان بالا رفته.

بد نیست که در همین جا به دو واژه

اندکس یا نمایه گلیسمی

Glycemic Index

و

بار گلیسمی

یا

Glycemic Load

اشاره کنیم:

مصرف لیموترش برای دیابتی ها

از این دو واژه برای گروه بندی اجزای غذای روزمره ما استفاده میشود.

(Glycemic Index)

یا نمایه گلیسمی هر ماده غذایی بالاتر باشد تاثیر بیشتری بر بالا رفتن قند خون ما میگذارد یعنی سریعتر به گلوکز تبدیل شده و قند خون ما را بالا میبرد.

(Glycemic Load)

یا بار گلیسمی تخمینی از تاثیر غذا روی قندخون ماست چون مقدار کربوهیدرات و فیبر و چربی و پروتئین موجود در غذا در این محاسبه تاثیر گذار است

مثلا هندوانه از اندکس گلیسمی یا شیرینی بالایی برخورداراست

GI=72

ولی مقدار کربوهیدرات موجود در یک مقدارمشخص هندوانه چندان بالا نیست چون حاوی آب فراوان است.حدودا پنج گرم کربوهیدرات در یک برش معمولی هندوانه وجود دارد پس با توجه به فرمول ثبت شده در مقاله ضمیمه

بار گلیسمی بالایی نخواهد داشت و قند خون را به نسبت احساس شیرینی و حجم دیداری و حتی وزن خودش بالا نخواهد برد.

حالا سئوال ما از شما اینست ؟

  • عکس نوشته عشقم میخواد بره سربازی
  • در طول روز چند عدد لیمو ترش مصرف میکنید که نگران افزایش قندتان هستید ، فراموش نکنید که این لیمو : لیمو ترش کوچک و کم وزنی است یعنی اندکس شیرینی پایینی دارد.

    راستی

     

    با نگاهی به جدول مقایسه ای پیاز و لیمو ترش در طول روز شما بیشتر پیاز میخورید یا لیمو ترش؟

    چقدر قندتان را بالا میبرد؟

    دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه آموزش و درمان بیماران دیابتی در سال1386 در محل فعلی مطب آغاز نمودند ولی همواره تحقیق ومطالعه در مورد تازه های دیابت در کنار درمان بیماران ، اصلی اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره ایشان است.

    با سلام لیموترش سنگی یا زرد رنگ قند رو بالا میبره منها نه بعلت اینکه قند داره چمن اون خودش ترشه و قندش کمه به این دلیل که رو لوزالمعده تاثیر میذاره و ترشح انسولین رو پایین میارهبنده همسرم قندش رفته بود رو ۲۰۰ و هرشب لیموترش میخورد و کلافه شده بودیم که چرا همینطور صعودی بالا میره که دکتر بهش گفت مصرف مکرر لیمو ترش بالا میبره و وقتی ایشون قطع کردند ظرف ۳ شب قندش اومد رو ۱۵۹ لطفا اطلاع رسانی کنید .که مواد غذایی چه تاثیراتی داره و هرکسی دکتر خودشه.

    سلام
    با این موضوع که “در بیماری دیابت” هر کسی پزشک خودش است کاملا موافقم البته به شرطی که علم و آگاهی خودش را در زمینه دیابت بالا ببرد.
    اما راجع به لیمو ترش همانطوریکه در مطلب بالا ملاحظه فرمودید : این مسئله که لیموترش قند را بالا میبرد : تصور اشتباهی است که در جامعه بسیار شایع است و ظاهر پزشک شما هم دچار این اشتباه شده اند.
    تفاوتی در محتوای قند لیمو ترش سبز و زرد طبق منابع علمی وجود ندارد گرچه به دلیل اندازه گاها بزرگتر این لیمو ، مقدار قند موجود در یک لیمو ترش سنگی بزرگ بیشتر از یک لیموترش سبز میباشد.
    آنچه که همراه لیموترش مصرف شده بیشتر در بالا بردن قند موثر بوده تا خودش به تنهایی. چون لیمو ترش که معمولا به تنهایی استفاده نمیشود

    سلام
    خانم فریبا به صورت تجربی مشاهده کردن و این مطلب رو نوشتن-شما هم با توجه به علمتون نظری ۱۰۰درصد مخالف ارائه دادین
    ما بهتره اصلا از لیمو استفاده نکنیم چون هنوز معلوم نیست که خوبه یا بد
    ولی بنده به تجربه بام ثابت شده که عرق شیوید و سیب سبز و سرخ برای تنظیم قند خون بسیار مناسب هستند

    اثرات مفید لیمو با توجه به ویتامین ث موجود درآن اثبات شده ، تصمیم گیری در مورد خوردن یا نخوردن آن با خودتان است ولی تاثیر نامطلوبی بر قند خونتان ندارد.
    راجع به تاثیر طب گیاهی در کنترل دیابت در مباحث دیگر (قابل جستجو در سایت) صحبت کرده ایم.
    موفق باشید

    مصرف لیموترش برای دیابتی ها

    سلام نمیدونم حرف چه کسی رو گوش کنم امروزتوبرنامه اشپزی شبکه … آقای …. مجری برنامه سالادی درست کرد با انبه و هویج وگفت افرادیکه دیابت دارند “لیموترش رو حذف کنن” چون حکم سم داره برای قندیها !!!!
    ولی تا اونجاییکه من خبردارم انبه خودش سرشارازقند هست و نوع قندش هم زود جذب میشه به این مطلب اشاره نمیشه ولی لیمو این وسط مجرم اصلی دیابت معرفی میشه:
    من خواهش میکنم ازمحققین کشورمان اطلاعات صحیح بمردم بدن.

    آقای فیروز عزیز
    پاسخ به سوالات سلامت (تغذیه ، درمان) را از کارشناسان بخواهید و بپذیرید. راجع به لیموترش و بطور کلی قند میوه ها زیاد صحبت کرده ایم و نیاز به تکرار نیست اما مطمئنم مجری محترم تلویزیونی در مورد لیموترش اشتباه کرده اند و دلیلش هم عدم کارشناسی و اشراف ایشون به مطالب دیابت و تغذیه در این مورد میباشد.

    سلام اقای دکتر . خسته نباشید . شخصی که برای من بسیار عزیزه و دیابت نوع یک داره. و کلیه هاشونم مشکل پیدا کرده مجاز هست که روزی سه تا چهار لیمو رو به همراه اندکی عسل به صورت نوشیدنی استفاده کنن؟ که برای کلیشونم مفید باشه. ممنون از پاسخ شما.

    سلام
    اگه دیابتشون کنترل نیست و روی کلیه ها هم تاثیر نامطلوبش رو گذاشته ، چه اصراریه که عسل بخوره.
    گرچه در تغذیه دیابتی ها گفتیم که محدودیت داریم اماممنوعیت نه !!!
    در مورد بیماران با نارسایی کلیه شدید که امیدوارم بیمار شما در این گروه نباشه ، ممنوعیتهایی در میزان پروتئین مصرفی و بعضی املاح مثل پتاسیم وجود دارد.
    استفاده دائم از عسل و …. که بخواهید بصورت نوشیدنی اونم احتمالا “دائم” استفاده کنید توصیه نمیشه.
    در عین حال استفاده از عسل آنهم بصورت موردی ، مانعی نداره.

    راجع به لیمو ترش هم که بارهاصحبت کردیم.
    قند چندان قابل توجهی ندارد.

    با تشکر از پاسخ شما اقای دکتر . لطف کنید و راجب تغذیه خوب برای افراد با مشکل کلیوی در دیابت نوع ۱ هم صحبت کنیدو مطلب بگذارید. ایشون اصلا وضع کلیه هاشون خوب نیست اما باز هم رعایت نمیکنن شاید با ملاحظه نکات خانگی بشود کاری کرد.

    من در زمینه تغذیه ، اظهار نظر نمیکنم اما یکی از همکاران وب من بنام آقای دکتر حسین ایمانی در این زمینه تخصص و تجربه فراوانی دارند. آدرس و شماره تماس ایشون :
    پاسداران- بالاترازبرج سفید-مرکز خرید پاسداران -طبقه دوم واحد ١۲
    ۲۲۷۷۸۰۷۳

    سلام و خسته نباشید

    من مادرم دیابت داره و انسولین استفاده میکنه از نوع خودکاری
    گاهی من کدوی خام رو سالادی خورد میکنم با ماست و نعناع خشک و آبغوره مخلوط میکنم و میدم میخوره
    ولی جدیدا شنیدم که آبغوره قند داره حالا سوال من اینه که واقعا آبغوره قند داره؟؟؟
    با تشکر

    به مقدار قند موجود در ترشیجاتی مثل آب غوره ، اهمیتی ندهید.
    مقدار آب غوره مصرفی در سالاد اونقدر زیاد نیست که اگر آب انگور شیرین هم بود ، تاثیر آنچنانی در تغییر قندخون روزانه ایجاد کند.

    باسلام.
    مطلبی رو خوندن راجع به اینکه مصرف روزانه ۳۰ گرم آبغوره طبیعی بدون نمک بصورت ناشتا در آوردن پائین قند خون مفیده آیا درسته؟

    خیر

    سلام،من مازیار هستم،چند سالی هست دیابت دارم،انسولین هم استفاده کردم،کبد چرب هم دارم،حدود ۲ هفته هستش که با یک روش بسیار ساده انسولین رو کنار گذاشتم،وزنم حدود ۴ کیلو گرم کم شد،احساس خیلی خوبی دارم اونم با روشی بسیار ساده….!!!
    توصیه میکنم شما هم انجام بدید،اول اینکه نگرشتون رو نسبت به دیابت عوض کنین و اون رو به عنوان یک فرصت نگاه کنین،هرچه تو این چند سال بدنمون رو زیر فشار قرار دادیم با خوردن انواع غذل ها و بدون کنترل حالا وقتشه که جلوی این کارمون رو بگیریم،اونم قطع کردن کربوهیدرات در جیره غذاییمونه،من طی این دو هفته برنج و نان و همینطور چربی رو از غذام حذف کردم،ورزش رو هم جدی گرفتم،بدون انسولین قندم در طی این مدت حدود ۱۰۰ دور میزنه،وزنم هم خیلی خوب داره پایین میاده،حالت افت قند هم نداشتم(هیپوگلیسمی) مطمئنم که کبد چرب رو هم میتونم از بین ببرم،فقط این کار نیاز به اراده داره،اکثر ما انتظار داریم هرچی دوسداریم بخوریم و فقط قندمون کنترل باشه،چه با انسولین ، چه با قرص ولی بهتره در این رفتارمون تجدید نظر کنیم.

    با کلیات حرفهاتون موافقم بجز اینکه نمیشه انسولین همه کس رو قطع کرد و شروع به ورزش ، خام گیاهخواری و …. نمود.

    شرایط شما بعنوان یک فرد جوان و با کبد چرب حکایت از فردی که اضافه وزن دارد و شاید در مرحله ای بوده که جهت کنترل مقاومت به انسولین بالای بدن نیازمند انسولین درمانی شده بودیم با دیگران میتواند متفاوت باشد.

    طبیعی است اگر این مقاومت به انسولین که در مطالب مختلف سایت مکررا به آن پرداخته ایم پایین بیاید مثلا توسط کارهای خوبی که الان انجام میدهید ، نیاز به انسولین درمانی مرتفع میشود.

    ولی این کار قابل تعمیم به یک فر دیابتی “نوع یک” یا یک آقا و یا خانم با وزن کم و سابقه سالها مصرف انسولین بعد از سالها مصرف قرص ، نیست در این گروهها تولید انسولین قطع و یا کم شده که با کارهای خوبی مثل کارهای خوب شما بالا هم ” نمیرود”.
    موفق باشد

    سلام
    مادر بنده قند داره و اصلا اهمیت نمیده.
    راجب لیمو شنیدم به این صفحه رسیدم و خوندم، از همه نظرات هم استفاده کردم. آرزوی سلامتی دارم برای همه بیماران.
    نکته جالب برام کلمه عسل بود. دکتر منظورتون از عسل، عسل توی بازار هست یا عسل طبیعی؟
    ما عسل داشتیم که ۱۰ شب و ۶ صبح خوردیم تاثیری بر افزایش قند روزای قبل نداشت. خوردن این عسل به اندازه یه کاسه مرباخوری در روز ضرر داره یا خیر. منظورم خوردن این عسل هم برای من ۲۷ ساله بدون اینکه بدونم قند دارم یا نه. و هم برای مادرم که قندش ۴۰۰ گفته فکر کنم. انقدر بی اهمیتی میکنه که من حتی خبر ندارم چند هست و چند باید باشه.
    موفق باشید

    راجع به عسل مفصل صحبت کردیم.
    احتمالا منظورتان یک قاشق مرباخوری است نه یک کاسه.

    عسل طبیعی حاوی مواد مفیدی است که مطمئنا عسل تقلبی که همان شکر تغلیظ شده است فاقد آنهاست.
    عسل چه طبیعی و چه شکر تغلیظ شده در بدن قند خون را بالا میبرد که اگر مصرف دفعه پیش قند را بالا نبرده باشد دلیلش مصرف کم و البته مقدار متناسب داروی مصرفی مادر محترمتان بوده.
    مصرف عسل مثل هر ماده شیرین دیگری که منظورم شیرین کننده مصنوعی نیست ، قند را بالا میبرد و اینکه بگوییم عسل طبیعی قند را بالا نمیبرد یا عسل دیابتی داریم.
    کاملا و ۱۰۰ درصد اشتباه است.
    اما عسل بخورید در مقدار توصیه شده و متناسب با آن در داروی مصرفی و وعده غذایی فعلی و بعدی تغییراتی ایجاد نمایید تا قند خون در محدوده تعریف شده برای شما باقی بماند.
    موفق باشید

    باسلام من خودم یک ماه صبح ناشتا یه دونه لیمو با آب گرم می خوردم قندم از ۱۰۰رفت رو ۱۲۰ قعطش کردم آقای دکتر نظر شمو چیست .ممنون

    سلام
    بالا رفتن حدود ۲۰ واحد قند خون ، دلایل زیادی دیگری دارد که مطمئنا یک عدد لیمو نیست !!!
    بخاطر منافع مختلف لیمو خصوصا ویتامین ث در زمستان به مصرف آن ادامه دهید.
    نگران نباشید

    با سلام
    وقتتون بخیر. مادر من دیابت نوع ٢ دارن. گهگاهی قرص مصرف می کنن اما در کل با دارو و قرص مخالفن و چون ورزش می کنن (پیاده روی)، گاهی قرص نمی خورن و رو این موضوع پافشاری می کنن. راستش یه دیدگاهی هم دارن که اگه از الان قرص رو شروع کنن با گذشت زمان بدن عادت میکنه و اثر قرص از بین میره. این دیدگاه درسته آقای دکتر؟ لیمو ترش و سیر زیاد مصرف می کنن. در مورد لیموترش در حال سرچ بودم که علاوه بر لینک این صفحه، لینکهای دیگه ای هم اومد. به مطلب پایین برخوردم میخواستم نظرتون رو در این مورد بدونم. ممنون میشم
    (( دکتر حاجی فرجی ،متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: قند موجود در میوه ها به ویژه مرکباتی که حاوی ویتامین C هستند برای افرادیکه دیابت دارند اگر به اندازه مصرف شود مانعی ندارد به این دلیل که این مرکبات ترکیبی از گلوکزو فروکتوز است که قند خون را به آرامی تغییر می دهد لذا سطح ترشح انسولین برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ که انسولینشان کم به میزان نامناسبی ترشح می شود افزایش می یابد.))

    سلام
    راجع به تفکرات بیماران راجع به دیابت مفصل صحبت کردیم و با احترام فراوان باید عرض کنم که فرمایشات مادر محترمتان صحیح نمیباشد.
    این بیماری مزمن است و به مرور به دلیل کنترل نامناسب عوارض بوجود می آیند ،پس هرچه سریعتر کنترل صحیحتر رو بپذیرند از عوارض دورتر میشوند.
    اما راجع به فرمایشات این عزیز دانشگاهی عرض کنم : همون کلمه “اگر” که در متن آورده اند کل جمله را با پیش و پس داوری فراوان روبرو میکند و از صحت مطلب کم میکند.
    در کل این نقل قول را فراموش کنید یا ندیده فرض کنید ، چون افراط و تفریط در میوه خوردن زیاد رخ می دهد

    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ی چندمدته قندم رسیده به ۱۶۰ و توستلاد لیمو میریزم قند وشکر از برنامه غذتیی حذف کروم‌و زیر نظر دکتر تغذیه رفتم‌ولی خیلی از بیماری دیابت میترسم و فکرمو مشغول کرده آیا این قندم با این‌کارایی که گفتم پایین‌میاد و این دبابته الان؟؟ وزنم ۹۷ و سنم ۴۵

    سلام.
    راجع به لیمو ترش بطور مفصل صحبت کرده ایم که لازمه به مبحث خودش که با کمی جستجو در سایت قابل مشاهده است رجوع فرمایید.
    امادر تعریف دیابت گفتیم که قند ناشتای بالاتر از ۱۲۵ مهمه.
    آیا این قند خون ناشتا است یا بعد غذا.
    اضافه وزن که احتمالا دارید.
    به مباحث چاقی و تشخیص دیابت مراجعه فرمایید.

    سلام.
    من بعنوان خانم بارداری که قندم لب مرزه باید چگونه رژیمی رو رعایت کنم؟ مثلا در روز تا چه حد مجاز به خوردن کربوهیدرات هستم؟
    قبلا هم قندم بالا نبوده و بعد از اینکه باردار شدم دچار افزایش قند شدم.

    به مباحث دیابت “بارداری” و “پیش دیابت” مراجعه بفرمایید

    دیدگاه

    وب سایت

    کپی رایت © 2016. کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه پزشکی حافظ سلامت بوده و کپی برداری از مطالب با درج منبع بلامانع میباشد.

    قند موجود در میوه ها به ویژه مرکباتی که حاوی ویتامین C هستند برای افرادیکه دیابت دارند اگر به اندازه مصرف شود مانعی ندارد.

    متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: لیموترش جزو میوه‌هاست و همه میوه‌ها قند دارند اما میزان آن در میوه‌های مختلف تفاوت دارد. به علاوه، یک عدد لیموترش هیچ افزایشی در تغییر میزان قندخون ندارد در حالی که یکی از منابع خوب تامین‌کننده ویتامین C است. به عبارت دیگر، میوه‌هایی که مانند لیموترش اندیس گلایسمی پایینی دارند مشکلی برای مصرف‌کننده مبتلا به دیابت ایجاد نمی‌کنند. آیا بیماران دیابتی منع مصرف لیمو ترش دارند؟ پزشکان در زمینه مصرف لیمو ترش چه توصیه‌ای به بیماران دیابتی دارند؟ به نظر شما لیمو ترش قند دارد؟از بین بردن جای جوش با لیمو

     

     

    مصرف لیموترش برای دیابتی ها

     

    لیمو ترش دارای قند و فیبر می‌باشد فیبر موجود در لیمو ترش برای کنترل دیابت بسیار مفید می باشد. مصرف لیمو ترش قند افراد دیابتی را کاهش می‌دهد. پزشکان نیز توصیه به مصرف لیمو ترش برای افراد دیابتی دارند. به گفته‌ی محققان قندی که در لیمو ترش وجود دارد بسیار ناچیز است. در همه‌ی سبزیجات و میوه جات مقداری قند وجود دارد. ولی استفاده کم از این میوه و سبزیجات مشکلی را برای افراد دیابتی وجود نمی‌آورد.لیمو و زیبایی پوست و مو

     

     

     

    لیمو خاصیت آنتی اکسیدان دارد و جلوی بسیاری از سرطان‌ها را می‌گیرد و در رفع تصلب شرایین تاثیر فراوانی دارد. ویتامین آ و ب و ث در لیمو ترش به مقدار زیادی وجود دارد. ویتامین ث موجود در لیمو ترش سبب ایمن شدن بدن در مقابل بیماری‌ها خواهد شد. لیمو مقدار زیادی فیبر غیر محلول دارد و این یعنی اینکه لیمو ترش خاصیت ملینی دارد. مصرف لیمو ترش برای از بین بردن یبوست بسیار تاثیر گذار می‌باشد. لیمو ترش جزو گروه مرکبات می‌باشد و از نظر ویتامین C نیز غنی می‌باشد. برخی از فواید مصرف لیمو ترش همراه غذا عبارتند از: فرایند هضم بهتر و سالم‌تر می‌شود، سموم دستگاه گوارش شما را رقیق می‌کند، باعث از بین رفتن علائم سوءهاضمه، نظیر سوزش شکم، آروغ می‌شود. لیمو ترش به عنوان خوراکی ضد پیری نیز شناخته شده است. لیمو ترش بهترین ضدعفونی کننده برای بدن

    صبح‌ها آب گرم با لیمو ترش بخوریم

    ممنون از اینکه با زیبامون همراه بودین.

    این کارشناس تغذیه با تأکید بر این‌که در مصرف لیموترش نباید صرفاً به مصرف
    آب آن اکتفا کرد، افزود: فیبر موجود در آب میوه فیبر محلول است اما،
    پرزهای این میوه علاوه بر ویتامین C و آنتی‌اکسیدان باعث رسیدن فیبر
    نامحلول به بدن می‌شوند. لیموترش مبنع مناسبی برای بیماران دیابتی است و از
    بروز سرطان و هم‌چنین انواع سکته جلوگیری می‌کند. در فصل گرما می‌توان آن
    را در کنار آب مصرف کرد، چراکه عطش روزانه را کاهش می‌دهد و به افزایش زمان
    ماندگاری آب در بدن کمک شایانی می‌کند.
    یادگاری با اشاره به لزوم بریدن لیموترش با چاقوی تیز عنوان کرد: استفاده
    از چاقوی کند در بریدن لیمو منجر به از بین رفتن ویتامین C موجود در این
    میوه می‌شود و هم‌چنین در نگهداری آن باید مواردی همچون نگهداری با نایلون
    در یخچال مورد نظر قرار گیرد چراکه واکنش آن با هوای درون یخچال، ویتامین C
    موجود در لیمو را کاهش می‌دهد

    18 خاصیت لیمو ترش:

    ۱) آکنه:
    لیمو حاوی اسیدسیتریک است که برای درمان آکنه بسیار موثر است. ویتامین C
    موجود در میوه‌های استوایی برای طراوت پوست لازم است‌‌ همان طور که
    می‌دانید خوردن ناشتا یک لیوان آب ولرم با لیمو برای پوست مفید است. با
    استفاده از انگشت یا پنبه کمی آب‌لیموی تازه روی آکنه بمالید و بگذارید شب
    کامل روی پوست بماند. صبح روز بعد با آب صورت خود را بشویید. اگرچه ممکن
    است کمی ناراحت کننده باشد و شاید احساس سوزش کنید اما لیمو برای درمان
    آکنه بسیار مفید و کاربردی است. یک سهم آب‌لیموی تازه را با یک سهم آب گلاب
    و یا عسل رقیق‌شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بگذارید و
    سپس با آب بشویید. این عمل را ۲ بار، یک بار به هنگام صبح و یک بار عصر
    تکرار کنید. اگرچه این درمان‌ها طبیعی هستند اما در صورت حاد بودن آکنه و
    یا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنید.

    ۲) اضطراب را از بین می‌برد؛
    بررسی‌ها نشان می‌دهد لیمو تأثیر آرام‌بخش دارد و خستگی مفرط، سرگیجه،
    اضطراب، تنش و دستپاچگی را از بین می‌برد. استنشاق روغن لیمو، هوشیاری و
    قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد. برای افزایش توانایی کارمندان در محیط
    کار از خوشبوکننده با بوی لیمو استفاده می‌شود. اگر حالت عصبی و نگرانی
    دارید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بچکانید و بو کنید.

    مصرف لیموترش برای دیابتی ها

    ۳) آفت دهان؛ خاصیت
    ثابت‌شده ضدباکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می‌کند.
    کافی است روزی ۳ بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره
    کنید اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش
    کاهش پیدا می‌کند.

    ۴) تب؛ تب و لرز
    می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد اما لیمو همیشه یک درمان مفید است. هر
    ۲ساعت یک لیوان آب جوش با کمی عسل و آب یک لیموی ترش و تازه بخورید تا تب و
    لرز شما از بین برود.

    ۵) میخچه و پینه بستن پوست:
    پماد لیمو را یک شب کامل روی می‌خچه و پوست پینه‌بسته بمالید. یا اینکه
    برشی به ضخامت حدود ۵ میلی‌م‌تر را روی می‌خچه قرار دهید و با باند ببندید.

    ۶) اگزما: اگر از عفونت
    پوستی مانند اگزما رنج می‌برید، لیمو می‌تواند تسکین دهنده باشد. ۸ قطره
    روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل رقیق‌شده مخلوط
    کنید. سپس پارچه تمیز را به آن محلول آغشته کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مدت
    ۱۵ دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید. این روش نه تنها عفونت را کاهش
    می‌دهد بلکه خارش را نیز از بین می‌برد. عسل نیز مانند لیمو خاصیت
    ضدالتهابی دارد و روند بهبود را تقویت می‌کند.

    ۷) خستگی مفرط: افرادی
    که مسافت‌های طولانی پیاده‌روی می‌کنند، با احساس خستگی می‌توانند با ایجاد
    سوراخی روی لیمو با استفاده از نی آب آن را بمکند تا علاوه بر احساس
    تازگی، از خواص دارویی لیمو استفاده کنند. کاوشگران برای محافظت از
    عفونت‌های منطقه استوایی نیز از لیمو استفاده می‌کنند. مقدار کمی آب‌لیمو
    نسبت به مقدار زیاد آب، تشنگی را به طور موثر رفع می‌کند. مسافران با تجربه
    تصریح می‌کنند، افزودن کمی آب‌لیمو به آب آشامیدنی معمولی در شهرهای
    مختلف، باعث ضدعفونی و مانع بیماری بر اثر حساسیت به آب‌های آلوده می‌شود.
    از آنجایی که روغن لیمو فعالیت مغز را تحریک می‌کند، هر زمانی که بدون هیچ
    دلیلی احساس خستگی کردید و یا اینکه به سختی می‌توانید تمرکز کنید، ۴ قطره
    روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و هر چند ساعت یک لیوان آب‌لیمو
    بخورید.

    ۸) بوی نامطبوع دهان:
    لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه‌ها، کشیدن سیگار و یا کمبود
    بزاق ایجاد شده را رفع می‌کند. برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور
    کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو
    پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند مفید باشد.

    ۹) فشار بالای خون: پیاز
    و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشارخون بالا مقابله می‌کند. ۳ حبه
    سیر را له کنید، یک پیاز را ریز خرد و با ۴ لیوان شیر کم چرب یا شیر سویا
    به جوش بیاورید و سپس زیر آن را خاموش کنید. پس از ۵ دقیقه مخلوط به دست
    آمده را از صافی رد کنید و در یخچال قرار دهید. آب ۳ لیمو را به آن اضافه
    کنید و در طی روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، خوب است بدانید
    که پکتین در لیمو همراه با ماده مغذی دیگری، در کاهش چربی خون موثر است.

    ۱۰) گزیدگی: روی محل
    گزیدگی، ۲ قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای‌خوری عسل بمالید، برای دور
    نگه داشتن حشرات، ۲۰ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و در هوا
    بپاشید. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نیز دور نگه می‌دارد.
    قرار دادن پنبه آغشته به روغن لیمو در اتاق‌خواب نیز حشرات را دور نگه
    می‌دارد. اگر در هوای آزاد قرار دارید، ۱۰ قطره روغن لیمو را به کمی روغن
    آفتاب‌گردان اضافه کنید و به پوست خود بمالید.

    ۱۱) بی‌خوابی: بررسی‌های
    متعددی نشان داده ترکیبی از روغن لیمو همراه با بابونه، سنبل‌الطیب و رازک
    اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث خواب منظم می‌شود.

    ۱۲) درد: آب‌لیمو تأثیر
    قوی قلیایی روی بدن دارد و عامل طبیعی در برابر اسید اضافه بدن است. این
    اسید اضافه موجود در بدن، نقشی مهم برای دردهای روماتیسم دارد. روزی ۳ بار
    یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو بخورید و در صورت شدت درد، به هر یک
    لیوان، آب ۲ عدد لیمو اضافه کنید.

    ۱۳) تقویت معده: پس از
    هر وعده غذایی، یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو تازه بخورید. اسید موجود
    در لیمو، تولید اسید معده و فعالیت عضلات معده را تحریک می‌کند.

    ۱۴) واریس: روغن لیمو
    خاصیت تقویت‌کننده رگ‌ها را دارد که با واریس مقابله می‌کند. ۶ قطره روغن
    لیمو را با ۵۰ میلی‌لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس
    مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی
    ماساژ دهید. برای جان تازه بخشیدن به رگ‌ها، ۸ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن
    سرو و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب وان بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب
    بنشینید.

    ۱۵) مویرگ‌ها: مصرف
    لیموترش موجب استحکام مویرگ‌ها می‌شود و خاصیت ضدمیکروبی در خون دارد. مصرف
    لیموترش از خونریزی جلوگیری می‌کند و بیوفلاونوئیدهای موجود در آن خاصیت
    شکنندگی مویرگ‌ها را کاهش می‌دهد.

    ۱۶) قلب: نقش ویتامین C
    در بدن خنثی کردن نیتروزامین‌هاست و پکتین موجود در لیموترش موجب کاهش
    کلسترول بد خون می‌شود که برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است.

    ۱۷) بدن، ذهن و روح:
    پزشکان متخصص چاقی معتقدند چاق‌ها اگر هرروز صبح آب یک عدد لیمو را در یک
    لیوان آب ولرم بریزند و میل کنند زود‌تر لاغر می‌شوند. همچنین خوردن این
    شربت صبحگاهی موجب می‌شود شما تا آخر روز نشاط و سرزندگی داشته باشید.
    همچنین شربت آب‌لیمو چشم‌ها را درخشان و پوست را با طراوت می‌کند.

    ۱۸) سرماخوردگی: با توجه
    به مقدار بسیار زیاد ویتامین ث موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت
    سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی مصرف
    مخلوطی از آب‌لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است. مصرف
    آب‌لیمو همچنین باعث کاهش تب در افراد بیمار می‌شود.

    .(ایسنا)

    احمد اسماعیل‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با خواص تغذیه‌ای و درمانی لیموترش اظهار داشت: لیموترش حاوی ویتامین C فراوان بوده و تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد مصرف این ماده غذایی سبب تقویت سیستم ایمنی و ساخت کلاژن بیشتر در بدن جهت استفاده در پوست،‌مو و استخوان به ویژه در کودکان در حال رشد می‌شود.

    وی افزود: فیبر موجود در لیموترش باعث کندی جذب قند و چربی در بدن شده بنابر این مصرف آن از ابتلا به دیابت و چربی خون پیشگیری می‌کند.

    این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه لیموترش علاوه بر ویتامین C حاوی پتاسیم نیز است، گفت: بنابر این مصرف این ماده غذایی علاوه بر کنترل فشارخون از ابتلا به پرفشاری و پیشرفت آن پیشگیری می‌کند. بنابر این توصیه می‌شود به طور کلی همه افراد روزانه مصرف دو لیموترش را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

    اسماعیل‌زاده بیان داشت:‌از طرفی در کشور ما مصرف نمک بالا بوده و این مسئله عامل اصلی پرفشاری به شمار می‌رود بنابر این افراد دچار پرفشاری خون یا کسانی که محدودیت مصرف نمک همچون بیماران کلیوی دارند، بهتر است از لیمو ترش به عنوان طعم‌دهنده استفاده کنند.

    عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: فیبر موجود در لیموترش نیز برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی مطلوب است و از ابتلا به سرطان‌های این دستگاه از بدن پیشگیری می‌کند.البته افراد مبتلا به زخم معده و رفلاکس بهتر است این ماده غذایی را کمتر استفاده کنند.

    مصرف لیموترش برای دیابتی ها
    مصرف لیموترش برای دیابتی ها
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *