ماست و خیار

دوره مقدماتی php
ماست و خیار
ماست و خیار

ماست و خیار یکی از چاشنی‌های ایرانی است که مواد اصلی آن ماست و خیار است و در هر نقطه از ایران به سبک خاصی تهیه می‌شود.

برای تهیه ماست و خیار، خیار را به صورت نگینی خورد کرده و با ماست که می‌تواند ترکیبی از ماست ترش و ماست خامه‌ای باشد مخلوط می‌کنند. همچنین می‌توان پیاز ، سیر خرد شده و کاهو را هم به آن اضافه کرد. برای معطر شدن ماست و خیار از نعناع خشک، آویشن و گل محمدی هم استفاده می‌شود. همچنین می‌توان نمک و فلفل را نیز به مقدار دلخواه به آن اضافه کرد.

در بعضی از مناطق ایران به ماست و خیار گردو و کشمش هم اضافه می‌کنند.[۱][۲]

 مواد لازم چاشته ماست خیار ماست چکیده یا خامه ای 200 گرمخیار 1 عددپیازچه 4 ساقهسیر 1 حبهنعناع تازه خردشده 2 قاشق سوپ خورینمک و فلفل به میزان لازمبرگ نعناع تازه برای تزیین

طرز تهیه چاشته ماست خیار     ابتدا خیار را تمیز می شوییم و سپس آن را با پوست، ریز خرد می کنیم. پیازچه ها را تمیز شسته و ضدعفونی می کنیم و سپس ریز خرد می کنیم.    در یک ظرف مناسب، ماست چکیده را می ریزیم و سیر له شده و نمک و فلفل و پیازچه و نعناع خرد شده و خیار را در آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. وقتی مواد کامل مخلوط شدند، روی آن را با برگ نعناع تزیین می کنیم. این چاشته را می توان با نان تست سرو کرد.

دوره مقدماتی php

چاشته ماست خیار جزو پیش غذا – گوناگون میباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه چاشته ماست خیار را می توانید در وعده پیش غذا – سرو کنید . توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

درباره خواص ضدسرطانی خیار و فواید ماست برای تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن زیاد شنیده‌ایم. اما خواص ترکیب خوش‌طعم و محبوب ماست و خیار به همین موارد محدود نمی‌شود. در این مطلب همه آنچه که درباره فواید ماست خیار باید بدانید را با شما در میان می‌گذاریم و طرز تهیه ماست خیار خوش‌طعم و لذیذی را هم به شما آموزش می‌دهیم.

در قدیم مردم خاورمیانه بر این باور بوده‌اند که حضرت ابراهیم به دلیل استفاده مستمر و روزانه از ماست، عمری طولانی همراه با سلامتی داشته است. اولین ماست‌ها احتمالاً به صورت اتفاقی تولید شدند،  به این صورت که وقتی شیر را داخل کیف‌هایی که با پوست بز ساخته شده بود می‌ریختند و حمل می‌کردند، باکتری‌های موجود در پوست بز باعث تخمیر شیر می‌شدند و ماست به دست می‌آمد. در قدیم تصور می‌‌شد که بلغاری‌ها اولین افرادی بودند که ماست درست کردند، اگر چه بعدها کشف شد که مردم کشورهای دیگر نظیر ایران و هند از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح از ماست استفاده می‌کردند.

زیست شناسان روسی در اواسط سده بیستم به این نتیجه رسیدند که باکتری تخمیر شیر (لاکتوباسیلوس) برای سلامتی مفید است و سعی کردند استفاده از ماست را در اروپای شرقی و مرکزی افزایش دهند. اولین کارخانه تولید ماست در سال ۱۹۱۹ در شهر بارسلونای اسپانیا تاسیس شد و به دنبال آن مصرف ماست در کل اروپا روز به روز افزایش یافت.

در ادامه افزایش مصرف ماست در جاهای مختلف دنیا کم کم به این نتیجه رسیدند که می‌توانند ماست را با مواد دیگری مانند اسفناج، بادمجان، خیار و … ترکیب کنند و میان عده‌های جذاب و خوشمزه‌ای برای خود تهیه کنند. در ادامه این مطلب با خواص ماست‌خیار و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد.

عناصر اصلی تشکیل دهنده این پیش غذا یا میان وعده ماست و خیار است.طبع ماست و
خیار هر دو سرد است و پیشنهاد می‌شود هنگام تهیه آن از افزودنی‌هایی با طبع گرم مانند
گردو،کشمش، شوید و نعنا استفاده کنید.ماست و خیار

خیار، با رنگ سبز روشن تا سبز تیره، میوه‌ای بسیار مرطوب با دانه‌های خوراکی است که علاوه بر ماست خیار در انواع ساندویچ‌ها ، سالادها و آبمیوه‌ها به کار می‌رود. این میوه، آب فراوانی دارد و برای تامین آب بدن بسیار مفید است. خیار کالری پایینی دارد و در رژیم‌های لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن در زیبایی پوست و مو هم بسیار کاربرد دارد.

خیار میزان زیادی پتاسیم دارد و می‌تواند برای کنترل فشار خون استفاده شود البته بدون اضافه کردن نمک. به علاوه خیار برای درمان بیماری‌های نارسایی کلیه، بیماری‌های کبد و لوزالمعده و ریه، معده، دندان و لثه مفید است. آب خیار برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، نقرس و اگزما بسیار مفید است. خیار دارای ویتامین k است که در پیشگیری به وجود آمدن سلول‌های سرطانی موثر است.

از ماست‌خیار به همراه تمشک و مقداری نعنا به عنوان لاغر کننده استفاده می‌شود. از طرفی مصرف ماست به صورت روزانه می‌تواند سود زیادی برای بدن انسان داشته باشد. از این خواص می‌توان به اشتها آوری، چاق‌ کنندگی، دفع سموم، رفع یبوست، خاصیت ضد میکروبی، خاصیت ضد سرطانی، خاصیت کاهنده چربی خون و همچنین زیبایی پوست و… اشاره کرد.

بنابراین ترکیب ماست‌خیار می‌تواند به عنوان یک میان وعده با مزایای بی‌شمار برای بدن انسان و در عین حال کم کالری و کم چربی استفاده شود.

پاک کردن آرایش یکی از مهم‌ترین کارهایی است که خانم‌ها باید هر شب قبل از
خواب آن را انجام دهند. بسیاری از خانم‌ها برای پاک کردن آرایش صورت اغلب از مواد
شیمیایی استفاده می‌کنند در صورتی که مواد طبیعی و ارزان قیمت مثل ماست خیار دارای
خاصیت پاک کنندگی، ضد التهابی و شاداب سازی پوست هستند.

ماست‌خیار هم خاصیت تسکین‌دهنده برای پوست دارد و هم خاصیت خنک‌کننده و همینطور دارای خواص ضدالتهابی و شاداب‌سازی پوست است. تولیدکنندگان بسیاری از کرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و انواع لوازم آرایشی، با استفاده از همین خواص ماست خیار، فرمول شیمیایی محصولات خود را به دست می‌آورند. ماست خیار سرد واقعا نقش خوبی در پاک کردن مواد آرایشی و شیمیایی از روی صورت دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاکسازی کامل صورت است.

برای این کار باید پوست خیار را جدا کنید و آن را کاملا بکوبید تا به خمیر تبدیل شود. بعد به آن ماست اضافه می‌کنید. سپس ماست خیار را به کمک پنبه و با حرکات دایره‌ای روی پوست بکشید و بعد از چند دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید. استفاده از روغن زیتون در ترکیب ماست خیار می‌تواند تاثیر این ترکیب را برای پاک کردن مواد آرایشی غلیظ، بیشتر ‌کند. ماست خیار یکی از مواد خوراکی مهمی است که هم به ترمیم پوست‌های خشک کمک می‌کند و هم تاثیر شگرفی در پاک کردن مواد آرایشی دارد.

این پیش‌غذا در مناطق مختلف به روش‌های گوناگون و به کمک افزودنی‌های مختص همان مناطق تهیه می‌شود. در ادامه این مطلب با روش معمول تهیه این  پیش غذای خوشمزه آشنا خواهید شد.

خیار را به صورت طولی برش بزنید و با قاشق دانه‌های آن را جدا کنید سپس آن را رنده کنید. خیار رنده شده را به ماست اضافه کرده و به همراه سایر مواد و افزودنی‌ها مخلوط
کنید و میل نمایید.

ماست خیار یونانی که به زاتزیکی معروف است، دارای افزودنی‌هایی مانند سرکه سیب، شوید، پنیر فتا و آب لیمو ترش است و به کمک ماست یونانی تهیه می‌شود. این نوع از ماست‌خیار بیشتر در رستوران‌های یونانی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه سرو می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از این افزودنی‌ها هم برای تهیه این پیش غذا استفاده کنید.

A post shared by لذت زندگی به روایت کاله (@kallehbrand) on Jul 30, 2019 at 5:14am PDT

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طبيعي است كه ماست براي افزايش طول عمر كاملا مؤثر است در كشورهايي مانند يونان و ايسلند و ژاپن و …. اميد به زندگي در سطح بالايى قرار دارد و نه تنها ماست با داشتن كلسيم باعث تقويت استخوانها شده بلكه افرادي كه از بي خوابي رنج مى برند مى توانند به نحو احسني از اين معجون طبيعي استفاده كنند
ماست يعني يك زندگي سالم و تندرست قدر انرا بدانيد

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
تهیه ماست و خیار به نظر ساده‌ترین کار در دنیا می‌آید. اما قرار است ما به شما ترفندهایی یاد دهیم که همین کار ساده به لذیذترین خوردنی در وعده غذایی شما تبدیل شود.

در هر منطقه از ایران ماست و خیار را با شیوه‌های خاص خودشان درست می‌کنند. در برخی نقاط به آن گردو و کشمش اضافه می‌کنند، در برخی نقاط دیگر تنها خیار می‌ریزند.

برای درست کردن ماست و خیار ویژه ما کافی این کارها را انجام دهید:

مواد لازم:

ماست و خیار

خیار : سه عدد متوسط

ماست: 200 گرم

پیاز سفید:  یک عدد متوسط (به جای پیاز سفید در فصلش می‌توانید از پیازچه استفاده کنید)

سیر : یک حبه

آویشن : یک قاشق چای‌خوری (پودر شده)

نعنا خشک: یک قاشق چای‌خوری

گل محمدی: یک دوم قاشق چای‌خوری (پودر شده)

نمک: به مقدار لازم

فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور کار:

نکته مهم در تهیه این ماست ریز کردن نگینی مواد اولیه آن است. خیلی‌ها خیار و پیاز را رنده می‌کنند اما طعمی که ماست و خیار با مواد اولیه نگینی می‌گیرد، چیز دیگری است.

برای نگینی کردن خیار کافی است سه برش در طول آن و سه برش در عرض آن بزنید و آن را روی تخته قرار دهید. آنگاه از ارتفاع آن را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید.

البته که نگینی ریز کردن خیار و پیاز کمی وقت‌گیر است و رنده کردن دوای درد زندگی ماشینی امروز. اما برای لذت بردن از غذا، بهتر است کمی حوصله داشته باشید و وقت بگذارید.

سیر را بسیار ریز خرد کنید. ماست را در ظرف آن بریزید. بهترین نوع ماستی که می‌توانید به کار ببرید ترکیبی از ماست ترش و ماست خامه‌ای است. ترکیب 50 – 50.

آویشن، نعنا و گل محمدی را هم به آن اضافه کنید. خیارهای نگینی، پیاز و سیر هم یادتان نرود. فلفلی که به کار می‌برید بهتر است دانه فلفل سیاه باشد تا آن را در فلفل‌دان‌های آسیابی در همان لحظه روی ماست آسیاب کنید.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved

ماست و خیار
ماست و خیار
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *