علت کم کاري غده تيروئيد چيست

دوره مقدماتی php
علت کم کاري غده تيروئيد چيست
علت کم کاري غده تيروئيد چيست

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

آیا از پوست خشک رنج می برید و نمی دانید چه کار کنید؟ دلایل متعددی برای تهیه کرم صورت در خانه وجود دارد. فراهم کردن محصولات مراقبت از پوست در منزل، به شما این امکان را می دهد که در انتخاب نوع مواد یا اجزاء تشکیل دهنده کرم، نقش داشته باشید و از مصرف مواد شیمیایی دوری کنید. علاوه بر این، می تواند باعث پس انداز پول شما شود زیرا خرید کرم از بازار، ممکن است گران باشد. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست …

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که دچار گرفتگی گوش شده باشید؟ حتما جواب شما بله است. اکثر افراد برای یکبار هم که شده این گرفتگی را تجربه کرده اند. در سفرهای هوایی بیشتر دچار گرفتگی گوش می شویم. البته این مشکل در سفرهای جاده ای نیز زیاد بروز می کند. در این مقاله از بخش حلق، گوش و بینی دکتر سلام ، به بررسی گرفتگی گوش می پردازیم. در انتها به آموزش درمان گرفتگی گوش با کمک روش های خانگی و راه های …

در مورد کتون های اگزوژن چه می دانید؟ فواید و عوارض مصرف این کتون ها چیست؟ محققین بر این باورند که انسان ها و بسیاری از گونه های حیوانی در تکامل این قابلیت را کسب کرده اند که با ساخت کتون بادی ها، شانس بقای خود را در زمان گرسنگی و کمبود غذا افزایش دهند. کتون ها برای عضلات، مغز و بقیه بافت ها در زمان های استرس زا مثل هنگامی که فرد ناشتا است یا در حال انجام تمرین های مقاومتی می‌ باشد، بسیار …

دوره مقدماتی php

در مورد سندروم پیکا چه می دانید؟ آیا تا به حال با فردی روبرو شده اید که خاک می خورد یا مدام موهایش در دهانش باشد و آنها را بجود؟ این افراد به این سندروم پیکا مبتلا هستند. آیا این سدروم با بیماری های روانی در ارتباط است؟ آیا عوارضی به دنبال دارد؟ در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی این سندروم خواهیم پرداخت و در مورد راه های تشخیص و درمان آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. سندروم …

در مورد نیستاگموس یا دودوئک چه می دانید؟ نیستاگموس همان لرزش چشم است. گزارش شده‌ است که نیستاگموس در حدود 1 نفر در هر ۱۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و فراگیر تر از آن چیزیست که فکر می کنید. درمان های نیستاگموس چیست و به چه دلایلی ایجاد می شود؟ چه علائمی دارد و آیا از همان ابتدا میتوان این مشکل را تشخیص داد؟ در این مقاله از بخش چشم پزشکی دکتر سلام به بررسی این بیماری می پردازیم. با ما همراه …

علت کم کاري غده تيروئيد چيست

نوتروپیک ها (که به عنوان داروهای هوشمند هم شناخته می شوند) در دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. یکی از این داروها هم که ممکن است اخیرا …

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه قد، بستگی زیادی به …

در مورد جراحی پرده گوش چه می دانید؟ آیا میتوان پارگی پرده گوش را با جراحی درمان کرد؟ این جراحی در چه سنینی قابل انجام است؟ همانطور که …

آیا از پوست خشک رنج می برید و نمی دانید چه کار کنید؟ دلایل متعددی برای تهیه کرم صورت در خانه وجود دارد. فراهم کردن محصولات مراقبت از …

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که دچار گرفتگی گوش شده باشید؟ حتما جواب شما بله است. اکثر افراد برای یکبار هم که شده این گرفتگی را …

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری …

گوش دادن آهنگ در بارداری چه فوایدی دارد؟ گفته می ‌شود که موسیقی قابلیت‌ های شفا بخشی دارد و تاثیر آرامش ‌بخشی بر روی …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آمینو اسیدهای زنجیره ای (BCAAs) به تازگی به عنوان یک مکمل ورزشی که می تواند ساختار عضلانی را افزایش دهد و بهبود سریع تر …

تمرینات کگل معکوس یک تمرین کششی ساده است که به شما کمک می کند که کف لگن خود را شل و آرام کنید. انجام …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اگر از خستگی مداوم و بی‌دلیل رنج می‌برید شاید بهتر است مراقب عملکرد غده‌ی تیروئید خود باشید. این غده‌ی پروانه‌ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون، سوخت‌وسازِ بدن را کنترل می‌کند. از جمله بیماری‌های مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است. این بیماریِ خاموش ممکن است سال‌ها در بدن فرد مبتلا باقی بماند ولی به درستی تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری گمراه می‌شود.

علت کم کاري غده تيروئيد چيست

بیشتر مواقع کم کاری تیروئید، به مشکلات تیروئيد مربوط نمی‌شود، بلکه عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن، این بیماری را ایجاد می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی،‌ راه مناسبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم کاری تیروئید است. به گفته‌ی دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم کاری تیروئید دارند مبتلا به هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های غده‌ی تیروئيد حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر، ابتدا باید منشاء بیماری کشف شود و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. برای درمان کم کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز آن، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده است.

اولین خط دفاعی برای درمان کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می‌برند. برای رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو می‌آورند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد سایر بیماری‌ها و نوسان در قند خون، عملکرد تیروئید را نیز دچار مشکل می‌کنند.

یک رژيم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و… حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

چربی دوست شما است و کلسترول ماده‌ی سازنده‌ی مسیرهای هورمونی بدن است. اگر به میزان کافی چربی و کلسترول مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن تشدید می شود. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود، تعادل ایجاد کنید.

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند، مصرف گلوتن ممکن است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئيد شود.

گواتر بیماری تورم غده‌ی تیروئيد است. به آن دسته از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارند، گواترزا یا گواتریژن (Goitrogens) گفته می‌شود. این مواد عبارتند از: انواع کلم (بروکلی، بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهیِ آبی، بادام‌ زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به صورت پخته منعی ندارد چون پخت‌وپز مواد گواترزا را غیرفعال می‌کند، همچنین می‌توان از تربچه و شاهیِ آبی در حد اعتدال استفاده کرد.

گلوتاتیون (Glutathione) یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در کاهش علائم هاشیموتو موثر است. این آنتی‌اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند، بافت تیروئید را التیام می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند.

غذاهای کمی حاوی گلوتاتیون هستند، اما برخی از مواد غذایی به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می‌کنند: مارچوبه، کلم بروکلی، هلو، آووکادو، اسفناج، سیر، کدو، گریپ فروت و تخم مرغ خام از این جمله‌اند. ماده‌ی گیاهی موجود در کلم بروکلی، گل کلم و کلم (خوراکی‌های گواترزا) به افزایش ذخیره‌ی گلوتاتیون کمک می‌کند.

همانطورکه در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند، غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنش‌های خودایمنی را در بدن افزایش می‌دهند. برای کاهش علائم بیماری‌های خودایمنی، مراقب حساسیت‌های غذایی خود باشید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. در حدود ۲۰٪ از عملکرد تیروئيد به میزان کافی این باکتری‌ها در روده بستگی دارد. برای حفظ میزان این باکتری‌ها باید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

التهاب سیستمیک، پاسخ التهابی بدن به برخی از عوامل بیماری‌زا است. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، یکی از عوامل ایجادکننده‌ی این نوع التهاب در بدن است. اغلب التهاب‌های سیستمیک و بیماری‌های خودایمنی به یکدیگر مرتبط هستند. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری‌شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کند.

سندروم خستگی آدرنال در نتیجه‌ی کاهش فعالیت غده‌ی آدرنال ایجاد می‌شود. ارتباط تنگاتنگی میان تیروئید و غده‌ی آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم‌کاری تیروئید، عملکرد این غده نیز بررسی می‌شود.

غده‌ی تیروئيد بسیار حساس است و به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. تمرینات آرام‌بخشی مثل یوگا با کاهش استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت‌وساز بدن، علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.

تیروئيد به اشعه حساس است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به غده‌ی تیروئيد، در مطب دندان‌پزشکی از یقه‌ی محافظ استفاده کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

علت کم کاري غده تيروئيد چيست

مرسي توضيحاتتون اميد بخش و كامل بود بسيار سپاس❤️❤️❤️

بند ۶ و ۷ با هم در تضاد هستند

درود بر شما
خیلی هم در تضاد نیستن، کلم بروکلی و اسفناج رو می‌تونید به‌صورت آب‌پز و بقیه رو متعادل یا خیلی کم مصرف کنید.

سلام من حنانه هستم ۱۴ سالمه از قم
من دچار بیماری کم کاری تیروئید شده ام و این کم کاری من را چاق کرده است
سه ماهه که دارم قرص لووتیروکسین میخورم ولی اصلا به بدنم اثر نزاشته و بدتر شده
رژیم غذایی ام را کنترل و هرچقدر هم که ورزش میکنم نمیتونم کاهش وزنم را ببینم و ۴ کیلو اضافه کرده ام
در این هفته های آخر سرگیجه ی شدید داشته ام واین سرگیجه ها دچار سر درد شده اند
لطفا یه نظری به من بدهید تا بتونم این کم کاری را درست کنم
با تشکر

سلام حنانه عزیز
بهتره نکاتی رو که در این مقاله بهشون اشاره شده در نظر داشته باشید و روند درمان‌تون رو تحت نظر پزشک مجرب ادامه بدین. براتون آرزوی سلامتی دارم.

خواص خوراکی ها

نوشیدنی کامبوجا و ۸ خاصیت اثبات شده آن برای سلامتی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

آخرین مطالب

چگونه در پیام‌های نوشتاری، منظورمان را به‌درستی منتقل کنیم؟

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی؛ میان وعده‌ای خوشمزه برای فصول سرد سال

۱۰ تکنیک ماساژ صورت با قاشق برای جوان سازی پوست

خواص گل همیشه بهار یا کالاندولا؛ ۱۱ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن

علت سندرم قلب شکسته؛ علائم و درمان آن

ترین های جهان

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




غده تیرویید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن (نای) است و هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌کند. هورمون‌های تیروئید در رشد جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، حفظ دمای بدن و تولید انرژی و سوخت و ساز بدن تاثیر بسزایی دارند.


علت کم کاري غده تيروئيد چيست




نقش اصلی غده تیرویید، تنظیم سوخت و ساز و عملکرد سلول‌های بدن از طریق ترشح هورمون‌های  تیروئید به داخل خون است.

کم کاری غده تیروئید، در سنین 15 تا 40 سالگی شایع است و بیشتر در خانم‌ها بروز می‌کند.

 

علل کم‌کاری تیروئید

ویروس‌ها و میکروب‌های مختلفی در بروز آن نقش دارند، ولی کمبود ید می‌تواند در بروز این بیماری نقش اول را داشته باشد. کمبود ید در مناطق کوهستانی بیشتر دیده می‌شود. این مشکل با مصرف نمک‌های یددار رفع می‌شود.

 

علایم کم کاری تیروئید

در کم کاری تیرویید، ترشح هورمون های تیرویید کمتر از حد معمول است و منجر به بروز علایمی نظیر خستگی زودرس، ضعف، بی حالی، ریزش مو، یبوست، خشکی پوست، احساس سرما، اختلالات قاعدگی و افزایش وزن در حد 3 تا 5 کیلوگرم می‌شود.

کم کاری تیرویید موجب پایین آمدن سطح هورمون تیروئید و کاهش سروتونین و در نتیجه منجر به بروز افسردگی می‌شود.

به طور کلی علائم کم کاری تیروئید عبارت است از: کم شدن تحمل به سرما، کم شدن اشتها، درد قفسه سینه، موی خشن یا با رشد کند، نامنظم بودن ضربان قلب، افزایش وزن یا لاغری شدید، بی‌حالی، خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی، اختلال روانی، افسردگی، روان‌پریشی یا ضعیف شدن حافظه، تجمع مایع در بدن (خصوصا در اطراف چشم‌ها)، حالت خمودگی در صورت و پایین افتادگی پلک‌ها، خشن شدن پوست،‌ کم شدن تحمل به داروها، کم شدن میل جنسی و ناباروری، اختلالات قاعدگی، کم‌خونی،‌ کرختی یا گزگز دست‌ها و پاها، کلفت یا خشن شدن صدا.

 

مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید

– کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌توانند تاثیر مستقیمی بر ایجاد زخم معده داشته باشند.

– کم کاری تیروئید ممکن است باعث یبوست شود.

– بیماری‌های تیروئیدی می‌تواند باعث سیاهی زیر چشم شود.

– کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و ناخن شود.

– کم‌کاری غده تیروئید موجب بی اشتهایی می‌شود.

– کم‌کاری تیروئید، گرچه علت افزایش وزن نیست، ولی سوخت وساز بدن را کند کرده و باعث ذخیره شدن کالری به‌صورت چربی می‌شود.

– مشکلات غده تیروئید می‌تواند باعث تهوع شود.

– مشکل تعریق زیاد که در سنین بالاتر بروز می‌کند، می‌تواند به دلیل ترشحات غده هیپوفیز و تیروئید ایجاد شود.

– بیماری تیروئید، هم پرکاری و هم کاری کاری آن می‌تواند ایجاد خارش کند.

– کم کاری تـیروئید باعث قاشقی شکل شدن ناخن می شود.

– کم کاری تیروئید موجب پر مویی می‌گردد.

– زنانی که به عارضه کم کاری تیروئید مبتلا هستند، میزان خطر ابتلا به سرطان کبد در آنان بیش از دیگر زنان است. این یافته در مردان صدق نمی‌کند.

عوارض داروهای کم کاری تیروئید

تپش قلب، لرزش دست‌ها، اسهال و عادت‌ماهیانه‌های نامنظم از عوارض جانبی این داروهاست.

در صورت مصرف همزمان این داروها و داروهای ضددیابت، حتماً با پزشک مشورت کنید.

این داروها ممکن است به بیماری قلبی یا افزایش فشار خون منجر شوند.

مصرف داروی لووتیروکسین، با افزایش خطر شکستگی‌های استخوانی در سالمندان رابطه دارد.

 

لووتیروکسین، دارویی برای درمان کم کاری تیروئید

لووتیروکسین معمولاً روزی یک بار با شکم خالی خورده می‌شود. مهم است که هر روز ساعت معینی مصرف شود.

علت کم کاري غده تيروئيد چيست

معمولاً بهتر است، ناشتا خورده شود تا بعداً فراموش نشود.

این دارو می‌تواند بی خوابی ایجاد کند، لذا مصرفش در صبح بهتر است.

هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض این که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظم دارویی‌تان بازگردید.

مقدار دارو را دو برابر نکنید. اگر دو نوبت یا بیشتر را فراموش کردید، برای تعیین یک برنامه جدید با پزشکتان مشورت کنید.

 

مواد غذایی بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید

کمبود ید، یکی از عوامل ایجاد بیماری تیروئید می‌باشد. بهترین منابع تامین ید مورد نیاز بدن، غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌هایی که در آب شور زندگی می‌کنند، هستند. هر فرد سالم روزانه به 150 میکروگرم ید نیاز دارد.

دریافت ناکافی سلنیوم نیز منجر به پیشرفت کم کاری تیروئید می‌شود. در واقع کمبود سلنیوم مشکلی است که در اختلالات تیروئیدی اغلب نادیده گرفته می‌شود. در حالی که نقش این عنصر در کنترل فعالیت‌های تیروئید به اندازه عنصر ید مهم است.

بهتر است بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، انواع کلم و شلغم را که مانع از جذب ید می‌شوند، کمتر مصرف کنند.

افراد حتماً از نمک تصفیه شده یددار استفاده کنند و از مصرف نمک‌هایی که به صورت فله‌ای در بسته‌بندی‌های غیراستاندارد در مغازه‌ها به فروش می‌رسد، خودداری کنند.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



باشگاه خبرنگاران جوان – دکتر عبدالهی، متخصص غدد

آفتاب – معصومه افسری، کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت

پزشکان بدون مرز – دکترمهدی سالک، متخصص غدد و متابولیسم

پزشکان ایران – دکتر فروزان صالحی، کارشناس مسئول اداره بهبود تغذیه جامعه

 

مطالب مرتبط:

تفسیر نتایج آزمایش تیروئید

تیروئید، پُرکاری و کم کاری آن

نگذارید نوزادتان عقب مانده شود

از اختلالات تیروئید بیشتر بدانیم

درمان کم کاری مادرزادی تیروئید

کم‌ کاری مادرزادی تیرویید

کم‌حافظه‌اید؟ شاید از تیروئیدتان باشد!




خانه

موبایل

 

میلیون ها نفر دچار مشکلات تیروئیدی هستند اما اکثریت آنها از آن بی خبرند. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن قرار گرفته است، غده مهم در متابولیسم و سوخت وساز بدن محسوب می شود. وقتی غده تیروئیدتان خوب عمل نکند، می تواند بر هر جنبه از سلامتیتان، به ویژه وزن، افسردگی و سطح انرژی تان اثر بگذارد.

علت کم کاري غده تيروئيد چيست

ازآنجاکه مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده اند می تواند به شدت موجب چاقی، بیماری های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناکارایی جنسی، ناباروری و علائم و مشکلات دیگر شوند، خیلی مهم است که مراقب وضعیت سلامتی خودتان باشید.

برای اینکه مشکل تیروئید داشته باشید لازم نیست همه این علائم را در خود مشاهده کنید. در زیر به چند مورد از متداول ترین علائم و نشانه های تیروئید اشاره می کنیم:

 

۱. درد مفصلی و عضله، مشکلات تونل کارپ و تاندون

درد در ناحیه عضلات و مفصل ها، ضعف دست ها و گرایش به ایجاد مشکل تونل کارپال در دست ها، تونل تارسال در ران ها و التهاب پلانتار در پاها، همه می توانند از علائم مشکلات تیروئید تشخیص داده نشده باشند.

 

۲. ناراحتی در گردن/بزرگ شدن گردن

احساس تورم در گردن و ناراحتی در قسمت جلویی گردن، خش دار شدن صدا یا بزرگ شدن محسوس تیروئید، همه از علائم تیروئید به شمار می روند.

 

۳. تغییر در وضعیت پوست و مو

پوست و مو شدیداً دربرابر مشکلات تیروئید آسیب پذیر هستند و به ویژه، ریزش مو یکی از متداول ترین علائم مشکلات تیروئید می باشد. در کم کاری تیروئید، موها معمولاً شکننده، زبر و خشک می شوند که خیلی راحت شکننده شده و می ریزند. پوست نیز ممکن است شدیداً زبر، خشک و پوسته پوسته شود. در کم کاری تیروئید، معمولاً ریزش موی غیرطبیعی در لبه بیرونی ابرو ایجاد می شود. در پُرکاری تیروئید، ریزش موی جدی اتفاق افتاده و پوست نیز حساس و نازک می شود.

 

۴. مشکلات گوارشی

کم کاری تیروئید معمولاً با یبوست جدی و طولانی مدت همراه است درحالیکه پُرکاری تیروئید با اسهال و سندرم روده آسیب پذیر همراه است.

 

۵. بی نظمی عادت ماهیانه و مشکلات باروری

کم کاری تیروئید معمولاً موجب سنگین تر شدن، دردناک تر شدن و بیشتر شدن عادت ماهیانه می شود و در پُرکاری تیروئید معمولاً عادت ماهیانه بسیار کوتاه، سبک و دیر به دیر خواهد شد. مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند ممکن است منجر به ناباروری نیز شوند.

 

۶. سابقه خانوادگی

اگر مشکلات تیروئید در خانواده شما موروثی باشند، شما بیشتر در معرض ابتلا به آنها قرار دارید. البته ممکن است از وجود این مشکل در خانواده خود اطلاع نداشته باشید، زیرا این مشکل معمولاً در میان نسل قبل به عنوان گواتر معروف بوده است. بنابراین به هر حرف و صحبتی که در خانواده درمورد گواتر و اضافه وزن ناشی از مشکل غدد پیش آمد دقت کنید زیرا همین ها می تواند به طور غیرمستقیم به مشکلات تیروئید اشاره داشته باشد.

 

۷. مشکلات کلسترول

بالا رفتن کلسترول، مخصوصاً وقتی به رژیم غذایی، ورزش یا داروهای پایین آورنده کلسترول واکنش پذیر نباشد، می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. پایین بودن غیرطبیعی کلسترول نیر می تواند نشانه پُرکاری تیروئید باشد.

 

۸. افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب می توانند نشانه هایی از بیماری تیروئید قلمداد شوند. کم کاری تیروئید معمولاً با افسردگی همراه است و پُرکاری آن معمولاً با اضطراب و حملات ترس. افسردگی که به داروهای ضدافسردگی نیز واکنش نمی دهد هم می تواند نشانه یک اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

 

۹. تغییرات وزن

ممکن است یک رژیم غذایی کم چربی و کم کالری را با یک برنامه ورزشی قوی دنبال کنید اما موفق به پایین آوردن وزنتان نشوید. مشکل در پایین آوردن وزن می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. در پُرکاری تیروئید نیز ممکن است باوجود خوردن همان مقدار غذای قبل یا حتی بیشتر از آن وزنتان پایین بیاید. تغییرات وزن بی دلیل و غیرطبیعی می تواند نشانه های کم کاری یا پُرکاری تیروئید باشند.

 

۱۰. خستگی

احساس خستگی وقتی از خواب بیدار می شوید، طوریکه انگار ۸ تا ۱۰ ساعت خواب شب برایتان کافی نبوده است و قادر نیستید فعالیت های روزمره تان را شروع کنید، می تواند نشانه های مشکلات تیروئید باشد. (در پُرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی خوابی شوید و همین باعث خسته ماندن شما در طول روز شود.)

اگر این علائم را در خود مشاهده می کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش کامل تیروئید از شما گرفته و وضعیتتان را ارزیابی کند.

منبع:salamatnews.com


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

علت کم کاري غده تيروئيد چيست

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

علت کم کاري غده تيروئيد چيست
علت کم کاري غده تيروئيد چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *