دوغ آبعلی ویکی پدیا

دوره مقدماتی php
دوغ آبعلی ویکی پدیا
دوغ آبعلی ویکی پدیا

آبْعَلی شهری است در استان تهران ایران. این شهر در بخش رودهن از توابع شهرستان دماوند قرار دارد.

شهر آبعلی در ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ با تصویب مجلس از ادغام روستای آبعلی با روستای مبارک‌آباد و نقاط جمعیتی سرپولک و قائم‌محله از توابع همین بخش تأسیس شد.[۲][۳][۴]

این شهر دارای چند شهرک و روستا می‌باشد؛ که شهرک‌های آن عبارتند از: شهرک مدرس، شهرک هزار دشت و شهرک برق؛ و روستای این شهر عبارتند از: روستای احمدیه، روستای قائم محله، روستای مبارک‌آباد

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران، جمعیت این شهر برابر با ۲٬۷۵۸ نفر (۸۷۵ خانوار) شامل ۱٬۴۴۸ مرد و ۱٬۳۱۰ زن بوده‌است.[۱]
مردم آبعلی از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند.[۵]

وبسایت رسمی شهر آبعلی http://touristcityab.ir/

مبارک آباد یا “گت‌آه(در زبان مازندرانی به معنای آهِ بزرگ)” در گذشته یکی از روستاهای دهستان آبعلی بوده‌است؛ سپس در هنگام تشکیل شهر آبعلی به بخشی از شهر آبعلی تبدیل شده‌است. شهر آبعلی در بخش رودهن از توابع شهرستان دماوند استان تهران ایران واقع است.
مردمان این روستا به زبان طبری(مازندرانی) صحبت می‌کنند.
این روستا دارای دو امامزاده به نام‌های امامزاده حمزه و امامزاده صالح می‌باشد .
امامزاده حمزه در شمال روستای مبارک آباد در کنار سه چنار کهنسال چهارصد ساله، قرار دارد . فاصله این امامزاده تا کنار جاده چند متری بیشتر نیست و می‌تواند پذیرای مسافران در هنگام گذر از روستا باشد . این بنا در تاریخ نهم اردیبهشت 1382 شمسی به شماره 8513 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیداست.
امامزاده صالح نیز در بخش شرقی روستا و در شهرک ویلایی هزاردشت قرار دارد.
در حال حاضر این مکان از نظر ظاهری شرایط مطلوبی ندارد و نیازمند توجه مسئولین از جمله اداره اوقاف می‌باشد.
شهرک هزاردشت یکی از بهترین شهرک‌های ویلایی شهرستان دماوند از نظر آب و هوا و بهترین شرایط سرمایه‌گذاری در بخش ویلا سازی می‌باشد.
در داخل روستا یک حمام قدیمی وجود دارد که مردم روستا از ان استفاده می‌کنند. این حمام قدمتی حدودا صد ساله در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده‌است.
مبارک آباد دارای یک مسجد به نام امام حسین است. در این مسجد طبق سنت‌های دیرین اهالی روستا تعزیه برگزار می‌شود که به زبان محلی روستا خوانده می‌شود
و بنیان‌گذار آن حسین بابایی مي باشد.
مبارک آباد روستایی با بهترین اب و هوا در منطقه سالانه میزبان جمع کثیری از هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های سیاسی و مسافرین گردشگر می‌باشد.

دوره مقدماتی php

مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.[۱][۲][۳][۴]

پیست اسکی آبعَلی یکی از پیست‌های اسکی ایران واقع در استان تهران است. در واقع قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است.

این پیست که در نزدیکی شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران و در جاده هراز واقع است، شامل پنج پیست اسکی‌بازی است که هر کدام از آن‌ها از امکاناتی مانند تله‌کابین و تله‌اسکی برخوردارند.

دهستان آبعلی یکی از دهستان‌های واقع در شهرستان دماوند در بخش رودهن واقع در استان تهران ایران است.

مرکز این دهستان شهر آبعلی است.

مهم‌ترین روستاهای واقع در این دهستان عبارتند از: وسکاره، آردینه، جورد، هزاردشت، انا، پیست اسکی آبعلی، تجرک بالا، تجرک پایین، جعفرآباد، ضرغام، دشتک، سادات محله و سنگ دروازه.

مردم این دهستان از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.[۱]

بر پایهٔ داده‌های در: فرمانداری دماوند

مختصات: ۳۵°۴۲′۴۲″شمالی ۵۱°۲۴′۲۵″شرقی / ۳۵٫۷۱۱۷°شمالی ۵۱٫۴۰۷۰°شرقی / 35.7117; 51.4070

استان تهران به مرکزیت شهر تهران، با وسعتی حدود ۱۲٬۹۸۱ کیلومتر مربّع، بین ۳۴ تا ۳۶٫۵ درجهٔ عرض شمالی و ۵۰ تا ۵۳ درجهٔ طول شرقی واقع شده‌است. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب‌غربی به استان مرکزی، از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است. جمعیت این استان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۳٬۲۶۷٬۶۳۷ نفر بوده‌است که ۱۲٬۴۵۲٬۲۳۰ در نقاط شهری و ۸۱۴٬۶۹۸ در نقاط روستایی ساکن هستند.[۳] مرکز این استان شهر تهران است. شهر تهران پایتخت کشور ایران نیز به‌شمار می‌رود.

در نخستین تقسیمات کشوری در فاصله سال‌های ۱۳۱۶ تا ۱۳۳۹ استان دوم[۴][۵] مشتمل بر شهرستان‌های قم و کاشان و تهران و سمنان و ساری و گرگان به انضمام شهر کاشان بوده‌است که در سال ۱۳۴۵ شهرستان‌های دامغان و سمنان و شاهرود و کاشان بخشی از شهرستان رودسر از استان دوم جدا گردیدند[۶]. در سال ۱۳۴۰ طبق تصویب هیئت وزیران فرمانداری کل سمنان مشتمل بر سمنان و شاهرود و بسطام و سنگسر (مهدی شهر) و سرخه و شهمیرزاد و نقاط تابعه آنها با مرکزیت شهر سمنان تشکیل شد. در سال ۱۳۵۵ شمسی طبق تصمیم دولت وقت با الحاق دماوند و فیروزکوه و گرمسار و ورامین، فرمانداری کل سمنان به استان سمنان تبدیل شد. البته بر اساس آخرین تقسیمات کشوری سه شهرستان دماوند و فیروزکوه و ورامین از استان سمنان منتزع و به استان تهران الحاق گردید[۷].

استان تهران اکنون دارای شانزده شهرستان است که عبارتند از:

استان تهران با بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت، ۱۷/۵ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده‌است. از این میزان، ۱۲، ۲۵۲ هزار نفر در مناطق شهری و ۱، ۱۶۱ هزار نفر در مناطق روستاییِ آن ساکن هستند. ۶۳/۶ درصد از جمعیت شهری استان تهران در شهر تهران و مابقی در ۴۴ شهر دیگر استان ساکن هستند. رشد جمعیت شهر تهران ۴/۱ درصد است که در مقایسه با دهه قبل اندکی افزایش یافته‌است. میان شهرهای استان تهران، شهریار با ۱۶/۸ درصد رشد سالیانه، در مقام اول رشد قرار دارد و ملارد با ۱۰ درصد و پاکدشت با ۹/۹ درصد و صفادشت با ۸/۸ درصد رشد سالانه در مقام‌های بعدی قرار دارند.
در طول دهه ۱۳۸۵–۱۳۷۵ ده شهر به شهرهای استان تهران اضافه شده‌اند که بزرگ‌ترین آن‌ها شهرهای اندیشه، صالح‌آباد و باغستان و نصیرآباد با ۷۵ هزار، ۵۴ هزار، ۵۲ هزار، ۲۳ هزار نفر و کوچک‌ترین آن‌ها شهر ارجمند با ۱۷۰۰ نفر بوده‌است.[۸]
استان تهران امروزه دارای ۱۶ شهرستان، ۴۵ شهر و ۷۸ دهستان است.
دوغ آبعلی ویکی پدیا

استان تهران در دامنه جنوبی البرز مرکزی قرار دارد. ناهمواری‌های این استان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

رشته کوه البرز به ۳ قسمت شرقی، مرکزی و غربی تقسیم می‌شود. استان تهران در بخش مرکزی این رشته کوه جای دارد. بخش مرکزی رشته کوه البرز به ۳ قسمت شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می‌شود. بخش محدودی از این ارتفاعات در استان تهران و مابقی در استان مازندران واقع شده‌است.

این ارتفاعات شمالی، حد شمالیِ استان تهران را تشکیل می‌دهد. در شمال‌غربی آن، کوه‌های استان البرز، و در شمال‌شرقی آن ارتفاعات فیروزکوه قرار دارد.

بخش‌های مرکزی و کوهپایه‌های جنوبی البرز که زمین‌های این ناحیه به علت داشتن شیب ملایم و خاک‌های آبرفتی برای کشاورزی مناسب است.

دشت‌های استان تهران با شیب ملایم از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌اند. این دشت‌ها به دلیل هموار بودن شرایط خوبی را برای فعالیت‌های انسانی مانند زراعت و ساختن کارخانجات، فراهم آورده‌اند.

سه عامل در آب و هوای استان تهران تأثیرگذار هستند:

در مناطق شمالی استان، بارش بیش از ۳۰۰ میلی‌متر در سال، دمای کافی، خاک مساعد و ویژگی‌های خاص توپوگرافی پوشش گیاهی مناسبی را به صورت مراتع بهاری و تابستانی در کوه و دشت برای دامپروران محلی و عشایری به وجود می‌آورد. گونه‌های گیاهی عمده در این مناطق عبارت اند از بنه، گز، خاکشیر، شیرین بیان، قیاق، گون، آویشن، خزه و کنگر.

در جلسهٔ هیئت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۸، لایحه تأسیس استان البرز (به مرکزیت کرج)تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ شهرستان‌های کرج (به مرکزیت شهر کرج)، ساوجبلاغ (به مرکزیت هشتگرد) و شهرستان نظرآباد (به مرکزیت نظرآباد) از استان تهران جدا شد.[۹]

مناطق محبوب گردشگران طبیعت در استان تهران:

استان تهران در جنوب شرقی مرکز رشته کوه‌های البرز که در شمال ایران از آذربایجان تا خراسان با جهت غربی- شرقی کشیده شده، قرار دارد. رشته کوه‌های البرز به سه دیواره تقسیم می‌شود:

علاوه بر این سه دیوار کوهستانی، در جنوب و شرق دشت تهران کوه‌هایی با ارتفاع کمتر وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها کوه‌های حسن‌آباد و نمک در جنوب و بی‌بی شهربانو و القادر در جنوب شرقی و ارتفاعات قصرفیروزه در شرق است.

در نواحی مختلف استان تهران به علت موقعیت ویژه جغرافیایی، آب و هوای متفاوتی شکل گرفته‌است. سه عامل جغرافیایی در ساخت کلی اقلیم استان تهران نقش مؤثری دارند:

کویر یا دشت کویر: مناطق خشک مانند دشت قزوین، کویر قم و مناطق خشک استان سمنان که مجاور استان تهران قرار دارند، از عوامل منفی تأثیرگذار بر هوای استان تهران هستند و موجب گرما و خشکی هوا، همراه با گرد و غبار می‌شوند.

رشته کوه‌های البرز: این رشته کوه‌ها موجب تعدیل آب و هوا می‌شود.

بادهای مرطوب و باران‌زای غربی: این بادها نقش مؤثری در تعدیل گرمای سوزان بخش کویری دارند، ولی تأثیر آن را خنثی نمی‌کنند.

استان تهران را می‌توان به سه بخش اقلیمی زیر تقسیم کرد:

هوای تهران در مناطق کوهستانی دارای آب و هوای معتدل و در دشت، نیمه بیابانی است. تهران در مرز شرایط جوی بری و اقیانوسی قرار گرفته و تمایل آن به موقعیت بری بیشتر از وضعیت اقیانوسی است.

وجود رودخانه‌های همیشگی مانند رودخانه کرج، رودخانه جاجرود، رود لار، حبله رود، رود شور یا ابهررود و طالقان‌رود موجب شده تا استان تهران از لحاظ منابع آب کمبودی نداشته باشد. بیشترین رودخانه‌های استان از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند. در استان تهران قنات‌های زیادی وجود داشته که در گذشته نه چندان دور در تأمین آب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی سهم بسزایی داشته‌اند؛ ولی امروزه با استفاده از امکانات آب لوله‌کشی که از سدهایی چون سد امیرکبیر، لتیان و رود لار تأمین می‌شود، آب قنات‌ها و چشمه‌ها فقط برای کشاورزی و آبیاری مصرف می‌شود و فقط بعضی چشمه‌ها، به ویژه چشمه‌های آب معدنی که بیشتر در شمال شرقی استان متمرکزند، اهمیت سابق خود را حفظ کرده‌اند. مهم‌ترین این چشمه‌ها عبارت‌اند از: چشمه اعلاء دماوند، چشمه آب علی هراز، چشمه وله در گچسر، چشمه شاه دشت کرج، چشمه علی در شهرری، چشمه تیزآب، چشمه گله گیله و…

طی پژوهشی که به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۹ انجام شد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در این استان به قرار زیر بود:

تُرک‌زبانان آذربایجانی

آذری‌های ایرانی از اقوام تُرک‌زبان ساکن در استان تهران هستند.[۱۱][۱۲][۱۳]

مازندرانی‌ها

مازندرانی‌ها با حدود یک و نیم میلیون جمعیت سومین قوم بزرگ استان تهران هستند[۱۴][۱۵].

علاوه بر شهرستان تهران زبان مازندرانی در بخش‌هایی از شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات نیز گویش می‌شود.[۱۶][۱۷][۱۸]

کردها

دوغ آبعلی ویکی پدیا

چهارمین قوم بزرگ استان تهران از لحاظ جمعیت که طبق برخی آمارها بین نیم تا یک و نیم میلیون نفر جمعیت در استان تهران دارند.[نیازمند منبع]

لرها

ایل هداوند از قدیمی‌ترین و بزرگترین ایلات استان تهران است که در زمان کریمخان زند به استان تهران نقل مکان کردند[۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]

زبان های رایج در استان تهران به شرح زیر هستند:

شهرستان دماوند نام یکی از شهرستان‌های استان تهران در ایران است. این شهرستان، منطقه‌ای سرسبز و خرم است که نام اسطوره‌ای کوه دماوند را با خود به همراه دارد. قرار گرفتن منطقه دماوند در محل پیوستن مرزهای سه منطقه پراهمیت کشور در ایران در گذشته (ری، قومس، طبرستان) و اکنون (تهران، مازندران، سمنان) اهمیت این سامان را دو چندان کرده‌است. اعتدال آب و هوا، تنوع آب و هوایی منطقه، هر ساله عده زیادی گردشگر، مسافر و مهاجر را از اطراف به این شهرستان جلب می‌کند.

در نخستین تقسیمات کشوری در فاصله سال های ۱۳۱۶ تا ۱۳۳۹ استان دوم یعنی مازندران[۳][۴] مشتمل بر شهرستان های قم و کاشان و تهران و سمنان و ساری و گرگان به انضمام شهر کاشان بوده است که در سال ۱۳۴۵ شهرستان های دامغان و سمنان و شاهرود و کاشان بخشی از شهرستان رودسر از استان دوم جدا گردیدند[۵].در سال ۱۳۴۰ طبق تصویب هیئت وزیران فرمانداری کل سمنان مشتمل بر سمنان و شاهرود و بسطام و سنگسر(مهدی شهر) و سرخه و شهمیرزاد و نقاط تابعه آنها با مرکزیت شهر سمنان تشکیل شد. در سال ۱۳۵۵ شمسی طبق تصمیم دولت وقت با الحاق دماوند و فیروزکوه و گرمسار و ورامین، فرمانداری کل سمنان به استان سمنان تبدیل شد. البته بر اساس آخرین تقسیمات کشوری سه شهرستان دماوند و فیروزکوه و ورامین از استان سمنان منتزع و به استان تهران الحاق گردید[۶]. بنابر آخرین تقسیمات کشوری، این شهرستان به ۲ بخش به نام‌های بخش مرکزی و بخش رودهن به مرکزیت شهر دماوند تقسیم می‌گردد. این دو بخش در مجموع شامل ۵ دهستان،[۷] ۵ شهر[۸] و ۱۱۱ روستا می‌باشند.[۹]

این پنج شهر عبارتند از:

دماوند یکی از کهن‌ترین مناطق و اولین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران است به صورتی که بنای آن هم‌زمان با اصطخر فارس و بلخ به کیومرث نخستین پادشاه ایران می‌رسد.[۱۰][۱۱]
طی کاوش‌های اخیر در قلعه عسگر کیلان نشانه حضور انسان و آثاری از دوران سنگ متعلق به ۱۴۰۰۰ قبل از میلاد مسیح در این ناحیه به دست آمده‌است.[۱۲]
این منطقه پس از حمله اعراب به ایران تحت حکومت مستقل مسمغان دماوند قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۴۱ هجری به‌طور کامل توسط سپاه اعراب به فرماندهی مهدی پسر منصور خلیفه عباسی فتح و به تابعیت خلافت عباسی درآمد.[۱۳]

اکثر قریب به اتفاق مردم مسلمان و مذهب آن‌ها تشیع می‌باشد و مردم شهر دماوند و آبادی های شرقی و جنوبی شهرستان دماوند گویش دماوندی[۱۴][۱۵]صحبت می کنند[۱۶] و در محلات شمالی شهر دماوند تا سه کیلومتری مرکز شهر همچون دشتبان، دشتک، دشتمزار، چشمه‌علا، مشا، احمدآباد و اوره به زبان مازندرانی[۱۷] صحبت می‌شود. همچنین روستاهايي كه در مسير گردنه های گدوک و امامزاده هاشم و اطراف آنها واقع شده اند همگی به زبان مازندرانی صحبت می کنند. از مسير گدوک : كهنک در منتهی اليه شرقی دماوند، آرو ، روستاهای دشت كوه شامل: يهر، لی پشت، دهنار، مومج و هوير و سيدآباد درپنجاه كيلومتری گدوك و روستاهای جنوبی آن: كلاك، مشهد ويدره و از مسير امامزاده هاشم : دهستان آبعلی شامل: مبارک آباد، آبعلی، قائم محله، سادات محله، كريتون، جورد، وسكاره و ايراء همگی به زبان مازندرانی صحبت می کنند.[۱۸] سایر زبان ها مانند ترکی و کردی نیز در قسمت هایی از شهرستان دماوند رواج دارد.[۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]دوغ آبعلی ویکی پدیا

در گذشته‌ای نه چندان دور این شهرستان یکی از مراکز مهم کشاورزی و دامداری بوده‌است با تولیداتی همچون: سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، سیب زمینی، خیار، زردآلو و دیگر میوه‌ها و سبزیجات. علاوه بر آن فراورده‌های دامی گوناگونی در این شهرستان تولید می‌شدند. از سال ۱۳۸۴ بخاطر ساخت‌وسازهای گسترده در زمین‌های این شهرستان، کشاورزی و دامداری در این منطقه کاهش یافته‌است. عسل از مهمترین تولیدات این شهرستان است. بسیاری از مردم بومی این شهرستان به شکل حرفه‌ای به تولید عسل اشتغال دارند. به علت وجود گیاهانی همچون آویشن و گَوَن در کوه‌های این شهرستان که خواص دارویی گوناگونی دارند؛ تولید عسل آویشن و عسل گَوَن با خواص دارویی در این شهرستان رواج دارد. متن صفحه.[۲۴]

انواع گونه‌های کمیاب در این شهرستان وجود دارند. جانورانی همچون کل، بز، میش و پلنگ به عنوان عمده‌ترین حیوانات موجود در حیات وحش این شهرستان شناخته می‌شوند. علاوه بر آن پرندگان گوناگونی نظیر زاغ، کبک، تیهو، کبک دری، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، قرقی، دلیجه در این شهرستان حیات دارند. این درحالی است که گذرگاه قشلاقی پرندگان نایاب شکاری همچون بالابان – شاهین و بحری است. خطراتی همچون احداث معادن در کنار زیستگاه‌های طبیعی و تخریب انسانی این اماکن همچون احداث غیرکارشناسی راه‌ها در این شهرستان از عمده دلایل تهدیدهای زیست‌محیطی است.[۲۵]

از جاذبه‌های توریستی مهم این شهرستان می‌توان به چشمه اعلاء، برج شبلی، مسجد جامع، پیست اسکی و چشمه آبعلی، دریاچه تار و هویر، غار رودافشان، آبشار تیزاب، امامزادگان، ولیران، کوه‌ها، روستاهای اطراف و… اشاره کرد.

گروه زمزم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشابه در ایران است. و در حال حاضر در مالکیت بنیاد مستضعفان میباشد ، این گروه شامل ۱۶ شرکت است. شرکت زمزم ایران شرکت مادر شرکت‌های نوشابه‌سازی گروه زمزم محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۹ تأسیس شده. قدیمی‌ترین شرکت در این گروه شرکت زمزم تهران می‌باشد که پیش از انقلاب ایران، در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده‌است. گروه زمزم نوشابه‌های مختلف با طعم‌های کولا، پرتقالی، لیمو و … تولید می‌کند.[۱][۲] این گروه محصولات خود که مارک زمزم بر خود دارند را در خارج از ایران هم به‌فروش می‌رساند. تا پیش از انقلاب، کارخانه‌های این گروه محصولات شرکت پپسی را تولید می‌کردند.[۳][۴]

همچنین در حال حاضر دوغ آبعلی نیز جزو محصولات تولیدی این شرکت می‌باشد .

تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ کمپانی بزرگی همچون کوکاکولا و پپسی برندهای بی‌رقیب در ایران و جهان در صنعت نوشابه‌های گازدار به شمار می‌رفتند. با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در پی تحریم برندهای آمریکایی، برند زمزم موقعیت برتری نسبت به رقیبان بین المللی خود پیدا کرد و در ایران تا سال‌ها در غیاب کمپانی‌های آمریکایی بازار ایران را به دست گرفت. تحریم برندهای آمریکایی در میان مسلمانان دیگر نیز در برهه‌هایی از تاریخ موجب پررنگ شدن برندهای اسلامی از جمله زمزم ایران در بازار کشورهای مسلمان شد. جریان تحریم کوکاکولا در سال ۲۰۰۲ از سوی عربستان سعودی به عنوان تامین کننده نوشابه زائران حج از خبرسازترین واقعه‌ای بود که در تاریخ شرکت زمزم مؤثر بود. در این سال زمزم فروش بی‌سابقه‌ای در عربستان سعودی داشت که مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفت و زمزم را رقیب جدی کوکاکولا معرفی کرد.[۵][۶][۷] با این همه به تدریج برندهای بین المللی پپسی و کوکاکولا به ایران بازگشتند، و زمزم حتی در بازار داخلی ایران نیز در مقابل رقبای خود کم آورد. شکل گیری رقبای ایرانی دیگر در صنعت نوشابه سازی در ایران نیز به معنی محدود شدن بازار زمزم بود.[نیازمند منبع]

 

 

شهر آبعلی در ۱۰ کیلومتری شمال شرق رودهن از توابع شهرستان خوش آب و هوای دماوند در استان تهران است. شهرت آبعلی تنها محدود به وجود قدیمی ترین پیست اسکی ایران نمی‌شود، بلکه آنچه آبعلی را محبوب می‌کند وجود رستوران‌ها و کبابی‌های معروف است. همانطورکه از قدیم گفته‌اند، چلوکباب مطبوع است به شرط اینکه با دوغ آبعلی نوش‌جان شود. این شهر با داشتن چندین چشمه آب معدنی از جمله چشمه آبعلی هراز، سبب تاسیس کارخانه آب معدنی ایران در سال ۱۳۱۷ در این منطقه می‌شود. با ما همراه باشید تا با تاریخچه دوغ آبعلی بیشتر آشنا شویم.

 

تبلیغ قدیمی دوغ آبعلی

دوغ آبعلی ویکی پدیا

 

علاوه بر کارخانه آب معدنی ایران که دوغ خود را با نام تجاری دوغ آبعلی و به صورت شیشه‌ای وارد بازار می‌کرد، دوغ البرز هم در پایین دست چشمه آبعلی تاسیس شد. دوغ البرز با درج شعار دوغ البرز به سلامت شما کمک می‌کند! بر روی شیشه‌های خود سعی در رقابت و بدست گرفتن بازار آن سال‌ها از همسایه خود در دهکده آبعلی داشت.

اما محبوبیت دوغ آبعلی فراتر از آن بود که تنها با یک شعار ابتکاری بتوان آن را از کنار انواع کباب‌ها در سر میز مشتری‌ها برداشت. دوغ آبعلی تنها فرآوری‌کننده‌ی دوغ گازدار به شیوه صنعتی بود. اینکه در دهه ۲۰ دوغ، در شیشه‌های لیمونادی و قهوه‌ای رنگ و در جعبه‌های چوبی به دور‌دست‌ها فرستاده می‌شد، به اندازه کافی موجب تعجب تهرانی‌ها می‌شد، تا لذت نوشیدن آن را تجربه کنند. نوشیدن این دوغ گوارا در کنار جاده یکی از تفریحات مردمی بود، که از تهران به سمت شمال حرکت می‌کردند.

 

 

در آن روزها که علاقه مخاطبین به نوشیدنی‌های گازدار بیش از بیش وجود داشت، دوغ آبعلی به دلیل میزان گاز بالایی که داشت، همواره مورد توجه مردم قرار می‌گرفت. شدت گاز در این دوغ‌ها به حدی بود که  برای باز کردن درب فلزی آن به مهارت خاصی نیاز بود تا از پاشیدن آن به سر و صورت جلوگیری شود. و اگر زمانی فاسد شده بود، با کوچکترین تکانی شیشه آن می ترکید!

 

دوغ آبعلی

 

گازدار بودن دوغ آبعلی بخاطر استفاده از آب چشمه آبعلی بوده است. منشا آب چشمه آبعلی از نظر زمین‌شناسی به‌گونه است که در آن آلودگی میکروبی بوجود نمی‌آید. علاوه بر خواص درمانی و تنظیم کلسترول و اسید اوریک، وجود دی‌اکسید‌کربن در آب این چشمه باعث تنظیم دستگاه گوارش شده و به هضم سریعتر غذا کمک میکرد. در سال ۱۳۶۷ بر اثر وقوع سیل در این منطقه کارخانه و خیلی از دستگاه‌های آن دچار آسیب و تخریب شد.

 

 

شیشه‌های دوغ آبعلی و دوغ‌های گازدار آن، باعث شد بیشتر چلوکبابی‌های تهران دیگر از تنگ‌های بلوری قیمت پایین دوغ استفاده نکنند. وجود این بطری‌های شیشه‌ای بر قیمت و ارزش دوغ افزود. به طوری که قیمت هر بطری در عمده فروشی ۳ ریال و در چلوکبابی‌ها تا ۵ ریال با مشتری حساب می‌شد. امری که تا قبل از آن، دامداران تعیین کننده قیمت مشک‌های گرویی دوغ بودند. نه تنها دوغ بلکه بطری‌های شیشه‌ای نیز قیمتی محسوب می‌شدند و اگر خواست مشتری این بود که دوغ را با خود ببرد باید برای شیشه، گرویی می‌گذاشت. چرا که شکستن شیشه‌ها توسط کارگران غیرحرفه‌ای در حین تولید دوغ در کارگاه دوغ آبعلی هزینه بر بود.

 

شیشه دوغ آبعلی هنوز هم برای مردم خاطره انگیز است

 

متاسفانه مستندات خاصی از طراحی بطری آبعلی در دسترس نیست. احتمالا با توجه به اینکه شکل بطری ربطی به دوغ ندارد، می‌توان حدس زد که از بطری کوکاکولا الهام گرفته شده است. ساده بودن تکنولوژی تولید شیشه در آن زمان هم بی‌تاثیر نبوده است. این بطری ساده با برچسپی که ترکیب رنگ و خط نستعلیق روی آن حس قدیمی و نوستالژیک را القا می‌کند، محبوبتر از آن بود که کسی جرات تغییر مدل آن را به خود بدهد.

 

 

دوغ، این نوشیدنی محبوب ایرانیان تعریف ساده ای دارد: ((رقیق کردن ماست با آب یا پسماند کره‌گیری از ماست رقیق شده)). اما همین نوشیدنی ساده با کاسه دوغ و تیلیت نان و خیار و کشمش، غذای ساده مردم بی‌بضاعت در روز‌های گرم تابستان بود. تا قبل از ورود دوغ آبعلی، دوغ عرب شهرت داشت. به همین دلیل اکثر ماست بندان وقت خود را صرف تولید دوغ عربی می‌نمودند. دامداران سنتی نیز، ماست بندی و کره گیری را در طویله‌های خود بعد از دوشیدن شیر انجام و هرچه که از مشک بعد از ساخت کره حاصل می‌شد، تحت عنوان دوغ طبیعی در اختیار بسیاری از خانواده‌ها قرار می‌دادند.

 

سالهاست که دوغ آبعلی در شهر آبعلی به فروش میرسد

 

در دهه ۴۰ بازار دوغ آبعلی، رستوران داران را بر آن داشت که خودشان دست به کار بشوند و دوغ محلی عرضه کنند. ماست بندان و دستفروشان نیز نباید فرصت را از دست می‌دادند. اما در این بین سودجویان با تقلب و استفاده از کپک و مخمر برای ایجاد طعم ترش و گازدار کردن دوغ، سعی داشتن از دوغ آبعلی سو استفاده کنند. همچنین با باب کردن شایعاتی درباره خواص دوغ نظیر چاق شدن و قدرت مردانگی، سعی در فروش محصولات خود نمودند. اما همین فرافکنی‌ها و مشکلات دوغ فاسد، منجر به منع شدن رستوران‌ها از فروش دوغ باز و باز شدن پای بهداشت به کارگاه‌های دوغ سازی شد.

 

دوغ آبعلی ویکی پدیا

 

دوغ آبعلی تنها بین ایرانیان محبوب نبود. توریست‌های اروپایی که بخشی از تفریح خود را در چلوکبابی‌ها با خوردن کباب می‌گذراندند، با انواع طعم‌ها و مزه‌های دوغ ایرانی آشنا می‌شدند. آن‌ها نحوه ساخت این نوشابه سفید رنگ را می‌آموختن و با خود به کشورشان می‌بردند. بدین ترتیب می‌توان اظهار داشت، دوغ آبعلی و دوغ البرز شهرت جهانی داشتند. هم اکنون نیز در بیشتر کشور‌های اروپایی و آمریکایی بسته‌بندی دوغ، کاری پر سود محسوب می‌شود.

 

دوغ آبعلی هنوز هم پایه ثابت بسیاری از رستوران هاست

 

 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، كارخانه آبمعدنی ایران مصادره می‌شود و پس از آن به بنیاد مستضعفان و جانبازان تعلق می‌گیرد. بعد از بازسازی کارخانه در سال ۱۳۷۳ کار تولید این شرکت به شرکت زمزم و سپس به شرکت بهنوش واگذار می‌شود. امروز یکی از محصولات پرطرفدار بهنوش علاوه بر دلستر، دوغ آبعلی است. دوغ آبعلی همواره در سفره ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. هرچند با تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و ورود و تنوع محصولات جدید دیگر آن جایگاه قدیمی را ندارد. اما امروزه شرکت دوغ آبعلی با تولید دوغ بدون گاز، با سایر برند‌های فرآورده‌های لبنیاتی رقابت دارد.

 

فروش دوغ آبعلی خانواده و شیشه‌ای در سایت شرکت زمزم

 

  • کرونا ویروس نقاشی
  • آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

    در شبکه های اجتماعی مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


    قیمت دوغ ۴لیتری

    دوغ آبعلی ویکی پدیا

    آیا آن چشمه آب گازدار هنوز هست یا نه ؟ جالب بود ممنون

    سلام و عرض ادب و احترام
    جالب بود
    شرایط دریافت نمایندگی برای شهرهای آبادان و خرمشهر چطور هست ممنون از شما

    سلام
    وقت بخیر
    برای کسب اطلاعات در مورد دریافت نمایندگی در شهرها، به سایت مجموعه زمزم و بهنوش که در انتهای مطلب معرفی شده است مراجعه فرمایید.

    برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

    دوغ آبعلی از اون نوع دستاوردهای ملی ما ایرانی هاست که فقط واسه خودمون نگهش داشتیم و حالا حالاها قصد جهانی کردنش رو نداریم.

    این پست رو حتما تا آخرش ببین که خیلی عکس های باحالی تو آخر مطلب گذاشتیم.

    قبل اینکه تاریخچه دوغ آبعلی رو بخونیم بزار بگیم که راز ‏دوغ آبعلی بخاطر گوگرد موجود در آب چشمه آبعلی اعجاب انگیز میکنه و فقط هم از اون آب در دوغ شیشه ای استفاده میشه!

    دوغ آبعلی ویکی پدیا

    امروز که داریم این پست رو مینویسیم قیمت آبعلی شیشه ای در پاییز ۱۳۹۹ دونه ای ۳هزاروپانصد تا چهارهزارتومان فروخته میشه. شرکت به صورت رسمی هر باکس ۱۲ تایی رو ۳۵هزارتومن میفروشه.

    آبعلی در ۱۰ کیلومتری شمال شرق رودهن از توابع شهرستان خوش آب و هوای دماوند در استان تهران است.

    شهرت آبعلی تنها محدود به وجود قدیمی ترین پیست اسکی ایران نمی‌شود، بلکه آنچه آبعلی را محبوب می‌کند وجود رستوران‌ها و کبابی‌های معروف است.

    همانطورکه از قدیم گفته‌اند، چلوکباب مطبوع است به شرط اینکه با دوغ آبعلی نوش‌جان شود.

    این شهر با داشتن چندین چشمه آب معدنی از جمله چشمه آبعلی هراز، سبب تاسیس کارخانه آب معدنی ایران در سال ۱۳۱۷ در این منطقه می‌شود.

    علاوه بر کارخانه آب معدنی ایران که دوغ خود را با نام تجاری دوغ آبعلی و به صورت شیشه‌ای وارد بازار می‌کرد، دوغ البرز هم در پایین دست چشمه آبعلی تاسیس شد.

    دوغ البرز با درج شعار دوغ البرز به سلامت شما کمک می‌کند! بر روی شیشه‌های خود سعی در رقابت و بدست گرفتن بازار آن سال‌ها از همسایه خود در دهکده آبعلی داشت.

    اما محبوبیت دوغ آبعلی فراتر از آن بود که تنها با یک شعار ابتکاری بتوان آن را از کنار انواع کباب‌ها در سر میز مشتری‌ها برداشت.

    دوغ آبعلی تنها فرآوری‌کننده‌ی دوغ گازدار به شیوه صنعتی بود. اینکه در دهه ۲۰ دوغ، در شیشه‌های لیمونادی و قهوه‌ای رنگ و در جعبه‌های چوبی به دور‌دست‌ها فرستاده می‌شد، به اندازه کافی موجب تعجب تهرانی‌ها می‌شد، تا لذت نوشیدن آن را تجربه کنند.

    نوشیدن این دوغ گوارا در کنار جاده یکی از تفریحات مردمی بود، که از تهران به سمت شمال حرکت می‌کردند.

    در آن روزها که علاقه مخاطبین به نوشیدنی‌های گازدار (خصوصا با تبلیغات زیاد کوکاکولا) بیش از بیش وجود داشت، دوغ آبعلی به دلیل میزان گاز بالایی که داشت، همواره مورد توجه مردم قرار می‌گرفت.

    شدت گاز در این دوغ‌ها به حدی بود که  برای باز کردن درب فلزی آن به مهارت خاصی نیاز بود تا از پاشیدن آن به سر و صورت جلوگیری شود. و اگر زمانی فاسد شده بود، با کوچکترین تکانی شیشه آن می ترکید!

    گازدار بودن دوغ آبعلی بخاطر استفاده از آب چشمه آبعلی بوده است. منشا آب چشمه آبعلی از نظر زمین‌شناسی به‌گونه است که در آن آلودگی میکروبی بوجود نمی‌آید.

    علاوه بر خواص درمانی و تنظیم کلسترول و اسید اوریک، وجود دی‌اکسید‌کربن در آب این چشمه باعث تنظیم دستگاه گوارش شده و به هضم سریعتر غذا کمک میکرد.

    در سال ۱۳۶۷ بر اثر وقوع سیل در این منطقه کارخانه و خیلی از دستگاه‌های آن دچار آسیب و تخریب شد.

    شیشه‌های دوغ آبعلی و دوغ‌های گازدار آن، باعث شد بیشتر چلوکبابی‌های تهران دیگر از تنگ‌های بلوری قیمت پایین دوغ استفاده نکنند.

    وجود این بطری‌های شیشه‌ای بر قیمت و ارزش دوغ افزود. به طوری که قیمت هر بطری در عمده فروشی ۳ ریال و در چلوکبابی‌ها تا ۵ ریال با مشتری حساب می‌شد. امری که تا قبل از آن، دامداران تعیین کننده قیمت مشک‌های گرویی دوغ بودند.

    دوغ آبعلی ویکی پدیا

    نه تنها دوغ بلکه بطری‌های شیشه‌ای نیز قیمتی محسوب می‌شدند و اگر خواست مشتری این بود که دوغ را با خود ببرد باید برای شیشه، گرویی می‌گذاشت.

    چرا که شکستن شیشه‌ها توسط کارگران غیرحرفه‌ای در حین تولید دوغ در کارگاه دوغ آبعلی هزینه بر بود.

    متاسفانه مستندات خاصی از طراحی بطری آبعلی در دسترس نیست.

    احتمالا با توجه به اینکه شکل بطری ربطی به دوغ ندارد، می‌توان حدس زد که از بطری کوکاکولا الهام گرفته شده است.

    ساده بودن تکنولوژی تولید شیشه در آن زمان هم بی‌تاثیر نبوده است.

    این بطری ساده با برچسپی که ترکیب رنگ و خط نستعلیق روی آن حس قدیمی و نوستالژیک را القا می‌کند، محبوبتر از آن بود که کسی جرات تغییر مدل آن را به خود بدهد.

    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کارخانه آبمعدنی ایران مصادره می‌شود و پس از آن به بنیاد مستضعفان و جانبازان تعلق می‌گیرد.

    بعد از بازسازی کارخانه در سال ۱۳۷۳ کار تولید این شرکت به شرکت زمزم و سپس به شرکت بهنوش واگذار می‌شود.

  • عرق رازیانه کیست تخمدان
  • امروز یکی از محصولات پرطرفدار بهنوش علاوه بر دلستر، دوغ آبعلی است.

    دوغ آبعلی همواره در سفره ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است، هرچند با تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و ورود و تنوع محصولات جدید دیگر آن جایگاه قدیمی را ندارد.

    اما امروزه شرکت دوغ آبعلی با تولید دوغ بدون گاز، با سایر برند‌های فرآورده‌های لبنیاتی رقابت دارد. | متن تاریخچه از جاده

    یه گیلانی که طبق عادت مرسومِ شمالی‌ها عاشق غذاست.
    تو این سایت هم تا جایی که بتونم بهترین رستوران های گیلان رو بهتون معرفی میکنم.

    پیام *

    نام *

    ایمیل *

    وبسایت

    دوغ آبعلی ویکی پدیا

    اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.

    برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

    دوغ آبعلی از اون نوع دستاوردهای ملی ما ایرانی هاست که فقط واسه خودمون نگهش داشتیم و حالا حالاها قصد جهانی کردنش رو نداریم.

     محتویات: دوغ تهیه شده از  ماست پاستوریزه ، آب ، نمک ، طعم دهنده  طبیعی

      بزرگ نمایی تصویر

    تماس بگیرید

    دوغ آبعلی بدون گاز پت ۳۳۰cc باکس ۲۴تایی حاوی : حاوی کلسیم ، فسفر و ویتامین های گروه B ، پروتئین و چربی (میزان کم چربی) می باشد. انواع دوغ های آبعلی نیازهای بدن به املاح و مواد معدنی را تامین می کند و موجب جلوگیری از پوکی استخوان میشود و برای استحکام استخوان ضروری است.

    شرکت بهنوش ایران جزء اولین شرکت هایی است که به تولید ماءالشعیر در ایران پرداخت (ویکی پدیا) . این شرکت در سال ۱۳۴۵ با نام ”ایران مالتا” یا ”مالتای ایران” فعالیت خود را آغاز کرد و تنها کارخانه ای بود که پس از پیروزی انفلاب اسلامی با تغییر محصول آبجوی خود به غیر الکلی و تحت شماره ثبت ۱۰۶۲۰ با نام بهنوش ایران به فعالیت خود ادامه داد و با توجه به اهمیت و ارزش بالای غذایی ماءالشعیر بخصوص بر روی بیماری های مختلف گوارشی و کلیوی ، به تولید ماءالشعیر پرداخته است.

    شرکت بهنوش ایران هم اکنون بزرگترین تولید کننده و صادر کننده ماءالشعیر در ایران است. شرکت بهنوش ایران دارای استاندارد های ملی و بین المللی از قبیل ISO9001:2015 ، ISO22000:2005 ، ISO14001:2015 ، OHSAS18001:2007 ، HACCP ، FDA و نشان HALAL و … آزمایشگاههای پیشرفته کنترل کیفی و تحقیقاتی می باشد.

    شرکت بهنوش ایران با توجه به داشتن امکانات مورد نیاز جهت پرورش جو و مالت سازی از امتیاز ویژه ای برخوردار است . لذا استفاده بهینه از امکانات موجود و آماده سازی بستر مناسب برای توسعه آن را از اهداف آتی خود قرار داده است . شرکت بهنوش ایران دارای ۹ کارخانه می باشد که عبارتند از:دوغ آبعلی ویکی پدیا

    بهنوش ایران ( مرکزی ) – بهنوش ایران واحد ستاره – بهنوش ایران واحد گچساران – بهنوش ایران واحد شیروان – بهنوش ایران واحد شهرکرد – بهنوش ایران واحد اراک – بهنوش ایران واحد خرمشهر – بهنوش ایران واحد آبعلی – بهنوش ایران واحد یاسوج

     

    ۱- ماءالشعیر بدون الکل در طعم های مختلف با برند دلستر
    ۲- انواع آبمیوه های گازدار ، بدون گاز ، پرک دار در طعم های مختلف با برند تاک
    ۳- نوشیدنی آلوورا
    ۴- آب گازدار با برند سودا
    ۵- نوشابه انرژی زا با برند سینرژی و استارت
    ۶- نوشابه گازدار با طعم های مختلف با برند ایراندا
    ۷- دوغ با انواع طعم ، گازدار و بدون گاز با برند آبعلی
    ۸- نوشیدنی میوه ای در طعم های مختلف با برند دادلی
    ۹- نوشیدنی لیمو نعناء با برند موهیتو
    ۱۰- نوشیدنی آرامش بخش حاوی عرقیات گیاهی با برند آرامیس
    ۱۱- آب طعم دار با برند دادلی سو
    ۱۲- آب معدنی با برند به آب
    ۱۳- ماءالشعیر فیلتر نشده با برند دلستر پلاس

     

    نمایندگی فروش محصولات بهنوش – مجید کرم دوست (کد ۲۶۱۱۲) ، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ ، برای پخش محصولات شرکت بهنوش ایران در شهر سمنان و گرمسار آغاز نموده است. نمایندگی مجید کرم دوست با استفاده از نیروی مجرب و انبار نگهداری کالا در سمنان و گرمسار ، کلیه محصولات شرکت از قبیل ماءالشعیرهای دلستر و اِفِس ، انواع آبمیوه های گازدار تاک و آلوورا ، انواع نوشیدنی های گازدار با برند دادلی ، موهیتو و آرامیس ، انواع نوشابه های گازدار ایراندا ، انواع نوشابه هاب انرژی زای استارت و سینرژی را در سطح شهر و شهرستان های استان سمنان توزیع می نماید. همچنین این شرکت نماینده فروش آب معدنی کرست و انواع دوغ آبعلی در شهر سمنان و گرمسار را برعهده دارد.

    آبعلی

    دارای پروتئین مورد نیاز بدن
    دارای کلسیم و فسفر زیاد
    چربی پایین

    دارد

    دارد

    330 سی سی

    24 تایی

    شرکت بهنوش ایران جزء اولین شرکت هایی است که به تولید ماءالشعیر در ایران پرداخت. این شرکت در سال 1345 با نام ”ایران مالتا” یا ”مالتای ایران” فعالیت خود را آغاز کرد و تنها کارخانه ای بود که پس از پیروزی انفلاب اسلامی با تغییر محصول آبجوی خود به غیر الکلی و تحت شماره ثبت 10620 با نام بهنوش ایران به فعالیت خود ادامه داد و با توجه به اهمیت و ارزش بالای غذایی ماءالشعیر بخصوص بر روی بیماری های مختلف گوارشی و کلیوی ، به تولید ماءالشعیر پرداخته است.

    نمایندگی فروش مجید کرم دوست (کد 26112) ، فعالیت خود را از سال 1394 ، برای پخش محصولات شرکت بهنوش ایران در شهر گرمسار آغاز نموده و در سال 1398 موفق به اخذ نمایندگی حوزه سمنان شده است.


    نام کاربری یا ایمیل *


    رمز عبور *


    ورود

    دوغ آبعلی ویکی پدیا
    دوغ آبعلی ویکی پدیا
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *