درمان قند خون چيست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

صفحه مورد نظر یافت نشد

لینک های زیر شاید به شما کمک کنند تا به هدفتان برسید

مطالب مفید آموزشی

بررسی انواع رژیم های غذایی

راهکارهای کنترل سلامتی

ویدیو های آموزشی

دوره مقدماتی php

تمرینات ورزشی

لینک های ضروری

پشتیبانی تلگرامی

تماس با ما

شبکه های اجتماعی

Copyright DrBody.ir © 2016 – 2018 . All rights reserved


نام کاربری یا آدرس *

 


کلمه عبور *

 


مرا به یاد بسپار


سریع |
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟

by Fmeaddons


آدرس *

 


عبور *

 


نام و نام خانوادگی شما
*

 


وزن فعلی شما
*

 


قد شما
*

 


شماره موبایل
*

 

 


وارد شوید | خود را فراموش کرده اید؟

عبور خود را فراموش کرده اید؟ نگران نباشید آدرس یا نام کاربری خود را وارد کنید ما برای شما ی ارسال خواهیم کرد تا بتوانید از آن طریق عبور جدیدی تنظیم کنید


نام کاربری یا آدرس

 

 


به حساب کاربری
| Register

 


در این بخش از سایت شما را با دیابت، علائم دیابت و درمان آن آشنا میکنیم، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از : دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.

دیابت

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد از این رو میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد. لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می تواند در پیشگیری از این عوارض موثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

گیاهان مفید برای بیماران دیابتی

 مرض قند

امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است که نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. به گزارش سایت «Readers Digest» در بیماری دیابت به علت ترشح ناکافی انسولین که یکی از مهم ترین هورمون های بدن به حساب می آید، میزان قند خون از حد طبیعی خارج می شود.

این بیماری با ایجاد مشکلات و اختلالاتی مانند بیماری قلبی عروقی، حمله قلبی، آسیب به اعصاب و قانقاریا می تواند زندگی فرد را به خطر اندازد. بنابراین برای داشتن زندگی بهتر و سالم تر، باید از بدن خود خوب مراقبت و برای پیش گیری از این بیماری مهلک میزان متعادل قند خون را حفظ کنیم.از زمان قدیم، گیاهان متفاوتی برای درمان این بیماری به کار می رفت که از نظر علمی نیز تاثیر آن ها ثابت شده است. در این مطلب به تعدادی از این گیاهان اشاره خواهیم کرد.

● آلوئه ورا؛ آلوئه ورا به عنوان گیاه شفابخش شناخته شده است. شیره خشک شده و ژل که از قسمت داخل برگ ها به دست می آید در کاهش میزان گلوکز خون بسیار موثر است.

● دارچین؛ این ادویه دسترسی سلول های چربی را به انسولین آسان تر می کند و تبدیل گلوکز به انرژی را چند برابر افزایش می دهد. علاوه بر آن دارچین مانع ایجاد رادیکال های آزادخطرناک می شود.

● پیاز؛ این گیاه تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش قند خون دارد. پیاز روی سوخت و ساز گلوکز در کبد تاثیر می گذارد و باعث افزایش ترشح انسولین می شود.

● سیر؛ این گیاه بهترین درمان برای کاهش مستقیم قند خون، بازسازی سلول های لوزالمعده و تحرک آن برای تولید انسولین به حساب می آید.

● برگ های انبه؛ برگ های انبه درمان موثری برای بیماری دیابت است. کافی است برگ های انبه را به مدت ساعت در آب خیس کنید. سپس برگ ها را بفشارید و آب به دست آمده را بخورید یا برگ های انبه را خشک و سپس آسیاب کنید و روزی بار با آب مصرف کنید. این روش عوارض دیابت را از بین می برد.

● قره قاط؛ این میوه اختلالات پرخطر دیابت مانند آسیب های چشمی و آب مروارید را کاهش می دهد.

● جینکو بیلوبا؛ عصاره این گیاه برای پیش گیری و درمان مراحل اولیه ناراحتی عصبی ناشی از دیابت موثر است.

● شنبلیله؛ شنبلیله یکی از پرمصرف ترین گیاهان برای کنترل بیماری دیابت به حساب می آید. شنبلیله مقاومت انسولین را در بدن کاهش می دهد و با افزایش تعداد گیرنده های انسولین در گلبول های ق، میزان قند خون را کنترل می کند. این گیاه با به کارگیری گلوکز در بافت های پیرامونی، میزان گلوکز خون را کاهش می دهد. کافی است دانه های شنبلیله را یک شب کامل در یک لیوان آب خیس کنید و روز بعد آب آن را بخورید و دانه ها را بجوید.

● اسفرزه؛ این گیاه خاصیت کاهش دهنده کلسترول و قند خون را داراست. فیبر بالای موجود در آن، یبوست را از بین می برد و با کاهش کلسترول، خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

● ریحان؛ این گیاه، روند ترشح انسولین را آسان تر می کند. به طور عمومی هر گیاهی که لوزالمعده و کبد را تقویت کند، در درمان دیابت مفید است. اما اگر دیابتی هستید و دارویی برای کنترل میزان خون مصرف می کنید، بهتر است با پزشک مشورت و به طور منظم میزان قند خون خود را کنترل کنید تا با افت ناگهانی قند خون مواجه نشوید.

گردآوری: بخش سلامت

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


دلایل پایین نبودن قند ناشتا در افراد دیابتی , نشانه های دیابت و روش طبیعی درمان قند خون , قند مخصوص بیماران دیابتی در دارو خانه ا , ایا دیابتی ها نیاز به دستگاه فشار دارند , ضربان نامنظم قلب و عدم جبران قلبی مهلک , نشانه های دیابت و درمان طبیعی قند خون , علایم دیابت نوع 3 و راههای درمان آن , قندهای مورد استفاده برای دیابتی ها , چه قندهایی برای قندخونیهاخیلی خوبه , راههای جلوگیری از ادرار بیماری قند , اضطراب دشمن دیابت و قند خون بالا , چگونه از دیابت خود با خبر شویم , افزایش قند خون با ناراحتی عصبی , انواع دیابت و راههای درمان آن , دیابتی ها و عوارض چشمی دیابت , تاثیر دیابت در چشم در کودکان , اطلاعاتی در مورد شکر بدن قند , گلوتن بخورید تا دیابت نگیرید , مراقبت دیابت در خانه بهداشت , انواع دیابت و راههای درمان , بیماری دیابت چیست؟ medpro , راه های جدید درمان دیابت , خوردنِ قند دیابت می آورد , بیماری دیابت واگیر دارد؟ , رابطه ی دیابت با آلزایمر , رابطه ی دیابت با آلزلیمر , سلنیوم و بیماری قند خون , راههای کنترل کردن دیابت , دیابت و دستگاه فشار خون , دیابت برا اثر فشار روحی , دیابت بیماری خانما سوز , عوارض دیررس دیابت برپا , انواع دیابت و علائم آن , دیابت بر اثر فشار روحی , عکس بیمار دیابت نوع یک , موضوعاتی راجع به دیابت , تاثیرات انسولين ضد قند , علائم بیماری قند چیست؟ , علائم ديابت در كودكان , درمان دیابت بدون دارو , اثر دیابت بر کاتاراکت , درمان دیابت با خوراکی , رژیم برای قند لب مرز , درمان قند خون و فشار , علایم مریضی قند چیست , درمان قند خون لب مرز , بیماری قند خون دیابت , قند بردار اله بقت نه , تحقیق در باره دیابت , بیماری قند یا دیابت , نشانه های پیش دیابت , اثر دیابت بر چشم ها , دیابت یادگیری ماشین , علائم ديابت عصانيت , علت بیماری قند خون , عوارض بیماری دیابت , علائم دیابت کودکان , تحقیق درباره دیابت , علائم بیماری دیابت , دیابت واگیر دارد؟ , آزمایش hba2c چیست , قندی بی ضرر دیابت , عکس در مورد دیابت , غذاهای دشمن دیابت , بیماری دیابت چیست , عگس ازبیماری حصبه , دوره درمان دیابت , لوزاور و قند خون , خوردن به و دیابت , قند خون و بینایی , علائم ديابت عصبي , علایم بیماری قند , انواع بیماری قند , درمان بیماری قند , علائم ديابت عصب , سه نسل طب دیابت , علایم مریضی شکر , دیابت بالای 300 , پیگیری از دیابت , علائم پیش دیابت , عسل دیابتی چیست , قند غذای نجویده , بیماری قند عصبی , بیماران دیابتیک , بیماری قند چیست , قند خون و دیابت , مبارزه با دیابت , شکلات دیابتی ها , پزشکی دیابت قرص , علامت های دیابت , علامت تست دیابت , قند اجیا کننده , قند طبیعینیشکر , علائم قند بالا , قهوه و مرض قند , آسفالت مرض قند , دیابت تاری دید , تاری دید دیابت , قند خرما دیابت , رانی قند دارد , پیشگیری دیابت , درباره بیماری , عکس مریضی شکر , درمان مرض قند , قند ناشتا 170 , خرید قند قلبی , قند عصبی چیست , علاج قند خون , مشکل قند خون , درباره دیابت , بیماری دیابت , گلاب مرض قند , قند خون عصبی , مشخصات دیابت , قند و دیابت , نعناع دیابت , کنترل دیابت , عوارض دیابت , دلایل دیابت , دیابت اطفال , علت قند خون , درمان ديابت , بیماری شکر , دیابت چیست , به و دیابت , علت دیابت , عوارض قند , علل دیابت , مرض دیابت , کلم دیابت

 

 مهم‌ترین نکته در درمان دیابت جلوگیری از عوارض آن است تا فرد بتواند زندگی طبیعی خود را ادامه دهد. اگر به اطراف خود نگاه کنید افرادی را می‌شناسید که دچار دیابت یا مرض قند شده‌اند و این نشان از شیوع بالای بیماری در جامعه دارد. مشکلی که دیابت برای فرد ایجاد می‌کند عوارضی از قبیل سخت و شکننده شدن عروق خونی، سکته قلبی و مغزی، عوارض چشمی و شبکیه، مشکلات کلیوی، زخم و عفونت در پا، ضعیف شدن سیستم ایمنی و مشکلات سیستم اعصاب محیطی است.بیمار دیابتی باید داروهای خود را به طور مرتب مصرف کند، از قطع یا جایگزین کردن داروی خود با داروها یا فرآورده‌های دیگر به صورت خودسرانه پرهیز کند و شیوه زندگی و عادات غذا خوردن خود را با نظر و مشورت پزشک متخصص تغییر دهد. البته گیاهانی نیز وجود دارند که خاصیت کاهندگی قند خون را دارند و در مواردی که مشکل دیابت حاد نیست، می‌توانند از سوی بیمار، البته با نظر پزشک متخصص استفاده شوند که این امر شاید بتواند به کاهش قند خون و عوارض ناشی از دیابت کمک کند.بسیاری از گیاهان، به دلیل داشتن الیاف (فیبر) دارای آثار کاهش قندخون هستند. در بین گیاهانی که اثر کاهش قندخون آن‌ها قابل‌ملاحظه است، می‌توان به این نمونه‌ها اشاره کرد:

* یکی از این مواد طبیعی، تخم شنبلیله است که حاوی مواد مۆثره‌ای است که باعث کاهش قند و حتی چربی خون می‌شود. شنبلیله گیاهی است از خانواده نخود. این گیاه به نام عمومی FENUGREEK در جهان مشهور است. با وجودی که آثار مختلفی از جمله خواص ضددرد، ضدالتهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، مقوی قلب، صفراآور، کاهش‌دهنده کلسترول و چربی خون و کاهش‌دهنده پرفشاری خون دارد ولی در کاهش قندخون بیش از هر چیز دارای اثر قابل‌توجه است.برای مصرف، می‌توان روی یک گرم پودر دانه آن یک استکان آب سرد ریخت. این مخلوط حداقل باید 3 ساعت بماند، سپس می‌توان آن را صاف و میل کرد. این کار را می‌توان تا روزی 5 بار انجام داد. مصرف پودر دانه به صورت خوراکی تا روزی 5 گرم بلامانع است. این پودر طعم تلخی دارد، به همین دلیل در کشورهای دیگر آن را به صورت قرص تولید کرده‌اند. دانه‌ها سفت و سخت هستند بنابراین مصرف مستقیم آن‌ها بی‌اثر است، باید دانه‌ها را با آسیاب پودر کرد تا تأثیرگذار باشند. می‌توان این پودر را با مواد غذایی مصرف و مثلاً آن را با ماست مخلوط و میل کرد. * خیار تلخ نیز میوه‌ای شبیه کدو و حاوی ماده‌ای است که به کاهش قندخون کمک می‌کند.

 

 * هندوانه ابوجهل که در بعضی مناطق به آن خربزه روباه نیز گفته می‌شود در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران از درمان‌های کاهش قند خون محسوب می‌شود. هندوانه ابوجهل دارای مواد موثری است که باعث کاهش قند خون می‌شود البته مصرف این گیاه باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود، زیرا مصرف زیاد آن بسیار خطرناک است و عوارضی نظیر اسهال خونی را به دنبال دارد. * گزنه نیز دارای خواص کاهنده قند خون است که معمولاً همراه با هندوانه ابوجهل مصرف می‌شود. * خارمریم نیز با مکانیسم افزایش حساسیت گیرنده‌های سلولی نسبت به انسولین باعث کاهش قند خون شده و تا حدی در کاهش چربی خون نیز موثر است. * مصرف روزانه دو تا سه فنجان دم کرده چای سبز نیز تأثیر مفیدی در کاهش قند خون دارد.از سیر نیز غافل نشوید؛ سیر دارای مواد موثری است که باعث کاهش قند خون و افزایش میزان انسولین خون می‌شود* برگ گیاه قره قاط نیز می‌تواند باعث کاهش قند خون شده و برخی مطالعات تأثیر منفی آن در کاهش عوارض درازمدت دیابت را نیز نشان داده است. * برگ درخت گردو نیز حاوی مواد مۆثره‌ای است که در کاهش قند خون موثر است.

  

 * از سیر نیز غافل نشوید؛ سیر دارای مواد موثری است که باعث کاهش قند خون و افزایش میزان انسولین خون می‌شود. البته فرآورده‌های صنعتی سیر بیشتر برای کاهش کلسترول و چربی خون به بازار عرضه شده‌اند چون آثار خوبی در این زمینه دارند ولی همین فرآورده‌ها می‌توانند تا حدی کاهش قندخون را نیز به دنبال داشته باشند. قرص سیر را می‌توان روزانه 1 تا 3 عدد به طور خوراکی مصرف کرد.* گیاه گالگا. گیاهی است از خانواده نخود. در گذشته آن را به عنوان یک گیاه مدر، معرق، تب‌بر و ضدتشنج استفاده می‌کرده‌اند. همچنین از آن برای افزایش شیر مادران شیرده استفاده می‌شده که در حال حاضر نیز معمول است. یکی از خواص مهم این گیاه، کاهش دادن قندخون افراد دیابتی (نوع دوم) است.خوشبختانه از این گیاه فرآورده‌ای به نام GALEGA (گالگا) به صورت قرص تهیه شده که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. طریقه و میزان مصرف این قرص در راهنمای همراه دارو وجود دارد. * گیاهان دیگری که به طور معمول در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را در رژیم غذایی گنجاند و خاصیت کاهش قندخون دارند، عبارت‌اند از: سماق، عدس، انار، کدوتنبل، جو، عناب، برگ زیتون، حنظل، سیاه‌دانه، عدس کوهی، گل انار، آلوئه‌ورا، دارچین و گلپوره. دوباره تاکید می‌شود که مصرف این گیاهان حتماً باید با تجویز و تحت نظر پزشک انجام شود. مصرف خودسرانه این گیاهان یا فرآورده‌های دارویی دیگر و قطع داروهای دیابت بسیار خطرناک است و عوارض جدی به دنبال خواهد داشت.منابع:جام جمسلامتیران


– گرسنگی دائمی

قند خون بالا مانع از گلوکز به سلول ها می شود. در نتیجه، بدن انرژی لازم را دریافت نمی کند و دوباره درخواست غذا می دهد: این چرخه نادرست دائما ادامه می یابد.

– خستگی زیاد(شدید)

هنگامی که سطح قند خون بالاست، بدن قادر به ذخیره و جذب گلوکز نیست. این انرژی دریافتی ناکارآمد می شود و سلولهای بدن سوختی را که نیاز دارند دریافت نمی کنند. این امر منجر به این می شود که فرد بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کند.

– تکرر ادرار

اگر قند خون بدن شما بیش از حد بالا باشد، کلیه ها نمیتوانند مایعات را جذب کنند. بنابراین بدن، تلاش می کند تا میزان غلظت گلوکز را در خون و سلول ها همسطح کند، بدن خون را با مایع داخل سلولی حل می کند، بنابراین غلظت گلوکز را در درون سلول ها به حالت طبیعی نگه میدارد. این امر باعث تکرر ادرار می شود.

– دهان خشک، تشنگی بیش از حد

دهان خشک و تشنگی بیش از حد، باعث خوردن مایعات بیشتر می شود. هیپوتالاموس، که میزان کم آبی بدن را ارزیابی می کند و سبب تشنگی می شود، سیگنال مربوطه را به مغز ما ارسال می کند. البته، شما نمی توانید از نوشیدن امتناع ورزید، اما بهتر است آب و چای بدون شکر را انتخاب کنید.

– کاهش وزن

زمانی که سطح قند خون بالاست، این امر سبب می شود، وزن شما در عرض یک دوره کوتاه مدت کاهش یابد، حتی اگر غذاهای حاوی مقدار زیادی کالری مصرف کنید. چند دلیل برای این امر وجود دارد:

– بیماری های عفونی

عفونت های دستگاه ادراری (U Is) و عفونت های مخمر ممکن است در مردان و زنان رخ دهد. با این حال این بیماری در زنان با سطوح بالای قند و دیابت بیشتر یافت می شوند. مقدار زیاد قند در خون باعث ایجاد محیط مناسب برای تولید مثل مخمرها و باکتری ها می شود.

– پوست خشک

به دلایل مختلفی ممکن است پوست خشک، با قند خون بالا ارتباط داشته باشد:

– نداشتن تمرکز

سطح بالای قند خون باعث جلوگیری از گلوکز به سلول های مغز می شود، بنابراین مغز توانایی تولید انرژی را نخواهد داشت. این عامل بر سرعت تفکر و تصمیم گیری تاثیر می گذارد.

– تاری دید

تار دیدن همچنین نتیجه خشک بودن سلول های چشم، ناشی از قند خون بالا است، همچنین بر روی سلول های چشم تأثیر می گذارد. در نتیجه، سلول های چشم تغییر شکل می یابند و چشم توانایی خود را برای تمرکز و درست دیدن از دست می دهد.

– کاهش سرعت بهبودی زخم ها و بریدگی ها

این به دلیل آسیب دیدگی عروق، در نتیجه سطح بالای قند خون اتفاق می افتد. این منجر به بدتر شدن گردش خون، به ویژه در اندام ها و نرسیدن تغذیه کافی به بافت ها می شود.

– ناتوانی جنسی

مشکلات ناشی از نعوظ ممکن است بدلیل قند خون بالا باشد. نعوظ سالم نیاز به اعصاب سالم، جریان خون خوب و تعادل مناسب هورمون ها دارد. با این حال، قند خون بالا می تواند بر روی هر یک از این سیستم ها تاثیر بگذارد.

– تحریک پذیری

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...