علايم بيماري کبد در کودکان

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 کبد یا جگر یک عضو قهوه ای مایل به ق بزرگترین احشا شکمی و  یکی از پر کارترین اعضای  بدن است، محل آن در قسمت راست و فوقانی شکم  و زیر دیافراگم قرار دارد.

کیسه صفرا نیز زیر کبد جای گرفته است. عملکرد اصلی کبد  ذخیره انرژی و دفع سموم بدن است. 

کبد روی متابولیسم قندها، پروتئین و چربی نقش دارد، بعلاوه با عملکرد ترشحی خود و سیستم صفراوی نقش بسیار مهمی در متابولیسم بدن اعمال می‌کند و برای بقا الزامی است.

گفته می‌شود تا کنون عملکرد کبد شناخته شده است و هیچ دستگاه مصنوعی یا عضوی که بتواند جایگزین عملکرد کبد باشد تا کنون وجود نداشته است. 

در حال حاضر تنها راه درمان موارد نارسایی‌های کبدی که غیر قابل برگشت هستند پیوند کبد می‌باشد.

با توجه به محل قرار‌گیری کبد و عملکرد گسترده و پیچیده آن مستعد بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد.

دوره مقدماتی php

بعضی از بیماری‌ها از جمله هپاتیت سیروز و … کاملا اختصاصی کبد بوده و برخی از آنها از جمله انسداد مجاری صفراوی و یا کمبود آنزیمی در سنین کودکی و شیرخوارگی دیده می‌شود اما برخی دیگر از بیماری‌ها بصورت سیستمیک بسیاری از ارگانهای بدن از جمله کبد را درگیر می‌نماید.

مصرف برخی از داروها، ابتلا به برخی عفونت‌ها، نوشیدن برخی مواد از جمله الکل سرطان‌ها، کمبود آنزیم‌های مختلف بیماری‌های سیستم ایمنی و …. از جمله علل بیماری‌های کبدی هستند.

علائم بیماری‌های کبد

در صورت اختلال در عملکرد کبد تظاهرات متفاوتی نمایان خواهد شد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

. بزرگی کبد: معمولا به دلیل مکانیسم‌های متعددی می‌باشد.

برآورد اندازه کبد معمولا بر اساس شاخص‌های مرتبط با سن بوده و پس از تشخیص در معاینه فیزیکی معمولا در سونو گرافی تایید می‌گردد.

. زردی: بجز در دوران نوزادی که زردی نوزاد مکانیسم متفاوتی دارد در سایر موارد زردی ممکن است یکی از زودرس ترین علایم اختلال عملکرد کبدی باشد که در پوست ظاهر گشته و میزان آن را باید بوسیله تست‌های آزمایشگاهی تعیین نمود.

. خارش: خارش شدید و گسترده و گاهی موضعی می‌تواند در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی دیده شود.

میزان خارش ربطی با میزان زردی ندارد. شدت آن معمولا شب‌ها بدتر شده و با استرس و گرما تشدید می‌گردد.

. ضایعات عروقی سطح پوست: معمولا در ناحیه قفسه سینه صورت دیده می‌شود.

. قی کف دست: احتمالا بدلیل تغییرات هورمونی در سطح جریان خون در طی بیماری‌های مزمن کبدی بوجود می‌آید.

. رسوب چربی در سطح پوست: افزایش شدید چربی خون معمولا  بصورت ضایعات قهوه‌ای رنگ روی سطوح اندام‌ها و به ندرت در  روی پلک دیده می شود.

. تجمع مایع در شکم: یکی از عوارض بیماری مزمن کبدی است که بدلیل اختلال در انتقال سیستم لنفاوی بوجود می‌آید.

. خونریزی گوارشی: اغلب بدنبال اتساع عروقی در قسمت‌های مختلف سیستم گوارشی از جمله مری و معده و اثنی‌عشر خطر خونریزی وجود دارد.

کبد چرب شاید شایعترین بیماری مزمن کبدی در کودکان باشد که دارای طیف وسیعی از بیماری‌های کبد همراه با چاقی می باشد.

طبق آمار در درصد تمام  کودکان و در حدود درصد کودکان و نوجوانان چاق در سنین تا سال دیده می شود.

بسیاری از کودکان بدون علامت هستند و در واقع بجز چاقی نشانه ی دیگری ندارند.

در گروهی از بیماران آنزیم‌های کبدی افزایش می یابد ولیکن از نظر تشخیصی اختصاصی برای کبد چرب نمی باشد.

سونوگرافی معمولا وجود کبد چرب را پیشنهاد میکند اما از آنجاییکه بیماریهای کبدی دیگری نیز ممکن است در سونوگرافی یافته‌های مشابه ایجاد کنند تشخیص دقیق تر را میتوان بوسیله نمونه برداری کبدی (بیوپسی) انجام داد که البته معمولا ضرورت ندارد‌.

چاقی، جنس مذکر، افزایش تری گلیسرید خون و مقاومت به انسولین از جمله عوامل مستعد کننده بروز کبد چرب هستند.

در تمام کودکان و نوجوانان که کبد چرب تشخیص داده می شوند بایستی از نظر دیابت، افزایش لیپیدها، افزایش فشارخونُ اختلالات خواب و چاقی بدقت تحت نظر قرار گرفته و بررسی و در صورت نیاز درمان شوند.

از طرف دیگر توصیه شده که در تمامی کودکان چاق بزرگتر از سال که دارای برخی فاکتور‌های خطر هستند  آنزیم‌های کبدی اندازه گیری شده و سونوگرافی کبدی از نظر احتمال وجود کبد چرب انجام پذیرد.

برای کبد چرب درمان قطعی وجود ندارد اما کاهش وزن بصورت تدریجی موثر خواهد بود‌. برنامه رژیم غذایی لازم است زیر نظر کارشناس تغذیه صورت گرفته و همراه با سایر برنامه‌های موثر مداخله ای همچون فعالیت بدنی باشد.

در مطالعات جدید مصرف برخی ویتامین‌ها نیز موثر بوده است.

در مورد فواید حاصل از مصرف متفورمین  اطلاعات متناقضی در دسترس بوده و تجویز ان بایستی بصورت موردی بر اساس شرایط بیمار صورت پذیرد.

 

با انجام برخی آزمایشات می توان جلوی ابتلا به برخی بیماری ها را گرفت. خصوصا که با افزایش سن افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلفی قرار می گیرند و انجام این آزمایشات ضرورت بیشتری پیدا می کند.

 

در پوکی استخوان یا استئوپروز، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند.زنان بعد از سن یائسگی، به علت کاهش توده استخوانی دچار استئوپروز می شوند.غالبا اولین علامت پوکی استخوان، شکستن استخوان در اثر افتادن از جایی و یا حتی پیچ خوردگی می باشد.لذا بهتر است زنان ساله و بیشتر، آزمایش تشخیص پوکی استخوان را انجام دهند.

آزمایش تشخیص پوکی استخوان

آزمایشی به نام سنجش تراکم استخوان می تواند میزان تراکم مواد معدنی موجود در استخوان و ابتلا به استئوپروز را مشخص کند.انجام این آزمایش می تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.آزمایش سنجش تراکم استخوان برای زنان ساله به بالا و برای زنان کمتر از سال که عوامل خطر استئوپروز را دارند، مفید است.

 

با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز زیاد می شود.این افزایش فشار خون به وزن فرد و شیوه زندگی او نیز وابسته می باشد.افزایش فشار خون می تواند بدون هیچ گونه علامتی، موجب آنوریسم گردد. آنوریسم، ورم دیواره رگ های خونی می باشد.کنترل فشار خون بالا باعث کاهش بیماری های قلبی، سکته و نارسایی کلیه می گردد.

اندازه گیری فشار خون بالا

موقع اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج، دو عدد مشخص می شود، یکی فشار خون ماکزیمم و دیگری فشار خون مینیمم.فشار خون طبیعی کمتر از روی می باشد.فشار خون بالا، بیشتر از روی می باشد.

 

مقدار زیاد LDL کلسترول یا کلسترول بد، یک عامل خطر برای آترواسکلروز یا تصلب شرایین می باشد.آترواسکلروز باعث سفت و باریک شدن عروق خونی توسط پلاک می گردد.این بیماری، با گذشت زمان می تواند به حمله قلبی و سکته منجر شود.سایر عوامل خطر آترواسکلروز شامل: فشار خون بالا، دیابت و کشیدن سیگار می باشد.تغییر شیوه زندگی و مصرف داروها تحت نظر پزشک می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

اندازه گیری چربی خون

پزشک با استفاده از اندازه گیری چربی خون ناشتا، می تواند به مشکل پی ببرد.آزمایش اندازه گیری چربی خون شامل : مقدار کل کلسترول، کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسرید است.

برای افراد سال به بالا، این آزمایش باید هر سال یک بار انجام شود.

 

عدم کنترل بیماری دیابت عوارض زیادی در پی دارد، مثل بیماری قلبی، سکته، بیماری کلیوی، نابینایی و صدمه به رگ های خونی شبکیه چشم و آسیب عصبی.اگر دیابت زود تشخیص داده شود، می توان با رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن اضافی، این بیماری را کنترل کرد.

 

آزمایش تشخیص دیابت نوع دو

آزمایش قند خون ناشتا برای تشخیص دیابت مهم است. بعد از ساعت گرسنگی، آزمایش خون گرفته می شود.اگر میزان قند خون تا باشد، نشان دهنده مرحله قبل از دیابت می باشد.اگر قند خون و یا بیشتر باشد، نشان دهنده ابتلا به دیابت است.اگر دیابت ندارید، از سن سالگی به بعد، هر سه سال یک بار آزمایش قند خون را انجام دهید.ولی اگر عوامل خطر دیابت را دارید، زود به زود این آزمایش را بدهید.

 

HIV  نام ویروسی است که موجب بیماری ایدز می شود.بعد از ابتلای فرد به ایدز، تا مدت ها ممکن است هیچ علامت آشکاری از بیماری ایدز وجود نداشته باشد، ولی خون و ترشحات بدن آلوده به HIV می باشد.هنوز درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است.

درمان های جدید با استفاده از داروهای ضد HIV می توانند به سیستم ایمنی در مقابله با این ویروس کمک کنند.اگر دیابت زود تشخیص داده شود، می توان با رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن اضافی، این بیماری را کنترل کرد

 

آزمایش تشخیص  HIV

ویروس HIV می تواند برای سالیان سال بدون هیچ علامتی در بدن وجود داشته باشد.تنها راهی که می توان این ویروس را تشخیص داد، انجام آزمایش خون می باشد.اولین آزمایش برای تشخیص بیماری ایدز ، به نام ELISA و یا EIA خوانده می شود.ممکن است جواب آزمایش اولی مثبت باشد، ولی شما به این ویروس آلوده نشده باشید، لذا آزمایش دیگری را برای تائید انجام می دهند.

آزمایش دوم به نام  بررسی BLO خوانده می شود.اگر شما فکر می کنید در تماس با ویروس HIV قرار گرفته اید، این آزمایش ها را انجام دهید.دو ماه بعد از آلودگی به ویروس HIV، جواب آزمایش های بالا مثبت می شود. اما در موارد نادری، شش ماه بعد مشخص می شود که فرد به ایدز مبتلا شده است.

اگر شما ایدز دارید و باردار شده اید، با پزشک خود صحبت کنید تا راه های کاهش خطر انتقال این بیماری به جنین را برای شما بگوید.

 

گلوکوم یا آب سیاه چشم، موجب تخریب اعصاب بینایی و بروز نابینایی می شود.گلوکوم با زاویه باز اولیه، رایج ترین نوع گلوکوم می باشد.

این نوع اغلب بدون هیچ علامتی رخ می دهد و زمانی متوجه می شویم که خیلی دیر شده و بینایی فرد کم شده است.اندازه گیری فشار داخلی چشم می تواند از نابینایی در اثر گلوکوم جلوگیری کند.

 

 آزمایش تشخیص گلوکوم

اندازه گیری فشار داخلی چشم توسط پزشک، بستگی به سن فرد و دارا بودن عوامل خطر این بیماری دارد.سن بیشتر از سال، سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوم، سابقه آسیب چشمی و مصرف استروئیدها جزو عوامل خطر گلوکوم می باشند.اندازه گیری فشار چشم برای افراد سالم و با سن کمتر از سال، تا سال یک بار لازم است.

 

به نقل از بیتوته 

برچسبدیابت زنان سلامت فشار خون

 

افراد مبتلا به بیماری های کبد دچار بوی بد دهان می شوند. نفس این بیماران بوی چرک و کپک زدگی می دهد. بوی بد دهان، معمولا قبل از علائم واضح تر بیماری بروز می کند.

زبان باردار نشان می دهد که بدن نمی تواند غذاها را به درستی هضم و گوارش کند و اجازه می دهد که باکتری ها و مخمرهای روده، بیش از حد رشد کنند.

کبد با تولید ماده ای به نام صفرا، به هضم چربی ها کمک می کند.

وقتی مشکلی وجود دارد، کبد نمی تواند صفرا را به میزان کافی برای هضم درست چربی ها تولید کند.

مشکلات کبدی باعث بوی بد بدن می شوند. بیماری کبد، غلظت و ترکیب عرق را تغییر می دهد و عرق بوی چرک می گیرد.

اگر دچار تعریق شبانه (عرق کردن در خواب شب)، تعریق بیش از حد و یا تعریق سرد گشتید و یا بوی خاصی (بوی میوه) می دادید، به پزشک مراجعه کنید.

سیاهی و کبودی پایین چشم از علائم بیماری کبدی است. در تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری کبد، حلقه های سیاه رنگ در ناحیه صورت دیده می شود. به خصوص افراد مبتلا به التهاب کبد دچار حلقه های سیاه زیر چشم می شوند.

 

رنگ مدفوع در افراد سالم، قهوه ای است. کمرنگ شدن مدفوع می تواند نشانه انسداد مجاری صفراوی یا بیماری کبدی باشد.

اگر رنگ مدفوع به رنگ گل رس باشد، ممکن است مشکلی در عمل کشیدن آب سیستم صفراوی وجود داشته باشد که شامل کبد، لوزالمعده (پانکراس) و کیسه صفرا است.

 

خارش مداوم دست ها و پاها می تواند علامت نارسایی کبد باشد. التهاب و زخمی شدن کبد با بیماری کبد چرب ارتباط دارد و می تواند باعث خارش بدن شود. این خارش از کف دست ها و پاها شروع می شود و می توانند ورم هم کنند.

در مشکل زردی، رنگ پوست، ناخن ها و سفیدی چشم زرد می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که کبد نمی تواند ماده ای به نام بیلی روبین را به طور مناسب تجزیه کند.در افرادی که دچار زردی می شوند، ممکن است ادرار تیره رنگ و مدفوع کمرنگ شود.

نخستین علائم بیماری کبد معمولا شامل حالت تهوع، کاهش اشتها، اسهال و خستگی است. اما این علائم می توانند در اثر مشکلات دیگر نیز بروز کنند.

اگر به طور مکرر دچار حالت تهوع می شوید، به خصوص اگر علائم دیگری هم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا ببینید بیماری کبدی دارید یا نه.

بیماری کبد باعث می شود بدن نتواند به خوبی تولید و فرایند هورمون ها را کنترل نماید. این مسئله در مردان باعث بزرگ شدن سینه ها (ژنیکوماستی) و چروکیدگی بیضه ها می شود. در زنان نیز باعث بی نظمی و به هم ریختگی قاعدگی می گردد.

 

کبد یا جگر اندام مهمی در بدن است که بدون آن ادامه حیات غیرممکن است. پانکراس(لوزالمعده) و کبد، نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد غذایی به‌عهده دارند. کیسه‌ی صفرا نیز اگر چه اندامی مهم است، ولی بدن به‌خوبی خود را با فقدان آن، تطبیق می‌دهد. آگاهی از ساختمان و عملکرد این اندام‌ها بسیار مهم و با ارزش است.


فیزیولوژی و عملکرد کبد:
کبد به وزن تقریبی 1500 گرم، بزرگترین غده‌ی بدن است و دو لوب اصلی، راست و چپ دارد.

کبد از دو منبع خونی تغذیه می شود:

شریان کبدی، که یک سوم خون کبد را تامین می‌کند و از آئورت منشا می‌گیرد، و ورید باب که دو سوم خون کبد را تامین می‌کند و خون گرفته شده از لوله ی گوارش را به آن می‌رساند. مجموعه‌ای از مجاری صفراوی نیز در کبد وجود دارند که صفرا (که منشأ آن سلول های کبدی است) از طریق این مجاری خارج می‌شود.

کبد قادر به تولید مجدد خود می‌باشد. وجود 20- 10 درصد از کل کبد برای ادامه‌ی حیات کافی است؛ ولی با خارج کردن آن از بدن، مرگ در عرض24 ساعت اتفاق می‌افتد. کبد برای انجام بیشتر اعمال متابولیک بدن ضروری بوده و بیش از 500 عمل مختلف را انجام می‌دهد.

 

وظایف کبد عبارت‌اند از:
– متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی؛

– ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی؛

– تبدیل آمونیاک به اوره؛

– متابولیسم استروئیدها؛

– عمل کردن به‌عنوان یک صافی؛برای محافظت در برابر سیل مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوند.

کبد صفرا تولید می‌کند، نمک‌های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی استفاده می‌شوند و بیلی روبین محصول نهایی انهدام گلبول‌های ق، در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می‌شود.

 

 

انباشته شدن ذخایر چربى غنى از استرهاى کلسترول در کبد. این حالت ممکن است در نتیجه تعدادى از عوامل شامل کمبود یا نبود عوامل لیپوتروپیک، مسمومیت کبد در اثر فسفر، کلروفروم و سایر ترکیبات کلرینه شده و متعاقب عفونت‌هاى مزمن هم‌چون سل، بیمارى‌هاى متابولیک نظیر دیابت یا چندین ناهنجارى تغذیه‌اى هم‌چون کواشیورکور، الکلیسم مزمن و کمبود ویتامین E به‌وجود آید.

 

در بیماری کبد چرب، کبد معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایشات دوره‌ای، اختلال در آنزیم‌های آن مشخص می شود و یا این‌ که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، ابتلا به کبد چرب نیز تشخیص داده می شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می شود. در برخی موارد این بیماری با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.

 

بیماری کبد چرب ممکن است به علت گرسنگی کشیدن، چاقی، سوءتغذیه یا در نتیجه جراحی میان‌بر زدن معده برای لاغرشدن رخ دهد. یک علت عمده بیماری کبد چرب چاقی است، بنابراین توصیه می شود که افراد یک رژیم غذایی سالم و با ترکیب متعادلی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را مصرف کنند.

 

برای درمان و بهبود بیماری کبد چرب باید اختلالات زمینه ساز درمان شوند. در حال حاضر درمان بر روی مهار مشکلات طبی واختلالاتی که زمینه ساز کبد چرب هستند، متمرکز است. داروهای جدید مختلفی مانند متفورمین برای درمان کبد چرب عرضه شده‌اند که تاثیر قطعی آنها ثابت نشده‌است. ورزش روزانه و مصرف مرتب میوه و سبزیجات اثرات مفیدی بر روی این بیماری دارند. کاهش تدریجی وزن در افراد چاق لازم و مفید است، ولی کاهش ناگهانی وزن، این اختلال را تشدید می‌کند. در کبد چرب مقاومت به انسولین شایع بوده وداروهایی که مقاومت به انسولین را درمان می کنند مانند :متفورمین موجب بهبود آنزیم‌های کبدی می شوند .ویتامین E با دوز میلی گرم در روز باعث کاهش آسیب به سلولهای کبدی و بهبود آنزیم‌های کبدی می شود، ولی چون با خطر افزایش بیماری های قلبی همراه است، مصرف دراز مدت آن توصیه نمی شود .در کودکان علل زمینه‌ای شامل دیابت، سوء جذب چربی، چاقی، ماراسموس،کواشیورکور، بیماری ویلسون، سیستیک فیبروزیس، باید مهار و درمان شود.

 

کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی متعادل که در آن میوه و سبزیجات گنجانده شده باشد. مهار مشکلات طبی واختلالاتی که زمینه ساز کبد چرب هستند

 

سیروز کبدی(Alcoholic liver) یا التهاب شدید کبد از نظر آسیب‌شناسی (پاتولوژی) خصوصیات معینی دارد که با طیفی از نمودهای بالینی مشخص همراه است. پارانشیم کبد یک ضایعه مزمن غیر قابل برگشت را نشان می‌دهد.ابن ضایعات ناشی از بافت‌مردگی (نکروز) سلول‌های کبدی، کلاپس شبکه حمایتی رتیکولی و بنابر این رسوب بافت همبند، تغییر شکل بستر رگ‌ها و بازسازی ندولی پارانشیم باقی‌مانده کبد هستند. این روند پاتولوژیک یک مسیر نهایی شایع در انواع بسیاری از آسیب‌های کبدی مزمن می‌باشد. تظاهرات بالینی سیروز بجای اینکه نتیجه علت بیماری کبدی باشند اغلب نشان‌دهنده شدت صدمه کبدی می‌باشند.

 

: بیماران سیروتیک اکثراً علائم مختصری دارند. دو مشکل عمده ای که در نهایت باعث ایجاد علائم در این ها می‏ شود، از دست رفتن تدریجی عملکرد سلول کبدی به دلیل فرسودگی کبد و فیبروز (لیفی شدن)  آن می باشد.

* بیماران ممکن است حالاتی مانند خستگی، ضعف، ناتوانی، بی‏ اشتهایی، تهوع و یا کاهش وزن داشته باشند.

* با کاهش تدریجی عملکرد کبد، پروتئین کمتری در این عضو ساخته می ‏شود؛ مثلا ساختن آلبومین که پروتئین مهم خون است کاهش یافته و در نتیجه در اثر کمبود آن آب در پاها تجمع می‏ یابد که به آن ادم می ‏گوییم و یا این که آب در شکم تجمع می ‏یابد(آسیت). از طرفی کاهش پروتئین های انعقاد خون ایجاد کبودی در پوست بدن و خونریزی از سوراخ ها و مخاط های بدن را افزایش می‏ دهد.

* در مراحل نهایی پوست ممکن است زرد شود که این دلیل رنگدانه ‏های زرد صفراوی است و در بعضی افراد خارش پوست دلیل رسوب املاح صفراوی در زیر جلد است. شیوع بیشتر سنگ کیسه صفرا در این افراد به دلیل عدم وجود صفرای کافی در کیسه صفرا می‏ باشد.

* کبد این افراد توانایی خنثی سازی سمومی که در خون ساخته و حمل می ‏شوند را ندارد. این سموم باعث کاهش عملکرد ذهن و تغییرات شخصیتی و حتی خواب آلودگی و کما می ‏شوند. ممکن است اولین علامت تجمع این سموم در مغز، بی ‏توجهی به ظاهر شخصی خود، فراموشی، عدم تمرکز حواس و تغییر در عادت زمان خواب باشد (بی خوابی شبانه و چرت زدن روزانه).

به طور معمول داروها توسط کبد گرفته و از بدن پاک می ‏گردند در بیماران سیروتیک روند پاکسازی بدن از داروها به کندی صورت می‏ گیرد. لذا تأثیر داروها در بدن تا مدت های بیشتری می‏ ماند لذا بیماران سیروتیک به عوارض جانبی داروها حساس تر می ‏باشند.

* از مشکلات دیگر بیماران سیروتیک وضعیت فشار خون عروقی است که در کبد جریان دارند. به طور طبیعی خون از روده‏ ها و طحال از طریق ورید باب وارد کبد می‏ شود. ولی در این بیماران این جریان خون کند می‏ شود و باعث بالا رفتن فشار در ورید باب می ‏گردد. این مسئله باعث توقف جریان طبیعی خون گردیده و باعث بزرگ شدن طحال شده از طرفی خون از جریانات فرعی اطراف کبد سعی به فرار دارد که این امر باعث می ‏شود در بعضی از نواحی بدن واریس های متورم ایجاد شود از جمله ایجاد واریس مری و معده و ایجاد واریس مقعدی و واریس اطراف ناف.

یادآوری می ‏شود شیوع هموروئید در بیماران سیروتیک ربطی به بالا رفتن فشار ورید باب ندارد.

واریس مری و معده گاه خطرساز شده و منجر به خونریزی می گردند در این صورت بیمار در معرض خطر جدی قرار گرفته و پزشک باید فوراً خون ریزی را به صورتی بند آورد.

 

سیروز علل زیادی دارد. در ایالات متحده شایعترین علت آن مصرف مشروبات الکلی است و در کشور ما ابتلا به ویروسهای هپاتیت B و‌ ‍‍C و D می‏باشد که التبه درصدی از آنها بدلیل هپاتیت مزمن به سیروز ختم می‏شوند.تعداد کمتری نیز به دنبال بیماریهای ارثی مانند فیبروزکیستیک، کمبود آنزیمی بنام 1- الفاآنتی‏تریپسین، گالاکتوزومی و بیماری ذخیره‏ای گلیکوژن به سیروز مبتلا می‏شوند.

دو نوع اختلال ارثی نیز می‏تواند ایجاد سیروز کند که یکی ویلسون بدلیل ذخیره مس و دیگری هموکروماتوز بدلیل ذخیره آهن می‏باشد. در بیماران ویلسونی مس در انساجی مانند مغز و کلیه ها و قرینه رسوب می‏کند.در هموکروماتوز آهن زیادی جذب می‏شود و در انساجی مانند لوزالمعده، پوست، مخاط روده، قلب، غدد داخلی و کبد رسوب می‏کند. از علل دیگر سیروز انسداد طولانی مدت مجاری صفراوی بهر دلیل می‏باشد. در واقع مجاری صفراوی حامل صفرا از کبد به روده‏ها جهت هضم چربیها می‏باشند.

•در اطفال علت سیروز انسداد مادرزادی این مجاری است که به اترزی مجاری مشهور است. دراین حالت باعث برگشت صفرا به کبد و آسیب کبدی می‏گردد. البته بوسیله جراحی می‏توان این مجاری را باز کرد و به بیماران کمک کرد.

•در بزرگسالان مجاری صفراوی ممکن است بدلایلی ملتهب و دچار انسداد شوند از جمله این دلایل بیماری سیروز صفراوی اولیه است. نوع دیگر سیروز صفراوی بدلیل عمل جراحی کیسه صفرا می‏باشد که به دنبال آن مجرای صفراوی بدلیل عمل جراحی آسیب می‏بینند. از علل غیر شایع دیگر واکنش شدید به بعضی داروها و یا مصرف طولانی مدت بعضی داروها و سموم محیطی و نیز نارسائی احتقانی قلب که باعث احتقان کبد و در نهایت سیروز می‏گردد.

 

درمان سیروز، توقف و تأخیر روند پیشرفت و به حداقل رساندن تخریب سلولهای کبدی است. توقف مصرف الکل می‏تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. در صورتی که بیمار هپاتیت داشته باشد پزشک ممکن است در مواردی با دادن کورتون بطور محدود یا داروهای ضد ویروسی آسیب کبدی را کاهش دهد.

دارو ممکن است بعضی علائم بیمار سیروتیک را مانند خارش رفع یا کاهش دهد. ادم و آسیت (احتباس مایع)را می‏توان با کاهش مصرف نمک غذایی کم کرد. داروهای مدر (ادرارآور) می‏توانند مایعات اضافی بدن را کاهش دهند و از ایجاد ادم جلوگیری کنند. تغییرات عملکرد ذهنی که درجریان سیروز ممکن است رخ دهد با رژیم غذایی و دارو تا حدودی قابل اصلاح می‏باشد. بطور مثال کاهش مصرف پروتئین روزانه به همراه مصرف شربت مسهل مثل لاکتولوز که از جذب سریع سموم (که باید در کبد خنثی می‏شد) از روده جلوگیری می‏کند، به بهتر شدن وضعیت ذهنی کمک می‏کند، دو مشکل عمده در بیماران سیروتیک یکی نارسائی کامل کبد و دیگری خونریزی بدلیل بالا رفتن فشار وریدباب است. پزشک ممکن است جهت کاهش این فشار از داروهای کاهنده فشار خون مانند ایندرال جهت کاهش فشار وریدباب استفاده کند، در صورتی که از واریس‏های معده و مری خونریزی رخ دهد، فوراً پزشک با تزریق یک داروی مسدد عروقی (اسکلروزان) از طریق آندوسکوپ که یک لوله قابل انعطاف می‏باشد و از طریق دهان وارد می‏شود، می‏تواند خونریزی را بند آورد. در شرایط بحرانی چاره نهائی انجام عمل جراحی شنت برای تغییر مسیر خون از وریدباب به جای دیگر است (شنت پورتوکاو) و یا انجام پیوند کبد خواهد بود. اکثر بیماران سیروتیک سالها سلامت زندگی می‏کنند و اگر دچار عوارض بیماری شوند معمولاً درمان می‏شوند و بعضی از آنها بطور موفقیت‏آمیز با کبد پیوند شده زندگی می‏کنند.

 

پرهیز از مصرف الکل ، تغذیه سالم و مصرف متعادل چربی و گوشت ق

 

بیماری هپاتیت‌ ویروسی‌

هپاتیت‌ ویروسی‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس‌. هپاتیت‌ ویروسی‌ انواع‌ مختلفی‌ دارد. شایع‌ترین‌ انواع‌ آن‌ هپاتیت‌ A و B هستند. سایر انواع‌ آن‌ عبارتند از هپاتیت‌ C ، D ، E ، G .

 

مراحل‌ اولیه‌:

علایم‌ شبیه‌ آنفلوانزا، مثل‌ تب‌، خستگی‌، تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌ بی‌اشتهایی‌

چندین‌ روز بعد:

زردی‌ چشم‌ها و پوست‌ در اثر تجمع‌ بیلی‌روبین‌ در خون‌

تیره‌ شدن‌ رنگ‌ ادرار در اثر وارد شدن‌ بیلی‌روبین‌ اضافی‌ به‌ ادرار

اجابت‌ مزاج‌ روشن‌، به‌ رنگ‌ خاک‌ رس‌، یا سفید

 

هپاتیت‌ A و E  :ویروس‌ معمولاً از راه‌ آب‌ یا غذا وارد بدن‌ می‌شود، خصوصاً صدف‌ خام‌ که‌ توسط‌ فاضلاب‌ آلوده‌ شده‌ باشد.

هپاتیت‌ B : معمولاً از راه‌ آمیزشی‌، تزریق‌ خون‌، و تزریق‌ یا سرنگ‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. مادری‌ که‌ هپاتیت‌ Bدارد ممکن‌ است‌ عفونت‌ را به‌ نوازش‌ انتقال‌ دهد. بعضی‌ از موارد هم‌ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و راه‌ شناخته‌ شده‌ای‌ برای‌ انتقال‌ عفونت‌ رخ‌ داده‌اند.

هپاتیت‌ C : معمولاً از راه‌ تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌، تزریق‌ خون‌ و سایر انواع‌ مواجهه‌ با خون‌ یا محصولات‌ خونی‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. البته‌ در 40درصد از موارد، راه‌ انتقال‌ معلوم‌ نیست‌.

هپاتیت‌ D : به‌طور جداگانه‌ از هپاتیت‌ B نمی‌تواند رخ‌ دهد.

هپاتیت‌ G : الگوی‌ انتقال‌ مشابهی‌ مثل‌ هپاتیت‌ C دارد؛ معمولاً از راه‌ خون‌ انتقال‌ می‌یابد

مسافرت‌ به‌ مناطقی‌ که‌ بهداشت‌ نامناسبی‌ دارند.

بی‌بندوباری‌

تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌

مصرف‌ الکل‌
تزریق‌ خون‌
کارکنان‌ پزشکی‌ و سایر حرفه‌های‌ خطرزا

مهد کودک‌ها یا مراکز نگهداری‌
دیالیز
تغذیه‌ نامناسب و‌ وجود بیماری‌ که‌ باعث‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد

 

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ عبارتند از آزمایش‌ خون‌ برای‌ شناسایی‌ عفونت‌، بررسی‌های‌ مربوط‌ به‌ کار کبد، و نمونه‌برداری‌ از کبد در موارد شدید یا مزمن‌
اکثر بیماران‌ هپاتیتی‌ را می‌توان‌ بدون‌ خطر زیاد در منزل‌ تحت‌ مراقبت‌ قرار داد. جداسازی‌ کامل‌ بیمار ضروری‌ نیست‌، اما فرد بیمار باید وسایل‌ جداگانه‌ای‌ برای‌ خوردن‌ و آشامیدن‌ داشته‌ باشد یا از وسایل‌ یک‌ بار مصرف‌ استفاده‌ کند.
اگر هپاتیت‌ دارید یا مراقبت‌ از یک‌ فرد هپاتیتی‌ را به‌ عهده‌ دارید، دستان‌ خود را خصوصاً پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ مرتباً و به‌ دقت‌ بشویید.

داروها:

برای‌ درمان‌ هپاتیت‌ تعداد کمی‌ داروی‌ اختصاصی‌ وجود دارد.
امکان‌ دارد داروی‌ ضد التهاب‌ کورتیزونی‌ در موارد شدید تجویز شود تا التهاب‌ کبد کاهش‌ یابد و علایم‌ بهتر شوند.
برای‌ هپاتیت‌ B و C مزمن‌ ممکن‌ است‌ آلفا ـ اینترفرون‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد

 

از خطرات‌ ذکر شده‌ در بالا دوری‌ کنید.
اگر با فرد هپاتیتی‌ در تماس‌ بوده‌اید، با پزشک‌ خود در رابطه‌ با تزریق‌ گاما گلوبولین‌ برای‌ پیشگیری‌ یا کاهش‌ خطر هپاتیت‌ مشورت‌ کنید.
اگر در زمره‌ افرادی‌ هستید که‌ خطر هپاتیت‌ آنها را تهدید می‌کند، مثل‌ کارکنان‌ بیمارستان‌ها، دندانپزشکان‌ و غیره‌، واکسن‌ هپاتیت‌ A و B را دریافت‌ کنید. واکسن‌ سایر انواع‌ هپاتیت‌ ویروسی‌ در دست‌ بررسی‌ است‌. گاهی‌ ممکن‌ است‌ ایمونوگلوبولین‌ نیز لازم‌ شود.
واکسیناسیون‌ هپاتیت‌ B برای‌ همه‌ نوزادان‌ و شیرخواران‌

گرداوری:بیماری ها و درمان

ناحیه کلسیفی چیز خطرناکیه ؟ درمان داره ؟ من خواستگاری یه دختری رفتم بعضی وقتا دل درد شدید میگیره رفته دکتر گفته تو کبدش ناحیه کلسیفی داره

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان چیست x بخوانید...