درمان خانگي معده درد بارداري

دوره مقدماتی php
درمان خانگي معده درد بارداري
درمان خانگي معده درد بارداري

دوران حاملگی علاوه بر تغییر ظاهر زنان باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود که یکی از آنها معده درد در بارداری است. در این دوران با تغییر ذائقه ممکن است مشکلات گوارشی بوجود آید یا تشدید شود.

بیشترین شکایت از معده درد در بارداری, در ماه های آخر است زیرا با رشد پیدا کردن جنین و رحم فشار زیادی به معده و روده وارد می شود. گاهی این درد همراه با مزه ترشی حس می شود که اصطلاحا به آن ترش کردن می گویند و گاهی نیز با آروغ زدن همراه است.

در دوران بارداری به علت افزایش سطح هورمون ها بویژه هورمون پروژسترون کارکرد دستگاه گوارش و هضم غذا با اختلال مواجه می شود. در نتیجه عضلات حلقوی که بین مری و معده قرار دارند شل شده و مانع حرکت اسیدهای معده به سمت بالا می شوند. درد معده در دوران حاملگی با علائمی مانند: درد شدید در ناحیه معده، احساس تنگی نفس، اختلال در بلع، سرفه و گرفتگی صدا، درد شدید در ناحیه قفسه سینه، طعم ترش در دهان، سوزش گلو و افزایش ترشح بزاق همراه است.

درمان خانگي معده درد بارداري

مشکل معده درد در دوران بارداری تا پایان این دوره همراه زنان است. روش هایی برای تسکین این درد وجود دارد که مهمترین آنها مربوط به کنترل رژیم غذایی است. استفاده از غذاهای چرب، تند، فست فودی و دیر هضم باعث آسیب به معده می شود. بهتر است که میزان غذای مصرفی در هر وعده کمتر و از مصرف مایعات در طول خوردن غذا خودداری شود. خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب می تواند تا حد زیادی معده درد در بارداری را کنترل کند. همچنین توصیه می شود که بلافاصله بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن خودداری کنید. بهتر است در موقع خواب شانه و سر را با چند بالش به سمت بالا نگه دارید. تا حد امکان صاف بنشینید زیرا قوز کردن، خم شدن به طرف پایین و انداختن سر به سمت پایین رفلاکس و سوزش معده را تشدید می کند. لباس های تنگ باعث وارد شدن فشار بیشتری روی شکم و معده می شود بنابراین به زنان باردار توصیه می شود که همیشه از لباس هایی با الیاف نرم و سایز گشاد استفاده کنند.

دوره مقدماتی php

گاهی معده درد در بارداری منجر به مسمومیت خونی می شود که مشکلات جدی برای سلامتی زنان در این دوره به وجود می آورد. در دوران حاملگی فشار خون افت می کند و در برخی دیگر که بیماری قلبی دارند فشار خون بالا می رود. کم و زیاد شدن فشار خون در این دوران روی کارکرد اندام های مختلف بدن مانند کبد، مغز و کلیه تاثیر می گذارد و مسمومیت خونی را نیز در پی دارد. این مسمومیت در بارداری معمولا با علائمی مانند اختلال بینایی، تورم صورت و درد شدید همراه است.

بعضی خوراکی ها مانند زنجبیل برای درمان معده درد در بارداری استفاده می شوند. زنجبیل با خواص ضد دردی که دارد درمانی موثر برای یبوست و رفع اسهال و استفراغ به کار می رود. می توانید از زنجبیل به عنوان دمنوش، در تهیه غذاها و یا همراه چای استفاده کنید. می توانید از ترکیب زنجبیل، نعناع و نمک برای تسکین درد معده استفاده کنید.

برای درمان معده درد می توانید یک قاشق عسل را در یک فنجان آب لیمو ترش تازه حل کرده و میل کنید. یکی از میوه های موثر در تقویت دستگاه گوارش انار است که می توانید آن را با فلفل و نمک مخلوط کرده و میل کنید.

 از دیگر خوراکی های مفید برای درمان درد معده در دوران بارداری، بادام است. بادام قادر است مقدار اسید را کنترل کرده و در کاهش درد و جلوگیری از ضعف بدن نیز موثر است. از این رو توصیه می شود که زنان باردار روزانه تعداد 5 عدد بادام میل کنند.

رازیانه از درمان های موثر برای تسکین درد معده به شمار می رود. یک قاشق رازیانه را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید تا چند ساعت بماند و بعد از گذشت چند ساعت این شربت را میل کنید.

آب نارگیل دارای خواص فراوانی است که می توان به تقویت دستگاه گوارش و خنثی کردن اسید معده اشاره کرد. سرکه سیب از دیگر داروهای طبیعی برای کاهش سطح اسید معده است. همچنین درمان موثر رفلاکس معده نیز به شمار می رود. زنان باردار می توانند در طی روز دو قاشق سرکه سیب رقیق شده میل کنند. برای رقیق کردن کافیست دو برابر مقدار سرکه سیب به آن آب اضافه کنید.

افرادی که دچار معده درد شدید در دوران بارداری می شوند بهتر است که به پزشک مراجعه کرده تا در صورت لزوم دارو مصرف کنند. ممکن است داروهایی مانند امپرازول، رانیتیدین و سایمتادین تجویز شود. مصرف این داروها در دوران بارداری ممنوعیتی ندارد. همچنین استفاده از قرص های عصاره انبه برای درمان معده درد در بارداری مفید است.

منبع : آرگا


تجربه یک تور خوب، هم تفریح، هم خرید با تور استانبول آژانس مسافرتی زیما سفر پارس



بهترین رستوران های ایرانی در دبی



چطور جراحی زیبایی موفقی داشته باشیم؟



کرم نرم کننده دست و صورت جوجوبا مای


چگونه سفری ارزان به استانبول ترکیه داشته باشیم؟



ترنس چیست؟ به چه کسانی ترنس گفته می شود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت



دکتر عطا حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک



خاصیت، بررسی رایگان خواص و مضرات مواد غذایی!

درمان خانگي معده درد بارداري

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بعد از سردرد، معده درد مزمن، یکی از بدترین و ناتوان کننده‌ترین دردهایی است که می‌تواند هر روزمان را دچار اختلال کند. معده درد که در بیشتر موارد به آن «شکم درد» هم می‌گویند، مشکلی است که پیداکردن درمانش کار سختی است مگر اینکه دلیلش را بدانید. اگر همیشه یکی دو راه حل برای معده درد، دم دست‌تان داشته باشید، می‌توانید در همان مرحله‌ی شروع، برطرفش کنید. برای آشنایی با درمان معده درد به روش خانگی، مقاله زیر را بخوانید.درمان خانگي معده درد بارداري

معده درد آنقدر متداول است که همه زمانی آن را تجربه کرده‌اند و دلایل فراوانی می‌تواند داشته باشد. بیشتر این دلایل جدی نیستند و علائم آن فورا برطرف می‌شوند. این دلایل طیف گسترده‌ای دارند؛ از بدهضمی و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر گرفته تا ورم معده (گاستریت) و ریفلاکس اسید معده (GERD) و… به طور کلی، معمولا نیازی نیست برای پیداکردن راه حل این درد، فراتر از آشپزخانه‌تان بروید.

اولین درمان معده درد به روش خانگی خوردن چای بابونه است. بابونه با عملکردش به‌ عنوان یک ضدالتهاب (مثلا ممکن است مخاط معده به دلیل ورم‌های مکرر ناشی از باکتری، ملتهب شده باشد)، می‌تواند درد معده را تسکین دهد و عضله‌ی بالایی مجرای گوارشی را شل و آرام کند. وقتی این عضله شل می‌شود، فشردگی‌ها و انقباضاتی که غذا را در طول سیستم گوارش پیش می‌برند، کمی راحت و آزاد شده و درد ناشی از گرفتگی‌ها و اسپاسم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

چیزهایی که نیاز دارید:

کاری که باید انجام دهید:

آب جوش را روی چای کیسه‌ای بریزید و سر ماگ را بگذارید، اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. اگر از بابونه‌ی خشک استفاده می‌کنید، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری از آن را درون ماگ ریخته و روی آن آب جوش بریزید. درپوش ماگ را بگذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد. آرام آرام بنوشید.

لازم نیست کمپرس‌تان داغ باشد، کافیست گرم باشد و احساس راحتی کنید. همچنین می‌توانید از یک بطری آب گرم برای این کار استفاده کنید. گرما کمک می‌کند تا عضلات، شل و آرام شوند، بنابراین اگر دچار قولنج معده شدید، کمی گرما می‌تواند کمک زیادی به تسکین درد و ناراحتی‌تان بکند. همچنین می‌توانید زیر پتوی برقی‌تان بروید و استراحت کنید تا علائم‌تان برطرف شود. گرما باعث می‌شود هر گونه درد و انقباض از شما دور شده و به شما کمک می‌کند عضلات‌تان ریلکس شده و احساس تهوع‌تان کاهش یابد. طولانی‌اش نکنید چون ممکن است به پوست‌تان آسیب برسانید.

چیزهایی که نیاز دارید:

کاری که باید انجام دهید:

جایی برای دراز کشیدن پیدا کنید و کیسه‌ی آب گرم را روی شکم‌تان بگذارید. دمای آن نباید اذیت‌تان کند اما گرمایش را احساس کنید. دست کم ۱۵ دقیقه در این حالت بمانید؛ تا هر وقت که فکر می‌کنید لازم است این کار را تکرار کنید و اگر لازم بود کیسه را مجددا گرم کنید.

سومین درمان معده درد به روش خانگی نوشیدن آب ِ برنج است. آب ِ برنج دقیقا همان چیزی است که از اسمش پیداست؛ آبی که بعد از آبکش کردن برنج به جا می‌ماند. آب ِ برنج مانند یک مرهم عمل می‌کند، یعنی ماده‌ای که با تشکیل نوعی محافظ نرم روی یک سطح، التهاب را کاهش می‌دهد که در اینجا این سطح، مخاط معده‌ی شماست.

چیزهایی که نیاز دارید:

کاری که باید انجام دهید:

برنج‌تان را با دوبرابر مقدار آبی که معمولا برای پختن آن استفاده می‌کنید بار بگذارید. از حرارت کم یا متوسط استفاده کنید و زمانی که برنج نرم شد، دیگ را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دیگ با در ِ بسته، ۳ دقیقه بماند. سپس برنج را آبکشی کنید. در صورت تمایل می‌توانید به آب ِ برنج، کمی عسل اضافه کنید و آن را گرم بنوشید. برنجی که باقی مانده است را برای استفاده در غذایی دیگر نگهداری کنید.

معمولا گفته می‌شود نعنا برای رفع تهوع و ناراحتی معده مفید است؛ چون منتول موجود در برگ‌های آن، یک ضد درد و مسکن طبیعی است. می‌توانید یک فنجان چای نعنا فلفلی یا نعنای تند بنوشید، عصاره‌ی نعنا را بو بکشید، آب‌نبات نعنایی بمکید و یا برگ‌های خود نعنا را بجوید. با این راهکارها دردهای ناگهانی معده مهار شده و احساس تهوع کاهش پیدا می‌کند. چای نعنای تازه یا به طور کلی چای نعنا، به آرام سازی و شل کردن عضلات معده کمک کرده و جریان صفرا را بهبود می‌بخشد که در نهایت برای گوارش خوب است. مخصوصا اگر دچار بدهضمی یا نفخ شده باشید، چای نعنا بسیار مفید است.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

روی نعنا یک فنجان آب جوش بریزید و درپوش ماگ را بگذارید، ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد و وقتی هنوز گرم است آن را بنوشید. اگر نعنای تازه دارید می‌توانید برای تسکین درد معده آن را بجوید. همچنین اگر دوست دارید می‌توانید از چای کیسه‌ای نعنا استفاده کنید.

اگر مشکل‌تان بدهضمی است، آب لیمو سنگی به رفع ناراحتی‌تان کمک می‌کند. خاصیت اسیدی زیاد لیمو سنگی به تولید اسید هیدروکلریک کمک کرده و در نتیجه غذای خورده شده، بهتر تجزیه می‌شود. با بالابردن میزان اسیدهیدروکلریک تولید شده، شما به گوارش غذا با سرعتی مناسب کمک می‌کنید. ضمنا آب‌رسانی خوبی به بدن‌تان می‌شود و سیستم گوارش‌تان، روان و خوب کار می‌کند.

چیزهایی که نیاز دارید:

پیشینیان از دوران باستان برای درمان هر چیزی از درد گرفته تا تهوع، سراغ زنجبیل می‌رفتند و این خرافه نیست.

خوردن چای زنجبیل ششمین راه درمان معده درد به روش خانگی است. زنجبیل به طور طبیعی حاوی موادی است که به آنها جینجرول و شوگاول می‌گویند. این مواد شیمیایی به آرام‌سازی عضلات نرم کمک می‌کنند؛ مثلا عضله‌ای که روده‌ها را دربر می‌گیرد، در نتیجه انقباض‌های معده کاهش پیدا کرده و درد قولنج تسکین می‌یابد. زنجبیل به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی به صورت‌های مختلفی وجود دارد که همه‌‌ی آنها مفید هستند. آدامس‌های زنجبیلی و مکمل‌های آن مصرف راحتی دارند، و خیلی‌ها نیز نوع نوشیدنی آن را ترجیح می‌دهند. نوشیدن چای گرم به عنوان یک درمان خانگی برای دردهای شکمی بسیار موثر است.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

۲ تا ۵ سانتیمتر از ریشه‌ی زنجبیل تازه را بشویید، پوست بکنید و سپس رنده یا خرد کنید. ۱ تا ۲ فنجان آب را به جوش بیاورید و سپس زنجبیل را به آن اضافه کنید (اگر می‌خواهید نوشیدنی غلیظ‌ تری داشته باشید، از مقدار آب کمتری استفاده کنید). اجازه دهید ۳ دقیقه بجوشد و ۲ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت ملایم باشد. آن را از روی حرارت بردارید، صافش کنید و کمی عسل به آن بیفزایید. نوشیدنی‌تان را آرام آرام بنوشید.

اگر معده‌ دردتان به خاطر بدهضمی باشد، جویدن دانه‌های رازیانه مفید است؛ چون حاوی آنتول (anethole) است. یک روغن ناپایدار که می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد، همچنین برای کاهش التهاب مفید است و درد ناشی از آن را تسکین می‌دهد. اگر از گاستریت و التهاب معده رنج می‌برید، رازیانه می‌تواند از درد و ناراحتی‌تان کم کند.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

بعد از غذا، نیم یا یک قاشق چایخوری از دانه‌ی رازیانه را کاملا بجوید. اگر باردار هستید، از این راهکار اجتناب کنید.درمان خانگي معده درد بارداري

لیموترش هم مانند لیموسنگی به کاهش شکم‌درد کمک می‌کند. لیموترش را با آب معدنی گازدار ترکیب کنید تا یک نوشیدنی ساده و خوش‌طعم برای تسکین دردتان داشته باشید. اگر پرخوری کرده‌اید و دلیل شکم‌دردتان این است، دی‌اکسیدکربن موجود در آب معدنی گازدار، شما را وادار به آروغ زدن می‌کند، بنابراین فشار شکم‌تان کمتر می‌شود. ثابت شده که نوشیدن این ترکیب برای برطرف کردن سوء هاضمه و یبوست بسیار مفید است.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

آب معدنی گازدار را با آب نصف یک لیموترش ترکیب کنید و جرعه جرعه بنوشید.

هر کسی که کودک نوپا دارد، رژیم BRAT یا موز، برنج، سس سیب و نان تست را می‌شناسد و می‌داند که تسکین شکم‌ درد است. این رژیم، به برطرف کردن تهوع یا اسهال کمک می‌کند. رژیم BRAT شامل غذاهای کم فیبر می‌شود. هیچ‌کدام از این خوراکی‌ها نمک یا ادویه ندارند که علائم را بدتر کنند. این رژیم ترکیبی برای زمانی که احساس ناراحتی در معده دارید اما باید چیزی بخورید، بهترین انتخاب است. سعی کنید نان را کاملا تُست کنید، نان نیم‌سوز حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

حتما با خواص سرکه سیب آشنا هستید. خوردن سرکه‌ی آب سیب دهمین راه درمان معده درد به روش خانگی است. اگر می‌توانید آن را خالی بخورید، با قاشق غذاخوری امتحانش کنید تا ناراحتی معده‌تان برطرف شود. اگر هم نمی‌توانید، یک قاشق غذاخوری از سرکه‌ی آب سیب را با یک فنجان آب و یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کرده و آرام آرام بنوشید.

اسید موجود در سرکه‌ی آب سیب می‌تواند به کاهش هضم نشاسته کمک کرده و اجازه دهد نشاسته وارد روده‌ها شود و باکتری‌های مفید روده را حفظ کند. بعضی‌ها هر روز یک قاشق سرکه‌‌ی آب سیب می‌خورند تا از بروز معده‌ درد پیشگیری کنند.

می‌توانید برای مشاهده خلاصه این مطلب ویدیوی زیر را ببینید.

گاهی مشکلات شکمی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی هستند. استفراغ‌های طولانی‌مدت شما را در معرض کم آبی قرار می‌دهد. نوشیدن جرعه‌های کوچک آب کمک می‌کند بدن‌تان دچار کم آبی نشود. اگر تهوع و معده‌ دردتان بیشتر از ۴۸ ساعت طول کشید به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه شدید بعد از خوردن غذاهای خاصی یا انجام کارهای خاصی مدام دچار ناراحتی معده می‌شوید، درمورد علائم‌تان با پزشک صحبت کنید. ممکن است چیزی نباشد اما مراجعه به پزشک‌تان می‌تواند احتمال بیماری کرون، یک آلرژی غذایی و یا سایر بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

برگرفته از: everydayroots.com healthline.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

با سلام و وقت بخیر

با تشکر از ارسال مطالب مفید تان.
ممنونم

من كايينات ٢١ سال عمر دارم به نسبت مصرف كردن ادويه زياد به تكليف معده دچار هستم من وقتي معده درد ميشوم هم دل بد و هم گنس ميشوم تمام جانم لرزه ميگيره نزد هر پزشك مراجعه كردم اما مشكلم حل نشد زنده گيره سرم حرام ساخته از روش هاي خانه گي هم استفاده ميكنم قبل از صبحانه اب هم مينوشم اما به هيچ گونه درمان نميشه به كمك سخت محتاجم

– برای رفع‎‎‎ناراحتی‎‎‎معده، غذاکم بخورید، غذا راخوب بجوید وآب را به روش‎‎‎صحیح استفاده نمایید.
– نمک زیاد ،موسین معده را از بین می‎‎‎بردو باعث زخم معده می‎‎‎شود.
– زخم اثنی عشر: برای درمان زخم اثنی عشر،روزی سه قاشق عسل با موم بخورید.
– نفخ معده: مواد شیرین باعث نفخ معده می‎‎‎شود.برای رفع نفخ معده، زنیان را آسیاب نموده، یک قاشق چایخوری بعد از غذا بخورید. به علت تلخی، زنیان را در کپسول بریزید و بخورید.
– برای رفع نفخ و ترشی معده، دوبار انگشت را در نمک زده و بچشید، مشکل در یک دقیقه برطرف می‎‎‎شود.
– منشا میگرن گوارشی است، کسانی که ماکارونی، چای، شیرینی‎‎‎جات قنادی، سرخ‎‎‎کردنی، پنیر استفاده می‎‎‎کنند، دچار سردرد می‎‎‎شوند. این مواد در روده بزرگ به الکل تبدیل شده و ایجاد سر درد می‎‎‎کنند.
– کسانی که میگرن دارند، شیرینی،مواد شیرین و چای شیرین نخورند.
– بچه‎‎‎هایی که در درس خواندن کند هستند، ناراحتی گوارشی دارند.
– در روزسه وعده غذا بخورید و بین غذا فقط میوه بخورید.
– برای جلوگیری از چاق شدن ، سالاد را قبل از غذا بخورید.
– همیشه ۳/۲ معده را پر کنید و ۳/۱ آن را خالی نگهدارید.
– استراحت بعد از غذا: بعد از غذا دراز کشیده، دستها را زیر سر گذاشته و پای راست را روی پای چپ قرار دهید و به همین صورت ۱۰ دقیقه بدن را آرام نموده و به چیزی فکر نکنید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید خوابتان نبرد.با این کار احساس سبکی به شما دست می‎‎‎دهد.
– بیماری آسم کودکان وجود ندارد، بلکه ناراحتی معده دارند و برای رفع آن، غذاهای تبلیغی، ماست، شیر و آب با غذا نخورند.

سلامتی

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

تشخیص جای نیش حشرات مختلف و نحوه درمان آن‌ها

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

پایین بودن پلاکت خون؛ نشانه‌ها، علل و درمان آن

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

آخرین مطالب

سفر به شانگهای؛ نکات و توصیه‌هایی که باید بدانید

غم غربت و راهکارهایی برای تسکین آن

کتاب بازگشت؛ مروری بر تاریخ کشور لیبی و دیکتاتوری قذافی

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده؛ علائم و راه‌های درمان آن

ترین های جهان

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

درمان خانگي معده درد بارداري
درمان خانگي معده درد بارداري
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *