دارو برای فشار خون بالا چیست

دوره مقدماتی php
دارو برای فشار خون بالا چیست
دارو برای فشار خون بالا چیست

Dr Fariba Hendesi –

تغییر در شیوه ی زندگی یک راه به نسبت طولانی برای کنترل فشار خون بالا است. ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند تا یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر را رعایت کنید، به طور منظم ورزش کنید و یا یک وزن سالم را حفظ کنید. اما گاهی اوقات تغییر در شیوه زندگی کافی نیست و برای درمان فشار خون بالا می بایست تحت نظر پزشک قلب قرص های فشار خون مصرف کنید.

فهرست موضوعات

•اگر یک فرد بالغ و سالم با ۶۰ سال سن یا بیشتر هستید : فشار خون هدف کم تر از ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

•اگر یک فرد بالغ و سالم هستید و کمتر از ۶۰ سال سن دارید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.دارو برای فشار خون بالا چیست

•اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

دوره مقدماتی php

اگر چه فشار خون ایده آل ، فشار ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر است، با این حال پزشکان مطمئن نیستند که برای رسیدن به آن سطح درمان دارویی نیاز است یا خیر؟

اگر ۶۰ سال سن یا بیشتر دارید، و استفاده از داروها باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده اند (مثلا کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه)، نیاز به تغییر دارو ها نیست مگر اینکه موجب اثرات منفی بر روی بدن شده باشند.

برای استفاده ار دارو های فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که به میزان فشار خون و سایر مشکلات پزشکی بستگی دارد.

به قرص های فشار خون دیورتیک ها، ادرار آور نیز می گویند. این داروها بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا بدن سدیم و آب اضافی را از بدن دفع کند و باعث کاهش حجم خون شوند. دیورتیک های تیازیدی، اغلب اولین داروی درمانی هستند، اما به تنهایی مصرف نمی شوند. دیورتیک های تیازیدی شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید)، کلرتالیدون و غیره است.

اگر از این قرص های فشار خون ادرار آور مصرف نمی کنید و فشار خونتان بالا است، با پزشک خود در مورد اضافه کردن داروی دیورتیک مشورت کنید. دیورتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم در افراد سیاه پوست و مسن بهتر از مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین عمل می کنند. یک عارضه ی جانبی شایع دیورتیک ها تکرر ادرار است.

این نوع قرص های فشار خون برون ده قلب را کاهش می دهند و رگ های خونی را باز می کنند که باعث می شود تا ضربان قلب آهسته تر شود. مسدود کننده های بتا شامل قرص های فشار خون اسباتول ( سکترال)، آتنولول (تنورمین) و غیره است. این دارو ها به تنهایی کار نمی کنند، به خصوص در افراد سیاه پوست و مسن تر. اما زمانی که همراه با دیگر داروهای فشار خون مصرف شوند موثر خواهند بود.

شامل قرص های فشار خون لیزینوپریل (زستریل)، بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن) و غیره است. این دارو ها با جلوگیری از تشکیل پلاک ها به شل شدن رگ های خونی کمک می کنند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از داشتن یک مهار کننده ACE به عنوان یکی از داروهای خود بهره مند می شوند.

این داروها با جلوگیری از تشکیل پلاک به شل شدن عروق خونی کمک می کنند. ARB ها شامل کاندسارتان (اتاکاند)، لوزارتان و غیره است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از این دارو حتما باید استفاده کنند.

شامل قرص های فشار خون آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم ( کاردیزم ،تیازاک) و غیره است. این دارو ها به شل شدن عضلات عروق خونی کمک می کنند. برخی از آنها ضربان قلب را کاهش می دهند. مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است برای مردم سیاه پوست و سفید و مسن تر از مهارکننده های ACE بهتر عمل می کنند.

مصرف آب گریپ فروت به همراه برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم، باعث افزایش سطوح خونی می شود و شما را در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی قرار می دهد. پس حتما در مورد تداخلات دارویی داروهای فشار خون با پزشکتان صحبت کنید.

آلیسکیرن (تکتورنا) تولید رنین را کند می کند. رنین آنزیمی است که توسط کلیه تولید می شود و شروع کننده ی زنجیره ای از مراحل شیمیایی است که فشار خون را افزایش می دهد.

تکتورنا توانایی رنین برای آغاز این فرایند را کاهش می دهد. با توجه به احتمال بروز عوارض جدی، از جمله سکته مغزی، هرگز نباید آلیسکرین را همراه با مهار کننده های ACE یا ARBs مصرف کنید.

گاهی اوقات از داروهای دیگری نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

این داروها تکانه های عصبی به رگ های خونی را کاهش می دهند و تشکیل پلاک در عروق خونی را محدود می کنند. مسدود کننده های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا) و پرازوسین (مینیپرس) هستند.

این نوع از قرص های فشار خون علاوه بر کاهش تکانه های عصبی به رگ های خونی، سرعت ضربان قلب به منظور کاهش مقدار خونی که باید از طریق عروق پمپ شود را نیز کاهش می دهد. مسدود کننده های آلفا-بتا شامل کارودیلول (کورگ) و لابتالول (تراندات) است.

این داروها از ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ های خونی جلوگیری می کنند. شامل کلونیدین (کاتاپرس ، کاپوای) ، گوانفاسین ( اینتونیو ، تنکس ) و متیل دوپا می باشند.

این داروها از جمله هیدرالازین و مینوکسیدیل هستند که به طور مستقیم بر روی عضلات دیواره های شریان ها اثر می گذارند و از سفت و باریک شدن عضلات شریان ها جلوگیری می کنند.

آنتاگونیست های آلدوسترون به عنوان نمونه اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و اپلرنون (اینسپرا) هستند. این داروها می توانند منجر به جذب نمک و احتباس مایعات شوند، که به افزایش فشار خون کمک می کند.

برای کاهش دوزهای مصرفی روزانه ی قرص های فشار خون حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بهتر است از ترکیبی از چند دارو با دوز پایین به جای یک دارو با دوز بالا استفاده کرد. در واقع، مصرف دو یا چند عدد از قرص های فشار خون در اغلب موارد بیشتر از یک دارو موثر می باشد.

در کنار استفاده از داروها رعایت نکاتی سبب ایجاد بهبودی سریع تر و کنترل فشار خون شما خواهد شد. از جمله:

# داشتن یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر ( رژیم غذایی برای توقف پرفشاری خون، یا DASH) # ورزش منظم # ترک سیگار # محدود کردن مقدار الکل مصرفی # حفظ وزن سالم و یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقیدارو برای فشار خون بالا چیست

سینومیکس در واقع همان ترکیبی از والزارتان به اضافه ی آملودیپین می باشد که دو داروی خوب برای فشار خون مقاوم می باشد. مدت اثر آن 24 است و مریض نیازی نیست چندتا قرص در روز بخورد. مخصوصا برای بیمارانی که فراموش می کنند قرصشونو بخورن خیلی مناسب می باشد. تنها عارضه ی آن ورم اندام تهتانی می باشد؛ بنایراین اگر عصر ها مصرف کنید ممکن است بهتر باشد و این میزان تورم کاهش پیدا کند و کاری که انجام میدیم این است که معمولا از یک داروی ادرار آور در صبح ها استفاده می کنیم.

داروی لوزامیکس اچ ترکیبی از لوزارتان به علاوه ی یک داروی ادرار آور و یک داروی اسیمتور هست و برای افرادی که فشار خون در حد متوسط دارند استفاده می شود. چون 2 دارو با هم هست و در یک نوبت مصرف می شود به بیمار کمک می کند که راحت تر مصرف کند. افرادی که اسید اوریک بالا دارند و بیمارای کلیوی یا بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

یک قرص ترکیبی از داروی والسارتان و آملودیپین است و به کاهش فشار خون کمک می کند. این دارو نیازمند نسخه بوده و در هنگام بارداری باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

این قرص حاوی 5 یا 10 میلیگرم آملودیپین  و 80 یا 160 یا 320 میلیگرم والسارتان است. به همین علت این قرص را در ترکیب های مختلف 5/80 یا 5/160 یا 10/160 و یا 10/320 در بازار میبینیم.

اگر فشار خونتان با وجود مصرف حداقل سه نوع از قرص های فشار خون ( که یکی از آنها معمولا باید یک دیورتیک باشد ) سرسختانه بالا باقی بماند، ممکن است که به فشار خون مقاوم دچار باشید. افرادی که فشار خون بالای خود را کنترل می کنند و در حال مصرف چهار نوع داروی مختلف هم زمان هستند، مستعد فشار خون مقاوم می باشند. علت ایجاد فشار خون بالا پس از یک مشکل دیگر به طور کلی باید بررسی شود. فشار خون مقاوم به این معنا نیست فشار خونتان هرگز کمتر نخواهد شد. در واقع، اگر شما و پزشکتان بتوانید آنچه باعث فشار خون مزمن شما شده است را پیدا کنید، می توانید درمان موثر تری را شروع کنید.

پزشکتان و یا متخصص فشار خون می توانند داروها و دوز آنها و موثر بودن آنها را ارزیابی کنند. اضافه کردن یک آنتاگونیست آلدوسترون مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) اغلب به کنترل فشار خون مقاوم منجر می شود .دانشمندان در حال مطالعه بر روی برخی از درمان های تجربی مانند کاتتر مبتنی بر فرسایش بسامد رادیویی هستند که باعث تحریک اعصاب سمپاتیک کلیه و بارورسپتورها سینوس کاروتید می شوند.

برخی از داروها، غذاها یا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را بدتر کنند و یا جلوی اثر داروهای فشار خونتان را بگیرند. با پزشکتان صادقانه در مورد تمام داروها و یا مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

اگر شما داروهای فشار خونتان را به موقع و طبق دستور پزشک استفاده نمی کنید، ممکن است باعث بالاتر رفتن فشار خونتان شوید. هرگز درمان خود را با استفاده از قرص های فشار خون بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

  • آدرس سازمان نوسازی مدارس استان تهران
  • کلینیک فشار خون

    This entry is available for Kurdish Arabic English

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    مطلب قبلی

    فشار خون یعنی چه؟

    مطلب بعدی

    پرفشاری خون چیست؟

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام 

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    با توجه به اینکه چک شدین و مسئله ای پیدا نشده و فشاراتون بالاست میتونین شروع کنین همون دارو هایی که بهتون دادن و اگر خیلی پاییت اومد کمتر کنین دارو ها رو و اگر باز مشکلی باشه باید هولتر فشار 24 ساعته تشریف بیارین براتون ببندین ببنیم چی به صلاحتون است

    سلام عزیزم

    والزومیکس 5/80 فقط 5 میلی گرم آمیلودیپین دارد که بیشتر ورم پاها را ایجاد میکند و باید سایر علل ایجا کننده ورم با توجه به سنتشون و دیابتشون هم مثل مشکلات کلیوی یا نارسایی های قلبی بررسی یشود و بعد دارو قطع شود در هر حال یک اسپیرینولاکتون 25 صبح ها نصف متورال 50 صبح هل نصف شب ها ، آسپیرین اگر چربی دارند رزوستاتین 20 و بنظر بنده لوزارتان 50 شب ها و اگر کنترل نبود نصف هم صبح ها تا انجام اقدامات زیر

    اقدامات لازم هولتر فشار 24 ساعته، نوار قلب و اکو، آزمایش خون ، قند ، چربی، ادرار ، کبد و تیرویید کامل بعلاوه آزمایش BNP و کنترل قند 

    سلام 

    میتونه به علت اکسیژن پایین خونتون باشه ینی بیماری های تنفسی اگر اکسیژن خونتون بالای 94 است و مشکل ریوی ندارین تغییر رنگ پوست مربوط به همکاران پوست و زیابیی است ولی برای 

    سلام خب ایشون باید زیر نظر یک پزشک قلب باشن حتما 

    به نظر من بجای این قرص ها والزومیکس 5/80 از 1 عدد شروع بشه بعد از ظهر ها و متورال 50  هم نصف صبح به همراه 1 عدد آلداکتون 25  اگر کنترل نشد یه 2 عدد هر 12 ساعت افزایش پیدا کنه 

    سلام عزیزم 

    میتونین 1 عدد فعلا مصرف کنین اگر بعد از ظهر ها اینجورب مبشین فقط 1 بار صبح مصرف کنین ببینین بهتر میشین

    سلام و عذرخواهی بابت  تاخیر

    ببینین هر قرصی اعم از گیای یا شیمیایی عوارض خاص خود را دارد ولی اگر فشارتون با والزومیکس خوب ادامه بدین برای ضربان کم عارضه ترین دارو ایندرال 10 است که میتونین مصرف کنین اگر آسم شدید ندارین

    سلام عزیزم خیلی فرقی نمیکنه ولی صبح ها بهتر است

    سلام بله بصورت مشابه در چند مریض دیگر هم دیده شده میتونن میزان قرص را کاهش دهند اگر 2 عدد است به 1 عدد و اگر 1 عدد است به نصف

    سلام عزیزم ببینین این موارد روی فشار اثر گذار هستند ولی برای ما فشار زمان استراحت و عادی شما ملاک است و همچنین سابقه بیماری زمینه ای در خودتون و خانواده تا تصمیم گیری کنینم ولی اگر هولتر فشارتون نرمال بوده فعلا نیازی به مصرف دارو نیست

    سلام

    قرص والزومیکس 5/80 هر 12 ساعت یعنی همان صبح و شب اگر باز کنترل نشد اسپرینولاکتون 25 صبح ها و 1 عدد متورال 50 بعد از ظهر ها اضافه شود

    انواع داروی چربی خون که تجویز می شود

    بهترین زمان مصرف قرص آسپرین

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    پستهای اخیر

    واریس پا | علائم، دلایل و راه های درمان

    هر آنچه باید درباره ویروس کرونا و بیماران قلبی بدانید

    فشار خون پایین چند است؟

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    تغییر در شیوه ی زندگی یک راه به نسبت طولانی برای کنترل فشار خون بالا است. ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند تا یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر را رعایت کنید، به طور منظم ورزش کنید و یا یک وزن سالم را حفظ کنید. اما گاهی اوقات تغییر در شیوه زندگی کافی نیست و برای درمان فشار خون بالا می بایست تحت نظر پزشک قلب قرص های فشار خون مصرف کنید.

    فهرست موضوعات

    •اگر یک فرد بالغ و سالم با ۶۰ سال سن یا بیشتر هستید : فشار خون هدف کم تر از ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

    •اگر یک فرد بالغ و سالم هستید و کمتر از ۶۰ سال سن دارید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.دارو برای فشار خون بالا چیست

    •اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

    اگر چه فشار خون ایده آل ، فشار ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر است، با این حال پزشکان مطمئن نیستند که برای رسیدن به آن سطح درمان دارویی نیاز است یا خیر؟

    اگر ۶۰ سال سن یا بیشتر دارید، و استفاده از داروها باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده اند (مثلا کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه)، نیاز به تغییر دارو ها نیست مگر اینکه موجب اثرات منفی بر روی بدن شده باشند.

    برای استفاده ار دارو های فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که به میزان فشار خون و سایر مشکلات پزشکی بستگی دارد.

    به قرص های فشار خون دیورتیک ها، ادرار آور نیز می گویند. این داروها بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا بدن سدیم و آب اضافی را از بدن دفع کند و باعث کاهش حجم خون شوند. دیورتیک های تیازیدی، اغلب اولین داروی درمانی هستند، اما به تنهایی مصرف نمی شوند. دیورتیک های تیازیدی شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید)، کلرتالیدون و غیره است.

    اگر از این قرص های فشار خون ادرار آور مصرف نمی کنید و فشار خونتان بالا است، با پزشک خود در مورد اضافه کردن داروی دیورتیک مشورت کنید. دیورتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم در افراد سیاه پوست و مسن بهتر از مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین عمل می کنند. یک عارضه ی جانبی شایع دیورتیک ها تکرر ادرار است.

    این نوع قرص های فشار خون برون ده قلب را کاهش می دهند و رگ های خونی را باز می کنند که باعث می شود تا ضربان قلب آهسته تر شود. مسدود کننده های بتا شامل قرص های فشار خون اسباتول ( سکترال)، آتنولول (تنورمین) و غیره است. این دارو ها به تنهایی کار نمی کنند، به خصوص در افراد سیاه پوست و مسن تر. اما زمانی که همراه با دیگر داروهای فشار خون مصرف شوند موثر خواهند بود.

    شامل قرص های فشار خون لیزینوپریل (زستریل)، بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن) و غیره است. این دارو ها با جلوگیری از تشکیل پلاک ها به شل شدن رگ های خونی کمک می کنند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از داشتن یک مهار کننده ACE به عنوان یکی از داروهای خود بهره مند می شوند.

    این داروها با جلوگیری از تشکیل پلاک به شل شدن عروق خونی کمک می کنند. ARB ها شامل کاندسارتان (اتاکاند)، لوزارتان و غیره است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از این دارو حتما باید استفاده کنند.

    شامل قرص های فشار خون آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم ( کاردیزم ،تیازاک) و غیره است. این دارو ها به شل شدن عضلات عروق خونی کمک می کنند. برخی از آنها ضربان قلب را کاهش می دهند. مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است برای مردم سیاه پوست و سفید و مسن تر از مهارکننده های ACE بهتر عمل می کنند.

    مصرف آب گریپ فروت به همراه برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم، باعث افزایش سطوح خونی می شود و شما را در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی قرار می دهد. پس حتما در مورد تداخلات دارویی داروهای فشار خون با پزشکتان صحبت کنید.

    آلیسکیرن (تکتورنا) تولید رنین را کند می کند. رنین آنزیمی است که توسط کلیه تولید می شود و شروع کننده ی زنجیره ای از مراحل شیمیایی است که فشار خون را افزایش می دهد.

    تکتورنا توانایی رنین برای آغاز این فرایند را کاهش می دهد. با توجه به احتمال بروز عوارض جدی، از جمله سکته مغزی، هرگز نباید آلیسکرین را همراه با مهار کننده های ACE یا ARBs مصرف کنید.

    گاهی اوقات از داروهای دیگری نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

    این داروها تکانه های عصبی به رگ های خونی را کاهش می دهند و تشکیل پلاک در عروق خونی را محدود می کنند. مسدود کننده های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا) و پرازوسین (مینیپرس) هستند.

    این نوع از قرص های فشار خون علاوه بر کاهش تکانه های عصبی به رگ های خونی، سرعت ضربان قلب به منظور کاهش مقدار خونی که باید از طریق عروق پمپ شود را نیز کاهش می دهد. مسدود کننده های آلفا-بتا شامل کارودیلول (کورگ) و لابتالول (تراندات) است.

    این داروها از ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ های خونی جلوگیری می کنند. شامل کلونیدین (کاتاپرس ، کاپوای) ، گوانفاسین ( اینتونیو ، تنکس ) و متیل دوپا می باشند.

    این داروها از جمله هیدرالازین و مینوکسیدیل هستند که به طور مستقیم بر روی عضلات دیواره های شریان ها اثر می گذارند و از سفت و باریک شدن عضلات شریان ها جلوگیری می کنند.

    آنتاگونیست های آلدوسترون به عنوان نمونه اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و اپلرنون (اینسپرا) هستند. این داروها می توانند منجر به جذب نمک و احتباس مایعات شوند، که به افزایش فشار خون کمک می کند.

    برای کاهش دوزهای مصرفی روزانه ی قرص های فشار خون حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بهتر است از ترکیبی از چند دارو با دوز پایین به جای یک دارو با دوز بالا استفاده کرد. در واقع، مصرف دو یا چند عدد از قرص های فشار خون در اغلب موارد بیشتر از یک دارو موثر می باشد.

    در کنار استفاده از داروها رعایت نکاتی سبب ایجاد بهبودی سریع تر و کنترل فشار خون شما خواهد شد. از جمله:

    # داشتن یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر ( رژیم غذایی برای توقف پرفشاری خون، یا DASH) # ورزش منظم # ترک سیگار # محدود کردن مقدار الکل مصرفی # حفظ وزن سالم و یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقیدارو برای فشار خون بالا چیست

    سینومیکس در واقع همان ترکیبی از والزارتان به اضافه ی آملودیپین می باشد که دو داروی خوب برای فشار خون مقاوم می باشد. مدت اثر آن 24 است و مریض نیازی نیست چندتا قرص در روز بخورد. مخصوصا برای بیمارانی که فراموش می کنند قرصشونو بخورن خیلی مناسب می باشد. تنها عارضه ی آن ورم اندام تهتانی می باشد؛ بنایراین اگر عصر ها مصرف کنید ممکن است بهتر باشد و این میزان تورم کاهش پیدا کند و کاری که انجام میدیم این است که معمولا از یک داروی ادرار آور در صبح ها استفاده می کنیم.

    داروی لوزامیکس اچ ترکیبی از لوزارتان به علاوه ی یک داروی ادرار آور و یک داروی اسیمتور هست و برای افرادی که فشار خون در حد متوسط دارند استفاده می شود. چون 2 دارو با هم هست و در یک نوبت مصرف می شود به بیمار کمک می کند که راحت تر مصرف کند. افرادی که اسید اوریک بالا دارند و بیمارای کلیوی یا بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

    یک قرص ترکیبی از داروی والسارتان و آملودیپین است و به کاهش فشار خون کمک می کند. این دارو نیازمند نسخه بوده و در هنگام بارداری باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

    این قرص حاوی 5 یا 10 میلیگرم آملودیپین  و 80 یا 160 یا 320 میلیگرم والسارتان است. به همین علت این قرص را در ترکیب های مختلف 5/80 یا 5/160 یا 10/160 و یا 10/320 در بازار میبینیم.

    اگر فشار خونتان با وجود مصرف حداقل سه نوع از قرص های فشار خون ( که یکی از آنها معمولا باید یک دیورتیک باشد ) سرسختانه بالا باقی بماند، ممکن است که به فشار خون مقاوم دچار باشید. افرادی که فشار خون بالای خود را کنترل می کنند و در حال مصرف چهار نوع داروی مختلف هم زمان هستند، مستعد فشار خون مقاوم می باشند. علت ایجاد فشار خون بالا پس از یک مشکل دیگر به طور کلی باید بررسی شود. فشار خون مقاوم به این معنا نیست فشار خونتان هرگز کمتر نخواهد شد. در واقع، اگر شما و پزشکتان بتوانید آنچه باعث فشار خون مزمن شما شده است را پیدا کنید، می توانید درمان موثر تری را شروع کنید.

    پزشکتان و یا متخصص فشار خون می توانند داروها و دوز آنها و موثر بودن آنها را ارزیابی کنند. اضافه کردن یک آنتاگونیست آلدوسترون مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) اغلب به کنترل فشار خون مقاوم منجر می شود .دانشمندان در حال مطالعه بر روی برخی از درمان های تجربی مانند کاتتر مبتنی بر فرسایش بسامد رادیویی هستند که باعث تحریک اعصاب سمپاتیک کلیه و بارورسپتورها سینوس کاروتید می شوند.

    برخی از داروها، غذاها یا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را بدتر کنند و یا جلوی اثر داروهای فشار خونتان را بگیرند. با پزشکتان صادقانه در مورد تمام داروها و یا مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

    اگر شما داروهای فشار خونتان را به موقع و طبق دستور پزشک استفاده نمی کنید، ممکن است باعث بالاتر رفتن فشار خونتان شوید. هرگز درمان خود را با استفاده از قرص های فشار خون بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

  • عکس های از کشور لندن
  • کلینیک فشار خون

    This entry is available for Kurdish Arabic English

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    مطلب قبلی

    فشار خون یعنی چه؟

    مطلب بعدی

    پرفشاری خون چیست؟

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام 

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    با توجه به اینکه چک شدین و مسئله ای پیدا نشده و فشاراتون بالاست میتونین شروع کنین همون دارو هایی که بهتون دادن و اگر خیلی پاییت اومد کمتر کنین دارو ها رو و اگر باز مشکلی باشه باید هولتر فشار 24 ساعته تشریف بیارین براتون ببندین ببنیم چی به صلاحتون است

    سلام عزیزم

    والزومیکس 5/80 فقط 5 میلی گرم آمیلودیپین دارد که بیشتر ورم پاها را ایجاد میکند و باید سایر علل ایجا کننده ورم با توجه به سنتشون و دیابتشون هم مثل مشکلات کلیوی یا نارسایی های قلبی بررسی یشود و بعد دارو قطع شود در هر حال یک اسپیرینولاکتون 25 صبح ها نصف متورال 50 صبح هل نصف شب ها ، آسپیرین اگر چربی دارند رزوستاتین 20 و بنظر بنده لوزارتان 50 شب ها و اگر کنترل نبود نصف هم صبح ها تا انجام اقدامات زیر

    اقدامات لازم هولتر فشار 24 ساعته، نوار قلب و اکو، آزمایش خون ، قند ، چربی، ادرار ، کبد و تیرویید کامل بعلاوه آزمایش BNP و کنترل قند 

    سلام 

    میتونه به علت اکسیژن پایین خونتون باشه ینی بیماری های تنفسی اگر اکسیژن خونتون بالای 94 است و مشکل ریوی ندارین تغییر رنگ پوست مربوط به همکاران پوست و زیابیی است ولی برای 

    سلام خب ایشون باید زیر نظر یک پزشک قلب باشن حتما 

    به نظر من بجای این قرص ها والزومیکس 5/80 از 1 عدد شروع بشه بعد از ظهر ها و متورال 50  هم نصف صبح به همراه 1 عدد آلداکتون 25  اگر کنترل نشد یه 2 عدد هر 12 ساعت افزایش پیدا کنه 

    سلام عزیزم 

    میتونین 1 عدد فعلا مصرف کنین اگر بعد از ظهر ها اینجورب مبشین فقط 1 بار صبح مصرف کنین ببینین بهتر میشین

    سلام و عذرخواهی بابت  تاخیر

    ببینین هر قرصی اعم از گیای یا شیمیایی عوارض خاص خود را دارد ولی اگر فشارتون با والزومیکس خوب ادامه بدین برای ضربان کم عارضه ترین دارو ایندرال 10 است که میتونین مصرف کنین اگر آسم شدید ندارین

    سلام عزیزم خیلی فرقی نمیکنه ولی صبح ها بهتر است

    سلام بله بصورت مشابه در چند مریض دیگر هم دیده شده میتونن میزان قرص را کاهش دهند اگر 2 عدد است به 1 عدد و اگر 1 عدد است به نصف

    سلام عزیزم ببینین این موارد روی فشار اثر گذار هستند ولی برای ما فشار زمان استراحت و عادی شما ملاک است و همچنین سابقه بیماری زمینه ای در خودتون و خانواده تا تصمیم گیری کنینم ولی اگر هولتر فشارتون نرمال بوده فعلا نیازی به مصرف دارو نیست

    سلام

    قرص والزومیکس 5/80 هر 12 ساعت یعنی همان صبح و شب اگر باز کنترل نشد اسپرینولاکتون 25 صبح ها و 1 عدد متورال 50 بعد از ظهر ها اضافه شود

    انواع داروی چربی خون که تجویز می شود

    بهترین زمان مصرف قرص آسپرین

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    پستهای اخیر

    واریس پا | علائم، دلایل و راه های درمان

    هر آنچه باید درباره ویروس کرونا و بیماران قلبی بدانید

    فشار خون پایین چند است؟

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    تغییر در شیوه ی زندگی یک راه به نسبت طولانی برای کنترل فشار خون بالا است. ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند تا یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر را رعایت کنید، به طور منظم ورزش کنید و یا یک وزن سالم را حفظ کنید. اما گاهی اوقات تغییر در شیوه زندگی کافی نیست و برای درمان فشار خون بالا می بایست تحت نظر پزشک قلب قرص های فشار خون مصرف کنید.

    فهرست موضوعات

    •اگر یک فرد بالغ و سالم با ۶۰ سال سن یا بیشتر هستید : فشار خون هدف کم تر از ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

    •اگر یک فرد بالغ و سالم هستید و کمتر از ۶۰ سال سن دارید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.دارو برای فشار خون بالا چیست

    •اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

    اگر چه فشار خون ایده آل ، فشار ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر است، با این حال پزشکان مطمئن نیستند که برای رسیدن به آن سطح درمان دارویی نیاز است یا خیر؟

    اگر ۶۰ سال سن یا بیشتر دارید، و استفاده از داروها باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده اند (مثلا کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه)، نیاز به تغییر دارو ها نیست مگر اینکه موجب اثرات منفی بر روی بدن شده باشند.

    برای استفاده ار دارو های فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که به میزان فشار خون و سایر مشکلات پزشکی بستگی دارد.

    به قرص های فشار خون دیورتیک ها، ادرار آور نیز می گویند. این داروها بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا بدن سدیم و آب اضافی را از بدن دفع کند و باعث کاهش حجم خون شوند. دیورتیک های تیازیدی، اغلب اولین داروی درمانی هستند، اما به تنهایی مصرف نمی شوند. دیورتیک های تیازیدی شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید)، کلرتالیدون و غیره است.

    اگر از این قرص های فشار خون ادرار آور مصرف نمی کنید و فشار خونتان بالا است، با پزشک خود در مورد اضافه کردن داروی دیورتیک مشورت کنید. دیورتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم در افراد سیاه پوست و مسن بهتر از مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین عمل می کنند. یک عارضه ی جانبی شایع دیورتیک ها تکرر ادرار است.

    این نوع قرص های فشار خون برون ده قلب را کاهش می دهند و رگ های خونی را باز می کنند که باعث می شود تا ضربان قلب آهسته تر شود. مسدود کننده های بتا شامل قرص های فشار خون اسباتول ( سکترال)، آتنولول (تنورمین) و غیره است. این دارو ها به تنهایی کار نمی کنند، به خصوص در افراد سیاه پوست و مسن تر. اما زمانی که همراه با دیگر داروهای فشار خون مصرف شوند موثر خواهند بود.

    شامل قرص های فشار خون لیزینوپریل (زستریل)، بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن) و غیره است. این دارو ها با جلوگیری از تشکیل پلاک ها به شل شدن رگ های خونی کمک می کنند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از داشتن یک مهار کننده ACE به عنوان یکی از داروهای خود بهره مند می شوند.

    این داروها با جلوگیری از تشکیل پلاک به شل شدن عروق خونی کمک می کنند. ARB ها شامل کاندسارتان (اتاکاند)، لوزارتان و غیره است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از این دارو حتما باید استفاده کنند.

    شامل قرص های فشار خون آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم ( کاردیزم ،تیازاک) و غیره است. این دارو ها به شل شدن عضلات عروق خونی کمک می کنند. برخی از آنها ضربان قلب را کاهش می دهند. مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است برای مردم سیاه پوست و سفید و مسن تر از مهارکننده های ACE بهتر عمل می کنند.

    مصرف آب گریپ فروت به همراه برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم، باعث افزایش سطوح خونی می شود و شما را در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی قرار می دهد. پس حتما در مورد تداخلات دارویی داروهای فشار خون با پزشکتان صحبت کنید.

    آلیسکیرن (تکتورنا) تولید رنین را کند می کند. رنین آنزیمی است که توسط کلیه تولید می شود و شروع کننده ی زنجیره ای از مراحل شیمیایی است که فشار خون را افزایش می دهد.

    تکتورنا توانایی رنین برای آغاز این فرایند را کاهش می دهد. با توجه به احتمال بروز عوارض جدی، از جمله سکته مغزی، هرگز نباید آلیسکرین را همراه با مهار کننده های ACE یا ARBs مصرف کنید.

    گاهی اوقات از داروهای دیگری نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

    این داروها تکانه های عصبی به رگ های خونی را کاهش می دهند و تشکیل پلاک در عروق خونی را محدود می کنند. مسدود کننده های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا) و پرازوسین (مینیپرس) هستند.

    این نوع از قرص های فشار خون علاوه بر کاهش تکانه های عصبی به رگ های خونی، سرعت ضربان قلب به منظور کاهش مقدار خونی که باید از طریق عروق پمپ شود را نیز کاهش می دهد. مسدود کننده های آلفا-بتا شامل کارودیلول (کورگ) و لابتالول (تراندات) است.

    این داروها از ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ های خونی جلوگیری می کنند. شامل کلونیدین (کاتاپرس ، کاپوای) ، گوانفاسین ( اینتونیو ، تنکس ) و متیل دوپا می باشند.

    این داروها از جمله هیدرالازین و مینوکسیدیل هستند که به طور مستقیم بر روی عضلات دیواره های شریان ها اثر می گذارند و از سفت و باریک شدن عضلات شریان ها جلوگیری می کنند.

    آنتاگونیست های آلدوسترون به عنوان نمونه اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و اپلرنون (اینسپرا) هستند. این داروها می توانند منجر به جذب نمک و احتباس مایعات شوند، که به افزایش فشار خون کمک می کند.

    برای کاهش دوزهای مصرفی روزانه ی قرص های فشار خون حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بهتر است از ترکیبی از چند دارو با دوز پایین به جای یک دارو با دوز بالا استفاده کرد. در واقع، مصرف دو یا چند عدد از قرص های فشار خون در اغلب موارد بیشتر از یک دارو موثر می باشد.

    در کنار استفاده از داروها رعایت نکاتی سبب ایجاد بهبودی سریع تر و کنترل فشار خون شما خواهد شد. از جمله:

    # داشتن یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر ( رژیم غذایی برای توقف پرفشاری خون، یا DASH) # ورزش منظم # ترک سیگار # محدود کردن مقدار الکل مصرفی # حفظ وزن سالم و یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقیدارو برای فشار خون بالا چیست

    سینومیکس در واقع همان ترکیبی از والزارتان به اضافه ی آملودیپین می باشد که دو داروی خوب برای فشار خون مقاوم می باشد. مدت اثر آن 24 است و مریض نیازی نیست چندتا قرص در روز بخورد. مخصوصا برای بیمارانی که فراموش می کنند قرصشونو بخورن خیلی مناسب می باشد. تنها عارضه ی آن ورم اندام تهتانی می باشد؛ بنایراین اگر عصر ها مصرف کنید ممکن است بهتر باشد و این میزان تورم کاهش پیدا کند و کاری که انجام میدیم این است که معمولا از یک داروی ادرار آور در صبح ها استفاده می کنیم.

    داروی لوزامیکس اچ ترکیبی از لوزارتان به علاوه ی یک داروی ادرار آور و یک داروی اسیمتور هست و برای افرادی که فشار خون در حد متوسط دارند استفاده می شود. چون 2 دارو با هم هست و در یک نوبت مصرف می شود به بیمار کمک می کند که راحت تر مصرف کند. افرادی که اسید اوریک بالا دارند و بیمارای کلیوی یا بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

    یک قرص ترکیبی از داروی والسارتان و آملودیپین است و به کاهش فشار خون کمک می کند. این دارو نیازمند نسخه بوده و در هنگام بارداری باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

    این قرص حاوی 5 یا 10 میلیگرم آملودیپین  و 80 یا 160 یا 320 میلیگرم والسارتان است. به همین علت این قرص را در ترکیب های مختلف 5/80 یا 5/160 یا 10/160 و یا 10/320 در بازار میبینیم.

    اگر فشار خونتان با وجود مصرف حداقل سه نوع از قرص های فشار خون ( که یکی از آنها معمولا باید یک دیورتیک باشد ) سرسختانه بالا باقی بماند، ممکن است که به فشار خون مقاوم دچار باشید. افرادی که فشار خون بالای خود را کنترل می کنند و در حال مصرف چهار نوع داروی مختلف هم زمان هستند، مستعد فشار خون مقاوم می باشند. علت ایجاد فشار خون بالا پس از یک مشکل دیگر به طور کلی باید بررسی شود. فشار خون مقاوم به این معنا نیست فشار خونتان هرگز کمتر نخواهد شد. در واقع، اگر شما و پزشکتان بتوانید آنچه باعث فشار خون مزمن شما شده است را پیدا کنید، می توانید درمان موثر تری را شروع کنید.

    پزشکتان و یا متخصص فشار خون می توانند داروها و دوز آنها و موثر بودن آنها را ارزیابی کنند. اضافه کردن یک آنتاگونیست آلدوسترون مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) اغلب به کنترل فشار خون مقاوم منجر می شود .دانشمندان در حال مطالعه بر روی برخی از درمان های تجربی مانند کاتتر مبتنی بر فرسایش بسامد رادیویی هستند که باعث تحریک اعصاب سمپاتیک کلیه و بارورسپتورها سینوس کاروتید می شوند.

    برخی از داروها، غذاها یا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را بدتر کنند و یا جلوی اثر داروهای فشار خونتان را بگیرند. با پزشکتان صادقانه در مورد تمام داروها و یا مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

    اگر شما داروهای فشار خونتان را به موقع و طبق دستور پزشک استفاده نمی کنید، ممکن است باعث بالاتر رفتن فشار خونتان شوید. هرگز درمان خود را با استفاده از قرص های فشار خون بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

  • شیرین بیان و خواص آن
  • کلینیک فشار خون

    This entry is available for Kurdish Arabic English

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    مطلب قبلی

    فشار خون یعنی چه؟

    مطلب بعدی

    پرفشاری خون چیست؟

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام 

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    با توجه به اینکه چک شدین و مسئله ای پیدا نشده و فشاراتون بالاست میتونین شروع کنین همون دارو هایی که بهتون دادن و اگر خیلی پاییت اومد کمتر کنین دارو ها رو و اگر باز مشکلی باشه باید هولتر فشار 24 ساعته تشریف بیارین براتون ببندین ببنیم چی به صلاحتون است

    سلام عزیزم

    والزومیکس 5/80 فقط 5 میلی گرم آمیلودیپین دارد که بیشتر ورم پاها را ایجاد میکند و باید سایر علل ایجا کننده ورم با توجه به سنتشون و دیابتشون هم مثل مشکلات کلیوی یا نارسایی های قلبی بررسی یشود و بعد دارو قطع شود در هر حال یک اسپیرینولاکتون 25 صبح ها نصف متورال 50 صبح هل نصف شب ها ، آسپیرین اگر چربی دارند رزوستاتین 20 و بنظر بنده لوزارتان 50 شب ها و اگر کنترل نبود نصف هم صبح ها تا انجام اقدامات زیر

    اقدامات لازم هولتر فشار 24 ساعته، نوار قلب و اکو، آزمایش خون ، قند ، چربی، ادرار ، کبد و تیرویید کامل بعلاوه آزمایش BNP و کنترل قند 

    سلام 

    میتونه به علت اکسیژن پایین خونتون باشه ینی بیماری های تنفسی اگر اکسیژن خونتون بالای 94 است و مشکل ریوی ندارین تغییر رنگ پوست مربوط به همکاران پوست و زیابیی است ولی برای 

    سلام خب ایشون باید زیر نظر یک پزشک قلب باشن حتما 

    به نظر من بجای این قرص ها والزومیکس 5/80 از 1 عدد شروع بشه بعد از ظهر ها و متورال 50  هم نصف صبح به همراه 1 عدد آلداکتون 25  اگر کنترل نشد یه 2 عدد هر 12 ساعت افزایش پیدا کنه 

    سلام عزیزم 

    میتونین 1 عدد فعلا مصرف کنین اگر بعد از ظهر ها اینجورب مبشین فقط 1 بار صبح مصرف کنین ببینین بهتر میشین

    سلام و عذرخواهی بابت  تاخیر

    ببینین هر قرصی اعم از گیای یا شیمیایی عوارض خاص خود را دارد ولی اگر فشارتون با والزومیکس خوب ادامه بدین برای ضربان کم عارضه ترین دارو ایندرال 10 است که میتونین مصرف کنین اگر آسم شدید ندارین

    سلام عزیزم خیلی فرقی نمیکنه ولی صبح ها بهتر است

    سلام بله بصورت مشابه در چند مریض دیگر هم دیده شده میتونن میزان قرص را کاهش دهند اگر 2 عدد است به 1 عدد و اگر 1 عدد است به نصف

    سلام عزیزم ببینین این موارد روی فشار اثر گذار هستند ولی برای ما فشار زمان استراحت و عادی شما ملاک است و همچنین سابقه بیماری زمینه ای در خودتون و خانواده تا تصمیم گیری کنینم ولی اگر هولتر فشارتون نرمال بوده فعلا نیازی به مصرف دارو نیست

    سلام

    قرص والزومیکس 5/80 هر 12 ساعت یعنی همان صبح و شب اگر باز کنترل نشد اسپرینولاکتون 25 صبح ها و 1 عدد متورال 50 بعد از ظهر ها اضافه شود

    انواع داروی چربی خون که تجویز می شود

    بهترین زمان مصرف قرص آسپرین

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    پستهای اخیر

    واریس پا | علائم، دلایل و راه های درمان

    هر آنچه باید درباره ویروس کرونا و بیماران قلبی بدانید

    فشار خون پایین چند است؟

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    تغییر در شیوه ی زندگی یک راه به نسبت طولانی برای کنترل فشار خون بالا است. ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند تا یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر را رعایت کنید، به طور منظم ورزش کنید و یا یک وزن سالم را حفظ کنید. اما گاهی اوقات تغییر در شیوه زندگی کافی نیست و برای درمان فشار خون بالا می بایست تحت نظر پزشک قلب قرص های فشار خون مصرف کنید.

    فهرست موضوعات

    •اگر یک فرد بالغ و سالم با ۶۰ سال سن یا بیشتر هستید : فشار خون هدف کم تر از ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

    •اگر یک فرد بالغ و سالم هستید و کمتر از ۶۰ سال سن دارید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.دارو برای فشار خون بالا چیست

    •اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

    اگر چه فشار خون ایده آل ، فشار ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر است، با این حال پزشکان مطمئن نیستند که برای رسیدن به آن سطح درمان دارویی نیاز است یا خیر؟

    اگر ۶۰ سال سن یا بیشتر دارید، و استفاده از داروها باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده اند (مثلا کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه)، نیاز به تغییر دارو ها نیست مگر اینکه موجب اثرات منفی بر روی بدن شده باشند.

    برای استفاده ار دارو های فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که به میزان فشار خون و سایر مشکلات پزشکی بستگی دارد.

    به قرص های فشار خون دیورتیک ها، ادرار آور نیز می گویند. این داروها بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا بدن سدیم و آب اضافی را از بدن دفع کند و باعث کاهش حجم خون شوند. دیورتیک های تیازیدی، اغلب اولین داروی درمانی هستند، اما به تنهایی مصرف نمی شوند. دیورتیک های تیازیدی شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید)، کلرتالیدون و غیره است.

    اگر از این قرص های فشار خون ادرار آور مصرف نمی کنید و فشار خونتان بالا است، با پزشک خود در مورد اضافه کردن داروی دیورتیک مشورت کنید. دیورتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم در افراد سیاه پوست و مسن بهتر از مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین عمل می کنند. یک عارضه ی جانبی شایع دیورتیک ها تکرر ادرار است.

    این نوع قرص های فشار خون برون ده قلب را کاهش می دهند و رگ های خونی را باز می کنند که باعث می شود تا ضربان قلب آهسته تر شود. مسدود کننده های بتا شامل قرص های فشار خون اسباتول ( سکترال)، آتنولول (تنورمین) و غیره است. این دارو ها به تنهایی کار نمی کنند، به خصوص در افراد سیاه پوست و مسن تر. اما زمانی که همراه با دیگر داروهای فشار خون مصرف شوند موثر خواهند بود.

    شامل قرص های فشار خون لیزینوپریل (زستریل)، بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن) و غیره است. این دارو ها با جلوگیری از تشکیل پلاک ها به شل شدن رگ های خونی کمک می کنند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از داشتن یک مهار کننده ACE به عنوان یکی از داروهای خود بهره مند می شوند.

    این داروها با جلوگیری از تشکیل پلاک به شل شدن عروق خونی کمک می کنند. ARB ها شامل کاندسارتان (اتاکاند)، لوزارتان و غیره است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از این دارو حتما باید استفاده کنند.

    شامل قرص های فشار خون آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم ( کاردیزم ،تیازاک) و غیره است. این دارو ها به شل شدن عضلات عروق خونی کمک می کنند. برخی از آنها ضربان قلب را کاهش می دهند. مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است برای مردم سیاه پوست و سفید و مسن تر از مهارکننده های ACE بهتر عمل می کنند.

    مصرف آب گریپ فروت به همراه برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم، باعث افزایش سطوح خونی می شود و شما را در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی قرار می دهد. پس حتما در مورد تداخلات دارویی داروهای فشار خون با پزشکتان صحبت کنید.

    آلیسکیرن (تکتورنا) تولید رنین را کند می کند. رنین آنزیمی است که توسط کلیه تولید می شود و شروع کننده ی زنجیره ای از مراحل شیمیایی است که فشار خون را افزایش می دهد.

    تکتورنا توانایی رنین برای آغاز این فرایند را کاهش می دهد. با توجه به احتمال بروز عوارض جدی، از جمله سکته مغزی، هرگز نباید آلیسکرین را همراه با مهار کننده های ACE یا ARBs مصرف کنید.

    گاهی اوقات از داروهای دیگری نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

    این داروها تکانه های عصبی به رگ های خونی را کاهش می دهند و تشکیل پلاک در عروق خونی را محدود می کنند. مسدود کننده های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا) و پرازوسین (مینیپرس) هستند.

    این نوع از قرص های فشار خون علاوه بر کاهش تکانه های عصبی به رگ های خونی، سرعت ضربان قلب به منظور کاهش مقدار خونی که باید از طریق عروق پمپ شود را نیز کاهش می دهد. مسدود کننده های آلفا-بتا شامل کارودیلول (کورگ) و لابتالول (تراندات) است.

    این داروها از ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ های خونی جلوگیری می کنند. شامل کلونیدین (کاتاپرس ، کاپوای) ، گوانفاسین ( اینتونیو ، تنکس ) و متیل دوپا می باشند.

    این داروها از جمله هیدرالازین و مینوکسیدیل هستند که به طور مستقیم بر روی عضلات دیواره های شریان ها اثر می گذارند و از سفت و باریک شدن عضلات شریان ها جلوگیری می کنند.

    آنتاگونیست های آلدوسترون به عنوان نمونه اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و اپلرنون (اینسپرا) هستند. این داروها می توانند منجر به جذب نمک و احتباس مایعات شوند، که به افزایش فشار خون کمک می کند.

    برای کاهش دوزهای مصرفی روزانه ی قرص های فشار خون حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بهتر است از ترکیبی از چند دارو با دوز پایین به جای یک دارو با دوز بالا استفاده کرد. در واقع، مصرف دو یا چند عدد از قرص های فشار خون در اغلب موارد بیشتر از یک دارو موثر می باشد.

    در کنار استفاده از داروها رعایت نکاتی سبب ایجاد بهبودی سریع تر و کنترل فشار خون شما خواهد شد. از جمله:

    # داشتن یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر ( رژیم غذایی برای توقف پرفشاری خون، یا DASH) # ورزش منظم # ترک سیگار # محدود کردن مقدار الکل مصرفی # حفظ وزن سالم و یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقیدارو برای فشار خون بالا چیست

    سینومیکس در واقع همان ترکیبی از والزارتان به اضافه ی آملودیپین می باشد که دو داروی خوب برای فشار خون مقاوم می باشد. مدت اثر آن 24 است و مریض نیازی نیست چندتا قرص در روز بخورد. مخصوصا برای بیمارانی که فراموش می کنند قرصشونو بخورن خیلی مناسب می باشد. تنها عارضه ی آن ورم اندام تهتانی می باشد؛ بنایراین اگر عصر ها مصرف کنید ممکن است بهتر باشد و این میزان تورم کاهش پیدا کند و کاری که انجام میدیم این است که معمولا از یک داروی ادرار آور در صبح ها استفاده می کنیم.

    داروی لوزامیکس اچ ترکیبی از لوزارتان به علاوه ی یک داروی ادرار آور و یک داروی اسیمتور هست و برای افرادی که فشار خون در حد متوسط دارند استفاده می شود. چون 2 دارو با هم هست و در یک نوبت مصرف می شود به بیمار کمک می کند که راحت تر مصرف کند. افرادی که اسید اوریک بالا دارند و بیمارای کلیوی یا بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

    یک قرص ترکیبی از داروی والسارتان و آملودیپین است و به کاهش فشار خون کمک می کند. این دارو نیازمند نسخه بوده و در هنگام بارداری باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

    این قرص حاوی 5 یا 10 میلیگرم آملودیپین  و 80 یا 160 یا 320 میلیگرم والسارتان است. به همین علت این قرص را در ترکیب های مختلف 5/80 یا 5/160 یا 10/160 و یا 10/320 در بازار میبینیم.

    اگر فشار خونتان با وجود مصرف حداقل سه نوع از قرص های فشار خون ( که یکی از آنها معمولا باید یک دیورتیک باشد ) سرسختانه بالا باقی بماند، ممکن است که به فشار خون مقاوم دچار باشید. افرادی که فشار خون بالای خود را کنترل می کنند و در حال مصرف چهار نوع داروی مختلف هم زمان هستند، مستعد فشار خون مقاوم می باشند. علت ایجاد فشار خون بالا پس از یک مشکل دیگر به طور کلی باید بررسی شود. فشار خون مقاوم به این معنا نیست فشار خونتان هرگز کمتر نخواهد شد. در واقع، اگر شما و پزشکتان بتوانید آنچه باعث فشار خون مزمن شما شده است را پیدا کنید، می توانید درمان موثر تری را شروع کنید.

    پزشکتان و یا متخصص فشار خون می توانند داروها و دوز آنها و موثر بودن آنها را ارزیابی کنند. اضافه کردن یک آنتاگونیست آلدوسترون مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) اغلب به کنترل فشار خون مقاوم منجر می شود .دانشمندان در حال مطالعه بر روی برخی از درمان های تجربی مانند کاتتر مبتنی بر فرسایش بسامد رادیویی هستند که باعث تحریک اعصاب سمپاتیک کلیه و بارورسپتورها سینوس کاروتید می شوند.

    برخی از داروها، غذاها یا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را بدتر کنند و یا جلوی اثر داروهای فشار خونتان را بگیرند. با پزشکتان صادقانه در مورد تمام داروها و یا مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

    اگر شما داروهای فشار خونتان را به موقع و طبق دستور پزشک استفاده نمی کنید، ممکن است باعث بالاتر رفتن فشار خونتان شوید. هرگز درمان خود را با استفاده از قرص های فشار خون بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

  • دانلود عکس طبیعت شمال ایران
  • کلینیک فشار خون

    This entry is available for Kurdish Arabic English

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    مطلب قبلی

    فشار خون یعنی چه؟

    مطلب بعدی

    پرفشاری خون چیست؟

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام 

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    با توجه به اینکه چک شدین و مسئله ای پیدا نشده و فشاراتون بالاست میتونین شروع کنین همون دارو هایی که بهتون دادن و اگر خیلی پاییت اومد کمتر کنین دارو ها رو و اگر باز مشکلی باشه باید هولتر فشار 24 ساعته تشریف بیارین براتون ببندین ببنیم چی به صلاحتون است

    سلام عزیزم

    والزومیکس 5/80 فقط 5 میلی گرم آمیلودیپین دارد که بیشتر ورم پاها را ایجاد میکند و باید سایر علل ایجا کننده ورم با توجه به سنتشون و دیابتشون هم مثل مشکلات کلیوی یا نارسایی های قلبی بررسی یشود و بعد دارو قطع شود در هر حال یک اسپیرینولاکتون 25 صبح ها نصف متورال 50 صبح هل نصف شب ها ، آسپیرین اگر چربی دارند رزوستاتین 20 و بنظر بنده لوزارتان 50 شب ها و اگر کنترل نبود نصف هم صبح ها تا انجام اقدامات زیر

    اقدامات لازم هولتر فشار 24 ساعته، نوار قلب و اکو، آزمایش خون ، قند ، چربی، ادرار ، کبد و تیرویید کامل بعلاوه آزمایش BNP و کنترل قند 

    سلام 

    میتونه به علت اکسیژن پایین خونتون باشه ینی بیماری های تنفسی اگر اکسیژن خونتون بالای 94 است و مشکل ریوی ندارین تغییر رنگ پوست مربوط به همکاران پوست و زیابیی است ولی برای 

    سلام خب ایشون باید زیر نظر یک پزشک قلب باشن حتما 

    به نظر من بجای این قرص ها والزومیکس 5/80 از 1 عدد شروع بشه بعد از ظهر ها و متورال 50  هم نصف صبح به همراه 1 عدد آلداکتون 25  اگر کنترل نشد یه 2 عدد هر 12 ساعت افزایش پیدا کنه 

    سلام عزیزم 

    میتونین 1 عدد فعلا مصرف کنین اگر بعد از ظهر ها اینجورب مبشین فقط 1 بار صبح مصرف کنین ببینین بهتر میشین

    سلام و عذرخواهی بابت  تاخیر

    ببینین هر قرصی اعم از گیای یا شیمیایی عوارض خاص خود را دارد ولی اگر فشارتون با والزومیکس خوب ادامه بدین برای ضربان کم عارضه ترین دارو ایندرال 10 است که میتونین مصرف کنین اگر آسم شدید ندارین

    سلام عزیزم خیلی فرقی نمیکنه ولی صبح ها بهتر است

    سلام بله بصورت مشابه در چند مریض دیگر هم دیده شده میتونن میزان قرص را کاهش دهند اگر 2 عدد است به 1 عدد و اگر 1 عدد است به نصف

    سلام عزیزم ببینین این موارد روی فشار اثر گذار هستند ولی برای ما فشار زمان استراحت و عادی شما ملاک است و همچنین سابقه بیماری زمینه ای در خودتون و خانواده تا تصمیم گیری کنینم ولی اگر هولتر فشارتون نرمال بوده فعلا نیازی به مصرف دارو نیست

    سلام

    قرص والزومیکس 5/80 هر 12 ساعت یعنی همان صبح و شب اگر باز کنترل نشد اسپرینولاکتون 25 صبح ها و 1 عدد متورال 50 بعد از ظهر ها اضافه شود

    انواع داروی چربی خون که تجویز می شود

    بهترین زمان مصرف قرص آسپرین

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    پستهای اخیر

    واریس پا | علائم، دلایل و راه های درمان

    هر آنچه باید درباره ویروس کرونا و بیماران قلبی بدانید

    فشار خون پایین چند است؟

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    تغییر در شیوه ی زندگی یک راه به نسبت طولانی برای کنترل فشار خون بالا است. ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند تا یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر را رعایت کنید، به طور منظم ورزش کنید و یا یک وزن سالم را حفظ کنید. اما گاهی اوقات تغییر در شیوه زندگی کافی نیست و برای درمان فشار خون بالا می بایست تحت نظر پزشک قلب قرص های فشار خون مصرف کنید. در ادامه با برخی از این قرص ها آشنا میشوید.

    دیلتیازم دارویی است که برای درمان درد قلب (آنژین صدری)، فشار خون بالا و ریتم های غیر طبیعی قلب استفاده می شود. قرص دیلتیازم متعلق به کلاس داروهای مسدود کننده کانال های کلسیم (CCB) است که شامل آملودیپین (Norvasc)، وراپامیل و نایفیدیپین است.

    قرص فشار خون دیلتیازم با مسدود کردن ورودی کلسیم، نیروی انقباض قلب و میزان انقباض آن را کاهش می دهد. همچنین عضلات اطراف شریان ها را آرام کرده و اجازه می دهد تا شریان ها گسترش پیدا کنند. 

    عوارض جانبی دیلتیازم: 

    درد در قفسه سینه و یا ضربان قلب سریع ، درد و بی حسی، تهوع واستفراغ.دارو برای فشار خون بالا چیست

    رزرپین در کنترل زیادی فشار خون به کار می رود. این دارو با اثر بر انتهای اعصاب سمپاتیک پس عقده ای ذخایر کاتکول آمین ها و سروتونین بافت ها و دستگاه عصبی مرکزی را تخلیه می نماید. به نظرمی رسد که اثر پایین آورنده فشار خون رزرپین ناشی از کاهش بازده قلب و احتمالاً تا حدی کاهش مقاومت محیطی باشد. 

    عوارض جانبی رزرپین: 

    آریتمی، مدفوع تیره رنگ، استفراغ خونی، کرامپ معده یا درد، برادی کاردی، درد سینه، خواب آلودگی یا غش، سردرد، کاهش میل جنسی، ضعف افسردگی، عدم توانایی در تمرکز، عصبانیت یا اضطراب، تنگی نفس، کابوس یا بیخوابی سحرگاهی، بی اشتهایی، اسهال، خشکی دهان، احتقان بینی و خیز پا با مصرف این دارو گزارش شده است.

     

    آملودیپین جزء داروهای بلوک کننده کانال کلسیم است. به زبان ساده این دارو بر روی عروق خون و عضله قلب اثر خود را اعمال می کند. آملودیپین فشار خون را کاهش می دهد و اثر محافظت بر قلب، مغز و کلیه دارد.

    این دارو احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد البته در موارد بروز حمله قلبی نباید از این دارو استفاده کرد در چنین مواردی باید از داروهایی مانند نیتروگلسیرین و یا ایزوسورباید زبر زبانی استفاده شود. 

    عوارض جانبی آملودیپین: 

    هر دارو به موازات اثرات درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود.اگرچه همه ی این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک خود مشورت نمایید. از مهم ترین این عوارض می توان به ناراحتی شدید دستگاه گوارش و اشکال در تنفس، سوزش خفیف قلب، درد شدید قلب، غش، ضعف عمومی، تشنج، پریشانی و کما اشاره کرد.

     

    قرص پرازوسین در درمان زیادی فشار خون مصرف می شود. علاوه بر این، از این دارو جهت درمان نارسایی قلبی و بزرگی خوشخیم پروستات هم استفاده می شود. توجه داشته باشید که این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می کند.

    بنابراین مصرف دارو ممکن است برای تمام عمر ضروری باشد. این دارو با بلوک کردن گیرنده های آلفا آدرنرژیک، عروق خون محیطی را گشاد می کند. مقاومت محیطی را پائین آورده و فشارخون را کم می نماید. 

    عوارض جانبی پرازوسین: 

    عوارض معمول مصرف این دارو عبارتند از سردرد، سرگیجه و حالت غش بخصوص در هنگام سرپا ایستادن. از دیگر عوارض مصرف این دارو می توان به ارتعاش بدن، تهوع، خواب آلودگی ، خشکی بینی، اختلال در بینایی و تورم زانوها اشاره نمود. در صورت بروز این عوارض تحت مراقبت قرار بگیرید.

     

    داروی کارودیلول که با نام تجاری کورگ (Coreg) نیز شناخته می شود، بر روی قلب و گردش خون (جریان خون درون رگ ها) تاثیر می گذارد. از این دارو برای حمله ی قلبی و و درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کارودیلول همچنین بعد از یک حمله ی قلبی، که باعث شده قلب شما در پمپاژ خون عملکرد درستی نداشته باشد، به کار می رود. از داروی کارودیلول ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده شود. 

    عوارض جانبی کارودیلول: 

    آلرژی، برادی کاردی، ضعف و خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، ادم محیطی، هیپوتانسیون، سنکوپ، افزایش وزن و اسهال.

     

    وراپامیل یک مسدود کننده کانال های کلسیم در بدن شما است. مکانیسم اثر این دارو از طریق شل کردن عضلات قلب و عروق در شما است. وراپامیل برای درمان فشار خون (فشار خون بالا)، آنژین صدری (درد قفسه سینه)، و برخی اختلالات ریتم قلب استفاده می شود. 

    عوارض جانبی وراپامیل: 

    سردرد، سرگیجه، خستگی ، ضعف، گرگرفتگی و احساس گرما، تهوع، یا یبوست، سرفه یا خس خس سینه، ورم مچ یا قسمت تحتانی پا، کاهش ضربان قلب، اسهال

     

    کلونیدین برای کنترل زیادی فشار خون، پیشگیری از بروز حملات میگرن، به عنوان داروی کمکی در درمان قاعدگی دردناک و گرگرفتگی ناشی از یائسگی و برای رفع سریع عوارض ناشی از سندرم قطع مصرف شبه تریاک-الکل-بنزودیازپین ها و سندرم بیش فعالی-کمبود توجه مصرف می شود. 

    عوارض جانبی کلونیدین: 

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    خواب آلودگی، خشکی دهان، تسکین، افسردگی، احتباس مایعات، برادی کاردی، پدیده رینود، سردرد، سرگیجه، احساس سرخوشی، بی قراری شبانه، یبوست و به ندرت کاهش توانایی جنسی با مصرف این دارو گزارش شده است.

     

    آتنولول یکی از داروهایی است که در درمان فشار خون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو علاوه بر کنترل زیادی فشارخون در درمان آنژین صدری مزمن و پیشگیری از سکته مجدد قلبی نیز مصرف می شود.

    آتنولول معمولاً روزی یک بار مصرف می شود. مهم است که دارو را هر روز سر ساعت معینی بخورید. معمولاً بهتر است دارو را صبح پیش از صبحانه مصرف کنید تا فراموشش نکنید. آتنولول را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. 

    عوارض جانبی آتنولول : 

    عوارض قرص آتنولول شامل افت شدید فشارخون، کاهش نبض، سرد شدن انتهای بدن، بی خوابی، خستگی، گیجی، تهوع، گلودرد، خشکی چشم، ناتوانی جنسی، تنگی نفس و خس خس سینه می باشد.

     

    این دارو از جمله داروهای قلبی و عروقی است که در دسته داروهای ضد فشار خون جای دارد. والزومیکس از ترکیب دو داروی کنترل فشار خون آملودیپین و والسارتان تولید شده است. این داروی ترکیبی برای بیمارانی تجویز می شود که با مصرف یک دارو درمان نشده اند یا آن دسته از بیمارانی که به دلیل درجه بیماری به تشخیص پزشک باید از همان ابتدا از دو یا چند دارو استفاد کنند. 

    عوارض جانبی والزومیکس: 

    واکنش های آلرژیک با علایمی مانند بثورات جلدی، خارش، تورم صورت، لب یا زبان، اشکال در تنفس، فشار خون پایین (احساس غش، سرگیجه).

  • مدل عکس دختر بچه در آتلیه
  •  

    داروی کوزار (cozaar)،که با نام عمومی لوزارتان (losartan) نیز شناخته می شود، باعث کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در بدن می شود و از تنگ شدن عروق جلوگیری می کند. این دارو برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالاتر از 6 سال استفاده می گردد.

    لوزارتان همچنین خطر ابتلا به سکته را در افرادی که مشکلات قلبی دارند، کاهش می دهد. این دارو برای کاهش آسیب های کلیوی در دراز مدت، در افرادی که از دیابت نوع دوم رنج می برند و فشار خون بالا هم دارند، مصرف می گردد. 

    عوارض جانبی لوزارتان: 

    افت فشارخون وضعیتی، گیجی، اختلال عملکرد کلیوی، کهیر و آنژیوادم، افزایش سطح خونی آنزیم های کبدی، درد عضلانی، افزایش پتاسیم خون و اختلالات گوارشی و تنفسی است.

     

    داروی هیدرالازین برای درمان پرفشاری خون تجویز می شود. قرص هیدرالازین از داروهای کاهنده فشار خون است که در دوران بارداری هم قابل استفاده می باشد. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشارخون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید. بر هیمن اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. علاوه بر قرص هیدرالازین شکل آمپول این دارو هم وجود دارد. 

    عوارض جانبی هیدرالازین: 

    سردرد، خواب آلودگی و سرگیجه ، تورم پاها

     

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    ‎انالاپریل متعلق به دسته داروهای کنترل کننده فشار خون است که با دفع بعضی املاح و مایعات از طریق ادرار فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد و بار قلب و کلیه را سبک می کند. ممکن است این دارو جهت کاهش فشار خون بالا ، درمان نارسایی قلبی تجویز شود.

    این دارو برای درمان نارسایی احتقانی قلب در بزگسالان نیز استفاده می شود. انالاپریل همچنین برای درمان اختلالات مربوط به بطن (قسمت پایینی قلب که خون را به بیرون از قلب پمپاژ می کند) مورد استفاده قرار می گیرد. این اختلال می تواند باعث کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون به سر تا سر بدن شود. 

    عوارض جانبی انالاپریل: 

    انالاپریل در مجموع داروئی است که به خوبی تحمل می شود و در اغلب موارد عوارض خفیف یا متوسط و گذرا می باشد و عوارض منجربه قطع دوره درمان نمی گردد. عوارض زیر از جمله عوارض مصرف انالاپریل می باشند:گیجی و سبکی سر، بثورات پوستی رنگ و درد مفاصل شایعترین عوارض مصرف انالاپریل می باشد.

     

    قرص فشار والزارتان یا والسارتان ،مسدود کننده گیرنده ی آنژیوتانسین (ARB) است که می تواند برای درمان انواع بیماری های قلبی، از جمله فشار خون بالا، نفروپاتی دیابتی و نارسایی قلبی استفاده شود.

    قرص فشار خون والزارتان باعث کاهش فشار خون توسط آنتاگونیستی سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) و همچنین مانع افزایش اثرات فشار خون آنژیوتانسین II می شود. این داروی فشار خون اثرات نامطلوب سرفه خشک را ندارند و می تواند برای درمان هیپرتروفی بطن چپ، اختلال عملکرد سیستمیک، انفارکتوس میوکارد و بیماری های عروق کرونر نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

    عوارض جانبی والزارتان: 

    افزایش پتاسیم خون، سردرد و سرگیجه.

     

    قرص هیدروکلروتیازید از داروهای ادرارآور است که برای درمان فشار خون بالا توسط پزشک تجویز می شود. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید. بر همین اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. این دارو همچنین به منظور درمان سنگ کلیه و ورم های ایجاد شده در اثر حملات قلبی و آسیب به کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. 

    عوارض جانبی هیدروکلروتیازید: 

    قرص هیدروکلروتیازید نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض این دارو عبارتند از:گیجی ، سبکی سر ، سردرد ، تاری دید.

     

    فوروزماید که نام دیگر آن قرص لازیکس در بدن شما از جذب بیش از حد نمک جلوگیری می کند. این کار سبب می شود تا نمک به ادرار منتقل شود. فوروزماید برای تخلیه مایع زیرجلدی در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، بیماری های کبدی یا اختلال کلیوی مانند سندرم نفروتیک استفاده می شود. قرص فوروزماید برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. 

    عوارض جانبی فوروزماید:

    سردرگمی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و گفتار ، خشکی دهان، درد یا ضعف عضلانی، کمبود انرژی، ضربان سریع قلب، میزان کم ادرار.

     

    داروی بیزوپرولول (Bisoprolol)، که با نام تجاری زبتا (Zebeta) نیز شناخته می شود، بر روی قلب و گردش خون تاثیر می گذارد. این دارو برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. زبتا برای موارد دیگری نیز ممکن است به کار رود.

    قبل از این که مصرف بیزوپرولول را متوقف کنید، حتماً با دکتر خود در این مورد صحبت کنید و خودسرانه به قطع مصرف این دارو نپردازید. قطع مصرف ناگهانی بیزوپرولول ممکن است وضعیت شما را وخیم تر کند و یا سایر مشکلات قلبیِ جدی را در شما به وجود آورد. 

    عوارض جانبی بیزوپرولول:

    تهوع , سردرد , بی خوابی , درد قفسه سینه , خشکی دهان , گیجی , استفراغ , خستگی مفرط , برادی کاردی , سرگیجه , افسردگی , اسهال , تنگی تنفس , ضعف , التهاب مخاط بینی , ادم , سرفه , سینوزیت , درد مفصل , اسپاسم برونش , التهاب گلو , تعریق , رویاهای واقعی.

    قرص متیل دوپا از داروهای کاهنده فشار خون است که معمولا همراه با داروهای مدر دیگر به کار می رود. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشارخون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید. بر همین اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمرضروری باشد. 

    عوارض جانبی متیل دوپا:

    خشکی دهان، تسکین، افسردگی، خواب آلودگی، اسهال، احتباس مایعات، کاهش توانایی جنسی، آسیب کبدی، کم خونی همولیتیک، سندرم شبه اریتماتوز، پارکینسون، بثورات جلدی وگرفتگی بینی با مصرف این دارو گزارش شده است.

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    در این مقاله با درمان فشار خون بالا به صورت فوری و درمان گیاهی فشار خون بالا  آشنا می شوید. آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا وجود دارد؟

    در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند، از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود.

    یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

    فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.دارو برای فشار خون بالا چیست

    فهرست مطلب

    فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولیک یا فشار خون در رگ ها به هنگام تپش قلب و ۸۰ نیز فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ ها ما بین تپش های قلب می باشد. اما عدد فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ و یا بیشتر است.

    به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

    داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

    چرا قرص پروپرانولول می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر باشد؟ جهت آگاهی از این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    قرص پروپرانولول

    از دکتر محمد حسین نجفی پرسیدم آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا هست؟

    آب پرتقال خالص حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که از عروق خونی سالم حمایت می کند . هم چنین به شما در کاهش و درمان فشار خون بالا کمک می کند . روزانه با نوشیدن ۲ لیوان آب پرتقال ِ تازه ، مقدار توصیه شده ی روزانه ی ویتامین C و ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کرده اید .

    مصرف مداوم پنیر می تواند به کاهش کلسترول بالا و درمان فشار خون بالا کمک کند .

    دانه های دریایی  حاوی مواد معدنی بسیار، ویتامین، پروتئی ، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری می باشند. مصرف مداوم آنها می تواند به تنظیم فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% کمک کند .

    اسفناج حاوی فولیک اسید و پتاسیم فراوان می باشد. این ماده غذایی بی نظیر در درمان فشار خون بالا ، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی موثر است.

    کلم بروکلی حاوی ویتامین K فراوان است که دارای توانایی کاهش فشار خون و سطح بالای کسترول را دارد. بروکلی را می توان پخته و یا خام میل کرد .

    برای آشنایی با سایر خوراکی های فوق العاده موثر در درمان فشار خون بالا توجه شما را به تماشای این فیلم دوبله ی آموزشی جلب می کنیم.

    حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌ قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    انبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنید.

     ۱- می توانید از دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی استفاده کنید.

    ۲-روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه میل کنید.

    ۳- یکی از بهترین عرقیات خوردن مقداری گل بیدمشک است که مسکن خوبی نیز می باشد.

    هنگامی که در بیمارستان هستید، پزشکان راه های مختلفی برای رساندن فشار خون به محدوده طبیعی را به راحتی انجام می دهند. اما اگر درخانه باشید و هیچ دارویی برای کاهش فشار خون نداشته باشید چه باید کرد؟ در اینجا چند ترفند برای درمان قطعی فشار خون به شما یاد می دهیم.

    ۱- اول از همه، هنگامی که پی بردید فشار خونتان بالا رفته آن را در یک دفترچه با ذکر تاریخ و ساعت یادداشت کنید.

    ۲- مرحله ی دوم، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن مقدار زیادی آب، رفتن به توالت و ادرار کردن و سپس تکرار همین پروسه مصرف آب اضافی موجب می شود کلیه ها آب اضافی را از بدن خارج کنند که در واقع به همراه آن نمک نیز از بدن خارج می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.

    ۳- نمک، چیزهای شور، شکر و مواد خوراکی شیرین مصرف نکنید.

    برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه میتوان از زردچوبه، فلفل هندی، بادام خام، سرکه سیب و … استفاده نمود. در رابطه با عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون میتوان به عرقیات گیاهان بومادران، زالزالک، چای ترش و … اشاره کرد.

    به یاد داشته باشید، هرگز هیچ دارو یی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چرا که کاهش فشار خون به صورت غیر طبیعی می تواند مخرب و حتی مرگ آور باشد.دارو برای فشار خون بالا چیست

    جناب آقای دکتر با سلام
    چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار ۱۵ و در دیگری ۹ می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.

    پاسخ دکتر نجفی: سلام اختلاف فشار میان دو دست حداکثر تا ده میلیمتر جیوه طبیعی است. در موارد اختلاف بیشتر باید بدنبال علت بود. توصیه به انجام سی تی آنژیوگرافی آئورت از نظر کوآرکتاسیون آئورت الزامی است. اگر درد سینه ندارند عجله ای در کار نیست. سایر علل علارتند از دایسکشن آئورت و بیماری تاکایاسو

    عوامل خطرساز رایج مانند چاقی و فشار خون بالا با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل خواهند بود. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل یک افزایش وزن خاص را در نظر میگیرند که افزایش تا این حد مشکلی نخواهد داشت.

    استرس و عصبی شدن در دوران بارداری می تواند بر فشار خون مادر تاثیر منفی داشته و سبب فشار خون بارداری شود. انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس ها در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز در زمانهای ریلکس سازی برای جسم وبدن موثر می باشد.

    ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود، بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد. اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

    علاوه بر ورزش، طیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود دارند. قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان میتوانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

    شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا در درمان فشار بالا در دوران بارداری بسیار موثر هستند.

    برخی از مواد مانند فلفل سبب کاهش فشار خون بالا می شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

    ۱- خوردن چند عدد مویز صبح ناشتا و میل کردن یک قاشق شیره انگور صبح و شب در افزایش پتاسیم بدن خیلی موثر است و خون را رقیق می کند.

    ۲- در کرفس ترکیبی به نام “فتالید” وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل می کند، یعنی عروق را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد.. روغن زیتون نیز فشار خون را پایین می آورد.

  • خواص توت خشک براي کودک
  • ۳-از جمله گیاهان دارویی در درمان فشارخون ، گیاه استویا است که دارای اثرات کاهندگی فشار خون می باشد. از این گیاه در آسیای شرقی به عنوان جوشانده، در آمریکا به عنوان مکمل غذایی در برخی کشورها به عنوان شیرین کننده ی مصنوعی در محصولات دیابت استفاده می شود.

    ۴-گیا ه انگشتانه مکانیسمی موثر در برابر فشارخون محققین دانشگاه میشیگان دریافتند که دیگوکسین، عنصر موثر موجود در دیژیتال یا گیاه انگشتانه می‌ تواند مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر فشار خون و نارسایی قلبی بالا ببرد.

    ۵- اگر به دنبال درمان گیاهی فشار خون بالا هستید ۵ عدد لیمو را با ۲۰ حبه سیر در ۲ لیوان اب جوشانده تا به یک لیوان برسد. قبل از غذا یک قاشق استفاده شود.

    ۶- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

    ۷- روغن زیتون یکی از روغن های غیر اشباع و مفید برای بدن است. این روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمی برد، بلکه آن را کاهش می دهد.

    ۸- کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص برای کاهش فشار خون بالا باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.

    ۹-شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.

    پرفشاری شریان ریوی، نوعی اختلال ریوی است که با فشار خون بالا در شریان ریوی، تشخیص داده می شود. کار اصلی شریان ریه این است که خون را از قلب به ریه ها منتقل کند. این اختلال باعث می شود که خون از طریق آرتریت ریه با نیروی بیشتری جریان یابد. زمانی که فشار خون در عروق ریوی در حال استراحت، بالاتر از ۲۵ میلی متر جیوه و در حال فعالیت  بالاتر از ۳۰ میلی متر جیوه باشد، خطرناک است؛ زیرا فشار خون بالا در شریان ها باعث مشکلات جدی قلب و ریه می شود.

    شاید مطالب زیر را هم دوست داشته باشید:

    ✅ برای کاهش سریع فشار خون چی بخوریم؟

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    ✅ بهترین قرص برای کاهش فشار خون کدام است؟

    ✅ مارک دقیق ترین دستگاه فشار خون چیست؟

    اگر مقاله درمان قطعی فشار خون بالا برای شما مفید بوده است به آن رای بدهید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

    مطلب بعدی

    رابطه جنسی برای چه بیمارانی خطرناک است؟

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    در این مقاله با درمان فشار خون بالا به صورت فوری و درمان گیاهی فشار خون بالا  آشنا می شوید. آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا وجود دارد؟

    در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند، از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود.

    یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

    فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.دارو برای فشار خون بالا چیست

    فهرست مطلب

    فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولیک یا فشار خون در رگ ها به هنگام تپش قلب و ۸۰ نیز فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ ها ما بین تپش های قلب می باشد. اما عدد فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ و یا بیشتر است.

    به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

    داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

    چرا قرص پروپرانولول می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر باشد؟ جهت آگاهی از این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    قرص پروپرانولول

    از دکتر محمد حسین نجفی پرسیدم آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا هست؟

    آب پرتقال خالص حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که از عروق خونی سالم حمایت می کند . هم چنین به شما در کاهش و درمان فشار خون بالا کمک می کند . روزانه با نوشیدن ۲ لیوان آب پرتقال ِ تازه ، مقدار توصیه شده ی روزانه ی ویتامین C و ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کرده اید .

    مصرف مداوم پنیر می تواند به کاهش کلسترول بالا و درمان فشار خون بالا کمک کند .

    دانه های دریایی  حاوی مواد معدنی بسیار، ویتامین، پروتئی ، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری می باشند. مصرف مداوم آنها می تواند به تنظیم فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% کمک کند .

    اسفناج حاوی فولیک اسید و پتاسیم فراوان می باشد. این ماده غذایی بی نظیر در درمان فشار خون بالا ، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی موثر است.

    کلم بروکلی حاوی ویتامین K فراوان است که دارای توانایی کاهش فشار خون و سطح بالای کسترول را دارد. بروکلی را می توان پخته و یا خام میل کرد .

    برای آشنایی با سایر خوراکی های فوق العاده موثر در درمان فشار خون بالا توجه شما را به تماشای این فیلم دوبله ی آموزشی جلب می کنیم.

    حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌ قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    انبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنید.

     ۱- می توانید از دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی استفاده کنید.

    ۲-روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه میل کنید.

    ۳- یکی از بهترین عرقیات خوردن مقداری گل بیدمشک است که مسکن خوبی نیز می باشد.

    هنگامی که در بیمارستان هستید، پزشکان راه های مختلفی برای رساندن فشار خون به محدوده طبیعی را به راحتی انجام می دهند. اما اگر درخانه باشید و هیچ دارویی برای کاهش فشار خون نداشته باشید چه باید کرد؟ در اینجا چند ترفند برای درمان قطعی فشار خون به شما یاد می دهیم.

    ۱- اول از همه، هنگامی که پی بردید فشار خونتان بالا رفته آن را در یک دفترچه با ذکر تاریخ و ساعت یادداشت کنید.

    ۲- مرحله ی دوم، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن مقدار زیادی آب، رفتن به توالت و ادرار کردن و سپس تکرار همین پروسه مصرف آب اضافی موجب می شود کلیه ها آب اضافی را از بدن خارج کنند که در واقع به همراه آن نمک نیز از بدن خارج می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.

    ۳- نمک، چیزهای شور، شکر و مواد خوراکی شیرین مصرف نکنید.

    برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه میتوان از زردچوبه، فلفل هندی، بادام خام، سرکه سیب و … استفاده نمود. در رابطه با عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون میتوان به عرقیات گیاهان بومادران، زالزالک، چای ترش و … اشاره کرد.

    به یاد داشته باشید، هرگز هیچ دارو یی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چرا که کاهش فشار خون به صورت غیر طبیعی می تواند مخرب و حتی مرگ آور باشد.دارو برای فشار خون بالا چیست

    جناب آقای دکتر با سلام
    چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار ۱۵ و در دیگری ۹ می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.

    پاسخ دکتر نجفی: سلام اختلاف فشار میان دو دست حداکثر تا ده میلیمتر جیوه طبیعی است. در موارد اختلاف بیشتر باید بدنبال علت بود. توصیه به انجام سی تی آنژیوگرافی آئورت از نظر کوآرکتاسیون آئورت الزامی است. اگر درد سینه ندارند عجله ای در کار نیست. سایر علل علارتند از دایسکشن آئورت و بیماری تاکایاسو

    عوامل خطرساز رایج مانند چاقی و فشار خون بالا با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل خواهند بود. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل یک افزایش وزن خاص را در نظر میگیرند که افزایش تا این حد مشکلی نخواهد داشت.

    استرس و عصبی شدن در دوران بارداری می تواند بر فشار خون مادر تاثیر منفی داشته و سبب فشار خون بارداری شود. انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس ها در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز در زمانهای ریلکس سازی برای جسم وبدن موثر می باشد.

    ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود، بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد. اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

    علاوه بر ورزش، طیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود دارند. قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان میتوانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

    شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا در درمان فشار بالا در دوران بارداری بسیار موثر هستند.

    برخی از مواد مانند فلفل سبب کاهش فشار خون بالا می شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

    ۱- خوردن چند عدد مویز صبح ناشتا و میل کردن یک قاشق شیره انگور صبح و شب در افزایش پتاسیم بدن خیلی موثر است و خون را رقیق می کند.

    ۲- در کرفس ترکیبی به نام “فتالید” وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل می کند، یعنی عروق را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد.. روغن زیتون نیز فشار خون را پایین می آورد.

  • عکسهای چای ترش
  • ۳-از جمله گیاهان دارویی در درمان فشارخون ، گیاه استویا است که دارای اثرات کاهندگی فشار خون می باشد. از این گیاه در آسیای شرقی به عنوان جوشانده، در آمریکا به عنوان مکمل غذایی در برخی کشورها به عنوان شیرین کننده ی مصنوعی در محصولات دیابت استفاده می شود.

    ۴-گیا ه انگشتانه مکانیسمی موثر در برابر فشارخون محققین دانشگاه میشیگان دریافتند که دیگوکسین، عنصر موثر موجود در دیژیتال یا گیاه انگشتانه می‌ تواند مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر فشار خون و نارسایی قلبی بالا ببرد.

    ۵- اگر به دنبال درمان گیاهی فشار خون بالا هستید ۵ عدد لیمو را با ۲۰ حبه سیر در ۲ لیوان اب جوشانده تا به یک لیوان برسد. قبل از غذا یک قاشق استفاده شود.

    ۶- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

    ۷- روغن زیتون یکی از روغن های غیر اشباع و مفید برای بدن است. این روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمی برد، بلکه آن را کاهش می دهد.

    ۸- کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص برای کاهش فشار خون بالا باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.

    ۹-شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.

    پرفشاری شریان ریوی، نوعی اختلال ریوی است که با فشار خون بالا در شریان ریوی، تشخیص داده می شود. کار اصلی شریان ریه این است که خون را از قلب به ریه ها منتقل کند. این اختلال باعث می شود که خون از طریق آرتریت ریه با نیروی بیشتری جریان یابد. زمانی که فشار خون در عروق ریوی در حال استراحت، بالاتر از ۲۵ میلی متر جیوه و در حال فعالیت  بالاتر از ۳۰ میلی متر جیوه باشد، خطرناک است؛ زیرا فشار خون بالا در شریان ها باعث مشکلات جدی قلب و ریه می شود.

    شاید مطالب زیر را هم دوست داشته باشید:

    ✅ برای کاهش سریع فشار خون چی بخوریم؟

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    ✅ بهترین قرص برای کاهش فشار خون کدام است؟

    ✅ مارک دقیق ترین دستگاه فشار خون چیست؟

    اگر مقاله درمان قطعی فشار خون بالا برای شما مفید بوده است به آن رای بدهید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

    مطلب بعدی

    رابطه جنسی برای چه بیمارانی خطرناک است؟

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    در این مقاله با درمان فشار خون بالا به صورت فوری و درمان گیاهی فشار خون بالا  آشنا می شوید. آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا وجود دارد؟

    در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند، از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود.

    یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

    فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.دارو برای فشار خون بالا چیست

    فهرست مطلب

    فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولیک یا فشار خون در رگ ها به هنگام تپش قلب و ۸۰ نیز فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ ها ما بین تپش های قلب می باشد. اما عدد فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ و یا بیشتر است.

    به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

    داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

    چرا قرص پروپرانولول می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر باشد؟ جهت آگاهی از این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    قرص پروپرانولول

    از دکتر محمد حسین نجفی پرسیدم آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا هست؟

    آب پرتقال خالص حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که از عروق خونی سالم حمایت می کند . هم چنین به شما در کاهش و درمان فشار خون بالا کمک می کند . روزانه با نوشیدن ۲ لیوان آب پرتقال ِ تازه ، مقدار توصیه شده ی روزانه ی ویتامین C و ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کرده اید .

    مصرف مداوم پنیر می تواند به کاهش کلسترول بالا و درمان فشار خون بالا کمک کند .

    دانه های دریایی  حاوی مواد معدنی بسیار، ویتامین، پروتئی ، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری می باشند. مصرف مداوم آنها می تواند به تنظیم فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% کمک کند .

    اسفناج حاوی فولیک اسید و پتاسیم فراوان می باشد. این ماده غذایی بی نظیر در درمان فشار خون بالا ، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی موثر است.

    کلم بروکلی حاوی ویتامین K فراوان است که دارای توانایی کاهش فشار خون و سطح بالای کسترول را دارد. بروکلی را می توان پخته و یا خام میل کرد .

    برای آشنایی با سایر خوراکی های فوق العاده موثر در درمان فشار خون بالا توجه شما را به تماشای این فیلم دوبله ی آموزشی جلب می کنیم.

    حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌ قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    انبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنید.

     ۱- می توانید از دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی استفاده کنید.

    ۲-روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه میل کنید.

    ۳- یکی از بهترین عرقیات خوردن مقداری گل بیدمشک است که مسکن خوبی نیز می باشد.

    هنگامی که در بیمارستان هستید، پزشکان راه های مختلفی برای رساندن فشار خون به محدوده طبیعی را به راحتی انجام می دهند. اما اگر درخانه باشید و هیچ دارویی برای کاهش فشار خون نداشته باشید چه باید کرد؟ در اینجا چند ترفند برای درمان قطعی فشار خون به شما یاد می دهیم.

    ۱- اول از همه، هنگامی که پی بردید فشار خونتان بالا رفته آن را در یک دفترچه با ذکر تاریخ و ساعت یادداشت کنید.

    ۲- مرحله ی دوم، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن مقدار زیادی آب، رفتن به توالت و ادرار کردن و سپس تکرار همین پروسه مصرف آب اضافی موجب می شود کلیه ها آب اضافی را از بدن خارج کنند که در واقع به همراه آن نمک نیز از بدن خارج می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.

    ۳- نمک، چیزهای شور، شکر و مواد خوراکی شیرین مصرف نکنید.

    برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه میتوان از زردچوبه، فلفل هندی، بادام خام، سرکه سیب و … استفاده نمود. در رابطه با عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون میتوان به عرقیات گیاهان بومادران، زالزالک، چای ترش و … اشاره کرد.

    به یاد داشته باشید، هرگز هیچ دارو یی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چرا که کاهش فشار خون به صورت غیر طبیعی می تواند مخرب و حتی مرگ آور باشد.دارو برای فشار خون بالا چیست

    جناب آقای دکتر با سلام
    چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار ۱۵ و در دیگری ۹ می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.

    پاسخ دکتر نجفی: سلام اختلاف فشار میان دو دست حداکثر تا ده میلیمتر جیوه طبیعی است. در موارد اختلاف بیشتر باید بدنبال علت بود. توصیه به انجام سی تی آنژیوگرافی آئورت از نظر کوآرکتاسیون آئورت الزامی است. اگر درد سینه ندارند عجله ای در کار نیست. سایر علل علارتند از دایسکشن آئورت و بیماری تاکایاسو

    عوامل خطرساز رایج مانند چاقی و فشار خون بالا با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل خواهند بود. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل یک افزایش وزن خاص را در نظر میگیرند که افزایش تا این حد مشکلی نخواهد داشت.

    استرس و عصبی شدن در دوران بارداری می تواند بر فشار خون مادر تاثیر منفی داشته و سبب فشار خون بارداری شود. انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس ها در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز در زمانهای ریلکس سازی برای جسم وبدن موثر می باشد.

    ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود، بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد. اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

    علاوه بر ورزش، طیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود دارند. قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان میتوانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

    شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا در درمان فشار بالا در دوران بارداری بسیار موثر هستند.

    برخی از مواد مانند فلفل سبب کاهش فشار خون بالا می شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

    ۱- خوردن چند عدد مویز صبح ناشتا و میل کردن یک قاشق شیره انگور صبح و شب در افزایش پتاسیم بدن خیلی موثر است و خون را رقیق می کند.

    ۲- در کرفس ترکیبی به نام “فتالید” وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل می کند، یعنی عروق را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد.. روغن زیتون نیز فشار خون را پایین می آورد.

  • مدلهای جدید النگو و دستبند طلا
  • ۳-از جمله گیاهان دارویی در درمان فشارخون ، گیاه استویا است که دارای اثرات کاهندگی فشار خون می باشد. از این گیاه در آسیای شرقی به عنوان جوشانده، در آمریکا به عنوان مکمل غذایی در برخی کشورها به عنوان شیرین کننده ی مصنوعی در محصولات دیابت استفاده می شود.

    ۴-گیا ه انگشتانه مکانیسمی موثر در برابر فشارخون محققین دانشگاه میشیگان دریافتند که دیگوکسین، عنصر موثر موجود در دیژیتال یا گیاه انگشتانه می‌ تواند مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر فشار خون و نارسایی قلبی بالا ببرد.

    ۵- اگر به دنبال درمان گیاهی فشار خون بالا هستید ۵ عدد لیمو را با ۲۰ حبه سیر در ۲ لیوان اب جوشانده تا به یک لیوان برسد. قبل از غذا یک قاشق استفاده شود.

    ۶- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

    ۷- روغن زیتون یکی از روغن های غیر اشباع و مفید برای بدن است. این روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمی برد، بلکه آن را کاهش می دهد.

    ۸- کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص برای کاهش فشار خون بالا باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.

    ۹-شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.

    پرفشاری شریان ریوی، نوعی اختلال ریوی است که با فشار خون بالا در شریان ریوی، تشخیص داده می شود. کار اصلی شریان ریه این است که خون را از قلب به ریه ها منتقل کند. این اختلال باعث می شود که خون از طریق آرتریت ریه با نیروی بیشتری جریان یابد. زمانی که فشار خون در عروق ریوی در حال استراحت، بالاتر از ۲۵ میلی متر جیوه و در حال فعالیت  بالاتر از ۳۰ میلی متر جیوه باشد، خطرناک است؛ زیرا فشار خون بالا در شریان ها باعث مشکلات جدی قلب و ریه می شود.

    شاید مطالب زیر را هم دوست داشته باشید:

    ✅ برای کاهش سریع فشار خون چی بخوریم؟

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    ✅ بهترین قرص برای کاهش فشار خون کدام است؟

    ✅ مارک دقیق ترین دستگاه فشار خون چیست؟

    اگر مقاله درمان قطعی فشار خون بالا برای شما مفید بوده است به آن رای بدهید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

    مطلب بعدی

    رابطه جنسی برای چه بیمارانی خطرناک است؟

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    در این مقاله با درمان فشار خون بالا به صورت فوری و درمان گیاهی فشار خون بالا  آشنا می شوید. آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا وجود دارد؟

    در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند، از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود.

    یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

    فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.دارو برای فشار خون بالا چیست

    فهرست مطلب

    فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولیک یا فشار خون در رگ ها به هنگام تپش قلب و ۸۰ نیز فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ ها ما بین تپش های قلب می باشد. اما عدد فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ و یا بیشتر است.

    به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

    داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

    چرا قرص پروپرانولول می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر باشد؟ جهت آگاهی از این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    قرص پروپرانولول

    از دکتر محمد حسین نجفی پرسیدم آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا هست؟

    آب پرتقال خالص حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که از عروق خونی سالم حمایت می کند . هم چنین به شما در کاهش و درمان فشار خون بالا کمک می کند . روزانه با نوشیدن ۲ لیوان آب پرتقال ِ تازه ، مقدار توصیه شده ی روزانه ی ویتامین C و ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کرده اید .

    مصرف مداوم پنیر می تواند به کاهش کلسترول بالا و درمان فشار خون بالا کمک کند .

    دانه های دریایی  حاوی مواد معدنی بسیار، ویتامین، پروتئی ، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری می باشند. مصرف مداوم آنها می تواند به تنظیم فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% کمک کند .

    اسفناج حاوی فولیک اسید و پتاسیم فراوان می باشد. این ماده غذایی بی نظیر در درمان فشار خون بالا ، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی موثر است.

    کلم بروکلی حاوی ویتامین K فراوان است که دارای توانایی کاهش فشار خون و سطح بالای کسترول را دارد. بروکلی را می توان پخته و یا خام میل کرد .

    برای آشنایی با سایر خوراکی های فوق العاده موثر در درمان فشار خون بالا توجه شما را به تماشای این فیلم دوبله ی آموزشی جلب می کنیم.

    حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌ قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    انبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنید.

     ۱- می توانید از دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی استفاده کنید.

    ۲-روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه میل کنید.

    ۳- یکی از بهترین عرقیات خوردن مقداری گل بیدمشک است که مسکن خوبی نیز می باشد.

    هنگامی که در بیمارستان هستید، پزشکان راه های مختلفی برای رساندن فشار خون به محدوده طبیعی را به راحتی انجام می دهند. اما اگر درخانه باشید و هیچ دارویی برای کاهش فشار خون نداشته باشید چه باید کرد؟ در اینجا چند ترفند برای درمان قطعی فشار خون به شما یاد می دهیم.

    ۱- اول از همه، هنگامی که پی بردید فشار خونتان بالا رفته آن را در یک دفترچه با ذکر تاریخ و ساعت یادداشت کنید.

    ۲- مرحله ی دوم، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن مقدار زیادی آب، رفتن به توالت و ادرار کردن و سپس تکرار همین پروسه مصرف آب اضافی موجب می شود کلیه ها آب اضافی را از بدن خارج کنند که در واقع به همراه آن نمک نیز از بدن خارج می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.

    ۳- نمک، چیزهای شور، شکر و مواد خوراکی شیرین مصرف نکنید.

    برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه میتوان از زردچوبه، فلفل هندی، بادام خام، سرکه سیب و … استفاده نمود. در رابطه با عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون میتوان به عرقیات گیاهان بومادران، زالزالک، چای ترش و … اشاره کرد.

    به یاد داشته باشید، هرگز هیچ دارو یی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چرا که کاهش فشار خون به صورت غیر طبیعی می تواند مخرب و حتی مرگ آور باشد.دارو برای فشار خون بالا چیست

    جناب آقای دکتر با سلام
    چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار ۱۵ و در دیگری ۹ می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.

    پاسخ دکتر نجفی: سلام اختلاف فشار میان دو دست حداکثر تا ده میلیمتر جیوه طبیعی است. در موارد اختلاف بیشتر باید بدنبال علت بود. توصیه به انجام سی تی آنژیوگرافی آئورت از نظر کوآرکتاسیون آئورت الزامی است. اگر درد سینه ندارند عجله ای در کار نیست. سایر علل علارتند از دایسکشن آئورت و بیماری تاکایاسو

    عوامل خطرساز رایج مانند چاقی و فشار خون بالا با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل خواهند بود. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل یک افزایش وزن خاص را در نظر میگیرند که افزایش تا این حد مشکلی نخواهد داشت.

    استرس و عصبی شدن در دوران بارداری می تواند بر فشار خون مادر تاثیر منفی داشته و سبب فشار خون بارداری شود. انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس ها در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز در زمانهای ریلکس سازی برای جسم وبدن موثر می باشد.

    ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود، بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد. اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

    علاوه بر ورزش، طیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود دارند. قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان میتوانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

    شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا در درمان فشار بالا در دوران بارداری بسیار موثر هستند.

    برخی از مواد مانند فلفل سبب کاهش فشار خون بالا می شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

    ۱- خوردن چند عدد مویز صبح ناشتا و میل کردن یک قاشق شیره انگور صبح و شب در افزایش پتاسیم بدن خیلی موثر است و خون را رقیق می کند.

    ۲- در کرفس ترکیبی به نام “فتالید” وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل می کند، یعنی عروق را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد.. روغن زیتون نیز فشار خون را پایین می آورد.

  • علت عفونتهاي مکرر واژن
  • ۳-از جمله گیاهان دارویی در درمان فشارخون ، گیاه استویا است که دارای اثرات کاهندگی فشار خون می باشد. از این گیاه در آسیای شرقی به عنوان جوشانده، در آمریکا به عنوان مکمل غذایی در برخی کشورها به عنوان شیرین کننده ی مصنوعی در محصولات دیابت استفاده می شود.

    ۴-گیا ه انگشتانه مکانیسمی موثر در برابر فشارخون محققین دانشگاه میشیگان دریافتند که دیگوکسین، عنصر موثر موجود در دیژیتال یا گیاه انگشتانه می‌ تواند مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر فشار خون و نارسایی قلبی بالا ببرد.

    ۵- اگر به دنبال درمان گیاهی فشار خون بالا هستید ۵ عدد لیمو را با ۲۰ حبه سیر در ۲ لیوان اب جوشانده تا به یک لیوان برسد. قبل از غذا یک قاشق استفاده شود.

    ۶- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

    ۷- روغن زیتون یکی از روغن های غیر اشباع و مفید برای بدن است. این روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمی برد، بلکه آن را کاهش می دهد.

    ۸- کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص برای کاهش فشار خون بالا باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.

    ۹-شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.

    پرفشاری شریان ریوی، نوعی اختلال ریوی است که با فشار خون بالا در شریان ریوی، تشخیص داده می شود. کار اصلی شریان ریه این است که خون را از قلب به ریه ها منتقل کند. این اختلال باعث می شود که خون از طریق آرتریت ریه با نیروی بیشتری جریان یابد. زمانی که فشار خون در عروق ریوی در حال استراحت، بالاتر از ۲۵ میلی متر جیوه و در حال فعالیت  بالاتر از ۳۰ میلی متر جیوه باشد، خطرناک است؛ زیرا فشار خون بالا در شریان ها باعث مشکلات جدی قلب و ریه می شود.

    شاید مطالب زیر را هم دوست داشته باشید:

    ✅ برای کاهش سریع فشار خون چی بخوریم؟

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    ✅ بهترین قرص برای کاهش فشار خون کدام است؟

    ✅ مارک دقیق ترین دستگاه فشار خون چیست؟

    اگر مقاله درمان قطعی فشار خون بالا برای شما مفید بوده است به آن رای بدهید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

    مطلب بعدی

    رابطه جنسی برای چه بیمارانی خطرناک است؟

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    همه ی شما کم و بیش در مورد درمان فشار خون بالا و اهمیت آن با خبر هستید. اما چرا فشار خون بالا یک زنگ خطر برای بدن محسوب می شود؟

    عدد فشار خون معمولا بین 90 تا 250 برای فشار سیستولیک (عدد بیشتر) و 60 تا 140 برای فشار دیاستولیک (عدد کمتر) در نوسان است. از آنجایی که با بالا رفتن فشار خون خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد، بهترین کار این است که افراد حتی در صورت عدم ابتلا، تلاش کنند تا فشار خون خود را کاهش دهند.

    برای مثال، احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در فرد دارای فشار خون 85/135 نسبت به فرد دارای فشار خون 75/115 دو برابر است. بنابراین، هر چه بتوان فشار خون را بیشتر کاهش داد، بهتر است. علت فشار خون بالا یا هایپرتانسیون اغلب ناشناخته است.

    در بسیاری از موارد، این وضعیت ناشی از یک بیماری زمینه ای است. متخصص، فشار خون بالای ناشی از یک بیماری یا مشکل زمینه ای را فشار خون اولیه می نامد. فشار خون ناشی از یک مشکل یا بیماری زمینه ای دیگر، فشار خون ثانویه نام دارد. فشار خون اولیه می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که موارد زیر از جمله آن ها می باشند:

    1-حجم پلاسمای خون

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    2-فعالیت هورمونی در افرادی که حجم و فشار خون خود را به کمک دارو کنترل می کنند.

    3-عوامل محیطی همچون استرس یا ورزش نکردن

    4-فشار خون ثانویه عوامل مشخصی داشته و عارضه ای از یک بیماری دیگر می باشد.

    در صورتی که فشار خون به مدت چندین هفته به صورت مداوم برابر یا بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه باشد ابتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی امکان دارد اعداد پایین تر از این مقدار نیز در نظر گرفته شوند.

    اما زمانی که فشار خون فردی، بالا باشد، فشاری اضافی بر شریان ها و قلب او وارد می شود. این فشار با گذشت زمان می تواند سبب سفتی، ضعیف شدن و کاهش انعطاف پذیری شریان ها می شود.

    در این وضعیت، عروق تنگ تر شده و احتمال گرفتگی آن ها بیشتر می شود. گرفتگی کامل یک شریان می تواند به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی یا زوال عقل (دمانس) منجر شود. با ضعیف شدن شریان ها فشار خون بالا می تواند به ندرت سبب پارگی شریان نیز شود.

    فشار خون پایین به فشاری گفته می شود که کمتر از 60/90 میلی متر جیوه باشد.

    بسیاری از افراد از تصور مصرف دارو هراس داشته و در ارتباط با اثرات طولانی مدت آن نگران هستند. متاسفانه، امکان درمان قطعی افراد مبتلا به فشار خون بالا (اولیه) وجود ندارد. موثر ترین راه کاهش فشار خون، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک است.

    یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

    به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

    داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

    برای کنترل فشار خون بالا پیش از هر چیز تغییر در سبک زندگی بسیار اهمیت دارد. از جمله اقداماتی که در این زمینه میتوان انجام داد عبارتند از:

    -ورزش جسمانی منظم

    -کاهش استرس

    -مصرف دارو

    -داشتن رژیم غذایی مناسب

    -کاهش مصرف نمک

    -مصرف متعادل الکل

    -مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

    -مصرف کمتر چربی

    -حفظ وزن مناسب

    کنترل فشار خون بالا با طب سنتی نیز شامل استفاده از برخی از گیاهان دارویی نظیر: سیر، لوبیا سبز، آب کرفس، زالزالک، عصاره قهوه، گیلاس، روغن کنجد و چای سبز می باشد که در بهبود روند درمانی شما بسیار موثر هستند.

    منبع: سایت دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق (https://drhsnajafi.com/)

    ** این خبر صرفا جنبه تبلیغاتی دارد

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که فشار خون تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون میزان خون عبوری از عروق خونی و میزان مقاومت آن ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می کند.

    شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان ها باریک تر باشد، فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

    پرفشاری خون بسیار شایع است. در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند، انتظار می رود که در حال حاضر حدود نیمی از بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده شوند.

    به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می تواند منجر به آسیب عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها شود.

    تشخیص زودهنگام مهم است. خوانش منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطوح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته فشار خون را چک کند.دارو برای فشار خون بالا چیست

    درمان پر فشاری خون شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

    به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز این علائم ممکن است به دلایل دیگری نسبت داده شود.

    علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

    بهترین راه آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشارخون را اندازه گیری می کنند.

    در صورتی که تنها چکاپ سالانه انجام می دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از پرفشاری خون و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

    به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشک تان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.

     


     

    دو نوع پرفشاری وجود دارد و هر یک علت مجزایی دارد.

    پرفشاری اولیه، پرفشاری اساسی نیز خوانده می شود. این نوع پرفشاری با گذشت زمان و بدون هیچ گونه دلیل مشخصی رخ می دهد. بیشتر افراد به این نوع پرفشاری مبتلا هستند.

    محققان هنوز نمی دانند چه مکانیسم هایی موجب افزایش تدریجی فشار خون می شوند. مجموعه ای از عوامل ممکن است در این خصوص نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

    برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این امر ممکن است
    ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان ارث رسیده است.

    گاهی تغییر یک چیز در بدن ممکن است با بروز مشکلاتی در سراسر بدن همراه باشد.
    فشار خون بالا می تواند یکی از این مشکلات باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود
    تغییرات عملکرد کلیه به علت افزایش سن می تواند موجب برهم خوردن تعادل طبیعی
    نمک‌ها و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است افزایش فشار خون را در پی داشته باشد.

    سبک های زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف، می تواند با گذشت زمان بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از سبک های زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

    پرفشاری ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از پرفشاری اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است در بروز پرفشاری ثانویه نقش داشته باشند عبارتند از:

    تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه گرفتن فشار خون است. بیشتر مطب ها فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول چک می کنند. اگر در مراجعه بعدی فشار خون شما اندازه گیری نشد، درخواست اندازه گیری آن را مطرح کنید.

    در صورتی که فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک بخواهد برای چند روز یا چند هفته، چندین بار آن را اندازه گیری کنید. به ندرت اتفاق می افتد که پس از تنها یک خوانش تشخیص فشار خون مطرح ‌شود. پزشک نیازمند مشاهده شواهد حاکی از یک مشکل پایدار است. این امر ناشی از این است که محیط شما، مانند استرس  حضور در مطب پزشک می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. همچنین سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

    در صورت بالا بودن فشار خون، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری های زمینه ای انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این آزمایشات می تواند به پزشک در تشخیص مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این آنها می توانند اثرات ناشی از افزایش فشار خون بر اندام ها را بررسی کنند.

    در این مدت ممکن است پزشک درمان پرفشاری را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب پایدار را کاهش دهد.

    در رابطه با درمان بیماری فشار خون شما باید به فوق تخصص کلیه و فشار خون مراجعه کنید.

    در اندازه گیری فشار خون دو عدد ثبت می شود:

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    این عدد، اولین عدد یا عدد بالایی است و نشان دهنده فشار شریان ها در زمان تپش قلب و پمپاژ خون است.

    این عدد، عدد دوم یا عدد پایینی است و میزان فشار شریان ها بین ضربان های قلب است.

    پنج دسته خوانش فشار خون برای بزرگسالان تعریف می کنند:

    اندازه گیری فشارخون بوسیله دستگاه (بازوبند) فشارسنج صورت می گیرد. درست بستن بازوبند برای خوانش دقیق بسیار حائز اهمیت است. قرارگیری نامناسب بازوبند ممکن است به اندازه گیری نادرست منجر شود.

    اندازه گیری فشار خون در کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر می‌خواهید فشار خون آن‌ها را بررسی کنید، از پزشک بخواهید از بازوبندهای مناسب برای کودک شما استفاده کند.

    عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمانی به نفرولوژیست کمک می کنند. این عوامل شامل نوع پرفشاری و علل شناسایی شده می شوند.

    در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند.
    اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و یا چنین کارهایی اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند.

    در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند، امتحان می کند.

    گاهی اوقات، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق تخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند.

  • طرز تهیه گل کلم شور بدون سرکه
  • برنامه های درمانی پرفشار خون اغلب در حال توسعه اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان شما به همکاری شما ادامه خواهد داد.

    بسیاری از افراد در مورد داروهای فشار خون آزمون و خطا می کنند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از داروهای اثرگذار، داروهای مختلفی را امتحان کنید.

    برخی از داروهای مورد استفاده در درمان پرفشاری خون عبارتند از:

    تغییرات سبک زندگی سالم می تواند در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا کمک کننده باشد. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

    رژیم غذایی سالم قلب برای کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، برای مدیریت پرفشاری تحت کنترل
    و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

    رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر هستند:

    دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
    هدف، انجام دادن 150 دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر 5 دوره ی 30 دقیقه ای در هفته است.

    در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    ورزش راهی بسیار خوبی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند باشندباشد. این فعالیت ها عبارتند از:دارو برای فشار خون بالا چیست

    همه این ها روش های کاهش استرس هستند. خواب کافی نیز می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

    اگر سیگاری هستید، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند
    و دیواره عروق خونی را سخت می کنند.

    اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید.
    الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

    یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از آن، رژیم غذایی شماست. آنچه مصرف می کنید می تواند به تسکین یا رفع پرفشاری خون کمک کند.

    در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مطرح شده است.

    رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذاهای لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

    افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است نلازم باشد مصرف روزانه سدیم خود را بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

    غذاها و نوشیدنی های قندی تنها کالری دارند، اما فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می خواهید، سعی کنید میوه های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می شود.

    زنان مبتلا به فشار خون بالا علی رغم داشتن این شرایط می توانند نوزادان سالمی را به دنیا آورند. اما این شرایط در صورت عدم نظارت و کنترل در دوران بارداری، می تواند هم برای مادر، و هم برای کودک خطرناک باشد.

    زنان دارای فشار خون بالا مستعد بروز عوارض جانبی هستند. به عنوان مثال، زنان باردار مبتلا به پرفشاری ممکن است با کاهش عملکرد کلیه ها روبرو شوند. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فشار خون بالا وزن کمی دارند یا زودتر از موعد متولد می شوند.

    بعضی از خانم ها ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. مشکلات مختلفی در رابطه با فشار خون بالا می تواند ایجاد شود. این بیماری معمولاً پس از تولد نوزاد به صورت خود بخود رفع می شود. رخداد پرفشاری در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا در زندگی را افزایش دهد.

    در برخی موارد، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شوند. این شرایط افزایش فشار خون می تواند باعث ایجاد عوارضی درکلیه و سایر ارگان ها شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش سطح پروتئین در ادرار، مشکلات عملکردی کبد، ایجاد مایع در ریه ها یا مشکلات بینایی شود.

    با بدتر شدن این وضعیت، خطراتی که مادر و نوزاد را تهدید می کنند افزایش می یابند. پره اکلامپسی می تواند بروز اکلامپسی، که منجر به تشنج می شود را در پی داشته باشد. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از عموامل مهم مرگ مادران در ایالات متحده به شمار می آید. عوارض مربوط به نوزاد شامل وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و مرده زایی است.

    هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از پره اکلامپسی وجود ندارد و تنها راه درمان بیماری، به دنیا آوردن نوزاد است. در صورت بروز این بیماری در دوران بارداری، بعد از مشاوره با پزشک زنان، فرد از نظر بروز عوارض کاملاً تحت نظر گرفته خواهد شد.

    از آنجا که فشار خون بالا در اغلب موارد یک بیماری خاموش است، می تواند تا سال ها پیش از آنکه علائم آن آشکار شود، به بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان پرفشاری، بروز عوارض جدی ویا حتی کشنده محتمل است. عوارض پرفشاری شامل موارد زیر است.

    شریان های سالم انعطاف پذیر و محکم هستند. خون به طور آزادانه و بدون مانع در شریان ها و عروق سالم جریان می یابد.

    فشار خون بالا باعث می شود شریان ها منقبض و سخت شده و الاستیسیته ی آن ها کاهش یابد. این آسیب رسوب چربی های
    مواد غذایی در عروق را تسهیل کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد
    و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

    فشار خون بالا باعث می شود قلب به شدت کار کند. افزایش فشار در عروق خونی عضلات قلب رابیش از آنچه در قلب سالم
    دیده می شود برای پمپ بیشتر و قوی تر تحت فشار قرار می دهد. این امر ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.
    بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

    مغز برای داشتن عملکرد درست، به تغذیه ی خونی غنی از اکسیژن متکی است.
    فشار خون بالا می تواند تغذیه ی خونی مغز را کاهش دهد:

    فشار خون کنترل نشده ممکن است حافظه و توانایی یادگیری، به یادآوری، صحبت و استدلال را تحت تأثیر قرار دهد. درمان پرفشاری معمولاً اثرات پرفشاری کنترل نشده را رفع یا تغییر نمی دهد. با این حال، این خطر مشکلات آینده  را کاهش می دهد.

    اگر فاکتورهای خطر فشار خون بالا در شما دیده می شود، اکنون می‌توانید اقداماتی برای کاهش خطر و عوارض ناشی از آن انجام دهید.

    آرام آرام مصرف وعده های گیاهی سالم برای قلب را آغاز کنید. تصمیم بگیرید روزانه بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    هدف بعدی اضافه کردن یک وعده دیگر در روز طی دو هفته است. پس از این دو هفته، هدف خود را اضافه کردن یک وعده دیگر قرار دهید.
    هدف رسیدن به روزانه ده وعده میوه و سبزیجات است.

    به جای اینکه در سه طرف ظرف گوشت داشته باشید، ظرفی را در نظر بگیرید که در آن از گوشت به عنوان چاشنی استفاده شود. به عبارت دیگر، به جای خوردن استیک همراه با سالاد، سالاد بزرگتری را همراه با بخش کمتری از استیک بخورید.

    سعی کنید غذاهای کم شیرین تری مانند ماست های طعم دار، غلات و جوش شیرین را در جایگزین کنید. غذاهای بسته بندی شده حاوی قند غیرضروری هستند، بنابراین حتما برچسب ها را بخوانید.

    به جای کاهش خودسرانه وزن، با پزشک فشار خون خود در مورد وزن مناسب برای شما صحبت کنید. مراکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) کاهش وزن یک تا دو پوند در هفته را توصیه می کند. این بدان معناست که روزانه 500 کالری کمتر از مصرف معمول خود مصرف کنید. سپس در مورد نوع فعالیت بدنی که می خواهید برای رسیدن به هدف انجام دهید، تصمیم بگیرید. اگر برنامه ریزی پنج بار تمرین در هفته کار سختی است، سعی کنید یک نوبت بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهید، انجام دهید. هنگامی که این برنامه، با برنامه شما تطابق یافت، یک نوبت دیگر اضافه کنید.

    بهترین راه برای پیشگیری از عوارض و جلوگیری از بروز مشکلات، تشخیص زودهنگام بالابودن فشار خون است. شما می توانید برای اندازه گیری فشارخون به مطب نفرولوژیست مراجعه کنید، و یا ممکن است بنا به تجویز پزشک دستگاه فشار سنج بخرید و در منزل آن را اندازه گیری کنید.

    میزان فشار خون خود را یادداشت کنید و آن را در مراجعات منظم خود همراه داشته باشید. این امر می تواند به پزشک در تشخیص هرگونه مشکل احتمالی پیش از پیشرفت آن کمک کند.

    متاسفانه فقط رو نویسی کرده اید از یک مقاله خارجی!گرد آورنده حتی یکبار متن را نخوانده که اقلا بجای استیک به غذای ایرانی بگذارد یا مثلا بجای پوند که واحد وزنی هست که ایرانی ها استفاده نمیکنند بگذارد کیلو.اداره بهداشت تاکید زیادی دارد در عدم مصرف جوش شیرین حتی در نانوائی ها!ولی نگارند تاکید در مصرف جوش شیرین دارد!؟داروهایی که میتواند در انواع فشار خون استفاده شود ران ام بردن هم کمک زیادی میکرد که اصلا نامی از دارو نبود در کل مقاله.روی هم رفته این رو نویسی من رو یاد نماینده های مجلس انداخت که متن هایی را که در صحن مجلس میخوانند هم غلط املایی خواندن دارد و هم فعل و فاعل را نمیتوانند درست ادا کنند.موفق باشید.

    اطلاعات داده شده خیلی خوب و کاربردی است. خیلی ممنون از مسئولان سایت

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون (به انگلیسی: Hypertension) که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا استراحت (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. بر اساس اخرین گاید لاین یا دستورالعمل طبقه بندی فشار خون بالا از انجمن قلب امریکا در سال۲۰۱۷ میلادی (معتبر ترین منبع
    و گاید لاین بیماریهای قلبی)
    در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۹۰تا ۱۱۹میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۸۰ میلی‌متر جیوه است. و اگر فرد دارای فشار خون ۱۲۰_۱۲۹ میلیمتر جیوه سیستول و زیر ۸۰ دیاستول باشد فرد دارای فشار خون افزایش یافته میباشد (مرحله پیش فشار خونی) در صورتی که فشار خون به‌طور مزمن برابر یا بیش از ۱۳۰ بر روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد در مرحله 1 پر فشاری خون قرار دارد
    و اگر فشار خون بیشتر از۱۴۰میلی متر جیوه سیستول یا ۹۰ دیاستول باشد از مرحله دو فشار خون بالا رنج میبرد
    قابل ذکر است که در فشار خون های بالا و زیر ۱۴۰میلی متر جیوه (۱۳۰-۱۳۹) اولویت درمان با اصلاح شیوه زندگی میباشد (کاهش وزن، کنترل استرس و…نه استفاده از قرص های کاهنده فشار خون)

    نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند.[۱]

    پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد.[۲] ۵ تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

    در برخی موارد بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود.[۳] پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال، آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. حتی افزایش خفیف فشار خون شریانی نیز با کاهش امید به زندگی مرتبط است. تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می‌تواند در کنترل فشار خون مؤثر بوده و خطر عوارض ناشی از آن را بر سلامتی کاهش دهد. با این حال، درمان دارویی غالباً برای افرادی که تغییر روش زندگی در آن‌ها بی تأثیر بوده یا کافی نبوده‌است، ضروری می‌باشد.

    نتایج یک تحقیق بین‌المللی با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان ایرانی دربارهٔ تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در ۲۰ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام این کشورها است.
    در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل ،۴۳ درصد از مرگ‌های زودرس (زیر هفتاد سال) بوده‌است. در ایران نیز فشار خون بالا (بالای ۱۱۵) مهم‌ترین عامل خطرساز و باعث مرگ دو هزار و ۳۵ نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.[۴]دارو برای فشار خون بالا چیست

    از ۱۸ سال به بالا، پرفشاری خون با اندازه‌گیری فشار خون سیستولی یا دیاستولی که به‌طور مزمن بالاتر از مقدار طبیعی مجاز (یعنی فشار سیستولی ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولی ۷۹ میلی‌متر جیوه) باشد تعیین می‌شود: رجوع کنید به جدول — طبقه‌بندی (JNC7)). اگر سنجش‌ها به صورت اندازه‌گیری ۲۴ ساعتهٔ فشار خون متحرک یا اندازه‌گیری خانگی باشند، از مرزهای پایین‌تر (فشار سیستولی ۱۳۵ میلی‌متر جیوه یا فشار دیاستولی ۸۵ میلی‌متر جیوه) استفاده می‌شود.[۵] دستورالعمل‌های بین‌المللی اخیر در مورد پرفشاری خون نیز طبقه‌بندی‌هایی زیرِ دامنهٔ پرفشاری خون ایجاد کرده‌اند تا زنجیرهٔ خطر را با فشار خون‌های بالاتر از دامنه طبیعی نشان دهند. گزارش JNC۷ در سال ۲۰۰۳[۶] از اصطلاح پیش پرفشاری خون برای فشار خون‌های در دامنهٔ فشار سیستولی ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و/یا فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه استفاده می‌کند، در حالیکه دستورالعمل ESH-ESC در سال ۲۰۰۷[۷] و دستورالعمل BHS IV در سال ۲۰۰۴[۸] طبقات مطلوب، طبیعی و طبیعیِ بالا را در تقسیم‌بندی جزئیِ فشار خون‌های زیر فشار سیستولی ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه به‌کار می‌گیرند. پرفشاری خون براساس گزارش JNC۷ به این صورت طبقه‌بندی جزئی می‌شود: پرفشاری خون مرحله ۱، پرفشاری خون مرحله ۲ و پرفشاری خون سیستولی ایزوله. پرفشاری خون سیستولی ایزوله به فشار خون سیستولی بالایی گفته می‌شود که فشار خون دیاستولی در آن طبیعی بوده و در افراد مسن شایع است.[۶] دستورالعمل ESH-ESC در سال ۲۰۰۷[۷] و دستورالعمل BHS IV در سال ۲۰۰۴،[۸] فشار خون مرحله سومی (مرحله ۳) را برای افرادِ دارای فشار خون سیستولی بالای ۱۷۹ میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیاستولی بیش از ۱۰۹ میلی‌متر جیوه تعریف می‌کند.
    اگر درمان دارویی، فشار خون را تا سطوح طبیعی کاهش ندهد، پرفشاری خون در طبقه «مقاوم» جای می‌گیرد.[۶]

    هفتمین گزارش
    کمیته ملی مشترک
    پیشگیری، تشخیص، سنجش
    و درمان فشار خون بالا)[۶]

    پرفشاری خون در نوزادان نادر بوده و در حدود ۰٫۲ تا ۳ درصد از نوزادان را شامل می‌شود. فشار خون نوزادان سالم به‌طور منظم اندازه‌گیری نمی‌شود.[۹] پرفشاری خون در نوزادانِ پر خطر، شایع تر است. عوامل گوناگونی نظیر سن بارداری، سنِ پس از لقاح و وزن تولد باید در هنگام تشخیص فشار خون طبیعی در یک نوزاد در نظر گرفته شوند.[۹]

    پرفشاری خون در کودکان و نوجوانان کاملاً شایع بوده (۲ تا ۹ درصد بسته به سن، جنسیت و قومیت)[۱۰] و با خطرات طولانی مدتِ بیماری مرتبط است.[۱۱]
    در این مورد توصیه می‌شود که فشار خون کودکان بالای ۳ سال به‌طور منظم در هر معاینه پزشکی یا چکاپ اندازه‌گیری شود. پیش از تشخیص پرفشاری خون در یک کودک، فشار خون بالای او در معاینات مکرر نشان داده می‌شود.[۱۱] در دوران کودکی، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و پرفشاری خون در کودکان به صورت فشار خون سیستولی یا دیاستولیِ متوسط و در سه یا بیش از سه مورد برابر یا بیش از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با جنسیت، سن و قدِ کودک است. پیش پرفشاری خون در کودکان به عنوان فشار خون سیستولی یا دیاستولی متوسط تعریف می‌شود که برابر با بیش از ۹۰ درصد، اما کمتر از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با شرایط کودک است.[۱۱]
    در مورد نوجوانان، پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص و طبقه‌بندی پرفشاری خون یا پیش پرفشاری خون از معیارهای مربوط به افراد بالغ استفاده شود.[۱۱]

    پرفشاری خون به ندرت علائمی از خود نشان می‌دهد و تشخیص آن معمولاً از طریق آزمایش، یا در حین درمان یک بیماری دیگر صورت می‌گیرد. برخی افراد مبتلا به فشار خون بالا، دارای علائمی نظیر سردرد (به ویژه در پشت سر و در هنگام صبح) و همچنین احساس سبکی سر، تهوع، وزوز گوش (به‌صورت همهمه یا سوت کشیدن)، تاری دید یا غش کردن می‌باشند.[۱۲]

    در آزمایش بالینی در صورت تشخیص رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون در معاینهٔ تهِ چشم از طریق افتالموسکوپی (مشاهدهٔ پشت چشم)، وجود پرفشاری خون مشکوک خواهد بود.[۱۳] اصولاً، شدتِ تغییرات رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون به درجات ۱ تا ۴ تقسیم می‌شود، اما تشخیص انواع خفیف ترِ آن می‌تواند مشکل باشد.[۱۳] نتایج افتالموسکوپی می‌تواند بیانگر مدت ابتلای فرد به پرفشاری خون نیز باشد.[۱۲]

    برخی دیگر از نشانه‌ها و علائم می‌توانند نشانگر پرفشاری خون ثانویه باشند که همان پرفشاری خونِ ناشی از دلیل مشخصی نظیر بیماری‌های کلیوی یا بیماری‌های غده درون‌ریز می‌باشد. به عنوان مثال، چاقی سینه و شکم، عدم تحمل گلوکز، صورت ماه (یک نشانهٔ بیماری که صورت فرد گرد و پف کرده می‌شود)، «قوز بوفالو» و ترک‌های کبود نشانگر وجود سندرم کوشینگ می‌باشند.[۱۴]بیماری تیروئید و آکرومگالی نیز می‌توانند با علائم و نشانه‌های مشخص باعث بروز پرفشاری خون شوند.[۱۴]سر و صدای شکمی می‌تواند نشانهٔ تنگی شریان کلیه (تنگی شریان‌های تغذیه‌کنندهٔ کلیه‌ها) باشد. کاهش فشار خون در پاها یا کندی یا توقف ضربان شریان‌های ران می‌تواند نشانهٔ تنگی شریان آئورت (تنگی شریان آئورت اندکی پس از جدا شدن از قلب) باشد. در پرفشاری خونی که به‌طور عمده با سردرد، لرزش، رنگ پریدگی و تعرق زیاد تغییر می‌کند، باید به وجود فئوکروموسیتوما مشکوک بود.[۱۴]

    افزایش شدید فشار خون (برابر یا بیش از فشار سیستولی ۱۸۰ یا فشار دیاستولی ۱۱۰ که گاهی پرفشاری بدخیم یا پرفشاری شدید خون نامیده می‌شود) به «بحران پرفشاری خون» اطلاق می‌شود. فشار خونِ بالای این سطوح بیانگر خطر بالای عوارض ناشی از آن است. افرادی که فشار خون آن‌ها در این محدوده قرار دارد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، اما بیش از افراد عادی دچار سردرد (در ۲۲٪ از موارد)[۱۵] و سرگیجه می‌شوند.[۱۲] علائم دیگر بحران پرفشاری خون می‌تواند شامل زوال بینایی، تنگی نفس در اثر نارسایی قلب یا یک حالت بی‌قراری عمومی در اثر نارسایی کلیوی باشد.[۱۴] اکثر افراد مبتلا به بحران پرفشاری خون به عنوان بیماران مبتلا به فشار خون بالا شناخته می‌شوند که عوامل دیگری می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار خون در آنان شود.[۱۶]

    «فوریتِ پرفشاری خون» که در گذشته به آن «پرفشاری بدخیم خون» گفته می‌شد، زمانی رخ می‌دهد که در اثر افزایش شدید فشار خون آسیب مستقیمی متوجهٔ یک یا چند عضو حیاتی بدن شود. این آسیب می‌تواند شامل انسفالوپاتیِ ناشی از پرفشاری خون باشد که در اثر التهاب و نارسایی مغز ایجاد شده و مشخصه‌های آن سردرد و کاهش سطح هوشیاری (گیجی یا خواب آلودگی) است. ادم پاپی (تورم دیسک اپتیک یا اختلالات متوسط تا شدید در عروق شبکیهٔ چشم) و خون ریزی و ترشحات التهابی ته چشم از دیگر نشانه‌های آسیب مستقیم به اعضای حیاتی بدن می‌باشند. درد قفسه‌سینه می‌تواند نشانهٔ صدمه به ماهیچهٔ قلب (با احتمال بروز سکته قلبی) یا در برخی مواقع نشانهٔ پارگی آئورت، پارگی دیواره داخلی آئورت باشد. تنگی نفس، سرفه و رگه‌های خونی در خلط از نشانه‌های مشخصِ ادم ریه هستند. این بیماری عبارت است از التهاب بافت ریه در اثر نارسائی بطن چپ که ناتوانی بطن چپ قلب در پمپاژ کافیِ خون از ریه‌ها به داخل سیستم شریانی می‌باشد.[۱۶] همچنین، احتمال بروز اختلال ناگهانی در عملکرد کلیه (نارسایی حاد کلیه) و آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک (از بین رفتن سلول‌های خونی) نیز وجود دارد.[۱۶] در چنین شرایطی، کاهش سریعِ فشار خون به منظور جلوگیری از پیش رویِ آسیب به اعضای حیاتی بدن انجام می‌گیرد.[۱۶] در مقابل، هیچ شواهدی مبنی بر نیاز به کاهش سریعِ فشار خون در فوریت‌های پرفشاری خون که در آن‌ها هیچ نشانه‌ای از آسیب مستقیم به اعضای حیاتی بدن دیده نمی‌شود وجود ندارد. البته کاهش بیش از حدِ فشار خون نیز عاری از خطر نیست.[۱۴] توصیه می‌شود که در فوریت‌های پرفشاری خون با استفاده از داروهای خوراکی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت فشار خون به‌طور تدریجی پایین آورده شود.[۱۶]

    کشورهایی با جمعیت بالا از جمله چین، هند، ایالات متحده، روسیه و اندونزی دارای بیشترین میزان ابتلا به فشار خون بالا بین سایر کشورها هستند و بر اساس آمارها، بیش از سه و نیم میلیارد از جمعیت مردم جهان در آستانه فشار خون بالا قرار دارند و در حدود ۸۷۰ میلیون انسان در سراسر جهان دارای بیماری فشار خون بالا هستند.
    کارشناسان افزایش فشار سیستولیک را یکی از عوامل جدی مرگ و میر در عصر حاضر می‌دانند که می‌توان با تنظیم رژیم غذایی، انجام ورزش منظم، خودداری از مصرف نمک به میزان زیاد، تنفس عمیق، تناسب اندام و نیز مصرف دارو تحت نظارت پزشک تا حد بالایی کنترل کرد افزایش نگران‌کننده فشار خون بالا بر اساس تجزیه و تحلیل از ۸ میلیون فرد بزرگسال از ۱۵۴ کشور مختلف جهان بدست آمده‌است و این تحقیقات در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده‌است.[۱۷]

    پرفشاری خون تقریباً در ۸ تا ۱۰ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد.[۱۴] اکثر زنان مبتلا به پرفشاری خونِ ناشی از بارداری از قبل مبتلا به پرفشاری خون اولیه می‌باشند. فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند اولین نشانهٔ پری-اکلامپسیا باشد که مشکلی جدی در نیمهٔ دوم بارداری و چند هفته پس از وضع حمل است.[۱۴] یکی از علائم تشخیصی پری-اکلامپسیا، افزایش فشار خون و وجود پروتئین در ادرار است.[۱۴] پری-اکلامپسیا در حدود ۵ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و علتِ ۱۶ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از بارداری در سراسر جهان می‌باشد.[۱۴] پری-اکلامپسیا خطر مرگ نوزاد را نیز دو برابر می‌کند.[۱۴] معمولاً هیچ علائمی در پری-اکلامپسیا وجود ندارد و تشخیص آن از طریق آزمایش‌های معمولی انجام می‌گیرد. شایع‌ترین علائمی که در پری-اکلامپسیا بروز می‌کنند عبارتند از سردرد، تاری دید (اغلب به صورت مشاهدهٔ “جرقه”)، استفراغ، درد و اِدم (التهاب) در بالای معده. پری-اکلامپسیا گاهی اوقات تا وضعیت تهدیدکنندهٔ زندگی هم پیش می‌رود که به آن اکلامپسیا می‌گویند. اکلامپسیا یک نوع فوریت پرفشاری خون است و عوارض جدی متعددی دارد. این عوارض شامل از دست دادن بینایی، التهاب مغز، حملات تشنجی یا تشنج، نارسایی کلیه، ادم ریه و انعقاد فراگیر درون رگی (یک نوع اختلال انعقاد خون) می‌باشند.[۱۴][۱۸]

    اختلال رشد بچه، تشنج، تحریک پذیری، فقدان انرژی و مشکلات تنفسی[۱۹] نیز با پرفشاری خون در نوزادان و اطفال در ارتباط است. در اطفال بزرگتر و کودکان، پرفشاری خون می‌تواند باعث سردرد، تحریک‌پذیری بی‌دلیل، خستگی، اختلال رشد بچه، تاری دید، خونریزی بینی و فلج عصب صورت شود.[۹][۱۹]

    پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطرِ قابل پیشگیری در مرگ زودرس در سراسر جهان است.[۲۰] پرفشاری خون باعث افزایش خطرِ بیماری‌ایسکمیک قلب،[۲۱]سکته مغزی،[۱۴]بیماری شریان‌های پیرامونی[۲۲] و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی شامل نارسایی قلب، آنوریسم آئورت، تصلب شرایین فراگیر و آمبولی ریه می‌شود.[۱۴] پرفشاری خون همچنین عامل خطر در اختلال شناختی، زوال عقل و بیماری مزمن کلیوی می‌باشد.[۱۴]
    عوارض دیگر عبارتند از:

    پرفشاری اولیه (اساسی) شایع‌ترین نوع پرفشاری خون است که ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد پرفشاری خون را شامل می‌شود.[۲] تقریباً در تمام جوامع معاصر، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و خطر ابتلا به پرفشاری خون در سنین بالاتر قابل توجه است.[۲۴] پرفشاری خون ناشی از یک فعل و انفعال پیچیده بین ژن‌ها و عوامل محیطی است. ژن‌های معمولی بیشماری با اثرات ناچیز بر فشار خون[۲۵] و همچنین برخی ژن‌های نادر با اثرات شدید بر فشار خون شناسایی شده‌اند،[۲۶] اما اساس ژنتیکیِ پرفشاری خون هنوز به قدر کافی درک نشده‌است. عوامل محیطی متعددی بر فشار خون تأثیر می‌گذارند. عواملی که در روش زندگی منجر به کاهش فشار خون می‌شوند عبارتند از کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی،[۲۷] افزایش مصرف میوه و فراورده‌های کم چرب (روش‌های تغذیه‌ای جهت توقف پرفشاری خون (رژیم Dash)). ورزش،[۲۸]کاهش وزن[۲۹] و کاهش مصرف الکل نیز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.[۳۰] نقش احتمالی عوامل دیگر نظیر استرس،[۲۸] مصرف کافئین[۳۱] و کمبود ویتامین دی[۳۲] چندان روشن نیست. اینطور تصور می‌شود که مقاومت انسولینی که در افراد چاق شایع بوده و جزئی از سندرم ایکس (یا سندرم متابولیک) می‌باشد نیز در ایجاد پرفشاری خون نقش دارد.[۳۳] مطالعات اخیر نیز شرایطی در اولین سال‌های زندگی (نظیر وزن کم در زمان تولد، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و عدم تغذیه با شیر مادر) را به عنوان عوامل خطر در پرفشاری خون اولیه در افراد بالغ ذکر کرده‌اند.[۳۴] با این حال، مکانیسم‌هایی که این شرایط را به پرفشاری خون در افراد بالغ ربط می‌دهند هنوز

    ناشناخته‌اند.[۳۴]

    پرفشاری خون ثانویه از یک دلیل قایل تشخیص ناشی می‌شود. بیماری‌های کلیوی شایع‌ترین دلایل فرعیِ پرفشاری خون می‌باشند.[۱۴] همچنین پرفشاری خون می‌تواند ناشی از بیماری‌های غده درون‌ریز نظیر سندرم کوشینگ، پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید، آکرومگالی، سندرم کان یا هیپرآلدوسترونیسم، پرکاری پاراتیروئید و فئوکروموسیتوما باشد.[۱۴][۳۵] دلایل دیگر پرفشاری خون ثانویه عبارتند از چاقی، وقفه تنفسی در خواب، بارداری، کوآرکتاسیون آئورت، مصرف بیش از حد شیرین‌بیان و داروهای تجویزی خاص، داروهای گیاهی و داروهای غیرمجاز.[۱۴][۳۶]

    در اکثر افراد مبتلا به پرفشاری اولیه (اساسی) مزمن، افزایش مقاومت در مقابل جریان خون (مقاومت محیطی کلی) با وجود برون ده قلبی نرمال، باعث فشار بالا می‌شود.[۳۷] بنابر شواهد، بر خی از افراد جوانتری که مبتلا به پیش پرفشاری خون یا «پرفشاری خون مرزی» هستند، برون دهیِ قلبی و ضربان قلب بالا و مقاومت محیطی نرمالی دارند. این حالت، پرفشاری خون مرزیِ بیش فعال نامیده می‌شود.[۳۸] مشخصه‌های بارز پرفشاری اولیهٔ مزمن در این افراد در سنین بالاتر به صورت افت برون‌دهی قلبی و افزایش مقاومت محیطی پیشرفت خواهد کرد.[۳۸] با این همه، وجود این الگو در تمام افرادی که در نهایت مبتلا به پرفشاری خون می‌شوند جای بحث دارد.[۳۹] افزایش مقاومت محیطی در پرفشاری خون مزمن را اساساً می‌توان به تنگیِ ساختاریِ شریان‌های کوچک و شریانچه‌ها نسبت داد.[۴۰] کاهش تعداد یا تراکم مویرگ‌ها نیز می‌تواند در مقاومت محیطی نقش داشته باشد.[۴۱] پرفشاری خون با کاهش انعطاف‌پذیری وریدهای محیطی[۴۲] که می‌تواند باعث افزایش برگشت خون به قلب و افزایش پیش بار قلبی شده و در نهایت منجر به نارسایی دیاستولی شود نیز مرتبط است. با این حال، اینکه افزایش گرفتگی فعّال رگ‌های خونی در پرفشاری خون اولیهٔ مزمن نقش داشته باشد مشخص نیست.[۴۳]

    فشار نبض (اختلاف بین فشار خون سیستولی و دیاستولی) در افراد مسنی که مبتلا به پرفشاری خون هستند مکرراً بالا می‌رود. این وضعیت می‌تواند به صورت بالا بودن غیر طبیعیِ فشار سیستولی و نرمال یا پایین بودنِ فشار دیاستولی باشد. این حالت را پرفشاری خون سیستولی ایزوله می‌نامند.[۴۴] فشار نبض بالا در افراد مسن تری که مبتلا به پرفشاری خون یا پرفشاری خون سیستولی ایزوله هستند، با افزایش سختی شریانی تشریح می‌شود که به‌طور بارز با افزایش سن در ارتباط بوده و ممکن است با فشار خون بالا بدتر شود.[۴۵]

    مکانیسم‌های بسیاری مطرح شده‌اند که می‌توانند باعث افزایش مقاومت در سیستم شریانی در پرفشاری خون شوند. اکثر شواهد بیانگر یک یا هر دو مورد از این دلایل هستند:

    این مکانیسم‌ها با هم تناقضی ندارند و ممکن است که هر دو مکانیسم تا حدی در اکثر موارد پرفشاری خون اولیه نقش داشته باشند. همچنین گفته می‌شود که اختلال عملکرد عروق (اختلال عبور خون درون رگ) و التهاب عروقی نیز می‌توانند مقاومت محیطی و آسیب عروقی را در پرفشاری خون افزایش دهند.[۴۸][۴۹]

    کلسترول اچ دی ال و ال دی ال، سطح تری‌گلیسرید

    پرفشاری خون زمانی تشخیص داده می‌شود که بیمار فشار خون بالای مزمن داشته باشد. اصولاً[۵] این تشخیص نیازمند سه بار اندازه‌گیری فشار خون در بازه‌های یک‌ماهه می‌باشد.[۵۶] ارزیابی اولیه بیماران مبتلا به پرفشاری خون شامل بررسی شرح‌حال کامل بیمار و آزمایش بالینی است. با در دسترس بودنِ اندازه‌گیری‌های ۲۴ ساعتهٔ فشار خون متحرک و دستگاه‌های خانگی اندازه‌گیری فشار خون، اهمیت اجتناب از تشخیص نادرستِ پرفشاری خون در بیمارانی که تحت تأثیر سندرم لباس سفید قرار می‌گیرند منجر به تغییر اصول مقدماتی اندازه‌گیری فشار خون شده‌است. در انگلستان، بهترین روش کنونی انجام یکبار اندازه‌گیری فشار خون متحرک است. پیگیری مجدد نیز امکان‌پذیر است اما به روشی نه چندان مطلوب و از طریق اندازه‌گیری خانگی فشار خون در طول مدت هفت روز.[۵۷]

    وقتی تشخیص پرفشاری خون قطعی شد، پزشکان سعی می‌کنند تا دلیل بروز این بیماری را بر اساس عوامل خطر و علائم دیگر (در صورت وجود) شناسایی کنند. پرفشاری خون ثانویه در کودکانی که در سنین پیش از بلوغ به سر می‌برند شایع تر است و در اکثر موارد از بیماری کلیوی ناشی می‌شود. پرفشاری خون اولیه یا اساسی در نوجوانان شایع تر بوده و عوامل خطر چندگانه‌ای دارد که شامل چاقی و سابقهٔ پرفشاری خون در خانواده می‌باشد.[۵۸] از تست‌های آزمایشگاهی برای شناسایی دلایل احتمالی پرفشاری خون ثانویه و تشخیص اینکه آیا پرفشاری خون باعث آسیب به قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها شده‌است نیز استفاده می‌شود. آزمایش‌های دیگری نیز در مورد سطوح دیابت و کلسترول بالا انجام می‌گیرد، چون این بیماری‌ها در ایجاد بیماری‌های قلبی عامل خطر محسوب شده و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.[۲]

    آزمایش کراتینین در سرم خون برای بررسی وجود بیماری‌های کلیوی که ممکن است دلیل ایجاد پرفشاری خون یا ناشی از آن باشند، انجام می‌گیرد. انجام آزمایش کراتینین سرم خون به تنهایی ممکن است تخمین میزان تصفیه گلومرولی را دست بالا بگیرد. دستورالعمل‌های اخیر، طرفدار کاربرد معادلات پیش‌بینی‌کننده نظیر فرمول تغییر رژیم غذایی در بیماری کلیوی (MDRD) جهت تخمین میزان تصفیه گلومرولی (eGFR) می‌باشند.[۶] eGFR همچنین یک اندازه‌گیری مبنا از کارکرد کلیه ارائه می‌کند که می‌توان از آن برای بررسی عوارض داروهای خاصِ ضدِ پرفشاری خون بر عملکرد کلیه استفاده کرد. آزمایش وجود پروتئین در نمونه‌های ادرار نیز به عنوان یک نشانه فرعیِ بیماری‌های کلیوی به کار می‌رود. تست نوار قلب (EKG/ECG) برای بررسی اینکه قلب در اثر فشار خون بالا تحت فشار نباشد انجام می‌گیرد. این تست می‌تواند ضخیم شدنِ ماهیچه قلب (هایپرتروفی بطن چپ) و اینکه آیا قلب سابقه یک اختلال خفیف نظیر حملهٔ قلبی خاموش داشته‌است را نشان دهد. رادیوگرافی قفسه سینه یا اکوکاردیوگرافی نیز می‌تواند برای بررسی علائم بزرگی قلب یا آسیب به قلب انجام گیرد.[۱۴]

    تعداد افراد مبتلا به پرفشاری خون که از بیماری خود اطلاع ندارند، قابل توجه است.[۵۹] شاخص‌هایی که کل افراد مبتلا به پرفشاری خون را مورد توجه قرار می‌دهند مستلزم کاهش عواقب فشار خون بالا و کاهش نیاز به درمان با داروهای ضد پرفشاری خون می‌باشند. تغییر روش زندگی برای کاهش فشار خون، پیش از شروع درمان دارویی توصیه می‌شود. دستورالعمل‌های انجمن پرفشاری خون بریتانیا در سال ۲۰۰۴[۵۹] تغییراتی را در روش زندگی پیشنهاد کرده‌است که مطابق با دستور العمل‌های ذکر شده در برنامه آموزش ملی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۲ در رابطه با فشار خون بالا[۶۰] می‌باشد که با هدف پیشگیری اولیه پرفشاری خون ارائه شد:
    دارو برای فشار خون بالا چیست

    تغییرات مؤثر در روش زندگی می‌تواند فشار خون را به اندازه یک داروی تجویزیِ ضدِ پرفشاری خون کاهش دهد. ترکیبی از دو یا چند تغییر در روش زندگی می‌تواند حتی نتایج بهتری هم داشته باشد.[۵۹]

    اولین نوع درمان پرفشاری خون همان تغییرات پیشگیرانهٔ روش زندگی است[۶۲] و شامل تغییر رژیم غذایی،[۶۳] ورزش و کاهش وزن است. تمام این تغییرات به‌طور قابل توجهی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون مؤثر بوده‌اند.[۶۴] اگر پرفشاری خون به قدری بالا باشد که نیاز به استفاده از دارو باشد، تغییر روش زندگی نیز همچنان توصیه می‌شود. برنامه‌های متفاوتی برای کاهش استرس روانی طراحی شده‌اند نظیر تبلیغات برای بایوفیدبک، تمرین تمدد اعصاب یا مدیتیشن جهت کاهش پرفشاری خون. با این حال، مطالعات علمی در این مورد عموماً کارایی این روش‌ها را تأیید نمی‌کنند چون این مطالعات کلاً کیفیت پایینی دارند.[۶۵][۶۶][۶۷]

    تغییر رژیم غذایی نظیر یک رژیم غذایی کم نمک بسیار مؤثر است. یک رژیم طولانی مدتِ کم نمک (بیش از ۴ هفته) در بین نژاد سفیدپوست چه در افراد مبتلا به پرفشاری خون و چه در افراد سالم در کاهش فشار خون مؤثر است.[۶۸] همچنین رژیم DASH که یک رژیم غذایی غنی از خشکبار، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید، میوه و سبزیجات بوده و توسط مؤسسه ملی قلب، شش، و خون ایالات متحده آمریکا ترویج داده شده‌است، فشار خون را کاهش می‌دهد. مشخصهٔ اصلی این برنامه محدود کردن مصرف نمک است و با این وجود، رژیمی غنی از پتاسیم، منگنز، کلسیم، و پروتئین می‌باشد.[۶۹]

    افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
    ورزش هايي نظير شنا و پياده روي سريع ( نيم ساعت ) و ايروبيك و تقويت عضلانى در صورتي كه هر روز مرتب انجام شوند سبب كاهش پنج تا ١٥ ميلي متر فشار خون سيستوليك مى گردند.
    گرم كردن قبل از ورزش توصيه مى شود به‌طور مثال ده دقيقه راه رفتن ارام روي تريدميل سپس راه رفتن تندمفيد است .

    چندین گروه از داروها، که به‌طور کلی به آن‌ها داروهای ضد فشار خون می‌گویند، امروزه برای درمان پرفشاری خون وجود دارند. در هنگام تجویز دارو، بیماری قلبی-عروقی فرد (از جمله، خطر آنفارکتوس میوکارد و سکته) و فشار خون در نظر گرفته می‌شوند. .[۷۰] اگر درمان دارویی آغاز شده‌است، گزارش هفتم انستیتوی ملی قلب، ریه، و خون، کمیته ملی فشار خون بالا (JNC-7)[۷۱] توصیه می‌کند که پزشک بر پاسخ به درمان نظارت کرده و هر گونه واکنش معکوس ناشی از درمان را بررسی کند. کاهش فشار خون به اندازه ۵ میلی‌متر جیوه، می‌تواند خطر سکته را تا ۳۴٪ و خطر بیماری قلبی ایسکمیک را تا ۲۱٪ کاهش دهد. کاهش فشار خون می‌تواند به کاهش احتمال جنون، نارسایی قلبی، و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی نیز منجر شود.[۷۲] هدف از درمان باید کاهش فشار خون به کمتر از ۱۴۰/۹۰؛ میلی‌متر جیوه برای اکثر افراد، و پایین‌تر از آن برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی باشد. برخی متخصصان دارویی توصیه کردند که سطوح زیر ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه نگه داشته شوند.[۷۰][۷۳] اگر اهداف مربوط به فشار خون برآورده نشد، درمان بیشتری لازم است. .[۷۴]

    راهکارها در مورد انتخاب دارو و چگونگی اتخاذ بهترین تصمیم برای زیرگروه‌های مختلف در طول زمان دستخوش تغییر شده و در کشورهای مختلف متغیر است. کارشناسان در مورد بهترین دارو به توافق نرسیده‌اند. .[۷۵]تعاونی Cochrane، سازمان بهداشت جهانی، و راهکارهای ایالات متحده دوز کم داروهای ادرار آوربا پایه تیازید را به عنوان درمان اولیه برگزیده تأیید می‌کنند.[۷۵][۷۶] راهکارهای بریتانیا برای افراد بالای ۵۵ سال یا از نژاد آفریقایی یا کارائیبی، بر بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم (CCB) تأکید می‌کند. این راهکارها بازدارنده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیو تنسین (ACEI)ها را به عنوان درمان برگزیده اولیه برای افراد جوان‌تر توصیه می‌کند. .[۷۷] در ژاپن با یکی از این شش دسته دارویی شروع می‌کنند که شامل این موارد هستند: CCB, ACEI/ARB، دیورتیک‌های تیازیدی، بلوک]]‌کننده‌های بتا و بلوک‌کننده‌های آلفا که معقول تلقی شده‌اند. در کانادا، همه این موارد دارویی به جز بلوک‌کننده‌های آلفا در اولین موقعیت ممکن توصیه شده‌اند.[۷۵]

    برخی افراد به بیش از یک دارو برای کنترل پرفشاری خون خود نیاز دارند. JNC7[۶] and ESH-ESC guidelines[۷] در آغاز درمان استفاده از دو دارو را زمانی که فشار خون ۲۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از فشار سیستولیک یا ۱۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از فشار دیاستولیک است، توصیه می‌شود. ترکیب‌های برگزیده، بازدارنده‌های سیستم رنین-آنژیو تنسین و بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم، یا بازدارنده‌های سیستم رنین-آنژیو تنسین و داروهای ادرارآور هستند.[۷۸] ترکیب‌های تأیید شده شامل موارد زیر هستند:

    ترکیب‌های رد شده شامل موارد زیر است:

    به دلیل خطر بالای نارسایی حاد کلیه، درصورت امکان، از ترکیب یک بازدارنده ACE یا ضد گیرنده II آنژیوتنسین، یک داروی ادرارآور و یک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (از جمله بازدارنده‌های انتخابی COX-۲ و داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن) اجتناب کنید. در متون پزشکی استرالیا، به این ترکیب «تصادم سه‌گانه» می‌گویند.[۶۲] قرص‌هایی حاوی ترکیبات ثابتی از دو گروه از داروها موجود است. گر چه این قرص‌ها مناسب هستند، بهترین وضعیت مصرف بر اساس ویژگی‌های فردی مشخص می‌شود.[۷۹]

    درمان پرفشاری متوسط یا شدید خون نرخ مرگ و میر و اثرات جانبی قلبی-عروقی را در افراد ۶۰ ساله و مسن تر کاهش می‌دهد.[۸۰] در افراد بالای ۸۰ سال به نظر نمی‌رسد درمان به میزان قابل توجهی نرخ کلی مرگ ومیر را کاهش دهد، اما خطر بیماری قلبی را کم می‌کند.[۸۰] هدف توصیه شده در فشار خون رسیدن به کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است و داروهای ادرارآور تیازیدی داروی برگزیده در آمریکاست.[۸۱] در راهکارهای بازبینی شده بریتانیا، بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم درمان برگزیده برای رسیدن به فشار خون بالینی کمتر از ۱۵۰/۹۰ میلی‌متر جیوه، یا کمتر از ۱۴۵/۸۵ میلی‌متر جیوه در پایش منظم یا خانگی فشار خون است.[۷۷]

  • عکس دپرس دختر
  • پرفشاری خون مقاوم به فشار خون بالایی اطلاق می‌شود که علی‌رغم استفاده هم‌زمان سه عامل ضد پرفشاری خون که به گروه‌های دارویی مختلف ضد فشارخون تعلق دارند، همچنان بالاتر از فشار خون هدف باقی بماند.
    راهکارهی درمان پرفشاری خون مقاوم در بریتانیا[۸۲] و ایالات متحده.[۸۳]
    منتشر شده‌اند.

    در سال ۲۰۰۰، حدود یک میلیارد نفر یا تقریباً۲۶٪ از جمعیت بالغ جهان مبتلا به پرفشاری خون بوده‌اند.[۸۴] این وضعیت هم در کشورهای پیشرفته (۳۳۳ میلیون نفر) و هم در کشورهای رشد نیافته (۶۳۹ میلیون نفر) شایع بود.[۸۴] However, rates vary markedly in different regions with rates as low as 3.۴٪ (men) and 6.۸٪ (women) in rural India and as high as 68.۹٪ (men) and 72.۵٪ (women) in Poland.[۸۵] در سال ۱۹۹۵، تخمین زده شد که ۴۳ میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به پرفشاری خون بوده یا داروهای ضد فشارخون مصرف می‌کردند.[۸۶] Rates of hypertension in the United States were increasing and reached 29% in 2004.[۸۷][۸۸]

    در سال ۲۰۰۶، ۷۶ میلیون فرد بالغ در ایالات متحده (۳۴٪ از جمعیت) مبتلا به پرفشاری خون بودند و آفریقایی-آمریکایی‌های بالغ با ۴۴٪ در بین بالاترین نرخ‌های پرفشاری خون قرار داشتند.[۸۹]
    این وضعیت در میان بومیان آمریکا شایع تر است و بین سفید پوستان و آمریکایی-مکزیکی‌ها شیوع کمتری دارد. نرخ شیوع با بالارفتن سن افزایش می‌یابد، و در جنوب ایالات متحده بالاتر است. فشارخون بالا در مردان نسبت به زنان (اگر چه یائسگی این تفاوت را کاهش می‌دهد) و نیز در افرادی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین شایع تر است.[۲]

    نرخ فشار خون بالا در کودکان در حال افزایش است.[۹۰] اکثراً، پرفشاری خون در کودکی، به ویژه در دوران پیش ار بلوغ، معلول یک اختلال اصلی است. جدا از فربهی، بیماری کلیوی شایع‌ترین (۶۰–۷۰٪) عامل پرفشاری خون در کودکان است. پرفشاری خون در نوجوانان معمولاً واقعی و اساسی است، که شامل ۸۵–۹۵٪ موارد می‌شود.[۹۱]

    عصاره سیر:عصاره سیر به دلیل داشتن اثرات شبه پروستاگلاندینی سبب کاهش مقاومت عروق، وازودیلاسیون عروق محیطی و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. به نظر می‌رسد عصاره سیر با القای هایپرپلاریزاسیون، بازشدن کانال‌های پتاسیم و بسته شدن کانال‌های کلسیم سبب گشاد شدن عروق محیطی شده و نهایتاً فشار خون را کاهش می‌دهد.[۹۲][۹۳] عصاره این گیاه با افزایش تولید نیتریک اکسید موجب گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون می‌گردد.[۹۲][۹۴] گروه‌های فنولی موجود در این عصاره مانند γ-Glutamylcysteine سبب مهار وابسته به دوز آنزیم Angiotensin Converting Enzyme) ACE) و کاهش فشار خون می‌شوند.[۹۳][۹۵][۹۶]
    توانایی سیر در کاهش فشار خون ممکن است به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی آدنوزینی یا توانایی آن در مهار آنزیم آدنوزین دآمیناز (آنزیم تخریب‌کننده آدنوزین به اینوزین) و در نتیجه تقویت اثرات آدنوزین بر قلب باشد. آدنوزین از مسیرهای متعددی از قبیل بهبود جریان بافتی و اثرات ضد التهابی موجب کاهش آسیب ایسکمی بر قلب می‌شود.[۹۷]
    قطره خوراکی لیموترش: ترکیبات ترپنی موجود در اسانس لیموترش از جمله لیمونن سبب کاهش فشار خون می‌شوند. لیمونن و متابولیتهای آن خاصیت گشادکنندگی عروق داشته و از این طریق نیز سبب کاهش فشار خون می‌شوند. تغییرات اکسیداتیو “LDL” توسط رادیکال‌های آزاد رویداد مهم اولیه در پاتوژنز آترواسکلروز است. اسانس لیموترش با داشتن ترکیباتی مانند سیترال، لیمونن و لینالول فعالیت آنتی‌اکسیدانی داشته و از این رو با جلوگیری از اکسیداسیون “LDL” از تشکیل پلاک در دیواره عروق و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون جلوگیری می‌نماید.[۹۸][۹۹][۱۰۰][۱۰۱][۱۰۲][۱۰۳]
    دم کرده برگ زیتون، فشار خون را پایین می‌آورد. ۲۰ عدد برگ زیتون را داخل ۳۰۰ گرم آب ریخته و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید؛ سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.

    تخم کرفس در طول قرن‌ها، در سراسر جهان کاربردهای دارویی داشته‌است. تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و باید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بکشد. روزی ۲ فنجان میل کنید. اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید.

    جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود.

    میوه‌های سرشار از پتاسیم مانند موز، پسته و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.

    فهم مدرن از سیستم قلبی-عروقی با کار دکتر ویلیام هاروی (۱۵۷۸–۱۶۵۷) آغاز شد. هاروی گردش خون را در کتاب خود تحت نام De otu ordis (“در باب حرکت قلب و خون”) تشریح کرد. کشیش انگلیسی استفن هِیلز اولین اندازه‌گیری منتشرشده فشار خون را در سال ۱۷۳۳ انجام داد.[۱۰۴][۱۰۵] توصیف فشار خون به عنوان یک بیماری برای اولین بار در آثار توماس یانگ در سال ۱۸۰۸، و ریچارد برایت در سال ۱۸۳۶ دیده می‌شود. .[۱۰۴] نخستین گزارش از فشار خون بالا در فردی بدون وجود شواهد بیماری کلیوی از سوی فردریک صورت گرفت.[۱۰۶] با این حال، فشار خون به عنوان یک ماهیت بالینی در سال ۱۸۹۶ با اختراع فشارسنج سردستی توسط سیپیون ریوا-روکی در سال ۱۸۹۶ به وجود آمد. .[۱۰۷] این اختراع امکان سنجش فشار خون را در کلینیک میسر ساخت. در سال ۱۹۰۵، نیکلای کوروتکوف تکنیک این دستگاه را با تشریح صداهای کوروتکوف که در هنگام معاینه شریان با گوشی پزشکی در حین تخلیه باد دستگاه فشارسنج شنیده می‌شد ارتقا داد . .[۱۰۵]

    به لحاظ تاریخی درمان آنچه که «بیماری نبض سخت» نامیده می‌شد متشکل از کاهش مقدار خون با حجامت یا استفاده از زالو بود. .[۱۰۴]امپراتور زرد چین کورنلیوس سلسوس، گالن، و هیپوکریتس حجامت را تأیید کردند. .[۱۰۴] در قرون ۱۹ و ۲۰، قبل از آنکه درمان مؤثر دارویی برای فشار خون امکان‌پذیر شود، سه نوع درمان مورد استفاده قرار می‌گرفت، که هر سه آن‌ها عوارض جانبی متعددی داشتند. این سه نوع درمان شامل محدودسازی شدید سدیم (برای مثال، رژیم برنج[۱۰۴])، سمپاتکتومی (قطع بخش‌هایی از سیستم عصبی سمپاتیک توسط عمل جراحی)، و تب درمانی (تزریق موادی که سبب تب می‌شد، و فشار خون را به شکل غیرمستقیم کاهش می‌داد)).[۱۰۴] اولین ماده شیمیایی برای فشار خون سدیم تیوسیانات، در سال ۱۹۰۰ مورد استفاده قرار گرفت اما عوارض جانبی بسیاری داشت و محبوبیتی نداشت.[۱۰۴] مواد بسیار دیگری بعد از جنگ جهانی II جنگ جهانی دوم تهیه شدند. مشهورترین آن‌ها که تأثیر قابل قبولی نیز داشتند تترامتیل آمونیم کلراید و مشتقات آن هگزامتونیوم، هیدرالازین، و رسرپین بودند (به دست آمده از گیاه طبی راولفیا سرپنتینا)). با کشف اولین مواد خوراکی موجود که تحمل‌پذیری خوبی داشتند، جهش عمده‌ای در این عرصه پدیدار گشت. اولین ماده کلروتیازید بود، اولین تیازید مُدِر، که از آنتی‌بیوتیک سولفانیل آمید تهیه شده بود و در سال ۱۹۵۸ در دسترس قرار گرفت. .[۱۰۴][۱۰۸] این ماده هنگامی که از تجمع مایع جلوگیری می‌کرد دفع نمک را افزایش می‌داد. یک آزمایش کنترل شده تصادفی که پشتیبان مالی آن اداره نظامیان سابق بود هیدروکلروتیازید به اضافه رسرپین به اضافه هیدرالازین را در برابر دارونما مقایسه می‌کرد. این طرح مطالعاتی به دلیل اینکه اشخاصی که در گروه فشار خون بالا قرار داشتند و دارو دریافت نمی‌کردند عوارض بسیار بیشتری نسبت به بیماران تحت درمان از خود نشان دادند و مضایقه درمان از آن‌ها کاری غیراخلاقی پنداشته می‌شد، در مراحل اولیه کار متوقف شد. مطالعه روی اشخاصی ادامه یافت که فشار خون پایین‌تری داشتند و نشان داد که درمان، حتی در اشخاص دارای فشار خون متوسط، خطر مرگ قلبی-عروقی را به بیش از نصف کاهش داد. .[۱۰۹] در سال ۱۹۷۵، جایزه مخصوص سلامت عمومی لاسکر به تیمی که کلروتیازید را تهیه کرده بود اعطا شد. .نتایج این مطالعات کمپین‌های سلامت عمومی را برای افزایش آگاهی عموم از فشار خون بالا تشویق کرد و اندازه‌گیری و درمان فشار خون بالا را ترویج داد. به نظر می‌رسد که این اقدامات حداقل تا حدودی به ۵۰٪ کاهش مشاهده شده در سکته و بیماری قلبی ناشی از کم خونی بین سال ۱۹۷۲ و ۱۹۹۴ کمک کرده‌است.
    دارو برای فشار خون بالا چیست

    سازمان سلامت جهانی فشار خون بالا را به عنوان علت اصلی مرگ و میر ناشی از اختلالات قلبی-عروقی شناسایی کرده‌است. مجمع فشار خون جهان WHL، یک سازمان چتری شکل متشکل از ۸۵ جامعه و مجمع ملی فشار خون، تصدیق کرد که بیش از ۵۰٪ اشخاص مبتلا به فشار خون در سطح جهان از وضعیت خود آگاهی ندارند. .[۱۱۰] برای رسیدگی به این مشکل، WHL یک کمپین اطلاع‌رسانی جهانی دربارهٔ فشار خون را در سال ۲۰۰۵ راه اندازی کرد و ۱۷ می هر سال را به عنوان روز جهانی فشار خون WHD نامگذاری نمود. طی سه سال گذشته، جوامع ملی بیشتری در WHD شرکت کرده‌اند و برای ابلاغ پیام به عموم مردم از فعالیت‌های مبتکرانه بیشتری بهره گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۷، شرکت ۴۷ کشور عضو WHL رکوردی از خود برجای نهاد. در جریان هفته WHD، تمامی این کشورها با دولت‌های محلی، جوامع حرفه‌ای، مؤسسات غیردولتی، و صنایع خصوصی برای ترویج آگاهی در خصوص فشار خون بالا از طریق تجمعات رسانه‌ها و تجمعات عمومی متعدد به همکاری پرداختند. این پیام با استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی مثل اینترنت و تلویزیون به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر رسید. همچنانکه این حرکت هر ساله اوج بیشتری پیدا می‌کند، WHL اطمینان دارد که می‌توان تقریباً به تمام ۱٫۵ میلیارد نفر گارسین (قرص سیر) کاهنده ی فشار خون

    |}

    داروهای کاهندهٔ فشارخون به داروهایی گفته می‌شود که برای درمان فشارخون به‌کار می‌رود.

    با توجه به مکانیسم‌های مختلفِ افزایش فشارخون، داروهای مقابله با افزایش فشارخون به چهار دستهٔ کلی تقسیم می‌شوند:

    ۱. انواع دیورتیک‌ها، مانند تیازیدها، فورزماید و اسپیرونولاکتون
    ۲. بلوک‌کننده‌های سمپاتیک، مانند داروهای بلوک‌کنندهٔ بتا (آتنولول) یا آلفابلوکرها (پرازوسین)
    ۳. شل‌کننده‌های عروق، مانند بلوک‌کنندهٔ کانال کلسیم (نیفدیپین) و نیتروپروساید سدیم

    ۴. مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مانند انالاپریل یا بلوک‌کننده‌های آنژیوتانسین، مانند لوزارتان.

    گیاهان زیر همه باعث کاهش فشار خون می‌شوند:

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    گیاهان زیر نیز باعث افزایش فشار خون می‌شوند:

    100%Zeta

    زرشک:
    اگر به شما بگوییم گیاهانی وجود دارد که می تواند فشار خون، سلامت قلب را تقویت کند، روده و کبد شما را پاک می کند و شاید حتی از دیابت و سرطان جلوگیری کند؟ شما می توانید، به توصیه های این مطالب در مورد زرشک گوش فرا دهید :
    زرشک: گیاه سلامتی قلب که روده، کبد و کیسه صفرا را پاک می کند.
    زرشک گیاهی است که در مناطق کوهستانی رشد میکنه و دارای بیش از ۲۵۰۰ سال پیشینه میلاشد و برای خواص دارویی مورد استفاده قرار گرفته استایران بزرگترین تولید کننده زرشک در دنیا می باشد. زرشک بومی مناطق آسیا، آفریقا، مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. این گیاه طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، به صورت مربای زرشک، سس زرشک، ترشی زرشک، کیک زرشک و آب زرشک مورد استفاده قرار می باشد و خواص درمانی زیاد در میوه و ریشه و گیاه زرشک و آب زرشک در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها دارد.
    به طور مثال: برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد، میوه‌های آن ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه آن تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.
    آب زرشک هم فواید زیادی در بدن انسان دارد که از مهم ترین فواید آن می توان به تاثیر آن بر سلامت قلب و عروق اشاره کرد. مصرف آب زرشک باعث تصفیه خون، بهبود فشار خون بالا، بیماری های قلبی (ischemic) و نامنظمی ضربان قلبی می شود.
    غرغره کردن آب زرشک، آنژین، گلو درد و آسم را برطرف کرده و دهان را ضد عفونی و زخم های گلویی را رفع می کند.
    ميوه زرشك اثر تصفيه كننده و ضدعفوني كننده خون، منقبض كننده عروق، پايين آوردن تب، كاهش تورم و فشارخون، تنظيم و ضربان عضلات قلب دارد. و این میوه حساسیت سلول‌ها در برابر کلسیم را افزایش داده و در انقباض عضلات مؤثر خواهد بود.


    دیگر خواص درمانی زرشک و آب زرشک


    – تسکین دهنده صفرا و خون

    – کنترل حرارت معده و کبد

    – تقویت سیستم ایمنی بدن

    – پایین آورنده اوره

    – حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ث

    – تصفیه کننده خون

    -درمان بی اشتهایی

    – تنظیم قند خون

    – پایین آورنده چربی خون

    – شستشوی کبد و کلیه

    – روشن کننده پوست صورت

    – بهترین در درمان آفت دهان

    – مفید در درمان جوش صورت و بدن

    – بهبود گوارش و کوچک کننده شکم

    – مفید در درمان سنگ کلیه وکیسه صفرا

    – آب آوردگی و رفع عطش

    – ضد تومور و ضد سرطان

    زیادی فشارخون

    سبد خرید شما خالی است!

    امتیاز :

    4.95 از 20 نظر

    فشار خون بالا و پایین از جمله بیماری هایی است که این روزها بیشتر از گذشته گریبان مردم دنیا را گرفته است. هرچند بسیاری از افراد گمان می کنند که هیچ راهکار خاصی برای درمان فشار خون وجود ندارد؛ اما راهکارهایی 100 درصد عملی برای درمان این بیماری وجود دارد. 

    البته نباید انتظار داشته باشید که این راهکارها را در بین قرص ها و روش های شیمیایی پیدا کنید. روش های شیمیایی بیشتر برای کنترل فشار خون مفید هستند نه درمان فشار خون! درمان های طبیعی با استفاده از مواد طبیعی می توانند برای درمان فشار خون معجزه کنند و این بیماری را به طور کامل در بدن شما رفع نمایند.

    افرادی که به فشار خون بالا یا فشار خون پایین مبتلا می شوند، باید در دوره درمانی خود حتما مراعات و پرهیزات لازم را انجام دهند. در غیر این صورت نمی توان با روش های طبیعی هم به درمان فشار خون امیدوار بود. این مراعات کردن هم مربوط به مراعات و پرهیزات غذایی می شود و هم مربوط به تحرک داشتن و فعالیت های منظم و البته هوشمندانه ورزشی.دارو برای فشار خون بالا چیست

    اگر فرصت کافی برای مطالعه مطلب جامع زیر را ندارید، می توانید در پادکست صوتی زیر، اطلاعات کاملی در مورد بیماری فشار خون و روش های نوین درمانی به دست آورید.

    همچنین برای استفاده از مشاوره رایگان می توانید با متخصصین طب سنتی مجموعه شهدینه گلها تماس گرفته و از اطلاعات و راهنمایی های آنها برای درمان فشار خون استفاده کنید.

    با این حال اگر به دنبال استفاده از مواد طبیعی مختلف برای مبارزه با فشار خون بالا یا متعادل کردن فشار خون پایین هستید، به نظر می رسد مطالعه مطالب زیر بتواند کمک بزرگی به شما برای درمان فشار خون باشد. سعی کرده ایم در ادامه در پاسخ به این سوال که برای فشار بالا چه چیزی بخوریم و همچنین روش های درمانی فشار خون پایین در طب سنتی چیست، جواب های علمی و کاربردی بیاوریم. همچنین اگر به دنبال راهکاری برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه هستید، ادامه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد. البته قبل از اینکه به این موارد بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با بیماری فشار خون، علائم، عوارض و چالش های این بیماری آشنا شویم. 

    فشار خون در واقع یکی از مهمترین علائم حیاتی انسان است. اگر انسان فشار خون نداشته باشد، در واقع حیات او سلب شده و می میرد. در واقع وقتی می پرسیم فشار خون چیست، نباید انتظار داشته باشیم که در پاسخ، یک بیماری به ما معرفی شود. بلکه بالا یا پایین بودن فشار خون طبیعی است که نوعی بیماری به حساب می آید.

    خون برای جریان پیدا کردن در رگ های بدن، نیاز به فشار خواهد داشت. این فشار یک حد نرمال و طبیعی دارد که برای اجرای وظایف قلب به منظور پمپاژ مناسب است. فشار خون در واقع همان نیرویی است که جریان خون به دیواره رگ ها می آورد و کاملا وابسته به فعالیت قلب و شرایط رگ ها دارد. اگر فشار خون از این میزان بالاتر یا پایین تر رود، خطراتی به دنبال دارد که به آن بیماری فشار خون بالا و بیماری فشار خون پایین گفته می شود.

    دو بیماری فشار خون بالا و فشار خون پایین از جمله بیماری هایی هستند که بسیاری از مردم دنیا را درگیر خود کرده اند. به ویژه در قرن اخیر شاهد افزایش ابتلا افراد به این بیماری ها به ویژه فشار خون بالا هستیم. علت مرگ و میر عده زیادی از مردم دنیا نیز به دلیل عوارض ناشی از فشار خون بالا است که این موضوع نگرانی های جهانی را نیز برانگیخته است.

    به طور کلی در جامعه ما وقتی صحبت از فشار خون می شود، بیشتر منظور فشار خون بالا است. وقتی می گوییم فشار خون گرفته ام، احتمالا می خواهیم بیان کنیم که فشار خون بالایی دارم. علت نیز این است که بیماری فشار خون بالا هم رایج تر و هم خطرناک تر از فشار خون پایین است. فشار خون بالا ممکن است به سکته، بیماری های قلبی و عروقی و… منجر شود. همچنین این بیماری علائم خاصی ندارد و همین موضوع اهمیت چکاپ مداوم فرد در خطر ابتلا به فشار خون بالا را ضروری می کند.

    به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت، سبک زندگی غلط در سال های اخیر است که باعث رشد افراد مبتلا به فشار خون بالا در جهان شده است. مصرف غذاهای فراوری شده و افزایش میزان نمک تصفیه شده، مهمترین عواملی هستند که سازمان جهانی بهداشت در مورد آن نظر داده است. البته به نظر می رسد عوامل دیگری نیز دخیل باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

    فشار خون نرمال 120 میلی متر جیوه بر روی 80 میلی متر جیوه است. اگر میزان حد بالایی فشار خون از 130 میلی متر جیوه بالاتر رود، فشار خون بالا یا پرفشاری خون محسوب می شود. به حد بالای فشار خون سیستولیک و به حد پایین آن دیاستولیک گفته می شود.

    دلایل مختلفی برای بالا رفتن فشار خون وجود دارد. در نتیجه بالا بودن آن در هر زمان را نمی توان تفسیر بر ابتلا به بیماری فشار خون دانست. ممکن است در شرایط خاصی مثل دویدن، شرایط پراسترس و… فشار خون به صورت مقطعی افزایش پیدا کند. 

    آنچه که به عنوان بیماری در نظر گرفته می شود که نیاز به مراقبت های درمانی دارد، زمانی است که فرد در گرفتن فشار خون در شرایط عادی به صورت متناوب در چند روز، فشار خون بالای 130 میلی متر جیوه بر 80 میلی متر جیوه داشته باشد. پس اگر به صورت مقطعی فشار بالایی دارید، جای نگرانی نیست؛ هرچند بهتر است چکاپ شوید.

    بیماری فشار خون بالا اگرچه ممکن است بیشتر به دلیل استرس و مصرف مواد غذایی ناسالم ایجاد شود؛ اما ممکن است علت اصلی بالارفتن فشار خون، بیماری های دیگر مثلا بیماری های کلیوی باشند. بسیار مهم است که عامل ایجاد فشار خون خیلی سریع شناسایی شده و برای رفع آن تلاش شود. بیماری فشار خون به دلیل اینکه از جمله بیماری های خاموش به شمار می رود، بهتر است در اسرع وقت روند درمان آن شروع شود. درمان فشار خون البته شرایط خاص خود را دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

    یکی از مهمترین دسته بندی هایی که برای فشار خون بالا وجود دارد، دسته بندی این بیماری بر اساس منشاء آن است. در این نوع دسته بندی، فشار خون به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

        + فشار خون بالا اولیه، مقدماتی یا اساسی

        + فشار خون بالا ثانویه

    برای درمان فشار خون بالا، چه به صورت خانگی و چه با استفاده از قرص فشار خون یا داروهای طب سنتی این بیماری، باید دقیقا مشخص شود که به کدام یک از انواع فشار خون مبتلا شده اید. در این صورت می توانید دقیق تر برای مبارزه با این بیماری اقدام کنید.

    غشار خون بالا اولیه به فشار خونی گفته می شود که به دلیل عارضه ای دیگر یا بیماری دیگر در بدن فرد ایجاد نشده باشد. در واقع علت اصلی فشار خون بالا در افرادی که به نوع اولیه آن دچار می شوند، بیشتر به فاکتورهای موجود در خون و همچنین عوامل محیطی باز می گردد. 

    در فشار خون اولیه عموما حجم پلاسمای خون دچار اختلال می شود. همچنین ممکن است فعالیت های هورمونی ایجاد مشکل کنند. کمبود تحرک، استرس، غذای ناسالم و… نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا اولیه یا مقدماتی هستند.

    فشار خون بالا ثانویه بر خلاف نوع اولیه، تنها به دلیل شرایط بدنی و عوامل استرس زا ایجاد نمی شود؛ بلکه علت اصلی ابتلا فرد به این بیماری، وجود بیماری های دیگر است. بیماری های دیگر باعث شده اند تا فرد را به سمت فشار خون بالا سوق دهند. درمان فشار خون ثانویه کمی پیچیده تر به نظر می رسد. چراکه باید برای درمان فشار خون بالا ثانویه، ابتدا بیماری های زمینه ای را درمان کنید تا برای مبارزه با فشار خون بالا مهیا شوید.

    بیماری های مختلفی زمینه ساز ایجاد فشار خون هستند. برخی از مهمترین بیماری هایی که عامل به وجود آمدن فشار خون بالا در فرد هستند را می توانید در زیر ببینید:

    + بیماری های کلیوی: بیماران کلیوی باید دقت داشته باشند که احتمال ایجاد فشار خون در آن ها زیاد است. در صورت وجود بیماری های کلیوی، کلیه دیگر نمی تواند به صورت قبل مایعات را فیلتراسیون کند و مایعات اضافی باعث ایجاد فشار خون بالا در فرد می شوند. بهتر است در کنار توجه به درمان بیماری خود، حتما برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون با رعایت غذایی و تحرک مناسب، اقدام کنند. بیماری کلیوی یکی از مهم ترین بیماری های زمینه ای و از علل اصلی بروی فشار خون در افراد است.دارو برای فشار خون بالا چیست

    + سندرم کوشینگ: این بیماری که احتمالا به دلیل مصرف داروهای کورتیکواستروئید باشد، یکی از عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا در افراد است.

    + هایپرپلازی مادرزادی آدرنال: این بیماری که نوعی بیماری مادرزادی است، عاملی برای بروز فشار خون بالا در افرادی است که حتی ممکن است هیچ گونه استرسی به خود راه ندهند یا غذاهای پرنمک مصرف نکنند. این بیماری در واقع نوعی اختلال در غده آدرنال است که وظیفه ترشح کورتیزول را دارد. اگر به این بیماری مادرزاد مبتلا هستید، باید رعایت های غذایی زیادی را از دوره نوجوانی لحاظ کنید.

    + پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید یکی از بیماری های رایج است. این بیماری خود عاملی برای بروز فشار خون بالا است. افراد مبتلا به این بیماری عموما لاغر هستن، با این حال در خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند. پرکاری تیروئید در آزمایش های عمومی و تخصصی مشخص می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتما باید رعایت های غذایی و به ویژه تحرک مناسب را در نظر بگیرید.

    + پرکاری پاراتیروئید: این بیماری بر روی سطح کلسیوم و فسفر بدن تاثیر می گذارد و به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد فشار خون بالا می شود.

    + بارداری: یکی از عوامل ایجاد کننده فشار خون که ممکن است بسیار خطرناک باشد، بارداری است. مادر باردار باید مراقب باشد که مصرف هر نوع ماده غذایی برای او مناسب نیست. به ویژه اگر در خطر فشار خون بالا قرار داشته باشد. اگر در ماه های پایانی بارداری مادر به این بیماری مبتلا شود، ممکن است جنین یا خود او در خطر بیافتد. تمامی درمان هایی که برای فشار خون بالا در دوران بارداری توصیه می شود، حتما و حتما باید زیر نظر پزشک معالج و متخصص انجام شود.

    + آپنه خواب: بیماری تنفسی آپنه خواب یا همان قطع تنفس در هنگام خواب، یکی از دلایل بروز فشار خون بالا در افراد است. این بیماری به دلیل لوزه بزرگ یا دیگر مشکلات تنفسی ایجاد می شود و حتی ممکن است فرد خودش هم تا مدت ها از این بیماری خبر نداشته باشد. آپنه خواب نیز می تواند عاملی مستقیم برای ایجاد فشار خون بالا در فرد باشد.

    + چاقی: ناگفته مشخص است که چاقی یکی از بیماری های بسیار خطرناکی است که در سال های اخیر شرایط وخیم تری پیدا کرده است. درصد بالایی از مردم ایران چاق هستند که این بیماری خود عاملی برای بروز بیماری های جانبی مثل کبد چرب، فشار خون بالا، دیابت و… است. چاقی اثرات منفی زیادی بر روی فشار خون داشته و آن را از حالت طبیعی خارج می کند.

    این بیماری ها تنها تعدادی از امراضی هستند که باعث ایجاد فشار خون می شوند. طبیعی است که هرچه بتوانید میزان پیشرفت این بیماری ها را کنترل کنید، احتمال ابتلا به فشار خون کمتر می شود. همچنین برای درمان فشار خون بالا ثانویه بهتر است اول به فکر درمان این بیماری های زمینه ای باشید.

    تعیین دقیق علت فشار خون، کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، از بیماری های زمینه ای رنج می برند. به ویژه بیماری های کلیوی CKD که در راس دلایل ایجاد نوع ثانویه این بیماری است. با این حال علاوه بر بیماری ها که به برخی از آن ها اشاره شد، عوامل مختلف دیگری نیز برای ایجاد فشار خون دخیل هستند.

    این عوامل به صورت خلاصه در ادامه آورده شده اند.

  • مدل لباس شب گیپور
  • هرچه سن بالاتر می رود، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش پیدا می کند. افرادی که در سنین بالای 60 سال قرار دارند، احتمال مبتلا شدن به این بیماری را داشته و باید پرهیزات غذایی را در دستور کار قرار دهند. هرچه سن بالاتر می رود، شریان های خون نازک تر و سخت تر می شوند؛ در نتیجه فشار خون به صورت طبیعی افزایش پیدا می کند. این فرد مسن است که باید با رعایت های غذایی نگذارد میزان افزایش فشار خون به حدی باشد که آسیب های جدی به بدن او وارد کند.

    برخی از نژادها بیشتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. البته امروزه به دلیل شرایط بد غذایی و عدم تحرک، نژادهایی که تا پیش از این گمان می شد کمتر فشار خون می گیرند نیز، با خطر ابتلا مواجه هستند. سابقه خانوادگی نیز شانس ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. اگر در خانواده درجه 1 و درجه 2 افراد مبتلا به فشار خون بالا دارید، حتما باید مراقبت ها و پرهیزات بیشتری انجام دهید.

    همانطور که گفته شد، چاقی یک از بیماری های زمینه ای است که باعث ایجاد فشار خون بالا می شود. با این حال به نظر می رسد اضافه وزن حتی اگر به چاقی نیز تعبیر نشود، احتمالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. وزن بیشتر برابر است با خطر بیشتر ابتلا به فشار خون!

    الکل یکی از دشمنان بدن است. مصرف الکل در میزان کم شاید اثرات جانبی واضحی نداشته باشد؛ اما در دراز مدت همان میزان کم هم باعث بروز بیماری های مزمن خواهد شد. بیماری کبد چرب الکلی یکی از واضح ترین بیماری هایی است که مصرف الکل باعث آن می شود. اگر میزان مصرف الکل افزایش یافته و در مصرف روزانه زیادی روی شود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش پیدا می کند. اگر الکل مصرف می کنید، بدانید که در خطر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بالا رفتن فشار خون هستید. 

    سیگار و قلیان و به طور کلی دخانیت از جمله موادی هستند که باعث تشدید فشار خون و بالارفتن شانس ابتلا می شوند. اگر هنوز فشار خون نگرفته اید و سیگار می کشید، مطمئن باشید دیر یا زود به فشار خون مبتلا خواهید شد. کشیدن قلیان نیز شرایط بسیار بدی برای بدن ایجاد می کند که یکی از بدترین عوارض آن، ابتلا به فشار خون بالا است. حال اگر به فشار خون بالا مبتلا شده اید می خواهید با این بیماری مبارزه کنید نیز بهتر است هرچه سرعتر سیگار و قلیان را کنار بگذارید. دخانیت شرایط بیماری شما را به شدت بدتر می کند.دارو برای فشار خون بالا چیست

    تحقیقات دانشمندان نشان داده که میزان ابتلا مردان و زنان به بیماری فشار خون یکسان است. با این حال، خطر ابتلا به این بیماری در جوانی در آقایان بیشتر از بانوان است. علت را نیز می توان در مسئولیت های مردان برای زندگی به ویژه در سبک زندگی ایرانی جست و جو کرد. در سنین بالاتر اما میزان ابتلا بانوان به فشار خون افزایش پیدا می کند و باید بیشتر از دوران جوانی مراقبت کنند. به ویژه بعد از دوران یائسگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش چشمگیری پیدا می کند. در واقع به نظر می رسد که پریود شدن یکی از مهمترین عواملی است که احتمالا خطر ابتلا بانوان در جوانی را به فشار خون کاهش می دهد. البته این موضوع هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

    یکی از مواردی که به طور قطع ابتلا به فشار خون را جلو می اندازد و شانس بروز آن را در شما بیشتر می کند، کم تحرکی است. مشاغل پشت میز نشین، بیشتر در خطر ابتلا هستند. همچنین افرادی که ورزش نمی کنند نسبت به ورزشکاران در معرض این بیماری قرار دارند. با این حال باید توجه داشته باشید که فعالیت های بدنی حتما باید بر اساس اصول باشد و الا خود خطری برای بروز این بیماری است.

    رژیم غذایی نامناسب نیز یکی از موادی است که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. به ویژه برای افرادی که از رژیم غذایی با نمک تصفیه شده زیاد استفاده می کنند، شرایط وخیمی برای احتمال ابتلا به کبد چرب دارند. توصیه ما این است که برای کاهش خطر ابتلا به فشار بالا، نمک را از غذاهای خود حذف کنید. علاوه بر این، مصرف غذاهایی که کالری زیادی دارند نیز ممکن است باعث تشدید بیماری شود. به طور کلی غذاهای چرب در کنار غذاهای شور، عاملی برای بروز فشار خون هستند. البته غذاهای چرب و شور منجر به بروز کبد چرب نیز خواهند شد. پس سعی کنید رژیم غذایی خود را سالم تر کنید.

    برای درمان فشار بالا بهتر است به جای مصرف قرص فشار و تن دادن به داروهای مضر شیمیایی، کمی از بار استرس خود را کاهش دهید. بسیاری از انواع فشارخون ها، فشارخون های ناشی از شرایط استرس زا است. برای درمان فشار خون عصبی هیچ راهکاری به جز کاهش استرس و اضطراب نیست. سعی کنید از یوگا، ارتباط با خداوند، دمنوش های آرامش بخش و… برای کاهش استرس استفاده کنید.

    حالا که با عوامل ایجاد کننده فشار خون آشنا شدیم، بهتر است به روش تشخیص بیماری فشار خون بپردازیم. این بیماری از جمله بیماری هایی است که اگرچه به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود؛ اما در عوض دستگاه تشخیص بیماری به صورت خانگی وجود دارد. 

    راهکار تشخیص ساده و قطعی فشار خون بالا، دستگاه فشارسنج است که به صورت های مختلفی در بازار وجود دارد. فشارسنج خانگی که به صورت فشارسنج های مچی و بازویی و به صورت عقربه ای و دیجیتال در دسترس است، بهترین گزینه برای چک کردن مداوم فشارخون خواهند بود. برای اندازه گیری فشارخون در برخی از این دستگاه ها، حتی نیاز به فرد دوم هم نیست و خود شخص می تواند به اندازه گیری فشار خون اقدام کند.

    البته یکی از مشکلات استفاده از دستگاه فشارسنج خانگی این است که این دستگاه ها فشار را به صورت آنی نشان می دهند. در نتیجه چند بار بالا بودن فشار خون نشان دهنده ابتلا به این بیماری نیست. بلکه برای تشخیص قطعی فشار خون باید به پزشک مراجعه کنید. نه اینکه خودسرانه شروع به مصرف قرص فشار کنید که بسیار خطرناک است.

    مشکل دیگر استفاده از دستگاه فشار خون خانگی این است که برخی افراد به ویژه افراد مسن با دیدن فشار بالا در دستگاه، استرس آنی گرفته و ممکن است به دلیل استرس ایجاد شده ، فشار آن ها بالاتر هم برود. بهتر است نگران نباشید. فشار خون بالا در موقعیت های مختلف بدن ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر از پله ها بالا آمده اید، بهتر است کمی صبر کنید تا فشار شما به حالت استیبل برید و دستگاه فشار سنج آن را بالاتر از حد نشان ندهد. در هر صورت اگر فشار خون خیلی بالا هم داشته باشید، باز هم جای نگرانی نیست. استرس نگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس 115 تماس بگیرید.

    کار کردن با دستگاه فشار خون دیجیتالی مچی کار چندان سختی نیست. البته اگر قصد دارید از دستگاه فشار خون عقربه ای بازویی استفاده کنید، باید اطلاعات دقیقی نسبت به اندازه گیری فشار خون داشته باشید. این یک کار تخصصی است که نیاز به دقت و دانش دارد. در هر صورت علاوه بر اینکه گرفتن دقیق فشار خون مهم است؛ خواندن اعداد و تحلیل آن ها نیز اهمیت زیادی دارد.

    همانطور که گفته شد، فشار خون در یک حد بالایی به نام فشار خون سیستولیک و یک حد پایینی به نام فشار خون دیاستولیک قرار می گیرد. فشار خون سیستولیک در واقع فشاری است که قلب، خون را با آن فشار در کل بدن پمپاژ می کند. فشار خون دیاستولیک که حد پایینی فشار خون را نشان می دهد، به فشاری اشاره دارد که قلب آرام گرفته و در حال پر شدن مجدد با خون است. 

    اگر قصد دارید درمان خانگی فشار خون بالا را پیگیری کنید یا اینکه فشارسنجی در خانه دارید و می خواهید فشار خون اهالی خانه یا خودتان را بسنجید، بد نیست نگاهی به جدول زیر بیاندازید. این جدول به شما کمک می کند تا بازه بین فشار خون نرمال تا بحرانی را مشاهده کرده و شرایط فردی که فشارخون او را اندازه گرفته اید بسنجید.

    بین ۸۰ و ۸۹

    ارسال رایگان بدون محدودیت مبلغ خرید

    قیمت رقابتی نسبت به سایر همکاران

    محصول با کیفیت و بسته بندی استاندارد

    گارانتی بی قید و شرط محصول

    فروشگاه مركزي :اصفهان خيابان جي خيابان پروين بازار گياهان دارويي غرفه ي شماره ي ٣


    تلفن:

    03191014550

    موبایل:
    09138610971

    کلیه حقوق برای ایران عسل محفوظ است. @ 1396

    برای درمان فشار خون بالا که به عنوان پرفشاری خون هم شناخته می‌شود، باید از داروهای فشار خون استفاده کرد. فشار خون بالا در واقع نیروی زیادی است که از طریق پمپ خون بر شریان‌های بدن اعمال می‌شود. این موضوع نه تنها باعث آسیب به عروق خونی می‌شود، بلکه به سایر اندام‌های بدن هم آسیب رسانده و باعث تحمل استرس بیش از حد آن می‌شود.

     

    داروهای فشار خون را بعد از اندازه گیری فشار خون می‌توان برای بیمار تجویز کرد. فشار خون با استفاده از دو پارامتر فشار سیستولیک و دیاستولیک که به ترتیب، حداکثر فشار اعمال شده به شریان‌ها از طرف قلب و فشار حداقل در زمان انقباضات قلب نامیده می‌شود، اندازه گیری می‌شود. در بزرگسالان فشار خون به طور عادی در صورتی محاسبه می‌شود که شماره بالا (فشار سیستولیک) بین ۹۰ تا ۱۲۰ و عدد پایینی (diastolic) بین ۶۰ تا ۸۰ باشد.

     

     

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    انواع مختلفی از داروهای فشار خون وجود دارد و هر نوع به گونه‌ای متفاوت، بیماری فشار خون بالا را کنترل و درمان می‌کند.

     

    دیورتیک ها ادرار را افزایش می‌دهند که باعث کاهش سدیم و مایع در بدن می‌شود. به این ترتیب می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، زیرا باعث کاهش حجم خون می‌شود. گاهی اوقات می‌توان با استفاده از دیورتیک ها، فشارخون خفیف را درمان کرد، اگرچه بیشتر آنها در ترکیب با سایر داروهای فشار خون بالا استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از دیورتیک ها عبارتند از:

     

     

    یکی از عوارض دیورتیک ها، از دست دادن پتاسیم است که از ادرار به همراه سدیم دفع می‌شود. پتاسیم برای حرکت عضلانی مناسب مورد نیاز است و کمبود این مواد معدنی می‌تواند باعث خستگی، ضعف، گرفتگی پا و حتی مشکلات قلبی شود. بنابراین به اغلب بیماران مبتلا که با دیورتیک ها درمان می‌شوند، توصیه می‌کنند داروهای خود را با مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند آب پرتقال، موز یا داروهای حاوی پتاسیم مصرف کنند.

     

    مدتی بعد دیورتیک ها برای حل مشکل از دست دادن پتاسیم، پیشرفت کردند. این نوع از داروهای فشار خون به عنوان دیورتیک های حاوی پتاسیم شناخته می‌شوند. آن‌ها شامل:

     

    در نهایت، ترکیبی از دیورتیک ها وجود دارد که حاوی دیورتیک های حاوی پتاسیم (صرفه جویی کننده پتاسیم) و نوع قدیمی دیورتیک است. این‌ها شامل:

     

     

    مسدود کننده‌های بتا، به طور مستقیم بر قلب تأثیر می‌گذارند. این داروهای فشار خون بالا ضربان قلب و نیروی پمپاژ را کاهش می‌دهد و به اینصورت حجم خون را کاهش می‌دهند. مسدود کننده‌های بتا عبارتند از:

     

     

    آنژیوتانسین یک هورمون در بدن است که باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود. مهارکننده‌های آنژیوتانسین مبدل آنزیم (ACE) باعث کاهش تولید آنژیوتانسین می‌شوند و به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می‌شود. نمونه‌هایی از مهارکننده‌های ACE عبارتند از:

     

     

    هرمون آنژیوتانسین، عروق خونی را منقبض می‌کند، اما برای انجام کارش نیاز به جایی برای اتصال دارد. این بدان معنی است که مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II وارد عمل می‌شوند. آن‌ها از اتصال آنژیوتانسین به گیرنده‌های عروق خونی جلوگیری می‌کنند و این باعث کاهش فشار خون می‌شود. مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II نوع سوم داروهای فشار خون عبارتند از:

     

     

    کلسیم قدرت و نیروی انقباضات در قلب و عروق خونی را افزایش می‌دهد. ورود آن به بافت عضلانی صاف باعث کاهش اثر آن می‌شود. مسدود کننده‌های کانال کلسیم باعث کاهش فشار خون توسط استراحت عروق خونی و کاهش ضربان قلب می‌شود. نمونه‌هایی از این نوع داروهای فشار خون عبارتند از:

     

     

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    مسدود کننده‌های آلفا باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شوند، بنابراین فشار خون پایین می‌آید. این داروها همچنین برای درمان بزرگ شدن پروستات در مردان استفاده می‌شود. مسدود کننده‌های آلفا شامل:

     

     

    Methyldopa، که قبلاً به نام Aldomet شناخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین داروهای فشار خون است که هنوز استفاده می‌شود. Methyldopa این دارو برای اولین بار بیش از ۵۰ سال پیش معرفی شد و در سیستم عصبی مرکزی برای کاهش فشار خون عمل می‌کند. در حالی که مصرف کلی آن در طول سال‌ها کاهش یافته است،Methyldopa  اولین خط درمان فشار خون بالا است که در دوران بارداری توصیه می‌شود.

     

     

    بعضی از داروهای فشار خون بالا در سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کنند و نه به طور مستقیم در سیستم قلبی عروقی. به این ترتیب، تأثیر آگونیست های مرکزی بعد از مصرف، حالت خواب آلودگی است. مواد مخدر در این نوع داروهای فشار خون شامل:

     

     

    در ابتدا لیست داروهای فشار خون بالا در بازار محدود بود. reserpine   به عنوان داروهای فشار خون بالا در آن زمان جویز می‌شدند. به علت اثرات جانبی متعدد و تعاملات دارویی آن با سایر داروها به ندرت استفاده می‌شود. مهار کننده‌های ثانویه آدرنرژیک در مغز برای جلوگیری از سیگنال‌هایی که باعث تحریک عروق خونی می‌شوند، کار می‌کنند. آن‌ها اغلب زمانی که دیگر داروهای فشار خون بالا قادر به حل مشکل نیستند، استفاده می‌شوند. گواندرل (Hylorel)، گونادینید مونوسولفات (Ismelin) و رزرپین (Serpasil) مهارکننده‌های محیطی آدرنرژیک هستند.

  • کتاب داستان کوتاه انگلیسی به فارسی
  •  

     

    Vasodilators با به آرامش درآوردن ماهیچه‌های دیواره رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهند. این داروهای فشار خون معمولاً به تنهایی استفاده نمی‌شود و در مورد مینوکسیدیل (Loniten) تنها در فشار خون شدید استفاده می‌شود. هیدرالازین (آئرزولین) و منوکسیدیل (Loniten) از جمله VASODILATORS هستند.

     

     

    طبق آمار اخیر، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II و valsartan را در صدر لیست داروهای فشار خون بالا قرار داده‌اند، به دنبال آن؛

     

     

    انتخاب “بهترین” داروهای فشار خون بالا به چندین مورد بستگی دارد، از جمله؛

     

    دارو برای فشار خون بالا چیست

    به عنوان مثال، در یک بیمار مبتلا به فشار خون بالا با آسم، ممکن است تجویز بتا بلوکرها را توصیه نشود، زیرا این داروها می‌توانند شرایط تنفسی را تشدید کنند. به طور مشابه، در بیماران مبتلا به یبوست (به عنوان مثال سالمندان) استفاده از برخی از مسدود کننده‌های کانال‌های کلسیم به همراه دیورتیک ها به عنوان بهترین داروهای فشار خون، اجتناب کنید. زیرا هر دو نوع از این داروها می‌تواند عملکرد مناسب روده را مهار کند..

     

    گروه‌های خاصی از بیماران نیاز به استفاده از یک نوع خاص از داروهای فشار خون بالا دارند. این شامل:

     

    برای درمان فشار خون بالا در زنان باردار از نوع قدیمی داروهای فشار خون موجود در بازار استفاده می‌شود.  Methyldopaبه عنوان داروهای فشار خون که باعث کاهش فشار خون از طریق سیستم عصبی مرکزی می‌شوند، دارای کمترین خطر آسیب به مادر و جنین هستند. دیگر گزینه‌های احتمالی مناسب عبارتند از:

    دو دسته از داروهایی که هرگز در حین بارداری نباید استفاده شوند عبارتند از:

     

    با افزایش سن، خطر ابتلا به فشارخون سیستولیک افزایش می‌یابد که می‌تواند توسط آترواسکلروز شدید تشدید شود. بر طبق یک مطالعه، کلستآلیدون دیورتیک (هیپروتون) در بیماران سالمند مبتلا به فشارخون سیستولیک پیشرفت قابل توجهی داشت. همراه با دیورتیک، برخی از مسدود کننده‌های کانال کلسیم، مهارکننده‌های ACE و مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II نیز ممکن است انتخاب خوبی باشند. با این حال، مسدود کننده‌های بتا ممکن است برای افراد مبتلا به پرفشاری خون که بیش از ۶۰ سال سن دارند، انتخاب مناسبی نباشد. اگرچه ممکن است گزینه‌های خوبی برای بیماری‌های قلبی باشند.

    انواع مختلف داروهای فشار خون عوارض مختلفی دارند.

     

    دیورتیک ها می‌توانند منجر به افزایش غلظت پتاسیم شده و به عنوان هیپوکالمی بر عملکرد ماهیچه‌های قلبی  تأثیر بگذارد. همچنین افزایش خطر ابتلا به نقرس با دیورتیک ها و نیز احتمال ضعف، تشنگی، کم آبی و افزایش ادرار وجود دارد. همچنین ممکن است بر میزان قند خون تأثیر بگذارد. واکنش‌های پوستی از دیگر عوارض این داروها است.

     

     

    یک عارضه جانبی متداول از این نوع داروهای فشار خون، فشار خون موضعی است. این یک افت ناگهانی در فشار خون به هنگام ایستادن است. این عارضه می‌تواند به حدی شدید باشد که موجب سرگیجه یا حتی خفگی شود. علاوه بر این، مسدود کننده‌های آلفا می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، سردرد، تهوع و ضعف شود.

     

    این داروهای فشار خون عمدتاً به خوبی تحمل می‌شود، اما برخی از بیماران ممکن است سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف، سردرد و خشکی دهان را تجربه کنند.

     

    تا ۴۰٪ از بیماران مصرف کلونیدین (Catapres) خشکی دهان را تجربه می‌کنند و در حدود یک سوم باعث سردرد و خواب آلودگی خواهد شد. سایر عوارض جانبی رایج عبارتند از:

    مصرف Guanadrel می‌توانند باعث:

     

     

     

    بعضی از داروهای فشار خون بالا نباید در دوران بارداری به طور کامل استفاده شوند، زیرا ممکن است برای مادر و جنین مضر باشند. این داروها شامل مهار کننده‌های ACE و مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II می‌باشند.  Reserpine هم ممکن است در دوران بارداری مضر باشد و تنها زمانی باید استفاده شود که جایگزین دیگری وجود نداشته باشد.

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹

    ۲۳ مهر ۱۳۹۹

    ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    ۲۱ مهر ۱۳۹۹

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹

    دارو برای فشار خون بالا چیست
    دارو برای فشار خون بالا چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *