خواص درمانی عصاره شیرین بیان

دوره مقدماتی php
خواص درمانی عصاره شیرین بیان
خواص درمانی عصاره شیرین بیان

شیرین‌ بیان یا مهک، گیاهی خودرو از تیره باقلاییان است که دارای برگ‌ های مرکب بوده، گل هایی به رنگ آبی، ارغوانی و زرد دارد، میوه‌ ی آن شامل 5 تا 6 دانه قهوه ای رنگ است و ریشه و ساقه زیر زمینی آن که به رنگ قهوه ای یا سیاه می باشد، مصرف دارویی دارد.

ریشه شیرین بیان به خاطر خواص دارویی برای درمان بیماری های معده و روده به شهرت رسیده و فواید فراوانی نیز برای پوست صورت و موهای سر دارد. همچنین دمنوش شیرین بیان به لاغری و کاهش وزن، کاهش دردهای قاعدگی زنان و درمان ناباروری مردان کمک به سزایی می کند.

در ادامه همراه ما باشید تا با فواید گیاه شیرین بیان و مقدار مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شود.

دوره مقدماتی php

ماسک روشن کننده پوست با شیرین بیان

یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه ترکیب کنید و بر روی صورت خود بمالید، بگذارید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد، برای درمان خارش و قرمزی ناشی از اگزما و پسوریازیس مفید می باشد.

ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

فلاونوئیدها و فیتو استروژن ها موجود در شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن، به درمان شوره سر کمک می کنند.

ماسک مو شیرین بیان

مقداری حنا را در یک لیوان دمنوش شیرین بیان بریزید و بر روی پوست سر بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس بشویید.

گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان، باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و به دلیل خواص ضد ااتهابی که دارد، اثرات استرس اکسیداتیو بر روی کبد را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که مصرف ریشه شیرین بیان می تواند به درمان کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان، باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

در طب سنتی از ریشه شیرین بیان بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود؛ ریشه شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین و همچنین خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان زخم معده، سوزش سر دل و مسمومیت غذایی محسوب می شود.

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین موجود در آن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

همچنین شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و با پاک سازی سیستم تنفسی به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند.

برای درمان گلو درد و سرفه، بهتر است دمنوش شیرین بیان را یک تکه چوب دارچین و یک بند انگشت زنجبیل تازه تهیه کنید.

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی بوده و یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود محسوب می شود.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان با کاهش سطح تستوسترون در بدن زنان، به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، کمک می کند.

مطالعات در ایتالیا نشان داده که ریشه شیرین بیان با افزایش سطح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش تعداد اسپرم در مردان به درمان اختلالات نعوظ و ناباروری در مردان کمک می کند.

شیرین بیان با اثر بر روی غدد فوق کلیه، باعث تنظیم سطح کورتیزول در بدن شده و به این ترتیب استرس و اضطراب را درمان می کند.

در طب سنتی چینی از شیرین بیان برای درمان انواع سرطان، استفاده می شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده که ریشه شیرین بیان می تواند به درمان سرطان سینه و سرطان پروستات کمک کند.

شیرین بیان به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

می توان دمنوش شیرین بیان را به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده کرد.

شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد و تورم ناشی از روماتیسم می باشد.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

گلابریدین یک فلاونوئید موجود در شیرین بیان است که از آسیب های اکسیداتیو در مغز جلوگیری کرده و با بهبود حافظه و عملکرد های شناختی، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد، باعث توقف مرگ سلول های نورونی شده و خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می دهد.

زیاده روی در مصرف شیرین بیان، با کاهش سطح پتاسیم خون و افزایش کورتیزول در بدن، باعث افزایش فشار خون بالا شده و ضربان قلب را افزایش می دهد.

متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف شیرین بیان، اجتناب کنند چون می تواند باعث افزایش فشار خون شود و همچنین ممکن است خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش دهد.

علاوه بر این چون شیرین بیان سطح کورتیزول خون را افزایش می دهد، می تواندباعث انقباضات رحمی شده و باعث زایمان زودرس شود.

توصیه می شود که کودکان زیر 10 سال به هیچ وجه نباید از شیرین بیان استفاده کنند چون ممکن است باعث افزایش فشار خون در آن ها شود.

ریشه شیرین باعث کاهش سطح پتاسیم در بدن یا هیپوکالمی شده که می تواند ضعف عضلانی را در پی داشته باشد.

مصرف ریشه شیرین بیان می تواند باعث تشدید بیماری های کلیوی شد.

طبیعت شیرین بیان معتدل است. شیرین بیان حاوی مقادیر بالای کلسیم، کولین، آهن، منیزیم، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، سلنیوم، سیلیکون، تیامین، ویتامین E، روی، فلاونوئید ها، گلوکز، ساکارز، آسپارژین و گلیسیرریزین می باشد.

شیرین بیان، بومی اروپا و آسیاست و در بیشتر مناطق ایران به ویژه در شهرستان خاتم مروست، آذربایجان و شهرستان اقلیدبه فراوانی یافت می شود.

  • عکس های شاد برای پروفایل دخترونه
  • امروزه از ریشه شیرین بیان بیشتر به عنوان شیرین کننده، برای تهیه آب نبات استفاده می شود.

    گونه اسپانیایی : میوه آن صاف و بدون کرک است و قطر ریشه ی آن به 6 تا 18 میلی‌ متر می رسد.

    گونه روسی : برگ‌ های آن چسبناک است، ریشه‌ های زیادی به قطر 5 سانتیمتر دارد که قهوه ای رنگ هستند و شیرینی ملایمی دارند.

    گونه ترکی : ضخامت ریشه این گونه از شیرین بیان، حدود 8 سانتیمتر است.

    گونه ایرانی : ریشه های ضخیم تری نسبت به گونه های دیگر دارد.

    توصیه می شود که عصاره شیرین بیان را حداکثر تا 30 میلی گرم / میلی لیتر در روز استفاده کنید.

    سازمان بهداشت جهانی، دوز توصیه شده برای پودر ریشه شیرین بیان را حداکثر تا 75 میلی گرم در روز توصیه کرده است.

    پودر شیرین بیان بیشتر برای درمان اگزما و آکنه استفاده می شود.

    توصیه می شود که چای و دمنوش شیرین بیان را فقط به اندازه ی 1 فنجان در روز مصرف کنید. چای و دمنوش شیرین بیان بیشتر برای درمان زخم معده، سرماخوردگی و سرفه و استرس استفاده می شود.

    ریشه های خشک شیرین بیان را تمیز بشویید. در یک قوری به ازای هر فنجان آب جوش یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان بریزید و بگذارید با حرارت پایین به مدت 3 دقیقه خوب بجوشد، از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    دمنوش شیرین بیان آماده است در فنجان بریزید و بنوشید.

    در ادامه بخوانید : خواص دمنوش گل گاوزبان

    منابع : healthline – draxe – selfhacked – naturalfoodseries – stylecraze

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    قبل از اینکه بگوییم خواص شیرین بیان شامل درمان چه بیماری ها و مشکلاتی می‌شود باید بگوییم که شیرین بیان چیست؟ شیرین بیان ریشه‌ی گیاه گلیسیریزا گلابرا و از خانواده‌ی باقلاییان است. شیرین بیان از گونه‌های بومی آسیا، جنوب و مرکز روسیه، و مدیترانه است. بسیاری از گونه‌های این گیاه در سراسر آسیا، خاورمیانه، و اروپا رشد می‌کنند. شیرین بیان حاوی گلیسیرریزین است که در اثر مصرف بیش از اندازه، می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات شود. لازم به ذکر است، از لحاظ گیاه شناختی، شیرین بیان ارتباطی با بادیان ختایی، رازیانه، و بادیان رومی ندارد؛ این سه گیاه از ترکیبات طعم‌دار مشابه‌ای تشکیل شده‌اند.

    شیرین بیان معمولا برای خوش عطر و طعم کردن تنباکو استفاده می‌شود؛ این کاربرد شیرین بیان، به ویژه در سیگارهای آمریکایی و برای افزودن عطر و طعمی متفاوت و شیرینی طبیعی به این سیگارها به چشم می‌خورد. هم‌چنین، عطر و طعم خاص شیرین بیان جهت خوش طعم کردن آب نبات‌ها و شیرین کننده‌ها، به ویژه در برخی کشورهای خاورمیانه و اروپایی، کاربرد دارد. وقتی صحبت از خواص شیرین بیان برای سلامتی و زیبایی به میان می‌آید، قطعا فهرست بلند بالایی تشکیل می‌شود. اگر می‌خواهید از این فهرست با خبر شوید، با سایت بازده همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

    شیرین بیان حاوی مقدار زیادی فلاونوئید و مواد مغذی ضروری است. هم‌چنین، این داروی گیاهی حاوی مقدار مناسبی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، و ویتامین E (توکوفرول) است. به علاوه، شیرین بیان حاوی مواد معدنی ضروری از قبیل کلسیم، کولین، فسفر، آهن، پتاسیم، سلنیوم، منیزیوم، روی (زینک)، سیلیکون، و هم‌چنین مواد شیمیایی گیاهی نظیر بتا کاروتن، گلابریدین، ازوئگوئتیدین، گلیسیرریزین، تیمول، فنول، کوئرستین، و اسید فرولیک است.

    قرن‌ها است در طب چینی از خواص شیرین بیان برای درمان موثر سرفه و سرماخوردگی، مشکلات باروری در بانوان، و مشکلات معده و روده استفاده می‌شود. طبق نتایج مطالعه‌ای که در ژوئن ۲۰۰۳ در هفته نامه‌ی لنست منتشر شد،‌ شیرین بیان می‌تواند از رشد ویروس سارس پیشگیری کند.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    جیمز دوک در کتاب خود تحت عنوان “‌داروخانه‌ی سبز‌”‌ می‌گوید، شیرین بیان در پیشگیری از پوسیدگی دندان، و درمان آرتریت، بیماری پای ورزشکاران، آسم، طاسی سر، شوره‌ی سر، آفت دهان، بوی بد بدن، سرماخوردگی و آنفولانزا، سندرم خستگی مزمن، سرفه، افسردگی، عفونت‌های قارچی، بیماری مزمن انسدادی ریه، التهاب لثه، نقرس، عفونت اچ آی وی، سوزش سر معده، مشکلات کبدی، یائسگی، تورم پروستات، بیماری لایم، پسوریازیس، زونا، التهاب تاندون، گلو درد، عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های مخمری، و زخم معده موثر است.

    نصف یک قاشق چای خوری عصاره‌ی شیرین بیان را با ۴ قاشق چای خوری روغن جوجوبا ترکیب کنید و سپس، آن را در یک بطری تمیز نگهداری کنید. برای رفع کک و مک صورت، با استفاده از یک تکه پنبه، این ترکیب را روی نواحی مورد نظر پوست بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس، پوست‌تان را با آب بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید.

    مصرف شیرین بیان به کاهش و کنترل علائم بیماری حرکت، در همه‌ی آدم‌ها، کمک می‌کند. جهت اجتناب از بروز احساس ناراحتی هنگام سفر می‌توانید مقداری آب نبات شیرین بیان نوش جان کنید.

    دو روش برای استفاده از شیرین بیان جهت سفید شدن پوست وجود دارد. فقط کافی است عصاره‌ي شیرین بیان، گوجه فرنگی، خیار، چوب صندل، و لیمو را با هم ترکیب، و میل کنید.

    برای درمان عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، به آسانی می‌توانید تکه‌ای از شیرین بیان را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست بمالید. این کار را چندین روز تکرار کنید.

    برای خلاصی از میخچه، نخست، یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را اندکی روغن خردل ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. سپس، قبل از خواب، این خمیر را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. آن‌ گاه، آن ناحیه را با یک باند ببندید و اجازه دهید تا صبح به همین شکل باقی بماند. در نهایت، آن را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

    برای درمان زخم‌های دهانی لازم است به اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری شیرین بیان را خرد کنید، و سپس آن را در ظرفی حاوی دو فنجان آب بریزید. اکنون حدود دو تا سه ساعت صبر کنید تا شیرین بیان به خوبی در آب خیس بخورد. در نهایت، با استفاده از این محلول، چندین بار در روز دهان‌تان را بشویید. این کار را آن قدر تکرار کنید تا رخم‌های دهانی‌تان بهبود یابند.

    ابتدا، یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و مقدار اندکی آب را با هم ترکیب کنید تا خمیر نرمی درست شود. سپس، این خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید به تدریج خشک شود. بعد از آن، پوست‌تان را بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید ابتدا مقداری دمنوش شیرین بیان تهیه کنید، اجازه دهید کمی خنک شود، و سپس آن را به نواحی آسیب دیده بمالید. این کار را روزی ۳ الی ۴ بار انجام دهید.

    برای درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، شیرین بیان خشک شده را به مدت ۱۰ دقیقه به آب در حال جوش اضافه کنید؛ و سپس این جوشانده را از صافی عبور دهید. جوشانده‌ی شیرین بیان را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند هفته، بنوشید. هم‌چنین، بعد از مشورت با پزشک، می‌توانید از مکمل‌های شیرین بیان نیز استفاده کنید.

    استفاده از خمیر شیرین بیان و روغن حیوانی یا کره‌ی تصفیه شده نیز می‌تواند به درمان موثر گوش درد کمک کند. به آسانی می‌توانید مقداری روغن حیوانی را گرم کنید و با استفاده از پودر شیرین بیان خمیر غلیظی بسازید. سپس، این خمیر را روی نواحی اطراف گوش‌تان (فقط قسمت‌های خارجی گوش) بمالید تا درد به سرعت تسکین یابد. این درمان خانگی، یکی از موثرترین روش‌ها برای تسکین گوش درد است که باید مرتبا انجام‌اش دهید.

    با استفاده از دمنوش گرم شیرین بیان می‌توانید با این مشکل مقابله کنید. جهت کاهش سریع نشانه‌های درماتیت آتوپیک باید روزی ۲ الی ۳ مرتبه دمنوش شیرین بیان بنوشید.

    نخست، یک فنجان شیرین بیان خشک شده، یک چهارم فنجان گل بابونه‌ی خشک شده، ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری میخک کامل، و نصف فنجان ورقه‌ی دارچین را با هم ترکیب کنید و آن را در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید. قبل از استفاده، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از این ترکیب را در ظرفی حاوی چند فنجان آب سرد بریزید. سپس، آن را به یک ماهیتابه‌ی تمیز منتقل کنید و با حرارت ملایم بجوشانید. اکنون، حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت۱۰ دقیقه با شعله‌ی کم حرارت ببیند. در نهایت، این دمنوش را در یک لیوان بزرگ بریزید، صاف کنید، و نوش جان فرمایید.

    برای افزایش ضخامت و طول مو، فقط کافی است شیرین بیان، شیر، و زعفران با یکدیگر ترکیب کنید. نخست،‌ تمام این مواد را با هم مخلوط کنید. سپس، ‌این مخلوط را به موها و کف سرتان بمالید؛ اجازه دهید یک شب به همین حالت بماند. در نهایت، صبح فردا، موهای‌تان را بشویید. این درمان خانگی را هفته‌ای یک بار انجام دهید تا به نتایج مثبت برسید.

    برای کاهش این التهاب، به آسانی می‌توانید پیش از غذا، تکه‌ی کوچکی از شیرین بیان را به آرامی بجوید. این کار به درمان سوزش سر معده و زخم معده، و هم‌چنین پیشگیری از رشد باکتری‌های مضر در معده کمک می‌کند.

    برای تسکین درد دیورتیکولیت به آسانی می‌توانید پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب بریزید و آن‌ها را به خوبی با هم ترکیب کنید. سپس، این ترکیب را به مدت چند دقیقه بجوشانید، از صافی عبور دهید، و ۳۰ دقیقه پیش از غذا، نوش جان کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ بار تکرار کنید.

    دو راه برای استفاده از شیرین بیان برای درمان گرفتگی سینه وجود دارد. به این منظور فقط کافی از شیرین بیان، پودر زنجبیل، و مقداری آب داغ تهیه کنید. در روش اول، نخست باید شیرین بیان را در آب داغ بریزید. ۵ الی ۷ دقیقه منتظر بمانید تا شیرین بیان در آب داغ دم بکشد، سپس این دمنوش را صاف کنید. توصیه می‌شود، روزی دو بار از این دمنوش میل کنید. در روش دوم، باید به مقدار مساوی، پودر شیرین بیان و پودر زنجبیل را با هم ترکیب کنید. سپس، مقداری آب داغ به آن‌ها اضافه کنید. در نهایت این محلول را خوب به هم بزنید و روزی دو الی سه مرتبه نوش جان کنید.

    نخست، یک قاشق چای خوری شیرین بیان و یک قاشق چای خوری رازیانه را در یک فنجان آب ولرم بریزید. سپس، چند دقیقه صبر کنید تا این مواد در آب گرم دم بکشند. اکنون، این دمنوش را از صافی عبور دهید و بنوشید. یا این‌که، هر وقت احساس درد معده داشتید، می‌توانید یک فنجان دمنوش شیرین بیان بنوشید.

    طبق مطالعه‌‌ای مقدماتی که نتایج آن در ۲۰۱۲ در مجله‌ی تحقیقات علوم دارویی ایران به چاپ رسید، شیرین بیان برای درمان گر گرفتگی‌های ناشی از یائسگی مفید است. به این منظور، می‌توانید نصف قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در آب حل کنید و روزی ۲ بار بنوشید. هم‌چنین، می‌توانید با افزودن ۵ گرم شیرین بیان خرد شده به یک فنجان آب در حال جوش، و صاف کردن آن، دمنوش شیرین بیان تهیه کنید؛ این دمنوش را روزی دو بار نوش جان کنید.

    برای درمان روزاسه، می‌توانید با ترکیب شیرین بیان، عسل، و آلوئه‌ورا ماسک صورتی تهیه، و از آن استفاده کنید. این سه ماده را با هم ترکیب کنید، و سپس روی نواحی آسیب دیده بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. در نهایت، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. این روش درمانی را به مدت ۱ الی ۲ ماه، هر روز انجام دهید.

    یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری روغن خردل ترکیب، و خمیر غلیظی درست کنید. سپس، این خمیر را مستقیما روی پینه‌ها بمالید. سپس، ۲۰ دقیقه صبر کنید و خمیر را با استفاده از آب ولرم بشویید. این روش را روزی دو تا سه بار تکرار کنید تا پینه‌های پای‌تان بر طرف شوند.

    شیرین بیان، شیر، و زعفران را با هم ترکیب، و از آن‌ها خمیر تهیه کنید. سپس، این خمیر را کف سرتان بمالید و سرتان را بپوشانید. به همین حالت، بخوابید. در نهایت، صبح روز بعد، موهای‌تان را با آب و شامپو بشویید.

    برای درمان تنگی کانال عصب مچ دست (یا تونل کارپال) می‌توانید از دمنوش یا عصاره‌ي شیرین بیان استفاده کنید. با وجود این، قبل از استفاده از این داروی گیاهی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    یک قاشق چای خوری شیرین بیان خشک شده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، در ظرفی حاوی یک فنجان آب بجوشانید. این جوشانده را از صافی عبور دهید و روزی ۴ مرتبه بنوشید. هم‌چنین، می‌توانید برای درمان گرفتگی صدا از آب نبات‌های شیرین بیان نیز استفاده کنید.

    برای درمان خشکی گلو با استفاده از شیرین بیان، باید یک قاشق غذاخوری شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید. سپس، اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد و این دمنوش را روزی ۲ الی ۳ مرتبه بنوشید. این کار به تسکین علائم خشکی گلو کمک می‌کند.

    طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی پزشکی تکمیلی و جایگزین مبتنی بر شواهد به چاپ رسید، عصاره‌ی شیرین بیان برای پیشگیری از سوء هاضمه که شامل ترش معده، حالت تهوع، و معده درد می‌شود، بسیار موثر است. بنابراین، باید قبل از هر وعده‌ی غذایی، یک عدد قرص شیرین بیان میل کنید. این کار به تسکین ترش معده کمک می‌کند. هم‌چنین، می‌توانید برای درمان ترش معده از پودر شیرین بیان نیز استفاده کنید.

    برای درمان رفلاکس اسید، به آسانی می‌توانید دمنوش شیرین بیان تهیه، و آن را در طول روز نوش جان کنید.

    یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با نصف قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید. سپس، آن را روی تبخال‌های دستگاه تناسلی بمالید و اجازه دهید چندین ساعت روی آن‌ها بماند. این کار را روزی ۳ الی ۴ مرتبه تکرار کنید. یا این‌که می‌توانید، لایه‌ی نازکی از عصاره‌ یا کرم شیرین بیان را روی نواحی آسیب دیده بمالید تا مشکل‌تان به سرعت تسکین یابد.

    شیرین بیان در ترکیب با برنج شکسته‌ی پخته و آب می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. ابتدا، پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب بریزید. سپس، در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک شب بماند. هنگام صبح، مقداری برنج شکسته‌ی پخته را نیز به آن اضافه کنید. اکنون می‌توانید این ترکیب را نوش جان کنید. بهتر است این کار را روزی یک بار، و به مدت یک هفته تکرار کنید.

    به اندازه‌ی دو فنجان آب را بجوشانید و مقداری شیرین بیان به آن اضافه کنید. سپس، آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله کم حرارت دهید. اکنون، این نوشیدنی را به صورت گرم میل کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

    ابتدا شیرین بیان، هل، و آمله (انگور فرنگی هندی) را بو بدهید، و سپس آسیاب کنید؛ یک چهارم قاشق چای خوری از پودر حاصل را با یک قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب ترکیب کنید. در نهایت، برای تسکین علائم خارش مقعد، روزی یک بار از این ترکیب میل کنید.

    شیرین بیان حاوی خواص مفید زیادی است؛ یکی از آن‌ها، درمان بسیار موثر فشار خون پایین است. نخست، شیرین بیان و آب داغ را در یک قوری بریزید. سپس، درب قوری را بپوشانید و اجازه دهید شیرین بیان به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه در آب داغ دم بکشد. اکنون، این دمنوش را صاف کنید. این دمنوش را مصرف کنید تا  فشار خون‌تان افزایش یابد. با نوشیدن روزانه‌ی دمنوش شیرین بیان می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

  • بادیان در انگلیسی
  • نخست، ۶ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و کاملا به هم بزنید. سپس، آب را به مدت چندین دقیقه بجوشانید و در نهایت، شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ی دیگر نیز به آرامی حرارت ببیند. اکنون، یک پارچه‌ی نخی تمیز را به آن آغشته کنید و روی نواحی ‌آسیب دیده بمالید. این کار را حداقل روزی دو بار انجام دهید.

    برای درمان سرخک، می‌توانید نصف قاشق غذاخوری شیرین بیان و نصف قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. سپس، آن‌ها را خوب به هم بزنید، محلول حاصل را بنوشید. این کار را روزی یک بار تکرار کنید.

    طبق نتایج مطالعاتی که توسط آکادمی دندانپزشکی عمومی به عمل آمد، استفاده از چسب‌های حاوی عصاره‌ی شیرین بیان روی آفت‌های دهانی می‌تواند ظرف ۷ روز به درمان این مشکل کمک کند. هم‌چنین، می‌توانید جهت مقابله با این معضل، از عصاره‌ی شیرین بیان خام نیز استفاده کنید.

    برای درمان برونشیت، نخست باید شیرین بیان خشک را آسیاب، و آن را به پودر تبدیل کنید. سپس، یک قاشق چای خوری از این پودر را در یک فنجان آب حل کنید. اکنون، محلول آب و شیرین بیان را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. در نهایت، آن را صاف کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. این محلول را روزی دو بار،‌به مدت یک هفته، میل کنید.

    جهت استفاده از شیرین بیان برای سفید شدن دندان، می‌توانید به آسانی تکه‌ی کوچکی از شیرین بیان خشک شده را بجوید. این کار هم‌چنین به رفع لکه‌های روی دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

    برای تسکین درد ورم معده می‌توانید از ترکیب آب و پودر شیرین بیان استفاده کنید. پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ حل کنید. سپس، درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید شیرین بیان به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ دم بکشد. در نهایت، می‌توانید این دمنوش را صاف، و نوش جان کنید. این کار را روزانه دو تا سه بار، به مدت یک هفته انجام دهید.

    نخست، یک قاشق چای خوری شیرین بیان خشک شده را در یک فنجان آب حل کنید و آن‌ها را بجوشانید. سپس، این جوشانده را صاف کنید و روزی ۳ مرتبه از آن نوش جان کنید. این جوشانده به کاهش خلط در گلو و تسکین سریع آن کمک می‌کند.

    برخی مطالعات نشان می‌دهند، ماده‌ی موجود در شیرین بیان به نام گلیسیرریزین به نابودی ویروس تبخال کمک می‌کند. اندکی پودر شیرین بیان را روی تبخال‌های‌تان بمالید. یا این‌که، مقداری پودر شیرین بیان را با مقداری اندکی چربمایه‌ی سبزیجات خالص ترکیب کنید تا شکل خامه به خود بگیرند. آن را به تبخال‌های‌تان بمالید.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    پودر شیرین بیان برای درمان تاول‌های ویروسی نظیر تبخال بسیار موثر است. برای این منظور، باید یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و یک قاشق چای خوری آب آماده کنید. سپس، آن‌ها را با هم ترکیب، و به خمیر تبدیل کنید. اکنون این خمیر را با استفاده از تکه‌ی پنبه‌ی کوچکی روی تاول‌های‌تان بمالید. حدود یک ساعت صبر کنید. آن‌ گاه می‌توانید پوست‌تان را با آب گرم بشویید. این کار را باید هفته‌ای سه بار تکرار کنید تا به سرعت به نتایج مطلوبی برسید.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۱۲ در مجله‌ی پژوهش‌های گیاه درمانی به چاپ رسید، عصاره‌ی شیرین بیان به درمان بیماری‌ کبد چرب غیر الکلی کمک می‌کند. ابتدا باید شیرین بیان آسیاب کنید تا به پودر نرمی تبدیل شود. این پودر را در مقدار اندکی آب جوش حل کنید و از آن یک دمنوش تهیه کنید. چند دقیقه‌ای صبر کنید و سپس، آن را بنوشید.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۰۹ در مجله‌ی پژوهش‌های چاقی و اقدامات بالینی به چاپ رسید، روغن فلاونوئید موجود در شیرین بیان به کاهش چربی شکمی و هم‌چنین چربی‌های کل بدن در آدم‌های مبتلا به اضافه وزن کمک می‌کند. آدم‌هایی که روزانه ۹۰۰ میلی‌گرم روغن فلاونوئید شیرین بیان مصرف کردند، ظرف ۲ ماه، چربی شکمی، وزن بدن، شاخص توده‌ی بدنی، و کلسترول بد خون‌شان کاهش یافت.

    در پژوهشی دیگر، شرکت‌ کنندگان بعد از مصرف از روزانه ۳ گرم عصاره‌ی شیرین بیان، به مدت ۲ ماه، به طور قابل ملاحظه‌ای چربی‌های بدن‌شان را از دست دادند. با وجود این، مصرف شیرین بیان نباید به یک دوره‌ی کوتاه محدود شود.

    برای درمان افسردگی می‌توانید روزانه دمنوش شیرین بیان بنوشید. هم‌چنین می‌توانید پودر شیرین بیان را با مقدار اندکی شیر ترکیب کنید و نوش جان فرمایید.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۱۰ در مجله‌ی بیومدیکال و بیوتکنولوژی منتشر شد، خواص ضد التهابی شیرین بیان و عصاره‌ی شیرین بیان در پیشگیری و درمان آرتریت موثر است. جهت تسکین درد و التهاب آرتریت در طول روز چندین فنجان دمنوش شیرین بیان بنوشید، یا این‌که بعد از مشورت با پزشک از مکمل‌های شیرین بیان استفاده کنید.

    جهت درمان گلو درد، باید از تکه‌های شیرین بیان، میخک کامل، تکه‌های دارچین، آب سرد، و گل‌های بابونه استفاده کنید. یک فنجان شیرین بیان خشک شده‌ و خرد شده، ۲ قاشق چای خوری میخک، نصف فنجان دارچین، و نصف فنجان گل بابونه را در کاسه‌ای به خوبی با هم مخلوط کنید (میزان این مواد ممکن است بیش‌تر از یک بار مصرف‌تان باشد، بنابراین، می‌توانید این ترکیب را در ظرف شیشه‌ای،‌ و به دور از گرما و نور به مدت طولانی نگهداری کنید). سپس، ۳ قاشق چای خوری از این ترکیب را در دو و نیم فنجان آب سرد حل کنید.

    آن‌ها در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر به ملایمت روی شعله حرارت ببیند. آن‌گاه، این جوشانده را صاف کنید و در یک لیوان بزرگ بریزید. این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار بنوشید.

    خواص ضد باکتری و ضد میکروبی شیرین بیان می‌تواند رشد باکتری‌های عامل ایجاد پوسیدگی دندان را مهار کند، با بوی بدن دهان مبارزه کند، پلاک‌های دهان را کاهش دهد، و به تقویت و حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها نیز کمک کند.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۱۲ در مجله‌ی محصولات طبیعی، متعلق به انتشارات انجمن شیمی آمریکا، به چاپ رسید، پژوهشگران خواص شیرین بیان را برای حفظ سلامت دهان و دندان تایید کردند. طبق نتایج مطالعه‌ی دیگری نیز که در ۲۰۱۲ در مجله‌ی غیر هوازی منتشر شد، از عصاره‌ی شیرین بیان در بسیاری از محصولات مراقبت از بهداشت دهان و دندان، نظیر دهان شویه‌ها و خمیر دندان‌ها استفاده می‌شود.

    از این رو، می‌توانید دندان‌های‌تان را با استفاده از پودر شیرین بیان خشم شده بشویید یا با دهان شویه‌ی حاوی شیرین بیان غرغره کنید تا از سلامت دهان و دندان‌تان محافظت کنید.

    برای درمان این مشکل، به آسانی می‌توانید نصف قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در ظرفی حاوی یک فنجان آب بریزید و بجوشانید. این جوشانده را صاف کنید و در طول، ۱۵ الی ۲۹ دقیقه قبل از غذا میل کنید. از این روش، روزی ۲ الی ۳ مرتبه،‌ به مدت یک هفته استفاده کنید؛ یا این‌که آن را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید تا این‌که مشکل‌تان کاملا بر طرف شود.

    جهت تسکین سرفه، باید شیرین بیان، آویشن، گل ماهور، نعناع فلفلی، آب جوش، و عسل را با هم ترکیب کنید. سپس، درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید حدود نیم ساعت به همین حالت بماند. آن‌گاه، این دمنوش را از صافی عبور دهید. اگر عسل به خوبی در آب حل نشده باشد، باید این دمنوش را مقداری حرارت دهید تا مایع یکدستی ایجاد شود.

    برای رهایی از شر سرفه با یک قاشق چای خوری از این محلول را میل کنید. مابقی این محلول را در بطری در بسته‌ای بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید. این کار را مرتبا تکرار کنید تا سرفه‌تان تسکین یابد.

    ۲ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ بریزید. سپس، درب ظرف را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. آن‌گاه، این دمنوش را از صافی عبور دهید و مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. در آخر، آن را به خوبی به هم بزنید و میل کنید. این دمنوش را روزی یک بار بنوشید تا مشکل‌تان آسم‌تان بر طرف شود.

    برای تسکین عفونت گلو، باید از شیرین بیان خرد شده، میخک، دارچین، و گل‌های بابونه استفاده کنید. ابتدا تمام این مواد را در کاسه‌ای با هم ترکیب کنید، و از آن‌ها دمنوش بسازید. این دمنوش را به صورت گرم نوش جان کنید.

    طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۱، شیرین بیان به تسکین علائم دیابت در موش‌های آزمایشگاهی کمک کرد. پژوهشگران هم‌چنین نتیجه گرفتند، شیرین بیان ممکن است دارای توانایی بالقوه‌ای باشد که بتواند در آینده، از آن برای درمان طبیعی دیابت استفاده کرد.

    ابتدا، شیرین بیان را بکوبید و آن را در ظرفی حاوی دو فنجان آب بسیار داغ بریزید. اجازه دهید مدتی دم بکشد. برای درمان خس خس سینه‌ی کودکان، باید هر روز، به مدت چندین هفته، مقداری از این دمنوش را به کودک بدهید.

    برای درمان اگزما، باید مقداری شیرین بیان خشک شده و آب آماده کنید. شیرین بیان خشک شده را در آب بریزید. ظرف حاوی این مواد را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی شعله‌ی ملایم بگذارید. محلول حاصل را روزانه ۲ الی ۳ مرتبه میل کنید.

    نصف قاشق چای خوری شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ بریزید. سپس، درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. اکنون، این دمنوش را صاف کنید مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید. در نهایت، این دمنوش را روزی ۲ الی ۳ بار به صورت گرم بنوشید. یا این‌که، نصف قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در یک فنجان آب بسیار داغ بریزید. این دمنوش را نیز می‌توانید روزی دو بار میل کنید.

    عصاره‌ی شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است. طبق شواهد علمی، شیرین بیان در درمان روماتیسم مفصلی موثر است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، شیرین بیان می‌تواند در کاهش سطوح سیتوکین‌های التهابی و تسکین درد و التهاب موثر باشد.

    شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی نیز موثر است. شیرین بیان غنی از ایزوفلاون است؛ به همین خاطر، به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند، شیرین بیان در کاهش دفعات گرفتگی‌های شبانه و برای بهبود سلامت جسمی و روانی زنان در دوره‌ی یائسگی بسیار موثر است. شیرین بیان حاوی فیتواستروژن است، و به افزایش سطوح هورمون پروژسترون در بدن کمک می‌کند؛ به این ترتیب، می‌تواند گرفتگی‌ها و ناراحتی‌های معمولا زنان را در دوره‌ی قاعدگی نیز تسکین دهد.

    شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری شیمیایی، و برای درمان انواع گوناگون سرطان مفید است. مطالعات نشان داده‌اند، اثرات یاخته ‌ایستایی است و رشد سلول‌های سرطان سینه را محدود می‌کند. پژوهشگران شواهد کافی برای فعالیت‌های ضد توموری شیرین بیان به دست آورده‌اند، که در کاهش مسمومیت ناشی از داروهای شیمی‌درمانی و مهار تولید سلول‌های سرطانی موثر هستند. هم‌چنین، عصاره‌ی شیرین بیان در درمان التهاب مزمن پروستات و سرطان پروستات نیز مفید است.

    شیرین بیان در پیشگیری از اختلال عملکرد غده‌ی فوق کلیوی نیز موثر است؛ این غده مسئول تولید هورمون‌هایی نظیر کورتیزول است تا استرس را در بدن کنترل کند و به بهبود عملکرد کلی بدن کمک کند. گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان به افزایش انرژی و کاهش علائم سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا کمک می‌کند.

    شیرین بیان به بهبود ساز و کار دفاعی بدن نیز کمک می‌کند. به علاوه، این داروی گیاهی سطوح اینترفرون، عامل ضد ویروس، را در بدن بالا می‌برد، و با کمک گلیسیرریزین باعث تحریک فعالیت سلول‌های ایمنی و کمک به مبارزه علیه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی نظیر آنفولانزا می‌شود.

    مطالعات نشان داده‌اند، شیرین بیان در درمان بیماری سل ریوی موثر است، و هم‌چنین به کاهش طول درمان این بیماری کمک می‌کند. فعالیت‌های آنتی مایکوباکتریال و ضد میکروبی ترکیبات موجود در شیرین بیان در درمان عفونت‌های ریوی عالی عمل می‌کنند، و آن را به عامل ضد سل موثر تبدیل می‌کنند.

    شیرین بیان حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در حفظ تعادل کلسترول موثر هستند. ترکیبات موجود در شیرین بیان به شکل موثری از انباشته شدن کلسترول بد در خون پیشگیری، و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تصلب شرایین یا سفتی سرخرگ‌ها کمک می‌کنند.

    شیرین بیان در درمان بیماری‌های مربوط به ویروس اچ آی وی نیز موثر است. مطالعات نشان داده‌اند، گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان با تحریک تولید کموکین در بدن، به مهار تکثیر ویروس اچ آی وی کمک می‌کند. هم‌چنین، شیرین بیان به پیشگیری از نابودی گلبول‌های سفید خون توسط ویروس اچ آی وی، و تقویت ساز و کار دفاعی بدن کمک می‌کند.

    شیرین بیان دارای ویژگی‌های ملینی است و به سم‌زدایی از روده‌ها و هم‌چنین خون کمک می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند، برخی ترکیبات موجود در عصاره‌ی شیرین بیان در دفع مواد زائد سمی و مضر به بدن کمک می‌کنند.

    دمنوش شیرین بیان به درمان مشکلات باروری ناشی از اختلالات هورمونی در زنان کمک می‌کند. شیرین بیان به تنظیم ترشح هورمون استروژن و درمان هر گونه مشکل باروری در زنان کمک می‌کند. شیرین بیان به تنظیم اختلالات قاعدگی، کمک به بازیابی روند تخمک گذاری و وقوع بارداری کمک می‌کند.

    شیرین بیان برای درمان هپاتیت B مزمن نیز موثر است. شیرین بیان به مهار ترشح آنتی ژن هپاتیت B و بهبود کارکرد کبد کمک می‌کند.

    شیرین بیان برای درمان اختلالات عصبی نظیر فلج بل و بیماری لایم نیز موثر است. شیرین بیان به پیشگیری از ترس‌های غیر ارادی و رشد سایر علائم عصبی نظیر فلج شدگی افراد مبتلا به بیماری فلج بل کمک می‌کند.

    خواص آنتی‌اکسیدانی عصاره‌ی شیرین بیان در پیشگیری از بروز استرس قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت موثر است. نوعی فلاونوئید موجود در شیرین بیان از عروق خونی در برابر افزایش گلوکز بدن محافظت، از تشکیل پلاک‌ها در سرخرگ‌ها پیشگیری، و به بهبود گردش خون در بیماران دیابتی کمک می کند.

    دانشمندان شواهد محکمی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهند گلابریدین موجود در شیرین بیان به محافظت از سلول‌های عصبی در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند. شیرین بیان به پیشگیری از اختلالات شناختی و بهبود قدرت یادگیری و کارکردهای حافظه در بیماران دیابتی کمک می‌کند.

    مطالعات نشان داده‌اند، شیرین بیان برای درمان نفروپاتی دیابتی نیز مفید است. در این بیماری، کلیه‌ها به دلیل ابتلای طولانی مدت فرد به دیابت دچار آسیب می‌شوند. اثر مهار کنندگی شیرین بیان به پیشگیری و درمان علائمی که می‌توانند به بروز نفروپاتی دیابتی ناشی از ابتلای طولانی مدت به دیابت کمک کنند.

    به نظر می‌رسد،‌ مصرف خوراکی شیرین بیان به میزانی که در دستورالعمل‌های تهیه‌ی غذا و خوراکی‌ها از آن استفاده می‌شود،‌ برای بیش‌تر آدم‌ها بی ضرر باشد. هم‌چنین، به نظر می‌رسد استفاده‌ی خوراکی یا موضعی از شیرین بیان، به میزان بیش‌تر از آن‌چه در مواد غذایی به کار می‌رود، و برای مقاصد دارویی،‌ در کوتاه مدت نیز ضرری به همراه نداشته باشد. با وجود این، به نظر می‌رسد استفاده‌ی خوراکی از شیرین بیان به میزان، یا به میزان کم در طولانی مدت خطرناک باشد.

    مصرف روزانه‌ی شیرین بیان برای چند هفته یا بیش‌تر می‌تواند باعث ایجاد برخی عوارض جانبی از قبیل کاهش سطح پتاسیم در بدن، افزایش  فشار خون، ضعف، و در برخی موارد حتی آسیب مغزی و فلج شود. هم‌چنین، استفاده از شیرین بیان در افراد مبتلا به بیماری قلبی،  فشار خون بالا، یا بیماری کلیوی یا در افرادی که روزانه بیش از ۵ گرم نمک مصرف می‌کنند نیز می‌تواند عوارض جانبی مشابه‌ای ایجاد کند.

    سایر اثرات منفی استفاده از شیرین بیان عبارت هستند از خستگی، سر درد، اختلال در دوره‌ی قاعدگی در زنان، کاهش کارکرد و میل جنسی در مردان، و احتباس آب و سدیم در بدن.

    آدم‌هایی نیز که به جویدن تنباکو با عطر و طعم شیرین بیان عادت دارند، ممکن است دچار  فشار خون بالا و برخی دیگر از اثرات منفی و خطرناک مصرف شیرین بیان شوند.

    مصرف خوراکی شیرین بیان در طول دوران بارداری کاملا خطرناک است. مصرف زیاد شیرین بیان در این دوره – یعنی حدود ۲۵۰ گرم در هر هفته – خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش می‌دهد. اگرچه هنوز شواهد قابل اعتمادی درباره‌ی بی خطر بود مصرف شیرین بیان در طول دوران شیردهی وجود ندارد، ولی بهتر است در این دوره نیز از مصرف شیرین بیان خودداری کنید.

    شیرین بیان ممکن است در بدن مانند استروژن عمل کند. بنابراین، اگر به هر یک از وضعیت‌های بالا مبتلا هستید، از مصرف شیرین بیان خودداری کنید.

    شیرین بیان ممکن است باعث بروز احتباس آب در بدن شود، و در نتیجه، وضعیت نارسایی قلبی را وخیم‌تر کند. هم‌چنین، شیرین بیان ممکن است خطر ابتلا به بی نظمی ضربان قلب را نیز افزایش دهد. بنابراین، اگر دچار بیماری قلبی هستید، از مصرف شیرین بیان اجتناب کنید.

    شیرین بیان ممکن است  فشار خون را نیز افزایش دهد. اگر به بیماری  فشار خون بالا مبتلا هستید،‌ شیرین بیان مصرف نکنید.

    شیرین بیان می‌تواند سطح پتاسیم را در خون کاهش دهد. بنابراین، اگر سطح پتاسیم خون‌تان پایین است، ممکن است با مصرف شیرین بیان، این وضعیت وخیم‌تر شود. بنابراین، اگر دچار این وضعیت هستید، از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید.

    شیرین بیان ممکن است سطح پتاسیم خون را کاهش دهد. این مسئله باعث وخامت هایپرتونی می‌شود. بنابراین، در صورت ابتلا به هایپرتونی از مصرف شیرین بیان خودداری کنید.

    شیرین بیان می‌تواند با کاهش سطح هورمون تستوسترون، میل جنسی را در مردان کاهش دهد و باعث وخامت اختلال نعوظ شود.

    مصرف بیش از اندازه‌ی شیرین بیان ممکن است بیماری کلیوی را تشدید کند. بنابراین، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی از مصرف شی اجتناب کنید.

    شیرین بیان ممکن است در کنترل  فشار خون در طول جراحی یا بعد از آن، اختلال ایجاد کنید. بنابراین، حداقل ۱۴ از روز پیش از انجام عمل جراحی، شیرین بیان مصرف نکنید.

    شیرین بیان را می‌توانید به اشکال گوناگون نظیر پودر، خشک شده، قرص، عصاره‌ی مایع، کپسول، ژل، دمنوش، و پماد از عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه‌ کنید. به علاوه، شیرین بیان بدون گلیسیرریزین نیز به درمان بیماری‌های بسیاری کمک می‌کند که مصرف گلیسیرریزین می‌تواند باعث وخامت‌شان شود.

    منبع: effectiveremedies و organicfacts

     

    برچسب ها effectiveremediesorganicfactsخواص شیرین بیانشیرین بیان

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    شیرین بیان جزو گیاهانی است که در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

    به گزارش مشرق، شیرین بیان گیاهی خودرو است که ساقه زیر زمینی و ریشه آن مصرف دارویی دارد شیرین بیان یک گیاه است که مردم از هزاران سال قبل از آن برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. اگر چه خواص شیرین بیان دارای اثرات دارویی است اما تحقیقات علمی فقط برخی از کاربردهای آن را پشتیبانی می کند و ممکن است برای همه افراد بی خطر نباشد.

    بیشتر بخوانید:

    مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.

    استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شودخواص درمانی عصاره شیرین بیان

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد، برای درمان خارش و قرمزی ناشی از اگزما و پسوریازیس مفید می باشد.

    ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

    فلاونوئیدها و فیتو استروژن ها موجود در شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن، به درمان شوره سر کمک می کنند.

    گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان، باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و به دلیل خواص ضد ااتهابی که دارد، اثرات استرس اکسیداتیو بر روی کبد را کاهش می دهد.

    تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان، باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

    در طب سنتی از ریشه شیرین بیان بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود؛ ریشه شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین و همچنین خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان زخم معده  سوزش سر دل  ، و مسمومیت غذایی محسوب می شود.

    شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین موجود در آن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

    همچنین شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و با پاک سازی سیستم تنفسی به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند.

    برای درمان گلو درد و سرفه، بهتر است دمنوش شیرین بیان را یک تکه چوب دارچین و یک بند انگشت زنجبیل تازه تهیه کنید

    ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی بوده و یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود محسوب می شود.

    علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

    مطالعات در ایتالیا نشان داده که ریشه شیرین بیان با افزایش سطح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش تعداد اسپرم در مردان به درمان اختلالات نعوظ و ناباروری در مردان کمک میکند.

    شیرین بیان با اثر بر روی غدد فوق کلیه، باعث تنظیم سطح کورتیزول در بدن شده و به این ترتیب استرس و اضطراب را درمان می کند.

    در طب سنتی چینی از شیرین بیان برای درمان انواع سرطان، استفاده می شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده که ریشه شیرین بیان می تواند به درمان سرطان سینه و پروستات کمک کند.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد و تورم ناشی از روماتیسم می باشد.

    گلابریدین یک فلاونوئید موجود در شیرین بیان است که از آسیب های اکسیداتیو در مغز جلوگیری کرده و با بهبود حافظه و عملکرد های شناختی، خطر ابتلا به زوال عقل و الزایمر را کاهش میدهد.

    شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد، باعث توقف مرگ سلول های نورونی شده و خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش میدهد.

    زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

    کاهش افسرگی:

    اثربخشی شیرین بیان در مبارزه با افسرگی بعد از یائسگی در زنان را یافته است.شیرین بیان شامل مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم، کلسیم و بتا کاروتن و فلانوئیدهای مفیدی است که در مقابله با افسرگی کمک می کند.

    هپاتیت:

    شیرین بیان همچنین در درمان ویروس هپاتیت بی مزمن نیز موثر است.به سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت بی  کمک میکند و عملکرد کبد را افزایش میدهد.

    درمان سندروم خستگی مزمن : 

    شیرین بیان برای جلوگیری از عملکرد نامناسب غدد فوق کلیوی مفید است و به بهبود عملکرد کلی آن کمک می‌کند. غدد فوق کلیوی مسئول تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول هستند. هورمون کورتیزول در کنترل استرس در بدن نقش دارد. البته باید از مصرف بیش‌ازحد شیرین بیان پرهیز کنیم. شیرین بیان برای افرادی که باید برای مدت طولانی از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، مفید است، زیرا با اثر سرکوب‌کنندگی استروئیدها بر غدد فوق کلیوی مقابله می‌کند. شیرین بیان (به‌ویژه درطول مرحله‌ی بهبود پس از جراحی) مقاومت بدن را نسبت‌ به استرس افزایش می‌دهد. «اسید گلیسیریزیک» موجود در شیرین بیان در افزایش سطح انرژی و کاهش علائم سندروم خستگی مزمن و «فیبرومیالژی ، یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) مؤثر است.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست

    به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

    شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد.

    این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    خواص شیرین بیان برای معده

    از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

    مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

    خواص عرق شیرین بیان برای معده

    بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

    تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور ۱۰ گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت ۴۰ روز مصرف کنید.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

    نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

    مضرات شیرین بیان

    لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

    مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

    درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

    در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.

    کاربردهای درمانی شیرین بیان برای معده

    ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

    آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

    زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

    عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

    تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

    سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است. نحوه ی مصرف شیرین بیان برای معده: ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم. تهیه دم کرده شیرین بیان برای معده برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    عصاره شیرین بیان با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.خواص درمانی عصاره شیرین بیان

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

    برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

    شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.

    این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

    انتهای پیام/*

    دیدگاهها بسته است.

    امانت داری و اخلاق مداری/ استفاده از اخبار با ذکر منبع تهران نیوز مجاز می باشد.

    خواص درمانی عصاره شیرین بیان
    خواص درمانی عصاره شیرین بیان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *