خاصیت شیره ی شیرین بیان

دوره مقدماتی php
خاصیت شیره ی شیرین بیان
خاصیت شیره ی شیرین بیان

خواص شیرین بیان

شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر مورد کشت قرار می‌گیرد. برگ های آن مرکب است و از 4 تا 7 زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه‌اش شامل 5 تا 6 دانه مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

خاصیت شیره ی شیرین بیان

دوره مقدماتی php

ترکیبات شیرین بیان

قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم‌ترین ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که 50 برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد.

ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید هستند. همچنین خاصیت ضدمیکروبی داند، بنابراین می‌توان از شیره این گیاه به عنوان ماده ضدپوسیدگی در محلول‌های شستشوی دهان و نیز خمیر دندان‌ها استفاده کرد.

 

خواص شیرین بیان

* مهم ترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است، درمان زخم معده و سرطان معده است.

* این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

* زخم‌ها و تاول‌های پوست را با دم کرده شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شوند.

* گیاه شیرین بیان ملین است و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

* برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان می توان ریشه شیرین بیان را مکید.

* این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند و تنگی نفس را تسکین می‌دهد.

* این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند. برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید. سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

* اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید، برای لاغری موثر است.

* برای درمان موخوره، دم کرده شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

* در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

* امروزه نیز عصاره شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه است.

* شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) است و می‌توان از آن به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی استفاده کرد.

 

مضرات مصرف زیاد شیرین بیان

– مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده‌های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می‌گردد. در صورت مصرف بیش از 20 گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

– استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال نیز مضر است.

مصرف بسیار زیاد شیرین بیان ممکن است به بروز حالاتی خطرناک نظیر فشار خون و حتی سکته قلبی منجر شود.

– برخی از افراد با مصرف زیاد شیرین‌بیان دچار درد عضله و عده‌ای دیگر دچار کرختی دست و پا می‌شوند.

– مصرف زیاد این ماده سبب افزایش وزن نیز می‌شود.

خاصیت شیره ی شیرین بیان

 

چه کسانی باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند؟

در صورت بالا بودن فشار خون یا داشتن ناراحتی کلیه، قلب یا کبد باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کرد.

مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن برای زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی‌اند، ممنوع ‌است.

 

تهیه دم کرده شیرین بیان

محمد امیر راشکی، مسؤول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان می گوید:

برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد.

برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

 

  • طرز پخت ماهیچه به روش برادران کریم
  • عصاره شیرین بیان

    با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده‌ای سیاه‌ رنگ (مایل به قهوه‌ای) به دست می‌آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می‌گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده‌های غذایی است، چون 50 برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

     

    فرآورده های شیرین بیان

    در اروپا آب‌نبات هایی با طعم تند از شیرین بیان تهیه می شود که طرفدار زیادی هم دارد. البته باید گفت که طعم اغلب این گونه تنقلات با روغن تخم انیسون (بادیان رومی) تامین می‌شود و مقدار واقعی شیرین‌بیان در آنها بسیار کم است.

    از چاشنی شیرین بیان در تهیه نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود.

    مردم ایتالیا دوست دارند که شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده کنند، به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند.

    در آشپزی چینی، شیرین بیان مانند چاشنی های دیگر در پخت غذاها استفاده می‌شود و اغلب برای خوش‌طعم کردن سوپ ها به کار می‌رود.

    شیرین بیان در سوریه نیز خواهان زیادی دارد و به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می‌شود. خاصیت شیره ی شیرین بیان

    فرآوری: مریم سجادپور

    بخش تغذیه و سلامت تبیان

    منابع :

    ویکی پدیا

    همشهری آنلاین

    سلامت نیوز

    پارسی طب

     

    اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

     

    مطالب مرتبط :

    ویژه نامه گیاهان دارویی

    نام محصول: شیره شیرین بیان
    کد محصول :
    واحد: ۵۰ گرم
    طبیعت:
    خواص: درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا
    امروزه نیز عصارهٔ شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه به‌شمار می‌رود. این ماده به شکل طبیعی‌اش، در درمان زخمهای دهان و دستگاه گوارشی مفید است. شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) و ملیّن است و می‌توان آن را به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی به کار برد. مهم‌ترین خاصیت شیرین بیان، تأثیر بر دستگاه گوارش است. این گیاه درمان‌کننده ورم و زخم معده و اثنی‌عشر است و بر روی سرطان معده تأثیر مطلوب دارد. همچنین برای درمان سوءهاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.
    طرز استفاده: در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست. استفادهٔ زیاد از شیرین بیان برای طحال نیز مضر است. مصرف بسیار بالای شیرین بیان ممکن است به بروز حالاتی خطرناک نظیر فشارخون و حتی سکتهٔ قلبی منجر شود.


    با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با شیرین بیان و خواص شیرین بیان بیشتر آشنا شوید

    شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا میباشد.

    در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان، به فراوانی می‌روید. برگ‌های شیرین بیان مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل یافته‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.ریشه‌ی این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    مقداری عصاره شیرین بیان را پودر کرده و آن را یا مقداری عسل مخلوط نمایید. این مخلوط را در ظرف قرار داده و درب ظرف را محکم بسته و به مدت 8 ساعت استراحت دهید. با این کار اجازه میدهیم تا تمامی خواص شیرین بیان خودرا با عسل تطبیق دهد. سپس مقداری آب جوشیده شده را به عصاره اضافه کرده و اجازه میدهیم بار دیگر به مدت 8 ساعت در ظرف درب بسته باقی بماند. بعد از مدت زمان معین شده این معجون را از صافی رد کرده و میل نمایید

    کسانی که از بیماری رفلاکس مری به معده رنج میبرند میتوانند مقداری از پودر شیرین بیان را در مقداری آب جوش حل کرده و به مدت 8 ساعت به این معجون استراحت داده. سپس این معجون را از صافی رد کرده و روزانه 2 الی 3 بار قبل از هر وعده غذایی به مدت یک هفته از این معجون مسکن اسفاده نمایید

    شیرین بین به راحتی شما را از شر میخچه رهایی میدهد

    برای درمان میخچه با شیرین بیان فقط کافیست مقدار اندکی شیرین بیان را خورد کرده با مقداری روغن خردل و یه قطره سرکه مخلوط کرده. خمیر بدست آمده را روی موضع قرار داده و به مدت 1 ساعت زمان دهید.

    این کار را روزی 2 الی 3 بار انجام دهید

    شیرین بیان دارای آنتی میکوباکتریال میباشد که به روند بهبودی بیماری سل ریوی کمک شایانی کرده

    برای درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان دمنوش شیرین بیان را تهیه و روزانه 2 الی 3 بار به مدت 5 هفته میل کرده.

    این روند درمان را بعد از مشورت با پزشک خود ادامه داده.

    گليسيريزين موجود در شیرین بیان به سندروم خستگی مزمن کمک کرده

    مصرف روزانه 1 الی 2 بار دمنوش و یا جویدن عصاره شیرین بیان توصیه میشود

    بسیاری از ما بعد از خوردن هر گونه وعده غذایی سوزش معده و یا درد ناگهانی معده را احساس میکنیم. با خوردن و یا جویدن تکه ای از شیرین بیان قبل از وعده غذایی خود میتوانید از سوزش معده جلو گیری کنید.

    بانوانی که در آستانه یائسگی قرار دارند و یا دوران یائسگی خود را سپری میکنند و مدام در حال گر گرفتن میباشند. برای درمان گر گرفتگی میتوانید از شیرین بیان استفاده نمایید

    شما عزیزان میتوانید با دو روش از شر گر گرفتگی دوران یائسگی رهایی یابید

    روش اول: دمنوشی از شیرین بیان تهیه کرده سپس آن را روزی 2 بار میل نمایید

    روش دوم: مقداری پودر شیرین بیان را در آب خنک ریخته و روزی 2 وعده میل نمایید

    خاصیت شیره ی شیرین بیان

    پینه عارضه ناخوشایندیست که ممکن است برای هر کسی به وجود آید. برای درمان پینه با شیرین بیان فقط کافیست پودر شیرین بیان را ( شیرین بیان را با میکسر پودر کنید) با روغن خردل مخلوط و به مدت 20 دقیقه روی موضع قرار داده و باند ببندید.

    این کار را به مدت 2 بار در روز انجام دهید

    برای درمان گرفتگی صدا میتوانید دمنوش شیرین بیان را تهیه کرده ( شیرین بیان را به مدت 20 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید). این کار را روزی 3 الی 4 بار تکرار نمایید.

    با این کار همیشه صدایی صاف و رسا خواهید داشت

    برای درمان زخم معده راهکار اساسی دیگری وجود دارد.

    ابتدا مقداری شیرین بیان را درون یک لیوان آب ولرم قرار داده سپس درب لیوان را با دقت و به خوبی بسته و به مدت یک شب به این معجون استراحت میدهیم. بعد از 24 ساعت سپری شده مقداری برنج شکسته و پخته شده را به این لیوان اضافه کرده. حالا این ترکیب بدست آمده دوای زخم معده شما محسوب میشود. بهتر است این ترکیب را روزی 1 بار و به مدت یک هفته میل نمایید

  • اضرار مغلي قشر الرمان للمهبل
  • افرادی که از فشار خون پایین رنج میبرند میتوانند با نوشیدن روزانه 1 فنجان از دمنوش شیرین بیان فشار خون پایین خود را کنترل کنند

    کسانی که از بیماری سرخک رنج میبرند میتوانند دمنوش شیرین بیان را با مقداری عسل مخلوط و روزانه 1 الی 2 بار از این نوشیدنی استفاده نمایید

    خواص و فواید شیرین بیان برای سلامت پوست

    برای درمان آفت دهان با شیرین بیان 2 راه اساسی وجود دارد

    برای درمان آفت دهان میتوانید عصاره شیرین بیان را روی موضع قرار داده تا برای همیشه از شر آفت های دهانی خلاصی یابید.

    راه دوم چسب های آماده که حاوی عصاره شیرین بیان هستند. شما میتوانید از این چسب ها استفاده کرده و با این بیماری مقابله نمایید.

    جویدن مقداری شیرین بیان میتواند به سفید شدن و از بین بردن جرم و لکه های روی سطح دندان کمک بسیاری کند.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    استفاده از دمنوش شیرین بیان میتواند به کاهش و با استفاده مداوم به ریشه کن کردن خلط گلو کمک بسیاری کند

    شما میتوانید روزانه 2 الی 3 بار از این دمنوش استفاده نمایید.

    مصرف روزانه 3 الی 4 بار از دمنوش و یا عصاره شیرین بیان میتواند به سرعت کاهش وزن شما کمک کرده. قابل ذکر است که ورزشکاران حرفه ای برای سرعت بخشیدن به روند چربی سوزی خود از دمنوش شیرین بیان استفاده میکنند

    روغن فلاونوئید موجود در شیرین بیان به سوزاندن چربی های شکم و کل اندام های زنانه و مردانه کمک بسزایی کرده.

    با مصرف این عصاره معجزه آسا (شیرین بیان) به روند چربی سوزی خود کمک کنید.

    شیرین بیان بیماری hpv را درمان و کرده

    برای درمان این عفونت فقط کافیست تکه ای از عصاره شیرین بیان را پودر و روی ناحیه عفونی از بیماری hpv قرار دهید.

    شیرین بیان باعث سفید و روشن شدن پوست میشود.

    عصاره شیرین بیان گوجه.خیار و چوب صندل را مخلوط سپس روزانه 1 وعده میل کرده.

    استفاده از دمنوش شیرین بیان میتواند به تنظیم کردن میزان قند خون در افرا د دیابتی کمک بسزایی کند.

    شیرین بیان را میتوان با چوب دارچین مخلوط و سپس مقداری آب جوشیده اضافه کرد این عصاره برای افراد دیابتی بسیار مناسب میباشد.

    برای درمان اگزما از دو روش میتوان از شیرین بیان استفاده کرد

    روش اول: دمنوش شیرین بیان را روزی 2 الی 3 بار میل کرده

    روش دوم: پودر عصاره شیرین بیان را با مقداری عسل مخلوط و این معجون بدست آمده را روزی 2 بار به مت 30 ای 40 دقیقه روی موضع ماساژ دهید.

    شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی میباشد که برای در مان روماتیسم مفصلی بسیار موثر است

    شیرین بیان دارای عصاره ی ایزوفلاون است. و به این خاطر به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون کمک بسزایی میکند. مصرف روزانه 1 الی 2 بار دمنوش شیرین بیان میتواند به دردها و گرفتگی های شبانه ناشی از یائسگی کمک کند.

    برای افزایش رشد طولی و ضخامت مو کافیست مخلوط شیر + زعفران + شیرین بیان پودر شده را هفته ای 1 بار به مدت 8 هفته روی سر خود قرار داده و اجازه دهید یک شب تا صبح روی سرتان بماند.

    بعد از 8 هفته شاهد رشد سریع و ضخامت مو خواهید شد.

    برای بهبود بخشیدن به بیماری زونا ابتدا دمنوش شیرین بیان را تهیه کرده سپس و بعد از خنک شدن روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید.

    گليسيريزين موجود در شیرین بیان کموکین در بدن شخص در تحریک میکند و به مهار کردن تکثیر ویروس HIV کمک بسیاری میکند.

    شیرین بیان باعث تحریک هورمون استروژن شده و اختلالات قاعدگی را درمان و بازیابی روند تخمک گذاری را بهبود میبخشد

    روزانه مصرف 2 الی 3 بار دمنوش شیرین بیان توصیه میشود

    مقداری روغن حیوانی را گرم کرده و با مقداری پودر شیرین بیان مخلوط نمایید خمیر بدست آمده را اطراف محل درد در گوش ( قسمت خارجی گوش) قرار داده و سرعت تسکین گوش درد را نظاره کنید.

    مصرف روزانه 2 الی 3 بار دمنوش شیرین بیان میتواند شما رار از این عارضه رهایی دهد.

    31. دمنوش شیرین بیان به رفع سر درد کمک میکند همچنین نوشیدن این دمنوش آرامش بخش است.

    32. نوشیدن این دمنوش به هضم غذا کمک می کند و نفخ شکم را نیز از بین می برد.

    33. دمنوش شیرین بیان ملین و ادرار آور است.

    34. برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید.

    35. برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده و در این قسمت ها بگذارید.

    36. این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

    37. برای خونریزی لثه‌ها روزی 2 بار با جوشانده شیرین‌بیان دهان‌شویه شود و برای تهیه این محلول 20 گرم در200 سی‌سی آب‌ سرد مخلوط‌ کرده بجوشد 15 دقیقه دم‌کرده صاف ‌نموده میل ‌شود.

    38. مصرف 150 میلی گرم در روز، باعث کاهش علائم افسردگی می شود. ریشه شیرین بیان باعث افزایش دوپامین و نوراپینفرین می شود.

    یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان آسیاب شده را در یک قوری بریزید و آب با دمای 80 درجه را به آن اضافه کرده و اجازه دهید که به مدت 10 دقیقه دم بکشد. این دمنوش شیرین است

    استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواهید از شیرین بیان برای برطرف كردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده كنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید

    طبق تحقیقات علمی جدیدی که توسط دانشمندان اروپایی انجام و نتایج آن در مجله ی پزشکی لانست و هم چنین در نشریه ی اتحادیه ی پزشکان آمریکا منتشر شده است، مصرف عصاره ی غلیظ گلیسیرتینیک اسید که از شیرین بیان استخراج شده باشد و در عین حال که برای درمان اولسر های جهاز هاضمه در جانوران و انسان موثر است. ولی متاسفانه در اغلب موارد ایجاد ورم مفصل مچ پا که علامت کلاسیک جمع شدن آب است می نماید که عارضه بالقوه ی جدی و ناراحتی است.

    به علاوه منجر به افزایش فشار خون می شود که مخصوصا برای زنان باردار و مادران شیرده و اشخاص مبتلا به بیماری قند و گلوکومای چشم و بیماری های قلبی خطرناک است.

    تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

    مرضیه ملایری

    خانه / سلامتی / خواص میوه ها و گیاهان دارویی / خواص و فواید شیرین بیان برای معده و راه های درمان انواع بیماری معده

    خواص میوه ها و گیاهان دارویی

    ارسال دیدگاه

    شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست. در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

    ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

    استفاده از خواص شیرین بیان در طب سنتی، به 1200 سال قبل برمی‌گردد و از ریشه این گیاه در اروپا و آسیای شرقی از زمانهای گذشته مورد استفاده بوده است. گیاه شیرین بیان در ایران در بیشتر مناطق شمال و مرکز یافت می‌شود.
    شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد. این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    گیاه شیرین بیان، خواص شیرین بیان برای معده، مضرات شیرین بیان، عرق شیرین بیان برای معده، نحوه مصرف شیرین بیان

    از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

    مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

    خواص شیرین بیان برای ورم معده

    بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

    تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور 10 گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت 40 روز مصرف کنید.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

    نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

    سایر فرآورده‌های شیرین بیان

    در اروپا آب نبات‌هایی با طعم تند از شیرین بیان تهیه می‌شود که طرفدار زیادی هم دارد. از دیگر فراورده‌های این گیاه، چاشنی شیرین بیان است که از آن در تهیه نوشیدنی‌های غیر الکلی استفاده می‌شود و این ماده عنصر اصلی نوشابه غیر الکلی بسیار معروف مصری موسوم به عرق سوساست.

    در برخی مناطق دنیا مانند ایتالیا، شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده میکنند، به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند و در کشور سوریه به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می شود.

    در آشپزی چینی شیرین بیان همچون چاشنی در پخت غذاهای مطبوع استفاده میشود و اغلب برای خوش طعم کردن سوپها و غذاهایی که در سوس سویا جوشانده می شود، به کار می‌رود.

    لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

    مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

    درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

    در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.
    این متخصص طب سنتی در مورد خواص شیرین بیان گفت: مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین موارد مصرف شیرین‌‌بیان برای رفع مشکلات معده مانند بدهضمی‌های معده، التهابات معده، درد معده و ترش کردن است که تاثیر بسیاری دارد.
    وی عنوان کرد: شیرین بیان در درمان سرفه و به عنوان نرم‌کننده سینه و حلق هم کاربردهای موثری دارد.
    عباسیان گفت: مهم‌ترین قسمت شیرین‌بیان ریشه آن است که هم می‌توان آن را جوشاند و هم ریشه آن را پودر کرد و پودر آن را جوشاند که هنگام جوشیدن ماده سیاه رنگی از آن خارج می‌شود و به عنوان شربت شیرین بیان عرضه می‌شود.
    وی اظهارداشت: نوع دیگری از شربت‌های شیرین‌بیان را نیز با حرارت زیاد تبدیل به رب شیرین‌بیان می کنند که همان خواص مثبت را بر روی معده و درمان سرفه دارد اما به دلیل غلظت زیاد نباید به مقدار فراوان مصرف شود.
    این متخصص طب سنتی گفت: گاهی تمام مایع شیرین‌بیان را از آن گرفته و به عنوان عصاره خشک آن به‌فروش می‌رسانند‌ که به شکل سنگی و بسیار محکم است که در این حالت ماندگاری آن بیشتر است.
    وی بیان کرد: از عصاره شیرین‌بیان برای رفع مشکل گوشه کردن ناخن و دفع عفونت آن می‌توان استفاده کرد، همچنین شیرین‌بیان در برطرف کردن عفونت ادراری، زخم‌های کلیه و مثانه و درمان تب‌های طولانی مدت هم می‌توان استفاده کرد.
    این متخصص طب سنتی اظهار داشت: در افرادی مبتلا هپاتیت‌های مزمن و امراض ناشی از اهتباس صفرا، سیروز کبدی، نارسایی‌های شدید کلیوی، دیابت شیرین، آریتمی‌های قلبی، پرفشاری خون انقباضات و اختلالات عصبی و عضلانی و نیز زنان باردار و شیرده نباید این گیاه را مصرف کنند.
    وی تاکید کرد: مصرف دخانیات به همراه شیرین‌بیان سبب ایجاد مسمومیت می‌شود و اینکه برخی کارخانه‌های دخانیات از شیرین‌بیان به عنوان طعم‌دهنده و خوش‌بو کننده استفاده می‌کنند، کار خطرناکی است.

     

    خواص پودر شیرین بیان برای معده

     

    خاصیت شیره ی شیرین بیان

    گونه اسپانیایی «G. typical» که میوه آن صاف و بدون کرک است و ریزومهای قهوه ای به قطر ۶ تا ۱۸ میلیمتر دارد.

    گونه روسی «G. glandulifera» که برگهای آن چسبناک است و ریشه های متعدد به ضخامت ۵ سامتیمتر دارد. پوست ریشه آن فلس دار و قهوه ای رنگ است و شیرینی ملایم دارد.

    گونه ترکی «G. pallida» که ضخامت ریشه آن حدود ۸ سانتیمتر است.

    گونه ایرانی «G. violacca» که ریشه های آن نیز نسبتاً ضخیم است.

    عرق و شربت شیرین بیان طب سنتی درمان سرطان معده درمان زخم معده خواص شیرین بیان

    شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر مورد کشت قرار می گیرد. برگ های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته است که به سبب ترشح شیره، چسبنده اند. گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه اش شامل ۵ تا ۶ دانه مایل به قهوه ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

    قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه های زیرزمینی و ریشه های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم ترین ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود، ترکیب موجود در ریشه های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می یابد.

    عرق و شربت شیرین بیان طب سنتی درمان سرطان معده درمان زخم معده خواص شیرین بیان

    خواص شیرین بیان برای زخم معده

  • مدل عکس بچه گانه پسرانه
  • قسمت مورد استفاده : ریشه

    ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

    آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

    زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

    عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

    تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

    سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است.

     

     

    ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

     

    با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

    برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

     

    شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.
    حاجی سید جوادی خاطر نشان کرد : دو عصاره از شیرین بیان به دست می‌آید که زخم‌ها را التیام یا بهبود می‌بخشد و به عنوان گیاهی که مرهم طبیعی برای معده، گلو و سایر غشاهای مخاطی است.
    وی گفت : همچنین ماده موثر در شیرین بیان باعث فعالیت ضد تورم مفاصل و ضد التیام در بدن انسان می‌شود.
    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی اظهار داشت : شیرین بیان دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی است که از بروز ضایعات تصلب شرایین ممانعت می‌کند و اثرات ضد میکروبی قوی نیز دارد.
    حاجی سید جوادی افزود : از زمان‌های قدیم از شیرین بیان برای درمان انواع سرفه در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود و در حال حاضر هم در شربت‌های ضد سرفه ترکیبات شیرین بیان وجود دارد.
    به گفته وی از این گیاه به عنوان یک داروی مسکن در پوست و در درمان تورم مفاصل و روماتیسم می‌توان استفاده کرد.
    حاجی سید جوادی افزود: این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

    انواع بیماری خاصیت خواص درد معده درمان راه زخم شیرین شیرین بیان فواید معده

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    شیره شیرین بیان

    13,000 تومان

    در انبار موجود نمی باشد

    شیره یا عصاره شیرین بیان (ریشمک)

    این محصول در بسته بندی 200 گرمی به فروش میرسد

    خاصیت شیره ی شیرین بیان

     

    شیره شیرین بیان از جوشاندن ریشه های گیاه شیرین بیان به دست میاید و طعمی تلخ و شیرین! دارد.

    از نظر کاربرد تفاوت چندانی میان مصرف شیره و ریشه  وجود ندارد و هر دو محصول دارای یک کاربرد میباشند.

    ترکیبات موجود در ریشه و بالطبع ریشه شیرین بیان برای پیشگیری و مقابله با پوسیدگی دندان مفید است. همچنین این گیاه خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی دارد و برای درمان بسیاری از عفونتها از این گیاه استفاده میشود.

    درمان زخم معده و کاهش ریسک ابتلا به سرطان معده یکی از مهمترین اثرات این گیاه است

    همچنین عصاره شیرین بیان با توجه به خاصیت ضد میکروبی خود، گزینه ای فوق العاده برای درمانهلیکوباکتر پیلوری (HP) است

    ای محصول ضد یبوست، ضد نفخ، ضد سوء هاضمه و ضد ورم معده است

    دمکرده ریشه، پودر یا شیره آن ضد ترش کردن و سوزش معده است

    یکی از محصولات شناخته شده ضد آسم و تنگی نفس در سراسر جهان میباشد

    ذکر این نکته ضروریست که کاربردهای بسیار متنوع دیگری نیز برای عصاره شیرین بیان وجود دارد که با توجه به اینکه کاربردهای مورد بحث متداول نمیباشند از ذکر آنها خودداری شده است.

    مصرف شیرین بیان و عصاره آن در برخی افراد میتواند باعث عوارضی از قبیل احساس خستگی، قاعدگی نامنظم و تورم (ادم) گردد

    همچنین افراد مبتلا به ناراحتیهای کلیوی، دارای پرفشاری خون، بیماران قلبی و افراد دارای مشکلات حاد کبدی باید از مصرف شیره شیرین بیان و سایر فرآورده های شیرین بیان خودداری کنند.

    نقد بررسی یافت نشد…

    امتیاز شماامتیاز …عالیخوبمعمولیبد نیستضعیف

    امتیاز شما

    با خدمـات فــروشگاه برگ سبز ، در روزهای غیر تعطیل از ساعت 9 الی 21 هـــمراه ما باشید :

    021 46 81 2202 | 0912 30 22 756

    فروشگاه برگ سبز با دارا بودن سابقه 15 ساله در امر فروش فرآورده‌های گیاهی، گیاهان دارویی و اقلام سلامت محور در شهرقدس، با گذشت زمان و باز شدن راههای ارتباطی جدید و ظهور فناوری های نوین در زندگی امروزی و به خصوص به وجود آمدن عرصه‌های جدید تجارت، تلاش نمود تا با ایجاد بسترهای مناسب، زمینه را جهت فعالیت در فضای مجازی هموار سازد.

    فروشگاه برگ سبز اعتماد شما را سرمایه اصلی خود می دادند زیرا اعتماد جزء اصول اولیه یک تجارت موفق می باشد و به همین منظور همیشه تلاش کرده‌ایم تا با اطلاع رسانی دقیق و آگاهی بخشی در زمینه گیاهان و فرآورده های گیاهی، امکان خریدی آگاهانه را برای شما عزیزان ایجاد کنیم زیرا بر این باوریم که خریدی که از روی علم و اطلاع کافی باشد باعث جلب رضایت خریداران خواهد شد.

    شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست

    به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

    شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد.

    این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    خواص شیرین بیان برای معده

    از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

    مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

    خواص عرق شیرین بیان برای معده

    بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

    تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور ۱۰ گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت ۴۰ روز مصرف کنید.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

    نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

    مضرات شیرین بیان

    لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

    مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

    درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

    در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.

    کاربردهای درمانی شیرین بیان برای معده

    ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

    آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

    زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

    عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

    تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

    سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است. نحوه ی مصرف شیرین بیان برای معده: ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم. تهیه دم کرده شیرین بیان برای معده برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    عصاره شیرین بیان با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

    برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

    شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.

    این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

    انتهای پیام/*

    دیدگاهها بسته است.

    امانت داری و اخلاق مداری/ استفاده از اخبار با ذکر منبع تهران نیوز مجاز می باشد.

    شیرین‌ بیان یا مهک، گیاهی خودرو از تیره باقلاییان است که دارای برگ‌ های مرکب بوده، گل هایی به رنگ آبی، ارغوانی و زرد دارد، میوه‌ ی آن شامل 5 تا 6 دانه قهوه ای رنگ است و ریشه و ساقه زیر زمینی آن که به رنگ قهوه ای یا سیاه می باشد، مصرف دارویی دارد.

    ریشه شیرین بیان به خاطر خواص دارویی برای درمان بیماری های معده و روده به شهرت رسیده و فواید فراوانی نیز برای پوست صورت و موهای سر دارد. همچنین دمنوش شیرین بیان به لاغری و کاهش وزن، کاهش دردهای قاعدگی زنان و درمان ناباروری مردان کمک به سزایی می کند.

    در ادامه همراه ما باشید تا با فواید گیاه شیرین بیان و مقدار مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

    توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

    مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شود.

    ماسک روشن کننده پوست با شیرین بیان

    یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه ترکیب کنید و بر روی صورت خود بمالید، بگذارید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد، برای درمان خارش و قرمزی ناشی از اگزما و پسوریازیس مفید می باشد.

    ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

    فلاونوئیدها و فیتو استروژن ها موجود در شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن، به درمان شوره سر کمک می کنند.

    ماسک مو شیرین بیان

    مقداری حنا را در یک لیوان دمنوش شیرین بیان بریزید و بر روی پوست سر بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس بشویید.

    گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان، باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و به دلیل خواص ضد ااتهابی که دارد، اثرات استرس اکسیداتیو بر روی کبد را کاهش می دهد.

    مطالعات نشان داده که مصرف ریشه شیرین بیان می تواند به درمان کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

    تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان، باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

    در طب سنتی از ریشه شیرین بیان بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود؛ ریشه شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین و همچنین خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان زخم معده، سوزش سر دل و مسمومیت غذایی محسوب می شود.

    شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

    شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین موجود در آن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

    همچنین شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و با پاک سازی سیستم تنفسی به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند.

    برای درمان گلو درد و سرفه، بهتر است دمنوش شیرین بیان را یک تکه چوب دارچین و یک بند انگشت زنجبیل تازه تهیه کنید.

    ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی بوده و یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود محسوب می شود.

    علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

    مطالعات نشان داده که گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان با کاهش سطح تستوسترون در بدن زنان، به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، کمک می کند.

    مطالعات در ایتالیا نشان داده که ریشه شیرین بیان با افزایش سطح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش تعداد اسپرم در مردان به درمان اختلالات نعوظ و ناباروری در مردان کمک می کند.

    شیرین بیان با اثر بر روی غدد فوق کلیه، باعث تنظیم سطح کورتیزول در بدن شده و به این ترتیب استرس و اضطراب را درمان می کند.

    در طب سنتی چینی از شیرین بیان برای درمان انواع سرطان، استفاده می شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده که ریشه شیرین بیان می تواند به درمان سرطان سینه و سرطان پروستات کمک کند.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

    می توان دمنوش شیرین بیان را به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده کرد.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد و تورم ناشی از روماتیسم می باشد.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    گلابریدین یک فلاونوئید موجود در شیرین بیان است که از آسیب های اکسیداتیو در مغز جلوگیری کرده و با بهبود حافظه و عملکرد های شناختی، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

    شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد، باعث توقف مرگ سلول های نورونی شده و خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می دهد.

    زیاده روی در مصرف شیرین بیان، با کاهش سطح پتاسیم خون و افزایش کورتیزول در بدن، باعث افزایش فشار خون بالا شده و ضربان قلب را افزایش می دهد.

    متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف شیرین بیان، اجتناب کنند چون می تواند باعث افزایش فشار خون شود و همچنین ممکن است خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش دهد.

    علاوه بر این چون شیرین بیان سطح کورتیزول خون را افزایش می دهد، می تواندباعث انقباضات رحمی شده و باعث زایمان زودرس شود.

    توصیه می شود که کودکان زیر 10 سال به هیچ وجه نباید از شیرین بیان استفاده کنند چون ممکن است باعث افزایش فشار خون در آن ها شود.

    ریشه شیرین باعث کاهش سطح پتاسیم در بدن یا هیپوکالمی شده که می تواند ضعف عضلانی را در پی داشته باشد.

    مصرف ریشه شیرین بیان می تواند باعث تشدید بیماری های کلیوی شد.

    طبیعت شیرین بیان معتدل است. شیرین بیان حاوی مقادیر بالای کلسیم، کولین، آهن، منیزیم، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، سلنیوم، سیلیکون، تیامین، ویتامین E، روی، فلاونوئید ها، گلوکز، ساکارز، آسپارژین و گلیسیرریزین می باشد.

    شیرین بیان، بومی اروپا و آسیاست و در بیشتر مناطق ایران به ویژه در شهرستان خاتم مروست، آذربایجان و شهرستان اقلیدبه فراوانی یافت می شود.

  • چگونه از صفحه کامپیوتر ویندوز 7 عکس بگیریم
  • امروزه از ریشه شیرین بیان بیشتر به عنوان شیرین کننده، برای تهیه آب نبات استفاده می شود.

    گونه اسپانیایی : میوه آن صاف و بدون کرک است و قطر ریشه ی آن به 6 تا 18 میلی‌ متر می رسد.

    گونه روسی : برگ‌ های آن چسبناک است، ریشه‌ های زیادی به قطر 5 سانتیمتر دارد که قهوه ای رنگ هستند و شیرینی ملایمی دارند.

    گونه ترکی : ضخامت ریشه این گونه از شیرین بیان، حدود 8 سانتیمتر است.

    گونه ایرانی : ریشه های ضخیم تری نسبت به گونه های دیگر دارد.

    توصیه می شود که عصاره شیرین بیان را حداکثر تا 30 میلی گرم / میلی لیتر در روز استفاده کنید.

    سازمان بهداشت جهانی، دوز توصیه شده برای پودر ریشه شیرین بیان را حداکثر تا 75 میلی گرم در روز توصیه کرده است.

    پودر شیرین بیان بیشتر برای درمان اگزما و آکنه استفاده می شود.

    توصیه می شود که چای و دمنوش شیرین بیان را فقط به اندازه ی 1 فنجان در روز مصرف کنید. چای و دمنوش شیرین بیان بیشتر برای درمان زخم معده، سرماخوردگی و سرفه و استرس استفاده می شود.

    ریشه های خشک شیرین بیان را تمیز بشویید. در یک قوری به ازای هر فنجان آب جوش یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان بریزید و بگذارید با حرارت پایین به مدت 3 دقیقه خوب بجوشد، از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.خاصیت شیره ی شیرین بیان

    دمنوش شیرین بیان آماده است در فنجان بریزید و بنوشید.

    در ادامه بخوانید : خواص دمنوش گل گاوزبان

    منابع : healthline – draxe – selfhacked – naturalfoodseries – stylecraze

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    check-circleکیفیت

    lockامنیت

    bell پشتیبانی

    7,000تومان

    شیره ی شیرین بیان اعلا

    خاصیت شیره ی شیرین بیان

    وزن خالص 65 گرم

    درمان زخم معده

    کمک به بهبود سرطان معده

    خلط آور

    درمان نقرس

    کمک به بهبود رماتیسم

     

    شیره ی شیرین بیان  درمان ورم و زخم معده است.

    نحوه مصرف شیرین بیان برای معده، به صورت جوشانده و یا استفاده از عرق این گیاه است. استفاده از خواص شیرین بیان در طب سنتی، به 1200 سال قبل برمی‌گردد .

    و ریشه این گیاه در اروپا و آسیای شرقی از زمانهای گذشته مورد استفاده بوده است.

    گیاه شیرین بیان در ایران در بیشتر مناطق شمال و مرکز یافت می‌شود.

    طبیعت شیرین بیان گرم و تر میباشد.

    برخی خواص دارویی این گیاه ویژگی تسکین دهندگی و خلط آوری،.

    درمان گرفتگی عضلات، روماتیسم، آسم، عفونت‌های قفسه سینه.

    ، هپاتیت، بیماری‌های پوستی و تنفسی، تب، سرفه، نقرس، زخمهای دهان و گلو و خواص شیرین بیان برای معده است. .

    شیرین بیان برای رفع مشکلات و ناراحتی‌های معده بهترین و موثرترین دارو میباشد،.

    درمان ورم معده، زخم معده، از بین بردن نفخ شکم،.

    سکسکه، رفع التهابات معده و اثنی عشر از خواص این گیاه برای دستگاه گوارش است.

    همچنین از گیاه شیرین بیان نه تنها در صنایع داروسازی، بلکه در صنایع شیرینی و شکلات‌سازی نیز استفاده میشود.

    از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان. استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند.

    به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» .

    در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است،

    همچنین مطالعات نشان داده است شیرین بیان دارای خواص ضدهلیکوباکترپیلوری است.

    که این یافته نیز موید مفید بودن این گیاه برای کمک به درمان ناراحتی‌های گوارشی و رفع اسپاسم‌ها دستگاه گوارش است.

    مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده و در اروپا و آمریکا استفاده می شود،خاصیت شیره ی شیرین بیان

    مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است .

    که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد.

    ، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند .

    و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد.

    همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد.

    به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است.

    و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود.

    بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند،

    زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

  • شماره تلفن اطلاعات بیمارستان نیکان تهران
  • بخش مورد استفاده دارویی گیاه شیرین بیان ریشه و ریزوم آن است.

    عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید .

    که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، .

    این ماده به دو صورت جامد و شیره برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد.

    از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود.

    از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است،

    چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

    تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید .

    و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.خاصیت شیره ی شیرین بیان

     

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    به این منظور 10 گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت 40 روز مصرف کنید.

    به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده،.

    یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کنید.

    و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

    : به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود،.

    مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، .

    روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

    در اروپا آب نبات‌هایی با طعم تند از شیره ی شیرین بیان شیرین بیان تهیه می‌شود که طرفدار زیادی هم دارد.

    از دیگر فراورده‌های این گیاه، چاشنی شیرین بیان است. که از آن در تهیه نوشیدنی‌های غیر الکلی استفاده می‌شود .

    و این ماده عنصر اصلی نوشابه غیر الکلی بسیار معروف مصری موسوم به عرق سوساست. در برخی مناطق دنیا مانند ایتالیا، شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده میکنند،

    به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند .

    و در کشور سوریه شیره ی شیرین بیان به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می شود. در آشپزی چینی شیرین بیان همچون چاشنی در پخت غذاهای مطبوع استفاده میشود .

    و اغلب برای خوش طعم کردن سوپها و غذاهایی که در سوس سویا جوشانده می شود، به کار می‌رود.

    لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است .

    و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید .

    بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    برای ثبت نقد و بررسی وارد حساب کاربری خود شوید.

    20,000تومانافزودن به سبد خرید

    دارچین پودر درجه 1 بسته 200 گرمی

    درمان دیابت

    ضد آلزلیمر

    چربی سوز

    کاهش وزن

    ضدویروس

    رنگ موی طبیعی

    خوش طعم وخوش عطر کننده خوراک

     

    20,000تومانافزودن به سبد خرید

    20,000تومانافزودن به سبد خرید

    وزن خالص 50 گرم

    قاعده آور

    درمان نقرس

    درمان عادت ماهیانه دردناک

    وزن 50 گرم

     

    20,000تومانافزودن به سبد خرید

    15,000تومانافزودن به سبد خرید

    شکرتیغال خالص بهترین کیفیت

    درمان خشونت سینه

    خلط آور

    باز کننده صدا

    مفید برای تار های صوتی

    وزن 30 گرم

     

    15,000تومانافزودن به سبد خرید

    15,000تومانافزودن به سبد خرید

    نام محصول:عرق اسطوخودوس یک و نیم لیتری

    طبیعت: گرم

    خواص: آرامبخش، باکتری کش، ادرار آور، رفع دلپیچه،

    میگرن و سردرد، برطرف کننده عفونت های دستگاه تنفسی .

    و دردهای روماتیسمی، موثر در حساسیت های فصلی

    طرز استفاده: روزی سه مرتبه هر وعده نصف استکان میل شود.

    15,000تومانافزودن به سبد خرید

    85,000تومانافزودن به سبد خرید

    جنسینگ قرمز اعلا

    محصول کره

    وزن خالص 50 گرم

    تقویت نیروی جسمی

    تقویت نیروی جنسی آقایان

    درمان ریزش مو

    اسپرم ساز

    85,000تومانافزودن به سبد خرید

    7,000تومانافزودن به سبد خرید

    پودر شیرین بیان

    وزن خالص 100 گرم

    درمان زخم معده

    کمک به بهبود سرطان معده

    خلط آور

    درمان نقرس

    کمک به بهبود رماتیسم

     

    7,000تومانافزودن به سبد خرید

    عطاری زعفرانچی تبریز قدیمی ترین تهیه کننده گیاهان دارویی عطاری زعفرانچی تبریز ، برای شما کلی پیشنهاد عالی در‌مورد ارتقای سلامت و بهبود وضعیت بیماری با استفاده از داروهای گیاهی دارد. داروهای گیاهیِ برآمده از طبیعت و تایید شده توسط علم روز دنیا که نسبت به داروهای شیمیایی تقریبا عارضه ای ندارد. سعی ما هم در این سایت رساندن پیام او به شما و تسهیل تهیه این دارو های گیاهی برای شماست.

     

    آدرس : تبریز ، خیابان بهار ، ایستگاه حمام ، جنب کوچه میرستار پلاک299

    طراحی و بهینه شده توسط سایمان سیستم

    خاصیت شیره ی شیرین بیان
    خاصیت شیره ی شیرین بیان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *