گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

دوره مقدماتی php
گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق
گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

شماره ۱۰۹۳

دکتر مهدی نوری .F.R.C.P

 ۳‌سال پیش هنگامی‌که کتاب گیاهان دارویی را منتشر‌کردم‌، شادروان «دکتر فرخ سیف‌بهزاد» از سر لطف  آن را در نشریه‌ی پزشکی امروز معرفی‌کردند و پیشنهاد‌ فرمودند که در اولین‌فرصت مقاله‌ای در‌باره‌ی گیاه مریم‌گلی تهیه نمایم. به ایشان گفتم اگر اجازه دهند  موضوع گیاه مریم‌گلی را پس‌از نوشتن مقاله‌هایی در باره‌ی دیگر گیاهان دارویی ارائه نمایم‌.

اینک این گیاه دارویی را با گرامی‌داشت نام و یاد  شادروان «‌دکتر‌بهزاد‌»، به خوانندگان نکته‌سنج معرفی‌می‌کنم‌.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

مریم‌گلی یکی‌از گیاهان دارویی است که می‌تواند ترشح عرق بدن را مهار نماید‌. با استفاده از خاصیت دارویی عصاره‌ی این گیاه، فرآورده‌های دارویی تهیه و عرضه شده‌است‌.

دوره مقدماتی php

در یکی‌از کارخانه‌های داروسازی ایران نیز از عصاره‌ی خشک سر‌شاخه‌های جوان مریم‌گلی قرص‌هایی تولید‌ شده‌است که به‌عنوان کم‌کننده‌ی ترشح عرق به‌طور اعم و نیز کاهنده‌ی تعریق دوره‌ی یائسگی زنان به‌طور اخص تجویز‌می‌شود. در هر‌قرص‌ از این دارو ۱۰۰‌میلی‌گرم از عصاره‌ی گیاه وجود دارد‌. سازنده‌ی دارو  مواد مؤثره‌ی سر‌شاخه‌های جوان و برگ  گیاه مریم‌گلی را ۳تا۸ درصد تانن‌های گروه کاتشین (سالویاتانن)، اسیدهای فنولیک (رزمارینیک، کافییک‌، کلروژنیک‌ و…)‌، فلاونوئیدها (اپی‌ژنین و لوتیولین‌) و اسانس‌های فرار (سینیول و‌….)، هومولن‌، کامفن‌، لیمونن و‌…‌، ذکرکرده است‌. در برگ‌های مریم‌گلی اسانس‌، ساپونین و یک ماده‌ی تلخ به‌نام پیکروسالوین (Picrosalvin‌)، سینیول و دی‌ترپن، فلاو نوئید، اسیدهای فنو لیک و مواد دیگر وجود دارد که برای بهبود بسیاری‌از‌ناخوشی‌ها مفید می‌باشند. اسانس برگ‌های مریم‌گلی که به‌رنگ زرد کمرنگ یا مایل به سبز  است، بین ۱‌تا‌۳‌درصد متغییر می‌باشند. از اسانس مریم‌گلی در صنایع  غذایی‌، عطرسازی و آرایشی نیز استفاده می‌شود.

مریم‌گلی را در زبان‌فارسی به‌نام مریمی و مریم چمنی نیز می‌شناسند و برای آن خواص شفابخش گیاهان تیره‌ی لبدیسان (‌مانند نعناع‌، آویشن و بادرنجبویه) را قائلند‌.

نام‌علمی‌مریم‌گلیSalvia officinalis-L و نام انگلیسی آن Commmon Sage است‌. نام لاتین این گیاه معنای شفادهنده دارد و از گذشته‌ی دور برای حفظ سلامت بدن از آن استفاده شده‌است‌. مریمی‌، گیاهی است علفی و چندساله که به خانواده‌ی نعناعیان تعلق دارد‌. مریم‌گلی ساقه‌ای پوشیده از کرک و چهارگوش دارد و بلندی آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می‌رسد‌. برگهای این گیاه متقابل‌، بلند و نیزه‌ای شکل و کرک‌دار با رنگ مایل به سبز می‌باشند. برگ‌های پایین ساقه، دراز و بیضی‌شکل با دم‌برگ بلند هستند  و برگهای قسمت فوقانی ساقه، بدون دم‌برگ یا با دم‌برگ کوتاهی مشاهده می‌شوند‌. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرک‌های ظریف می‌باشد‌. ریشه، راست و دارای انشعابات فراوان ساقه است. گلهای این گیاه رنگ آبی روشن‌، صورتی یا سفید متمایل به بنفش دارند و به‌صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. برگ خشک مریم‌گلی معطر و طعم آن تند و کمی تلخ است.

مریم‌گلی بومی منطقه‌‌ی مدیترانه است و به‌عنوان گیاه زینتی نیز پرورش‌داده می‌شود‌. برگ‌های تازه و یا خشک‌شده‌ی مریم‌گلی را برای درمان استفاده می‌کنند و در شکل زیر برگ و گل مریم‌گلی مشاهده می‌گردد.

دیسقوریدس(‌Dioscorides‌) پزشک معروف یونانی، در کتابش مریم‌گلی را برای درمان بیماری‌های متعدد مفید دانسته و نوشته است  که این گیاه در درمان خونروی‌ها، سنگ‌کلیه‌، تب و بی‌نظمی‌های قاعدگی مفید است‌. دیسقوریدس، در‌حدود سال‌۳۰‌میلادى در بخشی‌از یونان متولد‌شد و سال‌های متمادی به شناسایى و آزمایش گیاهان و مواد دارویى مختلف پرداخت و نتایج بررسی‌های خود رابه‌صورت‌کتابی‌با‌نام Medica Materia  (بنیاد پزشکی) مشتمل بر ۷ گفتار تدوین کرد.

به نوشته‌ی مترجم کتاب دیسقوریدوس،در ‌این کتاب حدود یک‌هزار موضوع اصلی مشتمل‌بر گیاهان دارویی، خوراکی و سمی، فرآورده‌های خوراکی و دارویی جانوری، کانی‌ها، پیامدهای گزش و نیش‌زدگی جانوران گوناگون، سم‌شناسی، علل، نشانه‌ها و درمان آنها و همچنین انواع مسمومیت‌ها معرفی و درباره‌ی هر‌موضوع توضیحات کافی داده شده‌است.

بنابراین مریم‌گلی از گذشته‌ی دور در مجموعه‌ی گیاهان طبی یونانی‌ها و رومی‌ها قرار‌داشته و در آن زمان به‌عنوان داروی مؤثر برای معالجه‌ی عوارض ناشی‌از نیش حشرات و نیز داروی تقویت‌کننده‌ی بدن و روح انسان و افزایش طول‌عمر به‌کار می‌رفته است. از قرن نهم میلادی این گیاه به اروپا برده‌شد و در برخی‌از کشورهای اروپایی برای مدت‌ها به‌عنوان یک دمنوش مورد استفاده‌ی عموم قرار‌گرفت‌. پس‌از آن مریم‌گلی به چین وارد شد و به‌طور همه‌جانبه‌ای کاربرد پیدا‌کرد؛ به‌طوری‌که در قرن هفدهم میلادی  چینی‌ها در‌مقابل دریافت هر‌کیلو از برگ‌های خشک‌شده‌ی‌مریم‌گلی 3‌تا4‌کیلوگرم چای چینی می‌دادند. در‌حال‌حاضر از مریم‌گلی و اسانس آن برای معطر‌کردن و خوشبوکردن خوراکی‌ها‌، به‌ویژه گوشت‌های کنسروشده و انواع سوسیس و کالباس استفاده می‌شود و در صنایع عطرسازی نیز کاربرد دارد‌.

پزشکان سنتی ایران مریم‌گلی را به‌عنوان تب‌بر و تقویت‌کننده‌ی معده و ادرار‌آور تجویز‌می‌کردند و طبیعت آن را گرم و خشک می‌دانستند‌. از مریم‌گلی برای درمان نقرس‌، رماتیسم و کم‌کاری کلیه نیز بهره‌می‌گرفتند‌. به‌علاوه این گیاه را در استعمال خارجی نیز برای التیام زخم‌ها و خراش‌های پوستی (‌آزمایش‌های متعدد خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌ویروسی و ضدقارچی گیاه را نشان داده است)  به‌کار می‌بردند‌. از دم‌کرده‌ی برگ و سرشاخه‌های مریم‌گلی برای قطع جریان شیر در مادران شیرده‌ که شیر‌دادن را متوقف‌کرده‌ بودند، استفاده می‌شد‌. به‌طور‌کلی دم‌کرده‌ی مریم‌گلی را برای کمک به هضم غذا‌، تشنج، ضعف اعصاب، کم‌کردن مقدار قند‌خون و نیز قاعده‌آور  به‌کار می‌بردند و عوارض یائسگی را با آن کاهش‌می‌دادند. البته  تأثیر مریم‌گلی در دیابت نوع2 مورد بررسی قرار‌گرفته  و در گذشته نیز  جوشانده‌ی آن‌را  برای این منظور تجویز‌می‌کردند.

دم‌کرده‌ی ۰/۵ تا۱گرم مریم‌گلی در ۱فنجان آب‌جوش به‌مدت ۱۰‌دقیقه و نوشیدن ۳فنجان از این دم‌کرده در روز، به هضم غذا کمک‌می‌کند و اگر پیش‌از خواب ۲‌فنجان از این دم‌کرده نوشیده شود از میزان تعریق می‌کاهد‌. دم‌کرده‌ی مخلوط مریم‌گلی و زیزفون نیز برای کاهش عرق شبانه توصیه شده‌است‌. باتوجه به این‌که مریم‌گلی خاصیت ضدباکتریایی و ضد‌ویروسی نشان‌می‌دهد، می‌توان دم‌کرده یا جوشانده‌ی ۲‌گرم مریم‌گلی در ۱۰۰‌گرم آب را برای بهبود عفونت‌های دهان غرغره کرده و نیز زخم‌های پوستی را با آن شستشو داد.

به‌طور‌خلاصه مریم‌گلی خاصیت مهار‌کننده‌ی ترشح عرق دارد‌، کبد را تقویت می‌کند‌، ضد‌عفونی کننده است و آثار ضد‌باکتریایی دارد‌، در تنظیم قاعدگی زنان و بهبود عوارض یائسگی مؤثر است و ترشح شیر را کاهش‌می‌دهد‌. خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد‌، در بیماری آلزایمر و نیز سرطان مفید است و از مقدار قند‌خون می‌کاهد.

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

دربارۀ ما

نشریه پزشکی امروز اگرچه به هیچ نهاد ، سازمان ، ارگان … وابسته نیست ولی وابسته محبت خوانندگان و همکاران گرانقدری است که از گذشته های دور تاکنون دست دراز شده نشریه را به گرمی فشرده اند و زیر بار منت آنان است.

شبکه های اجتماعی

تماس با ما

تلفن تماس : 02188371001

فکس : 02188371004

ایمیل : pezeshkyemroozweekly@gmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به نشریۀ پزشکی امروز می باشد.

طراحی سایت
توسط ایده آل پردازش دایا

گیاهان از زمان های قدیم به خاطر تنوع مواد مغذی خود و نیز ارزش داروییشان ارزش یافته اند. اکثر آن ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. مریم گلی یک گیاه است که از زمان باستان شناخته شده است و همچنین یک گیاه همیشه سبز دائمی که متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است. این شهر بومی مدیترانه و جنوب شرقی اروپا است و نام علمی آن برگرفته از کلمه لاتین “سالور” است که به معنای “نجات دادن” می باشد.

مریم گلی کلاری:

این گیاه با برگ های معطر قوی مشخص می شود و عمدتاً در محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود.

مریم گلی 3 جزئی:

این یک بوته چند ساله با برگ های چند قسمتی است و بومی کشورهای مدیترانه ای است و اغلب برای درست کردن چای به کار می رود.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

مریم گلی آناناسی:

برگ های تازه این نوع برای افزودن طعم به نوشیدنی ها و دسرها به کار می رود.

مریم گلی لاجوردی:

این نوع بومی مکزیک است. یک گیاه بزرگ با گل های آبی است و به عنوان یک نوش دارو گیاهی استفاده می شود.

مریم گلی فواید سلامتی و خواص دارویی خود را مدیون ارزش مواد مغذی غنی خود است. این گیاه همانطور که در بخش سلامت نمناک آورده ایم سرشار از ترکیبات شیمیایی مشتق شده از ویتامین ها, مواد معدنی و روغنش است. پروفایل تغذیه ای آن در جدول زیر توضیح داده می شود.

ویتامین A:مریم گلی منبع بزرگی از ویتامین A است. در 100 گرم از مریم گلی خشک شده حدود 5900 واحد ویتامین A وجود دارد که 196% میزان دریافت روزانه برای هر فرد است.

ویتامین C:برگهای مریم گلی تازه غنی از ویتامین c است. در 100 گرم از آن حدود 32.4 میلی گرم یا 54% ویتامین C روزانه هر فرد موجود می باشد.

ویتامین های B:علاوه بر ویتامین a و c, این گیاه دارای سطوح بالایی از ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک, پیریدوکسین, تیامین و ریبوفلاوین نسبت به مقادیر توصیه شده روزانه می باشد.

مواد معدنی:مریم گلی تازه و خشک منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم, کلسیم, منگنز, منیزیم, روی, آهن و مس است.

روغن گیاهی:برگ مریم گلی شامل ترکیبات خاصی مانند سینئول, اسید تانیک, کلروژنیک اسید, کافئیک اسید, کافئیک و نیکوتینی اسید, نیکوتین آمید, فلاون و استروژنیک, و همچنین مواد تلخ مثل اوره و اسید لاکتیک است.

مریم گلی می تواند پوست شما را سالم و زیبا نگه دارد و گیاهان شیمیایی مشتق شده از ترکیبات شیمیایی، روغن های اسانس آن حاوی ویتامین هایی برای مراقبت از پوست هستند.

مزایای سلامتی مریم گلی:

1. ضد پیری:

آنتی اکسیدان ها نشانه های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال های پیری را معکوس می کنند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزادی محافظت می کنند که به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری زودرس پوست می شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می شود.

2. تونر پوست های چرب:

مریم گلی به عنوان یک تونر عالی با تنظیم تولید چربی عمل می کند. شما می توانید یک تونر خانگی را با جوشاندن یک قاشق مریم گلی در حدود 250 میلی لیتر آب آماده کنید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد صافش کنید. آن را بعد از سرد شدن به صورت خود بزنید.

3. گیاه مریم گلی برای درمان مشکلات پوستی:

خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت های پوستی جلوگیری می کند. هم چنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به درمان آکنه و نیز تسکین علایم اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

 

مریم گلی گیاه است و عصاره آن برای مو با بسیاری از روش ها مفید بوده است. برخی از فوایدش برای مو به شرح زیر هستند.

4. گیاه مریم گلی برای درمان ریزش مو:

از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می شد. مریم گلی حاوی بتا – سیتواسترول است که یک ترکیب آلفا-5 است که در درمان طاسی سر مرد موثر بوده است. توصیه می شود که 3 تا 4 قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

5. گیاه مریم گلی برای داشتن موهایی براق:

استفاده از چای مریم گلی را می توان برای درخشان کردن موها استفاده کرد. شما می توانید آن را با جوشاندن 1 قاشق سوپ خوری برگ های خشک مریم گلی در یک فنجان آب آماده کنید. این عصاره به درمان شوره سر کمک می کند.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

6. گیاه مریم گلی برای تقویت رشد مو:

ترکیبی از مریم گلی و رزماری بسیار عالی است و می تواند موی شما را ضخیم تر، محکم تر و قدرتمندتر کند. مریم گلی به ویژه در تقویت رشد موی جدید موثر است چون گردش پوست سر را بهبود می بخشد و مواد مغذی بیشتری را برای کیسه های ترشحی مو تامین می کند. یک محلول شستشو از مریم گلی و رزماری را می توان با جوشاندن این دو گیاه در آب آماده کرد. این عصاره گیاهی می تواند کیفیت موهای شما را بهبود ببخشد و باعث احیای موهای خشک و نازک شود. می تواند هر روز یا یک یا دو بار در هفته برای حفظ درخشش مو و ضخامت به کار رود. به دلیل خاصیت سفت کنندگی اش، شوره سر را کاهش می دهد و از انسداد کیسه های ترشحی مو جلوگیری می کند.

7. گیاه مریم گلی تیره کننده موها:

مریم گلی می تواند برای تیره کردن و تشدید رنگ مو به کار رود. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از شامپو زدن, از آن استفاده کنید. دم کرده برگ های مریم گلی تازه می تواند موهای خاکستری را تیره کند و رنگ مو قهوه ای یا سیاه را عمیق تر کند و به آن درخشندگی بدهد.

8. لوسیون مریم گلی:

مریم گلی می تواند برای تهیه یک لوسیون برای تنظیم موها و بهبود بافت آن استفاده شود. تعدادی از برگهای مریم گلی را با مقدار مساوی رز ماری ترکیب کنید. آن ها را در حدود 6 اونس آب بجوشانید و بگذارید چند دقیقه به آرامی بجوشد. اجازه دهید تا 3 ساعت بماند و سپس موهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

فواید سلامتی گیاه مریم گلی:

مریم گلی فواید سلامتی مختلفی دارد. از اعراب تا چین, همه این گیاه را به عنوان کلیدی برای زندگی سالم تشخیص داده اند. در واقع, به دلیل برخورداری از ویژگی های سلامتی و درمانی اش, عنوان ” گیاه سال ” توسط انجمن بین المللی گیاه دارویی در تاجیکستان انتخاب شد. در متن زیر برخی از فواید سلامتی این گیاه معطر آورده شده است.

9. ویژگی های ضد التهابی گیاه مریم گلی:

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وین در اتریش, مریم گلی دارای ویژگی های ضد التهابی شگفت انگیزی است. چای مریم گلی اغلب به عنوان یک شست وشو دهنده برای التهاب آرامش بخش استفاده می شود.

  • عکس کارتونی بامزه
  • عصاره مریم گلی, بافت و روغنش به راحتی در فروشگاه های پزشکی موجود است برای درمان التهاب دهان و گلو استفاده می شوند. این گیاه برای استفاده خارجی و موضعی توسط کمیسیون آلمانی درمان ورم مخاط دهان و گلو توصیه شده است.

    مطالعه اخیر در آلمان نشان داده است که استفاده از عصاره برگ خشک و یا محلول برگ مریم گلی باعث کاهش عرق کردن تا حدود 50 % می شود. خشک می کند و به حذف بوی بدن کمک می کند.

    11. گیاه مریم گلی برای درمان سو هاضمه و عدم هاضمه:

    مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی ملایم و عدم هاضمه استفاده می شود. این یک ماده مقوی محرک است که می تواند ضعف معده و ضعف دستگاه گوارش را درمان کند. چای مریم گلی یا دم کرده اش در این خصوص بسیار موثر است. این اثر با تحریک ترشح گوارشی بالا, جریان صفرا, تحرک روده ای و عملکرد پانکراس, می تواند علائم سوهاضمه را حذف کند.

     

    12. گیاه مریم گلی برای درمان گلو درد:

    محلول مریم گلی در درمان گلو التهاب و لوزه و گلو زخم موثر است. برای این هدف, شما می توانید کمی از برگه ای مریم گلی خشک را در حدود 1 میلی لیتر آب بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. معجون را صاف کنید و آن را با کمی عسل شیرین کنید. استفاده از آن دو بار در روز باعث آرامش خواهد شد.

    13. گیاه مریم گلی برای سلامت دندان:

    این گیاه می تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا کند. از آن می توان به عنوان دهان شویه موثر در درمان بیماری های لثه, گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید, می توانید به سادگی چای مریم گلی قوی بخورید یا آن را در مکعب های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب ها را در دهان خود بریزید.

    14. گیاه مریم گلی برای درمان آسم:

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    اثر ضد تشنجی مریم گلی باعث کاهش تنش در عضلات می شود و می تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در رفع گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت های ثانویه موثر است.

    15. گیاه مریم گلی برای پیش گیری از دیابت:

    مطالعات متعددی ثابت کرده اند که عصاره مریم گلی دارای خاصیت ضد هیپرگلیسمی است که با مهار ترشح گلوکز ذخیره شده از کبد, قند خون را کاهش می دهد. به عبارت ساده تر, کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید در بیماران دیابتی نوع 2 موثر است. با این حال, تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

    16. منافع عصبی گیاه مریم گلی:

    مصرف منظم مریم گلی باعث بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به آلزایمر می شود. این امر ممکن است به این دلیل باشد که اسانس مریم گلی باعث بهبود سطوح استیل کولین استراز در مغز می شود. این آنزیم تمرکز را بهبود می بخشد و به درمان کاهش حافظه مربوط به آلزایمر کمک می کند.

    17. گیاه مریم گلی مفید برای زنان:

    این مزایا را می توان به حضور تانن سفت در مریم گلی نسبت داد. به نظر می رسد که تاثیر استروژنیک آن برای زنانی که مایل به خشک کردن شیر مادر خود هستند, مفید باشد. با این حال, داده های بالینی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

    18. گیاه مریم گلی برای درمان افسردگی:

    محلول مریم گلی اغلب به عنوان چای شناخته می شود که حاوی توجون است که GABA و سروتونین ( 5-HT3) گیرنده آنتاگونیست است. علاوه بر بهبود تمرکز و توجه, به مقابله با اندوه و افسردگی کمک می کند. همچنین مریم گلی اغلب به عنوان درمان طبیعی برای افسردگی استفاده می شود. حضور آنتی اکسیدان های سنتزی مانند اپیژنین, دیوزمتین و لوتئولین آن را قادر می سازد تا با افسردگی و استرس مقابله کند. نوشیدن یک فنجان چای مریم گلی رزحیه شما را بهبود می دهد, در نتیجه به شما اطمینان می دهد که بر افکار منفی ناشی از افسردگی غلبه می کنید.

    19. فواید قلبی عروقی گیاه مریم گلی:

    مریم گلی سه جزئی شامل یک فلاون به نام سالیوژینین است. این شل کننده عروقی است که در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

    20. گیاه مریم گلی مفید برای قلب:

    2 قاشق چایخوری مریم گلی حاوی حدود 20 میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلب ضروری هستند. این گیاه فاقد کلسترول است و سدیم کمی دارد. از این رو، باید کسانی استفاده کنند که دارای مشکلات کلسترولی هستند تا از اختلالات قلبی و عروقی محافظت کنند.

    21. مریم گلی درمانی طبیعی برای از بین بردن سلولیت:

    همان طور که ذکر شد، روغن برگ مریم گلی گردش خون را افزایش می دهد. هرچه گردش خون بهتر باشد، سم زدایی بیشتر خواهد بود. وقتی سموم دفع می شوند، سلولت کم تری قابل مشاهده می شود. استفاده منظم از این روغن می تواند به جلوگیری از برگشت سلولیت کمک کند.

     

    22. مریم گلی یک آنتی اکسیدان است:

    چای مریم گلی یک نوشیدنی آنتی اکسیدانی است که بدن را از سرطان محافظت می کند و باعث ایجاد حفاظتی دربرابر رادیکال های آزاد و سموم از طریق متابولیسم می شود. در حقیقت، ترکیبات منفی را از طریق ادرار بیرون می ریزد. خاصیت ادرار آوری هم دارد.

    23. چای مریم گلی برای درمان سرفه:

    چای مریم گلی به عنوان یک راه حل برای سرفه کار می کند، زیرا دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. خلط آور دارویی است که ترشح خلط را از طریق راه هوایی تنفس می کند. برای از بین بردن سرفه, گلودرد, و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی, آن را به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

    24. چای مریم گلی برای تسکین علائم یائسگی:

    چای مریم گلی, گرگرفتگی و همچنین عرق ناشی از یائسگی را تسکین می دهد. این ادعا پس از مشاهده زنانی که به مدت هشت هفته به صورت روزانه این گیاه را مصرف کردند, انجام شد. نتایج حاکی از کاهش گرگرفتگی در طول چهار هفته و در هفته هشتم بود.

    25. چای مریم گلی مفید برای تنظیم کلسترول:

    چای مریم گلی می تواند به کاهش سطوح کلسترول بالا نیز کمک کند! تحقیقات نشان داده اند که مریم گلی, کلسترول را با کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول منفی (ldl یا لیپوپروتئین با دانسیته کم) کاهش می دهد در حالی که افزایش کلسترول خوب یا hdl را افزایش می دهد.

    26. آرام کردن ذهن با چای مریم گلی:

    چای مریم گلی ذهن را با محافظت از اضطراب آرام می کند. اضطراب یک اختلال در سلامت روانی است که با نگرانی یا ترس مشخص می شود که به اندازه کافی قوی است که زندگی روزمره را مختل کند. اضطراب در بین نوجوانان و افراد میانسال شایع تر است و نمونه های علائم اضطراب شامل اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری (ocd) است. اضطراب می تواند ارزیابی شود و به حداقل درمان پزشکی نیاز دارد.

    27. سایر مزایا مریم گلی:

    روغن مریم گلی حاوی شامل مواد فراری مانند کامفن، سینول، بورنول، و بورنیل است که به عنوان خواص تونر، قابض، روان کننده، و محرک شناخته می شوند. این روغن می تواند به صورت خارجی برای تسکین دردهای دردناک مانند سفتی ماهیچه, روماتیسم و سایر بیماری های عفونی استفاده شود. علاوه بر این, از آن برای آروماتراپی در عصبانیت, استرس, خستگی, سردرد و اضطراب استفاده می شود. محلول یا چای مریم گلی دارویی مفید برای درمان تب حصبه, اسهال, مشکلات کبد, مشکلات کلیوی, خونریزی ریه یا معده و سرخک است.

    توصیه هایی برای مصرف چای مریم گلی:

    مریم گلی یک ماده غذایی رایج است. بنابراین, بسیاری تصور می کنند که مصرف مریم گلی را باید در حد محدوده کاملاً ایمن نگه داریم.

    مریم گلی, سرشار از کافور و ترشحات ضروری است که ممکن است هنگام مصرف زیاد, خطراتی را برای بدن ایجاد کند. عوارض جانبی ناشی از کافور و پرخوری بیش از حد شامل تشنج و آسیب تدریجی اندام می باشد.

    چگونه می توان چای مریم گلی را تهیه کرد؟!

    برای تهیه چای مریم گلی, دو قاشق سوپ خوری برگ های مریم گلی تازه (یا یک قاشق سوپ خوری برگ های خشک شده) را به یک لیوان اضافه کنید.

    لیوان را با آب تقریباً جوش پر کنید. برای چند دقیقه روی آن را بپوشانید. چای را برای برداشتن برگ ها صاف کنید.

    در بسیاری از فروشگاه های غذاهای طبیعی می توان کیسه های چای مریم گلی را یافت.

    چای مریم گلی هم در مخلوط با چای معمولی یافت می شود.

    مریم گلی عموماً در آشپزی استفاده می شود که ممکن است باعث شود شما باور کنید که کاملاً ایمن است.

    در حالی که مریم گلی عموماً زمانی ایمن در نظر گرفته می شود که طبق دستور العمل های بالا به طور معمول در دستور العمل های غذایی یافت می شود, مریم گلی دارای ترشحات ضروری است که اگر به مقدار کافی به صورت خوراکی مصرف نشود و بیشتر مصرف شود، دارای اثرات نامطلوبی جدی مانند تشنج و آسیب به اندام ها است.

    در حالی که یک محدوده امن قابل قبول هنوز برایش مشخص نشده است, اما کمیته آژانس داروهای گیاهی اتحادیه اروپا در گزارش فراورده های گیاهان دارویی توصیه می کند که یک حد بالای 6 میکروگرم از محصولات مورد استفاده برای اهداف دارویی استفاده نشود.

    یک مطالعه مقدماتی حاکی از آن است که می توان هر روز سه تا شش فنجان چای مریم گلی مصرف شود بدون اینکه به آستانه سم شناسی برسد. به هر حال, مطالعه دیگری پیشنهاد می کند که مصرف روزانه باید براساس یافته های آن ها کم تر باشد.

    میزان دریافت, کافور و ترکیبات دیگری که در چای مریم گلی استخراج می شوند, بسته به عواملی که بر قدرت مانند فرآیند ساخت موثر هستند, متفاوت است. اگر چه چای مریم گلی برای کاهش عرضه شیر مادر در مادران شیرده توصیه می شود, اما زنان شیرده باید قبل از استفاده از آن با پزشکان خود مشورت کنند.

    عوارض جانبی مریم گلی همانطور که در بخش سلامت نمناک برایتان آورده ایم شامل شکایات گوارشی خفیف, تهوع, استفراغ, خس خس, خس خس پوستی, فشار خون بالا و پایین (بسته به گونه), واکنش های آلرژیک و پایین آوردن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت است.

    در میان سایر اثرات جانبی، چای مریم گلی می تواند مشکلاتی در هضم, التهاب پوستی, نوسان فشار خون و کاهش قند خون در بیماران دیابتی به صورت خفیف تا شدید شود.

    به زنان باردار توصیه نمی شوند که هر نوع نوشیدنی یا غذایی که حاوی مریم گلی است را مصرف کند، چون ممکن است موجب انقباضات رحمی شود.

    می تواند باعث انقباض رحمی, سفت شدن و کوتاه شدن ماهیچه های ادراری شود. در زنان باردار, انقباضات رحمی منجر به سقط جنین می شود.

    برخی از زیر گونه ها مانند مریم گل، مانند مریم گلی اسپانیایی ممکن است اثرات استروژن – مانندی را ایجاد کنند, بنابراین برای افراد با مشکلات هورمونی دردسرساز است.

    در این مطلب محصولاتی را به شما معرفی می‌کنیم که برای خلاص شدن از بوی بد بدن به شما کمک می‌کنند.

    به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ تعریق بیش از حد، باعث خجالت و احساس شرم می‌شود. برخی از محصولات مانند گوجه فرنگی، کلم یا قهوه باعث افزایش تعریق می‌شوند و بوی عرق را قوی‌تر و واضح‌تر می‌کنند.

    تعریق بیش از حد، باعث خجالت و احساس شرم می‌شود. برخی از محصولات مانند گوجه فرنگی، کلم یا قهوه باعث افزایش تعریق می‌شوند و بوی عرق را قوی‌تر و واضح‌تر می‌کنند. با این وجود محصولاتی وجود دارد که می‌تواند این ویژگی بدن انسان به حداقل برساند.

    در ادامه محصولاتی را به شما معرفی می‌کنیم که برای خلاص شدن از بوی بد بدن به شما کمک می‌کنند:

    ۱. روغن نارگیل

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    روغن نارگیل یکی از مؤثرترین محصولاتی است که می‌تواند عطر و بویی دلپذیر به بدن شما ببخشد. خواص ضد میکروبی آن رشد سلول‌ها را محدود می‌کند، در حالی که اسید لوریک موجود در ترکیب آن بوی بدن را از بین می‌برد. البته، خود عرق از بین نمی‌رود.

    توصیه می‌شود بعد از دوش گرفتن روغن را، ۱-۲ بار در روز روغن را در قسمت زیر بغل بمالید. علاوه بر این، روغن بر کل بدن تأثیر می‌گذارد و حتی در صورت مصرف غذا از تنفس نیز کمک می‌کند.

    ۲. لیمو و سایر مرکبات

    بوی زیر بغل تنها چیزی نیست که خاصیت ضد عفونی کننده لیمو به از بین بردن آن کمک می‌کند. درست مانند روغن نارگیل، آب لیمو می‌تواند بوی بد دهان ناشی از باکتری‌های مضر را کنترل کند. نوشیدن یک لیوان آب لیمو در صبح (مشروط بر این که معده شما بتواند از پس آن برآید) می‌تواند به کنترل مشکل کمک کند. گزینه دیگر فشار دادن ۱/۲ لیمو، مالش دادن آن زیر پا‌ها یا زیر بغل است، بگذارید خشک شود و دوش بگیرید.

    ۳. تخم شنبلیله

    دانه‌های این گیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. آن‌ها نه تنها سموم بدن را از بین می‌برند بلکه از عفونت‌هایی که باعث گسترش بوی بد نیز می‌شوند جلوگیری می‌کنند. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، ۱ قاشق غذاخوری دانه را با آب جوش رقیق کرده و بگذارید آن را بجوشد. دم کرده را می‌توان بعد از ۶-۸ ساعت مصرف کرد. دانه‌ها را نیز می‌توانید به چای اضافه کنید.

    ۴- برگ Neem

    Neem یا Azadirachta indica یک گیاه دارویی با ارزش است که مدت زیادی است در دارو‌های آیورودا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های آن دارای اثرات ضد قارچ، ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. neem باعث از بین رفتن کامل باکتری‌ها و سموم می‌شود که باعث بو‌های ناخوشایند می‌شود و عرق را کاهش می‌دهد.

    می‌توانید از همان روش دانه شنبلیله استفاده کنید. پودر برگ‌های Neem را با آب خیس کنید، آن را روی زیر بغل بمالید و چند دقیقه بگذارید. هنگام دوش گرفتن یا استحمام آن را بشویید. این عمل را ۳ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

    ۵. گندم

    آب گندم حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین C، B۱۲، B۶، اسید فولیک است. علاوه بر این یک آنتی اکسیدان طبیعی قدرتمند است که مبارزه با بوی غیر ضروری بدن، آن را بسیار مؤثر می‌کند. می‌توانید آن را تازه (۴۰ گرم در روز) یا به عنوان پودر (۳ گرم در روز) میل کنید.

    ۶. جعفری

    جعفری یک داروی محبوب مردمی برای درمان بوی نامطبوع بدن است. این مقدار زیاد کلروفیل و عطر تازه آن است که کمک به از بین بردن بوی بد بدن می‌کند. این گیاه بدن را تمیز می‌کند و با باکتری‌هایی مبارزه می‌کند که باعث بد بو شدن بدن می‌شوند.

    تحقیقات نشان داد جعفری می‌تواند با موفقیت با ترکیبات گوگرد مبارزه کند. برای خلاص شدن از بوی بد بدن می‌توانید از جعفری در سالاد‌ها یا غذا‌ها استفاده کنید یا ساقه و برگ خشک شده آن را دم کنید.

    ۷. مریم گلی

    مریم گلی حاوی فلاونوئید‌هایی مانند آپیژنین، دیوسمتین و لوتولین است. علاوه بر این، ترکیب گیاه دارای ویتامین‌ها، فیتونسید‌ها و سایر ترکیبات است. مریم گلی به لطف این غلظت مواد مغذی دارای چندین خاصیت درمانی مانند hemostatic، expectorant، diuretic، choleretic، ضد التهاب، قابض و ضد باکتریایی است.

    برگ‌ها و گل‌های این گیاه می‌تواند به مقابله با عرق کردن کمک کند. از آن‌ها در جوشانده‌ها استفاده می‌شود و حتی می‌تواند به حمام اضافه شود و روی بدن اعمال شود. با این حال، باید مراقب باشید، زیرا غلظت بالای مواد فعال بیولوژیکی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

    ۸. نعنا

    نعنا خاصیت تسکین دهنده دارد. استفاده از این محصول باعث کاهش تعداد تکانه‌های ارسال شده به غدد عرق می‌شود که باعث می‌شود بدن مقدار کمی ترشح کند. نعناع را هم در داخل بدن و هم در خارج از بدن می‌توان تازه، خشک یا به عنوان یک روغن مصرف کرد. در صورت استفاده موضعی، خاصیت ضد التهابی دارد و بدن را با رایحه‌ای دلپذیر می‌پوشاند.

    ۹. دارچین

    اضافه کردن دارچین به غذا عادت خوبی برای بدن است. دارچین به دلیل توانایی در از بین بردن بوی بد دهان مشهور است. در صورت مصرف روزانه، شروع به تأثیر بوی بدن می‌کند و به خلاص شدن از شر عرق کمک می‌کند.

    ۱۰. چای سبز

    چای سبز حاوی اسید‌های آلی و تانن است. به همین دلیل، درست مثل مریم گلی، دارای خواص قابض است که به مبارزه با تعریق بیش از حد کمک می‌کند و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای پا، بدن و حتی دهان مفید است. روزانه چای سبز بنوشید تا نتیجه بهتری بگیرید. جدا از کاهش عرق کردن، این چای تأثیر مفیدی بر متابولیسم دارد و برای کسانی که می‌خواهند لاغر بمانند مفید است.

    ۱۱- رزماری

    رزماری قادر است مانع از رشد باکتری‌هایی شود که باعث بوی نامطبوع می‌شوند. این ماده حاوی کلروفیل و منتول است که خاصیت دئودور کننده دارند. کمبود روی در بدن باعث تعریق بیش از حد می‌شود. از آنجا که رزماری حاوی روی است، این گیاه کمبود این عنصر را جبران می‌کند. می‌توانید با رزماری حمام کنید یا چند قطره روغن ضروری را با ۱۰۰ گرم آب رقیق کنید و زیر بغل را با محلول پاک کنید.

    منبع: زندگی آنلاین

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

     

    88492747

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    مریم گلی، گیاهی با برگ‌های دارویی تلخ مزه و خواص درمانی فراوان است که می‌توان از آن به عنوان معجزه‌ای طبیعی در درمان بیماری‌های متفاوت نام برد.

    به گزارش ایمنا، این گیاه که به طور کلی در انواع گوناگون یافت می‌شود از خانواده نعناعیان بوده و به قدری خاصیت درمانی دارد که می‌توان آن را پادشاه گیاهان دارویی نامید. مریم گلی دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان و خواص ضد میکروبی فراوان است و خواص بی‌نظیر آن از گذشته‌های دور شناخته شده است. از مهم‌ترین تأثیرات مریم گلی می‌توان به تقویت حافظه، درمان عفونت‌های زنانه، کاهش دردهای دوران قاعدگی بانوان، کمک به هضم غذا، کمک به کاهش وزن، کنترل کلسترول خون، درمان اسهال، همچنین درمان انواع زخم‌ها، گلودرد و خونریزی لثه اشاره کرد.

    از سوی دیگر این گیاه، دارویی ضد سرطان بوده، از بروز مشکلاتی همچون ناباروری، پلی کیستیک شدن تخمدان و سرطان رحم و تخمدان پیشگیری می‌کند. همچنین تأثیرات آن در حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو نیز به اثبات رسیده است. این گیاه همچنین یکی از مؤثرترین ضد تعریق های شناخته شده است. در ادامه به بررسی دقیق تر فواید و خواص این گیاه می‌پردازیم.

    تقویت سیستم ایمنی

    مریم گلی، منبع ویتامین C است که به آن خاصیت ضد التهابی می‌دهد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است؛ این دو خاصیت نقش مهمی برای تقویت سیستم ایمنی در بدن ایفا می‌کنند. به این منظور می‌توان مریم گلی را به صورت دم کرده و یا حتی به صورت موضعی روی پوست برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده کرد.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    تقویت کننده حافظه و ضد آلزایمر

    وجود آنزیم کولین استراز در مریم گلی سبب افزایش تمرکز و تقویت سیستم عصبی مرکزی و حافظه می‌شود و توانایی فکری و ذهنی را ارتقا می‌دهد. همچنین استفاده منظم از دم نوش مریم گلی در درمان آلزایمر خفیف کاربرد فراوان دارد.

    تقویت استخوان‌ها

    وجود مقادیر بالای ویتامین K در مریم گلی که عنصری اساسی برای استحکام استخوان‌ها و افزایش تراکم آن‌ها است، بافت استخوان‌ها را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

    ضد افسردگی

    دم کرده گیاه مریم گلی با استرس، اضطراب و افسردگی مقابله کرده و موجب شادمانی و شادابی می‌شود. این گیاه همچنین یک آرامبخش بسیار قوی است و همچون مسکنی بی‌نظیرعمل می‌کند.

    درمان مشکلات پوست

    استفاده از عصاره مریم گلی در نواحی آسیب دیده پوست و یا مناطقی با مشکلات پوستی همچون آکنه، پسوریازیس و اگزما به صورت منظم می‌تواند به بهبود تدریجی آن‌ها کمک کند. همچنین خواص ضدعفونی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن در رفع جوش های صورت بسیار مؤثر است. از سوی دیگر ماساژ پوست صورت با روغن برگ‌های این گیاه، سبب بهبود جریان گردش خون در بدن شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

    کمک به بیماران دیابتی

    استفاده از مریم گلی، روند آزاد شدن گلوکز ذخیره شده در کبد و قند خون را تنظیم می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول مبتلایان به دیابت را پایین آورد و به آن‌ها در حفظ چربی های مفیدشان کمک کند.

    جلوگیری از مشکلات گوارشی

    برگ‌های این گیاه، محرک دستگاه گوارش بوده و به آن خاصیت ضدنفخ بودن می‌دهند. این خاصیت با رفع علائم سوءهاضمه، پیشگیری از اسپاسم‌ معده و کاهش بروز ورم معده و اسهال، دستگاه گوارش را در حالت معمول خود قرار می‌دهد و به سبب فیبر فراوانی که دارد در رفع اختلالات سیستم گوارش بسیار مؤثر عمل می‌کند.

    بهبود عملکرد قلب

    مریم گلی فاقد کلسترول و سرشار از کلسیم، پتاسیم و البته میزان کمی سدیم است که تمامی این موارد در تنظیم مشکلات ناشی از کلسترول و در نتیجه رفع برخی اختلالات قلبی-عروقی مؤثر است.

    بهبود عوارض یائسگی

    مصرف منظم این گیاه در بهبود عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی‌، تعریق بیش‌ازحد و تعریق شبانه بسیار مؤثر است.

    در کنار تمامی این خاصیت‌ها، ذکر این نکته ضروری است که مصرف همزمان این گیاه با داروهای مسکن، آرام بخش‌ها، کنترل صرع، فشار خون و دیابت تداخل ایجاد کرده و علائم این بیماری‌ها را تشدید می‌کند. به علاوه مصرف آن در مبتلایان به فشار خون توصیه نمی‌شود و برای بانوان باردار احتمال سقط جنین را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل تأثیر بر هورمون استروژن سبب کاهش ترشح شیر برای بانوان شیرده می‌شود که این امر مصرف آن را برای این قشر با محدودیت مواجه می‌کند.

    تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

    فواید عرق مریم گلی با دلگرم همراه باشید تا با خواص عرق مریم گلی و مضرات آن آشنا شوید.

     

    مریم گلی راازبرگ های خشک شده ی گیاهی به نام سالویا افیسینالیس ازتیره ی نعناع به دست می آورند.مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است. “مریم گلی”‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

    مریم گلی گیاهی است علفی , پرشاخه , به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر, خودرو ودرنواحی آسیا , مدیترانه وشمال آفریقایافت می شود. گیاه دارویی مریم گلی را به علت گل زیبایی که دارد به عنوان گیاه زینتی نیزبه کارمی برند. مریم گلی دارای برگ های متقابل وبه رنگ سبزخاکستری می باشد. محل رویش گیاه دارویی مریم گلی درایران درتبریز و آذربایجان است.

     

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    خواص مریم گلی

     

    ماده ی موثره ی این گیاه جزء گروه روغن های فرارمی باشدواهم آن هاعبارتنداز: روغن فرار(۱٫۲ تا ۲٫۸ ) که محتویات این روغن درگونه های دیگراین گیاه دارویی متفاوت می باشد.مثلادربرگ های نوع اسپانیایی مقدار سینئول ۳۵ درصدوکامفت ۳۰ درصداست درصورتیکه نوع دالماتیان دارای ۵۰ درصد توچون , ۱۵ درصد سینئول , ۸ درصدکامفور, ۷ درصدبرنئول و۵ درصداسیدکازنوزولیک پیکروسالوین می باشد. علاوه برترکیبات فوق گیاه دارویی مریم گلی دارای تانن واسیداورسولیک نیزمی باشد.

     

    موارد استفاده از عرق مریم گلی

     

    روغن مریم گلی ضدعفونی کننده و قابض است، از این رو در درمان گلودرد، مشکلات دهان و گاهی برای درمان بریدگی و کبودی به کار گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد، مریم گلی دارای خواص استروژنی است. علاوه بر این قند خون را در افراد دیابتی کاهش داده و برای رفع خستگی ذهنی، آرامش اعصاب و افزایش قدرت تمرکز مفید است.

    مریم گلی همچنین برای درمان تعرق زیاد و بند آمدن خون در بریدگی ها کاربرد دارد. جویدن برگ های تازه و همچنین نوشیدن چای آن برای دهان و گلو درد مفید است. مریم گلی در درمان دل درد، اسهال، نفخ، آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است. شست وشوی موها با آن، شوره سر را از بین می برد. ترکیب مریم گلی با نعناع، رزماری و ‎.‎.‎. درمانی برای سردرد است. مریم گلی قاعدگی را تنظیم کرده، شیر را کاهش داده و در درمان گرگرفتن های دوران یائسگی مؤثر است. روغن آن برای تصفیه هوا به کار رفته و رایحه خوشی دارد.

     

    • مانع عرق کردن زیاد شده، یعنی منافذ عرقی را تنظیم می‌کند.

    • اختلال عصبی را برطرف می‌کند.

    • مریم گلی برطرف کننده سرگیجه است.

    • داغ شدن ناگهانی که در هنگام یائسگی به وجود می آید را از بین می برد.

    یائسگی

     

    • هنگام دندان درد، برگ مریم گلی و آویشن را گلوله کرده ، روی دندان گذاشته درد را از بین می‌رود.

    راز سفیدی دندان ها

     

    • آرامش بخش و برای کاهش قند خون استفاده می شود.

    جو دو سر و درمان دیابت

     

    • همچنین برای زخمهایی که بر اثر واریس به وجود می آیند بسیار مؤثر است.

    واریس و درمان آن

     

    • جوشهای داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می کند.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    • ضد آلزایمر است.

    • کاهش دهنده قند خون است.

    معجزه درمان دیابت با جو دو سر

    • برطرف کننده نیش حشرات است.

     

    گروه خون و مریم گلی

     

    استفاده از مریم گلی برای تمامی گروه های خونی مفید است.

     

    عوارض عرق مریم گلی

  • عکسهای سمر و مهند در عشق ممنوع
  •  

    فراورده­‌های مریم­‌گلی با املاح آهن ناسازگاری دارد و قندخون را (نوع اصلی) کم می­‌کند. اسانس آن سمی است و در مصرف درمانی وارد نمی‌­شود. ترشحات شیر را کم و متوقف می‌­کند. به واسطه ترکیبات سمی­‌تر چون مقادیر زیاد برگ آن سمی بوده باعث افزایش ضربان قلب افزایش دمای بدن و سرگیجه می‌­شود. و سردرد در گرم مزاجان می­‌آورد. در مصرف طولانی ممکن است حملات شبیه صرع بروز کند.

     

    دوز استفاده از عرق مریم گلی

     

    دم­‌کرده 30 تا 15 گرم برگ آن در یک لیتر آب بعداز غذا به مقدار یک قاشق سوپ­‌خوری بین هر دو غذا و تنتور حاصل از خیساندن 15-10 گرم برگ خشک در 5 برابر الکل به مقدار 25-10 قطره در روز. در استعمال خارجی پماد آن 30گرم گیاه خشک 30گرم عشقه و 250 گرم پی خوک و 45 گرم موم درست شده جهت التیام اولسرها به کار می­‌ر‌ود. در فرانسه از 30-15 گرم آن در یک لیتر آب به عنوان قاعده‌­آور و دم کرده نیم مشت 5 برگ خشک آن را در یک لیتر آب برای تحریک و عرق کردن و جهت استعمال خارجی 5 مشت آن در یک لیتر آب جهت شستشو به­‌کار می­‌رود.

     

    خواص برگ مریم گلی

     

    طبق نظر حکمای جدید این گیاه با ارزش­‌ترین گیاه تیره­‌ی نعناع است. برگ آن دارای اثر نیرودهنده و مقوی است. به علت دارا بودن خاصیت تسهیل در هضم، مدر، ضد تشنج، تب­بر، ضدعفونی کننده، کم­‌کننده قندخون و قاعده آور است. در استعمال خارجی آن، جهت التیام عمل و ضدعفونی کننده زخم­‌ها و جراحات استفاده می­‌شود و چون اثر مقوی دارد مصرف آن موجب می­‌شود که عمل هضم تسهیل یابد. استفراغ­‌های تشنج‌­آور آرام شود و اسهال­‌های ساده درمان پذیرد. در موارد خون‌روی و ترشحات مهبلی ناشی از ضعف مصرف آن موجب جلوگیری از خون‌روی و ترشحات می­‌شود و به­‌علاوه سرفه­‌های مزمن قطع شود.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    مصرف فرآورده‌­های آن در نقرس، سردرد یک طرفه، آب آوردن انساج و خیز اعضا مفید است. دم­‌کرده­‌ی آن در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که در بیماران مبتلا به تب­‌های قطع نشدنی دست می­‌دهد اثر معالج دارد.به­‌صورت موضعی به عنوان ضدالتهاب، قابض، ضد باکتری، در التهاب دهان به صورت غرغره و دهان شویه استفاده می­‌شود. مصرف مریم گلی و عرق آن باعث کاهش قند خون در افراد سالم و دیابتی وابسته به انسولین می­‌شود اما در بیماران دیابتی غیروابسته به انسولین اثر ندارد.

    عصاره­‌ی آن برای مداوای برخی بیماری‌­های مربوط به حلق و حنجره و شستشوی دهان استفاده می­‌شود. اسانس آن به علت خاصیت ضدباکتریایی آن در صنایع غذایی و آرایشی استفاده می­‌شود.

    و طبق نظر حکمای قدیم این گیاه گرم و خشک است و مفتح سُدَّه (بازکننده گرفتگی رگ) و مُحلّل اخلاط وارده (خلط سرد) و ریاح و ضماد او با سرکه جهت ورم سپرز (طحال) و خاییدن (مالیدن آن به لثه) جهت تسکین درد دندان و رفع عُسرالنفس (آسم و تنگی نفس) مؤثر و تخم آن جهت گزیدان هوام (حشرات) و سَیَلان رحم (هیپرمنوره) و بواسیر نافع است و پخته­‌ی آن سیاه­‌کننده موی و چون با حنا مخلوط کرده و بر موی بمالند آن را طویل گرداند ولی زود سفید سازد.

    منبع:دلگرم

    تمامی حقوق برای وبسایت خبری

    “شما نیوز”

    محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

    23,200 تومان

    کم کننده ترشح عرق بدن در شرایط معمولی و دوران ( یائس گ ی )

    خشکاننده شیر مادران با توقف شیر دهی

    خشکاننده شیر مادران

    در انبار موجود نمی باشد

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    کاهش ترشح عرق بدن در شرایط معمولی و دوران ( یائس گ ی )

    در جای خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری شود.

    روزی 3 بار هر بار یک تا دو قرص با کمی آب میل شود.

    در صورت مصرف صحیح و طبق مقادیر درمانی فاقد عوارض جانبی می باشد.

    سر شاخه های جوان و برگ گیاه مریم گلی حاوی 8% – 3% تانن های گروه کاتشین (سالویاتانن)، اسیدهای فنولیک (رزمارینیک، کافئیک، کلروژنیک، فرولیک و گالیک)، 3% – 1% فلاونوئیدها (اپی ژنین و لوتئولین)، 2.8%-1.5% اسانس های فرار (آلفا و بتا توجون، کامفر و سینئول)، هومولن، آلفا پی نن و کامفن، لیمونن، استات بورنیل، کارنوسول می باشد.

    Goldaru Salvigol 30 Tabs

    ایران

    گل دارو | GOLDARU

    گل دارو

    http://www.goldaru-co.com

    مکمل

    30 عدد

    عمومي

    1228038044

    6260232350227

    2022/06


    Atefeh
    – 1399-03-10

    بسیار موثر. به خصوص برای کاهش عرق کف دست.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه شما *

    نام *

    ایمیل *

    داروخانه افخم

    به مدیریت داروساز بیوک لاهیجانی افخم
    آدرس: تبریز، خیابان ارک جدید، داروخانه افخم
    تلفن تماس: 50-35571949-041گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    صفحه اصلیخرید اقساطیسوالات متداولشرایط بازگرداندن کالامجوزهاتماس با مادرباره بتادارو


    آدرس ایمیل:



    کلمه کاربری یا ایمیل *


    رمز عبور *


    ورود

    9,450
    8,978
    تومان

    مواد فیتواستروژنی موجود در گیاه مریم گلی موجب کاهش تعرق و گرگرفتگی در
    طول شبانه روز می گردد و همچنین اسیدهای فنولی موجود در آن مانند رزمارینیک
    اسید سبب مهار ترشح عرق می گردد. مطالعه بالینی که روی 80 بیمار مبتلا به
    ترشح بیش از حد عرق به مدت 4 هفته صورت گرفت نشان می دهد که این گیاه به
    میزان 50% سبب کاهش تعرق در این بیماران گشته است. مطالعه بالینی دیگر نشان
    می دهد که گیاه مریم گلی از ترشح عرق در دوران یائسگی جلوگیری می نماید.

    در جای خشک و تاریک و در دمای محیط (کمتر از 25 درجه سانتی گراد) نگهداری شود.

    دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

    مریم گلی که با نام علمی Sage شناخته می شود بیش از هزار سال است که به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که ابو علی سینا پزشک مشهور ایرانی نیز به خواص آن در کتاب های خود اشاره کرده است، به درمان اختلالات دستگاه گوارش چون اسهال و نفخ کمک می کند. مریم گلی همچنین به صورت موضعی برای بهبود التهاب دهان و حلق و خونریزی لثه به کار می رود.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    مطالعات و تحقیقاتی که امروزه بر روی این گیاه انجام شده اند نشان می دهد مریم گلی ضد قارچ، ضد ویروس، آنتی باکتریال، ضد تعرق، ضد التهاب، مدر و قابض می باشد و مصرف آن موجب کاهش فشار خون و افزایش اشتها می گردد. شرکت دارویی زردبند این گیاه را در مزارع خود کشت و فرآوری کرده و از آن در تهیه محصولی به نام قطره خوراکی مریم گلی زردبند استفاده می کند.

    این قطره خوراکی که از پیکر رویشی گیاه مریم گلی (Salvia officinalis) تهیه شده است، به کاهش تعرق و کاهش گر گرفتگی در دوران یائسگی کمک می کند. این گیاه حاوی مواد فیتواستروژنی می باشد که میزان تعرق و گر گرفتگی در طول شبانه روز را کاهش می دهد. همچنین اسید های فنولی موجود در مریم گلی باعث مهار ترشح عرق می گردند.

    به منظور مصرف قطره خوراکی مریم گلی زردبند می بایست سه بار در روز، هر مرتبه به میزان 3 الی 5 قطره از این فرآورده را داخل یک لیوان آب یا شربت حل کرده و میل کنید. با توجه به اینکه هر کیلو گرم اسانس طبیعی مریم گلی از فرآوری چند صد کیلو گرم از این گیاه به دست می آید، قطره خوراکی مریم گلی زردبند بسیار معطر و غلیظ بوده و مصرف تنها چند قطره از آن در طی روز موجب حفظ و ارتقا سلامتی می شود. با این وجود شما می توانید در صورت تمایل طبق ذائقه خود به دفعات از این محصول استفاده نمایید.

    قرص سالویگل گل دارو یکی دیگر از دارو های تهیه شده از گیاه مریم گلی می باشد که کم کننده ترشح عرق بدن درشرایط معمولی و دوران یائسگی می باشد. شما می توانید ویژگی ها و روش مصرف این دارو را نیز در داروخانه آنلاین مفید طب مشاهده و بررسی کرده و در صورت تمایل نسبت به خریداری آن اقدام نمایید.

    رفع علائم یائسگی

    29,000
    27,550
    تومان

    ترشح شیر مادر و کاهش درد قاعدگی

    13,500
    6,750
    تومان

    کاهنده چربی خون و ضد نفخ

    15,000
    14,250
    تومان

    کاهش افسردگی و اختلال خواب

    15,000
    14,250
    تومان

    افزایش میل جنسی و رفع افسردگی

    35,000
    33,250
    تومان

    افزایش شیر و کاهش درد قاعدگی

    15,000
    14,250
    تومان

    ضد نفخ و تقویت معده

    15,000
    14,250
    تومان

    مورد تایید سازمان غذا و دارو

    تلفن تماس:
    ۰۵۱−۹۱۰۰۳۱۶۵ داخلی ۱

    ۰۵۱−۳۱۶۵ داخلی ۱

    آدرس داروخانه: مشهد- بلوار شهید آوینی – بین آوینی 1 و 3

    تمامی حقوق برای مفید طب محفوظ می باشد .


    جستجو

    در این مطلب روش‌های طبیعی و گیاهی برای درمان عرق زیاد آورده‌ شده است.

    به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، عرق کردن بیش از حد اغلب با استرس، اظطراب، چاقی، کمبود تغذیه و گردش خون ضعیف ارتباط دارد، برخی از بیماری‌هایی که سبب تعریق بیش از حد عبارت‌اند از: دیابت، تب، مشکلات قلبی، پرکاری تیروئید و پائسگی؛ این مشکل کردن می‌تواند هر جایی از بدن مثل کف دست، پاها، زیر بقل، گردن، پیشانی و حتی پوست سر رخ دهد.

    عرق زیاد به علت بوی ناخوشایندی که دارد می‌توند سبب خجالت اجتماعی شود و بوی بدن آن واقعاً آزار دهنده است، در اینجا ما روش‌های طبیعی و گیاهی برای درمان عرق زیاد آورده‌ایم.

    آب گوجه فرنگی

    آب گوجه فرنگی دارای خواص ضد رطوبتی است که باعث کاهش منافذ پوست می‌شود و غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که به تنظیم غذه عرق کمک می‌کند.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    یک لیوان آب گوجه فرنگی تازه را به مدت یک هفته بنوشید و سپس دو هفته بعدی ۲ لیوان آب گوجه فرنگی را روزانه مصرف کنید.
    همچنین می‌توانید از تفاله باقی مانده گوجه فرنگی را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی مناطقی که عرق می‌کند قرار دهید و سپس با آب بشورید، این کار را یک بار در روز تا وقتی که عرق کردن شما کم شود انجام دهید.

    لیمو شیرین

    لیمو برای کنترل عرق کردن بسیار به کار گرفته می‌شود، زیرا یک دئودورانت طبیعی است که بوی ناخوش را از بین می‌برد.

    آب یک لیمو را بگیرید و به یک لیوان آب اضافه کنید و به تمام بدن خود بمالید و پس از ۳۰ دقیقه بدن خود را با آب سرد بشورید، این کار را یک بار در روز انجام دهید.
    روش دیگر مقدار مساوی آب لیمو و جوش شیرین را باهم مخلوط کنید تا خمیری درست شود و یک پنبه را به آن آغشته کنید و بر روی مناطقی که عرق می‌کند قرار دهید و سپس از ۲۰ دقیقه پنبه را بردارید و با آب بشورید، این درمان را هر روز انجام دهید.

    سرکه سیب

    سرکه سیب یکی از بهترین دارو‌های خانگی برای درمان عرق کردن است، زیرا خواص ضد رطوبتی که دارد می‌تواند به صورت خارجی عرق کردن را کنترل کند و همچنین اگر به صورت داخلی مصرف شود به تعادل سطح PH بدن نیز کمک می‌کند.

    جایی که بیشتر از همه عرق می‌کند را بشورید و سپس یه پنبه آغشته به سرکه سیب را در به مدت ۱ شب روی آن قرار دهید و در هنگام صبح دوش بگیرید و بو زدا یا دئودورانت بر روی آن منطقه اعمال کنید.
    روش دیگر ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب و عسل را به یک لیوان آب اضافه کنید و ۱ بار در روز بخورید.

    گیاه سیج (مریم گلی)

    مریم گلی یک ضد عرق مؤثر است و این گیاه به تقویت غدد عرق کمک می‌کند و عرق کردن را کاهش می‌دهد، علاوه بر این غنی از مینیزیم و ویتامین B. است که به کنترل فعالیت غدد عرق در درمان عرق زیاد کمک می‌کند.

    ۱ قاشق جای خوری برگ خشک مریم گلی را درون یک فنجان آب گرم به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید دم بکشد و مقداری لیمو خشک به آن اضافه کنید و ۲ تا ۳ بار در روز از آن بخورید.
    همچنین می‌توانید از برگ این گیاه در آشپزی روزانه خود استفاده کنید.

    جوش شیرین

    جوش شیرین یک ضد عرق طبیعی است که می‌تواند رطوب را جذب کند و همچنین بو را از بین ببرد به علاوه خاصیت قلیایی که دارد به کاهش سطح PH عرق شما کمک می‌کند و برای درمان عرق زیاد مفید است.

    مخلوط کردن ۱ قاشق چای خوری پودر جوش شیرین و مقداری آب به آن اضافه کنید تا حالت چسبناک داشته باشد و به بخش‌هایی که زیاد عرق می‌کنید مانند زیر بقل اعمال کرده و پس از ۲۰ دقیقه بشورید، این کار را چند بار در هفته انجام دهید.
    پودر جوش شیرین و پودر ذرت را با هم خلوط کرده و درون یک بطری نگه داری کنید و هنگامی که بیش از حد عرق می‌کنید بر روی منطقه مورد نظر بمالید.

    چای سیاه

    چای سیاه یک روش خوب برای درمان عرق کردن زیاد است، زیرا اسید تانیک موجود در چای دارای خواص ضد عرق و رطوبت است.

    چای سیاه سبب جلوگیری از تولید عرق می‌شود و همچنین باکتری‌هایی که سبب بو می‌شوند را از بین می‌برد.
    ابتدا یک کتری را به اندازه ۶ فنجان آب بگذارید به جوش بیاید سپس به آن ۲ قاشق چای خوری چای سیاه اضافه کنید.
    حال به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.
    یک پارچه تمیز را به این چای آغشته کرده و بر روی مناطقی که زیاد عرق می‌کند قرار دهید.
    این روش درمان عرق زیاد را یک بار در روز برای چند هفته دنبال کنید.
    همچنین روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سیاه در طول درمان بخورید بخورید.

    فندق

    یکی دیگر از روش‌های درمان عرق زیاد برای مبارزه با عرق کردن بیش از حد استفاده می‌شود فندق است، زیرا دارای خواص ضد عرق و رطوبتی است که به کاهش منافذ پوست کمک می‌کند و مانع از عرق کردن بیش از حد می‌شود، همچنین بوی خوبی دارد.

    مقداری پنبه را به عصاره فندق آغشته کنید و روزانه روی پوست خود قرار دهید.
    روش دیگر ۱ قاشق غذاخوری پودر فندق را با مقداری آب مخلوط کنید تا شکل خمیری بگیرد و به مدت ۱ ساعت بر روی مناطقی که عرق می‌کند قرار دهید و سپس با آب بشورید، این روش را روزانه ۱ تا ۲ هفته انجام دهید.

    چوب صندل

    پودر چوب صندل می‌تواند در درمان عرق زیاد کمک کند، زیرا دارای آنزیم‌های متعددی است که رطوبت بیشتری از پوست جذب می‌کند و علاوه بر این بوی خوبی دارد.

    مخلوط کردن ۱ قاشق غذاخوری پودر چوب صندل با مقداری آب که خمیری ایجاد شود سپس مقدار کمی آب لیمو اضافه کنید و این خمیر را بر روی مناطقی که بسیار زیاد عرق می‌کندد قرار دهید.
    سپس اجازه دهید خشک شود و با آب گرم منطقه مورد نظر را شستشو دهید.
    این روش درمان عرق زیاد را یک بار در روز برای درمان عرق کردن انجام دهید.

    روغن نارگیل

    روغن نارگیل دارای اسید لوریک است ه. به کشتن باکتری‌هایی که سبب بوی بدن می‌شوند در درمان عرق زیاد کمک می‌کند و علاوه بر این بوی خوب آن سبب حس تراوت در طول روز می‌شود.

    ۳ قاشق چای خوری روغن نارگیل را با ۲ قاشق چای خوری کره درخت روغن قلم مخلوط کنید.
    حال این مخلوط را به مدت ۱ دقیقه گرم کنید تا ذوب شود.
    حال بر روی مناطقی که بیش از حد عرق می‌کند بریزید.گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق

    نکات پایانی

    نوشیدن مقدار زیاد آب سرد در طول روز برای درمان عرق زیاد سودمند است.

    هر روز با یک صابون ضد باکتری دوش بگیرید.

    از لباس‌های نایلون یا پلی استر استفاده نکنید و از پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشمی استفاده کنید.

    استفاده از لایه‌های زیرین برای کفش تا بوی بدن و عرق جذب شود.

    کاهش استرس، زیرا می‌تواند از عرق کردن و بالا رفتن دمای بدن جلوگیری شود.

    از شامپو خنک کننده بدن استفاده کنید و همچنین از شامو‌های خنک کننده برای سر خود استفاده کنید.

    کاهش مصرف سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف کافئین

    اگر اضافه وزن دارید از همین الان شروع به کاهش وزن کنید.

    از خورد غذا‌های آماده و نوشابه خودداری کنید.

  • عکسهای پروفایل خدایی
  • روزانه مقداری زیاد میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

    روزانه مقداری انگور مصرف کنید تا به درمان عرق زیاد با کاهش دمای بدن کمک کند.

    در گفتگو با جام جم آنلاین پاسخ داده شد


    در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق


    در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

    رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جم جم آنلاین:

    سلیمی نمین در گفتگو با جام جم آنلاین:

    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق
    گیاه مریم گلی خواص ضد تعریق
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *