گیاه بابا آدم جنگلی

دوره مقدماتی php
گیاه بابا آدم جنگلی
گیاه بابا آدم جنگلی


گیاه بابا آدم گیاهی علفی است که در برخی مناطق مرطوب و معتدل ایران به صورت وحشی می‌روید. ساقه‌ای شبیه به پوست مار دارد که پوشیده از کرک‌های خشن و زبر می‌باشد. برگ‌های بسیار بزرگ و پهن آن به حالت افتاده بر ساقه قرار دارند. ریشه گیاه دراز و دوکی شکل است؛ در حقیقت ریشه این گیاه است که خاصیت درمانی دارد. پوست ریشه بابا آدم قهوه‌ای، مغز آن سفید و طعمی شیرین، ولی بویی نامطبوع دارد.


ترکیبات شیمیایی

ریشه بابا آدم حاوی مقدار فراوانی اینولین می‌باشد. از ترکیبات دیگر موجود در ریشه این گیاه پرخاصیت، تانن، رزین، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، ویتامین C و B6 می‌باشد.


اثرات مفید بابا آدم بر پوست

گیاه بابا آدم جنگلی

ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه مانند پلی‌استیلن خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد قارچی دارد. ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست‌اندازی را تسریع می‌کند، سموم سطحی بر روی لایه اپیدرم پوست را می‌زداید و باکتری‌زدایی می‌کند. در حقیقت نوعی لایه‌برداری طبیعی و سالم و نیز آب‌رسانی به لایه‌های سطحی پوست را انجام می‌دهد؛ در نتیجه شادابی را برای پوست به ارمغان می‌آورد.

دوره مقدماتی php


بابا آدم و تصفیه خون

ریشه این گیاه تصفیه‌کننده خون و لنف بدن می‌باشد و این عمل را با دو مکانیسم انجام می‌دهد:

1ـ گرفتگی‌های موجود در سیستم تنفسی را برطرف می‌کند و به دفع دی‌اکسیدکربن کمک می‌نماید. همچنین گرفتگی در سیستم دفع ادرار را برطرف می‌کند و به نوعی ضد سنگ کلیه نیز می‌باشد.

2ـ این گیاه همچنین به کبد کمک می‌کند تا مواد زائد موجود در خون را تصفیه کند و به کمک کلیه‌ها آن را از بدن دفع نماید.


خواص کلیوی 



 


 


 

ریشه گیاه بابا آدم ادرارآور است و تعریق را افزایش می‌دهد. در حقیقت دفع آب را از بدن می‌افزاید و از احتباس آن در بدن جلوگیری می‌کند.


خاصیت ضد نقرس باباآدم

گیاه باباآدم دفع‌کننده اسید اوریک از بدن می‌باشد، به بیانی دیگر بهبودی بیماران مبتلا به نقرس را تسریع می‌کند.


جدال باباآدم با دیابت

از اثرات ثابت‌شده این گیاه، خاصیت ضددیابتی آن می‌باشد؛ که اولاً باعث کاهش قند خون (با مصرف 3 فنجان جوشانده برگ گیاه در روز) می‌شود؛ و ثانیاً افرادی که میل زیادی به شکر و شیرینی دارند، با مصرف این گیاه به صورت ناشتا، این تمایلشان کاهش می‌یابد.


 بهبود سیستم گوارشی

اثر این گیاه بر دستگاه گوارش، به علت ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، برطرف کردن یبوست و تسریع در امر هضم غذا می‌باشد.


باباآدم و کم‌خونی

این گیاه به علت دارا بودن مقادیر بالایی از آهن باعث درمان کم‌خونی و رنگ‌پریدگی ناشی از آن می‌شود.


تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده که این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود ایدز می‌شود. همچنین این گیاه در درمان سرماخوردگی، روماتیسم، سرخک، التهاب، آرتریت، تسکین کمردرد، تب، عفونت‌ها، التهاب و ذات‌الریه نیز موثر است.


عصاره بابا آدم، به عنوان جایگزین یک دارو

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، استفاده از پماد تهیه‌شده از گیاه بابا آدم قادر است، همانند داروی ضد التهاب ساختگی هیدروکورتیزون، دارای اثرات بهبوددهندگی و تسریع‌کنندگی روند التیام زخم باشد. طب امروزی، گیاه بابا آدم را به عنوان پایین‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضدروماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی‌کننده، مسهل، کاهش‌دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک پذیرفته است.


روش‌های گوناگون مصرف بابا آدم

جوشانده بابا آدم: 50 گرم از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه می‌جوشانید.گیاه بابا آدم جنگلی

دم کرده بابا آدم: 80 گرم از ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب برای مدت 10 دقیقه دم می‌کنید.

دم کرده شیرین‌بیان و بابا آدم: 30 گرم باباآدم و 30 گرم شیرین‌بیان را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از این معجون به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.

کرم بابا آدم: کرم تهیه‌شده از برگ گیاه برای جوش‌ها و تومورها موثر است. همین طور روغن ریشه باباآدم نیز تأثیر زیادی در لطافت و نرمی پوست دارد.


موارد احتیاط در مصرف بابا آدم

برخی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی‌قراری و آلرژی با مصرف بیش از اندازه گیاه بابا آدم به صورت خوراکی دیده شده است. بهتر است خانم‌ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده نکنند. در صورت تماس برگ‌های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.

دیابتی‌ها در صورت مصرف دارو، باباآدم مصرف نکنند

در صورت درمان دیابت ملیتوس با داروهای شیمیایی، بهتر است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، این گیاه استفاده نشود؛ زیرا ممکن است اثر این گیاه به اثر داروهای کاهنده قند خون اضافه شود و احتمال افت شدیدتر قند خون به وجود آید.

افراد مصرف‌کننده داروهای کاهنده قند خون، باباآدم را با احتیاط مصرف کنند:

به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند این گیاه توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث کاهش میزان زیاد پتاسیم بدن شده و به دلیل خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن میزان زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست می‌دهد.

بررسی اجمالی:

بابا ادم یک گیاه است.مردم از برگ،ریشه و پیاز آن به عنوان دارو استفاده می کنند. بعضی از فرآورده های این گیاه حاوی مواد شیمیایی به نام pyrrolizidine alkaloids (PAs) هستند که میتواند برای کبد خطرناک بوده و باعث آسیب های جدی دیگری شود.

فقط باید محصولاتی از این گیاه که دارای تاییدیه بوده و بر روی لیبل عبارت  “PA-free”  قید شده باشد استفاده شود.

بابا آدم برای درد،اختلالات معده،میگرن و سایر سردردها، سرفه مداوم، سرماخوردگی، اضطراب، طاعون، تب، اختلالت خواب (بی خوابی)، سیاه سرفه، آسم، تب یونجه (رینیت آلرژیک) و اسپاسم مثانه و دستگاه ادراری استفاده می شود . همچنین از این گیاه جهت تحریک اشتها نیز استفاده میشود.

برخی از افراد با مالیدن این گیاه بر روی پوست از آن برای بهبود زخم های پوستی استفاده میکنند.گیاه بابا آدم جنگلی

چگونه عمل می کند؟

باباادم حاوی مواد شیمیایی است که میتواند باعث تسکین اسپاسم و کاهش التهاب شود.

احتمالا موثر است برای:

پیشگیری از سردرد های میگرنی;به نظر می رسد استفاده از فرم خوراکی آن از میگرن پیشگیری می کند.

استفاده از عصاره ریشه این گیاه بیشتر از  16 هفته میتواند دفعات و شدت سردرد های میگرنی و مدت زمانی که طول می کشد را کاهش می دهد.

به نظر می رسد برای نتیجه بهتر حداقل 75 میلی گرم دوبار در روز مصرف شود. احتمالا دوز کمتر از 50میلی گرم دو بار در روز برای بزرگسالان موثر نباشد.

به نظر می رسد در تب یونجه ناشی از گرده علفی ، عصاره برگ این گیاه ناراحتی های مربوط به بینی را در افراد مبتلا به این بیماری  کاهش می دهد.

همچنین مستنداتی مبتنی بر کاهش دفعات سردرد میگرنی در کودکان 6-17 سال با مصرف عصاره ریشه این گیاه وجود دارد.

عصاره گیاه بابا آدمی که محققین استفاده میکردند با پتاسین 15% و ایزوپتاسین (عنصر فعال در این گیاه) استاندارد شده و عاری از مواد شیمیایی آسیب رسان به کبد به نام pyrrolizidine alkaloids (PAs) می باشد.

همچنین برخی شواهد نشان می دهند که این عصاره  میتواند به اندازه مصرف 10 میلی گرم سیتریزین یا 180 میلی گرم فکسوفنادین به صورت روزانه موثر باشد .عصاره برگ این گیاه پیرو تحقیقات صورت گرفته توسط Tesalin, Ze 339, Zeller AG عاری از pyrrolizidine alkaloids (PAs) می باشد و با پتاسین به عنوان عنصر فعال استاندارد شده است.

بیماری ها ذهنی که باعث درد فیزیکی می شود  (somatoform disorder);یک مطالعه نشان داد که مصرف فراورده ای حاوی بابا آدم،ریشه والرین،برگ بادرنجبویه و گل ساعتی باعث کاهش اضطراب و افسردگی در افرادی با درد فیزیکی می شود.

احتمالا بی اثر است برای:

التهاب پوست(درماتیت)،برخی از تحقیقات نشان داد که مصرف عصاره بابا آدم التهاب پوستی ناشی از آلرژی را کاهش نمی دهد.

شواهد ناکافی برای:

درد ، کولیک ، سرفه، آسم ، برونشیت مزمن، مثانه تحریک پذیر ، اسپاسم دستگاه ادرار، زخم ها و سایر شرایط . شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی بابا ادم در موارد ذکر شده  مورد نیاز است.

 

عوارض جانبی

برخی از فرآورده های این گیاه حاوی پیرولوزیدین آلکالوئیدها (PAs) می باشد که این نگرانی اصلی در مورد این گیاه است. PAsمیتواند باعث آسیب به کبد،ریه و گردش خون شده و همچنین ممکن است باعث سرطان شود.فرآورده هایی از این گیاه شامل پیرولوزیدین آلکالوئیدها (PAs)زمانیکه به صورت خوراکی مصرف شده یا روی سطح پوست آسیب دیده مالیده شود خطرناک است.

پوست آسیب دیده این اجازه را به مواد شیمیایی میدهد که از طریق جذب وارد بدن شوند. از فرآورده های این گیاه فقط در شرایطی که بر روی لیبل عاری از PAs ذکر شده باشد، استفاده شود.

فرآورده هایی از این محصول که عاری از PAs باشد ممکن است زمانی که به صورت خوراکی مصرف شود  برای بزرگسالان و کودکان بی خطر باشد.

به نظر می رسد عصاره ریشه عاری از PAs  این گیاه هنگامی که حداکثر تا 16 هفته استفاده شود بی خطر باشد. همچنین مدارکی وجود دارد مبنی بر اینکه عصاره عاری از PAs  این گیاه میتواند به صورت خوراکی در کودکان بین 6 تا 17 سال تا حداکثر 4 ماه  بی خطر باشد. در مورد بی خطر بودن استفاده از محصول عاری از PAs این گیاه بر روی پوست سالم اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد.در این شرایط استفاده نشود..

بابا آدم عاری از PAs  به طور کلی خوب تحمل می شود.این گیاه می تواند باعث آروغ زدن، سردرد، خارش چشم ، اسهال، اسم، نارحتی های معده، خستگی و خواب آلودگی شود.با این حال به نظر می رسد خواب آلودگی و خستگی  ناشی از این گیاه از سیتریزین کمتر است. فراورده های این گیاه میتواند باعث واکنش های آلرژیک در افرادی که به ragweed، گل همیشه بهار،گل مینا و سایر گیاهان مرتبط با آنها، آلرژی دارند شود.

 

هشدارها و توصیه های مخصوص:

 

گیاه بابا آدم جنگلی

بارداری و شیردهی:

مصرف خوراکی این گیاه احتمالا خطرناک است. فراورده های اماده این گیاه که حاوی pyrrolizidine alkaloids (PAs)  می باشند ممکن است باعث نقص مادرزادی و آسیب کبدی شوند.در مورد مصرف فراورده های  عاری از PAs   در بارداری و شیردهی در دسترس نیست.بنابراین در این دوران استفاده نشود.آلرژی به ragweed و گیاهان مرتبط به آن:

باباآدم ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در افراد حساس به خانواده Asteraceae/Compositae شود.اعضای این خانواده شامل ragweed، گل همیشه بهار،گل مینا و سایر گیاهان مرتبط با آنها میشود.

بیماری کبد:

نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این گیاه ممکن است بیماری های کبد را بدتر کند. بنابراین در این دوران استفاده نشود.

تداخلات:

تداخل متوسط با داروهایی که  باعث افزایش دفع سایر داروها توسط کبد Cytochrome P450 3A4 (CYP3A4)) inducers ) می شوند.بابا ادم توسط کبد تجزیه می شود. برخی مواد شیمیایی زمان تجزیه این گیاه در کبد تولید می شود که میتواند خطرناک باشد.داروهایی که باعث تجزیه این گیاه توسط کبد میشوند ممکن است اثرات سمی این مواد شیمیایی موجود در این گیاه را افزایش دهند. برخی از این داروها شامل  carbamazepine (Tegretol), phenobarbital, phenytoin (Dilantin), rifampin, rifabutin (Mycobutin و … می شود.


درباره ما


تماس با ما

  • عکس نوشته آیتك

  • ثبت شکایات


    سیبویه برای پزشک


    سیبویه برای بیمارستان


    سیبویه برای داروخانه


    قوانین و مقررات


    حریم خصوصی


    حفظ امنیت اطلاعات

    تهران – شهرک غرب – بلوار دادمان – خیابان ارغوان غربی – سروناز یک – پلاک 18

    info@sibooye.com

    021-25917905

    گیاه بابا آدم جنگلی

    از تیم پزشکی سیبویه مشاوره رایگان بگیرید!

    صبح ها از ساعت
    ۱۰
    الی
    ۱۴

    عصر ها از ساعت
    ۱۸
    الی
    ۲۲

    بابا آدم که باردان، فیلگوش ، آراقیطون، علف پیرزن و پینه خاله(نام علمی: Arctium) نیز نامیده می‌شود گیاهی است علفی و دوساله از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها
    (Asteraceae).
    گیاهی است که به اندازه یک متر و نیم تا دو متر ارتفاع رشد می‌کند. با برگ‌های درشت و خشن و سبز رنگ با گل‌های توپ مانند و به اندازه فندق یا بزرگتر از آن در باغچه و کنار آبها و یونجه زارها مراتع و مزارع می‌روید.

    این گیاه در اطراف تهران، البرز، راه چالوس، خراسان، کرمان، رودبار، تفرش، اروپا و شمال آمریکا می‌روید و در بعضی نقاط پرورش داده می‌شود.

    این سرده در ایران ۴ گونه علفی چند ساله دارد، بابا آدم (گیاه) «Arctium lappa»، بابا آدم صغیر «Arctium minus» و دو گونه بابا آدم خویی «Arctium palladinii» و بابا آدم برگه پهن «Arctium platylepis» که علاوه بر ایران در شرق اروپا، آناتولی، قفقاز، ماورای قفقاز و ترکمنستان نیز می‌رویند.[۲]بابا آدم ازگروه کاسنی ها به شمار می رود.این گیاه از سوی رومیان باستان شناسایی شده و فوایدآن برای سلامتی مشخص شده است.[۳]

    از تجزیهٔ شیمیایی ریشهٔ بابا آدم مواد زیر بدست آمده‌است: اینولین، پلی استیلنها، اسید آرکتیک، اسید پروپیونیک، اسید بوتیریک ، اسید لوریک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک، هورمون‌های گیاهی، تانن و پلی‌فنولیک اسید. از تجزیهٔ شیمیایی تخم بابا آدم موارد زیر بدست آمده‌است:
    یک گلوکزید تلخ به نام آرکتین Arctin، اسید کلروژنیک، لاپائول A,B، ژرماکرانولید.

    از تجزیهٔ شیمیایی برگ‌های بابا آدم موارد زیر بدست آمده‌است:
    آرکتیول، فوکینون، فوکینانولید، بتا- ئودسمول، پتازیتولون، اِرِموفیلن، تاراکساسترول. به‌طور کلی دم کرده یا جوشانده برگ، ریشه و تخم بابا آدم خاصیت ضد میکروبی و آنتی تومور دارد.
    گیاه بابا آدم جنگلی

    ریشه، برگ تخم و میوه بابا آدم برای درمان سرطان‌ها، رماتیسم، نقرس، ناراحتی‌های معده، کلیه، بیماری‌های پوستی حتی ریزش موواگزما، گلو درد، ورم لوزه‌ها، سرفه، سرخک، بر زخم‌ها و آبسه‌ها و مرض قند کاربرد دارد.
    در طب قدیم ریشه گیاه باباآدم طبیعت سرد و خشک داشته‌است. ریشه این گیاه به علت داشتن مقدار زیاد آهن علاج کم خونی می‌باشد. همچنین از ریشه آن برای درمان سرماخوردگی و التیام کهیر و اگزما استفاده می‌شود.
    از برگ این گیاه برای معالجه سرگیجه، رماتیسم، تنظیم قند خون، رفع درد و سوزش ناشی از گزیدگی و درمان کچلی استفاده می‌شود.
    تخم این گیاه نیز در پزشکی کاربرد دارد و برای ضد عفونی کردن، درمان ناراحتی‌های ریوی و گلو درد به کار گرفته می‌شود. همچنین ضد کرم معده و روده می‌باشد.

    دکتر محمد صادق رجحان (۱۳۷۷)، درمان بوسیله گیاهان دارویی، مرکز فرهنگی آبا

    برگ نمدی ·
    آکاسیا ·
    اکالیفا ·
    پای خرس ·
    خارکپه‌ای ·
    سرخار ·
    کلاه میرحسن ·
    چوبک ·
    افرا ·
    بومادران ·
    اشیرانت ·
    آویشنک ·
    اقونیطون ·
    اکیر ترکی ·
    تلخه ·
    توت مار ·
    کیوی ·
    زولک ·
    پرسیاوشان ·
    چشم خروس ·
    گندم‌نیا ·
    بابارتو ·
    فرچه سوگند ·
    چمن شور ·
    نازبشقابی ·
    پشموک ·
    شاه‌بلوط هندی ·
    آتشین ·
    آگاو ·
    گل ابری ·
    آگلونما ·
    غافث ·
    چمن گندمی ·
    علف چنگ ·
    علف بوریا ·
    عرعر ·
    علف موئین ·
    علف فرش ·
    لبدیسی ·
    شب‌خسب ·
    ختمی ·
    پای شیر ·
    تونگ ·
    قاشق‌واش ·
    خارشتر ·
    شنگار ·
    آلاماندا ·
    گندنایی ·
    پیاز ·
    الوانی ·
    توسکا ·
    جاشیرآسا ·
    صبر زرد ·
    دم‌روباهی ·
    خولنجان ·
    سنبل خوشه‌ای ·
    گل مرواریدی ·
    ختمی ·
    قدومک ·
    قدومه ·
    تاج خروس ·
    آماریلیس ·
    کهربایی ·
    مصفایی ·
    کهنه‌واش ·
    شن گندمی ·
    گرگ خار ·
    عروس شن‌زار ·
    نیلک ·
    رزک ·
    بادام ·
    آسمانی ·
    هرمی ·
    پسته ·
    گل حلقه ·
    آناغالیس ·
    قره‌تاج ·
    آناناس ·
    چنگ مریم ·
    گاوزبان ·
    نازبیابانی ·
    یاسمن صخره‌ای ·
    شقایق نعمانی ·
    شوید ·
    خون سیاوش ·
    بابونه ·
    بهاری چمن ·
    جعفری وحشی ·
    درفش گیاه ·
    پنجه عروس ·
    گل میمونی ·
    سندانی ·
    پاشیرک ·
    گورخری ·
    کرفس ·
    شاهدانه کانادایی ·
    خاس ·
    تاج‌الملوک ·
    رشادی ·
    رشاد ·
    گل شیپوری ·
    بادام زمینی ·
    آرالیا ·
    عشقه ·
    توت فرنگی ·
    دارواش سوزنی‌برگ ·
    باباآدم ·
    مرجانی ·
    نیام نقره‌ای ·
    سه سیخکی ·
    چپقک ·
    زردآلو ·
    گل عسلی ·
    یولافک ·
    درمنه ·
    شیپوری ·
    ریش بزی ·
    خیزران ·
    قمیش ·
    گل پروانه ·
    مارچوبه ·
    علف چسبک ·
    زبرینه ·
    میله یعقوب ·
    سریشک ·
    عبایی ·
    سپُرزدارو ·
    ستاره‌ای ·
    علف شتر ·
    گون ·
    ستاره‌گُون ·
    هویج کوهی ·
    گل‌چاک ·
    سپیدچوب ·
    آتامانتا ·
    سرخس ماده ·
    خارچرخه ·
    کاروان‌کش ·
    سلمکی ·
    شابیزک ·
    برگ بوی ژاپنی ·
    یولاف ·
    آزالیا ·
    آزیل ·
    آزولا ·

    B-نازباتلاقی ·
    فراسیون‌آسا ·
    ترتیزک جویباری ·
    پشمالو ·
    آلاله آبی ·
    بهیمه ·
    بکمانیا ·
    بگونیا ·
    تمشکین ·
    مینای چمنی ·
    زرشک ·
    سرخابی ·
    شفاقل آبی ·
    چغندر ·
    عروس کوهی ·
    غان ·
    کارده ·
    دودندان ·
    آدمک ·
    تکمه شور ·
    گشنیزک ·
    سپرسپری ·
    شانه‌سرخس ·
    خارسنبل ·
    بلومئا ·
    شب‌رنگی ·
    علف پشمکی ·
    درخت پنجه ·
    سینه‌کبکی ·
    گل گاوزبان ·
    جارو پنجه‌ای ·
    سرخس انگوری ·
    گل کاغذی ·
    گل‌زبانک ·
    چمن‌جاوری جنگلی ·
    کلم ·
    لرزان‌چمن ·
    جارو علفی ·
    توت کاغذی ·
    گاوزبان کوهی ·
    فاشرا ·
    دم‌موشی قفائی ·
    زیره ·
    چترگندمی ·
    هزارنی ·

    بابا آدم جنگلی نوعی گیاه چند ساله است که به خانواده کاسنیان تعلق دارد. بابا آدم جنگلی اسم‌های دیگری نیز دارد که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به سایبان و پای کره اسب اشاره کرد. این گیاه بیشتر در قسمت‌های معتدل رشد می‌کند. استان‌های شمالی ایران، گیلان، مازندران و گرگان، زیستگاه این گیاه در کشور محسوب می‌شوند. گیاه شناسان باور دارند که بابا آدم جنگلی بومی مناطق مرکزی اروپا می‌باشد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این گونه به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود و به همین دلیل است که از آن در طب سنتی استفاده می‌شود. اگر دوست دارید بیشتر با خواص و فواید درمانی این گیاه آشنا شوید، ما را در ادامه همراهی کنید.

    همان طور که اشاره کردیم این گیاه در طب سنتی استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر دانشمندان تحقیقات و آزمایش‌های گسترده‌ای را بر روی این گیاه انجام داده‌اند که نتایج نشان می‌دهد بابا آدم جنگلی ترکیبات شیمیایی مفیدی دارد که قادر هستند به شما در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها کمک کنند. از جمله مهم‌ترین این ترکیبات می‌توان به آلکالوئیدها اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که قبل از استفاده این گیاه باید با پزشک خود مشورت کنید چرا که گاهی اوقات مصرف بابا آدم جنگلی باعث به وجود آمدن برخی از عوارض جانبی می‌شود.

    از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های درمانی این گیاه، می‌توان به کاهش التهاب اشاره کرد. محققان بر این باور هستند که التهاب ریشه در بسیاری از بیماری‌های مزمن دارد و به همین دلیل مصرف مواد ضد التهابی می‌توانند سلامت بدن شما را تقویت کنند. در قرن اخیر اثبات شده که بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مزمن مانند آرتریت، نقرس و حتی مشکلات قلبی، کاملاً با التهاب در ارتباط هستند. برخی از این بیماری‌ها مانند آرتریت، هیچ گونه درمانی ندارند و به همین دلیل بهتر است که شما با مصرف مواد ضد التهابی مانند این گیاه، از ابتلا به چنین بیماری‌های جلوگیری کنید.

    یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها که هر کسی در طول سال یک یا دو بار به آن مبتلا می‌شود، سرماخوردگی می‌باشد. برای درمان این بیماری می‌توانید از مواد گیاهی مانند این گونه استفاده کنید. مشاهدات نشان می‌دهد که بابا آدم جنگلی می‌تواند خروج مخاط و خلط از دستگاه‌های تنفسی و حفره‌های بینی را تحریک کند. مخاط و خلط به عنوان ایده آل ترین محل‌ها برای تجمع باکتری‌ها شناخته می‌شوند و به همین دلیل از بین بردن این نقاط داغ برای درمان بیماری می‌تواند روشی مؤثر باشد. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که در فصول سرد سال به سرعت سرما می‌خورید، بهتر است استفاده از این گیاه را در دستور کار خود قرار دهید.

    گیاه بابا آدم جنگلی

    برخی از افراد به شدت سیستم آلرژیک دارند و به همین دلیل حتی اگر چند دقیقه در محیط‌های آلرژی زا قرار بگیرند، علائم دردناکی مانند عطسه شدید، آبریزش بینی و خارش چشم به سراغشان می‌آید. این علائم فیزیکی نتیجه هیستامین‌هایی است که در بدن ما در مقابل برخی از مواد منتشر می‌شود. این مواد صرفاً مضر نیستند و گاهی اوقات مفید نیز می‌باشند اما سیستم دفاعی بدن آنها را به عنوان آلودگی در نظر می‌گیرد و با آن مبارزه می‌کند. استفاده از دم‌نوش این گیاه می‌تواند از آزاد شدن هیستامین‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه علائم حساسیت کاهش پیدا می‌کند.

    رایج‌ترین خاصیت استفاده از این گیاه درمانی سردرد و میگرن می‌باشد. جالب است بدانید که استفاده از این روش تاریخچه‌ای چند هزار ساله دارد. پتاسین و ایزوپتازین دو ترکیب شیمیایی هستند که به طور مستقیم با کاهش شدت، مدت زمان و علائم میگرن مرتبط می‌باشند و این دو مواد شیمیایی قدرتمند در برخی از گونه‌های این گیاه یافت می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که 15 درصد از جمعیت کره زمین به میگرن دچار هستند و به همین دلیل توصیه می‌شود از دمنوش بابا آدم جنگلی بیشتر استفاده کنید.

    در طب سنتی از مقادیر مشخصی از این گیاه به منظور کاهش تب استفاده می‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع ریشه در طبیعت سرد و خواص ضد التهابی این گیاه دارد. علاوه بر این، مصرف بابا آدم جنگلی می‌تواند به بهبود فعالیت‌های دفاعی بدن کمک کند. جالب است بدانید که تب ناشی از فعالیت‌های بدن در راستای درمان بیماری می‌باشد و به همین دلیل با تقویت دستگاه ایمنی می‌توانید آن را کاهش بدهید.

    منبع: https://asanteb.com

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    تصویر امنیتی *

    سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

    اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، این گیاه بحالت وحشی در دشت ها و نواحی معتدل و مرطوب و سایه در اروپا و آسیا می روید . ساقه آن که شبیه پوست مار است پوشیده از کرکهای خشن و زبر می باشد . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روی ساقه قرار درد .

    رنگ برگها در قسمت چسبیده به ساقه سبز  کم رنگ و هر چه بطرف انتهای برگ نزدیک تر می شویم تیره تر می شود .

    ریشه گیاه دراز ف دوکی شکل و مانند هویج بضخامت انگشت دست بوده ودارای مقدر زیادی کربنات پتاسیم و نیترات پتاسیم است . پوست ریشه بابا آدم قهوه لی ، مغز آن سفید و طعم آن کمی شیرین است ولی بوی تهوع آوری درد .

    میوه آن پس از رسیدن بصورت فندقه ای با 3 یا 4 سطح و برنگ زرد حنایی ظاهر می شود .

    در انتهای میوه تارهای زرد رنگی وجود دارد که در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم های آنها می چسبد و موجب پخش تخم این گیاه به مناطق دیگر می شود .گیاه بابا آدم جنگلی

    بابا آدم در بعضی از نقاط ایران بحالت وحشی می روید . از ریشه این گیاه استفاده طبی بعمل می آید پساز خارج کردن ریشه بابا آدم از خاک آنرا بخوبی شسته و به قطعات کوچک سه سانتیمتری تقسیم کرده و در اثر حرارت خورشید یا در کوره های مخصوصی خشک می کنند . ترکیبات شیمیایی:

    ریشه بابا آدم دارای ماده ای بنام اینولین Inulin ، روغن فرار ، تانن ، رزین ، قند ، آهن ، کلسیم و ویتامین C می باشد . دانه بابا آدم دارای روغنی است برنگ زرد و طعم تلخ اسید لینولئیک و اسید اولئیک است . خواص داروئی:

    از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشک است .

    1) بهترین تصفیه کننده خون است و خون را تمیز کرده و سموم را از بدن خارج می کند .

    2)جوشهای صورت و کورک را برطرف می کند .

    3)ادرار آور و معرق است .

    4)سیستم لنف بدن را تمیز می کند .

    5)بیماریهای پوستی نظیر اگزما ، گل مژه و زخم ها را برطرف می کند .

    6)تورم را از بین میبرد .

    7) تقویت کننده بدن است .

    8)جوشانده برگهای بابا آدم را در معالجه سرگیجه و رماتیسم بکار می برند .

    9)برای تنظیم قند خون و معالجه بیماری قند از جوشانده برگهای بابا آدم بمقدر سه فنجان در روز استفاده کنید

    10)برای معالجه سرخک ، برگهای بابا آدم را با کمی شکر بجوشانید و به مریض بدهید .

    11)جوشانده تخم بابا آدم ضد عفونی کننده است .

    12)تخم بابا آدم ضد کرم معده و روده است .

    13)در ناراحتی های ریوی و گلو درد از جوشانده تخم بابا آدم استفاده کنید .

    14)در معالجه ذات الریه بکار می رود .

    15)ریشه بابا آدم در برطرف کردن سرمخوردگی موثر است .

    16)تب حاصل از بیماری مخملک را برطرف می کند.

    17)در معالجه یبوست موثر است .

    18)بعنوان ضد سم در هنگام نیش زدن جانوران سمی استفاده می شود.

    19) برای معالجه کچلی برگ بابا آدم را دم کرده و روی پوست سر بمالید .

    20)برای معالجه زخم ها و التیام جراحات ، جوشانده برگ بابا آدم را با مقدر مساوی روغن زیتون مخلوط کرده و روی زخم ها و جراحات بمالید .

    21) ریشه بابا آدم علاج کم خونی و رنگ پریدگی است زیرا دارای مقدر زیادی آهن است .

    22)برای معالجه رماتیسم و آرتروز مفید است .

    گیاه بابا آدم جنگلی

    23) نقرس را برطرف می کند .

    24)در معالجه بیماریهای عفونی موثر است .

    25)درد سیاتیک را آرام می کند .

    26)در برطرف کردن کمر درد موثر است .

    27)آب آوردن بدن را درمان می کند .

    28) هضم غذا را تسریع می کند .

    29)ورم کلیه را دفع می کند .

    30)آنهائیکه میل زیادی بخوردن شیرینی و شکر دارند اگر صبح ناشتا از دم کرده این گیاه بنوشید بزودی این عادت رفع خواهد شد .

    31)کسانیکه میخواهند قهوه را ترک کنند می توانند ریشه بابا آدم را با مقدر این مخلوط را حتی می توان از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها ابتیاع کرد.

    32)کهیر را برطرف می کند.

  • عکس چهره مرد زیبا
  • 33)ریشه بابا آدم را له کرده و یا بجوشانید و آنرا روی کورک و یا اگزما بمالید تا آنرا برطرف کند .

    34) برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن جوشانده غلیظ ریشه بابا آدم را به سر مالید .

    35)برای برطرف کردن سوزش و درد گزیدگی زنبور با حشرات برگ بابا آدم را له کرده و به محل گزیدگی بمالید .

    در صورت پیدا نکردن ، گیاه بابا آدم می توانید تنطور آنرا از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها خریدری کنید . مقدر مصرف تنطور آن 10-20 قطره و سه بار در روز است طرز استفاده:

    دم کرده ریشه بابا آدم : مقدار 50 گرم ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب جوش ریخته و بمدت 20 دقیقه دم کنید .

    جوشانده ریشه بابا آدم : مقدار 80 گرم ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید بمدت 10 دقیقه بآرامی بجوشد .

    تنطور بابا آدم : این تنطور را می توان از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها Store خریدری کنید .

    دم کرده ریشه بابا آدم و شیرین بیان : 30 گرم ریشه باباآدم را با مقدر مساوی آن شیرین بیان در یک لیتر آب جوش ریخته و بمدت نیم ساعت دم کنید . این دم کرده تصفیه کننده خون است . برای این منظور از این دم کرده بمقدر سه فنجان در روز بنوشید .

    منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران

    انتهای پیام/

    بابا آدم؟! حتی شنیدن نام این گیاه هم عجیب است؛ درباره خواص گیاه بابا آدم چه می‌دانید؟ این گیاه خاصیت سم زدایی دارد و می‌تواند بسیاری از التهاب های پوستی، آکنه و اگزما را درمان کند. این گیاه ادرار آور بسیاری از بیماری های مربوط به مفاصل و استخوان ها را هم درمان می‌کند. جوشانده ریشه گیاه بابا آدم درد نقرس، سیاتیک و کمر درد را از بین می‌برد با مجله دلتا همراه باشید تا درباره خواص این گیاه معجزه گر بیشتر بدانید.

    بابا آدم، فیل گوش یا آراقیطون گیاهی علفی و دو ساله است که به صورت وحشی در اروپا و آسیا می‌روید. ساقه این گیاه شبیه پوست مار و برگ های آن پهن، خشن و کرکدار است. این گیاه در طب سنتی جایگاه خاصی دارد؛ با ما همراه باشید تا درباره خواص درمانی و پزشکی گیاه بابا آدم بیشتر بدانید.

    خاصیت گیاه بابا آدم چیست؟ بعد از گل گاو زبان، اسطوخودوس، بابونه و سنبل الطیب حالا نوبت به این گیاه می‌رسد. همانطور که گفتیم، این گیاه ضد التهاب، دوست پوست و موی شما است؛ ویتامین C ، E ‌‌ و b6 موجود در آن، جوش و آکنه های پوستی را درمان می‌کند و عفونت های قارچی و باکتریایی بدن را هم از بین می‌برد، با ما همراه باشید تا درباره خواص گیاه بابا آدم بیشتر بدانید.گیاه بابا آدم جنگلی

    ریشه گیاه فیل گوش پوست شما را زیباتر می‌کند. این گیاه با خاصیت ضد باکتری که دارد، عفونت های پوستی، لک، جوش و آکنه را برطرف می‌کند. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این گیاه، دشمن اگزمای پوستی هستند، بهتر است برای یک بار هم که شده ماسک خانگی و گیاهی بابا آدم را امتحان کنید.

    ریشه این گیاه ریزش مو را برطرف می‌کند. ریزش مو تقریبا یک بیماری شایع در آقایان است که با طب سنتی و استفاده از دارو های گیاهی قابل کنترل و درمان است. بابا آدم خشکی پوست سر را از بین می‌برد. اگر مو های شما شوره دارد، از اسکراپ گیاهی فیل گوش استفاده کنید. این گیاه خارش پوست سر را برطرف می‎کند و باعث نرمی طبیعی مو ها می‌شود.

    گیاه فیل گوش کالری کمی دارد؛ بنابراین یک گزینه مناسب برای رژیم لاغری است، مصرف چای و دمنوش گیاهی بابا آدم به صورت روزانه می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و همین مسئله باعث لاغری خواهد شد.

    گیاه بابا آدم سرشار از پتاسیم است که می‌تواند فشار خون و کلسترول را کنترل کند. مصرف منظم چای و دمنوش این گیاه باعث حذف مقدار اضافی سدیم در جریان خون می‌شود؛ به این ترتیب، فشار خون و میزان کلسترول بدن شما تنظیم خواهد شد.

    اگر مشکل یبوست دارید، این چای گیاهی می‌تواند شما را نجات دهد. ریشه این گیاه غنی از فیبر است که می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم و حرکت روده ها را روان کند.

    همانطور که گفتیم، گیاه و ریشه بابا آدم ( فیل گوش ) کالری کمی دارد و از چاقی مفرط جلوگیری می‌کند؛ اگر اضافه وزن شما کنترل شود، ناخودآگاه قند خون بدن شما هم کنترل خواهد شد؛ چون دیابت و چاقی با هم ارتباط مستقیمی دارند. برای کنترل دیابت می‌توانید به صورت روزانه دمنوش و چای بابا آدم بخورید.

    مشکلات عروق کرونر و کلسترول بالا می‌توانند سلامت قلب شما را به خطر بیندازند. دمنوش های گیاهی و از جمله بابا آدم سلامت قلب و عروق شما را تضمین می کند؛ این گیاه تصفیه کننده خون، عروق و رگ های شما است.

    یک فنجان جوشانده ضد التهاب گیاه بابا آدم می‌تواند کبد و کلیه های شما را از شر عفونت و سموم مختلف نجات دهد. همچنین این گیاه یک ماده مدر است؛ فیل گوش ترکیب مغذی دارد که بدن را از میزان آب اضافی مصون نگه می‌دارد و از طریق دفع ادرار رطوبت بدن را حفظ می‌کند.

    آنتی اکسیدان های طبیعی این گیاه مانند چای سبز می‌تواند از انواع سرطان جلوگیری کند؛ استفاده از چای و دمنوش گیاهی ریشه فیل گوش به عنوان یک ماده ضد التهاب با سموم بدن مبارزه می‌کند.

    این گیاه با ویتامین های طبیعی مثل ویتامین c‌ و ویتامین e می‎تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کند و از عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند. خواص ضد انعقادی و خلط آور آن برای درمان سرماخوردگی، گلو درد، سرفه و تب بسیار مفید است.

    همانطور که گفتیم، این گیاه با خاصیت ضد التهابی اش درمان کننده آرتریت، آرتروز، التهاب مفاصل و روماتیسم است؛ برای این منظور از جوشانده این گیاه به صورت روزانه استفاده کنید.

    ریشه فیل گوش رشد سلول های سرطانی را متوقف می‎کند. این گیاه دارویی علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان ها و پاکسازی خون از سموم، رشد تومور های سرطانی مانند سرطان لوزالمعده را هم محدود می‌کند.

    برای درمان عفونت های بدن، ۳۰ گرم از ریشه این گیاه را همراه با مقدار مساوی شیرین بیان در یک لیتر آب بریزید و به مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. جوشانده این گیاه مانند آب انار خون را تصفیه و عفونت های بدن را برطرف می‌کند.

    نظر شما درباره این گیاه دارویی چیست؟ آیا تا به حال چای و دمنوش گیاهی بابا آدم مصرف کرده‌اید؟ این گیاه را حتما امتحان کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌سایت

    کم شدن آب بدن زمانی اتفاق می‌افتد که خروج آب و مایعات از بدن شما، از مقدار ورود آن به بدن …

    جاذبه‌های گردشگری فراوانی در دنیا وجود دارند که شاید هیچ‌گاه فرصت نشود تا آن‌ها را از نزدیک ببینید، اما خوشبختانه کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص، جاذبه های گردشگری عجیب را درون مرزهای خود جای داده است. مجله دلتا را با معرفی چند جاذبه‌ گردشگری شبیه به هم در ایران و جهان ورق بزنید.

    09358504040

    بابا آدم که فیل گوش و آراقیطون نیز نامیده می­شود گیاهی است علفی که ارتفاع ساقه آن تا 1/5 متر می رسد. این گیاه بحالت وحشی در دشت ها و نواحی معتدل و مرطوب و قاره های اروپا و آسیا می­روید. ساقه آن که شبیه پوست مار است پوشیده از کرک های خشن و زبر است. برگ های آن بسیار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روی ساقه قرار دارد.

    رنگ برگ­ها در قسمت چسبیده به ساقه سبز کم رنگ و هر چه بطرف انتهای برگ نزدیک­تر می­شویم تیره­تر می­شود.

    ریشه گیاه دراز دوکی شکل و مانند هویج به ضخامت انگشت دست بوده و دارای مقدار زیادی کربنات پتاسیم و نیترات پتاسیم است. پوست ریشه بابا آدم قهو ای، مغز آن سفید و طعم آن کمی شیریت است ولی بوی تهوع آوری دارد.

    میوه آن پس از رسیدن بصورت فندقی با 3 یا 4 سطح و به رنگ زرد حنایی ظاهر می­شود.گیاه بابا آدم جنگلی

    در انتهای میوه تارهای زرد رنگی وجود دارد که در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم­های آن ها می­چسبد و موجب پخش تخم این گیاه به مناطق دیگر می­شود.

    بابا آدم در بعضی از نقاط ایران بحالت وحشی می­روید. از ریشه این گیاه استفاده طبی بعمل می­آید. پس از خارج کردن ریشه بابا آدم از خاک آن را بخوبی شسته و به قطعات کوچک سه سانتی متری تقسیم کرده و در اثر حرارت خورشید یا در کوره های مخصوصی خشک می­کنند.

    نام علمی  Arctium lappa

    ریشه بابا آدم دارای ماده­ای بنام اینولین Inulin، روغن فرار، تانن، رزین، قند، آهن، کلسیم و ویتامین c می­باشد. دانه بابا آدم دارای روغنی است به رنگ زرد و طعم تلخ اسید لینولئیک و اسید اولئیک است.

    برای خرید بذر بابا آدم کلیک کنید .

    گیاه بابا آدم

    از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشک است.

    در صورت پیدا نکردن، گیاه بابا آدم می توانید تنطور آن را از فروشگاه های گیاهان داروئی و یا برخی از داروخانه ها خریداری کنید. مقدار مصرف تنطور آن 10-20 قطره، سه بار در روز است.

    برای خواندن مقاله فواید کنجد کلیک کنید .

    گیاه بابا آدم

    دم کرده ریشه بابا آدم : مقدار 50 گرم ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه دم کنید.

    جوشانده ریشه بابا آدم : مقدار 80 گرم ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب جوش ریخته و آن را به مدت 10 دقیقع به آرامی بجوشانید.

    تنطور بابا آدم : این تنطور را می توانید از فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه­ها خریداری کنید.

    دم کرده ریشه بابا آدم و شیرین بیان : 30 گرم ریشه بابا آدم را به مقدار مساوی از شیرین بیان در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت دم کنید. این دم کرده تصفیه کننده خون است. برای این منظور از این دم کرده به مقدار سه فنجان در روز بنوشید.

    برای خواندن مقاله فواید زرشک کلیک کنید .

    گیاه بابا آدم

    برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

    در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ارسال با پست 72 ساعته

    گیاه بابا آدم جنگلی

    کلیه کارت های شتاب

    از ساعت 9 تا 17

    فقط 7 روز

    بالای دویست هزار تومان خرید

    (فقط تا وزن 200 گرم)

    poponik Email address:

    شما در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارید.


    کلمه کاربری یا ایمیل *


    گذرواژه *

  • علت بيماري هاي قلبي و عروقي
  • لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:


    ورود

    گیاه بابا آدم که اعراب به آن راس الجامه گویند، به نام های دیگری همچون آراقیطون و ارقیطون و آرگیتوم نیز شهرت دارد. گیاه بابا آدم دارای برگ های بزرگ و پهن است و به موجب یک افسانه قدیمی حضرت آدم و حوا پس از آن که به زمین آمدند از برگ های بابا آدم برای پوشاندن خود استفاده کردند به همین دلیل این گیاه را بابا آدم گویند. ریشه، برگ ها و به ندرت میوه های این گیاه خاصیت دارویی و درمانی داشته و از آن به عنوان معرق، مدر و ضد عفونی کننده استفاده می شود. حال تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا خواص بابا آدم و فواید درمانی آن را بیشتر بشناسید.

    بابا آدم (Arctium lappa)، گیاهی است علفی، دوساله از سرده بابا آدم (Arctium) و تیره گل ستاره ای ها (Asteraceae) که ارتفاع آن بین 1/5 تا 2 متر می باشد. برگ های آن بزرگ، پهن، متناوب و یکنواخت همراه با دمبرگ های بلند است که در قسمت زیرین آن ریخته می شود. ریشه آن قهوه ای رنگ، دوکی شکل و از داخل سفید تا شیری رنگ می باشد. میوه بابا آدم شبیه به فندق بوده و دارای سه تا چهار سطح مشخص می باشد و بالای آن به رنگ خاکستری یا حنایی دیده می شود. گل های بابا آدم بدون واسطه دم برگ، روی نهنج مشترکی به تعداد 30 تا 50 گل محصور در تارهای ابریشمی قرار دارد و دارای رنگ های بنفش، قرمز تا ارغوانی است. دوران گل دهی این گیاه از تیر تا اواخر شهریور و زمان برداشت آن فروردین و اردیبهشت است.

    بابا آدم را در اطراف تهران در تمام نواحی البرز، مازندران (راه چالوس، کوه های هراز)، گیلان (رودبار)، تفرش، کوه های خراسان، همدان و کرمان می توان یافت. این گیاه در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا به دلیل استفاده در صنعت دارو سازی کشت می شود، اما در ایران به صورت خودرو می روید.

     

    خواص و مضرات گیاه بابا آدم

    گیاه بابا آدم جنگلی

     

    ریشه بابا آدم دارای اینولین (یک ماده رزینی) است به طور متوسط از ریشه بابا آدم حدود 50 تا 70 درصد اینولین می گیرند. همچنین، دارای املاح کربنات دوپتاس و کربنات دو سود است. برگ های بابا آدم دارای اکسیدازهای فعال بوده و میوه آن 8 درصد روغنی است که زود خشک می شود و برای نقاشی استفاده می شود.

    ریشه بابا آدم دارای خاصیت تصفیه کنندگی خون، پیشاب آور (مدر) و معرق بوده و از روزگاران دور برای نقرس مورد استفاده بوده است. ریشه بابا آدم برای درمان چاقی و ورم عمومی بدن که در اثر ناراحتی های کلیوی و سنگ مثانه ایجاد می شوند، مفید می باشد و مقاومت بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهد.

    همچنین، برای درمان بیماری های پوستی و جوش غرور جوانی موثر واقع شده و برای تب های دانه ای همچون مخملک و سرخک استفاده می شود که سبب از بین رفتن دانه ها می گردد. مضمضه جوشانده ریشه بابا آدم مسکن درد و دندان (دندان درد) است و از خونریزی لثه ها جلوگیری می کند، به علاوه لثه ها را محکم کرده و جهت امراض دهان و دندان و سینه مفید بوده و از خونریزی جلوگیری می کند. به طور کلی ریشه بابا آدم برای التهابات مخاط دهان، گلو و آب آوردن انسان منافع شایانی دارد.

     

    همچنین بخوانید :  همه چیز در مورد کاکائو

     

    استفاده موضعی از روغن بابا آدم و همچنین ریشه این گیاه (به صورت ضماد) برای درد مفاصل، ترک پوست و زخم سر انگشتان (که به علت سرمای شدید ایجاد شده باشند)، درمان انواع سوختگی، زخم های بیخ ناخن، درمان زخم های مزمن، جرب، اگزمای خشک و اولسر زانو نیز مفید است. استفاده از ریشه تازه له شده یا جوشانده غلیظ آن به درمان بیماری های پوستی کمک می کند. مالیدن جوشانده غلیظ ریشه بابا آدم به روی موی سر نیز باعث تقویت مو شده و از ریزش مو ها (درمان ریزش مو) جلوگیری می کند. ریشه بابا آدم بهترین پاد زهر نیش مار و سایر حشرات گزنده است و برای این کار می توان از ضماد له شده ریشه بابا آدم استفاده کرد.

    نسخه موثر در درمان درد مفاصل: 100 گرم ریشه بابا آدم را با 100 گرم ریشه گزنه در نیم لیتر آب بجوشانید. ضماد ریشه بابا آدم مسکن درد مفاصل و التهاب بواسیر است.

    نسخه موثر در درمان چرک ها و جوش های پوستی: 2 تا 3 قاشق غذاخوری از گیاه خرد شده آن را به مدت 10 دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید و یا یک قاشق غذاخوری از گرد آن را با آب مخلوط کرده و روزی سه بار مصرف کنید.

    نسخه موثر برای تصفیه خون: 30 گرم ریشه بابا آدم را به همراه 30 گرم شیرین بیان به یک لیتر آب افزوده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه دم بکشد. از این دمنوش به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.

    مصرف بی رویه گیاه بابا آدم سبب تهوع، اسهال، آلرژی و اختلالات بینایی می شود. همچنین، مصرف این گیاه به افراد مبتلا به دیابت، فشار خون پایین و همچنین زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

     

    ریشه بابا آدم را با خواص برطرف کننده جوش صورت، پایین ‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضد روماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، مسهل، کاهش دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک،درمان کم ‌خونی و رنگ ‌پریدگی ناشی از آن، ضد سنگ کلیه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

    @attarak_ad

     

    از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما درمیان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

    وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

     

    راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

    | شما هم نظری ارسال کنید.

    گیاه بابا آدم جنگلی

    امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

    نماد اعتماد الکترونیکی

    کد تایید *

    گیاه بابا آدم جنگلی
    گیاه بابا آدم جنگلی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *