چیکار کنم ژله ام زود ببنده

دوره مقدماتی php
چیکار کنم ژله ام زود ببنده
چیکار کنم ژله ام زود ببنده

ژله یک دسر خوشمزه است که طرز تهیه ساده ای دارد و تقریبا همه افراد حداقل برای یک بار تجربه درست کردن ژله را دارند. ژله ها دارای طعم ها و روش تهیه و ظاهرمتفاوت هستند. برای اینکه بتوانید ژله ای زیباتر، خوش طعم تر و حرفه ای تر درست کنید باید قلق های خاص و فوت و فن های درست کردن ژله را بیاموزید . در این بخش از نمناک به نکات مهم تهیه ژله در خانه اشاره می کنیم.

یک بسته ژله با هر طعمی که می پسندید را انتخاب کنید و یک لیوان آب را در ظرفی ریخته و بگذارید تا جوش بیاید. سپس پودر ژله را داخل آن ریخته و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود. اجازه دهید تا حدود یک دقیقه روی حرارت بماند و آن را هم بزنید. بعد نصف لیوان آب سرد را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و درون قالب خود بریزید .

آماده سازی قالب

یک قالب که طرح زیادی دارد انتخاب کنید بهتر است قالب شما پلاستیکی و یا سیلیکونی باشد . اما شما می توانید از همه جنس قالب اعم از پیرکس،شیشه ای،پلاستیکی،فلزی،سیلیکونی،تفلون و … می توانید استفاده کنید.چیکار کنم ژله ام زود ببنده

قالب را روغن مالی کنید و سپس شکر بپاشید و نیم ساعت داخل فریزر بگذارید و بعد مایع ژله را داخل آن بریزید .

دوره مقدماتی php

استفاده از آب داغ

هنگامی که دسر کاملا بست ، قالب دسر را پانزده تا بیست ثانیه داخل یک ظرف محتوی آب داغ می گذاریم سپس ژله را به ظرف مورد نظر منتقل کنید.اگر ژله کمتر ازاین زمان در آب داغ قرار بگیرد ژله کامل جدا نمی شود و اگر زمان قرار گرفتن ژله در آب زیاد باشد ژله آب خواهد شد.

استفاده ازحوله گرم و سشوار

شما می تونید بعد ازبستن ژله ان را همراه قالب در ظرف دمر کنید ، حوله ای ازقبل گرم شده را دور قالب بپیچید تا قالب جدا شود.چنانچه در آشپزخانه نمناک پیش از این هم کامل توضیح دادیم شما می تونید بعد ازبستن ژله ان را همراه قالب در ظرف دمر کنید و همه جای قالب سشوار بگیرید تا دسر از قالب جدا شود.

روش استفاده از آب گرم اگر قالب ژله تان پیرکس باشد مناسب نیست زیرا در اثر تغییر ناگهانی دما ظرف پیرکس می شکند.هنگام درست کردن ژله در ظرف پیرکس مقداری آب به دیواره های ظرف قبل از اینکه مواد ژله را در ظرف بریزید بپاشید.زمان در آوردن ژله از قالب اجازه دهید تا چند دقیقه بیرون از یخچال باشد و سپس قالب را با تکان تکان دادن جدا کنید.

برای اینکه ژله شفاف تری داشته باشیم بعد از حل کردن پودر ژله در آب جوش ظرف را روی بخار آب می گذاریم تا تمام ذرات ژله حل شده و شفاف شود .

برای درست کردن فوری ژله زمانی که ژله را بن ماری کردید، از سه چهارم لیوان یخ به جای یک لیوان آب سرد استفاده کنید. یخ ها رو داخل ژله داغ ریخته و هم بزنید تا حل شوداما ژله را با یخ داخل یخچال نگذارید. پس از آب شدن یخ ها، ژله رو درون طبقات بالاتر یخچال که خنک تر هست بگذارید تا ژله شما سفت و خوشمزه شده و در نیم ساعت حاضر شود.

تمامی نکاتی که در این بخش از آشپزخانه نمناک به آن اشاره کردیم فوت و فون اصلی درست کردن یک ژله حرفه ای و کاملا فرم دار بود که هر یک را اشتباه انجام دهید و کم دقتی کنید می تواند موجب نبستن و نگرفتن ژله شود ؛

در واقع یکی از شما می تواند با اشتباه در ترکیب و میزان مواد اولیه و دیگری در لحاظ کردن حرارت مایع به مشکل نگرفتن و نبستن ژله برخورد کند پس نمیتوان گفت همیشه تنها یک دلیل و علت نبستن ژله وجود دارد بله با توجه به روند انجام آن علل متفاوت است. 

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

چهارشنبه , ۵ تیر ۹۸

غذای اصلی | پیش غذا | دسر | نوشیدنی | نان ها | خمیرها و کرم ها و آیسینگ ها | کیک و کاپ کیک | شیرینی و بیسکوییت | شکلات و تزیینات شکلاتی | سس و مارمالاد | ترشیجات و مرباجات | آشپزی رژیمی | غذاهای سریع | غذای کودک | شب یلدا | ولنتاین | تولد | هالووین | ماه رمضان و سفره های نذری | صبحانه | فینگرفود و پارتی فود | پیشنهاد منوی میهمانی | نکات آشپزی | سفره آرایی | میوه آرایی | تزئین غذا | معرفی ابزارهای سرآشپز | معرفی مواد لازم سرآشپز | دیکشنری آشپزی | ویدیوهای آشپزی 

مشاهده دستورات آشپزی بیشتر

مجله اینترنتی دلخوشی: ژله یکی از دسرهای خوشمزه ایست که اکثر افراد به عنوان دسر برای میهمانی های خود درست می کنند. درست کردن ژله نکات و ترفندهای خاصی دارد که با دانستن آنها کار شما بسیار راحت تر خواهد شد. در این مطلب بسیاری از نکات و رازهای درست کردن حرفه ای ژله را برای شما توضیح خواهیم داد. با دانستن این نکات طلایی، حتی در درست  کردن ژله مبتدی هم باشید، می توانید به راحتی زیباترین ژله ها را درست کنید. مهمترین نکات حرفه ای برای درست کردن ژله را در سرآشپز دلخوشی بخوانید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

چیکار کنم ژله ام زود ببنده

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید. 

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

 برای درست کردن ژله چقدر آب نیاز داریم؟

پاسخ به این سوال که برای درست کردن ژله ها دقیقا به چه میزان آب نیاز داریم، کاملا بستگی به شکل ژله ای دارد که قصد داریم درست کنیم. انواع ژله ها از لحاظ شکل ظاهری به موارد زیر تقسیم می شوند:

گاهی اوقات شما قصد دارید تا ژله را در یک ظرف شیشه ای درست کنید و تصمیم ندارید آن را به صورت یک ژله قالبی برگردانید. این نوع ژله ها با همان ظرفی که ژله در آن درست شده، سرو می شود. چون قرار نیست تا این ژله ها را به صورت قالبی در ظرف دیگر برگردانید، بنابراین سفت بودن بافت ژله هیچ اهمیتی ندارد. در این حالت شما می توانید برای درست کردن یک بسته پودر ژله از ۲ لیوان کامل آب استفاده کنید. بافت این ژله ها کمی نرم تر و لطیف تر از انواع دیگر ژله هاست.

معمولا برای زیباتر شدن شکل ژله، بهتر است تا ژله طرح خاصی داشته باشد. در این حالت باید ژله قالبی درست کنید. برای درست کردن ژله های قالبی که می خواهیم آنها را بعد از سفت شدن، داخل یک دیس برگردانیم، از انواع قالب ها با طرح های مختلف استفاده می شود. برای اینکه جدا کردن ژله از قالب راحت تر باشد، و از طرفی برای اینکه بعد از برگرداندن ژله در ظرف، ژله شکل خود را حفظ کند، باید از میزان آب کمتری استفاده کنید و ژله کمی غلیظ تر باشد. بنابراین همیشه برای درست کردن ژله های قالبی، به ازای هر بسته پودر ژله، از یک و نیم لیوان آب استفاده کنید.

گاهی اوقات ژله هایی درست می کنید که می خواهید آنها را به کمک کاتر، قالب بزنید یا اینکه می خواهید آن را با چاقو به اشکال خاصی برش بزنید. معمولا این نوع ژله ها را باید خیلی غلیظ تر درست کرد. گاهی برای درست کردن این نوع ژله ها، به ازای هر بسته پودر ژله ۱ لیوان آب و گاهی نیز فقط نصف لیوان آب استفاده می شود.

فرض کنید برای درست کردن ژله قالبی به ۱ و نیم لیوان آب نیاز داریم. حال ممکن است برایتان سوالی پیش بیاید که از این ۱ و نیم لیوان آب، چه مقدار آن باید آب داغ و چه مقدار آن باید آب سرد باشد. چیزی که مشخص است این است که حتما باید مقداری از این آب، داغ باشد تا ژله در آن حل شود اما استفاده از آب سرد اختیاری است. آب سرد استفاده شده در ژله، به سرد شدن سریعتر مایع ژله کمک می کند، وگرنه اجباری به استفاده از آب سرد نیست. شما می توانید کل این ۱ و نیم لیوان آب را، از آب داغ استفاده کنید. یا اینکه اگر دوست دارید ژله سریعتر خنک شود، نصف آب داغ و نصف آب سرد استفاده کنید. یا اینکه ۱ لیوان آن را آب داغ و نصف لیوان باقی مانده را آب سرد استفاده کنید.یا حتی اگر می خواهید ژله خیلی سریعتر خنک شود، ابتدا نصف لیوان آب داغ برای حل شدن ژله استفاده کنید، سپس ۱ لیوان باقی مانده را آب سرد بریزید. پس چیزی که مشخص شد این است که برای درست کردن ژله حتما به آب داغ نیاز دارید، اما مقدار آب سرد استفاده شده در ژله، صرفا به خنک شدن سریعتر مایع ژله کمک می کند. گاهی اوقات که ژله ها به صورت لایه ای تهیه می شوند، حتما باید تمام ژله ها ابتدا خنک شوند و سپس آنها را لایه به لایه در قالب بریزیم و مرحله به مرحله در یخچال قرار دهیم.

هر چقدر که ژله مدت زمان بیشتری داخل یخچال بماند، برگرداندن ژله راحت تر خواهد شد، و هر چقدر که ژله مدت زمان کوتاه تری داخل یخچال بماند، ریسک بیشتری برای خراب شدن ژله موقع برگرداندن آن وجود دارد.

معمولا مدت زمان ایده آل برای بستن ژله داخل یخچال، یک روز کامل است. بهترین زمان برای درست کردن ژله، روز قبل مهمانی است. سعی کنید ژله را از شب قبل درست کنید، تا اینکه ژله زمان کافی برای سفت شدن داشته باشد.

شاید گاهی برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مهمان سرزده دارید و یا اینکه یک مرتبه تصمیم می گیرید ژله درست کنید، شاید هم ژله ای که از شب قبل درست کرده اید، برحسب اتفاق خراب شده است و دوست دارید سریعا یک ژله دیگر درست کنید، اما زمان کافی برای این کار ندارید. چند روش را به شما توصیه می کنیم تا بتوانید در مدت زمان کوتاه، یک ژله زیبا درست کنید. ترفندهای زیر را امتحان کنید.

به طور کلی ژله هایی که برای درست کردن آنها از شیر یا بستنی استفاده می شود (ژله پاناکوتا)، خیلی سریعتر از ژله های معمولی می بندند. ژله های پاناکوتا معمولا در عرض چند ساعت، سفت می شوند، بنابراین می توانند برای زمان هایی که وقت تنگ است، ایده خوبی باشند.

هر چقدر برای درست کردن ژله از آب کمتری استفاده کنید، ژله غلیظ تر خواهد شد، و از طرفی هر چقدر ژله غلیظ تر باشد، سریعتر می بندد و سفت می شود. اگر به طور معمول ۱ و نیم لیوان آب برای درست کردن ژله استفاده می کردید، حال فرضا از ۱ لیوان آب استفاده کنید.

در مراحل درست کردن ژله که باید قالب ژله را مرحله به مرحله به یخچال منتقل کنید، تا ژله در دمای یخچال سفت شود، می توانید به کمک تکه های یخ، سرمای بیشتری به قالب ژله برسانید تا ژله سریعتر ببندد. داخل یک کاسه بزرگ مقدار زیادی یخ خرد شده بریزید و سپس مقداری آب کاملا سرد به آن اضافه کنید، حال قالب ژله را طوری داخل کاسه آب و یخ فرو ببرید و نگه دارید تا آب داخل قالب نرود. می بینید که ژله شروع به بستن و سفت شدن می کند. دلیل این موضوع این است که سرمایی که از طریق کاسه یخ به قالب ژله منتقل می شود، خیلی بیشتر از سرمای داخل یخچال است. وقتی ژله تقریبا سفت شد، آن را به یخچال منتقل کنید تا در عرض چند ساعت کامل سفت شود.

خوب برای اینکه روش تکه های یخ، خیلی سریعتر جواب دهد، می توانید خود ژله را نیز غلیظ تر از حد معمول درست کنید.

چون سرمای داخل فریزر از یخچال بیشتر است، می توانید برای سریعتر بسته شدن ژله، آن را برای مدت کوتاهی داخل فریزر قرار دهید و سپس آن را به یخچال منتقل کنید، فقط مراقب باشید که ژله یخ نزند و به مرحله یخ زدگی نرسد وگرنه ژله خراب می شود.

اگر ارتفاع قالب ژله شما فرضا ۵ سانت است و همیشه برای پر کردن این قالب از ۵ بسته پودر ژله استفاده می کرده اید، اینبار می توانید در همان قالب با ۱ بسته پودر ژله، یک ژله نسبتا نازک تر و خوشمزه و زیبا درست کنید. فراموش نکنید که قرار نیست همیشه شما کل قالب را با ژله پر کنید. گاهی اوقات ژله های نازک تر، زیبایی خاص خود را دارند.

یک روش دیگر برای بستن سریع ژله، درست کردن ژله های تک نفره در قالب های بسیار کوچک است. چون مقدار ژله ای که در قالب های یک نفره ریخته می شود کم است، بنابراین ژله های تک نفره سریعتر می بندند.

برای درست کردن ژله، انواع قالب های متفاوت در بازار موجود است. اجازه دهید میزان راحتی درست کردن ژله در این قالب ها را یکی یکی بررسی کنیم.

یکی از بهترین انواع قالب های ژله، قالب از جنس پلاستیک خشک است. درست کردن ژله در این قالب ها به حدی راحت است که حتی گاهی نیاز به چرب کردن قالب هم نخواهید داشت، البته به شرطی که اصول اولیه درست کردن ژله، مثل میزان آب استفاده شده در ژله و زمان استراحت کافی ژله در یخچال را رعایت کرده باشید. گاهی برای برگرداندن ژله از قالب های پلاستیکی خشک، حتی نیاز به قرار دادن قالب ژله در آب گرم نیز ندارید چون ژله به راحتی از قالب جدا می شود. قالب های پلاستیکی خشک نسبت به انواع دیگر قالب ها، ارزان تر هستند.

به همان نسبت که کار با قالب های پلاستیکی خشک بسیار راحت هستند، کار با قالب های سیلیکونی نیز بسیار سخت تر هستند مگر اینکه تجربه کافی در درست کردن ژله داشته باشید. به طور معمول برای اکثر افراد، کار با قالب های سیلیکونی دشوار تر است. بنابراین انواع قالب های سیلیکونی، شاید گزینه مناسبی برای درست کردن ژله نباشند.

کار با قالب های فلزی نیز همانند قالب های پلاستیکی خشک، بسیار ساده و راحت هستند.

کار با قالب های تفلون نیز همانند کار با قالب های فلزی و آلومینیومی است.

به طور کلی ظروف پیرکس یا شیشه ای، قالب های مناسبی برای تهیه ژله های قالبی نیستند. اگر قصد ندارید ژله را به صورت قالبی برگردانید، و می خواهید آن را در همان ظرف، سرو کنید، در این حالت می توانید از ظروف پیرکس برای درست کردن ژله استفاده کنید. ولی فراموش نکنید که برگرداندن ژله از این نوع ظروف کمی سخت تر و زمانگیر هست. البته چرب کردن ظرف و درست کردن ژله غلیظ تر، در راحت برگرداندن ژله بسیار کمک می کند.

در مورد ظروف پیرکس یا شیشه ای یک استثناء نیز وجود دارد و آن هم ژله های پاناکوتا است. ژله های پاناکوتا، ژله هایی هستند که داخل آنها از شیر یا بستنی استفاده می شود. این نوع از ژله ها در هر نوع قالبی با هر جنسی، بسیار راحت و بدون نیاز به گرم کردن قالب ژله، برمی گردند. بنابراین ژله های از نوع پاناکوتا را می توانید به راحتی در ظروف پیرکس یا شیشه ای نیز درست کنید.

مهمترین نکته در بیرون آوردن ژله از قالب این است که: “صبور باشید و به آرامی عمل کنید”. تا می توانید با صبر و حوصله این کار را انجام دهید. اگر احساس کردید که بخشی از ژله در حال بیرون آوردن از قالب خراب شد، عجولانه کار نکنید، دست و پای خود را گم نکنید و باعث خراب شدن بخش های دیگر ژله نشوید.

ابتدا لبه های ژله را به کمک انگشتان یا پشت چاقو از قالب جدا کنید.

سپس قالب را برای مدت کوتاهی داخل آب گرم نگه دارید تا ژله از قالب جدا شود.

قالب های پلاستیکی را می توانید مدت کمی بیشتری داخل آب گرم نگه دارید، ولی قالب های فلزی مثل تفلون و آلومینیومی را حداکثر به مدت ۸ الی ۱۰ ثانیه داخل آب داغ نگه دارید چون قالب های فلزی گرما را جذب کرده و در خود نگه می دارند و باعث آب شدن بیش از حد ژله می شوند.

اگر ژله پاناکوتا درست کرده اید، اصلا نیازی به قرار دادن قالب ژله در آب گرم ندارید، چون این ژله ها به راحتی از قالب جدا می شوند، مگر اینکه این ژله را به صورت ترکیبی و لایه ای با ژله معمولی درست کرده باشید، که در این صورت حتما کمی ژله را در آب داغ نگه دارید.

وقتی مطمئن شدید که ژله در قالب حرکت می کند و کاملا از قالب جدا شده است، می توانید آن را داخل دیس سرو برگردانید.چیکار کنم ژله ام زود ببنده

گاهی اوقات با اینکه ژله از قالب کاملا جدا شده است و براحتی در قالب ژله حرکت می کند، اما از قالب خارج نمی شود(شاید در چنین مواقعی به اشتباه تصور کنید که هنوز ژله به قالب چسبیده است و آن را مدت زمان بیشتری داخل آب داغ نگه دارید و باعث بیش از اندازه آب شدن ژله شوید). قلق خارج شدن ژله از قالب، خصوصا برای ژله های بزرگ تر، این است که از یک گوشه، هوا داخل قالب ژله برود تا ژله از قالب خارج شود. برای این کار یک گوشه ژله را با دست از لبه قالب حرکت دهید و قالب را کمی کج نگه دارید، وقتی هوا وارد قالب شد، می بینید که ژله به راحتی از قالب خارج می شود. حال می توانید به آرامی ژله را در دیس سرو برگردانید.

برای جدا شدن ژله از قالب، به جای آب گرم، می توانید از گرمای سشوار نیز استفاده کنید. اما مراقب باشید که حرارت بالای سشوار می تواند باعث بیش از اندازه آب شدن ژله شود، خصوصا اگر قالب شما تفلون یا آلومینیومی باشد. بنابراین فقط در حد چند ثانیه سشوار را در اطراف قالب نگه دارید.

نکته مهم: هیچ وقت ژله را در همان ظرفی که در حال درست کردن ژله هستید، داخل یخچال نگذارید. ممکن است مقداری از ژله چسبناک ته ظرف چسبیده باشد و این مساله باعث می شود که ژله شما به ظرف بچسبد و راحت از قالب خارج نشود. بنابراین ژله را در یک ظرف مجزا درست کنید، سپس به قالب اصلی منتقل کنید و قالب را در یخچال قرار دهید.

در حالت عادی وقتی پودر ژله را داخل آب حل می کنید، ژله شفافی درست می شود. اگر دوست دارید ژله کمی مات شود، به جای آب سرد به ژله، مقداری شیر یا بستنی اضافه کنید. هر چقدر مقدار شیر بیشتر باشد، ژله مات روشن تر، و هر چقدر مقدار شیر کمتر باشد، ژله مات تیره تری خواهید داشت. 

کار با ژله هایی که قرار است با شیر تهیه شوند، کمی سخت تر از ژله های عادی است و برعکس خارج کردن این ژله ها از قالب بسیار راحت تر است. برای درست کردن پاناکوتا، به جای آب سرد، به ژله شیر اضافه می کنند. وقتی پودر ژله را با آب داغ کاملا حل کردید و ژله یکدست شد، اجازه دهید تا ژله در دمای محیط خنک شود و داغی ژله بیافتد. سپس می توانید به آرامی شیر را اضافه کنید و همزمان ژله را هم بزنید. اگر شیر را به ژله داغ اضافه کنید، ژله تان بلافاصله خراب می شود و باید آن را دور بریزید. بنابراین موقع درست کردن ژله با شیر، دقت کنید تا شیر را به ژله داغ اضافه نکنید وگرنه شیر بلافاصله می برد.

اگر به هنگام درست کردن ژله، مقداری از مواد ژله زیادی بود، آن را داخل یک ظرف دربسته داخل یخچال قرار دهید و روز بعد یا تا چند روز بعد مجددا آن را از یخچال خارج کنید، روی بخار آب یا داخل ماکروویو آب کنید و داخل قالب مورد نظر خود بریزید و ژله زیبای دیگری با آن درست کنید. حتی ژله های پاناکوتا که داخل آن از شیر یا بستنی استفاده می شود نیز قابلیت استفاده مجدد دارند. می توانید آنها را روی بخار آب یا داخل ماکروویو به مدت ۱ دقیقه ذوب کنید به شرطی که به نقطه جوش نرسند وگرنه خراب می شوند.

یا اینکه هنگامی ژله ای را قالب می زنید بخش های اضافی آن را دور نریزید، آنها را مجددا ذوب کنید و در تهیه ژله های دیگر از آنها استفاده کنید.

برای اینکه ژله شفاف تر و درخشان تری داشته باشید، از دو ترفند زیر می توانید استفاده کنید:

بعد از اینکه آب داغ را به ژله اضافه کردید و آن را خوب هم زدید، ژله را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا تمام ذرات ژله کاملا حل شود، سپس ژله را از ماکروویو خارج کنید و مجددا هم بزنید تا ژله یکدست شود.

اگر ماکروویو در دسترس نداشتید، می توانید ظرف ژله را برای مدتی روی بخار آب کتری قرار دهید.

گاهی اوقات اینقدر درگیر خارج کردن صحیح ژله از قالب می شوید که فراموش می کنید ژله را دقیقا در مرکز ظرف سرو ژله برگردانید. حال هر چقدر که تلاش کنید، دیگر ژله از جایش تکان نمی خورد، و فشار زیادی شاید باعث شکستن ژله شود. بنابراین برای این که بتوانید در چنین مواقعی ژله را براحتی به مرکز ظرف سر دهید، ابتدا ظرف سرو ژله را کمی با آب سرد خیس کنید. حال می توانید خیلی راحت ژله را به هر طرفی که بخواهید حرکت دهید.

اگر دقت کرده باشید در اکثر رستوران ها، غذا داخل ظروف چینی سفید ساده سرو می شود. وقتی شما هر غذایی را داخل ظروف چینی سفید ساده سرو می کنید، جلوه و زیبایی شکل ظاهری غذا، چندین برابر می شود.

این موضوع در مورد ژله ها نیز صادق است. ژله ای که در دیس سفید ساده سرو می شود خیره کنندگی بیشتری نسبت به ژله ای که در ظروف شیشه ای یا پیرکس سرو می شود، دارد. می توانید امتحان کنید! 

شاید گاهی برایتان پیش آمده باشد که موقع برگرداندن ژله از قالب، لایه های آن از هم باز شده باشند. تنها دلیل آن، فاصله زمانی زیاد بین ریختن لایه های ژله می باشد. برای ژله هایی که به صورت لایه ای تهیه می شوند، و شما مجبور هستید بعد از ریختن هر لایه، ژله را به یخچال منتقل کنید و سپس پس از سفت شدن لایه قبلی، لایه جدید را روی ژله بریزید، ممکن است با مشکل جدا شدن لایه های ژله از هم مواجه شوید.

دلیل این موضوع این است که لایه های ژله بیش از اندازه سفت می شوند و سپس شما اقدام به ریختن لایه بعدی می کنید، در صورتیکه اینکار اشتباه است. به محض اینکه یک لایه نسبتا سفت شد و نیم بند شد، قالب را از یخچال خارج کنید و لایه بعدی را بریزید و اجازه ندهید هر لایه بیش از اندازه سفت شود. وقتی این نکته را رعایت کنید، لایه ها کاملا به هم می چسبند و از هم باز نخواهند شد.

 

برای تزیین ژله می توانید از میوه های خرد شده استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید تا برای تزیین ژله، یک لایه روی ژله از انواع میوه های خرد شده استفاده کنید. برخی از میوه ها باعث شل شدن و نبستن ژله می شوند. به طور مثال کیوی یکی از این میوه هاست. به هیچ عنوان از میوه کیوی به صورت خام داخل ژله استفاده نکنید چون ژله شما نمی بندد، مگر اینکه آن را به صورت کمپوتی استفاده کنید.

از برش های پرتغال، سیب، توت فرنگی، گیلاس، هلو، شلیل، آناناس، و انواع میوه های دیگر می توانید استفاده کنید.

 ۲- شناور شدن میوه ها داخل ژله:

یکی از روش های زیبا برای تزیین ژله، استفاده از یک لایه نازک میوه های خرد شده روی ژله است. بسیاری از افراد با انجام این کار مشکل دارند و وقتی میوه ها را کف قالب ژله می ریزند و ژله را روی میوه ها می ریزند، میوه ها شناور می شوند و از جایشان تکان می خورند. نه تنها چیدمان میوه ها به هم می خورد، بلکه به جای اینکه میوه ها روی سطح ژله قرار گیرند، به ته ژله حرکت می کنند.

مشکل کجاست؟ اگر مقدار ژله ای که روی میوه ها می ریزید از ارتفاع میوه ها بیشتر شود و کاملا روی میوه ها را بگیرد، کم کم میوه های خرد شده به دلیل سبکی به روی مایع ژله حرکت می کنند و چیدمان آنها به هم می ریزد.

راه حل چیست؟ پس از چیدن میوه ها کف قالب، ابتدا با قاشق مقدار کمی از ژله بی رنگ را روی میوه ها بریزید، به طوریکه ژله به روی میوه ها نیاید. سپس به آرامی قالب را به یخچال منتقل کنید و اجازه دهید کمی ژله نیم بند و سفت شود. این مقدار کم ژله نقش چسب را بازی می کند و باعث می شود خرده های میوه در جایشان ثابت شوند و دیگر حرکت نکنند. سپس قالب را از یخچال خارج کنید و مابقی ژله بی رنگ را روی میوه ها بریزید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

  اخبارروزدنیا

  روانشناسی

  کودک و والدین

  قانون و عدالت

  زناشویی

  کلاس درس

  مذهبی

  علمی

  ورزش

  موفقیت

   آموزش آشپزی

  آرایش و زیبایی

  فرهنگی هنری

  مراسم عروسی

  نکات خانه داری

  مد روز

  بازی و سرگرمی

  تفریحی گردشگری

  دنیای آموزش

  سلامتی


یک ترفند برای سفت شدن ژله

چند فوت کوزه گری:

ابتدا پودر ژله مورد نظر را در ظرف بریزید و یک مقدار کم ( برای هر بسته حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری سر صاف شکر روی پودر ژله بریزید و پودر و شکر را مخلوط کنید بعد بجای 1 لیوان آب جوش و 1 لیوان آب سرد همون اول 2 لیوان آبجوش را روی پودر خشک ژله و شکر بریزید و خوب هم بزنید تا پودر ژله کاملا حل بشه بعد اگر خواستید در قالب بریزید و بگذارید کمی حراتش کم بشهبعد بگذارید در یخچال تا خودش رو ببنده اینطوری چند حسن داره 1- ژله کاملا سفت میشه و وا نمیره2- ژله تون شفاف و خوش رنگ میشه 3- و چون شکر اضافه کردید وکلا آبجوش ریختید هم زودتر ژله میبنده هم خوشمزه تر میشه هم شفاف و و براق میشه

با نظرات سازنده خود ما را در بهبود هرچه بهتر کیفیت مطالب یاری نمایید.

مشاوره و راهنمای خرید محصولات نیوشا

نکته های طرز تهیه ژله برای درست کردن ژله خوب اولین کار استفاده از روش بن ماریه. بعضی ها اصلا نمی دونن روش بن ماری چه روشی هست! روش بن ماری یعنی روی بخار آب به صورت غیر مستقیم و با دمایی که بخار آب داره، هر چیزی رو حل کنید. می تونه کاکائو باشه […]

یک بسته پودر ژله آماده (که در بسته های ۱۰۰ گرمی و با طعم های مختلف هست) را با ۱ لیوان آب جوش مخلوط کرده بعد از اینکه خوب حل شد ۱ لیوان آب سرد به آن اضافه می کنیم در قالب ریخته و در یخچال میگذاریم.

نکته ۱:بهتره بجای ۲ لیوان آب از ۱.۵ لیوان آب استفاده کنیم که باز ترجیحا ۱ لیوان آب جوش باشد و نصف لیوان آب سرد، یا ۳/۴ لیوان آب جوش ۳/۴ لیوان آب سرد.

نکته ۲:از همه جنس قالب اعم از پیرکس،شیشه ای،پلاستیکی،فلزی،سیلیکونی،تفلون و … می توانید استفاده کنید.

نکته ۳:قالبتان را قبل از ریختن ژله در آن آبگردانی کرده و در فریزر بگذارید،اینطوری راحت تر ژله از آن جدا خواهد شد. و راه مطمئن تر اینه که قالبتون رو با پنبه یا دستمالی که آغشته به روغنه، چرب کنید.چیکار کنم ژله ام زود ببنده

نکته ۴:بهتر است بعد از حل کردن پودر ژله در آب جوش برای اینکه ژله شفاف تری داشته باشیم ظرف را روی بخار آب گذاشته تا تمام ذرات ژله حل شده و شفاف شود .

روش زود بستن ژله (روش سریع برای درست کردن ژله)

درست کردن فوری ژله اونم زمانی که مهمون قراره دو ساعت دیگه بیاد، خیلی مهمه.

این نکته هم خیلی کاربردیه. من توی ۲ ساعت می تونم ژله های طبقاتی رنگارنگ درست کنم. دلیلش هم اینه که یه روش خوب برای سریع بستن ژله دارم.

وقتی ژلتون رو بن ماری کردید، به جای یک لیوان آب سرد از سه چهارم لیوان یخ استفاده کنید. یخ ها رو داخل ژله داغ بریزید. بعد هم هم بزنید تا حل شه. با یخ داخل یخچال نزاریدها. اینجوری خراب میشه. بعد از آب شدن یخ ها، ژله رو داخل یخچال ترجیحا طبقات بالاتر که خنک تر هست بزارید. می تونم قول بدم که با این روش یه ژله سفت و خوشمزه رو تو نیم ساعت درست میکنید.

اگه مثل من لایه لایه هم بخواید درست کنید که زودتر هر لایه می بنده.

چسبیدن ژله به ظرف چه دلایلی دارد

یکی از علت های چسبیدن ژله به ظرف روغن نزدن به قالب ژله می باشد.

برای اینکه ژله و یا هر نوع دسر به راحتی از ظرف جدا شود باید قالب پلاستیکی و یا سیلیکونی را با برس روغن مالی کنید و سپس شکر بپاشید و نیم ساعت داخل فریزر بگذارید و بعد مایع ژله را داخل ان بریزید . اگر قالب فلزی دارید فقط آنرا خیس کنید و در فریزر گذاشته تا یک لایه نازک یخ ببندد و بعد مایه ژله را بریزید .

▪ جنس ظرف ژله یکی دیگر از علل چسبیدن ژله به قالب است

بهترین قالب برای ژله ، قالب های پلاستیکی و سخت ترین نوع قالب سیلیکونی هست .قالبهای فلزی زودتر گرما رو جذب خودشون میکنن و ژله زودتر از دیواره های قالب جدا میشه و قالب پلاستیکی و سیلیکونی دیرتر

▪ اگر میخواهید ژله به قالبتان نچسبد ژله را غلیظ تر درست کنید

وقتی می خوایم ژله رو قالب بزنیم باید یه کم سفت تر درستش کنیم یعنی فقط با یه لیوان آب داغ و وقتی خوب سفت شد قالب رو درون ژله فرو میبریم ، نباید قالب رو بلند کنید یک کمی بکشین بعد برش دارین تا ژله با قالب بالا بیاد .

▪ زمان بستن ژله در چسبیدن به ظرف یا راحت جدا شدن آن تاثیر گذار است

هر چقدر که ژله مدت زمان بیشتری داخل یخچال بماند با ریسک کمتری برای برگرداندن همراه است و احتمال اینکه ژله به ظرف بچسبد کمتر است اما هرچه ژله زمان کمتری درون یخچال باشد احتمال اینکه در هنگام برگرداندن خراب شود یا نمی از آ به ظرف بچسبد بسیار زیاد است.

▪ استفاده از آب داغ

وقتی دسر کاملا بست ، یک ظرف محتوی آب داغ ( جوش ) آماده کنید قالب دسر رو پانزده تا بیست ثانیه داخل اون قرار بدید بعد برش گردونید تو ظرف مورد نظرتون.اگه کمتر ازاین زمان تو آب داغ قرا ر بدید لایه بیرونی دسر کامل آب نمیشه بنابراین کامل جدا نمیشه اگه هم زمان زیاد بشه دسر بیش ازمقدار مورد نیاز آب میشه .

یک تجربه: ظرف محتوی آب داغ رو خیلی بزرگ انتخاب نکنید ، یه بار برای مهمونی کلی دسر تهیه کرده بودم ، دیدم مامانم یه قابلمه بزرگ آب داغ گذاشته رو گاز ، منم تنبلیم گل کرد گفتم ازهمین آب داغ استفاده کنم ، دو طرف قالب رو گرفتم و فرو بردم تو آب داغ ، یهو بخارش خورد به دستم و قالب ازدستم ول شد افتاد تو قابلمه بزرگ پر از آب جوش ، تا به خودم بجنبم دو تا کفگیر بیارم و قالب رو از تو ش دربیارم دسر نازنینم تقریبا” تو آب حل شد.

▪ استفاده ازحوله گرم و سشوار

بعد ازبستن دسر اون رو به همراه قالب تو یه ظرف دمر کنید ، حوله ای رو که ازقبل گرم کردید بپیچید دور قالب وقتی دسر ازقالب جدا شد وافتاد تو ظرف ، حوله روبردارید تقریبا” یک دقیقه زمان میبره.به همین ترتیب میتونید از سشوارهم استفاده کنید ، سشوار رو بزارید رو آخرین درجه ش و مرتب همه جای قالب بگیرید تا دسر از قالب جداشده و بیفته تو ظرف .

نحوه خارج کردن ژله از قالب:

ابتدا مطمئن شوید که ژله کاملا بسته است.

قبل از خارج کردن چند لحظه در آب ولرم قراردهید و با نوک انگشت خیس و یا یک کارد ژله را از دیواره ژله جدا کنید.

قالب را کمی تکان می دهیم تا کف ژله هم از قالب جدا شود.

این کار را چند بار تکرار می کنیم.

نکته ۱: ظرف مورد نظر را کمی مرطوب کنید تا اگر ژله موقع برگشتن در جایی که می خواهیم قرار بگیرد قرار نگرفت بتوانیم راحت جابجایش کنیم.

نکته ۲: همانطور که گفتیمممکن است لازم باشد این کار را ۳-۲ بار انجام دهید.

نکته ۳: توصیه میکنم یک ساعت قبل از زمان پذیرایی ژله را از قالب خارج کنید، زیرا ممکن است در اثر حرارت ظرف آب گرم سطح روی ژله کمی شل شده و لازم باشد مدتی دیگر در قرار بماند تا فرم اولیه خود را به دست آورد.

سایز قالب ژله : برای اینکه بفهمیم برای یه قالب خاص چقدر ژله لازم داریم کافیه قبل از آماده سازی ژله قالبتون رو با لیوان یا پیمانه ای که ژله رو باهاش درست میکنید از آب پر کنید و ببینید چه مقدار آب توش جا میگیره بر طبق اون میتونید متوجه بشید که آیا ژله تون به اون قالب اندازه میشه یا نه و یا چه حجمی از قالب قرار میگیره .

برای هر بسته ژله ی ۱.۵ تا ۲ لیوان آب احتیاجه ، از روی این میتونید تعیین کنید که تو قالب مورد نظرتون چند بسته ژله ی آماده جا میگیره .

▪ چطور ژله را مغذی تر کنیم؟

اول اینکه پودرهای ژله خودشان به اندازه کافی شکر دارند و نیازی به افزودن این کربوهیدرات ساده و مضر به آنها وجود ندارد. دوم اینکه برای بالا بردن ارزش تغذیه ای ژله ها، می توانید انواع میوه های دلخواه را قبل از بستن آنها اضافه کنید.

فقط حواستان باشد که کیوی، آناناس، انجیر و انبه در ژله آب می اندازند و باعث می شوند ژله نبندد.

مرکبات مختلف مانند پرتقال و نارنگی هم باید با پوست نازک رویی شان به ژله ها اضافه بشوند تا آب نیندازند.

از قرار دادن انواع پاستیل روی ژله های نیمه بسته هم خودداری کنید چون این کار باعث آب شدن سطح زیرین پاستیلو شل شدن سطح رویی ژله شما خواهد شد.چیکار کنم ژله ام زود ببنده

اگر فرزند بدغذایی دارید یا لاغر هستید، می توانید به جای یک لیوان آب سرد، یک لیوان بستنی وانیلی به پودر ژله ای که در آب گرم حل شده است اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید کالری و ارزش تغذیه ای ژله را تاحد زیادی بالا ببرید.

©طراحی تک فارس | حریم خصوصی | نقشه سایت

صفحه اصلی تالار گفت‌و‌گو خانه داری مامان کیک و شیرینی پزی انواع دسر فوت و فن هایی برای انواع ژله،دسر،کیک

خب عزيزم ژله هاي بيرون که 1 هفته نميمونه نهايت 2 3 روز

واسه درومدن ژله از قالبم با پنبه يه کم چرب کنين
بعدم بزارين ببنده و بعد درارين از يخچال دورشو با چاقو آزاد کنين ظرفو بزارين تو آب داغ واسه چند ثانيه و برگردونين
اگه هم ژله ميچسبه به ظرف که بحثش جداست

من اينو امتحان کردم ژله زيادي بمونه تو يخچال به مرور سفتر ميشه و ابش تبخير ميشه اصلا خوب نميمونه وسطاش به کيفيت اول ميمونه اما روش که اصل کاره خشک ميشه در نتيجه هر موقع مهمان دارم شب قبلش ژلع رو درست ميکنم.

هستي جون
حتما ظرف بزرگي رو براي پهن کردن ژله انتخاب کردي
اين بار ظرفتو کوچيکتر انتخاب کن که لايه هاي ضخيم تر و چاق تري داشته باشي
چیکار کنم ژله ام زود ببنده

خانوما به نظرتون ميشه ژله رو يه هفته قبل از مهموني درست کرد و توي يخچال نگهداري کرد؟!
آخه ميخوام سر فرصت و حوصله درست کنم

دوستم ژله وقتي بيشتر از 3 روز بمونه شفافيت و تازگيشو از دست ميده
ضمن اينکه لاستيکي ميشه عزيزم

دوستان چيکار کنم که ژله از قالبش دراد؟
قالبمم کريستاليه و عين ستاره خيلي حالت داره.
ي بار تو فريز گذاشتم خوب يخ کرد اما بازم درنيومد

ژله تو قالب هاي کريستالي خيلي سخت تر از بقيه در مياد
اما ي سري راهکار وجود داره
1-ظرفتو خيس کن و قبل ريختن ژله بذار حداقل ي ربع تو فريزر بمونه
2-اگه کمي با پنبه چربش کني خيالت راحت تره
3-اما من ميگم ي سلفون بردار بنداز کف ظرفت و حسابي صاف و صوف کن که چين نداشته باشه!
کمي چربش کن و بعد ژله رو بريز
موقع جدا کردن هم دو طرف سلفون رو بگير و با کمک کفگير از ظرفت خارجش کن
4-اگه راه 1 و 2 رو انتخاب کردي قبل برگردوندن با ي کارد خيس لبه هارو جدا کن و تو آب ولرم بذار ظرف ژله رو(در حد 2-1 دقيقه)و سپس برش گردون بجاي آب ولرم از سشوار هم ميتوني استفاده کني دوستم!

ميشه بهترين قالب هارو براي ژله بگين چه جنسي هست و چه مدلايي؟عکسشو بزارين؟که هم قشنگ باشه ژله هم راحت در بياد

يه سوال ديگه من قالبمو چرب کردممممم اما بعدش ک برگردوندم ژله رو روي ژله يکم روغني بود ک خودم دوس نداشتم
چيکار کنم روغنش ديده نشه اصن

بعده برگردون با يک دستمال کاغذي اگه روغني موند رو پاکش کن
بهترين قالب هم قالب هاي پلاستيکي هستن که خيلي راحت درميان
اما با فلزي و سيليکوني و پيرکس هم با رعايت چيزهايي که تو پست قبليم گفتم ميتوني ژله تو راحت دربياري
————-
**بهترين قالب براي ژله قالب پلاستيکي است
**براي بهتر شده حالت ژله پودر ژله رو با يک ليوان اب جوش و نصف ليوان آب سرد آماده کنيد
**براي سهولت در بيرون آوردن ژله ميتونيد کف قالب رو قبل از ريختم مايع ژله چرب کنيد
**موقع بيرون آوردن زله از دو روش ميشه استفاده کرد…آب گرم و سشوار….
که قالبهاي فلزي زودتر گرما رو جذب خودشون ميکنن و ژله زودتر از ديواره هاي قالب جدا ميشه و قالب پلاستيکي و سيليکوني ديرتر

marsili عزيز، ظرفي رو که ميخواي ژله رو توش برگردوني با آب خيس کن، وقتي ظرفت خيس باشه حتي اگر ژلت وسط هم نيفته راحت ميتوني جابجاش کني.

واسه بن ماري کردن و آب کردن ژله و حل شدنش ميتونين به جاي روي بخار آب بذارين روي شوفاژ يا بخاري
من هميشه از اين روش استفاده ميکنم نتيجه ميگيرم
ميذارم ميرم و وقتي برميگردم بايه مايع شفاف مواجه ميشم

هستي من يه بار دسر نارگيلي درست کردم….
البته آماده بودا…نه اينکه خودم بخوام قاطي کنم…مارک دراژه
نميشد برش گردوند…تا حرارت بهش ميخورد آب ميشد
کلا به اين نتيجه رسيدم که اين بايد تو ظرف سرو بشه و نبايد برش گردوند

بچه ها ژله هاي من مز ماده شيميايي مي ده!مزه ي مصنوعي! چرا؟

وقتي ژله رو با روش اب داغ يا سشوار برميگردونم.بعد تو ظرفي که برميگرده پر اب ميشه.من همش چند ثانيه تو اب گرم نگه ميدارم.چرا؟

عايا ژله رو زود بر نميگردوني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نبايد آب داغ استفاده کني
آب ولرم بايد باشه!
نذار مداوم بمونه
4-3 ثانيه تو آب نگه دار دوراشو جدا کن دوباره 4-3 ثانيه ديگه بعد برش گردون
بعده برگردوندن هم يکي ساعتي بذار تو يخچال بمونه که باز خودشو بگيره

شايد موقع درست کردن ژله از آب زيادي استفاده ميکني.
من تقريبا ژله رو 10 ثانيه تو آب گرم قرار ميدم يه کم از ژله آب ميشه که با دستمال تميزش ميکنم

ژله رو وقتي درست ميکنيد سعي کنيد مقدار آب رو کمتر بريزيد
يا ميتوتيد پودر ژلاتين بگيريد و ژله را که درست کرديد بهش اضافه کنيد هم زودتر ميبنده هم سفتر ميشه
(ژلاتين رو در آب سر ريخته آب رو که به خودش گرفت روي حرارت غير مستقيم بذاريد يا چند ثانيه بذاريد ماکروفر بعد به ژله اضافه کنيد)
_وقتي ميخوايد ژله رو برگردونيد اول لب ژله رو با چاقو از ظرف جددا کنيد (حتما)
_ژله رو تپي يک ظرف آب گرم بذاريد آب داغ شير نه آب جوش کتري
مخصوصا اگه قالبتون فلزيه و ژلتون ژله بستني
اگر اين موردو رعايت نکنيد ژلتون اب ميندازه
_اگه به ژله ميخوايد شير و يا بستني اضافه کنيد بايد سرد سرد بشه بعد اضافه کنيد
_اگر ميخوايد پاستيل يا هر چيزي به ژلتون اضافه کنيد و ميخوايد حاي معيني بمونه
زله رو که درست کرديد و سرد شد و گذاشتيد داخل يخچال بذاريد يه کم خودشو بگيره
يعني دست بهش ميزنيد بچسبه به انگشتون بعدش پاستيل رو فرو کنيد توش همونجا ميمونه ميتونيد ميزان عمق و فرورفتگيشم هم بافشار دستتون تنظيم کنيد

اينقدر کسي نيومد جواب بده که خودم به جواب رسيدم
فقط به خاطر ظرف بوده امروز همون کارهايي که ديشب انجام دادم رو دوباره انجام دادم فقط اين دفعه از يه قالب فلزي استفاده کردم
هم مواد زودتر خودشو گرفت
هم ديگه مواد کرم و کاکائوئي با هم مخلوط نشدن هوراااااااااااااااااااااا
نتيجه گيري(براي درست کردن باواريا بهتر است از ظرف فلزي استفاده کرده به جاي سيليکوني البته ظرفهاي پلاستيکي محکم هم خوبند)

سلام دوستان خوبيد؟
بچه ها من ديشب دسر باواريا درست مي کردم تو دو تا ظرف يکي سيليکوني يکي ديگه پلاستيکي از اين محکما
وقتي موادم آماده شد تو ظرف سيليکوني اول مواد کرم رنگ رو ريختم 40 دقيقه گذاشتم فريزر بعد که مواد کاکائوئي رو ريختم مواد کرم اومد روي ظرف
ولي تو ظرف پلاستيکي اين طور نشد
به نظرتون به خاطر جنس قالبا بوده يا علت ديگه اي داشته؟ممنون مشم راهنماييم کنيد؟

برای پاسخ دادن به این موضوع، به سیستم وارد شوید.

چیکار کنم ژله ام زود ببنده
چیکار کنم ژله ام زود ببنده
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *