چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

دوره مقدماتی php
چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه
چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

آشپزی, ترفند و تجربه آشپزی دیدگاهها

برای خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی خود چیکار کنیم ؟ وقتی برای اولین بار یک قورمه سبزی عالی رو خوردم تازه فهمیدم چرا بعضی افراد اینقدر به قورمه سبزی علاقه دارند. همیشه دوست داشتم راز خوشمزه شدن قورمه سبزی آنها را بدونم. چون خورشت های خودم اینقدر خوشمزه و جاافتاده نمیشد. اما بلاخره این رازها رو پیدا کردم و باید بگم از آن روز که نکاتی که در ادامه خواهم گفت رعایت می‌کنم؛ قورمه سبزی های من هم معرکه می‌شود.

نکاتی که برای خوشمزه شدن قورمه سبزی در ادامه خواهم گفت همه را تجربه کردم و در کمتر جایی به آن ها اشاره شده. این نکات واقعاً در طعم و عطر بخشیدن به خورشت شما مؤثر است. در هر دستور قورمه سبزی که دارید به کارتان می‌آید. در آخر هم خلاصه ای از نحوه درست کردن قورمه سبزی را براتون می نویسم.

نسبت و ترکیب سبزی قورمه سبزی :

در سبزی قرمه سبزی اسفناج بهتر از برگ چغندر است. برگ چغندر اگر به سبزی قورمه اضافه می کنید خیلی کم بزنید. چون خورشت را زیادی لعاب‌دار می کند. همچنین طعم اسفناج در خورشت قورمه سبزی بهتر از برگ چغندر است.

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

دوره مقدماتی php

روش سرخ کردن سبزی قورمه سبزی :

یکی از نکات مهم برای خوشمزه شدن قرمه سبزی این است که سبزی را تازه تهیه کنید و خوب سرخ کنید. سبزی قرمه سبزی باید در حرارت متوسط و روغن زیاد تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ سبزی تغییر کند و تیره شود. برای تست تیره شدن سبزی علاوه بر رنگ آن که مشخص است کمی از آن را داخل قاشق بریزید و با سر انگشت فشار دهید. اگر آب و روغن سیاه از آن خارج شد، یعنی سبزی شما آماده است.

در واقع راز خوشمزه شدن قورمه سبزی شما این است که  سبزی نباید بسوزد فقط رنگ آن تیره شود و وقتی آن را فشار می دهید، رنگ روغن سبز تیره شود. مانند تصویر زیر، سبزی در حین سرخ شدن باید مدام بهم بزنید تا حالت خشکی و سوختگی نگیرد.

اگر سبزی را خوب سرخ نکنید؛ رنگ خورشت به سبزی می زند و خورشت رنگ خوبی ندارد. سرخ کردن خوب سبزی طعم خورشت راهم بهتر می‌کند.

و آخرین نکته در مورد سبزی خورشت قورمه سبزی این است که سبزی باید خیلی خرد شود. اگر سبزی درشت باشد باعث می شود خورشت شما حالت آبکی و جانیافتاده بگیره که خوب نیست و هرچه خورشت بپزد، جانیافتد.

در پست دیگری در مورد نکات لازم برای لعابدار و غلیظ شدن قورمه سبزی نوشتم که توصیه می کنم نکات گفته شده در آن هم از دست ندهید و حتما آن را بخوانید.

لوبیا قورمه سبزی لوبیای قرمز است. ولی میتوان از لوبیا چیتی هم استفاده کرد. بعضی متعقدند حتی لوبیا چیتی خوشمزه تر هم هست. هر دو را امتحان کنید از هرکدوم خوشتون اومد اونو در خورشتتون استفاده کنید. لوبیا را باید حداقل ۵ ساعت آن را آب کنید و در این فاصله یک الی ۲ بار آب لوبیا را عوض کنید. تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

من خودم از لوبیا قرمز استفاده می کنم چون در خورشت شکل زیباتری دارد و از شب قبل لوبیا را آب می‌کنم. اگر لوبیا را آب نکنید علاوه بر اینکه نفاخ است. باعث می شود خورشت بو و طعم لوبیا بدهد.

همیشه وقتی گوشت به همراه پیاز تفت می‌دهید لوبیا نیز به گوشت اضافه کنید و لوبیا را هم تفت دهید. این مورد یک راز برای خوشمزه شدن خورشت سبزی است که در کمتر جایی به آن اشاره شده؛ اما واقعا مهم و تأثیر گذار است. کافیه یکبار این نکته را رعایت کنید تا حرف من برایتان اثبات شود.

سرخ کردن لوبیا باعث می شود بوی خاص لوبیا گرفته شود. همچنین از وارفتن و لعاب دادن لوبیا داخل خورشت جلوگیری شود. درنتیجه خورشت شما عطر، طعم و شکل بهتری می گیرد.

ادویه را هم باید حتما در ۱ تا ۲ دقیقه باید تفت دهید تا بوی زهم ادویه هایی مانند زردچوبه گرفته شود.

برای ترش کردن قورمه سبزی از آب لیمو استفاده نکنید و حتماً لیمو امانی داخل خورشت بیندازید. اگر می خواهید تلخی لیمو عمانی گرفته شود؛ حداقل دوساعت یا یک شب تا صبح لیمو را در آب قرار دهید.

یا بهتر است لیمو عمانی را نصف کنید و هسته های آن را جدا کنید تا خورشت قورمه سبزی شما به تلخی نزند.

رب گوجه ( اگر به خورشتتون رب می زنید. ) و لیمو را ۴ ساعت بعد از اینکه خورشت را روی حرارت گذاشتید به خورشت اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام رب گوجه و لیمو باعث دیر پز شدن گوشت و لوبیا شده و باعث می شود خورشت خوب جانیافتد. وقتی گوشت و لوبیا پخت وقت اضافه کردن رب و لیمو است.

برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی رب گوجه را یا به خورشت اضافه نکنید یا مقدار آن خیلی کم باشد.

اگر دوست دارید خورشتتان سیاه رنگ شود. البته ترش تر هم بشود در حدود ۱۵ دقیقه آخر کمی رب انار به خورشت خودتون بزنید. رب انار باعث خوشمزه تر شدن قورمه سبزی هم می شود. (اگر رب انار می زنید، باید میزان رب گوجه را کمتر کنید.)

نمک را ۵ دقیقه آخر پخت خورشت به آن اضافه کنید تا خورشت زودتر و بهتر جابیافتد.

گوشت قورمه سبزی از نوع لقمه ای باشد گوشت چرخ کرده استفاده نکنید. اینکه گوشت، در اندازه کوچک بریده شود یا بزرگ به سلیقه خودتان بستگی دارد.

اگر از گوشت گوسفندی و استخون دار استفاده کنید قورمه سبزی شما خوشمزه تر می شود و سعی کنید گوشت قورمه سبزی در اندازه بزرگ ببرید.

گوشت قورمه سبزی باید با حرارت کم و پیاز فراوان در مدت طولانی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملاً سرخ شود و اصطلاحاً قورمه شود.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی در جا افتادن آن است. بنابراین در پخت قورمه سبزی هیچ وقت عجله نکنید و اگر کمتر از ۵ ساعت وقت دارید؛ بهتر است غذای دیگری را برای خودتان انتخاب کنید.

برای پخت قورمه سبزی ار زودپز استفاده نکنید. اجازه دهید قورمه در قابلمه معمولی با حراررت کم جابیافتد؛ سبزی، گوشت، لوبیا آن به خوبی نرم شوند و آب خورشت کم شود. قورمه سبزی نباید زیاد آبدار باشد.

برای اینکه خورشت خوب جابیافتد؛ در ابتدا بعد از اینکه مواد قورمه را خوب سرخ کردید؛ آب فراوان داخل خورشت بریزید و تا بعدا مجبور نباشید به خورشت آب اضافه کنید. اگر هم لازم است به خورشت در حین پختن آب اضافه کنید، حتما آب جوش استفاده کنید. آب سرد خورشت را خراب می کند.

سعی کنید آبی که قرار است به خورشت اضافه کنید داغ باشد. اینکار باعث درآمدن بهتر چربی گوشت و روغن انداختن بهتر آن می شود. البته بهتر است بجای آب معمولی از آب قلم گوسفند یا گاو استفاده کنید.

آب قلم طعم خورشت را معرکه می کند و یکی دیگه از رازهای خوشمزه شدن قورمه سبزی است که در رستوران های خوب این ترفند را خیلی رعایت می کنند.

درست کردن آب قلم خیلی راحته و می توانید یکبار درست کنید و برای مدت طولانی از اون استفاده کنید دستور تهیه آب قلم را براتون نوشتم که حتماً بخونید.

سبزی قورمه را می توان همراه با اضافه کردن آب به خورشت اضافه کرد. اما برای اینکه خاصیت و طعم سبزی بهتر حفظ شود، بهتر است بعد از یک الی ۲ ساعت از اضافه کردن گوشت و لوبیا به خورشت سبزی اضافه کنید.

برای سیاه شدن قورمه سبزی این دونکته خیلی کمک می کند:

۱- سبزی خورشت را باید با روغن نسبتاً زیاد و با حرارت متوسط، خیلی تفت بدید. در حدی که رنگ سبزی کاملاً قهوه ای شود و دیگه سبز رنگ نباشد.

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

۲- به خورشت خیلی کم در حد یک قاشق مربا خوری رب گوجه اضافه کنید یا اصلاً رب گوجه نزنید و در عوض به اون کمی رب انار بزنید.

برای قورمه سبزی می توانید از ادویه هایی همچون زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، دارچین، تخم گشنیز،استفاده کنید. دستور تهیه ادویه مناسب برای همه غذاها را در پست دیگری نوشتم که توصیه می کنم این ادویه خوش عطر و بو را درست کنید و برای طعم و رنگ دادن به غذاهاتون استفاده کنید. این ادویه برای همه خورشت ها از جمله خورشت قورمه سبزی هم عالی است.

شنبلیه راز خورشت قورمه سبزی هایی است که بوی آن همه کوچه را می گیرد. اما شنبلیه اگر زیاد به خورشت بزنید خورشت را تلخ می کند بنابریان از مقدار کم استفاده کنید.

همانطور که دوستان هم در نظرات گفتن استفاده از تخم شنبلیه هم برای عطر دادن به خورشت سبزی خیلی موثر است که می توانید آن را آسیاب کنید و تفت دهید و در خورشتتون از آن استفاده کنید یا یک قاشق چای خوری شنبلیه خشک شده را مانند نعنا داغ تفت بدید و در خورشتتون بریزید.

کمی نغناع خشک شده را هم می توانید به خورشتتون بزنید تا عطر بگیرد.

دو علت برای تلخ شدن قورمه سبزی هست:

۱- ابتدا پیاز را نگینی یا خلالی خرد می کنیم و کمی با روغن تفت می دهیم. بعد ۲ الی ۳ دقیقه که پیازها کمی سبک شدند، گوشت را اضافه می کنیم و با حرارت کم، درب قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم حدود ۱۵ دقیقه در آب خودش سرخ شود و قورمه شود.

۲- بعد لوبیا را به گوشت اضافه می کنیم تا ۴ الی ۵ دقیقه تفت بخورد. بعد از آن ادویه را اضافه می کنیم تا آن هم یک الی دو دقیقه تفت بخورد.

۳- آب در حال جوشیدن یا آب قلم را به خورشتمون اضافه می کنیم. حدوداً هر چی سطح گوشت و لوبیا هست باید ۴ برابر آب بریزید.

۴ بعد از ۲ ساعت که گوشت و لوبیا پخت. سبزی را که با روغن فراوان خوب سرخ کردیم، اضافه می کنیم و ۲ ساعت دیگه هم صبر می کنیم تا سبزی هم جابیافتد.

۵- در یک ساعت آخر هم لیمو و رب انار و رب گوجه (دلخواه) و هر چاشنی دیگه ای که دوست دارید، اضافه کنید. ۵ دقیقه آخر هم به خورشتتون نمک بزنید.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی خود را در چه چیزی می دانید؟ تجربیات خودتون را در زیر همین مطلب بنویسید.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

برچسب هاخورشت رب گوجه سبزی

مفید بود… برامِ…ممنون… خوبه که بذا تمام دستور ها میزان مواد مورداستفادش رو مثل نسبت سبزی های قرمه سلزی بنویسید. مادر من مقدار کمی ترخون و یه سبزی محلی له نام چوچاق رو که تو گیلان هست داخلش میریزه…یه طعم تلخی میده که خوشمزس.

سلام بله باید در دستوارت غذاها میزان مواد رو هم نوشته نوشت تا همه رو بهتر راهنمایی کند. اما این پست بیشتر برا بیان روش های خوشمزه شدن قورمه سبزی هست تا دستور آن.

سلام من لوبیا هارو گذاشتم از شب قبل خیس خورده… الان که گذاشتم بپزه باز شده چیکارکنم

سلام معمولاً لوبیا با یک شب آب کردن باز نمیشه من همیشه همین کار رو میکنم و باز نمیشه. اما برای اینکه لوبیا باز نشه بهتر بود همانطور که در متن هم گفتم لوبیا را با گوشت سرخ کنید. الان دیگه نمی تونید کاری کنید البته چون لوبیا باز شده مزه خورشتتون بد نمیشه اما شاید ظاهر خوبی نداشته باشد.

سلام عزیزم باید قبل از پخت یکم سرخش کنید تا وا نره

سلام ،،قورمه سبزیم حتی برای اولین تجربه زندگی باز خوشمزه بود.هرکی بیاد خونمون دستور درست کردنشه ازم می گیره.من همیشه از گوشت تو فریزر و سبزی تو فریزر استفاده میکنم ،تازه بیارم و سرخ کنم نمیتونم دروغ چرا؟ ادویه خورشتی از جنوب گرفتم ،یا میتونین یه قاشق از گرمصاله پلویی استفاده کنین که یه میخک توش باشه.میخک طعم جادویی میده بعد اگه یه دونه یا دوتا از اون بیشتر نریزید طعمش غالب نمیشه خیالتون تخت،همه میگن یه طعمی داره ولی نمیدونن چیه.بعد موقع تفت دادن منم سیر میزنم زردچوبه سی ثانیه آخر میزنم که آب میریزم خاصیتش نره.شنبلیله خشک شده دو قاشق غذا خوری موقعی که زردچوبه رو میزنم بعد همون لحظه م نعنا یا ریحون بنفش میزنم در حد یه قاشق چای خوری خشک شده میریزم که غذامو سیاه کنه و روغن پس بده.من تا حالا تو قابلمه خورشتی که گوشت قرمز داشته باشه درست نکردم همیشه توزودپز میزارم شعله کم بعد که پخته بشه میزارم رو شعله پخش کن آروم جوش ریز بخوره و جا افتاده بشه،همیشه یا از لوبیا قرمز یا چیتی استفاده میکنم یه قل میدم اگه عجله داشته باشم آبشو میریزم با گوشتم تفت میدم ،دو تا لیمو عمانی م توش میزنم پوستشو در میارم با هستش ،بعد یه لیمو راسته که تو آب خیسوندم هم توش میزارم.ا ها یه قاشق غذا خوری رب هم میزنم،از گوشتهای استخوان دار داخل قورمه سبزی باید استفاده بشه که لعاب خاصی پس میده.وقتیم برنجشو درست میکنم یه قطره اسانس دود میندازم داخلش که برنجم دودی به نظر بیاد .اینم از دستور من .اهل کرمانشاه م

سلام ممنون که اینقدر کامل برامون توضیح دادی. گوشت استخون دار و نعنا رو موافقم روی طعم دادن به خورشت خیلی تاثیر میذارن.

من همیشه قورمه سبزی هام خوب در میاد اما هفته قبل درست کردم مثل یک معجزه اتفاق افتاد که هنوز نمیتونم علتش را بفهمم و آن اینکه سبزی و لوبیا و گوشت مثل آهن ربا به کف قابلمه میرفت و آب قورمه سبزی بصورت متمایل به بی رنگ به سطح بالای قابلمه میام . یعنی نصف قابلمه شده بود مواد مربوط به قرمه سبزی که بخاطر سنگینی و نیروی جاذبه رفته بود پایین و آب هم آمده بود بالا . خوب هم میزدم درست میشد نیمساعت به حال خودش رها میکردم دوباره آب میامد بالا و مواد میرفت پایین و اصلا هم روغن پس نداد . نمیدونم سلزی هاش مشکل داشت یا اینکه برای اولین بار از قابلمه استیل که کف آن حالت آهن ربایی داره و گرما را یکنواخت پخش میکنه باعث این اتفاق شد . از ساعت ۴ عصر گذاشتم روی شعله کم تا ده شب و هر چی بیشتر میگذاشتم تا بلکه درست بشه . آخرش حسابی آبش بخار شد و مقداری آزدنخودچی هم بهش اضافه کردم اما باز اگر یک قاشق آب داخلش بود از مواد فاصله میگرفت . طبق فرمول همیشه هم رفتم غیر از اینکه این دفعه کمی رب گوجه در ابتدا موقع تفت پیاز و گوشت بهش اضافه کردم . خلاصه این شد یک معما که همچنان داخل فریزر گذاشتم و مخفیاتگنه با چراغ های نیمه خاموش میخورمش انصافا مزه اش خوبه ولی قیافه اش شبیه قورمه سبزی نیست

جالبه ?

یکبار برای امتحان هم که شده از چند حبه سیر تازه در خورشت قورمه استفاده کنید. بعد از تفت دادن گوشت، کمی زردچوبه، فلفل و ادویه مخلوط خورشتی به آن اضافه کنید و تفت بدهید، بعد حبه های سیر را اضافه کنید. درضمن من به خورشت قورمه سبزی رب گوجه فرنگی نمی زنم تا رنگش قرمز نشود، ولی یک بار رب انار زدم که رنگش معرکه شد، ولی باید بپذیرید که طعم ترشی رب با ترشی لیموعمانی و آب لیمو قابل مقایسه نیست

سیر رنده کنید خیلی خوش مزه میشه بوشم میپیچه واقعا عالی میشه

من جنوبی هستم. قورمه سبزی جنوبی ها رو دست نداره. ما از همه سبزی ها در قورمه سبزی استفاده میکنیم. یعنی اسفناج – شوید – جعفری – گشنیز – شنبلیله – تره

ما از برگ چغندر مقدار کم اسفناج،گشنیز و جعفری شنبلیله تره یه ذره مقدارش از بقیه باید بیشتر باشه،خورشت رنگش به تیره بیشتر میزنه.شوید و نعنا و ریحون نمیزنیم.

اقا این همسایه ما قرمه میذاره بوش کل محل رو برمیداره .. من قورمه میذارم بوش تا دم در خونه خودمونم نمیرههه یکی بگه چیکار کنمم???

سلام نسبت سبزی ۴-۲-۲-۱ تره -گشنیز -جعفری -شنبلیله هر کدام را جدا جدا خورد جداجدا سرخ و استفاده کنید

استفاده از مرزه ونعنا هر کدام به اندازه ی حدود یک قاشق شما را به عطر و طعمی بی نظیر خواهد رساند .

تخم شنبلیله رو پودر کن تفت بده ب سبزی اضافه کن بوی قرمه سبزی فقط ب شنبلیلس

ممنون چه نکته ی خوبی من که یه بار هم شده امتحان می کنم ببینم چی میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وقتی دیدگاهم تایید شد من را از طریق ایمیل باخبر کن

جدیدترین مطالب چاره‌دان را برای من هم بفرست.

میتونی ایمیلت رو وارد کنی تا تازه‌ترین مطالب چاره‌دان رو از دست ندی و هر وقت خواستی از ایمیلت بخونی

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

قورمه سبزی از جمله غذاهای خوشمزه و عالی می باشد.راز و رمز و فوت و فن کوزه گری خورش های خوشمزه و خورش قرمه سبزی معمولا در استفاده از پیاز داغ خلالی عسلی , ترد و خوشرنگ فراوان و ریختن آب کم و جا انداختن خورش است . استفاده از ادویه مناسب باعث تهیه یک خورش لذیذ میشه.

 

هنگام طلایی شدن پیاز داغ و زردچوبه و ادویه مخلوط خورشی ( سفره خونه ای )را اضافه کرده و ( اگر خورش نیاز به رب گوجه فرنگی داشته باشد رب گوجه فرنگی را نیز همان وقت اضافه کرده و ) تفت بدین . گاهی داخل برخی غذاها نیاز داریم ادویه های خاص اضافه کنیم مثلا هنگام تهیه قورمه سبزی از شنبلیله خشک هم استفاده می کنیم .

 

حتی اگه از شنبلیله تازه استفاده کرده باشین ، اضافه کردن شنبلیله خشک ، عطر خوبی به خورش میده و اندازه درشتی و ریزی سبزی خرد شده سلیقه ایست . برای اینکه قورمه سبزی شما روغن بیاندازد برای سرخ کردن سبزی از روغن جامد استفاده کنید . البته این برای سلامتی مضر است .

 

بهتر است که از تره و اسفناج ( یا برگ چغندر ) بیشتری در ترکیب سبزی قورمه استفاده کنید تا سبزی لعاب بیشتری داشته باشد و زیباتر شود . رمز و راز خورش های جا افتاده و خوشمزه اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به خورش قورمه سبزی لازمه . ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و ( از نظر آذریها گشنیز ) به خورش قورمه سبزی میده و بدون هرکدوم از اینا خورش مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید .

 

 

البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه . برخی از هموطنان در استان فارس شوید هم اضافه می کنن . لیموعمانی ( لیمو امانی ) جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دونوع روشن و تیره داره . برای قورمه سبزی بهتره از نوع تیره تر استفاده بشه .

 

بهتره که یا درسته بمونه و با چنگال سوراخهایی روش تعبیه بشه تا مزه اش داخل خورش بشه . یا اگه خرد میشه حتما دانه های اون رو بیرون بیارید تا خورش رو تلخ نکنه . حبوبات حتما قبلش خوب خیس بخورن و خوب بپزه . لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب خورش میشه .

 

برای خورش قورمه سبزی برخی : لوبیا قرمز و برخی لوبیا چیتی و برخی خصوصا آذری ها از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنند . در استان فارس برخی از سیب زمینی به جای لوبیا استفاده میکنند . ضمنا یادتون نره هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم چون دیر می پزن .

 

برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن عصاره مرغ یا گوشت یا قلم اضافی به خورش اضافه میکنند . . خورش نباید آبکی باشه در انتها خورش باید با حرارت کم بجوشد تا کاملا جا بیفتد . برخی خورش قرمه سبزی را سیاه و تیره میپسندند که با سرخ کردن زیاد سبزی میسر میشود ولی اینکار خیلی روش صحیح و بهداشتی نیست

 

 

چون تمام ویتامین های سبزی در سرخ کردن زیاد از بین میرود و سبزی به تفاله تبدیل میشود . قبل از خاموش کردن شعله – برخی از دوستان قطعه هایی از یخ به خورش اضافه میکنند تا روغن خورش به سطح خورش بیاید و زودتر جا افتاده شود ( جا افتاده دیده شود ! ) . در آذربایجان برخی داخل خورش قورمه سبزی رب گوجه فرنگی هم اضافه میکنن که خوشمزه میشه .

 

برخی هم خورش قورمه سبزی را بدون سرخ کردن تهیه میکنند . ترشی و چاشنی خورش رو معمولا در انتها اندازه میکنند . اصولا برای تهیه خورش قورمه سبزی باید دقت کرد که چه سبزی و به چه میزان سبزی نیاز داریم در هرشهر و هر خانواده بنا به ذائقه خود در اونها تغییراتی میده و این قاعده کلی نداره ولی روش معمول رو در نظر میگیرن.

 

نکته‌هایی در مورد گوشت قورمه سبزی گوشت قورمه سبزی نباید خیلی ریز باشد. در اندازه گردویی درشت مطلوب است و می تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد. از گوشت راسته نیز می توان استفاده کرد. استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بستگی به ذائقه خانواده دارد ولی این خورش باگوشت گوسفند بدون چربی خوشمزه تر است.

 

برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن از عصاره مرغ، یا قلم استخوان استفاده می کنند. نکته‌هایی در مورد چاشنی قورمه سبزی لیمو عمانی جزء لاینفک خورش قورمه سبزی است که دو نوع روشن و تیره دارد. برای قورمه سبزی بهتر است از نوع لیمو عمانی تیره رنگ استفاده شود.

اپلیکیشن عاشقنامه، برنامه ای برای سرگرمی شما و کسی که دوسش دارین، با اپلیکیشن عاشقنامه به راحتی فال حافظ بگیرید و تفسیرش رو بخونید. انواع طالع‌بینی و فال‌های مختلف از فال ماه تولد تا تست‌های مختلف سنجش عشق در رابطه، فال سال تولد، فال ابجد، فال انبیاء، استخاره ازدواج و…

 

آخرین نسخه اپلیکیشن عاشقنامه را از اینجا دانلود کنید:

 

اپلیکیشن عاشقنامه، برنامه ای برای سرگرمی شما و کسی که دوسش دارین، با اپلیکیشن عاشقنامه به راحتی فال حافظ بگیرید و تفسیرش رو بخونید. انواع طالع‌بینی و فال‌های مختلف از فال ماه تولد تا تست‌های مختلف سنجش عشق در رابطه، فال سال تولد، فال ابجد، فال انبیاء، استخاره ازدواج و…

 

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

آخرین نسخه اپلیکیشن عاشقنامه را از اینجا دانلود کنید:

 

قورمه سبزی محبوب دل تمامی ایرانی هاست و با رعایت کردن برخی از نکات می توان آن را به صورت بسیار عالی طبخ نمود

قورمه سبزی غذایی است که از نظر ایرانی ها خوشمزه ترین غذای دنیاست و هر کس یک فوت کوزه گری برای پختن آن دارد اما رمز و راز یک قورمه سبزی خوشمزه به شما کمک می کند که یک خورشت جاافتاده ی خوشمزه ی ایرانی را بپزید و با هنر خود اطرافیانتان را غافلگیر کنید با استفاده از چند ترفند ساده می توان این خورشت خوشمزه را بیشتر خوشمزه کرد و به صورت عالی آن را طبخ کرد . رمز و راز یک قورمه سبزی خوشمزه را در نیک صالحی بخوانید.

فوت و فن کوزه گری خورش قرمه سبزی هنگام طلایی شدن پیاز داغ و زردچوبه و ادویه مخلوط خورشی را اضافه کرده و ( اگر خورش نیاز به رب گوجه فرنگی داشته باشد رب گوجه فرنگی را نیز همان وقت اضافه کرده و ) تفت بدین. گاهی داخل برخی غذاها نیاز داریم ادویه های خاص اضافه کنیم مثلا هنگام تهیه قورمه سبزی از شنبلیله خشک هم استفاده می کنیم .

حتی اگه از شنبلیله تازه استفاده کرده باشین ، اضافه کردن شنبلیله خشک ، عطر خوبی به خورش میده و اندازه درشتی و ریزی سبزی خرد شده سلیقه ایست.

برای اینکه قورمه سبزی شما روغن بیاندازد برای سرخ کردن سبزی از روغن جامد استفاده کنید . البته این برای سلامتی مضر است . بهتر است که از تره و اسفناج ( یا برگ چغندر ) بیشتری در ترکیب سبزی قورمه استفاده کنید تا سبزی لعاب بیشتری داشته باشد و زیباتر شود

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به خورش قورمه سبزی لازمه . ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و ( از نظر آذریها گشنیز ) به خورش قورمه سبزی میده و بدون هرکدوم از اینا خورش مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید . البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه.

برخی از هموطنان در استان فارس شوید هم اضافه می کنن.

لیموعمانی ( لیمو امانی ) جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دونوع روشن و تیره داره . برای قورمه سبزی بهتره از نوع تیره تر استفاده بشه . بهتره که یا درسته بمونه و با چنگال سوراخهایی روش تعبیه بشه تا مزه اش داخل خورش بشه . یا اگه خرد میشه حتما دانه های اون رو بیرون بیارید تا خورش رو تلخ نکنه .

حبوبات حتما قبلش خوب خیس بخورن و خوب بپزه. لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب خورش میشه . برای خورش قورمه سبزی برخی : لوبیا قرمز و برخی لوبیا چیتی و برخی خصوصا آذری ها از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنند . در استان فارس برخی از سیب زمینی به جای لوبیا استفاده میکنند . ضمنا یادتون نره هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم چون دیر می پزن .

برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن عصاره مرغ یا گوشت یا قلم اضافی به خورش اضافه میکنند..

خورش نباید آبکی باشه در انتها خورش باید با حرارت کم بجوشد تا کاملا جا بیفتد. برخی خورش قورمه سبزی را سیاه و تیره میپسندند که با سرخ کردن زیاد سبزی میسر میشود ولی اینکار خیلی روش صحیح و بهداشتی نیست چون تمام ویتامین های سبزی در سرخ کردن زیاد از بین میرود و سبزی به تفاله تبدیل میشود .

قبل از خاموش کردن شعله – برخی از دوستان قطعه هایی از یخ به خورش اضافه میکنند تا روغن خورش به سطح خورش بیاید و زودتر جا افتاده شود ( جا افتاده دیده شود ! ).

در آذربایجان برخی داخل خورش قورمه سبزی رب گوجه فرنگی هم اضافه میکنن که خوشمزه میشه . برخی هم خورش قورمه سبزی را بدون سرخ کردن تهیه میکنند .

ترشی و چاشنی خورش رو معمولا در انتها اندازه میکنند.

اصولا برای تهیه خورش قورمه سبزی باید دقت کرد که چه سبزی و به چه میزان سبزی نیاز داریم در هرشهر و هر خانواده بنا به ذائقه خود در اونها تغییراتی میده و این قاعده کلی نداره ولی روش معمول رو در نظر میگیرن

۱- سرخ کردن سبزی یکی از نکات مهم برای خوشمزه شدن قرمه سبزی این است که سبزی را تازه تهیه کنید و خوب سرخ کنید. سبزی قرمه سبزی باید در حرارت کم و تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ سبزی تغییر کند و تیره شود.

در سبزی قرمه سبزی اسفناج بهتر از برگ چغندر است. برگ چغندر اگر به سبزی قورمه اضافه می کنید خیلی کم بزنید. چون خورشت را زیادی لعاب‌دار می کند.

اگر سبزی را خوب سرخ نکنید؛ رنگ خورشت به سبزی می زند و خورشت رنگ خوبی ندارد. البته سرخ کردن خوب سبزی طعم خورشت راهم بهتر می‌کند.

۲- لوبیا سرخ کردن بوبیا یک راز خوشمزه شدن خورشت سبزی

لوبیا قورمه سبزی لوبیای قرمز است و باید حداقل ۵ ساعت آن را آب کنید و در این فاصله یک الی ۲ بار آب لوبیا را عوض کنید. من خودم از شب قبل لوبیا را آب می‌کنم.

همیشه وقتی گوشت به همراه پیاز تفت می‌دهید لوبیا نیز به گوشت اضافه کنید و لوبیا را هم تفت دهید. این مورد یک راز برای خوشمزه شدن خورشت سبزی است که در کمتر جایی به آن اشاره شده؛

اما واقعا مهم و تأثیر گذار است. کافیه یکبار این نکته را رعایت کنید تا حرف من برایتان اثبات شود.

سرخ کردن لوبیا باعث می شود بوی خاص لوبیا گرفته شود. همچنین از وارفتن و لعاب دادن لوبیا داخل خورشت جلوگیری شود. درنتیجه خورشت شما عطر، طعم و شکل بهتری می گیرد.

ادویه را هم در ۱ تا ۲ دقیقه باید تفت دهید.

۳- زمان اضافه کردن رب و لیمو و نمک زمان اضافه کردن رب و …یک راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

برای ترش کردن قورمه سبزی از آب لیمو استفاده نکنید و حتماً لیمو امانی داخل خورشت بیندازید. اگر می خواهید تلخی لیمو عمانی گرفته شود؛ حداقل دوساعت یا یک شب تا صبح لیمو را در آب قرار دهید.

رب گوجه و لیمو را ۲ تا ۳ ساعت بعد از اینکه خورشت را روی حرارت گذاشتید به خورشت اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام رب گوجه و لیمو باعث دیر پز شدن گوشت و لوبیا شده و باعث می شود خورشت خوب جانیافتد.

اگر دوست دارید خورشتتان سیاه رنگ شود. البته ترش تر هم بشود در حدود ۱۵ دقیقه آخر کمی رب انار به خورشت خودتون بزنید. رب انار باعث خوشمزه تر شدن قورمه سبزی هم می شود. (اگر رب انار می زنید، باید میزان رب گوجه را کمتر کنید.)

نمک را ۵ دقیقه آخر پخت خورشت به آن اضافه کنید تا خورشت زودتر و بهتر جابیافتد.

سفره خونه ، چاره دان

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

ارسال توسط : مدیر سایت

در آشپزی, خانومانه

۱۹/۱۰/۱۳۹۴
۷۵ دیدگاه
122,119 بازدید

خانومی: قرمه سبزی، این غذای اصیل ایرانی که پای ثابت میز مهمونی هاست … دقت کردین از هر کسی سوال می پرسین بهترین قرمه ( قورمه ) سبزی رو که خوردین کجا بوده، جواب میشنوین قرمه سبزی مامانم ؟! به نظرتون علتش چیه ؟

این قرمه سبزی های مامان پز رازهایی تو دل خودش داره که اگه رعایت بشه میشه یکی از بهترین قرمه سبزی هایی که هر کسی میتونه خورده باشه.

دستور پخت این خورش خوشمزه رو همه ماها بلدیم پس به طور خلاصه این مراحل رو توضیح میدم و بعد میرم سراغ نکاتش که مهم ترین قسمت پخت یک قرمه سبزی جا افتاده و خوشمزه ست.

مواد لازم خورش قرمه سبزی برای ۴ نفر:

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

سبزی قرمه سرخ شده: ۳۰۰ گرم
گوشت خورشی: ۳۰۰ گرم
لوبیا قرمز: ۱ پیمانه
پیاز: ۱ عدد درشت
لیمو امانی: ۳ عدد
رب قرمز: ۱ قاشق غذاخوری ( دلخواه )
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
عصاره قلم: ۱ لیوان
آبغوره: ۲ قاشق غذاخوری ( در صورت نیاز )
روغن: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و ادویه خورشی به مقدار لازم

طرز تهیه قرمه سبزی:

پیازهای خلال شده رو تفت میدیم تا کاملن سبک بشن بعد گوشت های خرد شده اضافه میشن و تفت میدیم تا تغییر رنگ بدن، رب رو به همراه زردچوبه و ادویه خورشی یا پودر کاری اضافه می کنیم و هم میزنیم تا گوشت طعم دار بشه حالا سبزی های سرخ شده اضافه میشن و بعد هم لوبیا و در پایان ۲ لیوان آب روی مواد ریخته میشه و زمان میدیم تا به آرامی بپزه.

در این فاصه لیمو امانی رو از چند قسمتس سوارخ می کنیم و در آب داغ قرار بدین تا تلخیش گرفته بشه ، بهتره این کارو ۲ بار تکرار کنین.

و در یک ساعت پایان پخت ، عصاره قلم، رب انار و لیمو امانی ها رو به خورش اضافه می کنیم و میذاریم تا حسابی جا بیفته.

در یک رب آخر پخت قرمه سبزی، اگر ترشیش کم بود میتونین کمی آبغوره اضافه کنین و نمکش رو اندازه کنین.

طرز تهیه قرمه سبزی با سبزی خشک:

برای تهیه قرمه سبزی با سبزی خشک، به جای همین مقدار سبزی قرمه سرخ شده، از ۳ لیوان سبزی خشک مخصوص قرمه استفاده می کنیم، به این شکل که سبزی ها رو در آب خیس می کنیم و بعد از یک ساعت از صافی ریز رد کرده و به گوشت و پیاز سرخ شده اضافه و سپس ادامه کار به شکل بالا انجام میشه.

قرمه سبزی

و اما بریم سراغ نکات پخت قرمه سبزی:
۱. اینکه در خورش قرمه سبزی از لوبیا قرمز استفاده کنین یا لوبیا چیتی خیلی اهمیتی نداره ، باید این رو در نظر بگیرین که لوبیا به خوبی در خورش جا بیفته تا هم لعاب کافی به خورش بده و هم باعث نفخ نشه پس بهتره از شب قبل لوبیا رو خیس کنین و چند بار آبش هم عوض بشه تا کامل نفخش گرفته بشه.

در تهران و به طور کلی فارس زبان ها از لوبیا قرمز در خورششون استفاده میکنن و مناطق دیگه از لوبیا چیتی و حتی آذری ها از لوبیا چشم بلبلی. که من دو مورد اول رو تست کردم و هر دوش عالی بوده.

۲. برای گوشت خورش قرمه سبزی، بهتره از گوشت گوسفندی که چربی بیشتری داره استفاده کنین چون خورش رو لذیذتر میکنه اما اگر منع مصرف چربی دارین گوشت گوساله رو جایگزین کنین.

۳. در مواد اولیه نوشته بودم یک لیوان عصاره قلم ! از نظر من این مورد بسیار حیاتیه در پخت این خورش خوشمزه، اما برای تهیه این عصاره من قلم گاو ( گوساله ) رو تهیه میکنم و در زودپز به همراه چند لیوان آب میذارم خوب بپزه تا حدی که غضروفاش هم کامل آب بشه ! بعد هم عصاره چسبناکش رو از صافی رد می کنم و ازین عصاره در خورش هام استفاده می کنم … اگر تا به حال امتحان نکردین حتمن یک بار این کارو انجام بدین از همه خواصش که بگذریم مهم ترین قسمتش کمک در حفظ مفاصل زانو و به طور کل بدن هستش.

اضافی این عصاره رو هم می تونین فریز کنین.

۴. خورش قورمه سبزی باید رنگش تیره باشه، اما من از کمی رب گوجه در این خورش استفاده کردم … رب گوجه بسیار این خورش رو خوشمزه میکنه و اصلن در رنگش تاثیر منفی نمیذاره … پس با خیال راحت استفاده کنین اما همینطور که نوشتم استفاده ازش سلیقه ای و دلخواه هستش.

۵. و اما رب انار … شاید تعداد محدودی از شماها اینو شنیدین اما رب انار در خورش قرمه سبزی و همینطور کرفس غوقا میکنه و بسیار بسیار خوشمزه و خوش عطر میکنه این خورش رو … اما چیزی که مهمه اعتدال در مصرفش هست، پس زیاده روی نکنین که در اینصورت با خوردن قرمه سبزی یاد خورش فسنجان میفتین!

۶. اگر شما هم خورش قرمه سبزی رو ترش می پسندین و خورشتون بعد از استفاده از لیمو امانی ها و رب انار جا داره می تونین از کمی آبغوره هم در خورش استفاده کنین مخصوصن وقتی رب انارتون ملس بوده باشه.

۷. لیمو امانی جزء یکی از مواد جدا نشدنی این خورش هستش … عطر لیمو در خورش قرمه سبزی بسیار نوستالژیکه پس حتمن در بین موادتون باشه، اگر دقت کرده باشین لیمو امانی بیشتر به خورش عطر خوبش رو میده تا ترشی … به همین علت هستش که در کنارش از چاشنی های دیگه ( رب انار و آبغوره ) استفاده کردم.

لیمو امانی در خورش بیشترین روغن رو جذب میکنه، این نکته رو هم در نظر داشته باشین.

۸. و در آخر این نکته که جزء اصلی ترین فوت های این رسپی هستش استفاده از شنبلیله خشکه … نوشته بودم در یک ربع آخر پخت خورش چاشنی و نمک غذا رو اندازه می کنیم …. در این زمان دو مشت از شنبلیله خشک رو بین دستاتون پودر کنین و روی همه قسمتای خورش بریزین و زیر گاز رو کم کنین … بعدش می بینین خورشتون چقدر روغن پس داده و نیازی به استفاده از روش های تقلبی ( ریختن یخ در خورش ) نیست ! مامان من از نعناع خشک در نبود شنبلیله هم استفاده میکنه اما در اندازه کمتر …. خیلی هم عالی میشه.

 

همه این نکاتی رو که بیان کردم حاصل تجربه شخصی خودم و استفاده از تجربیات عالیه مامان جونم هستش … اگر شما هم فوت های مامان هاتون رو زیر این پست شیر کنین با ما بسیار عالی میشه ! خسیس هم نباشین ….

قرمه سبزی

برچسب گذاری شده با :خورش ها

۲۰/۰۹/۱۳۹۷

۱۲/۰۹/۱۳۹۷

۱۱/۰۹/۱۳۹۷

۲۷/۰۸/۱۳۹۷

۱۹/۰۸/۱۳۹۷

۱۴/۰۸/۱۳۹۷

دستور پخت قرمه سبزی و طرز تهیه قورمه سبزی اتان عالی بود. همین قرمه سبزی رو با رب انار و … پختم خیلی خوشمزه و مجلسی شده بود. ممنونم از شما بابت این رسپی پخت قرمه سبزی که واقعا خوشمزه و جا افتاده بود.

سلام عزیزم
بسیار عالی
خوشحالم راضی بودین از رسپی قورمه سبزی.
و ممنون که بعدش نتیجه رو اومدین گفتین خانومی

سلام ازراهنمیاتون به قرمه سبزی میشه زعفران دارچین کم اضافه کرد

سلام عزیزم
اگر عطر زعفران رو دوس دارین میتونین یکم اضافه کنین وقتی گوشت رو تفت میدین.
ولی دارچین خیر … فکر نمیکنم جالب بشه.

خیر

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

خیلی ممنونم از سایت خوبتون. واقعا قرمه سبزی ( یا قورمه سبزی ) عاااااااااااااااااااالی بود :X

مرسی خانومی

عاشقانه قورمه سبزی دوست دارم!!

خانومی هم از دوست داران قورمه سبزی هستن ?

با سلام اخه هر چه چقدر لیمو امانی رو با اب داغ میشورم باز همون تلخی خودش رو داره

سلام الهه جان
برای گرفتن تلخی لیمو باید چند ساعت در آب داغ خیس بخوره و چند بار آبش رو عوض کنین
اگر باز هم تلخ بود جنس لیموی شما خوب نیست و لیمو امانی مرغوب تری رو تهیه کنین

عالی بود

عالی بود عزیزم.من کرفس و رب انار و تست نکرده بودمو نمیدونسم.یکی از اصلی ترین و مهمترین فوتای قرمه سبزی جا افتاده که رد خور نداره اینه که کامل سبزی سرخ بشه.انقد که رنگش سیاه بشه.و بعدم اینکه اصلا نباید پیاز رو توش بخار پز کرد.پیازش باید پیاز داغ باشه.یعنی کاملا سرخ شده.میتونید وقت سرخ کردن پیاز گوشت رو بعد از طلایی شدن بندازید پیاز که سرخ شد باقی مراحل.به جز زرد چوبه ادویه دبگه ای نباید ریخت.اسفناج سبزیتون کم باشه و تره باید بیشتر از همه و بعد جعفری.نکته مهم همون سرخ کردن سبزیه.

امتحان کنین ، حتمن خوشتون خواهد آمد.
چه عالی که خانم های هنرمندی مثل شما تجربه هاشون رو در اختیارمون میذارن … ممنون از نظرتون
منم موافقم باهاتون

سلام مرسی ازدستورپخت قرمه سبزی عالی بود

سلام عزیزم
خوشحالیم رسپی قرمه سبزی خانومی رو میپسندین :*

ممنون از سایت خوبتون.

مرسی از ابراز لطف شما عزیزم

عالی بود

ممنون از ابراز لطفتون عزیزم

عالی بود

امروزبه دنبا لطرزخشک کردن الوسیا ه بودم که با سایت شما اشنا شدم خیلی عا لی است برایتا ن ارزوی موفقیت می کنم ولطفا غذا ها یی با استفاده از میوه ها را اموزش دهید متشکرم

خوشحالم تجربه هام مورد توجه شما قرار گرفته دوست عزیز، چشم.

سلام…میگم الزاما رب اناربایدشیرین یاترش باشد..براپخت قورمه سبزی؟؟؟

سلام
ترش یا ملس بهتره قطعن

ممنونم عزیزم

سلام دوستان کسی میدونه چه جوری قرمه سبزی درست کنم که رنگش به سیاهی بزنه نه سبز اون مدل خورش ها که تیره رنگ هستند بسیار لذیذ تره

سلام عزیزم
اگر میخواین رنگ قرمه سبزی به سیاهی بزنه سبزیش رو باید خیلی سرخ کنین، هر چی بیشتر سرخ کنین تیره تر میشه رنگش و ظاهرش جا افتاده تر و اگر زیاد سرخ نشه به سبزی میزنه رنگ خورش.

سلام عزیزم سبزی رو خیلی زیاد سرخ کنید قبل از پخت واینکه من یه قاشق ارد رو تفت میدم تا جایی که کمی قهوه ای شه و یک ساعت اخر میریزم تو خورش اب خورش رو میکشه خیلی عالی میشه

ممنون از راهنماییتون دوست عزیز

سلام به همه خانمهای کدبانو یه ترفند ساده برای تیره شدن رنگ قورمه سبزی اینه که بعداز اضافه کردن رب انار یه تکه آهن کوره رفته مثل نعل را داغ کنید و پنج دقیقه در خورشت بندازید بدون اینکه سبزی را زیاد سرخ کرده باشید رنگ قورمتون سیاه میشه البته آهن غذاتون هم تامین میشه

سلام عزیزم
ممنون از پیشنهاد خوب شما.

این آهن رو از کجا باید تهیه کرد ؟

سلام من این اهن از شمال و مولوی تهران خریدم ولی نمیدونستم سیاه میکنه مرسی اسمش حسوم هست و از یک ادویه به نام اچار زابل یا مشهدی در خورشتها فوق العاده میشه و قوم میده

ممنون از راهنماییتون فاطمه جان.

خطر داره نکنید از این کارا

چرا خطرداره ؟
در طب سنتی توصیه شده

اما رب انار در خورش قرمه سبزی و همینطور کرفس غوقا میکنه و …اینجا منظور شما استفاده از رب انار در خورش کرفس و خورش سبزیه یا رب انار و کرفس در فرمه سبزی ؟یه ذره دو پهلو عنوان شده.با تشکر

رب انار در خورش کرفس جداگانه
و در خورش قرمه سبزی جداگانه.

امیدوارم رفع ابهام شده باشه براتون.

منظور از اضافه کردن شنبلیله خشک ، در پایان زمان پخت هستش و برای روغن دهی و جا افتادن و طعم دادن بیشتر به خورش.

نسبت سبزی های قورمه سبزی نسبتا برابر هستش ولی از شنبلیه به مقدار کمتری استفاده میشه چون خورش تلخ میشه …

سلام خیلی ممنون عالی بود ویک سوال داشتم ایا قورمه سبزی رامیتوان بدون گوشت درنظر گرفت

سلام عزیزم
گیاه خوارا معمولا از قارچ به جای گوشت استفاده می کنن.
چرا که نه

باسلام.
مرسی.مطالب بسیااااااااار مفیدی بود.دمت گرم داداش

سلام ممنون از شما

سلام.ممنون ازسایت خوبتون.ی سوال: من اول قورمه سبزی شنبلیله خشک تفت دادم باگوشت ووپیاز بنظرتون خورش من تلخ میشه

عزیزم ریختن شنبلیله زیاد باعث تلخی خورش میشه
به خصوص تفت دادنش

سلام
من تازه ازدواج کردم واولین بأره برای مهمون میخوام قورمه سبزی بذارم ومیخوام عالی بشه ازنکات شما استفاده میکنم امیدوارم خوب بشه
ممنون

سلام عزیزم
ممنون از اعتماد شما
امیدواریم راضی باشین از نتیجه

طرزتهیه بامیه

سلام
سعی می کنیم در مطالب بعدی رسپی بامیه خانومی رو هم برای شما آموزش بدیم.

عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید
شما

سلام دوست عزیز
ممنون از لطف شما به مجموعه خانومی

ازراهنمایی عزیزان متشکرم لطفا دستور قیمه روهم بزارید

سلام سمی جان
چشم به زودی جزء رسپی های خانومی قرار خواهد گرفت

برای بیان طرز تهیه که گذاشتید فقط یه کلمه کافیه اونم : عاااااااااااااالی بوده …مرسی که نکات رو به خوبی بهمون گفتید

سلام حانیه عزیز
خیلی ممنون از لطف همیشگی شما همراهان خانومی، که به ما انگیزه فعالیت بیشتر رو میده.
و سپاس از استقبال شما از بخش آشپزی خانومی.

سلام عزیزم من به جایِ ربِ انار ازلواشک استفاده میکنم,که علاوه براینکه طعم عالی به خورش میده لعاب هم داره واسه خورش.

سلام نیلوفر عزیز
چه جالب، تا حالا نشنیده بودم.
یک بار امتحان میکنم.
و ممنون از اینکه تجربه خودتون رو با کاربران خانومی به اشتراک گذاشتین.

سلام میشه بعداز پخت گوشت در زود پز سبزی سرخ شده رو اضافه کرد

سلام
بله ولی بازم باید بذارین با هم بپزه تا خورشت و سبزی جا بیفته
و ممکنه که گوشت له بشه
پس برای پخت قرمه سبزی بهتره از اول سبزی قرمه رو به مواد اضافه کنین

سلام من در حین سرخ کردن رب انار رو اضافه کردم آیا مزش خوب میشه یا دوباره اضافه کنم

واقعا عالی بودخانومی

سلام عزیزم
خوشحالیم نکات مربوط به پخت قرمه سبزی حرفه ای مورد پسند شما قرار گرفت ?

سلام مدیر عزیز چکار کنیم گوشت خورش اخر کار له نشهاز راهنمایی شما ممنونم

سلام عزیزم
اگر از گوشت گوسفندی برای قرمه سبزی استفاده میکنین با پخت زیاد گوشت له میشه … برای رفع این مشکل بهتره اواسط پخت گوشت رو به خورش اضافه کنین ?

سلام.من از تمر هندی هم برای طعم دارشدنش استفاده کردم و عاااالی بود.در ضمن خیلی شنیدم از ی قاشق ارد تفت داده شده برای قرمه سبزی استفاده میکنند.

سلام دستتون درد نکنه عالی بود یه نکته در مورد سرخ قورمه سبزی خدمتتون بگم برا سرخش من از روغن دنبه ی گوسفدی استفاده میکنم به مدت سه چهار ساعت با شعله ی ملایم بعد از این زمان کمی نمک به سبزی میزنم دو سه پیاز که کاملا ریز شده اضافه میکنم مغز چهار پنج لیمو عمانی هم اضافه میکنم مجددا نیم ساعت به سرخ کردن ادامه میدم بعد سبزی رو توماهیتابه یکدست و صاف با پشت کفگیر میکنم رب گوجه و یه قاشق رب انار را روش می مالم به مدت نیم ساعت دیگه رو شعله خیلی کم میذارم گوشت و لوبیا که پخت زرچوبه و جوز هندی اضافه میکنم و سبری را اضافه میکنم به مدت یک ساعت با شعله ی ملایم در پایان شنبلیله داغ اضافه میکنم

سلام سوفی عزیز
چقدر با حوصله و چقدر با سلیقه هستین شما …
ممنون که تجربه هاتون رو در اختیار کاربران خانومی قرار میدین :*
روش جالبی بود حتما یکبار تست میکنم ?

من اولین باره میخوام درست کنم امیدوارم خوب بشه??

سلام عزیزم
موفق باشی ?

سلام موارد متعددی عنوان شد که بسیار اموزنده وجالب بودن علاوه بر این موارد به مقدار خیلی کم سبزی خشک شده ریحان سبز وریحان بنفش هم داخل خورش اضافه میکنم که بسیار عطر فوق العادهای پیدا میکنه میتونید امتحان کنید

سلام سوسن جان
خیلی خوشحالیم که رازهای پخت قرمه سبزی خانومی رو دوست داشتین.
ممنون از پیشنهادتون، امتحان میکنم :***

سلام من واقعاازسایت شماراضی هستم واقعادست خوش عاشق سایت شدم

سلام فاطمه جون
ممنون از لطف و محبتی که به خانومی دارین
خوشحالیم که نتیجه تلاش ما رضایت شماست ?

ممنون از دستور پخت به این خوبی و حرفه ای

سلام نادیا عزیز

ممنون از لطف شما به خانومی :*

ایمیل شما منتشر نمی شود.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت

خانومی: خورش لوبیا سبز یکی از خورش های مامان پزه با عطر …



شلاااااٱااااااٱ،ااااا،اااا،ااااٱاااا،ااااٱ،آآآآآ،ٱآآآآ،ٱٱآآآآآٱ،آآآعععععآعععععمی که خوبییییید؟؟،میگم میخوااام دهنتون آآآآب بیوفته خخخ،بدوییم بریم با هم یه قرمه سبزی تووووپ درست کنیم
یوووووهوووو،هوهوهوهو،اوم اوم ام امیییی،آآآآخ جونم جونم جوووونمی،خخخ

 

طرز تهیه برای چهار نفر خخخخ
چون اولین و مهمترین مسئله تو این خورشت، ترکیب سبزی اونه، اول می پردازیم به میزان سبزی:
۱۰ دسته جعفری
۲ تا گشنیز
۵ تا تره
سه تا پیازچه
سه تا شنبلیله
یه دونه نعنا
یکی دو تا اسفناج
پاک کردن سبزی هم مهمه. مثلا شنبلیله فقط برگ باشه. اسفناج فقط برگ باشه یعنی کلا اون چوباشون رو بگیرییید.
پس از پاک کردن قشنگ سبزی رو میشوریم و میزاریم کاااملً خشک بشه. بعد خوردش میکنیم. حالا یا با دستگاه سبزی خورد کن یا با مولینکس. خورد که کردیم با روغن جامد میزاریم کاااملً سرخ بشه.
خب اینجا مثلا سبزی من سرخ شده خخخ، تو این قسمت میتونین رُب انار ترش بهش اضافه کنیم و تفت بدیم که این باعث میشه سبزیمون یه طعم ملسی به خودش بگیره و ما با این کار موقع درست کردن قرمه سبزی دیگه چاشنی لازم نداریم که. این اختیاریه و بستگی به سلیقه مون داره.

 

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

حالا مواد خود قرمه سبزی:
_گوشت خورشتی ( بهتره گوسفندی و چرب و همراه یه تیکه قلم باشه )
_لوبیا (هم قرمز …هم چشم بلبلی…هم سفید …هم چیتی …همش قبوله . من چیتی رو ترجیح میدم چون باعث میشه که خورشتمون خوشممزه تر و غلیظتر ترترترترااااا بشه که!)
_خوب سبزی رو که اون بالا گفتم که)
_لیمو امانی
_پیاز و پیاز داغ
_دو حبه سیر
_روغن
_فلفل سیاه
_نمک
_زردچوبه
_چاشنی (پایین توضیح دادم . میتونه شامل : رُب گوجه /زعفران/آب نارنج/آبغوره /آبلیمو/لواشک ترش/رُب انار/ رُب الوچه / تمرهندی و …) باشه.

 

حالا میریم سرااااغ پختنش خخخخ
اول کمی پیاز تفت میدیم جهت پخت با گوشت . من یکی دو تا سیر میندازم تا ناناز بشه که خخخخ..
پس از تفت دادن پیاز با زرد چوبه، گوشت رو میریزیم و هم میزنیم. بهتره گوشت چربی دار باشه. یا مثلا یه تیکه قلم داشته باشه.
گوشت رو که اضافه کردیم درش رو میزاریم. شعله رو بسیااااار کم میکنیم تا گوشت آب بندازه و تو آب خودش بپزه بعد می بینیم؟ این آب خود گوشته. گوشت هم کمی نیم پز مانند شده. اینجا یه چهل دقیقه ای گذشته. تو این مرحله حبه های سیری که قبلا برا خوش طعم شدن خورشت مون انداختیم رو بر میداریم تا موقع خوردن خدای نکرده زیر دندون کسی نره چون شاید بعضیا بدشون بیاد بعد اه اهشون بشه که خخخخ.
حالا آب جوش به اضافه پیاز داغ طلایی و برشته به اضافه دو تا لیمو امانی که با چنگال سوراخ شده و هم چنین لوبیای خیس خورده و نرم شده رو اضافه میکنیم. آب رو اون قدر میریزیم که وسطاش هی مجبور نشیم آب اضافه کنین.
سبزی رو هم یه ده دقیقه بعد یا اصلا همون موقع میتونین بریزیم. اگه دوست دارین از این عصاره های گوشت تو این مرحله میتونین اضافه کنین.
زیرش رو کم میکنیم تا کوچولو کوچولو غل بخوره.درش باید بسته باشه! حالا مثلا یک ساعت گذشت ….
اینجا آب نارنجو یا هر چاشنی که اون بالا گفتم رو میریزیم که من معمولا آب نارنج رو اگه باشه ترجیح میدم که. .حدود نصف فنجون کوچیک. با شعله کم میزاریم جا بیفته. طوری که روغن انداخت و همه چیش پخته شد….یعنی آماد ست!
قبل از کشیدن، یک فنجون زعفران آب کرده میریزیم توش و حالشو میبریم هوهو هوهو هوراااا!

 

نکات مهم:::

_ اگه اسفناج اصلا نریزیم، خورشت زیاد لعابدار نمیشه و آب و دون جدا میشه. اگه زیاد بریزیم، طعم قرمه سبزی جالب نمیشه و همینطور موقع سرخ کردن، چون اسفناج آب میندازه، نمیزاره سبزیامون خوب سرخ بشه و له شون میکنه. اسفناج اگه زیاد باشه خورشتمون سبز روشن میشه. در صورتیکه ماها غالبا رنگ تیره رو می پسندیم.
_ پیازچه حتما بریزیم. خوشمزه میکنه. گشنیز هم در همین حد گفتم خوبه.
_ شنبلیله اگه کم باشه، قرمه سبزی اون طعم نستالژیکش رو نخواهد داشت و اگه زیاد باشه قرمه سبزی تلخ میشه.
_سبزی باید خوووب تفت بخوره. قشنگ سرخ بشه. بیش از حد سیاه و کبوووودش نکنید که تلخ میشه.
_اگه سبزی درشت باشه، خوب جانمی افته. خوب ریزش کنید.

۴.لوبیا :خب همه ی ما دیدیم که انواااع لوبیا ها استفاده میشه. ولی به نظر شخصی من چیتی خیلی خوشمزه تر میشه اون بالا هم گفتم که. لوبیا قرمز ولی خب خوشگل تر و نستالژیکه!

_ قرمه سبزی بایددد ترش باشه…قرمه سبزی ای که ترش نباشه قرمه سبزی نیست!
چاشنی ها میتونه اینا باشه :
_ بعضی ها موقع تفت دادن سبزی رُب آلوچه یا رُب انار به سبزی اضافه میکنن و تفت میدن.
_ بعضی ها وسط های پخت رُب گوجه رو تفت میدن و میریزن تو خورشت. من به شخصه دوست ندارم. چون رنگ قرمه سبزی باید سیاه باشه!!
_ لیمو امانی رو در هر صورت حذف نکنید! لیمو رو بریزین، چاشنی دیگه هم بریزین! بعضی ها از قبل لیمو رو تو آب خیس میدن تا به اصطلاح تلخیش گرفته بشه..
_بعضی ها گرد لیمو میریزن. اینم میشه.
_ لواشک ترش اگه داریم میتونین تیکه کنیم بح بح آآآخ جون لواشکی خخخ، بریزیم تو خورشت پخته بشه و خورشت رو ترش کنه!
_ تمر هندی هم میشه برای ترش کردنش استفاده کرد.
_ آبغوره و آب نارنج هم عالی میشه. من که خیلی دوست دارم.
یه موقع همه رو با هم نریزین که تررررش میشه اونوقت نمیتونید بخوریییید خخخخ؟ !!
خلاصه اینا رو گفتم بدونین قرمه سبزی باید ترش باشه! حالا با هر چی که دم دستتونه!

_ اولا از کلک هایی مثل انداختن یخ تو خورشت یا ریختن آرد اجتناب کنید. قرمه سبزی باید خودش جا بیفته! رمزش هم پخت طولانی با شعله کم هست! همون قل قل خوردنهای ریز ریز و کوچولو کوچولو!

خوب امیدوارم خوب توضیح داده باشم و چیزی رو از قلم ننداخته باشم که خخخ،حالا برید،،بپزید،،و در نهایت لذت ببرید که خخخخ
اینم از این که فرت فرت شد،،اوم اوم،ام ام امی،هوهو هوهو هوراااااآااااایییی
خدافسی باباااااآاااااییی

سلاااااام.
اول شدم.
میگم حالا این چربی رو توش نندازیم نمیشه آیا؟
خب من دوست ندارم آخه.
ولی ترش رو هستم.
چه حالی میده آدم وایسته تو آشپزخونه کنارت، هی به این لواشکا و تمر هندیها ناخنک بزنه خخخ.
مرسی زیااااااد.
خدافظی.

سلااا،اااٱاااا،ععععآععععمی که شهروز،خوبی،میگم میشه نندازی اما،اگه باشه بهتره،یه طعم خووووبی میگیره،خوب برا تو چون دوست نداری نمیندازم، میزارمش برا امیر بخوره چااااق بشه که خخخخ،یا چه میدونم باشه برا اشکان که چلللله بشه خخخخ،نخیر من دوست ندارم موقع آشپزی کسی به مخلفات و محتویات دست برد بزنه که،ام ام،بده یعنی که جییییزه،اولیتم مبااارکا باااشه که، هوهو هوهو یهووووٱوووو،میسی میسی،خدافسی

به به! چقدر خوشمزه و دلپذیر! آفرین بر شما با این همه اطلاعات در مورد مقدار سبزیها.
همیشه شاد و پر انرژی باشی.

سلااااآاام فاطمه،میسی من شاگردتم که،بابا شما استادی برا خودت،میسی که مورد تاییدت بود نانازم،خدافسی

رعد اگه به این شام دعوته بگید برم کت و شلوار پلو خوریمو به تن کنم . و بیام. رعععععد بزرگ رو وعده گرفتید ؟؟؟ رعد به این شام دعوته که بیام ؟؟

سلااااآااااااااام بابا بزرگ نانازی،میگم خوبی آیااااآاا،وااااایییی اگه تو نباشی که نمیشه،حتما برو و کت شلوار پلو خوریتو بپوش و بیا،اگه نپوشیدی هم ایرادی نداره،من تو رو هر طور که باشی قبوووولت دارم جیگیلی جووونم،رععععٱعععع،عععع،عععع،عععع،عععع،عععع،عععع،ععععٱعععععدی نانازی،بوووووووس بووووووس،میسی از حضورت گیگیلی من،خدافسی هوهو

سلاام ملیسااا
من از کل پستت لواشک ها و تمر هندی رو فهمیدم بدهشووون
خخخ
ممنونم از پستت

سلااام آریا،نخیر نداریم،بدو برو بخر برا خودت که،میسی که از حضورت،خدافسی

سلام ملیسا بانو
خوبی کدبانو؟
آفرین خیلی قشنگ توضیح دادی معلومه که این کاره ای خخخ
مرسی عزیزم

سلاااام پریسیمایی،خوبی نانازی،میسی عژیژم،نظر لطفته،خدافسی

درود! خوب آشپز باشی: قورمه سبزی غذای خوبی است، حالا بگو ببینم چرا وقتی من شیطنت میکنم بهم میگن: کله ات بوی غورمه سبزی میده؟! من که قورمه سبزی نخوردم! راستی مگه میشه بوی قورمه سبزی بره توی کله ی آدم!

سلااااآاام بر عدسی،میسی که خوب بود،اما نمیدونم باید بری و از خودشون بپرسی که چرا بهت اینطوری میگن که خخخخ،هوهوهووهو خدافسی

سلاااااااااااااا.اااااااااا.ااااااا.اااااا.ااااااا.اااااااا.اااااام مي‌گم واااااااا.ااااا.اااااااااا.اااا.ااا.ي من دلم قرمه سبزي تازه آب نارنج هم كه به عنوان چاشني توش داره …..
مي‌گم حالا مهموني كي هست؟ من كي بيام؟ چي بپوشم حالا؟ كادو هم بايد بيارم آيا؟ مي‌شه يه قابلمه هم بديد ببرم برا خانم بچه ها ?

سلاااٱاااا،ااا،اااا،ااااآااااٱااااٱاااام بر نخودی نانازی،خوبی آیا،مهمونی احتمالا فرداست خخخخ،بعععله که میشه که برا خانم بچهها هم ببری هههخخخ،میسی میسی از حضورت،بوس بوس بوس،خدافسی

شکلک رععععد بزرگ با شکمی گرسنه پس از باز شدن در به سمت میز غذا میره و برق از چشماش میپره و عقل از سرش. به سلیقه دخترش آفرین میگه .و با ذوق میگه :ملیسم ملوسم خودت با دستای خوشگلت این سبزی خوردنارو پاک کردی ؟؟؟ از کجا میدونستی که با قورمه سبزی با ماست موسیر دوست دارم ؟؟؟قربونه دستت ، سیر ترشی فعلاََ نخورم بهتره هههه اون پارچ دوغم بذار نزدیکم. پس بپر از تو آشپز خونه یه پیازم نشسته برام بیار . خخخخ
شکلک ملیس میخواد تو بشقاب برای رعد برنج بکشه ، که رعععد میگه زحمت نکش دخترم ، بی زحمت دیس برنجو رد کن بیاد اینجا خخخخ من خوش دارم تو دیس غذامو بخورم ، نه این که جاش بزرگه راحت برنجو و خورشتو قاط و پات میکنم و فوقش میگید ۳ دیس خورد ، بهتر از اینه که بعد پشت سرم بگید۲۰ بشقاب خورد هههههه
تا ملوس میره که برای رعد رژیمی پیاز بیاره رعد با کفگیر برنج و قورمه سبزیو میده پایین. هههه بچه ها حمممممله . ملیس با تعجب به دارو دسته ی گشنه ها نگاه میکنه و میگه عسسسسیسم ایییییش ، خب یواشتر باباییی می پره تو گلوت ، جووون مرگ میشی .
شهروز و پسرا به رععععد فرصته ته دیگو نمیدن.
رعد با دهن پر میگه بشه ها برای موجو هوم بذارید ، اونم مدیر گووشنس.
خییییییییییییییییییلی ممنون گلم ، خیییییییییییلی خوشمزه بود.

یعنی دارم کلا ریسه ریسه میرم بابا بزرگ رعدی،عجب توصیفاتی کردی هاااا،یعنی باحاااااآااال نوشتی که،یعنی دارم میخندم،میسی که خوشممزه بود نانازم،

سلااام به ملیسای کدبانو که این همه با مهارت برا بچه ها توضیح داد و نکاتش مورد پسند بود
یعنی اگه پیشم بودیا این قد میزدمت که پاشی همی الااان برام بپزی آخه نمیدونی که من وای وای گرسنم شده و خیییلی زیااد دلم حتی از قبل قرمه سبزی میخواد مخصوصً با این ویژگیها
ای خدا چی کار کنم ماماان من خورش سبزی
میگم یعنی منم میتونم این و غذاهای دیگه رو مثل دیگر بانوان محله با رعایت مهارتهای لازم با موفقیت درست کنم

سلااااآاااٱاااا،اااا،اااا،اااععععآععععآععععآاااٱااام خوبی ثنا،،آخی نازی مطمئن باش که اگه پیشم بودی هر وقت که اراده میکردی برات درست میکردم نانازم،بععععله که میشه،فقط یکمی اراده و همت کنی همه چیز حله،چند بار که درست کنی و خراب کنیقلقش دستت میاد گیگیلی جونم،کلا اگه راهنمایی هم خواستی میتونی بهم بگی تا اگه در توانم بود برات توضیح بدم،بوس بوس بوووووس،هوهوهوهوه خدافسی

سلام بر ملیسا خانوم ، دوست و خواهر عزیزم.شکلک خود واقعی ام داره حرف میزنه.
عزیزم به نظرم برای اینکه قورمه سبزی خوش مزه بشه ، باید گوشتو البته از نوع گوسفندی با پیاز و ادویه به مدت سه چهار ساعت با حرارت خیلی ملایم بذاریم بپزه ، و لوبیا هم که از روز قبل خیس خورده و چند بار آبشو عوض کردیم جداگانه با لیمو و پیاز و کمی ادویه میذاریم بپزه. بعد که گوشت و لوبیا در ظروف جداگانه پخته شد، با هم قاطی می کنیم وبعد سبزی و بقیه مواد را اضافه و به مدت ۱ ساعت و یا بیشتر میذاریم با هم دوباره جابیفتن. در قورمه سبزی عجله جایز نیست و بسیار مخربه ههههه و به نظر این حقیر باید از صبح زود غذارو بار گذاشت و باید شعله بسیار کم باشه . شکلک رععععد بزرگ بارون جونو هول میده میگه بررررررو بابا. تو این ۱۳ سال ما که ندیدیم تو یه شیکم سیر به ما غذا بدی. نذار به همه بگم که هیچی بلد نیستی خخخخخخ

بعععععله بابا بزرگ جوووونی کاملا درست میگی نانازم….

سلام ملیسای عزیز دلم.
اِیوَل! من تا حالا تنهایی قرمه سبزی درست نکردم. بلد نیستم. نمی دونم چجوریاست که حس کردم امتحانش به دردسرش نمی ارزه. ولی با این پستت داره بودبودم میشه امتحان کنم و خدا رو چه دیدی شاید دردسر هم نداشت! راستی من لواشک می خوام.
شاد باشی بی نهایت تا همیشه.

سلااااآااااآاااام پریسا،خوبی گیگیلی من،آآآخ که عجب لذتی داره این آشپزی،من که عاااشقم آشپزی رو،و همیشه سعی میکنم با دقت و اصول انجامش بدم،خعععلی بهم انرژی میده،،آره نانازی تو هم حتما این کار رو بکن و لذت ببر،لواشکا هم تموووم شد خخخخ همه رو ریختم تو غذااااآااا،میسی میسی میسی از حضورت،یهوووٱوووٱوووٱوووٱووو،خدافسی

سلام ملیسا. راستش وقت نکردم پستو بخونم. فقط اومدم تشکر کنم و برم. به موقع میام ازش استفاده میکنم. مرسی عزیزم.

سلااااااآاام تبسمی نانازی خوبی آیا،حتما بخونش،آآآره خدا کنه که مفید بوده باشه،،تا بتونی به نحو احسنت ازش استفاده کنی،خخخخ،میسی میسی،تبسمی نانازم،بووووٱووووٱووووٱووووٱووووس،هوهوهوهوووٱوووو،،خدافسی

با سلاااام بر آشپز باشی جدید محله.
قرمه سبزی آآآآآآآآآآآآآآآخ جون من عاشقشم البته اگه ملیسا آشپزش باشه آخه با توضیحاتی که داد معلوم شد آشپزباشی ماهری هست.
با این پستت دل ما را آب که نه بلکه سیل انداختی چرا اسمش رو مییاری ولی از خودش خبری نمی دهی؟
دوست دارم قرمه های ملیسا را حتی اگر نشده برای چند بار بیازمایم ببینم طعم و مزه غذاشم مثل آب انداختن دل ما هست؟
از انتشار پست به این خوشمزه ای ممنونم و مرسی بار تشکر می کنم از زحماتت برای تهیه این پست.
با اجازه وقت خداحافظی شده باید رفت حتی اگر به اندازه یک نفس

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه

سلاااام هادی،خوبی،به قول عمو چشمه هادی گلا رو آب دادی خخخخ،میگم همچین جدید هم نیست هاااا،من چندتا پست آشپزی هم قبلتر ترترترترا گذاشتم که،اما فکر کنم که تو ندیدی،،باشه هادی تو بخور از من که برات درست بکنم،فقط تو عزمت رو جزم کن بخور،خخخخ میسی میسی میسی از حضورت،هوووووٱوووییییههوو،خدافسی

سلاام ملیسا.
میگم ممنون از قرمه سبزی.
برنج هم کنارش بود خوووب میشد/.
باز هم مرسی خدافظی

سلاااام الهامی خوبی نانازی،میگم میسی که خوووب بود،اما برنج آره درسته اما نمیشد که برنج رو هم اینجا آموزشش رو بزارم که،کلا هرکی میخواد از این خورشت بخوره باید خودش بره و جدا برنج دم بزااااره ههههخخخخ،میسی میسی که اومدی جیگیلی جونم،بووووووس،خدافسی

درود جالب بود حالا ۱ روش هم من میگم راحت و بی دردسر ۱ کنسرو لوبیا ۱ کنسرو گوشت ۱ کنسرو سبزی همشون رو بریزید توی دیگ یکم لیمو راستی هسته های لیمو رو حتما دربیارید چون تلخ میکنه قرمتونرو هیچی دیگه همهرو مخلوط کنید بعدنیم ساعت آمادست خخخ

سلام بر جنتل،میگم این غذا به درد خودت میخوره،همش که شد کنسروی که،اصلا بدون هیچ ویتامین و بدون هیچ خاصیتی،،بابا تنبل نباش،یکمی هم آشپزی یاد بگیر نه اینکه میگیری همه رو با هم قاتی پاتی میکنی که مرییییض میشی که خخخخ،کلا میسی میسی از حضورت،خدافسی

سلام خانوم بانو
نکته های غذا پزونیتو پسندیدم
اما از طرز نوشتنت خصوصا اونجا که بحث جدی هستش رو خوشمانی نیآمد
چه میشه کرد حالا دیدگاهه دیگه
شکلک ببخشید نظر بودآهه

سلاااام بر سیتای کم پیدا،میگم میسی که نکات رو پسندیدی،اما این که میگی جدی،من نمیتونم،کلا مدلمه که،یعنی جدی بودن زیااااد تو خونم نییییست که،، شکلک خوب نمیتونم جدی باشم هوهوهوهوووووٱووو،شکلک جدی بودن رو زیااااد نمیپسندم کهههه،میسی از دیدگاهههه،میسی از حضورتهههه،خدافسیهههه خخخخ

سلاااام ملیسا.
من بجز سیرش با بقیهش رو پایه هستم.
گوشت چربی دار بح بح.
ذعفران آب کرده بح بح.
سبزیهای معطر بح بح.
چاشنیهای ترش و ملس بح بح.
خلاصه کلام قرمه سبزی رو بح بح.
اصلا هنر آشپزی رو بح بح.
ممنون از پست هیجان انگیزت بح بح خخخ.

سلااااآااام عمویی،خوبی،میگم سیر رو که اون وسط مسطا بر میداریم که،فقط یکمی طعم سیر میگیره که اونم اصلا و ابدا مشخص نمیشه که،اما خوشممزه میشه،خلاصه قرمه سبزی رو بح بح خخخخ،میسی از حضورت بح بح،خدافسی بح بح خخخخ

سلاااام ملیسا. ممنون از قرمه سبزی . من هم قرمه سبزی با لوبیا چیتی دوست میدارم اا از سیر بدم میاد خخخخ. باز م ممنون از پست. خدافظی

سلاااا،ااام اصغر،میگم خوب به الهام بگو سیر نندازه که خخخ،آره با لوبیا چیتی یه چیز دیگست هاااا،میسی از حضورت،هوهوهوهووووٱووووٱووووٱووو،خدافسی

سلام.
آخ جون غذای مورد علاقه من.
یه مادر بزرگ دارم استاد این غذاست تا حالا رودستش ندیدم.
فقط هم با لیمو عمانی و لوبیا چیتی.خیلی غذای رستوران به خوش مزگی ,قرمه سبزی خونگی نیست .جا انداختنش هم کار هر کسی نیست.دهنم آب افتاد ,کام همه شیرین

سلاااا،ااام مهدی،میگم لازم شد یه سر بیاییم بریم پیش مامان بزرگت برامون قرمه درست کنه،آآآخ جونم که دووووست دارم قرمه رو زیاااااد،خصوصا که خوشممزه طبخ بشه،آره قرمه های رستوران اصلا مزه نداره که،کامت ترش خخخخ،میسی از حضورت،،خدافسی

سلام بر ملیسا خانم مرسی مرسی دستت درد نکنه من دیر رسیدم من هم قرمه سبزی میخوام خیلی دوست دارم مرسی از پست زیبای تون تشکر

سلاااا،اااام وحید خوبی آیا،میگم برو ببین تو آشپز خونه اگه چیزی مونده بخور خخخخ،آها راستی اگه هم نیست بگو اصغر دعوتت کنه خونشون الهام برات درست کنه بخوری خخخخ،میسی میسی از حضوووورت،هوهوهوهوهوووٱووووٱووو،خدافسی

سلام من شانس ندارم فکر نکنم به من قرمه سبزی مونده باشه اصلً شانس ندارم

بابا شانس نمیخواد دیگه خخخخ،خوب ایرادی نداره دوباره برات جدا جدا میپزیم که،اونقدر بخووووور تا بگی اه اه دیگه بسه سیر شدم که هوهوهوهوووووٱوووووٱوووو یهووووو

سلااااااام ملیسا می بینم که آشپزی کردی اونم چه آشپزی ای سهم من رو کنار گذاشتی دیگه؟
در رو باز کن که پشت در ایستادم بیام قرمه سبزی بخورم.
بعد از خوردن قرمه سبزی خدافسی. خخخخخ

بح بح بح ببین کی اینجااااآااااست،سلااااآااااام خوبی حسین،از اینطرفاااا،بابا همیشه بیا دیگه،بععععله که سهم تو رو هم گذاشتم،تازه قراره برا تو و وحید امپراتور دوباره جدا جدا بپز بپز کنم که خخخخ،خلاصه که خععععلی خوشحالیده شدم اینجا دیدمت که،میسی میسی میسی زیااااادتر ترترترترا از حضورت،بعد از این همه حرف حالا خداااافسی هوهوهوهوهوووٱوووٱوووٱووو

سلام از شما تشکر میکنیم ما هم عاشق قرمه سبزی هستیم

سلااام وحید،میسی،لطف کردی،خواهش میکنم،خدافسی

سلام بر ملیسا خانم، عااااااااااااالی بود آموزشتون و احسنت. من که جرأت نمی کنم درستش کنم چون خیلی باید وقت گذاشت و من دانشجو اگه بخوام این رو درست کنم باید دو روز قید کلاسام رو بزنم خخخخخ خخخخ. دمتون گرم فوق العاده این. فقط می خواستم بپرسم آیا واقعاً تا به حال خودتون این رو درست کردین یا طرز پختش رو از کسی پرسیدین آیا؟ شاد باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت


هفت
 + 

 = 
14

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
اگه کامنت جدیدی اومد با ایمیل به شما اطلاع داده بشه؟ البته حتی اگه کامنت هم ندی میتونی مشترک کامنت دونی بشی!


Username


Password

Remember Me

آدرس ایمیلتان را وارد کنید:

پیاده‌سازی توسط فید برنر

حق کپی رایت برای سایت گوشکن محفوظ است.

انتشار مطالب سایت با اجازه ی کتبی از مدیر سایت، بلامانع است.

چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه
چیکار کنم قورمه سبزی خوشمزه بشه
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *