چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم

دوره مقدماتی php
چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم
چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم

فشار خون بالا نقش موثری در بیش از ۱۵ درصد از مرگ و میرهای ایالت متحده آمریکا دارد. اگرچه پرفشاری نشانه و علامت شایعی ندارد اما می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون سکته ، حمله قلبی، آنوریسم، زوال شناختی و نارسایی کلیه شود.

تقریبا ۲۸ درصد از آمریکایی‌ها به فشار خون بالا مبتلا هستند و خودشان از این موضوع آگاهی کافی ندارند. اگر در مدت دو سال فشار خون خود را بررسی نکرده‌اید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

اگرچه استفاده از داروهای متعدد می‌تواند به کاهش فشار خون و ثابت نگه داشتن آن کمک کند اما این داروها نیز دارای عوارض جانبی متعددی همچون سرگیجه، بی‌خوابی و گرفتگی عضلات پا هستند.

خوشبختانه بیشتر افراد می‌توانند به طور طبیعی و بدون استفاده از داروها فشار خون خود را پایین بیاورند.چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم

اولین مورد کاهش وزن است. سپس موارد زیر را امتحان کنید تا بتوانید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

دوره مقدماتی php

افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند و از پیاده روی استفاده می‌کنند می‌توانند فشار خود را تا چند میلی متر جیوه پایین بیاورند. ورزش و تمرینات ورزشی به قلب شما کمک می‌کند از اکسیژن بیشتری به طور موثر استفاده کند.

تمرینات کاردیو (قلبی) شدید به مدت ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته داشته باشید. سعی کنید هر روز سرعت و مسافت پیاده روی را افزایش دهید و قدرتمندتر شوید.

تنفس آرام و تمرینات مدیتیشن همچون گونگ ، یوگا و تای چی می‌تواند هورمون‌های استرس را کاهش دهد همین امر موجب افزایش رنین می‌شود. رنین یک آنزیم کلیوی است که فشار خون را بالا می‌برد. سعی کنید تنفس عمیقی داشته باشید. این کار را روزانه به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید.

استفاده از غذاها و سبزیجات غنی از پتاسیم در رژیم غذایی روزانه می‌تواند باعث کاهش فشار خون شما شود. سعی کنید روزانه از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم پتاسیم استفاده کنید.

منابع غنی از پتاسیم شامل سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، آب پرتغال، سیب زمینی، موز، لوبیا، نخودفرنگی و میوه های خشک مثل آلو و کشمش است.

برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون هستند. اینگونه افراد باید نسبت به مصرف نمک حساس باشند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید مصرف نمک را کم کنید. از آوردن نمکدان بر سر سفره‌های خود اجتناب کنید.

خواص شکلات تلخ برای پایین آوردن فشار خون

انواع مختلف شکلات تلخ حاوی فلاوانول هستند که باعث می‌شود رگ‌های خونی بیشتر الاستیک گردد. در یک مطالعه انجام شده، ۱۸ درصد از بیمارانی که هر روز از شکلات تلخ استفاده می‌کردند کاهش بیشتری در فشار خون احساس کرده بودند.

بهتر است از شکلات‌هایی استفاده کنید که ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد.

در یک مقاله مروری از ۱۲ مطالعه انجام شده، محققان دریافتند که آنزیمی به نام Q10 فشار خون را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان می‌تواند باعث اتساع رگ‌های خونی شود. از پزشک خود در مورد مصرف ۶۰ الی ۱۰۰ میلی گرم از مکمل‌ها سوال کنید.

بر اساس مطالعات انجام شده، هر چقدر مصرف الکل کمتر باشد فشار خون نیز پایین تر خواهد بود. پس تا جایی که می‌توانید از الکل استفاده نکنید تا فشار خون متعادل تری داشته باشید.

قهوه بدون کافئین و کاهش فشار خون

دانشمندان در مورد اثرات کافئین بر روی فشار خون اختلاف نظر دارند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کافئین نقشی در افزایش یا کاهش فشار خون ندارد اما مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف قهوه کافئین دار می‌تواند تا ۴ میلی متر جیوه فشار خون را افزایش دهد.

کافئین با تنگ تر کردن عروق خونی می‌تواند باعث افزایش فشار خون گردد. زمانی که تحت استرس و فشار هستید، قلب شروع به پمپاژ خون بیشتری می کند و همین امر نیز موجب افزایش فشار خون می‌شود.مصرف کافئین در این حالت شرایط را بدتر می‌کند. پس بهتر است در شرایط استرس زا مصرف قهوه کافئین دار را کنار بگذارید.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد کاهش فشار خون با مصرف چای امکان پذیر است. افرادی که روزانه سه فنجان چای گل بامیه مصرف می‌کنند، فشار کمتری خواهند داشت. البته مصرف گیاهان به عنوان دارو باید زیر نظر یک فرد متخصص صورت گیرد.

کار کردن به مدت ۴۱ ساعت در هفته می تواند خطر ابتلا به پرفشاری خون را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. اضافه کاری نیز این شرایط را بدتر می‌کند. هرچقدر بیشتر کار کنید زمان کمتری برای ورزش و خوردن غذاهای سالم خواهید داشت.

تا جایی که می‌توانید از ساعت‌های کاری خود بکاهید به خصوص اگر نیازی به آن ندارید.

اگر شما هم نیاز دارید که فشار خون خود را بدون مصرف دارو پایین بیاورید بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. استفاده از موسیقی آرام می تواند مفید باشد. بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که به موسیقی کلاسیک گوش کرده بودند، فشار خون کمتری نسبت به سایر افراد داشتند.

اگر همسر شما از خر و پف‌های شبانه تان ناراضی است بهتر است وقت را غنیمت بشمارید و به دنبال درمان آن باشید. خرو پف پی در پی و با صدای بلند یکی از نشانه‌های اصلی آپنه انسدادی خواب (OSA) می‌باشد.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است به پرفشاری خون نیز مبتلا باشند. پس اگر آپنه خواب دارید، ممکن است پتانسیل ابتلا به پرفشاری را نیز داشته باشید.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که جایگزین کردن کربوهیدارت‌های تصفیه شده در رژیم غذایی با مواد غنی از سویا می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. استفاده از شیر یا مواد غذایی حاوی سویا می‌تواند فشار خون سیستولیک را پایین بیاورد.

عضویت در خبرنامه مجله سلامت

فشار خون بالا را hypertension نیز می نامند. دو عامل باعث فشار خون بالا می شوند: مقدار خون ضربان قلب و اینکه چقدر شریان (سرخرگ) های شما باریک است. فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته مغزی می شود. معمولا بیشتر افراد علائمی ندارند، در نتیجه بهترین راه برای تشخیص آن این است که در طول چکاپ در مطب دکتر حداقل سالی یک بار آزمایش غربالگری بدهید. اگر فشار خون بالا دارید، تعدادی رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی هستند که به کاهش فشار خون کمک می کنند.

۱- مصرف سدیم خود را کاهش دهید

بسیاری از مردم روزانه ۳۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کنند. رژیم دش (DASH)، که برای رژیم های غذایی مناسب برای توقف فشار خون، کوتاه است، توصیه می کند بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نشود. سدیم در نمک موجود است، بنابراین بهترین راه برای کاهش مصرف سدیم شما این است که نمک کمتری مصرف کنید. شما می توانید این کار را بدین صورت انجام دهید:

۲- روزانه شش تا هشت وعده دانه غلات بخورید

چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم

دانه های کامل بهتر از برنج یا آرد سفید فراوری شده هستند زیرا که آنها فیبر و مواد مغذی بیشتری دارند. شما می توانید با موارد زیر دانه های کامل بخورید:

۳- مصرف میوه ها و سبزیجات

شما باید چهار تا پنج وعده میوه و چهار تا پنج وعده سبزیجات را هر روز بخورید. یک وعده شامل نصف فنجان سبزیجات برگ دار و یا نصف فنجان سبزیجات پخته شده است. میوه ها و سبزیجات منابع عالی پتاسیم و منیزیم هستند که به کاهش فشار خون کمک می کنند. بهترین راه برای دریافت میوه ها و سبزیجات لازم این ها هستند:

۴- محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید

لبنیات منبع مهمی از کلسیم و ویتامین D است، اما برای جلوگیری از مصرف بیش از حد چربی و نمک باید با دقت انتخاب کنید. یک فنجان شیر یک پرس محسوب می شود. دو یا سه وعده در روز را در نظر بگیرید.

۵- گوشت گوسفند، مرغ و ماهی را با میانه روی بخورید

گوشت و ماهی منابع عالی پروتئین، ویتامین ها، آهن و روی هستند، اما بعضی از آنها چربی و کلسترول بالا دارند. از آنجا که چربی و کلسترول می توانند شریان ها را مسدود کنند، بهتر است که در خوردن آنها زیاده روی نکرد. بیش از شش وعده در روز نخورید. یک وعده، یک اونس گوشت یا یک تخم مرغ است.

۶- مصرف چربی خود را کنترل کنید

چربی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. برای محافظت از قلب خود، مصرف چربی خود را تا حداکثر سه وعده در روز محدود کنید. یک قاشق غذاخوری کره یک وعده محسوب می شود. راه های آسان برای کاهش مصرف چربی عبارتند از:

۷- رژیم غذایی خود را با آجیل، دانه و حبوبات تکمیل کنید

آنها چربی بالایی دارند اما منیزیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین نیز دارند. به همین دلیل، رژیم DASH توصیه می کند که تنها چهار یا پنج وعده در هفته مصرف شوند. یک وعده ۳/۱ یک فنجان آجیل است.

۸- مصرف قند خود را محدود کنید

قند های فراوری شده بدون اینکه مواد مغذی بدن را فراهم کند به رژیم شما کالری اضافه می کند که باعث می شود احساس رضایت کنید. مصرف شیرینی خود را تا حداکثر پنج بار در هفته کاهش دهید. یک وعده، یک قاشق شکر یا ژله است.

۱- ورزش کنید

با کنترل وزن و مدیریت استرس و فعالیت جسمی می توانید فشار خون را پایین بیاورد.

۲- مصرف الکل خود را کاهش دهید

سوء مصرف الکل برای قلب شما بد است. همچنین، نوشیدنی های الکلی کالری زیادی دارند و شما را بیشتر به سمت چاقی می برند. شما می توانید فشار خون خود را با ترک نوشیدنی های الکلی یا نوشیدن به اندازه ی آنها کاهش دهید.

۳- سیگار نکشید یا تنباکو نجوید

استفاده از تنباکو می تواند شریان های شما را سخت کند و باعث شود آنها تنگ تر شوند و فشار خون را افزایش دهد. شخصی که در مجاور سیگار قرار گیرد نیز این تأثیرات را دریافت می کند. منابع زیادی برای کمک به ترک سیگار وجود دارد:

۴- داروهای خود را ارزیابی کنید و از مواد مخدر استفاده نکنید

اگر فکر می کنید داروهایتان باعث شده است که فشار خون بالا برود، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما کمک کند تا دارویی پیدا کنید که بیشتر مناسب شما باشد. قبل از مطرح کردن آن با دکتر هرگز مصرف داروهای خود را قطع نکنید. داروهای زیر ممکن است فشار خون را افزایش دهند:

۵- استرس خود را کاهش دهید

در حالی که استرس بخش اجتناب ناپذیری از زندگی است، شما می توانید از تکنیکهای آرامش بخش برای بهتر شدن استفاده کنید. تکنیک های معمول شامل موارد زیر هستند:چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم

۱- اگر فکر می کنید که ممکن است دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده باشید، با پزشکان اورژانس تماس بگیرید

هر دو از موارد اضطراری هستند و هر دقیقه مهم حساب می شود.

۲- اگر علائم فشار خون بالا دارید، به اتاق اورژانس بروید

اکثر مردم علائم ندارند، بنابراین بهترین راه برای پیدا کردن این است که فشار خون خود را هر ساله در بررسی سالانه خود چک کنید. همانطور که گفته شده است، زمانی که در افراد علائم دیده می شود، می تواند شامل موارد زیر باشد:

۳- اگر پزشک شما تشخیص دهد که دارو مورد نیاز است، داروها را مصرف کنید

لازم است داروها را طبق دستورالعمل پزشک خود مصرف کنید. اگر دوز خود را رد کنید یا به درستی مصرف نکنید، ممکن است موثر نباشند.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

رژیم غذایی فاقد گلوتن یک برنامه غذایی است که پروتئین گلوتن از آن حذف شده است. گلوتن در غلات مانند گندم،…

آی پی ال (IPL) در واقع خلاصه شده عبارت intense pulsed light به معنی نور با پالس قوی است. روش…

کهیر، واکنش آلرژیک به شکل ورم، دانه های گرد سرخ رنگ بر روی پوست است که با خارش شدید همراه…

فشار خون بالا به صورت خاموش و سال ها قبل از بروز علائم آن، به بدن آسیب می رساند. عدم…


در قلب و عروق
۱۴ بهمن ۱۳۹۶

راه و روش هایی وجود دارد که باعث کاهش سریع فشار خون افرادی می شود که دچار فشار خون بالا شده اند. البته می توان از داروها استفاده کرد ولی بدون دارو و با روش های طبیعی نیز می توان فشار را کاهش داد.

کاهش سریع فشار خون با دانستن نکات تخصصی روشی است که یادگیری اش به هر کسی توصیه می شود. شاید شما مبتلا به فشار خون بالا نباشید اما ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که دانستن این روش ها لازم باشد پس با ما همراه شوید.

درمان های طبیعی هستند که زود مشکل شما را حل می کنند. بسیاری از عوامل باعث فشار خون بالا می شود که عبارتند از نمک بیش از حد، قند، پروتئین ناکافی  ورزش ناکافی…. که پایین آوردن فشار خون بالا کار آسانی نیست ولی این درمان سنتی و قدیمی در عرض ۵ دقیقه فشار خون شمارا  پایین می آورد.چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم

 

هنگامی که عضلات  می گیرد استرس به وجود می آید و همین باعث می شود که رگها بگیرد. قلب خون را به بقیه نقاط بدن پمپاژ می کند زمانیکه فشار خون بالا می رود  پمپاژ قلب ضعیف انجام می شود.

 

نقطه ۱:خط نشان از نقطه ۱ به نقطه ۲ باید به آرامی از بالا به پایین با  انگشتان دست  ده بار در هر طرف گردن ماساژ دهید.

نقطه ۲:این منطقه نزدیک به ترقوه واقع شده است. باید این منطقه برای حدود یک دقیقه در هر دو طرف از جناغ سینه با فشار دادن سخت  منطقه  را ماساژ دهید طوری که فشار باعث درد نشود. بعد از انجام این کارها،  فشار خون به حالت عادی و متعادل برمی گردد.

همچنین بخوانید :

۱۱ مهر ۱۳۹۷

۱۱ مهر ۱۳۹۷

۱۰ مهر ۱۳۹۷

۷ مهر ۱۳۹۷

۷ مهر ۱۳۹۷

۶ مهر ۱۳۹۷

۲۸ شهریور ۱۳۹۷

۲۱ مرداد ۱۳۹۷

۱۷ مرداد ۱۳۹۷

۹ تیر ۱۳۹۷

۲۸ خرداد ۱۳۹۷

۱۱ خرداد ۱۳۹۷

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

علائم عجیب گرفتگی عروق یکی از دلایل عمده مرگ و میر در دنیا بیماری های …

چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم
چگونه فشار خون بالا را پايين بياوريم
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *