چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

دوره مقدماتی php
چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم
چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

با انجام این تست پی ببرید که آیا خودتان و اطرافیان‌تان از این بیماری رنج می‌برید. بیماری بوليميا چیست؛ چرا فقط مانکن‌ها و دختران جوان دچار این بیماری می‌شوند؟

هرگز سعی به بالا آوردن نکنید مگر اینکه توسط یک کارشناس مسائل پزشکی مثلا کسی که در حیطه کمک های مسمومیتی باشد. اگر شخص مسموم نفس نمی کشد و یا گیج و خواب آلود، پریشان، و دارای تشنج است فورا با خدمات اورژانس منطقه خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید که نبایستی هرگز به دلایل غیر پزشکی ضروری مانند وزن کم کردن خود را مجبور به قی کردن یا بالا آوردن کنید.

۱- فورا با مرکز کنترل مسمومیت ها تماس بگیرید

مسمومیت ها دلیل خوبی برای قی کردن در خانه نیست. اگر شما و یا کسی که همراه شما است ممکن است که مسموم شده باشید با مرکز فوریت های پزشکی و مسمومیت که سرپرست مجربی داشته باشد تماس بگیرید.

۲- راهنمایی های مرکز را دقیقا دنبال کنید

دوره مقدماتی php

چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

کارمندان مرکز کنترل مسمومیت از شما راجع به چیزی که مصرف کرده اید سوال هایی خواهند پرسید مانند نشانه هایی که در حال افزایش هستند اگر شما را راهنمایی کردند که به یک مکان اورژانسی بروید، فورا انجام دهید.

۳- با خود ظرف محتوی ظرف را بیاورید

اگر نظر خوبی راجع به اینکه دلیل مسمومیت تان چیست مثلا یک بطری قرص، با خورتان آن را بیاورید. این باعث می شود پرسنل و کارمندان مرکز فوریت ما اطلاعات با ارزشی فراهم کنند که بتوانند قربانی سم را نجات دهند.

۱- از مصرف داروهای قی آور (استفراغ آور) پرهیز کنید مگر آنکه برای آن ها هدایت شده باشید

با وجود اروهای آزاد قی آور و یا داروهایی که سبب بالا آوردن شما می شوند همواره بایستی از مصرف آن ها پرهیز کنید مگر آنکه توسط یک کارشناس مسائل پزشکی راهنمایی شوید. به عنوان مثال شربت Ipecac یکی از رایج ترین درمان ها در کمک به بالا آوردن است به علاوه نشان داده شده است داروهایی مانند این می توانند در گردآوری درمان هایی برای مسمومیت موثر باشند. به عبارتی Ipecac تولیدی مناسب برای فروش آزاد نیست.

۲- آب نمک ننوشید

با اینکه آب نمک یک درمان خانگی قدیمی در کمک کردن به بالا آوردن است در واقع می تواند یک تهدید برای قربانی سم باشد. این به دلیل آن است که آب نمک می تواند مواد سمی را به چرخه گوارش هل داده و سرعت جذب مواد را در طی مراحل افزایش می دهد.

۳- در رابطه با درمان های خانگی هوشیار باشید

روشهای عامی برای استفراغ کردن شامل نوشیدن خردل، تخم مرغ خام، و یا خوردن مقادیر زیاد غذا است. امنیت و موثر بودن این روش ها ثابت شده است. برای مثال خوردن مقادیر زیاد غذا به منظور بالا آوردن ممکن است سرعت جذب سم را بالا ببرد.

۴- از مواردی که بالقوه خطرناک هستند پرهیز کنید

تعدادی از مواد وجود دارند که می توانند سبب قی کردن شوند اما توصیه نمی گردد و این ها شامل کربن فعال شده، آتروپین، بی پریدین، دیفن هیدرامین، سولفات مس، خون ریشه، تنتور لوبلیا و پر اکسید هیدروژن می باشند.

۱- پس از استفراغ دهان خود را بشویید

احتمالا پس از استفراغ کردن مزه بدی در دهان خواهید داشت که می خواهید آن را پاک کنید. به این منظور دهان خود را با آب گرم بشویید.

۲- دندان هایتان را مسواک کنید

مسواک زدن سریع پس از بالا آوردن باعث می شود مینای دندان آسیب ببیند این به خاطر اسید معده است که پس از بالا آوردن وارد دهان می شود.

۳- راهنمایی های کنترل مسمومیت را پیگیری و ادامه دهید

فکر هایی را که مرکز کنترل مسمومیت به شما می گوید انجام دهید. احتمالا به شما توصیه می کنند که آب بنوشید اما برای مدتی غذا بخورید اگر به شما گفتند بیمارستان بروید این کار را انجام دهید حتی اگر فکر می کنید همه ی چیزی را که خورده اید بالا آورده اید

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که آفت دهان (canker-sores) را تجربه کرده اید و واقعا برایتان این سوال…

بیماری کم خونی، شامل انواع مختلفی است که در آن سطح هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون پایین بوده و…

پیلینگ پوست یا همان پیلینگ شیمیایی پوست، یک روش لایه برداری از پوست است که از یک محلول شیمیایی و…

اگزما، یک التهاب پوستی است که می تواند موجب علائم گوناگون از راش قرمز خارش دار تا زخم های تکه…

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

درمان‌های خانگی و فوری حالت تهوع

علت‌های اصلی حالت تهوع

انواع داروهای ضد تهوع

 تهوع حرکتی (حالت تهوع در ماشین و وسایل نقلیه)

حالت تهوع در بارداری

چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

حالت تهوع در کودکان

فرادید| تهوع احساس بالا آوردن غذا و به هم خوردن دل. نوعی احساس است همراه با حرکت معکوس اندام‌های گوارشی که معده برای بیرون‌راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد. در این حالت انسان وادار به استفراغ می‌شود. در واقع حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. در حالت کلی تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.

گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد.

راه‌هایی برای درمان فوری تهوع

دستشوییاگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف نیاز به اجابت مزاج است. آب و مایعات اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود.نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

غذای مقویبدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند. غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند.

غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند. خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.نوشیدنی کولاخوردن شربت نوشابه؛ مایع غلیظی که طعم کولا می‌دهد.زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

جوش شیرینجوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید. این نوشیدنی کمک زیادی به درمان حالت تهوع می‌کند.

پروتئینوعده‌های غذایی که بیشتر حاوی غذاهای پر پروتئین هستند نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات طبق تحقیقات برای کاهش حالت تهوع بهتر هستند. اگر دچار تهوع هستید بهتر است به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ کبابی ساده را جایگزین کنید.

چای نعنانوشیدن چای نعناع. چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد ولی خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

دارچین

براساس یک تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش تهوع ایجاد شده بوسیله درد قاعدگی کمک کند. دارچین معمولا در کلوچه‌ها و نانهای معطر به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود.

زنجبیلخوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

لیموترش تازهاستنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

کمپرس سردقرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

استراحتبدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند. خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

دارو ضد تهوعجلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

پیاده روی آراماگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

چوب شور نمکیاگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

سرکه سیبنوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

بیسکوییتهمان‌طور که در بالا گفته شد، در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

غذا های ساده با فیبر بالا خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

آجیل خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

فلفل قرمز یا چیلیاگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هست می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

استفاده از طب سوزنی مچ دستیک تحقیق مروری در ۲۰۰۹ نشان داد که طب سوزنی مچ دست می‌تواند به کاهش تهوع پس از عمل کمک کند. البته یک تحقیق بروزتر نشان می‌دهد که شواهد چندان مستدل نیستند و به تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری اثرات طب سوزنی مچ دست برای کاهش تهوع، نیاز است.

گل بومادران(گل برنجاسف)

اگر تهوع شما ناشی از غذای نامطلوب و سنگین باشد بخصوص اگر معده ضعیفی دارید گل برنجاسف یا بومادران یک پیشنهاد امتحان شده است. کافی ست مقدار کمی گلهای خشک بومادران را در کف دست پودر کرده و میل کنید. این گیاه تلخ مزه است اما اثرات آن بسیار شگفت انگیز است.

 بومادان گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است

رایحه درمانی

برخی اعتقاد دارند که رایحه درمانی می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند و چندین نوع رایحه مختلف از جمله لیمو، اسطوخودوس، بابونه، میخک و پرتقال توصیه شده است. بعضی تحقیقات هم دریافتند که بخصوص اثر رایحه درمانی نعناع می‌تواند تهوع را رفع کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ایزوپروپیل الکل بر اساس رایحه درمانی در کاهش تهوع موثر بود اما هیچ مدرکی برای روغن نعناع موجود نبود. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رایحه درمانی مفید است اما نسبت به داروی ضد تهوع اثر کمتری دارد.

چند نکتههنگام داشتن حالت تهوع از باید خوردن غذاهای فناوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

اگر تهوع همراه با استفراغ باشد باید بدن بوسیله خوردن وعده‌های کوچک آب بصورت منظم آبرسانی شود. خوردن غذاهای شور یا نوشیدن یک نوشیدنی قندی بدون گاز می‌تواند به جایگزینی قندها و نمکهای از دست رفته با استفراغ ضروری است.سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.استفاده از مواد مخدر، الکل  و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بعضی از فعالیتهای روزمره و وضعیتهایی مثل خم شدن به جلو و یا منقبض کردن شکم نیز می‌تواند باعث افزایش تهوع شود. با خودداری از خم شدن به جلو می‌توان از فشار وارده روی شکم و معده که ممکن است علائم را بیشتر کند، خودداری کنید.

چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های عمیق و آهسته و به طور مرتب می‌تواند به کاهش احساس تهوع کمک کند. این ممکن است مدیتیشن ذهنی را به کار گیرد که بر تکنیکهای تنفسی کنترل شده متمرکز است. این روش به خصوص برای تهوع ناشی از دردهای قاعدگی بسیار موثر است. با اجرای این تکنیک هم گرفتگی عضلانی و هم تهوع به طور همزمان کاهش می‌یابد.دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست. بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.استفاده از غذاهای ساده می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. هر غذایی با مواد طعم دهنده زیاد ممکن است باعث ناخوشی بیشتر معده شود. برای مثال رژیم غذایی BRAT اغلب اوقات برای رفع علائم مسمومیت‌های غذایی یا عفونت استفاده می‌شود. همچنین این رژیم همیشه برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌شود این رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست شده می‌شود.

اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید

علت‌های اصلی حالت تهوعحساسیت: حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا مشخص شود.

حساسیت شدید به لاکتوز: برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

حالت تهوع در اثر حرکت: بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

استرس و اضطراب: همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که بااستفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

تهوع دوره‌ بارداری: حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان: کودک نباید هم‌زمان هم غذا بخورد، هم بازی کند.برای پیشگیری از تهوع ناشی از حرکت، کودک باید طوری در ماشین بنشیند که طرف صورت وی رو به شیشه جلو باشد. نگاه کردن از شیشه‌های کناری باعث بدتر شدن تهوع می‌شود. به علاوه خواندن و یا بازی با گیم‌های کامپیوتری در ماشین باعث بدتر شدن بیماری حرکتی و در نتیجه تهوع می‌شود.

باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود و همچنین اگر حالت تهوع با تب همراه باشد باید سریع به پزشک مراجعه شود.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع برای اکثر زنان حامله پیش می آید و یکی از علائم بارداری است. این حالت می تواند برای زن باردار آزار دهنده باشد اما برخی از راهکارهای و تغییر دادن عادات غذایی می توان آنرا بهبود بخشید. فقدان اشتها و یا حتی از دست دادن اشتیاق برای غذا در مادران باردار در طول سه ماهه اول بارداری مسئله‌ای شایع است به طور کلی این توضیح پذیرفته شده است در حقیقت این توانایی بدن برای جلوگیری از قرار گیری جنین در معرض مواد غذایی سمی است بنابراین، مناسب نیست که شما خود را مجبور کنید تا غذا‌های نامطلوب بخورید، مگر اینکه آن‌ها به شدت توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه شده باشند به جای آن، انتخاب غذا‌های سالم که با شما جور در می‌آیند، مفید هستند همچنین، مهم است که زنان باردار به انواعی از مواد غذایی توجه کنند، که برای سلامت خودشان و رشد جنین مضر هستند.

باید به این نکته توجه شود که تهوع بارداری نتیجۀ افزایش هورمون‌های شماست و معمولا با آغاز سه ماهۀ دوم از بین می روند و این حالت تهوع به جنین هیچ آسیبی نمی‌رساند. برای خانم هایی که حالت تهوع شدید و مشکل ساز دارند ممکن است پزشک است داروهایی را در دوز کنترل شده تجویز کند. توجه داشته باشید که اگر پیش تر از داروهای ضد تهوع استفاده می کردید در بارداری نباید بدون مجوز پزشک از آن ها استفاده کنید. در این دوره می توانید با روش های زیر، تهوع و استفراغ خفیف را کاهش دهید.

حالت تهوع در کودکان

حالت تهوع تنها مختص بزرگسالان نیست و کودکان هم گه‌گاه دچار این حالت می‌شوند. اگر کودک شما زیاد اهل تنقلات و غذاهای آماده است تعجبی ندارد که مرتبا دچار حالت تهوع شود. ریفلاکس در کودکان علائم زیادی دارد که مهمترین آنها شامل استفراغ، سرفه‌های مکرر، آروغ زدن‌های زیاد، کم خونی، بی‌قراری‌های شبانه و بی‌اشتهایی است.

حالت تهوع ممکن است با توجه به سن کودک به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد:

اگر کودک شیرخواره دچار استفراغ شد باید به شیر خوردن ادامه دهد مگر اینکه پزشک یا پرستار دستور دیگری بدهد. روش‌های مایع درمانی معمولاً برای نوزادان که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیازی نیست زیرا شیر مادر به راحتی هضم می‌شود.

در صورتی که در کودک خود هر یک از حالات زیر را مشاهده کردید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

 حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، با چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد

اگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف، نیاز به اجابت مزاج است.

اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود. نوشیدن نعناع، بابونهو یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

بدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند.غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند. غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته(خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.) یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند.

نوشیدنی کولا یا نوشابه به بهبود حالت تهوع کمک می کند. زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

جوش شیرین به درمان تهوع کمک می کند. جوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید.

بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

نوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد و خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

بیشتر بدانید : عرق نعنا،نعنای خشک،جویدن نعنا کدامیک بهتر است ؟

بیشتر بدانید : تقویت دستگاه گوارش در زمستان باچای زنجبیل و نعناع

خوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : خواص زنجبیل؛ صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

استنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

بیشتر بدانید : خاصیت لیمو ترش برای سلامت ، سرماخوردگی و آسم

قرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

بدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند.خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

جلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

اگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کنند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هستند می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی فلفل قرمز از درمان میگرن تا تقویت بدن

اگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.

دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست.

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن غذاهای فرآوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.

فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.

حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع به شما دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا را مشخص کنید.

برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : چطور با عدم تحمل لاکتوز شیر بخوریم؟

بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم

 نکته: باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود. اگر حالت تهوع با تب همراه باشد نیز باید سریع به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانید : بعد از استفراغ چه بخوریم و چه نخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت حالت تهوع بعد از غذا چیست؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:jamejamonline.ir

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

حساسیت فصلی معضلی است که بسیاری از ما در فصل بهار به آن دچار می شویم که روش های برای رفع و درمان آن وجود دارد و در ادامه به این روش ها اشاره می شود

آیا می دانید چه تفاوتی میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک وجود دارد ؟ تنبلی تخمدان به چه معناست ؟

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم
چگونه غذای خورده شده را بالا بیاوریم
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *