چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

دوره مقدماتی php
چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم
چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

سلام ، به همه دوستان عزیز

مدتیه که دارم رو یه برنامه فکر میکنم ، برنامه بدی نیست ، شاید کمی زندگیمونو عوض کنه ، البته من قبلا” شروع کرده بودم ولی تا آخرش نرفتم.

 

ببینید دوستان عزیز من ، نظرتون چیه از روز شنبه همین هفته ، شروع به حفظ سوره “یس” کنیم؟؟

 

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

دوره مقدماتی php

83 تا آیه داره ، بعضی هاش بلند هستن و بعضی از آیه هاش خیلی کوتاه.طول دوره  حفظ این سوره 41 روز میشه و شاید در روز حدود حداکثر 10-20 دقیقه وقت بگیره.خیلی هم ثواب داره.

 

اگر هم که استقبال خوب بود میتونیم به ترتیب  و طبق یه برنامه مشابه ، با کمک خدای عزیز و مهربان شروع به حفظ سایر سوره های بلند کنیم .

 

دلیلی نداره بهانه بیاریم و بگیم که بله وقت نداریم و … ، میدونم ؛ تو زندگی امروز، همه ما اینطوری هستیم ، کی وقت داره ؟؟، هر کی یه مشکلی تو زندگیش هست و بی مشکل فقط خداست که گره گشاست.

هر کی مایل بود میتونه بیاد ، اجباری در کار نیست.

اما به هر حال ، من میخوام قدم تو این وادی بذارم ، 41 روز طول میکشه ، از روز شنبه (7 آبان سالروز ازدواج حضرت علی (ع)با حضرت فاطمه (س) ) تا 17 آذر (حدود 6 هفته ).اینبار ثوابش رو خدا خدا میده و نه منه بنده دست و پا تقصیر.هر کی پایه ست یا علی.

________________________________________

پی نوشت : چرا سوره یس ؟؟

 _  میتونم بگم چون این سوره رو به عنوان قلب قرآن میشناسیم و خوندنش خیلی هم خوبه و صد البته ثواب  هم داره.

  پی نوشت 2 : ختم سوره یس

_______________________________________

بعدا” نوشت : یعنی در طی 41 روز، روزی 2 آیه حفظ کنیم.

 

 +++ قصد دارم بزودی برنامه حفظ سوره یس رو توی این وبلاگ انجام بدم.

داداش نمرمو زده بودم ته پست زنگ انشا…………مرسی مسابقه عالی بود….خیلی حال کردم باهاش![گل][قلب]
اما شرمنده واسه این یکی نمی تونم شرکت کنم……….ببخشید![ناراحت]

سلام,ایول چه کار خوبی.. انشالله که هرچی از خدا میخوای بهت بده… 🙂
من هستم
چه جوریه؟یعنی چند تا آیه هرروز؟؟

سلام خیلی کار خوبی کردید جالبه و خیلی هم ثواب داره موفق باشید اگه لایق باشیم همراهتون میشیم…

سلام دوست عزیز طرح جالبیه امیدوارم همه استقبال کننن[گل]

در مورد جایزه شما لطف دارین برام فرقی نداره هر انچه در ارشیو دارین و براتون مقدره بفرستید[گل]

به قولی هر چه از دوست رسد نکوست[لبخند]

من هستم [چشمک]

خیلی خوبه. من هستم!

من مجموعه داستان کوتاه خیلی دوست دارم
و البته کتاب شازده کوچولوی احمد شاملو رو هنوز نخوندم ولی خیلی دوست دارم بخونمش
در آخر با نظر سیما موافقم
هرچیزی که از دوست رسد نیکوست[قلب]

غهبغب

ایشالا من هم حفظ می کنم به امید یزدان پاک

امروز داشتم عکس‌های گوشی‌ام را خالی می‌کردم که به این اسکرین‌شات از گوشی رسیدم:

دیدم با توجه به این روزها که تولد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم هست، بد نیست در مورد این تصویر و روش خودم برای حفظ قرآن بنویسم.

همانطور که مشخص است، این عکس در تاریخ ۷ مرداد ۹۱ گرفته شده. کسانی که آیفون دارند متوجه می‌شوند که پیغام وسط عکس یک Reminder (یادآور) است که مقابلش نوشته شده که ۱۲۷ روز پیش این ریمایندر ایجاد شده است.

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

حقیقت این است که اوائل امسال، من به واسطه یک اتفاق که در این مطلب گفته بودم، با نماز جالبی به نام «وتیره» (Voteyreh) آشنا شدم. در این نماز که جایگزین نماز نافله عشا می‌شود (دو رکعت نماز نشسته بعد از نماز عشا)، به جای سوره در رکعت اول، باید ۱۰۰ آیه بخوانید. که معمولاً سوره «واقعه» را می‌خوانند که ۹۶ آیه است و جدیداً شنیدم که برخی اولیا هم سوره «ص» را می‌خوانده‌اند.

به هر حال، روی گوشی تنظیم کردم که هر شب ساعت ۱۰:۳۰ زنگ بخورد و یادم بیاورد که این نماز را بخوانم.

اوائل، اصلاً فکر نمی‌کردم بتوانم سوره واقعه را حفظ کنم! چون:

همانطور که می‌دانید ما رشته‌های تحصیلی مختلفی داریم که هر کس با توجه به نوع ذهن و حافظه‌ای که دارد به سمت آن‌ها می‌رود. مثلاً معمولاً کسانی که به سمت رشته‌های هنری می‌روند، ذهن احساسی دارند، بسیار به شعر و امثالهم علاقه دارند (برخلاف ریاضی‌ها که از شعر بیزارند). کسانی که به سمت رشته‌های تجربی می‌روند، مشخص است که باید چیزی را حداقل یک بار تجربه کنند تا در ذهنشان بماند. و کسانی که به سمت رشته‌های انسانی می‌روند، قدرت حفظ کردن آن‌ها بسیار خوب است! (حفظیات، خوراک آن‌هاست! حتی اگر هیچ منطق و استدلالی پشت آن نباشد!) اما کسانی که به سمت رشته ریاضی می‌روند، معمولاً از حفظیات بیزار هستند و یا به مرور بیزار می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند به همین راحتی یک متن را حفظ کنند بلکه برای حفظ کردن آن نیاز به استدلال دارند! آن‌ها با فرمول بزرگ شده‌اند… یعنی باید طبق یک منطق، جواب یک مسأله را در ذهنشان به دست بیاورند و بازگو کنند نه اینکه آن‌را حفظ کنند! و جالب است که وقتی چیزی را با استدلال حفظ کنند، بعید است به همین راحتی‌ها فراموش کنند.این افراد حتی اگر مجبور باشند یک فرمول یا یک عبارت را حفظ کنند، آنقدر می‌گردند تا یک قاعده برای آن بسازند. مثلاً من همیشه در حفظ کردن شماره موبایل دامادمان که انتهایش ۵۵۲۳ بود مشکل داشتم. اما خواهر من (که دبیر ریاضی است) یک بار گفت: ببین حمید جان! تو مثل من رشته‌ات ریاضی است، نمی‌توانی شماره‌ها را بدون منطق حفظ کنی، پس بگذار با هم با زبان ریاضی صحبت کنیم: ابتدای موبایل، مثل موبایل من است. انتهایش هم یک غلط ریاضی دارد! یعنی: پنج پنج تا ۲۳ تا!! باور کنید با همین یک جمله (۵ ۵ تا ۲۳ تا) من خیلی راحت آن شماره را حفظ کردم. (هر چند این، یک استدلالِ غلط است، اما همانطور که می‌دانید می‌توان از یک استدلال غلط به یک استدلال درست رسید)

نمی‌گویم محصل رشته ریاضی نمی‌تواند قرآن را حفظ کند، فقط می‌گویم به راحتی ذهن‌های دیگر نمی‌تواند قرآن را حفظ کند.

پس، راه حل؟

برگردیم به تصویر بالا: هر شب، سوره واقعه را از روی گوشی یا آی.پد می‌خواندم. عکس بالا را اولین شبی که توانستم این سوره را از حفظ بخوانم به عنوان یادگاری و از روی ذوق(!) گرفتم! یعنی بعد از (تقریباً) ۱۲۷ روز تکرار سوره واقعه بالاخره توانستم آن‌را حفظ کنم.

این هم واقعه‌خواندنِ من از حفظ:

http://download.aftab.cc/audio/sureh-vaghee-Hamid-Reza-Niroomand.mp3

لینک دانلود

شاید حفظ کردن این سوره برای کسی که حافظه ریاضی ندارد، در دو سه روز ممکن باشد… (چند ماه پیش در یک عروسی دیدم یک پسر بچه نورانی یک کنار نشسته و دارد دائماً ذکر می‌گوید. کنجکاو شدم که ببینم کیست و دارد چه کار می‌کند. رفتم کنارش و به حرف درآوردمش. حافظ کل قرآن بود. می‌گفت یک سال مدرسه نرفته و در عوض به مدرسه قرآن رفته و در عرض یک سال کل قرآن را حفظ کرده. به این کار دارم که می‌گفت روزی دو صفحه از قرآن را حفظ کرده!!!! می‌دانید این کار برای امثال من چقدر سخت است!؟ روزی دو صفحه و فراموش نکردن صفحه‌های قبل! در حد رؤیاست! البته خودش هم اقرار می‌کرد که واقعاً سخت بود…)

به هر حال، بعداً دیدم این ترفند عجب ترفند جالبی است! می‌شود خیلی از سوره‌ها را با این ترفند حفظ کرد.

فقط قبل از توضیح بیشتر در مورد این ترفند، یک نکته مهم را بگویم:

ببینید، در روشی که من اینجا بیان می‌کنم، نباید هدف شما حفظ قرآن باشد چون در این صورت احتمالاً می‌خواهید هر چه زودتر آیات بیشتری را حفظ کنید و آن‌وقت ممکن است خسته شوید و دست از این کار بکشید و هر چه حفظ کرده بودید از یادتان برود.

هدف، عبادت است. عبادت هم که عجله ندارد! اتفاقاً هر چه آهسته‌تر، کیفش بیشتر!

شما فرض را بر این بگذار که در (حداقل) ۵۰ سال باقیمانده در عمرت قرار است قرآن را حفظ کنی… شما که داری در این ۵۰ سال هر روز نماز را می‌خوانی، از آن یک بهره معنوی دیگر هم ببر.

خوب، طبق اصول حفظ قرآن، از جزء سی‌ام شروع می‌کنیم. برای حفظ سوره‌های جزء سی‌ام بهترین راه این است که یک سوره را تا روزها در نمازهای واجب خود از روی قرآن بخوانید. آنقدر این کار را در روزهای مختلف تکرار کنید تا بالاخره یک روز بتوانید بدون نگاه به قرآن، آن‌را بخوانید. مثلاً تا بیست روز به جای سوره توحید، سوره القارعة یا زلزال را بخوانید. (چند نکته: اول اینکه اگر اهل نماز جماعت باشید و ظهر و مغرب را به جماعت بخوانید، نماز صبح فرصت خوبی برای این کار است. دوم اینکه: روایتی دیدم که تأکید کرده بود که حداقل یک بار سوره توحید را در یکی از رکعت‌های نمازها بخوانید. پس همه رکعت‌ها را به غیر از توحید اختصاص ندهید. در کل بهتر است رکعت دوم را همان توحید بخوانید و در رکعت اول سوره‌ای که می‌خواهید حفظ کنید را بخوانید)

با همین ترفند ساده هر چند روز یک بار یک سوره جدید یاد می‌گیرید… یعنی بخواهید یا نخواهید آن سوره به یادتان می‌ماند!

سوره‌های طولانی طبیعتاً نیاز به همت و وقت بیشتری دارند. نماز وتیره فرصت خوبی است برای حفظ کردن سوره‌های طولانی. دو رکعت نماز نشسته، آن هم آخرهای شب (یعنی بعد از نماز عشا) که انسان واقعاً از دنیا خسته می‌شود و نیاز دارد کمی با خدایش درد و دل کند… سوره واقعه یک خوبی دارد و آن اینکه آیاتش کوتاه است. بنابراین به راحتی می‌شود در نماز وتیره آن‌را حفظ کرد. بعد از آن به سراغ سوره «ص» بروید. این سوره هم نسبتاً آیات کوتاهی دارد. اما مثلاً من یک بار عاشق سوره اعراف شدم و سعی کردم ۱۰۰ آیه اول را در نماز وتیره بخوانم، دیدم آیاتش خیلی طولانی است و نماز وتیره را شاید تا یک ساعت طولانی می‌کند. با اینکه هنوز دلم با آن سوره است و یکی از آرزوهایم حفظ آن است اما هنوز ترفندی برای حفظ آن پیدا نکرده‌ام.

اگر مثل من ذهن ریاضی دارید، تنها راهی که برای حفظ قرآن دارید، تکرار آن است. در نمازهای واجب در رکعت اول، به جای سوره قل هو الله، یک سوره کوچک قرآن را از روی یک قرآن جیبی بخوانید. در روزهای مختلف آن‌قدر آن‌را تکرار کنید تا کم‌کم حفظ شوید. در مورد سوره‌های طولانی‌تر، نماز وتیره فرصت خوبی است.

هر وقت بیکار شدید، شروع کنید سوره‌هایی که حفظ کرده بودید را مرور کنید. مثلاً من هر ترم دو سه بار (ساعت ۱۱:۳۰ شب) باید می‌رفتم دور میدان آزادی شهرمان منتظر می‌شدم تا اتوبوس‌های کرمانشاه بیایند رد شوند و من سوار شوم و بروم دانشگاه… گاهی ماشین ۱۲ می‌رسید… در این نیم ساعت و یا در ماشین تا زمانی که بخواهد خوابم ببرد، هر چه حفظ بودم را مرور می‌کردم. اگر دقت کنید، فرصت‌های زیادی داریم که معمولاً حواسمان نیست که می‌شود خیلی خوب استفاده کرد. در ماشین، پشت ترافیک، در راه، یا حتی مثل آن نوجوان، در عروسی!

هر چند این‌ها در این دوره و زمانه نیازی به توضیح ندارد، چون همه می‌بینند که هر که قرآنی‌تر زندگی می‌کند از دنیا لذت بیشتری می‌برد (و خدا در آخرت به او جایزه می‌دهد چون رمز لذت بردن از دنیا را کشف کرده) اما به هر حال، گذشته از آرامش بیشتر و زندگی زیباتر (بر اساس فهم آیات قرآن)، من فکر می‌کنم یکی از بهترین فوایدی که فقط برای خودتان دارد این است که: اعتماد به نفس شما بالاتر می‌رود! اگر دوران راهنمایی و دبیرستان را بررسی کنید، می‌بینید مدرسین دو درس خیلی مغرور بوده‌اند: ریاضی و زبان. می‌دانید چرا؟ چون اعتماد به نفسشان بالاست. چون (فکر می‌کنند) چیزی را می‌دانند که کمتر کسی می‌داند… قرآن هم همینطور است. (فقط فرقش این است که با شما کاری می‌کند که هر چه بیشتر یاد می‌گیرید غرورتان کمتر می‌شود!)

 

آپدیت در ۲۰ تیر ۹۴:

در این چند سالی که از نوشتن این مطلب می‌گذرد، با ترفندی که در همین مطلب گفته‌ام، علاوه بر جزء ۳۰، این سوره‌های طولانی‌تر را حفظ کرده‌ام:

واقعه، ص، الرحمن، قیامه، انسان، جمعه، ملک، فاطر، مدثر و…

من با این ترتیب پیش رفتم (این ترتیب بر اساس کاربردی‌تر بودن سوره‌ها در زندگی انتخاب شده است) و با همین ترتیب پیشنهاد می‌کنم:

۱- ابتدا سوره واقعه را حفظ کنید و حتی اگر بعداً به سراغ سوره دیگری رفتید، حتماً پنج‌شنبه شب‌ها واقعه را در وُتیره بخوانید. هم تثبیت است و هم مستحب است که شب‌های جمعه این سوره خوانده شود.

۲- سپس به سراغ سوره پُرمغز «صاد» بروید و برای ۱۰۰ آیه شدنش سوره «زلزال» را هم بخوانید. مفاهیم عالی‌ای در این سوره است. بعد از اینکه حفظ شدید، هر شنبه این سوره را برای تثبیت بخوانید.

۳- بعد سوره‌های مُلک(۳۰ آیه)+نبأ(۴۰ آیه)+فجر(۳۰ آیه)=۱۰۰ آیه) را بخوانید و حفظ کنید. (سوره مُلک را هر شب بخوانید: مطلب مرتبط: یکی از زیباترین ترتیل‌ها: تلاوت ترتیل سوره ملک توسط استاد سبزعلی)

۴- الرحمن(۷۸ آیه)+مجادله(۲۲ آیه)= ۱۰۰ آیه (الرحمن را بعد از حفظ کردن هر روز قبل از خواب یا حداقل هر جمعه برای رفتگان بخوانید)

۵- بعد: قیامه(۴۰آیه)+انسان(۳۱آیه)+تکویر(۲۹آیه)=۱۰۰ آیه

۶- بعد: فاطر(۴۵ آیه)+قمر(۵۵ آیه)= ۱۰۰ آیه

۷- بعد: دخان(۵۹ آیه)+عبس(۴۱ آیه)= ۱۰۰ آیه

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

۸- بعد از این‌ها شروع کنید از آخر قرآن به اول، تلاش کنید که ۵ جزء آخر را حفظ کنید.

در مطلب «یک روز من از صبح تا شب چطور می‌گذرد؟» توضیح داده‌ام که من در طول شبانه‌روز چطور حفظیاتم را با کمک نافله‌ها تثبیت می‌کنم.

اگر قصد جدی در حفظ قرآن دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب «کتاب آیین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» را تهیه و مطالعه کنید. (به ویژه بخش دوم کتاب که درباره آموزش و تثبیت قرآن در زمان پیامبر توضیح می‌دهد)

من خلاصه‌ای از این کتاب را در مطلب قرار داده‌ام و بخش‌هایی که مرتبط با حفظ است را نیز در ادامه می‌آورم:

آیا قرآن تحریف شده است؟ (خلاصه کتاب «آیین قرائت و کتابت قرآن کریم» و «بیان در علوم و مسائل کلی قرآن»

برخی نکات که البته نباید فکر کنید بیان این‌ها شما را از خواندن آن کتاب جذاب کفایت می‌کند:

•    خط و زبان دو دستگاه نشانه‌ای متمایز از یکدیگرند. خط برای نمایاندن زبان به وجود آمده است. واژه ملفوظ زبان را می‌سازد اما واژه مکتوب چنان با واژه ملفوظ آمیخته است که کم‌کم نقش اصلی را غصب می‌کند و سبب می‌گردد برای یادگیری زبان به خط و روخوانی بیشتر توجه شود و برای نمایش نوشتاری نشانه آوایی ارزشی مساوی یا حتی بیش از خود نشانه آوایی قائل شوند. این امر درست مانند آن است که بپنداریم برای شناسایی یک شخص بهتر است به عکس او نگاه کنیم تا به خود او.  (فردینان دوسوسور، دوره عمومی زبانشناسی، ص٣۶) •     «زبان» دستگاه و نظامی است از علائم دهانی-گوشی که از ترکیب صداها ساخته شده است نه از حروف نوشتاری. زبان اصالتاً دارای ماهیتی شفاهی است. بنابراین روش و شیوه‌های آموزش آن باید به گونه‌ای طراحی شود که با شفاهی بودن این پدیده تناسب داشته باشد. •    اگر هدف از آموزش تسلط بر زبان و ایجاد مهارت سخن گفتن با آن باشد به گونه‌ای که دیگر آن زبان، زبان بیگانه محسوب نشود، روش مطلوب یادگیری، روش سمعی-شفاهی است. ترتیب یادگیری مهارت‌های زبان در این روش چنین است: شنیدن، صحبت کردن (گفتن) ، خواندن (از روی متن مکتوب) و نوشتن.•    ترتیل در لغت به معنای مرتب و منظم کردن و آراستن چیزی برای استقامت و پایداری آن است و در اصطلاح یعنی حسن تألیف و تنظیم اجزای کلام و ادای آسان و روان و با معنی آن به گونه‌ای که یکایک اجزای آن آشکار و تبیین شود. •    با توجه به تعریف فیض کاشانی از واژه ترتیل، قرائت پیامبر در مقام بنیان‌گذاری قرائت و کتابت قرآن، از هرگونه ابهام و پیچیدگی (مانند ادغام نون ساکن نزد حروف یرملون، اخفا، اقلاب و ظاهر نکردن اعراب) به دور بود. •    آیت الله سید مصطفی خمینی بعضی از مباحث مهم تجوید مانند ادغام یرملون را فاقد اصل صحیح می‌داند و به طور کلی آمیختن مسائل تجویدی و مسائل شرعی و صبغه شرعی بخشیدن به احکام تجوید را نادرست می‌شمرد. •    حفصه می‌گوید خواندن یک سوره معمولی به شیوه ترتیل توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیش از خواندن یک سوره بزرگ‌تر در قرائت دیگران طول می‌کشید. •    در برخی روایات ترتیل در مقابل «هذرمه» به معنای سرعت و عجله در قرائت آمده است. •    شیوه اقراء و قرائت پیامبر در همه مراحل املا، آموزش، ترویج و تثبیت قرائت قرآن به شیوه ترتیل بوده است. یعنی آیات قرآن را فراز به فراز، آیه به آیه، به گونه‌ای شمرده و با دقت و با ظرافت، آرام و با تأنی، گویا و رسا و ساده و آسان ادا می‌کردند تا هر مستمعی بتواند یکایک اجزای کلام خدا را به طور واضح، درک و فهم کند و آن‌ها را به آسانی به ذهن و قلب خویش بسپارد. •    پیامبر به معلمان و مقریان تعلیم داد که آموزش قرآن به نوآموزان را از سوره‌های کوتاه آغازین نزول شروع کنند مجموعه این سوره‌ها را رسول خدا حزب مفصَّل نامیدند. طبق قول مشهور حزب مفصل از سوره ق آغاز و به سوره ناس ختم می‌شود و مجموعاً ۶۵ سوره است. •    پیامبر: ان لکل شیء سناما وان سنام القران البقره وان لکل شیء قلب وقلب القران یس وان لکل شیء بابا و باب القران المفصل•    بنابراین آغاز آموزش و تحقیق از سوره بقره به عنوان «سنام قرآن»  (یعنی نقطه اوج و بلندای آن) صحیح و اصولی نیست بلکه ابتدا باید از «باب و لباب» قرآن (یعنی حزب مفصل) ؛ از سوره ناس آغاز و به سوره بقره ختم کرد. •    شکل مطلوب آموزش در الگوهای ارائه شده و مورد تأیید قرار گرفته، این است که صحنه یا کلاس آموزش شامل یک معلم (مقری) و یک متعلق (مستقری) باشد که اصطلاحاً به آن آموزش انفرادی می‌گویند. •    تقسیم آیات در قالب پنج آیه یا ده آیه باعث بهبود یادگیری و حفظ قرآن می‌شود به این تقسیم‌بندی در اصطلاح رکوعات گفته می‌شود. •    قال علی علیه السلام: انزل القرآن خمساً خمساً و من حفظ خمساً خمساً لم ینسه•     «عقد أنامل» یعنی بستن انگشتان دست هنگام یادگیری و قرائت قرآن. قرآن آموز با شنیدن و خواندن هر آیه، یک انگشت دست خود را می‌بندد و با این ابتکار جالب احساس می‌کند گویی آیات روی انگشتانش ثبت می‌شود و به همین واسطه شماره آیات هم به آسانی برای او قابل شناسایی و بازیابی است. •    اولین اصل در ترویج قرآن پرهیز از اجبار و تحمیل آن است. •     «تحسین هرگونه قرائتی» را می‌توان از کلیدی‌ترین عناصری دانست که در کنار اسوه بودن قرائت پیامبر اکرم و قرائت پیوسته و مستمر ایشان در منظر صحابه به صورت جدی و موثر، مسئله تصحیح را در قرائت قرآن راهبری می‌کرد … اگر فردی قرآن را بارها اشتباه قرائت می‌کرد این اشتباه‌خوانی‌ها عین پیشرفت در امر آموزش و ترویج قرآن محسوب می‌شد و پیامبر اکرم یقین داشت که دیر یا زود قرائت او اصلاح خواهد شد. ‌    دو شیوه قرآن آموزی: ١- قرآن آموزی طبیعی: قرآن‌آموز بدون هیچ آموزش مستقیم قرآن را به طور طبیعی و از راه ارتباط‌های عادی و اجتماعی فرا می‌گرفت؛ به این ترتیب که قرآن آموز در یک جامعه و محیط قرآنی به سر می‌برد که اعضای آن در اکثر اوقات مشغول قرائت قرآن و کاربرد آن در صحنه‌های مختلف زندگی بودند. ٢- قرآن آموزی هدایت شده: فرا گرفتن قرآن با آموزش منظم و هدایت شده بود؛ به این ترتیب که معلم آموزش قرآن را با حزب مفصل و سوره ناس آغاز می‌کرد و قرآن آموز به تدریج این سوره‌ها را یکی پس از دیگری قرار می‌گرفت و با مقابله و مدارسه و عرضه قرائت خود به معلم آموخته‌های خود را تثبیت می‌کرد. •    آیه: کوچک‌ترین واحد مستقل قرآن•    کوچکترین آیه: یس، طع، حم•    بزرگترین آیه: ٢٨٢ بقره•    طبق قرائت متواتر، صحیح‌ترین عدد، عدد کوفی یعنی ۶٢٣۶ آیه است. •    در قرآن ٧٠ بار کلمه قرآن به صور مختلف آمده که حداقل ۶۴ بار آن به کلام الله یا قسمتی از آن اشاره دارد. بنابراین کتاب خاتم فقط یک نام دارد و بقیه وصف آن است. •    نامگذاری سوره‌های هیچ گونه جنبه توقیف شرعی ندارد. •    سوره‌سوره شدن قرآن از سوی خداوند انجام گرفته و حکمت والایی دارد. •    مُعوِّذات: سه سوره آخر•    مُسبِّحات: هفت سوره که با تسبیح آغاز می‌شود. •    حوامیم: هفت سوره که با حم آغاز می‌شوند. •    معوِّذتین: ناس و فلق•    زهراوَین: یعنی درخشنده و تابان؛ بقره و آل عمران•    حامدات: پنج سوره که با «الحمد لله» آغاز می‌شود. •    نظام زوجی: بر پایه روایات و بررسی محتوا، سوره‌ها دو به دو، زوج یکدیگرند؛ به جز ق و حمد که زوج ندارند. •    إقرا فی المغرب بقصار المفصل، و فی العشاء بوسط المفصل و فی الفجر بطوال المفصل: در نماز مغرب سوره‌های کوتاه حزب ذمفصل در عشاء سوره‌های متوسط و در صبح سوره‌های طولانی آن را بخوان. •    پیامبر جهت آموزش عمومی دستور می‌دادند: کسانی امامت جماعت را برعهده بگیرند که «از همه قرآن ‌خوان‌تر و قرآن‌دان‌تر» هستند. •    صیغه‌های «تدرُسون» ،  «یدرُسونها» و … به معنی تکرار مراجعه به کتاب و مداومت بر قرائت آن برای به دست آوردن بهره‌های شایسته و بایسته از آن است.

بعد از اینکه چند جزء قرآن را حفظ کردید، نیاز به تثبیت خواهید داشت. در این زمینه این مطلب را مشاهده کنید:

Tathbit ؛ برنامه تثبیت حفظ قرآن کریم – کار جدید آفتابگردان

– چرا باید قرآن را حفظ کنیم؟

– خلاصه نامه‌ها و خطبه‌های نهج البلاغه + یک پیشنهاد برای حفظ: بخش حکمت‌ها را حفظ کنید

موفق باشید،حمید رضا نیرومند

کلمات کلیدی: قرآن، حفظ قرآن، روش های حفظ قرآن، روش ساده حفظ قرآن، نماز وتیره، نماز نافله عشا، سوره واقعه، سوره های طولانی، آموزش حفظ قرآن، بهترین روش یادگیری قرآن، جزء سی قرآن

« آفتابگردان » به عنوان یک کانون مجازی با هدف فراهم كردن
‎محیطی لذت‌بخش، علمی و مفید و همچنین در دسترس قرار دادن آن‌چه یك کاربر رایانه
‎نیاز دارد، اعم از نرم‌افزارها، آموزش‌های کاربردی، اخبار، نقد و بررسی‌ها، راهنمایی‌ها و
‎…؛ ایجاد شده است.
‎شما می‌توانید، با

‎ثبت نام در سایت عضو خانواده بزرگ و باصفای آفتابگردان شوید و در

‎انجمن‌های گفتگو با دیگر اعضای سایت به بحث و تبادل نظر بنشینید.

‎آفتابگردانی‌ها هدفشان همیاری یکدیگر در زمینه‌های مختلفِ شغلی، درسی،
‎کامپیوتری و … است و در این راه تا حد توان، از هیچ اقدامی دریغ
‎نمی‌ورزند.
‎امیدواریم شما نیز با حضور در این جمع و اشتراک دانسته‌هایتان با دیگران، آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری دهید…

ثبت نام در سایت

ورود به سیستم

آرشیو اخبار به صورت موضوعی




خانه

موبایل

 

طریقه ختم سوره یس

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

به نیت حاجت وضو گرفته و رو به قبله با حضور قلب صد بار صلوات بفرستد و شروع در خواندن سوره نماید و حاجت خود را در سه جا به خاطر بگذارند و از خداون بخواهد یکی بعد از((امام مبین))(آیه ۱۲) و یکی بعد از ((کل فی فلک یسبحون))(آیه ۴۱) و دیگری بعد از ((سلام قولا من رب رحیم))(آیه ۵۹) و چون به آیه ((سلام قولا من رب رحیم)) رسیده سی و چهار بار یا چهارده بار آیه را تکرار کند و چون خواندن سوره تمام گردید این دعا را بخواند:

 

 

 نوع دیگر ختم سوره یس:سوره یس را بخواند و چون به آیه((سلام قولا من رب رحیم)) برسد آیه را هفتاد مرتبه تکرار نماید و مطلب و حاجت را از حق تعالی بخواهد که مجرب است.طریقه دوم ختم سوره مبارکه یساز روز جمعه شروع کند تا روز پنج شنبه و هر روز سه بار سوره را بخواند که در مدت یک هفته بیست و یک بار سوره را خوانده باشد و هر روز بعد از فراغ این دعا که از ادعیه صحیفه سجادیه و همچنین در مفاتیح الجنان آورده شده است را بخواند:

 

 

 و همچنین اگر بتواند در یک مجلس بیست و یک مرتبه سوره را بخواند از برای هر مطلب تجربه شده است و لکن:به جهت وسعت رزق از روز پنج شنبه شروع کندو جهت دفع دشمن دین از روز سه شنبه شروع کندو به جهت رفعیت و عزت از روز یک شنبه شروع کندو از برای علوم و دین روز چهار شنبه شروع نماید.طریقه سوم ختم سوره یس جهت مطالب شرعیه:هر کس این سوره با این ترتیب پنج روز هر روز به نیت یکی از خمسه النجباء بخواند.روز اول به نیت پیغمبر(ص)روز دوم به نیت علی(ع)روز سوم به نیت فاطمه (س)روز چهارم به نیت امام حسن(ع)روز پنجم به نیت امام حسین(ع)و بعد از تمام شدن بگوید الهی این پنج بزرگوار را به تو شفیع آوردم که فلان حاجتم را برآور,ان شا الله مستجاب گردد.و همچنین اگر در کاری فرو مانده باشی و تدبیر کار خود را ندانی در سوره یس هفت جا ایه مبین است سوره را بخواند و به هر مبین که رسد حاجت بخواهد بعد از اتمام آنچه میتواند صدقه دهد که ان شا الله حاجت روا شود.منبع:inapply.com


در ادامه بخوانید

خمیر دندان ژله ایی + تخفیف

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

کامل یک خانه مدرن + تصاویر-*-

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

سوره ياسين را مي توان به طريق ها و روش هايیی ختم كرد. يكي از قويترين كارهايي كه شما مي توانيد براي رسيدن به حوائج مشروعه خود از آن استفاده كنيد و قدرت خداوند را بنگريد كه چگونه درهاي رحمتش را براي شما مي گشايد.نحوه ختم سوره یاسین

روز جمعه با وضو و لباس سفيد رو به قبله بنشينيد و عودي را بسوزانيد زيرا ملائك از بوي خوش شادمان مي شوند، در حالتي كه كسي اطراف شما نباشد و شما در حالت خلسه (خود هيپنوتيزمي) قرار بگيريد و تمام افكار روزانه خود را به كنار بگذاريد و با جامه اي ترجيحا سفيد و بوي خوش عطر بدهيد. رو به قبله بنشينيد و طبق دستور زير بدون كم و كاست عمل كنيد.

شما از اين طريق با موكلين (فرشتگان) سوره ي ياسين ارتباط برقرار مي كنيد و آن ها نزد شما صف زده حاضر مي شوند و مطيع اوامر شما خواهند شد. مراقب باشيد كه شيطان به هر نحوي مي خواهد شما را از حالت تمركز بيرون آورد و دست اندازي كند، لذا سعي كنيد كسي مزاحم شما نشود. يكي از كارهايي كه شيطان در اين حالت انجام مي دهد اين است كه تلفن شما زنگ مي زند تا شما ارتباط خود را قطع كنيد، لذا تمام اسبابي كه باعث مي شود كسي مزاحم شما شود را از خود دور كنيد.1. رو به قبله بنشينيد در آرامش كامل .2. 100 مرتبه صلوات بفرستيد و سعي كنيد نور الهي شما را فرا گيرد .3. شروع به تلاوت سوره ياسين كنيد و حاجت خود را سه نوبت از خدا بخواهيد.الف) يكي بعد از (امام مبين) آخر آيه ي 12 در اين جا حضور ملائك را با مورمور شدن بدنتان احساس مي كنيد. لحظه اي است بسيار حساس و به شما حالتي عجيب دست خواهد داد. حاجت خود را عنوان كنيد.ب) شروع شروع به تلاوت بقيه ي ايات كنيد تا به (فلك يسبحون) آخر ايه 40 برسيد. مجددا حاجت خود را از خداوند بخواهيد.ج) شروع به تلاوت بقيه آيات كنيد تا به (سلم قولا من رب رحيم) آخر آيه 58 برسيد، 34 مرتبه بدون كم و كاست تكرار كنيد:(سلام قولا من رب رحيم) و سپس حاجت خود را از خداوند بخواهيد. در عدد 34 اسراري نهفته است: دقت كنيد دقيقا 34 مرتبه آن را تكرار كنيد.د) شروع به تلاوت آيات باقيمانده تا آخر سوره بكنيد . چون از سوره فارع شديد بگوييد:سبحانَ المفرِّجِ عن كل محزونسبحان المخَلِّصِ عن كلّ مَسجونسبحانَ المنفِّسِ عن كلِّ مديونسبجان العالم عن كل مكنونسبحان من جعل خزائنهُ بين الكاف و النّونسبحان من إذا أرادَ شيئا أن يقولَ لهُ كن فَيَكونفسبحان الذي بِيَدِهِ ملكوتُ كُلُّ شَئ و اليه تُرجَعونسپس بگوييد:اللهم افتح لي ابواب رحمتك و ابواب خزائنك بحقسوره يس و تَفَضُلِكِ و كرَمِك يا ارَحَمَ الرّاحِمينسپس دقيقا 101 بار بگوييد:يا مُفَرِّجَ الهَمِّ فَرِّج     (مراقب تلفظ درست اعرابش باشيد).و قدرت خداوند را بنگريد.منبع:شفاخانه

Please publish modules in offcanvas position.

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

مقدمه

به عملیات ذخیره سازی اطلاعات در ذهن به منظور یادآوری دوباره حفظ می گویند. این اطلاعات می تواند صوتی، تصویری ، حسی و یا تركيبي از این ها باشد . این عملیات فرآیندی دارد که ذهن باید آن را طی کند. این فرآیند در افراد مختلف گوناگون است یعنی هر فرد بنا به حافظه ی غالب خود (همان طور که انواع حافظه در مقاله ی” نقش حافظه ی شنوایی در حفظ” تعریف شد) این فرآیند را متکی بر روی آن حافظه انجام می دهد . حفظ قرآن نیز از این قاعده مستثنا نیست و به عنوان یک داده ی صوتی تصویری باید فرآیند حفظ را طی کند .

در این مقاله سعي مي شود روش حفظ مبتنی بر به کارگیری انواع حافظه و استفاده حداکثری از آن ها ارایه شود که به روش پنج گانه حفظ معروف است. این مراحل عبارت است از : 1 . گوش دادن به صوت ترتیل 2 . روخوانی و روان خوانی آیات

3.ترجمه و درک معنا 4. جمله بندی و تکرارهرآیه 5 . تکرار آیه حفظ شده با 3 تا 5 آیه قبل ، که در ادامه هر مرحله را جدا گانه توضیح می دهیم .

مراحل حفظ قرآن

در اینجا می خواهیم یادآوری کنیم که برای حفظ قرآن کریم در ابتدا باید از شر شیطان به خداوند رحمان پناه ببریم و ذهن خود را از تمام مسایل روز مره خالی کنیم و هدف خود از حفظ که رضای خدا و درک برنامه ی زندگی و سعادت ما انسان ها که خداوند فرستاده است را در ذهن بیاوریم و همچنین عظمت این کلام را در نظر بگیریم .

ترجیحا وضو گرفته و چند صلوات بفرستیم ، با این کار ذهن خود را آماده ی حفظ میکنیم زیرا اذکار و اسامی خداوند مانترا هستند . به طور کل، مانترا کلمه یا گروهی از کلمات است که حامل ارتعاشات صوتی معین است که قصد وعمل اصلی آن تغزیه ی روحی است . برخی از صداها و نوسانات خاصیتی دارند که باعث تلطیف روح می شوند و الگوهای انرژی بدن را فعال می کنند که اسمای الهی از آن دسته کلماتند، پس بهتر است قبل از کار و فعالیت ذهنی از این کلمات استفاده کنیم.

مطالعه ترجمه آیات تلاوت شده برای حفظ ( اگر این مطالعه در حد حفظ لغات ، و درک مفاهیم آیات باشد بسیار در حفظ آیات کمک خواهد کرد . توجه داشته باشید که امروز حفظ بدون ترجمه پذیرفته نمی شود – دقت داشته باشید که حفظ ترجمه بعد از حفظ آیات خود یک کار وقت گیر است که این وقت کمک چندانی به حفظ آیات نمی کند اما اگر قبل از حفظ آیات باشد به حفظ آیات خیلی کمک خواهد کرد . برای حفظ ترجمه ترجمه آقای بهرامپور پیشنهاد می شود )

تکرار جمله ها و آیه ها ( آیات کوتاه نیاز به تقسیم کردن ندارد ولی بهتر است آیات طولانی را با توجه به علائم وقف و ترجمه آیات آنهارا قسمت بندی کنیم و بعد از حفظ هر قسمت آیه را با قسمت قبل تکار کنیم تا آخر آیه – بعد از حفظ هر آیه آن را با آیه قبلی تکرار کنید . مثلا آیه 2 را با آیه 1 و بعد از حفظ آیه 3 – ایه 1و2و3 را تکرار کنید و همینطور تا آخر )

1- حفظ ترجمه که قبلا گفته شد

2- حفظ شماره آیات ( برای حفظ شماره آیات باید فرمی را که دارای دو ستون است تهیه کنید .نام سوره را در بالای فرم نوشته و در ستون اول شماره آیه و در ستون دوم کلمه یا عبارت اول آیه را می نویسید – حفظ شماره آیات کمک زیادی برای یاد آوری آیاتی که احیانا فرمواش شده باشد به ما می کند و همچنین در آیات مشابه )

3- حفظ مکا نهای علائم وقف لازم ( وقف نکردن در این مکانها باعث می شود که در معنا و مفهوم جملات تغییر ایجاد شود . همچنین بهتر است مکانهای علامت عدم وقف (لا) را نیز به خاطر بسپاریم )

در محیط هم عواملی مثل سر و صدا، آلودگی هوا و … مانع تمرکز می‌شود و سالم بودن هوا و داشتن اکسیژن کافی، فعالیت بهتر ذهن و مغز را در پی دارد. خواب کافی هم نقش مؤثری در ایجاد تمرکز حواس دارد. هرچند نباید حفظ را منحصر به زمانی خاص کرد ـ یعنی انسان باید از تمام اوقات خود به صورت بهینه برای حفظ استفاده کند ـ با وجود این صبحگاهان به دلیل وجود اکسیژن بیشتر در هوا، استراحت مغز، آرام بودن محیط و نشاط صبحگاهی از بهترین زمان‌های حفظ است.

اینکه گفتیم نباید فقط از یک زمان برای حفظ استفاده کرد، به معنای بی‌نظمی در زمان حفظ نیست؛ بلکه به عنوان مثال اگر شخصی بخواهد روزی 2 ساعت برای حفظ اختصاص دهد، باید آن را به 3 بخش 40 دقیقه‌ای با فاصله‌های مناسب در طول شبانه‌روز تقسیم کند؛ مثلاً 40 دقیقه اول صبح، 40 دقیقه نزدیک ظهر و 40 دقیقه عصر یا شب.

حافظ کوشای قرآن باید سعی کند در هیچ شرایطی برنامه روزانه‌اش تعطیل نشود، اما اگر یک روز به هر علتی نتوانست در محیط یا ساعت مناسب به حفظ بپردازد، نباید کار حفظ را تعطیل کند و از آنچه در اختیار اوست، کمال استفاده را بنماید.

دوست همراه برای حفظ همراه بودن حداقل 2 نفر با یکدیگر در حفظ قرآن باعث ایجاد ثبات و نظم در برنامه می‌شود و تضمین‌کننده استمرار و تداوم حفظ قرآن است. این 2 نفر می‌توانند در طول هفته با برنامه دقیق، آیاتی را که برای حفظ و مرور مشخص شده، برای یکدیگر بخوانند

همین طور حفظ بر اساس معانی را که باعث تسریع در حفظ می‌شود، می‌توان محور قرار داد و بدین منظور، از قصص قرآن حفظ را شروع کنید. البته پراکنده حفظ کردن مطلوب نیست و آنچه گفتیم، برای شروع حفظ بود و نهایتاً پس از کسب آمادگی، باید از ابتدای قرآن حفظ را ادامه داد.

شیوه های مرور آیات

1- روش مقابله ( بهترین روش برای مرور آیات حفظ شده روش مقابله است . در این روش حداقل دو نفر که با هم قرآن را حفظ می کنند با یک برنامه مدون هرروز مقداری را که حفظ کرده اند- با رعایت آیات جدید تا 10 روز هرروز یک بار و آیات قبلی هر 10 روز یک بار – را مرور می کنند یک نفر حداقل دو صفحه را از حفظ می خواند و نفر دیگر از روی قرآن خط می برد و بعد دو صفحه دیگر را بالعکس . و در مرحله بعدی که خواستند این قسمت را مرور کنند طوری شروع می کنند که این بار هر کس صفحاتی را که دفعه قبل ازروی قرآن خط می برده است از حفظ بخواند .در این روش حافظ کمتر خسته می شود و کنترل حفظ دقیقتر است )

2- استفاده از نوار ترتیل – دراین روش حافظ قرآن باید در زمان تلاوت قاری او نیز آیات را به آرامی و در ذهن مرور کند البته به نحوی که چند کلمه از قاری جلوتر باشد و حفظ خود را با تلاوت قاری آزمایش کند .هر کجا اشتباه داشت همانجا صدای قاری را متوقف و اشکال خودش را برطرف کند و سپس ادامه دهد .)

3- مرور با استفاده از قرآن – در این روش باید صفحه کاغذی را روی صفحه قرآن قرار دهید وبه ترتیب هر آیه ای را که تلاوت کردیم کاغذ را عقب بکشید وحفظ خود را با قرآن تطبیق دهید اگر درست بود آیه بعد و همینطور تا آخر صفحه )

4- مرور ذهنی – بدون کتاب قرآن و تلاوت قاری محفوظات خود را در ذهن مرور می کنیم . این روش برای مراحل بعد از تثبیت کامل خوب است و در مراحل ابتدایی چندان مؤتر نیست )

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

1- تدریس – تدریس کمک زیادی به تثبیت محفوظات می کند لذا بهتر است کسانی که حداقل 3 جزء از قرآن را حفظ کرده اند شروع به تدریس در جزء های پایین تر را شروع کنند حتی با یک نفر

2- آشنایی با فضائل سوره ها و آیات ، شأن نزولها و مفاهیم آیات

3- تلاوت آیات در مناسبتها و اوقاتی از شبانه روز که برای تلاوت سوره ای خاص توصیه شده

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

 

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.


 

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم

طریقه ختم سوره یس

به نیت حاجت وضو گرفته و رو به قبله با حضور قلب صد بار صلوات بفرستد و شروع در خواندن سوره نماید و حاجت خود را در سه جا به خاطر بگذارند و از خداون بخواهد یکی بعد از((امام مبین))(آیه ۱۲) و یکی بعد از ((کل فی فلک یسبحون))(آیه ۴۱) و دیگری بعد از ((سلام قولا من رب رحیم))(آیه ۵۹) و چون به آیه ((سلام قولا من رب رحیم)) رسیده سی و چهار بار یا چهارده بار آیه را تکرار کند و چون خواندن سوره تمام گردید این دعا را بخواند: 

  نوع دیگر ختم سوره یس:
سوره یس را بخواند و چون به آیه((سلام قولا من رب رحیم)) برسد آیه را هفتاد مرتبه تکرار نماید و مطلب و حاجت را از حق تعالی بخواهد که مجرب است.

طریقه دوم ختم سوره مبارکه یس
از روز جمعه شروع کند تا روز پنج شنبه و هر روز سه بار سوره را بخواند که در مدت یک هفته بیست و یک بار سوره را خوانده باشد و هر روز بعد از فراغ این دعا که از ادعیه صحیفه سجادیه و همچنین در مفاتیح الجنان آورده شده است را بخواند:

  

به جهت وسعت رزق از روز پنج شنبه شروع کند
و جهت دفع دشمن دین از روز سه شنبه شروع کند
و به جهت رفعیت و عزت از روز یک شنبه شروع کند
و از برای علوم و دین روز چهار شنبه شروع نماید.

طریقه سوم ختم سوره یس
جهت مطالب شرعیه:هر کس این سوره با این ترتیب پنج روز هر روز به نیت یکی از خمسه النجباء بخواند.

روز اول به نیت پیغمبر(ص)
روز دوم به نیت علی(ع)
روز سوم به نیت فاطمه (س)
روز چهارم به نیت امام حسن(ع)
روز پنجم به نیت امام حسین(ع)

و بعد از تمام شدن بگوید الهی این پنج بزرگوار را به تو شفیع آوردم که فلان حاجتم را برآور,
ان شا الله مستجاب گردد.

و همچنین اگر در کاری فرو مانده باشی و تدبیر کار خود را ندانی در سوره یس هفت جا ایه مبین است سوره را بخواند و به هر مبین که رسد حاجت بخواهد بعد از اتمام آنچه میتواند صدقه دهد که ان شا الله حاجت روا شود.

چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم
چگونه سوره ياسين را حفظ کنيم
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *