چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

دوره مقدماتی php
چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟
چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

مقدمه

دوره مقدماتی php

به عملیات ذخیره سازی اطلاعات در ذهن به منظور یادآوری دوباره حفظ می گویند. این اطلاعات می تواند صوتی، تصویری ، حسی و یا تركيبي از این ها باشد . این عملیات فرآیندی دارد که ذهن باید آن را طی کند. این فرآیند در افراد مختلف گوناگون است یعنی هر فرد بنا به حافظه ی غالب خود (همان طور که انواع حافظه در مقاله ی” نقش حافظه ی شنوایی در حفظ” تعریف شد) این فرآیند را متکی بر روی آن حافظه انجام می دهد . حفظ قرآن نیز از این قاعده مستثنا نیست و به عنوان یک داده ی صوتی تصویری باید فرآیند حفظ را طی کند .

در این مقاله سعي مي شود روش حفظ مبتنی بر به کارگیری انواع حافظه و استفاده حداکثری از آن ها ارایه شود که به روش پنج گانه حفظ معروف است. این مراحل عبارت است از : 1 . گوش دادن به صوت ترتیل 2 . روخوانی و روان خوانی آیات

3.ترجمه و درک معنا 4. جمله بندی و تکرارهرآیه 5 . تکرار آیه حفظ شده با 3 تا 5 آیه قبل ، که در ادامه هر مرحله را جدا گانه توضیح می دهیم .

مراحل حفظ قرآن

در اینجا می خواهیم یادآوری کنیم که برای حفظ قرآن کریم در ابتدا باید از شر شیطان به خداوند رحمان پناه ببریم و ذهن خود را از تمام مسایل روز مره خالی کنیم و هدف خود از حفظ که رضای خدا و درک برنامه ی زندگی و سعادت ما انسان ها که خداوند فرستاده است را در ذهن بیاوریم و همچنین عظمت این کلام را در نظر بگیریم .

ترجیحا وضو گرفته و چند صلوات بفرستیم ، با این کار ذهن خود را آماده ی حفظ میکنیم زیرا اذکار و اسامی خداوند مانترا هستند . به طور کل، مانترا کلمه یا گروهی از کلمات است که حامل ارتعاشات صوتی معین است که قصد وعمل اصلی آن تغزیه ی روحی است . برخی از صداها و نوسانات خاصیتی دارند که باعث تلطیف روح می شوند و الگوهای انرژی بدن را فعال می کنند که اسمای الهی از آن دسته کلماتند، پس بهتر است قبل از کار و فعالیت ذهنی از این کلمات استفاده کنیم.

مطالعه ترجمه آیات تلاوت شده برای حفظ ( اگر این مطالعه در حد حفظ لغات ، و درک مفاهیم آیات باشد بسیار در حفظ آیات کمک خواهد کرد . توجه داشته باشید که امروز حفظ بدون ترجمه پذیرفته نمی شود – دقت داشته باشید که حفظ ترجمه بعد از حفظ آیات خود یک کار وقت گیر است که این وقت کمک چندانی به حفظ آیات نمی کند اما اگر قبل از حفظ آیات باشد به حفظ آیات خیلی کمک خواهد کرد . برای حفظ ترجمه ترجمه آقای بهرامپور پیشنهاد می شود )

تکرار جمله ها و آیه ها ( آیات کوتاه نیاز به تقسیم کردن ندارد ولی بهتر است آیات طولانی را با توجه به علائم وقف و ترجمه آیات آنهارا قسمت بندی کنیم و بعد از حفظ هر قسمت آیه را با قسمت قبل تکار کنیم تا آخر آیه – بعد از حفظ هر آیه آن را با آیه قبلی تکرار کنید . مثلا آیه 2 را با آیه 1 و بعد از حفظ آیه 3 – ایه 1و2و3 را تکرار کنید و همینطور تا آخر )

1- حفظ ترجمه که قبلا گفته شد

2- حفظ شماره آیات ( برای حفظ شماره آیات باید فرمی را که دارای دو ستون است تهیه کنید .نام سوره را در بالای فرم نوشته و در ستون اول شماره آیه و در ستون دوم کلمه یا عبارت اول آیه را می نویسید – حفظ شماره آیات کمک زیادی برای یاد آوری آیاتی که احیانا فرمواش شده باشد به ما می کند و همچنین در آیات مشابه )

3- حفظ مکا نهای علائم وقف لازم ( وقف نکردن در این مکانها باعث می شود که در معنا و مفهوم جملات تغییر ایجاد شود . همچنین بهتر است مکانهای علامت عدم وقف (لا) را نیز به خاطر بسپاریم )

در محیط هم عواملی مثل سر و صدا، آلودگی هوا و … مانع تمرکز می‌شود و سالم بودن هوا و داشتن اکسیژن کافی، فعالیت بهتر ذهن و مغز را در پی دارد. خواب کافی هم نقش مؤثری در ایجاد تمرکز حواس دارد. هرچند نباید حفظ را منحصر به زمانی خاص کرد ـ یعنی انسان باید از تمام اوقات خود به صورت بهینه برای حفظ استفاده کند ـ با وجود این صبحگاهان به دلیل وجود اکسیژن بیشتر در هوا، استراحت مغز، آرام بودن محیط و نشاط صبحگاهی از بهترین زمان‌های حفظ است.

اینکه گفتیم نباید فقط از یک زمان برای حفظ استفاده کرد، به معنای بی‌نظمی در زمان حفظ نیست؛ بلکه به عنوان مثال اگر شخصی بخواهد روزی 2 ساعت برای حفظ اختصاص دهد، باید آن را به 3 بخش 40 دقیقه‌ای با فاصله‌های مناسب در طول شبانه‌روز تقسیم کند؛ مثلاً 40 دقیقه اول صبح، 40 دقیقه نزدیک ظهر و 40 دقیقه عصر یا شب.

حافظ کوشای قرآن باید سعی کند در هیچ شرایطی برنامه روزانه‌اش تعطیل نشود، اما اگر یک روز به هر علتی نتوانست در محیط یا ساعت مناسب به حفظ بپردازد، نباید کار حفظ را تعطیل کند و از آنچه در اختیار اوست، کمال استفاده را بنماید.

دوست همراه برای حفظ همراه بودن حداقل 2 نفر با یکدیگر در حفظ قرآن باعث ایجاد ثبات و نظم در برنامه می‌شود و تضمین‌کننده استمرار و تداوم حفظ قرآن است. این 2 نفر می‌توانند در طول هفته با برنامه دقیق، آیاتی را که برای حفظ و مرور مشخص شده، برای یکدیگر بخوانند

همین طور حفظ بر اساس معانی را که باعث تسریع در حفظ می‌شود، می‌توان محور قرار داد و بدین منظور، از قصص قرآن حفظ را شروع کنید. البته پراکنده حفظ کردن مطلوب نیست و آنچه گفتیم، برای شروع حفظ بود و نهایتاً پس از کسب آمادگی، باید از ابتدای قرآن حفظ را ادامه داد.

شیوه های مرور آیات

1- روش مقابله ( بهترین روش برای مرور آیات حفظ شده روش مقابله است . در این روش حداقل دو نفر که با هم قرآن را حفظ می کنند با یک برنامه مدون هرروز مقداری را که حفظ کرده اند- با رعایت آیات جدید تا 10 روز هرروز یک بار و آیات قبلی هر 10 روز یک بار – را مرور می کنند یک نفر حداقل دو صفحه را از حفظ می خواند و نفر دیگر از روی قرآن خط می برد و بعد دو صفحه دیگر را بالعکس . و در مرحله بعدی که خواستند این قسمت را مرور کنند طوری شروع می کنند که این بار هر کس صفحاتی را که دفعه قبل ازروی قرآن خط می برده است از حفظ بخواند .در این روش حافظ کمتر خسته می شود و کنترل حفظ دقیقتر است )

2- استفاده از نوار ترتیل – دراین روش حافظ قرآن باید در زمان تلاوت قاری او نیز آیات را به آرامی و در ذهن مرور کند البته به نحوی که چند کلمه از قاری جلوتر باشد و حفظ خود را با تلاوت قاری آزمایش کند .هر کجا اشتباه داشت همانجا صدای قاری را متوقف و اشکال خودش را برطرف کند و سپس ادامه دهد .)

3- مرور با استفاده از قرآن – در این روش باید صفحه کاغذی را روی صفحه قرآن قرار دهید وبه ترتیب هر آیه ای را که تلاوت کردیم کاغذ را عقب بکشید وحفظ خود را با قرآن تطبیق دهید اگر درست بود آیه بعد و همینطور تا آخر صفحه )

4- مرور ذهنی – بدون کتاب قرآن و تلاوت قاری محفوظات خود را در ذهن مرور می کنیم . این روش برای مراحل بعد از تثبیت کامل خوب است و در مراحل ابتدایی چندان مؤتر نیست )

چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

1- تدریس – تدریس کمک زیادی به تثبیت محفوظات می کند لذا بهتر است کسانی که حداقل 3 جزء از قرآن را حفظ کرده اند شروع به تدریس در جزء های پایین تر را شروع کنند حتی با یک نفر

2- آشنایی با فضائل سوره ها و آیات ، شأن نزولها و مفاهیم آیات

3- تلاوت آیات در مناسبتها و اوقاتی از شبانه روز که برای تلاوت سوره ای خاص توصیه شده

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

 

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

امروز داشتم عکس‌های گوشی‌ام را خالی می‌کردم که به این اسکرین‌شات از گوشی رسیدم:

دیدم با توجه به این روزها که تولد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم هست، بد نیست در مورد این تصویر و روش خودم برای حفظ قرآن بنویسم.

همانطور که مشخص است، این عکس در تاریخ ۷ مرداد ۹۱ گرفته شده. کسانی که آیفون دارند متوجه می‌شوند که پیغام وسط عکس یک Reminder (یادآور) است که مقابلش نوشته شده که ۱۲۷ روز پیش این ریمایندر ایجاد شده است.چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

حقیقت این است که اوائل امسال، من به واسطه یک اتفاق که در این مطلب گفته بودم، با نماز جالبی به نام «وتیره» (Voteyreh) آشنا شدم. در این نماز که جایگزین نماز نافله عشا می‌شود (دو رکعت نماز نشسته بعد از نماز عشا)، به جای سوره در رکعت اول، باید ۱۰۰ آیه بخوانید. که معمولاً سوره «واقعه» را می‌خوانند که ۹۶ آیه است و جدیداً شنیدم که برخی اولیا هم سوره «ص» را می‌خوانده‌اند.

به هر حال، روی گوشی تنظیم کردم که هر شب ساعت ۱۰:۳۰ زنگ بخورد و یادم بیاورد که این نماز را بخوانم.

اوائل، اصلاً فکر نمی‌کردم بتوانم سوره واقعه را حفظ کنم! چون:

همانطور که می‌دانید ما رشته‌های تحصیلی مختلفی داریم که هر کس با توجه به نوع ذهن و حافظه‌ای که دارد به سمت آن‌ها می‌رود. مثلاً معمولاً کسانی که به سمت رشته‌های هنری می‌روند، ذهن احساسی دارند، بسیار به شعر و امثالهم علاقه دارند (برخلاف ریاضی‌ها که از شعر بیزارند). کسانی که به سمت رشته‌های تجربی می‌روند، مشخص است که باید چیزی را حداقل یک بار تجربه کنند تا در ذهنشان بماند. و کسانی که به سمت رشته‌های انسانی می‌روند، قدرت حفظ کردن آن‌ها بسیار خوب است! (حفظیات، خوراک آن‌هاست! حتی اگر هیچ منطق و استدلالی پشت آن نباشد!) اما کسانی که به سمت رشته ریاضی می‌روند، معمولاً از حفظیات بیزار هستند و یا به مرور بیزار می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند به همین راحتی یک متن را حفظ کنند بلکه برای حفظ کردن آن نیاز به استدلال دارند! آن‌ها با فرمول بزرگ شده‌اند… یعنی باید طبق یک منطق، جواب یک مسأله را در ذهنشان به دست بیاورند و بازگو کنند نه اینکه آن‌را حفظ کنند! و جالب است که وقتی چیزی را با استدلال حفظ کنند، بعید است به همین راحتی‌ها فراموش کنند.این افراد حتی اگر مجبور باشند یک فرمول یا یک عبارت را حفظ کنند، آنقدر می‌گردند تا یک قاعده برای آن بسازند. مثلاً من همیشه در حفظ کردن شماره موبایل دامادمان که انتهایش ۵۵۲۳ بود مشکل داشتم. اما خواهر من (که دبیر ریاضی است) یک بار گفت: ببین حمید جان! تو مثل من رشته‌ات ریاضی است، نمی‌توانی شماره‌ها را بدون منطق حفظ کنی، پس بگذار با هم با زبان ریاضی صحبت کنیم: ابتدای موبایل، مثل موبایل من است. انتهایش هم یک غلط ریاضی دارد! یعنی: پنج پنج تا ۲۳ تا!! باور کنید با همین یک جمله (۵ ۵ تا ۲۳ تا) من خیلی راحت آن شماره را حفظ کردم. (هر چند این، یک استدلالِ غلط است، اما همانطور که می‌دانید می‌توان از یک استدلال غلط به یک استدلال درست رسید)

نمی‌گویم محصل رشته ریاضی نمی‌تواند قرآن را حفظ کند، فقط می‌گویم به راحتی ذهن‌های دیگر نمی‌تواند قرآن را حفظ کند.

پس، راه حل؟

برگردیم به تصویر بالا: هر شب، سوره واقعه را از روی گوشی یا آی.پد می‌خواندم. عکس بالا را اولین شبی که توانستم این سوره را از حفظ بخوانم به عنوان یادگاری و از روی ذوق(!) گرفتم! یعنی بعد از (تقریباً) ۱۲۷ روز تکرار سوره واقعه بالاخره توانستم آن‌را حفظ کنم.

این هم واقعه‌خواندنِ من از حفظ:

http://download.aftab.cc/audio/sureh-vaghee-Hamid-Reza-Niroomand.mp3

لینک دانلود

شاید حفظ کردن این سوره برای کسی که حافظه ریاضی ندارد، در دو سه روز ممکن باشد… (چند ماه پیش در یک عروسی دیدم یک پسر بچه نورانی یک کنار نشسته و دارد دائماً ذکر می‌گوید. کنجکاو شدم که ببینم کیست و دارد چه کار می‌کند. رفتم کنارش و به حرف درآوردمش. حافظ کل قرآن بود. می‌گفت یک سال مدرسه نرفته و در عوض به مدرسه قرآن رفته و در عرض یک سال کل قرآن را حفظ کرده. به این کار دارم که می‌گفت روزی دو صفحه از قرآن را حفظ کرده!!!! می‌دانید این کار برای امثال من چقدر سخت است!؟ روزی دو صفحه و فراموش نکردن صفحه‌های قبل! در حد رؤیاست! البته خودش هم اقرار می‌کرد که واقعاً سخت بود…)

به هر حال، بعداً دیدم این ترفند عجب ترفند جالبی است! می‌شود خیلی از سوره‌ها را با این ترفند حفظ کرد.

فقط قبل از توضیح بیشتر در مورد این ترفند، یک نکته مهم را بگویم:

ببینید، در روشی که من اینجا بیان می‌کنم، نباید هدف شما حفظ قرآن باشد چون در این صورت احتمالاً می‌خواهید هر چه زودتر آیات بیشتری را حفظ کنید و آن‌وقت ممکن است خسته شوید و دست از این کار بکشید و هر چه حفظ کرده بودید از یادتان برود.

هدف، عبادت است. عبادت هم که عجله ندارد! اتفاقاً هر چه آهسته‌تر، کیفش بیشتر!

شما فرض را بر این بگذار که در (حداقل) ۵۰ سال باقیمانده در عمرت قرار است قرآن را حفظ کنی… شما که داری در این ۵۰ سال هر روز نماز را می‌خوانی، از آن یک بهره معنوی دیگر هم ببر.

خوب، طبق اصول حفظ قرآن، از جزء سی‌ام شروع می‌کنیم. برای حفظ سوره‌های جزء سی‌ام بهترین راه این است که یک سوره را تا روزها در نمازهای واجب خود از روی قرآن بخوانید. آنقدر این کار را در روزهای مختلف تکرار کنید تا بالاخره یک روز بتوانید بدون نگاه به قرآن، آن‌را بخوانید. مثلاً تا بیست روز به جای سوره توحید، سوره القارعة یا زلزال را بخوانید. (چند نکته: اول اینکه اگر اهل نماز جماعت باشید و ظهر و مغرب را به جماعت بخوانید، نماز صبح فرصت خوبی برای این کار است. دوم اینکه: روایتی دیدم که تأکید کرده بود که حداقل یک بار سوره توحید را در یکی از رکعت‌های نمازها بخوانید. پس همه رکعت‌ها را به غیر از توحید اختصاص ندهید. در کل بهتر است رکعت دوم را همان توحید بخوانید و در رکعت اول سوره‌ای که می‌خواهید حفظ کنید را بخوانید)

با همین ترفند ساده هر چند روز یک بار یک سوره جدید یاد می‌گیرید… یعنی بخواهید یا نخواهید آن سوره به یادتان می‌ماند!

سوره‌های طولانی طبیعتاً نیاز به همت و وقت بیشتری دارند. نماز وتیره فرصت خوبی است برای حفظ کردن سوره‌های طولانی. دو رکعت نماز نشسته، آن هم آخرهای شب (یعنی بعد از نماز عشا) که انسان واقعاً از دنیا خسته می‌شود و نیاز دارد کمی با خدایش درد و دل کند… سوره واقعه یک خوبی دارد و آن اینکه آیاتش کوتاه است. بنابراین به راحتی می‌شود در نماز وتیره آن‌را حفظ کرد. بعد از آن به سراغ سوره «ص» بروید. این سوره هم نسبتاً آیات کوتاهی دارد. اما مثلاً من یک بار عاشق سوره اعراف شدم و سعی کردم ۱۰۰ آیه اول را در نماز وتیره بخوانم، دیدم آیاتش خیلی طولانی است و نماز وتیره را شاید تا یک ساعت طولانی می‌کند. با اینکه هنوز دلم با آن سوره است و یکی از آرزوهایم حفظ آن است اما هنوز ترفندی برای حفظ آن پیدا نکرده‌ام.

اگر مثل من ذهن ریاضی دارید، تنها راهی که برای حفظ قرآن دارید، تکرار آن است. در نمازهای واجب در رکعت اول، به جای سوره قل هو الله، یک سوره کوچک قرآن را از روی یک قرآن جیبی بخوانید. در روزهای مختلف آن‌قدر آن‌را تکرار کنید تا کم‌کم حفظ شوید. در مورد سوره‌های طولانی‌تر، نماز وتیره فرصت خوبی است.

هر وقت بیکار شدید، شروع کنید سوره‌هایی که حفظ کرده بودید را مرور کنید. مثلاً من هر ترم دو سه بار (ساعت ۱۱:۳۰ شب) باید می‌رفتم دور میدان آزادی شهرمان منتظر می‌شدم تا اتوبوس‌های کرمانشاه بیایند رد شوند و من سوار شوم و بروم دانشگاه… گاهی ماشین ۱۲ می‌رسید… در این نیم ساعت و یا در ماشین تا زمانی که بخواهد خوابم ببرد، هر چه حفظ بودم را مرور می‌کردم. اگر دقت کنید، فرصت‌های زیادی داریم که معمولاً حواسمان نیست که می‌شود خیلی خوب استفاده کرد. در ماشین، پشت ترافیک، در راه، یا حتی مثل آن نوجوان، در عروسی!

هر چند این‌ها در این دوره و زمانه نیازی به توضیح ندارد، چون همه می‌بینند که هر که قرآنی‌تر زندگی می‌کند از دنیا لذت بیشتری می‌برد (و خدا در آخرت به او جایزه می‌دهد چون رمز لذت بردن از دنیا را کشف کرده) اما به هر حال، گذشته از آرامش بیشتر و زندگی زیباتر (بر اساس فهم آیات قرآن)، من فکر می‌کنم یکی از بهترین فوایدی که فقط برای خودتان دارد این است که: اعتماد به نفس شما بالاتر می‌رود! اگر دوران راهنمایی و دبیرستان را بررسی کنید، می‌بینید مدرسین دو درس خیلی مغرور بوده‌اند: ریاضی و زبان. می‌دانید چرا؟ چون اعتماد به نفسشان بالاست. چون (فکر می‌کنند) چیزی را می‌دانند که کمتر کسی می‌داند… قرآن هم همینطور است. (فقط فرقش این است که با شما کاری می‌کند که هر چه بیشتر یاد می‌گیرید غرورتان کمتر می‌شود!)

 

آپدیت در ۲۰ تیر ۹۴:

در این چند سالی که از نوشتن این مطلب می‌گذرد، با ترفندی که در همین مطلب گفته‌ام، علاوه بر جزء ۳۰، این سوره‌های طولانی‌تر را حفظ کرده‌ام:

واقعه، ص، الرحمن، قیامه، انسان، جمعه، ملک، فاطر، مدثر و…

من با این ترتیب پیش رفتم (این ترتیب بر اساس کاربردی‌تر بودن سوره‌ها در زندگی انتخاب شده است) و با همین ترتیب پیشنهاد می‌کنم:

۱- ابتدا سوره واقعه را حفظ کنید و حتی اگر بعداً به سراغ سوره دیگری رفتید، حتماً پنج‌شنبه شب‌ها واقعه را در وُتیره بخوانید. هم تثبیت است و هم مستحب است که شب‌های جمعه این سوره خوانده شود.

۲- سپس به سراغ سوره پُرمغز «صاد» بروید و برای ۱۰۰ آیه شدنش سوره «زلزال» را هم بخوانید. مفاهیم عالی‌ای در این سوره است. بعد از اینکه حفظ شدید، هر شنبه این سوره را برای تثبیت بخوانید.

۳- بعد سوره‌های مُلک(۳۰ آیه)+نبأ(۴۰ آیه)+فجر(۳۰ آیه)=۱۰۰ آیه) را بخوانید و حفظ کنید. (سوره مُلک را هر شب بخوانید: مطلب مرتبط: یکی از زیباترین ترتیل‌ها: تلاوت ترتیل سوره ملک توسط استاد سبزعلی)

۴- الرحمن(۷۸ آیه)+مجادله(۲۲ آیه)= ۱۰۰ آیه (الرحمن را بعد از حفظ کردن هر روز قبل از خواب یا حداقل هر جمعه برای رفتگان بخوانید)

۵- بعد: قیامه(۴۰آیه)+انسان(۳۱آیه)+تکویر(۲۹آیه)=۱۰۰ آیه

۶- بعد: فاطر(۴۵ آیه)+قمر(۵۵ آیه)= ۱۰۰ آیه

۷- بعد: دخان(۵۹ آیه)+عبس(۴۱ آیه)= ۱۰۰ آیه

چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

۸- بعد از این‌ها شروع کنید از آخر قرآن به اول، تلاش کنید که ۵ جزء آخر را حفظ کنید.

در مطلب «یک روز من از صبح تا شب چطور می‌گذرد؟» توضیح داده‌ام که من در طول شبانه‌روز چطور حفظیاتم را با کمک نافله‌ها تثبیت می‌کنم.

اگر قصد جدی در حفظ قرآن دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب «کتاب آیین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» را تهیه و مطالعه کنید. (به ویژه بخش دوم کتاب که درباره آموزش و تثبیت قرآن در زمان پیامبر توضیح می‌دهد)

من خلاصه‌ای از این کتاب را در مطلب قرار داده‌ام و بخش‌هایی که مرتبط با حفظ است را نیز در ادامه می‌آورم:

آیا قرآن تحریف شده است؟ (خلاصه کتاب «آیین قرائت و کتابت قرآن کریم» و «بیان در علوم و مسائل کلی قرآن»

برخی نکات که البته نباید فکر کنید بیان این‌ها شما را از خواندن آن کتاب جذاب کفایت می‌کند:

•    خط و زبان دو دستگاه نشانه‌ای متمایز از یکدیگرند. خط برای نمایاندن زبان به وجود آمده است. واژه ملفوظ زبان را می‌سازد اما واژه مکتوب چنان با واژه ملفوظ آمیخته است که کم‌کم نقش اصلی را غصب می‌کند و سبب می‌گردد برای یادگیری زبان به خط و روخوانی بیشتر توجه شود و برای نمایش نوشتاری نشانه آوایی ارزشی مساوی یا حتی بیش از خود نشانه آوایی قائل شوند. این امر درست مانند آن است که بپنداریم برای شناسایی یک شخص بهتر است به عکس او نگاه کنیم تا به خود او.  (فردینان دوسوسور، دوره عمومی زبانشناسی، ص٣۶) •     «زبان» دستگاه و نظامی است از علائم دهانی-گوشی که از ترکیب صداها ساخته شده است نه از حروف نوشتاری. زبان اصالتاً دارای ماهیتی شفاهی است. بنابراین روش و شیوه‌های آموزش آن باید به گونه‌ای طراحی شود که با شفاهی بودن این پدیده تناسب داشته باشد. •    اگر هدف از آموزش تسلط بر زبان و ایجاد مهارت سخن گفتن با آن باشد به گونه‌ای که دیگر آن زبان، زبان بیگانه محسوب نشود، روش مطلوب یادگیری، روش سمعی-شفاهی است. ترتیب یادگیری مهارت‌های زبان در این روش چنین است: شنیدن، صحبت کردن (گفتن) ، خواندن (از روی متن مکتوب) و نوشتن.•    ترتیل در لغت به معنای مرتب و منظم کردن و آراستن چیزی برای استقامت و پایداری آن است و در اصطلاح یعنی حسن تألیف و تنظیم اجزای کلام و ادای آسان و روان و با معنی آن به گونه‌ای که یکایک اجزای آن آشکار و تبیین شود. •    با توجه به تعریف فیض کاشانی از واژه ترتیل، قرائت پیامبر در مقام بنیان‌گذاری قرائت و کتابت قرآن، از هرگونه ابهام و پیچیدگی (مانند ادغام نون ساکن نزد حروف یرملون، اخفا، اقلاب و ظاهر نکردن اعراب) به دور بود. •    آیت الله سید مصطفی خمینی بعضی از مباحث مهم تجوید مانند ادغام یرملون را فاقد اصل صحیح می‌داند و به طور کلی آمیختن مسائل تجویدی و مسائل شرعی و صبغه شرعی بخشیدن به احکام تجوید را نادرست می‌شمرد. •    حفصه می‌گوید خواندن یک سوره معمولی به شیوه ترتیل توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیش از خواندن یک سوره بزرگ‌تر در قرائت دیگران طول می‌کشید. •    در برخی روایات ترتیل در مقابل «هذرمه» به معنای سرعت و عجله در قرائت آمده است. •    شیوه اقراء و قرائت پیامبر در همه مراحل املا، آموزش، ترویج و تثبیت قرائت قرآن به شیوه ترتیل بوده است. یعنی آیات قرآن را فراز به فراز، آیه به آیه، به گونه‌ای شمرده و با دقت و با ظرافت، آرام و با تأنی، گویا و رسا و ساده و آسان ادا می‌کردند تا هر مستمعی بتواند یکایک اجزای کلام خدا را به طور واضح، درک و فهم کند و آن‌ها را به آسانی به ذهن و قلب خویش بسپارد. •    پیامبر به معلمان و مقریان تعلیم داد که آموزش قرآن به نوآموزان را از سوره‌های کوتاه آغازین نزول شروع کنند مجموعه این سوره‌ها را رسول خدا حزب مفصَّل نامیدند. طبق قول مشهور حزب مفصل از سوره ق آغاز و به سوره ناس ختم می‌شود و مجموعاً ۶۵ سوره است. •    پیامبر: ان لکل شیء سناما وان سنام القران البقره وان لکل شیء قلب وقلب القران یس وان لکل شیء بابا و باب القران المفصل•    بنابراین آغاز آموزش و تحقیق از سوره بقره به عنوان «سنام قرآن»  (یعنی نقطه اوج و بلندای آن) صحیح و اصولی نیست بلکه ابتدا باید از «باب و لباب» قرآن (یعنی حزب مفصل) ؛ از سوره ناس آغاز و به سوره بقره ختم کرد. •    شکل مطلوب آموزش در الگوهای ارائه شده و مورد تأیید قرار گرفته، این است که صحنه یا کلاس آموزش شامل یک معلم (مقری) و یک متعلق (مستقری) باشد که اصطلاحاً به آن آموزش انفرادی می‌گویند. •    تقسیم آیات در قالب پنج آیه یا ده آیه باعث بهبود یادگیری و حفظ قرآن می‌شود به این تقسیم‌بندی در اصطلاح رکوعات گفته می‌شود. •    قال علی علیه السلام: انزل القرآن خمساً خمساً و من حفظ خمساً خمساً لم ینسه•     «عقد أنامل» یعنی بستن انگشتان دست هنگام یادگیری و قرائت قرآن. قرآن آموز با شنیدن و خواندن هر آیه، یک انگشت دست خود را می‌بندد و با این ابتکار جالب احساس می‌کند گویی آیات روی انگشتانش ثبت می‌شود و به همین واسطه شماره آیات هم به آسانی برای او قابل شناسایی و بازیابی است. •    اولین اصل در ترویج قرآن پرهیز از اجبار و تحمیل آن است. •     «تحسین هرگونه قرائتی» را می‌توان از کلیدی‌ترین عناصری دانست که در کنار اسوه بودن قرائت پیامبر اکرم و قرائت پیوسته و مستمر ایشان در منظر صحابه به صورت جدی و موثر، مسئله تصحیح را در قرائت قرآن راهبری می‌کرد … اگر فردی قرآن را بارها اشتباه قرائت می‌کرد این اشتباه‌خوانی‌ها عین پیشرفت در امر آموزش و ترویج قرآن محسوب می‌شد و پیامبر اکرم یقین داشت که دیر یا زود قرائت او اصلاح خواهد شد. ‌    دو شیوه قرآن آموزی: ١- قرآن آموزی طبیعی: قرآن‌آموز بدون هیچ آموزش مستقیم قرآن را به طور طبیعی و از راه ارتباط‌های عادی و اجتماعی فرا می‌گرفت؛ به این ترتیب که قرآن آموز در یک جامعه و محیط قرآنی به سر می‌برد که اعضای آن در اکثر اوقات مشغول قرائت قرآن و کاربرد آن در صحنه‌های مختلف زندگی بودند. ٢- قرآن آموزی هدایت شده: فرا گرفتن قرآن با آموزش منظم و هدایت شده بود؛ به این ترتیب که معلم آموزش قرآن را با حزب مفصل و سوره ناس آغاز می‌کرد و قرآن آموز به تدریج این سوره‌ها را یکی پس از دیگری قرار می‌گرفت و با مقابله و مدارسه و عرضه قرائت خود به معلم آموخته‌های خود را تثبیت می‌کرد. •    آیه: کوچک‌ترین واحد مستقل قرآن•    کوچکترین آیه: یس، طع، حم•    بزرگترین آیه: ٢٨٢ بقره•    طبق قرائت متواتر، صحیح‌ترین عدد، عدد کوفی یعنی ۶٢٣۶ آیه است. •    در قرآن ٧٠ بار کلمه قرآن به صور مختلف آمده که حداقل ۶۴ بار آن به کلام الله یا قسمتی از آن اشاره دارد. بنابراین کتاب خاتم فقط یک نام دارد و بقیه وصف آن است. •    نامگذاری سوره‌های هیچ گونه جنبه توقیف شرعی ندارد. •    سوره‌سوره شدن قرآن از سوی خداوند انجام گرفته و حکمت والایی دارد. •    مُعوِّذات: سه سوره آخر•    مُسبِّحات: هفت سوره که با تسبیح آغاز می‌شود. •    حوامیم: هفت سوره که با حم آغاز می‌شوند. •    معوِّذتین: ناس و فلق•    زهراوَین: یعنی درخشنده و تابان؛ بقره و آل عمران•    حامدات: پنج سوره که با «الحمد لله» آغاز می‌شود. •    نظام زوجی: بر پایه روایات و بررسی محتوا، سوره‌ها دو به دو، زوج یکدیگرند؛ به جز ق و حمد که زوج ندارند. •    إقرا فی المغرب بقصار المفصل، و فی العشاء بوسط المفصل و فی الفجر بطوال المفصل: در نماز مغرب سوره‌های کوتاه حزب ذمفصل در عشاء سوره‌های متوسط و در صبح سوره‌های طولانی آن را بخوان. •    پیامبر جهت آموزش عمومی دستور می‌دادند: کسانی امامت جماعت را برعهده بگیرند که «از همه قرآن ‌خوان‌تر و قرآن‌دان‌تر» هستند. •    صیغه‌های «تدرُسون» ،  «یدرُسونها» و … به معنی تکرار مراجعه به کتاب و مداومت بر قرائت آن برای به دست آوردن بهره‌های شایسته و بایسته از آن است.

بعد از اینکه چند جزء قرآن را حفظ کردید، نیاز به تثبیت خواهید داشت. در این زمینه این مطلب را مشاهده کنید:

Tathbit ؛ برنامه تثبیت حفظ قرآن کریم – کار جدید آفتابگردان

– چرا باید قرآن را حفظ کنیم؟

– خلاصه نامه‌ها و خطبه‌های نهج البلاغه + یک پیشنهاد برای حفظ: بخش حکمت‌ها را حفظ کنید

موفق باشید،حمید رضا نیرومند

کلمات کلیدی: قرآن، حفظ قرآن، روش های حفظ قرآن، روش ساده حفظ قرآن، نماز وتیره، نماز نافله عشا، سوره واقعه، سوره های طولانی، آموزش حفظ قرآن، بهترین روش یادگیری قرآن، جزء سی قرآن

« آفتابگردان » به عنوان یک کانون مجازی با هدف فراهم كردن
‎محیطی لذت‌بخش، علمی و مفید و همچنین در دسترس قرار دادن آن‌چه یك کاربر رایانه
‎نیاز دارد، اعم از نرم‌افزارها، آموزش‌های کاربردی، اخبار، نقد و بررسی‌ها، راهنمایی‌ها و
‎…؛ ایجاد شده است.
‎شما می‌توانید، با

‎ثبت نام در سایت عضو خانواده بزرگ و باصفای آفتابگردان شوید و در

‎انجمن‌های گفتگو با دیگر اعضای سایت به بحث و تبادل نظر بنشینید.

‎آفتابگردانی‌ها هدفشان همیاری یکدیگر در زمینه‌های مختلفِ شغلی، درسی،
‎کامپیوتری و … است و در این راه تا حد توان، از هیچ اقدامی دریغ
‎نمی‌ورزند.
‎امیدواریم شما نیز با حضور در این جمع و اشتراک دانسته‌هایتان با دیگران، آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری دهید…

ثبت نام در سایت

ورود به سیستم

آرشیو اخبار به صورت موضوعی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حفظ قرآن در دوران نوجوانی به ساخت شخصیت و سرشت پاک کمک کند.

14 سال دارد. متولد تهران است. در سن 2 سالگی با خانواده به افغانستان بازگشت در هرات با توجه به فضای فرهنگی این شهر به دار القرآن ‌های این شهر رفته و شروع به حفظ قرآن می‌نماید.

نوجوان حافظ قرآن 8 ساله‌ای به نام «علیرضا روشن» دلیل اصلی محکم شدن قدوم این نوجوان افغانستانی برای حفظ قرآن شد تا جایی که حفظ آیات قرآن در دستو کارش قرا گرفت.

در شهرک «المهدی» هرات به زندگی می‌کند و به دارالحفاظ قرآنی «قائم آل محمد (عج)» که بعدها به مرکز آموزش قرآنی و علوم اسلامی «محمد رسول الله (ص)» معروف شد، می‌رود.

در روزهای اول کمتر می‌توانست آیات را حفظ کند ولی به مرور توانست ظرف یک ساعت یک صفحه را حفظ کرده و به همین صورت تمام قرآن را حفظ کند.چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

عشق به قرآن وی را در دروس مدرسه‌ای هم موفق کرد و در این بین توانست در مسابقات قرآنی شرکت کرده و 2 مقام برگزیده را از آن خود کند.

«مرتضی حقیقی» نوجوان 14 ساله افغانستانی ساکن هرات اکنون حافظ کل قرآن کریم است.

 ماهنامه «باغ» شماره 54 گفت‌و‌گویی با این حافظ قرآن انجام داده است.

متن کامل گفت‌وگوی وی با «ماهنامه باغ» بدین شرح است

باغ: آقا مرتضی برای آشنایی بیشتر لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مرتضی: به نام خدا. مرتضی حقیقی هستم. در زمستان 1380 در تهران به دنیا آمدم. دو ساله بودم که خانواده‌ام به افغانستان بازگشتند و ساکن شهر هرات شدند. تا کلاس نهم درس خواندم.

باغ: فرزند چندم خانواده هستید؟

مرتضی: من فرزند کوچک خانواده 6 نفری خود هستم. یک برادر و 2 خواهر بزرگ‌تر از خودم دارم.

باغ: چطور شد که به حفظ قرآن روی آوردی؟

مرتضی: از لطف خدا و از برکت وجود یک حافظ خردسال بود. در منطقه ما چند سال پیش کودکی به نام «علیرضا دانش» در 8 سالگی حافظ کل قرآن شد. بعد از آن توجه زیادی به حفظ کل قرآن در بین کودکان و نوجوانان شد.

باغ: شما در چند ماه یا چند سال موفق به حفظ کل قرآن شدی؟

مرتضی: حفظ قرآن را از سال 1392 شروع کردم. خدا و قرآن هم کمکم کرد و در مدت 2 سال قرآن را حفظ کردم. البته راهنمایی خوب استادم آقای «مجتبی خاوری» و تشویق خانواده‌ام بسیار کمکم کرد. حالا هم از خانواده‌ام و هم از استادم که خودش هم حافظ کل قرآن است تشکر می‌کنم.

باغ: در حفظ قرآن کریم شما تنها بودید؟

مرتضی: نه ما در «هرات» در شهرک «المهدی» زندگی می‌کنیم. در آن جا چند تا مرکز آموزش قرآنی است. حافظ قرآن هم بسیار است. خودم در دارالحفاظ قرآنی «قائم آل محمد (عج)» که بعدها به مرکز آموزش قرآنی و علوم اسلامی «محمد رسول الله (ص)» معروف شد.

قرآن را حفظ کردم. تنها در همان مرکز آموزش قرآنی 30 تا 40 نفر حافظ داشتیم. در شهرک المهدی بیش از 100 نفر حافظ قرآن زندگی می‌کنند. خوشبختانه بیشتر آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند.

باغ: قرآن چه تاثیری بر شما داشته است؟

مرتضی: حفظ قرآن خیلی کمکم کرد. پیش از آن گاهی کارهایی می‌کردم که خوب نبود ولی حالا نمی‌کنم. مثلا از درس خواندن خوشم نمی‌آمد. بعد از آن که وارد کلاس‌های حفظ قرآن شدم درس خواندن خیلی برایم دلچسب بود.

باغ: روزی چند ساعت برای حفظ قرآن وقت می‌گذاشتی؟

مرتضی: روزانه یک ساعت در کلاس با روش خودم قرآن می‌خواندم. بعد از آن 2 تا 3 ساعت هم در خانه کار می‌کردم.

باغ: فکر می‌کردی که حافظ قرآن شوی؟

مرتضی: بله ولی فکر نمی‌کردم که به این زودی موفق شوم. خیلی از هم‌سالانم را می‌شناختم که پیش از من از سختی کار حفظ را رها کرده بودند. در روزهای اول روز یک صفحه و در روزهای تعطیلی 2 تا 3 صفحه حفظ می‌کردم. در روزهای آخر هم یک صفحه قران را در یک ساعت حفظ می‌کردم.

باغ: از کدام سوره برای حفظ کل قرآن شروع کردی؟

مرتضی: اولین سوره که حفظ کردم سوره بقره بود. آخرین سوره هم سوره ناس بود. به ترتیب سوره‌ها پیش رفتم. این را هم بگویم که آسان‌ترین سوره هم برای حفظ سوره بقره بود. با این که طولانی‌ترین سوره قرآن هم است.

باغ: پس کدام سوره سخت‌ترین بود؟

مرتضی: حفظ سوره «الصافات» برای من سخت‌ترین بود. با آن که آیه‌های کوتاه دارد. صفحه اول سوره الصافات را در 2 روز حفظ کردم. هر بار که پیش استادم خواندم تاکید کرد که دوباره حفظش کن. اما حالا یکی از راحت‌ترین سوره‌ها در ذهنم است.

باغ: در مسابقات قرآنی تا حالا مقامی به دست آورده‌اید؟

مرتضی: بله در مسابقات کشوری حفظ قرآن کریم که در شهر هرات برگزار شد 2 بار به مقام اول در بین حافظان نوجوان افغانستان رسیده‌ام.

باغ: چه صحبتی با دوستان نوجوان خود دارید؟

مرتضی: من به دوستان نوجوان خود می‌گویم در هر جایی از دنیا که هستند قرآن بخوانند و به آن عمل کنند. اگر علاقه به حفظ قرآن دارند کوشش کنند. خدا هم آن‌ها را کمک می‌کند.

/انتهای پیام/

بهترین روش حفظ قرآن

سوال:

بهترین روش حفظ قرآن و تثبیت آن در ذهن چیست؟ بهترین مترجم قرآن چه کسی است و بهترین خط آن از کیست؟

چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

پاسخ:

بهترین روشی که برای حفظ صحیح قرآن وجود دارد با رعایت نکات زیر تحقق می یابد:

نکات ضروری قبل از شروع به حفظ قرآن

1ـ نیّت، باید دوستی با خدا و آشنایی بیش تر با قرآن باشد و هنگام حفظ قرآن بهتر است با وضو و طهارت و رو به قبله باشیم.

2ـ حفظ اگر از کودکی و نوجوانی شروع شود، بسیار سریع تر به نتیجه خواهید رسید. از همان اول باید تصمیم بر این کار جدّی باشد و حفظ از اسامی سوره ها آغاز گردد.

3ـ برای حفظ باید نشاط و آمادگی داشت و در غیر این صورت، از حفظ قرآن پرهیز شود. باید ساعات مشخصی از روز را برای این کار در نظر گرفت و اگر یک روز از حفظ قرآن باز ماند روز بعد باید جبران شود. زمان حفظ بهتر است اول صبح و شب، قبل از استراحت باشد.

4ـ برای تمرکز حواس باید در مکان ثابت و ساده ای که دارای سکوت و آرامش و هوای سالم باشد، مشغول حفظ شد.

5ـ برای باید روش ترتیل را آموخت چون به کارگیری آهنگهای ترتیلی حفظ را راحت تر می گرداند.

6ـ هر چه تسلط به روان خوانی صحیح، تجوید و دستور زبان عربی بیش تر باشد، بهتر و زودتر می توان قرآن را حفظ کرد؛ هم چنین گوش فرا دادن به نوار ترتیل برای این کار بسیار مفید و مؤثر است.

7ـ خواندن دعاهای وارد شده و کمک خواستن از خدا، اثر زیادی در آسان شدن حفظ و فهم قرآن دارد.

8ـ باید برای این کار یکی از دوستان را انتخاب کنید تا بتوانید ساعاتی از روز را با هم سپری کرده و با یک دیگر تمرین نمایید.

 حافظ قرآن باید از پیروی و تقلید از دیگران پرهیز کند؛ زیرا تجربه نشان داده است که عمرِ تقلید کوتاه است و نمی توان بر آن پایدار ماند. البته این به معنای کنار گذاشتن تجربه ی دیگران نیست؛ بلکه منظور یافتن راهی مناسب با قابلیت و استعداد خود است.

1ـ حفظ قرآن را باید با روزی نیم ساعت و با آیات کوتاه شروع کرد و پس از گذشتِ حدود 20 روز مرور آن را افزایش داد.

2ـ حفظ قرآن نیازمند تکرار بسیار زیاد است؛ پس نباید تمرین مداوم را فراموش کرد و بهتر است که حفظ در زمان های مختلف انجام شود. (مثلاً نیم ساعت صبح و نیم ساعت شب قبل از استراحت).

3ـ حفظ قرآن با مباحثه ی دو نفری، بهتر و سریع تر انجام می پذیرد؛ به این شکل که ابتدا یک نفر آیه یا قسمتی از آن را بخواند و نفر دیگر قسمت بعد را بخواند.

4ـ برخی آیات قرآن، با یک بار و برخی با دو بار و برخی با چند مرتبه خواندن حفظ می شوند؛ از این رو نباید همه ی آیات را یکسان شمرد.

5ـ برای حفظ قرآن، نخست باید آیه ی اولِ هر سوره را حفظ کرد، سپس به سراغ آیه ی بعد رفت و آن را حفظ کرد، بعد از آن هر دو آیه را با هم حفظ خواند، آن گاه آیه ی سوم و سپس هر سه آیه را از حفظ خواند و به همین ترتیب، آیات بعدی را باید حفظ کرد تا یک صفحه تمام شود؛ آن گاه یکایک صفحه های بعد را باید مانند صفحه ی اول حفظ کرد تا یک سوره به اتمام برسد. توجه به این نکته لازم است که تا یک قسمت خوب حفظ نشده، نباید به سراغ قسمت دیگر رفت. شماره ی آیات نیز هم زمان با حفظ آیه باید حفظ شوند.

6ـ در حفظ آیاتی که شبیه هم هستند، باید دقت بیش تری شود و تکرار و تمرین زیادتر نمود.

7ـ در تمرین آیات حفظ شده خواندن باید به ترتیب و سلسله وار و جزء به جزء باشد؛ نه به صورت پراکنده و متفرق.

8ـ تحت فشار گذاشتن ذهن به این صورت که یک باره معلومات زیادی بر آن عرضه کنند، باعث ملامت و ناراحتی می شود و چه بسا در نهایت، منجر به کنار گذاشتن حفظ شود. این کار گرچه ممکن است برای مدتی کوتاه موفقیت آمیز باشد، ولی مضّر است و باید دانست کم و خوب حفظ کردن بهتر از زیاد و بی توجه حفظ کردن است.

شرایط عمومی حفظ کردن

1ـ در طول مدت حفظ باید از یک قرآن استفاده کرد، با اندازه ی متوسط و خطی زیبا (اگر خط عثمان طه باشد بهتر است).

2ـ قبل از حفظ، نام سوره ی مورد نظر را از میان که 114 سوره باید به خاطر سپرد سپس به حفظ سوره اقدام کرد.

3ـ سوره ی بقره به علت طولانی بودنش برای مبتدیان مناسب نیست، بلکه بهتر است از جزء 30 قرآن شروع شود.

4ـ تکرار آیات حفظ شده برای دیگران، جهت جلوگیری از اشتباهات احتمالی بسیار مفید است؛ زیرا صحیح خواندن، مقدّم بر حفظ است.

5ـ گوش دادن به نوار ترتیل قاریان معروف حافظ را در تسلط یافتن بر قواعد تجوید یاری کرده و در مسیر حفظ کمک می کند.

6ـ در تمرین و تکرار آیات، نباید از قرآن زیاد استفاده شود؛ بلکه بعد از چند بار خواندن یک آیه از روی قرآن، باید آیه از حفظ تکرار شود و هرگاه قسمتی از آن فراموش شد، باید از ذهن کمک گرفت و در صورتی که به یاد نیامد، به قرآن مراجعه شود.

7ـ بعد از حفظ یک سوره، مدت زمانی که صرف حفظ قرآن می شود، باید دو قسمت شود: یک قسمت برای حفظ آیات جدید و یک قسمت برای تکرار آیات حفظ شده.

8ـ یکی از روش های حفظ قرآن، نوشتن با دقت و سپردنِ به ذهن است و به همین دلیل امام صادق-علیه السلام- فرموده اند: «بنویسید! زیرا تا ننویسید حفظ نخواهید شد».

 

1ـ نا امیدی: هیچ گاه نباید نا امید شد و باید دانست که با پشتکار و اراده ی قوی است که عده ای توانسته اند به مقام های بالا برسند و حافظ قرآن شوند.

2ـ نباید در حفظ قرآن عجله کرد؛ زیرا نگه داری محفوظات قرآنی، مشکل تر از حفظ قرآن است و این نیاز به پشتکار و استمرار دارد.

3ـ نباید در انتظار تشویق دیگران بود بلکه باید حفظ قرآن فقط برای رضای خدا و انس با قرآن باشد.

4ـ حافظ قرآن باید از پیروی و تقلید از دیگران پرهیز کند؛ زیرا تجربه نشان داده است که عمرِ تقلید کوتاه است و نمی توان بر آن پایدار ماند. البته این به معنای کنار گذاشتن تجربه ی دیگران نیست؛ بلکه منظور یافتن راهی مناسب با قابلیت و استعداد خود است.

 

چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

راه های باقی ماندن محفوظات و فراموش نکردن آنها

برای این امر، دو روش وجود دارد:

روش اول، روش فردی؛ به این صورت که هر هفته یک ختم قرآن شود و حافظین قرآن در قدیم این کار را می کردند تا محفوظات خود را فراموش نکنند. توضیح مطلب این که روز شنبه از اول قرآن تا سوره ی مائده؛ یک شنبه، از سوره ی مائده تا یونس؛ دوشنبه، از یونس تا اسراء؛ سه شنبه از اسراء تا شعراء؛ چهار شنبه از شعراء تا صافات؛ پنج شنبه از صافات تا ق و جمعه از سوره ی ق تا آخر قرآن.

روش دوم: روش جمعی؛ به این صورت که دو نفر حافظ قرآن هر روز در ساعاتی معین آن چه که از قرآن حفظ کرده اند را برای یک دیگر بخوانند و آن ها را تکرار کنند. در این روش، هم اشتباهات احتمالی برطرف می شود و هم آیات حفظ شده کاملا در ذهن باقی می مانند.

بهترین مترجم قرآن چه کسی است و خط آن کدام است؟

بهترین مترجم قرآن کسی است که دارای چهار شرط زیر باشد.

1ـ کاملا به نکات ظریف و دقیق هر دو (زبان اصلی و ترجمه) مسلط باشد.

2ـ به اسلوب ها و ویژگی های هر دو زبان آگاهی کامل داشته باشد.

3ـ ترجمه را به همه ی معانی اصلی و مقاصد مربوط به متن، به نحو مطمئنی ایفا نماید.

4ـ ترجمه را چنان نیکو ادا نماید که مستقل و بی نیاز از متن باشد؛ به گونه ای که اگر کسی فقط ترجمه را مطالعه کند، نیاز به مراجعه به متن پیدا نکند.

 هر چه تسلط به روان خوانی صحیح، تجوید و دستور زبان عربی بیش تر باشد، بهتر و زودتر می توان قرآن را حفظ کرد؛ هم چنین گوش فرا دادن به نوار ترتیل برای این کار بسیار مفید و مؤثر است.

ترجمه ی مطلوب، ترجمه ای است که دو ویژگی ذیل را دارا باشد:

1ـ آیاتی که نیاز به تفسیر و توضیح دارند، به گونه ای ترجمه شوند که خواننده مقصود اصلی را دریابد و خود ترجمه، موجب پدید آمدن ابهام ها و اشکال هایی در ذهن خوانند نشود.

2ـ ترجمه به گونه ای نباشد که خواننده را از دست یابی به مضامین بلند آیات قرآنی محروم نماید.

با توجه به ملاک ها و معیارهای ذکر شده، به نظر می رسد ترجمه‌ی حضرت آیة الله مکارم شیرازی بهترین ترجمه باشد و بهترین خطاط قرآن نیز عثمان طه است.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. اهمیت و روش حفظ قرآن، الیاس کلانتری

2. راهنمای حفظ قرآن،الحافظ علاء البصری و صفا الدین البصری، ترجمه ی محمد مهدی رضایی.

3. درس هایی از قرآن، فاطمه جهانگیر.

4. تاریخ ترجمه از عربی به فارسی، آذر تاش آذر نوش.

برگرفته از پایگاه اندیشه قم، تنظیم برای تبیان: شکوری

 

دلم می‌خواهد قرآن رو از حفظ كنم ولی از من برنمیاد …. اصلا من اراده‌اش رو ندارم… خیلی سخته!…  روزی یه صفحه قرآن رو حفظ كردن حوصله می‌خواد… متنش هم كه عربیه دیگه سختتر!… یعنی راهی هست كه زیاد خسته نشم ولی بتونم كتاب خدا رو كه انقد دوسش دارم به حافظه بسپرم؟!…

شاید اینا حرف دل خود من هم باشه، اما امروز برای خودم و برای همه اونایی كه از این حرفا با خودشون می‌زنند چند تا توصیه كاربردی رو در قالب یك مصاحبه آماده كردم. چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

اكه راستش رو بخواید این مصاحبه رو چند روز پیش از آقای پرهیزگار خوندم و تو دلم امید زیادی برای حفظ ایجاد كرد،‌ با خودم گفتم شاید به درد شما هم بخوره، دلم نیومد برای شما نیارمش.

حالا اگه دوست دارید با من همراه بشید…

 

آقای پرهیزگار!

همه شما را به عنوان یکی از موفق‌ترین حفاظ کشورمان می‌شناسند ما سۆالات زیادی پیرامون حفظ و نکات مهم آن داریم که اکثرا از خوانندگان به دست ما رسیده‌است، ابتدا بفرمایید که چطور حفظ قرآن را شروع کردید؟

بعد از 2 – 3 سالی که قرائت را کار کردیم – باز به پیشنهاد پدر و مادرم حفظ قرآن را شروع کردم. جلسه حفظی کنار جلسات قرآن داشتم و من با حفاظ دیگر کار می‌کردم و این حافظان را که می‌دیدم، الهام می‌گرفتم و تشویق می‌شدم و 7 – 8 جزء نیز حفظ کردم. اول جزء سی‌ام را با آنها شروع و حفظ آن را تمام کردم و امتحان گرفتند. بعد اسم نویسی حفظ از اول قرآن شروع شد و حدود چهل نفر ثبت نام کردند، ولی کم کم تحلیل رفتند. به آیه پنجاه که رسیدیم چهار نفر رفتند به آیه صد که رسیدیم باز چهار نفر و سوره بقره که تمام شد، ما پنج نفر مانده بودیم و مسابقه دادیم واستاد جلسه عادت داشتند که جایزه های بزرگی را هدیه می‌کردند و خلاصه تا انتها ما چهار نفر بودیم و ادامه دادیم.

 

استادان شما چه کسانی بودند؟

البته من به آن معنی در حفظ استاد نداشتم، البته استاد اولی ما آقای «مروت » بودند که الآن ایران نیستند. ایشان ابتدا در قرائت با ما کار کردند که استاد بسیار مسلط و خوبی بودند، ایشان اول قرائت کار می‌کردند ولی تشویق می‌کردند که در کنار قرائت حفظ کنیم.

 

پس شما حفظ قرآن را تحت نظر استاد نبودید و با روش منطم و خاصی عمل نمی‌کردید؟

بلی، در حقیقت ما روش خاصی در حفظ نداشتیم، بلکه بیشتر بر اساس تجربه های شخصی کار می‌کردیم و گاهی روشی را پیش می‌گرفتیم بعد می‌دیدیم مناسب نیست روش دیگری را دنبال می‌کردیم، کتاب و نوار آموزش و خلاصه هیچ چیزی در این زمینه نبود و فقط هفته ای یک بار محفوظات خود را نزد استاد تحویل می‌دادیم، اما همین که دو سه نفر بودیم و جلسه ای داشتیم خودش مۆثر بود و آدم یک الزامی پیدا می‌کرد که ادامه دهد و مخصوصا تشویقاتی که ایشان می‌کردند و ما چون سن‌مان کم بود، تشویق را خیلی دوست داشتیم – البته یک وقفه‌ای در حفظ ما افتاد – من در سال 54 یا 55 حفظ را شروع کردم، حدود ده جزء که حفظ کردم انقلاب شد و جلسات ما متوقف شد، ولی بعد دوباره شروع کردیم و اگر بخواهیم این فاصله ها را حذف کنیم حدود سه سال حفظ ما طول کشید.

 

شما چه تجربه خاصی برای حفظ دارید که بدرد دیگران بخورد؟

 

 

به نظر شما چه ساعاتی به لحاظ فنی برای حفظ خوب است و – غیر از جهت فنی – شما چه مواقعی از شبانه روز که قرآن می‌خوانید بیشتر از قرآن بهره‌مند می‌شوید؟

معمولا برای حفظ قرآن ساعاتی را پیشنهاد می‌کنند که انسان یک استراحتی کافی داشته باشد و بعد از استراحت وقت خوبی است برای حفظ قرآن که طبیعتا صبحها یا بعد از ظهرها که یک کمی استراحت کرده است، مواقع خوبی برای حفظ است، ولی باز نمی‌شود حفظ را به ساعات مخصوصی مقید کرد. برای قرائت قرآن افرادی که اهل تلاوت و اهل حال هستند، تجربه کرده‌اند و دیده‌اند که صبح‌ها و بین‌الطلوعین وقت خوبی است هم برای تلاوت و هم بهره معنوی بردن از قرآن.

نوع مکان هم نقشی در بهتر حفظ کردن قرآن دارد؟

بلی، مکان هم مهم است، علاوه بر اینکه زمان حفظ باید وقتی باشد که شخص نشاط دارد و خسته و عصبانی و خیلی گرسنه و سیر و غیره نباشد، باید در مکانی خلوت یا کم رفت و آمد و کم زرق و برق باشد یعنی، اطاقی باشد حد اقل ساده و الا اگر انسان در اطاقی بنشیند که رفت و آمد هست – مثلا تلویزیون هم روشن است – اینها مانع تمرکز حواس می‌شوند و انسان، از آن بهره کافی را نمی‌برد.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام هست که : «فقاری القرآن یحتاج الی ثلاثه: بدن فارغ و قلب خاشع و موضع خال; قاری قرآن به سه چیز احتیاج دارد: «اول ناراحتی بدنی نداشته باشد دوم اینکه قلب او در مقابل قرآن خاشع باشد و سوم اینکه باید مکان او خلوت باشد».

قلب خاشع هم مطلب مهمی است و این هم راههایی دارد، مثل اینکه گفته‌اند: انسان بی مقدمه شروع به قرائت قرآن نکند – مثلا دعایی را قبل از قرائت بخواند – این دعایی که برای تلاوت وارد‌ شده فقط برای ثواب آن نیست، بلکه برای این است که ذهن انسان متمرکز شود و بداند چه انتظاری از تلاوت قرآن دارد و آن دعاها را باید بخواند و خودش را آماده کند و بعد شروع کند آن‌هم در یک جای آرام و با شرایط مهیا، تا بتواند بهره لازم را ببرد.

 

تا‌بحال شده است که نسبت به حفظ یا قرائت قرآن بی‌حوصله شده باشید و احساس کنید که حال حفظ یا قرائت را ندارید؟چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

بله. خیلی وقتها پیش آمده که حال و حوصله قرائت را نداشته‌ام، در روایات هم هست که انسان گاهی لحظات اقبال دارد و گاهی ادبار و فرموده‌اند: لحظاتی که ادبار داری به خودت فشار وارد نکن که اقبال پیدا کنی، صبر کن زمانی که نشاط حاصل شد، عبادت یا کاری که در نظر داری انجام بده. برای من هم گاهی پیش می‌آمده که بی‌حوصله بوده‌ام و به خودم فشار نمی‌آوردم بلکه با کتابهای دیگر که شاید قرآنی هم نباشد خودم را مشغول می‌کنم و اگر حال مطالعه کتاب هم نداشته باشم، خودم را به چیز دیگری مثل تلویزیون مشغول می‌کنم.

 

بعضی معتقدند برای حفظ قرآن باید بعضی ملاحظات غذایی را هم رعایت کرد به نظر شما حرف درستی

 است؟

بلی، ملاحظت غذایی مۆثر است، در بعضی روایات خوانده بودم که خوردن مویز، عسل و کندر را سفارش کرده بودند، من اینها را رعایت می‌کردم و در واقع مطمئن هستم که مۆثر بوده است، اما نه به عنوان عامل اول، حداقل اگر آدم پایبند به مسایل غذایی نباشد و هر چیزی را که پیش بیاید بخورد، این

می‌تواند کمی کارایی او را کم کند.

 

آیا حفظ قرآن مانع تحصیلات شما نمی شد و وقت درسهایی دیگر را نمی گرفت؟

خیر. بدون شعار و تعریف و تمجید، عرض می‌کنم که انصافا و قطعا هیچ مانعی حتی کوچک در راه یادگیری درسهای دیگر ایجاد نکرد و حتی من فکر می‌کنم یک مقدارحافظه من از برکت حفظ قرآن تقویت شد و در طول زمان دانشگاه هم از آن استفاده کردم. من در روایات خوانده بودم که: چند چیز حافظه را زیاد می‌کند که یکی از آنها قرآئت قرآن است.

 

خیلی از افراد مقداری از قرآن را که حفظ می‌کنند زده می‌شوند. پیشنهاد شما برای این جوانها چیست؟

 

اول

کسانی می‌مانند که از اول برنامه سنگین اجرا نکنند و الا خیلی ها حفظ را شروع می‌کنند اما یک کمی که پیش می‌رود می بیند حالا حالها به آخر قرآن نمی‌رسد و تازه می‌بیند که قبلی ها نیز از یادش رفته است و بعد می‌بیند که این کار او نیست و می‌گذارد کنار. ولی اگر آدم یک برنامه ملایم داشته باشد مثلا روزی یک آیه حفظ کند، ولی همین یک آیه را خیلی خوب و اصولی حفظ کند به شکلی که زود یادش نرود و هر روز علاوه بر حفظ یک آیه جدید یک وقتی که برای مرور آیات قبل بگذارد. تا دو سه ماه همین کار را بکند و بعد از دو سه ماه من فکر می‌کنم که علاقه این شخص به قرآن دو چندان می‌شود. در برنامه های دشوار اول علاقه شدید است، ولی بعد از مدتی زده می‌شود.

حفظ با نوار هم خوبی‌هایی دارد و کار را آسان می‌کند. چون اگر انسان بخواهد مستقیم به قرآن مراجعه کند، زحمت می‌برد و حوصله می‌خواهد ولی شنیدن زیاد حوصله نمی‌خواهد، می‌تواند بشنود حفظ کند، گرچه حفظ از راه نوار آن عمق را ندارد، ولی به هر حال حوصله کمتری می‌خواهد و چون نوار نغمه دارد و آهنگین است، بیشتر علاقمند می‌شود و زود این کار را رها نمی‌کند.

 

حالا كه خوندی فكر كنم وقتشه كه اخماتو باز كنی و مثل من امیدوار باشی كه می‌تونی!!

شبكه تخصصی قرآن تبیان

 

انتخاب سریع یک انجمن
 


نمایش برچسب‌ها

مشاهده قوانین
انجمن

چکیده: قبل از شروع به حفظ قرآن كريم:1 ـ نيّت خالصانه: حفظ قرآن كريم بايد خالصانه باشد تا پيوند انسان را با خدا مستحكم سازد و صورت سيرت قرآن كريم را در ذهن ماندگار و تثبيت سازد. طهارت ظاهري و باطني:طهارت ظاهري همانندبا وضو بودن و روبه قبله بودن وطهارت باطني همانند با صفا بودن با صداقت بودن و غيره از جمله نكاتي است كه در تثبيت قرآن كريم در ذهن نقش آفرين است…

……

بهترين روش حفظ قرآن كريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين مترجم قرآن كريم چه كسي است و بهترين خط آن از كيست؟

پاسخ:

براي حفظ قرآن كريم، روش هاي گونه گوني وجود دارد. با رعايت نكاتي چند، بهترين روش آن تحقق مي يابد:
نكات ضروري قبل از شروع به حفظ قرآن كريم:1 ـ نيّت خالصانه: حفظ قرآن كريم بايد خالصانه باشد تا پيوند انسان را با خدا مستحكم سازد و صورت سيرت قرآن كريم را در ذهن ماندگار و تثبيت سازد.
2 – طهارت ظاهري و باطني: طهارت ظاهري همانند با وضو بودن و رو به قبله بودن و طهارت باطني همانند با صفا بودن با صداقت بودن و غيره از جمله نكاتي است كه در تثبيت قرآن كريم در ذهن نقش آفرين است.
3 ـ حفظ در دوران كودكي و نوجواني: اگر حفظ قرآن كريم در دوران كودكي و نو جواني آغاز شود، بسيار سريع تر به بار خواهد نشست و هم چون نوشته بر سنگ ماندگار خواهد شد. از همان آغاز كودكي بايد بر يك چنين كاري تصميم گرفت و چنين كاري را بايد روش مندانه، با جديّت و همگام با آموزگار ماهر آغاز كرد. حفظ قرآن كريم بايد از ساده ترين راه آغاز شود. به عنوان نمونه حفظ بايد از اسامي سوره ها آغاز گردد.
4 ـ آمادگي و نشاط: براي حفظ قرآن كريم بايد از نشاط و آمادگي لازم برخوردار بود. در غير اين صورت، از حفظ قرآن كريم پرهيز شود. بايد ساعات مشخصي از روز را براي اين كار در نظر گرفت و اگر يك روز از حفظ قرآن كريم باز ماند روز بعد آن را جبران كند. انتخاب زمان مناسب براي حفظ بسيار مهمّ است و بهتر است. به عنوان نمونه اوّل صبح، زمان بسيار مناسبي براي حفظ مي باشد.
5 – استراحت بعد از حفظ: استراحت بعد از حفظ، مطالب را در ذهن تثبيت مي كند و در ماندكاري آن بسيار نقش آفرين است.
4 ـ تمر كز حواس: مكان ثابت و ساده اي كه داراي سكوت و آرامش و هواي سالم باشد، در تمركز حواس بسيار نقش آفرين است و تمركز حواس در تثبيت حفظ، نقش اساسي دارد.
5 ـ فراگيري روش ترتيل: فراگيري روش ترتيل، بستر ساز تثبيت حفظ قرآن كريم است. چون به كارگيري آهنگ هاي ترتيلي، حفظ را راحت و آسان مي كند.
6 ـ تسلّط لازم در عرصه هاي گونه گون: هر چه تسلّط به روان خواني صحيح، تجويد و دستور زبان عربي بيش تر باشد، بهتر و زودتر مي توان قرآن كريم را حفظ كرد, هم چنين گوش فرا دادن به نوار ترتيل براي اين كار بسيار مفيد و مؤثّر است.
7 – استفاده از ابزارهاي تكنولوژي: استفاده از نوار ترتيل و ديگر ابزار هاي آموزشي در تسريع و تثبيت حفظ، نقش آفرين است.
8 ـ خواندن دعاهاي وارده: خواندن دعاهاي وارد شده و كمك خواستن از خدا، اثر زيادي در آسان شدن حفظ و فهم قرآن كريم دارد. همانند دعاي قبل از تلاوت.
9 ـ مباحثه و كنترل: بايد براي اين كار يكي از دوستان را انتخاب كنيد تا بتوانيد ساعاتي از روز را با هم سپري كرده و با يك ديگر تمرين نماييد.
نكات ضروري در هنگام حفظ:1 ـ انتخاب روش مناسب: انتخاب روش مناسب از براي حفظ قرآن كريم بسيار مهمّ است. مناسب است حفظ قرآن با روزي نيم ساعت و با آيات كوتاه شروع شود و پس از گذشتِ حدود 20 روز، به مرور زمان آن را افزايش داد.
2 ـ تمرين و مداومت: حفظ قرآن كريم نيازمند تكرار بسيار زياد است, پس نبايد تمرين مداوم را فراموش كرد و بهتر است كه حفظ در زمان هاي مختلف انجام شود. (مثلاً نيم ساعت صبح و نيم ساعت شب قبل از استراحت).
3 ـ مباحثه با روش خاص: حفظ قرآن كريم با مباحثه ي دو نفري، بهتر و سريع تر انجام مي پذيرد, به اين شكل كه ابتدا يك نفر آيه يا قسمتي از آن را بخواند و نفر ديگرنظار نمايد و به عكس.
4 ـ توجّه به اهميّت و محتواي آيات: برخي آيات قرآن كريم، با يك بار و برخي با دو بار و برخي با چند مرتبه خواندن حفظ مي شوند, از اين رو نبايد همه ي آيات را يكسان شمرد.
5 ـ شروع مناسب: براي حفظ قرآن كريم، نخست بايد آيه ي اوّلِ هر سوره را حفظ كرد و سپس به سراغ آيه ي بعد رفت و به حفظ آن اقدام كرد تا اين كه حفظ يك صفحه تمام شود, آن گاه يكايك صفحه هاي بعد را بايد مانند صفحه ي اوّل حفظ كرد تا يك سوره به اتمام برسد. توجّه به اين نكته لازم است كه تا يك قسمت قرآن كريم خوب حفظ نشده باشد، نبايد به سراغ قسمت ديگر رفت. شماره ي آيات نيز هم زمان با حفظ آيه بايد حفظ شوند.
6 ـ توجّه به آيات مشابه: در حفظ آياتي كه شبيه هم هستند، بايد دقت بيش تري به خرج داد و تكرار و تمرين زيادتر نمود.
7 ـ رعايت ترتيب: در تمرين آيات حفظ شده، حفظ بايد به ترتيب و سلسله وار و جزء به جزء باشد, نه به صورت پراكنده و متفرق.
8 ـ خسته نكردن ذهن: تحت فشار گذاشتن ذهن به اين صورت كه يك باره معلومات زيادي بر آن عرضه كنند، باعث ملامت و ناراحتي مي شود و چه بسا در نهايت، منجر به كنار گذاشتن حفظ شود. اين كار گرچه ممكن است براي مدتي كوتاه موفقيت آميز باشد، ولي مضّر است و بايد دانست كم و خوب حفظ كردن، به مراتب بهتر از زياد و بي توجّه حفظ كردن است.
شرايط عمومي حفظ كردن1ـ انتخاب قرآن واحد و مناسب: در طول مدت حفظ بايد از يك قرآن استفاده كرد، با اندازه ي متوسط و خطّي زيبا (اگر خط عثمان طه باشد بهتر است).
2 ـ انتخاب سوره ي مناسب: قبل از حفظ، نام سوره ي مورد نظر را از ميان 114 سوره بايد به خاطر سپرد سپس به حفظ سوره اقدام كرد.
3 ـ توجّه به سنين افراد: سوره ي بقره به علت طولاني بودن، براي مبتديان مناسب نيست، بهترآن است حفظ از جزء 30 شروع شود.
4 ـ حفظ صحيح: تكرار آيات حفظ شده براي ديگران، جهت جلوگيري از اشتباهات احتمالي بسيار مفيد است, زيرا صحيح خواندن، مقدّم بر حفظ است.
5 ـ استفاده از تجارب ديگران: گوش دادن به نوار ترتيل قاريان معروف، حافظ را در تسلط يافتن بر قواعد تجويد ياري كرده و در مسير حفظ كمك مي كند.
6 ـ تمرين و تكرار بدون استفاده از قرآن كريم: در تمرين و تكرار آيات، نبايد از قرآن كريم زياد استفاده شود, بلكه بعد از چند بار خواندن يك آيه از روي قرآن كريم، بايد آيه از حفظ تكرار كرد و هرگاه قسمتي از آن فراموش شد، بايد از ذهن كمك گرفت و در صورتي كه به ياد نيامد، به قرآن كريم مراجعه شود.
7 ـ وقت شناسي در عرصه ي حفظ: بعد از حفظ يك سوره، مدت زماني كه صرف حفظ قرآن كريم مي شود، بايد دو قسمت شود: يك قسمت براي حفظ آيات جديد و يك قسمت براي تكرار آيات حفظ شده.
8 ـ نوشتن: يكي از روش هاي حفظ قرآن كريم، نوشتن مي باشد. به همين دليل امام صادق-عليه السلام- فرموده اند: «بنويسيد! زيرا تا ننويسيد حفظ نخواهيد شد».
مواردي كه بايد از آن ها دوري كرد:1ـ نا اميدي: هيچ گاه نبايد نا اميد شد و بايد دانست كه با پشتكار و اراده ي قوي است كه عده اي توانسته اند به مقام هاي بالا برسند و حافظ قرآن كريم شوند.
2 ـ پرهيز از شتاب زدگي: نبايد در حفظ قرآن كريم عجله كرد. زيرا نگه داري محفوظات قرآني، مشكل تر از حفظ قرآن كريم است و اين نياز به پشتكار و استمرار دارد.
3 ـ توجّه به مقام قرآن كريم: نبايد در انتظار تشويق ديگران بود، بلكه حفظ قرآن كريم فقط بايد براي رضاي خدا و انس با قرآن كريم باشد.
4 ـ پرهيز از تقليد هاي ناروا در عرصه ي حفظ: حافظ قرآن كريم بايد از پيروي و تقليد غير منطقي از ديگران پرهيز كند, زيرا تجربه نشان داده است كه عمرِ تقليد كوتاه است و نمي توان بر آن پايدار ماند. البته اين به معناي كنار گذاشتن تجربه ي ديگران نيست, بلكه منظور يافتن راهي مناسب با قابليت و استعداد خود است.
راه هاي باقي ماندن محفوظات و فراموش نكردن آن ها:براي اين امر، دو روش وجود دارد:
روش اوّل، روش فردي است. به اين صورت كه در هر هفته يك ختم قرآن انجام شود و حافظين قرآن كريم در قديم اين چنين مي كردند تا محفوظات خود را فراموش نكنند. توضيح مطلب اين كه روز شنبه از اوّل قرآن كريم تا سوره ي مائده, يك شنبه، از سوره ي مائده تا يونس, دوشنبه، از يونس تا اسراء, سه شنبه از اسراء تا شعراء, چهار شنبه از شعراء تا صافات, پنج شنبه از صافات تا ق و جمعه از سوره ي ق تا آخر قرآن كريم.
روش دوّم: روش جمع است. به اين صورت كه دو نفر حافظ قرآن كريم هر روز در ساعاتي معيّن آن چه كه از قرآن كريم حفظ كرده اند را براي يك ديگر بخوانند و آن ها را تكرار كنند. در اين روش، هم اشتباهات احتمالي برطرف مي شود و هم آيات حفظ شده كاملا در ذهن باقي مي مانند.
بهترين مترجم قرآن كريم چه كسي است و خط آن كدام است؟بهترين مترجم قرآن كريم كسي است كه داراي ويژگي هاي زير باشد.
1 ـ به طوركامل بر زبان مبدء و مقصد تسلّط داشته باشد.
2 ـ به اسلوب ها و ويژگي هاي هر دو زبان آگاهي كامل داشته باشد.
3 ـ معاني اصلي و مقاصد مربوط به متن در ترجمه به نحو بسار مطمئن انتقال داده شود.
4 ـ ترجمه را چنان نيكو و روان ادا نمايد كه مستقل و بي نياز از متن باشد, به گونه اي كه اگر كسي فقط ترجمه را مطالعه كند، نياز به مراجعه به متن پيدا نكند.
5 – امانت داري را در عرصه ي ترجمه حفظ نمايد.
ويژگي هاي بهترين ترجمه:ترجمه ي مطلوب، ترجمه اي است كه داراي دو ويژگي ذيل باشد:
1 ـ آياتي كه نياز به تفسير و توضيح دارند، به گونه اي ترجمه شوند كه خواننده مقصود اصلي را دريابد و خود ترجمه، موجب پديد آمدن ابهام ها و اشكال هايي در ذهن خوانند نشود.
2 ـ ترجمه به گونه اي نباشد كه خواننده را از دست يابي به مضامين بلند آيات قرآني محروم نمايد.
با توجه به ملاك ها و معيارهاي ذكر شده، به نظر مي رسد ترجمه‌ي حضرت آية الله مكارم شيرازي بهترين ترجمه باشد و بهترين خط قرآن كريم نيز عثمان طه است.چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟

منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات    

با سلام. امیدوارم با امید به خدای متعال و با استفاده از روشهای پیشنهادی بتوانم در راه حفظ قرآن موفق باشم. به امید روزی که جزو حافظان قرآن باشم

خوب

من خیلی ممنونم از این که این برنامه قراپآنی را برای ما حافظان قرآن کریم گذاشته اید.

از راهنمایی تون متشکرم.

مچکرم

خیلی عالی بود

خیلی مفید وخوب بود.

با سلام. کاربران محترم می‌توانند سوالات خود را بدون لزوم عضویت به راحتی در این آدرس ارسال فرمایند و کدپیگیری دریافت کنند:http://www.welayatnet.com/fa/node/add/forum

همچنین می‌توانند از طریق آدرس مقابل در سایت عضو شوند:http://www.welayatnet.com/fa/user/register

و در مباحث مختلف انجمن شرکت کنند:http://www.welayatnet.com/fa/forums

«در خصوص سوالات مشاوره ای با توجه به کثرت سوالات فقط به سوالات کاربرانی که عضو سایت باشند تا اطلاع ثانوی پاسخ داده می‌شود»

با عضویت در خبرنامه مطالب ویژه، روزانه به ایمیل شما ارسال خواهد شد. .

چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟
چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟
10

دوره مقدماتی php

یک دیدگاه برای “چگونه سوره بقره را حفظ کنيم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *