چگونه آرم طراحي کنيم

دوره مقدماتی php
چگونه آرم طراحي کنيم
چگونه آرم طراحي کنيم

طراحی لوگو یکی از مشکل‌ترین کارها در بحث گرافیک است. مشتری شما قرار است با نشانی که برایش طراحی می‌کنید، سال‌های سال زندگی کند! حتی گاهی کسب درآمد او به آن لوگو بستگی دارد چون از قدیم گفته‌اند «عقل مشتری به چشم اوست» یعنی اگر شما برای شرکت یا سازمان یا سایتی که به شما سفارش طراحی آرم داده است، آرم مناسبی طراحی نکنید، مشتریان او با دیدن آن آرم ممکن است نظرشان نسبت به حرفه‌ای بودن یا نبودن آن شرکت تغییر کند!

خیلی از اوقات افراد از من می‌پرسند:

برای اینکه متوجه این موضوع شوید، قصد دارم پشت صحنه ایجاد این لوگو را نمایش دهم:

دوره مقدماتی php

چگونه آرم طراحي کنيم

این لوگو به سفارش مدیر محترم وب‌سایت mostamar.ir طراحی شده است. این وب‌سایت آزمون‌های آنلاین جهت آماده سازی کنکور و غیره برگزار می‌کند.

ابتدا باید چند کلمه کلیدی در مورد سوژه‌ای که می‌خواهید برایش لوگو طراحی کنید، پیدا کنید. مثلاً در مورد سوژه‌ی من، کلمات کلیدی این بود:

آزمون چند گزینه‌ای، کنکور، زمان، مستمر، mostamr.ir

حالا ببینید می‌شود یک سری نماد برای کلمات کلیدی یافت؟ مثلاً کسی شک ندارد که نماد «آزمون چند گزینه‌ای» یا «کنکور»، علامت تیک (√) است. نماد زمان، «ساعت» است و من نماد «مستمر» را هم «م» که دو بار در این کلمه تکرار شده و با این حرف نیز آغاز می‌شود، گرفتم.

البته اعتراف می‌کنم که همان ابتدا، «زمان» و «ساعت» جزء کلمات کلیدی من نبود. در ادامه خواهم گفت که چه شد که این کلمه وارد کلمات کلیدی من شد.

تأکید می‌کنم که کاغذتان حتماً باطله باشد تا با خیال آسوده و بدون اضطراب از اینکه یک کاغذ را خراب کردید و نتیجه نداد، بتوانید هر چیزی که در ذهن دارید را پیاده کنید.

مثلاً به Scartch یا چرک‌نویس من در مورد این لوگو دقت کنید:

همانطور که می‌بینید من چندین نوع خط مختلف مثل نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث یا نسخ را روی برگه تست کرده‌ام…

ممکن است هیچ طرح خاصی از این جا در نیاید و یا بگویید خط و نقاشی من خوب نیست، اصلاً این چیزها مهم نیست. مهم این است که فعلاً به مرور یک شمایل کلی از طرح به دست بیاید. مثلاً در این مرحله ممکن است تعیین شود که آرم به صورت دایره‌ای باشد یا مربع و مستطیلی؟ تایپوگرافی آن چطور باشد؟ چه نمادهایی درگیر باشند؟ ساده باشد یا پیچیده؟

من عاشق این سایت هستم! بسیاری از ایده‌هایم از آیکون‌های این سایت بیرون آمده است! وارد این سایت شوید و کلمات کلیدی خود را به انگلیسی جستجو کنید. مثلاً من کلمه tick را جستجو کردم اما چیز زیادی یافت نشد. این بار کلمه کلیدی OK را جستجو کردم چون می‌دانستم خیلی‌ها برای نمایش OK از تیک استفاده می‌کنند. نتایج را مرور کنید:

همینطور که آیکون‌ها را می‌بینید، ایده‌های جدید به ذهنتان خطور می‌کند. دو آیکون چشم من را گرفت. وقتی آیکون دوم را دیدم، یاد «ساعت» افتادم و یک دفعه بشکنی زدم و گفتم:همینه! و «ساعت» هم به کلمات کلیدی‌ام اضافه شد.

دقت کنید:

در مورد سوژه من، فونت‌هایی که دست نویس باشند بهتر است چون نماد نوشتن روی تخته و دانش‌آموز هستند… البته نهایتاً از این‌ها چیز خاصی در نیامد جز یک «میم» گرد که شاید از آخرین «مستمر» در عکس بالا الهام گرفتم.

من چیزهایی که در مورد مشتری‌ام در طول طراحی لوگو در ذهنم بود را بنویسم:

– اولاً ایشان گفته بودند که از لوگوی تستا خیلی خوششان می‌آید. من با توجه به همین جمله دنبال یک طرح دایره‌ای بودم. چون لوگوی تستا دایره‌ای است:

– ثانیاً قالب اصلی سایتشان که خودشان از بین چندین قالب مختلف انتخاب کرده‌اند را بررسی کردم:

از روی این قالب فهمیدم انگار به رنگ قرمز آلبالویی علاقه دارند یا حداقل مشکلی ندارند، پس رنگ طرح نهایی را قرمز انتخاب کردم.

حالا باید آستین‌ها را بالا بزنید و با توجه به داشته‌هایتان یک طرح بزنید. من نهایتاً این طرح به ذهنم رسید:

و در نهایت گوشه‌های عقربه‌ها را بریدم تا کمی به تیک نزدیک‌تر بشود و کسی نگوید این عقربه به این ضخامت دقیقاً چه دقیقه‌ای را نشان می‌دهد؟

قصد داشتم برای نشان دادن «تکرار» و «استمرار» (که رمز موفقیت در کنکور و آزمون است) دو سه تا از نشانه‌های ساعت را سیاه کنم. اینطوری هم رنگ سیاه (که در قالب سایت مشتری بود) وارد طرح می‌شد و هم اینکه برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آمد که این چند تا چرا سیاه است؟

موضوع دیگر اینکه اگر این طرح برای شرکتی مثل اپل می‌بود، باید علامت تیک را طوری می‌چرخاندم که به ساعت ۹:۴۱ دقیقه اشاره کند. چون می‌دانید که اپل در تمام ویدئوها و عکس‌هایی دستگاه‌هایش ساعت گوشی و لپ‌تاپ و آی.پد وغیره را روی ۹:۴۱ تنظیم می‌کند. چرا؟ (اینجا را ببینید: چرا روی همه محصولات اپل، ساعت ۹:۴۱ را می‌بینیم؟)

می‌خواهم بگویم در این طرح، حتی چرخش علامت تیک می‌توانست نماد یک مفهوم مهم باشد که البته من هر چه فکر کردم، در مورد سوژه‌ام ساعت خاصی به ذهنم نرسید، پس همان وسط و صاف گذاشتم که نماد «تیک» بودن بیشتر جلوه کند.

طبیعتاً یک طراح حرفه‌ای، لوگو را با ابزارهای Vector در فتوشاپ یا illustrator یا Corel Draw طراحی می‌کند که من با فتوشاپ راحت‌ترم.

منظور از ابزارهای وکتور، ابزار Pen و Shape است که ممکن است در مراحل مقدماتی کار با ابزاری مثل Pen سخت به نظر برسد اما در مراحل پیشرفته تازه با این ابزار انس می‌گیرید و متوجه می‌شوید که خیلی خوش‌دست و قدرتمند است.

شاید بپرسید خط‌های مربوط به دقیقه‌های ساعت را چطور ایجاد کردید؟ خوب، برای اینکه بتوانید چنین طرحی با فتوشاپ به طور دقیق ایجاد کنید، باید دوره‌های پیشرفته و فوق پیشرفته فتوشاپ را بگذرانید. شاید در یک آموزش در مورد این بحث بسیار جالب و کاربردی صحبت کردم. خودم از مجموعه آموزشی Photoshop One on One یاد گرفتم.

 اگر می‌خواهید طرح را در فتوشاپ باز کنید و تحلیل کنید که چطور شکل گرفته است، آن‌را به صورت لایه‌باز و PSD از طریق لینک زیر دانلود نمایید:

http://tutorials.aftab.cc/graphic/how_to_design_a_logo/mostamar_logo.psd

خوب، این هم از یک پشت صحنه دیگر از طرح‌ها.

چگونه آرم طراحي کنيم

قبلاً در مورد اینکه چطور کلمه Testa:

که در این مطلب توضیح داده‌ام:

http://help.nomra.ir/nomra-logo-philosophy/

و البته بعداً در نسخه بعدی نمرا، بهبود آشکاری در آن شکل گرفت:

دقت کنید که کلمه nomra و علامت بی‌نهایت و رنگ پرچم ایران و عینک دانش‌آموز درس‌خوان چطور در این آرم گنجانده شده و تناسب آن هم نسبت به آرم قبلی، به تناسب طلایی (یعنی ۴ به ۳) نزدیک‌تر شده.

 

و یا آرم پارس‌خوان:

که ترکیبی از شکسته نستلیق (نماد فارسی) و بالن گفتار (نماد تبدیل متن به گفتار) است…

 

موفق باشید؛حمید رضا نیرومند

کلمات کلیدی: طراحی لوگو, گرافیک, آرم, Logo, طراحی مرحله به مرحله لوگو, همه چیز در مورد طراحی لوگو, تبدیل ایده به لوگو, نماد, ایده برای طراحی, ایده برای لوگو, تبدیل ایده به لوگو

شرکت خود را بپردازید و سایز کوچک آن را به صورت رایگان و سایز کامل آن را تنها با قیمت 9/99 دلار دانلود کنید.

فرآیند ساخت لوگو نیاز به هیچ گونه مهارت تکنیکی ندارد و Logaster این امکان را به همه می دهد، از یک کارآفرین گرفتهتا یک خانم خانه دار، که به کسب و کار خود هویت ببخشند.

Logaster دیتابیس بسیار عظیمی را تشکیل می دهند که از این طریق شما امکانات اولیه برندینگخود را در اختیار خواهید داشت.

شما همیشه به مدل ها و مواردی که طراحی کرده اید، دسترسی خواهید داشت و می توانید آن ها را هم قبل از خرید و هم بعد از خرید ویرایش کنید.

ساخت یک لوگو هیچ وقت به این آسانی نبوده است. دکمه «ساخت» را کلیک کنید و کار طراحی را آغاز کنید.

چگونه آرم طراحي کنيم

Mohammad Karimi

من از Logaster برای طراحی لوگو خود استفاده کردم. کار کردن با آن بسیار آسان بود و من کاملاً از فرآیندهای طراحی آن راضی هستم. برای من کارکردن با آن بسیار آسان بود. سایت Logaster بسیار واکنش گرا بود، اطلاعات بسیار زیادی در آن قرار دارد انواع فونت و شکل هایی که در اختیار شما قرار می گیرد به شما این امکان را می دهید تا به راحتی لوگوی خود را ویرایش کنید. مسیریابی در این سایت بسیار آسان و ساده است. از شما متشکرم.

Edris Nariman

من از خدمات ساخت لوگو Logaster بسیار راضی هستم. من به یک لوگو برای وبسایتم نیاز داشتم و بودجه کافی برای طراحی لوگو را نیز نداشتم. در وب به دنبال نرم افزار طراحی لوگو می گشتم که به Logaster رسیدم و فهمیدم که این وبسایت نسبت به دیگر سایت های طراحی لوگو، فرمت بسیار حرفه ای و راحتی دارد. لوگوی خودم را در این وبسایت به کمک نمونه های از پیش تعیین شده طراحی کردم. این سایت انتخاب های بسیار زیادی از نظر طراحی، طرح بندی و فونت ها در اختیار شما قرار می دهد اما در عین حال بسیار از لحاظ استفاده و کاربرد آسان و ساده است.

Mohsen Salehi

این سایت به طرز شگفت انگیزی به کار شما سرعت می بخشد. من واقعا از سازندگان آن تشکر می کنم. من از طراحی کارت ویزیت خود و همچنین از کار کردن با Logaster بسیار راضی هستم. از خدماتی که ارائه می دهید بسیار متشکرم، توسط سایت شما من توانستم دقیقا همان چیزی که برای لوگوی شرکتم می خواستم را طراحی کنم و قطعاً باز هم از خدمات شما در آینده استفاده خواهم کرد.

بدون نیاز به هیچ گونه مهارتی و تنها در چند دقیقه. ارائه فایل 100% باکیفیت با ما زمان و بودجه خود را برای توسعه بیشتر کسب و کارتان ذخیره کنید. با نرم افزار طراحی لوگو ی Logaster لوگوها، فاوآیکون ها، کارت ویزیت ها، نامه ها و سربرگ های خود را تنها در عرض چند دقیقه طراحی کنید.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

لوگوی شرکت شما تصویر کوچکی است که قرار است حرف‌ها‌ی بزرگی بزند. لوگو بیان تصویریِ تمام چیزی است که معنای یک شرکت را شکل می‌‌دهد. نگاهی به قوس طلایی‌رنگ مک‌دونالد یا تیک معروف شرکت نایک بیندازید که چقدر خوب توانسته‌اند به معنای این شرکت‌ها‌ تجسم ببخشند. با وجود چنین اهمیتی هنوز بسیاری از شرکت‌ها هستند که قصد ندارند به طراحی مطابق با اصولِ این بخش کلیدیِ هویت سازمانی توجهی کنند و سرسری از آن رد می‌شوند.

چگونه آرم طراحي کنيم

در حالت ایده‌آل قرار است لوگوی شرکت شما مشتریان جدید عایدتان کند و تاثیر اولیه‌ی خوبی بر شرکای کاری شما بگذارد. یک لوگوی خوب می‌تواند بین شما و مشتریان شما وفاداریِ مطلوب را شکل دهد، هویت برندتان را بسازد و نمایی حرفه‌ای از یک کسب‌و‌کار پایدار نصیب‌تان کند. برای مثال لوگوی «دستان امن» آل‌استیت (Allstate) را در نظر بگیرید. این لوگو به دلیل اینکه سمبلی از مراقبت و اعتماد را نشان می‌دهد به سرعت احساس گرمی ‌را درباره‌ی شرکت منتقل می‌کند.

با کمی ‌فکر و خلاقیت لوگوی شما می‌تواند شاخصه‌ها‌ی مثبت کسب‌و‌کارتان را به سرعت و به شکل تصویری به نمایش در آورد. در مورد مک‌دونالد آن قوس طلایی علاوه بر اینکه اول نام این شرکت (M) را تداعی می‌کند، واقعا در معماری ساختمان اولیه‌ی این فست‌فود جهانی وجود داشته است.

سه نوعِ کلی لوگو وجود دارد. لوگوهای ساخته شده از حروف که با دستکاری حروف ساخته می‌شوند و در ایران با نام لوگو‌تایپ شناخته می‌شوند که نماد کلمه‌ای/نوشتاری یک کسب‌و‌کار است، مثل لوگوی آی‌بی‌ام (IBM)، مایکروسافت و سونی. هنگام طراحی این نوع از لوگو لازم است با دستکاری فونت‌ها و حروف نام خود را متمایز کنید.

لوگوهای نوع دوم آنهایی هستند که ماموریت یک شرکت را به تصویر می‌کشند، مثل وقتی که شرکت نقاشیِ ساختمان در طراحی لوگو تصویر قلم مو را به کار ببرد. نوع سوم لوگوها آنهایی هستند که از تصاویر انتزاعی استفاده می‌کنند مانند تیکِ نایک که هم اکنون با برند این شرکت به ذهن می‌آید.

امریکوس رید (Americus Reed) استاد بازاریابی در دانشگاه پنسیلوانیا که تحقیقاتی را درباره‌ی محرک‌ها‌ی همذات‌پنداری و وفاداری مشتریان به یک برند رهبری کرده می‌گوید: «این نوع طرح‌ها تا زمانی که شرکت بتواند معنای ضمنی لوگوی انتزاعی را در ارتباط با شرکت خود در ذهن مشتریان جا بیندازد، سمبل معنای مشخصی نیستند.» ساختن پل‌ها‌ی ذهنیِ معنایی زمان‌بر و هزینه‌بردار است. تیک یا سوشِ نایک (swoosh: صدایی که در اثر حرکت سریع و متعاقبا جابجایی هوا ایجاد می‌شود) به خودی خود معنایی ندارد، مگر معنایی که نایک سال‌ها برای ساختن آن از طریق بازاریابی‌ها‌ی زیرکانه تلاش کرد. نایک از طریق این تلاش‌ها‌ی عامدانه توانست لوگوی تیک خود را به «نشانه‌ای هویتی» برای یک زندگی ورزشکارانه تبدیل کند.

کسب‌و‌کارهای در حال رشد کمتر می‌توانند از پس هزینه‌ها‌ی گزاف و سال‌ها‌ی طولانی تلاش برای جا انداختن این ارتباطات معناییِ لوگوهای انتزاعی برآیند. بنابراین شاید لوگویی که معنای شرکت یا کاری که انجام می‌دهید را به طور واضح نشان دهد انتخاب بهتری باشد. حتی اگر با یک دستکاری روی حروف نام شرکت شما لوگویی عمومی و نامتمایز به دست بیاورید، گری پریستر (Gary Priester)، طراح لوگوی اهل نیومکزیکو و مدیر وبسایت gwpriester وابسته به شرکت طراحی «گروه بلک‌پوینت» می‌گوید: «مشتریان باید قادر باشند تنها با نگاه کردن به لوگوی‌تان بفهمند کار شما چیست.»

پیش از شروع طراحی یا یادگیری اینکه چگونه یک لوگو بکشید، معنایی را که قرار است توسط لوگو انتقال یابد به طریقه‌ای شیوا بیان کنید. سعی کنید تصویر و ماموریت شرکت را در یک جمله بنویسید تا تلاش‌ها‌ی‌‌تان را حول همان جمله متمرکز کرده و در هنگام طراحی مطابق با آن جمله عمل کنید.

این اولین قدم برای طراحی لوگو است. اما برای شروع به دانستن نکات بیشتری احتیاج دارید، بنابراین در ادامه تاکتیک‌ها‌ و ملاحظاتی را با هم مرور می‌کنیم که در طراحی یک لوگوی مناسب لازم است رعایت کنید:

آیا رقبای شما از طرح‌ها‌ی جدی و محافظه‌کارانه استفاده می‌کنند یا از طرح‌ها‌ی جلب توجه کننده؟ به این فکر کنید که چطور قرار است از رقبا متمایز شوید. روی پیامی‌ که قصد انتقال آن را دارید تمرکز کنید. درباره‌ی اینکه چه تصویری از شرکت‌تان قرار است در معرض دید دیگران قرار دهید فکر کنید. آیا می‌خواهید یک شخصیت مشخص داشته باشد؟ مثلا جدی یا مهربان؟ چه چیز لوگوی شما را نسبت به لوگوی رقبا منحصر به فرد خواهد کرد؟ پسند مخاطبان فعلی شما چیست؟ این مولفه‌ها‌ی باید نقشی کلیدی در کُلیت طراحی یا بازطراحی لوگوی شما ایفا کنند.

لوگوی شما قرار است هم روی کارت ویزیت و هم روی کامیون به یک اندازه خوب به نظر برسد. یک لوگوی خوب باید مقیاس‌پذیر باشد، به راحتی بازتولید شود، به یادماندنی و متمایز باشد. نمادها (Icons) بهتر از تصاویر (Photographs) هستند، چرا که تصاویر ممکن است در بزرگ و کوچک شدن‌های کلان‌مقیاس، سخت‌فهم و مبهم به نظر برسند. مطمئن شوید لوگویی که طراحی می‌کنید قابل تکثیر در چاپ سیاه‌وسفید باشد، مثلا لوگو در حالت چاپ سیاه‌و‌سفید در تبلیغات به همان اندازه‌ی چاپ رنگی مشخص و واضح است یا نه و اینکه آیا می‌شود از آن در فکس هم استفاده کرد؟

اگر نام یک شرکت D.C. Jewelers باشد شاید بخواهید برای برجسته کردن حروف (به خصوص وقتی اسم شرکت‌تان حرف اختصاری یا سرواژه هم دارد) از یک فونت مُد روز و زائده‌دار استفاده کنید. اما برای شرکتی که نامش مثلا «چاپ صاعقه‌» است لوگو باید یک اجرای خلاقانه داشته باشد مثلا همانطور که حدس می‌زنید، در این مورد لوگو می‌تواند شامل نمادی از صاعقه‌ی نور باشد.

از لوگو برای ترسیم منفعت کلیدی شرکت خود بهره بگیرید. بهترین لوگوها آنهایی هستند که با یک تصویر یا نگاره و نه با کلمات، توضیحی آنی به بیننده ارائه می‌دهند. برای مثال لوگوی شرکت «چاپ صاعقه» شاید باید به منفعت «بسیار سریع و تضمین شده بودن خدمات چاپ» این شرکت اشاره کند. تصویر صاعقه‌ی نور می‌تواند به گونه‌ای دستکاری شود تا مفاهیم سرعت و اطمینان را همزمان به بیننده منتقل نماید.

گرچه استفاده از این تصاویرِ آماده و در دسترس وسوسه کننده است، باید گفت کپی‌برداری از این تصاویر زیادی آسان است. تصاویر اورجینال نه تنها تاثیرگذاری بیشتری در بیان مفهوم خاص شرکت شما خواهند داشت، بلکه شما را از سایرین متمایز خواهند کرد.

اگر در فکر طراحیِ دوباره‌ی لوگوی قدیمی‌تان هستید، باید بدانید ریسک سردرگم کردن مشتری یا بدتر از آن بیگانه کردن او را به جان می‌خرید. راه دیگر، ایجاد تغییرات تدریجی در لوگوی‌تان است. طبق گفته‌ی پریستر شرکت مواد غذایی کواکر اوتز (Quaker Oats)، مَرد کواکری روی بسته‌ها‌ی خود را برای جلوگیری از کاهش اعتماد مشتریانش در یک بازه‌ی زمانی ۱۰ ساله به مرور تغییر داد. مقاله‌ای با زبان طنز درباره‌ی این تغییرات فراوان تحت عنوان «روند تکامل مرد کواکری» منتشر شده که می‌توانید برای دیدن عکس‌ها به آن مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که در حالت کلی نباید برنامه‌ای برای تغییر چندباره‌ی لوگوی خود داشته باشید، به جای آن باید لوگویی را طراحی کنید که برای ۱۰ تا ۲۰ سال و حتی بیشتر دوام داشته باشد. این دوام حاصل یک طراحی خوب است. در حقیقت زمانی که پریستر طراحی لوگویی را به اتمام می‌رساند انتظار دارد آن مشتری را بار دیگر ملاقات نکند.

قیمت یکی از مواردی است که باید هنگام بررسی گزینه‌ها‌ی رنگی به آن توجه کنید. لوگوی پنج رنگ ممکن است مجلل باشد اما وقتی نوبت چاپ آن روی وسایل تبلیغاتی برسد، قیمت چندان جذابی را پیش روی شما نخواهد گذاشت. به علاوه لوگوی چند رنگ برای بازتولید در رسانه‌ها‌یی که تنها از یک یا دو رنگ پشتیبانی می‌کنند مناسب نیست. نهایتا به استفاده از سه رنگ اکتفا کنید مگر در صورتی که واقعا حس کنید که استفاده از رنگ‌ها‌ی بیشتر ضروری است.

لوگو می‌تواند در رسانه‌ها‌ی گوناگونی به کار برده شود که برخی از آنها عبارتند از: زبان نشانه‌ها‌، تبلیغات، ماشین‌ها و بسته‌بندی‌ها‌ی تحویل کالا. به خاطر داشته باشید که بازتولید لوگو ممکن است در برخی از این کاربردها با محدودیت‌ مواجه شود. لازم است درباره‌ی تئوری رنگ‌ها‌ و روانشناسی آنها مطالعه کرده باشید تا رنگ لوگوی شما آنچه می‌خواهید را منتقل کند. لوگوی خود را در سه حالت تک رنگ، دو رنگ، و سه رنگ بررسی کنید.

با اینکه سوگیریِ ذهنی برای یافتن ایده‌ی لوگو، گامی حیاتی در تولید تصویر کسب‌و‌کارتان است، اما اشتباه است اگر بخواهید کل فرایند را خودتان به اتمام برسانید. ممکن است به نظر برسد بهترین راه جلوگیری از مخارج گزاف، عدم مراجعه به یک مرکز طراحی حرفه‌ای باشد. این مراکز برای طراحی یک لوگو چیزی بین ۴ تا ۱۵ هزار دلار خرج روی دست شما می‌گذارند. اما به خاطر داشته باشید طراحان مستقلی هستند که با مبالغ بسیار کمتری کار شما را انجام می‌دهند. بر اساس گفته‌ی استن اِوِنسون (Stan Evenson) موسس گروه طراحی اونسون، کارآفرینانِ دارای بودجه‌ی کم باید از طراحان مختلف قیمت بگیرند. طراح آزادکار (فریلنسر) زیادی هستند که بر اساس تجربه‌ی کاری‌شان قیمتی را بین ۱۵ تا ۱۵۰ دلار برای هر ساعت از شما طلب می‌کنند.

اما دقت کنید تنها به دلیل قیمت کمی ‌که کسی پیشنهاد می‌دهد او را استخدام نکنید، کسی را پیدا کنید که با زمینه‌ی کاری شما و رقبای‌تان آشناست. اگر در این حالت همچنان هزینه‌ی طراحی برای شما گران تمام می‌شود، اونسون می‌گوید: «به یاد داشته باشید که یک لوگوی خوب حداقل ده سال قرار است برای شما کار کند، اگر به استهلاک این هزینه طی بازه‌ی زمانی ده ساله نگاهی بیندازید، می‌بینید که آنقدرها هم گران تمام نمی‌شود.»

حتی اگر سلیقه‌ی خوبی در انتخاب رنگ دارید و می‌دانید که لوگوی شما قرار است چگونه باشد، همچنان باید با یک طراح حرفه‌ای مشورت کنید. چرا؟

چون آنها می‌دانند که طرح یک لوگو آیا به سادگی قابلیت چاپ یا استفاده به عنوان امضا را داراست یا خیر. در واقع ممکن است شما لوگوی زیبایی طراحی کنید اما این لوگو قابلیت انتقال مناسبی برای چاپ نداشته یا هزینه‌ی چاپ آن گزاف باشد. در نهایت این لوگوی شرکت است که پایه‌ی تمام فعالیت‌ها‌ی تبلیغی و اطلاع‌رسانی شما را شکل می‌دهد، پس با اندک هزینه‌ی بیشتری که برای طراحی آن می‌پردازید می‌توانید شاهد بازدهی واقعی آن در آینده باشید.

حالا که لوگویی طراحی کردید که ماموریت شرکت شما را در یک نگاه تجسم بخشیده، باید این نشان تجاری را ثبت کنید تا دیگران نتوانند از آن کپی کنند. می‌توانید برای ثبت لوگوی شرکت خود از طریق این آدرس در سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنید.

بعد از اینکه لوگوی خود را به وسیله‌ی ثبت قانونی محافظت کردید، هر جایی که می‌توانید: روی کارت شرکت، لوازم‌التحریر، سربرگ، بروشور، تبلیغات، وبسایت و هر جای دیگری که نام شرکت را استفاده می‌کنید آن را به کار ببرید. این کار به ساختن تصویر شرکت شما، به چشم آمدن شرکت‌تان و در حالت ایده‌آل به گسترش کسب‌و‌کارتان می‌انجامد.

ساختن لوگو به نظر کار ساده‌ای می‌آید، البته می‌تواند اینطور باشد، فقط به خاطر داشته باشید در هنگام طراحی لوگو مشتریان و طبیعت شرکت خودتان را در نظر قرار دهید. در نهایت اینکه وقتی در ساخت یک نشان تجاریِ متوازن به موفقیت برسید، این نشان در ذهن دیگران بدل به سمبلی مثبت و شناخته‌شده از محصولات و خدمات شما خواهد شد.

 

برگرفته از: Entrepreneur

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

چگونه آرم طراحي کنيم

برای ثبت‌نام و دریافت کد تخفیف کلیک کنید

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

نویسنده و عضو تیم تحریریه چطور

خیلی عالی مرسی من به لوگویی درست کردم به کمک شما

زیاد مطلب قوی نبود …

باسلام ممنون عالی بود لایک داره

مدیریت برند


آشنایی با اصول اولیه‌ برند سازی

برند لاکچری؛ ۶ ویژگی این برندهای منحصربه‌فرد را بشناسیم

شخصیت برند چیست و چه جایگاهی در کسب‌و‌کارها دارد؟

برندینگ چیست؛ ۲۹ تعریف از ۲۹ صاحب‌نظر در زمینه بازاریابی


۱۰ کمپین‌ تبلیغاتی برتر دنیا

آخرین مطالب

نظریه هدف گذاری لاک؛ ۵ اصل برای تعیین اهداف معنی‌دار و چالش‌برانگیز

چطور بازدهی تبلیغات بنری را بالا ببریم؟


معرفی کتاب شغلی که زندگی‌ست

برای سفر به شمال کدام شهرها را انتخاب کنیم؟

معنی نوستالژی؛ دلایل و راه‌های غلبه بر آن

ترین های جهان

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

 

هر کدام از گرافیست های ماهر و با تجربه راه و شیوه ی خاصی در طراحی لوگو به کار می برند . آشکار است که در طراحی لوگوی بی عیب و نقص و ماهرانه حتما باید از روش های متفاوت و حرفه ای بر پایه اصولی خاص استفاده شود.

کارشناسان حرفه ای ما در لوگو نگار پس از جستجو و تحقیق و بررسی های اصولی منطق علمی در طراحی لوگو در سرتاسر دنیا را کشف و مورد بررسی قرار داده است که باهم به بررسی آن ها میپردازیم .

 

در راستای منطق علمی در طراحی لوگو همه ی طراحان خواه کم سابقه خواه حرفه ای  با سابقه ی طولانی در زمینه طراحی لوگو و بسیار ماهر این قسمت از کار را با اهمیت ترینقسمت در طراحی لوگو می شمارند یک طراح میبایست از راه  پرسشنامه اطلاعات کافی و  کاملی از علاقه  و نیاز مشتری را دریابد در این پرسشنامه یا فرم ها با پرسشهای متفاوت از مشتری می توان به خواسته های مشتری  پی برد و در این راستا نیاز مشتری را به طور کامل پاسخ خواهید داد طراح مشهوری  به اسم جان هومز میگوید یک طراحی بایستی  قبل از شروع کار کاملاایده و درخواست  مشتری خود رادریابیدطراحی لوگورها کردن تیری در تاریکی نیست! ودرواقع کاملابرعکس این موضوع می باشد.

چگونه آرم طراحي کنيم

 

پس از اینکه که بعد شخصیتی مشتری و علایق و درخواست های مشتری  را کاملاشناختید باید به بررسی و تحقیق در حوزه ی کاری مشتری بپردازید و در زمینه فعالیت و کسب و کار مشتری درصفحات  اینترنت تحقیق کنید کمپانی های رقیب را بشناسید و درباره یکسب و کار  مشتری تحقیق بیشتری کنید و پرسش هایی در زمینه  با کسب و کار و محصولاتشان  مطرح کنیدو همچنین در مورد این که مشتریان کمپانی  چه خواسته هایی دارند و برای چه چیزهایی اهمیت قاعلند  و چه چیزی  آن ها را جذب میکند و چگونه به خریدن محصول تمایل پیدا میکند باید تحقیق بسیار به عمل آید.

 

این قسمت هم بسیار مهم و مفید است هم برای شما و هم  و هم برای مشتری شما با این  تحقیق در این قسمت  میتوانید توانایی خودتان را در خلق ایده و متنوع بودن طراحی تان را بسیاربالا ببرید در این قسمت  طراحان لوگو باید به نقد و شناسایی لوگو های خوب و پیروزی  که شرکت های رقیب طراحی کرده اند بپردازند  و لوگوها را شناسایی و مورد بررسی قرار دهندو  از بین  این طراحی ها بهترین ایده را خلق کنند! مشخصا ایده برداری با کپی برداریکاملا فرق دارد! این قسمت  کمک شایانی که به طراحان میکند این است که با محیط و جامعه ی رقیبان مشتری برخورد می کنند.

 

 

این قسمت گسترش معانی  و خلق و ایجاد ایده است که طراحان باید با ذهن خلاق خود  خودنمایی کنند مراحل قبل کمک شایانی  به طراحان میکند تا بتوانند ایده ناب و بسیارعالی در طراحی بدهند بعضی از طراحان طرح نخستین خود را در دستمال کاغذی بعضی در دفترچه طراحی میکنند و بعضی ها مستقیما با نرم افزار کا ر را شروع می کنند که این درست نیست!  در هنگام ایده دادن بسیاری از طراحان به شکل و شمایل  نوشته توجه زیادی میکنند و بعضی نیز  ایده ای پنهان و خلاقانه را در لوگو بکار میبرند

در این زمینه میتوان گفت که اینکار بسیار ماهرانه و خلاقانه تر بنظر می آید زیرا موجب متفاوت شدن طرح لوگو می گردد .

 

شما بعد از ایده پردازی و به کار بردن خلاقیت خسته شده اید و حوصله  ای برایتان نمانده که در طراحی به مشکلبر می خورید طراحی  را تعطیل کنید  و به خود استراحت بدهید

این کار موجب میشود ذهن شما برای ایده پردازی و خلق  آن آماده شود هنگامی  که بعد از استراحت و خستگی گرفتن مشغول کار می شوید با شور و شوق بیشتری مشغول به کار می شوید و در این مرحله زمان بهتری برای ایجاد و طراحی لوگو است

 

در این مرحله طراح میبایست  خودش  را جای مشتری بگذارد  و هرآنچه او میخواهد  انجام دهد ( یعنی به او راهنمایی ندهد) و یا اینکه به عنوان طراح مشاوره خود را بیان کند و اصول طراحی را به مشتری بگوید

 

از دید منطق علمی در طراحی لوگو ، در این قسمت پایان کار فرا رسیده است ! هنگامی  که طراح طراحی هایش را برای تایید نهایی  به مشتری ارائه میدهد بعضی از طراحان بهترین  نمونه های طراحی شده را  که  بنظرشان خوب میرسد را برای مشتری میفرستند  و بعضی نیز همه ی  طراحی های انجام شده را برای کارفرما ارسال می کنند .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

امروزه ، بر عموم جامعه متخصص در زمینه برندینگ و مدیران برندسازی پرواضح است که تاثیر طراحی لوگو بر ارزش برند امریست جدای از خط تولید و کیفیت محصولات !

این موضوع که در سالهای اخیر توجه افراد پژوهشگر در این حوزه را به خود جلب نموده و هنوز برای عامه مردم چندان قابل درک شاید نباشد ، موجب شده تا قوانین جنگ تجارت در دنیا دستخوش تغییر گردد . چون ازیک‌ سو، موضوع کیفیت محصول یا خدمات یک مسئله کاملاً حیاتی در برابر مخاطب برند می باشد ، به نحوی که مشتریان هرگز کیفیت پایین یک محصول را تاب نمی آورند ودسترسی به محصولی باکیفیت مناسب ، برای ایشان یک موضوع به شدت مهم محسوب گردد ، از سویی اگر در عصر حاضر به کمپانی های مطرح در کشورهای اروپایی و غربی بنگریم ، شاهد این امر خواهیم بود که جنگ تولید ، دیگر منبع اصلی الهام و فرشته پیروزی این جنگ محسوب نمی شود . زیرا در میان اغلب برندهای پرفروش جهان ، خیل کمپانی های عظیمی وجود دارند که به این اندیشه رسیده‌اند : می بایست در عوض تمرکز بیش از حد بر موضوع ارائه کالا ، باید بر فروش برند خود متمرکز شوند ! درست در همین نقطه است که پی به اهمیت نماد هر برند یعنی لوگو می بریم و موضوع طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی بیش از پیش در نظر ما پر رنگ می شود .

بعنوان نمونه شما برای خرید یک دستگاه الکترونیکی با کاربرد مشخص وارد یک فروشگاه میشوید و تمام موارد موجود را بدقت بررسی می نمایید ، چه از لحاظ کاربری و چه از دید کیفیت ، ملاحظه می کنید تقریبا تمامی این دستگاهها که تولید یک سال هستند از یک نوع تکنولوژی نیز بهره جسته و در امکانات و سایر موضوعات قابل بررسی نهایتا تا ده درصد با یکدیگر تفوات دارند ، شما را نمی دانم اما معمولا افراد کالایی را خریداری می کنند که برند و لوگوی آنرا می شناسند ( حتی اگر این کالا ، از لحاظ موارد قابل مقایسه رتبه کمتری کسب نموده باشد ) . احتمالا با این مثال بیش از گذشته در خصوص مساله طراحی لوگو و بخصوص طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی برای برند خود جدی خواهید بود .

 

 

در اینجا توجه شما به موضوع جالبی جلب می کنیم : طی بررسی های بعمل آمده ، امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، هفتاد و پنج درصد کسب و کارها در شاخه خدماتی ، بیست و پنج درصد صنعتی و کمتر از پنج درصد در حوزه کشاورزی فعال هستند . دلیل ذکر این نکته این است که عنوان کنیم در تجارت امروز ، کمپانی ها دیگر خیلی خود را درگیر تولید نمی کنند . چون آنها در جهانی تجارت می کنند که تقریبا هر کالایی  به سرعت هر چه بیشتر در اختیار آنها قرار می گیرد و این مساله یعنی :

افزایش تعداد برندها و نتیجتا انتخاب های مشتری در بازار مساویست با کاهش عمر و تاریخ مصرف یک نام تجاری ! این یعنی هرچه طراحی لوگو قویتر و ماندگارتر باشد ، برند نیز مانا تر و فروش برند بیشتر خواهد بود .

که این یک چالش بسیار بزرگ در بازار تجارت این روزها محسوب و جهت عبور از این چالش بزرگ ، لازم است که برندهای بزرگتر ، تمرکز خود را از تولید به سمت فروش سوق داده و به جای تمرکز براین موضوع که تولید کننده های مطرحی باشند ( که صد البته موضوع کیفیت هنوز هم در صدر قرار خواهد داشت ) به این سمت تمایل پیدا کنند که برندسازان خوشنامی باشند .

 

 

در حیطه برندینگ و برندسازی ، چالش همیشگی معمولا این بوده است : ماندگاری برند !

ماندگاری برند ، نه اینکه از راه تبلیغات نتوان به آن دست یازید ، اما شکل صحیح تر اینست که بگوییم : تبلیغات همواره ، قدرتمند و هدفمند شرط لازم برای مادگاری هست اما شرط کافی خیر . تبلیغات می تواند از برند پشتیبانی مناسبی بعمل آورد ، اما تبلیغات ( مخصوصا از نوع افسار گسیخته اش ) هرگز نمی تواند یک برند خلق کند ، البته منظور ما از برند در اینجا و همواره ، یک برند در حالت ایده آل آن می باشد .

در حقیقت تبلیغات ، با ایجاد یک موج از اطلاع رسانی های مهندسی شده ، منجر به افزایش آگاهی جامعه نسبت به برندمی گردد .

نکته کلیدی این مقاله آموزش این است که برندها برای بدل شدن به نام های تجاری مطرح ، همزمان که باید محصول و خدمات باکیفیتی به مشتری خود ارائه کنند ، نیاز است که ازبحث کیفیت نیز پا را فراتر گذاشته و نگاهی موشکافانه تر به جایگاه اصلی خود در میان رقبا و بازار خود داشته باشند .

 

چگونه آرم طراحي کنيم

 

در تجارت امروز ، رقابت اصلی دیگر در تکنولوژی خطوط تولید و کوچه پس کوچه های بازارها نیست ، بلکه میدان نبرد در میان ذهن مشتریان است . امروزه هدف برندها ، دیگر جنگ تولید و کالا نمی باشد ، بلکه نبرد میان برند ها ، سهم بازار و سهمیست که هر برند در ذهن مخاطبان خود دارد . این یعنی سرمایه واقعی هر برند !

 

برای دستیابی به حداکثر فروش ، تولیدکنندگان و کمپانی ها باید این واقعیت را درک و بجای تمرکز بر ارزش های کاربری کالاها ، تمرکز تیم مدیریتی خود را روی عملکردهای  ذهنی محصولات و خدمات خود معطوف سازند . این یعنی برندها از جمله با طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی به تقویت ذهنیتی بپردازند که مخاطبان و عموم جامعه از آن نام تجاری خواهند داشت که نتیجتا  بتوانند دستاوردهای بازاری شایان توجهی برای محصولات خود به ازمغان بیاورند .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

مینیمال یا همان ساده گرایی یکی از انواع مکاتب هنری می باشد که اصل بنیادین آن بر پایه سادگی و روشهای خالی از پیچیدگیهای معمول بنا شده است .

دوره پیدایش مکتب مینیمال را میتوان‌ در آثار هنرمندان روسی پس از انقلاب اکتبر جستجو نمود که به شدت ساختار گرا بودند و به خلاصه‌ و مفید گویی با شکل های ساده هندسی گرایش داشتند ، در این زمینه می توان به اثر سپید روی سپید مالویچ اشاره نمود !

پس از آن بود که سبک مینیمال در آمریکا با سرعتی باور نکردنی بدل به جنبش هنری تازه ای گردید که در این کشور و در این دوره عمدتا با خلق آثار سه بعدی خود را نمایان می ساخت . هنرمندان دهه های 60 و 70 آمریکایی نقش بسزایی در گسترش این سبک ایفا نمودند .

سبک مینیمال یا ساده گرا به شکل‌های متنوعی در هنرهای تجسمی مورد استفاده قرار گرفته است . ساده گرایان شدیدا بر این باور هستند که با کنار زدن المانهای اضافی و استفاده از موارد ساده و ضروری  که عمدتا با اشکال هندسی و کاملا خلاصه شده ، می شود به مفهوم ناب کیفی رنگ و فضا و فرم دست یازید .

امروزه گرایش به سبک مینیمال را بخصوص در صنعت طراحی لوگو می توان به شکل حداکثری و بیش از هر زمان دیگری در تاریخ طراحی لوگو مشاهده نمود . لوگو های ساده و کاملا مینیمال!

در این مقاله آموزشی قصد داریم تا به نکاتی در زمینه ساده سازی حداکثر لوگو و همچنین طراحی لوگو به سبک مینیمال بپردازیم ، با لوگونگار همراه شوید :

 

 

از مزایای طراحی لوگو به سبک مینیمال این است که این مدل برای یادآوری بسیار آسان است ، در همان نگاه اول قابل شناسایی است و بهترین مدل برای برقراری ارتباط مستقیم و صدقانه با مخاطبان برند می باشد . طراحی لوگو به شکل ساده می تواند سال های سال به بهترین شکل ممکن در مان رقبا بدرخشد . در این خصوص شاید مطالعه مقالات آموزشی زیر برای شما مفید باشد :

عملکردهای طراحی لوگو

تفاوت طراحی لوگو با نقاشی

 

 

گام اصلی در طراحی لوگو به سبک مینیمال این است که پایه طرح لوگو به شکل سیاه و سفید ( بدون حضور طیف خاکستری – مانند یک مهر ) اجرا شود . پایه اولیه لوگوی مینیمال بدین صورت اجرا گردیده  و پس از آن می توانیم به طرح خود رنگ را اضافی کنیم . اما چنانچه طرح لوگو  به شکل سیه و سفید فایقد ترکیب مناسب ، وزن نا متناسب و زننده به نظر رسید باید بدانید طرح شما فاقد مهمترین فاکتور بعنوان یک طرح لوگوی مینمیال می باشد .

 

یک قاعده کلی در مورد تمامی انواع لوگو این است که لوگو باید متمایز به نظر برسد ، تا از این طریق بتواند ذهن مخاطب را درگیر و نهایتا در ذهن او جای بگیرد و همچنین بتواند در میان انواع لوگوهای تکراری ، جلوه گری و جلب نظر کند . طراحی لوگو به سبک مینیمال نیز از این قاعده مستثنی نیست ، از فونت و لوگوتایپ متفاوتی بهره بگیرید ،  از فرم ها و تصاویر کمتر استفاده شده و همچنین ترکیبات تازه سود بجویید تا ماندگارتر شوید . لوگوی مینمیال نیازمند ارائه ای متمایز است . در این رابطه مطالعه مقاله ذیل می تواند برای شما مفید باشد :

افزایش تاثیر لوگو

 

استفاده از اشکال ساده هندسی یعنی شناسایی سریع طرح و دریافت سریع مفهوم مورد نظر. اشکال هندسی به گونه ای محسوس و کارآمد ، توسط مخاطب لوگو شناسایی و دریافت می گردد . اشکال هندسی ساده و ترکیبی از این تصاویر که در لوگو بکار می برید  ، می تواند شدیدا بر برند نهایتا شرکت شما تاثیر گذار باشد .

مطالعه مقاله آموزشی : اشکال هندسی در طراحی لوگو

 

نکته مهم و کلیدی در طراحی لوگو به سبک مینیمال اینستکه  باید هنگام طراحی مینیمالیستی لوگو به هیچ عنوان از المانهای اضافی در طرح خود استفاده نکنید و تا جای ممکن که به طرح و مفهوم آن آسیب نرسد طرح را از جزئیات اضافی تهی کنید .

پر واضح است که هنگامی که شما طرح لوگوی خود را را با اضفات و غیر ضروریات ، شلوغ کنید ، مفهوم مینیمال در آن طراحی لوگو از میان برداشته می شود . اگر در روند طراحی ، جزئیات مختلفی را بیافزاید تا صرفا زیباتر نمایش داده شود ، این لوگو دیگر به معنای یک طرح مینیمال تلقی نخواهد شد .

 

 

به سادگی بیاندیشید و همان سادگی طراحی کنید

از همه چیزهای اضافی و البته غیر ضروری بپرهیزید

سعی کید لوگو در نگاه اول  گویا و نوشتار آن حتی المقدور خوانا باشند

لوگوی مینمیال می بایست بدون هیچگونه مزاحمت بصری ، پیام مورد نظر شما را را به مخاطب لوگو انتقال بدهد .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

از رایج ترین اشتباهات مدیران در تحلیل و بررسی یک طرح لوگو که برای یک برند تجاری با آرزوی بدل شدن به یک برند موفق اجرا شده ، سوالی است که به این شکل مطرح می گردد : آیا این طراحی لوگو زیباست ؟ چه حسی نسبت به این طرح لوگو داریم ؟

این در حالی است که مهمترین جنبه کاربردی یک لوگو در پروسه برندینگ ، یعنی بعد عملکردی و تاثیر گذاری آن در بازار مورد غفلت قرار گرفته و تنها ظاهر لوگو که البته این موضوع نیز به سهم خود کاملا شایان توجه است اما نه به اندازه ارزش اثر گذاری آن !

شکل شایسته تر این سوال آنست که پرسیده شود : این طراحی لوگو چه مفهومی را بازتاب می دهد و قرار است چگونه مخاطب برند را به یک مشتری وفادار تبدیل کند ؟ تا از این طریق به جوابی برسیم که ما را در مسیر پر پیچ و خم تجاری سازی برند یاری رسانده و اینگونه بتوان طرحی را در برابر دید مخاطب قرار داد که در نهایت موجب فروش بیشتر و پیشی گرفتن نام تجاری از رقبای خود گردد .

 

امروزه شاهد انواع و اقسام بیشمار نشان های تجاری در فرم های مختلف و در خیلی اوقات اشکال مشابه و تکراری هستیم . در این مورد باید بگوییم که متاسفانه عمده این طراحی ها در پروسه برندینگ و برندسازی هیچگونه عملکرد مثبتی ندارند ، که اگر غیر از این بود تعداد برندهای مطرح و تثبیت شده در ذهن تک تک ما ، بسیار بیش از آنچه اکون هست می بود !

برگ برنده در دستان برندهایی است که تلاش می کنند جهت نیل به فرمی تازه و منحصر به فرد ( غیر تکراری ) .

 

 

در گستره بازارامروز جهان که شاهد برندهای مختلف در حال رقابت تنگاتنگ و فشرده با یکدیگر هستیم ، نقش طراحی لوگو بیش از پیش خودنمایی می کند .

یکی از بایسته های موضوع مورد بحث این مقاله آموزشی یعنی طراحی لوگو برای کاربردهای تجاری ، این است که طراحی لوگو میبایست با استراتژی برند هماهنگ و همسو باشد . همین موضوع به ظاهر کم اهمیت ( به دلیل بی اطلاعی عموم افراد از مفهوم آن ) ولی در نظر اهل فن بسیار پیچیده و بنیادین ، به خودی خود  نیازمند تخصص شایان و تجربه طولانی در امر برندسازی می باشد .

درست همینجاست که نقش آژانس های برندینگ و انتخاب یک مجموعه مجرب از میان آنها بیش از پیش جلوه گر می گردد ، چرا که در همه اقسام مختلف هر گونه تبلیغ ( جز در تبلیغات صوتی مانند تیزرهای صوتی رادیویی ) ،  این طرح لوگوی برند است که نمایش داده خواهد شد و این بار سنگین بصورت کامل و تماما بر دوش لوگو سوار خواهد بود تا پیام برند را با قدرت و البته صداقت ، در یک نگاه به مخاطب آن برند رسانده و مدیران آن نام تجاری ، با خاطری آسوده از سوی لوگو که وظیفه خود را بخوبی ایفا می نماید ، به امور دیگر از قبیل تجهیز خطوط تولید ، شبکه توزیع فروش و خدمات و … بپردازند .

 

 

لوگو یک طرح گرافیکی است که از طریق فرمهای خاص تصویری ، مفاهیم مورد نظر برند را  منعکس می کند ( البته در اینجا بحث از یک برند استاندارد و نرمال می باشد زیرا متاسفانه بیشمارند برندهایی که  سالیان سال است که در حال فعالیت هستند اما هنوز هم به این موضوع فکر نکرده اند که لوگوی برند دقیقا چه چیزی را بیان می کند !!!) ، به همین اعتبار طراحی لوگو باید گویا و بیانگر مفاهیم مذکور باشد .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

طراحی لوگو به مفهوم نوین که ما این روزها و در قرن بیست و یکم ( عصر ارتباطات ) از آن بعنوان ( لوگو ) یاد می کنیم  ، از میان سالهای هزار و نهصد و شصت میلادی شروع شده است .

در این سال ، دو تن از طراحان به نام گرافیک آمریکا ، طرحی را تحت عنوان یک آرم که در آن زمان هم مرسوم بود ولی معمولا و به اندازه امروز  و اهمیتی که مدیران و صاحبان برندها برای لوگو قائل هستند خیلی جدی گرفته نمی شد برای یک موسسه بانکی اجرا نمودند که در آمریکا بعنوان مادر گرافیک و طراحی لوگوی نوین از آن یاد می شود .

طرح مذکور ، به معنای حقیقی کلمه ، بیان خلاصه شده ای است از مفهوم و مصداق طراحی لوگو به مفهوم نوین . ساده ، متفاوت و با قابلیت فهم آسان و البته همگانی !

 

به موازات این طراحی ، تبلیغات وسیع و فعالیت های تبلیغاتی عظیم نیز جهت ایجاد ارتباط بین طرح لوگو و چیس بانک میان مردم آمریکا صورت پذیرفت به نحوی که این تبلیغات در فرمی قابل درک و همچنین متفاوت  و عاری از تبعیضات نژادی ، جنسی  و فرهنگی اجرا می شد و تلاش می نمود چهره ای همگانی از برند در معرض دید عموم قرار دهد .

این راهکار به گونه ای میان برند و ارزش های آن با لوگو ارتباط برقرار نمود که تعریف عمومی از لوگو در پی موفقیت های بدست آمده تغییر بنیادین یافته و باعث شد تا لوگو از حاشیه ، به متن وارد شود و به اصلی بی بدیل در دنیای تجاری عصر حاضر بدل گردد .

 

 

اکنون ، در سرتاسر جهان  کمپانی ها و مجموعه های فراوانی را می بینیم  که محصولات و خدمات خود را با یک طرح لوگوی خاص ، معرفی نموده و به فروش می رسانند و از این طریق هویت خود را از سایر همکاران و رقبا متمایز ساخته و به شناخت مخاطب کمک کنند . نتیجتا ، تعداد معدودی از لوگوهای تصویری ، بدون درج نمودن نام برند در کنار آن لوگو قابلیت شناسایی دارند . چرا که هر روز شاهد تولد برندهای بسیاری در جهان و حتی محل زندگی خود هستیم و عملا نمیتوان لااقل در شروع کار یک برند ، آنرا بدون نام شناخت و بخاطر سپرد .

پیشنهاد متخصصان در این مورد این است که در گام اول حتما لوگو بصورت ترکیبی از نوشتار نام برند و تصویر باشد ، در گام بعدی چنانچه تبلیغات کافی پیرامون لوگو صورت پذیرفته و طرح لوگو در ذهن جامعه هدف حک گردد ، می توان به مرور زمان لوگوتایپ را از آن حذف نمود .

 

 

 

طراحی لوگو به مفهوم نوین و با تعریف مدرنی که از یک طرح بعنوان لوگو ارائه نموده ، در کنار توانایی های بیشماری که از آن طریق نقش خود را تثبیت نموده و درهای جدیدی به روی مدیران برندهای جویای نام باز نموده ، البته قواعد نا نوشته ای را نیز به بازار و علوم مدیریتی تحمیل کرده .

بعنوان نمونه : لوگو در حالت سمبلیک ( تصویری ) در طرح های بین المللی معمولا عملکرد بهتری دارد . بطور مثال ، نام یک برند با حروف عربیک ، قطعا برای بازار آمریکا و مردمان آن جغرافیا که هیچ درکی از این حروف ندارند نمی تواند دارای مفهوم خاصی باشد در حالی که تصاویر همواره گویا هستند و هر شخصی از هر مکانی در چهار گوشه جهان می تواند آنها را ببیند و پیام تصویر را کم و بیش درک کند .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار,

 

در یک تعریف کلی میتوان گفت لوگو تصویری است که جای کلمات و پیرو آن مفاهیم مورد نظر دیگری را در ذهن افراد می گیرد .

امروزه به دو دلیل ، بیش از هر زمان دیگر به بحث طراحی لوگو پرداخته شده و اهمیت داده میشود :

طراحی لوگو و بطور کلی هرگونه علامت ، مانند سمبلهای بصری موجود در خیابان ، مترو ، جاده ، هتل و سایر اماکن پر تردد ، نمونه هایی پرکابرد ، ساده و اولیه ای از این تعریف هستند . این علائم تصویری جایگزین کلمات و گاها جملات حتی طولانی ( مانند بوق زدن ممنوع ، عبور با احتیاط آزاد ، سرویس بهداشتی بانوان ، خطر وجود تشعشات رادیو اکتیو و … ) تقریبا همه جا به چشم میخورند : در انواع بسته بندی برای اقسام محصولات ، در معابر ، در انواع برنامه های کامپیوتری که نمونه بسیار بارزی از این مثال هستند و …

از دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو در عصر حاضر این است که کیفیت لوگو یک برند یا کمپانی ، معمولا هم معنی است با مرغوبیت آن برند یا شرکت .

بنابراین اصل ، در طراحی لوگو ، متفاوت بودن با سایر لوگوها ی همرده ، یک اصل بنیادین و بسیار بسیار مهم می باشد . همچنین باید عنوان نمود که یک لوگو باید زیبا ،  قابل فهم ، تاثیر گذار و در ذهن مخاطب ماندگار باشد .

 

 

از دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو در عصر حاضر  این است که طراحی لوگو یک ابزار ارزشمند است که موجب شناخت سریع و آسان یک نام تجاری گشته و بعبارتی ، نمادی اختصاصی است که هویت یک برند یا کمپانی را منعکس مینماید . زمانی که یک طرح لوگو درون سربرگ اداری یک شرکت قرار می گیرد ، بعنوان قسمتی مهم و نماینده ای از هویت آن کمپانی محسوب می شود .

همچنین از جمله دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو ااین موضوع است که امروزه نقش طراحی لوگو در برقراری ارتباط و انتقال  اهداف ، ارزشها و تفکرات یک نام تجاری ، نقشی کلیدی و شدیدا مهم است .

 

 

در اینجا بد نیست به تاریخچه طراحی انواع نمادها نگاهی بسیار گذرا داشته باشیم : تا آنجا که ما می دانیم در حدود چهل هزار سال پیش ، انسانهای اولیه که از راه شکار حیوانات وحشی امرار معاش می کردند ، جهت ابراز افکار خود به رسم سمبل های بسیار ساده تصویری روی سنگ ها و داخل غارها پرداخته و از این طریق بود که تلاش کردند این افکار را از طریق سمبل و علامت  عنوان دارند . از این راه ، فکر بشر که تا آن زمان تنها از طریق اصوات و حرکات بدن بیان می شد ، این توانائی را یافت که ثبت شده و ماندگار گردد ! اعتقاد باستان شناسان بر این موضوع است که بشر اولیه  با خراشیدن دیواره غارها در کشورهای اسپانیای و فرانسه امروزی می کوشیده تا از این راه به سایر افراد اعلان خطر نموده یا راجع به دیگر موضوعات آگاهی بدهد .

باستان شناسان ابزارهایی را از کشور یونان کنونی کشف نموده اند  که علائم و نمادهای منقوش بر آنها میتواند ری اکشن های حسی بخصوص را در ما برانگیزد . در قرون وسطا ، تجار و صاحبان پیشه جهت مشخص نمودن کالاها یا محصولات خود ، از سمبل ها و نمادهای منحصر بفردی استفاده می نمودند که معرف آنها بود . در ابتدای قرن بیستم نیز کابوی های آمریکائی برای اعلام نمودن مالکیت خود بر دامهایشان ،  از نمادهای خاص خود استفاده می نمودند که در واقع ریشه زبان بصری مورد استفاد ه آنها ، به علائم مورد استفاده مصریان باستان برمی گشت .

 

 

طی سالیان اخیر ، از طریق برخی از اساتید دانشکده های ایرانی تلاش شد در عوض واژه طراحی آرم و لوگو که یک کلمه خارجی محسوب میشود ، از اصطلاح نشانه استفاده گردد . اما همانگونه که در آموزش های قبلی به این موضوع پرداخته ایم ،  اصطلاح نشانه ، دامنه ای بسیار گسترده تر از موضوع طراحی لوگو را در بر می گیرد . بعنوان مثال لوگوی شرکت های مختلف نوعی از نشانه ها تلقی میشوند اما علائم راهنمایی و رانندگی لوگو به مفهوم نشان تجاری محسوب نمی گردند .

طراحی لوگو برای برند و شرکتهای تجاری ، از مهمترین دسته های طراحی نشانه محسوب گشته  و معرف هویت یک مجموعه یا محصول تلقی می گردد. از جمله دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو این است که لوگو از سرمایه های معنوی و ناملموس یک برند محسوب می گردد که حتی با توسعه و گسترش یک برند ، همچنان نام و لوگوی آن بدون تغییر باقی میماند .

 

 

 

در نگاهی سریع ، اولین چیزی که در هر بخشی از هویت بصری یک برند ، مانند اوراق اداری آن به نگاه مخاطب آن می رسد ، طراحی لوگو ی آن برند است .  یک طراحی لوگو حرفه ای ، میبایست در نگاه اول ، پیام پیام برند را بیان نموده و توجه مخاطب را نسبت به برند برانگیزد . گرچه این طرح لوگو ممکن هست کلیه فعالیت های یک شرکت را در تصویر خود  بیان نکرده باشد !

این موضوع در قرن حاضر تا به حدی پیش رفته است که چنانچه طرح لوگوی یک کمپانی یا برند دستخوش تغییرات بنیادین گردد ، مخاطبان آن شرکت یا نام تجاری  اینگونه تصورمی کنند که مالکیت آن نام تجاری یا شرکت تغییر کرده است !

یک لوگوی استاندارد ، نرمال و حرفه ای به طرحی اطلاق می گردد که در کنار پرداختن به ابعاد و جنبه های زیبایی شناسانه و انتقال مفهاهیم و موضوعات مورد نظر برند ،از لحاظ فنی نیز به درستی و در چارچوب های استاندارد گرافیک اجرا شده باشد از جمله این مورد که لوگو در هنگام کوچک شدن از لحاظ زیبایی و مشخص بودن دچار نقصان نگردد . تکنیک اجرا بعضی اوقات مهمترین فاکتور در ساده سازی جزئیات یک تصویر پیچیده و چالش برانگیز و بدل نمودن آن آن به یک لوگوی زیبا  و قابل فهم است و به همین علت نیز باید دارای قدرت مانور اجرایی بالایی باشد .

در واقع می توان گفت : طراحی لوگو امروزه در واقع همانند امضاء شخصی برای هر برند است . این امضاء گاها میلیاردها دلار ارزش و اعتبارخواهد داشت !

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

در زمینه  طراحی لوگو حرفه ای بارها و بارها گفته و شنیده ایم اما ازآنجا که دور از تصور نیست اگر همچنان این اهمیت موضوع طراحی لوگو برای افراد بسیاری هنوز مشخص و روشن نباشد ، فکر بدی نیست اگر در این آموزش ، نگاهی اجمالی داشته باشیم به موضوع طراحی لوگو و عملکردهایی که این مهم ، برای صاحبان مشاغل و برندها به ارمغان می آورد .

 

خلاصه عملکردهای طراحی لوگو را اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم ، میتوان اینگونه عنوان نمود که لوگو طراحی می شود تا  یک برند را بگونه ای جلوه گرانه نمایش داده  و آنرا بخاطر سپردنی نماید .

یقینا همه ما روزانه ، طرح های لوگوی مختلفی را در محیط پیرامون خود مشاهده می کنیم ، اما وقتی که به یک طرح استثنایی و حرفه ای برخورد می کنیم ، در کسری از زمان جذب آن شده و به نحوی غرق در دنیای آن طرح لوگو می شویم که این موضوع موجب می شود طرح لوگو و پیام آن را در ذهن خود بخاطر بسپاریم .

 

 

اگر پای تبلیغات و تاثیر آن به میان بیاید ، تاثیر تبلیغاتی یک لوگوی حرفه ای بیسار بسیار بیشتر از انواع تبلیغات گرانقیمت و بدون برنامه دیگر است .

طراحی لوگو حرفه ای حتی در ساده ترین و ارزانترین تبلیغات یک برند ،  می تواند تاثیری عظیم و نقشی عمده را عهده دار شده  و مخاطب بالقوه را جذب خود نماید .

در همه انواع روش های تبلیغات اعم از محیطی ، اینترنتی ، الکترونیک ، رسانه های جمعی و … اگر طراحی لوگو بصورت حرفه ای صورت بپذیرد ، آن تبلیغ با در دست داشتن یک شناسنامه معتبر و پشتوانه فکری قدرتمند ، جلوه ای بی نظیر به نام تجاری بخشیده و آنرا بعنوان یک برند اصیل و قابل اعتماد معرفی می نماید .

احتمالا بارها دیده اید که  بخش عمده ای از از شرکت های بزرگ در تبلیغات محیطی خود تنها از طرح لوگو ی خود استفاده کرده یا سهم بیشتری از فضای تبلیغ را به طرح لوگو اختصاص داده اند . تقریبا همه این برندها دارای یک طرح اختصصی و حرفه ای هستند و بیننده تبیلغ ، با مشاهده طرح حرفه ای لوگو مشغول پردازش پیام آن شده یا احساس مطلوبی را از آن دریافت مینماید  و درحالت عکس آن ، اگر طراحی لوگو بصورت اصولی انجام نشده باشد ، بیننده آن با بی توجهی از آن طرح عبور میکند .

بخاطر داشته باشید که ذهن انسان بصورت ناخودآگاه و فطری ، با مشاهده طرح های بصری زیبا ( کوه زیبا ، انسان زیبا ، طرح زیبا و … )  احساسی مطلوب از آن دریافت می نماید ،

پس : طراحی لوگو حرفه ای را جدی تر بگیرید !

 

عملکرد گرافیکی طراحی لوگو یعنی لوگو به گونه ای اجرا شود که بتواند در انواع فضاهای بصری ( از قبیل کارت ویزیت ، مهر شرکت ، هیدر وبسایت و نظایر آن ) به گونه ای مطلوب و زیبا جانمایی شود و در بیانی دیگر در انواع تبلیغات ، دست و پا گیر نباشد ، بطور مثال طراح کاتالوگ برای درج لوگو در یک فضای عمودی و طراح ئوبسایت برای استفاده از لوگو در بنر افقی سایت

طراحی لوگو چنانچه بصورت حرفه ای صورت پذیرفته باشد میتوان از آن در موارد گوناگون بصری به سهولت هرچه تمام تر استفاده نمود .

بعنوان نمونه از یک طراحی لوگو استاندارد می توان مهر ، تندیس ، تابلو برجسته ، تیزر متحرک از لوگو و مواردی مشابه  خروجی گرفت ، در صورتی که بسیاری از طرح های لوگو این قابلیت را ندارند . بطور مثال بنحوی رنگآمیزی شده اند که در حالت سیاه و سفید هویت خود را از دست داده  یا نمی توان از آن تندیس سه بعدی ساخت و یا حتی در ابعاد خیلی کوچک قابل تشخیص نبوده یا جلوه خود را از دست می دهند .

 

 

 

یکی از عملکردهای طراحی لوگوحرفه ای ، برای برند صاحب امتیاز آن بگونه ای موثر ایجاد اعتبار می کند . چرا ؟ چون یک طرح لوگو که بصورت حرفه ای اجرا شده باشد ، نمایش دهنده برندی است که اصالت دارد و به هویت خود اهمیت می دهد .

 

یکی دیگر از عملکردهای طراحی لوگوحرفه ای ، این است که لوگو به حدی قدرت دارد که در بالابردن فروش یک شرکت تاثیر بگذارد . لوگوی برند اپل مثال بسیار مناسبی در خصوص رابطه لوگو و فروش بیشتر می باشد . اغلب مردم ، تنها بخاطر اینکه لوگوی اپل را در دست داشته باشند محصولات آن برند را استفاده می کنند  .

 

طراحی لوگو بصورت حرفه ای ، همزمان هم مخاطب را جذب خود نموده و هم جایی در ذهن او برای خود باز نموده و طرح لوگو و پیام آنرا برای مدتی طولانی در ذهن شخص مورد نظر حک می نماید . این یعنی یک تیر و دو نشان ، یعنی هم دیدن ، هم فهمیدن و هم بخاطر سپردن یک طرح و این یعنی عالی !

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

در یک گفتار ساده ، طراحی لوگو یعنی طراحی پیام با توجه به گیرنده و فرستنده آن ، در حالی که نقاشی یعنی خلق یک اثر هنری که ممکن است هیچ وظیفه ای را بر عهده نداشته باشد .

طراحی لوگو در حالت استاندارد خود ، این تعهد را به عهده می گیرد که در راستای اهداف برندینگ یک سازمان ، تمام تلاش خود را در جهت یک معرفی خوب از برند به کار گیرد ، به نحوی که صاحب نام تجاری ، از طریق یک فروش خوب به اهداف سازمانی خود دست یافته و مخاطب لوگو ، بعنوان یک خریدار ، در ساده ترین و آسانترین راه ممکن به محصولی دستیابد که همواره در جستجوی آن است . اما نقاشی یک اثر هنری است که هرگز وظیفه را الزاما بر عهده ندارد و هرگز با اهداف تجاری شروع به تولید نمی گردد در صورتی که لوگو یک سفارش دهنده مشخص ، برای یک زمینه فعالیت روشن و مخاطب مشخص دارد . حتی هزینه اجرای یک طراحی لوگو نیز از قبل تعیین و به توافق طرفین آن میرسد .

مطلب پیشنهادی : تعیین هدف لوگو

در خصوص تفاوت طراحی لوگو با نقاشی ، فاکتورهای متعددی دخیل هستند ،  هم از دید عملی و هم از نگاه تئوریک ، به همین دلیل نمیتوان تعریفی واحد و یکپارچه از آنها ارئه نمود  با این حال در این مقاله سعی داریم تا گوشه ای از تفاوت های این دو مقوله را بیان نماییم .

 

واژه دیزاین ( طراحی در معنای فراگیر و کلی آن ) از یک کلمه با ریشه ایتالیایی اقتباس شده  است ، از عصر رنسانس ، موضوع طراحی به صورت یک پیشه و حرفه در آمد و این کلمه در بریتانیا از سده شانزدهم به معنای یک نقشه ساده و پیش طرح جهت خلق یک اثر کاملتر هنری بکار برده شده است . همچنین در سال۱۹۷۷ در انگلستان  انجمن مورخان طراحی تاسیس شد ، به این جهت که تاریخ  مبحث طراحی نیز مثل تاریخ هنر، می تواند بعنوان یک رشته تخصصی لحاظ گردد .

در گذشته ، عمده طراحان لوگو که ما امروزه نام آنها را می دانیم از تحصیلات تخصصی در رشته گرافیک برخوردار نبودند ، بلکه در رشته نقاشی تحصیل نموده یا بصورت تجربی نقاشی را فراگرفته و با یادگیری تکنیک ها و نگاه به صنعت تبلیغات ، به عرصه طراحی پا نهاده بودند اما در حال حاضر معمولا اشخاص علاقمند در دانشگاه های تخصصی به تحصیل در رشته های متنوع طراحی از جمله طراحی گرافیک پرداخته و تقریبا در این رشته ها تخصص کافی را بدست می آورند .

امروزه  طراحی لوگو از حوزه تبلیغات فراتر رفته و بعنوان نماد و پرچم یک برند ، هویت آن برند را بازتاب داده و بر مناسبات تجاری و حرفه ای یک سازمان کاملا سایه افکنده است در حالی که نقاشی همواره و همیشه بعنوان یک اثر هنری ، مباحث زیباشناسانه را منعکس نموده و بعنوان یک هنر لوکس مورد تمجید قرار می گیرد .

مطلب پیشنهادی : کارکردهای طراحی لوگو

 

موضوعاتی که در طراحی لوگو مورد توجه قرار میگیرد :

دربر گیرنده طیف متنوع و جامعی از مباحث : زیباشناسی ، سمبل شناسی ، روانشناسی رنگها و موارد مشابهی میباشد که از طریق مطالعه روی برند ، پیام مورد نظر و مخاطب لوگو بدست می آید . در این پروسه ، تحلیل داده ها و نحوه ارائه پیام نیز بعنوان روش و استراتژی برندینگ مورد توجه قرار می گیرد . آثار یک طراح لوگو نیز در برگیرنده فاکتورهای مهمی ا ست که عبارتند از : ابعاد هنری ، زیبایی شناسی ، فنی و اجرایی ، کارکردی ، جهت گیری بازار، مباحث تئوریک ، سازمانی و مباحث اجرائی که در عمل بر همدیگر اثر گذار هستند . زیرا فاکتورهای فنی با عوامل اقتصادی و موضوعات زیباشناسانه و هنری در بازاریابی اثرگذار خواهند بود .

مطلب پیشنهادی : ساختار لوگو

 

موضوعات مورد توجه در نقاشی :

فاکتورهای مورد توجه در بحث نقاشی گاها همگی در یک جمله خلاصه می شوند : سلایق هنرمند ! نقاشی می تواند بدون توجه به همه این موضوعات و گااه با ساختارشکنی و جسارت هنرمند ، تبدیل به یک اثر هنری فاخر و ارزشمند گردد .

بیشتر مواقع مردم بین طراحی لوگو و نقاشی تفاوتی نمی بیینند در صورتی که طراحی لوگو بعنوان شاخه ای از طراحی گرافیک ، وظایفی را بر عهده دارد که باید به نحو احسن بتواند آنها را ایفا نماید ، اما نقاشی بعنوان یک اثر هنری میتواند هرگز وظیفه ای بر دوش نداشته باشد و صرفا نمایشی باشد از احساسات درونی یک هنرمند .

 

 

در طراحی لوگو چهار کارکرد عمده را میتوان در نظر گرفت :

کارکرد عملی

کارکرد فنی

کارکرد زیبا شناسانه

کارکرد نمادین و سمبلیک

 

در نقاشی هنری نیز چهار فاکتور عمده را میتوان منظور داشت :

هنرمند خالق اثر

تکنیک اجرا

زیبایی اثر

سبک نقاشی

 

 

پس می بایست این موضوع را پذیرفت که طراحی گرافیک و به تبع آن طراحی لوگو ، وسیله ای است برای برقراری ارتباط و ارسال پیام که از روش های مرسوم و آشنا در روانشناسی ، معنا شناسی و دیگر شاخه های علوم ( خصوصا علوم اجتماعی ) سود می جوید تا ویژگی های نمادین لوگو طراحی شده را بررسی ، توصیف و ارائه نماید ، اما نقاشی حتی در صورت متعلق به بودن به یک هنرمند مشهور و اجرا در یک فرم زیبا و سبک اصیل ، ممکن است صرفا نقشی باشد از دنیای درونی آن نقاش و هنرمند .

مطلب پیشنهادی : طراحی لوگو برای هویت سازمانی

طراحی لوگو بعنوان زیرشاخه ای از طراحی گرافیک ( گرافیک از کلمه ای یونانی با ریشه گرافیکوس یعنی طرح و طراحی . هر گونه اجرا یا متد مربوط به طراحی تصویر . بنابراین توصیف ، گرافیک در برگیرنده تمام پدیده‌ های تصویری است که اجرا می شوند : در قالب یک سملبل ، پلن ، طراحی و به ویژه طراحی خطوطی یک المان ) ، حداقل متعهد است به موارد ذیل :

مطلب پیشنهادی : روش های نقد لوگو

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

طراحی لوگو موشن یا لوگو متحرک زیر شاخه ای از حوزه طراحی گرافیک می باشد که قواعد اصولی گرافیک را در یک محیط متحرک سازی انیمیشن گونه و یا یک محیط تولید برنامه ای تلویزیون و یا هرگونه وسایل دیگر دیداری درحال حرکت و گذران از راه بکاربردن تکنیک های انیمیشن و پویا نمایی یا سایر تکنیک‌ها و جلوه های دیگر سینمایی ، به کار می‌برد و معمولا هدف آن تاثیر گذاری بیشتر و یا جذب مخاطب بیشتر برای لوگو و نهایتا برند می باشد .

در بحث طراحی لوگو و موشن گرافیک میتوان بعنوان نمونه از علایم متحرک و نقوشی که بعنوان تیتراژ یک فیلم یا صحنه های آغازین یک برنامه تلویزیونی ، آرم و لوگوی در حال شکل گرفتن برای شروع یک برنامه و همچنین لوگو های سه بعدی سازی شده و متحرک شرکت ها و برندهای سفارش دهنده ، در تبلیغات تلویزیونی و همچنین تصاویر سمبل گونه متحرک سازی شده در محتواهای گوناگون فضای وب نام برد .

مطلب پیشنهادی : کارکردهای طراحی لوگو

مطلب پیشنهادی : تعیین هدف لوگو

 

 

طراحی لوگو موشن امروزه در حیطه مهارت‌های تکنیکی و اجرایی ، به طبع پیشرفت تکنولوژی و به لطف سخت افزارهای قدرتمند و در دسترس ، افراد متخصص بیشتر و همچنین نرم افزارهای متحرک سازی فوق العاده ، جهش‌های حائز اهمیت فراوانی داشته‌ و اخیراً با عنایت به این موضوع که امروزه رسانه‌ها و مدیا نقش بسیار بسیار پر رنگی در زندگی بشر قرن بیست و یک پیدا کرده است  ، موشن گرافیک و طراحی لوگو موشن نیز جایگاه بسیار رفیعی را به خود اختصاص داده و بعنوان ابزاری کارآمد جهت ابراز وجود و انتقال محتوا در دنیای دیداری بشر یاد می‌شود .

به صورت معمول ، زمان اجراء یک طراحی لوگو موشن شامل کیفیت بالا به نسبت نمونه با کیفیت پایین تر آن ،  از سایر روش های ویدئویی است . همچنین هزینه و تعرفه طراحی لوگو موشن به نسبت کمتر از سایر متدهای ساخت تیزرهای تبلیغاتی می باشد . بعنوان نمونه هزینه تمام شده طراحی لوگو موشن فلت بسیار ناچیز می‌باشد.

در یک نگاه کلی ، در ابتدای امر ، از تخصص موشن گرافیک جهت متحرک‌ سازی لوگوی شبکه‌های تلویزیونی ، شرکت های صاحب نام سینمایی و بعضی دیگر از مجموعه ها یا حتی رویدادهای ویژه استفاده می گردید . اما آرام آرام حوزه استفاده از طراحی گرافیک متحرک وسیع تر گشته و بعضی از روش های پیشرفته سینمایی ، مانند صداگذاری ، جلوه های ویژه  و نظایر آن نیز به این تکنیک وارد گردید ، به حدی که که امروزه طراحی لوگو موشن نقش بسیار مهمی در تبلیغات رسانه‌ ای به خود اختصاص داده است ، تا حدی که :

مطلب پیشنهادی : مخاطب لوگو

 

 

جایگاه یابی این متد هنری و فنی ، قالبا به دلیل پیشرفت فن آوری بوده است . نرم افزارهای رایانه ای پدید آمده در صنعت ساخت ویدئو بگونه محسوس قدرتمند تر  شده ‌اند . یکی از نرم افزارهای محبوب که توسط طراحان مجرب طراحی لوگو موشن به کار می ‌رود برنامه افترافکت است که به طراحان انواع دسترسی طراحی ، اجرا و ویرایش ترسیمات در بازه زمانی را میدهد .

طراحی لوگو موشن ، به بیش از یک ابزار خاص و محدود نیاز دارد . روش های بکار رفته در این فرم ، کاملا به طراح پروژه بستگی دارند که معمولا و در اغلب اوقات گرایش‌ به این موضوع است که چه متدی ، در چه زمانی به کار برود !

یک طراح لوگو ی متحرک ، شخصی کاملا مجرب در عرصه گرافیک سنتی وآشنا و مسلط به مبانی سینما است است که میتواند فاکتورهایی مانند زمان ، صوت و محیط را با توانایی و علم خویش ترکیب بندی مناسبی  نماید .

مطلب پیشنهادی : ساختار لوگو

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

نمادهای استفاده شده در آثار هنری ، عمدتا از باورها ، ارزش ها و اعتقادات هر جامعه در دوران خاص خودش سرچشمه می گیرند که فاکتوری به نام فرهنگ اجتماعی در تشکیل آنها تأثیرات بسیار مهمی دارد .

در بین برخی از این جوامع باستانی ، این تأثیر فرهنگی بسیار عمیق و شدیدا ملموس است و آن جوامع به اصول ، ارزش ها و هنجار های خود وفادار مانده است . در این میان ، نحوه ابراز و اجرای طراحی لوگو و نمادهای باستانی نماد و اسطوره های صاحب نام در اشیاء مورد استفاده در زندگی روزمره مردم نیز دیده می شود .

بصورت عمده ، در هنرهای سنتی دوران باستان از جمله در طراحی لوگو و نماد های باستانی ، به نوعی نمایش طبیعت ، جهان هستی و مفاهیم مقدس هر قوم و فرهنگ مشاهده می شود که گوئی انسان هنرمند دوران باستان بعنوان نماینده ای از عصر حیات خویش ،  هنگامی که به آفرینش یا اجرای آثار هنری و خلق نمادهای گوناگون  دست میزده ، خود را با طبیعت و جهان هستی و خالق کل جهان هستی در ارتباط قرار می داده است .

در خصوص جامعه ایران اما شاید بتوان گفت : اهمیت نقش طراحی لوگو و نماد و استفاده از نقوش اسطوره های کهن ایرانی در زندگی ایرانیان در گذشته به حدی بود بود که موجب پدید آمدن جامعه ای اسطوره محور و نماد باور شده بود به حدی که نماد و زندگی از یکدیگر جدناشدنی می نموده است .

 

 

در جوامع باستان ،  باورهای مردم آن تمدنها  از طریق نمادهای گوناگون و مختص به همان تمدنها بر روی پرچم ها ، اشیاء ، ظروف ، تزئینات ساختمانها و سایر موارد جلوه گر می بوده است. این امر اهمیت توجه به طراحی لوگو و نماد های باستانی به کار رفته در ابعاد مختلف زندگی جوامع باستانی را تبیین می نماید چون معمولا از نگاه زیباشناسانه و ظواهر امر به طراحی لوگو و نماد های باستانی پرداخته شده ، در حالی که توجه به بعد سمبلیک و معنایی این نقوش هوشمندانه میتواند در مسیر نیل به چیستی تفکر طراح آن اهمیت ویژه ای داشته باشد.

خیلی دور از واقعیت نیست اگر گفته شود طراحی لوگو و نماد های باستانی اساطیری از عوامل طبیعی برگرفته شده اند که در زندگی انسان ها تأثیر گذار بوده و بشر به خصوصیات ویژه ای در آن عناصر طبیعی اعتقاد داشته که همین امر باعث اهمیت مستمر و هر روزه نقوش نمادین و اسطوره های او شده است.

از آنجا که در پروسه درک نمادها در واقع به نحوی در تلاش برای برقراری ارتباط با آن طرح و نماد هستیم ، بد نیست اگر این تعریف را از دانشمندان مطرح این حوزه عنوان نماییم که :

برقراری ارتباط با یک طرح لوگو و نماد عبارتست از روشی که حداقل شامل چهار فاکتور اصلی می باشد :

منبع مولدی که ( طراح )

سمبل یا نمادی را ( طراحی لوگو )

برای حداقل یک گیرنده تولید می کند ( مخاطب )

و گیرنده میتواند آنرا درک کند ( مفهوم لوگو یا نماد ) .

 

 

اگر فرم و طراحی لوگو و نماد های باستانی را شامل تمامی نقش و نگار های قابل ادراک در قالب یک سمبل تصویری بدانیم ، این ایده کلی شکل می گیرد که نماد و اسطوره های مردم باستان ، حتی در طراحی اشیاء و ساختمانهایی که استفاده می نمود ه اند تأثیر داشته است . در نتیجه در تجزیه و تحلیل آثار باستانی نیز باید به مبانی تفکر و ابعاد گوناگون نماد شناسی و اسطوره های ذهنی طراحی که آن اثر را طراحی نموده است و مردمی که می خواهند از آن محصول یا بنا یا … استفاده کنند، توجهی ویژه نمود . توجه به این موضوع علاوه بر حفظ عناصر اختصاصی هر تمدن ، موجب می گردد تا به شناخت عمیق تری از پیشینه هر تمدن و انسانهایی که در اعصار مختلف درون آۀن تمدنها زیسته اند دست یابیم .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

 

طراحی لوگو یعنی بازتاب هویت فردی یا سازمانی اشخاص و سازمان‌ها که بسته به نوع فعالیت یا نگرش آنها ، بصورت رمزگونه نمایش داده میگردد .

یکی از ابتدایی ترین دسته‌بندی‌ها ، طراحی لوگو را به دو نوع نوشتاری و تصویری تقسیم می‌کند .

در واقع در هیچ منبع تخصصی گرافیک ، تقسیم‌بندی جامعی از سازماندهی لوگو ارائه نشده است و هرآنچه که امروزه بصورت تعریف و مرزبندی مختصر در این خصوص ارائه می‌دهیم ، تازه ابتدای راه رشته طراحی لوگو است. چرا که با ظهور فنآوری و پدیده‌های نوین در عرصه طراحی گرافیک ، لوگو تغییر ماهوی داده و اصولا عملکردی ویژه با تاثیری بیش از آنچه تا کنون شاهدش بوده ایم خواهد داشت.

 

در این خصوص بهترین تقسیم بندی می تواند به شرح ذیل باشد :

در باره انتخاب نوع لوگو مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد :

لوگو تصویری ، لوگوتایپ یا لوگو ترکیبی ؟

 

امروزه ، طراحی لوگو و لوگوتایپ با توجه به نیازصنعت و تکنولوژیهای در حال گسترش  دچار تحولات اساسی شده و در میان پدیده‌های نوین مطرح شده است اما به لحاظ تخصصی ، تقسیم‌بندی انواع لوگو مفصل‌تر گردیده است. به ویژه که تکنولوژی هم به همراه سوغات اصطلاحات فرنگی ، سهم به سزایی در پدیده‌های نو گرافیک در بخش نشانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. اصطلاحات وارداتی فرنگی نظیر : کالیوگرافی ، تایپ فیس ، فونتوگرافی و …

اما تعاریفی از قبیل طراحی لوگوتایپ ، در واقع تمام موارد گفته شده در زمینه طراحی حروف را در برمی‌گیرد. ولی مشخصه بارز آن ، استفاده از حروف به جای تصاویر بعنوان یک طرح لوگو می باشد . حال در وعت کلمه لوگوتایپ ، میتوانیم ریزتر شده و به اصطلاح تخصصی تر نگاه کنیم که بعنوان نمونه اگر از حروف اول یک نام به صورت همزمان استفاده کنید ، در هر زبان و یا در هر نوع الفبایی به آن مونوگرام می‌گویند که یکی از زیر شاخه های طراحی لوگوتایپ محصسوب می شود .

در حالی که در باور عموم عموم ‌، مونوگرام به اشتباه به نوعی نشانه نوشتاری گفته می‌شود که یک نحوه اجرایی و یا خلاصه‌نویسی از یک نشانه نوشتاری است. برخلاف آن لوگوتایپ ، یک اصطلاح اجرایی برای عملکرد یک واژه بصورت ( طراحی کامل ) است .

در این باره می توانید مطلب روبرو را مطالعه کنید : روانشناسی فونت و طراحی لوگو

 

بطور مثال اگر واژه انسان را طراحی کنید ، این یک کلمه است که با هر فونتی میتواند اجرا شود ولی نکته مهم اینجاست که نحوه ارائه آن به چه گونه بوده است ( خشن ، ترسناک ، نرم ، فانتزی ، خنده دار و … ) . در حقیقت این موضوع نمایش دهنده نوع نگاه طراح یا مالک طرح لوگوبه آن آن  کلمه است که در حقیقت هویتی رمزگونه برای سازمان و یا اشخاص می‌تواند باشد.

در یک مثال دیگر ، اصطلاحات دیگری مانند مونوتایپ ، تعریفی است از ارزش‌گذاری که به یک خط یا عدد و حروف داده می‌شود و اینگونه دامنه عملکرد طراحی لوگو نوشتاری را مطرح می‌نماید . در بین عوام به هر نوع نوشته چه برای عنوان مجله یا روزنامه که معرف یک سازمان یا معرف اشخاص حقیقی باشد طراحی لوگو گفته می‌شود. در حالی‌ که دامنه فعالیت‌ها برای سازمان ، افراد و رسانه‌ها متفاوت است.

 

 

در تقسیم بندی انواع نمادها که ما آنرا نشانه ‌های تصویری می‌نامیم ، اصولا آنچیزی که به لحاظ تصویری آشکارکننده هویت می‌شود ، واژه‌ایست که در اصطلاح خارجی به آن سمبل و به فارسی نماد گفته می‌شود. لوگو تصویری به اصطلاح نگاشتاری است و عاری از هرگونه نوشتار ، که اجرای آن بصورت کلی تصویری صرف هستند یا نمایشی از موضوعات هندسی دارند ، که از آنها به پیکتوگرام  و ژئومتریک یاد می‌گردد . اما این موضع به همین جا ختم نمی‌شود. نگاشتارهای پیکتوگرافیک یا پیکتوگرام به اشکال جزئی تری نیز خود را معرفی می‌نمایند.

پیکتوگرام یا طراحی لوگو صرفا تصویری با شمایل انسانی ، حیوانی ، ابزاری ، گیاهی و کتابتی که به شکل کلی مطرح میگردند:

در این باره مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشند :

نماد حیوانات در طراحی لوگو

اشکال هندسی در طراحی لوگو

اما در خصوص نمادهای ژئومتریک یا هندسی صرف ، ورود نمادهای دیگر مانند طرح های حیوان ، انسان ، گیاه و نظیر آنها جایی ندارند و نمادها در طرح‌های محض مثلث ، مربع و دایره و فروع آنها گنجانده و اجرا میگردند.

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

 

طراحی لوگو و نشانه امروزه از جمله علاقمندی های هنرمندان عرصه گرافیک است .

هر مجموعه تجاری به محض شکل گیری ، تلاش می کند یک لوگو و نشانه برای خود داشته باشد تا از این طریق بتواند هویت و خود را به مخاطبان خود ارائه و معرفی کند . در واقع ، طراحی نشانه از اصلی ترین موضوعات مشترک میان تجاری سازی و گرافیک است که در زمینه های دیگر از جمله ارتباط تصویری و برندینگ نیز کارآیی لازم را  دارد .

اهمیت این موضوع  از آن جا نشات می گیرد که در میان فاکتورهای فراوان موجود در حوزه طراحی گرافیک ، تنها طرح نشانه و لوگو است که به مدت طولانی و در اشکال گوناگون و گاها متفاوت از هم ، در تمامی حوزه های مختلف از قبیل : بسته بندی ، پوستر ، کاتالوگ ، و… مورد استعمال  قرار می گیرد . طبق این اهمیت ، شناخت و آگاهی در زمینه طراحی لوگو و نشانه میتواند یکی از فاکتورهای مهم گرافیک را هر چه بهتر در میان افراد مختلف اجتماع مطرح و توجه جامعه را به این امر حیاتی معطوف سازد . مطالعه کنید : عملکرد لوگو

 

 

در یک نگاه  کلی ، عموم مردم در سطح جامعه غیر تخصصی ،  کلمه لوگو را به جای نشانه تعریف می نمایند . ورود کلمه لوگو به فرهنگ ایران مربوط به چند سال اخیر می باشد هرچند قبل از آن از واژه فرانسوی آرم و خیلی قبلتر از آن با عناوین مختلف دیگرو گاه بدون لیبل گذاری بر این عمل ، طراحی نماد و سمبل همواره مورد توجه صاحبان مشاغل و مناصب بوده است .

مطالعه کنید : مفاهیم و تفاوت لوگو ، آرم ، سمبل ، نشانه ، نماد

دو عامل اساسی میتواند موجب مطرح شدن واژه طراحی آرم در زبان فارسی شده باشد :

1- ابتکار عمل موجود در دست اولین طراحانی که طراحی آرم را به شیوه جدید آن بعنوان یک ابزار نوین تبلیغی برای دولت و مؤسسات بزرگ اجرا نمودند .

2-  روال کار دانشکده هنرهای زیبا که برپایه متدهای نوین فرانسوی برنامه ریزی شده بود و در میان دروس آن برنامه هایی به عنوان طراحی آرام گنجانده شده بود .

علاوه بر این موارد ، در دهه اخیر، عده ای از طراحان گرافیک و فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی که به ایران بازگشتند واژه طراحی لوگو را نیز در میان طراحان گرافیک رواج داده و منتشر نمودند . اما قبل از همه ی این اسامی کلمه ی علامت معرف مفهوم نشانه در بین عموم جامعه بود و بهتر است واژه نشانه را به دلیل پارسی بودن ریشه آن و به دلیل رسایی کلمه ، جایگزین همه این واژگان نماییم .

 

 

نشانه ، تصویرِ یک کلمه است ؛ واژه ای تصویری که ساده ، مختصر و مفید ، یک کلمه را به تصویر کشیده و موجب می شود مفهوم مورد نظر را از آن کلمه را تجسم کنید . به همین اعتبار ، طراحی لوگو و نشانه ، طراحی یک تصویر گذرا نیست ، بلکه در طی سالیان طولانی در خدمت یک مجموعه و یا یک هدف خاص قرار گرفته و بیان کننده شخصیت مالک برند است . به طور کلی ، طراحی نشانه باید تصویری خلاصه و در عین حال کامل را از شخصیت یک برند تجاری باشد که بگونه ای ساده و روشن ، این مفهوم را به بیننده انتقال دهد.

مطالعه کنید : نشانه ها و تأثیر آن ها در طراحی لوگو

 

در خصوص طراحی نشانه و خصوصیات آن میتوان متذکر شد که طراحی لوگو و نشانه میبایست دارای ویژگیهای خاصی باشد تا بتواند بعنوان یک سمبل موفق و موثر ، طی سالیان طولانی دوام و حیات مستمر یابد . برخی از این مشخصه ها عبارت اند از:

سادگی ، زیبایی بصری ، انسجام وحدت فرم ، کارآیی ، قدرت مانور بالا در هنگام انواع شیوه های اجرا ، عدم تشابه و منحصر بفرد بودن ، انتقال مفهوم مورد نظر ،  دارای اجرای دقیق و … .

مطالعه کنید :

با توجه به این توضیح ، نشانه باید در عین سادگی ، دارای ویژگیها ی فراوانی است که بایستی بطور دقیق ، همه این مضامین و مفاهیم در قالب یک تصویر گردهم آیند .

 

 

 

هنگامی که ذهن به تحلیل یک نشانه و علامت میپردازد ، با افکاری برخورد می کند که در ماورای قابلیت های منطقی و عقلانی آن علامت قرار دارند . پرواضح است که انسان قادر به درک کامل همه موضوعات پیرامون خود نیست ، بلکه او می تواند از طریق حواس خود اطلاعاتی را جمع آوری و آنها را به اندازه قدرت افکار خود تحلیل نماید ،  اما قابلیت های دیداری و شنیداری و تمام آگاهی هایی که از طریق حواس ما می توانند برای انسان حاصل شوند وابسته به تعداد و کیفیت قوای احساسی و تحلیل مغزی اوست.

حقایق فراوانی که در فراسوی مرزهای درک بشر قرار گرفته اند ، بشررا واداشته تا برای ابراز افکار خویش و مفاهیمی که بیان کلامی آن ها دشوار می نماید ، نظام هائی از علائم گوناگون پایه گذاری نماید.

یک کلمه یا یک تصویر زمانی یک نماد تلقی می گردد که معرف چیزی جز معنای مستقیم  آن واژه یا تصویر باشد . نماد و نشانه دارای ابعاد بسیار وسیعی است که در اغلب اوقات نمیتوان به طور دقیق آن را توصیف نمود .

تحقیقات نشان می دهند در حدود چهل هزار سال پیش ،  بشر اولیه جهت انتقال افکار خویش به نگارش و حک علائم تصویری روی صخره ها پرداخته و بدین وسیله تلاش داشته افکار و احساسات خویش را از طریق تصویر انتقال دهد . از این رو ، افکار بشری که تا آن زمان صرفاً از طریق اصوات اولیه یا حرکات محدود بدنی بیان می گردید ، به این قابلیت دست پیدا کرد که ثبت گردیده و پایدار باشد .

 

شاید مطالعه این مطلب نیز برای شما مفید باشد :

تفاوت آرم و لوگو

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

طراحی لوگو حرفه ای نیاز به ترکیبی ماهرانه و هدفمند از مهارت های گوناگون از قبیل طراحی گرافیک ، ایده پردازی خلاق و دانش مدیریت ( شناخت بازار  ، رقبا و مخاطب هدف ) در قالب یک (( استراتژی طراحی لوگو )) دارد . هر طراح به سهم توانایی خود می تواند یک لوگو مناسب برای هدف تعیین شده را ارائه کند ، اما در واقع تسلط به تمام جنبه های هنر و دانش مدیریت زمان می برد . البته ، طراحی لوگو زیر مجموعه کوچکی از یک کل خیلی بزرگتر به نام برندینگ تجاری است ، اما این لوگو یا علامت تجاری است که باقی می ماندو نتیجتا محور بسیاری از موضوعات نام تجاری حول محور طراحی لوگو می باشد .

قبلا از زبان حرفه ای های طراحی لوگو در خصوص پیچیدگی و اهمیت این موضوع با شما سخن بسیار گفته ایم  و طی آموزش های فراوان  شرح داده ایم که  چه چیزی به عنوان یک طراحی لوگو ی استاندارد و نرمال قابل قبول است . ( جهت مطالعه مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید : آموزش طراحی لوگو ) در این مقاله آموزشی 5 راهنمایی سودمند در مورد تعریف استراتژی طراحی لوگو برای کمک به بهبود برند شما ارائه می شود :

قبل از هرگونه برنامه ریزی برای تعیین استراتژی طراحی لوگو ، تعریف هدف از آن طراحی ، نخستین ، اصلی ترین و مهمترین گام به شمار می رود . در اینجا پنج نکته برای طراحی لوگو در جهت دسترسی به این مرحله حیاتی و نهایتا تعریف استراتژی در طراحی لوگو ارائه می گردد . در این زمینه می توانید مطلب کاملتری بخوانید :

تعیین هدف لوگو

 

قبل از اینکه حتی شروع به طراحی لوگو کنید ، اطمینان حاصل کنید که بازار هدف و رقبای خود را به طور کامل شناخته باشید . مشتری شما ممکن است بعنوان یک منبع قابل اعتماد ، قادر به ارائه برخی از اطلاعات مفید در مورد رقبای شما ، به شما باشد .

تمام نماد ها را در حوزه رقابتی خود مقایسه کنید . این تحقیق ممکن است برخی از نام های تجاری معتبر در بخش بازار را مورد هدف قراردهد و یا گاهی اوقات شامل برندهایی شود که به نحوی با بازار شما در ارتباط بوده یا بازار فروش شما را تحت الشعاع فروش خود قرار می دهند . در این زمینه میتوانید مطالب مفید دیگری نیز مطالعه کنید :

بررسی لوگوی رقبا

مخاطب لوگو

 

 

امروزه با جدی تر شدن بحث برندینگ ، تعیین استراتژی در حال تبدیل شدن به بخش فزاینده ای از روند ارائه یک نام تجاری است. این به این معنی است که استراتژی گذاری بعنوان مرحله پیش از طراحی ، سهم بیشتری را نسبت به گذشته به خود اختصاص داده و عموما ( در بحث طراحی لوگو حرفه ای ) قبل از هرگونه اقدام به طراحی ، راجع به پشتوانه فکری برند و لوگو تصمیم گیری می گردد .

در این مورد ، اندازه استراتژی به مقیاس آن پروژه بستگی دارد . در اینجا باید یادآوری کنیم که تعیین خط مشی و استراتژی هر پروژه با هر مقیاس ، از سوالات درست شروع می شود.  مایکل جانسون ( نویسنده کتاب برندینگ در پنج و نیم مرحله ) چالش های پیچیده ای مانند شکل گیری استراتژی نام تجاری را به مراتب بیشتر از آنچه ما می توانیم در اینجا امیدوار باشیم مهمتر تلقی می کند . در آن کتاب ، جانسون از شش سوال اساسی به عنوان نقطه شروع استراتژی طراحی لوگو استفاده می کند :

 

 

خواندن کتاب برندینگ در پنج و نیم مرحله به شما توصیه می شود تا در دستیابی به تمام مراحل کلیدی فرایند نام تجاری و مناطق خاکستری بین آنها تسلط لازم را بدست آورید .

هنگامی که یک استراتژی را فرموله کرده اید ، مجبور نیستید آن را در یک محفظه مهر و موم شده قرار داده و به عنوان وحی منزل به آن نگاه کنید ! دلیلی وجود دارد که فرایند خلاق جانسون این نکته اضافی را داشته باشد : بخشی از این سوال (( و چگونه ما آن را انجام می دهیم )) نشاندهنده منطقه خاکستری بین استراتژی و طراحی است.

به گفته جانسون، (( و چگونه ما آن را انجام می دهیم )) می تواند یک خیابان دو طرفه باشد . بعضی از ایده های مفهومی و استراتژیک که در تئوری کار می کنند، ممکن است در هنگام تجسم ، از مفهوم لوگو و برند جدا شوند؛ برعکس، یک راه حل بصری قانع کننده ای که از مرحله چاپ در مرحله طراحی ظاهر می شود می تواند به مرحله دوم بازگردد و به استراتژی تبدیل شود .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

 

 

امروزه این یک موضوع اثبات شده است که ارتباطات برای هر گونه تعامل ، امری ضروری است و ارتباطات مکتوب نیز یکی از قدرتمندترین ابزارها است که توسط تمدنهای بشری ایجاد شده .

اما این موضوع چگونه به طراحی لوگو مربوط می شود؟ در مورد آن فکر کنید :

وقتی اقدام به طراحی لوگو می کنید ، شما در تلاش هستید تا چندین پیام پیچیده را در ساده ترین شکل ممکن به یکدیگر مرتبط و نتیجه را در قالب خلاصه ترین فرم ممکن ارائه نمایید ، شما ممکن است فضایی برای سه یا چهار کلمه یا فقط یک نام داشته باشید .

طراحی لوگو باید چگونه صورت پذیرد تا فونت ،  انتقال دهنده پیامی بیش از مفاهیم موجود در کلمات لوگو باشد ؟

احتمالا فکر میکنید که آنچه  کلمات می گویند که مهم است و البته این موضوع  نیزکاملا حائز اهمیت است.  ممکن است این کلمه ( یا کلمات ) نام شرکت یا شعار جذاب برند باشد . با توجه به اینکه این کلمات ، پیام برند را در اختیار مخاطب شما قرار می دهد ، پس مهم است که چه فونتی را برای ارائه مطلوب این پیام استفاده می کنید .

بله این یک مساله کاملا مهم است ، صرفنظر از اینکه کلمات مورد نظر شما ارتباط برقرار خواهد نمود ، فونت انتخاب شده نیز پیام برند را حمل می کند . فونت مناسب را انتخاب کنید و معنای کلمات را تقویت کنید .

و اما فونت اشتباه ؟ ارسال سیگنالهای غلط با انتخاب فونت اشتباه و عدم توجه به روانشناسی فونت و طراحی لوگو ، چیزی جز یک فاجعه نخواهد بود .

 

فونت سریف ( سنتی )

این به معنای سنت، میراث، احترام و قابلیت اطمینان است اما ممکن است با ذائقه جوانان جور نباشد .

فونت های خانواده تایمز

برای یک شرکت که می خواهد بر شجره نامه ، اصالت یا میراث خود تاکید کند ، استفاده از این فونت انتخاب بسیار خوبی خواهد بود .

فونت های مدرن

قوی و قابل اعتماد و در عین پیچیدگی ، شیک نیز هست.  فونت های مدرن مناسب برندهای قدرتمند هستند . شاید برای شرکت های مد ، شرکت های فعال در بازارهای تخصصی ، مارک های لوکس و برندهای ارائه کننده محصولات منحصر بفرد مناسب باشد . فونت های مدرن تمیز، ساده ، آینده نگر، وبسیار محبوب هستند ، به ویژه در برنامه های آموزشی آنها آسان خوان هستند و می توانند نقش بی طرف را بازی کنند به عنوان مثال می توان از فونت محبوب اریال نام برد .

استفاده از این فونت ها برای شرکتهایی که میخواهند یک پیغام را مستقیما ارسال کنند، خوب است، که می خواهند قابل اعتماد و صادقانه دیده شوند .

اسکریپت

فونتهای دلفریب و دستنویس گونه زیبا می تواند زیبا باشد ، اما باید مراقبت های لازم را در مورد خوانایی این دست فونت ها بعمل آورد . فونت لوگو ممکن است در اندازه بسیار کاهش یابد و هیچ کس متوجه پیامی نمیشود که بتواند نام شرکتی را نمایش داده  یا آن را بخواند . با این حال و با وجود این مسائل ، یک اسکریپت میتواند ظرافت ، یا خلاقیت را بیان کند . یک فونت که دستنویس به نظر می رسد نیز می تواند طراحی شما را به عنوان یک طرح غیر رسمی یا صمیمی منعکس کند .

 

پیشنهاد می کنیم جهت مشاهده لیست کاملتری از فونتهای پرکارد در طراحی آرم و لوگو ، این مطلب را مطالعه کنید : فونت های مورد نیاز طراحان لوگو

 

 

 نوآوری در تایپوگرافی

طراحی لوگوتایپ یا لوگو نوشتاری ، به این گونه است که شما الزاما نمی خواهید تمام متن خوانده شود یا حتی کاملا خوانا باشد . این موضع یعنی شما در کنار اینکه نام یک برند را در فرمتی خاص طراحی می کنید ، در حال طراحی یک لوگو نیز هستید ، اما در این مورد باید بسیار محتاط باشید ، برندهایی که در مرحله ورد به بازار یا به اصطلاح معرفی نام تجاری هستند نیاز دارند تا نامشان حتی المقدور خوانده شود .

برای مطالعه مطلب کامل در این خصوص ، اینجا کلیلک کنید : اهمیت طراحی لوگوتایپ

 

جهت اینکه درک کنید که چگونه شکل های مختلف فونت برای سبک های مختلف لوگو کار می کنند و نقش روانشناسی فونت برای طراحی لوگو چیست ، بررسی کنید که در 10 لوگوی مورد علاقه خود ، چگونه فونت برای تقویت پیام کلی استفاده می شود . به عنوان مثال ، پیام فونت استفاده شده در آدیداس در مورد این برندتجاری چیست ؟ آرم فعلی شرکت فیات ، که به منظور جشن سالگرد شرکت معرفی شده ، ذهن مخاطب را به عقب برمی گرداند و به صورت اسرار آمیز پیامی از ثبات ، استقامت و میراث را ارائه می دهد .  برخی دیگر را بررسی کنید : درباره لوگوتایپ کوکا کولا ، والت دیزنی یا آی بی ام ؟ طراحی لوگوتایپ همه این برندها ، هریک داستانی را بازگو می کنند !

 

با دقت کامل و توجه فراوان فونت لوگوی خود را انتخاب کنید و بدانید چه پیامی متعلق به مخاطبان آن لوگو است  و دقت داشته باشید که این پیام در خط حمله لوگو موجود است؟  تجربه کار با فونت های مختلف ، شمارا  به سرعت قادر به تشخیص  این می کند که بدانید کدام سبک درست است و کدام اشتباه است و پس از آن شما می توانید توسط امتحان نمودن سبکهای مختلف فونت ، بهترین طراحی لوگو را انجام دهید ، هر چند فونت های مشابهی را ببینید که به نظر می رسد بهترین باشند .

 

اگر این مقاله آموزشی را مفید یافیتید ، میتوانید از این صفحه نیز دیدن فرمایید  : اهمیت فونت چاپ مناسب در طراحی لوگو

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

طراحی لوگو بعنوان سمبل هویت سازمانی ، پررنگ ترین نقش را در میان سایر عوامل برندینگ برعهده دارد .

طراحی برند سعی می کند تا یک ذهنیت را به مخاطب خود القا کند . توضیح مورد نیاز این است که یک طراح ، برند را طراحی نمی کند بلکه با طراحی هوشمندانه ، باعث جهت دهی به ذهنیت مخاطب می گردد تا او همان پیامی را دریافت کند که برند مد نظر داشته ، هرچقدر این پیام هوشمندانه تر طراحی گردیده و لوگو دقیق طراحی شود ، برند می تواند دقیق تر مدیریت ذهنیت مشتری را بر عهده گیرد .  در بیان ساده تر این مخاطب است که یک برند را (( در ذهن خود )) می سازد !

فاکتورهای فراوانی در ایجاد این تصویر ذهنی از برند می توانند موثر باشند از قبیل : نامگذاری برند ، طراحی لوگو ، تبلیغات شرکت ، رفتارهای اجتماعی برند ، داشته های سازمان ، تولیدات و محصولات ، عوامل فروش و بازاریابی و تقریبا سایر همه عوامل .

در این میان پایبندی برند به رفتارها و تعهداتش ، توسط مخاطبین به صورت نامحسوس و گاها ناخودآگاه رصد می شود و اینکه یک برند در چه مواردی بیشتر ثابت قدم بوده است نمایش دهنده تصویری است که مخاطب می تواند به آن اتکا کند . هدف طراحی لوگو برای هویت سازمانی باید این باشد که تمامی این رفتارها را به تصویر کشیده و به حدی مستحکم باشد که بتواند پایبندی برند به این ارزش ها را حفظ و نگهداری کند .

 

 

 

در اغلب اوقات ، فاکتورهای هویت سازمانی از قبیل لوگو در چارچوبهای بصری صورت می پذیرد  که یک شرکت ، ترجیح می دهد در آن تصاویر ، خود را به قاب بکشد . هویت سازمانی معمولا بر اساس یک سری مجموعه دستورالعمل و در قالب برندبوک ارائه می گردد .

طراحی برند بوک راهنما ی لوگو

این قواعد که هویت بصری یک سازمان را تشکیل می دهند و باعث گسترش و انتشار اصولی این هویت خواهند بود ، مشخص می کنند که هویت سازمانی برند چگونه در بخش های مختلف ارائه خواهند شد و از لوگو ، رنگها ، فونتها ، جانمایی ها ، ابعاد و موارد دیگری را ارائه می کنند که در چارچوب هویت برند باشند و از ابتدا جهت تنظیم ذهنیت مخاطب پایه ریزی شده باشند .

این قواعد به ما اطمینان خواهد بخشید که تمامی فاکتورهای هویت سازمانی ، تصویری یک دست و از پیش تعیین شده از برند مخابره خواهند نمود .

هویت سازمانی موارد بسیاری را در حیطه خود پوشش می دهد که لوگو ، شعار برند ،  ست اوراق اداری ، کاتالوگها و بروشورها ، وب سایت ، بسته بندی کالاهای برند ، لباس فرم پرسنل ، رایحه سازمانی و حتی ساختمان یک شرکت از آن جمله هستند .

بعبارتی هر آنچه ممکن است از طریق حواس پنجگانه مخاطب دریافت شود ، میتواند تصویری مثبت یا منفی از برند شما در ذهن او به یادگار بگذارد .

بنا بر این گفتار ، به یاد داشته باشید که کلیه این موارد ، هویت سازمان را می سازد و باید با یک همصدایی هوشمندانه ، برند را حمایت نمایند . طراحی لوگو برای هویت سازمانی به عنوان یک نشانه و نماد قابل شناسایی ،نماد اصلی یک سازمان می باشد.

 

طرح لوگو مهمترین ابزاریست که جهت ارائه هویت بصری برند در اختیار خواهد داشت .

طراحی لوگو بر فروش محصولات و خدمات به صورت مستقیم اثر می گذارد ( می توانید شرح کاملتری را در لینک روبرو بخوانید : طراحی لوگو و افزایش فروش )

لوگو در یک نگاه ، مانند یک فیلم کوتاه چند ثانیه ای ، داستان یک برند را شرح می دهد .

طراحی لوگو می تواند با استفاده از ابزارهای بصری سازمان تقویت شده و خود نیز بر همان عوامل اثر بگذارد . بطور مثال یک شعار قدرتمند می تواند با کمال قدرت مفهومی را که لوگو سعی در انتقال پیام آنرا دارد اثر بگذارد و به همین ترتیب لوگو نیز کمک کند تا شعار در ذهن مخاطب ماندگار و همیشگی گردد .

طراحی لوگو برای هویت سازمانی همانند نامگذاری برای یک شخص ، پس از مدتی به اصطلاح ( جا می افتد ) ، پس لازم است قبل از شروع به طراحی ، با یک تیم متخصص در این رابطه وارد همکاری شوید تا اطمینان حاصل کنید که این موضوع به شدت مهم ، توسط آنها به صورت جدی پیگیری می گردد .

 

نگارنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

مخاطبان همواره به طراحی لوگو ی هر برند توجه خاصی دارند ، چرا که در بیشتر موارد لوگو ، به مهمترین یا یکی از مهمترین فاکتورهای محرک برای مشتری در جهت تشویق به خرید و استفاده از محصولات برند بدل می گردد . در این مقاله به گوشه ای از کارکرد های طراحی لوگو اشاره خواهیم نمود .

در واقع یک لوگو در معنای حقیقی کلمه ، بدون بهره گیری از یک سناریوی قانع کننده‌ برای مخاطب ، لوگو تلقی نمی گردد . این طرح زیبا ممکن است به یک لوگو شبیه باشد ، اما در نهایت مخاطب برند به این طرح و نهایتا محصول برند بی توجه خواهد بود.

شرط موفقیت طراحی لوگو ، ارائه ( ارزشی ) است که مشتری در پی آن است ولی نمی تواند به سادگی آنرا فراهم نماید . به این دلیل که تهیه ممکن است سخت ، پیچیده یا خسته کننده باشد .

مطابق این تعریف می توان گفت طراحی لوگو بدون دستیابی به تفکرات مخاطب هویتی از خود ندارد . طراحی لوگو یک ابزار است در دست برند و مخاطب برند ، ابزاری برای دست یابی به هدف نهایی . بعبارتی طراحی لوگو یک کلید است که ایبتدا با آن درب گنیجینه فکر مخاطب گشوده شده و سپس با باز کردن گارد او ، میتوانیم محصول خود را به مخاطب معرفی و او را به مشتری تبدیل نماییم .

 

 

 

طراحی لوگو همواره یک هدف واحد را در میان تمامی مجموعه ها دنبال می کند : فروش بیشتر . پر واضح است که طراحی لوگو باید به گونه ای صورت پذیرد که نهایتا منجر به سودآوری برای شرکت گردد . این سود مالی را یا کیفیت و چگونگی محصول به تنهایی ایجاد نموده یا با کمک سایر آمیخته های بازاریابی . این یک اصل پایه محسوب می گردد که لوگوی طراحی شده نهایتا با جذب مخاطب و جلب اعتماد ، بتواند منجر به افزایش فروش محصولاتت و خدمات برند شده و شرکت را در ادامه فعالیت خود یاری رساند . در این رابطه می توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید :

طراحی لوگو و افزایش فروش

 

شعار تبیلغاتی یعنی یک متن تاثیر گذار بر احساسات ، که مشتری را به یک مجموعه عوامل ارزش آفرین مورد نظرش مرتبط می سازد . در این موارد ، شعار برند ، در کنار لوگو ( لوگو و شعار در کنار هم خط حمله برند محسوب می گردند )  تأثیر و سود مورد نظر مخاطب را تضمین می‌کنند . بعبارتی با درج یک شعار موثر در کنار لوگو ، اگر هر دو مورد شعار و لوگو به صورت اصولی کار شده باشند ، شما تمام راه های فرار پیش روی مشتری از انتخاب برندتان را خواهید بست !

 

 

در مبحث کارکرد های طراحی لوگو و در این روش ( معرفی برند ) ، سعی بر این است که مصرف کننده را وادار به شناخت و تجربه جدید نموده و در حقیقت به هنگام مشاهده طرح یک لوگوی جدید ، به قدری مجذوب باشد که مخاطب و بینننده لوگو پس از دستیابی به یک احساس خوب ، عزمش را در انتخاب محصول جذم کند . همچینین لوگو فاکتور موثری برای ایجاد ارتباط بین افراد مختلف است ( به هنگام معرفی افراد دیگر برای استفاده از برند مورد نظر )

 

لوگوی حرفه ای ،  مخاطب خود را قادر میسازد تا نظرات قابل توجه و احساسات بی نظیر خود در مورد آن برند و حتی لوگو را بیان نماید . بطور مثال ، شرکت بزرگ فروش الماس ( د-بیرز) با نمایش شکل الماس بعنوان عامل ارتباطی بین مخاطبین ، از نماد الماس به عنوان عامل محرک احساسات و همچنین ابزار ابراز احساسات مخاطب استفاده نمود . در سال دو هزار و سه ، این شرکت با تغییر رویکرد برند و نتیجتا انعکاس این تغییر در طراحی لوگوی خود ، از ابزار دیگری برای انتقال پیام‌ خود بهره برد: زنی با حلقه ازدواج درانشگتان دست راست ! ( استقلال و عدم نیاز به جنس مخالف ، برخلاف حلقه در انشگتان دست چپ ، که نماد وابستگی است ) . در این خصوص میتوانید مطلب مفصل تری در لینک ذیل مطالعه کنید :

ساختار لوگو

 

در اینجا می‌خواهیم از تأثیر جادوگونه طراحی لوگو صحبت کنیم که چگونه با یک عملکرد صحیح میتوان در مخاطب آمال و آرزوهایی ایجاد نمود ، که محصولات هرگز به تنهایی نمیتوانند از پس این کار بربیایند. بعنوان نمونه : طراحی لوگوی اغلب محصولات انرژی زا ، در مصرف کننده این حس راایجاد می کنند که پس از مصرف آنها ، میزان زیادی از قدرت کائنات و یا طبیعت ، به او انتقال می یابد ! بعبارت دیگر شما میتوانید یک تجربه جدید را به مخاطب لوگو پیشنهاد دهید و البته این موضوع و انعکاس آن تنها توسط یک طراحی لوگو حرفه ای امکان پذیر خواهد بود .

 

 

همواره یکی از اهداف طراحی برند و برندسازی سازمان ، ایجاد جایگاه اجتماعی و فرهنگی در کسوت راهنمایی برای مشتریان است. این ( برند ) راهنما ، مخاطب خویش را از آنچه در اطرافش میگذرد ، تحولات بازار و هر چیز جالب توجه آگاه میکند . شرکت مایکروسافت با تولید کامپیوترهایی که ما امروزه آنها را به خوبی میشناسیم ( نه فقط بعنوان یک ابزار ، بلکه وسیله‌ای برای شناخت جهان وشکوفایی درونی انسانها ) مثال بازریست در این زمینه . در واقع این پنجره ( لوگوی ویندوز – متعلق به شرکت مایکروسافت ) ، پنجره ای بود تا مردمان جهان ، افق های تازه ای را از طریق آن پیش روی خود ببیننند.

هر برند و سازمان سودمند ، با فعالیت ها و محصولات خود‌ ، زمینه را برای دست‌یابی افراد به اهداف بزرگ ، فراهم می نمایند ، و لوگو می تواند این اهداف را به تصویر بکشد .

 

این موضوع در میان کارکرد های طراحی لوگو ، به مخاطب کمک می کند تا واقعیات دنیای بیرونی را به تخیلات دنیای درون خویش نزدیک و حتی گاهی دو موضوع متناقض را به یکدیگر تبدیل نماید  . مخاطب ، همواره درمورد هیجاناتی مانند قدرت‌ ، بزرگی ، موفقیت ، عشق و …  خیال پردازی می کند .لوگوی برند مطرح ( تیمبرلند )  به گونه ای طراحی شده است که به مخاطب حس ماجراجوئی های شجاعانه در برابر نیروهای طبیعی القا و آنان در این موضوع خیال پردازی کنند . احساس وابستکی به یک لوگو و انتخاب برند آن از سوی یک مخاطب گاهی به این دلیل است که وی از طریق آن لوگو و برند می تواند تخیلات خود را به واقعیت نزدیک تر نموده و یا به نحوی تفکر و عمل نماید که در زندگی واقعی ، جسارت انجام آن عمل یا ذهنیت را ندارد و یا در یک نگرش کلی نمیخواهد هزینه‌ انجام آن کار و تفکر را بپردازد.

 

اگر مطلب حاضر را مفید یافتید ، میتوانید از مقالات آموزش ما در لینک (( آموزش طراحی لوگو )) و همچنین مطلب (( نقش طراحی لوگو در تبلیغات )) بازدید فرمایید .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

 

در این بخش به صورت عملی و گام به گام ، مراحل طراحی آرم و لوگو حرفه ای را توضیح خواهیم داد .

لوگو یک رسانه است که از طریق فرم ، رنگ ها ، زوایا ، چیدمان ، هارمونی و بالانس ، گرافیک و … پیام برند شمارا به مخاطب خواهد رساند . در این مرحله باید مشخص کنید که هدف شما از طراحی لوگو چیست و به بیان دیگر لوگو قرار است چه عملکردی داشته باشد و این موارد را روی کاغذ بیاورید تا رشته امور در مراحل بعدی کاملا در دستتان باشد . در اینجا شما را در جهت یک تصمیم گیری اولیه برای روشن ساختن هدف شما از طراحی لوگو راهنمایی می کنیم :

 

 

از طریق لینک زیر میتوانید دلایل مفصلی در این باره مطالعه نمایید :

تعیین هدف در طراحی لوگو

 

 

برای شما ( بعنوان طراح لوگو حرفه ای یا مدیر یک کسب و کار ) باید شناخت مخاطب هدف ، از اصول اولیه کار شما تلقی گردد . تنها از طریق شناخت دقیق مخاطب است که میتوانید با توجه به روحیات ، علایق و ارزش های او ، لوگویی طراحی کنید که بتواند بر ذهن او تاثیر بگذارد .

مطالعه مطالب بیشتر در باره مخاطب لوگو

 

قطعا شما نیز در کنار اینکه دوست دارید نماد خود را معرفی و ماندگار کنید ، مهم است که نام برند خود ر نیز به همان میزان تثبیت نمایید ، اما همیشه نیاز نیست برای شناساندن نام برند ، این کلمه را در طرح لوگو نیز بیاورید .

اگر نام شرکت یا برند طولانی ، عمومی یا بصورت معمول ترجمه درستی ندارد ، به کاربردن نام برند در لوگو را کنار بگذارید !

 

اگر سازمان شما در انتخاب رنگ های سازمانی هوشمندانه عمل کرده و بعد از آن نیز از رنگهای مذکور به خوبی در تبلیغات خود استفاده کرده ، بهتر است شما نیز در طرح لوگو آن رنگها را مد نظر قرار داده و از چارچوب آنها خارج نشوید . چرا که استفاده دائمی از رنگهای سازمانی ، برند را در ذهن مخاطب بعنوان یک نام و نشان آشنا القا خواهد نمود .

برندسازی با استفاده از رنگ های سازمانی ، به مرور زمان باعث ایجاد حس الفت میان مخاطب و برند شما خواهد شد . چنانچه در مراحل اولیه طراحی برند هستید و هنوز رنگ های برند خود را انتخاب نکرده اید ، حتما با مطاعلات روانشناسانه نسبت به تنظیم و تعریف رنگهای سامانی برند اقدام کنید .

از طریق لینک زیر میتوانید دلایل مفصلی در این باره مطالعه نمایید :

رنگ در طراحی لوگو

 

شباهت لوگوی برند به برندهای مطرح و موفق ، شاید درذ نگاه اول یک انتخاب جالب به نظر برسد ، اما قطعا ( و بازهم قطعا ) این کار موجب می شود مخاطب شما را یک نسخه کپی و جعل از برند مورد اشاره تلقی کند و اینگونه فکر کند که شما برای برند خود وقت نگذاشته و چندان برای این برند اهمیت قائل نیستید !

نتیجه اخلاقی : مخاطب شما برای برندی که خودتان به آن اهمیت نداده اید ، توجه نخواهد کرد .

بررسی کنید که رقبا و همکاران در لوگوی خود چه موارد ( مفهومی و نه مصداقی 9 را رعایت نموده اند ، از چه چیزی پرهیز داشته اند ، رنگ های صنف خود را بشناسید و …

بررسی لوگوی رقبا

 

اولین قانون طراحی لوگو در مبحث گرافیک لوگو ، رعایت سادگی است .

حتی اگر در نظرر دارید مفاهیم زیادی در لوگو درج کنید ، طرح را به یک طراح لوگو حرفه ای بسپارید تا به جای سردرگم کردن مخاطب و طراحی یک تابلوی نقاشی شلوغ ! تمامی مفاهیم را در بستر یک طرح هرچه ساده تر ارائه نماید .

 

بهترین کار این است که هر آنچهبعنوان ایده به ذهنتان خطور می کند روی کاغذ بنویسید ، بعد از آن ایده های برتر را انتخاب و طراحی کنید ، در مرحله بعدی میتوانید از میان طرح های ایجاد شده نیز طرح های ناکارامد را حذف به چند طرح تسویه شده برای انتخاب لوگوی نهایی دست یابید .

در گام بعدی ، طرح های منتخب را از طریق برنامه های برداری ( وکتور ) مانند کارل دراو و ادوبی ایلستراتور وارد سیستم کتمپیوتر نموده و با نهایت دقت طراحی کنید . این برنامه ها طراحی اصولی را در برابر شما قرار دادهو  امکانات زیادی در اختیارتان می گذارند اما طراحی دستی قدرتمند شما را در سخت هرچه بهتر لوگوی نهایی یاری خواهد رساند .

فرمول : طراحی دستی قوی تر = طرح نهایی قدرتمندتر

دلیل استفاده از برنامه های وکتور محور ( و نه بیت مپ محور مانند فتوشاپ ) که در طراحی لوگو هیچ کاربردی ندارند و از طریق لینک زیر میتوانید دلایل مفصلی در این باره مطالعه نمایید :

طراحی لوگو در فتوشاپ

با بکارگیری نرم افزارهای وکتور ، میتوایند تمام اندازه ها و موقعیت های مورد نظر برای لوگو را در نظر بگیرید ، فقط به خاطر داشته باشید که اگر طرح شما شامل خطوط ریز و ظریف باشد و جزیئات زیادی داشته باشد ، در ابعاد کوچک ، جزئیات به خوبی دیده نمیشوند .

 

 

همواره به یاد  داشته باشید شما لوگو را برای دیگران طراحی می کنید نه خودتان ، پس نظرات دیگران را جویا شوید و بدانید نظر عموم در باره لوگوی طراحی شده چیست ، البته در این زمینه زیاده روی نکنید چون عموما نظر می دهند اما راهکار نمی دانند !

طرح لوگو را به کسانی که ممکن است در آینده مخاطب شما باشند نمایش داده و نظرخواهی کنید .

 

قطعا شما نیز با مطالعه مطالب موجود در بخش آموزش طراحی لوگو لوگونگار ، مسیر موفقیت خود را در زمینه طراحی لوگو با سرعت بیشتری طی خواهید نمود .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

طراحی لوگو ، همانگونه که قبلا نیز به این موضوع بصورت مفصل پرداخته ایم ، در میان تمامی اجزای یک برند ، مهمترین وظیفه را در پروسه برندینگ یک سازمان بر عهده دارد .

همچنین یقینا حالا شما نیز کاملا به این موضوع واقف هستید که طراحی لوگو برای یک برند باید به نحوی صورت پذیرد که  تا زمانی که برند مشغول به ادامه حیات است ، لوگو نیز بتواند از میان تندبادهای بازار وتغییرات سلایق جان سالم به در برده  و همواره بعنوان یک اندام زنده ، نقش خود را در انعکاس پیام برند خود ایفا نماید .

 

طراحی لوگو حرفه ای یعنی لوگو بگونه ای طراحی شود که بتواند خود را با شرایط متغیر روز وفق داده و منعطف گرداند . ممکن است یک برند روی به ارائه خدمات و محصولات جدیدی بیاورد و نیاز باشد در لوگو نیز این تغییرات لحاظ شود ، اما یک طراحی لوگو منعطف و قدرتمند در انعطاف پذیری ، میتواند با حفظ اصالت خود ، تغییراتی را نیز یدک بکشد .

این یک قابلیت ویژه است که تنها در یک طراحی لوگو حرفه ای می توان یافت نمود که لوگو بتواند برای سالیان طولانی طرح و جذابیت خود را بعنوان یک طراحی لوگو منعطف تواما حفظ نماید .

 

در اغلب موارد با تغییرات گاها جزئی ، لوگو هویت خود را از دست داده و دیگر به هیچ عنوان نمایانگر برندی که نمایندی آنرا بر عهده دارد نمی باشد و حتی ممکن است با وارد آوردن خسارات جبران ناپذیر ، باعث از دست رفتن جایگاه برند در ذهن مشتری خود گردد .

یکی از قابلیتهای طراحی لوگو منعطف و حرفه ای به معنای واقعی کلمه ، این است که دارای امکان بروزرسانی باشد . به این مفهوم که با تغییرات صورت گرفته ، لوگو فرم اصلی خود را از دست نداده و در قالب جدید ، لوگو به نحوی نمایش داده شود که برای مخاطب خود غریبه نبوده و به سادگی اصالت و ریشه آن تشخیص داده شود . در بیانی ساده تر لوگو باید قابلیت انتقال سریع ارزش های مورد نظر برند را از یک فرم بصری به فرمی دیگر داشته باشد ، چه در غیر اینصورت به مرور زمان و در مسیر تحولات بازار کمرنگ و حتی ناپدید خواهد شد.

نکته حائز اهمیت در این باره این است که لوگوی آپدیت شده به هیچ عنوان نباید از لحاظ خصوصیات فنی و زیباشناسی در سطحی پایینتر از سطح لوگوی مادر اجرا شود . بعبارت دقیق تر حتی اگر لوگوی قبلی شما بسیار ماهرانه و بصورت حرفه ای اجرا شده باشد ، یک ادیت ضعیف میتواند تمام زحمات قبلی شما را نقش بر آب کند .

یک لوگوی قدیمی اما اصولی بهتر از یک لوگوی جدید و غیر حرفه ای است !

 

 

بعنوان یک نمونه آشنا و درخشان در زمینه  طراحی لوگو منعطف و تغییر لوگو بدون وارد آوردن ضربه به اصل برند ، میتوان به برند گوگل اشاره کرد تقریبا هر روز و متناسب با هر رویداد ، لوگوی خاص همان روز را ارائه می دهد اما این ایده به قدری اصولی و داخل چارچوب صورت میپذیرد که هیچگاه به برند گوگل خدشه ای وارد ننموده است .

شما نیز اگر یک لوگوی حرفه ای برای خود تدارک دیده باشید می توانید به فراخور هر رویداد ، لوگوی خود را جانی تازه ببخشید و نشان دهید که هنوز این برند نفس می کشد ! بطور مثال هنگام برگزاری فستیوال زمستانه خود ، لوگوی شما میتواند محل خوبی برای اجرای ایده های تداعی کننده حال و هوای زمستان ، برای مخاطبان برند شما باشد .

البته در مواردی نیازهای جدی تری برای برند پیش می آید که هر مدیر کارآزموده ای به خوبی می داند یکبار هزینه کردن برای یک لوگو با قابلیت انعطاف پذیری بالا و آینده نگرانه بهتر از چند بار هزینه کردن برای لوگوهای غیر اصولی و نهایتا عدم حصول نتیجه مطلوب از آن لوگو ها می باشد .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

نامگذاری برند بعنوان نخستین قدم در موضوع ساخت یک برند ، نقش صد در صد حیاتی در این بحث ایفا و انتخاب نام برند همواره بر سایر عوامل پروسه برندینگ سایه گستر بوده و مداوما نقش خود را در کنار طراحی لوگو بصورت کاملا فعال ایفا خواهد نمود .

پر واضح است که با انتخاب یک نام تجاری مناسب ، به میزان بسیار زیادی از رقبای خود پیشی خواهید گرفت .

در این مقاله شما را با روش هایی خلاقانه در انتخاب نام برند آشنا خواهیم نمود ، این روش ها بعنوان رایج ترین متدهای انتخاب نام برند سالیان درازیست که میان برندهای مطرح رایج است و عموم برندهای مطرح دنیا از این روش ها برای انتخاب نام برند خود بهره جسته اند .

 

ذیلا به مهمترین روش های معمول در نامگذاری و انتخاب نام برند های تجاری اشاره می کنیم . با ما همراه باشید !

اگر همچنان به نتیجه مطلوب نرسیدید ، میتوانید از سرویس نامگذاری برند مجموعه لوگونگار استفاده کنید . از طریق لینک زیر میتوانید شرایط و استانداردهای نامگذاری در لوگونگار را ملاحظه بفرمایید :

نامگذاری برند | پیشنهاد نام برند

 

برندهای فراوانی از روش تلفیقی در انتخاب نام برند خود بهره جسته و با درهم آمیختن دو یا چند کلمه  و کنار هم قرار دادن آن کلمات  به واژه خلاقانه و جدیدی دست یافته اند . واژه تولید شده در عین حال که ترکیبی است از چند کلمه معنا دار و مجزا ، به خودی خود کلمه تازه ای به نظر رسیده و آرام آرام جایی برای خود در میان دایره لغات مخاطبین برند باز می کنند .

مثال : برند فدکس که تلفیقی است از دو نام فدرال و اکسپرس .

 

منظور از ارتباط مفهومی ، ربط دادن یک مفهوم ( گاها کاملا نامربوط  در نگاه اول ! ) ، به مفهوم دیگری است ، به نحوی که نهایتا یک نتیجه منطقی و مربوط از آن گرفته شود .

مثال : برای نمونه شما نام جگوار را برای یک خودرو استفاده می کنید و مفهوم مورد نظر و مرتبط کننده ، قدرت ، سرعت و چابکی این حیوان می باشد .

 

انتخاب و پیشنهاد اسم برند می تواند از یک یا چندواژه توضیح دهنده ( واضح ) تشکیل شده باشد .

برندهایی هستند که مستقیما به زمینه فعالیت ، محصول یا اهداف خود در نام برندشان اشاره می کنند . در این روش مخاطب برند بصورت مستقیم و راحت پی به چیستی یا چگونگی برند شما خواهد برد ولی مد نظر داشته باشید که نام برند را به نحوی انتخاب نکنید که با اسامی ساده و رایج اشتباه گرفته شود . البته اداره ثبت علائم تجاری نز اسامی عمومی را ثبت نمی کند !

مثال : یو اس بانک که  که بصورت مستقیم مفهوم بانک آمریکایی را منعکس می نماید .

 

در این متد از نام های دارای موسیقی و ریتم دار (( و البته با ریتم شبیه به هم )) استفاده می شود و انتخاب نام برند با استفاده از روش موسیقی مشابه ، می تواند به لحاظ آواشناسی در بیان خود موجب خوشایندی به زبان آورنده نام شده و بر اثر تکرار مقبولیت یابد .  این نوع از اسامی اگر دارای بار مفهومی قدرتمندی باشند قطعا از ماندگاری بالایی در ذهن مخاطبین خود بهره مند خواهند بود .

مثال : نایسر دایسر . یوتیوب . کیت کت

 

از روش های مناسب انتخاب و نامگذاری برند تجاری ، استفاده از نام هایی است که ذهن مخاطب را به سمت مفاهیمی آشنا سوق داده و ذهنیت مخاطب را به مفهوم یا تصویری خاص لینک می کند .

مثال : وب سایت فروشگاهی آمازون ، که در کنار اشاره به نام طویل ترین رودخانه دنیا ، خود نیز بزرگترین فروشنده محصولات مختلف بصورت آنلاین در سطح جهان می بیاشد .

 

بسیاری از برندهای مطرح ، نام مالکین برند را یدک می کشند . در مواردی که همه به دنبال اسامی عجیب و غریب و اعلب نا موفق هستند ، استفاده از نام شخصی ( به سرط اینکه خیلی عمومیت نداشته باشد ) می تواند گزینه خوبی باشد .

مثال : برند لویی ویتون ( که به اختصار ال وی نامیده میوشد ) که دقیقا  نام موسس برند می باشد .

 

روش ایجاد و تولید کلمات جدید در انتخاب نام برند ، یعنی ابداع واژه ای که تا قبل از این وجود نداشته با رعایت کلیه اصول نامگذاری برند از جمله سادگی ، روان بودن ، موسیقی خوب و …

مثال : لکسوز ، تاید و سایر نامهایی از این دست که اتفاقا به قدری محبوب و خلاقانه بوده اند که توانسته اند محصولات مشابه بعد از خود را نیز زیر پرچم نام برند خود بیاورند .

 

در این روش شما از کلماتی در انتخاب نام برند استفاده می کنید که به صورت کشوری و جهانی خیلی شناخته شده نیستند اما در یک محدوده جغرافیایی خاص یا در یک فرهنگ و زبان محدود ، دارای مغهوم هستند .

مثال : برند آیس پک ( که بصورت خلاقانه ای در زبان انگلیسی هم معنا دار است ) در زبان محلی ، به مفهوم قورباغه نا امید می باشد .

 

استفاده از این اسامی در انتخاب نام برند روشی است که شما به وسیله آن ، مخاطب را از چند و چون و چیستی محصول یا سرویس خود مطلع می سازید .

مثال : ورمیکا ، که این برند با اشاره به واژه ورمی کمپوست ، مخاطب را از چیستی و مواد تشکیل دهنده  محصول خود مطلع می سازد .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

آیا در صدد طراحی لوگو برای کسب و کار خود هستید ؟

تفاوتی نمی کند که پیگیری این موضوع را شخصا به عهده می گیرید ، مدیر تبلیغات و روابط و عمومی دارید یا جمعا امور مربوط به طراحی لوگو برای کسب و کار را به یک مجموعه حرفه ای واگذار می کنید ، ولی قطعا باید قبل از شروع ، نسبت به بررسی لوگوی رقبا اقدام و فعالیت های رقبای خود را در طراحی لوگو ی کسب و کار خود لحاظ نمایید .

با عنوان این مطلب قصد نداریم به شما پیشنهاد کنیم با شرکتهای تحقیقاتی ، وارد همکاریهای سطح بالا و گرانقیمت شوید  ، هرچند اگر بودجه این کار را داشته باشید قطعا نتایج درخشانی حاصل خواهد شد ولی معمولا  برای شروع پروسه طراحی لوگو کسب و کار نزد صاحبان مشاغل  و مدیران شرکت ها و استارت آپ ها ، یک تحلیل اجمالی از داشته ها و اهداف مجموعه ، در کنار بررسی تحرکات تبلیغاتی و نهایتا بررسی لوگوی رقبا ، نقطه اتکای مناسبی برای طراحی آرم و لوگو محسوب خواهد شد .

 

بعنوان اولین گام در مبحث طراحی لوگو برای یک برند ، تهیه یک لیست کامل از رقبای کاری شرکت ، شامل کلیه مجموعه هایی که زمینه کاری مشترک با شما دارند می تواند راهبرد مناسبی باشد .

جهت تهیه این لیست ، میتوانید از طریق روش های جستجوی آنلاین و موتورهای جستجوی معتبر بهره بگیرید . استفاد ه از منابع یلوپیج (YellowPage) که در ایران با عنواینی مانند کتاب اول مشغول به فعالیت هستند نیز بهره بگیرید .

اگر دسترسی به مشتریان خود داشته باشید و بتوانید در این خصوص از آنها سوال کنید ، آنها را منبع سرشاری از اطلاعات بدانید !

چرا که به احتمال زیاد آنها تحقیقات زیادی در خصوص خدمات یا محصولی که قصد خرید آنرا داشته اند به انجام رسانده اند و رقبای جدی شما را با خصوصیات هر یک می شناسند . نمایشگاهها ی تخصصی نیز به نوبه خود جمعی متمرکز از همان چیزیست که شما قصد دارید بررسی کنید . در عرصه تحقیق در خصوص رقبا ، بازدید از نمایشگاه مانند بازدید از بهشت است !

 

منظور از بررسی لوگوی رقبا در پروسه طراحی لوگو برای یک کسب و کار ، فقط آنالیز طرح لوگوی ایشان میباشد و ربطی به سایر آمیخته های بازاریابی ندارد .

در پی بررسی طرح لوگوی رقبا ی خود میتوانید به موضوعات سازنده یا مخرب طرح لوگوهای ایشان پی برده و با لحاظ نمودن آن نکات ، یک لوگوی قوی تر داشته باشید .

همواره به خاطر داشته باشید ، اگر چشم و گوش شما ( البته فقط در خصوص تبلیغات رقبا ! ) قوی عمل کند ، قطعا در بدترین حالت از قافله عقب نخواهید ماند .

با رصد مستمر تحرکات تبلیغاتی رقبا ، شما نیز میتوانید به شیوه خود با رقبای جدی خود همگام و یا حتی از آنها پیشی بگیرید .

 

 

طرح لوگوی جدی ترین رقبای شما چه چیزی را به ذهن شما و سایر مخاطبین متبادر می کند ؟

پیام طرح لوگوی رقبای شما چیست ؟

نکات سازنده طراحی های انجام شده را چه چیزهایی می دانید ؟

نکات مخرب و منفی طراحی های انجام شده چه موضوعاتی هستند ؟

فکر می کنید از دید شما چه المانهایی را اگر تغییر می دادند به نتیج بهتری می رسیدند ؟

 

هدف ما از بیان این سوالات این نیست که نگاه شما به سمت طرح لوگوی رقبایتان معطوف شود .

بلکه با بررسی لوگوی رقبا ، شما دید بازتری نسبت به آنچه باید مد نظر قراردهید خواهید داشت و نهایتا می توانید به یک طراحی لوگو متفاوت ، قوی و با کمترین نواقص در طرح و عملکرد دست یابید .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

طراحی لوگو را نوزادی در نظر بگیرید که تازه متولد شده و برای ادامه حیات نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد .

پس از رعایت اصول زیربنایی در طراحی لوگو از قبیل ایده و فکر دارای هدف و طرح و گرافیک قوی ، نوبت به حمایت از طرح لوگو و پشتیبانی از آن طرح می رسد .

حمایت از طرح لوگو یعنی مراقبت از مفاهیمی که لوگو و برند در نظر دارند آنها را بیان نمایند ، در کنار استفاده و بهره گیری از دستاویزهای قانونی موجود .

حمایت از لوگو ، لایه های مختلف و بخش های گوناگونی دارد که در کلامی کلی ، به سه دسته اصلی تقسیم می گردد :

در بحث حمایت از طرح لوگو ، شاید مهمترین وظیفه ی صاحبان مشاغل و برندها ، ثبت قانونی لوگو نزد اداره ثبت علائم تجاری کشور محل فعالیت برند است .

به بیانی ، ثبت قانونی لوگو مانند صدور یک شناسنامه برای این نوزاد است .

ثبت حقوقی و قانونی لوگو ، اولین گام در جهت حفاظت و مراقبت از مالکیت طرح لوگو می باشد و به مالک آن این دلگرمی را می دهد که دیگر کسی نمی تواند با استفاده از طراحی لوگو و نام تجاری برند او ، اقدام به سوء استفاده از حسن شهرت برند نموده و از اعتبار معمولا با زحمت بدست آمده برند محصولات خود را به فروش برساند .

حمایت تبلیغاتی به یک دسته از رفتارهای تبلیغاتی اطلاق می گردد که نهایتا منجر به شناساندن یک نام تجاری در ذهن مخاطبهای آن برند می گردد و در بیانی دیگر شامل تبلیغاتی از هر نوع ( محیطی – آنلاین – تبلیغات پیامکی و هر طیف دیگر از انواع تبلیغات ) می باشد که اطلاع رسانی می کنند چنین برندی با این طرح مشخص لوگو در حال فعالیت و ارائه خدمات یا کالایی با این خصوصیات بوده و بدین وسیله با اعلام وجود ، حمایت از حیات برند را عهده دار می گردد .

حمایت از طرح لوگو از طریق تبلیغات یک شاخصه بسیار مشخص دارد و آن اعلام وجود داشتن یک برند و نمایش چهره برند از طریق معرفی طرح لوگو و سایر ابزارهای هویت بصری برند است .

البته نوعی از تبلیغات نیز وجود که در دوران شکوفایی برند و با هدف تثبت جایگاه برند صورت می پذیرد که در این بحث نمی گنجد و منظور ما نیز این نوع از تبلیغ نیست .

 

در مبحث حمایت از طرح لوگو ، بخش مهمی از وظیفه پشتیبانی از لوگو برعهده ابزارهای فروش و ارائه برند از قبیل : کیفیت محصول یا سرویس ، شبکه فروش ، پرسنل و در جمع ، کلیه مواردی قرار می گیرد که در یک نگاه ، به مشتری القا می کند این برند در کیفیت محصول و ارائه آن ، موازین و استانداردهای کیفی را رعایت می کند یا خیر .

توجه به حمایت کیفی ، باعث رشد روزافزون برند بر اساس تقاضای بیشتر بازار به واسطه کیفیت خدماتی می گردد که مشتریان از یک برند خاص انتظار خواهند داشت . این کیفیت در نهایت منجر به افزایش ارزش یک نام تجاری و به تبع آن افزایش اعتبار طرح لوگوی برند صاحب لوگو می گردد .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

از فاکتورهای مهم در بحث طراحی لوگو ، پس از پرداختن به اصول حرفه ای آن ، چگونگی استفاده از جزئیات در ترکیب با لوگو می باشد .

در گام اول باید شناخت مناسبی از جزئیات ضروری و موارد بلا استفاده و گاها مضر داشته باشیم تا یک طراحی لوگو حرفه ای را به سطحی پایین تر تنزل نداده و در صورت امکان حتی بتوانیم سطح آنرا ارتقا ببخشیم . گاهی برای افزایش سطح موفقیت یک لوگو کافی است چیزی به آن افزوده نشود !

با روند تخصصی و حرفه ای شدن دانش طراحی لوگو ، اصلی ترین مقصود هر طراح لوگو جلب نظر مخاطب و سپس تاثیرگذاری و نهایتا ماندگاری بر ذهن جامعه هدف می باشد که رعایت این مهم در بحث طراحی لوگو بسیار ضروری می نماید .

به طور یقین میتوتان عنوان داشت که یک لوگوی مملو از انواع جزئیات عمدتا غیر ضروری یا کپی برداری شده در رده لوگو های حرفه ای نخواهد گنجید .

در این مقاله به صورت اجالی نگاهی خواهیم داشت به اهمیت عدم استفاده از موارد غیر ضروری در طراحی لوگو یا به بیان دیگر : ممنوعات طراحی لوگو

نکته قابل توجه ی که باید عنوان گردد اینست که نباید این تفکر را دنبال کنیم که می بایست تمامی مفاهیم و ارزش های برند را در لوگوی آن درج نماییم !

بیشتر طراحان حرفه ای لوگو با اصول طراحی لوگو حرفه ای آشنایی خوبی دارند و ما در این مقاله آموزشی به 4 مورد ساده اما حیاتی از مهمترین نکاتی که ( نباید ) در لوگو آورده شود ( ممنوعات طراحی لوگو ) خواهیم پرداخت :

رعایت این نکات و پرهیز از استعمال جزئیاتی که ذیلا توضیح داد خواهد شد ، باعث تاثیر گذاری بیشتر ، کارایی حداکثری و صد البته زیبایی بیشتر طرح لوگو خواهد شد ، در ضمن میتواند اصالت لوو را تضمین نموده و اعتباری کامل به لوگو و آرم برند یا شرکت ببخشد .

با اینکه این موضوع یک نکته پیش پا افتاده به نظر می رسد اما هنوز هم هستند سازمانهایی که برخی یا تمام اطلاعات تماس شامل آدرس ، شماره تلفن ، وبسایت و یا اطلاعاتی در خصوص تواناییی ها و داشته های خود را در لوگوی رسمی خود همواره بازتاب می دهند .

هنگامی که این موضوعات در لوگو نمایش داده میشود ، علاوه بر شلوغی بی مورد و ایجاد حواس پرتی بیننده از طرح اصلی لوگو ،  خوانش لوگو در ابعاد کوچک را نیز با چالش جدی مواجه می نمایند .

البته واضح است که در صورت استفاده از اطلاعات اینچنینی ، به موازات تغییر این اطلاعات ، صاحب امتیاز لوگو مجبور به تغییر طرح لوگو ( بصورت کلی یا جزئی ) خواهد بود .

هیچ دلیل منطقی نخواهید یافت برای توضیح این نکته که وقتی به هر حال کمرین نوع تبلیغات حداقلی از قبیل کارت ویزیت یا تبلیغ در وبسایت های آگهی را دارید ، چرا باید زیر لوگو هم آن اطلاعات را ذکر کنید .

هنگامی که یک شرکت به ثبت می رسد قاعدتا در میان انواع مختلف شرکتها ( به لحاظ ساختار قانونی ) در میان یکی از انواع حقوقی شرکت پسوندی همچون سهامی خاص ، Inc  و … دریافت خواهد نمود که بهتر است این مورد در مهر شرکت درج شده و در لوگوی رسمی آن برند خود را نمایش ندهد ، چه باعث شلوغی طرح لوگو آنهم با نمایش مفاهیمی خواهد بود که برای یک خریدار ساده نه کاربردی دارد و نه البته جذابیتی !

شما میتوانید برای مکاتبات رسمی و با مجموعه های طرف قرارداد خود این اطلاعات و نوع شرکت را بیان کنید .

سرقت ، چه بصورت کلی و چه در حد یک ایده یا استفاده از بخشی از یک لوگو در لوگوی دیگر علاوه بر تبعات قانونی آن ، امری نکوهیده و نهیتا منجر به وارد آمدن خسارات گاها جبران ناپذیر به یک برند خواهد بود ، همچنین یکی از و شاید مهمترین نکته در ممنوعات طراحی لوگو باشد .

یک بیننده به راحتی قسمت کپی شده را تشخیص خواهد داد و به خاطر همین تشخیص سریع ، اعتبار کل اجزاء لوگو زیر سوال خواهد رفت .

حتی اگر موانع قانونی را کنار بگذاریم ، لوگویی که فاقد یک اید پردازی حساب شده و دارای هدف مشخص باشد قطعا از بعد اصالت مردود و عملا کارایی خاصی برای صاحب خود نخواهد داشت . ( بحث ناکارآمدی حداقل خسارت وارده به برند می باشد )

شعار خوب یک برند ، به موازات یک طرح لوگوی قدرتمند ، میتوانند موجب هم افزایی یکدیگر شده و پیام برند را به بهترین وجه ممکن به مخاطبان خود منتقل نمایند . ولی اگر قرار است شعار بصورت ثابت در طرح لوگو درج و نمایش داده شود ، بهتر است خیلی خیلی کوتاه باشد یا اصلا در طرح رسمی لوگو عنوان نگردد !

قرار نیست برای مخاطب قصه گویی کنیم ، شعارهای کوتاه علاوه بر خوانش خوب ، روان و سریع ، لوگو را شلوغ نمی کنند . در این زمینه بهتر است لگو و شعار شرکتها و برندهای معتبر جهانی را الگوی کار خود قرار دهیم ( به طور مثال – نایکی : فقط انجام بده )

 

اگر این مقاله آموزش را مفید یافتید ، میتوانید از طریق لینک ذیل ، سایر مطالب آموزشی لوگونگار را مطالعه بفرمایید :

آموزش طراحی لوگو

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

طراحی لوگو اسم عبارتی است که برای گونه ای از طراحی لوگو تایپ و در بیان دقیق تر کالیوگرافی به کار برده میشود و منظور طراحی نمادی است که در آن اسم و نامی خاص برجسته شود .

طراحی لوگو اسم در واقع تلفیقی است از هنرهای خوشنویسی و نقاشی که در گذشته نیز در ایران رایج بوده و به آن ( نقاشیخط ) اطلاق می شده است ، بهمراه بهره گیری از هنرهای دیجیتال امروزی که ظاهرا در حال فراگیر شدن نیز هست .

در گذشته ، طراحی لوگوی اسم در ایران ، چین ، کشورهای اروپایی و … بیشتر در میان افراد سطح بالای جامعه نظیر شاهان و وزراء تحت عنوان مهر شاهی که عمدتا بر انگشترهایی با طرح برجسته اسم فرد نقش می بسته و به مروز زمان صاحبان پیشه ها برای معرفی و حفظ برند خود از آن بهره می جستند .

البته هنوز هم هستند افرادی که از لوگو اسم بعنوان نماد و نمایش تایید شخصی خویشتن استفاده می کنند .

مهر و آرم شخصی که بر پایه اسم افراد طراحی شود پدیده جدیدی نیست که مربوط به عصر حاضر باشد ، بنابراین لازم است برای شناخت بیشتر مروری بر پیشینه طرح انواع مهر نیز داشته باشیم .

 

در  طراحی نشانها و سمبل های شخصی سازی شده در جهان باستان از نقش خدایگان مرکب از حیوان و انسان بسیار استفاده شده و البته با ایمان و فکر مردمان آن دوره نزدیکی داشته است.

در سنه حدودا 2000 سال پیش از میلاد مسیح ، در جغرافیای بین النهرین ، مهرهایی شبیه به مهر های امروزی و استفاده از مرکب و استامپ کاربرد فراوانی داشته است . البته در تمدن آشوریان ، جهت زیبایی بیشتر لوگو و مهر ، از نمادهای زیبا نیز بهره جسته می شد .

در پاره ای از مناطق هم شخصیت های اسطوریه ای را دستمایه زیباسازی و تزئین مهر طراحی لوگو اسم و مهر های دولتی استفاده می شده است . بعنوان نمونه نقش فروهر ، در  مهرهای اداری آن زمان به کرات دیده میشود . نکته قابل توجه اینکه در جهان باستان ، عقاید مذهبی بصورت عمده بر طراحی لوگو اسم سایه افکنده و در مهر های آن دوران انعکاس عمیقی دارند .

 

مهر شخصی در ازمنه دور به چند قسمت عمده تقسیم پذیر بوده اند :

 

قدیمی ترین  شواهد باقیمانده از انواع مهر ، نشان می دهند که چیز ی در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح ، اقوام مختلف دنیا  از مهر استفاده نموده و از آن بهره برده اند و همچنین جهت اعتبار بخشی به انواع کتیبه‌ها نیز از مهر استفاده شده است.

طراحی لوگو اسم بر روی مهر ، در آن زمان شامل  اطلاعاتی همچون نام و سمت صاحب آن مهر بود. در بخشی از مهرهای مذکور ، نام خدایان و فرمانروایان آن عهد هم دیده می شود .

طراحی لوگو اسم و استفاده ازمهر با تکنیک استامپ که از دوران باستان مرسوم  شد به دو شکل مخروط مانند و سوسکی دیده شده اند . مهر مخروط گونه با اقتباس از روش مهرسازی تمدن بابل و مهرسوسکی نوع دیگر و تازه تری بوده که در مناطق مصر و فلسطین همچنین کشورهای آن حوزه جغرافیایی استفاده شده اند .

امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی هنوز هم مهر کاربرد خود را از دست نداده بلکه نقش بسیارمهمتری نیز بازی می کنند و  مهرو لوگوی شخصی عمدتا جهت تایید مکاتبات جاری است. در معاملات و تعاملات اداری که میان افراد مختلف رد و بدل می شود ، مهر هنوز نیز جایگاه خود را حفظ و در بسیاری از موارد ارتقاء نیز بخشیده است .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

 

 

در مقوله طراحی لوگو ، بعنوان یک جزء بسیار موثر در ساختار نظام مند برند ، با بحث ساختار لوگو و بایسته های آن در طراحی لوگو روبرو هستیم .

 

ساختار لوگو یعنی بخش های مختلف یک لوگو بعنوان یک طرح هدفمند و مطابق با ارزش ها ، اهداف و مفاهیم و شعار های برند .

این ساختار همواره قابل شرح و بخش بندی است و بعبارتی یک لوگوی موفق باید قابلیت تشریح  و در پی آن توضیح هر بخش از این ساختار را داشته باشد . بعبارت دیگر هر طرحی که فاقد توضیحات کافی و رفتار غیر حرفه ای در هر یک از این بخش های مختلف باشد از درجه اعتبار بعنوان یک طراحی لوگوی حرفه ای ساقط می باشد .

 

ایده یک طرح لوگو بعنوان زیرساخت و سنگ بنای لوگو ، اولین بخش قابل بررسی در ساختار لوگو می باشد .

طراحی لوگو هر میزان زیبا و شامل فرم استانداردی باشد ، از نظر تئوری های بازار و مدیریت برند اگر فاقد یک ایده ارزشمند باشد عملا کارایی مناسبی نخواهد داشت و این خلاء آسیبی جدی به موتور محرکه لوگو وارد خواهد آورد .

در یک گفتار دیگر می توان عنوان داشت که ضعف در ایده به حدی جدی است که میتواند ما را از بررسی سایر بخش های ساختار لوگو باز داشته و به کلی طرح را مردود نماید .

یک راهکار : معمولا طرح هایی که ایده آنها دارای دو لایه هستند بسیار موثر واقع می شوند .

لایه اول : طرح و ایده ساده تری که برای هر کسی در نگاه اول قابل فهم است .

لایه دوم : رمزی که یک ایده منحصر بفرد ، درون لوگو تعبیه می کند که بعد از به چالش کشیدن مخاطب پاسخی هیجان انگیز در ذهن مخاطب لوگو رمزگشایی نموده و تا ابد طرح لوگو را در فکر وی تثبیت خواهد کرد .

 

اجرای طرح لوگو ، بعد از بحث ایده پردازی آن ، مهمترین بخش از ساختار لوگو محسوب می شود .

چه ، اگر یک لوگو حتی با وجود داشتن یک ایده مناسب ، زیبا و چشم نواز نباشد نمیتواند مخاطب خود را خیره کند .

طرح لوگو در حالت کلی شامل دو بخش اصلی است :

نوشتار ( لوگوتایپ )

تصویر ( لوگو )

 

بعد از گفتگو در خصوص ایده و طرح لوگو ، نوبت به نحوه و چگونگی اجرا و تبلیغات برند و لوگو می رسد .

این موضوع از دو بعد کیفی و کمی قابل بررسی است :

از لحاظ کیفی به این معنا که کیفیت تبلیغات و  مرغوبیت تبلیغات و مصادیق آن لحاظ شود .

از بعد کمی نیز کاملا واضح است که بصورت یک قانون کلی ، هر میزان تبلیغات بیشتری روی لوگو انجام شود ، تاثیر بیشتری را شاهد خواهیم بود ( به شرط رعایت استانداردهای کیفی در تبلیغات )

 

شاید این سوال مطرح شود که آیا تبلیغات بعدی شرکت نیز می تواند در زمره جزئی از ساختار آن لوگو قرار گیرد ؟

در پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که بسیارند طرح هایی که هم دارای ایده مطلوب و هم اجرای مناسبی هستند اما با تبلغات غیر اصولی تمام سرمایه های فکری و اجرایی آنها بر باد رفته است . بعبارتی آنقدر تبلیغات آنها غیر اصولی و هرز بوده که دیگر مجالی برای معرفی آنچه لوگو در نظر داشته عنوان کند باقی نگذاشته اند . درست مانند یک ساختمان بسیار زیبا که یک دیوار بلند خشت و گلی درست در مقابل آن مانع دیدن زیبایی های آن می گردد .

تبلیغات و کم و کیف اجرای آن ، بعنوان بخش پسا طراحی لوگو ، می تواند نقش مثبت یا منفی در ساختار لوگو ایفا کند .

 

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت خدمات برندینگ طرح آفرینان و آژانس برندینگ آوا محفوظ می باشد .

طراحی قالب اختصاصی توسط

مختار منوچهرابادی

29 آذر 97 ساعت 21:50

دیدگاهتان را ثبت کنید

پژوهشگران حوزه مطالعاتی مربوط به بشقاب پرنده ها اعتقاد دارند تمایل ترامپ برای تشکیل  ارتش فضایی آمریکا یا اسپیس فورس از آنجا شروع شد که رییس جمهور آمریکا بتدریج با اسرار بشقاب پرنده ها آشنا شده است.

مصطفی آرایشگر

29 آذر 97 ساعت 21:30

دیدگاهتان را ثبت کنید

چگونه آرم طراحي کنيم

یکی از گوشی‌های هوشمند جدیدی که در آینده نزدیک توسط شرکت آنر معرفی خواهد شد، گوشی آنر ویو 20 است. در این بخش قصد داریم پوسترهای جدید منتشرشده درباره مشخصات گوشی آنر ویو 20 (Honor View 20) و اطلاعات آن را بررسی کنیم.

حسین مرادی

29 آذر 97 ساعت 21:15

یک دیدگاه

شرایط پیش فروش لیفان ایکس 60 اتوماتیک (Lifan X60) در آذرماه 1397 اعلام شد. شرکت کرمان موتور، خودرو لیفان X60 را به صورت پیش فروش نقدی از روز شنبه 1 دی‌ماه 1397 به مشتریان عرضه می‌کند.

حسین مرادی

29 آذر 97 ساعت 20:58

۴ دیدگاه

گوشی هواوی میت 20 پرو (Huawei Mate 20 Pro) به صورت غیررسمی وارد بازار ایران شده و با قیمت زیادی به فروش می‌رسد. در ادامه مشخصات گوشی جدید هواوی و قیمت آن را بررسی می‌کنیم.

مختار منوچهرابادی

29 آذر 97 ساعت 20:05

یک دیدگاه

آیا برای جستجوی حیات در سیاره مریخ باید سطح آن را رها نمود و به کنکاش در لایه های زیرین پرداخت؟ آیا زیست کره یا بیوسفر (biosphere) سیاره مریخ تنها جایی از سیاره سرخ است که قابلیت میزبانی حیات را دارد؟

محمدمصطفی آسیابی

29 آذر 97 ساعت 19:30

۴ دیدگاه

باشگاه فیروزه ای همراه اول سرویس اختصاصی این اپراتور برای مشترکان دائمی و اعتباری خود است. کاربران با عضویت در این طرح و جمع‌آوری امتیاز، بسته و هدیه‌های مختلف دریافت و در قرعه کشی همراه اول شرکت خواهند کرد.

عرفان باستانی

29 آذر 97 ساعت 18:55

دیدگاهتان را ثبت کنید

موبایل یک کانال نیست. موبایل فرصتی برای متحول کردن کسب‌وکار است. بخش بزرگی از این تحول در گرو بازبینی مجدد ارتباط‌تان با مشتری‌هاست و این که چگونه خود را با مهم‌ترین انتظارات آنان سازگار کنید. این که مشتریان شما بتوانند فورا و در مواقع نیاز، از …

محمد قاسمی

29 آذر 97 ساعت 18:20

۵ دیدگاه

امروز می‌خواهیم عملکرد گوشی چهار دوربینه سامسونگ را در کنار یکی از موبایل های قدرتمند ویوو بررسی کنیم. تصور می‌کنید در مقایسه سرعت گلکسی A9 با ویوو V11 پرو، کدام گوشی پیروز میدان خواهد بود؟

حسین مرادی

29 آذر 97 ساعت 17:10

۷ دیدگاه

رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری گفت حتی با کاهش نرخ ارز نیز قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا نمی‌کند. هرچند ما برای تولید مشکلی نداریم، اما مردم قدرت خرید ندارند.

حسین مرادی

29 آذر 97 ساعت 16:00

۵ دیدگاه

قبل از فروش گوشی موبایل باید اقداماتی را انجام دهید تا به صورت صحیح اطلاعات شخصی خود را حذف کرده و از دسترسی دیگران به آن‌ها جلوگیری کنید. در این مقاله با 7 اقدام ضروری آماده‌سازی گوشی موبایل برای فروش آن آشنا می‌شوید.

محمد قاسمی

29 آذر 97 ساعت 14:50

۴ دیدگاه

گوشی ردمی پرو 2 شیائومی که بیش از دو سال از عرضه آن می‌گذرد، ممکن است با دوربین پشتی 48 مگاپیکسلی و تراشه جدید و قدرتمند اسنپدراگون 675 در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

حسین مرادی

29 آذر 97 ساعت 14:15

۶ دیدگاه

خودروهای گران قیمت عموما برای افراد خاص ساخته شده و به جای یک وسیله نقلیه، شبیه یک اثر هنری و وسیله تجملی هستند. در ادامه با گران ترین خودروهای سال 2018 آشنا می‌شویم.

خرید هاست و دامنه از میزبان فا


29 آذر 97 ساعت 20:58


25 آذر 97 ساعت 17:10


24 آذر 97 ساعت 21:50


21 آذر 97 ساعت 17:45


20 آذر 97 ساعت 19:45


19 آذر 97 ساعت 10:45


15 آذر 97 ساعت 09:00


14 آذر 97 ساعت 18:20

چگونه آرم طراحي کنيم
چگونه آرم طراحي کنيم
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *