نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

دوره مقدماتی php
نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده
نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

شیرین بیان گیاهی خودرو از تیره سبزی آساها می باشد که کمتر مورد کشت قرار می گیرد.

این گیاه در بیشتر نقاط ایران از جمله شهرستان خاتم مروست و برخی نواحی شرقی و شمال شرقی و همینطور در آذربایجان سلسه جبال بختیاری و شهرستان اقلید بیشتر بصورت خود رو رشد می کند، که در زبان فارسی با نام مَهْک نیز شناخته می شود.

از مشخصات ظاهری این گیاه می توان به ارتفاع یک متری و در برخی نواحی معتدل تا دو متر، طول برگ های 7 تا 15 سانتی متری، داشتن حدودی تعداد 9 تا 17 برگچه، میوه های به شکل غلافی و مستطیل شکل به طول 2 تا 3 سانتی متری اشاره کرد.

بابلیان در حدود ۴۰۰۰ سال پیش شیرین بیان را بعنوان تقویت‌ کننده بدن می‌ شناخته ‌اند، همچنین مصریان عهد باستان از ریشه آن عصاره تهیه می‌ کرده‌ اند.

پزشکان مصری از عصاره شیرین بیان جهت کاستنن تلخی دارو های تلخ ‌مزه و معالجه امراض کبد و دستگاه گوارش استفاده می کردند .نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

برای بدست آوردن شیره شیرین بیان ابتدا ریشه شیرین بیان جوشانده میشده و بخش عمده آب آن را تبخیر می کنند که در نهایت ماده سیاه رنگ مایل به قهوه ایی بدست می آید که به دو صورت عصاره و شیره مورد استفاده قرار می گیرد.

دوره مقدماتی php

از ترکیبات شیمیایی شیرین بیان به ریزوم که دارای مقدار زیادی گلوکز، ساکارز، آسپاراژین، مواد آلبومیدی، رزین و اسانس که در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد، نام برد.

از مهمترین خواص شیرین بیان می توان به استفاده از ریشه و ریزوم یا همان ساقه زیر زمینی آن در درمان زخم های معده اشاره کرد.

گیاه شیرین بیان بدلیل داشتن ماده ایی به نام اسید گلیسیریزیک در درمان زخم های گوارشی بخصوص زخم معده، اثنی عشر و التهاب معده یا همان گاستریت موثر می باشد.

پزشکان طب سنتی استفاده از شیرین بیان را به مدت 3 الی 4 ماه در درمان زخم معده توصیه می کنند.

طبق پژوهش های انجام شده، شیرین بیان در درمان بیماری سرطان معده مفید است.

مکانیسم تاثیر شیرین بیان بر روی معده به این گونه است، که شیرین بیان با کمک ترکیباتی که در درون خود دارد، با کاهش تولید اسید سطح معده، باعث کاهش سوزش معده و سوء هاضمه می شده، و همچنین بعنوان یک ضد یبوست، بصورت ملین عمل می کند.

روش های مختلفی برای استفاده از شیرین بیان وجود دارد از جمله بصورت پودر، عصاره مایع، قرص، پماد، ژل، کپسول، دمنوش و … که می توان از عطاری ها بسیار آسان تهیه کرد.

برای تهیه جوشانده شیرین بیان باید 50 گرم ریشه شیرین بیان را که از قبل آن را تمیز کرده و پوست آن گرفته و آسیاب شده را با 100 گرم آب ریخته و اینقدر جوشانده شود که فقط دو سوم آب آن باقی بماند .

برای تهیه این جوشانده باید 10 گرم ریشه پوست کنده شده و تمیز شیرین بیان را با همین مقدار از ریشه انار شیرین مخلوط کرده و همراه یک لیوان آب سرد روی شعله کم اجاق به مدت 15 دقیقه جوشانده شود، بعد از خنک شدن آن را از صافی رد کرده و به مدت 40 روز بصورت ناشتا میل کنید.

برای تهیه این جوشانده باید پودر شیرین بیان را در یک لیوان آب داغ بریزید و در ظرف را بسته و به مدت 10 دقیقه اجازه داده شود دم بکشد، بعد آن را از صافی عبور داده و میل کنید.

این کار را روزانه 2 الی 3 بار به مدت یک هفته انجام دهید.

برای تهیه این جوشانده ریشه شیرین بیان را تمیز و کوبیده شود و به مقدار دو قاشق سوپ خوری از آن را با یک قاشق از هر یک از پودر های نعناع، پونه، زیره سبز و بابونه مخلوط کرده و یک قاشق چای خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه اجازه داد شود دم بکشد، بعد آن را از صافی عبور داده و به جای چای بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

برای تهیه دم کرده شیرین بیان باید ابتدا 50 گرم ریشه این گیاه را تمیز کرده و پوست آن گرفته شود، بعد آن را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوشیده ریخته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد و روزانه از آن استفاده کنید.

عرق شیرین بیان با جوشاندن گیاه و گرفتن بخار آن و عبور آن از یک محیط سرد (تقطیر) بدست می آید. طبیعیست که این شرایط و امکانات در منزل وجود ندارد و عملا عرقیات را در کارگاه ها به روش سنتی و صنعتی بدست می آورند.

پس بهتر است که عرق شیرین بیان را از عطاری ها تهیه بفرمائید.

بزرگسالان روزی سه بار به مقدار یک فنجان و کودکان روزی سه بار به مقدار نصف فنجان و ترجیحا در وسط غذا میل کنند.

یکی از بهترین موارد استفاده از شیرین بیان در درمان بیماری های معده می باشد که شامل انواع ویتامین های گروه ب و ویتامین آ و د و کلسیم و … می باشد در ادامه فواید آن برای معده و طرز تهیه آن خواهد آمد.

لطفا افراد دارای فشار خون بالا، زنان باردار، افرادی که دچار اختلالات کبدی و کلیوی و تیروئیدی هستن در مصرف شربت شیرین بیان احتیاط کنند.

طبق توصیه کارشناسان طب سنتی بهتر است برای دستیابی به نتیجه بهتر، بصورت سه استکان و 15 دقیقه قبل هر وعده غذایی میل شود.

دستور دیگری که برای آن پیشنهاد شده، مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری قبل غذا به مدت 4 ماه می باشد.

برای تهیه هر استکان از این شربت باید 2 قاشق مربا خوری از شربت شیرین بیان را در یک استکان آب ولرم (که از قبل جوشیده شده و ولرم شده) ریخته و میل کنید.

از ترکیب شیرین بیان با برنج شکسته پخته، می توان معجونی برای درمان زخم معده تهیه کرد.

برای درست کردن این معجون ابتدا پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب مخلوط کرده و به مدت یک شبانه روز نگهداری کنید، صبح مقداری برنج شکسته پخته شده را به آن اضافه کنید و بعد آنرا میل کنید.

برای نتیجه بهتر است این عمل را هر روز به مدت یک هفته ادامه دهید.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

در نهایت می توان تکه های شیرین بیان را نیز مانند آبنبات در دهان گذاشته و بمکید.

نظرتان در مورد این مقاله را در بخش نظرات در پائین صفحه ارسال کنید.

تمامی نظراتی که در رابطه با مقاله “آموزش درمان بیماری و مشکلات معده با شیرین بیان” بوده و خلاف قوانین نباشد، منتشر خواهند شد.

تمامی نظرات کاربران خوانده شده و درصورت عدم مغایرت با قوانین کشور، در عرض کمتر از 24 ساعت منتشر خواهد شد.

نظرات و تجربیات ارزشمند شما، سال ها در زیر این پست باقی مانده و راهنمای هموطنانمان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شیرین بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در ایران در اکثر نقاط کشور می روید . شیرین بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ای بطول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می رسد . برگهای آن مرکب از تعدادی برگچه های فدر و سبزرنگ می باشد . گلهای آن برنگ بنفش ، سفید . زرد است  میوه آن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه می باشد .

ریشه شیرین بیان بطور خیلی عمیق در زمین فرو می رود . پوست ریشه قهوه ای سیر وس یاه است . مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته بانواع مختلف تغییر می کند . مثلا شیرین بیان اسپانیا طعم ملایم درد در حالیکه شیرین بیان یونان دارای طعم تلخ است . ترکیبات شیمیایی:

ریشه شیرین بیان دارای گلوکز ،‌ساکاروز ، آسپاراژین ، مواد آلبومیدی ،‌رزین و کمی اسانس میباشد . ماده اصلی که باعث شیرینی این گیاه است گلیسیرین خوانده می شود . در شیرین بیان ماده ای بنام لکوریتی جننی چالکون وجود دارد که خاصیت دفع اسپاسم عضلات را دراست . خواص داروئی:

شیرین بیان از مظر طب قدیم ایران معتدل است .

شیرین بیان را بصورت قطعات کوچک به قطر 0/5 سانتیمتر و طول 1/5 سانتیمتر بفروش می رسانند .نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

1)مهمترین خاصیت شرین بیان که جدیدا کشف شده است و در آلمان و اروپا و آمریکا ساتفاده می شود درمان کننده زخم معده و سرطان معده است برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز بمقدر یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید شخص معالجه خواهد شد .

2)برای تقویت عمومی بدن مفید است

3)خوردن آن از پیری جلوگیری می کند

4)برای نرم کردن سینه موثر است

5)زخم ها و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود .

6)ملین است و معمولا آنرا با گیاهان دیگر مخلوط می کنند که انقباضات را کم می کند

7)مدر و عرق آور است

8)برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را بمکید .

9)سرفه را برطرف می کند

10)ورم معده را برطرف می کند

11)تنگی نفس را تسکین می دهد

12)برای درمان سوء هاضمه مفید است

13)برای از بین بردن نفخ شکم مفید است

14)چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند برای این منظو از فرمول زیراستفاده کنید :

2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آنرا در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

15)برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید .

16)برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده و در این قسمت ها بگذارید .

طرز استفاده:

دم کرده شیرین بیان : مقدر 50گرم ریشه بدون پوست شیرین بیان را آسیاب کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد .

جوشانده شیرین بیان : 20 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید که دو سوم آن باقی بماند .

شربت شیرین بیان : ریشه شیرین بیان بدونپ وست را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود

تکه های شیرین بیان : مانند آب نبات می توانید در دهان گذاشته و بمکید .

مضرات :

استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید .

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران

نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

انتهای پیام/

شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد.

این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

خواص شیرین بیان برای معده

از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

خواص عرق شیرین بیان برای معده

بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور ۱۰ گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت ۴۰ روز مصرف کنید.

تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

مضرات شیرین بیان

لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.

کاربردهای درمانی شیرین بیان برای معده

ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است. نحوه ی مصرف شیرین بیان برای معده: ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم. تهیه دم کرده شیرین بیان برای معده برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

عصاره شیرین بیان با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.

این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

انتهای پیام/*

دیدگاهها بسته است.

امانت داری و اخلاق مداری/ استفاده از اخبار با ذکر منبع تهران نیوز مجاز می باشد.



 

توصیه‌هایی برای استفاده از شیرین بیان

به باور برخی از افراد گیاه شیرین‌بیان می‌تواند درمانی موثر برای زخم معده افراد باشد، این در حالی است که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند، استفاده از این گیاه دارویی برای درمان سوء هاضمه و زخم معده اگر چه مفید خواهد بود، اما عوارض جدی به دنبال دارد، بنابراین از نظر علمی استفاده از آن تایید نمی‌شود، زیرا روی دستگاه قلب، عروق، فشار خون و املاح بدن آثارمنفی می‌گذارد. البته در این خصوص استثنایی هم وجود دارد، توضیحات بیشتر در این باره را در این نوشته می‌خوانیم.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

میانسالان با فشار خون بالا مراقب باشندنگران نباشید، اوضاع آنقدرها هم بد نیست که ظرف های حاوی این گیاه دارویی را که در خانه دارید دور بیاندازید یا به دوستان و آشنایانتان واگذار کنید. زیرا تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان می دهند، بیمارانی که سن آنان کم و فشار خونشان پایین است، می‌توانند از شیرین‌بیان به ‌صورت موقت استفاده کنند، در حالی که این درمان برای افرادی که در میانسالی قرار دارند و فشار خون آنان نیز بالاست، به طور قطع عوارض جدی به همراه خواهد داشت. به این دلیل که مصرف آن فشار خون این افراد را بالا برده و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد.

توصیه‌هایی برای مبتلایان به ریفلاکس معدهعلاوه بر مواردی که پیش تر به آن اشاره شد؛ مصرف این گیاه دارویی در میانسالانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، تعادل املاحی مانند سدیم، پتاسیم و … را در بدن بیمار برهم خواهد زد. بنابراین استفاده خودسرانه از شیرین بیان و قطع داروهایی که پزشک تجویز کرده است، کار اشتباهی بوده و باعث تشدید علایم حتی شدیدتر از آغاز مرحله اولیه درمان خواهد شد، ضمن اینکه شدت بیماری را افزایش می دهد. زمانی که فرد  دارویی را که مصرف می کند قطع کند، این کار موجب تشدید اسید در بدن فرد شده و شدت بیماری وی را بیشتر می‌کند. به ویژه در بیماری ریفلاکس معده (برگشت غذا از معده به مری) این حالت شایع تر است.

وقتی شیرین بیان، تلخ می شودنکته دیگری  که در باره این گیاه دارویی باید به آن پرداخت این است که به گفته پژهشگران و پزشکان متخصص، مصرف بی‌رویه گیاه شیرین بیان یا فرآورده‌های آن غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کند، همچنین موجب ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون در بدن می شود که پیامد آن بروز مشکلاتی مانند بالارفتن فشار خون و بروز اختلال در فعالیت‌های متابولیسمی است. علاوه بر این استفاده بیش از حد از این گیاه دارویی سلامت طحال را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

رابطه معکوس با ذکاوت کودکبسیاری از زنان در دوره های بارداری با این نگاه که مصرف گیاهان دارویی هیچ ضرری برای آنان ندارد برای رفع مشکلات خود به سراغ چنین اقلامی می روند تا با خیال آسوده و بدون اینکه دغدغه عوارض جانبی استفاده از آن را داشته باشد ناراحتی و مشکل خود را برطرف کنند. زنانی که در دوره بارداری یا شیردهی‌ قرار دارند، به هیچ عنوان نباید این گیاه و فرآورده‌های آن را مصرف کنند. زیرا استفاده قابل توجه آن در این دوره از زندگی ممکن است هوش و توان ذهنی کودک را به خطر بیاندازد.

 

نتیجه به دست آمده از یک تحقیق که روی تعدادی از کودکان هشت ساله صورت گرفت، نشان داد افرادی که مادران آنها در دوره بارداری مقدار زیادی شیرین بیان مصرف کرده بودند در مقایسه با سایر همسالان ذکاوت و هوش کمتری داشته و بیشتر در معرض بروز اختلالات رفتاری از جمله بیش فعالی قرار دارند.

تهدیدی به عنوان سکته استفاده از شیرین‌بیان برای مبتلایان به  بیماری  قلبی ممنوع است و سلامت آنان را به شدت تهدید می کند تا به آنجا که احتمال بروز سکته را در این افراد افزایش می دهد. علاوه براین اشخاصی که به امراضی کبدی از جمله سیروز کبدی، همچنین نارسایی شدید کلیوی و دیابت مبتلا هستند نیز نباید از این گیاه استفاده کنند. علاوه براین موارد، احساس کرختی دست و پا همچنین درد عضله، افزایش وزن از دیگر عوارض مصرف بی رویه این گیاه در افراد است. البته فراموش نکنید که شیرین بیان فواید زیادی نیز برای افراد دارد اما در این مطلب منظور فقط نکاتی بوده که در قالب هشدار باید به افراد و مبتلایان به برخی از امراض داده می شده تا در مصرف این گیاه دارویی بیشتر دقت کنند و ناخواسته دچار عوارض ناشی از آن نشود.

شانس 10درصدی برای ابتلا به یک عارضهیادتان باشد که شانس ابتلای هر فرد به زخم معده در طول عمر خود 10درصد است، این در حالی است که یک درصد افراد جامعه مبتلا به این بیماری هستند. افرادی که باید دربرنامه غذایی خود به نکات زیادی توجه کنند.  یکی از این موارد مصرف میوه و سبزی است. برای نمونه توجه داشته باشید که اگر چه میوه ضرری برای مبتلایان به زخم معده ندارد، آنها می‌توانند به صورت کامل از میوه‌ها و سبزی‌های پخته و خام استفاده کنند. این موادغذایی حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن بوده، حتی می‌توانند در بهبود بیماری مفید باشند.

البته بیمارانی که زخم معده آنان موجب بروز انسداد در معده شده است، نباید میوه و سبزی مصرف کنند. از سوی دیگر افراد مبتلا به زخم معده نباید مواد غذایی تند، ترش و پر حجم مصرف کنند، استفاده از سایر مواد غذایی مجاز است. این دسته از بیماران باید دوره درمانی خود را کامل کنند تا زخم ریشه کن شود و دیگر عود نکند.

یادتان باشد که عامل زخم باید مشخص شود، به طور مثال اگر ورود یک میکروب به بدن علت ابتلای فرد به این بیماری است، باید با مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده است، به طور کامل این میکروب از بدن آنان خارج شود. بنابراین نخستین قدم برای درمان، مراجعه به پزشک متخصص و رعایت نکاتی است که علاوه بر تجویز دارو به فرد توصیه می شود. منبع: behdasht.news

داروخانه گیاهی بیتوته

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

محصولات بهداشتی وضدعفونی کننده معتبروارزان

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

برترین هارد اکسترنال‌های موجود در بازار

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

درمان فوری و بدون درد کیست مویی

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

ارسال محرمانه محصولات جنسی

محصول معجزه آسا برای پوست، مو و ناخن

اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

خرید گیفت کارت اپل

لذت نوشیدن آب سالم و گوارا

نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

نام علمی گیاه شیرین بیان “licorice” است که به ریشه گیاه Glycyrrhiza glabra اشاره دارد. این گیاه بومی اروپا و آسیا است. در واقع این گیاه به عنوان یک علف هرز در این مناطق در نظر گرفته می شد. اما مصری های باستان ریشه این علف هرز را بسیار دوست داشتند. آنها به خواص این گیاه پی برده بودند و دیگر آن را علف هرز نمی دانستند. به همین دلیل از آن در چای برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. شیرین بیان بعدا به چین وارد شد و مانند بسیاری از گیاهان دیگر از جمله تخم شربتی، تخم کتان، جنسینگ و …..  جزء گیاهان مهم دارویی در طب سنتی چین گشت. با ما همراه باشید تا شما اومایی های عزیز را با خواص و مضرات این گیاه آشنا کنیم. 

در این مقاله می خوانیم:

عکس شیرین بیانخواص شیرین بیان برای سلامتینحوه مصرف شیرین بیانشیرین بیان و قاعدگیمضرات شیرین بیانهشدارهای ویژه هنگام مصرف شیرین بیان

ریشه شیرین بیان که مزه شیرینی دارد، بیشتر به عنوان یک شیرین کننده در آب نبات ها و نوشیدنی ها استفاده می شود. همچنین قرن هاست که از ریشه شیرین بیان برای خواص دارویی اش استفاده می شود. شیرین بیان در فرم های مختلف موجود است. در ادامه خواص این گیاه دارویی ارزشمند را برای شما توضیح می دهیم:

– ریشه شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می شود. در موارد مسمومیت غذایی، زخم معده و سوزش سر دل، عصاره ریشه شیرین بیان می تواند به ترمیم معده بپردازد و باعث بهبود آن شود زیرا دارای ماده ای به نام اسید گلیسیریزین است که خواص ضد التهابی و تقویت کننده ایمنی  دارد.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

– یک مطالعه نشان داد که اسید گلیسریزیک می تواند باکتری های سمی H. pylori را مهار کرده و مانع از رشد آن ها در معده و روده شود. همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار زخم معده، سوزش سر دل و یا ورم معده هستند، با مصرف این گیاه بهبود پیدا کرده اند. خوشبختانه مصرف طولانی مدت این گیاه عوارضی ندارد. 

شیرین بیان برای درمان مشکلات تنفسی توصیه می شود. شیرین بیان به عنوان یک مکمل شفابخش میتواند به بدن کمک کند که مخاطی سالم تولید کند. افزایش تولید خلط باعث یک سیستم برونش طبیعی سالم می شود. همچنین تولید خلط خالص پاک و سالم باعث می شود سیستم تنفسی از انسدادهای قدیمی پاک شود و تنفس راحت تر شود. بنابراین در درمان آنفولانزا و آسم نیز موثر است.

با گذشت زمان، تنش های مختلف زندگی می تواند مانع عملکرد غده فوق کلیوی که دائما آدرنالین و کورتیزول تولید می کند شود. مکمل های شیرین بیان می توانند عملکرد این غده ها را بهبود بخشند. عصاره ریشه شیرین بیان می تواند غده آدرنال را تحریک کند که سطح کورتیزول سالم را در بدن افزایش دهد و در نتیجه استرس کاهش پیدا می کند. 

در برخی مطالعات، نشان داده شده است که ریشه شیرین بیان می تواند به طور بالقوه به درمان سرطان پستان و پروستات کمک کند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، تحقیقاتی در خصوص تاثیر شیرین بیان در درمان سرطان در حال انجام می باشد که هنوز نتایج آن به دست ما نرسیده است.

ژل موضعی حاوی شیرین بیان برای درمان اگزما توصیه می شود. شیرین بیان می تواند به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد در درمان های پوستی موفق باشد. همچنین اغلب پیشنهاد می شود که شیرین بیان را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید تا با کشتن باکتری های مضر دهان مانع از خرابی دندان ها شود. [1, 2].

عصاره شیرین بیان رایج ترین شکل شیرین بیان در بازار است. این عصاره یک شیرین کننده تجاری در آب نبات و نوشیدنی نیز می باشد. مصرف عصاره شیرین بیان توسط یک فرد نباید بیش از 30 میلی گرم در روز باشد. زیرا مصرف بیش از حد می تواند عوارض ناخواسته ای را ایجاد کند.

DGL شیرین بیان با گلیسیریزین حذف شده است، که یک فرم ایمن تر از این گیاه دارویی است. DGL نباید بیش از 2 درصد گلیسیریزین داشته باشد. این فرم برای علائم گوارشی توصیه می شود زیرا ممکن است مصرف طولانی مدت مورد نیاز باشد. مصرف بیش از 5 گرم DGL در روز توصیه نمی شود.

گلیسیریزین موجود در شیرین بیان در عملکرد استروژن تأثیر دارد. این ترکیب روی گیرنده های استروژنی بدن تثبیت می شود. به این صورت زمانی که میزان استروژن بیش از اندازه بالا می رود (که یکی از عوامل بروز سندرم پیش از قاعدگی است) باعث انسداد گیرنده های این هورمون شده و فعالیت آن را کاهش می دهد. زمانی که میزان استروژن دچار افت و کاهش می شود (مانند دوران بعد از یائسگی) باز هم گلیسیریزین به صورت جزئی کمبود آن را جبران می کند. بنابراین بعنوان یک متعادل کننده هورمون استروژن استفاده می شود [4].

مصرف غذایی شیرین بیان به صورت خوراکی برای بسیاری از افراد ایمن است. مصرف شیرین بیان به صورت خوراکی برای اهداف دارویی و اعمال آن بر پوست نیز به مدت کوتاه ایمن است. اما مصرف خوراکی این ماده در مقادیر زیاد به مدت بیش از 4 هفته یا در مقادیر کمتری به صورت درازمدت امن نمی باشد. زیرا می تواند منجر به عوارض جانبی شدید مانند فشار خون بالا، پتاسیم کم، ضعف، فلج و آسیب مغزی در افراد سالم شود. در افرادی که نمک به مقدار زیاد مصرف می کنند یا بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا فشار خون بالا دارند، مصرف فقط 5 گرم شیرین بیان در روز می تواند این مشکلات را بدتر کند. به طور دقیق تر:

– عصاره ریشه شیرین بیان می تواند باعث کاهش سطح پتاسیم در بدن شود که موجب ضعف عضلانی می شود. این وضعیت هیپوکالمی نامیده می شود.

– بر طبق برخی مطالعات، افرادی که ریشه شیرین بیان بیش از حد را در یک دوره دو هفته ای مصرف می کنند، رطوبت مایع و اختلالات متابولیسم را تجربه می کنند.

– مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند باعث فشار خون بالا، تورم و بی نظمی ضربان قلب شود. بسیاری از محصولات با طعم شیرین بیان مدرن طعم های طبیعی شیرین بیان را دارند، اما برخی از آنها هنوز با اسید گلیسیریک ساخته می شوند. در صورتی که کودکان زیر 10 سال به مقدار زیاد شیرین بیان مصرف کنند، باید به علت فشار خون بالا پس از خوردن آن، در بیمارستان بستری شوند.

– زنان باردار یا شیرده باید از مصرف شیرین بیان بپرهیزند.

– افراد مبتلا به فشارخون نیز باید از مصرف ریشه شیرین بیان بپرهیزند.

سایر عوارض جانبی استفاده از شیرین بیان شامل خستگی، توقف پریودی در زنان، سردرد، احتباس آب و سدیم و کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی در مردان می باشند. افرادی که توتون و تنباکو را همراه با شیرین بیان می جوند نیز ممکن است دچار فشار خون بالا و سایر عوارض جانبی جدی شوند[5].

اگر باردار باشید مصرف خوراکی شیرین بیان مجاز نیست. مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری یعنی حدود 250 گرم شیرین بیان در هفته، خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. همچنین ممکن است باعث سقط جنینشود. در خصوص شیردهی و مصرف شیرین بیان اطلاعات زیادی در دسترس نیست. بنابراین بهتر است احتیاط کنید و از مصرف آن اجتناب کنید.

شیرین بیان باعث می شود بدن آب ذخیره کند و این مسئله می تواند موجب بدتر شدن ضربان قلب شود و خطر ابتلا به ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد. پس اگر بیماری قلبی دارید، شیرین بیان مصرف نکنید. از طرفی بیماری های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم با مصرف شیرین بیان بددتر می شوند زیرا این گیاه مانند استروژن عمل می کند.  اگر بیماری دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر می شود، شیرین بیان مصرف نکنید.

شیرین بیان می تواند فشار خون را افزایش دهد. اگر فشار خون بالا دارید، مقدار زیادی شیرین بیان مصرف نکنید.

شیرین بیان می تواند سطح پتاسیم را در خون کاهش دهد. این مسئله موجب بدتر شدن هیپرتونیا می شود. در صورت وجود هیپرتونیا از مصرف شیرین بیان اجتناب کنید.

شیرین بیان می تواند پتاسیم را در خون کاهش دهد. اگر پتاسیم شما در حال حاضر پایین است، شیرین بیان آن را کم تر می کند. اگر این بیماری را دارید، شیرین بیان مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند بیماری کلیوی را بدتر کند. بنابراین از آن استفاده نکنید.

شیرین بیان می تواند میل جنسی مرد را کاهش دهد و همچنین باعث کاهش سطح هورمون تستوسترون و اختلال در عملکرد نعوظ (ED) می شود.

شیرین بیان ممکن است با کنترل فشار خون در طول و بعد از جراحی تداخل داشته باشد. بنابراین حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده مصرف شیرین بیان را قطع کنید[6].نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

همان طور که ملاحظه کردید گیاه شیرین بیان خواص بسیار زیادی برای بدن ما دارد اما باید در حد اعتدال مصرف شود تا منجر به بروز عوارض جانبی نشود. همچنین افرادی که دارای بیماری های خاص هستند و یا در دوران بارداری و شیردهی به سر می برند قبل از مصرف این گیاه باید حتما با پزشک خود مشورت کنند تا خطری برایشان پیش نیاید.

1-Kao TC, Wu CH, Yen GC. Bioactivity and potential health benefits of licorice. J Agric Food Chem. 2014 Jan 22;62(3):542-53. 

2-Messier C, Epifano F, Genovese S, Grenier D. Licorice and its potential beneficial effects in common oro-dental diseases. Oral Dis. 2012 Jan;18(1):32-9. 

3-K. Venkata Subba Rao. A REVIEW ON LICORICE. Anc Sci Life. 1993 Jul-Dec; 13(1-2): 57–88.

4-Hyun Yang, Hye Jin Kim. Licorice ethanol extract improves symptoms of polycytic ovary syndrome in Letrozole-induced female rats. Integr Med Res. 2018 Sep; 7(3): 264–270.

5-Nazari S, Rameshrad M, Hosseinzadeh H. Toxicological Effects of Glycyrrhiza glabra (Licorice): A Review. Phytother Res. 2017 Nov;31(11):1635-1650. 

6-G Cantelli-Forti, F Maffei, P Hrelia. Interaction of licorice on glycyrrhizin pharmacokinetics. Environ Health Perspect. 1994 Nov; 102(Suppl 9): 65–68.

خانه / سلامتی / خواص میوه ها و گیاهان دارویی / خواص و فواید شیرین بیان برای معده و راه های درمان انواع بیماری معده

خواص میوه ها و گیاهان دارویی

ارسال دیدگاه

شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست. در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

استفاده از خواص شیرین بیان در طب سنتی، به 1200 سال قبل برمی‌گردد و از ریشه این گیاه در اروپا و آسیای شرقی از زمانهای گذشته مورد استفاده بوده است. گیاه شیرین بیان در ایران در بیشتر مناطق شمال و مرکز یافت می‌شود.
شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد. این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

گیاه شیرین بیان، خواص شیرین بیان برای معده، مضرات شیرین بیان، عرق شیرین بیان برای معده، نحوه مصرف شیرین بیان

از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

خواص شیرین بیان برای ورم معده

بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور 10 گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت 40 روز مصرف کنید.

تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

سایر فرآورده‌های شیرین بیان

در اروپا آب نبات‌هایی با طعم تند از شیرین بیان تهیه می‌شود که طرفدار زیادی هم دارد. از دیگر فراورده‌های این گیاه، چاشنی شیرین بیان است که از آن در تهیه نوشیدنی‌های غیر الکلی استفاده می‌شود و این ماده عنصر اصلی نوشابه غیر الکلی بسیار معروف مصری موسوم به عرق سوساست.

در برخی مناطق دنیا مانند ایتالیا، شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده میکنند، به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند و در کشور سوریه به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می شود.

در آشپزی چینی شیرین بیان همچون چاشنی در پخت غذاهای مطبوع استفاده میشود و اغلب برای خوش طعم کردن سوپها و غذاهایی که در سوس سویا جوشانده می شود، به کار می‌رود.

لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.
این متخصص طب سنتی در مورد خواص شیرین بیان گفت: مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین موارد مصرف شیرین‌‌بیان برای رفع مشکلات معده مانند بدهضمی‌های معده، التهابات معده، درد معده و ترش کردن است که تاثیر بسیاری دارد.
وی عنوان کرد: شیرین بیان در درمان سرفه و به عنوان نرم‌کننده سینه و حلق هم کاربردهای موثری دارد.
عباسیان گفت: مهم‌ترین قسمت شیرین‌بیان ریشه آن است که هم می‌توان آن را جوشاند و هم ریشه آن را پودر کرد و پودر آن را جوشاند که هنگام جوشیدن ماده سیاه رنگی از آن خارج می‌شود و به عنوان شربت شیرین بیان عرضه می‌شود.
وی اظهارداشت: نوع دیگری از شربت‌های شیرین‌بیان را نیز با حرارت زیاد تبدیل به رب شیرین‌بیان می کنند که همان خواص مثبت را بر روی معده و درمان سرفه دارد اما به دلیل غلظت زیاد نباید به مقدار فراوان مصرف شود.
این متخصص طب سنتی گفت: گاهی تمام مایع شیرین‌بیان را از آن گرفته و به عنوان عصاره خشک آن به‌فروش می‌رسانند‌ که به شکل سنگی و بسیار محکم است که در این حالت ماندگاری آن بیشتر است.
وی بیان کرد: از عصاره شیرین‌بیان برای رفع مشکل گوشه کردن ناخن و دفع عفونت آن می‌توان استفاده کرد، همچنین شیرین‌بیان در برطرف کردن عفونت ادراری، زخم‌های کلیه و مثانه و درمان تب‌های طولانی مدت هم می‌توان استفاده کرد.
این متخصص طب سنتی اظهار داشت: در افرادی مبتلا هپاتیت‌های مزمن و امراض ناشی از اهتباس صفرا، سیروز کبدی، نارسایی‌های شدید کلیوی، دیابت شیرین، آریتمی‌های قلبی، پرفشاری خون انقباضات و اختلالات عصبی و عضلانی و نیز زنان باردار و شیرده نباید این گیاه را مصرف کنند.
وی تاکید کرد: مصرف دخانیات به همراه شیرین‌بیان سبب ایجاد مسمومیت می‌شود و اینکه برخی کارخانه‌های دخانیات از شیرین‌بیان به عنوان طعم‌دهنده و خوش‌بو کننده استفاده می‌کنند، کار خطرناکی است.

 

خواص پودر شیرین بیان برای معده

 

نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

گونه اسپانیایی «G. typical» که میوه آن صاف و بدون کرک است و ریزومهای قهوه ای به قطر ۶ تا ۱۸ میلیمتر دارد.

گونه روسی «G. glandulifera» که برگهای آن چسبناک است و ریشه های متعدد به ضخامت ۵ سامتیمتر دارد. پوست ریشه آن فلس دار و قهوه ای رنگ است و شیرینی ملایم دارد.

گونه ترکی «G. pallida» که ضخامت ریشه آن حدود ۸ سانتیمتر است.

گونه ایرانی «G. violacca» که ریشه های آن نیز نسبتاً ضخیم است.

عرق و شربت شیرین بیان طب سنتی درمان سرطان معده درمان زخم معده خواص شیرین بیان

شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر مورد کشت قرار می گیرد. برگ های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته است که به سبب ترشح شیره، چسبنده اند. گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه اش شامل ۵ تا ۶ دانه مایل به قهوه ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه های زیرزمینی و ریشه های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم ترین ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود، ترکیب موجود در ریشه های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می یابد.

عرق و شربت شیرین بیان طب سنتی درمان سرطان معده درمان زخم معده خواص شیرین بیان

خواص شیرین بیان برای زخم معده

  • دستور پخت چیز کیک شکلاتی یخچالی
  • قسمت مورد استفاده : ریشه

    ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

    آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

    زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

    عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

    تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

    سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است.

     

     

    ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

    برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

     

    با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

    برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

     

    شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.
    حاجی سید جوادی خاطر نشان کرد : دو عصاره از شیرین بیان به دست می‌آید که زخم‌ها را التیام یا بهبود می‌بخشد و به عنوان گیاهی که مرهم طبیعی برای معده، گلو و سایر غشاهای مخاطی است.
    وی گفت : همچنین ماده موثر در شیرین بیان باعث فعالیت ضد تورم مفاصل و ضد التیام در بدن انسان می‌شود.
    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی اظهار داشت : شیرین بیان دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی است که از بروز ضایعات تصلب شرایین ممانعت می‌کند و اثرات ضد میکروبی قوی نیز دارد.
    حاجی سید جوادی افزود : از زمان‌های قدیم از شیرین بیان برای درمان انواع سرفه در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود و در حال حاضر هم در شربت‌های ضد سرفه ترکیبات شیرین بیان وجود دارد.
    به گفته وی از این گیاه به عنوان یک داروی مسکن در پوست و در درمان تورم مفاصل و روماتیسم می‌توان استفاده کرد.
    حاجی سید جوادی افزود: این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

    انواع بیماری خاصیت خواص درد معده درمان راه زخم شیرین شیرین بیان فواید معده

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » شیرین بیان: خواص و مضرات / خواص شیرین بیان ناشتا برای روده، معده، قاعدگی

    شیرین بیان (به انگلیسی Licorice) : برای مشکلات گوارشی و ریشه آن برای درمان دردهای معده مفید است.

    در موارد مسمومیت غذایی، زخم معده، سوزش سر دل، و کولیک، عصاره ریشه شیرین بیان به سرعت دیواره معده را ترمیم می کند.

    و این به علت ویژگی های ضد التهابی و تقویت کننده ایمنی اسید گلیسیریزین است.

    در این مقاله از نایریکا ما به خواص و مضرات شیرین بیان، خواص آن برای معده، میکروب معده و روده به صورت ناشتا، و تاثیر آن بر روی قاعدگی و طرز تهیه دمنوش و شیره شیرین بیان می پردازیم.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

    با ما همراه باشید.

    شیرین بیان, خواص شیرین بیان, مضرات شیرین بیان, خواص شیرین بیان برای روده, خواص شیرین بیان برای معده, شیرین بیان و قاعدگی, خوردن شیرین بیان ناشتا, طرز تهیه دمنوش شیرین بیان, طرز تهیه شیره شیرین بیان, عکس گیاه شیرین بیان, خواص شیرین بیان برای میکروب معده

    برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

    نصف یک قاشق چای خوری عصاره‌ی شیرین بیان را با ۴ قاشق چای خوری روغن جوجوبا ترکیب کنید و سپس، آن را در یک بطری تمیز نگهداری کنید.

    برای رفع کک و مک صورت، با استفاده از یک تکه پنبه، این ترکیب را روی نواحی مورد نظر پوست بمالید.

    ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس، پوست‌تان را با آب بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید.

    مصرف شیرین بیان به کاهش و کنترل علائم بیماری حرکت، در همه‌ی آدم‌ها، کمک می‌کند.

    جهت اجتناب از بروز احساس ناراحتی هنگام سفر می‌توانید مقداری آب نبات شیرین بیان نوش جان کنید.

    دو روش برای استفاده از شیرین بیان جهت سفید شدن پوست وجود دارد. فقط کافی است عصاره‌ی شیرین بیان، گوجه فرنگی، خیار، چوب صندل، و لیمو را با هم ترکیب، و میل کنید.

    برای درمان عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، به آسانی می‌توانید تکه‌ای از شیرین بیان را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست بمالید. این کار را چندین روز تکرار کنید.

    برای خلاصی از میخچه، نخست، یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را اندکی روغن خردل ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید.

    سپس، قبل از خواب، این خمیر را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

    آن‌ گاه، آن ناحیه را با یک باند ببندید و اجازه دهید تا صبح به همین شکل باقی بماند.

    در نهایت، آن را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

    خواص شیرین بیان

    برای درمان زخم‌های دهانی لازم است به اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری شیرین بیان را خرد کنید، و سپس آن را در ظرفی حاوی دو فنجان آب بریزید.

    اکنون حدود دو تا سه ساعت صبر کنید تا شیرین بیان به خوبی در آب خیس بخورد. در نهایت، با استفاده از این محلول، چندین بار در روز دهان‌تان را بشویید.

    این کار را آن قدر تکرار کنید تا رخم‌های دهانی‌تان بهبود یابند.

    ابتدا، یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و مقدار اندکی آب را با هم ترکیب کنید تا خمیر نرمی درست شود.

    سپس، این خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید به تدریج خشک شود. بعد از آن، پوست‌تان را بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید.

    هم‌چنین می‌توانید ابتدا مقداری دمنوش شیرین بیان تهیه کنید، اجازه دهید کمی خنک شود، و سپس آن را به نواحی آسیب دیده بمالید.

    این کار را روزی ۳ الی ۴ بار انجام دهید.

    برای درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، شیرین بیان خشک شده را به مدت ۱۰ دقیقه به آب در حال جوش اضافه کنید؛ و سپس این جوشانده را از صافی عبور دهید.

    جوشانده‌ی شیرین بیان را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند هفته، بنوشید. هم‌چنین، بعد از مشورت با پزشک، می‌توانید از مکمل‌های شیرین بیان نیز استفاده کنید.

    استفاده از خمیر شیرین بیان و روغن حیوانی یا کره‌ی تصفیه شده نیز می‌تواند به درمان موثر گوش درد کمک کند.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

    به آسانی می‌توانید مقداری روغن حیوانی را گرم کنید و با استفاده از پودر شیرین بیان خمیر غلیظی بسازید.

    سپس، این خمیر را روی نواحی اطراف گوش‌تان (فقط قسمت‌های خارجی گوش) بمالید تا درد به سرعت تسکین یابد.

    این درمان خانگی، یکی از موثرترین روش‌ها برای تسکین گوش درد است که باید مرتبا انجام‌اش دهید.

    با استفاده از دمنوش گرم شیرین بیان می‌توانید با این مشکل مقابله کنید.

    جهت کاهش سریع نشانه‌های درماتیت آتوپیک باید روزی ۲ الی ۳ مرتبه دمنوش شیرین بیان بنوشید.

    نخست، یک فنجان شیرین بیان خشک شده، یک چهارم فنجان گل بابونه‌ خشک شده، ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری میخک کامل، و نصف فنجان ورقه‌ی دارچین را با هم ترکیب کنید و آن را در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید.

    قبل از استفاده، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از این ترکیب را در ظرفی حاوی چند فنجان آب سرد بریزید.

    سپس، آن را به یک ماهیتابه‌ی تمیز منتقل کنید و با حرارت ملایم بجوشانید.

    اکنون، حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت۱۰ دقیقه با شعله‌ی کم حرارت ببیند.

    در نهایت، این دمنوش را در یک لیوان بزرگ بریزید، صاف کنید، و نوش جان فرمایید.

  • شعرهای زیبا برای پروفایل تلگرام
  • برای افزایش ضخامت و طول مو، فقط کافی است شیرین بیان، شیر، و زعفران با یکدیگر ترکیب کنید.

    نخست،‌ تمام این مواد را با هم مخلوط کنید. سپس، ‌این مخلوط را به موها و کف سرتان بمالید؛ اجازه دهید یک شب به همین حالت بماند.

    در نهایت، صبح فردا، موهای‌تان را بشویید. این درمان خانگی را هفته‌ای یک بار انجام دهید تا به نتایج مثبت برسید.

    برای کاهش این التهاب، به آسانی می‌توانید پیش از غذا، تکه‌ی کوچکی از شیرین بیان را به آرامی بجوید.

    این کار به درمان سوزش سر معده و زخم معده، و هم‌چنین پیشگیری از رشد باکتری‌های مضر در معده کمک می‌کند.

    برای تسکین درد دیورتیکولیت به آسانی می‌توانید پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب بریزید و آن‌ها را به خوبی با هم ترکیب کنید.

    سپس، این ترکیب را به مدت چند دقیقه بجوشانید، از صافی عبور دهید، و ۳۰ دقیقه پیش از غذا، نوش جان کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ بار تکرار کنید.

    دو راه برای استفاده از شیرین بیان برای درمان گرفتگی سینه وجود دارد.

    به این منظور فقط کافی از شیرین بیان، پودر زنجبیل، و مقداری آب داغ تهیه کنید. در روش اول، نخست باید شیرین بیان را در آب داغ بریزید.

    ۵ الی ۷ دقیقه منتظر بمانید تا شیرین بیان در آب داغ دم بکشد، سپس این دمنوش را صاف کنید.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

    توصیه می‌شود، روزی دو بار از این دمنوش میل کنید. در روش دوم، باید به مقدار مساوی، پودر شیرین بیان و پودر زنجبیل را با هم ترکیب کنید.

    سپس، مقداری آب داغ به آن‌ها اضافه کنید. در نهایت این محلول را خوب به هم بزنید و روزی دو الی سه مرتبه نوش جان کنید.

    نخست، یک قاشق چای خوری شیرین بیان و یک قاشق چای خوری رازیانه را در یک فنجان آب ولرم بریزید.

    سپس، چند دقیقه صبر کنید تا این مواد در آب گرم دم بکشند. اکنون، این دمنوش را از صافی عبور دهید و بنوشید.

    یا این‌که، هر وقت احساس درد معده داشتید، می‌توانید یک فنجان دمنوش شیرین بیان بنوشید.

    طبق مطالعه‌‌ای مقدماتی که نتایج آن در ۲۰۱۲ در مجله‌ی تحقیقات علوم دارویی ایران به چاپ رسید، شیرین بیان برای درمان گر گرفتگی‌های ناشی از یائسگی مفید است.

    به این منظور، می‌توانید نصف قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در آب حل کنید و روزی ۲ بار بنوشید.

    هم‌چنین، می‌توانید با افزودن ۵ گرم شیرین بیان خرد شده به یک فنجان آب در حال جوش، و صاف کردن آن، دمنوش شیرین بیان تهیه کنید؛ این دمنوش را روزی دو بار نوش جان کنید.

    برای درمان روزاسه، می‌توانید با ترکیب شیرین بیان، عسل، و آلوئه‌ ورا ماسک صورتی تهیه، و از آن استفاده کنید.

    این سه ماده را با هم ترکیب کنید، و سپس روی نواحی آسیب دیده بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. در نهایت، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید.

    این روش درمانی را به مدت ۱ الی ۲ ماه، هر روز انجام دهید.

    یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری روغن خردل ترکیب، و خمیر غلیظی درست کنید.

    سپس، این خمیر را مستقیما روی پینه‌ها بمالید. سپس، ۲۰ دقیقه صبر کنید و خمیر را با استفاده از آب ولرم بشویید.

    این روش را روزی دو تا سه بار تکرار کنید تا پینه‌های پای‌تان بر طرف شوند.

    شیرین بیان، شیر، و زعفران را با هم ترکیب، و از آن‌ها خمیر تهیه کنید. سپس، این خمیر را کف سرتان بمالید و سرتان را بپوشانید.

    به همین حالت، بخوابید. در نهایت، صبح روز بعد، موهای‌تان را با آب و شامپو بشویید.

    برای درمان تنگی کانال عصب مچ دست (یا تونل کارپال) می‌توانید از دمنوش یا عصاره‌ی شیرین بیان استفاده کنید.

    با وجود این، قبل از استفاده از این داروی گیاهی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

    یک قاشق چای خوری شیرین بیان خشک شده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، در ظرفی حاوی یک فنجان آب بجوشانید.

    این جوشانده را از صافی عبور دهید و روزی ۴ مرتبه بنوشید. هم‌چنین، می‌توانید برای درمان گرفتگی صدا از آب نبات‌های شیرین بیان نیز استفاده کنید.

    برای درمان خشکی گلو با استفاده از شیرین بیان، باید یک قاشق غذاخوری شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید.

    سپس، اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد و این دمنوش را روزی ۲ الی ۳ مرتبه بنوشید. این کار به تسکین علائم خشکی گلو کمک می‌کند.

    طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی پزشکی تکمیلی و جایگزین مبتنی بر شواهد به چاپ رسید، عصاره‌ی شیرین بیان برای پیشگیری از سوء هاضمه که شامل ترش معده، حالت تهوع، و معده درد می‌شود، بسیار موثر است.

    بنابراین، باید قبل از هر وعده‌ی غذایی، یک عدد قرص شیرین بیان میل کنید.

    این کار به تسکین ترش معده کمک می‌کند. هم‌چنین، می‌توانید برای درمان ترش معده از پودر شیرین بیان نیز استفاده کنید.

    برای درمان رفلاکس اسید، به آسانی می‌توانید دمنوش شیرین بیان تهیه، و آن را در طول روز نوش جان کنید.

    یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با نصف قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید.

    سپس، آن را روی تبخال‌های دستگاه تناسلی بمالید و اجازه دهید چندین ساعت روی آن‌ها بماند.

    این کار را روزی ۳ الی ۴ مرتبه تکرار کنید. یا این‌که می‌توانید، لایه‌ی نازکی از عصاره‌ یا کرم شیرین بیان را روی نواحی آسیب دیده بمالید تا مشکل‌تان به سرعت تسکین یابد.

    شیرین بیان در ترکیب با برنج شکسته‌ی پخته و آب می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. ابتدا، پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب بریزید.

    سپس، در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک شب بماند. هنگام صبح، مقداری برنج شکسته‌ی پخته را نیز به آن اضافه کنید.

    اکنون می‌توانید این ترکیب را نوش جان کنید. بهتر است این کار را روزی یک بار، و به مدت یک هفته تکرار کنید.

    به اندازه‌ی دو فنجان آب را بجوشانید و مقداری شیرین بیان به آن اضافه کنید. سپس، آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله کم حرارت دهید.

    اکنون، این نوشیدنی را به صورت گرم میل کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

    ابتدا شیرین بیان، هل، و آمله (انگور فرنگی هندی) را بو بدهید، و سپس آسیاب کنید؛

    یک چهارم قاشق چای خوری از پودر حاصل را با یک قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب ترکیب کنید.

    در نهایت، برای تسکین علائم خارش مقعد، روزی یک بار از این ترکیب میل کنید.

    شیرین بیان حاوی خواص مفید زیادی است؛ یکی از آن‌ها، درمان بسیار موثر فشار خون پایین است. نخست، شیرین بیان و آب داغ را در یک قوری بریزید.

    سپس، درب قوری را بپوشانید و اجازه دهید شیرین بیان به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه در آب داغ دم بکشد. اکنون، این دمنوش را صاف کنید.

    این دمنوش را مصرف کنید تا  فشار خون‌تان افزایش یابد.

    با نوشیدن روزانه‌ی دمنوش شیرین بیان می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

    نخست، ۶ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و کاملا به هم بزنید.

    سپس، آب را به مدت چندین دقیقه بجوشانید و در نهایت، شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ی دیگر نیز به آرامی حرارت ببیند.

    اکنون، یک پارچه‌ی نخی تمیز را به آن آغشته کنید و روی نواحی ‌آسیب دیده بمالید. این کار را حداقل روزی دو بار انجام دهید.

    برای درمان سرخک، می‌توانید نصف قاشق غذاخوری شیرین بیان و نصف قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید.

    سپس، آن‌ها را خوب به هم بزنید، محلول حاصل را بنوشید. این کار را روزی یک بار تکرار کنید.

    طبق نتایج مطالعاتی که توسط آکادمی دندانپزشکی عمومی به عمل آمد، استفاده از چسب‌های حاوی عصاره‌ی شیرین بیان روی آفت‌های دهانی می‌تواند ظرف ۷ روز به درمان این مشکل کمک کند.

    هم‌چنین، می‌توانید جهت مقابله با این معضل، از عصاره‌ی شیرین بیان خام نیز استفاده کنید.

    برای درمان برونشیت، نخست باید شیرین بیان خشک را آسیاب، و آن را به پودر تبدیل کنید.

    سپس، یک قاشق چای خوری از این پودر را در یک فنجان آب حل کنید. اکنون، محلول آب و شیرین بیان را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

    در نهایت، آن را صاف کنید و اجازه دهید کمی خنک شود.

    این محلول را روزی دو بار،‌به مدت یک هفته، میل کنید.

    جهت استفاده از شیرین بیان برای سفید شدن دندان، می‌توانید به آسانی تکه‌ی کوچکی از شیرین بیان خشک شده را بجوید.

    این کار هم‌چنین به رفع لکه‌های روی دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

    برای تسکین درد ورم معده می‌توانید از ترکیب آب و پودر شیرین بیان استفاده کنید. پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ حل کنید.

    سپس، درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید شیرین بیان به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ دم بکشد.

    در نهایت، می‌توانید این دمنوش را صاف، و نوش جان کنید. این کار را روزانه دو تا سه بار، به مدت یک هفته انجام دهید.

    نخست، یک قاشق چای خوری شیرین بیان خشک شده را در یک فنجان آب حل کنید و آن‌ها را بجوشانید.

    سپس، این جوشانده را صاف کنید و روزی ۳ مرتبه از آن نوش جان کنید. این جوشانده به کاهش خلط در گلو و تسکین سریع آن کمک می‌کند.

    برخی مطالعات نشان می‌دهند، ماده‌ی موجود در شیرین بیان به نام گلیسیرریزین به نابودی ویروس تبخال کمک می‌کند.

    اندکی پودر شیرین بیان را روی تبخال‌های‌تان بمالید.

    یا این‌که، مقداری پودر شیرین بیان را با مقداری اندکی چربمایه‌ی سبزیجات خالص ترکیب کنید تا شکل خامه به خود بگیرند.

    آن را به تبخال‌های‌تان بمالید.

    پودر شیرین بیان برای درمان تاول‌های ویروسی نظیر تبخال بسیار موثر است.

    برای این منظور، باید یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و یک قاشق چای خوری آب آماده کنید.

    سپس، آن‌ها را با هم ترکیب، و به خمیر تبدیل کنید. اکنون این خمیر را با استفاده از تکه‌ی پنبه‌ی کوچکی روی تاول‌های‌تان بمالید.

    حدود یک ساعت صبر کنید. آن‌ گاه می‌توانید پوست‌تان را با آب گرم بشویید.

    این کار را باید هفته‌ای سه بار تکرار کنید تا به سرعت به نتایج مطلوبی برسید.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۱۲ در مجله‌ی پژوهش‌های گیاه درمانی به چاپ رسید، عصاره‌ی شیرین بیان به درمان بیماری‌ کبد چرب غیر الکلی کمک می‌کند.

    ابتدا باید شیرین بیان آسیاب کنید تا به پودر نرمی تبدیل شود. این پودر را در مقدار اندکی آب جوش حل کنید و از آن یک دمنوش تهیه کنید. چند دقیقه‌ای صبر کنید و سپس، آن را بنوشید.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۰۹ در مجله‌ی پژوهش‌های چاقی و اقدامات بالینی به چاپ رسید،

    روغن فلاونوئید موجود در شیرین بیان به کاهش چربی شکمی و هم‌چنین چربی‌های کل بدن در آدم‌های مبتلا به اضافه وزن کمک می‌کند.

    آدم‌هایی که روزانه ۹۰۰ میلی‌گرم روغن فلاونوئید شیرین بیان مصرف کردند، ظرف ۲ ماه، چربی شکمی، وزن بدن، شاخص توده‌ی بدنی، و کلسترول بد خون‌شان کاهش یافت.

    در پژوهشی دیگر، شرکت‌ کنندگان بعد از مصرف از روزانه ۳ گرم عصاره‌ی شیرین بیان، به مدت ۲ ماه، به طور قابل ملاحظه‌ای چربی‌های بدن‌شان را از دست دادند.

    با وجود این، مصرف شیرین بیان نباید به یک دوره‌ی کوتاه محدود شود.

    برای درمان افسردگی می‌توانید روزانه دمنوش شیرین بیان بنوشید. هم‌چنین می‌توانید پودر شیرین بیان را با مقدار اندکی شیر ترکیب کنید و نوش جان فرمایید.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۱۰ در مجله‌ی بیومدیکال و بیوتکنولوژی منتشر شد، خواص ضد التهابی شیرین بیان و عصاره‌ی شیرین بیان در پیشگیری و درمان آرتریت موثر است.

    جهت تسکین درد و التهاب آرتریت در طول روز چندین فنجان دمنوش شیرین بیان بنوشید، یا این‌که بعد از مشورت با پزشک از مکمل‌های شیرین بیان استفاده کنید.

    جهت درمان گلو درد، باید از تکه‌های شیرین بیان، میخک کامل، تکه‌های دارچین، آب سرد، و گل‌های بابونه استفاده کنید.

    یک فنجان شیرین بیان خشک شده‌ و خرد شده، ۲ قاشق چای خوری میخک، نصف فنجان دارچین، و نصف فنجان گل بابونه را در کاسه‌ای به خوبی با هم مخلوط کنید

    (میزان این مواد ممکن است بیش‌تر از یک بار مصرف‌تان باشد، بنابراین، می‌توانید این ترکیب را در ظرف شیشه‌ای،‌ و به دور از گرما و نور به مدت طولانی نگهداری کنید).

    سپس، ۳ قاشق چای خوری از این ترکیب را در دو و نیم فنجان آب سرد حل کنید.

    آن‌ها در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر به ملایمت روی شعله حرارت ببیند.

    آن‌گاه، این جوشانده را صاف کنید و در یک لیوان بزرگ بریزید. این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار بنوشید.

    خواص ضد باکتری و ضد میکروبی شیرین بیان می‌تواند رشد باکتری‌های عامل ایجاد پوسیدگی دندان را مهار کند، با بوی بدن دهان مبارزه کند، پلاک‌های دهان را کاهش دهد، و به تقویت و حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها نیز کمک کند.

    بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۱۲ در مجله‌ی محصولات طبیعی، متعلق به انتشارات انجمن شیمی آمریکا، به چاپ رسید، پژوهشگران خواص شیرین بیان را برای حفظ سلامت دهان و دندان تایید کردند.

    طبق نتایج مطالعه‌ی دیگری نیز که در ۲۰۱۲ در مجله‌ی غیر هوازی منتشر شد، از عصاره‌ی شیرین بیان در بسیاری از محصولات مراقبت از بهداشت دهان و دندان، نظیر دهان شویه‌ها و خمیر دندان‌ها استفاده می‌شود.

    از این رو، می‌توانید دندان‌های‌تان را با استفاده از پودر شیرین بیان خشم شده بشویید یا با دهان شویه‌ی حاوی شیرین بیان غرغره کنید تا از سلامت دهان و دندان‌تان محافظت کنید.

    برای درمان این مشکل، به آسانی می‌توانید نصف قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در ظرفی حاوی یک فنجان آب بریزید و بجوشانید.

    این جوشانده را صاف کنید و در طول، ۱۵ الی ۲۹ دقیقه قبل از غذا میل کنید.

    از این روش، روزی ۲ الی ۳ مرتبه،‌ به مدت یک هفته استفاده کنید؛ یا این‌که آن را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید تا این‌که مشکل‌تان کاملا بر طرف شود.

    جهت تسکین سرفه، باید شیرین بیان، آویشن، گل ماهور، نعناع فلفلی، آب جوش، و عسل را با هم ترکیب کنید.

    سپس، درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید حدود نیم ساعت به همین حالت بماند. آن‌گاه، این دمنوش را از صافی عبور دهید.

    اگر عسل به خوبی در آب حل نشده باشد، باید این دمنوش را مقداری حرارت دهید تا مایع یکدستی ایجاد شود.

    برای رهایی از شر سرفه با یک قاشق چای خوری از این محلول را میل کنید. مابقی این محلول را در بطری در بسته‌ای بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

    این کار را مرتبا تکرار کنید تا سرفه‌تان تسکین یابد.

    ۲ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ بریزید. سپس، درب ظرف را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید.

    آن‌گاه، این دمنوش را از صافی عبور دهید و مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

    در آخر، آن را به خوبی به هم بزنید و میل کنید. این دمنوش را روزی یک بار بنوشید تا مشکل‌تان آسم‌تان بر طرف شود.

    برای تسکین عفونت گلو، باید از شیرین بیان خرد شده، میخک، دارچین، و گل‌های بابونه استفاده کنید.

    ابتدا تمام این مواد را در کاسه‌ای با هم ترکیب کنید، و از آن‌ها دمنوش بسازید. این دمنوش را به صورت گرم نوش جان کنید.

    طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۱، شیرین بیان به تسکین علائم دیابت در موش‌های آزمایشگاهی کمک کرد.

    پژوهشگران هم‌چنین نتیجه گرفتند، شیرین بیان ممکن است دارای توانایی بالقوه‌ای باشد که بتواند در آینده، از آن برای درمان طبیعی دیابت استفاده کرد.

    ابتدا، شیرین بیان را بکوبید و آن را در ظرفی حاوی دو فنجان آب بسیار داغ بریزید. اجازه دهید مدتی دم بکشد.

    برای درمان خس خس سینه‌ی کودکان، باید هر روز، به مدت چندین هفته، مقداری از این دمنوش را به کودک بدهید.

    برای درمان اگزما، باید مقداری شیرین بیان خشک شده و آب آماده کنید. شیرین بیان خشک شده را در آب بریزید.

    ظرف حاوی این مواد را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی شعله‌ی ملایم بگذارید. محلول حاصل را روزانه ۲ الی ۳ مرتبه میل کنید.

    نصف قاشق چای خوری شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ بریزید.

    سپس، درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    اکنون، این دمنوش را صاف کنید مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید. در نهایت، این دمنوش را روزی ۲ الی ۳ بار به صورت گرم بنوشید.

    یا این‌که، نصف قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در یک فنجان آب بسیار داغ بریزید.

    این دمنوش را نیز می‌توانید روزی دو بار میل کنید.

    عصاره‌ی شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است. طبق شواهد علمی، شیرین بیان در درمان روماتیسم مفصلی موثر است.

    پژوهش‌ها نشان داده‌اند، شیرین بیان می‌تواند در کاهش سطوح سیتوکین‌های التهابی و تسکین درد و التهاب موثر باشد.

    شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی نیز موثر است.

    شیرین بیان غنی از ایزوفلاون است؛ به همین خاطر، به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می‌کند.

    مطالعات نشان داده‌اند، شیرین بیان در کاهش دفعات گرفتگی‌های شبانه و برای بهبود سلامت جسمی و روانی زنان در دوره‌ی یائسگی بسیار موثر است.

    شیرین بیان حاوی فیتواستروژن است، و به افزایش سطوح هورمون پروژسترون در بدن کمک می‌کند؛

    به این ترتیب، می‌تواند گرفتگی‌ها و ناراحتی‌های معمولا زنان را در دوره‌ی قاعدگی نیز تسکین دهد.

    شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری شیمیایی، و برای درمان انواع گوناگون سرطان مفید است.

    مطالعات نشان داده‌اند، اثرات یاخته ‌ایستایی است و رشد سلول‌های سرطان سینه را محدود می‌کند.

    پژوهشگران شواهد کافی برای فعالیت‌های ضد توموری شیرین بیان به دست آورده‌اند، که در کاهش مسمومیت ناشی از داروهای شیمی‌درمانی و مهار تولید سلول‌های سرطانی موثر هستند.

    هم‌چنین، عصاره‌ی شیرین بیان در درمان التهاب مزمن پروستات و سرطان پروستات نیز مفید است.

    شیرین بیان در پیشگیری از اختلال عملکرد غده‌ی فوق کلیوی نیز موثر است؛ این غده مسئول تولید هورمون‌هایی نظیر کورتیزول است تا استرس را در بدن کنترل کند و به بهبود عملکرد کلی بدن کمک کند.

    گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان به افزایش انرژی و کاهش علائم سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا کمک می‌کند.

    شیرین بیان به بهبود ساز و کار دفاعی بدن نیز کمک می‌کند.

    به علاوه، این داروی گیاهی سطوح اینترفرون، عامل ضد ویروس، را در بدن بالا می‌برد، و با کمک گلیسیرریزین باعث تحریک فعالیت سلول‌های ایمنی و کمک به مبارزه علیه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی نظیر آنفولانزا می‌شود.

    مطالعات نشان داده‌اند، شیرین بیان در درمان بیماری سل ریوی موثر است، و هم‌چنین به کاهش طول درمان این بیماری کمک می‌کند.

    فعالیت‌های آنتی مایکوباکتریال و ضد میکروبی ترکیبات موجود در شیرین بیان در درمان عفونت‌های ریوی عالی عمل می‌کنند، و آن را به عامل ضد سل موثر تبدیل می‌کنند.

    شیرین بیان حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در حفظ تعادل کلسترول موثر هستند.

    ترکیبات موجود در شیرین بیان به شکل موثری از انباشته شدن کلسترول بد در خون پیشگیری، و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تصلب شرایین یا سفتی سرخرگ‌ها کمک می‌کنند.

    شیرین بیان در درمان بیماری‌های مربوط به ویروس اچ آی وی نیز موثر است.

    مطالعات نشان داده‌اند، گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان با تحریک تولید کموکین در بدن، به مهار تکثیر ویروس اچ آی وی کمک می‌کند.

    هم‌چنین، شیرین بیان به پیشگیری از نابودی گلبول‌های سفید خون توسط ویروس اچ آی وی، و تقویت ساز و کار دفاعی بدن کمک می‌کند.

    شیرین بیان دارای ویژگی‌های ملینی است و به سم‌زدایی از روده‌ها و هم‌چنین خون کمک می‌کند.

    مطالعات اخیر نشان داده‌اند، برخی ترکیبات موجود در عصاره‌ی شیرین بیان در دفع مواد زائد سمی و مضر به بدن کمک می‌کنند.

    دمنوش شیرین بیان به درمان مشکلات باروری ناشی از اختلالات هورمونی در زنان کمک می‌کند.

    شیرین بیان به تنظیم ترشح هورمون استروژن و درمان هر گونه مشکل باروری در زنان کمک می‌کند.

    شیرین بیان به تنظیم اختلالات قاعدگی، کمک به بازیابی روند تخمک گذاری و وقوع بارداری کمک می‌کند.

    شیرین بیان برای درمان هپاتیت B مزمن نیز موثر است.

    شیرین بیان به مهار ترشح آنتی ژن هپاتیت B و بهبود کارکرد کبد کمک می‌کند.

    شیرین بیان برای درمان اختلالات عصبی نظیر فلج بل و بیماری لایم نیز موثر است.

    شیرین بیان به پیشگیری از ترس‌های غیر ارادی و رشد سایر علائم عصبی نظیر فلج شدگی افراد مبتلا به بیماری فلج بل کمک می‌کند.

    خواص آنتی‌اکسیدانی عصاره‌ی شیرین بیان در پیشگیری از بروز استرس قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت موثر است.

    نوعی فلاونوئید موجود در شیرین بیان از عروق خونی در برابر افزایش گلوکز بدن محافظت، از تشکیل پلاک‌ها در سرخرگ‌ها پیشگیری، و به بهبود گردش خون در بیماران دیابتی کمک می کند.

    دانشمندان شواهد محکمی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهند گلابریدین موجود در شیرین بیان به محافظت از سلول‌های عصبی در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

    شیرین بیان به پیشگیری از اختلالات شناختی و بهبود قدرت یادگیری و کارکردهای حافظه در بیماران دیابتی کمک می‌کند.

    مطالعات نشان داده‌اند، شیرین بیان برای درمان نفروپاتی دیابتی نیز مفید است.

    در این بیماری، کلیه‌ها به دلیل ابتلای طولانی مدت فرد به دیابت دچار آسیب می‌شوند.

    اثر مهار کنندگی شیرین بیان به پیشگیری و درمان علائمی که می‌توانند به بروز نفروپاتی دیابتی ناشی از ابتلای طولانی مدت به دیابت کمک کنند.

    – مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده‌های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است.

    این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می‌گردد.

    در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

    – استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال نیز مضر است.

    – برخی از افراد با مصرف زیاد شیرین‌بیان دچار درد عضله و عده‌ای دیگر دچار کرختی دست و پا می‌شوند.

    – مصرف زیاد این ماده سبب افزایش وزن نیز می‌شود.

    مصرف بسیار بالای شیرین بیان ممکن است به بروز حالاتی خطرناک نظیر فشارخون و حتیسکتهٔ قلبی منجر شود.

    در صورت بالا بودن فشار خون یا ناراحتی کلیه، قلب یا کبد باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کرد.

    مصرف این گیاه و فراورده‌های آن برای زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی‌اند، منع شده‌است.

    از خواص ریشه شیرین بیان کاهش التهاب است و در روده سبب از بین رفتن ضایعات می شود.

    خواص شیرین بیان برای روده

    همچنین نقش قابل توجهی این گیاه در حفاظت و درمان غشاهای مخاطی آسیب دیده در دستگاه گوارشی دارد .

    این گیاه می تواند به عنوان یک ملین ملایم عمل کند.

    شیرین بیان باعث مهار باکتری مولد زخم معده می‌شود

    مهم‌ترین کاربرد گیاه شیرین بیان در زخم‌های معده است که باعث مهار باکتری مولد زخم معده می‌شود و این امر در چند بیمار به اثبات رسیده است.

    دکتر نسرین حاجی سید جوادی، کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی گفت: این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی مکمل موثر علیه عفونت‌ها محسوب می‌شود.

    به گفته وی شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.

    حاجی سید جوادی خاطر نشان کرد : دو عصاره از شیرین بیان به دست می‌آید که زخم‌ها را التیام یا بهبود می‌بخشد و به عنوان گیاهی که مرهم طبیعی برای معده، گلو و سایر غشاهای مخاطی است.

    خواص شیرین بیان برای معده / خواص شیرین بیان برای میکروب معده

    وی گفت : همچنین ماده موثر در شیرین بیان باعث فعالیت ضد تورم مفاصل و ضد التیام در بدن انسان می‌شود.

    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی اظهار داشت :

    شیرین بیان دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی است که از بروز ضایعات تصلب شرایین ممانعت می‌کند و اثرات ضد میکروبی قوی نیز دارد.

    حاجی سید جوادی افزود :

    از زمان‌های قدیم از شیرین بیان برای درمان انواع سرفه در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود و در حال حاضر هم در شربت‌های ضد سرفه ترکیبات شیرین بیان وجود دارد.

    به گفته وی از این گیاه به عنوان یک داروی مسکن در پوست و در درمان تورم مفاصل و روماتیسم می‌توان استفاده کرد.

    حاجی سید جوادی افزود:

    این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

    گلیسیریزین در عملکرد استروژن تأثیر دارد.

    این ترکیب روی گیرنده های استروژنی بدن تثبیت می شود.

    شیرین بیان و قاعدگی

    به این صورت زمانی که میزان استروژن بیش از اندازه بالا می رود (که یکی از عوامل بروز سندرم پیش از قاعدگی است) باعث انسداد گیرنده های این هورمون شده و فعالیت آن را کاهش می دهد.

    زمانی که میزان استروژن دچار افت و کاهش می شود (مانند دوران بعد از یائسگی) گلیسیریزین به صورت جزئی کمبود آن را جبران می کند.

    این گیاه همچنین در ترکیب داروهای برخی از اختلالات قاعدگی یا داروهای مربوط به یائسگی استفاده می شود.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور ۱۰ گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت ۴۰ روز مصرف کنید.

    خوردن شیرین بیان ناشتا

    برای یبوست یک استکان آخر شب و یک استکان  دمنوش شیرین بیان صبح ناشتا بنوشید.

    اصغر نقشی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه آذربایجان شرقی، افزود: نوشیدن یک فنجان عَرَق شیرین بیان در یک لیوان آب سرد، صبح و قبل از ناشتا برای درمان تاثیرگذار خواهد بود.

    یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان آسیاب شده را در یک قوری بریزید و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه دهید که به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    از ریشه شیرین بیان فرآورده های بسیاری به دست می آید. از جمله مواد تهیه شده از آن شیره است که نحوه چگونگی تهیه آن را به تفضیل شرح داده می شود.

    برای تهیه شیره شیرین بیان باید در ابتدا مقدار از ریشه آن را تهیه نمود.

    بعد از پاک سازی و شستن ریشه پوست آن را جدا کرده و ماده زرد رنگ موجود در وسط ریشه را آسیاب کنید.

    طرز تهیه شیره شیرین بیان

    پودر حاصل از این فرآیند را در مقداری آب جوشانده تا آب آن تبخیر گردد. مایع غلیظی حاصل می شود که آن را شیره و یا عصاره شیرین بیان گویند.

    با تبخیر بیشتر این مایع غلیظ ماده جامد و سیاه رنگی حاصل می شود که نوع دیگری از عصاره است که به صورت جامد مصرف می گردد.

    ماده مایع و یا جامد به دست آمده در صنایع مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی و حتی غذایی کاربرد دارد.

    این ماده در کشور های دیگر بیشتر در صنعت غذایی استفاده می شود. زیرا شیرینی آن پنجاه برابر بیشتر از قند است.

    درخواست نماینده بوشهر برای معرفی ناظران مجلس قبل از رای گیری

    آغاز جلسه علنی مجلس/ انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات در دستور کار پارلمان

    مجلس یازدهم عزم جدی برای برطرف کردن موانع ازدواج و فرزند آوری دارد

    تقاضای نماینده قائم شهر برای رسیدگی زودتر به انتخابات رئیس دیوان محاسبات

    مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق

    انتظار داریم دولت عراق موضوع ترور شهید سردار سلیمانی را با جدیت پیگیری کند

    صندلی‌بازی در لیگ برتر فوتبال ایران!

    ۹ شهریور آخرین مهلت اعلام فهرست تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا

    چرا موادمخدر گران شد؟

    کشف ۵۵۰ کیلو میگوی خارج از فصل خوزستان در بوشهر

    غیرفعال کردن اینترنت آزاد ممکن شد

    هشدار نسبت به خرید تلفن همراه با رویه مسافری

    چاپ ۳بعدی و هوش مصنوعی ناجی رکود ۴۰ ساله فناوری هسته‌ای

    پیش‌بینی خشکسالی تا ۱۰ هفته زودتر با کمک یک دانشمند ایرانی

    فال ماهانه نایریکا : طالع بینی ماهانه متولدین ماه ها

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز سه شنبه / ذکر روز سه شنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    پاپایا (خربزه درختی) : خواص، مضرات، طبع / پاپایا و سقط جنین / پاپایا در بارداری

    یونجه: خواص، مضرات، طبع، جوانه، کاشت / فرق یونجه و شبدر / طریقه مصرف یونجه

    فال کارت آنلاین / فال کارت تک نیتی نایریکا (انواع و فال و طالع بینی)

    رفلاکس معده: علائم، تشخیص، درمان صددرصد، جدید و گیاهی رفلاکس معده

    کتایون ریاحی : بیوگرافی / کتایون ریاحی و همسرش / جدیدترین اخبار و عکسها

    عرق بومادران: خواص، مضرات، طبع، طریقه مصرف / نوزادان، کیست و تنبلی تخمدان

    شهر سوخته کجاست / پیشرفته ترین شهر سوخته در زابل قرار دارد

    کنگر: خواص، مضرات، طبع، خورشت کنگر و کنگر فرنگی / کنگر ماست + عکس

    پولیپ بینی: علائم، تشخیص، درمان گیاهی با عسل / جراحی پولیپ بینی

    سوپ کدو حلوایی (کدو تنبل) : طرز تهیه ۹ نوع سوپ کدو حلوایی مجلسی و خوشمزه

    التهاب گلو: علت، علائم، درمان سریع، درمان گیاهی و طب سنتی التهاب گلو

    زینک پلاس: خواص قرص و شربت زینک پلاس / زمان مصرف و دوره مصرف برای چاقی

    اقتصادنیوز: بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) که اغلب با ترش کردن معده اشتباه گرفته می شود یکی از اختلالات شایع گوارشی است.در این مطلب گیاهانی را معرفی خواهیم کرد که برای رفلاکس معده بسیار مفید هستند.

    به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک؛ ترش کردن معده  ممکن است با خوردن یک تکه پیتزا رخ دهد و شما را اذیت کند در حالی که بیماری  رفلاکس معده  به مری وقتی رخ می دهد که غذا، محتویات اسید معده، ترکیبات صفراوی یا عصاره پانکراس به مری برمی گردد و این عارضه بیش از دو نوبت در هفته رخ می دهد. این ترکیبات اسیدی که به داخل مری وارد می شوند سبب سوزش، التهاب و زخم می شوند که این فرآیند غیرعادی می تواند منجر به سائیده شدن و نازک شدن جداره مری شود.

    علائم ابتلا به رفلاکس معده، گیر کردن غذا در مری، التهاب توام با سوزش،  حالت تهوع ، سرفه های مزمن، خس خس سینه، علائم شبه آسم و پوسیدگی و فرسایش میانی دندان ها هستند. این مسئله همچنین احتمال ابتلا به  سرطان مری  را در شما افزایش می دهد. در درمان این بیماری یافتن منشا اصلی بروز آن، مهمترین گام محسوب می شود. افراد دارای اضافه وزن و مسن به دلیل داشتن  چربی شکم یِ بیشتر که عملکرد مری و اسفنکتر مری را دچار اختلال می کند، بیشتر در معرض ابتلا عارضه ی رفلاکس معده هستند. این  چربی های شکم ی عملکرد دریچه اسفنکتر را که از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند مختل می سازد. بسیاری عوامل نظیر مصرف الکل،  نیکوتین ، مصرف خوراکی های حاوی  کافئین  و غذاهای پرچرب و پرادویه سبب شل شدن عضلات اسفنکتر می شوند. اما ناامید نشوید.

    درمان گیاهی برای ریفلاکس معده

    آلوئه ورا  :  عصاره ی آلوئه ورا به هضم غذا کمک می کند و برای درمان التهاب مفید است. این ماده به کاهش تحریک حاصل از برگشت اسید معده کمک می کند. آلوئه ورا حاوی موادی مانند پولی ساکاریدها و گلیکوپروتئین هاست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در عین حال پولی ساکاریدها به ترمیم پوست کمک می کنند و گلیکوپروتئین ها برای کاهش درد و التهاب مفید هستند.نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده

    خوردن ژل آلوئه ورا پیش از غذا مفید است. مقداری از این ژل را می توانید همراه چای یا آبمیوه نیز میل کنید. آب آلوئه ورا شامل ویتامین های مختلف، موادمعدنی و آنزیم های مفید برای سیستم ایمنی است. همچنین این گیاه، شامل فیبر است که به تنظیم حرکات روده و کاهش  یبوست  نیز کمک می کند و برای بیماری رفلاکس معدهمفید است.

    عصاره ی آلوئه ورا به هضم غذا کمک می کند و برای درمان ریفلاکس معده است

    شیرین بیان  :  این گیاه معده را با یک ماده ژل مانند پوشش می دهد و از تحریک آن جلوگیری می کند.گیاه شیرین بیان به صورت تنتور یا چای در دسترس است. ریشه ی شیرین بیان به صورت چای و قرص در بازار موجود است. این گیاه باید با مشورت پزشک استفاده شود زیرا حاوی ماده ای به نام گلیسیریزین است که ممکن است عوارض ناخواسته به همراه داشته باشد.

    علاوه بر این شیرین بیان برای  کاهش فشار خون  نیز مفید است. قرص های جویدنی که از گیاه تهیه می شود نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این ماده باید با بزاق دهان مخلوط شود و به شکل کپسول تاثیری ندارد. قرص های جویدنی 1 تا 2 بار در روز پیش از غذاها باید مصرف شود.

    آب گرم و آبلیموی تازه  :صبح خود را با یک فنجان آب گرم و آبلیموی تازه شروع کنید. با نوشیدن این محلول با معده خالی و 15 الی 20 دقیقه قبل از خوردن صبحانه، بدن می تواند به طور طبیعی اسید معده را متعادل کند. این محلول برای همه بی خطر است رفلاکس معده مفید است.

    جوش شیرین   :یک قاشق جوش شیرین را در نصف فنجان آب حل کنید و بنوشید، اگرچه این محلول بدمزه است اما برای رفلاکس معده موثر است.

    سنبل ختایی :  گیاهی دارویی است که ریشه، میوه و دانه های آن خواص دارویی دارد.این گیاه به همراه 5 گیاه دارویی دیگر مصرف می شود و در بهبود نشانه های ریفلاکس معده بسیار مفید است. عصاره ی آن را با عصاره ی سیر و  هویج  و  رازیانه مخلوط کنید و سه بار در روز هر بار یک میلی لیتر از آن را استفاده کنید.

    سنبل ختایی گیاهی دارویی است که در بهبود نشانه های ریفلاکس معده بسیار مفید است

    سرکه سیب :  روزی یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سیب بخورید. مخلوط سرکه سیب و عسل بسیار مفید و خوشمزه است. حتی می توان به جای لیمو، سرکه سیب در چای ریخت. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند سوء هاضمه و رفلاکس بر اثر تولید زیاد اسید معده ایجاد می شود. اما آخرین مطالعات نشان می دهد که بر خلاف باور مردم، این عارضه به دلیل کمبود اسیدهای لازم برای هضم کامل غذا بروز می کند. همچنین خوردن ترشی، ترشی کلم و سایر غذاهای ترش و اسیدی به کنترل اسید معده کمک می کند.

    چای ها و  دمنوش  ها: نوشیدن چای و دمنوش بابونه،  نعناع  یا شنبلیله به کاهش علائم رفلاکس اسیدی کمک می کند.

    بابونه :  گل این گیاه در داروها استفاده می شود. ماده شیمیایی موجود گیاه بابونه سبب کاهش التهاب می شود. 50 قطره از تنتور این گیاه را سه بار در روز میل کنید. استفاده طولانی مدت بابونه ممکن است سبب بروز حساسیت شود.

    بادرنجبویه : برای درمان  نفخ معده  و روده استفاده می شودرفلاکس معده مفید است. استفاده از این گیاه عوارض جانبی ندارد اما در صورتی که با گیاهان دیگر استفاده شود ممکن است سبب حساسیت پوستی مانند راش یا  خارش پوست ی شود.

    بادرنجوبه برای  درمان نفخ معده  و روده استفاده می شود

    جلبک  دریایی فوکوس :  5 تا 10 میلی گرم از این گیاه که به صورت کپسول باشد سه بار در روز مصرف شود. مصرف این گیاه عوارض جانبی مربوط به مسمومیت ید در بردارد. خواص آن کمک به هضم غذا، رفع یبوست و کمک به سیستم گوارش است. در درمان نشانه های ریفلاکس معده بسیار مؤثر است.

    خار مریم :  برای درمان موقتی  سوزش سر ِدل استفاده می شود. چون سرشار از کلسیم است برای ریفلاکس اسید معده مفید است. اما بیشتر از 200 گرم از شیره ی آن نباید مصرف شود.

    آدرس : تهران – هفت تیر – خیابان قائم مقام فراهانی – ضلع شمالی میدان شعاع – پلاک 108


    تلفن : 42710210

    عکس، ویدیو یا مطالب خود را برای ما به آدرس ایمیل

    content@eghtesadnews.com

    ارسال کنید یا از طریق شماره تلفن ۴۲۱۷۱۰۲۱۱ با ما در تماس باشید.

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری اقتصادنیوز می‌باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع بلامانع است

    طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

    نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده
    نحوه مصرف شیرین بیان برای رفلاکس معده
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *