شیرین بیان برای ورم معده خوبه

دوره مقدماتی php
شیرین بیان برای ورم معده خوبه
شیرین بیان برای ورم معده خوبه

شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد.

این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

دوره مقدماتی php

خواص شیرین بیان برای معده

از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

خواص عرق شیرین بیان برای معده

بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور ۱۰ گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت ۴۰ روز مصرف کنید.

تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

مضرات شیرین بیان

لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.

کاربردهای درمانی شیرین بیان برای معده

ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است. نحوه ی مصرف شیرین بیان برای معده: ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم. تهیه دم کرده شیرین بیان برای معده برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

عصاره شیرین بیان با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.

این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

انتهای پیام/*

دیدگاهها بسته است.

امانت داری و اخلاق مداری/ استفاده از اخبار با ذکر منبع تهران نیوز مجاز می باشد.

زاهدان – ايرنا – روزنامه محلي سيستان و بلوچستان روز شنبه /15 دي 97 مطلبي با عنوان «شيرين بيان؛ مفيد براي معده» منتشر كرده است.

قم-ایرنا- مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به اثربخشی…

رشت – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور…

اصفهان – ایرنا – رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی…

اردبیل – ایرنا – استاندار اردبیل گفت: در سفر یک روزه معاونان وزیر…

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

ارومیه- ایرنا- فرماندار چالدران گفت: امسال در راستای جلوگیری از بروز…

سنندج – ایرنا – انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن وعترت…

سنندج – ایرنا – فرماندار مریوان گفت: طبق دستورالعمل جدید هفت گروه…

ساری- ایرنا- پاسخ گویی به شبهات و شایعات و اطمینان بخشی به مردم از…

زاهدان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت:…

تهران – ایرنا – معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شیرین بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در ایران در اکثر نقاط کشور می روید . شیرین بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ای بطول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می رسد . برگهای آن مرکب از تعدادی برگچه های فدر و سبزرنگ می باشد . گلهای آن برنگ بنفش ، سفید . زرد است  میوه آن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه می باشد .

ریشه شیرین بیان بطور خیلی عمیق در زمین فرو می رود . پوست ریشه قهوه ای سیر وس یاه است . مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته بانواع مختلف تغییر می کند . مثلا شیرین بیان اسپانیا طعم ملایم درد در حالیکه شیرین بیان یونان دارای طعم تلخ است . ترکیبات شیمیایی:

ریشه شیرین بیان دارای گلوکز ،‌ساکاروز ، آسپاراژین ، مواد آلبومیدی ،‌رزین و کمی اسانس میباشد . ماده اصلی که باعث شیرینی این گیاه است گلیسیرین خوانده می شود . در شیرین بیان ماده ای بنام لکوریتی جننی چالکون وجود دارد که خاصیت دفع اسپاسم عضلات را دراست . خواص داروئی:

شیرین بیان از مظر طب قدیم ایران معتدل است .

شیرین بیان را بصورت قطعات کوچک به قطر 0/5 سانتیمتر و طول 1/5 سانتیمتر بفروش می رسانند .

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

1)مهمترین خاصیت شرین بیان که جدیدا کشف شده است و در آلمان و اروپا و آمریکا ساتفاده می شود درمان کننده زخم معده و سرطان معده است برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز بمقدر یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید شخص معالجه خواهد شد .

2)برای تقویت عمومی بدن مفید است

3)خوردن آن از پیری جلوگیری می کند

4)برای نرم کردن سینه موثر است

5)زخم ها و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود .

6)ملین است و معمولا آنرا با گیاهان دیگر مخلوط می کنند که انقباضات را کم می کند

7)مدر و عرق آور است

8)برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را بمکید .

9)سرفه را برطرف می کند

10)ورم معده را برطرف می کند

11)تنگی نفس را تسکین می دهد

12)برای درمان سوء هاضمه مفید است

13)برای از بین بردن نفخ شکم مفید است

14)چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند برای این منظو از فرمول زیراستفاده کنید :

2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آنرا در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

15)برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید .

16)برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده و در این قسمت ها بگذارید .

طرز استفاده:

دم کرده شیرین بیان : مقدر 50گرم ریشه بدون پوست شیرین بیان را آسیاب کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد .

جوشانده شیرین بیان : 20 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید که دو سوم آن باقی بماند .

شربت شیرین بیان : ریشه شیرین بیان بدونپ وست را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود

تکه های شیرین بیان : مانند آب نبات می توانید در دهان گذاشته و بمکید .

مضرات :

استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید .

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

انتهای پیام/

شیرین­بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در ایران در اکثر نقاط کشور می­روید. شیرین بیان گیاهی است چند­ساله و دارای ساقه­ای به طول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می­رسد. برگ­های آن مرکب از تعدادی برگچه­های سبزرنگ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه همدان، گل­های شیرین بیان به رنگ بنفش، سفید و زرد بوده، میوه آن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه است. ریشه شیرین­بیان به طور خیلی عمیق در زمین فرو می­رود. پوست ریشه قهوه­ای سیر و سیاه است. مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر می­کند به طوریکه شیرین­بیان اسپانیا طعم ملایم دارد در حالیکه شیرین­بیان یونان دارای طعم تلخ است.

ریشه شیرین­بیان از هزاران سال قبل در ایران و مصر و یونان برای درمان بیماری­ها استفاده می­شده است. در طب سنتی چین، شیرین­بیان یکی از داروهایی است که برای درمان بسیاری از بیماری­ها از آن استفاده می شود. در قرن هشتم میلادی این گیاه از چین به ژاپن آورده شده و هنوز نمونه­های اولیه آن در موزه سلطنتی ژاپن وجود دارد.

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

ترکیبات شیمیایی

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی واحد همدان گفت: ریشه شیرین بیان دارای گلوکز، ‌ساکاروز، آسپاراژین، مواد آلبومیدی، ‌رزین و کمی اسانس است.

“رامین امیری” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه همدان، افزود: مهم­ترین ماده مؤثره ریشه شیرین بیان را اسید گلیسیریزیک تشکیل می­دهد. این ماده 50 مرتبه از شکر شیرین­تر و مقدار آن متفاوت است.

خواص داروئی

وی خاطرنشان کرد: شیرین­بیان از نظر طب قدیم ایران گیاهی با طبع معتدل است و آن را به صورت قطعات کوچک به قطر نیم و طول یک و نیم سانتیمتر به فروش می­رسانند.

امیری ادامه داد: مهمترین خاصیت شرین بیان درمان زخم معده و سرطان معده است که برای این منظور شربت باید شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز به مقدر یک قاشق غذاخوری قبل از غذا به بیمار داد و اگر این کار تا چهار ماه تکرار شود، شخص معالجه خواهد شد.

امیری اظهار کرد: در یک بررسی علمی بر روی انسان مشخص شد که شیرین­بیان با عملکردی قاطع زخم معده را درمان می­کند و در حال حاضر در بازار آسپرین­هایی وجود دارند که پوشش شیرین­بیان دارند و همین موضوع از زیانباری آسپرین در بروز و پیشرفت زخم دستگاه گوارش کم می­کند و بیمارانی که تحمل خوردن آسپرین را به علت زخم دستگاه گوارش ندارند، می­توانند از این نوع آسپرین استفاده کنند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی همدان اعلام کرد: در طب مدرن از شیرین­بیان برای درمان التهاب بدن و دردهای مفاصل استفاده می­شود و از این نظر بررسی­های علمی زیادی چه بر روی حیوانات آزمایشگاهی و چه بر روی انسان انجام گرفته است. ماده مخصوص  Glycyrrhizin موجود در شیرین­بیان برای افرادی که به صدمه ستون فقرات دچار می­شوند، استفاده شده و نتایج چشمگیری به وجود آورده است. همین ماده شیمیایی موجود در شیرین­بیان قادر است ناهنجاری­های ریوی را که در اثر تصادف به وجود می­آید درمان کند و ثابت شده که در حقیقت بهترین و مؤثرترین دارو برای  درمان التهاب بدن است.

خواص ضد سرطانی

امیری تصریح کرد: شیرین­بیان در سلامتی کبد نقش مهمی دارد و این موضوعی است که چینی­ها از هزاران سال قبل به آن معتقد بودند. در طب جدید دانشمندان موفق شده­اند از عصاره ریشه شیرین­بیان سرطان کبد را درمان کنند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند تا خود در مبارزه با این بیماری عمل کند.

وی اضافه کرد: عده­ای از پژوهشگران باور دارند که شیرین­بیان می­تواند سبب سلامت قلب و عروق شود، چراکه در پایین آوردن کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون نقش دارد. شیرین­بیان چربی بافت­های بدن را به سوخت و ساز می­رساند و از انباشته­شدن چربی در بدن جلوگیری می­کند. خاصیت جالب دیگر شیرین­بیان جلوگیری از ورود بیش از حد آب به داخل بافت­ها و سلول­های بدن است.

امیری گفت: شیرین­بیان در کنترل نمک بدن نیز نقش دارد و در نتیجه از بروز فشار خون و افزایش وزن پیشگیری می­کند.

شیرین بیان برای ورم معده خوبه

وی اضافه کرد: شیرین­بیان داروی مؤثری برای عوارض دوره یائسگی زنان نیز به شمار می رود و از گرگرفتن و به وجود آمدن عارضه افسردگی جلوگیری می­کند و سبب تقویت حافظه شده از بروز عارضه فراموشی نیز پیشگیری می­کند. نوعی فیتواستروژن موجود در این گیاه م­تواند در تنظیم استروژن طبیعی بدن نقش داشته باشد وکمبود این هورمون را جبران کند.

امیری گفت: ریشه­شیرین بیان حاوی مقدار قابل توجهی فلاوونوئید، روغن­های ضروری، Sterols و Coumarins است و به صورت چای، قطره، کپسول و تنقلات می­توان از آن استفاده کرد. چای شیرین­بیان در درمان عارضه  خستگی شدید و سردرد میگرن مؤثر است.

طرز استفاده

 وی درباره دم کرده شیرین بیان نیز اظهار کرد: مقدر 50گرم ریشه بدون پوست شیرین بیان را آسیاب کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد.

امیری اضافه کرد: برای تهیه جوشانده  نیز 20 گرم ریشه شیرین­بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا دو سوم آن باقی بماند.

  • خواص عرق بهار نارنج براي پوست صورت
  • امیری ادامه داد: برای درست کردن شربت نیز ریشه شیرین­بیان بدون پوست را آسیاب و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود البته می توان تکه های شیرین­بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشته و بمکید.

    مضرات

    امیری هشدار داد: استفاده زیاد از شیرین­بیان برای طحال مضر است و اگر می­خواهید از شیرین­بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید، بهتر است آنرا با کتیرا بخورید .

    شیرین بیان گیاهی خودرو از تیره سبزی آساها می باشد که کمتر مورد کشت قرار می گیرد.

    این گیاه در بیشتر نقاط ایران از جمله شهرستان خاتم مروست و برخی نواحی شرقی و شمال شرقی و همینطور در آذربایجان سلسه جبال بختیاری و شهرستان اقلید بیشتر بصورت خود رو رشد می کند، که در زبان فارسی با نام مَهْک نیز شناخته می شود.

    از مشخصات ظاهری این گیاه می توان به ارتفاع یک متری و در برخی نواحی معتدل تا دو متر، طول برگ های 7 تا 15 سانتی متری، داشتن حدودی تعداد 9 تا 17 برگچه، میوه های به شکل غلافی و مستطیل شکل به طول 2 تا 3 سانتی متری اشاره کرد.

    بابلیان در حدود ۴۰۰۰ سال پیش شیرین بیان را بعنوان تقویت‌ کننده بدن می‌ شناخته ‌اند، همچنین مصریان عهد باستان از ریشه آن عصاره تهیه می‌ کرده‌ اند.

    پزشکان مصری از عصاره شیرین بیان جهت کاستنن تلخی دارو های تلخ ‌مزه و معالجه امراض کبد و دستگاه گوارش استفاده می کردند .

    شیرین بیان برای ورم معده خوبه

    برای بدست آوردن شیره شیرین بیان ابتدا ریشه شیرین بیان جوشانده میشده و بخش عمده آب آن را تبخیر می کنند که در نهایت ماده سیاه رنگ مایل به قهوه ایی بدست می آید که به دو صورت عصاره و شیره مورد استفاده قرار می گیرد.

    از ترکیبات شیمیایی شیرین بیان به ریزوم که دارای مقدار زیادی گلوکز، ساکارز، آسپاراژین، مواد آلبومیدی، رزین و اسانس که در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد، نام برد.

    از مهمترین خواص شیرین بیان می توان به استفاده از ریشه و ریزوم یا همان ساقه زیر زمینی آن در درمان زخم های معده اشاره کرد.

    گیاه شیرین بیان بدلیل داشتن ماده ایی به نام اسید گلیسیریزیک در درمان زخم های گوارشی بخصوص زخم معده، اثنی عشر و التهاب معده یا همان گاستریت موثر می باشد.

    پزشکان طب سنتی استفاده از شیرین بیان را به مدت 3 الی 4 ماه در درمان زخم معده توصیه می کنند.

    طبق پژوهش های انجام شده، شیرین بیان در درمان بیماری سرطان معده مفید است.

    مکانیسم تاثیر شیرین بیان بر روی معده به این گونه است، که شیرین بیان با کمک ترکیباتی که در درون خود دارد، با کاهش تولید اسید سطح معده، باعث کاهش سوزش معده و سوء هاضمه می شده، و همچنین بعنوان یک ضد یبوست، بصورت ملین عمل می کند.

    روش های مختلفی برای استفاده از شیرین بیان وجود دارد از جمله بصورت پودر، عصاره مایع، قرص، پماد، ژل، کپسول، دمنوش و … که می توان از عطاری ها بسیار آسان تهیه کرد.

    برای تهیه جوشانده شیرین بیان باید 50 گرم ریشه شیرین بیان را که از قبل آن را تمیز کرده و پوست آن گرفته و آسیاب شده را با 100 گرم آب ریخته و اینقدر جوشانده شود که فقط دو سوم آب آن باقی بماند .

    برای تهیه این جوشانده باید 10 گرم ریشه پوست کنده شده و تمیز شیرین بیان را با همین مقدار از ریشه انار شیرین مخلوط کرده و همراه یک لیوان آب سرد روی شعله کم اجاق به مدت 15 دقیقه جوشانده شود، بعد از خنک شدن آن را از صافی رد کرده و به مدت 40 روز بصورت ناشتا میل کنید.

    برای تهیه این جوشانده باید پودر شیرین بیان را در یک لیوان آب داغ بریزید و در ظرف را بسته و به مدت 10 دقیقه اجازه داده شود دم بکشد، بعد آن را از صافی عبور داده و میل کنید.

    این کار را روزانه 2 الی 3 بار به مدت یک هفته انجام دهید.

    برای تهیه این جوشانده ریشه شیرین بیان را تمیز و کوبیده شود و به مقدار دو قاشق سوپ خوری از آن را با یک قاشق از هر یک از پودر های نعناع، پونه، زیره سبز و بابونه مخلوط کرده و یک قاشق چای خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه اجازه داد شود دم بکشد، بعد آن را از صافی عبور داده و به جای چای بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

    برای تهیه دم کرده شیرین بیان باید ابتدا 50 گرم ریشه این گیاه را تمیز کرده و پوست آن گرفته شود، بعد آن را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوشیده ریخته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد و روزانه از آن استفاده کنید.

    عرق شیرین بیان با جوشاندن گیاه و گرفتن بخار آن و عبور آن از یک محیط سرد (تقطیر) بدست می آید. طبیعیست که این شرایط و امکانات در منزل وجود ندارد و عملا عرقیات را در کارگاه ها به روش سنتی و صنعتی بدست می آورند.

    پس بهتر است که عرق شیرین بیان را از عطاری ها تهیه بفرمائید.

    بزرگسالان روزی سه بار به مقدار یک فنجان و کودکان روزی سه بار به مقدار نصف فنجان و ترجیحا در وسط غذا میل کنند.

    یکی از بهترین موارد استفاده از شیرین بیان در درمان بیماری های معده می باشد که شامل انواع ویتامین های گروه ب و ویتامین آ و د و کلسیم و … می باشد در ادامه فواید آن برای معده و طرز تهیه آن خواهد آمد.

    لطفا افراد دارای فشار خون بالا، زنان باردار، افرادی که دچار اختلالات کبدی و کلیوی و تیروئیدی هستن در مصرف شربت شیرین بیان احتیاط کنند.

    طبق توصیه کارشناسان طب سنتی بهتر است برای دستیابی به نتیجه بهتر، بصورت سه استکان و 15 دقیقه قبل هر وعده غذایی میل شود.

    دستور دیگری که برای آن پیشنهاد شده، مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری قبل غذا به مدت 4 ماه می باشد.

    برای تهیه هر استکان از این شربت باید 2 قاشق مربا خوری از شربت شیرین بیان را در یک استکان آب ولرم (که از قبل جوشیده شده و ولرم شده) ریخته و میل کنید.

    از ترکیب شیرین بیان با برنج شکسته پخته، می توان معجونی برای درمان زخم معده تهیه کرد.

    برای درست کردن این معجون ابتدا پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب مخلوط کرده و به مدت یک شبانه روز نگهداری کنید، صبح مقداری برنج شکسته پخته شده را به آن اضافه کنید و بعد آنرا میل کنید.

    برای نتیجه بهتر است این عمل را هر روز به مدت یک هفته ادامه دهید.

    شیرین بیان برای ورم معده خوبه

    در نهایت می توان تکه های شیرین بیان را نیز مانند آبنبات در دهان گذاشته و بمکید.

    نظرتان در مورد این مقاله را در بخش نظرات در پائین صفحه ارسال کنید.

    تمامی نظراتی که در رابطه با مقاله “آموزش درمان بیماری و مشکلات معده با شیرین بیان” بوده و خلاف قوانین نباشد، منتشر خواهند شد.

    تمامی نظرات کاربران خوانده شده و درصورت عدم مغایرت با قوانین کشور، در عرض کمتر از 24 ساعت منتشر خواهد شد.

    نظرات و تجربیات ارزشمند شما، سال ها در زیر این پست باقی مانده و راهنمای هموطنانمان خواهد بود.

    شیرین بیان برای ورم معده خوبه
    شیرین بیان برای ورم معده خوبه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *