نحوه سرو فلافل

دوره مقدماتی php
نحوه سرو فلافل
نحوه سرو فلافل

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شاید هر نخودی آرزو داشته باشد که روزی به فِلافل (فَلافل) تبدیل بشود. سطح فلافل برشته و داخل آن مرطوب و نرم است. با اینکه بیشتر افراد فلافل را دوست دارند، ولی عدهٔ کمی طرز تهیه فلافل را می‌دانند. شاید درست‌کردن فلافل از نخود یکی از بهترین موارد استفاده از نخود باشد. اگر شما هم دوست دارید طرز تهیه فلافل رایاد بگیرید و خودتان فلافل خوشمزه و سالم درست کنید، با ادامهٔ این مطلب همراه شوید.

نحوه سرو فلافل

دوره مقدماتی php

برای تهیهٔ فلافل باید ابتدا نخود را در آب بخیساند. برای تهیهٔ فلافل نباید از نخود پخته‌شده استفاده کنید. شاید این یکی از محدود نکاتی است که باید برای تهیهٔ فلافل بدانید. نکتهٔ دیگری که محل بحث است، استفاده از بیکینگ پودر در فلافل است. برخی در تهیهٔ فلافل از بیکینگ پودر استفاده می‌کنند. ولی عده‌ای دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارند. البته استفاده از بیکینگ پودر می‌تواند در افزایش رطوبت و پف فلافل تأثیر چشمگیری داشته باشد.

تنها راه برای پختن فلافل سرخ‌کردن آن در روغن داغ است. برای آماده‌کردن فلافل باید آن را سرخ کنید تا پوستهٔ برشتهٔ منحصربه‌فرد در فلافل ایجاد شود و قسمت داخلی آن رطوبت خود را حفظ کند.

فلافل را می‌توان در اَشکال مختلف درست کرد. اما رایج‌ترین اشکال آن به‌شکل کروی و دایره‌ای تخت (دیسکی) است. شناور‌کردن فلافل در روغن فراوان باعث تهیهٔ آسان‌تر آن می‌شود. اما اگر می‌خواهید فلافل را در روغن کم سرخ بکنید، بهتر است که آن را به‌شکل تخت در بیاورید تا سرخ‌کردن آن آسان‌تر بشود.

شاید فلافل سالم‌ترین غذا نباشد، اما خوردن آن همراه با سس و سایر مخلفات بسیار لذت‌بخش است. روش‌های مختلفی برای سرو فلافل وجود دارد. می‌توان فلافل را با سالاد تبوله، کاهو و گوجه ریزشده، ارده و با انواع نان میل کرد.

فلافل غذایی بدون گلوتن است. بنابراین اگر کسی به گلوتن حساسیت داشته باشد، می‌تواند بدون نگرانی فلافل بخورد. همچنین می‌توانید به‌جای نان، فلافل را با برنج ‌طعم‌دارشده سرو بکنید که شبیه به مُجدره (غذایی با برنج طعم‌دارشده و عدس) می‌شود.

بهتر است فلافل را همراه با سس‌های رقیق‌ میل بکنید. سس ارده سس استاندارد فلافل است. اما می‌توانید آن را با سس ساده‌ای از ماست و لیموترش یا حتی حمص رقیق‌شده نیز میل کنید.

بهتر است فلافل را بلافاصله پس از تهیه، در روغن سرخ کنید تا داخل آن مرطوب و گرم و قسمت بیرونی آن برشته شود.

وقتی فلافل سرخ‌شده را در یخچال بگذارید، پوستهٔ آن، برشتگی، و قسمت داخلی آن، رطوبتش را از دست می‌دهد. اما خبر خوب این است که می‌توانید دوباره فلافل را به حالتی شبیه به فلافل تازه برگردانید. فلافل سرخ‌شده را می‌شود برای ۵ روز و حتی بیشتر در یخچال نگهداری کرد.

نکتهٔ مهم دیگر درباره فلافل، اقتصادی‌بودن آن است. زیرا نخود که جزء اصلی فلافل است، قیمت پایینی دارد. همچنین اگر خودتان فلافل درست بکنید، می‌توانید نمک کمتری بریزید.

استفاده از ادویه‌جات و گیاهان به فلافل‌تان طعم خوبی می‌بخشد. همچنین بهتر است فلافل را بلافاصله پس از سرخ‌کردن میل بکنید. نکتهٔ دیگر این است که برای استفاده از نخود باید حداقل ۱۲ ساعت آن را در آب بخیسانید. مراحل بعدی تهیه و آماده‌سازی فلافل نزدیک به سی دقیقه زمان می‌برد.

برای سرخ‌کردن فلافل به حدودا ۵۰۰ میلی‌لیتر روغن سرخ‌کردنی نیاز خواهید داشت.

برای تهیهٔ سس ارده به مواد زیر نیاز دارید:

برای سرو فلافل می‌توانید از نان‌های مختلف، تبوله، حمص، کاهوی ریزشده، گوجه‌فرنگی یا پیاز استفاده بکنید.

۱. برای تهیهٔ فلافل نمی‌توان از کنسرو نخود یا نخود پخته‌شده استفاده کرد.

۲. برای استفاده از پیازچه تنها از قسمت‌های سفید و سبز روشن آن استفاده کنید. از قسمت‌های تیره‌تر بالای برگ پیازچه استفاده نکنید.

۳. استفاده از بیکینگ پودر در فلافل محل‌بحث است. در برخی دستورالعمل‌های تهیهٔ فلافل بیکینگ پودر وجود ندارد. اما بیکینگ پودر می‌تواند به پف‌کردن و افزایش رطوبت داخل فلافل کمک کند. بدون استفاده از بیکینگ پودر، فلافل شبیه به خمیر می‌شود.

۴. حتما لازم نیست مقدار زیادی روغن بریزید تا فلافل‌ها در آن شناور شوند. اگر می‌خواهید فلافل را به‌شکل کروی درست کنید، ۵۰۰ میلی‌لیتر و اگر می‌خواهید آن را به‌شکل مسطح در بیاورید، ۲۵۰ میلی‌لیتر روغن برای سرخ‌کردن کافی است.

۵. برای مصرف همراه با فلافل برخی سس‌ها بهتر هستند. به‌عنوان مثال، سس ارده به‌طور سنتی با فلافل سرو می‌شود. اما سایر گزینه‌ها عبارت‌اند از ماست ساده، سس ماست و لیموترش (که محتوی ماست، لیموترش، سیر، نمک و روغن زیتون است)، حمص رقیق (که با آب رقیق می‌شود) و سس تند. این سس‌ها باید نسبتا رقیق باشند تا به افزایش رطوبت فلافل کمک بکنند. به‌عنوان مثال خوردن حمص سفت با فلافل توصیه نمی‌شود.

فلافل را می‌توان به روش‌های مختلف سرو کرد. می‌توانید فلافل را با مخلفاتی مانند سالاد تبوله، گوجه، پیاز و سس لای نان لواش یا نان ساندویچی قرار داده و به‌شکل ساندویچ میل کنید. همچنین می‌توانید آن را کنار سالاد یا سایر مخلفات و یا با برنج‌ طعم‌دارشده نیز بخورید.

برای تهیهٔ تبوله باید ۲ قاشق غذاخوری بلغور را در ۳ قاشق غذاخوری آب جوش بریزید تا نرم بشود. سپس ۲ فنجان جعفری و نصف فنجان نعناع خردشده، نصف پیاز قرمز ریزشده، ۲ گوجه‌فرنگی بزرگ ریزشده را به آن اضافه کنید. در نهایت، به آن مقداری آب‌لیمو و نمک بیفزایید. بسته به اینکه تبوله را با چه چیزی سرو می‌کنید، مقدار نمک و آب‌لیمو متغیر است. به‌عنوان مثال، برای سرو همراه با فلافل بهتر است نمک کمتر و آب‌لیموی بیشتری بیفزایید.

بهتر است فلافل را بلافاصله پس از سرخ‌کردن میل کنید. اما بهترین روش برای نگهداری فلافلی که یک‌بار سرخ کرده‌اید این است که آن را در محفظه‌هایی بدون‌هوا تا ۵ روز در یخچال نگهداری و سپس آن را در مایکروویو گرم بکنید. درنهایت با کمی روغن در دمای ۲۰۰ سانتی‌گراد به‌مدت ۵ دقیقه سرخ کنید تا سطح آن دوباره برشته شود.

همچنین می‌توانید فلافل سرخ‌نشده را به‌مدت ۲۴ ساعت در یخچال یا فریزر بگذارید. اگر فلافل را در فریزر نگهداری می‌کنید، باید آن را ۱ تا ۲ دقیقه بیشتر سرخ کنید.

هر وعدهٔ فلافل محتوی مواد زیر است:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

نحوه سرو فلافل

غذاهای خوشمزه


طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

انواع کباب ایرانی؛ ۱۱ نوع کبابی که باید حتما امتحان کنید


انواع پیتزا؛ چند نوع پیتزا داریم؟

انواع سالاد که خود یک وعده غذایی کامل هستند

بهترین کباب های ترکی؛ ۱۰ کباب ترکی معروف در دنیا

آخرین مطالب

درمان ورم لوزه؛‌ علائم، علت و راه‌های درمان آن

فواید روغن گل سرخ برای سلامتی؛ ۱۹ خاصیت مؤثر که باید بدانید

گیاهان تصفیه کننده هوا؛ ۲۰ گیاهی که سموم هوا را از بین می‌برند

یادگیری سخنرانی؛ چطور سخنران بهتری شویم؟


املش؛ گنجی در دل گیلان هیشه سرسبز

ترین های جهان

پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نحوه سرو فلافل

آرایش

مدل مو

مدل لباس

 

 

فلافل، غذایی تند است و با ترشی سرو می‌شود، یعنی در ساندویچ آن به جای گوجه‌فرنگی و خیارشور، ترشی استفاده می‌کنند. نام این غذا نیز از فلفل گرفته شده است زیرا اصل لبنانی آن فلفل قرمز فراوانی دارد. با ما همراه شوید تا با نکته‌های ظریفی که بهتر است هنگام پخت این غذا آن‌ها را رعایت کنید، آشنا شوید.

مقدار کالری

مواد غذایی یادشده در مجموع تقریباً دارای 1200 کیلوکالری انرژی هستند که در صورت تقسیم کردن آن‌ها میان 4 نفر مقدار کالری دریافتی به 300 کیلوکالری خواهد رسید. از آنجایی که این غذا با نان میل می‌شود، به ازای هر برش نان 30 گرمی (یک کف دست) با فلافل، 80 کیلوکالری دیگر نیز به مقدار انرژی یادشده اضافه خواهد شد.

همراه غذا

اگر می‌خواهید فلافل‌ها را با سس میل کنید، بهتر است که سستان، سس گوجه‌فرنگی خانگی باشد که از نمک کمی تهیه شده و گوجه‌فرنگی تازه در آن به کار رفته باشد. ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست. البته می‌توانید فلافل را با برگ‌های تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید. نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری های حرفه ای (مانند هندی ها) است.

طـرز تـهـیـه:

* در یک کاسه بزرگ، نخودهای چرخ شده را بریزید و رویشان پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها را اضافه کنید.

* پیاز را ریز رنده کنید و به دلخواهتان فلفل قرمز اضافه کنید. اصل این غذا تند است اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار تندی غذا را کم یا زیاد کنید.

* در تابه‌ای با دیواره‌های بلند مقداری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید و بگذارید تا داغ شود.

* سپس مقداری از مایه فلافل را بردارید و در قالب مخصوص بریزید و در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود.

* پس از سرخ شدن نیز فلافل‌ها را در سبدهای فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. به این ترتیب می‌توانید فلافل‌های آماده شده را با برش‌های نان و ترشی سرو کنید.

مـواد لازم برای 4 نفر:

9 راز فلافل:

فلافل از جمله غذاهای نانی است که اصلیت آن به لبنان برمی‌گردد البته چند نوع فلافل وجود دارد که اصلی‌ترین آن نوعی است که با نخود تهیه می‌شود اما فلافل ماش، عدس، بادمجان، سیب‌زمینی و نخود نیز وجود دارد اما برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذا باید به نکته‌هایی دقت کرد:

1. برای آنکه نفاخی نخود گرفته شود، بهتر است که آن را چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید. حتی می‌توانید آن را چند بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و سپس نخودها را چرخ کنید. به این ترتیب کمتر باعث نفخ می‌شوند.

2. بهترین ادویه برای تهیه این غذا، زیره است البته فرقی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز. افزودن زیره به این غذا به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. در ضمن، می‌توانید به مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب غذایتان عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

3. هنگام چرخ کردن نخودها دقت کنید که آن‌ها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود. البته بهتر است خیلی هم نخودها درشت نباشند که زیر دندان احساس شوند بهتر است اندازه نخودهای چرخ شده کمی از دانه‌های شکر درشت‌تر باشد.

4. در صورت تمایل می‌توانید به مایه فلافلتان تخم‌مرغ بزنید زیرا اگر نخودها به خوبی چرخ شده باشند، دیگر برای چسبنده شدن آن‌ها نیاز به افزودن تخم‌مرغ نخواهد بود. درباره بیکینگ‌پودر نیز باید بگویم که فقط مقدار کمی از آن را به مایه فلافل اضافه کنید تا باعث پف کردن آن‌ها شود.

چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه.

البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید

5. برای سرخ کردن فلافل، آن‌ها را در ظرفی نچسب و کوچک که روغن عمق پیدا کرده است، قرار دهید تا فلافل‌ها بعد از افتادن در روغن داغ به کف ظرف برخورد کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب آن‌ها پوک خواهند شد.

6. برای سرخ کردن فلافل‌ها از قالب‌های مخصوص استفاده کنید و بگذارید تا روغن کاملاً داغ شود به این ترتیب باز هم شرایطی را فراهم کرده‌اید که فلافل‌های آماده‌شده ترد باشند.

7. چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه. البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید.

نحوه سرو فلافل

8. بهتر است نان مناسب برای خوردن این غذا پیتا باشد که نوعی نان لبنانی است و کمی ضخیم‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد.

9. نوشیدنی پیشنهادی من همراه فلافل نیز یک لیوان چای نعناع است. البته هندی‌ها با این غذا نوشیدنی‌ای به نام لاسی می‌نوشند؛ «لاسی» دوغ شیرینی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، میوه است.

اگر اضافه وزن دارید

بهتر است به تعداد برش‌های نانی که همراه این غذا می‌خورید، دقت کنید و از زیاده‌روی در خوردن آن بپرهیزید. قبل از غذا نیز بهتر است یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه میل کنید یا سبزی‌های بخارپز شده را در کنار آن قرار دهید چرا که زودتر احساس سیری خواهید کرد.

اگر یبوست دارید

از نان‌های سبوس‌دار برای خوردن فلافل استفاده کنید و سبزی خوردن را در کنار این غذا فراموش نکنید. یادتان باشد افزایش فیبر دریافتی همراه هر وعده غذایی به شما کمک خواهد کرد مشکل گوارشیتان بهبود پیدا کند.

اگر کلسترول دارید

از آنجایی که این غذا سرخ شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم در مصرف آن محدودیت به خرج دهید و آن را با سبزی‌های بخارپز شده‌ای مثل کدوسبز و لوبیاسبز بخارپز شده میل کنید. البته می‌توانید به غیر از پیاز به این غذا چند حبه سیر تازه نیز بزنید زیرا این سبزی به تنظیم چربی خون کمک می‌کند.

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 400 – ساقی اخوان – سامان گلریز

آموزش آشپزی ، ، آموزش پخت انواع غذای ایرانی ،غذای فرنگی و سنتی

فلافل

فلافل یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار جنوب کشورمان است که به دلیل طعم بسیار خوبش در تمام کشور فراگیر شده است. البته اصالت فلافل متعلق به کشورهای عربی می باشد و یکی از غذاهای پر مصرف در این کشورها می باشد.

این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می شود ، در برخی مناطق فلافل را با گوشت چرخ کرده طبخ می کنند. دلیل محبوبیت فلافل این است که خیلی فوری آماده می شود و نسبت به غذاهای دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر فلافل تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری فلافل تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی فلافل با پارسی دی همراه باشید.

نحوه سرو فلافل

مواد لازم برای ۴ نفر

دستور پخت

توجه داشته باشید که اگر می خواهید فلافل شما مانند فلافل بیرون شود حتما باید نخود را مدت زیادی در آب بخیسانید تا کاملا نرم شده و نفخش برطرف شود. برای این منظور نخود را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یک ظرف آب بخیسانید.

در صورتی که امکانش هست چند بار آب نخودها را تعویض کنید. پس از اینکه نخودها به خوبی خیس خوردند آنها را به همراه سیر و پیاز دو مرتبه چرخ کنید. پس از اینکه نخود را به همراه سیر و پیاز چرخ کردید ، مواد را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

در ادامه جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و به همراه تخم مرغ به کاسه حاوی نخود چرخ شده اضافه کنید. در مرحله بعدی آرد نخودچی را کم کم به مواد اضافه کنید تا مایه فلافل خودش را بگیرد. در آخرین مرحله باید طعم دهنده ها را اضافه کنید.

برای این منظور تخم گشنیز را به همراه زیره آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند سپس به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مایه فلافل اضافه کنید. اگر می خواهید فلافل شما به سبک جنوبی ها تند باشد می توانید مقداری فلفل قرمز تند هم اضافه کنید.

مواد را خوب زیر و رو کنید تا کاملا مخلوط شوند و ادویه ها به تمام نقاط مایه فلافل برسند. پس از اینکه مایه فلافل آماده شد یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار دهید و به مقدار مناسب روغن مایع داخل آن بریزید.

توجه داشته باشید که باید به قدری روغن مایع داخل ظرف شیر داغ کن بریزید که فلافل ها پس از افتادن در آن به صورت شناور در روغن سرخ شوند. پس از اینکه روغن داغ شد از مایه فلافل قالب بزنید و داخل روغن بیندازید.

اگر قالب مخصوص فلافل ندارید می توانید با دست این کار را انجام دهید. باید مقداری از مایه فلافل ببردارید و مانند یک کوفته کوچک به آن شکل دهید. در پایان آنرا مانند کوکو سیب زمین کمی تخت کنید و داخل روغن بیندازید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد ظرفیت ظرف فلافل داخل آن بیندازید زیرا اینکار باعث می شود فلافل ها به هم بچسبند. نکته مهم دیگر این است که حرارت زیر ظرف باید خیلی ملایم باشد تا فلافل ها به طور کامل مغز پخت شوند.

به همین ترتیب تمام فلافل ها ها سرخ کنید و داخل یک توری فلزی بریزید تا روغن اضافی شان خارج شود. پس از اینکه فلافل ها به طور کامل آماده شدند آنها را به همراه گوجه فرنگی ، خیارشور ، سیب زمینی سرخ کرده و نان سرو کنید. مطالب پیشنهادی

اللّهُمَّ
کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی
هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً
وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

در این وبلاگ هر بیننده با هر سلیقه ای ء مطالب جالب و آموزنده را مشاهده می کند.

فلافل، غذایی تند است و با ترشی سرو می‌شود، یعنی در ساندویچ آن به جای گوجه‌فرنگی و خیارشور، ترشی استفاده می‌کنند. نام این غذا نیز از فلفل گرفته شده است زیرا اصل لبنانی آن فلفل قرمز فراوانی دارد. با ما همراه شوید تا با نکته‌های ظریفی که بهتر است هنگام پخت این غذا آن‌ها را رعایت کنید، آشنا شوید.

نحوه سرو فلافل

مواد غذایی یادشده در مجموع تقریباً دارای 1200 کیلوکالری انرژی هستند که در صورت تقسیم کردن آن‌ها میان 4 نفر مقدار کالری دریافتی به 300 کیلوکالری خواهد رسید. از آنجایی که این غذا با نان میل می‌شود، به ازای هر برش نان 30 گرمی (یک کف دست) با فلافل، 80 کیلوکالری دیگر نیز به مقدار انرژی یادشده اضافه خواهد شد.

اگر می‌خواهید فلافل‌ها را با سس میل کنید، بهتر است که سستان، سس گوجه‌فرنگی خانگی باشد که از نمک کمی تهیه شده و گوجه‌فرنگی تازه در آن به کار رفته باشد. ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست. البته می‌توانید فلافل را با برگ‌های تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید. نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری های حرفه ای (مانند هندی ها) است.

* در یک کاسه بزرگ، نخودهای چرخ شده را بریزید و رویشان پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها را اضافه کنید.

* پیاز را ریز رنده کنید و به دلخواهتان فلفل قرمز اضافه کنید. اصل این غذا تند است اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار تندی غذا را کم یا زیاد کنید.

* در تابه‌ای با دیواره‌های بلند مقداری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید و بگذارید تا داغ شود.

* سپس مقداری از مایه فلافل را بردارید و در قالب مخصوص بریزید و در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود.

* پس از سرخ شدن نیز فلافل‌ها را در سبدهای فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. به این ترتیب می‌توانید فلافل‌های آماده شده را با برش‌های نان و ترشی سرو کنید.

فلافل از جمله غذاهای نانی است که اصلیت آن به لبنان برمی‌گردد البته چند نوع فلافل وجود دارد که اصلی‌ترین آن نوعی است که با نخود تهیه می‌شود اما فلافل ماش، عدس، بادمجان، سیب‌زمینی و نخود نیز وجود دارد اما برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذا باید به نکته‌هایی دقت کرد:

1. برای آنکه نفاخی نخود گرفته شود، بهتر است که آن را چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید. حتی می‌توانید آن را چند بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و سپس نخودها را چرخ کنید. به این ترتیب کمتر باعث نفخ می‌شوند.

2. بهترین ادویه برای تهیه این غذا، زیره است البته فرقی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز. افزودن زیره به این غذا به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. در ضمن، می‌توانید به مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب غذایتان عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

3. هنگام چرخ کردن نخودها دقت کنید که آن‌ها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود. البته بهتر است خیلی هم نخودها درشت نباشند که زیر دندان احساس شوند بهتر است اندازه نخودهای چرخ شده کمی از دانه‌های شکر درشت‌تر باشد.

4. در صورت تمایل می‌توانید به مایه فلافلتان تخم‌مرغ بزنید زیرا اگر نخودها به خوبی چرخ شده باشند، دیگر برای چسبنده شدن آن‌ها نیاز به افزودن تخم‌مرغ نخواهد بود. درباره بیکینگ‌پودر نیز باید بگویم که فقط مقدار کمی از آن را به مایه فلافل اضافه کنید تا باعث پف کردن آن‌ها شود.

چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه.

البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید


5. برای سرخ کردن فلافل، آن‌ها را در ظرفی نچسب و کوچک که روغن عمق پیدا کرده است، قرار دهید تا فلافل‌ها بعد از افتادن در روغن داغ به کف ظرف برخورد کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب آن‌ها پوک خواهند شد.

6. برای سرخ کردن فلافل‌ها از قالب‌های مخصوص استفاده کنید و بگذارید تا روغن کاملاً داغ شود به این ترتیب باز هم شرایطی را فراهم کرده‌اید که فلافل‌های آماده‌شده ترد باشند.

7. چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه. البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید.

8. بهتر است نان مناسب برای خوردن این غذا پیتا باشد که نوعی نان لبنانی است و کمی ضخیم‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد.

9. نوشیدنی پیشنهادی من همراه فلافل نیز یک لیوان چای نعناع است. البته هندی‌ها با این غذا نوشیدنی‌ای به نام لاسی می‌نوشند؛ «لاسی» دوغ شیرینی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، میوه است.

بهتر است به تعداد برش‌های نانی که همراه این غذا می‌خورید، دقت کنید و از زیاده‌روی در خوردن آن بپرهیزید. قبل از غذا نیز بهتر است یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه میل کنید یا سبزی‌های بخارپز شده را در کنار آن قرار دهید چرا که زودتر احساس سیری خواهید کرد.

از نان‌های سبوس‌دار برای خوردن فلافل استفاده کنید و سبزی خوردن را در کنار این غذا فراموش نکنید. یادتان باشد افزایش فیبر دریافتی همراه هر وعده غذایی به شما کمک خواهد کرد مشکل گوارشیتان بهبود پیدا کند.

نحوه سرو فلافل

از آنجایی که این غذا سرخ شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم در مصرف آن محدودیت به خرج دهید و آن را با سبزی‌های بخارپز شده‌ای مثل کدوسبز و لوبیاسبز بخارپز شده میل کنید. البته می‌توانید به غیر از پیاز به این غذا چند حبه سیر تازه نیز بزنید زیرا این سبزی به تنظیم چربی خون کمک می‌کند.

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 400 – ساقی اخوان – سامان گل

در این پست مجموعه سه نوع فلافل را برای شما توضیح میدهیم که روش تهیه و اموزش انرا یاد بگیرید

فلافل بندری و فلافل عربی و فلافل خوزستانی به همراه طرز تهیه سس فلافل

طرز تهیه فلافل خوزستانی

مواد لازم:

نخود خیس شده =۲۵۰ گرم

پیاز =یک عدد بزرگ

سیر= ۳ حبه

رب گوجه فرنگی =یک قاشق مربا خوری

سیب زمینی آب پز =۱ عدد کوچک

ادویه کار ی=۲ قاشق چایخوری

فلفل و نمک و زردچوبه= به میزان دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا نخود را به همراه پیاز و سیر چرخ کرده (نخود چرخ شده باید کمی زبر باشد)سپس سیب زمینی رنده شده و رب گوجه و تمام مواد باقیمانده را به مایه نخود اضافه نموده و خوب ورز میدهیم . لازم بذکر است قبل از سرخ کردن فلافل مقداری کمی آب اضافه کرده تا مایه نسبتاٌ نرمتر شود با این کار فلافل ترد خواهد شد.

نکات مهم :

۱- هیچوقت به مایه فلافل تخم مرغ اضافه نکنید زیرا طعم واقعی فلافل را از بین میبرد و مانند کتلت خواهد شد .

۲- برای خوشمزه تر شدن فلافل از فلفل به میزان بیشتری استفاده شود .

۳- میتوان بجای رب گوجه از یک عدد گوجه فرنگی رنده شده استفاده کرد .

۴- برای سرخ کردن از ظرف کوچک و گود استفاده شود برای صرفه جویی در روغن و سرعت پخت و شعله اگر کم باشد فلافل شما نیز مغز پخت خواهد شد .

دستور پخت سس فلافل

یک عدد سیب زمینی آب پز و له شده را با ومقداری رب گوجه و فلفل و نمک در آب حل کرده و مواد را میپزیم تا مایه نسبتاٌ غلیظی بدست آید . این دستور پخت فلافل خوزستان است حتماٌ امتحان کنید.

================================

طرز تهیه فلافل بندری

تخم مرغ ۱ عدد- سیب زمینی ۱ عدد- نخود یک فنجان- فلفل یک چهارم قاشق سوپخوری- فلفل قرمز قدری

۴۸ ساعت نخود را در آب خیس کنید، البته مرتب آب آن را عوض کنید تا لیز نشود. بعد آن را با سیب زمینی چرخ کرده و نمک و فلفل قرمز را به آن اضافه کرده خوب مخلوط کنید. بعد از آن تخم مرغ را به آن اضافه کرده و باز هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و بعد آن را به صورت گرد گرد در آورده و در روغن سرخ کنید.

طرز تهیه فلافل(به صورت دیگر)

مواد لازم:

نخود ۵۰۰ گرم

تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد

گشنیز ۲۵۰ گرم

زیره ی کوبیده ۱ قاشق سوپخوری

فلفل قرمز کوبیده ۱ قاشق چایخوری

آرد گندم ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری

آبلیمو ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

روغن مایع برای سرخ کردن به مقدار لازم

نمک به قدر کافی

طرز تهیه:

نخود را بپزید. (بهتر است نخود را قبلاً خیس کنید تا زودتر بپزد، در هر حال نخود باید کاملاً پخته شود و آبش به خورد آن برود). سپس آن را در حالی که هنوز گرم است چرخ کنید تا کاملاً مانند پوره نرم و لطیف شود. گشنیز را تمیز کرده و بشویید و در صافی بریزید. وقتی آب گشنیز کشیده شد آن را ریز خرد کنید. تخم مرغ ها را با زیره و کمی نمک و فلفل قرمز یا فلفل سیاه (در صورت استفاده از فلفل سیاه یک قاشق چایخوری زعفران هم در کمی آب جوش حل کرده به کار ببرید). داخل پوره نخود بریزید و مایه را خوب مخلوط کنید.

بعد گشنیز را ریخته، به هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. مقداری روغن مایع را در تابه ی مناسبی بریزید و آن را داغ کنید تا حدی که دود نکند. از مایه ی تهیه شده گلوله هایی به اندازه ی یک تخم مرغ بردارید و آنها را در آرد غلطانیده و همه را با دست صاف و گرد کنید. باید دقت کنید که سطح گلوله ها کاملاً صاف شود. سپس آنها را در روغن بیندازید. حرارت را کمی ملایم کنید. وقتی یک طرف طلایی شد آنها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم طلایی شود.

=================

آموزش و طرز تهیه فلافل عربی(اصل)

مواد لازم:

۳۸۰ گرم باقلای خشک

۳۸۰ گرم نخود

۲ حبه درشت سیر کوبیده

یک عدد درشت پیاز( ریز خرد شده)

۴ عدد بزرگ پیازچه( ریز خرد شده)

فلفل سبز قلمی تند

یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر

۳ قاشق غذاخوری آرد یک فنجان

جعفری خرد شده یک قاشق مرباخوری

پودر تخم گشنیز ۵/۱ قاشق مرباخوری

پودر زیره سبز به اندازه لازم

نمک و فلفل به اندازه لازم

روغن برای سرخ کردن فلافل

طرز تهیه:

باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده و دوباره له می کنیم تا نرم شود و می گذاریم یک ساعت بماند. در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یک سینی می چینیم و می گذاریم یک ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایی شود. توجه: – باقلا و نخود از شب قبل خیس شود. – در تهیه این غذا می توان فقط از نخود استفاده کرد که در این صورت مقدار نخود دو برابر می شود. نکات تغذیه ای : فلافل یک نوع غذای لبنانی است که برای افراد گیاهخوار غذای مناسبی می باشد. این غذا به علت داشتن حبوبات به خصوص نخود ، پروتئین را در حد کافی و نیاز بدن تامین می کند. نخود نیز مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی دارد. فیبر محلول مانند یک برس زبر، سیستم گوارشی را پاک می کند. این نوع فیبر، گلوکز( قند) و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند.

 

طرز تهيه فلافل لبناني

موادلازم

نخود

پياز

نمك و فلفل

ادويه فلافل

آويشن و جعفري خرد شده

بكينگ پودر

روغن مايع

سس مخصوص فلافل ( سس سفيد و قرمز و آب تمبر هندي)

براي تهيه فلافل اصلي ترين مهره نخوده !!!

اگه يه كاسه سر خالي نخود رو خيس كنيد به نظر من بسه ! البته از دفعه هاي بعد اندازه دستتون مياد.

اين يك كاسه نخود رو خيس مي كنيم به مدت دو روز . نكته مهم اينه كه آب نخود در طول اين دو روز بايد چند باري عوض بشه مي تونين روزي سه بار آبش رو عوض كنين .

نمي دونم دستگاه 1 2 3 مولينكس دارين يانه بهترين راه چرخ كردن نخود همين دستگاهه و اگه هم نه كه بايد در چرخ گوشت بريزين و حداقل دو بار چرخش كنين شايدم سه بار البته نبايد نخود به صورت پوره در بياد دونه هاي نخود بايد معلوم باشه . يكدست و يكنواخت . اگه ذرهايي چرخ نشده اي مونده جداشون كنين.

يك عدد پياز متوسط هم يا چرخ كنين يا با قسمت بسيار ريز رنده كنين و داخل نخودهاي چرخ شده بريزين.

نمك هم به مقدار لازم و فلفل فراوون (سعي كنين فلفل قرمز استفاده بشه)

نوك قاشق چايخوري بكينگ پودر براي پف كردن (به مقدار كم)

آويشن به مقدار خيلي خيلي كم

(بعضي ها از جعفري كاملا خرد شده هم استفاده مي كنن)

و مهمترين

نمي دونم تا حالا اسم ادويه فلافل رو شنيدين يانه ! بله اين همون چيزيه كه اين فلافل فروشي هاي ناقلا از همه قايم مي كنن . پس اين ادويه رو قبلا از عطاري خريداري كنيدو دوقاشق پر غذاخوري به نخودها اضافه كنين.

همه مواد رو قشنگ ورز بدين و مخلوط كنين . و به مدت يك ساعت در يخچال بگذارين .

بعد از بيرون اوردن اگه خوب تو دست جا گرفت كه خوبه اگه هم نه مي تونين يك قاشق غذاخوري يا حداكثر دوقاشق غذاخوري آب به اين مواد اضافه كنين.

يه قالب فلافل هم بگيرين كه تو پلاستيك فروشي ها و يا لوازم قنادي فروشي موجوده.به مقداري كه همون قالب داره توش بريزين و در ماهي تابه اي كه روغن مايع فراوون داره برگردونين و سرخ كنين.

نكته اي كه موقع سرخ كردن بايد رعايت بشه اينه كه اول شعله رو خيلي خيلي كم كنين و فلافل ها رو در ماهي تابه پر كنين و در ماهي تابه تون رو براي چند دقيقه بگذارين تا فلافل ها مغز پخت بشن و موقع خوردن مزه خام نخود حس نشه. و بعد از چند دقيقه درش رو بردارين و مواظب باشين بخاري كه روي در رو گرفته تو ماهي تابه نريزين .بعد از سرخ شدن بايد داغ داغ سرو بشه و حتما براي خوردنش از نون باگت استفاده كنيد . به همراه سس مخصوص فلافل

يه نكته براي سرخ كردن (سرخ كردن همه چيز) مثلا يه تيكه مرغ رو در نظر بگيرين نبايد بزارين يه طرف مرغ سرخ بشه و بعد طرف ديگه رو سرخ كنين حتما بايد يك طرف سرخ نشده برش گردونين و طرف ديگه رو بزارين يعني هر دو طرف مرغ طي دو مرحله بايد سرخ بشه. اينطوري هم خوشمزه تره و هم مغز پخت تر!

بعد از سرخ شدن بايد داغ داغ سرو بشه و حتما براي خوردنش از نون باگت استفاده كنيد . به همراه سس مخصوص فلافل

سس مخصوص (سه قاشق سس قرمز رو با يك ونيم قاشق سس سفيد مخلوط كرده بهش فلفل فراوون مي زنيم و بعد از مخلوط كردن سه قاشق غذاخوري آب تمبر هندي(1 قاشق تمبر هندي رو دي اين آب مي ريزيم بعد از نيم ساعت حلش مي كنيم و هسته ها و پوسته هاي تمبر هندي رو مي گيريم) رو داخل سسمون مي ريزيم.

منبع:وبلاگ کدبانو

این سایت در ستاد ساماندهی سایتهای جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و کلیه فعالیت های آن مطابق با قوانین کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران می باشد.

نحوه سرو فلافل
نحوه سرو فلافل
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *