موز فشار خون را بالا میبرد

دوره مقدماتی php
موز فشار خون را بالا میبرد
موز فشار خون را بالا میبرد

گیاه موز یکی از قدیمی ترین گیاهان است که تکامل یافته نوع وحشی آن می باشد. این گیاه در واقع یک گیاه درخت مانند است که می تواند تا 9 متر نیز ارتفاع داشته باشد.

موز فشار خون را بالا میبرد

دوره مقدماتی php

زمان های قدیم در طب پزشکی چینی، موز به عنوان نرم کننده دستگاه گوارش و ریه ها مصرف می شد. همچنین برای درمان یبوست ، زخم ها و سرفه  های خشک توصیه می شد و در آن موقع موز را به صورت سوپ های غلیظ مصرف می کردند.

مصرف یک موز متوسط در روز از یبوست جلوگیری می کند و مانع از اختلال حواس در دوران پیری  می شود. موز کال و نرسیده خاصیت قابض کنندگی و جمع کنندگی دارد که در درمان اسهال به کار گرفته می شود.

موز به عنوان منبع انرژی فاقد کلسترول به پایین نگه داشتن فشار خون  کمک می کند.همچنین از بیماری های قلبی  جلوگیری می کند و در تنظیم قند خون مؤثر است.

کربوهیدرات موجود در موز، سریعاً در دستگاه گوارش هضم و جذب شده و وارد خون می شود. این عمل باعث می شود ماهیچه هایی که در حال فعالیت هستند، سریعاً انرژی خود را تأمین کرده و شادابی و طراوت خود را به دست آورند. به خاطر جذب سریع قند، موز شاخص گلیسمی بالایی دارد، لذا برای افراد مبتلا به دیابت  توصیه نمی شود.

موز کال و نرسیده برای افراد دیابتی که بایستی میزان قند خون خود را ثابت نگه دارند بسیار مفید است؛ زیرا موز کال 2 گرم قند و 23 گرم نشاسته دارد، برخلاف موز رسیده که دارای نشاسته ای به نام نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود.

کمبود پتاسیم می تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود. میوه ها ، سبزیجات و انواع گوشت تازه منابع سرشار از پتاسیم هستند. از جمله منابع خوب آن : موز، آرد سویا ، لوبیا سفید ، عدس ، اسفناج ، آب پرتقال  ، طالبی  ، برگ چغندر و آلو است. به دلیل اینکه افراد مسن  میوه و سبزی کمتری مصرف می کنند، در معرض کمبود پتاسیم  و ابتلا به اختلال حواس هستند.

موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی می باشند و جویدن و هضم آن ها نیز آسان است، می توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند  باشند.

موز حاوی سدیم  پایین و پتاسیم بالایی است. یک موز متوسط ، 11 درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تأمین می کند. برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک  ( سدیم ) و مصرف زیاد منابع پتاسیم ، کلسیم  و منیزیم بسیار مفید است. لذا موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا  است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود.

موز می تواند از بروز بیماری های قلبی  جلوگیری کند؛زیرا پتاسیم موجود در موز از فعالیت رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند. هم چنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می شود.

منبع : ماهنامه دنیای تغذیه

هدف بخش

«سایت‌خوان دنیای اقتصاد»

گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

اثر پتاسیم موز بر کاهش و کنترل فشار خون بسیار قوی است. دانشمندان می‌گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه افراد باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود و وقتی که پتاسیم از جیره غذایی حذف شود، فشار خون بالا می‌رود. پتاسیم، ماده معجزه‌آسای موجود در موز است که سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند. به عنوان مثال در مطالعه ۸۵۹نفر مرد و زن که به وسیله دانشگاه Sandiago کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد، تحقیقات نشان داد که افرادی که روزانه از غذایی که دارای پتاسیم بالایی هستند استفاده می‌کنند، مثل موز، ۴۰درصد کمتر خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند. یک موز متوسط، ۱۱درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تامین می‌کند. برای داشتن فشار خون مناسب، مصرف کم نمک (سدیم) و مصرف زیاد منابع پتاسیم، کلسیم و منزیم بسیار مفید است. بنابراین موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می‌کند و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون می‌شود.

تحقیق دیگری نشان داده است کسانی که به طور روزانه به جیره غذایی خود پتاسیم اضافه می‌کنند، علاوه‌بر اینکه از حملات قلبی جلوگیری می‌شود باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود. همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. موز بهبود‌دهنده زخم مزمن معده و کاهش‌دهنده کلسترول است. تحقیقاتی که در دانشگاه تمپل فیلادلفیا انجام شد، نشان می‌دهد که حذف پتاسیم از غذای۱۲نفر که فشار خون بالاتر داشتند پس از ۱۰روز فشار خونشان بالاتر رفته است. حال به چه مقدار پتاسیم باید به غذا افزود؟ بررسی که در دانشگاه Naples ایتالیا انجام شده نشان می‌دهد که ۸۱درصد افرادی که فشار خون بالایی دارند اگر از ۳ تا ۶ جیره غذایی که پتاسیم بالا دارند مثل موز استفاده کنند، میزان دارو درمانی آنها به نصف و در بعضی‌ها کاملا قطع می‌شود.

موز همچنین به دلیل خاصیت و بافت ویژه‌ای که دارد از ایجاد زخم معده جلوگیری می‌کند. موز رسیده به عنوان یکی از موثرترین درمان‌ها برای ورم معده، زخم معده و از بین بردن یبوست به شمار می‌رود. از آنجایی که موز سرشار از آهن است، در درمان کم‌خونی موثر است. این میوه توانایی آن را دارد که تولید هموگلوبین موجود در خون را به بالاترین میزان خود کاهش دهد. به خاطر داشتن فسفر فراوان در افزایش هوش کودکان بسیار موثر است و همچنین نیروی بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد و مانع از سقط جنین می‌شود.

موز خون‌ساز است، بنابراین اشخاص لاغر و کم‌خون حتما باید موز بخورند و به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضدسرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه‌های بدن است. همچنین موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد. اگر چه مصرف یک موز متوسط در روز از یبوست جلوگیری می‌کند، اما ازسوی دیگر موز کال و نرسیده خاصیت قابض‌کنندگی و جمع‌کنندگی دارد که در درمان اسهال به کار گرفته می‌شود.

موز فشار خون را بالا میبرد

کمبود پتاسیم می‌تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود. این عارضه در افراد مسن به دلیل اینکه میوه و سبزی کمتری از جمله موز مصرف می‌کنند، بیشتر است. موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی هستند و جویدن و هضم آنها نیز آسان است، می‌توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند باشد.


درمان طبیعی زخم معده

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که اثر موز برروی زخم، بیشتر از داروهای گران‌قیمت است که به وسیله پزشک تجویز می‌شود. بررسی‌های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نیز نشان می‌دهد که موز یک ماده حفاظت‌کننده قوی است. هرچند تحقیقات کامل‌تری لازم است تا به عمل یک تکه موز در سیستم هاضمه پی برد.

محققان همچنین اثرات درمانی دیگر موز را نیز دنبال کرده‌اند. در تحقیقی که در دانشگاه دهلی بر روی حیوانات انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف موز نرسیده خشک شده میزان کلسترول از نوع مضر آن را پایین می‌آورد.


موز از کجا آمد

موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است با برگ‌های بسیار بزرگ و پهن به طول ۲۰/۱ تا دو متر. گل‌های مجتمع به صورت سنبله بزرگ با طول نزدیک به یک متر دارد. میوه‌اش گوشتدار، باریک و بلند خمیده و سه گوش، در آغاز به رنگ سبز، ولی پس از رسیدن مایل به زرد می‌شود.

موطن اصلی موز هندوستان است که چهار هزار سال قبل در این کشور کشت می‌شده است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. سال ۱۴۸۲ پرتغالی‌ها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزایر قناری بردند و سپس به وسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی قاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می‌شود.

موز را هنگامی که سبز است از درخت می‌چینند و به مناطق مختلف می‌فرستند و در آنجا به وسیله گرما دادن آن را به اصطلاح رسیده می‌کنند. هنگامی که موز انتخاب می‌کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه‌های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است. موز نارس به دلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است. یک موز رسیده سرشار از ویتامین ث، قند و پتاسیم است. ویتامین‌های B و A و مواد معدنی مانند آهن، فسفر، منیزیم، روی و سدیم هم در موز وجود دارد. موز در ردیف غذاهای کامل و در درجه اول قرار می‌گیرد. یک موز تازه و رسیده به اندازه یک کیلو گوشت خاصیت دارد. این در حالی است که ارزش موز خشک شده دو برابر است.

خوردن پنج موز در هفته کافی است و روزی یک موز بیشتر نخورید. زیاده‌روی در خوردن موز باعث چاقی و بیماری قند می‌شود. موز به خاطر قند زیادی که دارد، تنها میوه‌ای است که باعث چاقی می‌شود.

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

افرادی كه از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی یا كنسرو شده، سس‌ها و كنسرو لوبیا كه سرشار از سدیم هستند، پرهیز كنند

فشار خون بالا سبب آسیب به كلیه (نارسایی كلیه)، چشم‌ (اختلال بینایی)، قلب (سكته قلبی) و مغز (سكته مغزی) می‌شود. بر همین اساس است كه فشار خون بالا بیماری خطرناكی به شمار می‌رود. لازم است بدانید كه فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی كه منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی‌شود. برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مرتب (هر سه سال یكبار) فشار خون را اندازه‌گیری كرد.به طور كلی دلایل اصلی بروز فشار خون ناشناخته است اما مهم‌ترین عوامل خطر شناسایی شده برای این بیماری سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، كم تحركی، دیابت، مصرف زیاد نمك و الكل است. مواجهه با سرب موجود در هوای آلوده نیز می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. بهتر است بدانید با پیشگیری و كنترل این بیماری می‌توان از بروز عوارض و ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه‌ای (44 درصد از سكته‌های قلبی و 25 درصد از بیماری عروق كرونر) كاست.

بیشتر بدانید : خطرات فشار خون پایین

بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

موز فشار خون را بالا میبرد

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید

برای اینكه خون در شریان‌های اعضای بدن جاری شود و مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند نیاز به نیرویی دارد كه این نیرو فشار خون نام دارد و مولد آن قلب است. از آنجا كه پمپ كردن خون توسط قلب به داخل شریان‌ها نبض‌دار است، فشار خون شریانی بین دو سطح حداكثر و حداقل در نوسان است. (سطح حداكثر یا سطح سیستولی در زمان انقباض قلب و سطح حداقل یا دیاستولی در زمان استراحت قلب به وجود می‌آید).غالبا فشار خون را در شریان بازویی اندازه می‌گیرند. در هر فرد فشار خون را در دو سطح حداكثر و حداقل اندازه گیری می‌كنند. در زمانی كه قلب منقبض می‌شود، فشار به حداكثر مقدار خود می‌رسد، این سطح را فشار ماكزیمم یا سیستولی می‌نامند. سطح مینیمم یا دیاستولی در زمان استراحت قلب كه فشار خون به حداقل مقدار خود می‌رسد، به دست می‌آید. هر دو سطح فشار خون به صورت دو عدد كنار هم یا به صورت كسر بر حسب میلی متر جیوه نشان داده می‌شود.

– برای افرادی كه بیماری عروق كرونر قلب، دیابت و بیماری كلیوی دارند فشار ماكزیمم مساوی یا بیش از 130 و فشار می‌نیمم مساوی یا بیش از 85 به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

در اغلب افرادی كه دچار افزایش وزن و چاقی هستند كاهش وزن سبب كاهش فشار خون می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز چون به كاهش وزن كمك می‌كند سبب پایین آوردن فشار خون می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد كه ورزش خود به تنهایی نیز سبب پایین آوردن فشار خون می‌شود.

در بسیاری از افراد مصرف نمك زمینه افزایش فشار خون را فراهم می‌كند. بنابراین آنان كه گرفتار افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از 5 تا 6 گرم نمك در روز مصرف كنند. این مقدار تقریبا برابر با یك قاشق چای خوری است. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم كمتر نمك مصرف كنند كه این مقدار را پزشك معالج برای این بیماران مشخص خواهد كرد.هرگز به غذای خود در سفره، نمك اضافه نكنید. هر نوشیدنی و یا غذای آماده‌ای كه از فروشگاه می‌خرید حتما به میزان نمك موجود در آن كه اكثرا به نام سدیم (Sodium) مشخص می‌شود، توجه كنید.

استرس هم ممكن است سبب افزایش فشار خون شود. به این ترتیب باید كوشش كنید كه آنچه را كه سبب استرس در شما می‌شود تا آنجا كه ممكن است برطرف كنید و اگر نتوانستید از پزشك خود كمك بگیرید. در این جا یادآوری می‌شود كه برطرف كردن استرس و داشتن آرامش خاطر نه تنها در درمان بیماری فشار خون بلكه در درمان هر بیماری دیگری موثر است.

كاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از اركان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با فشار خون هستند. تحقیقات نشان داده است كه افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را كاهش دهند. پتاسیم و كلسیم می‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند كه در كاهش فشار خون بالا موثرند. سیب زمینی، سیر، بروكلی، كدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند. مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت كم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمك برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود. برای معطر كردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده كرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، فلفل قرمز یا سیاه، مركبات، سس‌های خانگی بدون نمك یا سایر سبزی‌ها معطر كرد. مصرف ماهی‌های با اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصیه می‌شود.

افرادی كه از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی یا كنسرو شده، سس‌ها و كنسرو لوبیا كه سرشار از سدیم هستند، پرهیز كنند. در طبخ به جای كره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و كانولا استفاده كرد. مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های كولا و شكلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و بایدها و نبایدهای مربوط به آن

بیشتر بدانید : نقاطی از بدن که ماساژ دادنشان باعث پایین آوردن فوری فشارخون می شود

بیشتر بدانید : فشار خون در هر سنی چند است و برای درمان فشار خون چه کنیم؟

بیشتر بدانید : نشانه فشار خون بالا چیست؟ + بهترین دستگاه برای تست فشار خون

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : isna.ir

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

فشار خون از بیماری‌هایی است که گاه بسیار خطرناک می‌شود. فشار خون بالا بر بسیاری از اندام‌های حیاتی بدن تاثیرگذار است و گاهی کار را تا مرز سکته‌های قلبی و مغزی پیش می‌برد. مرسوم‌ترین روش برای کاهش فشار خون استفاده از داروهاست اما به جز این روش چه راهکارهای دیگری برای حل این مشکل وجود دارد؟

فشار خون از بیماری هایی است که گاه بسیار خطرناک می شود. فشار خون بالا بر بسیاری از اندام های حیاتی بدن تاثیرگذار است و گاهی کار را تا مرز سکته های قلبی و مغزی پیش می برد. مرسوم ترین روش برای کاهش فشار خون استفاده از داروهاست اما به جز این روش چه راهکارهای دیگری برای حل این مشکل وجود دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، گاهی به جای استفاده از داروهای شیمیایی بهتر است از روش هایی سالم تر استفاده کنیم. اگر فشار خون دارید با روش های سالم و بهداشتی ما برای کاهش فشار خون همراه باشید:

استفاده از سبزیجات با پتاسیم بالا

سبزیجاتی مثل کاهو، اسفنجا، چای سبز، کلم بروکلی، چغندر و  مواردی مشابه که پتاسیم بالایی دارند نقشی پررنگ در کاهش فشار خون ایفا می کنند.فراموش نسبزیجات کنسرو شده اغلب سدیم را اضافه کرده اند. اما فراموش نکنیم که سبزیجات تازه همیشه خواص بیشتری دارند و بهتر است به سراغ سبزیجات کنسروی و کارخانه ای نرویم .

موز فشار خون را بالا میبرد

خانواده خوش طعم توت ها

خانواده توت ها نقشی پررنگ در کاهش فشار خون دارند از شاه توت تا توت فرنگی همیار کاهش فشار خون و کمک به بهبود گردش خون هستند. در این میان نباید  زغال اخته، را فراموش کنیم که به نوعی از خانواده توت ها محسوب می شود. زغال اخته سرشار از  ترکیبات طبیعی فلاونوئیدها است.  یک مطالعه نشان داد مصرف این ترکیبات ممکن است باعث درمان  فشار خون بالا و در نتیجه کاهش فشار خون شود.شما می توانید توت ها را فریزری کنید و در تمام مدت سال مصرف کنید.

شیر و ماست شیرین

شیر بدون چربی یک منبع عالی از کلسیم است. لبنیات کم چرب، عناصری مهم در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون هستند. اگر شیر را دوست ندارید، می توانید ماست را انتخاب کنید.

به گفته انجمن قلب آمریکا، زنان که پنج وعده  یا بیشتر از ماست را طی هفته مصرف کردند 20 درصد کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا را تجربه کردند.هنگام خرید ماست، مطمئن شوید که شکر و چربی اضافه شده را بررسی کنید. هر چه میزان قند و چربی در هر وعده کمتر باشد بهتر است.

جو دوسر

جو دوسر یک منبع عالی و قدرتمند برای کاهش فشار خون است. خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه یک راه عالی برای برخورداری از این منبع غنی است.

شما می توانید از این محصول به عنوان شام ، صبحانه یا ناهار خود استفاده کنید. جو دوسر را می توان در انواع سوپ و سالاد و حتی به تنهایی مصرف کرد.

موز

خوردن غذاهای غنی از پتاسیم بهتر از مصرف مکمل ها است. برای اضافه کردن یک منبع غنی از پتاسیم موز را به غلات یا بلغور خود مثل جو دوسر اضافه کنید. افزون بر این می توانید برای یک صبحانه سریع یا میان وعده غذایی خود از آن استفاده کنید.

ماهی هایی با امگا3 بالا

ماهی منبع خوبی از پروتئین های  لاغری است. ماهی های چرب مثل ماهی خال دار و ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند فشار خون، التهاب و تری گلیسیرید را کاهش دهند. علاوه بر این ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. غذاها به ندرت حاوی ویتامین D هستند و این ویتامین دارای خواصی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: برخی خوراکی ها در تشدید فشار خون افراد نقش مهمی دارند با کاهش مصرف این خوراکی ها می توان سلامتی را تضمین کرد.

 شما می‌توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا را با اضافه کردن این مواد خوراکی به رژیم غذایی خود روزانه خود کاهش دهید.تشخیص علائم فشار خون بالا ممکن است دشوار باشد اما درمان نشدن آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند حملات قلبی و سکته مغزی شود؛ مواد خوراکی مختلف تاثیرات مثبت و منفی زیادی را در فشار خون بالا دارند.از هر چهار نفر در انگلستان یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است؛ برخی از غذا‌ها تاثیر منفی بر فشار خون بالا دارند؛ به طور مثال غذا‌های حاوی نمک زیاد فشار خون بالا را تشدید می‌کنند.طبق تحقیقات انجام شده مصرف بیش از اندازه نمک بزرگترین علت ابتلا به فشار خون بالاست؛ بزرگسالان نباید بیش از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند.

قسمت بیشتر نمکی که مصرف می‌کنیم، پنهان است در واقع بخشی از نمک را از طریق مصرف غذا‌های فرآوری شده مانند بیسکوئیت، نان‌ها، غلات صبحانه و غذا‌های آماده دریافت می‌کنیم همچنین پیتزای فریز شده یکی دیگر از غذا‌هایی است که افراد دارای فشار خون بالا باید از آن پرهیز کنند.در سوی دیگر تعدادی از مواد خوراکی هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند؛ اسفناج، پسته و گشنیز از جمله این مواد خوراکی هستند.جاش اکس، محقق تغذیه می‌گوید: سال‌هاست که گشنیز در درمان تعداد زیادی از بیماری‌ها کاربرد داشته است.به گفته وی در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه به منظور شناخت خواص اصلی گشنیز آغاز شد. محققان دریافتند که کاهش فشار خون بالا از جمله مزایای مثبت این گیاه است.

مصرف میوه‌های تازه مانند هندوانه نیز می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کندوی می‌گوید: مصرف میوه‌های تازه (نه به صورت آب میوه، شیرینی یا میوه‌های کنسرو شده) یک راه عالی برای افزایش دریافت فیبر است؛ با مصرف این میوه‌ها علاوه بر تامین عناصر ضروری بدن خود مانند پتاسیم، منیزیم، از وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها و رزوراترول نیز بهره‌مند می‌شوید.بهتر است افراد مصرف دو تا چهار وعده میوه‌های تازه به ویژه میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها یا بری‌ها، مرکبات، کیوی، سیب و هندوانه را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.انواع بری‌ها مانند بلوبری، تمشک یا توت فرنگی می‌تواند به کاهش فشار خون بالای شما کمک کند؛ این میوه‌ها حاوی مقادیر زیاد زردینه یا فلاونید هستند. زردینه در جلوگیری از فشار خون بالا نقش اساسی دارد. بلوبری بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون بالا دارد.همچنین موز با داشتن مقادیر زیاد پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند؛ استفاده بیشتر از پتاسیم، اثر سدیم موجود در نمک دریافتی را کاهش می‌دهد در واقع هرچه پتاسیم بیشتری دریافت کنید، سدیم بیشتری را از طریق ادرار از دست می‌دهید.دقت داشته باشید بهتر است به جای دریافت پتاسیم از راه مکمل‌ها، از مواد خوراکی غنی از پتاسیم استفاده کنید.شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن شکلات تلخ به برنامه غذایی خود، ریسک ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهید. طبق تحقیقات انجام شده مصرف روزانه ۱۰۰ گرم شکلات تلخ به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.به همان اندازه که میوه منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین C و پتاسیم است، از مصرف میوه‌های خشک باید اجتناب شود.به نوشته سایت Healthline؛ فرایند خشک شدن میوه منجر به از دست رفتن مقادیر زیاد آب آن می‌شود در نتیجه درصد بالایی از مواد مفید و مغذی میوه از دست می‌رود. متاسفانه محتوای اصلی آن‌ها قند است. یک کاسه انگور حاوی ۲۷ گرم کربوهیدرات است؛ فیبر‌ها تنها یک گرم این ترکیب را تشکیل می‌دهند در مقابل یک پیاله کشمش ۱۱۵ گرم کربوهیدرات دارد که تنها ۵ گرم آن به فیبر تبدیل می‌شود.در نتیجه میزان کربوهیدرات کشمش بیش از سه برابر انگور است؛ به طور کلی انواع میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه کربوهیدرات بالاتری دارند.پیتزای فریز شده از دیگر خوراکی‌هایی است که افراد با فشار خون بالا باید از آن اجتناب کنندبه نوشته این سایت پیتزا برای تمام افرادی که مراقب میزان نمک دریافتی خود هستند، بد است. ترکیب پنیر، گوشت، سس گوجه فرنگی و خمیر پیتزا حاوی مقادیر زیاد سدیم است اما با این حال پیتزای فریز شده به خصوص برای افراد دارای فشار خون بالا خطرناک است.برای حفظ طعم پیتزای فریز شده، یک بار آن را می‌پزند. همچنین تولیدکنندگان آن اغلب مقدار زیادی نمک را به آن اضافه می‌کنند. یک تکه پنیر یخ زده یا گوشت و پنیر پیتزا می‌تواند حاوی ۹۸۲ میلی‌گرم سدیم یا حتی گاهی اوقات مقادیر بیشتر از این میزان نیز باشد. هرچه ضخامت خمیر پیتزا بیشتر باشد، سدیم دریافتی شما نیز بیشتر خواهد شد.

چه عوامل دیگری می‌تواند شما را در معرض فشار خون بالا قرار دهد؟در همین زمینه NHS به هشت مورد اشاره می‌کند. سن (با افزایش سن ریسک ابتلا به فشار خون بالا افزایش می‌یابد)، سابقه خانوادگی، آفریقایی بودن یا ساکن منطقه حوزه دریای کارائیب، نداشتن تحرک، اضافه وزن و چاقی، مصرف مقادیر زیاد الکل، سیگار کشیدن و کم‌خوابی طولانی مدت احتمال ابتلای شما را به فشار خون بالا افزایش می‌دهند.برخی از عوارض فشار خون بالا می‌تواند توان شما را کاهش دهد یا حتی تهدید کننده زندگی شما باشد.

موز فشار خون را بالا میبرد

2323

ویروس کرونا به خیلی از صنعت های ریز و درشت اقتصادی آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد کرده است و این درحالی است که صنعت گردشگری به عنوان یکی از آسیب پذیر ترین صنایع دنیا در این پاندمی شناخته شده است.

بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز کشور با افزایش میزان تولید خود در سال جهش تولید، برای بالغ بر ۱۲هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۰هزار نفر به صورت غیر مستقیم در کشور اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

امروزه فشارخون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است اما مصرف این 5 میوه تابستانی می تواند فشار خون شما را تنظیم کند.

به گزارش سلام نو، به طور معمول به بیماران مبتلا به فشارخون بالا توصیه می‌شود که رژیم غذایی خود را تحت کنترل داشته باشند و سبک زندگی سالم و پرتحرکی را دنبال کنند. این بیماران باید نمک مازاد و غذاهای چرب را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنند.

با نزدیک شدن به فصل تابستان میوه‌هایی در دسترس افراد قرار می‌گیرند که با افزودن آن‌ها به رژیم غذایی می‌توان فشار خون را کنترل کرد.

بنابر گزارش سایت تخصصی “ان‌دی تی‌وی” از جمله این میوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هندوانه: هندوانه منبع غنی از لیکوپن است که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین این میوه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. همچنین از آنجایی که هندوانه منبع غنی از پتاسیم است به کنترل فشارخون کمک می‌کند.

موز فشار خون را بالا میبرد

کیوی: این میوه یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است که می‌توان در رژیم غذایی گنجاند. این میوه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و به دلیل وجود فیبرهای خوراکی در هضم بهتر غذا و کاهش وزن نقش دارد. وجود ویتامین C سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست را تقویت می‌کند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف سه عدد کیوی در طول روز مانع از بالا رفتن فشارخون می‌شود.

موز: این میوه یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به فشارخون بالاست. میزان سدیم موجود در موز پایین است. همچنین منبع خوبی از پتاسیم به حساب می‌آید که در کنترل فشارخون موثر است.

توت فرنگی: خواص ضد التهابی و وجود انواع آنتی اکسیدان در این میوه شناخته شده‌ است. توت فرنگی منبع غنی از ویتامین C و اسیدهای چرب امگا ۳ مناسب برای سلامت قلب است. همچنین وجود پتاسیم موجود در این میوه کمک می‌کند تا سطح فشارخون ثابت بماند.

انبه: صد گرم انبه حاوی ۱۶۸ میلی‌گرم پتاسیم است که به کنترل فشارخون کمک می‌کند، هرچند باید در مصرف این میوه دقت داشت زیرا زیاده‌روی در مصرف انبه موجب افزایش حرارت بدن می‌شود./ایسنا

کلیه حقوق این سایت محفوظ و مربوط به سلام نو است



1398 / 11 / 27 -10:59


1396 / 04 / 15 -10:4


1393 / 08 / 05 -9:38


1394 / 05 / 25 -8:15


1396 / 04 / 07 -11:29

موز فشار خون را بالا میبرد


1396 / 07 / 04 -12:44


1396 / 04 / 27 -12:4


1398 / 05 / 26 -12:37


1396 / 03 / 13 -10:9


1399 / 04 / 29 -13:26







با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید



 



درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم




آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !



 


 


 


 

موز میوه ای است که علاوه بر خواص بی نظیرش از مضرات و عوارضی هم برخوردار است، البته بهتر است بدانید که چه کسانی بهتر است موز نخورند و چه کسانی به موز حساسیت دارند.

به گزارش مشرق، این میوه شیرین، نرم و کرم رنگ به خاطر طعم شیرین و فواید قابل توجه اش در سراسر جهان مشهور است. موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان و پر از مواد مغذی ضروری است که به دفع بسیاری از مشکلات فیزیولوژیکی و روانی کمک می کند. اگر چه بیشتر ما ممکن است زیاد موز بخوریم، آیا تا به حال به عوارض آن فکر کرده اید؟ همانطور که در این بخش خواهیم گفت با وجود فواید سلامتی متعدد آن ، اثرات جانبی ویژه ای مرتبط با خوردن موز وجود دارد که باید در مورد آن ها بدانید.

بیشتر بخوانید:

1. افزایش وزن
موافقید که موز، در مقایسه با کلوچه و یا چیپس، کالری کمتری دارد، اما کالری کافی دارد که باعث افزایش وزن شود. موز متوسط شامل 105 کالری است. در مقایسه با یک پرتقال متوسط با سایز متوسط (62)، یک کاسه هندوانه (45)، یا یک فنجان انگور (62)بسیار بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال میان وعده کم کالری هستید، ممکن است موز بهترین انتخاب نباشد. به جای آن میوه ها و سبزیجات با محتوای بالای آب مثل هندوانه، توت فرنگی، طالبی، هلو، خیار، کاهو، کلم، کلم، کلم و غیره برای میان وعده مصرف کنید. آن ها کالری کمتری دارند و دارای محتوای فیبر بالا هستند که شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارد.

2. موز می تواند باعث میگرن شود
اگر اغلب دچار میگرن شدید می شوید، ممکن است بخواهید از آن ها در رژیم غذایی روزانه خود اجتناب کنید. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ماده ای که در بسیاری از غذاها مانند پنیر، ماهی، گوشت، و موز پیدا می شود، محرک سردردهای میگرن است. از آنجا که پوست موز حاوی 10 برابر بیشتر از خمیر موز تیرامین دارد نسبت به کندن تکه های پوست از میوه ها قبل از خوردن میوه احتیاط بیشتری بکنید.

موز فشار خون را بالا میبرد

3. هایپر کالمی
هایپر کالمی شرایطی است که از پتاسیم اضافی در خون ناشی می شود و از طریق نشانه هایی مانند ضربان قلب نامنظم، تهوع و ضربان قلب نامنظم شناسایی می شود که حتی می تواند منجر به حمله قلبی شود. طبق موسسه لاینس پاولینگ در دانشگاه ایالتی ارگان، مقدار پتاسیم بیشتر از 18 گرم می تواند منجر به هایپر کالمی در بزرگسالان شود . برنامه های غذایی وجود دارند که مصرف موز را در روزهای خاصی توصیه می کنند. اگر شما چنین رژیمی را دنبال کنید، می توانید دچار دردسر شوید.

4. احتمال پوسیدگی دندان با مصرف موز
با بالا بودن نشاسته، زیاد آن در صورتی که بهداشت دهان را حفظ نکنید، می تواند منجر به پوسیدگی جدی دندان شود. طبق مطالعات ویژه ای، در مقایسه با شکلات، شیرین و آدامس موز هم می تواند برای سلامتی دهان مضر باشد.نشاسته به آرامی در دهان حل می شوند در حالی که قند به سرعت حل می شود. بنابراین وقتی غذاهایی مانند موز را مصرف می کنید، ذرات آن ها حدود دو ساعت بین دندان ها باقی می مانند و در نتیجه باکتری های بیشتری را جذب می کنند که منجر به حفره های بیشتری در دندان می شوند.

5. احساس خواب آلودگی با خوردن موز
همیشه فکر می کردم شروع کردن روز با یک موز ایده خوبی است؟ چیزی که احتمالا نمی دانستید این بود که موز می تواند باعث خواب آلودگی شود، حتی اگر روز را با آن شروع کنید. آن ها غنی از تریپتوفان ، آمینو اسید است که می تواند عملکرد ذهنی و زمان واکنش را از هم جدا کند، غیر از اینکه شما احساس خواب آلودگی می کنید هم چنین موز شامل منیزیم، مواد معدنی بالا است که به استراحت ماهیچه کمک می کند. با این حال، برای قبل از خواب خوب است.

6. مصرف موز باعث آسیب عصبی می شود
از آنجا که موز حاوی ویتامین ب6 در مقادیر زیاد است، مصرف زیاد آن می تواند منجر به آسیب عصب شوند. طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، مصرف بیش از 100 میلی گرم ویتامین ب6 بدون تجویز می تواند منجر به آسیب عصب شود با این حال، به نظر می رسد احتمال آسیب به اعصاب از طریق مصرف موز نادر به نظر می رسد، مگر اینکه ورزشکار باشید.

7. آلرژی آبروسیا
آلرژی آبروسیا شرایطی است که باعث می شود سیستم ایمنی به هنگام تنفس (علف هرز که در سرتاسر آمریکا رشد می کند) واکنش نشان دهد. فردی که این آلرژی را دارد ، علائمی چون لب های متورم، گلو ورم کرده، زبان متورم و غیره را نشان می دهد. افرادی که در حال حاضر از آلرژی رنج می برند ممکن است علائم مشابهی داشته باشند.8. در بیماران حساس به شیره گیاهی
همانطور که مطالعه ای توسط مجموعه ، آسم انجام شد، افرادی که نسبت به شیره حساسیت دارند، نسبت به موز نیز واکنش نشان می دهند . علائم مانند خس خس کردن، آبریزش بینی، سرفه، خارش گلو ، و چشم های آبکی دارند.

9. موز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود
مشکل دیگر که شاخه ای از آلرژی آبروسیا ست، التهاب است. ممکن است مجاری هوایی را منقبض کرده و موجب مشکلات تنفسی شود. ممکن است منجر به مشکلات شدیدی در تنفس یا بلعیدن شود.

10. احتمال شکم درد با خوردن موز
اگر موزهایی بخورید که به اندازه کافی نرسیده اند ممکن است درد شدید شکم بگیرید. هم چنین ممکن است حالت تهوع همراه با درد شکم را تجربه کنید. موزنارس حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم است که مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن هضم کند. هم چنین ممکن است استفراغ فوری یا اسهال را تجربه کنید.

11. شوک ناشی از حساسیت
برخی افراد نسبت به موز حساسیت دارند و با خوردن آن دچار افت ناگهانی فشار خون می شوند. مشکلات تنفسی آن ها از افزایش سطح اکسیژن خون جلوگیری می کند و آن ها دچار شوک می شوند. علائم بیماری مانند افزایش یا کاهش ضربان نبض، عصبانیت و ضعف را مشاهده می کنید. مطالعه ای که توسط مجله پزشکی انجام شد، حاکی از چنین موارد حاد در مورد آلرژی موزحتی در نوزادان است.

12. موز باعث یبوست می شود
موز سبب ایجاد یبوست می شود! همه ما می دانیم که موز به حرکات روده کمک می کند، . موز سبز غنی ازنشاسته مقاوم هستند که می تواند خطر یبوست را افزایش دهد. آن ها حتی شامل مقادیر زیادی اسیدتانیک هستند که اثر مهاری بر روی هاضمه دارد. اسید مانع ترشح مایع معده می شود و از حرکت معده و روده جلوگیری می کند از طرف دیگر، موز رسیده می تواند به کم کردن یبوست کمک کند. موز نیز به عنوان میوه ای که یبوست ایجاد می کند شناخته شده است13. موز می تواند سبب نفخ شود
مصرف موز می تواند منجر به گاز شود. آن ها حاوی فیبر و فروکتوز هستند که هر دو می توانند موجب گاز شوند. اگر به طور ناگهانی میزان مصرف فیبر را افزایش دهید، تلاش زیادی برای تجزیه فیبرمی شود در نتیجه می تواند باعث گاز شود. به طور مشابه، در مورد فروکتوز زمانی که مقدار زیادی مصرف می شود، هضم آن دشوار است.14. احتمال خطر دیابت نوع 2 با خوردن موز
موز به دسته غذای “متوسط” نیز مربوط می شود به این معنی است که آن ها توانایی ایجاد تغییرکمی در سطح قند خون خود را دارند. از آنجا که غذاها با شاخص بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد، شما باید مصرف موز خود را تنظیم کنید.چه کسانی به موز حساسیت دارند ؟ از کجا بفهمیم به موز حساسیت داریم؟
به عقیده متخصصان طب سنتی افرادی با مزاج گرم باید در خوردن این میوه جانب احتیاط را عایت کنند چنانچه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش، افزایش حرارت بدن، داغی، حالت سنگینی در بدن و سر، بروز جوش های پوستی و … حس کرد یعنی به موز حساسیت داشته و دچار عوارض این میوه می شود پس کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا آنکه پس از خوردن موز، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سکنجبین و یا مقداری آبغوره یا آب انار میل کنند، تا عوارض آن به حداقل برسد.چه کسانی بهتر است موز نخورند؟
در ادامه این بخش از سلامت نمناک برخی هشدارها و اقدامات احتیاطی در مورد مصرف موز آورده شده است.
در صورتی که کلیه ها به درستی کار نکند، مصرف موز خود را به حداقل برسانید. مقدار زیادی از پتاسیم در رژیم غذایی می تواند فشار زیادی بر روی کلیه ها قرار دهد تا مازاد آن را ازخون از بین ببرد. این می تواند بسیار خطرناک باشد.
از آنجا که موزها در دمای اتاق نگهداری می شوند، به راحتی فاسد می شوند و باید ظرف دو روز پس از خرید خورده شوند. در عین حال، مهم است که از خوردن موز اجتناب کنید.
اگر شما در هر بار که یک موز بخورید، ناراحتی، خس خس کردن، و سوزش گلو را تجربه کنید، ممکن است نسبت به موز یا سایر میوه ها که حاوی همین پروتئین هستند، حساسیت داشته باشید. در صورتی که می خواهید میزان مصرف موز را افزایش دهید، با پزشک مشورت کنید تا میزان مصرف توصیه شده را بدانید.
منبع: نمناک

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

موز فشار خون را بالا میبرد
موز فشار خون را بالا میبرد
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *