مواد لازم حلیم برای 20 نفر

دوره مقدماتی php
مواد لازم حلیم برای 20 نفر
مواد لازم حلیم برای 20 نفر

فارسیان / حلیم

حلیم ( شیلان )

حلیم ( شیلان ) غذای اصلی مردم فارسیان و گالیکش در ظهر روز عاشورا می باشد که در مسجد و برخی هئیت ها پخت می گردد . مواد اصلی حلیم که شامل گوشت و گندم می باشد را مردم به صورت نذری به مسجد می دهند. در روز تاسوعا کسانی که گوسفند یا گاو نذر کرده باشند در جلوی هیئت قربانی می کنند .

مواد لازم جهت پخت حلیم برای 20 نفر

1- گوشت گاو یا گوسفند 5/2 تا 3 کیلو

مواد لازم حلیم برای 20 نفر

2- گندم آسیا شده 5/2 کیلو

دوره مقدماتی php

3- قلم گاو یا گوسفند 4 تا 5 کیلو

4- پیاز درشت 4 عدد

5- نمک ، فلفل سیاه و زرد چوبه به مقدار لازم.

6- روغن برای پیاز داغ به مقدار لازم

کار های اولیه :

1- گندم را 7 تا 8 ساعت در آب گذاشته تا خیس بخورد.

2- قلم گاو یا گوسفند را داخل آب می پزیم طوری که گوشت های آن به راحتی از استخوان ها جدا گردد .

طرز پخت حلیم :

قابلمه ای را پر از آب می کنیم و می گذاریم تا جوش آید . گندم آسیاب شده و گوشت را به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم ، زیرا حلیم ته می گیرد . گوشت قلم های پخته شده را که جدا نموده ایم به حلیم اضافه می نماییم . هر گاه احساس نمودیم آب حلیم کم شده مقداری آب جوش به آن اضافه می کنیم . مدت زمان لازم برای پخت حلیم با این حجم 7 تا 8 ساعت است . اضافه کردن آب ممکن است 2 تا 3 بار برای این مقدار حلیم لازم باشد . در 2 تا 3 ساعت آخر که حجم حلیم کم شده و در حال غلیط شدن است احتیاجی به اضافه کردن آب نیست .

پس از آماده شده حلیم به آن نمک اضافه می نماییم و سپس پیاز داغ آماده نموده ، زمانی که پیازها طلایی شد فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه می نماییم . آنگاه پیاز داغ را به حلیم می افزاییم و هم می زنیم .

حلیم گندم

حلیم گندم یکی از انواع غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که مانند غذاهایی مثل عدسی و کله پاچه به عنوان صبحانه سرو می شود. البته حلیم در میان مردم ایران از جایگاه خاصی برخوردار است و در مناسبت های مذهبی به عنوان نذری میان مردم پخش می شود.

حلیم گندم در شهرهای مختلف کشورمان با روش های متفاوتی طبخ می شود مثلا در برخی شهرها به آن حبوباتی مانند نخود و عدس اضافه می کنند. در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید حلیم گندم را بدون گوشت هم درست کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلیم گندم تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلیم گندم تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی حلیم گندم با پارسی دی همراه باشید.مواد لازم حلیم برای 20 نفر

مواد لازم برای ۴ نفر

دستور پخت

ابتدا گندم را در قابلمه ای می ریزیم و تا روی آن آب می گیریم و اجازه می دهیم از شب تا صبح خیس بخورد و سپس ۲الی ۳ بار آبکش می کنیم تا کاملا تمیز شود و در قابلمه ای می ریزیم و ۶ لیوان آب روی آن می ریزیم و روی شعله با حرارت کم می گذاریم تا بپزد.

دقت کنید گندم را باید مداوم هم بزنید تا ته نگیرد. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و به ۴ قسمت خرد می کنیم و همراه با گوشت در قابلمه ای کوچک قرار می دهیم و ۲ لیوان آب و زردچوبه روی آن ها می ریزیم و با حرارت ملایم صبر می کنیم تا خوب گوشت پخته شود.

پس از پخته شدن آن ها را ریش ریش می کنیم. زمانی گوشت را به گندم اضافه می کنیم که گندم کاملا پوره شده باشد،البته همراه با کمی نمک گوشت را به گندم اضافه می کنیم و مداوم هم می زنیم،چون هر آن ممکن است ته بگیرد و روی طعم حلیم تاثیر بگذارد.

یک قاشق غذا خوری روغن به حلیم می افزاییم و به صورت متداوم آنرا هم می زنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا هم آب آن تبخیر شود و هم حلیم منسجم شود. این موضوع نیز حائز اهمیت است که حلیم را نباید بگذاریم کاملا آبش تبخیر شود

چون زمانی که حلیم داغ است شاید به نظر خیلی شل باشد اما زمانی که آب آن کاملا تبخیر شود و کمی خنک شود قاعدتا سفت تر می شود. حلیم قوام گرفته را در ظرف سرو می کنیم و با دارچین و شکر تزئین می کنید.نوش جان مطالب پیشنهادی

مواد لازم برای 12-10 نفر:

مواد لازم حلیم برای 20 نفر

یك كیلو

مغز ران بی استخوان

 یك كیلو

گندم

4 عدد

پیاز متوسط

100 گرم

كره

5 لیوان

آب

 یك قاشق مرباخوری

 نمك

به مقدار دلخواه

شكر و دارچین

طرز تهیه:

گندم را پاك كرده و از یك روز قبل خیس كنید. گوشت را چند قطعه كرده و با پیاز درسته ، گندم خیس خرده و آب با شعله ملایم بپزید تا آب آن تقریبا به خُردش رود. گوشت ، گندم و پیاز را یك بار چرخ كنید و دوباره به قابلمه ریخته و كره را به آن اضافه كنید. در حین پختن حلیم بایستی مرتب و پیوسته آن را هم بزنید. در حدود 6-5 دقیقه آن را روی حرارت ملایم تفت دهید . روی آن را با شكر و دارچین تزیین كنید.

با گوشت بوقلمون و مرغ هم می توان حلیم پخت.

نكات تغذیه ای:

گندم از گروه غلات است.غلات به ویژه غلات سبوس دار دارای خواص زیادی هستند.

فیبر موجود در غلات سبوس دار باعث سلامت بهتر قلب و كاهش بیماری های قلبی می شود كه به دلایل زیر است:

– كاهش كلسترول خون  – كاهش فشار خون – كنترل قند خون و كاهش احتمال لخته شدن خون.

همچنین فیبر موجود در سبوس غلات برای پیشگیری از یبوست ، سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست.

غلات سبوس دار درای خاصیت ضد انگلی هستند و نیز از بروز حساسیت ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریك پذیر، التهاب مفاصل و بیماری های عصبی جلوگیری می كنند.  

كارشناس تغذیه تبیان

میزان نوشت: حلیم یکی از غذاهای نذری پر طرفدار و پر زحمت در ایام اربعین در هئیت‌های عزاداری به شمار می‌آید که نزدیک شدن به ایام خاصی چون محرم و صفر موجب می‌شود تا بازار درست کردن این غذا داغ شود.

با نزدیک شدن به ایام اربعین بازار درست کردن غذاهای نذری در میان مردم داغ‌تر می‌شود تا جایی که در هر موکب و تکیه و هر خانه‌ای یک دیگ نذری به چشم می‌خورد.

غذایی که بیشتر در ایام اربعین به عنوان نذری مورد استفاده قرار می‌گیرد حلیم است، این غذا با وجود اینکه سختی فراوانی در مراحل پخت دارد ولی با این وجود در شاهد طبخ آن در بسیاری از هیئت‌های عزاداری هستیم.

مراحال آماده کردن این غذا حداقل یک تا دو روز زمان می‌برد و بسته به تعداد میزان تهیه آن مقادیر مواد نیز تغییر می‌کند.

با این وجود برای درست کردن حلیم نذری برای باید موادی چون گندم حلیمی، گوشت گوسفندی یا بوقلمون، دنبه گوسفندی، روغن و کره، زردچوبه، دارچین و نمک و آب، یک دیگ بزرگ و یک اجاق گاز و یک کپسول گاز و ظروف یک بار مصرف را آماده کرد. مواد لازم حلیم برای 20 نفر

در ابتدا به سراغ هزینه اجاره وسایل پخت و پز می‌رویم هزینه اجاره این اقلام در سطح شهر برای یک دیگ بزرگ برای 200 نفر حدود 70 هزار تومان، کپسول گاز 45 هزار تومان، ملاقه، لگن و آبگردون نیز 15 هزار تومان است که جمعا هزینه آن حدود 130 هزار تومان می‌شود.

حال به سراغ هزینه مواد لازم خرید مواد برای 200 نفر برای تهیه حلیم می‌رویم که گندم لازم برای هر نفر 200 گرم و جمعا 20 کیلو می‌شود که قیمت متوسط آن برای هر کیلو 2 هزار و 100 تومان که جمعا هزینه خرید گندم 42 هزار تومان می‌شود.

به علاوه برای تهیه گوشت لازم برای تهیه یک دیگ 200 نفر حلیم باید به ازای هر نفر 100 گرم گوشت گوسفندی خریداری کرده که با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گوشت 38 هزار تومان است هزینه آن برای این تعداد 760 هزار تومان می‌شود.

بر این اساس گوشت و گندم مواد اصلی تشکیل دهنده یک حلیم نذری است که در این میان مواد دیگر چون دنبه گوسفندی یا روغن حیوانی باید حدود 50 هزار تومان کرد.

که در کنار تمام این مواد نباید زحمت آشپز برای این غذا را نادیده گرفت چون با توجه به زمان بر بودن و سخت بودن تهیه این غذا باید آن را به دست یک آشپز ماهر سپرد که برای آن نیز باید هزینه کرد که هزینه آن نیز از 100 هزار تومان شروع می‎شود.

حال به سراغ تهیه مواد برای تزئین حلیم می‌رویم که باید از موادی چون دارچین و روغن یا کره استفاده کرد که هزینه تهیه این اقلام برای 200 نفر شامل نیم کیلو دارچین با هزینه 10 هزار تومان، 3 کیلو روغن با هزینه 17 هزار تومان است که جمعا حدود 30 هزار تومان می‌شود.

در این بین هزینه‌های جزئی دیگری نیز برایه تهیه زرد چوبه و نمک برای طبخ گوشت نیز استفاده می‌شود که حدود 10 هزار تومان است.

بعد از تهیه غذا و آمده شدن باید ظرف مناسبی برای آن انتخاب کرد که قیمت سطل متوسط دردآر 330 تومان که برای 200 نفر 66 هزار تومان می‌شود.

هزینه پخت حلیم برای 200 نفر با در نظر گرفتن تمامی موارد حدود یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد.

 

 

22439

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

حلیم یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به مدل ها و سلیقه های مختلفی برای نذری درست می شه. فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌ شه. در ادامه این مطلب به روش تهیه حلیم نذری اشاره می کنیم.

مواد لازم برای تهیه حلیم نذری

گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله حدودا ۹ کیلو
بلغور گندم حدودا ۱۷ کیلو
نمک حدودا ۳۰۰ گرم
دارچین به کمی لازم
شکر به کمی لازم
روغن کرمانشاهی به کمی لازم

طرز تهیه حلیم نذری

۱٫ در ابتدا گوشت را با کمی نمک بذارید تا کاملا پخته پخته می شه. در بین پخت گوشت کف گوشت را مرتب بگیرید. در یک قابلمه جدا گانه بلغور گندم را که پاک کرده و شسته اید را بریزید و حدود ۴۰۰ پیمانه یا تقریبا۱۰۰ لیتر ( هر یه نفر را ۳ تا ۴ پیمانه حساب کنین) آب روی آن بریزید و بذارید تا بلغور کاملا پخته می شه.مواد لازم حلیم برای 20 نفر

۲٫ بلغور در حال جوش سنگین است و مدام ته نشین می می شه به همین خاطر بهتر است چند دقیقه یکبار بهم بزنید که به ته قابلمه نچسبد. بعد از اینکه کاملا از پخت بلغور مطمئن شدید و نرم نرم شده بود در یک سبد بزرگ که دندانه های آن زیاد هم ریز نباشه.

۳٫ بلغور را صاف کنین و با پشت کفگیر و کمی آبجوش کمک کنین تا بلغورها کاملا صاف شده و کمی دانه بلغور باقی بماند مجددا کمی دیگه آبجوش روی بلغور بریزید که دیگه لعابی در آن باقی نماند البته آبجوش را خیلی کم استفاده کنین.

۴٫ بعد قابلمه را مجدد روی شعله گذاشته و گوشت را که از پختنش مطمئن شده ایم بیرون آورده و کاملا ریش ریش کرده و داخل بلغور صاف شده می ریزیم. زیر شعله را متوسط کرده و نمک حلیم را بدان اضافه کرده و مدام تا جا افتادن حلیم با قاشق چوبی به هم می زنیم.

۵٫ بعد از آماده شدن سریع داخل ظرف های مورد نظر کشیده با روغن محلی و شکر و دارچین تزیین می نمائیم.

ارزش غذایی:
– گندم از گروه غلات است. غلات به ویژه غلات سبوس دار دارای خواص زیادی هستن.

– فیبر موجود در غلات سبوس دار باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری های قلبی می می شه که به دلایل زیر است:
کاهش کلسترول خون کاهش فشار خون کنترل قند خون و کاهش احتمال لخته شدن خون
– همچنین فیبر موجود در سبوس غلات برای جلو گیری از یبوست، سرطان مثل سرطان روده بزرگ خوب است. غلات سبوس دار درای خاصیت ضد انگلی هستن و هم از بروز حساسیت ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک پذیر، التهاب مفاصل و بیماری های عصبی جلوگیری می کنن.

دیدگاه

وب‌سایت

بله، مرا به فهرست دریافت ایمیل خود اضافه کنید.

اکثر خانم ها آرزوی داشتن موهای ضخیم، بلند و پر پشت دارند. اکثر افراد از نوجوانان گرفته تا افراد مسن، موهای خود را به خاطر نقش مهمی که در زیبایی چهره اش دارد، دوست دارند. لذا افراد تلاش می کنند کارهایی را که برای داشتن موهای بلند، ضخیم و درخشان لازم…

حلیم یکی از سنتی ترین غذاهای مقوی در خاورمیانه است که بیشتر به عنوان صبحانه استفاده می شود. البته در کشورهای اسلامی نیز از این خوراکی برای باز کردن روزه استفاده می شود. حلیم خوراکی بسیار مقوی است. زیرا در تهیه آن معمولا از گندم و گوشت استفاده می شود…

مولتیپل میلوما یا میلوم مولتیپل، موضوع این مقاله مجله گل گیس است. معرفی این بیماری، علائم و نشانه های آن، روش های تشخیص، راهکارهای درمان، مرابت های بیمار، روش های جایگزین و مکمل درمان، تغذیه این بیماران و حمایت از آن ها، مورادی است که در این مطلب…

کوریوآمنیونیت یک عفونت باکتریایی است که قبل یا در حین زایمان رخ می دهد. این کلمه به کوریون (غشای خارجی) و آمنیون (کیسه پر از مایع در داخل رحم) اشاره دارد. این غشا جنین را در بر گرفته است. کوریوآمنیونیت زمانی رخ می دهد که باکتری ها کوریون، آمنیون و…

ترشحات نوک پستان عارضه ای است که برای بسیاری از زنانی که باردار یا شیرده نیستند، رخ می دهد. وجود این ترشحات همیشه نشان دهنده مشکل خاصی نیست. ترشحات پستان ممکن است در زنان و در هر سنی رخ دهد. ترشحات نوک پستان در زنان جوان ممکن است بدون هیچ دلیلی…

اتاق کودک طبیعتا باید سرشار از رنگ های شاد و آرام بخش باشد. اما کمی دست نگه دارید. برای طراحی اتاق کودک لزوما نباید در همان مرحله اول دیوارها را رنگی کرد. بلکه بهتر و خلاقانه تر آن است که دیوارها را به رنگی روشن مثل سفید و یا نزدیک به آن باقی…

پیش بینی می شود امسال سال لباس های نمدی باشد. از طرفی هر فرش قرمز و کت واکی را که نگاه می کنید در حال آماده شدن برای زمستان و طراحان بزرگ مشغول طراحی لباس های زمستانه خود هستند. پیش بینی می شود به دلیل مد شدن دوباره نمد امسال بیشتر از سال های دیگر…

رنگ کردن مو اخیرا تبدیل به یک کار روتین و روزمره برای ما شده است. معمولا خانم ها قبل از رفتن به مهمانی یا عروسی مبادرت به رنگ کردن مو می کنند. اما آیا می دانستید که یکی از عوارض رنگ مو های صنعتی پیری زودرس مو است؟ این محصولات معمولا حاوی مواد…

برطرف کردن زیگیل های مزاحم و روشهای ساده برای این کار بسیار مورد نظر می باشد که چگونه می توان زگیل های مزاحم را برای همیشه از خودمان دور کنیم؟ در این مطلب ( مزاحم های چندش آور ) ما به این موضوع پرداخته ایم. روش های موثر در درمان زگیل درمورد ابتلا به…

مجله گل گیس، بخش محتوایی مجموعه اصلی گل گیس است که به ارائه محتوای جذاب و مفید در زمینه آرایش و زیبایی و سلامت جسم و روح می پردازد. تمامی محتوای مجله مناسب زنان بوده و این مجله همانند سایت اصلی به صورت تخصصی روی موضوعات مرتبط با زنان تمرکز می کند. برای ارتباط با ما می توانید از صفحه تماس استفاده کنید. و برای دریافت شرایط پذیرش آگهی در مجله گل گیس می تواید به صفحه پذیرش آگهی مراجعه کنید.


نام


ایمیل *

Copyright © 2016 · ساخته شده با عشق به گل گیس

مجله گل گیس، بخش محتوایی مجموعه اصلی گل گیس است که به ارائه محتوای جذاب و مفید در زمینه آرایش و زیبایی و سلامت جسم و روح می پردازد. تمامی محتوای مجله مناسب زنان بوده و این مجله همانند سایت اصلی به صورت تخصصی روی موضوعات مرتبط با زنان تمرکز می کند. برای ارتباط با ما می توانید از صفحه تماس استفاده کنید. و برای دریافت شرایط پذیرش آگهی در مجله گل گیس می تواید به صفحه پذیرش آگهی مراجعه کنید.

مواد لازم حلیم برای 20 نفر
مواد لازم حلیم برای 20 نفر
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *