مضرات پنير ليقوان

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

حکیم مهر –  پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با تمام پنیرها برابری می‌‌کند و تفاوتی با سایر اعضای این گروه ندارد. در کل، پنیر از دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اش برمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم. می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A، D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های خاص پنیر لیقوان، در مقایسه با سایر پنیرها، این است که در فرآیند تبدیل شیر به پنیر از باکتری‌هایی استفاده می‌شود که پروبیوتیک هستند و همان‌طور که می‌دانید پروبیوتیک‌ها باعث بهبود هضم موادغذایی می‌شوند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند. به همین دلیل، مصرف این نوع پنیر به افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند یا حتی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود؛ زیرا پروبیوتیک‌ها تقویت کننده سیستم ایمنی هم هستند. در کنار این فواید، پنیر لیقوان مشکلاتی هم دارد و مصرف آن به برخی افراد توصیه نمی‌شود. مشکل اول چربی بالای این پنیر است و به همین دلیل مصرف زیاد آن به ویژه به افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و افراد دارای کلسترول بالا و چربی خون توصیه نمی‌شود؛ چون چربی این پنیر از نوع اشباع بوده و کلسترول بالایی دارد. مشکل دوم، نمک است؛ چون این پنیرها برای افزایش ماندگاری‌شان در نمک فراوانی قرار می‌گیرند بنابراین بهتر است قبل از مصرف حداقل آنها را 2 تا 4 ساعت در آب جوشیده قرار داد و پس از خنک شدن در یخچال گذاشت تا مقداری از نمکشان کاسته شود.

البته میزان مصرف این نوع پنیر بهتر است در روز در حد یک یا دو واحد و هر واحد نیز به اندازه یک قوطی کبریت باشد. به طور کلی، پنیر لیقوان پروتئین بسیار خوبی دارد به‌خصوص پروتئین کازیین که به جذب بهتر سایر پروتئین‌ها کمک می‌کند و برای افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، مفید است. علاوه بر همه اینها با توجه به کیفیت بالای پروتئین موجود، این پنیر را در گروه گوشت هم قرار می‌دهند و در نتیجه مصرف آن برای افرادی که نمی‌توانند یا حتی دوست ندارند گوشت بخورند، گزینه‌ای مناسب است. این پنیر همچنین جایگزین مناسبی برای شیر بوده و مصرف آن برای افرادی که عدم تحمل به لاکتوز دارند نیز توصیه می‌شود. پس اگر به هر دلیلی کمتر از شیر استفاده می‌کنید حتما دقت داشته باشید که پنیر را به تنهایی یا به همراه انواع سالاد یا غذاهای اصلی در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 

 


دوره مقدماتی php

لیقوان روستایی است در منطقه آذربایجان که پنیر تهیه‌‌شده از گوسفندهایش، این خطه را مشهور کرده است. پنیر لیقوان مانند سایر پنیرهای سنتی با زدن مایه‌پنیر به شیر و ایجاد لخته تهیه می‌شود.
روستای لیقوان، روستای کوچکی است و دام‌های آن مسلما نمی‌توانند شیر کافی برای تمام پنیرهای لیقوانی که در سطح کشور تهیه و عرضه می‌شوند، تولید کنند. از آنجا که نام لیقوان اشتهای هرکس را برمی‌انگیزد و مراکز عرضه این پنیر هم زیاد هستند، تصمیم گرفتیم نگاهی بر روند تولید و نگهداری این پنیر محبوب و سنتی داشته باشیم. دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص صنایع غذایی‌ به سوال‌های ما درباره این پنیر پاسخ دادند.

آقای دکتر! چرا پنیر لیقوان را در آب‌نمک می‌گذارند تا مرحله «رسیدن» را طی کند؟
آب‌نمک در فرآیند تولید پنیرهای سنتی چند نقش دارد، هم باعث آبگیری بهتر از لخته پنیر می‌شود، هم طعم پنیر را بهتر می‌کند و هم پنیر را از میکروب‌ها عاری نگه می‌دارد.پنیر لیقوان چند ماه در آب‌نمک می‌ماند تا برسد؟
حداقل 2 ماه. در این مدت احتمال رشد میکروب بروسلا، عامل تب مالت در پنیر به صفر می‌رسد. تحقیقات نشان داده‌اند پنیرهایی که به مدت کوتاه‌تری در آب‌نمک می‌مانند، حاوی میکروب بروسلا هستند.غلظت آب‌نمک اهمیت دارد؟
بله، محلول مورد استفاده در مرحله رسیدن پنیر باید حدود 13 درصد نمک داشته باشد.آیا با وجود این آب‌نمک، می‌توان از سلامت و بهداشت پنیرهای سنتی مطمئن شد؟
مردم باید پنیرهای «پروسس» و «یواف» مصرف کنند زیرا اکنون وضعیت بهداشتی پنیرهای سنتی کشور چندان مناسب نیست. البته کارگاه‌هایی هم وجود دارند که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. به‌طور کلی در تمام کشورها، متخصصان صنایع غذایی سعی می‌کنند با حفظ اصالت محصولات سنتی و با استفاده از مبانی علمی، محصولات سنتی خود را به طریقه بهینه و بهداشتی‌تر تولید و به نسل بعد عرضه کنند. این کار نوعی سرمایه‌گذاری برای جذب گرد‌شگر تلقی می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر تمامی گروه‌های فعال در صنعت غذا و بهداشت، کم‌کم محصولات سنتی کشور را به ورطه فراموشی و انقراض کشانده‌اند.چرا پنیر لیقوان را باید در آب جوشیده و سرد‌ شده قرار داد؟
بیشتر مردم این کار را برای کم شدن نمک پنیر انجام می‌دهند اما آب شهری «ضدعفونی شده» است نه «استریل». یعنی در آن میکروب‌های بیماری‌زا نیست اما میکروب‌های غیربیماری‌زا در آن وجود دارند. میکروب‌های غیربیماری‌زای آب آشامیدنی به محض قرارگرفتن در محیطی مناسب رشد می‌کنند و باعث فساد می‌شوند پس مجاورت پنیر با آب شهری نجوشیده باعث کپک‌زدن آن می‌شود به همین دلیل باید پنیر را در آب جوشیده‌ای گذاشت که میکروب‌های آن از بین رفته‌اند.چرا پنیرهای سنتی ما این قدر شور هستند؟
روند تولید پنیر سنتی در کشور چندان بهداشتی نیست و تولید‌کنندگان می‌دانند برای به تاخیرانداختن یا مقابله با فعالیت میکروب‌ها، این محصول را شور می‌کنند زیرا نمک از رشد بسیاری از میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.
آیا تولید‌کنندگان همان آبی که از لخته پنیر جدا‌ شده شور می‌کنند و پنیر را در آن نگه می‌دارند؟
آب‌نمک، محلولی جداست و آب پنیر از ضایعات کارگاه محسوب می‌شود که در گذشته باعث مشکلاتی برای کارخانه می‌شد. امروزه این آب را جمع‌آوری و برای تهیه سوسیس، کالباس، پفک و پودرهای پروتئینی ورزشکاران به کار می‌برند. زیرا ارزش غذایی بالا و پروتئین‌های باکیفیتی دارد.چرا گاهی پنیر لیقوان بعد از ماندن در آب جوشیده و سرد‌شده کاملا نرم می‌شود و انسجام بافت خود را از دست می‌دهد؟ انگار ظرفی حاوی دوغ و پنیر داشته‌ایم!
پنیر را نباید به مدت طولانی در آب قرار داد زیرا برای از بین رفتن شوری، ماندن پنیر در آب به مدت 45-30 دقیقه قبل از هر بار مصرف، کافی است.پنیر لیقوان سنتی، سفید است اما رنگ پنیرهای لیقوان کارخانه‌ای کمی به زردی می‌زند، چرا؟
چنین پنیری پنیر لیقوان اصیل رسیده در آب‌نمک نیست، بلکه پنیری فرآوری‌شده (پروسس) است که طعم پنیر لیقوان را دارد. این پنیر‌ها مخلوطی از انواع پنیر همراه مقداری خامه و کره هستند.
نظرکارشناس صنایع لبنی/ دکتر ثریا نواب‌پورفرق پنیر سنتی، یواف و پروسس
پنیر‌‌های سنتی در کارگاه‌های سنتی پنیر به روش انعقادی تولید می‌شوند. در این فرآیند به شیر، مایه پنیر اضافه‌ می‌شود و این مایه کازیین محلول در شیر را به صورت نامحلول درمی‌آورد و باعث رسوب آن می‌شود. رسوب کازیین را پنیر می‌نامیم که درنهایت، هم به آن نمک می‌زنند و هم آن را آبگیری می‌کنند.
کارخانه‌های پنیر یواف (اولترا فیلتریشن)، پنیرهای فراپالایش‌ شده تهیه می‌کنند. در سیستم یو‌اف، ابتدا شیر را از صافی‌های مخصوصی به نام صافی‌های غشایی عبور می‌دهند. پروتئین‌های محلول در آب شیر و پروتئین‌های نامحلول آن (کازیین) پشت این صافی‌ها می‌مانند و به این ترتیب شیر کم‌کم غلیظ می‌شود. تولید‌کنندگان به این شیر تغلیظ‌ شده آنزیم می‌افزایند و لخته پنیر ایجاد می‌شود بدون اینکه پروتئین‌های محلول در آب شیر از آن جدا شود. با افزودن آنزیم به شیر با قوام معمولی، فقط کازیین لخته می‌شود و پروتئین‌های محلول در آب با آب پنیر از محصول جدا می‌شوند. بنابراین ارزش غذایی پنیرهای یواف از پنیرهای آب‌نمکی به مراتب بیشتر است.
به علاوه به دلیل باقی‌ماندن تمام پروتئین‌ها در پنیر یو‌اف، راندمان تولید این پنیر بیشتر است. پنیر یواف چربی بیشتری دارد (چربی‌ها از غشا عبور نمی‌کنند) و روی نان بهتر مالیده می‌شود. ارزش غذایی پروتئین‌های محلول در آب پنیر یواف، بسیار زیاد است زیرا شبیه پروتئین‌های انسانی هستند و قابلیت هضم صددرصد دارند. پنیر یواف پاستوریزه می‌شود و به همین دلیل از لحاظ بهداشتی به پنیرهای سنتی ارجحیت دارد.
پنیرهای پروسس، علاوه بر روند پاستوریزاسیون، باز هم حرارت می‌بینند. متخصصان صنعت غذا این فرآورده‌ها را چندان مناسب نمی‌دانند زیرا برای تهیه‌شان از ضایعات انواع پنیر همراه کره و خامه استفاده می‌شود. حرارتی که به پروتئین پنیر داده می‌شود، تغییراتی در پروتئین‌ها ایجاد می‌کند، به‌طوری که برخی از آنها مانند پنیر پیتزا کش می‌آیند. علت وجود آب در بسته پنیرهای یواف، نقص فرآیند تولید آنهاست.
بسیاری از مردم تصور می‌کنند در کارخانه ‌هم پنیر به روش سنتی تهیه می‌شود و آب آن را ماده‌ای بی‌ارزش و پر از نمک می‌دانند که باید دور ریخته شود. در حالی که در یک فرآیند صحیح تهیه پنیر یواف، اصلا نباید آب از پنیر خارج شود.
می بینید پنیرها برحسب نوع روش تولیدشان مواد مغذی متفاوتی دارند و به دنبال آن خواص مختلفی هم برای مصرف کننده خود خواهند داشت پس برحسب اینکه نیاز به کالری بیشتر دارید یا پروتئین، بهتر است نوع خاصی از آنها را انتخاب کنید.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…


لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید…

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی بیشتر احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف نام دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

والدین می دانند که چقدر گوش درد در میان کودکان رایج است اما بزرگسالان نیز می توانند به طور مکرر درد گوش را تجربه کنند. شما مجبور نیستید عفونت یا هر مشکل دیگری در گوش های تان داشته باشید زیرا در این مقاله در خصوص درمان گوش درد اطلاعات مفیدی به شما می دهیم. درد های ناحیه گوش ها می توانند تضعیف کننده باشند اما آنها همیشه به آنتی بیوتیک ها جواب نمی دهند. دستورالعمل های تجویزی برای عفونت های گوش در 5 سال گذشته

آیا می دانید آنتی بیوتیک سفیکسیم در چه مواردی کاربرد دارد؟ سفیکسیم یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های مختلفی که در اثر باکتری بوجود

در مورد قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) چه می دانید؟ آیا با عوارض این دارو آشنایی دارید؟ تا چه اندازه می تواند علائم بیماری یبوست را کاهش دهد؟ آیا اثربخشی

چقدر با لمینت مژه آشنایی دارید؟ چه تفاوتی بین لمینت مژه و اکستنشن مژه وجود دارد؟ خیلی از افراد به دلیل داشتن مژه های کم پشت و بی

مولتی ویتامین مینرال  (Mineral) در واقع به ویتامین ها و مواد معدنی گفته می شود که هر فردی با داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند آنها را

در مورد قرص ونوستات چقدر می دانید؟ این یک داروی لاغری است که باعث می شود شما کاهش وزن داشته باشید. آیا با نحوه عملکرد این دارو آشنایی

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 20 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 30 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

در
واقع که اولین مایه پنیر از شیره درخت انجیر به دست آمد و انسان ‌هاى قدیمى
بعد از آنكه برگ‌ هاى درختان انجیر را در شیر مى ‌انداختند تا شیر
ببندد، آن را روى سنگ مى‌ ریختند و پس از این كه سفت مى‌ شد، براى این كه
آب آن كاملا گرفته شود، سنگ دیگرى روى آن مى ‌گذاشتند. بعدها انسان یاد
گرفت كه از شكم حیوانات شیرخوار، مخصوصا خرگوش‌هاى وحشى، مایه پنیر را به
دست آورد و وقتى پنیر ساخته شد آن را در آفتاب خشك كند و نمك بزند و در لاى
برگ درختان بپیچد و آن را براى روزها و ماه‌ هاى آینده مورد استفاده قرار
دهد. تولید پنیر به صورت صنعتى در آغاز قرن بیستم شروع شد و آن زمانى بود
كه پاستور، اكتشافات خود را درباره تخمیر شیرى آغاز كرد.

 

خواص و فواید پنیر

پنیر غذاى پروتئین ‌دار كاملى است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم
و فسفر می باشد و كاملا مى‌تواند جاى گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاه‌
خوارانی كه گوشت نمى‌ خورند به جاى آن پنیر مصرف مى ‌كنند. پنیر به استثناى
لاكتوز، موادى دارد كه در شیر موجود است مثل پروتئین، چربى و ویتامین
خصوصا ویتامین‌هاى A و B. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده ‌تر آن است
البته به استثناى پنیرهاى خیلى چرب و یا خیلى تخمیر شده.

 پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد
و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فكرى مى ‌كنند، كسانى كه در اثر
كار زیاد خسته مى‌ شوند و كسانى كه ضعیف‌ هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر
داراى فسفر است و فسفر غذایى مطلوب براى این دسته از اشخاص است.

 كسانى كه بیمارى دیابت دارند می توانند پنیر بخورند زیرا پنیر مواد قندى ندارد.

 مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می‌ شود.

پنیر چون مقادیر زیادى کلسیم دارد؛ و کلسیم نیز خواب فراوان کلسیم بیشترى که در خون و مایع خارج سلول بدن است براى تغذیه
مغز که هنگام استراحت و خواب به کلسیم بیشترى احتیاج دارد بسوى آن مى آید،
و بواسطه ازدیاد آهک است که وقت خواب مغز برنگ سفید جلوه مى کند (به همین
جهت سابغین خیال مى کردند هنگام خواب خون از مغز دور مى شود) پس در وقت
خواب مغز به کلسیم بیشتر محتاج است ، پنیر که هم سرشار از کلسیم است پس
بهترین غذا براى خواب راحت و عمیق ، و بهترین غذا در این وقت براى مغز، خوردن پنیر در شامگاهان است 

 

 فواید و مضرات پنیر از نظر اسلام:

پیامبر (ص) می فرمایند : پنیر بخورید ؛چراکه خواب می آورد و غذا را هضم میکند .

امام صادق (ع) می فرمایند : چه نیکو لقمه ای است پنیر ! دهان را تر و تازه می کند ، بوی دهان
را خوش می سازد ، غذای پیشین را هضم می کند و برای پس از خود اشتها آور
است . هرکس آن را سرهر ماه بخورد نزدیک است که هیچ حاجت او بی پاسخ نماند .

 همچنین
ایشان در جایی دیگر می فرمایند :  پنیر ، چه نیکو لقمه ای است ! نوشیدن
انسان را خوش بو می سازد ، آنچه را پیش از آن هست هضم میکند و آنچه را پس
از آن باشد دوست داشتنی  می سازد . پنیر ،غذاهای پیش از خود را گوارش می
دهد و برای پس از خود اشتها می آورد . 

 

خوردن پنیر با گردو

 پیامبر اسلام فرمود پنیر و گردو هر یک به تنهایى مضرند، اما اگر با هم جمع شوند مفید و نافع مى گردند.

چرا
پنیر به تنهایی مضر است ؟ پنیر سرشار از کلسیم است و گردو نیز داراى فسفر
است با توجه به این دو مقدمه معلوم مى گردد که بایستى پنیر را با گردو خورد
زیرا: کلسیم و فسفر دو ماده با ارزش و بسیار عالى است و این هر دو در
صورتى که با هم وارد شوند هیچکدام بیهوده دفع نمى شوند، حالا اگر پنیر بدون
گردو )بدون فسفر) بخوریم چون کلسیم بسیارى را صرف کرده ایم ، در مقابل
فسفر بدن دفع مى شود، هضم و جذب آنها بسیار کاملتر و بهتر و آسان تر انجام
مى گیرد

با پیشرفت علوم غذاشناسى و پزشکى ، ما بهتر و بیشتر به علل
سلامتى ، و عمرهاى طویل اجداد خود پى مى بریم زیرا آنان بدون دانستن این
فلسفه و فعل و انفعالات ، و بدون پیروى از دیگران ، از یک برنامه تنظیم
یافته همه جانبه استفاده مى کردند، آن برنامه اى که هر چه علم ترقى کند
اهمیت و ارزش آن بیش از پیش درک مى شود، و با این برنامه بود که بدون دیدن
دانشگاه ها سلامت خود را سالهاى سال حفظ مى کردند و آن برنامه همان برنامه اسلام است.

 همچنین
در مورد فواید مصرف پنیر با گردو باید گفت: پیامبر (ص) می فرمایند : پنیر
درد است ؛ چون با گردو خورده شود، درمان است . پنیر درد است؛ گردو هم درد
است ، چون با هم یک جا جمع شود درمان  می شوند.

امام صادق (ع) در
مورد مصرف پنیر با گردو می فرمایند : پنیر و گردو ، چون با هم یک جا جمع
شوند در هر یک از آنها درمان است ؛ اما اگر از هم جدا شوند در هر یک از
آنها درد است.

 در پنیر ماده ‌ای به نام تیرامین وجود دارد كه اگر در
مغز تجمع یابد، باعث كندی ذهن می ‌شود، البته این ماده توسط یك نوع آنزیم
موجود در بدن انسان می ‌تواند تجزیه شود ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال
است. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد كرد و این
كار با خوردن گردو كه حاوی مقداری مس است، انجام می ‌شو‌د. بنابراین اگر چند بار پنیر خالی خوردید، نگران نشوید.

نمناک

سعی کنید برای میان وعده مواد غذایی را انتخاب کنید که روغن کمی داشته باشد و ترجیحا سرخ شده نباشند

اگر سعی کنید در برنامه غذای تان مواد مغذی و مفید را قرار دهید خواهید دید که تاثیر زیادی بر جوان شدن پوست تان خواهد داشت

استفاده از کشک بسیار برای بدن مفید می باشد و می تواند مشکلات پوکی استخوان را درمان کند ولی باید بدانید اگر می خواهید از کشک مایع استفاده کنید حتما قبل از استفاده بیست دقیقه آن را بجوشانید .

یکی از مواد خوراکی مضر که باعث پوسیدگی دندان ها می شود میوه های خشک هستند که بخصوص برای کودکان مشکل ایجاد می کند و باعث خرابی دندان هایشان می شوند .

از آنجایی که ورزشکاران در حین مسابقات و تمرین ها با کم آبی و تشنگی روبرو شوند بهتر است در رابطه با روزه دار بودن حین مسابقات و ورزش با افراد متخصص مشورت کنند .

یکی از مشکلات بارز روزه داران در ماه رمضان یبوست می باشد . برای حل این مشکل و دیگر مشکلات احتمالی می توان از روغن زیتون به هنگام سحری استفاده کرد.

دانه کدو می تواند بسیاری از بیماری ها مانند سرطان پروستات ، سنگ کلیه ، فشار خون و دیگر بیماری های شایع را درمان کند .

پرخوری کردن و دریافت کالری زیاد باعث چاقی و بیماری ها فراوانی می شود . شما در ادامه با روش هایی آموزنده که از پرخوری در روز و همچنین در شب پیشگیری می کند آشنا می شوید.

در این مطلب به فواید خرمالوی نارس برای حل مشکلات معده و تقویت روده می پردازیم و در ادامه می توانید با ارزش غذایی این میوه پاییزی بیشتر آشنا شوید .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– در مناطقى بین آسیا و اروپا و هم چنین در تبت و ایران شیر را هنوز هم مثل عهد قدیم تخمیر مى کنند و از آن ماست و پنیر درست مى کنند. در قدیم انسان وقتى دوشیدن شیر را یاد گرفت و به حکم اتفاق انعقاد شیر را دید از آن چیزهاى مختلفى ساخت که یکى پنیر است.

به‌طورکلی، شیر و سایر محصولات لبنی پاستوریزه طی فرآیند تولید، حجم بالایی از چربی خود را از دست می‌دهند و گاهی افزودنی‌ها و نگه‌دارنده‌های مختلفی هم به آن‌ها اضافه می‌شود. از این رو، معمولاً طبع بیشتر لبنیات، سرد و تر است و مصرف آن‌ها می‌تواند برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ یا کولیت را به دنبال داشته باشد. پنیرها دو نوع تازه و کهنه دارند و طبع نوع تازه آن‌ها، سرد و تر است اما پنیرهای کهنه، طبع گرم و خشکی دارند.

معمولاً ممنوعیت خوراکی برای همراه کردن مواد غذایی دیگر با پنیر در طب سنتی مطرح نیست اما خوردن پنیر می‌تواند باعث تحریک و تشدید برخی بیماری‌ها مانند صرع و سردرد شود. از این رو، افراد مبتلا به این بیماری‌ها باید درباره مصرف، نوع و میزان استفاده از پنیر با پزشک خود مشورت کنند

اگر پنیر، همراه با گردو مصرف شود، چاق کننده است، همچنین مصرف پنیر همراه با گردو، نعناع و آویشن نیز چاق کننده است. پنیر، خصوصا پنیر کهنه و نگهداری شده در آب نمک و گردو به دلیل محتوای بالای تیرامین می توانند یکی از علل سردرد باشند لذا افرادی که مبتلا به سردرد بخصوص سردردهای میگرنی هستند می توانند با حذف این دو ماده ، احتمال تاثیر آن بر سردردشان را بررسی کنند چرا که میزان تیر آمین در پنیر با توجه به نوع فرآیند ، نوع تخمیر و قدمت متفاوت است و از طرف دیگر میزان حساسیت افراد مختلف به مواد غذایی متغیر می باشد.

 اما لازم است بدانید بهترین مصلح پنیر که از گذشته تاکنون بیشتر ما عادت به مصرف آن داریم، گردو است اما می‌توان از سبزی‌های معطر، آویشن، نعناع خشک و حتی عسل هم به‌عنوان تعدیل‌کننده طبع انواع پنیر، استفاده کرد.

پنیر، حاوی ماده‌ای به نام تیرامین است که این ماده می‌تواند در صورت عبور از سد خونی مغز وارد مغز شود و کاهش عملکرد ذهنی فرد را در پی داشته باشد. در صورتی که نقصی در عملکرد این آنزیم وجود نداشته باشد و مقادیر پنیری که فرد می‌خورد بیش از ظرفیت خنثی‌سازی این آنزیم نباشد، این آنزیم براحتی می‌تواند از پس مقادیر معمول تیرامین برآید و مانع ورود این ماده به مغز شود.

از آنجا که آنزیم تجزیه کننده تیرامین پنیر برای انجام عمل خود به مس نیاز دارد، بنابراین اگر بتوانیم مقادیر مورد نیاز مس را در اختیارش قرار دهیم می‌توانیم از کارایی بیشتر آن بهره ببریم. این کار را می‌توانیم با خوردن گردو همراه پنیر، انجام دهیم. در واقع از آنجا که گردو حاوی مس است می‌توانیم از این طریق، مس مورد نیاز را تامین کنیم.

اگر مقدار کلسیم بدن از فسفر بیشتر شود این کلسیم اضافی می‌تواند باعث کاهش فسفر در دسترس سلول‌های مغزی شود. این در حالی است که سلول‌های مغزی به کاهش فسفر حساس هستند و این مساله می‌تواند باعث کاهش عملکرد سلول‌های مغزی شود.

پنیر هر دو ماده معدنی کلسیم و فسفر را دارد ولی میزان کلسیم آن بیشتر است و در صورت مصرف بیش از اندازه آن، این تعادل به هم می‌خورد و مقدار کلسیم از فسفر بیشتر می‌شود لذا از فسفر سلولهای مغزی استفاده می شود. گردو تا حدی هم حاوی فسفر است که با مصرف آن می‌توانید به فسفر مورد نیاز خود دست پیدا کنید و این تعادل را به حالت اول باز گردانید. پس این مشکل نیز با مصرف گردو قابل حل است.


غذاهای مفید برای پروستات

هشت میوه تابستانی فوق العاده بعد از یک تمرین سخت


طرز تهیه غذای نونی بدون گوشت و مرغ


صبحانه مناسب برای بیماران نقرسی

اگر بخواهید ماده‌ای بخورید که از خاصیت سودایی پنیر بکاهد، بهترین گزینه همان گردو است که به مقدار کافی گرم است و می‌تواند خاصیت سودایی پنیر را تعدیل کند.

پنیر، یک ماده پروتئینی با طبع سرد است و نباید آن را با گوجه، خیار و هندوانه که طبع سرد دارند خورد. بسیاری از افراد بر اساس عادت همیشگی در صبحانه و میان وعده ها پنیر را با گوجه و خیار یا هندوانه می خورند. این امر باعث بروز بسیاری از عارضه ها و برخی بیماری ها شامل دیابت، ام اس، اختلالات عصبی، گوارشی و غیره می شود.

مصرف همزمان پنیر با خیار، گوجه، هندوانه و یا سردی های دیگر باعث بروز عارضه ها و بیماری ها می شود، این امر عمر را کوتاه می کند. بهتر است افرادی که تمایل به مصرف همزمان پنیر، خیار، گوجه و یا هندوانه را دارند به مقدار نصف به نصف از گردو استفاده کنند؛ یعنی برابر 50 گرم پنیر، گوجه و خیار یا هندوانه از 50 گرم گردو استفاده کنند.

پنیر دارای مولکول های پروتئینی پیچیده است و برای تجزیه شدن نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. به همین دلیل هنگام تجزیه انرژی زیادی را از بدن دریافت می کند. مصرف همزمان پنیر با گوجه و خیار یا هندوانه که از مواد سرد هستند. باعث تشدید این فرآیند می شود.

میوه یکی از بهترین خوراکی‌ها برای صبحانه است. نان و پنیر و میوه از زمان قدیم جزء صبحانه‌های ایرانی بوده. میوه را می‌توانید به میل خودتان و باتوجه به فصل انتخاب کنید. شما می‌توانید از میوه‌ ای مثل انگور همراه پنیر، در صبحانه مصرف کنید. برای اینکه صبحانه خوشمزه‌تری داشته باشید برای میوه‌های شیرین مثل انگور از پنیر‌های شور مثل لیقوان استفاده کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

باشگاه خبرنگاران، مشرق نیوز، جام جم، الودکتر

 

پنیری مقوی از قلب ایتالیا

پنیر سالم خانگی چگونه؟


عوارض خطرناک استفاده خودسرانه آلپرازولام


تکرر ادرار چیست و چرا ایجاد می شود؟ +ویدئو

تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت ناباروری زنان

ویدیو های سلامت

۹ ماه بارداری از ابتدا تا انتها (تشکیل و رشد جنین)+[ویدئو]


رفع سریع دندان درد به روش خانگی


کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو


فشار خون بالا چه بلایی سر ما می آورد؟

مطالب پیشنهادی


بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


آزمایش ایدز یا عفونت HIV در بهترین آزمایشگاه


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *