مرزنجوش به انگلیسی

دوره مقدماتی php
مرزنجوش به انگلیسی
مرزنجوش به انگلیسی

1
general::
mouse-ear

دوره مقدماتی php


transnet.ir

‘مرزنگوش یا “مرزنجوش (Origanum majorana) گیاهی علفی، یکساله و در بعضی مواقع دوساله با ساقه‌ای راست و شاخه و برگ‌های متقابل بیضی شکل است.
گلهای سفید و ریز آن از بغل برگ‌ها در خوشه‌های به هم فشرده‌ای می‌رویند.
میوه آن به صورت فندقه و چهار قسمتی است. تمام قسمت‌های گیاه دارای عطر خوشایند است.

برای مصرف طبی سرشاخه‌های آن را هنگامی که گیاه کاملاً گل کرده در هوای آزاد می‌چینند. گیاه پس از مدتی دوباره جوانه می‌زند.
سرشاخه‌های چیده شده را به صورت دسته‌ای درمی‌آورند و در محلی که هوا جریان داشته باشد یا در خشک کن با حداکثر ۴۰ درجه سانتیگراد گرما خشک می‌کنند. آن‌ها محتوی ۱ تا ۲ درصد اسانس روغنی که ۶۰ درصد آن ترپینئول است، تانن‌ها و شیره‌های تلخ، کاروتن‌ها و ویتامین ث هستند و علیه بیماری‌های گوارشی مؤثرند.

مقدار مصرف آن در جوشانده یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب است که روزانه دو فنجان از آن می‌نوشند. از این گیاه در ترکیب مرهم‌ها برای درمان روماتیسم استفاده می‌شود.[۱]

این وبسایت جهت ارائه تجربه بهتر و بارگذاری سریعتر از کوکی استفاده می‌کند. (بیشتر بخوانید)

دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است.
استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

barsadictionary@gmail.com

Telegram:

@Barsadic

دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

مرزنجوش گیاهی است از تیره نعناعیان، چندساله و حساس به سرما که عطری شیرین و طعمی شبیه به لیمو دارد. در برخی از کشورهای خاورمیانه به جای پونه کوهی از آن استفاده می شود.

نام فارسی : مرزنجوش

تیره : نعناعیان Lamiaceae

نام علمی : Origanum majorana

نام انگلیسی : Sweet Marjoram

مرزنجوش به انگلیسی

نام فرانسوی : Marjolaine des jardins , Marjolaine

نام آلمانی :  Mayoran , Majoran

نام ایتالیایی :  Sansuco , Maggiorana , Majorana

نام های دیگر: مرزنگوش، مرزه‌ گوش، مردگوش، گوش موش، ریحان داود، عنقر، دوناروا، اذان الفار، اوریگانو ماژورونا، سرمق، سومع، سومق

گیاهی است که در شرایط متفاوت محیط زندگی به صور مختلف در می آید مانند آن که در نواحی گرم بهصورت گیاهی پایا، در منطقه مدیترانه به صورت دو ساله و در نواحی معتدل به شکل گیاهی یکساله در می آید. برگ هائی متقابل، بیضوی، بدون دندانه و گل هائی کوچک، به رنگ سفید یا گلی و پوشیده از ۴ ردیف براكته مایل به سفید دارد. وجود براکته ها باعث می گردد که گل ها از نظر کلی، ظاهر کروی پیدا نمایند. منشاء اصلیآن به تحقیق مشخص نیست و به نظر نمی رسد که در ایران بوده باشد.

بوی اعضای هوائی گیاه، معطر و نافذ و طعمش پسندیده که مورد اخیر به علت کرک‌های ترشحی اسانس دار ساقه و برگ است و با احساس گرما همراه است. برگ و سرشاخه گل دار آن، مصارف دارویی دارد و از آن ها اسانس گیری به عمل می آید.

ارتفاع بوته‌ مرزنجوش بسته به منطقه رویش بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. فصل گل دهی آن از تیر تا مهرماه است. گل‌ها هرمافرودیت (نر-ماده یا هرمافرودیت که از نام اساطیری هرمافرودیته گرفته شده است که هم نر و هم ماده باشد.) است و به وسیله زنبورها گرده افشانی می شوند. برداشت این گیاه به محض شروع گل دهی است.

ساقه به رنگ قرمز، پوشیده از کرک‌های ترشحی، مقطع ساقه مرزنجوش به شکل مربع و منشعب است.

برگ‌ها بیضی شکل، معطر، کرک دار و سبز مایل به خاکستری هستند.

گل ها کوچک، لوله مانند، سفید – صورتی و با کاسبرگی سبز – خاکستری هستند. گل آذین از نوع خوشه است.

میوه مرزنجوش فندقه، استوانه ای شکل با سطحی صاف به رنگ قهوه ای و به طول ۱ میلی متر است.

این گیاه به خاک حساسیت زیادی ندارد و معمولا در هر نوع خاکی رشد می کند. خاک‌ های خشک با زهکش مناسب و کمی قلیایی را ترجیح می دهد.

این گیاه در مناطق گرمسیری که زمستان شدیدی ندارند چندساله است ولی در برخی مناطق مانند انگلستان که سرمای زمستان زیاد است به صورت یک ساله کشت می شود. این گیاه به خشکی و گرما مقاوم است.

قسمت رویشی گیاه شامل گل، ساقه و برگ.

تانن، یک ماده تلخ و اسانس اسانس آن که به Oil of Marjoram موسوم است به وسیله تقطیر با بخار آب به دست می آید. رنگ زرد مایل به سبز و بوی مخصوص و طعم ملایم دارد. وزن مخصوص آن در اسانس ناحیه هنگری، بین ۰.۹۰۹ و ۰.۹۱۶ در گرمای ۱۵ درجه است. این اسانس در پروپیلن – گلیکول محلول ولی در گلیسرین حل نمی شود.

اسانس مذکور دارای ۴۰ درصد از ترپن ها مخصوصا ترپینن Terpine ne ، ترپینئول، سابینن Sabine ne و غیره است.

این اسانس باید در ظروف شیشه ای کاملا در بسته، به صورت مملو، در جای سرد و دور از نور نگهداری شود.با بررسی های جدیدی که در ترکیب شیمیایی گیاه به عمل آمده، مشخصات زیر برای آن ذکر شده است.

اعضای خشک مرزنگوش دارای ۱.۷ تا ۳ درصد اسانس مرکب از هیدروکربورهای ترپنی مانند آلفا – ترپینئول، سیرونل لول و لينالول است. مواد غیر فرار آن شامل اسیدهای فنلی مانند اسید کافئیک و اسید روزمارینیک ac . rosmarinique به مقدار حداکثر ۲ درصد می باشد.

ماده اخیر اثر جلوگیری کننده از اکسید شدن و تند شدن مواد لیپیدی را دارد که خود مصرف آن را در تهیه فراورده های آرایشی و تغذیه، ارزنده می سازد و به علاوه دارای مقدار بسیار کمی اوژنول، لوته ئو فلاوون ولول lute olol های معمولی است. وجود اسید لابیاتیک یا ac . rosmarinique که در این گیاه ذکر شده، در کتب علمی مختلف انعکاس ندارد.

ترکیبات غالب اسانس مربوط به مرحله گل دهی از گیاه عبارت بودند از: لینالیل استات، گاما-ترپینن، اکتانون، بتا-پینن و کارواکرول.

در مرحله‌ بذردهی اسانس شامل ۲۲ ترکیب بودند که کارواکرول، آلفا پینن، بتا پینن و ترانس – کاریوفیلن به عنوان غالب ترین ترکیبات شناسایی شدند.

برطبق نتایج به دست آمده مونوترپن ها به عنوان مهم ترین اجزای اسانس در هر دو مرحله تشخیص داده شدند.

تکثیر مرزنجوش با استفاده از کاشت بذر در بهار و در دمای ۱۰ تا ۱۳ درجه است.

روی بذرها باید پوشانده شود. جوانه زنی بذرها سریع و در مدت ۲ تا ۴ هفته صورت می گیرد. روش دیگر تکثیر مرزنجوش تقسیم بوته است که در بهار و تابستان انجام می شود.

لازم است که بوته های تقسیم شده را برای مدتی در سایه و دمای کم نگهداری کرد. مرزنجوش به انگلیسی

این گیاه آفات و بیماری خاصی ندارد. ممکن است در خاک های مرطوب که زهکشی مناسب ندارند پوسیدگی ریشه رخ دهد.

به شکل دم کرده، اسانس و پماد همچنین دانه های معطر آن در آسپزی کاربرد زیادی دارد.

از اسانس این گیاه در ساخت عطرها، صابون‌ها، شامپوها و سایر محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

برگ این گیاه را غالبا پس از خشک کردن به صورت گرد در آورده از آن برای معطر ساختن اغذیه استفاده می کنند. دارای، اثر آرام کننده، نیرودهنده، مدر، معرق و مقوی معده، نظیر سایر گیاهان این تیره است.

در استعمال خارج، دارای اثر التیام دهنده زخم هاست. از اسانس آن در صابون سازی جهت معطر ساختن صابون استفاده به عمل می آید. برگ آن در فرمول الكلا و الكلاتور و ولنرر وارد می شود.

طبیعت گیاه مرزنجوش گرم و خشک است.

خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از: ضد افسردگی، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ضدنفخ، صفرابر، معرق، قاعده آور، خلط آور، مقوی و انرژی زا.

تاثیر این گیاه بر سیستم عصبی بیش تر از پونه کوهی (oreganum vulgare) است. مصرف خوراکی مرزنجوش برای درمان علایم ناشی از برونشیت، سردرد، بی خوابی، اضطراب، ناراحتی های گوارشی و دردهای دوران قاعدگی است.

برای بیماران مبتلا به تنگی نفس، ۲۰ تا ۳۰ گرم سرشاخه های گل دار آن را در ۱ لیتر آب بجوشانید بعد با عسل شیرین کنید. روزی ۳ تا ۴ فنجان از این محلول بین هر وعده غذا میل شود، بسیار مفید است.

استنشاق بوی گیاه مرزنجوش عطسه آور و اشک آور است و لذا در درمان سردرد ناشی از سرماخوردگی مفید است.

  • کتابهای داستان قدیمی کودکان
  • خوردن دم کرده‌ آن نشاط آور است و برای درد سینه، سرفه، تنگی نفس، درد قلب، کم کردن نفخ و گاز معده و سختی در ترشح ادرار و حیض بسیار مفید است.

    دم کرده ۵ تا ۱۰ گرم گیاه در یک لیتر آب به عنوان آرام کننده و ۲۵ تا ۵۰ در هزار آن به عنوان نیرو دهنده، به مقدار ۲ تا ۳ فنجان در روز مصرف می شود.

    ۱۰ تا ۲۰ گرم سرشاخه های گل دار گیاه مرزنجوش را به مدت ۱۰ دقیقه در ۱ لیتر آب جوش دم، سپس آن را صاف و با عسل شیرین کنید.

    روزانه ۳ فنجان میل کنید. این دارو برای درمان بیماری‌های وسواس فکری یا وسواس عملی، دستگاه تنفسی، تصفیه کننده خون، سهولت در هضم غذا و تسکین دردهای ماهانه، بسیار مفید است.

    پودر خشک شده گیاه مرزنگوش را با عسل مخلوط و بر پوست بمالید، لکه های سیاه خونی و لکه های سبز رنگ خونی را برمی دارد، خصوصا برای لکه های خونی زیر چشم بسیار مفید است.

    روغن مرزنگوش عفونت گوش را برطرف می کند و مالیدن آن به صورت موضعی باعث رفع تشنجات عصبی یا پرش موضعی می شود و عصب و عضلات را نرم می کند. پخته شده آن مخلوط با کمی عسل به صورت ضماد، جای زخم و سالک که روی پوست مانده باشد را از بین می برد.

    مرزنجوش منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها را دفع می کند.

    مصرف منظم این گیاه باعث کاهش کلسترول می شود.

    پوست یا چشم در تماس مستقیم با برگ های تازه آن متورم می شوند. مصرف طولانی مدت مرزنجوش می تواند باعث ایجاد سرطان شود.

    از آن جایی که این گیاه قاعده آور است، در زنان باردار می تواند سبب سقط جنین شود. مصرف این گیاه برای کودکان زیر پنج سال مجاز نیست. مرزنجوش به انگلیسی

    افرادی که به دیگر گیاهان خانواده نعناعیان مانند نعنا، ریحان، پونه، اسطوخدوس و حساسیت دارند از این گیاه هم نباید استفاده کنند.

    در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال، مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند.

    استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر است.

    این گیاه مدر است و به همین دلیل با لیتیوم تداخل دارویی دارد.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    دیدگاه

    تمامی حقوق مادی و معنوی برای وب‌سایت آیدانا محفوظ می‌باشد.

    سبد خرید شما خالی است.

    ترجمه متون علمی و فنی در زمینه های محتلف توسط مترجم مرتبط با متن

    ترجمه کتب و مقالات و متون فنی و ادبی انگلیسی به زبان فارسی

    ترجمه مقالات و کتب فارسی به زبان انگلیسی برای چاپ در نشریات و انتشارات معتبر

    ترجمه مقالات فارسی به انگلیسی برای چاپ در ژورنال های علمی و یا ارائه در کنفرانس های بین المللی

    ترجمه کتب مرجع در رشته های مختلف از زبان انگلیسی به فارسیمرزنجوش به انگلیسی

    ترجمه بازی های مختلف موبایل و کامپیوتر به زبان فارسی

    ترجمه انواع متون با سرعت فوری و در کمترین زمان

    ترجمه اHelp و مستندات انواع برنامه های و عمومی کامپیوتری

    ترجمه ارزان و اقتصادی با کمترین هزینه

    ترجمه انواع متون مختلف اعم از عمومی، تخصصی

    ترجمه با تضمین کیفیت و برگشت هزینه یا اصلاح در صورت وجود اشکال

    ویرایش نیتیو مقالات انگلیسی با ارائه گواهی یا ویرایش توسط مترجمین ایرانیان

    جستجو برای مرزنجوش شما پیشنهاد دهید

    اگر هدف شما ترجمه متون تخصصی در رشته های مختلف است می توانید به مجموعه بزرگ ایرانیان اعتماد کنید. دایره گسترده مترجمین تخصصی در مجموعه ترجمه تخصصی ایرانیان این اطمینان را به شما می دهد که سفارش شما توسط مترجم هم رشته با شما انجام شود.

    اگر در زمینه ترجمه متون تخصصی در رشته های مختلف و یا سایر متون اعم از متون ادبی، سیاسی و … دارای مهارت کافی هستید می توانید به جمع خانواده بزرگ ترجمه تخصصی ایرانیان بپیوندید. استخدام مترجم در تمام رشته ها و زمینه ها به صورت کاملا دورکار است.

    برای اطلاع از آخرین اخبار ، مطالب و تخفیف های سایت ، میتوانید در خبرنامه ما عضو شوید 🙂

    مرزنجوش به انگلیسی
    مرزنجوش به انگلیسی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *