فواید کنجد با پوست

دوره مقدماتی php
فواید کنجد با پوست
فواید کنجد با پوست

کاربران گرامی,این مقاله از سایت حذف گردیده.

مروری بر دیگر مطالب ”

زرین بانو – زرین بانو سایتی برای تمام بانوان خوش سلیقه ی ایرانی

دوستان زرین بانویی من سلام ، بخصوص دوستانی که به تغذیه و سلامت خود تون اهمیت می دید و با مقاله های بخش آموزش سلامت زرین بانو همراهید.

درطبیعت مواد غذایی بسیار پر خاصیتی وجود دارد که ما همه ی اون ها رو نمبشناسم بنابراین از خواص بی نظیر اونها بی نصیب می مونیم. امروز می خوام در بخش سلامت زرین بانو ، دانه ی روغنی کنجد رو که بسیار ارزشمند و پر خاصیت است و ارزش غذایی فوق العاده ای داره خدمتتون معرفی کنم تا با قرار دادن اون در رژیم غذایی خودتونهمیشه تنی سالم و تندرست داشته باشید.

دوره مقدماتی php

گلاب و خواص آن | مهمترین مضرات گلاب کدامند ؟

فواید کنجد با پوست


خواص اسپند | اسپند ضدعفونی کننده قوی هوا

کنجد طبیعتی گرم و تر دارد و منبعی غنی از ویتامین های B و C، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی آنتی اکسیدان ها، مس می باشد . کنجد جزو قدیمی ترین دانه های روغنی است که توسط بشر شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه برای اولین بار در مناطقی از افریقا و هند کشت شده است و بعد ها به سراسر دنیا راه یافته است.

گیاه کنجد، گیاهیاست یک ساله بسبار مقاوم ارتفاع آن به طول یک متر نیز می رسد.دانه های کنجد به شکل بیضی و ریز هستند و در رنگ های سفید و سیاه و قهوه ای هستند

کنجد سفید کنجدی است بدون پوست و نسبت به کنجد های دیگر آهن بیشتری دارد .ودر تولید روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

کنجدی است با پوست که نسبت به کنجد های دیگر خوش طعم تر است و بیشتر در صنایع دارو سازی استفاده میشود. کنجد سیاه ۶۰ درصدکلسیم بیشتری نسبت به کنجد سفید دارد.

در کشور ما مصرف روغن کنجد بین مردم به دلیل عدم آگاهی از خواص آن و شاید هم به دلیل قیمت بالای اون رواج چندانی ندارد و بیشتر دانه های کنجد در صنابع شیرینی پزی و نانوایی ها استفاده میشود.

دانه های کنجد جرو مغزهایی هستند که هم به صورت خام و هم به صورت بو داده(حرارتی رو شعله ملایم به مدت چند دقیقه) می توانند مورد استفاده قرار گیرد.

کنجد علاوه بر مصرف آشپزی و خواص تغذیه دارای خواص شگفت انگیز درمانی نیز می باشد.

در زیر با ۱۰ خاصبت مهم کنجد آشنا می شویم.

۲۰درصد دانه ی کنجد را فقط پروتیین ها تشکیل می دهد.بنابراین منبع بسیار خوبی برا تامبن پروتتین مورد نیاز بدن محسوب می شود و گفته میشود در روزگاران قدیم مردم مناطق فقیر نشین ار کنجد به عنوان جایگزینی برای گوشت استفاده می کردند.

کنجد دارای مقادیر بسیار بالایی از روی هست.روی ماده معدنی است که فقدان آن در بدن باعث ایجاد پوکی استخوان می شود.همچین کنجد دارای کلسیم فراوانی است .گفته می شود کلسیم موجود در یک مشت دست کنجد از کلسیم موجود در یک لیوان شیر هم بیشتر است.

خواص بادام | فواید بادام برای پوست و مو | خواص بادام برای…

۱۰ خاصیت شگفت انگیز عدس | مضرات استفاده از عدس

کنجد به دلیل داشتن مقادیر زیاد منیزیم باعث کاهش فشار خون،در نتیجه تنظیم فشار خون در افراد می شود.

کنجد به دلیل داشتن مقداری مس در تسکین درد و تورم ناشی از بیماری روماتیسم بسیار موثر است. همچنین کنجد رگ های خونی ومفاصل رو قوی تر می کند.

کنجد به دلیل داشتن منیزیم و انواع آنتی اکسیدان هادارای خواص زد سرطانی است و از بروز انواع آن جلوگیری می کند.

کنجد به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد در بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید می باشد.

کنجد سفید سرشار از آهن است به همین دلیل برای افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مفید می باشد.

کنجد به دلیل داشتن منیزیم در پیشگیری از دیابت و تنظیم کلسترول موثر می باشد.

کنجد به دلیل فیبری که دارد در بهبود عملکرد دستگاه گوارشی و روده ها بسیار موثر است .و از یبوست جلوگیری می کند.

فواید کنجد با پوست

کنجد به از بین بردن اثرات مضرالکل در کبد کمک می کند.

آرد سمولینا چیست ؟ | خواص آرد سمولینا | مضرات سمولینا

خواص دنبه | مضرات دنبه | طرز تهیه روغن دنبه

روغن کنجد بر سلامت و درخشندگی پوست اثر گذار است و نرمی و لطافت خاصی به پوست می دهد و در از بین بردن ضایعه های پوستی مثل زخم آکنه،جای جوش بسیار تاثیر گذار است، همچنین خشکی پوست را درمان می کند.

می تواند روزانه مقداری از روغن کنجد را به پوست صورت مالید و به آرامی ماساژ داد .در بلند مدت از چروک شدن پوست و پیری زود رس جلوگیری می کند.

کنجد به دلیل اینکه سرشار از ویتامین های B و C و املاح و مواد معدنی است در سلامت ورشد کودکان بسیار موثر است، به ویژه در سال های اول زندگی کودکان( ۱-۲ ) سال .
شما میتوانید دانه های کنجد را به شکل پودر در بیاورید .و در داخل فرنی های کودک بریزید. کنجد به دلیل داشتن مقادیر بالای کلسیم در رشد قد کودکان نیز فوق العاده تاثیر گذار است.

همچنین کنجد باعث تقویت حافظه ی کودکان میشود.

گنجاندن کنجد در تغدیه کودک سلامت کودک را در بزرگ سالی تضمین می کند و از بروز بیماری های پوکی استخوان ،آلزایمر جلوگیری می کند.

  • سیستم نوبت دهی اینترنتی بیمارستان امیراعلم
  • اگر کودکی بد غذا دارید که شیر نمی خورد یا گوشت نمی خورد می توانید با اضافه کردن مقداری کنجد در سوپ یا برنج کودک املاح مورد نیاز بدن را تامین کنید.

    تاثیر کنجد و عسل در تقویت حافظه به قدری است که امام صادق (ع) به مصرف آن توصیه فرمودند.

    شما می توانید یک قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری کنجد و مقدار کمی زعفران دم کرده مخلوط کنید و صبح ها بعد از صبحانه میل کنیدتا تاثیر فوق العاده ی آن را روی حافظه ی خود ببینید.
    از این معجون در زمان هایی که بیشترین نیاز رو به حافظه ی خود دارید مثل زمان های امتحان می توانید استفاده کنید.

    هشدار : استفاده از کنجد در ۳ماه اول بارداری خطرناک است و ممکن است سقط جنین را به همراه داشته باشد لذا در این دوران از مصرف آن خودداری نمایید.

    ۱- حساسیت : کنجد در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند و این از شایع ترین مضررات ان می باشد.بنابراین توصیه میشود یک بار تست کنید و اگر حساسیتی نداشتید مصرف آن را ادامه دهید.

    ۲- اسهال : کنجد به دلیل نرم کردن روده ،اگر به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است باعث اسهال در فرد شود.

    ۳- افزایش ناسالم وزن : کنجد دارای مقادیر بالایی از کالری و چربی های اشباع است ، بنابراین زیاده روی در مصرف باعث افزایش وزن ناسالم در افراد میشود.

    توصیه : با وجود خواص فراوان کنجد در مصرف آن زیاده روی نکنید.

    امیدوارم مطالب عنوان شده مفید واقع شده باشد.

    فواید کنجد با پوست

    خواص روغن حیوانی | مضرات استفاده از روغن حیوانی

    خواص نارگیل | خواص روغن نارگیل | مضرات نارگیل

    گلاب و خواص آن | مهمترین مضرات گلاب کدامند ؟

    خواص اسپند | اسپند ضدعفونی کننده قوی هوا

    خواص پیاز | مضرات پیاز | راه های نگهداری پیاز

    خواص کاسنی | مضرات کاسنی

    اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

    زندگی

    ۱۰ خاصیت فوق العاده مریم گلی | مریم گلی چیست ؟

    ۱۰ فایده خارق العاده کیوی | موارد منع مصرف کیوی


    روش های درمان خانگی سرماخوردگی

    پروبیوتیک چیست ؟ | رفع مشکلات معده با مواد پروبیوتیکی

    شیرینی و کیک


    طرز تهیه بامیه هندی

    طرز تهیه زولبیا و بامیه ی خانگی | همراه با نکات مهم

    طرز تهیه تارت سیب خانگی | آموزش قدم به قدم با نکات کلیدی


    طرز تهیه کرم شانتی ترکیه ای در خانه

    زرین بانو از فروردین 1398 به صورت جدی و کلی ❤️ شروع به کار کرد تا اطلاعات مختلف سریعتر در دسترس هموطنان عزیزمون قرار بگیره .
    *** تمامی مطالب موجود در بخش سلامت و پزشکی زرین بانو، فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و نباید جایگزین تجویز پزشک تلقی شود.***

    کنجد قدیمی‌ترین چاشنی است که بشر می‌شناسد و جزء مغزهاست و معطر است. کنجد، مزه تردی به بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه می‌دهد.خواص کنجد فقط به آشپزی محدود نمی‌شود بلکه این چاشنی مغذی، برای بدن نیز خوب است. دانه کنجد، دارای ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیا به‌شمارمی‌آید.

    – احتمالا دانه کنجد یکی از نخستین دانه‌های روغنی شناخته‌شده برای بشر است.

    – گیاه کنجد، یک گیاه گل‌دار متعلق به خانواده پدالیاسه است. این دانه، بیشترین میزان روغن را درمیان دانه‌ها دارد و طعم آجیلی آن، درصورت بوداده‌شدن برای چنددقیقه و با حرارت پایین، بیشترمی‌شود.

    – این را می‌توان به‌صورت خام یا خشک‌شده یا حتی به صورت تنقلات برشته مصرف‌کرد. از کنجد، در بسیاری از غذاها استفاده‌می‌شود.

    فواید کنجد با پوست

    – کنجد خشک برشته را با روغن زیتون، چرخ‌کرده و خمیری به رنگ قهوه‌ای روشن به‌نام ارده درست‌می‌کنند که یک دیپ معروف در خاورمیانه است. در اروپا، از دانه کنجد برای ساخت کره گیاهی (مارگارین) استفاده‌می‌شود.

    – بسته به نوع خاک، انواع مختلفی کنجد وجوددارد مانند سفید، سیاه و قهوه‌ای.

    – کنجد سفید، آهن بیشتری نسبت به نوع سیاه آن دارد و اکثرا به‌عنوان روغن در غذاها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

    – کنجد سیاه، خوش‌طعم‌تر است و نسبت به کنجد سفید یا قهوه‌ای، بوی قوی‌تری دارد و ترجیحا در داروسازی به‌کارمی‌رود. این دانه، نسبت به کنجد سفید، ۶۰% کلسیم بیشتری دارد.

    – کنجد سفید، بدون پوست است اما کنجد سیاه و قهوه‌ای با پوست هستند.

    مطلب مرتبط: خواص روغن کنجد: ۳۵ فایده روغن کنجد برای مو ، پوست و سلامتی

    علاوه بر مصارف آشپزی، کنجد، خواص تغذیه‌ای، پیشگیری‌کننده و درمانی نیز دارد که آن را برای طب سنتی، قابل‌استفاده کرده است. روغن کنجد، منبعی سرشار از فیتونوترینت‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدفنولیک، ویتامین‌ها و فیبر رژیمی است. بنابراین این دانه فواید بسیاری دارد. خواص کنجد برای سلامتی در پایین آمده است:

    کنجد، منبع خوبی از پروتئین رژیمی است و اسیدهای آمینه باکیفیت، ۲۰% این دانه را تشکیل‌می‌دهند. بنابراین، کنجد برای قرارگرفتن در رژیم گیاهی با پروتئین بالا، عالی است. فقط باید دانه‌های کنجد را روی سالادها، سبزیجات و نودل‌های خود بپاشید.

    کنجد، دارای منیزیم و دیگر مواد مغذی است که با دیابت مبارزه‌می‌کنند. استفاده از روغن کنجد به‌عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما در افراد دیابتی حساس، موثر است.

    کنجد، مخصوصا نوع سیاه آن، سرشار از آهن است. بنابراین، به افرادی که دچار کم‌خونی و ضعف هستند، بسیار توصیه‌می‌شود.

    – روغن کنجد از ضایعه قلبی‌عروقی جلوگیری‌می‌کند و بنابراین برای سلامت قلب مفید است.

    – کنجد دارای ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به‌نام سسامول است که خواص ضد آتروژنیک دارد و بنابراین سلامت قلبی‌عروقی را افزایش‌می‌دهد.

    – کنجد، اسید چرب تک‌غیراشباع- اسید اولئیک- فراوانی دارد که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک‌می‌کند. این ویژگی از خطر بیماری عروق کرونر و سکته جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد، حاوی منیزیم است که خواص ضدسرطانی دارد. کنجد، دارای ترکیبی ضدسرطانی به‌نام فیتات است. ثابت‌شده است که کنجد، در کاهش خطر تومورهای کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) موثر بوده و بنابراین از سرطان کولورکتال جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد، به‌دلیل سرشار بودن از فیبر، باعث سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ می‌شود. مقدار بالای فیبر، به عملکرد آرام روده کمک‌کرده و درنتیجه دفع را آسان‌کرده و یبوست را کاهش‌می‌دهد.

    کنجد حاوی مس است، یعنی ماده‌ای معدنی که برای سیستم آنزیم آنتی‌اکسیدان حیاتی است و درد و ورم مربوط به آرتریت را کاهش‌می‌دهد. همچنین، این ماده معدنی، رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را قوی‌می‌کند.

    منیزیم موجود در کنجد، با جلوگیری از اسپاسم‌های مسیر جریان هوا، از آسم و دیگر اختلالات تنفسی جلوگیری‌می‌کند.

    سسامول موجود در و روغن کنجد، از آسیب‌دیدن DNA توسط رادیوتراپی جلوگیری‌می‌کند. همچنین، این ماده، از واردشدن آسیب به روده‌ها و طحال جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد حاوی روی است که تراکم و سلامت استخوان را تقویت‌می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات شود. کنجد، منبعی عالی از کلسیم است که ماده معدنی حیاتی برای سلامت استخوان‌هاست.

    دانه و روغن کنجد ازطریق رفع پلاک دندانی و سفیدکردن دندان به تقویت سلامت دهان و دندان کمک‌می‌کند. چرخاندن روغن کنجد در دهان، می‌تواند مقدار جهش‌های استرپتوکوکوس را در دندان و بزاق دهان کاهش‌داده و سلامت کلی آن را افزایش‌دهد.

    کنجد، به کبد کمک‌می‌کند تا اثرات مضر الکل و دیگر مواد مسموم‌کننده در بدن را تجزیه‌کند.

    – کنجد، حاوی مواد مغذی متعددی است که خواص کاهش استرس دارند.

    – ماده معدنی مانند منیزیم و کلسیم، با تنظیم عملکرد ماهیچه- مانند انقباض و انبساط- مانند ضد اسپاسم عمل‌می‌کند.

    – تیامین (ویتامین B۱) دارای اثر آرامبخش است که به عملکرد درست اعصاب کمک‌می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، نوسان خلق‌وخو و افسردگی شود.

    – تریپتوفان، یک اسیدآمینه ضروری است که در تولید سروتنین نقش‌داردو سروتنین یک پیام‌رسان عصبی است که درد را کاهش‌داده و الگوی خواب و خلق‌وخو را کاهش‌می‌دهد. ناکافی‌بودن تولید و انتقال سروتونین در مغز می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی ‌شود.

    فواید کنجد با پوست

    – کنجد سیاه برای پایین‌آوردن سطح کلسترول مفید است. این دانه، دارای دو ماده به نام‌های سسامین و سسامولین است که به گروهی از فیبرها به‌نام لیگنان‌ها تعلق‌دارند. لیگنان‌ها اثر کاهنده کلسترول دارند زیرا سرشار از فیبر رژیمی هستند.

    – کنجد سیاه، حاوی ترکیبات گیاهی به‌نام فیتو استرول است که ساختاری شبیه به ساختار کلسترول دارد. مصرف این دانه، نه‌تنها سطح کلسترول خون را پایین‌می‌آورد، بلکه خطر پیشرفت برخی از سرطان‌ها را نیز کاهش‌می‌دهد.

    – دانه کنجد، بالاترین میزان فیتو استرول را درمیان دانه‌ها و مغزها دارد.

    – با استناد به داروسازی سنتی چینی، ارتباطی قوی میان دستگاه‌های داخلی و بخش‌های خارجی بدن مانند چشم‌ها و کبد وجوددارد.

    – کبد، خون را ذخیره‌می‌کند و چون شاخه‌ای از کانال‌های کبد به چشم‌ها می‌رود، کبد می‌تواند خون را به چشم‌ها فرستاده و از عملکرد آنها پشتیبانی‌کند.

    – کنجد سیاه، برای کبد مفید است زیرا خون کبد را افزایش‌داده و بدین‌طریق، چشم‌ها را تغذیه‌می‌کند. تاثیرات درمانی این کنجد به درمان تاری دید و خشکی و خستگی چشم کمک‌می‌کنند.

    کنجد سیاه، انرژی را افزایش‌داده، مغز را تغذیه و فرآیند پیری را کندمی‌کند. مصرف منظم کنجد سیاه می‌تواند به کاهش علائم کمردرد، مفاصل دردناک، سفتی و ضعف مفاصل کمک‌کند.

    امروزه، پرفشاری خون، مشکل سلامتی شایعی میان زنان و مردان در گروه‌های سنی مختلف است. مطالعات نشان‌داده‌اند که استفاده از روغن کنجد می‌تواند پرفشاری خون را کاهش‌دهد. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک‌می‌کند.

    طیف گسترده مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی‌تان کمک‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان‌زا، به بدن کمک‌می‌کنند. فیتات موجود در کنجد، به‌ داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

    استفاده موضعی یا خوراکی از روغن کنجد سیاه می‌تواند به کاهش دردها و شرایط ناشی از التهاب کمک‌کند. مقدار زیاد مس این روغن به فرد کمک‌می‌کند تا با التهاب ناشی از شرایط تاثیرگذار بر مفاصل، مبارزه‌کند.

  • رفع بوي بد دهان در کودکان
  • کنجد، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و خواص ضدباکتری و ضدویروسی دارد. روغن کنجد، سرشار از امگا۳، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، ویتامین‌های B و E است که در محصولات زیبایی به‌کاررفته‌اند. بیایید ببینیم کنجد چه فوایدی برای پوست دارد.

    روغن کنجد، یک عامل ضدالتهاب طبیعی است و خواص درمانی عالی دارد. خواص ضدباکتری آن به خلاصی از پاتوژن‌های پوست مانند استفایلوکوکوس و استرپتوکوکوس و قارچ پوستی مانند قارچ پای ورزشکاران کمک‌می‌کند. روغن کنجد ترکیب‌شده با آب گرم می‌تواند عفونت‌های مخمر واژینال را کنترل‌کند.

    اگر روغن کنجد پس از مواجهه با باد یا آفتاب استفاده‌شود، می‌تواند برنزگی ناشی از آفتاب را درمان‌کند. این روغن، از آسیب اشعه‌های مضر فرابنفش به پوست جلوگیری‌‌کرده و درنتیجه مانع از بروز چین‌وچروک و تجمع رنگدانه می‌شود. استفاده منظم از روغن کنجد، خطر سرطان پوست را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش‌داده و دربرابر اثرات کلر استخرهای آبی، از بدن محافظت‌می‌کند.

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد به سم‌زدایی پوست شما کمک‌می‌کند. زمانی‌ که این روغن بر پوست گذاشته‌شود، مولکول‌های این روغن، سموم حل‌شدنی در روغن که با آب گرم و صابون شسته‌می‌شوند را جذب‌می‌کنند.

    – نصف فنجان روغن کنجد را با نصف فنجان سرکه سیب و یک‌‌چهارم فنجان آب ترکیب‌کنید.

    – این کار را باید هرشب، بعد از آب‌زدن به صورت انجام داد.

    شما باید روغن کنجد را در رژیم زیبایی‌تان بگنجانید.

    پوست نوزاد، مخصوصا قسمت‌هایی که با پوشک پوشیده‌می‌شوند، معمولا به‌دلیل اسیدیته مواد دفعی، دچار جوش می‌شود. روغن کنجد، دربرابر این جوش‌ها، از پوست نوزاد محافظت‌می‌کند. گذاشتن روغن کنجد بر بینی و گوش‌ها، مانع پاتوژن‌های پوست می‌شود. این روغن با خشکی پوست نیز مبارزه‌می‌کند.

    – روغن کنجد می‌تواند پوست‌تان را درخشان‌کند. این روغن، با نرم‌کردن پوست، انعطاف‌پذیری آن را حفظ‌کرده و بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های ساده را درمان‌می‌کند.

    – روغن کنجد به سفت‌کردن پوست صورت، مخصوصا نواحی اطراف بینی کمک‌می‌کند و بزرگ‌شدن منافذ پوست را کنترل‌می‌کند.

    فواید کنجد با پوست

    – این روغن، بیرون‌زدگی‌ها (مانند جوش) را کنترل‌کرده و سمومی که به سطح پوست و منافذ رسیده‌اند را خنثی‌می‌کند.

    – می‌توانید برای درخشش پوست صورت از آن استفاده‌کنید.

    – صورت‌تان را با روغن کنجد ماساژداده و قبل از شستن با آب گرم، صورت را با برنج یا پودر بیسان (آرد نخود هندی) اسکراب‌کنید.

    – در آخر، برای بستن منافذ پوست، به صورت‌تان آب سرد بزنید.

    اگر دچار ترک یا درد پا هستید، می‌توانید هرشب قبل از خواب، روغن کنجد را بر پاها زده و جوراب پنبه‌ای پاکنید. برای داشتن پوستی نرم و انعطاف‌پذیر در پا، باید این کار را چندروز انجام‌داد.

    کنجد، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی است که برای حفظ سلامت پوست سر و موها حیاتی هستند. درست مانند پوست، روغن کنجد، اثرات مفیدی بر پوست سرتان داشته و با مشکلات متعدد پوست سر مبارزه‌می‌کند. خواص کنجد برای مو در پایین آمده است:

    کنجد حاوی اسیدهای چرب مانند امگا۳، امگا۶ و امگا۹ است که رشد مو را افزایش‌می‌دهند. روغن کنجد، با تغذیه، نرم‌کردن و سلامت پوست سر، رشد مو را تحریک‌می‌کند. با ماساژ منظم با روغن کنجد گرم، این روغن به پوست سرتان نفوذکرده و درنتیجه، گردش خون را افزایش‌می‌دهد. این روغن مانند یک ویتامین مایع است که ریشه‌ها و ساقه مو را تغذیه‌می‌کند.

    کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که برای سلامت پوست سر مفیدند. ماساژ پوست سر با روغن کنجد، با خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن و منافذ بسته که عامل نازکی و ریزش مو هستند، مبارزه‌می‌کند. همچنین، خواص ضدقارچی، ضدباکتری و ضدالتهابی این روغن به درمان عفونت‌های پوست سر و شوره کمک‌کرده و تحریک‌پذیری پوست سر را کاهش‌می‌دهد.

    روغن کنجد، با محافظت از مو دربرابر اثرات آسیب‌رسان اشعه فرابنفش آفتاب و آلودگی، مانند ضدآفتابی طبیعی برای موها عمل‌می‌کند.

    روغن کنجد، برای موهای خشک، آسیب‌دیده، موخوره یا موهایی که تحت‌تاثیر شیمی‌درمانی بوده‌اند، مانند یک نرم‌کننده عمیق عمل‌می‌کند. این روغن، رطوبت ازدست‌رفته را برگردانده و ساقه مو را تقویت‌می‌کند و باعث‌می‌شود موی خشک و آسیب‌دیده، جلا، حجم، انعطاف‌پذیری و نرمی خود را بازیابد.

    روغن کنجد، به داشتن خواص تیره‌کننده مو معروف است و همین ویژگی، آن را برای افرادی که به سفیدی موی زودرس دچارند، مفید می‌کند. این روغن می‌تواند با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام به‌کاررود تا حداکثر فایده را داشته‌باشد.

    نتایج یک مطالعه نشان داده‌اند، دانه‌های کنجد سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی از قبیل سسامین، سسامولین، و سسامول هستند که می‌توانند با اثرات پیری در بدن مبارزه کنند. هم‌چنین، این ماده‌ی غذایی می‌تواند به رفع ظواهر و نشانه‌های پیری زودرس، از جمله سفید شدن موها، کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد از آسیب سلولی پیشگیری و با عوامل سفید شدن موها نیز مبارزه می‌کنند.

    جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز برای موهای‌مان باید مواد غذایی مفید و پرخاصیت مصرف کنیم. مصرف مرتب کنجد سیاه بهترین مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای بدن‌تان فراهم می‌کنند، از جمله مس، منگنز، کلسیم، منیزیوم، آهن، روی (زینک)، فسفر، ویتامین B1، آمینو اسیدها، سلنیوم، و آنتی‌اکسیدان‌ها.

    مصرف مرتب دانه‌های کنجد می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت دستگاه گردش خون کمک کند. این دانه‌های شگفت‌انگیز می‌توانند گردش خون را در بدن افزایش دهند. همان‌طور که می‌دانید، خون باعث تغذیه‌ی مو می‌شود. بهبود گردش خون در بدن به معنی بهبود تغذیه‌ی موهای‌تان نیز هست. بهبود گردش خون نه فقط برای سلامتی و زیبایی موها، بلکه برای پوست کف سر نیز مفید است.

    یکی از شگفت‌انگیزترین خواص دانه‌های کنجد توانایی آن برای حفظ رنگ طبیعی موی انسان است. مصرف کنجد باعث بهبود فعالیت ملانوسیت، و در نتیجه، تولید ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به حفظ رنگ طبیعی موها کمک می‌کند.

    آسیب دیدن موها ممکن است به سفید شدن زودرس آن‌ها منجر شود. در این صورت، باید موهای‌تان را از داخل تغذیه کنید. نه تنها باید با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی به تغذیه موهای‌تان کمک کنید، بلکه هم‌چنین باید آن را از خارج نیز تغذیه کنید، مثلا از ماسک استفاده کنید.

    می‌توانید با استفاده از دانه‌های کنجد و ترکیب آن‌ها با سایر مواد مغذی برای موهای‌تان یک ماسک موی خانگی تهیه کنید. این ماسک می‌تواند رطوبت طبیعی مو را حفظ کند و از بروز آسیب به آن‌ها پیشگیری کند.

    اساسا، راه‌های مختلفی برای بهره‌مندی از فواید دانه‌های کنجد سیاه برای رفع سفیدی مو وجود دارند. در ادامه، به برخی توصیه‌ها در این خصوص اشاره می‌کنیم:

    نخستین روش مصرف خوراکی مرتب دانه‌های کنجد است. امروزه، دانه‌های کنجد به صورت آماده و بسته‌بندی شده به طور گسترده در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند. با وجود این، خودتان نیز می‌توانید این دانه‌ها را برای خوردن آماده کنید. دانه‌های خام کنجد را به مدت چند ساعت در آب بخیسانید، و سپس، داخل اجاق بو بدهید. با این روش، دانه‌های کنجد به آرامی خشک می‌شوند و مواد مغذی داخل آن‌ها از بین نمی‌روند.

    دانه‌های خشک شده‌ی کنجد را معمولا می‌توانید با هر یک از انواع مختلف مواد غذایی نوش جان کنید. برای مثال، می‌توانید کنجد را روی سالاد، غذاهای سرخ شده، یا مواد غذایی دیگر بریزید. هم‌چنین، می‌توانید یک مشت کنجد را داخل یک بسته بریزید و به عنوان تنقلات نوش جان کنید. دانه‌های بو داده‌ی کنجد، درست مانند سایر دانه‌های بو داده، نظیر تخمه آفتابگردان، بسیار خوشمزه هستند. کنجد سیاه جزء مواد غذایی اصلی در برخی از مناطق جهان به شمار می‌رود. در کشور هندوستان، مردم با استفاده از دانه‌های کنجد سیاه سوپ، آب‌نبات، و دسر درست می‌کنند.

    یکی دیگر از راه‌های بهره‌مندی از خواص دانه‌های کنجد برای رفع سفیدی مو، استفاده از روغن کنجد است. همه‌ی ما از فواید روغن کنجد برای مو، پوست و سلامتی آگاه هستیم. استخراج روغن از دانه‌های کنجد به شما امکان می‌دهد از این روغن برای درمان سفیدی مو به صورت موضعی استفاده کنید. می‌توانید روغن کنجد را با ماست ترکیب کنید؛ احتمالا از فواید ماست برای سلامتی و زیبایی آگاه هستید. برای پیشگیری از سفید شدن مو باید این ترکیب را به عنوان یک ماسک موی خانگی مرتبا استفاده کنید.

    همه انواع کنجد، مغذی هستند. این دانه‌ها حدود ۴۰% ات ۶۰% روغن دارند. کنجد، منبع بزرگی از مواد معدنی مانند مس و منگنز است. کنجد، حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، ویتامین B۱ و روی و سرشار از فیبر رژیمی و چربی‌های تک‌غیراشباع نیز است. ارزش تغذیه‌ای کنجد در پایین آمده‌ است.

     

     

     

     

     

     

    کالری در دانه کنجد: هر ۳۱ گرم دانه کنجد خام و خشک، حدود ۱۶۳ کالری، ۱۴.۱۱ گرم چربی، شامل ۱.۹۶ گرم چربی اشباع دارد. از طرف‌دیگر، کنجد بوداده، ۱۶۰ کالری و ۱۳.۶۱ چربی شامل ۱.۰۹ گرم چربی اشباع دارد. دانه کنجد خام و بوداده، کلسترول ندارند.

    پروتئین: دانه کنجد، منبع گیاهی عالی از پروتئین است. هر ۳۱ گرم کنجد خام و خشک‌شده، ۵.۰۳ گرم پروتئین دارد، درحالی‌که دانه کنجد بوداده، ۴.۸۱ گرم پروتئین دارد. به‌هرحال، فرد نمی‌تواند برای دریافت پروتئین، فقط به کنجد روی‌بیاورد زیرا مقدار واقعی پروتئین گرفته‌شده از کنجد، بسیار اندک است.

    ویتامین‌ها: هردونوع خام و بوداده کنجد، عاری از ویتامین‌های A، C، D، E یا K هستند. ۳۱ گرم کنجد خام یا بوداده دارای ۰.۲۲ میلی‌گرم تیامین یعنی برابر با ۱۹% ارزش روزانه و ۰.۰۷ میلی‌گرم ریبوفلاوین برابر با ۶% نیاز روزانه بزرگسالان را داراست.

    مواد معدنی: ۳۱ گرم کنجد خام، ۲۹۱ میلی‌گرم کلسیم، ۴.۱۱۳ میلی‌گرم آهن و ۹.۷۷ میلی‌گرم سلنیوم دارد و ۲۹.۱% درصد ارزش روزانه کلسیم و ۱۸% ارزش روزانه سلنیوم را تامین‌می‌کند. همچنین، به‌ترتیب ۲۳% و بیشتر از ۵۰% نیاز روزانه زنان و مردان بزرگسال را تامین‌می‌کند. کنجد بوداده، درمقایسه با نوع خام آن، مواد معدنی کمتری دارد.

    امیدواریم با خواص کنجد و نحوه استفاده از آن آشنا شده‌باشید. کنجد سرشار از مواد مغذی ضروری است. آن‌ را امتحان‌کرده و به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید تا فوایدش را ببینید. می‌توانید استفاده از روغن کنجد برای آشپزی را نیز امتحان‌کنید. تعجبی ندارد که ضرب‌المثل معروف- شگفتی‌های بزرگ در بسته‌های کوچکند- به ذهن‌مان بیاید. خوش‌اندام و سالم بمانید!

    منبع: stylecraze

     

    برچسب ها stylecrazeخواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاخواص کنجددانه کنجدفایده کنجدمژگان گورانکنجد

    سلام مطالب بسیار جامع و مفید بود سپاسگزارم

    سلام بسیار کامل و مفید مطرح کردید سپاسگزارم

    سلام ، خسته نیاشید ، مطالب سایت تان بسیار مفید و در موضوعات مختلف خیلی جامع است ، در صورت امکان ، حالت نسخه چاپی را برای مطالب فعال کنید تا بیشتر استفاده کنیم

    آخرش ما نفهمیدیم کنجد سفید آهن بیشتری داره یا کنجد سیاه??????

    سلام و وقت به خیر
    هر دو حاوی آهن هستند.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    دانه های کنجد حاوی مواد چربی، آنتی اکسیدان ها، روغن کنجد، مواد پروتئینی، اسید آمینه، سلولز، مواد معدنی و کلسیم است و بدین ترتیب دانه های کنجد بسیار مغذی بوده و حاوی مقدار زیادی انرژی هستند.

    کنجد دارای پروتئین، ویتامین های F۱، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود ۵۰ درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است. 

    کنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، خاصیت ضد ورم مفاصل و رماتیسم و همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد و همچنین خواص ضد قارچ و ضد باکتری از دیگر اثرات آن به شمار می رود.

    روغن کنجد در جلوگیری از فساد دندان نیز کاربرد دارد، همچنین در درمان التهاب و تورم لثه مفید است. برگ های کنجد سرشار از مواد لعابی هستند و در گذشته با دیگر گیاهان برای درمان اسهال خونی و وبا به کار برده می شد.

    فواید کنجد با پوست

    کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم، کلسیم ، آهن ، سیلیس ، آلومینیوم ، کروم ، مس ، نیکل ، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر و همچنین سرشار از ویتامین B می باشد.

    آرد کنجد سرشار از اسید آمینه بوده و ۳ برابر شیر کلسیم دارد، آرد کنجد یا کنجد به خوبی در سالادها، خوراک های مرغ یا گوشت و سبزیجات پخته شده به کار رفته و همچنین در معطر ساختن پنیر ، سالادهای تخم مرغ ، سس هایی که اساس آن کره یا نان معطر هست کاربرد دارد. 

    بهتر است بدانید که کنجد با پوست همانند کنجد بدون پوست که سفید است معطر نیست و علاوه بر اینکه تیره رنگ است عطر و بوی خاصی هم ندارد ولی از نظر خاصیت این نوع کنجد یعنی کنجد با پوست است که اکثر خواص فوق را در خود جای داده است.

    اما با تعریف غلط و زیانباری که مردم از رنگ سفید و سیاه دارند، دانه کنجد را اگر سفید نکنند برای استفاده در دسترس خانواده قرار نمی دهند. دانه کنجد طبیعی و سیاه علاوه بر آنکه ۵۴ ماده مغذی دارد، خوشمزه تر است.

    کنجد سفید، بسیاری از مواد مغذی را ندارد و سر سفره ایرانی اگر کنجد باشد، دانه کنجد سفید است که ازنظر مواد مغذی بسیار ضعیف تر از کنجد سیاه است.

    اما داستان اینجا ختم نمی شود. متأسفانه ایرانی گندم را باید سفید کند. برنج را باید سفید کند. دانه کنجد را باید سفید کند؛ ولی سفیدی همیشه او را راضی نمی کند؛ زیرا در کنجد سفید هنوز مقداری ویتامین باقی مانده است.

    باید باقی مانده ویتامین ازبین برود تا غذا با ذائقه ایرانی مناسب درآید. دانه کنجد سفید باید سرخ شود. بو داده شود. حرارت ببیند و سرخ شود. این کنجد بو داده باز هم مقدار زیادی از ویتامین ها را از دست می دهد؛ اما کنجد با سفید شدن و بو داده و سرخ شدن هنوز مقداری مواد مغذی، به خصوص املاح و اسیدهای آمینه را دارد.

    ما ایرانیان هنوز راضی نیستیم. باید به کلی از مواد مغذی تهی شود. آن را به روغن کشی می سپاریم. در آنجا چرخ می شود. ارده تیره رنگی حاصل می شود که هنوز مواد مغذی به خصوص اسیدهای آمینه را دارد.

    این روغن تیره است. باید روشن و شفاف شود. همه مواد مغذی باقی مانده را صاف می کنیم که تنها یک روغن شفاف حاوی سه ماده یعنی اسیدهای چرب غیراشباع باقی بماند و حاصل کارگاه خلقت و تمام زحمات ما به عنوان تفاله دور ریخته یا خوراک دام شود.

    کاهش دردهای آرتریت روماتوئید کنجد سرشار از مس است و مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد. علاوه بر آن مس در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

    پیشگیری از سرطان روده كنجد، منبع غنی اسیدهای آمینه بوده و رشد تومورها را متوقف می كند. همچنین از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می نماید.

    پیشگیری از حملات و سردردهای میگرنی حجم بالای منیزیم در کنجد به کاهش اسپاسم راه های هوایی در بیماری آسم و پیشگیری از اسپاسم نوعی از عروق خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارند، کمک کرده و وجود کلسیم در کنجد نیز از سردردهای میگرنی جلوگیری می کند.

    تقویت حافظه كسانی كه زیاد مطالعه می‎كنند، همیشه مقداری كنجد همراه داشته باشند كه هرچند گاهی یك قاشق كنجد میل كنند. تقریبا ۲۸ درصد مغز انسان را لیسیتین تشكیل می‎دهد و همین ماده باعث پیشرفت بشر شد. كنجد سرشار از لسینین است و در نتیجه كسانی كه كارهای فكری زیاد دارند باید كنجد را در برنامه غذایی خوش قرار دهند. برای كسانی كه می‎خواهند حافظه آن‎ها تقویت شود، ۴۰ روز هر روز صبح یك قاشق غذاخوری كنجد میل كنند.كنجد و سیاه‎دانه صبح ناشتا باعث تقویت مغز و رفع فراموشی می‎شود، حدود ۴۰ گرم سیاه‎دانه و ۲۰۰ گرم كنجد را با كمی نبات آسیاب كرده، صبح‎ها یک قاشق میل شود.

    حفظ سلامت استخوان ها کنجد به دلیل دارا بودن حجم بالای روی و تاثیر فلز روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به عنوان غذایی مناسب برای سالمندان یا کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می شود. کسانی که شیر دوست ندارند می‌توانند از کنجد برای تامین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می‌آید، استفاده کنند. در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. همچنین کنجد منبعی عالی برای کلسیم است. کلسیم از وجود توده های استخوانی که در یائسگی و یا همراه با بیماری های خاصی مانند آرتریت روماتوئید مشاهده می شود، کاسته و در حفظ سلامت استخوانها، نقش به سزایی دارد.

    کاهش کلسترول خون فیتواسترول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد، سطج ایمنی بدن تقویت می شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می یابد. امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می کنند و آن را به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می برند. در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

    کاهش فشار خون کنجد منبع خوبی از منیزیم است. وجود منیزیم به کاهش فشار خون بالا منجر می شود. فشار خون بالا از عوامل موثر حمله های قلبی، سکته ها و بیماری های قلبی در افراد دیابتی است.

    پیشگیری از کم خونی و افسردگی ناشی از آن کنجد منبع خوب کلسیم است. کمبود کلسیم برابر کم خونی می باشد و همچنین عدم جذب ویتامین ب را به همراه دارد و کمبود ویتامین ب موجب اضطراب می شود.

    تقویت پوست، مو و ناخن وجود مقادیر بالای روی در کنجد، آکنه را کمتر می کند، از نازک شدن موها جلوگیری می کند، مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد. اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانم ها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخن هایشان محکم تر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود. مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن 5 میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخن ها آسان می کند.

    کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربی هاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد)، به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.

    مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است. 

    برای درمان جرب( نوعی بیماری انگلی خارش دار)، تخم ریواس را با روغن كنجد مخلوط كرده به محل بمالند.

    دیدگاه شما برای ما مهم است.

    دیدگاه خود را بنویسید

    فواید کنجد با پوست

    عسل

    متفرقه

    کتب طبی

    روغن طبی

    ایمیل: tayyebat.store.ir@gmail.com

    آدرس: قم، پردیسان

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است. ۱۳۹۶ © توسعه توسط گلرنگ سیستم

    کنجد از قدیمی‌ترین چاشنی‌های شناخته شده‌ای است که قدمت آن به 1600 سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. روغن کنجد به سختی تند می‌شود. نام علمی کنجد”Sesamun indicum” است.

    کنجد در طول سال قابل دسترسی است و بسته به انواع آن در رنگ های مختلف به ویژه سفید، زرد، سیاه و قرمز یافت می شود.

    دانه های ریز، پهن و بیضی شکل کنجد، طعم مطبوع و خوشایندی به بیشتر غذاهای آسیایی می‌بخشد و از اجزای اصلی تاهینی (Tahini) و شیرینی خوشمزه‌ی خاورمیانه یعنی حلوا (Halva) است. تاهینی، خمیری تهیه شده از دانه‌های آسیاب شده‌ی کنجد است.

    کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است. علاوه بر این که منبع خیلی خوبی از منگنز و مس است. از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1 ، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می‌رود.

    فواید کنجد با پوست

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد، موجب تامین 14 درصد از نیاز کلسیم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخن‌هایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخن‌هایشان محکم‌تر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزئی از زیبایی انگشتان است دیده نمی‌‌شود.

    به علاوه مصرف 2 قاشق غذاخوری آن رساندن 5 میلی‌گرم روی را به بدن خصوصاً پوست و مو و ناخن‌ها آسان می‌کند.

    حتما می‌دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می‌شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود، پوست کاملاً یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که وجود همین چربی‌هاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی، پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری می‌کند و موجب راحتی افرادی می‌شود که سال‌هاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می‌هراسند. امروزه از روغن کنجد خصوصاً کنجد سیاه در تهیه انواع فراوده‌های آرایشی و بهداشتی خصوصاً محصولاتی که برای رفع انواع خشکی‌ها تجویز می‌شوند استفاده می‌شود. معمولا، در ترکیب انواع کرم‌ها و ماسک‌ها و شامپو‌های ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود.

    کنجد منبع بسیار خوبی از مس، کلسیم، منیزیم و روی است. تنها یک چهارم لیوان از آن، قابلیت تامین 4/70 درصد مس، 6/31 درصد منیزیم و 1/35 درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه را دارد.

    به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند.

    مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری‌های آرتریت روماتوئید دارد.

    علاوه بر آن در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

    همچنان که ذکر شد کنجد منبع خوبی از منیزیم است.

    گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می‌شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

    تقریبا 30 درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر 8 مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

    در مطالعه ای که بر روی 396 مرد در گسترده ی سنی 45 تا 99 سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.

    فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می‌یابد، پاسخ ایمنی تقویت می‌شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می‌یابد.

    امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می‌کنند و به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می‌برند.

    در گزارش‌هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می‌شود که کنجد، از غنی‌ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول‌هاست. در هر 100 گرم از کنجد 400 تا 413 میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

    میزان فیتواسترول در پسته و دانه های آفتابگردان از 270 تا 289 میلی گرم متغیر است و میزان آن در تخمه های کدو تنبل عبارت است از 265 میلی گرم در هر 100 گرم.

    در آخر شما را با ماسکی که با روغن کنجد تهیه می‌شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب‌پذیر توصیه می‌شود آشنا می‌کنیم.

    قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می‌توانید از این ماسک بسته به موهایتان هفته‌ای 1 تا 2 بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید. مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می‌شوند شامل:

    ابتدا مواد را کاملاً مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو خصوصاً پوست سر قرار داده و کاملاً با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسان‌تر نفوذ می‌کنند. سپس با گذشت 10 دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی نمایید.

    با تهیه این ماسک موهایی نرم و لطیف و شفاف خواهید داشت.

    به منظور برخورداری از ارزش های غذایی نهفته در کنجد، لازم است از این ماده ی غذایی به عنوان جزئی مهم از چاشنی‌ها و طعم دهنده‌ها در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید.

    در ضمن اگر می‌خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن‌ را در داخل ظرف شیشه‌ای خشک و درب‌دار و دور از هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره نمایید. همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده‌روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصین مهم تلقی شود.

    بسیار عالی بود . من خودم در زمینه بسته بندی روغن کنجد فعالیت دارم ولی تا به حال این اطلاعات را نداشتم

     کنجد دارای خواص زیادی است که هم می توان از دانه ها و هم از روغن آن استفاده کرد. در این مقاله با جزئیات بیشتر به خواص و مزایای روغن کنجد و دانه کنجد برای پوست و مو می پردازیم

    درحالیکه ویژگی های آنتی اکسیدانی موجود در دانه کنجد با پیری مقابله می کند، اسیدهای چرب امگا موجود در آن به رشد مو کمک می کند.کنجد همچنین به درخشندگی پوست و بهبود زخم پوستی کمک می کند. دانه های کنجد منجر به حفظ گرما و رطوبت پوست می شوند. دانه های کنجد سرشار از ویژگی های ضدالتهابی هستند که برای بهبود قرمزی و سایر مشکلات پوست صورت از طریق رهایی از پاتوژن ها Pathogen یا بیماری زا و سایر عوامل مسبب عفونت های پوستی ضروری اند. ترکیب یک قاشق روغن زیتون و دو قاشق پودر کنجد و استفاده از آن بر روی پوست صورت یک یا دو بار در هفته می تواند به شادابی پوست کمک کند.فواید کنجد فقط به پوست ختم نمی شود، بلکه برای مو هم خاصیت دارد. گفته می شود کنجد با تغذیه ریشه مو با اسیدهای چرب امگا خود، موجب رشد مو می شود. همچنین کنجد به مرطوب سازی پوست سر کمک کرده و جریان خون به سمت فرق سر را در جهت جوان سازی فولیکول های مو بهبود می بخشد. بهتر است دو قاشق چایخوری روغن کنجد را با ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری و یک قاشق ژل آلوئه ورا مخلوط نمایید. این ترکیب را به فرق سر مالیده و با حرکات آرام دست ماساژ دهید. سپس موهایتان را با شامپو فاقد موادشیمیایی و نرم کننده بشویید. دو تا سه بار این کار را در هفته انجام دهید.

    روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن ها، حاوی بالاترین میزان روغن است. مصرف این روغن به از بین بردن پلاک های دندانی کمک کرده و بهداشت دهان و دندان را افزایش می دهد.روغن کنجد با تسکین یبوست، سلامت گوارش را بهبود می بخشد. همچنین مصرف این روغن برای افرادی که تحت درمان رادیوتراپی به خاطر سرطان هستند، مفید است.ترکیبات دانه کنجد، نظیر منیزیم، به حفظ میزان سالم انسولین و گلوکز کمک کرده و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. میزان منیزیم کنجد برای کاهش فشارخون هم ایده آل است. دانه های کنجد دارای خواص ضدپیری هستند که با تغذیه موها، مانع از سفیدشدن آنها می شوند.کنجد همچنین موجب کاهش التهاب مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها می شود. کنجد از پوست در مقابل اشعه های UV خورشید و همچنین رادیکال های آزاد محافظت می کند.

    اگر می خواهید بیشتر بدانید : اشتباه رایج مردم درباره روغن کنجد

    فواید کنجد با پوست

    اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی روغن کنجد

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغwww.seemorgh.com/healthمنبع: mehrnews.com

    All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

    فواید کنجد با پوست
    فواید کنجد با پوست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *