فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف

دوره مقدماتی php
فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف
فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف


در اوایل دهه 80 میلادی با تولید لامپ‌های فلورسنت فشرده، تحول عظیمی ‌در روشنایی ایجاد شد و به دلیل مصرف بسیار كمتر انرژی این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، به «لامپ‌های كم‌مصرف» شهرت یافتند.




فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف

دوره مقدماتی php


لامپ کم‌مصرف نوعی لامپ فلورسنت است و شیوه کار آن به‌ این صورت است که برخورد الکترون‌ها، اتم‌های جیوه داخل لامپ را برانگیخته و اشعه ماورای بنفش تولید می‌کند.

 

برخورد این اشعه نامریی با لایه فسفر پوشش داده شده روی سطح داخلی تیوپ، نور مریی ایجاد می‌کند که با تغییر فسفر می‌توان نورهایی با رنگ‌های گوناگون مانند سبز، زرد، سفید، قرمزو آبی ایجاد کرد.

 

مزایای لامپ های کم مصرف

– این نوع لامپ‎ها حدود 8 برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎كنند.

– اگرچه قیمت لامپ های کم مصرف نسبت به بقیه لامپ‎ها بیشتر است، اما با توجه به عمر زیاد و مصرف كمی ‌كه دارند، به‌ویژه برای مصرف‎كنندگانی كه بیشتر از هزار كیلو وات ساعت در ماه مصرف می‎كنند، مقرون به صرفه‌ترند.

– لامپ‌های کم‌مصرف به میزان قابل‌توجهی سبب کاهش مصرف انرژی می‌شوند. این لامپ‌ها یک پنجم لامپ‌های رشته‌ای، انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند.

 

مضرات لامپ های کم مصرف

نور لامپ‌های فلوروسنت در طولانی مدت ممکن است موجب مشکلات زیر شود:

– خستگی زودرس

– افسردگی

– ضعف و بی‌حالی

– از دست دادن تمرکز ذهنی

– کاهش راندمان یا بازده کاری

– افزایش تنش‌های روانی

 

سایر عوارض این لامپ ها در قسمت زیر آمده است:

1- کک و مک

لامپ های کم مصرف مهتابی اشعه های مضری دارند که باعث ایجاد کک و مک پوستی می شوند. استفاده از کرم های ضد آفتاب زیر نور لامپ های مهتابی در ممانعت از ایجاد کک و مک بسیار موثر است.از این رو باید تا حد امکان در برابر این نور قرار نگرفت و از کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده کرد.

 

2- سرطان سینه

استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در اواخر شب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

نوری که از لامپ‌های فلورسنت فشرده منتشر می‌شود، بسیار شبیه به نور خورشید در هنگام روز می باشد و می‌توانند روی تولید هورمون ملاتونین در بدن انسان تاثیر منفی داشته باشد. ملاتونین از بدن انسان در برابر برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سینه محافظت می‌کند.

از حدود ده سال پیش دانشمندان به وجود ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی در هنگام شب و ابتلا به سرطان سینه پی برده بودند. دقیقا به همین دلیل است که کارمندانی که به طور شیفتی کار می‌کنند و مجبورند در طول شب کار کنند، بیش‌تر از دیگران به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.

استفاده از این لامپ‌ها با طول موج‌های آبی، در بین مردم رواج پیدا کرده است. قرار گرفتن در معرض این نورها که طول موج کوتاه‌تر دارند می‌تواند باعث توقف تولید هورمون ملاتونین شود. این در حالی است که اثر لامپ‌های قدیمی‌تر که نور زرد رنگ داشتند، در بروز این اختلال در بدن کم‌تر بود.

نور آبی رنگ هم‌چنین میزان هوشیاری مردم را افزایش داده و ضربان قلب و دمای بدن آن‌ها را هم بیش‌تر می‌کند.

متاسفانه بسیاری از مردم با تصور این که این لامپ‌ها کم مصرف هستند سعی می‌کنند از تعداد بیش‌تری از آن‌ها در محیط خانه خود بهره بگیرند که این عامل هم می‌تواند به افزایش آلودگی‌های نوری در خانه بیانجامد.

 

3- آب مروارید

افرادی که در خانه و یا محل کارشان روزانه بیش از 8 ساعت در معرض نور لامپ‌های فلوروسنت قرار دارند، 5 برابر بیشتر از افرد دیگر دچار بیماری کاتاراکت یا آب مروارید می‌شوند.

 

4- مواد سمی لامپ شکسته

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف

پس از شکسته شدن این لامپ ها در کمتر از 15 دقیقه اتاق را ترک  کنید. این نوع لامپ ها از مواد سمی همچون جیوه تشکیل شده اند که عامل بسیاری از بیماری ها از جمله: میگرن، از دست دادن تعادل، از دست دادن هوشیاری و موارد دیگری می شود. این ماده سمی از طریق نفس کشیدن به بدن شما وارد می شود.

به افرادی که آلرژی دارند نیز توصیه میشود، از دست زدن به این مواد جدا خودداری کنند. تکه های شکسته شده را با جاروبرقی جمع نکنید، زیرا باعث پراکنده شدن این مواد در سراسر خانه شده و بقیه نقاط را نیز آلوده میکند. این مواد باید با جارو دستی و به آرامی جمع آوری شوند و آنها را پس از جمع آوری در کیسه ای محکم قرار دهید.

 

نکات لازم

– افرادی که روزانه بیش از چهار ساعت در معرض این نورها قرار می‌گیرند، از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

– نور این لامپ‌ها با استفاده از محفظه‌های مشبک محصور شود تا پرتوهای مستقیم نور هنگام تابش در محیط پخش شود.

– نور لامپ‌های فلوروسنت با نور زرد لامپ‌های معمولی ترکیب شود تا ضمن ایجاد روشنایی مطلوب، تا حدود زیادی از میزان خطر کاسته شود.

– از این لامپ‌ها برای تامین روشنایی محل‌هایی مانند: راهروها، پارکینگ و سالن‌های بزرگ و محل‌هایی که افراد مدت طولانی در آن قرار نمی‌گیرند، استفاده شود.

– اگر بر روی خاک این لامپ ها، شکسته شود تا چند سال هیچ گیاه و درختی در آن منطقه قادر به رشد نیست.

– نصب این لامپ ها در ارتفاع زیاد باعث می شود که در طول مسیر از اثرات نامطلوب آن کاسته می شود.

– در مکان‌هایی که رطوبت بالایی دارند مانند: گل‌فروشی، گلخانه، حمام و سونا، و در محل‌هایی که دفعات روشن و خاموش شدن زیاد دارند مانند: دست‌شویی و مدارهای چشمک زن نباید از لامپ های کم مصرف استفاده کرد.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



سلامت نیوز – مرضیه موذن زاده، متخصص پوست و مو

هفته نامه سلامت

مشرق نیوز

نیک صالحی – محمود عابدی خرسند، مدیر عامل شرکت دانش بنیان شرکت ایده سازان

وبلاگ بهزاد معصوم

 

مطالب مرتبط:

لامپ‌ كم مصرف را دائما روشن نگذارید

قطعات شکسته لامپ ها سمی اند

لامپ های سفید در ایجاد لکه های پوستی موثرند

لامپ‌های رشته‌ای به موزه‌هامی‌پیوندند!


مزایا و معایب لامپ های کم مصرف

لامپ فلورسنت ‫ ‫نوعی لامپ تخلیه الکتریکی گازی است که با برق باعث تحریک بخار جیوه موجود در گاز آرگون و یا نئون می‌شود، که حاصل آن ایجاد پلاسمایی است که از خود پرتو فرابنفش ساطع می‌کند. سپس این پرتو توسط ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می‌گردد.

تولید لامپ های فلورسنت را باید یکی از پیشرفت های مهم بشر در صنعت روشنایی دانست. چرا که این لامپ ها بودند که به یک باره صنعت روشنایی را متحول کردند و با طیف وسیع رنگ، هزینه پایین تولید و بازدهی بالای نوری خود توانستند جهان روشنایی را به یک باره تسخیر کنند. اما این لامپ ها نیز همانند دیگر ساخته های دست بشر می توانند سلاحی بالقوه برای تهدید بشریت باشند.از این رو است که باید با خطرات بالقوه و مضرات آنها آشنا شویم تا بهتر بتوانیم به مقابله با آن ها بپردازیم.


مزایا:

1- میزان مصرف انرژی لامپ های کم مصرف معمولاً یک پنجم لامپ های تنگستنی است (۳ تا ۴ برابر کمتر)؛

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف


 

2- به طور معمول ۶ الی ١۵ برابر عمر طولانی تری نسبت به لامپ های تنگستنی (رشته ای) دارند (طول عمر لامپ‌های کم‌مصرف بین ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت است در حالی که طول عمر لامپ‌های رشته ای ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ ساعت است.)؛


 

3- این لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای گرمای به مراتب کمتری تولید می کنند. این امر پرهزینه تر بودن لامپهای کم مصرف را جبران می نماید. چنانچه اگر کل لامپ های تنگستنی قدیمی در دنیا با لامپهای کم مصرف جایگزین گردند سالانه به میزان ۴٠۹ تراوات ساعت انرژی الکتریکی (٢/٣% مصرف جهانی برق) صرفه جویی خواهد شد؛


 


 


معایب:

1- تأخیر در روشن شدن هنگام زدن کلید، بر خلاف لامپهای معمولی ( البته در مدلهای جدید این تاخیر خیلی کم شده است)


 

2- ایجاد خطر برای سلامت انسان ها به دلیل انتشار اشعه ماوراء بنفش(UV) و نور آبی


 

3- لامپ های کم مصرف مانند همه لامپ های فلورسنتی حاوی جیوه می باشند (غالباً ٥ میلی گرم) که باعث پیچیده تر شدن مراحل نابودسازی و بازیافت آنها می شود. بنابراین نابودسازی غیر اصولی این لامپ ها و رها کردن یا شکستن آنها در طبیعت منجر به آلوده شدن خاک، آب و هوا خواهد شد.


 

4- انتشار گازهای گلخانه ای: نتیجه تحقیقی در کانادا نشان می دهد که اگر تمامی خانه های ایالت کبک بجای لامپ های تنگستنی از لامپ های کم مصرف استفاده نمایند،این امر منجر به افزایش انتشار تقریبا ٢٢٠ هزار تن گاز CO2 (معادل CO2 منتشر شده سالانه بیش از ۴٠ هزار خودرو) در این ایالت می شود.


 

5- ایجاد رنگ پریدگی در وسایلی که حساس به اشعه UV هستند (پارچه، فرش،…)؛


 


6- کاهش قدرت نوردهی با گذشت زمان؛


 


7- قابل استفاده نبودن در خارج از ساختمان؛


 


8-  قابل استفاده نبودن در سرپیچ های دیمر دار؛


لامپ های کم مصرف چطور کار می کنند؟

همان طور که احتمالا می دانید ، لامپ های فلورسنت (مهتابی ها) و لامپ های فلورسنت فشرده (کم مصرف امروزی) بر پایه فناوری فلورسنس و تغییر طول موج نور ساخته شده اند و در واقع نور حاصل از آن ها ناشی از تخلیه الکتریکی بخار جیوه می باشد که به صورت پرتوهای مضر ماوراء بنفش تولید می شود.لذا دو عنصر مهم تشکیل دهنده این لامپ ها – که همان پرتوهای ماوراء بنفش و بخار جیوه می باشند – می توانند با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی خود برای انسان ضررهایی به همراه داشته باشند. باید بدانید که عنصر جیوه و به تبع آن بخار جیوه یکی از عناصر سرطان زا و سمی در طبیعت هستند که عدم رعایت احتیاط در برخورد با آن ها می تواند خطرات ناگواری را پیش رو داشته باشد.همینطور نور ماوراء بنفش حاصل از تخلیه الکتریکی این گاز می تواند تاثیراتی بر پیشرفت شکل گیری سرطان داشته باشد.لذا در ادامه به بررسی این دو عامل می پردازیم.


تابش پرتوهای فرابنفش توسط لامپهای کم مصرف:

برخی معتقدند که اشعه فرابنفش لامپ های کم مصرف می تواند برای سلامت انسانهایی که به طور مداوم از این لامپ ها در محل زندگی خود استفاده می کنند مضر باشد اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان می گویند که میزان اشعه این لامپ ها خیلی ضعیف است و به تحقیقاتی استدلال می کنند که نشان می دهد میزان اشعه UV جذب شده توسط انسان در هنگام 8 ساعت کار مداوم در زیر نور لامپ کم مصرف معادل اشعه UV یک دقیقه کار در زیر نور خورشید است !!!


 

کارشناسان امور حفاظت در برابر اشعه کشور برای پاسخ دادن به ابهامات در خصوص مضرات پرتو های فرابنفش 50 نمونه لامپ کم مصرف نو تولید داخل، با شش مارک و مدل مختلف و دارای مهر استاندراد ایران را بررسی و پرتوهای فرابنفش تابش شده توسط آنها را اندازه گیری و با حدود پرتوگیری براساس استاندارد ملی ایران مقایسه کردند.


 

نتایج به دست آمده برای لامپهای کم مصرف با توان کمتر از 65 وات نشان می دهد که قرارگرفتن در معرض تابش یک لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 30 سانتیمتر نسبت به لامپ رشته ای محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست. همچنین قرارگرفتن در معرض تابش چهار لامپ کم مصرف، در فاصله بیشتر از 60 سانتیمتر نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست.


 

قرار گرفتن در معرض تابش n به توان 2 لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 30×n سانتیمتر نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست اما با این حال توصیه می شود که تعداد لامپها بگونه ای انتخاب شود که روشنایی محیط کافی باشد چرا که با روشن کردن لامپهای اضافی، پرتوگیری غیرضروری صورت می گیرد.


 

نتایج به دست آمده برای لامپهای کم مصرف با توان بیشتر از 65 و کمتر از 100 وات نیز نشان می دهد قرارگرفتن در معرض تابش یک لامپ کم مصرف، در فاصله بیشتر از 60 سانتیمتر نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست.

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف


 

قرارگرفتن در معرض تابش چهار لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 120سانتیمتر نیز نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست.


 

همچنین قرارگرفتن در معرض تابش n به توان 2 لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 60×n نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست با این حال توصیه می شود که تعداد لامپها به گونه ای باشد که روشنایی محیط کافی باشد.


 

بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که رعایت فاصله از لامپ کم‌مصرف را رعایت کنید؛ یعنی کمترین فاصله از این لامپ‌ها باید «بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر» باشد همچنین نباید از لامپ‌های کم‌مصرف برای چراغ‌های مطالعه استفاده شود.


 

هتل های شیراز

رزرو هتل

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف

بلیط پرواز

قیمت تشک طبی

بلیط هواپیما چارتر

مزون

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

مضرات لامپ کم مصرف لامپ کم مصرف در دسته لامپ های فلورسنت قرار می گیرد و تولید نور آن تقریبا با لامپ مهتابی یکی است. مقدار زیاد اشعه ماورای بنفش این لامپ در طولانی مدت، آسیب های جدی به چشم، پوست و … وارد می کند.

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند: لامپ‌ کم مصرف می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. افرادی که پوستی حساس دارند، بیش از سایر افراد از این لامپ‌ها آسیب می‌بینند، چون میزان پرتو ناشی از آنها از لامپ‌های معمولی بیشتر است

کارشناسان انجمن پوست انگلیس معتقدند: لامپ‌های کم مصرف موجب تسریع ابتلا به بیماری‌های پوستی و از جمله سرطان پوست و هم‌چنین سرگیجه و میگرن در افراد مبتلا به صرع می‌شوند.همچنین متخصصان هشدار داده اند که استفاده مداوم از لامپ های فلورسنت موجب بروز عوارض بسیاری از جمله سردرد ، اگزما و دیگر عوارض پوستی می شود.به گزارش هلت دی نیوز، بسیاری افراد نسبت به لامپ های الکتریکی حساس هستند و همین امر موجب می شود عوارض استفاده از لامپ های فلورسنت در آنها بیش از دیگران بروز کند.لذا متخصصان پوست به این نتیجه رسیده اند که بهتر است در محل هایی که افراد مدت طولانی در آنجا حضور دارند از این لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مکان های عبور و مرور، راهروها، پارکینگ ها و دستشویی ها می توان از این گونه لامپ ها استفاده کرد.عوارض لامپ های فلورسنت در مواردی به قدری شدید است که موجب بروز دانه های قرمز پوستی و اگزمای شدید می شود.

کارشناس مسئول بهداشتِ پرتوهای وزارت بهداشت، با بیان این که در آینده‌ای نزدیک لامپ‌های فلورسنتی فشرده (کم مصرف) جایگزین لامپ‌های رشته ای (معمولی) کنونی خواهند شد، برخی نکات ایمنی و بهداشتی را در استفاده از لامپ‌های فلورسنتی که تکنولوژی متفاوتی با لامپ‌های رشته‌ای دارند، متذکر شد.مهندس علی گورانی با بیان این که نور حاصل از لامپ‌های رشته‌ای ناشی از عبور جریان برق از رشته فلزی در خلا است، اظهار کرد: مکانیسم تولید نور در لامپ‌های رشته‌ای متفاوت از لامپ‌های فلورسنتی فشرده است. نور حاصله از لامپ‌های فلورسنتی ناشی از بخارات فلز جیوه است.مهندس گورانی افزود: هم‌وطنان باید بدانند که تکه‌های خرد شده لامپ‌های کم مصرف و مهتابی مانند لامپ‌های معمولی بی‌ضرر نیستند، زیرا جیوه ی موجود در آنها سمی است. از این رو پس از خراب شدن و شکستن نمی‌توان نظیر لامپ رشته‌ای آنها را دور انداخت، بلکه باید با دقت و احتیاط آنها را جمع‌آوری کرد تا جیوه در هوا و محیط پخش نگردد.وی ادامه داد: همچنین باید با خرید لامپ‌های استاندارد، رعایت نکات فنی حین نصب و استفاده، از قبیل رعایت فاصله از بی‌خطر بودن آن اطمینان حاصل کرد.همشهریجام جمایسنا

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند: لامپ‌ کم مصرف می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. افرادی که پوستی حساس دارند، بیش از سایر افراد از این لامپ‌ها آسیب می‌بینند، چون میزان پرتو ناشی از آنها از لامپ‌های معمولی بیشتر است

کارشناسان انجمن پوست انگلیس معتقدند: لامپ‌های کم مصرف موجب تسریع ابتلا به بیماری‌های پوستی و از جمله سرطان پوست و هم‌چنین سرگیجه و میگرن در افراد مبتلا به صرع می‌شوند.همچنین متخصصان هشدار داده اند که استفاده مداوم از لامپ های فلورسنت موجب بروز عوارض بسیاری از جمله سردرد ، اگزما و دیگر عوارض پوستی می شود.به گزارش هلت دی نیوز، بسیاری افراد نسبت به لامپ های الکتریکی حساس هستند و همین امر موجب می شود عوارض استفاده از لامپ های فلورسنت در آنها بیش از دیگران بروز کند.لذا متخصصان پوست به این نتیجه رسیده اند که بهتر است در محل هایی که افراد مدت طولانی در آنجا حضور دارند از این لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مکان های عبور و مرور، راهروها، پارکینگ ها و دستشویی ها می توان از این گونه لامپ ها استفاده کرد.عوارض لامپ های فلورسنت در مواردی به قدری شدید است که موجب بروز دانه های قرمز پوستی و اگزمای شدید می شود.

کارشناس مسئول بهداشتِ پرتوهای وزارت بهداشت، با بیان این که در آینده‌ای نزدیک لامپ‌های فلورسنتی فشرده (کم مصرف) جایگزین لامپ‌های رشته ای (معمولی) کنونی خواهند شد، برخی نکات ایمنی و بهداشتی را در استفاده از لامپ‌های فلورسنتی که تکنولوژی متفاوتی با لامپ‌های رشته‌ای دارند، متذکر شد.مهندس علی گورانی با بیان این که نور حاصل از لامپ‌های رشته‌ای ناشی از عبور جریان برق از رشته فلزی در خلا است، اظهار کرد: مکانیسم تولید نور در لامپ‌های رشته‌ای متفاوت از لامپ‌های فلورسنتی فشرده است. نور حاصله از لامپ‌های فلورسنتی ناشی از بخارات فلز جیوه است.مهندس گورانی افزود: هم‌وطنان باید بدانند که تکه‌های خرد شده لامپ‌های کم مصرف و مهتابی مانند لامپ‌های معمولی بی‌ضرر نیستند، زیرا جیوه ی موجود در آنها سمی است. از این رو پس از خراب شدن و شکستن نمی‌توان نظیر لامپ رشته‌ای آنها را دور انداخت، بلکه باید با دقت و احتیاط آنها را جمع‌آوری کرد تا جیوه در هوا و محیط پخش نگردد.وی ادامه داد: همچنین باید با خرید لامپ‌های استاندارد، رعایت نکات فنی حین نصب و استفاده، از قبیل رعایت فاصله از بی‌خطر بودن آن اطمینان حاصل کرد.همشهریجام جمایسنا

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

معایب لامپ کم مصرف , معایب لامپ فلورسنت , خوردن لامپ

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

Publisher – lalzaarblog


فشار و روش های مختلف اندازه گیری آن

کوریولیس روشی برای اندازه گیری جریان جرمی سیالات – Coriolis Flow Meter


فشار و میزان افت مجاز ان در مس فلوکنترلر


آنتن تلویزیون و مشکلات و راه حل ها

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف


کابل آنتن تلویزیون و 4 اشتباه متداول


آموزش ویدئویی روش نصب فیش آنتن تلویزیون

نورپردازی نمای ساختمان و 8 نکته قبل از اجرا را ببینید تا هزینه های نورپردازی را…

پروژکتور ال ای دی خیابانی و 4 برتری نسبت به نسل قدیمی پروژکتورها

پروژکتور LED و نکات مهم در هنگام خرید به همراه لیست قیمت

پروژکتور ال ای دی همراه با لیست قیمت و 7 نکته مهم در انتخاب و خرید


استاندارد سیم و کابل ISIRI607 ایران

جدول لومن لامپها و مشخصات لامپ led – بررسی فنی و تخصصی

استاندارد و آیین نامه سیم کشی ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی


مشخصات فنی سیم و کابل


لامپ متال هالید


ال ای دی مناسب آشپزخانه


نور مصنوعی مناسب کاکتوس


ال ای دی مخصوص رشد گیاه

اتاق خواب کوچک و راهکارهای کاربردی در چیدمان

مدل اتاق خواب و مقایسه 4 سبک سنتی ، مدرن ، کلاسیک و معاصر

رنگ اتاق خواب – با رعایت نکات مهم و ساده اتاق خواب را به یک فضای آرامش بخش…


اتاق خواب و ایده های کاربردی و ساده

مضرات لامپ های کم مصرف و لامپ مهتابی

مضرات لامپ های کم مصرف ، بر خلاف مصرف برق کمشان، کم نیست. لامپ‌های مهتابی و کم مصرف، برای تولید نور از جیوه استفاده می‌کنند. جیوه به صورت بخار در این لامپ‌ها قرار می‌گیرد و با اتصال برق، از خودش نور ساطع می‌کند. در مرحله بعد نور جیوه با برخورد به دیواره لامپ، به نور مرئی تبدیل می‌شود. هم جیوه یک فلز سمی و خطرناک است و هم روشنایی آن، اشعه‌های مضر دارد.

لامپ کم مصرف و مهتابی جیوه دارند و جیوه یک ماده سرطان زا است!

اساس کار لامپ‌های فلورسنتی مانند مهتابی و کم مصرف، این است که از جیوه نور می‌گیرند. تا وقتی که این لامپ‌ها نشکسته باشند، خطری برای ما ندارند. اما هنگامی که می‌شکنند، جیوه داخل آنها که اتفاقا به صورت بخار و گاز است، در فضای اطراف پراکنده می‌شود.

در این حالت هم خورده شیشه‌ها به جیوه آلوده هستند و هم اینکه لباس‌ها، فرش‌ها و وسایل خانه. از آنجایی که پاکسازی این مواد، روش‌های خاص و استانداردی دارد، اگر روش درست رعایت نشود، بیشترین خطر متوجه کودکان نوپاست که روی زمین راه می‌روند و به همه چیز دست می‌زنند و می‌خورند. اگر جیوه به هر طریقی به بدن انسان برسد، می‌تواند به سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن، ریه و کلیه ها آسیب جدی برساند.

شکستن لامپ کم مصرف برای انسان و محیط زیست ضرر داره. سعی کنین قبل از اینکه این اتفاق بیفته، روش جمع‌آوری و پاکسازی رو یاد بگیرین.

این لامپ‌ها تولید فرابنفش می‌کنند و اشعه فرابنفش، خطرات بسیار زیادی برای انسان دارد!

لامپ‌های فلورسنتی، یعنی همین لامپ‌های مهتابی و لامپ‌های پیشرفته‌تر آنها یعنی کم مصرف، نور ماورای بنفش را به نور مرئی تبدیل می‌کنند. واژه فلورسنت به معنای مرئی کن است. نور ماورای بنفش که از جیوه ساطع می‌شود، توسط لایه فسفر روی دیواره داخلی لامپ، تبدیل به نور مریی می‌شود.

اگر به هر علتی از جمله ضربه یا کیفیت پایین لامپ، بخش‌هایی از این فسفر بریزد، نور ماورای بنفش از همان جا به بیرون از لامپ ساطع می‌شود. نکته اینجاست که ما هیچوقت لایه‌های فسفر را نمی‌توانیم کنترل کنیم و عموما حواسمان به این نیست که لامپ ما چقدر فرسوده شده است.

بهترین گزینه برای تعویض لامپ کم مصرف و مهتابی، لامپ ال ای دیه که نه تابش فرابنفش داره و نه مواد سمی. جالبه که بیشتر وقت‌ها قیمتش از لامپ کم مصرف کمتر هم هست.

اشعه ماورای بنفش، باعث سوختگی قرنیه چشم، آسیب دیدن سلول‌های پوست، آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن و تاثیرات منفی بر روی خون میشود. میزان اشعه فرابنفش که میتواند ضرر داشته باشد هم مهم است. لامپهای کم مصرف و مهتابی،  به طور طبیعی در حالت سالم، میزان فرابنفش کمی دارند اما، اگرلایه داخلی آنها فروبریزد، ما متوجه تابش UV یا همان اشعه فرابنفش نمی‌شویم.

علاوه بر جیوه به کار رفته در لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، لامپ‌های مهتابی یک مشکل دیگر هم دارند. تفاوت لامپ کم مصرف با مهتابی در روش تحریک گاز جیوه و درخشان کردن آن است. در لامپ‌های مهتابی گاز جیوه با همان فرکانس برق شهر روشن می‌شود اما در لامپ کم مصرف گاز جیوه با فرکانسی بسیار بالاتر روشن می‌شود. به زبان ساده، در لامپ‌های مهتابی، نور لامپ 50 بار در ثانیه روشن وخاموش می‌شود.

ما انسان‌ها به طور مستقیم این اثر را متوجه نمی‌شویم اما حسگرهای بدن ما به خوبی متوجه آنمی‌شوند. چشمک زدن لامپ مهتابی برای 50 بار در ثانیه، باعث سرگیجه و خستگی مغز می‌شود. همچنین لامپ‌های مهتابی، در لیست لامپ‌های مشکل ساز برای افراد مبتلا به اوتیسم و صرع قرار دارند.

سلام خسته نباشید بابت مطالب مفیدتون، سوالی داشتم لامپ کم مصرف رنگ آفتابی و مهتابی اشعه فرابنفش UV دارن یا فقط رنگ مهتابی اشعه فرابنفش UV داره؟ پیشاپیش از جوابتون تشکر میکنم سپاس فراوان❤❤❤

فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف

سلام. لامپ کم مصرف و لامپهای دیگه که نور مهتابی و سفید دارن، بیشتر از لامپهایی که نور آفتابی و زرد دارن UV ساطع میکنن. امامشکل در مورد لامپهای کم مصرف اینه که اگر کیفیت خوبی نداشته باشن و لایه فسفر داخل شیشه اونها، بریزه حتی در نقاط بسیار ریز، اونوقت کلی اشعه UV از اون سوراخها میزنه بیرون. چون تو این لامپها اول نور کامل UV درست میشه و بعد از اون، از شیشه لامپ عبور میکنه و مریی میشه و بی ضرر.

ببخشید یه سوال دیگه داشتم اگه مثلا بجای اینکه سیم برق که حدوده نیم متر(50 سانتی متر) از سقف به پایین اومده کامل کوتاه کنی که مثلا 5 الی 10 سانتی متر با سقف فاصله داشته باشه یا کلا چسبیده به سقف تاثیر داره یا نداره؟ و اینکه من توی انتخاب موندم لامپ کم مصرف بگیرم یا ال ای دی یا همون لامپ های 100 واتی قدیمی با این همه اشعه و نور آبی و غیره، بنظرتون چه لامپی بگیرم؟ البته بیشتر ترجیح میدم آفتابی باشه که دمای رنگ 3000 به پایین هست و ضرری نداره

سلام. در مورد فاصله باید بگم خیلی فرقی نمیکنه که 50 سانت یا 30 سانتیمتر سیم رو کوتاه کنید. به هر حال اشعه فرابنفش میتونه انتشار پیدا کنه.
در مورد انتخاب لامپ، ه نظرم میرسه که راهی جز انتخاب لامپهای ال ای دی ندارین. چرا هنوز به این که چه لامپی بخرین شک دارین؟
طول عمر لامپ ال ای دی از کم مصرف و رشته ای و هالوژن بیشتره، مصرف برقش کمتره، اساس تولید نورش با تولید فرابنفش نیست، و قیمتش هم خیلی وقتا از کم مصرف ارزونتر یا با اون برابره.

سلام مجدد والا منم خیلی توی اینترنت خوندم که لامپ های ال ای دی مواد سمی چون سرب و آرسینک (آرسنیک) یه همچین چیزی دارن دیگه نمیدونم با تمام شدن طول عمرش باعث ضرر میشه یا حین استفاده و اینکه ال ای دی ها به شدت چشم اذیت میکنن وقتی نگاهش کنی( البته هر منبع نوری این امکان میده حتی 100 واتی ها) ال ای دی 20 وات مهتابی و 15 وات آفتابی دارم استفاده میکنم ولی خوب میترسم ضرر داشته باشه و نور آبی تولید میکنه،ولی خوب نورش واقعا زیاده و عالی ولی خوب هیچ گنجی بهتر از سلامتی نیست، حالا ال ای دی حبابی استفاده میکنم اگه ال ای دی فیلامینتی شمعی استفاده کنم فرقی داره؟ و اگه مثلا کم مصرف یا همون ال ای دی از طریقی مثل زر ورق نور لامپ به دیوار یا سقف انعکاس بدم که مستقیما به پوست نتابه بازم ضرر داره یا خنثی میشه اشعه فرابنفش و نور آبی و مضراتشون؟

لامپهای ال ای دی یه درصدی از مواد سمی رو در ساختارشون دارن. خیلی کمه اما هست. این مواد در تولید دیودهای نورانی یا همون LED ها همراه با فلز سیلیکون، که ماده اصلیه، مخلوط میشه. بعد از تولید ال ای دی، اون رو داخل پکیجها پلاستیکی شفاف بسته بندی میکنن. شما وقتی یک لامپ ال ای دی رو میگیرین دستتون درواقع دارین اون قسمت پلاستیکی رو لمس میکنین . شما فقط میتونم بگم که با یک ابزار مثل دم باریک یا سیم چین قوی، میتونین ال ای دی رو بشکنین و به اون چیپ برسین. ضربه های معمولی، افتادن از ارتفاع و حتی سوختن، نمیتونه باعث بشه که ال ای دی بشکنه و در فضا مواد سمیش پخش بشه.
حالا لامپهای کم مصرف رو نگاه کنین! یک شیشه لوله مانند که درونش گاز مخلوط شده با مواد سمیه. و با ضربه های متداول یا نوسانتات حرارتی میتونه بترکه و چون گازش هم با شار رون شیشه قرار داره، تمام اون گاز در هوا پراکنده میشه.
در مورد ال ای دی فیلامنتیو معمولی هم اید بگم طیفشون رو ندیدم. اما تصور نمیکنم با هم فرقی داشته باشن از نظر فرابنفش. شما به هر حال وقتی از نور مهتابی یا سفید استفاده کنین، تا حد بسیار کمی فرابنفش دارین. تفاوت ال ای دی و کم مصرف اینه کم مصرف اگر بی کیفیت و معیوب باشه، و لایه های فسفر داخلی شیشه بریزه، اونوقت همه فرابنفش داخلش به بیرون میزنه. نور تولید شده ال ای دی از فرابنفش نیست.
اما اگر دغدغه تابش فرابنفش رو دارین، باید بگم که نورهای آفتابی بهتر هستنداز این نظر. سعی کنین از نورهای آفتابی استفادهکنین اونجایی که میشه. اما این رو بدونین که ابش فرابنفش لامپها در حالت معمولی، خیلی هم زیاد نیست و از استاندارد خارج نیست.
در مورد انعکاس هم واقعا نمیدونم تاثیری داره که با ورقهای فلزی نور رو منعکس کنیم یا نه؟ نمیدونم در فیلتر کردنش تاثیر داره یا نه؟

به این نتیجه رسیدم ال ای دی بهتره، آخرین سوال اگه مثلا یه لامپ ال ای دی 20 وات 1800 لومن هست و مهتابی باشه و بجای 20 وات دوتا لامپ 10 وات آفتابی و مهتابی باهم توی یه اتاق روشن باشه که نور هم سفید و زرد باشه اینجوری هم خوبه؟ البته با این سرلامپ های دوتایی هست چسبیده به هم، ممنون متشکر که وقت گذاشتید و به سوالاتم جواب دادید سپاس فراوان ❤❤❤❤❤❤

سلام. بله فکر خوبیه که مهتابی و آفتابی رو با هم ترکیب کنین. این کار مرسومه و خیلیها برای اینکه رنگ نور خیلی سفید یا خیلی زرد نباشه، این نورها رو با هم ترکیب میکنن.
اگر تا به حال لامپ ال ای دی نخریدین هم، پیشنهاد میکنم به مقاله ” چه لامپی بخریم؟ ” یه سری بزنین. روش انتخاب لامپ، و تعداد لامپهای مورد نیاز و توان اونها با توجه به متراژ، را در این مقاله میتونین ببینین.

ببخشید امکانش هست بهم پیشنهاد بدید از چه برندی استفاده کنم که با کیفیت و با دوام باشه که حداقل ساخت چین نباشه و کاملا ایرانی باشه نه از چین وارد به اسم ایرانی

اگر میشه همین سوال رو زیر مقاله چه لامپی بخریم بپرسین تا من اونجا جواب بدم. این موضوع مرتبط با اون مقالست. امکان داره براتون؟
لینک مقاله : چه لامپی بخریم؟

ببخشید اگه بخار جیوه در اثر شکسته شدن لامپ وارد بدن بشه و باعث گیجی شه
باید چیکار کنن؟

سلام. این رو من نمیتونم پاسخ بدم. قطعا باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرین!


فشار و روش های مختلف اندازه گیری آن

کوریولیس روشی برای اندازه گیری جریان جرمی سیالات – Coriolis Flow Meter


فشار و میزان افت مجاز ان در مس فلوکنترلر


آنتن تلویزیون و مشکلات و راه حل ها


کابل آنتن تلویزیون و 4 اشتباه متداول


آموزش ویدئویی روش نصب فیش آنتن تلویزیون

نورپردازی نمای ساختمان و 8 نکته قبل از اجرا را ببینید تا هزینه های نورپردازی را…

پروژکتور ال ای دی خیابانی و 4 برتری نسبت به نسل قدیمی پروژکتورها

پروژکتور LED و نکات مهم در هنگام خرید به همراه لیست قیمت

پروژکتور ال ای دی همراه با لیست قیمت و 7 نکته مهم در انتخاب و خرید


استاندارد سیم و کابل ISIRI607 ایران

جدول لومن لامپها و مشخصات لامپ led – بررسی فنی و تخصصی

استاندارد و آیین نامه سیم کشی ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی


مشخصات فنی سیم و کابل


لامپ متال هالید


ال ای دی مناسب آشپزخانه


نور مصنوعی مناسب کاکتوس


ال ای دی مخصوص رشد گیاه

اتاق خواب کوچک و راهکارهای کاربردی در چیدمان

مدل اتاق خواب و مقایسه 4 سبک سنتی ، مدرن ، کلاسیک و معاصر

رنگ اتاق خواب – با رعایت نکات مهم و ساده اتاق خواب را به یک فضای آرامش بخش…


اتاق خواب و ایده های کاربردی و ساده

خوش آمدید.

بازگردانی رمز عبور

یک کلمه عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

اگه برای حل مشکل آنتن و تصویر تلویزیون نیاز به کمک دارین


فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف
فوايد و مضرات لامپ هاي کم مصرف
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *