فوايد زلزله هاي خفيف

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

جامعه > محیط زیست – در زمان زلزله های کوچک، پیش بینی های بسیاری برای زلزله بعدی می شود؛ فرار از زلزله بزرگتر و یا نشانه ای برای زلزله ای بزرگتر. اما معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله می کوید هیچ کدام از این پیش بینی ها الزاما درست نیست.

مهدی زارع در این باره به خبرآنلاین گفت: وقوع زلزله‌های خفیف الزاما نشانه‌ای از نزدیکی زلزله بزرگ نیست. البته نباید خوش‌بین بود که با چنین زلزله‌های خفیفی، پایتخت از احتمال زلزله‌های بزرگتر فاصله می‌گیرد یا درامان است. نمی توانم به طور قطعی بگویم زلزله‌ متوسط و کوچک می‌تواند باعث کاهش تنش جمع شده در منطقه شرق تهران بشود، چون هنوز نمی دانیم میزان این تجمع تنش ها چقدر است که بگوییم مثلا فلان مقدار تخلیه شده و اینقدر باقی مانده است. این کار نیاز به مطالعات بسیار مفصلی دارد. به‌طور مثال زلزله‌ای که اخیرا در نیشابور با قدرت 5.2 ریشتر اتفاق افتاد هم می‌تواند پیش‌درآمد زلزله‌ای بزرگ تلقی شود و هم نه. ساده‌تر بگویم که پیش بینی زلزله کار خیلی سختی است.اما زلزله های کوچک از نظر علمی اهمیت فراوانی دارد.

به گفته او زلزله های کوچک می تواند زنگ هشداری هم باشد چون اعلام می کنند که منطقه فعال شده است: البته مردم از این پیش لرزه ها می ترسند که کاملا عادی است چون ترس برای انسان عاقل است .البته نباید مردم را نگران کرد از طرفی هم نباید واقعیتها را پنهان کرد. چون پیش لرزه ها اعلام می کنند که آن منطقه خطرناک است و گسلها فعال شده اند. مثلا زلزله بم (5 دیماه 82)هم پیش لرزه داشت و آنهایی که آگاه بودند توانستند نجات پیدا کنند.معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله همچنین گفت: وقوع زلزله‌های خفیف الزاما نشانه‌ای از نزدیکی زلزله بزرگ نیست و در عین حال نباید خوش‌بین بود که با چنین زلزله‌های خفیفی، پایتخت از احتمال زلزله‌های بزرگتر فاصله می‌گیرد یا در امان خواهد بود.

 زارع درباره زلزله بزرگ تهران هم گفت: علم زلزله‌شناسی می‌گوید هر کجا زلزله‌های مهیب قبلا اتفاق افتاده، دوباره احتمال دارد تکرار شود و بنابراین در تهران که در‌ سال‌های دور سه بار زلزله‌ بزرگ (در سالهای 855 میلادی، 1384 میلادی و 1830 میلادی) رخ داده، خطر وقوع زلزله همچنان وجود دارد. چون پوسته زمین در منطقه البرز و ایران مرکزی (اطراف تهران) مانند منطقه زاگرس (مثل فیروز آباد فارس یا بندرعباس) نیست که با فوجی از زلزله های کوچک تغییر شکل پوسته به تدریج رخ دهد. بنابراین اطلاعاتی که ما از محدوده تهران داریم این است که تغییر شکل در پوسته زمین در منطقه تهران با زلزله های شدید و معمولا دیر به دیر رخ می دهد.مشروح گفتگوی خبرآنلاین با معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله را اینجا بخوانید.

4747

آیا این زلزله روی البرز هم اثر خواهد داشت؟

دوره مقدماتی php

نام

پست الکترونیک

آدرس وب سایت و یا وبلاگ

نظر شما
0/700

چند روزی است که زلزله دست از سر ایران بر نمی‌دارد و جای جای ایران در حال لرزیدن است.طی چند روز اخیر زلزله در استان اصفهان حدود 10بار زمین را با توان‌های مختلف لرزانده و مردم را به خیابان‌ها کشیده و نگرانی را در میان آنها بیشتر کرده است. پس از زمین‌لرزه بوشهر و سراوان که طی دو هفته اخیر رخ داد زمین‌لرزه‌هایی در سراسر فلات ایران از آذربایجان و گیلان تا اصفهان، بوشهر و سیستان رخ داده است. صبح روز گذشته زلزله‌ای در دورود گسل این منطقه را به حرکت درآورد. البته این گسل در دی‌ماه 1287با زلزله‌ای به بزرگای 7.7 و در سال 85با زمین‌لرزه‌ای با بزرگای شش ریشتر تکان خورده بود.

علاوه بر این زمین‎لرزه‎ای به بزرگای5.7ریشتر، افغانستان را نیز لرزاند و در هند و پاکستان نیز احساس شد.دکتر مهدی زارع معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با روزنامه همشهری درباره زلزله‌های اخیر و ارتباطشان با هم گفت: 10درصد از تغییر شکل در پوسته زمین که فرایندی دائمی است به شکل لرزه‌ای خود را نشان می‌دهد.

این 10درصد همیشه با یک ریتم و با توزیع یکسان رخ نمی‌دهد. اینطور نیست که بگوییم بایستی ماهانه تعداد مشخصی زلزله در نقاط معین رخ دهد. ورقه‌های زمین‌ساختی، در برخی نقاط که گسل‌های فعال وجود دارد، با عدم‌حرکت و یا سکون مواجهند. سکون این ورقه‌ها بر اثر فشارهای درونی که قابل پیش‌بینی نیست، به پایان می‌رسد در نتیجه زلزله رخ می‌دهد؛ به‌طور مثال گسل شمال تبریز 233سال سکون داشته و حرکت مهمی انجام نداده است این به‌معنای این نیست که آنجا دیگر لرزه خیز نیست. نه سکون گسل‌ها به‌معنای اتمام زمین‌لرزه است و نه پرزلزله بودن به‌معنای شروع فعالیت گسل است. بنابراین هر آنچه در روزهای اخیر رخ می‌دهد اتفاقی طبیعی است.

دکتر زارع با اشاره به زلزله 7.7ریشتری در سیستان گفت: با توجه به سابقه زلزله‌های بزرگ در ایران، در هر دهه، حدود دو زلزله بالای هفت ریشتر در فلات ایران رخ می‌دهد. زلزله سیستان پس از 16سال رخ داده است و به لحاظ آماری امکان اینکه در دهه دیگر دو و یا سه زلزله بالای هفت ریشتر رخ بدهد وجود دارد ولی با این حال باید تأکید کنم که زلزله قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان در مورد آن به‌صورت حتم صحبت کرد. این موضوع کاملا آماری است.

من تعجب نمی‌کنم زلزله بالای هفت ریشتر در ایران بیاید. وقوع زلزله‌های بالای هفت ریشتر نه خوب است و نه بد، صرفا پدیده طبیعی است. فقط امیدوار باید باشیم که مرکزیت زلزله در منطقه شهری رخ ندهد. ما نمی‌توانیم با آرزوهای خوش خودمان را سرگرم کنیم. این زلزله‌های کم توان در کمترین حالت می‌توانند هشدار‌دهنده باشند. وی تأکید کرد: اینکه بخواهیم زلزله منطقه سیستان را به زلزله بوشهر و تسوج متصل و مرتبط بدانیم امکان‌پذیر نیست؛ چون بوشهر تا سیستان هزار و 200کیلومتر فاصله دارد و ممکن نیست که حرکت گسل در بوشهر منجر به حرکت گسل در سراوان شود. پس لرزه‌های زلزله سیستان در همان منطقه خود را نشان داده است و هنوز پس‌لرزه رخ می‌دهد.

دکتر زارع با اشاره به اینکه از لحاظ آماری زلزله‌های اخیر اتفاق مهم و غیرطبیعی نیست گفت: به‌نظرم زلزله‌های 10دقیقه بامداد صبح یکشنبه با قدرت 4.1ریشتر در 20کیلومتری اصفهان و 7:38 صبح دیروز در 21کیلومتری گلپایگان باعث شده که مردم بیشتر به موضوع زلزله و تعداد آنها توجه کنند.

از آنجایی که این مناطق به‌طور عمومی کم‌لرزه‌تر هستند ذهنیتی در مردم ایجاد شده که پس از زلزله‌ سیستان همه ایران در حال لرزیدن است درحالی‌که هیچ منطقه‌ای بدون زلزله نیست و فقط آمار تعداد زلزله‌های رخ داده به دلیل ویژگی‌های زمین‌شناختی این منطقه کمتر از سایر نقاط است. سنگ‌های این منطقه از نوع دگرگونی است و در مرز زاگرس قرار دارد و در نتیجه تغییرات در آن به‌تدریج و به کندی رخ می‌دهد. بنابراین لرزه‌خیزی کمتری دارد ولی به‌معنای زلزله‌خیز نبودن نیست؛ ضمن اینکه اصولا زلزله‌ای که نزدیک شهر رخ می‌دهد بیشتر مردم را وحشتزده می‌کند. با این حال به‌نظر من آنچه در دو هفته اخیر رخ داد روال غیرمنطقی و غیرقابل فهم از نظر علمی نبوده است.

بسیاری بر این باورند که زلزله‌های چهار و پنج ریشتری اخیر از وقوع زلزله‌هایی با توان بالا جلوگیری می‌کند اما دکتر زارع در این‌باره گفت: لزوما چنین نیست، شاید این زلزله‌ها مانند کبریت دم در انبار باروت باشد و محرک رخداد‌های بزرگ‌تر باشد. چنین اظهارنظری را نمی‌توان تفسیر علمی کرد و نتیجه غلط ارائه داد. با اطلاعات کمی که ما در مورد لایه‌های زیر زمین داریم نمی‌توان چنین نتیجه گرفت.

سلام خوبین؟

تحقیقم درباره ی فواید زلزله بود….

این مطلب رو خوندم واسه خودم خیلی جالب بود.

گفتم تو وبم بزارم تا شما هم ازش استفاده کنین….

اما به طور مختصر مي پردازم به چرخه زلزله كه شامل پيش لرزه، شوك اصلي و پس لرزه مي شود.

تصور كنيد كه با اعمال فشار بر سنگ ها انرژي در آن ها انباشته شده و بخش كمي از آن به صورت شكست سنگ ها و يا جابه جايي هاي كوچك رها مي شود كه پيش لرزه نام دارند. با افزايش انرژي جمع شده درسنگ ها درنهايت نيروي وارده برمقاومت سنگ ها يا اصطكاك بين آن ها غلبه كرده و شوك اصلي رخ مي دهد.پس از آن سنگ ها در شرايط نا متعادل جديدي قرار مي گيرند و تا مدتي شكستگي ها و جابه جايي هاي كوچكي  درآن ها صورت مي گيرد تا با شرايط جديد به تعادل برسد كه در اثر آن پس لرزه ايجاد مي شود. اما طرح وقوع زلزله ها در يك منطقه الزاما از نوع چرخه لرزه اي نيست مثلا گاهي زلزله هاي متعدد نه چندان قوي رخ مي دهد بدون اين كه به شوك اصلي وپس لرزه ختم شوند؛ اين نوع را زلزله رگباري مي گويند.

خب در مورد خسارات زلزله هم يادداشت هايي دراين وبلاگ هست اما چيزي كه برام جالبه اينه كه درمورد سونامي به عنوان يكي از وجوه خسارات زلزله بنويسم.

سونامي واژه ايست ژاپني از دو جزﺀ tsu به معني لنگرگاه و nami به معناي موج دريا.

سونامي موج دريايي خاصيست كه در اثر جابه جايي تكتونيكي بستر دريا و يا انفجار جزاير آتش فشاني و زمين لغزه هاي زير دريايي به وجود مي آيد.

در اقيانوس سرعت سونامي 500 كيلومترويا بيش تر است و طول موج 100 تا200متر و دامنه 5/0 متر دارد و لذا بي خطراست اما با نزديك شدن به ساحل به علت اصطكاك با بستر دريا از سرعت وطول موج آن كاسته شده و دامنه اش افزايش ميابد.

سونامي به علت سرعت و ارتفاع زياد با برخورد به ساحل تاسيسات ساحلي را در هم مي كوبد،كشتي ها را به داخل خشكي پرتاب مي كند و گاهي در اثر انتشار مواد نفتي و سمي اتش سوزي ها و آلودگي هاي وسيعي ايجاد مي كند.

اما به نظر شما چه عواملي بر ميزان خسارات موثرند؟

مديريت خطر زلزله را نيز به طور خلاصه به صورت دياگرام زير مي توان شاخه بندي كرد:

 جبران خسارت،شامل:امداد و بیمه

کاهش اثرات حادثه، شامل: کنترل و مقاوم سازی

کاهش آسیب پذیری، شامل: آمادگی، پیش بینی و اخطار

يكي از روش هاي پيش بيني زلزله علاوه بر پيش بيني بر مبناي چرخه هاي زلزله و اصل يكنواختي پيش بيني بر اساس پيشقراولان زلزله است و مهمترين پيش قراولان زلزله عبارتند از:

اما آيا زلزله فوايدي هم دارد يا سرتا سر خطر است وبس؟؟؟

زلزله هم مثل هر پديده ديگري فقط ضرر محض و يا منفعت تام نمي تواند باشد و در كنارآسيب هايي كه مي رساند فوايدي هم دارد كه عبارتند از:

 

منبع:  http://zaminpooyan.blogfa.com

 

نظر فراموش نشه

نظر ندی پس میگیرما!

 

 

 

فواید
زلزله

زلزله هم مثل
هر پديده ديگري فقط ضرر محض و يا منفعت تام ندارد بلکه  در كنارآسيب هايي كه
مي رساند فوايدي هم دارد

كه عبارتند
از:

1- موجب
رانده شدن مواد معدني ازعمق به سطح و امكان اكتشاف و استخراج آن ها

2- نيروهاي
به وجود آورنده زلزله باعث ايجاد رشته كوه ها و تنوع درتوپوگرافي و آب و هواي زمين

3-کمک به
زمين شناسان جهت اطلاع ازساختمان داخلي زمين

4-
 معياري مهم در پيش بيني فوران آتش فشان ها

همچنین هواى
كوهستانى و طوفانى ، وجود معادن گوناگون ، چشمه هاى آب معدنى و آب هاى گرم متعدد و
خروج گازهاى مختلف به خوبى معلوم مى كند كه در طى دوره هاى زمين شناسى چه تغييرات
بزرگى در هر ناحيه به وقوع پيوسته و تمام اين ها در نتيجه زمين لرزه هاى شديد
ايجاد شده است.

زلزله هم مثل هر پدیده دیگری فقط ضرر محض و یا منفعت تام ندارد بلکه  در کنارآسیب هایی که می رساند فوایدی هم دارد

که عبارتند از:

1- موجب رانده شدن مواد معدنی ازعمق به سطح و امکان اکتشاف و استخراج آن ها

2- نیروهای به وجود آورنده زلزله باعث ایجاد رشته کوه ها و تنوع درتوپوگرافی و آب و هوای زمین

3-کمک به زمین شناسان جهت اطلاع ازساختمان داخلی زمین

4-  معیاری مهم در پیش بینی فوران آتش فشان ها

همچنین هواى کوهستانى و طوفانى ، وجود معادن گوناگون ، چشمه هاى آب معدنى و آب هاى گرم متعدد و خروج گازهاى مختلف به خوبى معلوم مى کند که در طى دوره هاى زمین شناسى چه تغییرات بزرگى در هر ناحیه به وقوع پیوسته و تمام این ها در نتیجه زمین لرزه هاى شدید ایجاد شده است

Jupiterdesign – محلی برای به روز بودن مهندسان

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

فواید زلزله شاید جمله عجیبی به نظر برسد ولی در واقعیت بارها زلزله ها به نفع جوامع بشری بوده اند.

زلزله ها از جمله حوادث طبیعی هستند که تلفات بسیار زیاد مالی و جانی داشته و عموماً با نظر بدی به این حادثه طبیعی نگاه می شود.

در این مقاله می خواهیم درباره ی زلزله را تغییر دهیم و فواید زلزله را بررسی نمایم.

زلزله ها معمولاً تغییرات اساسی در پوسته زمین ایجاد نموده و باعث ایجاد دره ها و رشته کوه ها بر روی پوسته زمین شده.

از جمله فایده این ناهمواری ها در  پوسته زمین بهبود تپوگرافی زمین می باشد.

همچنین زلزله ها دسترسی به منابع معدنی گوناگون را میسر نموده که این منابع برای کشور های گوناگون بسیار سودآور و درآمدزا می باشند.

با وقوع زلزله در نزدیکی آتشفشان ها می توان احتمال وقوع آتش فشان را پیش بینی نمود.

در ادامه به معرفی چندین نمونه از زلزله ها با فواید آنها پرداخته.

این زلزله باعث هدایت رودخانه به یک معدن طلای زیرزمینی شد.

رودخانه طلاهای معدن را شسته و با جریان آب به سطح زمین آورد.

از آن سال به بعد آلاسکا از مراکز مهم کشف طلا شناخته می شود.

نمایی از طبیعت آلاسکا

این زلزله شیب زمین را به سمت زمین های بایر دشت تینهان هدایت نمود.

به سبب این تغییر زمین سیلاب خاک های غنی را شسته و به این محل آورده.

امروزه این دشت از غنی ترین زمین های چین برای کشاورزی به حساب می آید.

یکی از مشکلات عمده آفریقا حمله ملخ به محصولات زراعی می باشد.

در آن سال به سبب امواج فراصوتی زلزله بسیاری از ملخ ها زمین گیر شدند.

این امر سبب محافظت محصولات از حمله ملخ ها شد و بسیاری از ملخ ها همخواری کرده و کاملاً نابود شدند.

این زلزله باعث کاهش ۱۳ متری ارتفاع صخره های دریایی شد.

این امر هزاران ماهی را برای تخم گزاری به خلیج فنتاگوس هدایت نمود.

با ورود ماهیان به منطقه صنعت ماهیگیری به شدت در منطقه رونق یافت.

و محیط زیست روبه انقراض ماهی ها دوباره احیا شد.

این زلزله باعث تغییر مسیر روخانه اروادگیا به منطقه مادکیا شد.

با نفوذ این رودخانه به این منطقه حدود ۱۳ معدن گوناگون شناسایی شد.

این زلزله سبب ظاهر شدن جزیره فکودیمو شد.

از دیگر مزایای این زلزله هدایت آب های گرم اقیانوسی به منطقه و رونق ماهیگیری می باشد.

این زلزله باعث تغییر سفره های آب زیرزمینی شد.

با این تغییر در محل سفره های زیر زمینی ،عمق دست یابی به آب در دشت خشک مغولستان به ۷ متر کاهش یافت.

این زلزله سبب نمایان شدن ۱۲ غار زیبای نمکی شد که توریست های زیادی را به منطقه کشانده.

از دیگر فواید این زلزله کشف ۲ معدن بزرگ در هند می باشد.

این زلزله باعث کاهش ارتفاع کوه والیلاندر ،چیزی در حدود ۲۰ سانتی متر شد.

با کاهش ارتفاع کوه مه اقیانوس عبور نموده و سبب ایجاد مه در جزیره می شود.

این جزیره که به جزیره مه معروف است می تواند سالیانه حدود ۶ میلیون توریست از سراسر دنیا جذب نماید.

نمای از جزیره مه در کشور نیوزلند.

شاید برای شما جالب باشه بدونید که ۲ زلزله که در کشور خودمان هم آمد و انسان های بسیاری هم به کام مرگ کشاند

در دسته زلزله هایی قرار بگیرد که زلزله ای مفید است.

این زلزله ها سبب شناسای ۳۴۰ معدن شد.

۸ حوزه بزرگ نفتی و ۱۲ حوزه وسیع گازی نیز بر اثر جابه جایی سطوح زیر زمینی قابل بهره برداری می باشند.

منابع زیر زمینی آب به سمت کویر مرکزی که یکی از بایر ترین نقاط ایران است حرکت نمود.

همچنین زلزله بم جزو معدود زلزله های دنیا بود که به صورت قائم به سطح زمین وارد شد.

و تا قبل از این مورد شواهدی از زلزله های قبلی که در کشور ما به صورت قائم وجود داشته باشد نبود.

این زلزله همچنین برای داشتن یکی از خاص ترین رکوردهای زلزله در دنیا به علت نوع قائم آن به شدت مورد علاقه مهندسین در پژوهش های لرزه ای است.

همچنین بعد از این زلزله بود که در آیین نامه های لرزه ای کشور اعمال نیروی قائم زلزله به صورت اجباری درآمد.

به یاد داشته باشید تمامی وقایع طبیعی مانند سیل ،طوفان ،زلزله و. دارای مزایا و معایب می باشند و این مهندسان هستند که باید سازه ها را در مقابل این وقایع طبیعی ایمن سازند.

این کار با شناخت دقیق حوادث طبیعی ممکن است.

در این مقاله فواید زلزله های رخ داده در تاریخ بشریت ذکر شده است با این هدف که درباره این رویداد را تغییر بدهد.

زلزله ها از جمله حوادث طبیعی هستند که تلفات بسیار زیاد مالی و جانی داشته و عموماً با نظر بدی به این حادثه طبیعی نگاه می شود. در این مقاله می خواهیم درباره ی زلزله را تغییر دهیم.

داوود توفیقی هستم , در رشته ی مدیریت ساخت در حال فعالیت هستم و در بخش طراحی سازه هم فعالیت میکنم.

Prev Post

غلتک – راهنمای جامع غلتک در پروژه های عمرانی

Next Post

همه چیز در مورد ساختمان فولادی

اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سقف تیرچه بلوک

آموزش متره سریع

گروت چیست و در کجا استفاده می شود؟

بتن کرمو

فایل آماده ایتبس برای استفاده

محاسبه بار برف در اکسل

گزارش تصویری از نمایشگاه صنعت ساختمان ۹۷

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *