فوايد حيوانات براي محيط زيست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

یک فعال محیط زیست گفت: گرگ‌ها از افزایش جمعیت حیوانات ناتوان و بیمار در طبیعت جلوگیری می‌کنند، براین اساس نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت طبیعت داشته و به نوعی طبیعت را هرس می‌کنند تا سلامت بماند.

محمود کلنگری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)‌، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه گرگ حیوانی است که در تمام زیستگاه‌های جنگلی، تالابی و دشتی و ارتفاعات بالا گذران حیات می‌کند، اظهار کرد: نقاطی که دور از تردد و فعالیت‌های انسانی باشد نقاط امن‌تری برای این گوشتخوار محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گرگ دارای تنوع رنگ است درباره خصوصیات این حیوان افزود: البته رنگ اصلی گرگ‌ها خاکستری است و وزنی دارای بین 35 تا 70 کیلوگرم دارند. بزرگ‌ترین گونه از خانواده سگ‌سانان به شمار می‌رود و گرگ‌هایی با تنوع رنگی مختلف از رنگ خاکستری روشن تا خاکستری تیره در استان مرکزی در زیستگاه‌های گوناگون دیده شده است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: گرگ حیوانی است که در طبیعت عمری حدود 10 سال دارد. جزو گوشتخواران خستگی‌ناپذیر است و تا پنج کیلومتر می‌تواند شکار خود را دنبال کنند، این حیوان سرعت پایینی دارد اما، می‌تواند ساعت‌های مداوم بدود و همچنین این توانایی را دارد که چیزی حدود 2.5 تا شش کیلوگرم گوشت را در روز مصرف کند که البته با مصرف آن دو تا سه روز تغذیه شده است.

دوره مقدماتی php

وی با اشاره به اینکه گرگ‌های خاکستری در تمام دنیا همچون آسیا، اروپا، امریکا شمالی و حتی قطب پراکندگی دارند، گفت: این حیوان به صورت گروهی زندگی می‌کند البته گرگ‌های پیر تمایل به زندگی انفرادی دارند اما، عموما بین دو تا 15 گرگ یک جامعه را تشکیل می‌دهند. این حیوانات در زمره حیوانات متکامل و پیشرفته از نظر رفتاری محسوب می‌شوند چراکه سلسله مراتب را در گروه خود رعایت می‌کنند و گرگ باتجربه به عنوان رهبر گروه مابقی را هدایت می‌کند.

کلنگری رشد شهرنشینی و افزایش کشاورزی را از جمله دلایل از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی این نوع سگ‌سانان عنوان کرد و افزود: جاده‌کشی‌ها و تکه‌تکه شدن زیستگاه‌ها، تلفات جاده‌ای و همچنین حمله سگ‌های گله به گرگ‌ها حیات این حیوانات را در معرض خطر قرار داده است.

وی شکار این حیوانات را برای استفاده از پوست آنها و فروش اینترنتی آن که بسیار مرسوم شده است، همچنین شکار برای مصارف دارویی که صرفاً جنبه خرافی دارند و باور غلطی است که در بین برخی از مردم رواج یافته است از دیگر عوامل در خطر قرار گرفتن گرگ‌ها دانست.

وی اضافه کرد: متأسفانه گله‌داران طعمه مسموم و تله برای گرگ‌ها قرار می‌دهند که گاهی باعث کشته شدن و یا نقص عضو آنها می‌شود. علاوه بر این خطرات که برای حیات آنها وجود دارد؛ در مناطق دشتی و کویرها که امکان فرار عملاً برای گرگ‌ها وجود ندارد شکارچیان با موتور این حیوانات را دنبال می‌کنند که بعد از خسته شدن و افتادن گرگ‌ها بر زمین آنها را شکار می‌کنند.

این عضو گروه حامیان حیوانات در استان مرکزی با اشاره به فصل زمستان که کاهش طعمه غذایی این سگ‌سانان را به سمت روستاها می‌کشاند، گفت: گرگاس سگ‌سان دورگه‌ای است که حاصل جفت‌گیری گرگ‌ها و سگ‌های اطراف روستاها هستند. گرگاس‌ها ترس کمتری از انسان‌ها دارند و حمله گرگ‌ها به روستاها صرفاً از طریق گرگاس‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: روستاییان به دلیل اینکه گرگاس‌ها جسارت بیشتری دارند، آنها را برای حفاظت از گله مفید می‌دانند و حتی گاهی خود روستاییان باعث جفت‌گیری سگ‌ها و گرگ‌ها می‌شوند تا بتوانند از ویژگی‌های رفتاری گرگاس‌ها در جهت حفظ گله خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت گیاه‌خوار از جمله خرگوش تا جوندگان، گراز و گیاه‌خواران بزرگ کاهش طعمه گرگ‌ها را به دنبال دارد و در این شرایط جمعیت گرگ‌ها به سمت شکار دام اهلی متمایل می‌شوند، تصریح کرد: عملاً با دست خود گرگ‌ها را به سمت مناطق انسانی هدایت می‌کنیم، در صورتی که این سگ‌سانان می‌توانند در مناطق عاری از تهدید انسانی غذا و طعمه خود را پیدا کند.

کلنگری با اشاره به اینکه جمعیت گرگ‌ها در استان مرکزی برآورد نشده است، عنوان کرد: علیرغم اینکه هیچ سرشماری از گرگ‌ها صورت نگرفته اما، سازمان محیط زیست معتقد است که جمعیت گرگ‌های منطقه هفتاد قله اراک افزایش داشته است؛ در صورتی که در استان کار تخصصی در این راستا صورت نگرفته است، حتی نشانه‌گذاری نیز انجام نشده و مسیر مهاجرت آنها نیز تعیین نشده است. استدلال آنها در این خصوص افزایش شکار توسط گرگ‌هاست.

وی به نمونه‌ای از اقدامات نادرست محیط‌بانان در منطقه هفتاد قله اشاره کرد و گفت: زمانی که یک «کل» پیر در هفتاد قله به واسطه گرگ‌ها شکار شده بود محیط‌بانان بر خلاف اصول طبیعی و اکولوژیکی کل را نجات دادند و از یک امر طبیعی جلوگیری کردند در صورتی که گرگ‌ها در واقع کار هرس حیوانات را انجام می‌دهند. آنها جمعیت پیر و ناتوان و حتی بیمار را شکار می‌کنند و عملاً به کنترل جمعیت این حیوانات ضعیف و بیمار به واسطه گرگ‌ها در طبیعت بی‌توجهی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گرگ‌ها دشمن طبیعی ندارند و حضور آنها در طبیعت بسیار حائز اهمیت است، گفت: کاهش جمعیت آنها در طبیعت باعث افزایش تعداد بیماری در جمعیت گیاه‌خوار ‌شده و شیوع و طغیان بیماری را خواهیم داشت. طعمه‌های گرگ‌ها افزایش می‌یابند و به واسطه این افزایش شاهد از بین رفتن پوشش گیاهی خواهیم بود، تمامی این موارد نشان می‌دهدکه گرگ نقش سازنده‌ای در طبیعت برعهده دارد.

این فعال محیط زیست همچنین به وجود گرگ در شرق و جنوب شرقی تالاب میقان اراک اشاره کرد و گفت: در فصل زمستان منبع تغذیه این حیوانات پرندگان یخ‌زده است.

کلنگری درخصوص وضعیت گرگ‌هایی که در باغ‌ وحش نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: گرگ‌های نگهداری شده در باغ‌ وحش کاملاً علائمی از استرس دارند چرا که این حیوانات عادت به زندگی طبیعت دارند. گرگ‌های وحشی نمی‌توانند در اسارت زندگی کنند و عملاً دچار افسردگی می‌شوند و انجام حرکات تکراری از نشانه‌های وجود عارضه‌های روحی در آنهاست.


‌انتهای پیام

طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و
شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است به
وجود می آید.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می گذارد و پی آمدهای زیان باری برای
زندگی انسان، حیوان، گیاه و بناها دارد. در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهم ترین و
حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم گیر
است. طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستی میان انسان و طبیعت
وجود دارد.

امام علی علیه السلام این پیوند و پیوستگی انسان با طبیعت پیرامون را به زیبایی بیان می کند:

تقوا پیشه کنید در حق بندگان و شهرها، که شما مسئول هستید؛ حتی از سرزمین ها و
چهارپایان. انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره برداری از
طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد.

1. طبیعت، نعمتی است که خداوند به امانت در اختیار انسان قرار داده و
آدمیان در برابر چگونگی بهره برداری از آن مسئول هستند.

2. آلودگی محیط زیست به زیان انسان و همه موجودات تمام می شود.

فرهنگ اسلامی، طبیعت را گهواره و زمینه ساز پرورش و کمال انسان می داند. ازاین رو، با هر کس
که به این عامل، آسیب و زیان رساند و آن را برای رشد بشر ناامن سازد، مقابله می کند. نظام طبیعت، بر
اساس حکمت آفریده شده و همه عناصر آن از ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا آدمی در پرتو
آنها از مادیت به معنویت برسد و دنیا و آخرت را به شایستگی در خود به کمال برساند.

امام صادق علیه السلام به مُفَضَّل بن عمر می فرماید:

اگر تو جهان آفرینش را با اندیشه و خردت درست ارزیابی کنی، آن را مانند ساختمانی
می یابی که همه آنچه آفریده ها به آن نیازمند بوده اند، در آن پیش بینی شده است. آسمان،
بسان سقفی است برافراشته؛ زمین بسان فرشی است گسترده؛ ستارگان، چراغ های چیده شده
را مانند؛ گوهرها در دل این جهان ذخیره شده اند و همه چیز برای انسان آماده شده و آدمی
مانند صاحب خانه ای، همه آنچه هست، در ملک اوست. گونه گونی گیاهان و حیوانات،
برای برآوردن منافع و مصالح او تهیه شده است.

پس باید از متاع های گوناگون آن در راه اطاعت خدا و رشد الهی بکوشیم و بهره ببریم.

خداوند همه نعمت های خود را در عالم طبیعت، برای رشد و تعالی
آدمی آفریده و انسان را خلیفه و مالک این نعمت ها قرار داده است.
بنابراین، همگان موظفند برای حفظ طبیعت بکوشند.

یکی از صفات خداوند، حفیظ است و در جهان بینی اسلامی، کل هستی در حوزه حفاظت پروردگار قرار
دارد. بر اساس آموزه های دینی، انسان مسلمان نیز باید خود را به این صفت بیاراید و خود را در هر مکان و
موقعیتی نگه دارنده و پاسدار امانت ها و نعمت ها از جمله محیط زیست انسانی بداند. پیشگیری از نابودی
و تلف شدن طبیعت نیز با رعایت امانت داری و حفاظت امکان پذیر است.

پیامبر اسلام زمین را مادر انسان و امین خداوند می داند و می فرماید: «در نگه داری زمین
بکوشید و به آن حرمت نهید که مادر شماست. هر کس بر روی آن کار نیک و یا بدی انجام دهد،
گزارش خواهد کرد».

داشتن چنین نگاهی به طبیعت که پیامبر آن را به پیروان خود می آموزد و نیز خود را فرزند و
پرورش یافته دامن او دانستن، در بهره وری درست از آن، اثر فراوان دارد.

1. آن که در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشاست، در واقع به صفتی
خدایی آراسته شده است.

2. به فرموده پیامبر گرامی اسلام: «زمین را نوازش کنید و از آن برکت
بگیرید؛ زیرا او مادر شماست، مادری که به فرزندانش مهربان است».2

در بینش دین اسلام، انسان پیوند ویژه ای با طبیعت دارد. انسان از زمین پدید آمده است و باید
حرمت آن را نگه دارد، حفظ حرمت زمین به این است که آن را آباد سازند و از ویرانی در امان
دارند. خداوند نیز در قرآن می فرماید: «او شما را از زمین پدید آورد و خواست که آبادانش
دارید.» از نگاه قرآن، آبادانی زمین، وظیفه انسان است. خداوند با اینکه طبیعت را رام شده
انسان می داند و اینکه می تواند هرگونه بهره برداری از آن بکند، به او هشدار می دهد که به بهانه
استفاده از طبیعت، نباید آن را نابود سازد. باید به گونه ای از طبیعت بهره برد که جریان حیات و
زندگی بخشی همچنان برای نسل های آینده فراهم باشد.

«آلوده کردن آب ها، از میان بردن پوشش های گیاهی، استفاده بی رویه از چوب جنگل ها، هدر
دادن انرژی طبیعی و کوتاهی در بازسازی محیط زیست، در واقع، دور شدن از آموزه های
ارزشمند انسانی و الهی است.»

آباد ساختن زمین، وظیفه شرعی و اخلاقی همه انسان هاست.

جنگل، از ثروت های طبیعی و از عناصر مهم حیات وحش هر زمینی به شمار می آید. با قطع
درختان و نابودی جنگل ها، به پیشروی آب باران در زمین های صاف کمک و هموار و در نتیجه
از ذخیره شدن آب در خاک جلوگیری می شود و به دنبال آن، فرسایش منابع طبیعی آغاز
می گردد.

عواملی همچون توجه نکردن به ارزش های زیست محیطی و تنوع زیستی، سامان ندادن به
مراکز جمعیتی و مشاغل داخل و حاشیه جنگل ها، بهره برداری بی رویه و غیراستاندارد از درختان
و منابع جنگلی و جاده سازی، در سرعت بخشی به تخریب وسیع این منابع ارزشمند بسیار
مؤثرند. جنگل، هدیه خدایی و دوست لازم بشر به شمار می رود. هیچ یک از پدیده های طبیعت،
به اندازه جنگل در زندگی سالم آدمیان نقش اساسی ندارد. انسان نخستین، تنها در پناه طبیعت
توانست به حیات و تولید نسل خود ادامه دهد. آدمی در قبال نگه داری جنگل و نوع بهره وری
از آن، مسئول است. بدیهی است که جنگل، فقط متعلق به یک نسل و زمان خاص نیست، بلکه
یک سرمایه ملی و جهانی است. در گفتار دینی نیز بارها به اهمیت درخت و درخت کاری و حفظ
و پرورش گیاهان اشاره شده است.

پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرمود: «هرکه درختی بنشاند و ثمر دهد، خداوند به اندازه
میوه های آن درخت به او پاداش می دهد».

1. انسان در قبال همه آفریده های خداوند مسئول است، از جمله در برابر
جنگل که ثروت و سرمایه ای طبیعی به شمار می رود و در زمینه رفاه و
تامین نیازهای آدمی، یکی از نعمت های بزرگ خداوند است.

2. امام صادق علیه السلام : «خداوند، درخت را برای انسان آفرید و بر او تکلیف
کرد که آن را بکارد و آبیاری کند و برای نگه داری آن تلاش ورزد».2

از انواع آلودگی های محیط زیست، آلودگی خاک است. خاک، از منابع مهم طبیعت و پالاینده و
تصیفه کننده آن است. بدون خاک سالم، ادامه زندگی ممکن نیست؛ زیرا 95 درصد غذای انسان
از زمین تأمین می شود. خداوند، زمین و آسمان و همه نعمت های آن را برای آدمی آفریده و
طبیعت را رام و مطیع انسان ساخت تا بتواند هرگونه بهره را از آن ببرد.

«همه عناصر طبیعت، از آنِ همه انسان ها و بلکه همه آفریده های خداوند است و هیچ کس
حق نابودی و آلودگی آنها را ندارد. عواملی چون رشد شهرنشینی، ازدیاد زباله های شهری و
جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاری های معادن، چرای بی رویه دام ها، استفاده از
سموم و آفت کش ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، به فرساش و آلودگی خاک و
تخریب سطح زمین می انجامد. منابع محیط زیست، از مشترکاتند و همه حق دارند درست و منظم از آنها
استفاده بکنند و کسی حق ندارد با آلوده کردن و استفاده نادرست آنها، زیست دیگران را به محیطی
غیربهداشتی، دشوار و خطر آفرین تبدیل کند و همه در برابر این عناصر، مسئول هستند.»

پرهیز از آلوده کردن خاک و استفاده درست از آن، به منظور تأمین
نیازهای انسان، نوعی شکرگذاری، دوستی با طبیعت و امانت داری در
مقابل نعمت های خداوندی است.

دنیای صنعتی امروز با تخریب جنگل ها و نابودی فضاهای سبز و پژمردگی و مرگ گل و گیاه
روبه روست. پیشرفت بی رویه صنعت، همان گونه که صفا، یک دلی و پیوندهای استوار خانوادگی
را از مردم صنعت زده گرفته و روانشان را رنجور و افسرده ساخته است، آخرین روزنه های امید
را نیز که جنگل ها و دشت های خرم و مزرعه های سرسبز بود، تباه ساخت و انسان را در میان
آهن های خشن، دیوارهای بتونی و دود و آلودگی های گوناگون صنعتی، بی کس و تنها رها کرد.
اکنون انسان های بی شماری به سرگردانی، پریشان حالی و افسردگی دچار شده اند که نتیجه شوم
و ناخواسته جهان صنعتی است و آرام آرام به فاجعه ای انسانی تبدیل می شود. گفتنی است که
دانشمندان، آفات صنعتی را بیش از بلاهای طبیعی دانسته اند. بر این اساس، احیای دوباره محیط
زیست و برگرداندن سرزندگی و شادابی زمین به آن، عامل مهمی در ایجاد روحیه نشاط و امید
در انسان هاست.

تخریب محیط زیست، به افسردگی انسان ها می انجامد و آبادسازی
محیط زیست، با شادابی آنان ارتباط تنگاتنگ دارد.

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

گنجینه عظیم کتابهای علوم اسلامی و انسانی در موبایل شما

بسیاری از نیازهای انسان را گیاهان و درختان تامین می کنند. بیشتر نیاز انسان به خوراک، پوشاک، انرژی و نیازهای دارویی انسان همگی از گیاهان و میوه بوته های گوشتی تامین می شود.
جانوران نیز حیات شان وابسطه به وجود گیاهان میوه های گوشتی، بوته ها است. تامین اکسیژن، جذب کربن موجود از محیط و جذب آب باران در خاک، وظیفه پایداری خاک و جلوگیری فرسایش خاک ( بادهای تند و باران های رگبار ) از دیگر مزایای وجود درختان و گیاهان در محیط به شمار می رود.
فضای سبز و عطر گل گیاهان آرامش، لذت و شادی را برای انسان به ارمغان می آورد. محل های مهم پوشیده از درختان و فضای سبز بهترین مکان برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت انسان است. وجود فضای سبز و درختان می تواند محیط زیست را در چشم اندازها فرحناک جلوه دهد و موجب افزایش عمر انسان شود.
شاخ و برگ درختان و گیاهان گرد و غبار هوا را جذب می کند و آلودگی هوا را کاهش می دهد. سرب معلق در هوا حاصل از فعالیت واحدهای صنعتی و وسایل نقلیه موتوری و یکی از مواد سمی و خطرناک برای انسان است که از طریق تنفس جذب می شود و عوارض و پیامدهای ناگواری برسلامت انسان دارد که درختان انبوه مقداری زیادی از سرب معلق در هوا را جذب می کنند.
فضای سبز بخصوص پوشش گیاهی و درختان به دلیل حفاظت از خاک قدرت نگهداری و جذب نزولات و کاهش سرعت سقوط برف و باران بر زمین نقش انکار ناپذیری در جاری شدن سلاب و کاهش اثرات مخرب آن دارد.
درختان و بوته های جنگلی با جذب نزولات زمستانی و بهاری و ذخیر کردن آن در سفره های آب های زیر زمینی و تبخیر آن در ایام تابستان که نزولات قطع می شوند، موجب افزاهش رطوبت نسبی هوا در فضای اماکن مرطو ب می گردد.
داکتر یارمحمد

>>>   انسان،حیوان و نبات، هرسه موجود زنده هستند. انسان ها به خاطر امرار معیشت و حیات خود به حیوانات و نباتات ضرورت دارند. بناً باید طوری از آنها استفاده نمایند که نسل آنها منقرض نگردد و از بین نروند. بناً حفظ محیط زیست یکی از وظایف عمده بشریت در قرن حاضر میباشد.>>>   داکتر یارمحمد قبلاٌ هم گفته بودم و حال هم می گویم که احساستان را در مقابل بهداشتی مردم تقدیر میکنیم واقعاٌ یک متخصص مجرب حفاظت محیط زیستی استی از مقاله پرمعنای زیبا شما درک دانشمند بود ن شما احساس می شود.>>>   داکتر صاحب یک متخصص خوب در جهت رهنمایی های بهبود محیط زیست است. خداوند عمرشان طولانی کند>>>   محترم یارمحمد شخصيت عالم با تقوا مدبر با دانش وداراي همه خصوصيات عالي است

مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است

جایگاه حیوانات در حیات بشر

بهتر است  این بحث  را در دو بخش مطالعه نمایم :

الف:  حیوان درخدمت انسان

     بررسی ادوارمختلف تاریخ حیات بشرنشان می دهد، که حیوانات نقش نهایت ارزنده دربهبود و رونق زندگی انسان در زمین ایفا کرده اند. دلیل اینکه چرا حیوان ی به این بزرگی ازانسان کوچک اندام اطاعت میکند، روشن است. اما نکتۀ مبهم نهایت طمع و توقع  انسان ازبهره گیری ازحیوانات است، باز هم انتظار انسان از حیوان درهمین محدوده ختم نمی شود. ازآنجایی که تلاش برای بدست آوردن غذا و رسیدن به آسایش از بزرگترین دغدغه های انسان بوده است. درجواب به این خواست ها همیشه حیوانات ازجان مایه گذاشته اند. به جزعده یی محدود که خود را گیاهخوارعنوان می کنند، فرآورده های حیوانی ازخوشآیند ترین غذاها برای مالکان زمین می باشد. پس ازاستفاده غذایی گرفته تا کارکشیدن، موارد تجربی، مقاصد تفریحی، زینتی، و … خلاصه ازهیچ گونه بهره کشی از حیوان دریغ  نشده است. همه این ها نشان دهندۀ  نقش  و اهمیت حیوانات درزندگی ما انسان ها می باشد.

 

 

 

  انسان با استفاده ازحیوانات زندگی را برای خود راحت و راحت ترساخته است.

 

در صد سال اخیر که انسان انقلاب تمدن و خلاقیت را در کرۀ خاکی  شدت بخشید، رابطه انسان با حیوان و اهمیت این رابطه شکل تازه یی یافت وچه بسا مستحکم تراز گذشته گردیده است. همان گونه که نیازبه همزیستی و حفظ تعادل میان تمام انواع موجودات زنده زمین ازجمله نباتات و موجودات ذره بینی، ازضرورت های اساسی تداوم حیات به حساب میآید، حالا کم وبیش نقش و اهمیت گونه های مختلف حیوانات درزندگی  مالکان زمین به شیوۀ علمی آن برملا گردیده است.

حالا دانشمندان به این باورمشترک رسیده اند، که حیوانات نه تنها برای تولید غذا واستفاده فزیکی و تفریحی خلق شده اند، بلکه  نقش نهایت مهم واساسی درتامین تعادل حیات درروی زمین را نیز برعهده دارند. دراین میان جایگاه برخی از این مخلوقات درتداوم و شکل گیری شیوه های زندگی بهتر برای انسان، منحیث مخلوق برتر، نهایت حیاتی بوده است.

 

 

      درادوار مختلف تاریخ، این گنجینه های متحرک دور و نزدیک با کدخدای زمین حیات بسر برده اند و درتغییرنحوۀ زندگی انسان، نقش نهایت اساسی داشته اند.

 

       یافته های علمی اخیر نشان میدهد که برای تآمین تعادل و تداوم حیات درزمین نیازاست تا به همۀ موجودات زنده سهم مساوی استفاده ازمنابع زمین فراهم گردد، وهم نباید ازمنابع  زمین ازجمله حیوانات و سایرموجودات  استفاده  بی رویه صورت گیرد.

همچنان برای تأمین تعادل وپایداری بهترحیات، علاوه بر آنکه به تمام موجودات سهم مساوی زندگی تأمین میگردد، همزمان نیاز است تا گونه های درحال انقراض نیزحفظ ومراقبت گردند. این درحالیست که شاید همه روزه ده ها گونه ازملیونها نوع مختلف موجودات زنده، قبل از آنکه شناسایی شده باشند، منقرض می گردند.

 با اینکه ازموجودات مختلف مزایایی سرشارنصیب انسان می گردد،  ولی بیشترین وزنهء بهره کشی راحیوانات فقاریه بدوش می کشند. چنانچه این گروه منحیث گنجینه های متحرک درطول تاریخ، دور و نزدیک با کدخدای زمین حیات بسر برده اند و درتغییر نحوۀ زندگی انسان، نقش اساسی ایفا کرده اند.

 

اماهم وزن با پیمانه سرشارثمربخشی، ضررهای جبران ناپذیر نیز ازسوی حیوانات همیشه صحت و سلامت بشر را به مبارزه طلبیده وگاهی حتی شیوع امراض حیوانی، جان ملیون ها انسان را گرفته است. همین حالا چالشهای عمده وحیاتی زیرعنوان بیماریهای مدهش حیوانی چون ایدز، انفوانزا، توبرکلوز، بوسلوز، هاری  و ده ها بیماری دیگر، که همه ساله جان ملیون ها انسان را می گیرند، اینها خود  از بزرگترین چالش های معاصر در راه تداوم حیات انسان در زمین به حساب می آیند، و همه منشأ حیوانی دارند.

      با آنهم خوشبختانه انسان متجسس وخلاق بیکار نه نشسته  وبا تلاش شبانه روزی به اکثر تهدیدها  و خطرات  ناشی از حیوانات نتنها که پی برده بلکه ازتمام یافته های علمی تجربی و دانسته های عقلانی در این عرصه دربلند بردن سطح دانش و بهبود سلامت همنوعان خود بالا ترین حد استفاده را کرده است.

 بازهم آنچه از وسعت خلقت اوتعالی درحد فهم ماست، بعید نیست که همۀ یافته های علمی تجربی انسان تا امروز، همچو قطره یی آب دریا  برابربا بحر نا پیدا، بیش نباشد.

 با آنکه هرروزتهدیدهای گوناگون ازجمله جنگ، آفات طبعی، امراض، وغیره حیات بشر را به چالش می گیرند، بازهم نسل انسان  حد و مرز گذشته را همچنان شکسته و هر از چند سال یکبار ریکارد تازه یی به ثبت می رساند. گزارش سازمان ملل که در اواخرسال 2011 منتشرشد، خبر از ازدیاد هفت ملیاردی نفوس انسان در زمین را داد.

با توجه به ازدیاد روز افزون جمعیت انسانها و درگیرودار بازشناخت و مهارسایر چالشهای  فراراه  تداوم حیات بشر، ازجمله مهمترین آنها یعنی تهدید کمبود غذا و درقدم دوم ترس ازگسترش امراض همه گیر بوسیله آب وغذای آلوده، توجه به تولید غذا یی کافی  و درعین حال سالم و صحی  را درصدر تکاپوهای بشرقرارداده است.

 به این منظور درکنار رشد تولیدی منابع زراعتی منحیث منبع اصلی غذا برای انسان، اینک تلاش ها برای انکشاف منابع غذایی با استفاده ازگونه های حیوانی و دریایی، منحیث بهترین انتخاب ها برای  تأمین پروتین مورد نیاز انسان، بیشتراز پیش مطرح گردیده است. هرچندکه تأمین کننده اصلی غذا برای انسان منابع زراعتی است، اما هیچگاه  محصول زراعتی نتوانسته است  ریکارد ارزش بلند غذایی فرآورده های حیوانی و دریایی را بشکند. ازسوی هم نسبت به منابع غذایی زراعتی، فرآورده های حیوانی و دریایی درمدت زمان کمتر به دست و دهن می رسند.  اما درهمه حال تهدید ها و خطرات بلقوۀ صحی بویژه ازجهت آلودگی محصولات حیوانی مثل کابوس تلخ حیات انسان در زمین همیشه پا برجاست.

 اما خوشبحتانه انسان متجسس با استفاده ازمدل های حیوانی دانش خویش را همچنان افزایش می دهد. چنانچه درپیوند با منافع بهداشت انسان سالیانه جان ملیون ها حیوان، پرنده وسایر زنده جان ها در آزمایشگاه های طبی فدای آزمایشهای می شود، که ممکن برای مهار چالش های صحی و تداوم حیات ما انسانها درزمین مفید باشد. ازگذشته های دور تا حال همیشه محققان علوم طبی در نزدیک به کل تحقیقات وتجربیات علمی طبی ازمدلهای حیوانی استفاده کرده اند.  این خود نیز بزرگترین نحوۀ بهره کشی ازحیوان، به شمار می رود. زد و بند انسان وحیوان  ازعصرشکارتا اهلی ساختن و پرورش بومی حیوانات تا حال ادامه داشته و هرآنچه دل ما انسان ها خواسته روی حیوانات انجام داده ایم، وبه یقین که درآینده هم دریغ نخواهیم داشت.

ب : انسان در خدمت حیوان

 هرآنچه درفوق گفتیم ممکن نشان دهد که ما انسانها منحیث مخلوق برترچقدرمنفعت طلب هستیم. ولی همیشه اینطورهم نیست،  زیرا درخیلی موارد، حیوانات ازشراکت درمالکیت زمین ومنابع آن، نسبت به خیلی از ما انسانها، سود بیشتر برده اند.

گذشته ازفداکاری ها وحیف ومیل شدن حیوانات توسط ما انسانها، بیائید کمی هم رخ دیگرموضوع، یعنی نازونعمتهای که از سوی انسان عاید حیوانات می گردد، یاد آورشویم.

 

 

 

 

با وصف تمام آسیب های که ازدست ما آدم ها به حیوانات می رسد، ومتأسفانه هنوزهم به سبب عدم آگهی ودانش کافی، برخی ازانسانها درمقابل حیوانات از ترحم و مروت انسانی کمترکارمی گیرند. با این همه، سالیانه جان ملیونها حیوان بوسیله انسان ها در سراسر کره آبی نجات داده می شود.

هرسال بیش ازده ها گونۀ درحال انقراض حیوانات حفظ ومراقبت شده و بعد ازتکثیر دوباره به طبیعت آزاد برگردانده می شوند.

گذشته ازتلاشها درحفظ وتکثیرحیات وحش، درمحدوده ی همزیستی باحیوانات، بویژه گونه های که درمجاورت با انسان زندگی دارند، درخیلی موارد بخت و اقبال حتی نسبت به همنوعان ما بیشتر به روی حیوانات می خندد.

برخلاف برخی ازکشورهای به اصطلاح جهان سوم، درخیلی از کشورهای مترقی حیوانات از تمام حقوق و امتیازات حیوانی خود برخردارمی باشند. بازحالا که رفته رفته زندگی انسانها عصری و ماشینی گردیده و زندگی یک نواخت دراینگونه شرایط برای اکثریت آدم ها تکراری وملال آور گردیده است؛ وحالا که فشار کارو سایرمشغله های زندگی عواطف و مراوده انسانی را تحت تاثیرقرارداده، بخت بیشتربا حیوانات یارگردیده است. چنانچه انسان خسته از تلاش و زندگی ماشینی و یکنواخت، درساعات فراغت ازکار،  حیوان را منحیث بهترین همدم خویش برمی گزیند.

     عشق به حیوان تنها درعصرحاضر خلاصه  نمی شود و یا تنها  ویژه ساکنان دنیای مدرن خلاصه نیست. بلکه این میراث کهن اولاد آدم است و همیشه انسان ها درهرعصر و زمان به نحوی شوق حیوانات را درسر داشته و ازگذشته های دور درصد قریب به کل انسانها دل خوشی وحتی آرامش خود را با حیوانات شان می یافتند. چنانچه خیلی ازادیان نیز برای حیوانات مختلف ارزش ومقام های تعین کرده اند. اما درعصرحاضرگراف علاقه به حیوان میان ساکنان شهرهای بزرگ دنیا، طور قابل ملاحظۀ آن بالا رفته است.

 

 

درعصرحاضردرمیان گونه های حیوانی که درآسایش تام زندگی می کنند، بیشتر ازهمه بخت سگ وگربه ها بیدار تر گردیده است. طبق ارقام  وبسایت های غیر رسمی امریکا و انگلستان، بین سال های 2011 تا 2012 تنها در ایالات متحده امریکا 78.2 ملیون سگ خانگی و 82 ملیون  پشک خانگی  ثبت و راجستر گردیده اند. این ارقام درسال2011  درانگلستان، اضافه تراز شانزده ملیون سگ و پشک خانگی را نشان میدهد.  با اضافه به ارقام فوق، ده ها گونۀ دیگر از حیوانات مختلف و پرنده های زینتی نیز با انسان ها زیر یک سقف زندگی می کنند،  و چه بسا که دریک بسترمی خوابند .

 

با توجه به ارقام فوق و درمقایسه با تعداد کشورهای جهان،  بعید نیست که اگرتعداد حیواناتی که درآسایش تمام درکنار انسان ها زندگی می کنند از تعداد آنعده انسان های که در زجر و فلاکت در روی زمین زندگی می کنند، بیشتر باشد .

جالب تراینکه درعصرحاضرآنعده انسان های که درگذشته های نه چندان دور منحیث عنعنه غذایی ازگوشت سگ و گربه تغذیه می کردند، حالا حتی از اعتراف به این عمل خود داری وحتی ازپرداختن به این موضوع خوداری می کنند. دربرخی ازکشورها که هنوزهم این عنعنه غذایی وجود دارد، مخفیانه انجام میشود. زیرا حالا با پیروی از پدیدۀ به اصطلاح زندگی مدرن، خیلی ها خود را ازدل باختگان حقیقی این دو حیوان می دانند.

 

    درنهایت آنعده انسان های که بیشتر به ماشین های در قالب انسان شباهت دارند، ساعت ها کارشاقه در روز را به امید لحظه یی همدم شدن با حیوان خانگی شان تحمل میکنند. حتی خیلی ها نام خانوادگی خود را رسمآ به حیوان خود داده اند  و برخی هم حیوان خانگی خود را درسهمی ازمیراث خود رسمآ شریک ساخته اند.

ازهمه جالب تر چیزی که اگر صد سال قبل مطرح می شد، شاید ازخنده آورترین حرفها می بود، اینکه حالا قوانین کشورها هم رای خود را برخلاف انسان به حیواناتی که مظلوم واقع  شده اند می دهد. زیاد هستند آن تعداد انسان های که درمقابل زیر پا گذاشتن حقوق ویا شکنجه نمودن حیوانات، سال های شیرین عمرخود را پشت میله های زندان سپری می کنند. اما هنوزهم دربعضی ازکشورها کم نیستند  انسانهای که با این همه بند و تبصره و قانون درباب حقوق حیوانات سروکار ندارند ومثل اجداد شان، هرچه ضمیر شان هدایت دهد درمقابل حیوان خود انجام می دهند و ازکس باکی هم ندارند.

 با اینهم درمیان روستا نشینان عشق به حیوان به همان شدت اولی آن  پا برجاست  وهمه گونه های حیوانات اهلی جایگاه خود را حفظ کرده و عاشقان تمام عیار انوع مختلف حیوانات در روستا ها فراوان اند. چنانکه درکنار شوق نگهداری حیوانات تولیدی،  خیلی ها سگ، گربه  و مرغ  و تعدادی هم معشوق بزرگتر چون اسب  ، شتر  و گاو را انتخاب می کنند.

حال که بنحوی برای تدوام و سمت و سو دادن حیات شان   انسانها در سیاره آبی نیاز به حیوان دارند و برخی ها هم براستی که عطش عشق حیوان سراسر وجود شان را فرا گرفته است. نکته ی که نیاز به اندیشه بشتر دارد، چون وچراهای عشق بی پایان انسان به حیوان می باشد. اینکه ازمیان این همه سهولت و امکانات مدرن، چرا انسان امروزی بازهم حیوان را بهترین انتخاب می داند؟

 پاسخ این پرسش راهریک ازدل باختگان حیوانات بگونه ی می دهند

استاد نهایت بزرگوار محمد واثق حسینی
با عرض سلام و احترام خواستم به این وسیله یادهانی نمایم که نویسنده مطلب زیر عنوان جایگاه حیوانات درحیات بشر بنده هستم.
این مطلب قبلآ ( بتاریخ چهارشنبه، ۳۱ جوزای ۱۳۹۱، در وبلاگ افغان وت به نشر رسیده و نشر چاپی آن هم روی دست است. بنأ خواهش است تا درصورت نشر مجدد لطفآ از ذکر منبه آن استفاده نموده ممنون سازید.

تا باشد که علی (ع) از گفته اش باره زکات علم نا راحت نشود.

عبدالقدیر قدیس
عضو دیپارتمنت کلینیک
دانشکده علوم وترنری
دانشگاه کابل8

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *