فلفل سبز تند و کبد چرب

دوره مقدماتی php
فلفل سبز تند و کبد چرب
فلفل سبز تند و کبد چرب

‌کبد یا همان جگر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های پالاینده بدن است که به طور مختصر فعالیت‌هایی مانند پالایش خون، پروتئین‌سازی، سم‌زدایی، تنظیم قند، ذخیره‌سازی مواد حیاتی‌ و سوخت و ساز را بر عهده دارد.

 کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه ناصحیح از مشکلات پزشکی رو به گسترش در جهان صنعتی امروز است؛ این بیماری اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوء‌تغذیه و بالا بودن چربی خون است. در کشورهای دیگر دنیا مصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود، اما طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد.

علی بهادری، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره ‌ گفت: امروزه به علت اتخاذ برنامه غذایی ناسالم، کبد چرب شایع شده است. کبد چرب همانند چربی شکم نیست و نباید آن را مشکل ساده کبدی تلقی کرد. لازم است به محض مشخص شدن بیماری، درمان را شروع کرد؛ زیرا به مرور زمان لایه‌های چربی روی کبد رشد می‌کند و سوء هاضمه شدید به وجود می‌آورد. بیشتر افراد متوجه بیماری خود می‌شوند، اما چندان به موضوع درمان آن توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به علایم کبد پرچرب گفت: افراد در هر سنی می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می‌کنند نیز به کبد چرب مبتلا می شوند.

بهادری اضافه کرد: کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می‌شود. مبتلایان به این بیماری، بدن سست و لختی دارند و معمولا پوست‌شان سفید است. این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم می‌کنند، ضمن اینکه حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می‌شود.

فلفل سبز تند و کبد چرب

دوره مقدماتی php

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: پوست مبتلایان به کبد چرب شادابی و طراوت ندارد و معمولا نوعی بدرنگی در پوست ایجاد می‌شود.  سرد بودن بدن یکی دیگر از علائم ابتلا به کبد چرب است؛ طوری که این افراد از گرمایی بودن شکایت دارند ولی در واقع با لمس بدن، سردی بدن کاملا احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی در سوء هضم نقش دارند و مهم‌ترین آنها خوب نجویدن یا سریع خوردن غذاست، افزود: افرادی که عادت دارند انواع و اقسام غذا را با هم بخورند یا غذاهای دیر هضم و زود هضم را با هم مصرف می‌کنند، بیش از دیگر افراد به مشکلات سوء هضم و کبد چرب دچار می‌شوند. باید به خاطر داشت قبل از اینکه معده از غذای خورده شده کاملا تخلیه نشده، نباید بلافاصله غذای دیگری خورد.

بهادری اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود، عدم رعایت اعتدال در غذا خوردن است، کم خوری یا پرخوری، به ویژه پرخوری می تواند با مشکل سوء هضم همراه باشد.

وی با بیان اینکه هر عاملی که موجب سرد شدن بدن، به ویژه سرد شدن دستگاه گوارش و کبد شود، می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود، بیان کرد: یکی از این عوامل بی حرکتی و سکون است؛ البته فعالیت بیش از حد و سنگین بدنی هم می‌تواند در ابتلا به کبد چرب نقش داشته باشد. خواب، بین شش تا هشت ساعت برای افراد کافی است ولی خواب بیش از اندازه مشکل ساز می‌شود. استرس یکی دیگر از عواملی است که مشکلات گوارشی، بویژه کبد چرب را به همراه دارد، در نتیجه باید این عوامل در زندگی به حداقل برسند.

وی با بیان اینکه درست است نوشیدن آب برای بدن ضروری است ولی نوشیدن آب هم مثل غذا خوردن، اصول خاص خودش را دارد، افزود: نوشیدن آب و مایعات نباید قبل از غذا یا در بین آن باشد. نوشیدن آب و مایعات را باید به یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا موکول کرد.

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: مایعات، به ویژه آب هر چه سردتر باشند، آسیب بیشتری برای بدن به همراه دارند، در نتیجه دمای مایعات باید متعادل باشد؛ نوشیدن آب صبح‌ها به صورت ناشتا، اواسط خواب و پس از بیداری ناگهانی، بعد از استحمام، بعد از رابطه جنسی و بعد از ورزش مضر است. نوشیدن آب باید به اندازه نیاز و در حد رفع تشنگی باشد. خود تشنگی می‌تواند به بدن آسیب وارد کند. بنابراین توصیه می‌شود افراد از نوشیدن بیش از اندازه آب یا تشنه ماندن خودداری کنند.

وی انتخاب نوع غذا در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را مهم دانست و افزود: استفاده بیش از اندازه از غذاهایی که طبع سرد، بویژه طبع سرد و تر دارند در تمامی افراد، به خصوص افراد سرد مزاج مشکلات گوارشی به همراه دارد و می‌تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود.

بهادری اضافه کرد: انواع ترشی، لبنیات، به ویژه ماست و دوغ، آلو، هلو، مرکبات، گیلاس، آلبالو، خیار، گوجه و… همگی باید در حد اعتدال مصرف شوند؛ چون استفاده بیش از اندازه آنها مشکل‌ساز است.

وی افزود: استفاده بیش از اندازه از غذاهای غلیظ و لزج مانند کله پاچه، حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پاستا، بامیه، فست فودها، برنج و ماهی (سرد و تر و لزج) و… در ایجاد اختلال سوء هضم و ابتلا به کبد چرب نقش دارند. همچنین استفاده زیاد و مکرر از شیرینی‌های چرب و غلیظ، مانند انواع شیرینی‌های قنادی می‌تواند باعث کبد چرب شود.

وی با بیان اینکه افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، باید حجم غذای خود را کاهش دهند و از پرخوری بپرهیزند، بیان کرد: روزه‌داری در بهبود وضعیت این افراد تاثیر زیادی دارد. غذای شب باید سبک و با حجم کم باشد، همچنین بین صرف وعده شام تا خواب حداقل دو ساعت فاصله ایجاد شود. این دسته از افراد باید از خوردن غذاهای سرد پرهیز کنند.

بهادری خاطر نشان کرد: استفاده از ادویه‌هایی مثل زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به دلیل خاصیت گرمی می‌تواند مفید واقع شود. این ادویه‌ها در تقویت کبد هم نقش دارند. افرادی که تمایل به مصرف ماست و دوغ دارند، باید ماست را به صورت چکیده و در حجم کم مصرف کنند و دوغ را با استفاده از ماست چکیده درست کنند. همچنین مصرف سبزیجات و زیتون همراه با غذا ایرادی ندارد، ولی ماست نباید همراه با غذا مصرف شود.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: استفاده از نبات و عسل هم در برطرف کردن سردی می‌تواند مفید باشد؛ به طور کلی استفاده از غذاهای گرم توصیه می‌شود، ولی نباید در استفاده از غذاهای گرم هم افراط شود.

وی با بیان اینکه  افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن غذاهای پر رطوبت مثل شیر، میوه‌های آبدار و لبنیات پرهیز کنند یا آنها را با مصلح استفاده کنند، افزود: برای مثال مصلح ماهی، ادویه‌هایی مثل زعفران، فلفل و دارچین است. کباب کردن ماهی و استفاده از ماهی جنوب هم می‌تواند در کاهش سردی و رطوبت موثر باشد.

بهادری به مبتلایان کبد چرب توصیه کرد که برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق استفاده کنند و افزود: این افراد باید روزانه پنج عدد فندق، پنج عدد بادام و سه عدد پسته بخورند. مواد غذایی دیگر وجود دارند که برای کبد مفیدند. برای مثال انجیر و مویز. همچنین ترب و فندق نیز به باز شدن انسداد کبد کمک می کند.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: مبتلایان به کبد چرب به جای استفاده از آب بهتر است ماءالعسل (ترکیب آب و عسل) بنوشند؛ این افراد می‌توانند گاهی اوقات به جای آب، عرق کاسنی و شاتره بنوشند و به نسبت مساوی عرق کاسنی و شاتره را با یکدیگر ترکیب کنند. البته استفاده از رازیانه تنها به خانم‌ها توصیه می‌شود و آقایان نباید از آن استفاده کنند. اگرچه میوه‌های شیرین مثل توت و مویز برای کبد مفیدند، ولی نباید در مصرف آنها افراط کرد.

وی همچنین به افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند توصیه کرد که نباید از گوشت‌های غلیظ استفاده کنند و گفت: گوشت گاو، گوساله و شتر در گروه گوشت‌های غلیظ قرار می‌گیرند و نباید مصرف شوند. گوشت گوسفند، مرغ محلی و بلدرچین گزینه های خوبی هستند.

بهادری افزود: خوردن نخودآب که به همراه ادویه‌جات گرم مثل دارچین و زعفران درست شود و در آن شوید وجود داشته باشد، می‌تواند غلظت مواد داخل کبد را کم کند. برای درست کردن نخودآب می‌توان از آب گوشت، نخود، برنج و گوشت استفاده کرد. یکی دیگر از سبزی‌هایی که باعث تقویت کبد می‌شود، شنبلیله است که استفاده از آن در غذاها به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری های خاموش و بی‌نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن در اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می‌کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده‌اند.

انتهای پیام

فلفل تند یا فلفل چیلی میوه گیاهی از سرده فلفل دلمه‌ ای است که به عنوان عضوی از خانواده بادنجانیان شناخته می شود. فلفل سبز، فلفل قرمز و فلفل هابانرو که در ایران به نام فلفل هندی شناخته می شود از انواع فلفل تند هستند.

فلفل سبز و قرمز تند در انواع خشک و تازه فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص فلفل تند را برای سلامتی، لاغری، سرماخوردگی و پوست و مو شرح داده ایم.

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

تحقیقات نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی پوست ناشی از جوش صورت مفید باشد.

ماسک فلفل سبز و قرمز تند برای پوست

فلفل سبز تند و کبد چرب

یک چای خوری پودر فلفل تند را با یک قاشق چای خوری پودر کاکائو و نصف آووکادو له شده ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

فلفل تند علاوه بر کپسایسین غنی از ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B6 می باشد که به کاهش چین و چروک پوست کم کرده و با افزایش تولید کلاژن باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک فلفل برای صورت

یک قاشق چای خوری فلفل تند را با آب یک لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد شویید.

گفته می شود که کپسایسین موجود در فلفل تند برای درمان و کاهش درد بیماری پسوریازیس مفید می باشد.

مقادیر بالای ویتامین های موجود در  فلفل تند برای تقویت و افزایش رشد موی سر مفید هستند.

ماسک فلفل قرمز تند برای مو

یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز خشک شده را با 3 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و بر روی مو ها و پوست سرتان بمالید، با کلاه مخصوص رنگ کردن مو، موها را بپوشانید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس با آب گرم خوب بشویید.

اگر می خواهید موهای تان درخشان تر و براق تر شوند به این ماسک مو سه عدد تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید.

فلفل تند به عنوان یک ماده ی غذایی ترموژنیک شناخته می شود و با ایجاد حرارت در بدن به افزایش متابولیسم و چرب سوزی کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

همچنین کپسایسین موجود در فلفل تند با کاهش اشتها و کاهش کالری مصرفی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب گرم را با آب یک لیموترش تازه، یک قاشق چای خوری عسل و مقداری فلفل ترکیب کنید و بنوشید.

این ترکیب به سم زدایی و چربی سوزی بدن در طول روز کمک می کند.

همچنین می توانید انواع فلفل سبز تند را در سالاد و یا همراه غذا میل کنید. بهتر است پودر فلفل قرمز را نیز در انواع سوپ ریخته و سپس نوش جان کنید تا از خواص چربی سوزی آن بهره مند شوید.

فلفل تند قرمز حاوی مقادیر بالایی بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید می باشد.

علاوه بر این کپسایسین موجود در فلفل تند باعث تحریک ترشحات شده و موکوس را از بینی و یا ریه ها جمع آوری کرده و دفع می کند.

فلفل تند حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان کپسایسین، ویتامین C و کاروتنوئید هاست که به بهبود تنظیم انسولین در بدن کمک کرده و برای پیشگیری از افزایش قند خون و درمان دیابت نوع 2 مفید می باشد.

برخلاف تصور عموم فلفل تند با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده زخم معده به درمان این بیماری کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

نتایج تحقیقات در سال 2015 نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند برای پیشگیری و درمان کبد چرب و فیبروز کبدی مفید می باشد.

فلفل تند قرمز باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون می شود و با کاهش ایجاد لخته ی خون در رگ ها از بیماری های قلب و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی پیشگیری می کند.

مقادیر بالای ویتامین های A و C موجود در فلفل تند باعث تقویت و انعطاف پذیری بیشتر عروق خونی شده و به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

مصرف فلفل تند در دوران بارداری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار شده و از ابتلا به سرماخوردگی و سرفه پیشگیری می کند.

فلفل تند هضم غذا را بهبود می بخشد و برای پیشگیری و درمان معده درد، یبوست و همروئید یا بواسیر در دوران بارداری مفید می باشد.

مقادیر بالای فولات و ویتامین های گروه B موجود در فلفل تند برای جلوگیری از ناهنجاری های لوله عصبی در جنین مفید هستند.

فلفل تند حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است که از ابتلا به فشار خون بالا و پره اکلامپسی در زنان باردار پیشگیری می کند.

فلفل سبز تند و کبد چرب

فلفل چیلی یا فلفل تند حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که خاصیت التهابی دارد و برای کاهش درد ناشی از آرتروز و روماتیسم و همچنین کاهش التهاب لگن موثر می باشد.

همچنین استفاده ی موضعی از فلفل تند به دلیل وجود کپسایسین برای درمان درد پوکی استخوان مفید می باشد.

کپسایسین موجو در فلفل تند دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی بوده و به برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد.

فلفل تند قاتل سلول های سرطان پروستات می باشد؛ یک مطالعه در سال 2006 نشان داده که کپسایسین سلول های سرطان پروستات را وادار به خودکشی می کند، همچنین فلفل تند با نابودی ژن های مسئول ایجاد تومور پروستات به درمان سرطان پروستات کمک می کند.

کپسایسین موجود در فلفل تند با مهار نوروپپتید P که فرستنده اصلی درد به مغز است به درمان سردرد میگرنی و سردرد ناشی از سینوزیت کمک می کند.

طبع فلفل تند گرم و خشک می باشد. فلفل سبز و قرمز تند یا فلفل چیلی حاوی مقادیر بالایی فیبر، مس، آهن، پتاسیم و منگنز و ویتامین های B، ویتامین A، ویتامین C و E و K می باشد.

علت اصلی مزه ی تند فلفل به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان به نام کپسایسین می باشد.

فلفل تند یا فلفل چیلی انواع مختلفی دارد؛ نوعی فلفل قرمز که به نام فلفل کاین شناخته می شود و بیشتر به شکل پودر فلفل قرمز به عنوان ادویه استفاده می شود و نوعی فلفل سبز که فلفل هالاپینو نامیده می شود.

فلفل چیلی یا فلفل تند بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است و بیش از هفت هزار سال است که در این مناطق استفاده می شود، فلفل تند ابتدا به عنوان یک ماده تزئینی و بعد ها به عنوان یک ادویه و دارو استفاده می شد.

در قرن های 15 و 16 میلادی کریستوفر کلمب فلفل تند را به اروپا وارد کرد و به این ترتیب فلفل تند جایگزین فلفل سیاه که بسیار گران قیمت بود شد. در حال حاضر چین، ترکیه، نیجریه، اسپانیا و مکزیک بزرگترین تولید کنندگان تجاری فلفل چیلی یا فلفل تند سبز و قرمز هستند.

  • مدل لباس مجلسی شیک کوتاه دخترانه ۲۰۱۹
  • برای خرید فلفل تند، انواعی را انتخاب کنید که رنگ های شفاف و براق دارند و هیچ گونه چروکیدگی و لکه های سیاه بر روی آن ها دیده نمی شود.

    پس از خرید فلفل های سبز یا قرمز را خوب بشویید و خشک کنید، دو روش برای خشک کردن فلفل چیلی وجود دارد؛ آن ها را بر روی دستمال پارچه ای در اتاق که تهویه خوبی دارد پهن کنید و یا فلفل ها را به یک نخ محکم ببندید و و از سقف آویزان کنید.

    پس از سه تا چهار هفته فلفل ها خشک می شوند و می توانید آن ها را پودر کرده و نگهداری کنید.

    فلفل های تند را پس از شستن و خشک کردن بر روی سینی فر پهن کنید و در دمای 100 تا 135 درجه فارنهایت بگذارید، هر چند دقیقه فلفل ها را جا به جا کنید تا خشک شوند.

    توجه داشته باشید که خشک کردن فلفل به این روش چند ساعت زمان می برد.

    فلفل سبز و قرمز تند را پس از شیتن و خشک کردن به یک نخ محک ببندید و برای سه تا چهار هفته در زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شوند.

    ساده ترین روش خشک کردن فلفل سبز و قرمز تند استفاده از دستگاه خشک کن می باشد، فلفل ها را پس از شستن و خشک کردن، برش داده و در دستگاه خشک کن بگذارید تا خشک شوند.

    توجه داشته باشید که پودر فلفل تند را باید در یک ظرف شیشه ای و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

    منابع : whfoods – stylecraze

    ✅ پربازدیدترین سایت های ایرانی

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    فال حافظ

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    بسیاری از ما شیفته طعم تند و آتشین چیلی‌ها هستیم. حال سوال اینجاست که آیا آن‌ها می‌توانند برای ما مضر باشند؟

    احساس آن طعم آتشین مطبوع ادویه کاری یا سس سالسا یا غذاهای مخصوص شرق آسیا، چیزی است که بسیاری آن را جزو بهترین لذت‌های زندگی‌شان می‌دانند. این روزها خیلی‌ها حتی با خودشان هم برای چشیدن طعم‌های تندتر رقابت می‌کنند. چشیدن انواع طعم‌های تند و حتی سوختگی‌های عمیق حاصل از آن‌ها برای عده‌ای به نوعی حالت وسواس تبدیل شده است. عده‌ای حتی باور دارند که تا زمانی که طعم تند ادویه باعث تحریک نورون‌های درد دهان‌شان می‌شود، هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. اما آیا این یک واقعیت است؟ آن‌هایی که طعم‌های خیلی تند را دوست دارند، می‌گویند که تنها چند دقیقه به خودتان زمان بدهید، این حس در حال سوختن زود مرتفع می‌شود و بجای آن حسی مطبوع خواهید داشت. همه این‌ها در نظر عده‌ای تنها یک بازی و سرگرمی است، آیا غیر از این است؟ خوب شاید همه این‌ها یک بازی و سرگرمی باشد اما تنها تا زمانی که خطری کسی را تهدید نکند.

    اجازه دهید که نخست کمی در مورد چیلی‌ها بیش‌تر بدانیم. میزان تندی فلفل‌ها چگونه سنجیده می‌شود؟ در مجموع برای طبقه‌بندی تندی چیلی‌ها از مقیاسی موسوم به مقیاس اسکویل (Scoville Scale) استفاده می‌شود. این مقیاس تندی، فلفل‌ها را بر مبنای میزان کپسایسین که نوعی ماده شیمیایی از گروه کپسیکوم است، می‌سنجد. این ماده همان ماده‌ای است که در فلفل‌های سبز و قرمز تند یافت می‌شود و باعث می‌شود که با خوردن آن احساس سوختگی به شما دست بدهد. در طب سنتی کشورهای آسیایی گفته می‌شود که فلفل علیرغم طبیعت گرم باعث خنکی و افت دمای بدن می‌شود و به همین دلیل هم هست که مردم کشور هندوستان، فلفل خیلی زیاد مصرف می‌کنند چرا که باور دارند که می‌تواند تحمل هوای گرم و شرجی را برای‌شان راحت‌تر کند. چیلی‌هایی که در مقیاس اسکویل بالاترین درجه را به خود اختصاص داده‌اند، همان‌هایی هستند که از یک میلیون واحد اسکویل فراتر تخمین زده شده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فلفل یا چیلی روح یا همان Bhut Jolokia اشاره کرد.

    در سال ۲۰۱۴ میلادی دو خبرنگار روزنامه آرگوس (Argus) یکی از روزنامه‌های مشهور شهر برایتون بریتانیا تصمیم گرفتند که همبرگرهای فوق تند یک رستوران محلی را آزمایش کنند. آن‌ها با خوردن تنها یک گاز از هات چیلی برگر XXX یا همان همبرگر فوق فوق هات چیلی دردی غیرقابل تحمل را به جان خریدند. درد به اندازه‌ای زیاد بود که یکی از این خبرنگاران برای خلاص شدن از شر آن به سرعت لقمه‌اش را به همراه مقادیر زیادی شیر بلعید. خبرنگار دوم نیز بعد از این تجربه دردآور معده ‌درد بدی گرفت و حتی حس دستان خودش را هم از دست داد. تشنج و تنفس غیرعادی خیلی سریع (Hyperventilate) از جمله عوارض بعدی این اتفاق برای آن‌ها بود. هر دو آن‌ها بر اثر این تجربه راهی بیمارستان شدند و آن‌طور که بعدها توصیف کردند، درد به اندازه‌ای بوده که در خود احساس مرگ کرده‌اند.

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    افراد جسوری که دیده‌اید بی‌محابا در برنامه‌های تلویزیونی فلفل می‌خورند، گاهی حتی به حدی اذیت می‌شوند که آنچه را که خورده‌اند، برمی‌گردانند. یکی از شرکت‌کنندگان در چنین مسابقاتی می‌گوید که تنها ۲۱.۸۵ ثانیه طول کشید که من بتوانم سه فلفل دم عقربی (Carolina Reaper) بخورم اما قریب ۱۴ ساعت زمان برد که به وضعیت نرمال و طبیعی بازگشتم.

    فلفل دم عقربی یا همان کارولینا ریپر در اصل یک فلفل دورگه است که از پیوند زدن هابانروی قرمز (Red habanero) و فلفل روح (Ghost Pepper) بوجود می‌آید و در سال ۲۰۱۳ توانست رکورد گینس را بعنوان تندترین فلفل در کل دنیا به خود اختصاص دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از عواقب بلع این نوع فلفل می‌تواند حمله قلبی آنی باشد.

    حالا اجازه دهید که کمی به عقب‌تر بازگردیم و اصل ماجرا را از زبان کاپسایسین روایت کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که این ماده شیمیایی احتمالاً بعنوان یک عامل ضدقارچ در بعضی از گیاهان تکامل پیدا کرده است. وقتی شما فلفل تندی را مصرف می‌کنید، در اصل نورون‌های عصبی خاصی که وظیفه ادراک درد را دارند، فعال می‌کنید. این نورون‌ها پیغام گرما را به مغز مخابره می‌کنند و این درست همان پیغامی است که در زمان سوختگی به مغز مخابره می‌شود یعنی در اصل فرقی نمی‌کند که شما فلفل بخورید یا خودتان را بسوزانید، در هر دوی این موارد پیغام افزایش درجه حرارت به مغز مخابره می‌شود.

    بروس برایانت (Bruce Bryant) یک زیست‌شناس از مرکز تحقیقاتی فیلادلفیا در این زمینه می‌گوید: «تاثیرات فیزیکی ناشی از خوردن فلفل را می‌توان خیلی راحت در عکس‌العمل‌هایی که بدن از خود نشان می‌دهد، مشاهده کرد و این عکس‌العمل‌ها دقیقاً همان عکس‌العمل‌هایی است که در زمان سوختگی دیده می‌شوند. اینکه شما در وهله نخست احساس عرق کردن می‌کنید، بدین خاطر است که بدن تلاش می‌کند تا به شکلی خود را خنک کند. پیغام دردی که نورون‌ها به مغز مخابره می‌کنند، باعث می‌شود که رگ‌های خونی عریض‌تر شود و در اصل نوعی تورم در آن‌ها بوجود بیایید که همه این‌ها جزو بهترین راهکارهای بدن برای کاهش آسیب‌های احتمالی است. اما وقتی شما فلفل تندی مانند کارولینا ریپر را می‌بلعید و این فلفل تند به جداره معده شما برخورد می‌کند، احساسی همانند قی کردن یا حالت تهوع خواهید داشت و علت هم این است که پایانه‌های نورون احساس درد در معده هستند. در واقع بدن‌تان با زبان بی‌زبانی به شما می‌گوید که برای من مهم نیست که در اثر حرارت یا یک ماده شیمیایی سوخته‌ای، من فقط می‌خواهم که از شر آن راحت شوم.

    بایستی بدانید که نورون‌های احساس سوختگی در دهان، معده و هر جای دیگر از بدن در اصل کار خودشان را انجام می‌دهند خواه آن چیزی که شما بلعیده‌اید، به راستی باعث مرگ‌تان شود یا تنها باعث شود که به دستشویی بروید و بخواهید که از شر آنچه که خورده‌اید، راحت شوید. شما با خوردن فلفل‌های تند می‌توانید ساعت‌ها یا حتی یک روز احساسی ناخوشایند داشته باشید، اما ظاهراً خطری در درازمدت شما را تهدید نمی‌کند. دکتر برایانت می‌گوید که تحقیقات بر روی پستانداران دیگر نشان داده که پستانداران جوان‌تری که مدت‌های مدید کپسایسین مصرف کرده‌اند، در طولانی‌مدت نورون‌های درد خود را از دست داده‌اند. مساله اینجاست که کپسایسین با تحریک مداوم نورون‌ها می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند و این آسیب می‌تواند برگشت‌ناپذیر باشد.

    یک نظریه جالب هست که می‌گوید: فلفل‌ها برای این تکامل پیدا کرده‌اند که پستانداران نتوانند دانه‌های آن‌ها را بجوند. اما پرندگانی که فلفل می‌خورند، داستان‌شان کمی فرق دارد. آن‌ها دانه‌های فلفل را به طور کامل می‌بلعند و از این طریق تنها به پراکنش دانه‌ها کمک می‌کنند. مساله اینجاست که فلفل‌ها هنوز نمی‌دانند که از دست انسان‌ها چطور باید فرار کنند و اینکه دقیقاً چکار باید بکنند که انسان‌ها دست از خوردن‌شان بردارند.

    نُه
     − 
    هفت
     = 

    .hide-if-no-js {
    display: none !important;
    }

    پدر من همیشه فلفل میخورد مریض شد برای معدش رفت دکتر گفت فلفل زیادی ضرر داره
    در واقع بهترین میوه ها و چیز های خوب همیشه زیادیش ضرر داره

    ممنون بابت مطلبی که گذاشتید
    موفق باشید

    چیلی برگر xxx ؟؟؟؟؟؟؟؟ 😐

    عالی بود. مخصوصا پاراگراف آخر :)))))

    خب چی شد؟ بالاخره برای سلامتی مضر است یا نه؟ 🙂

    من نمیدونم زن ها چرا اینقدر فلفل دوست دارن
    از یکی شنیدم می گفت اونایی که بلد نیستن غذا درست کنن غذاشونو تند می کنن که مزه بد غذارو پوشش بده ، واقعا از غذای تند متنفرم

    خیلی خوب بود ممنون

    مطلب زیبایی بود خانم حیدیری با تشکر
    من عاشق فلفل هام مخصوصا فلفل دلمه های تزیینی با اون رنگ های زیباشون
    دوست دارم تجربه خودمم براتون تعریف کنم حدود ۲ماه پیش نصف یه فلفل سبز رو که نمیدونم اصلا از چه نژادی بود خوردم همکارم خریده بود بنده معمولاغذای تند می خورم ولی این فلفل تو این ۲۷ سال عمرم که انواع سس های فوق تند و فلفل های تندی که خورده بودم با همشون فرق داشت همکارم که خودشم بسیار تند خوره به شدت تاکید کرد که نخورم اما چون روحیه بسیار مبارزه طلبی دارم و البته تکرار میکنم فقط نصفشو ساعت ۲ همراه با غذا خوردم که تا ساعت ۴ بجز سوختگی دهان کمی لثه یا دندان درد و معدم گرم شده بود همچی خوب بود تا اولین لیون آب رو خوردم از همون لحظه سوزش وحشتناکی در مری دهانه معده و معدم حس کردم و سریعا مرخصی و راهی خونه شدم با علمی که داشتم شیر ولرم میخوردم که تا ۱۰ دقیقه دردم ارام میشد و دوباره شروع میشد این وضعیت بطور دقیق بصورت نزولی شدت درد تا ۱۴ ساعت ادامه داشت که تجربه بزرگی برام شد در فلفل خوردن 😐

    سلام و روز بخیر
    ممنون جالب بود

    هر کسی که با دیدن سر تیتر این مقاله مشتاق به خواندن آن می شود بعد از اتمام دچار یک حس دوگانه و سردرگمی می شود که بظاهر بخشی از مقاله ناقص مانده. چرا که نگارنده یا مترجم متن به سوال های طرح شده در ابتدای مطلب، پاسخی در انتها نمی دهد.
    ولی این بدور از انصاف است که از مطالب بسیار مفید و عالی سایت تشکر نکنم.

    سلام روز بخیر
    شما با خوردن فلفل‌های تند می‌توانید ساعت‌ها یا حتی یک روز احساسی ناخوشایند داشته باشید، اما ظاهراً خطری در درازمدت شما را تهدید نمی‌کند. در متن بخش آخر بدان اشاره شده
    ممنون از توجه شما

    روز بخیر
    ممنون از توجه همه خوانندگان

    “ظاهراً خطری در درازمدت شما را تهدید نمی‌کند.” با ” پستانداران جوان‌تری که مدت‌های مدید کپسایسین مصرف کرده‌اند، در طولانی‌مدت نورون‌های درد خود را از دست داده‌اند…. این آسیب می‌تواند برگشت‌ناپذیر باشد.” ناسازگار نیست؟ لطفا توضیح بدید خطری تهدید می‌کنه طبق نقل قول دوم یا نه؟
    سپاسگزارم

    سلام و وقت بخیر
    اتفاقا خوردن به اندازه فلفل فواید خیلی زیادی دارد، این مقاله صرفا مربوط به فلفل های خیلی تند است و مصرف مازاد آنها.
    همانطور که میدانید سیستم گوارشی هر گونه از پستاندار با پستاندار دیگر از جهاتی متفاوت است بنابراین نتیجه آن آزمایشها هنوز قابل تعمیم به انسان نیست.
    ممنون از شما

    یعنی فلفل هیچ خواصی نداره؟فقط ضرر داره؟مگه میشه؟

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    افراط در هرچیز حتی خوردن آب هم بد است. تندی باعث از بین رفتن انگل هااست و بسیار پر خاصیت است چنانچه بمیزان معمولی مصرف شود.

    خیلی جاها اعلام میکنن رژیمی که فلفل توش بیشتره احتمال ابتلا به سرطان کمتره

    هم اطلاعات قابل فهم بود
    هم مدت ها برای خودم سوال بود
    هم عاشق غذای تندم 🙂
    ممنون از شما

    استفاده از فلفل قرمز در رژیم غذایی رای کاهش وزن بسیار مؤثر است. در بسیاری از مناطق فقیر دنیا، فلفل قرمز به وفور در آشپزی سنتی استفاده می‌شه، چون سبب تحرک بیشتر می‌شه. این وقتی ارزشمندتر میشه که غذای زیادی برای خوردن در دسترس نباشه. همچنین برای کنترل اشتها به منظور کم کردن وزن بسیار مفید است، چون یکی از دلایل چاقی زیاد خوردن است. فلفل گرمازاست، یعنی دمای بدن را کمی بالا می‌برد، و همین کافی است که مقدار زیادی کالری بسوزد. این حالت حتی هنگامی که در حال استراحت هستید نیز روی می‌دهد. این خبر خوبی برای افراد چاق علاقه‌مند به غذاهای تند است.

    سلام .ممنون واقعا برای من جالب بود

    دوستان سعی کنید در خوردن فلفل زیاده روی نکنید تا به حال و روز من دچار نشید. من ۵ سال پیش با یکی از دوستان به مغازه ی فست فود رفیق دوستم رفتیم اونجا باهم سر خوردن فلفل کل انداختیم .من قبلا هم فلفل استفاده میکردم ولی نه در اون حد. چند تا بندری همون سوسیس سفارش دادیم با چیلی که همینطوری درسته میذاشتیم لای ساندویچ سوسیس و میخوردیم. بدجور عرق کرده بودیم و وضعیتمونم تعریف چندانی نداشت ولی هیچ کدوم کوتاه نمیومدیم. این فست فودی عزیز که رفیق دوستم بود برگشت گفت که براش یه مقدار کوچیک تو یه بسته بندی فلفلی فرستادن که ادعا می کنن تند ترین فلفل روی زمین هستش بعد ما هم برگشتیم گفتیم بیار پولش رو بهت میدیم! رفت فلفل رو اورد ته یه کیسه پلمپ اندازش نصف همین چای کیسه ای ها بود. بعد نصف فلفل رو ریخت داخل ساندویچ من نصف دیگشم رو مال رفیقم! بعد هر کدوم یه گاز گنده زدیم. رفیقم بعد ۲-۳ ثانیه حالش خراب شد و تف کرد بیرون . نفسش در نمیومد منم حالم بهتر از اون نبود. یادمه انقدر گرمم بود و تو اون لحظه عرق میریختم که انگار زیر دوش بودم . یه لحظه احساس کردم رسما خون داره به مغز و چشمام فشار میاره ولی خدا وکیلی لذتم داشت!! حاضر نشدم بدم بیرون و بقیشم با زور نوشابه و دوغ و … برا ضایع کردن رفیقم فرستادم رفت تو. ولی چشمتون روز بد نبینه وضعیتی پیدا کردم که تو عمرم ندیده بودم!! تا ۲ ساعت نفسم بالا نمیومد بعدش معده درد شدیدی گرفتم و گرفتار دستشویی و …
    یک ماهی گذشت و من دوباره تصمیم گرفتم اون فلفل رو امتحان کنم!!چون اصلا از فکرم بیرون نمیرفت و مدام بهش فکر میکردم. رفتم بازارچه ها و عطار ها رو گشتم چند نوع فلفل گرفتم ولی هیچ کدوم اونی که میخواستم نبود. اخرش رفتم پیش همون فست فودیه و ازش خواستم برام گیر بیاره که گفت فامیلش براش از تایوان یا تایلند یا یه همچین جایی که دقیق یادم نیست فرستاده. منم گفتم بگو دوباره بیاره من پولش رو میدم. خلاصه برای بار دوم که امتحان کردم مثل اون بار اول که یادم میومد نبود کم تر عرق کردم و کم تر سوختم تا اینکه بعد یه مدت که یه روز در میان یا دو سه روز درمیان استفاده میکردم برام تقریبا عادی شده بود . البته درد معده و درد موقع دفع مدفوع هنوز سرجاش بود ولی دهنم نمیسوخت! بعد از مدتی که فلفل رو کامل مصرف کردم رو به فلفل های خودمون اوردم که زمانی خوردنشون برام خوش آیند بود و نیازم رو ارضا میکرد ولی ای دل غافل که دیگه حتی ۱ ذره هم این فلفل ها رو من تاثیر نداشتند!! الان هنوز هم که هنوز ه مزه ی تند رو نمیتونم به خوبی احساس کنم و از کاری که کردم پشیمونم. لطفا در خوردن فلفل زیاده روی نکنید.

    ممنون از مقاله جالبتون. یکی از تفریحات سالم در محل کار برای ما ، مسابقات فلفل خوری با همکاران عزیز ( آقایان رستگاری ، قلیزاده ، وکیلی ، رحیمی و استاد یوسفی ) هست. گاهی اونقدر زیاده روی میکنیم که سکسکه و اشک و … بهمون امان نمیده
    اگر سسهای فلفل رو دوست دارید ، پیشنهاد میکنم سس فلفل Tabasco رو حتما امتحان کنید . بخصوص شیشه سبز رنگش رو. شاید برای فلفل خور های حرفه ای زیاد تند نباشه اما طعمش بی نظیره

    یک نظریه بدون مبنای علمی و بدون آزمایشه. بیشتر جنبه طنز تا مقاله علمی

    نگاه طب کلاسيک به کبد چرب با نگاه طب سنتي به اين بيماري متفاوت است. کبد چرب از نظر طب کلاسيک زماني اتفاق مي افتد که افزايش و تجمع چربي در بافت کبد وجود داشته باشد و گاهي همين مسئله مي تواند باعث به وجود آمدن بدخيمي در کبد (سرطان) يا سيروز کبدي شود

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازهای غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است. درد دندان را تسکین می هد. برای حلق مضر است. از این نظر باید با عناب خورده شود مقدار خوراک از گوشت غلاف آن تا ۷ گرم است و تخم آن خیلی گرمتر از گوشت آن است. اگر ماهی را با آن بپزند ضررهای ماهی را رفع می کند…

    فلفل سبزها گونه های مختلف از جنس Capsicum هستند که به طور کلی به دو صورت در بازار عرضه می شوند: قسم اول فلفل سبز تند یا فلفل قرمز که قرمز شده ان را « فلفل فرنگی » نیز می گویند. در کتب طب سنتی با نام « فلفل احمر »، « فلفل هندی » نام برده شده است. به فرانسوی Piment و Piment rouge و به انگلیسی: Cayenne pepper و Bird chilli گفته می شود . گیاهی است از خانواده Solanaceae که نام علمی آن Capsicum frutescens L. و مترادفهای آن Capsicum minimum Roxb و C. fastigiatum است. و گونه های دیگری نیز دارد که از نظر خواص کم و بیش شبیه به این گونه هستند.

    فلفل سبز تند گیاهی است چند ساله که ارتفاع ساقه آن تا ۲ متر هم می رسد دارای شاخه های منشعب برگهای آن بیضی نوک تیز شبیه برگ ریحان ولی صاف و کمی مومی. گلهای آن به رنگ سبز مایل به سفید که در محل اتصال دمبرگ به ساقه ظاهر می شود و معمولا از هر نقطه دو گل خارج می شود. ساقه های آن چوبی و ضخیمتر از ساقه فلفل سبز شیرین. میوه آن کمی گوشتی طول آن معمولا ۵/۳ – ۵/۲ سانتی متر و قطر آن ۵/۱ – ۵/۰ سانتی متر. خیلی تند است، رنگ آن ابتدا سبز که اگر در آن حالت چیده شود به نام فلفل سبز مصرف می شود ولی پس از آن که کاملا رسید رنگ آن قرمز می شود و طعم آن نیز خیلی تند تر می گردد که از گرد خشک آن فلفل قرمز یا Ciill pepper برای مصرف در غذاها تهیه می گردد. در وسط میوه محور سفیدگوشتی اسفنجی وجود دارد که تخمها در اطراف این محور قرار گرفته اند. این فلفل ها معمولا در مناطق حاره و نواحی گرم سایر مناطق خوب رشد می کنند. ولی در مناطق معتدله نیز کاشته می شوند. از گیاهان بومی مکزیک و جنوب امریکای شمالی است.

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    به فارسی « فلفل دلمه ای » و « فلفل شیرین » به فرانسوی Poivre de Guince و به انگلیسی Guivea Pepper و Paprika گفته می شود ، گیاهی است از خانواده Solanaceae نام علمی آن Capsicum Annuum L. گفته می شود. فلفل سبز شیرین نیز دارای انواع معتددی است که از نظر رنگ و اندازه و طعم کمی با هم تفاوت دارند.

    فلفل سبز شیرین گیاهی است یک ساله که ارتفاع آن از 1 – 3 متر یا کمی بیشتر، برگهای آن سبز، بیضی و نوک تیز است. گلهای آن به رنگ سفید و منفرد معین باز محل اتصال دم برگ به ساقه فقط یک گل خارج می شود. میوه آن ستته باغلافی گوشتی که نسبتا بزرگ می شود، طول آن به طور متوسط ۱۵ – ۱۰ سانتی متر هم می رسد. رنگ نارس آن سبز ولی پس از رسیدن کامل به رنگهای زرد قرمز و یا قهوه ای و ارغوانی بیرون می آید. در وسط آن محوری است اسفنجی گوشی سفید که تخمهای میوه در اطراف آن محور قرار گرفته اند. بعضی میوه ها دراز و نازک است و برخی کوچکتر و گرد و بالاخره تعدادی گوشتی و مخروطی شکل می باشند. در مناطق معتدله و سرد میوه ها معمولا شیرین تر و تندی آن کم است که به طور خام با سالاد و یا پخته آن به صورتهای مختلف مصرف می شود.

    از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله فلفل سبزها اولا منبع بسیار غنی ویتامین C می باشند و مقدار ویتامین C آنها به مراتب بیشتر از ویتامین C موجود در مرکبات است و مقدار آن به طور متوسط به شرح زیر می باشد.

    1) فلفل سبز تند که در حالت سبزی چیده شده باشد: گوشت غلاف تازه آن که تخم آن خارج شده باشد ( به طور خام ) دارای 235 میلی گرم ویتامین C در هر 100 گرم است.

    2) فلفل سبز تند که در حالت کاملا رسیده و قرمز باشد: گوشت غلاف تازه آن با تخم یا بی تخم ( خام ) دارای 369 میلی گرم ویتامین C در هر صد گرم است .

    3) فلفل دلمه ای شیرین خام تازه چیده شده: دارای 128 میلی گرم ویتامین C در هر صد گرم است.

    تحقیقات نشان داده است که اسید بیرنگ کپساسین به عنوان فعالترین عنصر موجود در فلفل میباشد. کپساسین، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن میشود. این ماده همچنین خاصیت ضد اکسیدی (که سلولهای شما را از آسیب دیدن محافظت می کند) و ضد باکتری دارد. (کپساسین) ماده ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه میشود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کپساسین موجود در آن در واقع سبب کاهش درجه حرارت بدن میشود که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب میشود. این ماده همچنین به بسیاری از خواص درمانی فلفل کمک می کند تا سیستم قلبی – عروقی را تحریک، سیستم هاضمه را تقویت، درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین بخشد، و به مثابه (داروی ضد احتقاق و ضد باکتری) عمل می کند. فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد. که این امر باعث پایین آمدن فشارخون میشود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگهای خونی جلوگیری می کند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماریهای قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگها) کمک می کند. هر چند فلفل سبب سوزش زباد میشود، اما این گیاه واقعاً مسکنی قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد میشود، اما سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می دهد. این حالت، آنرا برای افرادی که از درد مزمن رنج می برند به طرز خاصی مؤثر کرده است چون چندین روز طول می کشد که نتایج قابل توجه آن معلوم گردد. آنهایی که از زونا، درد ناشی از دیابت، درد پس از برداشتن پستان (ماستکتومی) و سایر دردهای پس از عمل جراحی رنج می برند، می توانند به ویژه از چندین نوع فلفل یا انواع (کرمهای کپساسین) که قابل دسترسی است، بهره ببرند. کپساسین موجود درفلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتیسمی را تسکین می دهد، بلکه به کاهش میزان ورم ناشی از این حالات وقتی که به عنوان پماد موضعی مورد استفاده قرار گیرد، کمک می کند. فلفل با تحریک تولید مایعات هاضمه در معده و نابودی باکتریهایی که می توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می کند. خاصیت ضد باکتری فلفل همچنین از اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می کند.این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان، سبب رقیق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ریه ها میشود. از آنجا که این گیاه بافت ریه را تقویت می کند، در نتیجه برای آنهایی که مبتلا به آمفیزم هستند نیز مفید است.

    فلفل را می توان با خوردن فلفل قرمز خام یا پخته شده مصرف کرد. پودر فلفل قرمز خشک نیز موجود است که می توان آنرا به غذا اضافه کرد، در مایعات، چای یا شیر مخلوط کرد یا کپسول آنرا مصرف کرد.

    چون فلفل برای قلب خیلی مفید است، اضافه کردن مرتب آن به غذا یا مصرف کپسول آن می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند. هر چند فلفل یک چاشنی محسوب می شود، اما این ماده واقعاً به هضم بدن کمک می کند و برای اغلب زخم ها تحریک آور نیست. این ماده حتی در میزان مصرف پایین نیز قوی است، لذا بهتر است که بیشتر از مقداری با غذا میل می کنید از این ماده استفاده نکنید. کرم یا پودر فلفل به عنوان نوعی مسکن می تواند در تسکین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن مفید باشد، هر چند ممکن است مصرف این ماده سبب سوزش یا خارش نسبی گردد، اما این عارضه به زودی از بین می رود. چون فلفل ابتدا با تحریک و سپس کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن مؤثر واقع میشود، لذا ممکن است درد کمی شدت پیدا کند، سپس باید ظرف چند روز اول مصرف، این اثر تا حد زیادی از بین برود.

    فلفل تند و فلفل شیرین یا فلفل دلمه ای، محتوی فیبر و آب هستند. هر دو حاوی ویتامین C و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات کاروتنوئیدی هستند؛ این ترکیبات کاروتنوئیدی مواد محلول در چربی هستند که باعث ایجاد رنگ های مختلف از قرمز و نارنجی تیره تا سبز و بنفش و سیاه، می شود. البته طعم تند برخی فلفل ها به دلیل مواد قلیایی است که در آنها وجود دارد و طعمی تند و کمی تلخ را ایجاد می کند. البته فلفل تند، ویتامین C زیادی دارد و حتی می توان گفت غنی ترین منبع ویتامین C است اما از آنجا که در غذاهای ایرانی کمتر استفاده می شود، منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین C افراد محسوب نمی شود. در کل همه فلفل ها می توانند به بالا رفتن متابولیسم بدن کمک کنند اما فلفل تند می تواند انرژی غذا را تا حد زیادی بالا برده، باعث گرمازایی در بدن شده و در نهایت منجر به کالری سوزی و کاهش وزن شود. با اینکه استفاده بیش از حد از فلفل تند عوارضی ندارد و افراد هندی یا ساکنان آسیای دور با وجود مصرف غذاهای بسیار تند که برای ما ایرانی ها غیرقابل تحمل است، دچار مشکل نمی شوند اما از آنجا که در فرهنگ غذایی ما، خوردن غذاهای تند چندان متداول نیست، سیستم گوارشی بسیاری از افراد به غذاهای اینچنینی عادت ندارد و ممکن است بعضی افراد با خوردن این غذاها دچار سوزش معده، بالا رفتن فشار خون یا افزایش تپش قلب شوند. همچنین خوردن فلفل های تند به همه افراد، به خصوص افرادی که دچار مشکلات گوارشی بوده، به ویژه افراد مبتلا به هموروئید، به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون باعث وخیم تر شدن حال شان می شود.

    هر دو فلفل، هم تند و هم شیرین خواص زیادی دارند که مشابه هم است؛ انواع فلفل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های مختلف با خواص ضد سرطانی و ضد بیماری های قلبی-عروقی و ضد بیماری های مزمن هستند و خاصیت ضد التهابی شان بسیار زیاد است. البته تمام این خواص در فلفل تند بسیار بیشتر از فلفل شیرین است و شدت تاثیر گذاری اش بیشتر از فلفل شیرین است. تنها مشکل فلفل تند این است که برخی افراد نسبت به آن حساسیت دارند و به هیچ عنوان نباید این نوع فلفل را مصرف کنند، بنابراین به همه بیمارانی که برای مصرف فلفل تند مشکل دارند، توصیه می کنم از انواع فلفل های شیرین، فلفل های دلمه ای با رنگ های متفاوت استفاده کنند. این فلفل ها حاوی رنگدانه های متفاوتی هستند که هر کدام خواص آنتی اکسیدانی بسیار مفیدی دارند و بهتر است تمام بیمارانی که نمی توانند از فلفل تند استفاده کنند، فلفل شیرین با رنگ های مختلف میل کنند.

    از نظر خواص تغذیه ای تفاوت چندانی بین فلفل تند و شیرین وجود ندارد و فقط فلفل ها با رنگ های مختلف، ترکیبات کاروتنوئیدی متفاوتی دارند و از لحاظ ارزش غذایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همه انواع فلفل ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E هستند که قوی ترین آنتی اکسیدان است و برای سلامت افراد بسیار مفید و موثر. اما از لحاظ تغذیه تفاوت چندانی بین فلفل تند و فلفل شیرین وجود ندارد. تفاوت عمده آنها به ترکیبات فلاوونوئیدی و ترکیبات آنتی اکسیدانی برمی گردد که باعث طعم تند در برخی فلفل ها می شود. مسلما ترکیبات تند باعث ترشح بیشتر اسید معده می شود و افرادی که به غذاهای تند عادت می کنند، در دراز مدت ممکن است به مخاط دستگاه گوارشی خودشان آسیب برسانند. چراکه وقتی افراد ذائقه خودشان را به تندی عادت می دهند، بعد از مدتی حساسیت گیرنده های حس چشایی شان نسبت به طعم تند پایین می آید و به همین دلیل مجبور می شوند مقدار تندی غذا را بیشتر کنند تا باز هم طعم تند آن را احساس کنند. طعم تند در حد تعادل، طعم مطلوبی است که حتی می تواند قدرت پذیرش غذا را افزایش دهد. اما همان طور که گفته شد مصرف بیش از حد فلفل می تواند باعث آسیب به بافت یا مخاط دستگاه گوارش شود. در نهایت فراموش نکنید که تغذیه علم تنوع است و استفاده از هر دو نوع فلفل، تند و شیرین، در حد تعادل بسیار خوب است و طعم تند به شرطی که بیش از حد نباشد، می تواند باعث ایجاد تنوع و تغییر ذائقه شود.

    ** قوانین مهم **

    توجه!! آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر دهنده است. که قابل پیگیری قضایی می باشد. در صورت هرگونه شکایت مسئولیت آن بر عهده شخص نظر دهنده می باشد.

    لطفاً همیشه قبل از قوانین را مشاهده نمایید. چون قوانین دائماً بروز رسانی می‌شوند.

    ** قوانین مهم **

    توجه!! آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر دهنده است. که قابل پیگیری قضایی می باشد. در صورت هرگونه شکایت مسئولیت آن بر عهده شخص نظر دهنده می باشد.

    لطفاً همیشه قبل از قوانین را مشاهده نمایید. چون قوانین دائماً بروز رسانی می‌شوند.

    موجودی: 500$

    درسته…

    اینجوری که دیدم قبلا سودش تازه زیاده بوده الان کمش کرده ..ول…

    البته به شرطی که به حداقل برداشت یعنی 15 دلار برسه درسته؟…

    سلام سعید عزیز بله امکانش هست که روزانه برداشت کنی….

    میتونیم روزانه سودمون رو برداشت بزنیم؟…

    تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند: 2616 نفر

    آیا شما هم طعم تند دوست دارید؟ آیا اصلا فکرش را می‌کردید فلفل سبز تند به آن کوچکی حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها، و مواد معدنی باشد که برای بدن‌مان بسیار مهم و ضروری هستند؟ در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۲۷ فایده باورنکردنی فلفل سبز تند برای سلامتی و درمان را بدانید.

    واقعا خوراکی با کیفیتی است، اینطور نیست؟ ویتامین درون فلفل سبز برای جلوگیری از ازدیاد رادیکال‌های آزادی که موجب به وجود آمدن بسیاری از امراض و بیماری‌ها می‌شوند مفید است. ویتامین A موجود در آن حاوی بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین،  کریپتوآنتین است. به غیر از ویتامین، فلفل سبز تند حاوی مواد معدنی مانند فسفر و کاپاسین نیز هست که خاصیت ضد باکتریایی، ضد درد، ضد سرطانی و ضد دیابتی دارد. به علاوه، فلفل سبز تند حاوی پروتئین نیز هست که به بازسازی سلول‌های آسیب دیده‌ی بدن کمک می‌کند.

    خوردن فلفل سبز تند چه فایده‌هایی برای سلامتی دارد؟ این مقاله به بحث درباره‌ی فایده‌هایی که با مصرف فلفل سبز تند نصیب‌مان می‌شود می‌پردازد. مطمئن باشید اگر تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید هرگز پشیمان نخواهید  شد.

    فلفل سبز تند محتوای ویتامین C فراوانی دارد که آنتی اکسیدان بسیار قدرتمندی در بدن است. فلفل سبز تند می‌تواند تولید کلاژن و پروتئین را در بدن تحریک کند. کلاژن برای رگ‌های خونی، بافت‌ها، پوست و استخوان مفید است.

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    طبق مطالعات انجام شده، ویتامین A فلاونوئیدهایی مانند لوتئین، بتاکاروتن، آلفاکاروتن، زآگزانتین، و کریپتوتانتین ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و به بدن کمک می‌کنند خودش را از رادیکال‌های آزادی که دلیل اصلی سرطان هستند پاکسازی کند.

    مطلب مرتبط: ۱۲ فایده فلفل برای سلامتی که شگفت انگیز هستند

    محتوای موجود در فلفل سبز تند می‌تواند مجاری تنفسی را باز کند در نتیجه می‌توانیم راحت‌تر نفس بکشیم، به خصوص وقتی آنفولانزا گرفته باشیم. به علاوه، محتوای فلفل سبز تند می‌تواند ریه‌ها را از بیماری‌های ریوی مثل ذات‌الریه و آسم نیز در امان بدارد.

    یکی از فایده‌های حیرت انگیز فلفل سبز تند برای سلامتی آن است که می‌تواند روحیه‌ و خلق و خو را بهتر کند. همین امر باعث ترشح هورمون آندروفین از مغز می‌شود که می‌تواند آدم را شاد کند. از طرف دیگر، اگر فلفل سبز تند بخورید، اشتهای‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. خوردن فلفل تند، روحیه را تقویت‌کرده و درد را کاهش‌می‌دهد.

    فلفل سبز تند، سوای آنکه روحیه را بهتر می‌کند، می‌تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز نقش داشته باشد که به تسریع فرایند خونرسانی به ناحیه‌ی دچار زخم یا عفونی شده کمک می‌کند تا آن زخم سریع‌تر خوب شود. پس، اگر بدن‌تان زخمی شد، فراموش نکنید که خیلی سریع فلفل سبز تند بخورید. خودتان نتیجه‌اش را خواهید دید!

    مطلب مرتبط:  ۲۱ فایده فلفل سیاه برای سلامتی، پوست و مو

    به خاطر ویتامین C و ویتامین E موجود، فلفل سبز تند می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و از جوش زدن جلوگیری یا آن را درمان می‌کند. و می‌تواند به عنوان یک عامل ضد پیری نیز عمل کند، بنابراین، صورت‌تان جوان‌تر به نظر خواهد رسید! خب خانم‌ها، دوست ندارید آن را امتحان کنید؟

    فلفل سبز تند چون سرشار از ویتامین E است می‌تواند برای پوست نیز مفید باشد، و عملکرد مهم تولید چربی طبیعی پوست را تقویت کند. بنابراین خوردن فلفل تند سبز می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط پوست بشود.

    اصلا از این نترسید که به خاطر خوردن فلفل چاق شوید. چون فلفل سبز تند هیچ کالری ندارد. بنابراین، اگر فلفل سبز تند بخورید می‌توانید از مزه‌ی آن لذت ببرید، و بدون آن که نگران اضافه شدن وزن‌تان باشید از فایده‌های فراوانی که برای سلامتی دارد بهره‌مند شوید. در واقع این فلفل سوخت‌وساز فرد را سه ساعت بعد از خوردن آن تا ۵۰% سرعت می‌بخشد.

    ادعای قطعی: با کالری صفر، به رژیم‌گیرندگان نیز کمک‌می‌کند که سریع‌تر به اهدافشان برسند.

    همان طور که پیشتر در مورد آن بحث کردیم، فلفل سبز تند می‌تواند به مغز ما کمک کند هورمون آندروفین ترشح کند، که نه تنها می‌تواند ما را شادتر کند، بلکه اثر ضد درد و مسکن نیز دارد، به خصوص برای کسانی که از اسپاسم‌های عضلانی، تبخال، روماتیسم، یا دیابت رنج می‌برند. اگر به اندازه‌ی معقول از آن مصرف کنید، کم کم درد شما را برطرف خواهد کرد.

    فلفل سبز تند ویتامین‌های بسیار زیادی دارد. ویتامین‌ A، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B2، از آن جمله هستند. همچنین حاوی کپسایسین، پروتئين، کلسیم، فسفر، آهن نیز هست که به عنوان آنتی اکسیدانی عمل می‌کند که جلوی رادیکال‌های آزاد بدن را می‌گیرد. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، و از خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت پیشگیری می‌کند. فلفل سبز تند همچنین مانع از مشکلات پروستات می‌شود.

    ماموریت دیگر محتوای بالای ویتامین C و ویتامین E موجود در فلفل سبز تند آن است که باعث تحریک ترشح چربی طبیعی می‌شود که پوست ما را سالم نگه می‌دارد. ویتامین C و ویتامین E همچنین می‌توانند از ابتلای پوست‌ به اسکوربوت پیشگیری کنند، صورتمان را جوان نگه دارند، از چروک‌های زودهنگام جلوگیری کنند و مشکل جوش و آکنه را بر طرف کنند.

    آیا می‌دانستید بدن ما نمی‌تواند خودش کلاژن تولید کند؟ ما باید کلاژن را از منابع دیگری دریافت کنیم. ما به کلاژن نیاز داریم چون کلاژن می‌تواند به از رگ‌های خونی، ارگان‌های بدن، پوست و استخوان‌های ما محافظت کند.

    فلفل سبز تند، یکی از مواد اصلی آشپزخانه‌ها، می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند. ویتامین A، ویتامین K، و ویتامین C، در کاهش سطح قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نقش دارند. اگر به دیابت مبتلا هستید، فلفل سبز تند ممکن است پاسخی برای رژیم غذایی سالم‌تان باشد.

    شاید بعضی از شما اولین بار باشد که در مورد این موضوع می‌شنوید. فلفل سبز تند عملکردی دارد به نام ترمیم دستگاه گوارشی. این به خاطر فیبرهایی است که فلفل سبز دارد و از ابتلاءء به سرطان روده‌ی بزرگ پیشگیری می‌کند. به خاطر همین فلفل می‌تواند به شما کمک کند روده‌ی خود را از سمومی که از طریق غذا یا آلودگی وارد بدن‌تان می‌شوند پاکسازی کنید.

    این فلفل سرشار از مواد معدنی است، من جمله پتاسیم، منگنز، آهن، و منیزیم که همه برای کمک به کنترل ضربان قلب و تنظیم فشار خون مولفه‌های مهمی هستند.

    فلفل سبز به خاطر داشتن محتوای بالای کلسیم و ویتامین K، به کاهش خطر ابتلاء به پوکی استخوان و خونریزی هنگام جراحت کمک می‌کند. فلفل سبز همچنین حاوی ویتامین A است که استخوان‌ها، دندان‌ها، مخاط، و غشاء بدن را سالم نگه می‌دارد.

    عملکرد دیگر کپسایسین آن است که بدن‌مان را با کاهش سطح کلسترول خون و پاکسازی رگ‌های خونی از سموم سالم نگه می‌دارد. همچنین کمک می‌کند کالری‌های اضافه را بسوزانیم.

    فلفل سبز تند به عنوان یک تحریک کننده‌ی رشد موی طبیعی نقش دارد و از فولیکول‌ها در برابر اثرات مضر دی هیدروتستسترون محافظت می‌کند. فلفل حاوی سیلیکونی طبیعی است که جریان خون را به سمت پوست سر و فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد.

    کپسایسین موجود در فلفل سبز تند عاملی طبیعی برای تسکین درد است. فلفل سبز تند همچنین خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند به تسکین ورم برونشیت و درد مفاصل کمک کند.

    باز هم، این کپسایسین است که فایده‌های بسیار زیادی برای بدن‌مان دارد. محتوای کپسایسین موجود در فلفل سبز تند خاصیت ضد باکتریایی دارد که می‌تواند باکتری را در سیستم گوارشی ما از بین ببرد. به علاوه، فلفل سبز تند همچنین می‌تواند به طرز موثری باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک و اسهال را کاهش دهد و از بین ببرد.

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    چون فلفل سبز تند فیبر بسیار زیادی دارد، به دستگاه گوارش ما کمک می‌کند غذا را سریع‌تر هضم کند.

    شما می‌توانید از فلفل سبز تند به عنوان یک عامل کاهش وزن استفاده و آن را به رژيم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید.

    فلفل سبز تند مواد مغذی گیاهی دارد که می‌توانند به کمرنگ کردن و از بین بردن لکه‌ها، راش‌، و حتی جوش‌های صورت کمک کنند.

    گرمای ایجادشده توسط فلفل تند، مانند یک مسکن موثر، یک کمک گوارشی و ضدزخم معده عمل‌می‌کند. اگرچه، مردم مبتلا به زخم معده ممکن است با “غذاهای تند” اذیت‌شوند.

    فلفل سبز تند منبع طبیعی آهن و منبعی سرشار برای افراد مبتلا به کمبود آهن است.

    کپسایسین موجود در فلفل تند اثر تحریک کننده‌‌ای بر غشای مخاطی بینی و سینوس‌ها دارد. کپسایسین جریان خون را در غشا تحریک‌کرده و باعث رقیق‌ترشدن ترشح مخاطی می‌شود. این عمل فلفل را در مبارزه با سرماخوردگی معمولی یا عفونت‌های سینوسی مفیدمی‌کند.

    فلفل سبز تند، به‌خاطر سرشاربودن از ویتامین C و بتاکاروتن برای سلامتی چشم‌ها، پوست و سیستم ایمنی عالی هستند. فلفل سبز تند خواص ضدباکتری متعددی دارد و می‌تواند به درمان عفونت‌های پوستی کمک‌کند.

    فلفل تند همچنین تاثیرات مفیدی بر سیستم قلبی‌عروقی دارد. به‌ویژه اینکه احتمال پیشرفت تصلب شریانها را با کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید و تجمع پلاکت‌ها و همچنین افزایش فعالیت فیبرینولیتیک کاهش‌می‌دهد.فعالیت فیبرینولیتیک به توانایی جلوگیری ازایجاد لخته خون که می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته ‌شود اشاره‌می‌کند.

    جالب است که کپسایسین کافی موجود در فلفل سبز تند، با اینکه طعم تندی دارد اما ثابت‌شده‌است که با تحریک مرکز خنک‌کننده هیپوتالاموس در مغز، دمای بدن را پایین می‌آورد. این توضیحی برای این سوال است که چرا حتی در مناطق خیلی گرم مانند هند، فلفل سبز تند مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

  • دانلود عکس غمگین پروفایل تلگرام
  • این‌ها خواص فلفل سبز تند برای سلامتی هستند. حیرت انگیز است، نه؟ با اندازه‌ای به این کوچکی این همه خاصیت و فایده برای بدن ما به همراه دارد.  بیایید در ادامه به ارزش غذایی فلفل سبز تند نگاهی بیندازیم.

    یکی از غذاهایی که می‌توان با آن فلفل سبز تند مصرف کرد «چیکن فلفل سبز» است. آیا تا به حال چنین غذایی خورده‌اید؟ بسیار خوشمزه است. این غذا بومی شهر مانادو اندونزی است. در ادامه مواد لازم و طرز تهیه‌ی این غذا را مشاهده می‌کنید.

    مواد لازم:

    – گوشت مرغ ۱ عدد

    – آب لیمو به میزان لازم

    – نمک به میزان لازم

    – روغن پخت و پز به میزان لازم

    – ۶ حبه سیر

    – ۱۲ تکه پیاز قرمز

    فلفل سبز تند و کبد چرب

    – ۱۰ عدد فلفل سبز بزرگ

    – ۱۰ عدد کاری فلفل سبز

    – ۱۰ عدد فلفل سبز تند

    – ۲ سانتیمتر زنجبیل

    – ۲ سانتیمتر زردچوبه

    – ۶ عدد گردوی پیکن

    – شکر به میزان لازم

    – ۵ تکه برگ مرکبات

    – ۴ دسته علف لیمو

    – ۵ قطعه برگ ریحان

    – آب به میزان کافی

    ۱. گوشت مرغ را به ۱۲ تیکه تقسیم کنید و روی آن نمک و آب لیمو / پرتقال بپاشید

    ۲. مواد لازم را به همراه برگ‌های لیمو که به قطعات نرمی بریده شده اند و علف لیمو سرخ کنید تا خوشبو و پخته شود.

    ۳. حالا گوشت مرغ و آب را داخل آن بریزید و بگذارید روی حرارتی ملایم تا حد ترد شدن پخته شود. بعد نمک و شکر را بسته به ذائقه‌ی خود اضافه کنید.

    ۴. فلفل، زنجبیل، زردچوبه، و گردویی را که از قبل خرد کرده‌ بودید به آن اضافه کنید. روی آن ریحان بریزید و بعد از آب پز شدن مرغ آن را خوب هم بزنید.

    ۵. حالا می‌توانید چیکن فلفل سبز تند را نوش جان کنید.

    فلفل سبز تند برای سلامتی بسیار مفید است. اما بیش از اندازه مصرف کردن آن هرگز توصیه نمی‌شود. اگر بیش از حد فلفل سبز تند مصرف کنید، می‌تواند باعث التهاب و در بعضی از موارد حتی باعث ابتلا به سرطان معده شود.

    بسیار خب. این‌ها خواص فلفل سبز تند برای سلامتی هستند که با شما در میان گذاشتیم. امیدواریم این مقاله بتواند به شما کمک کند به اطلاعات کافی و وافی در رابطه با این خوراکی مفید دست پیدا کنید.

    منبع: ndtv و drhealthbenefits

    برچسب ها ndtvخواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاخواص فلفل سبز تندسلامتیفلفل سبز تندفواید فلفل سبز تندمژگان گوران

    سلام . ممنون از اطلاعات مفیدتون . لطفاً اگر مصرف فلفل سبز تند ضرری هم داره اطلاع رسانی کنید . با سپاس

    سلام…ممنون از مقاله ..ولی ای کاش میزان مصرف اون رو هم میگفتید..اینکه چقدر باید مصرف بشه واگه زیاد مصرف بشه چه مضراتی داره

    سلام
    مقاله شما درباره خواص فلفل سبز تند خوب و کافی بود

    اون بالا نوشتید فلفل منبع آهن هستش بعدش تو جدول ارزش غدایی میزان آهن رو صفر گذاشتید

    سلام و درود فراوان
    بسیار ممنون از اظهار نظر جناب عالی . چون این مطلب ترجمه است ممکن است خطایی رخ داده باشد. با تذکر شما اصلاح شد.
    شاد و تندرست باشید

    بسیار اطلاعات مفیدی برای سلامتی است.
    خیلی متشکرم

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    فلفل سبز تند و کبد چرب
    فلفل سبز تند و کبد چرب
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *