خواص درخت گل ختمی

دوره مقدماتی php
خواص درخت گل ختمی
خواص درخت گل ختمی

مخاطبان

جستجو

 

 

ختمی درختی: درختچه ای است خزان کننده بومی اکثر نقاط آسیا میباشد این درختچه در کشور ما در مناطقی از استان های مازندران، گرگان، گیلان، همدان،اصفهان، فارس و تهران کاشته می شود. این گیاه جنبه زینتی داشته و به طور گسترده به خاطر گلهای زیبایش کاشته می شود البته جزء گیاهان دارویی نیز محسوب می شود و خواص بسیار زیادی دارد. ختمی ارتفاعی بین 2 تا 4 متر دارد و گستردگی بین 1.5 تا 2.5 متر رشد این گیاه کند می باشد و بین 10 تا 20 سال زمان لازم است تا کاملا رشد کند پوستی قهوه ای روشن دارد و بدون کرک میباشد و اغلب شامل شاخه های زیاد و پر گل است. برگ‌های این درختچه تخم مرغی شکل و 3 لوبه میباشند که لوب میانی بلند تر است لبه های اره ای شکل دارد و بدون کرک می باشد. گل‌ها به شکل قیف بزرگ میباشند و بدون دمبرگ هستند. این گلها میتوانند سفید، صورتی، قرمز، بنفش و یا ارغوانی باشند گلهای گیاه ختمی عمر بسیار کمی دارند و فقط یک روز باز هستند ولی گیاه به سرعت گلهای جدید تولید میکندفصل گلدهی از مرداد تا شهریور میباشد. گلهای آن در قسمتهای انتهای ساقه، به صورت دسته‌های غالباً سه تایی ظاهر می‌گردند میوه به صورت كپسول تخم‌مرغی و شامل دانه های سیاه رنگ میباشدبا آن كه ختمی گیاهی دارویی است. معهذا از نظر یك گیاه زینتی بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است قسمت مورد استفاده گیاه، ریشه، گل و برگ آن است این گیاه دارای خواص بسیار زیادی میباشد و در طب قدیم بسیار ارزشمند بوده است. طبع آن گرم و تر است .ریشه خطمی برای كسانی كه یبوست دارند بسیار مناسب می‌باشد بهتر است از شربت ختمی استفاده شود 100 گرم ریشه ختمی را به مدت 24 ساعت خیس نموده سپس حرارت ملایم داده به مجرد این كه جوش آمد برداشته صاف نموده یك كیلو شكر به آن اضافه كرده با آتش ملایم بگذارید بجوشد سپس 10 صبح و 5 عصر 3 قاشق غذاخوری میل شود . برای رفع خشكی پوست آب دمكرده گل خطمی را با گلیسیرین و كمی گلاب مخلوط كرده و به دست‌ها و پوست بمالید . ختمی تسكین‌دهنده درد رماتیسم است .برای درمان ورم كیسه مثانه ریشه‌ ختمی را به مقدار 20 گرم در دو لیتر آب 24 ساعت خیس نموده سپس با یك كیلو شكر بجوشانید تا به صورت شربت درآید آن‌گاه صاف نموده روزی 3 قاشق میل شود.خواص درخت گل ختمی

 

دوره مقدماتی php

کلیه حقوق متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد. | هرگونه برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع است. | آخرین بروز رسانی : ۱۳۹۹/۰۹/۱۰

پیاده سازی توسط شرکت سپهر افزار ایرانیان

گل ختمی، گیاهی دو ساله یا جاودانه با منشا آسیا و اروپا است و این گل در طول تابستان شکوفه می دهد. طیف وسیعی از رنگ های ارغوانی، قرمز، سفید، صورتی، زرد و بنفش دارد ؛ علاوه بر این، می تواند تا 2 متر ارتفاع داشته باشد در نتیجه، مشخص شده است که گل ختمی تنها برای مصارف باغبانی به کار نمی رود، بلکه این گیاه همچنین برای ارتقای مزایای سلامتی نیز ارزشمند است برای مثال، به تسکین اسهال، سرفه، سرما خوردگی و معده کمک خواهد کرد بنابراین، اگر می خواهید بیشتر در مورد فواید سلامتی گل ختمی بدانید، نگاهی به لیست این بخش سلامت نمناک بیاندازید.

تب می تواند نشانه این باشد که بدن شما در برابر حضور باکتری ها یا ویروس هایی که به سنگر سیستم ایمنی حمله می کنند، دفاع می کند. در این نقطه، گل ختمی می تواند فردی که تب دارد را درمان کند.

چیزی که باعث می شود گل ختمی برای درمان تب داشته باشد، وجود خواص ضد عفونی اش است. این گیاه به رفع گرفتگی بینی و درمان علائم سرماخوردگی کمک خواهد کرد ، که منجر به درمان طبیعی تب می شود.

این منفعت از زمان های باستان مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین شک نداشته باشید که از گل ختمی به عنوان درمان تب استفاده کنید. برای این نکات، شما می توانید یک فنجان چای گل ختمی را برای تسکین تب بنوشید.

در حقیقت، بسیاری از انواع گیاهان برای التیام زخم ها و کبودی ها مفید هستند. گیاهانی دارای اثرات ضد التهابی هستند، درد زخم ها و کوفتگی را کاهش می دهند.خواص درخت گل ختمی

این در مورد گل ختمی نیز صادق است. مشخص شده است که فواید سلامتی آن به گونه ای است کخ به التیام سریع تر زخم ها کمک می کند.

این گیاه باعث کاهش درد ناشی از آسیب می شود. برای درمان زخم، شما می توانید برگ های گل ختمی را بجوشانید و آن را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

اگر مار شما را نیش بزند، گل ختمی آماده است که به شما کمک کند. نشان داده شده است که گل ختمی در درمان خارش از گزش حشرات مفید است.

هم چنین به تسکین ناراحتی سوختگی نیز کمک خواهد کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برگ های خرد شده این گیاه را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

همه ی ما تقریبا با این خاصیت گل ختمی آشنا هستیم و میدانیم جوشانده گل ختمی نسخه ی عالی طب سنتی برای درمان گلو درد است ، شما می توانید چای از گل ها، دانه ها و ریشه هایش را مصرف کنید علاوه بر این، شما می توانید شکر و عسل را برای شیرینی چای اضافه کنید.

چای گل ختمی می تواند به شما کمک کند تا برخی بیماری ها را درمان کنید. برای مثال، این کار برای درمان گلو درد ، خوب خواهد بود. توصیه می شود که این چای را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو بنوشید.

علاوه بر توانایی گل ختمی برای درمان گلو درد، این گیاه می تواند برای درمان تب و سرماخوردگی هم مفید باشد. شما می توانید این چای را از دانه ها، ریشه ها و گل های گل ختمی تهیه کنید.

بعد از آن می توانید این چای گیاه را بنوشید تا تب و سرماخوردگی را کاهش دهید که به اثرات التهاب بدن مرتبط است. این چای به افزایش گردش بدن و سم زدایی کمک خواهد کرد. در واقع، این چای گیاهی بدن شما را آرام خواهد کرد.

چیزی که باعث می شود گل ختمی به چنین درمانی طبیعی تبدیل شود، این است که می تواند به تسکین مشکلات تنفسی کمک کند.

شما می توانید برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و گرفتگی بینی، چای گل ختمی بنوشید. در واقع می توانید به سادگی ریشه آن را آسیاب کنید و آن را به عنوان یک چای تهیه کنید.

گل ختمی برای تسکین گلو و بیماری ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

از این رو، چون گل ختمی طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد، پس می توانید این گیاه را به عنوان درمان های طبیعی خانگی خود داشته باشید.

تب بالا ممکن است به خودی خود یک بیماری نباشد، اما مطمئناً می تواند احساس شما را بد کند. تب را با یک مقدار غذای گرم که با ریشه های خشک شده و گل های تازه آماده است، پایین بیاورید.

مواد لازم:

طرز تهیه:

تمام مواد را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

اجازه دهید خنک شود و با استفاده از عسل شیرینش کنید و سه فنجان در روز از آن ، برای دور نگه داشتن تب بنوشید.

ریشه گل ختمی را می توان به عنوان یک محرک اشتها مصرف کرد. مطالعات مختلف ثابت کرده اند که ماهیت نشاسته ای ریشه گل ختمی، سطح اشتها را افزایش می دهد.

ریشه های گل ختمی را باید به رژیم غذایی سالم اضافه کرد. ریشه های خوراکی این گیاه گلدار حاوی مقادیر مناسب ویتامین B و C است.

علاوه بر این، می توان مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه ها یافت.

ریشه های گل ختمی برای نوزادان ایمن هستند. یک دهانشویه را با ریشه هایش تهیه کنید و سپس تحریکی را که در زمان دندان دراوردن تجربه می کنند کم می کند. علاوه بر تسکین سوزش، خواص ضد درد به کاهش درد که اغلب همراه با دندان دراوردن همراه است، کمک می کند.

گل ختمی به عنوان گیاه، اثرات ضد التهابی دارد که بدن را از خطر بیماری ها محافظت می کند. هم چنین این یکی خواص آرامش بخش دارد که در ترویج سلامت هاضمه نقش دارد.

خواص ضد التهاب و آرام بخش به حفاظت از شکم و روده از آسیب التهاب کمک خواهد کرد در نتیجه همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم گل ختمی برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل زخم، درد شکمی، اسهال، اسهال و حرکت روده تحریک پذیر، عالی خواهد بود.خواص درخت گل ختمی

علاوه بر این عصاره ریشه گل ختمی می تواند اشتها را به دلیل وجود نشاسته اش بالا ببرد. مزایای بزرگش چیست؟

یکی از فواید سلامتی گل ختمی روشی است که گردش خون را افزایش می دهد. مشخص شده که عصاره گل های ختمی می تواند گردش خون را نیز ترویج کند.

در این نقطه، توصیه می شود 5 میلی لیتر از عصاره اش را در یک روز بنوشید تا بهترین نتایج سلامتی را به دست آورید.

فایده بعدی سلامتی ارایه شده توسط گل ختمی، درمان خونریزی لثه است. مشخص شده است که گل ختمی می تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود. هم چنین به خاطر وجود خواص ضد التهابی اش به درمان درد لثه، و سوزش نیز کمک می کند.

خود دهانشویه اش نیز می تواند از ریشه این گیاه ساخته شود. علاوه بر این، گل های ختمی می توانند به عنوان تسکین دهنده، ادرار آور و نرم کننده عمل کنند.

در نتیجه برای داشتن دهان سالم و تازه، استفاده از گل ختمی بهترین روش است که می توانید انجام دهید.

در حقیقت، عصاره گل ها و ریشه های گل ختمی به مقابله با انواع بیماری ها کمک خواهد کرد. در این حالت، ریشه ها و گلهای ختمی به تسکین درد و سوزش معده در زنان کمک خواهند کرد.

چیزی که باعث می شود گل ختمی تبدیل به یک درمان طبیعی بزرگ شود، روشی است که به درمان خروج واژینال کمک می کند.

برای نکات، شما می توانید گل و ریشه هایش را آسیاب کنید و با اضافه کردن عسل آن را به یک چایی تبدیل کنید. بنابراین، با مزایای ارائه شده توسط گل ختمی، سلامتی زنان را به طور حتم ارتقا خواهد داد.

  • طرزتهیه قرمه سبزی مجلسی خوشمزه
  • گفته می شود که گل ختمی برای افزایش تولید شیر زنان مفید خواهد بود. به همین دلیل، شما می توانید ریشه ها و برگ هایش را بجوشانید و این کار را انجام دهید.

    علاوه بر این، گل ختمی نیز می تواند از سقط جنین نیز جلوگیری کند بنابراین، با این که این گیاه طیف وسیعی از مزایای سلامتی را فراهم می کند، شما می توانید آن را از هم اکنون مصرف کنید.

    در واقع، فواید سلامتی گل ختمی برای درمان زیبایی در ادامه بخش سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص گل ختمی آورده شده است:

    یکی از مزایای زیبایی ارایه شده توسط گل ختمی، بهبود سلامت پوست است. در این حالت، گل ختمی پوست شما را به پوستی نرم و درخشان و مرطوب تبدیل می کند.

    هم چنین پوست شما را مرطوب خواهد کرد و از حضور خشکی پوست جلوگیری خواهد کرد. برای این گزینه ها، شما می توانید یک ماسک پوست با اضافه کردن ترکیبات طبیعی دیگری مثل روغن زیتون، ماست و عسل برای رسیدن به زیبایی و پوست سالم استفاده کنید.

    گل ختمی نه تنها مزایای سلامتی را تامین می کند، بلکه در ارتقا سلامت مو نیز نقش مهمی دارد. گل ختمی می تواند به عنوان نرم کننده گیاهی موثر استفاده شود.

    در نتیجه با استفاده منظم از این نرم کننده مو، شما موهای صاف و نرمی خواهید داشت و در واقع از شر موهای خشک خلاص می شوید.

    علاوه بر این، مشهور است که گل ختمی می تواند رنگ موی طبیعی برای شما باشد. شما می توانید موهای خود را در خانه تان رنگ کنید. در نتیجه شما باید چند گام ساده را دنبال کنید.

    باید گل های آبی آن را به آب اضافه کنید و بجوشانید. بعد از آن، شما باید آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. بنابراین استفاده از این رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود ، چون شما همچنین می توانید موهای صافی نیز داشته باشید.خواص درخت گل ختمی

    دسته ای از گلهای بنفش آبی رنگ این گیاه را در آب داغ بجوشانید. بگذارید به مدت 10 دقیقه بماند. پپ و بعد از سرد شدن، آن را به یک بطری بریزید. موهای خود را با آن اسپری کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند و موهای خود را شامپو کنید و بعد با آب بشویید.

    هایلایت زرد رنگ روی موهای خاکستری شما بوجود می آید، با این رنگ کردن ساده، یک تغییر زیبا به دست خواهید آورد.

    شما می توانید از آن، به هر اندازه که می خواهید استفاده کنید تا هایلایت های زرد پنهان را نگه دارید. هفته ای دو بار از آن استفاده کنید تا یک رنگ زیبا به دست آورید، بدون این که به موهایتان آسیب بزنید!

    عصاره این گیاه برای آبرسانی پوست، نگه داشتن رطوبت و نرم کردن پوست شناخته می شود. این نرم کننده غیر چرب به خاطر نرم کنندگی اش شناخته شده است و آن را به یک درمان خانگی برای پوست های خشک تبدیل کرده است.

    عصاره آن همچنین به پوست انعطاف پذیری و کشسانی می دهد و آن را جوان و درخشان نگه می دارد.

    فعالیت های ضد التهابی ریشه های گل ختمی واقعاً قابل تحسین است. آزمایش های انجام شده در طول دهه 1960 نشان دادند که این ریشه ها پتانسیل آزاد کردن شرایط مختلف پوست را دارند، از جمله برامدگی هایی که با اگزما و پسوریازیس همراه هستند را نیز از بین خواهند برد.

    هم چنین شما می توانید بریدگی ها، خراش و زخم های کوچک را با استفاده از ریشه های این گیاه التیام ببخشید.

    کمی از ساقه یا ریشه های گل ختمی را بردارید و آن را در محل سوختگی های خود اعمال کنید. آن ها درد و التهاب و زخم ها را التیام می دهند. خواص مرطوب کنندگی ریشه های این گیاه باعث رطوبت و جلوگیری از خشک شدن ناحیه آسیب دیده و التیام سریع تر می شود.

    یکی از مشکلات عمده با موهای مجعد این است که به راحتی به هم پیچیده می شود و باز کردن گره ها یکی از سخت ترین کارها است. می توانید با جوشانده این گیاه به اهداف درمانیتان برسید. با مرطوب کردن حلقه های خشک موها، آنها را سریعاً آزاد و نرم کنید.

    در واقع، فواید سلامتی بیشتری برای گل ختمی در زیر آورده شده است:

    -کاهنده تورم

    -درمان درد

    -محرک اشتها

    در نتیجه اجازه دهید نگاهی به نکاتی برای مصرف گل ختمی در زیر بیندازیم.

    برای مصرف گل ختمی می توانید چندین روش از جمله اضافه کردن گلبرگ و غنچه گل را به سالاد خود انجام دهید. این عالی است چون شما مواد مغذی را به کاسه سالاد خود اضافه می کنید.

    هم چنین شما می توانید گلش را آسیاب کنید و آن را به عنوان یک چای بجوشانید. فراموش نکنید که عسل را برای شیرین کردن مزه اش اضافه کنید!

    این گیاه عموماً به خورش و سوپ اضافه می شود. علاوه بر این، گلبرگ های آن می توانند به دادن رنگ به محصولات قنادی کمک کنند و همچنین رنگ عالی را به میوه ها، نوشیدنی های غیرالکلی، مانند مربا، ژله و سوسیس، می دهد.

    در آخر، باید متذکر شویم که گل ختمی نوعی گیاه است که حرارت بالا و قرار گرفتن مستقیم با الکل می تواند خواص التیام بخشی داشته باشد.

    پس برای آماده کردن گل ختمی باید مراقب باشید. به طور خلاصه، گل ختمی تنها یک گل زیبا در باغ شما نیست. در واقع، بیشتر از این است. این گیاه می تواند طیف وسیعی از فواید سلامتی را به شما بدهد ، مانند افزایش گردش و درمان سریع تر زخم ها.

    بنابراین شروع به مصرف گل ختمی کنید و همچنین می توانید بهترین نتایج سلامتی را به دست آورید.

    در حالی که گل ختمی برای اغلب مردم ایمن است، اما همیشه توصیه می شود که با پزشک خود، مانند همه داروهای دیگر، چک کنید. هیچ مطالعه ای برای تاثیر این گیاه در طول دوران بارداری و شیردهی در دسترس نیست.

    بنابراین بهتر اسست که برای ایمن بودن از آن استفاده نکنید.

     

    شماره تماس : 8070-602-416

    متن مورد نظر خود را در اینجا تایپ کنید

      

    Save

    Save

    خواص درخت گل ختمی

     کد: d1919

    گلهای گیاه ختمی (ROSE OF SHARON) عمر بسیار کمی دارند،ولی گیاه به سرعت گلهای جدید تولید میکند

    خوصیات گیاهشناسی گیاه ختمی درختی(ROSE OF SHARON):

    درختچه ختمی درختچه ای است خزان کننده از خانواده Malvaceae مالواسه که بومی اکثر نقاط آسیا میباشد .این درختچه در کشور ما در مناطقی از استان های مازندران، گرگان، گیلان، همدان،اصفهان ، فارس و تهران کاشته میشود.این گیاه جنبه زینتی داشته وبه طور گسترده به خاطر گلهای زیبایش کاشته می شود البته جزء گیاهان دارویی نیز محسوب می شود و خواص بسیار زیادی دارد .نام‌های ديگر گیاه ختمی درختی : خطمي درختي، خطمي گل سرخي، خطمي درختي چيني، خطمي چيني، نوعي خبازي، شحم‌المرج، خطمي درختي گل سرخي، خطمي عظيم، باجاپشند، غسل، الغاسول، العصرس، انجل، آلتيا، اسقوس و خطمي بري مي‌باشد.ختمی ارتفاعی بین 2 تا 4 متر داردو گستردگی بین 1.5 تا 2.5 متر .رشد این گیاه کند میباشد و بین 10 تا 20 سال زمان لازم است تا کاملا رشد کند.پوستی قهوه ای روشن دارد وبدون کرک میباشد و اغلب شامل شاخه های زیاد و پر گل است.برگ‌های درختچه ختمی تخم مرغی شکل و 3 لوبه میباشند که لوب میانی بلند تر است لبه های اره ای شکل دارد و بدون کرک میباشد.گل‌ها به شکل قیف بزرگ میباشند و بدون دمبرگ هستند.این گلها میتوانند سفید، صورتی، قرمز، بنفش و یا ارغوانی باشند.گلهای گیاه ختمی عمر بسیار کمی دارند و فقط یک روز باز هستند ولی گیاه به سرعت گلهای جدید تولید میکند .فصل گلدهی از مرداد تا شهریور میباشد.گلهاي آن در قسمتهاي انتهاي ساقه، به صورت دسته‌هاي غالباً سه تايي ظاهر مي‌گردند.ميوه به صورت كپسول تخم‌مرغی و شامل دانه های سیاه رنگ میباشد.با آن كه ختمی گياهی دارويی است. معهذا از نظر يك گياه زينتی بيشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.قسمت مورد استفاده گياه، ريشه، گل و برگ آن است.

    شرایط نگهداری گیاه ختمی درختی:نور: به طور کلی این گیاه آفتاب دوست میباشد و باید در آفتاب کامل قرار داشته باشد.خاک: خاک مناسب برای رشد این گیاه خاک ماسه ای، شنی، لومی غنی، مرطوب و خوب زهکشی شده میباشد.دما: دمایی بین 1 تا 16 درجه دمای مناسب بوده .این گیاه تا -5 درجه را میتواند تحمل کند ولی بهتر است در سرمای شدید قرار نداشته باشد.آبیاری: این گیاه را در تابستان باید هر روز آبیاری کرد و در زمستان به روزی 3 مرتبه آبیاری احتیاج دارد.

    خواص دارویی گیاه ختمی درختی:این گیاه دارای خواص بسیار زیادی میباشد و در طب قدیم بسیار ارزشمند بوده است.1-طبع آن گرم و تر است.2. ريشه خطمي برای كساني كه يبوست دارند بسيار مناسب می باشد بهتر است از شربت خطمی استفاده شود 100 گرم ريشه خطمي را به مدت 24 ساعت خيس نموده سپس حرارت ملايم داده به مجرد اين كه جوش آمد برداشته صاف نموده يك كيلو شكر به آن اضافه كرده با آتش ملايم بگذاريد بجوشد سپس 10 صبح و 5 عصر 3 قاشق غذاخوری ميل شود.3. براي درمان كورك و خارش آرد جو و گل خطمي را در عرق كاسني جوشانده صاف كرده به محل خارش بماليد.4. براي رفع كك مك گل ختمی سفيد را نرم كرده با ماست ترش مخلوط كنيد روزي چند بار روي صورت بگذاريد بعد با دست آهسته روي پوست بكشيد تا جرم آن را بريزد.5. براي سرفه 5 گرم برگ يا ريشه خطمي را در 200 سی سی آب‌جوش دم‌كرده صاف نموده ميل شود.6. براي رفع خشكی پوست آب دمكرده گل خطمي را با گليسيرين و كمي گلاب مخلوط كرده و به دست‌ها و پوست بماليد.7. برای رفع سردرد ، سر را با این گیاه شستشو دهید.8. كساني كه سوزاك هستند 20 گرم خطمی را در يك ليتر آب جوشانده هر 4 ساعت يك ليوان ميل شود يا اين كه كمي برگ آن را بپزند و ميل كنند و يا جوشانده آن با گل بنفشه، عناب و خارخاسك و تاجريزي از هر كدام به طور مساوي به مقدار 40 گرم را در يك ليتر آب مخلوط كرده هر 5 ساعت يك ليوان ميل شود.9. كساني كه ورم لثه دارند دمكرده خطمی را مزمزه كنند10. يك ماسك براي پوست‌های جوش‌دار: گل خطمی20 گرم، گل بابونه 20 گرم، آبليمو30 گرم، آب150 سي‌سي را بمدت10 دقيقه بجوشانيد بگذاريد سردشود سپس به‌صورت بماليد وخوب وآهسته ماساژ‌دهيد.11. براي درمان وجود خون در ادرار میتوان از دمكرده خطمی استفاده كرد.12. خطمي تسكين‌دهنده درد رماتيسم است.13. در گذشته براي شستشوی زخم‌ها از دمكرده گل خطمي استفاده مي‌شد مخصوصاً زرد زخم.14. براي شستشوي زخم‌های دهان هر گونه زخمي كه باشد 40 گرم ريشه گل خطمي خرد شده را در يك ليتر آب سرد ريخته به مدت چند ساعت بگذاريد بماند تا خوب خيس بخورد سپس 12 دقيقه بجوشانيد صاف كرده روزي 2 تا 3 بار دهان شويه كنيد.15. براي درمان ورم كيسه مثانه ريشه‌ خطمی را به مقدار 20 گرم در دو ليتر آب 24 ساعت خيس نموده سپس با يك كيلو شكر بجوشانيد تا به صورت شربت درآيد آن‌گاه صاف نموده روزي 3 قاشق ميل شود.16. جهت معالجه ورم روده 20 گرم ريشه خرد شده خطمي را در يك ليتر آب ريخته و يك كيلو شكر به آن اضافه كنيد 48 ساعت بگذاريد بماند سپس بجوشانيد تا به صورت شربت درآيد صاف نموده هر صبح يك قاشق سوپخوري ميل شود.17. براي درمان اسهال بلغمي 10 گرم ريشه خطمي و 10 گرم بارهنگ را در يك ليتر آب جوشانده ميل شود.18. براي جلوگيري از خارش بدن كودك گل خطمي و پنيرك را بجوشانيد و روزی چند قاشق به او بدهيد.19. براي تقويت رشد دندان‌هاي كودك 5 گرم ريشه خطمي را در 200 سی سی آب جوشانده صاف نموده با عسل شيرين كرده روزي 2 قاشق به او بدهيد.20. خطمي توانايي گلبول‌هاي سفيد را بالا مي‌برد.21. گل‌خطمي داراي گلبول‌هاي مردانه است يعني خانم‌ها كمتر استفاده كنند.22. براي ورم كليه از دمكرده برگ خطمي استفاده شود.23. براي از بين‌بردن لكه قهوه‌ای از ضماد گل خطمی با سركه استفاده كنيد.24. اگر ريشه‌خطمی را بچه‌ها بجوند دندان درآوردن آن‌ها سريع‌تر مي‌گردد.25. خوردن زياد خطمی ضعف بينايی می آورد و همچنين بی اشتهايی و برای معده مفيد نمي‌باشد.26. براي ترك گوشه لب گل خطمی و پنيرك را در تركيبی از عرق كاسنی و شاهتره و بادرنج خمير كرده به صورت ضماد گوشه لب بگذاريد (عرق‌ها به طور مساوی مخلوط شود).27. براي مداوای خنازير گل خطمی را به صورت ضماد روي آن بگذاريد.28. جهت سل جلدی و پوستی 40 گرم گل خطمي را در يك ليتر آب جوشانده 10 گرم اسيد بوريك به آن اضافه نموده زخم‌ها را بشوئيد.29. برای خوش حالت كردن موها خطمی را در آب بجوشانيد سپس صاف نموده موها را آغشته كرده و سپس موها را حالت دهيد بهتر از ژل است.

    نحوه تکثیر گیاه ختمی درختی :تکثیر ختمی درختی به 3 روش امکان پذیر است:1-کاشت بذر: در مهر ماه بهتر است صورت پذیرد.2-قلمه چوب که بهتر است در تابستان صورت گیرد.3-خواباندن شاخهاگر گیاه احتیاج به هرس داشته باشد بهتر است پس از گلدهی صورت گیرد.جوانه های این گیاه در صورت آبیاری و یا کود دهی بیش از حد از بین میروند.هشدار: مراقب سوسک ژاپنی ، شته ، کنه عنکبوتی بیماری لکه برگی باشید.

     

    Save

    نمایش دسته بندی

    نمایش دسته بندی

    نمایش دسته بندی

    نمایش دسته بندی

    نمایش دسته بندی

    نمایش دسته بندی

     

       جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر ،کامل تر ‌و رایگان ‌و همینطور استفاده از خدمات اجرایی ما می توانید از راه های زیر تماس بگیرید

    شماره تماس : 8070-602-416

    آیدی تلگرام : acegardener@

    کانال تلگرام : sibeas@

    اینستاگرام : sibeas_aceapple@

    طراحی، مشاوره ، کاشت و نگهداری انواع گلهای تزئینی و آپارتمانی،احداث باغچه پرگل، هرس درختان و درختچه ها و چمن زنی

    برای مشاوره با ما تماس بگیرید: 8070-602-416


    درختچه ای از خانواده Malvaceae بومی آسیا  که   در مناطق سردسیر رشد می کتد این درختچه در کشور ما در مناطقی از استان های مازندران، گرگان، گیلان، همدان،اصفهان، فارس و تهران کاشته می شود. این گیاه جنبه زینتی داشته و به طور گسترده به خاطر گلهای زیبایش کاشته می شود البته جزء گیاهان دارویی نیز محسوب می شود و خواص بسیار زیادی دارد.گل آن نماد کشور کره جنوبی است . درختچه ای است با عمر طولانی .در سال اول خود گل می دهد اما ۵ تا ۱۰ سال زمان می برد تا به رشد کامل خود برسد و با گل های سفید درشت و مرکز قرمز و زرد و به صورت مسطح. ارتفاع آن در حدود ۳ متر است و فصل گل‌دهی آن اواخر تابستان است. ختمی های درختی سوریه‌ای گل سفید را باید در اوائل بهار یا اواخر پاییز کاشت. پوست درخت قهوه‌ای روشن تا خاکستری تیره و  بدون کرک و اغلب شامل شاخه های زیاد و پر گل است.برگ‌های این درختچه  ساده ، متناوب به شکل تخم مرغی هستند که در نیمه جلویی دارای سه لوب و با دندانه ها ی نامساوی است که لوب میانی بلند تر است لبه های اره ای شکل دارد و بدون کرک می باشد.


    گل هایی درشت دارد که گل‌ها به شکل قیف بزرگ میباشند و بدون دمبرگ هستند.در آن گلبرگ ها بلندتر از کاسبرگ ها هستند و به رنگ های سفید ، صورتی ، ارغوانی و آبی روشن دیده می شوند و به صورت منفرد تا چندتایی در اواسط تابستان تا اواسط پاییز دیده می شوند. عمر گل ها یک روز است. ولی گیاه به سرعت گل های جدیدی جایگزین می کندفصل گلدهی از مرداد تا شهریور میباشد. گلهای آن در قسمتهای انتهای ساقه، به صورت دسته‌های غالباً سه تایی ظاهر می‌گردند میوه به صورت كپسول تخم‌مرغی و شامل دانه های سیاه رنگ میباشد.


    خواص درخت گل ختمی

    درختچه گل ختمی رنگارنگ بسیار مقاوم است و ریشه آن نیز بسیار با دوام می‌باشد و می‌تواند بعد از گذشت یک دوره سرما دوباره رشد کند. این درخت در بسیاری از مکان ها و در بسیاری از خاک ها سازگار است و می‌تواند طیف وسیعی از شرایط را تحمل کند. با این حال، درختچه گل ختمی رنگارنگ یک خاک غنی از هوموس با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. این گیاه جذاب در آفتاب کامل یا سایه جزیی می‌تواند رشد کند. گل ختمی رنگارنگ با آبیاری منظم به خوبی پیشرفت می‌کند اما می‌تواند تنش را هم تحمل کند.


    در زمان آبیاری به اندازه ای به گیاه آب دهید که ریشه به طور کامل خیس شود، سپس برای آبیاری بعدی چند روز صبر کنید معمولا هفته ای یک بار آبیاری کافیست . این گیاه به خصوص در آب و هوای گرم و خشک تابستان به آب زیادی نیاز دارد و در خاک خشک برگ های گیاه ممکن است زرد شوند. با این حال در خاک های خیلی خیس ممکن است بیماری هایی مانند کپک و پوسیدگی در گیاه ایجاد می‌شود.


     

    هر سال در اوایل بهار از یک کود  مخصوص درختچه های گل استفاده کنید. طبق دستور العمل از کود استفاده نمایید.در پاییز در اطراف گیاه مالچ اضافه کنید تا درجه حرارت خاک و رطوبت در طول ماه های زمستان در حد متوسط باقی بماند. از یک لایه 5 تا 10 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه استفاده کنید. مالچ را با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه اضافه کنید.


     

    چوب های ضعیف، آسیب دیده و بیمار را هرس کنید. همچنین شاخه هایی که از یکدیگر عبور کرده اند را نیز هرس نمایید.


    ختمی درختی در دو سه سال اول رشد خود به هرسی در حدود نصفِ طول شاخه ها نیاز دارد.بهترین پیرایش بوته هایی که  رشد خود را کرده اند یک سوم شاخه ها است.شاخه های با رشد عرضی و متقاطع از جایی حدود وسط درختچه باید بریده شوند.هرس را در اواخر زمستان و وقتی که هنوز گیاه در خوابِ زمستانی است انجام دهید و چوب های ضعیف، آسیب دیده و بیمار را هرس کنید. همچنین شاخه هایی که از یکدیگر عبور کرده اند را نیز هرس نمایید.در تصویر زیر محل صحیح برش و هرس دیده می شود که به جوانه آسیب نرسدجوانه های این گیاه در صورت آبیاری و یا کود دهی بیش از حد از بین میروند و نیز بهتر است  هرس پس از گلدهی صورت گیرد.


     


     



    کاربرد آن بعنوان تک درخت زینتی در پارک ها،فضای سبز، باغ ها می باشد و همانطور که در تصویر میبینید بعنوان یک گیاه گلدانی نیز مورد استفاده دارد البته اگر بخوبی هرس شود . ختمی درختی  دارای خواص دارویی نیز هست. قسمت مورد استفاده گیاه، ریشه، گل و برگ آن است این گیاه دارای خواص بسیار زیادی میباشد و در طب قدیم بسیار ارزشمند بوده است. طبع آن گرم و تر است .ریشه خطمی برای كسانی كه یبوست دارند بسیار مناسب می‌باشد بهتر است از شربت ختمی استفاده شود ۱۰۰ گرم ریشه ختمی را به مدت ۲۴ ساعت خیس نموده سپس حرارت ملایم داده به مجرد این كه جوش آمد برداشته صاف نموده یك كیلو شكر به آن اضافه كرده با آتش ملایم بگذارید بجوشد سپس ۱۰ صبح و ۵ عصر ۳ قاشق غذاخوری میل شود . برای رفع خشكی پوست آب دمكرده گل خطمی را با گلیسیرین و كمی گلاب مخلوط كرده و به دست‌ها و پوست بمالید . ختمی تسكین‌دهنده درد رماتیسم است .برای درمان ورم كیسه مثانه ریشه‌ ختمی را به مقدار ۲۰ گرم در دو لیتر آب ۲۴ ساعت خیس نموده سپس با یك كیلو شكر بجوشانید تا به صورت شربت درآید آن‌گاه صاف نموده روزی ۳ قاشق میل شود.
     


    ختمی درختی نیز مانند سایر گیاهان در صورت کمبود تغذیه و یا تنش های آبی و گرمای هوا با وجود مقاوم بودن ممکن است دچار آفاتی چون  سوسک ژاپنی ، شته ، کنه عنکبوتی  بیماری لکه برگی و سفیدک سطحی شود.


    تکثیر ختمی درختی از طریق کاشت بذر ، ،قلمه  خشبی در تابستان،خوابانیدن شاخه، پیوند و پاجوش امکان پذیر است  . 

    کاشت بذر در مهر ماه بهتر است صورت پذیرد و بذرها را می‌توان بعد از گذشت سرما به طور مستقیم در زمین کاشت و سرعت جوانه زنی آن نیز بسیار خوب می‌باشد. برای این گیاه نور و گرما و خاک مرطوب فراهم کنید. در صورتی که بذر درختچه گل  ختمی رنگارنگ در اوایل بهار کاشته شود، در سال اول گل می‌دهد. این گیاه در خاک های اسیدی، خنثی و قلیایی قادر به رشد است. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر درخت گل ختمی رنگارنگ ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می‌باشد. علاوه بر جوانه زنی گیاه در این دما رشد خوبی نیز دارد.تکثیر با قلمه‌های نیمه چوبی و چوبی انجام می‌شود که در تابستان گرفته می‌شود و در خاکی شنی یا ماسه‌ای کاشته می شوند.

    درختچه گل ختمی رنگارنگ در مناطق گرم و مرطوب و یا مناطق نیمه گرم کاشته می‌‌شود. 


    شماره تماس:09126947735 لشگری


    صحرایی: 09355161163
    مالمیر    :09384398752 


      

    

    برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است. گل ختمی علاوه بر آن که به دلیل داشتن گل‌های رنگی و بزرگش در تزئین خانه یا باغچه استفاده می‌شود، کاربردهای پزشکی و درمانی هم دارد. برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است.  گل ختمی در فرهنگ های مختلفبه لحاظ تاریخی گل ختمی در فرهنگ‌های مختلف به عنوان گزینه‌ای برای درمان چندین بیماری کاربرد داشته است.* در مصر باستان از دم نوش گل ختمی برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری‌های عصبی و قلبی و افزایش دهنده ادرار استفاده می‌کردند.* در کشورهای آفریقایی نیز دم‌نوش گل ختمی را برای درمان یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی تجویز می‌کردند. همچنین خمیر تولید شده از برگ‌های این گیاه برای درمان جراحت روی پوست قرار داده می‌شد.* در ایران این دم نوش به عنوان روش درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید هم حاکی از آن است که گل ختمی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسی‌های بیشتری در این باره انجام گیرد.* در یونان باستان، گل ختمی را با عسل می‌جوشاندند و برای درمان زخم‌ها، اسهال خونی، درد سیاتیک و دندان درد استفاده می‌کردند. خواص گیاه ختمی* قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.* استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید.* همچنین برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است.* همچنین گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.* می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت* اخیرا، گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.* این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند.* این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است. مراقب باشید* با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.* زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.* کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند. طرز تهیهیک قاشق غذاخوری گل ختمی را در قوری بریزید و روی آن آب با دمای 70 یا 80 درجه ریخته و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید آن را با کمی عسل شیرین کنید.برای دم کردن ریشه این گیاه ابتدا ریشه آن را تمیز کرده و در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه دم بکشد پس از سرد شدن آن را از صافی عبور داده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید. منابع:isna.ir

    jamejamonline.ir

    خواص درخت گل ختمی

    tebyan.net

    داروخانه گیاهی بیتوته

    سینما رو به خونت بیار!

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

    رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

    بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

    نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

    ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

    اسپری خوشبوکننده و محافظ مو در برابر حرارت

    تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

    ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

    موهات می تونه ساعت ها مثل حالت اول بمونه

    درمان وسواس در دوران کرونا

    درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

    دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

     

     

    خواص درخت گل ختمی

     

    ختمی، ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.

     

    ختمی

    ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی ختمی گل، ریشه و برگ آن است.

     

    ریشه ی ختمی

    ریشه ی ختمی به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتی های معده و به طور موضعی جهت التیام زخم، کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز می شود و همچنین به میزان کم (20 ppm)، جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف می شود.

     

    ترکیبات مهم

    مهم ترین ترکیب ریشه ی ختمی، موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر می رسد. منابع مختلف، درصد موسیلاژ ریشه ی ختمی را بین 10 تا 35 درصد ذکر می کنند. موسیلاژ در اثر هیدرولیز، قندهای رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک، ایجاد می کنند ترکیبات دیگر، شامل: فلاونوئید، پکتین، قندها، آسپاراژین و کمی استرول هستند.

     

    اثرات مهم

    ختمی به عنوان ضد سرفه به ویژه برای سرفه های حاصل از تحریکات التهابات غشاء مخاطی و یا تورمی گلو(نزله ای) که دارای ترشح می باشند بسیار موثر است.

     

    طریقه و مقدار مصرف

    ریشه ی خشک شده ی ختمی را ابتدا باید با آسیاب به صورت پودر تبدیل کرد؛ سپس بر روی 3 تا 10 گرم از این پودر، یک استکان یا لیوان آب سرد اضافه نمود و به مدت نیم ساعت خیساند. (البته هر چه بیشتر خیسانده شود، بهتر است)؛ آن گاه با همزن، آن را به خوبی هم زد و سپس صاف کرد.

     

    حاصل صاف شده را می توان به طور مستقیم و یا با یک قاشق عسل، مخلوط کرده و میل نمود. چون عسل، خود دارای اثرات ضدسرفه و گرفتگی صدا است، لذا در صورت مخلوط کردن این دو، اثر آن ها تقویت شده و کارایی بهتری را ایجاد می کند.

     

    مهم ترین اثرات گزارش شده ریشه ختمی

    ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهش دهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل.

     

    ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد،

     

    خواص درخت گل ختمی

    اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند

     

    گل و برگ ختمی

    گل ختمی چند نوع است از جمله “ختمی بنفش” ، “ختمی سفید” و “ختمی سیاه” که خواص ختمی بنفش بیشتر است.

     

    ترکیبات مهم

    گل و برگ ختمی دارای حدود 6 تا 9 درصد موسیلاژ می باشد که بیش ترین درصد آن، کمی قبل از گل دادن آن است. هم چنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند.

     

    اثرات مهم

    به عنوان نرم کننده ی گلو، خلط آور و ضدسرفه بسیار مفید است. اثر ضدسرفه ی آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو، و راه های بالای تنفسی می باشد.

  • عکس پروفایل محمّد پرهام
  •  

    هم چنین مصرف خوراکی آن، باعث کاهش تورم لایه ی مخاطی روده و معده می گردد.

     

    استفاده موضعی له شده ی برگ تازه ی ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات، مفید است.

     

    طریقه و مقدار مصرف

    بر روی 5 تا 10 گرم و یا برگ، و یا مخلوط این دو، یک لیوان آب سرد اضافه می کنیم، (حداقل نیم ساعت باید خیس بخورد.) سپس آن را به خوبی به هم می زنیم و می گذاریم یک تا دو ساعت به حال خود بماند. (هر چند بیش تر خیس بخورد و هم زده شود، بهتر است؛ چون مواد آن، بهتر استخراج شده و تاثیر بیش تری دارد.)؛ پس از آن صاف می کنیم. صاف شده را به دفعات، در روی می توان میل نمود(بین 3 تا 5 بار این میزان را روزانه می توان مصرف کرد).

     

    ختمی در طب سنتی

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.خواص درخت گل ختمی

     

    * گل ختمی ملین و برطرف کننده ی یبوست است، بیماری های تنفسی را برطرف می کند، سرفه های خشک را از بین می برد. برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید. گل ختمی عادت ماهیانه را منظم می کند.

     

    * ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد، اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند.

     

    کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند، تورم را رفع می کند، ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند و قند خون را تنظیم می کند.

     

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.

     

    * ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و روم معده موثر است.

     

    برای التیام شکستگی ها، برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی محل شکستگی بگذارید.

     

    ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است، رعشه را برطرف می کند.

     

    ورم بناگوش را می توانید با ضماد برگ ختمی درمان کنید.

     

    برای رفع اسهال خونی: 10 گرم ریشه ی ختمی را پوست کنده و خرد کرده و در یک لیتر آب سرد خیس کنید و پس از 8 ساعت آن را صاف و مصرف نمایید.

     

    عوارض جانبی

    ختمی گیاه مفید و بی ضرری است و فقط زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

     

    کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

     

    فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه تبیان

    داروخانه گیاهی بیتوته

    اسپری خوشبوکننده و محافظ مو در برابر حرارت

    ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

    لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

    پوشاک برند و شیک دخترانه و پسرانه

    دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

    نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

    دوره های های آموزشی پوست و مو

    درمان غیر جراحی بواسیر (هموروئید)

    چگونه زندگی شاد و آرامی داشته باشم؟

    آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

    موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

    حراج عطر و ادکلن اورجینال در جمعه سیاه

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    گل ختمی گیاهی دوساله ، بومی آسیا و اروپا است که در تابستان ظاهر می شود. نام علمی این گیاه Alcea می باشد که گیاهی خودرو است ، گل و میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد که برای سلامتی بسیار مفید می باشند. ختمی علاوه بر اینکه رنگ های متنوعی دارد و برای زیبایی خانه یا باغچه استفاده می شود ، خواص دارویی فراوانی هم نیز دارد و از برگ ها و گلبرگ های آن میتوان برای تهیه عرقی جات و دمنوش ها استفاده کرد. این گل به مارشمالو معروف است چرا که از آن در تهیه اولین شیرینی مارشمالو استفاده شد

    از جمله برای درمان تب ، نیش مار، سرما خوردگی و گلو درد ، تسکین مشکلات تنفسی و جوش و تب خال میتوان استفاده کرد.

    ازاین گیاه میتوان انواع یکساله ، ژاپنی (چینی) ،کوهی ، باغی و درختی را نام برد که با آنها آشنا میشویم.

    کاشت ختمی یکساله در ایران بسیار کم است چون با سرمای پاییز خشک می شود و از بین می رود ، معمولا از نوع دائمی آن بیشتر تولید میشود.

     

    خواص درخت گل ختمی

    برای کاشت گل ختمی اول بذر آن را تهیه  کنید و گلدانی مناسب انتخاب کرده و بذر‌ها را با فاصله در گلدان در میان خاک قرار دهید و به روی آنها  خاک ریخته و آن را آبیاری کنید، گلدان را در محیطی با نور کافی قرار دهید. بذر بعد از دو هفته جوانه می زند و شروع  به رشد کردن میکند ، میتوانید برای سرعت بخشیدن به این فرآیند از کود های آلی گل استفاده کنید(معمولا هر یک تا دو هفته یکبار از کود استفاده میشود). دقت شود که این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و به طور منظم باید آبیاری شود

    بین خرداد تا شهریور گل ختمی گل می‌دهد، پس از پژمرده شدن گل‌ها، آن‌ها را از شاخه جدا کنید و ساقه‌ها را هرس کنید. با این کار از ریختن بذر و جوانه زدن آن‌ها در کنار بوته جلوگیری میشود. ولی اگر می‌خواهید دانه‌ها را برای بهار آینده داشته باشید گل‌ها و چند ساقه را هرس نکنید. گل‌های ختمی در فصل زمستان به خواب می‌روند.

     

    ختمی چینی در گلخانه و درون گلدان پرورش می یابد.

    ختمی ژاپنی در مخلوط های معمولی خاک به خوبی رشد میکند و توجه داشته باشید که در زمستان آب کمتری به آنها داده شود . با هرس این گل ، شاخه و برگ های جدیدی حاصل میشود و گل های زیادی می دهد.اینجور مواقع ختمی ژاپنی(چینی) نیاز به مراقبت بیشتری از جمله کود و آب فراوانی دارد

    ختمی ژاپنی در گلخانه بذر نمی‌دهد و فقط از طریق قلمه‌ی سبز و نیمه‌خشبی در بهار و با قلمه‌ی چوبی در فصل پاییز تکثیر می‌شود.

     

     

    گیاهی زینتی است با گل های درشت سفید و مرکز قرمز و زرد ، ارتفاع آن حدود ۳ متر است و اواخر تابستان گل دهی آن آغاز می شود.ختمی های درختی سفید را در اوایل بهار یا اواخر پاییز کاشت.ختمی درختی ، در خارج از گلخانه تکثیر می شود و گل آن با دوام است. تکثیراین گیاه از طریق کاشت بذر در اواخر زمستان و یا قلمه‌های نیمه رسیده‌ای انجام می‌شود که در تابستان گرفته می‌شود و در خاکی شنی یا ماسه‌ای کاشته می شوند. این گیاه نیاز به هرس مختصری دارد.

    به طور کلی ، گیاهانی پر گل هستند که در شرایط آب و هوایی مختلف رشد میکنند

    ختمی کوهی بهترین نوع گیاه ختمی بوده که ارتفاع آن حدودا ۴۰ سانتی متر است و برگ های آن پر از کرک های ریزهستند و گل های آن شبیه به قیف است

    منظور از بهتر بودن این نوع ختمی نسبت به سایر ختمی ها ، خواص بیشتر آن است.ختمی کوهی، گیاهی مقاوم است چون در هر زمینی رشد می کند و در مقابل کم آبی مقاومت بالایی دارد. دوره گل دهی این گیاه اواخر تابستان است.به دلیل خودرو بودن تعداد گلهای آن زیاد نمی باشد و هر از چند گاهی باید گل ها چیده شوند

     

    ختمی باغی نسبت به نوع کوهی ، کمتر خودرو بوده و گل مقاومی در برابر کم آبی نیست .این گیاه تقریبا در تمامی فصول سال گل دارد ولی در زمستان گل های آن بیشتر می شود. از ختمی باغی برای تزئین هم استفاده می شود چرا که گل های آن، پایایی خوبی دارند و مدت ها ماندگار هستند. این نوع گل به رنگ های قرمز ، صورتی ، سفید و بنفش  وجود دارند که گل های بنفش آن کوچکتر از رنگ های دیگر است. برگ های ختمی باغی مانند کوهی کرکی نیست و سبز آن کمی روشن تر است.خواص درمانی و دارویی آن هم متفاوت با ختمی کوهی است

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    خواص درخت گل ختمی

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرمیلا می باشد.

    نام کاربری یا بخاطر بسپار

    رمز * فراموشی رمز عبور؟

    وارد حساب کاریری خود شوید

    کاربر جدید هستید؟ یک حساب کاربری بسازید

    آدرس

    رمز به آدرس ایمیل شما ارسال میشود.

    از داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در سراسر این وب سایت ، مدیریت دسترسی به حساب کاربری خود ، و اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود ، استفاده می شود.

    حساب خود را تنظیم کنید

  • طرز تهیه همبرگر خانگی شف طیبه
  • قبلا ثبت نام کردید؟ از اینجا وارد شوید

    با عرض پوزش، برای این جستجو چیزی یافت نشد.

    برخی گیاهان خواص دارویی دارند و بهتر است درباره مصرف آنها اطلاعاتی داشته باشیم تا برای برخی مشکلاتی که برای ما در بدن اتفاق می افتد و متابولیسم بدن دچار خلل می شود با خواص این گیاهان به نتیجه مطلوب برسیم. بررسی خواص گل ختمی را در پرشین وی بخوانید.

    ختمی بنفش را میتوانید در آب به مدت ۵ الی ۶ ساعت خیس کرده سپس آنرا
    صاف کرده و گلهای آنرا فشار داده تا عصاره آنها هم داخل شربت شود سپس کمی شکر به آن اضافه
    کرده و از شربت آن استفاده کنید که خاصیت درمانی زیادی دارد و برای رفع حرارت بدن و موارد دیگر
    موثر میباشد که در کل بهترین و ساده ترین راه برای استفاده از بیشترین خواص ختمی بنفش این راه
    میباشد.

    خواص : ختمی Marshmallow نام علمی Althaea officinalis

    ختمی گیاه بومی مناطق شرق مدیترانه است.
    گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به حدود ۲ متر می رسد ساقه آن از کرکهای ریز
    که به رنگ خاکستری می باشد پوشیده شده است.برگهای ختمی دندانه دار ، پهن و مانند قلب می باشد.
    گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که بصورت دسته های سه تایی در اواخر
    تابستان ظاهر می شود.

    ختمی به علت داتشن گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه ها کاشته می شود.
    تمام قسمتهای این گیاه استفاده طبی دارد ختمی چند نوع می باشد :
    ختمی بنفش ختمی سفید
    ختمی سیاه که خواص ختمی بنفش بیشتر میباشد.خواص درخت گل ختمی

    خواص داروئی: ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا
    روده ها ، ریه ها ، معده ، کلیه ها و مثانه موثر است.

    ۱)ملین و برطرف کننده یبوست است.۲)بیماریهای تنفسی را برطرف می کند.۳)سرفه های خشک را از بین می برد.۴)برای رفع گلو
    درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید.
    ۵)عادت ماهیانه را منظم می کند.

    خواص ریشه ختمی ۱)ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد.
    ۲)سرفه های خشک را از بین می برد.۳)تب راپائین می آرود.۴) ختمی اسهال خونی را شفا می بخشد.
    ۵)ادرار را زیاد می کند.۶) ختمی کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.۷)تورم را رفع می کند.۸)ناراحتی های دستگاه
    ادراری را برطرف می کند.۹)قند خون را تنظیم می کند.

    ۱-ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و روم معده موثر است.
    ۲-برای التیام شکستگی ها ، برگ ختمی را بصورت ضماد درآورده و روی محل شکستگی بگذارید.
    ۳-ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است.
    ۴-رعشه را برطرف می کند.۵-ورم بناگوش را با ضماد برگ ختمی درمان کنید./ط-الفکتب

    خواص ریشه ختمی

    ۱)ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد .

    ۲)سرفه های خشک را از بین می برد.

    ۳)تب راپائین می آرود .

    ۴)اسهال خونی را شفا می بخشد .

    ۵)ادرار را زیاد می کند.

    ۶)کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.

    ۷)تورم را رفع می کند.

    ۸)ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند.

    ۹)قند خون را تنظیم می کند.

    طب سنتی پارسی طب ـ تسنیم

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    خواص درخت گل ختمی
    خواص درخت گل ختمی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *