عکس مریم گلی گیاه دارویی

دوره مقدماتی php
عکس مریم گلی گیاه دارویی
عکس مریم گلی گیاه دارویی

گیاهان از زمان های قدیم به خاطر تنوع مواد مغذی خود و نیز ارزش داروییشان ارزش یافته اند. اکثر آن ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. مریم گلی یک گیاه است که از زمان باستان شناخته شده است و همچنین یک گیاه همیشه سبز دائمی که متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است. این شهر بومی مدیترانه و جنوب شرقی اروپا است و نام علمی آن برگرفته از کلمه لاتین “سالور” است که به معنای “نجات دادن” می باشد.

مریم گلی کلاری:

این گیاه با برگ های معطر قوی مشخص می شود و عمدتاً در محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود.

مریم گلی 3 جزئی:

این یک بوته چند ساله با برگ های چند قسمتی است و بومی کشورهای مدیترانه ای است و اغلب برای درست کردن چای به کار می رود.

عکس مریم گلی گیاه دارویی

دوره مقدماتی php

مریم گلی آناناسی:

برگ های تازه این نوع برای افزودن طعم به نوشیدنی ها و دسرها به کار می رود.

مریم گلی لاجوردی:

این نوع بومی مکزیک است. یک گیاه بزرگ با گل های آبی است و به عنوان یک نوش دارو گیاهی استفاده می شود.

مریم گلی فواید سلامتی و خواص دارویی خود را مدیون ارزش مواد مغذی غنی خود است. این گیاه همانطور که در بخش سلامت نمناک آورده ایم سرشار از ترکیبات شیمیایی مشتق شده از ویتامین ها, مواد معدنی و روغنش است. پروفایل تغذیه ای آن در جدول زیر توضیح داده می شود.

ویتامین A:مریم گلی منبع بزرگی از ویتامین A است. در 100 گرم از مریم گلی خشک شده حدود 5900 واحد ویتامین A وجود دارد که 196% میزان دریافت روزانه برای هر فرد است.

ویتامین C:برگهای مریم گلی تازه غنی از ویتامین c است. در 100 گرم از آن حدود 32.4 میلی گرم یا 54% ویتامین C روزانه هر فرد موجود می باشد.

ویتامین های B:علاوه بر ویتامین a و c, این گیاه دارای سطوح بالایی از ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک, پیریدوکسین, تیامین و ریبوفلاوین نسبت به مقادیر توصیه شده روزانه می باشد.

مواد معدنی:مریم گلی تازه و خشک منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم, کلسیم, منگنز, منیزیم, روی, آهن و مس است.

روغن گیاهی:برگ مریم گلی شامل ترکیبات خاصی مانند سینئول, اسید تانیک, کلروژنیک اسید, کافئیک اسید, کافئیک و نیکوتینی اسید, نیکوتین آمید, فلاون و استروژنیک, و همچنین مواد تلخ مثل اوره و اسید لاکتیک است.

مریم گلی می تواند پوست شما را سالم و زیبا نگه دارد و گیاهان شیمیایی مشتق شده از ترکیبات شیمیایی، روغن های اسانس آن حاوی ویتامین هایی برای مراقبت از پوست هستند.

مزایای سلامتی مریم گلی:

1. ضد پیری:

آنتی اکسیدان ها نشانه های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال های پیری را معکوس می کنند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزادی محافظت می کنند که به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری زودرس پوست می شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می شود.

2. تونر پوست های چرب:

مریم گلی به عنوان یک تونر عالی با تنظیم تولید چربی عمل می کند. شما می توانید یک تونر خانگی را با جوشاندن یک قاشق مریم گلی در حدود 250 میلی لیتر آب آماده کنید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد صافش کنید. آن را بعد از سرد شدن به صورت خود بزنید.

3. گیاه مریم گلی برای درمان مشکلات پوستی:

خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت های پوستی جلوگیری می کند. هم چنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به درمان آکنه و نیز تسکین علایم اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

 

مریم گلی گیاه است و عصاره آن برای مو با بسیاری از روش ها مفید بوده است. برخی از فوایدش برای مو به شرح زیر هستند.

4. گیاه مریم گلی برای درمان ریزش مو:

از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می شد. مریم گلی حاوی بتا – سیتواسترول است که یک ترکیب آلفا-5 است که در درمان طاسی سر مرد موثر بوده است. توصیه می شود که 3 تا 4 قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

5. گیاه مریم گلی برای داشتن موهایی براق:

استفاده از چای مریم گلی را می توان برای درخشان کردن موها استفاده کرد. شما می توانید آن را با جوشاندن 1 قاشق سوپ خوری برگ های خشک مریم گلی در یک فنجان آب آماده کنید. این عصاره به درمان شوره سر کمک می کند.

عکس مریم گلی گیاه دارویی

6. گیاه مریم گلی برای تقویت رشد مو:

ترکیبی از مریم گلی و رزماری بسیار عالی است و می تواند موی شما را ضخیم تر، محکم تر و قدرتمندتر کند. مریم گلی به ویژه در تقویت رشد موی جدید موثر است چون گردش پوست سر را بهبود می بخشد و مواد مغذی بیشتری را برای کیسه های ترشحی مو تامین می کند. یک محلول شستشو از مریم گلی و رزماری را می توان با جوشاندن این دو گیاه در آب آماده کرد. این عصاره گیاهی می تواند کیفیت موهای شما را بهبود ببخشد و باعث احیای موهای خشک و نازک شود. می تواند هر روز یا یک یا دو بار در هفته برای حفظ درخشش مو و ضخامت به کار رود. به دلیل خاصیت سفت کنندگی اش، شوره سر را کاهش می دهد و از انسداد کیسه های ترشحی مو جلوگیری می کند.

7. گیاه مریم گلی تیره کننده موها:

مریم گلی می تواند برای تیره کردن و تشدید رنگ مو به کار رود. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از شامپو زدن, از آن استفاده کنید. دم کرده برگ های مریم گلی تازه می تواند موهای خاکستری را تیره کند و رنگ مو قهوه ای یا سیاه را عمیق تر کند و به آن درخشندگی بدهد.

8. لوسیون مریم گلی:

مریم گلی می تواند برای تهیه یک لوسیون برای تنظیم موها و بهبود بافت آن استفاده شود. تعدادی از برگهای مریم گلی را با مقدار مساوی رز ماری ترکیب کنید. آن ها را در حدود 6 اونس آب بجوشانید و بگذارید چند دقیقه به آرامی بجوشد. اجازه دهید تا 3 ساعت بماند و سپس موهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

فواید سلامتی گیاه مریم گلی:

مریم گلی فواید سلامتی مختلفی دارد. از اعراب تا چین, همه این گیاه را به عنوان کلیدی برای زندگی سالم تشخیص داده اند. در واقع, به دلیل برخورداری از ویژگی های سلامتی و درمانی اش, عنوان ” گیاه سال ” توسط انجمن بین المللی گیاه دارویی در تاجیکستان انتخاب شد. در متن زیر برخی از فواید سلامتی این گیاه معطر آورده شده است.

9. ویژگی های ضد التهابی گیاه مریم گلی:

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وین در اتریش, مریم گلی دارای ویژگی های ضد التهابی شگفت انگیزی است. چای مریم گلی اغلب به عنوان یک شست وشو دهنده برای التهاب آرامش بخش استفاده می شود.

  • تصاویر صبح بخیر به عربی
  • عصاره مریم گلی, بافت و روغنش به راحتی در فروشگاه های پزشکی موجود است برای درمان التهاب دهان و گلو استفاده می شوند. این گیاه برای استفاده خارجی و موضعی توسط کمیسیون آلمانی درمان ورم مخاط دهان و گلو توصیه شده است.

    مطالعه اخیر در آلمان نشان داده است که استفاده از عصاره برگ خشک و یا محلول برگ مریم گلی باعث کاهش عرق کردن تا حدود 50 % می شود. خشک می کند و به حذف بوی بدن کمک می کند.

    11. گیاه مریم گلی برای درمان سو هاضمه و عدم هاضمه:

    مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی ملایم و عدم هاضمه استفاده می شود. این یک ماده مقوی محرک است که می تواند ضعف معده و ضعف دستگاه گوارش را درمان کند. چای مریم گلی یا دم کرده اش در این خصوص بسیار موثر است. این اثر با تحریک ترشح گوارشی بالا, جریان صفرا, تحرک روده ای و عملکرد پانکراس, می تواند علائم سوهاضمه را حذف کند.

     

    12. گیاه مریم گلی برای درمان گلو درد:

    محلول مریم گلی در درمان گلو التهاب و لوزه و گلو زخم موثر است. برای این هدف, شما می توانید کمی از برگه ای مریم گلی خشک را در حدود 1 میلی لیتر آب بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. معجون را صاف کنید و آن را با کمی عسل شیرین کنید. استفاده از آن دو بار در روز باعث آرامش خواهد شد.

    13. گیاه مریم گلی برای سلامت دندان:

    این گیاه می تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا کند. از آن می توان به عنوان دهان شویه موثر در درمان بیماری های لثه, گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید, می توانید به سادگی چای مریم گلی قوی بخورید یا آن را در مکعب های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب ها را در دهان خود بریزید.

    14. گیاه مریم گلی برای درمان آسم:

    عکس مریم گلی گیاه دارویی

    اثر ضد تشنجی مریم گلی باعث کاهش تنش در عضلات می شود و می تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در رفع گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت های ثانویه موثر است.

    15. گیاه مریم گلی برای پیش گیری از دیابت:

    مطالعات متعددی ثابت کرده اند که عصاره مریم گلی دارای خاصیت ضد هیپرگلیسمی است که با مهار ترشح گلوکز ذخیره شده از کبد, قند خون را کاهش می دهد. به عبارت ساده تر, کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید در بیماران دیابتی نوع 2 موثر است. با این حال, تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

    16. منافع عصبی گیاه مریم گلی:

    مصرف منظم مریم گلی باعث بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به آلزایمر می شود. این امر ممکن است به این دلیل باشد که اسانس مریم گلی باعث بهبود سطوح استیل کولین استراز در مغز می شود. این آنزیم تمرکز را بهبود می بخشد و به درمان کاهش حافظه مربوط به آلزایمر کمک می کند.

    17. گیاه مریم گلی مفید برای زنان:

    این مزایا را می توان به حضور تانن سفت در مریم گلی نسبت داد. به نظر می رسد که تاثیر استروژنیک آن برای زنانی که مایل به خشک کردن شیر مادر خود هستند, مفید باشد. با این حال, داده های بالینی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

    18. گیاه مریم گلی برای درمان افسردگی:

    محلول مریم گلی اغلب به عنوان چای شناخته می شود که حاوی توجون است که GABA و سروتونین ( 5-HT3) گیرنده آنتاگونیست است. علاوه بر بهبود تمرکز و توجه, به مقابله با اندوه و افسردگی کمک می کند. همچنین مریم گلی اغلب به عنوان درمان طبیعی برای افسردگی استفاده می شود. حضور آنتی اکسیدان های سنتزی مانند اپیژنین, دیوزمتین و لوتئولین آن را قادر می سازد تا با افسردگی و استرس مقابله کند. نوشیدن یک فنجان چای مریم گلی رزحیه شما را بهبود می دهد, در نتیجه به شما اطمینان می دهد که بر افکار منفی ناشی از افسردگی غلبه می کنید.

    19. فواید قلبی عروقی گیاه مریم گلی:

    مریم گلی سه جزئی شامل یک فلاون به نام سالیوژینین است. این شل کننده عروقی است که در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

    20. گیاه مریم گلی مفید برای قلب:

    2 قاشق چایخوری مریم گلی حاوی حدود 20 میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلب ضروری هستند. این گیاه فاقد کلسترول است و سدیم کمی دارد. از این رو، باید کسانی استفاده کنند که دارای مشکلات کلسترولی هستند تا از اختلالات قلبی و عروقی محافظت کنند.

    21. مریم گلی درمانی طبیعی برای از بین بردن سلولیت:

    همان طور که ذکر شد، روغن برگ مریم گلی گردش خون را افزایش می دهد. هرچه گردش خون بهتر باشد، سم زدایی بیشتر خواهد بود. وقتی سموم دفع می شوند، سلولت کم تری قابل مشاهده می شود. استفاده منظم از این روغن می تواند به جلوگیری از برگشت سلولیت کمک کند.

     

    22. مریم گلی یک آنتی اکسیدان است:

    چای مریم گلی یک نوشیدنی آنتی اکسیدانی است که بدن را از سرطان محافظت می کند و باعث ایجاد حفاظتی دربرابر رادیکال های آزاد و سموم از طریق متابولیسم می شود. در حقیقت، ترکیبات منفی را از طریق ادرار بیرون می ریزد. خاصیت ادرار آوری هم دارد.

    23. چای مریم گلی برای درمان سرفه:

    چای مریم گلی به عنوان یک راه حل برای سرفه کار می کند، زیرا دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. خلط آور دارویی است که ترشح خلط را از طریق راه هوایی تنفس می کند. برای از بین بردن سرفه, گلودرد, و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی, آن را به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

    24. چای مریم گلی برای تسکین علائم یائسگی:

    چای مریم گلی, گرگرفتگی و همچنین عرق ناشی از یائسگی را تسکین می دهد. این ادعا پس از مشاهده زنانی که به مدت هشت هفته به صورت روزانه این گیاه را مصرف کردند, انجام شد. نتایج حاکی از کاهش گرگرفتگی در طول چهار هفته و در هفته هشتم بود.

    25. چای مریم گلی مفید برای تنظیم کلسترول:

    چای مریم گلی می تواند به کاهش سطوح کلسترول بالا نیز کمک کند! تحقیقات نشان داده اند که مریم گلی, کلسترول را با کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول منفی (ldl یا لیپوپروتئین با دانسیته کم) کاهش می دهد در حالی که افزایش کلسترول خوب یا hdl را افزایش می دهد.

    26. آرام کردن ذهن با چای مریم گلی:

    چای مریم گلی ذهن را با محافظت از اضطراب آرام می کند. اضطراب یک اختلال در سلامت روانی است که با نگرانی یا ترس مشخص می شود که به اندازه کافی قوی است که زندگی روزمره را مختل کند. اضطراب در بین نوجوانان و افراد میانسال شایع تر است و نمونه های علائم اضطراب شامل اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری (ocd) است. اضطراب می تواند ارزیابی شود و به حداقل درمان پزشکی نیاز دارد.

    27. سایر مزایا مریم گلی:

    روغن مریم گلی حاوی شامل مواد فراری مانند کامفن، سینول، بورنول، و بورنیل است که به عنوان خواص تونر، قابض، روان کننده، و محرک شناخته می شوند. این روغن می تواند به صورت خارجی برای تسکین دردهای دردناک مانند سفتی ماهیچه, روماتیسم و سایر بیماری های عفونی استفاده شود. علاوه بر این, از آن برای آروماتراپی در عصبانیت, استرس, خستگی, سردرد و اضطراب استفاده می شود. محلول یا چای مریم گلی دارویی مفید برای درمان تب حصبه, اسهال, مشکلات کبد, مشکلات کلیوی, خونریزی ریه یا معده و سرخک است.

    توصیه هایی برای مصرف چای مریم گلی:

    مریم گلی یک ماده غذایی رایج است. بنابراین, بسیاری تصور می کنند که مصرف مریم گلی را باید در حد محدوده کاملاً ایمن نگه داریم.

    مریم گلی, سرشار از کافور و ترشحات ضروری است که ممکن است هنگام مصرف زیاد, خطراتی را برای بدن ایجاد کند. عوارض جانبی ناشی از کافور و پرخوری بیش از حد شامل تشنج و آسیب تدریجی اندام می باشد.

    چگونه می توان چای مریم گلی را تهیه کرد؟!

    برای تهیه چای مریم گلی, دو قاشق سوپ خوری برگ های مریم گلی تازه (یا یک قاشق سوپ خوری برگ های خشک شده) را به یک لیوان اضافه کنید.

    لیوان را با آب تقریباً جوش پر کنید. برای چند دقیقه روی آن را بپوشانید. چای را برای برداشتن برگ ها صاف کنید.

    در بسیاری از فروشگاه های غذاهای طبیعی می توان کیسه های چای مریم گلی را یافت.

    چای مریم گلی هم در مخلوط با چای معمولی یافت می شود.

    مریم گلی عموماً در آشپزی استفاده می شود که ممکن است باعث شود شما باور کنید که کاملاً ایمن است.

    در حالی که مریم گلی عموماً زمانی ایمن در نظر گرفته می شود که طبق دستور العمل های بالا به طور معمول در دستور العمل های غذایی یافت می شود, مریم گلی دارای ترشحات ضروری است که اگر به مقدار کافی به صورت خوراکی مصرف نشود و بیشتر مصرف شود، دارای اثرات نامطلوبی جدی مانند تشنج و آسیب به اندام ها است.

    در حالی که یک محدوده امن قابل قبول هنوز برایش مشخص نشده است, اما کمیته آژانس داروهای گیاهی اتحادیه اروپا در گزارش فراورده های گیاهان دارویی توصیه می کند که یک حد بالای 6 میکروگرم از محصولات مورد استفاده برای اهداف دارویی استفاده نشود.

    یک مطالعه مقدماتی حاکی از آن است که می توان هر روز سه تا شش فنجان چای مریم گلی مصرف شود بدون اینکه به آستانه سم شناسی برسد. به هر حال, مطالعه دیگری پیشنهاد می کند که مصرف روزانه باید براساس یافته های آن ها کم تر باشد.

    میزان دریافت, کافور و ترکیبات دیگری که در چای مریم گلی استخراج می شوند, بسته به عواملی که بر قدرت مانند فرآیند ساخت موثر هستند, متفاوت است. اگر چه چای مریم گلی برای کاهش عرضه شیر مادر در مادران شیرده توصیه می شود, اما زنان شیرده باید قبل از استفاده از آن با پزشکان خود مشورت کنند.

    عوارض جانبی مریم گلی همانطور که در بخش سلامت نمناک برایتان آورده ایم شامل شکایات گوارشی خفیف, تهوع, استفراغ, خس خس, خس خس پوستی, فشار خون بالا و پایین (بسته به گونه), واکنش های آلرژیک و پایین آوردن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت است.

    در میان سایر اثرات جانبی، چای مریم گلی می تواند مشکلاتی در هضم, التهاب پوستی, نوسان فشار خون و کاهش قند خون در بیماران دیابتی به صورت خفیف تا شدید شود.

    به زنان باردار توصیه نمی شوند که هر نوع نوشیدنی یا غذایی که حاوی مریم گلی است را مصرف کند، چون ممکن است موجب انقباضات رحمی شود.

    می تواند باعث انقباض رحمی, سفت شدن و کوتاه شدن ماهیچه های ادراری شود. در زنان باردار, انقباضات رحمی منجر به سقط جنین می شود.

    برخی از زیر گونه ها مانند مریم گل، مانند مریم گلی اسپانیایی ممکن است اثرات استروژن – مانندی را ایجاد کنند, بنابراین برای افراد با مشکلات هورمونی دردسرساز است.

    پزشک همیشه همراه شماست !

    اگر در مورد درمان با مریم گلی سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

    شاخه هایش با برگهای به زمین نزدیک و به ستبری ریحان و بزرگتر است . رنگش سبز و یونانیان این گیاه را بلوط زمینی می گویند . زیرا برگهای ریزش به برگ بلوط شبیه است و تلخ مزه اند .بیخ این گیاه به رنگ ارغوانی می زند .باید همین که تخم در آن پیدا شد چیده شود . مریم گلی گیاهی است علفی چند ساله چهار گوش کرکدار ،بلندی گیاه زیاد نیستو در حدود ۵/۰ متر می باشد .متقابل پوشیده از کرک به رنگ سبز مایل به سفید .برگهای پایین ساقه دراز ،بیضی ،به طول ۵-۴ سانتی و نوک تیزپ،کناره برگها دارای دندانه منظم بادمبرگ ولی برگهای واقع در قسمت بالای ساقه بدون دمبرگ و کوچک است. گلها به رنگ آبی کمرنگ یا ارغوانی معمولا در تابستان سال دوم ظاهر می شود.گونه دیگری از این گیاه که از نظر طبی چندان مورد توجه نیست دارای گلهای قرمز زیبایی است که به نام سلوی در گل کار کاشته می شود،نام علمی آنSalvia ambigua می باشد. تکثیر مریم گلی اگر چه با بذر ممک است ممکن است ولی در باغبان معمولا از طریق قلمه ازدیاد می شود.این گیاه در شرایط مختلفه وسیعی می روید ولی بهتر ین رشد آن در خاکهای رسی غنی زهکش دار می باشد و اراضی رو به آفتاب را ترجیح می دهد.برای تولید تجارتی فاصله بین خطوط کاشت را معمولا یک متر و فاصله بوته ها در روی خطوط را در حدود ۴۰ سانتی متر می گیرند.محصول سال اول البته کم است ولی در سال دوم و در سالهای بعد حدود یک تن برگ خشک از هر هکتار برداشت سال دوم و در سالهای بعد در حدود یک تن خشک از هر هکتار برداشت می شود.بدیهی این مقدار برگ ،محصول چند چین می باشد. بهترین زمان برداشت از نظر بیشترین مقدار اسانس در برگ در آغازظهور گلها می باشد.معمولا در حدود ۲۰ سانتی متر از قسمت فوقانی ساقه های گیاه با برگهای ان چیده می شود و پس از چیدن گل در مدت ۸-۷ روز در سایه و در جریان هوا پهن میکنند که خشک شود تا ضمن اینکه حداکثر اسانس در برگ می ماند رنگ سبز خاکستری برگ نیز به این ترتیب حفظ شود .پس از اینکه ساقه ها خشک شد برگها را از ساقه ها جدا کرده و در ظرفهای کاملا سربسته ای حفظ می نمایند.معمولا ۴ سال یکبار چون گیاه خشبی می شود ،مزرعه باید تجدید و نو شود.

    از مریم گلی برای التیام زخمهای ساق نیز استفاده می شود به این ترتیب که آن را با عسل جوشانیده و پارچه ای را در این دم کرده وارد و آلوده کرده و ری زخم می اندازند در التیام زخم تسریع می نماید.دم کرده ساده آن هم برای این نوع کمپرسها مفید است. سرانجام از مریم گلی به عنوان مدر و کمک به هضم غذا ضد تشنج و کم کردن مقدار قند خون و قاعده آور استفاده می شود.مصرف جوشانده آن ۱۰ گرم برگ گیاه در ۱۰۰ گرم سرکه مقدار قند خون را به سرعت کاهش می دهد. در فرانسه از دم کرده ۳۰-۱۵ گرم مریم گلی در یک لیتر آب جوش به عنوان قاعدعه آور استفاده می کنند و یک فنجان در هنگام خواب می خورند. دم کرده مریم گلی : ۵ گرم برگ خشک مریم گلی را با ۱۰۰۰ رگم آب جوش دم و صاف کرده و برای تحریک تقویت و عرق کردن متدرجا در عرض روز فنجان فنجان مثل چای بخورند.دم کرده ۳۰-۱۵ گرم برگ در۱۰۰۰ گرم آب جوش به عنوان مقوی معده و برای ضعف اعصاب بسیار نافع است. دود کردن مریم گلی: برگ خشک مریم گلی را گرفته خرد کرده مثل توتون در چپق بریزندو دود کنند و پس از کشیدن دهان و بینی را ببندند ،نفس را بشدت از ریه خارج کنند و چندین دفعه در عرض روز این عمل را تکرار کنند،برای سنگینی گوش و اختلالات نزله و سرما خوردگی و ورمهای حلق ناشی از سرما خوردگی نافع است. تهیه و تنطور مریم گلی برای تقویت مو:برگهای مریم گلی را در الکل (۵ بربر وزن برگ )مدت ۲ هفته خیس می کنند و پس از آن مایع حاصل را به نسبت مساوی با مشروب الکلیRhum مخلوط می کنندو با این مخلوط در موقع استحمام پوست سر را خوب مالش می دهند.

    عکس مریم گلی گیاه دارویی

    سلام ،دکتر محمدرضا خادم علی زاده پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

    گیاه مریم گلی مضرات خاصی ندارد.

    خاصیت :بازکننده ، تکه کننده ، لطافت بخش و گرمی رسان است . زخم و قرحه :همراه عسل زخم های مزمن را پاک می نماید . مفاصل :سبز یا آب پز را بخورند در گسستگی ماهیچه مفید و شربت آن ترنجیدگی را سر حال می آورد و تا کهنه تر گردد مفیدتر است . چشم :حب از آن می سازند و می خشکانند و برای مداوای زخم چشم به کار می برند .این دارو را در روغن زیتون بجوشانند یا بسایند و گردش را در چشم بکشند آب ریزی همیشگی چشم را درمان می نماید . سینه :سرفه مزمن را چاره می کند . اندام های غذا :کلفتی طحال را لاغر می کند .داروی یرقان سودایی است .شربت آن برای رفع سوء هضم بهترین دارو است . استسقا را در اولین مرحله علاج می نماید و تا کهنه تر باشد مؤثرتر است . اندام های دفعی :بول و حیض را ریزش می دهد . زهرها :ضمادش پادزهر حشرات سمی است .

    از نظر ترکیبات شیمیایی برگهای مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار و ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکرو سالوین با خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و همچنین اسید های آلی م یباشد.از تقطیر برگهای خشک مریم گلی ۵/۲-۵/۱ درصد اسانس گرفته می شود که رنگ آن زرد کمرنگ است و درالکل ۸۰ درجه حل می شود .و اسانس مریم گلی عنبری است و از نظر مقدار کافور خیلی غنی است. اگر گیاه در هوای آزاد خشک شود و برای خشکگ کردن آن از حرارت آتش استفاده نشود،مقدار اسانس آن بیشتر خواهد بود و همچنین مقدار اسانس و مقدار ماده سینئول اسانس در دوران ظهور شکوفه ها و باز شدن گل بیشترین است. مقدار سینئول که در اسانس وجود دارد در اسانس شاخه هایی که تازه خشک شده اند در حدود ۲۵ درصد می باشد.از گیاه دیترپن و پیکروسالوین نیز گرفته می شود.

    مریم گلی گیاهی است علفی چند ساله چهار گوش کرکدار ،بلندی گیاه زیاد نیستو در حدود ۵/۰ متر می باشد .متقابل پوشیده از کرک به رنگ سبز مایل به سفید .برگهای پایین ساقه دراز ،بیضی ،به طول ۵-۴ سانتی و نوک تیزپ،کناره برگها دارای دندانه منظم بادمبرگ ولی برگهای واقع در قسمت بالای ساقه بدون دمبرگ و کوچک است.  

    پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

    دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

    به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

    دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

    Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

    تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

    مریم گلی از گیاهان دارویی موثر در درمان بیماری‌های زنان است که از تغییرات شدید و غیرعادی هورمونی جلوگیری می‌کند.

    به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مریم گلی، گیاه تلخ مزه‌ای است که رایحه‌ خاصی دارد و در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. این گیاه ضدمیکروب، کاهش‌دهنده میل جنسی، قاعده‌آور، ضدسرطان، ضدآلزایمر و پایین آورنده فشار خون است و از جمله گیاهان دارویی است که در تسکین‌ گلودرد موثر است. 

    یکی از بیماری‌های شایع فصول سرد سال، گلودرد است که در اثر ویروس، باکتری یا مواجه شدن با موادی مانند آلاینده‌های هوا به وجود می‌آید. تقویت سیستم ایمنی از راهکارهایی است که در تخفیف علائم سرماخوردگی مانند گلودرد اثر مثبت دارد و گیاه مریم گلی نقش موثری در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند.

    همچنین این گیاه یک محرک قوی برای کبد، جریان صفرا و بهبود گردش خون محسوب می‌شود. مریم گلی در درمان التهابات حلق، ورم لثه، زخم معده و دردهای معده موثر است. توصیه می‌شود افراد برای درمان زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند ، گیاه  مریم گلی را دم کنند و آن را بر روی محل مورد نظر  کمپرس کنند.

    از آنجا که این گیاه بیماری‌های زنان را تا حد زیادی برطرف می‌کند از آن به عنوان گیاه زنان یاد می‌شود. گیاه مریم گلی علائم قاعدگی مانند حالت تهوع ،سردرد، سرگیجه و گرگرفتگی را درمان می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این گیاه کاهش میزان خونریزی قاعدگی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند.

    عکس مریم گلی گیاه دارویی

    خونریزی شدید قاعدگی، میزان آهن بدن را کاهش می‌دهد و فرد را در معرض خطر کم خونی آهن قرار می‌دهد که علائم آن شامل ضعف، رنگ پریدگی و خستگی است. اگرچه رژیم غذایی نقش موثری در بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن دارد، اما مشکل اصلی کم خونی، قاعدگی‌های شدید و با خونریزی زیاد است که گیاه مریم گلی، شیوه‌ای موثر در درمان آن محسوب می‌شود.

    اکنون مدت زیادی است که از این گیاه دارویی برای درمان خونریزی‌های شدید زنان استفاده می‌شود. موضوع مهم اینکه گیاه مریم گلی دارای روغن‌های ضد تشنج و تانین‌ها است که مانع تعریق می‌شود و درد و خونریزی شدید را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه ترشح هورمون استروژن را افزایش می‌دهد و از تغییرات شدید و غیرعادی هورمونی در دوران قاعدگی می‌کاهد.

    تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

    مریم‌گلی معمولی (نام علمی: Salvia officinalis) گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد این گیاه دارای ساقه‌های جوان به رنگ سبز تیره وپوشیده از کرکهای انبوه و خاکستری رنگ است. با افزایش عمر گیاه، ساقه چوبی ور نگ آن قهوه‌ای می‌شود. برگ‌ها بلند ونیزه‌ای شکل می‌باشند. برگ‌های پایینی دارای دمبرگ بلند هستند در حالی که برگ‌های قسمت فوقانی ساقه، دمبرگ کوتاهی دارند. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرکهای ظریف می‌باشد. گل‌ها به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا سفید و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. روی هرچرخه ۸–۵ گل وجود دارد میوه فندقه و به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره‌است. قطر تاج گیاه حدود ۵۵ سانتی‌متر است. وزن هزار دانه ۶۱/۵۵ گرم و طول دوره جوانه زنی ۱۲ روز می‌باشد. این گیاه از راسته لب‌گلی‌ها (Lamiales) و تیره نعنائیان (Lamiaceae) است.زمان گلدهی این گیاه، بهار و رویشگاه آن در دامنه های صخره ای در منطقه ایرانی – تورانی می باشد. این گیاه،
    انحصاری ایران است و در ناحیه فارس(اقلید)
    پراکنش دارد و تحت عنوان مریم گلی اقلیدی شناخته می شود.

    پرورش مریم گلی باید در زمین‌های اصلاح شده، قابل نفوذ، حاصلخی و نسبتاً مرطوب صورت گیرد. بهترین رشد آن در خاکهای رسی غنی و زهکش دار صورت می‌گیردو اراضی رو به آفتاب را ترجیح می‌دهد. گیاهی است مدیترانه‌ای که در طول رویش به گرما و هوای خشک نیازدارد. مقاومت آن بر گرما زیاد است. این گیاه در زمستان در دمای پایین‌تر از ۱۵- درجه سانتیگراد دچار سرمازدگی شده و طی ۶–۵ روز خشک می‌شود. هوای گرم و خاک‌هایی با بافت متوسط که حاوی مقادیر مناسبی ترکیبات کلسیم باشند برای آن مناسب است؛ و در افزایش مواد موثره نقش زیادی دارد. خاکهای شنی و فقیر از عناصر غذایی، مناطق سرد و رطوبت فراوان از عوامل محدودکننده رشد این گیاه هستند. محدوده pH خاک برای کشت مریم گلی ۲/۸–۹/۴ است که pH مناسب آن ۴/۶ می‌باشد. این گیاه ۷–۵ سال عمر می‌کند و تا ۴ سال بازدهی اقتصادی دارد. بذور در درجه حرارت ۱۵–۱۲ سانتی گراد شروع به رویش می‌کنند.

    اسانس (توژان حدود ۵۰درصد)، مواد تلخ و دی ترپن، فلاو نوئید، اسیدهای فنو لیک، تانن

    [۱][۲][۳][۴][۵][۶]

    از مریم گلی در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال و به صورت غرغره در بهبود التهاب دهان و حلق و خون‌ریزی لثه استفاده می‌شود. امروزه مریم گلی به عنوان آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد تعرق، پایین آورنده فشار خون، ضد التهاب، قابض، افزایش دهنده اشتها و مدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    از پیکر رویشی این گیاه در تهیه قطره خوراکی و عصاره‌هایی جهت استفاده موضعی استفاده می‌شود. قطره خوراکی که از این گیاه تهیه می‌شود، در کاهش تعرق و گُرگرفتگی در دوران یائسگی مؤثر است. همچنین عصاره‌های موضعی به دست آمده، کمک به بهبود آکنه و تبخال می‌کنند.

    مریم گلی یکی از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته های دور در پزشکی سنتی برای درمان عفونت های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص ضد ویروسی مریم گلی بیشتر با ترکیباتی به نام سافی سینولید (Safficinolide) مرتبط است که در برگ ها و ساقه این گیاه وجود دارند. پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که مریم گلی ممکن است با ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1 (HIV-1) که به ایدز منجر می شود، مبارزه کند. در یک مطالعه، عصاره مریم گلی با پیشگیری از ورود ویروس به سلول های هدف به طور قابل توجهی فعالیت اچ آی وی را مهار کرد. همچنین، مریم گلی توانایی خود در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس نوع-1 و ایندیانا وسیکیولوویروس (Indiana Vesiculovirus) که حیوانات اهلی مانند اسب، گاو و خوک را آلوده می سازد، نشان داده است.

    هنگامی که نوبت به تاثیر این گیاه بر سلامت انسان می رسد باور نکردنی است. مریم گلی رابطه نزدیکی با رزماری دارد و آنها اغلب “گیاهان خواهر” معرفی می شوند. مریم گلی در واقع یک بوته همیشه سبز با ساقه های چوب و گل های آبی / بنفش است که در منطقه مدیترانه یافت می شود. استفاده سنتی از خواص مریم گلی در پزشکی کاملا مستند شده و هزاران سال قدمت دارد. در ابتدا برای درمان نیش مار، محافظت در برابر شیطان، افزایش باروری زنان و سایر موارد مورد استفاده قرار می گرفت که دیگر رعایت نمی شود و یا به آن اعتقاد ندارند. با این حال، پژوهش های مدرن کشف کرده اند که تاثیر خواص مریم گلی بر بدن انسان قابل توجه است، به همین دلیل است که به طور گسترده به سراسر جهان صادر می شود و از ایالات متحده گرفته تا خاورمیانه کاربرد دارد. به طور معمول، به دلیل طعم فلفلی آن به غذاها برای خوش طعم شدن اضافه می کنند و یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاها و آماده سازی های انواع گوشت است.

    برگ های مریم گلی خشک شده و عصاره مریم گلی در فروشگاه های معتبر موجود است. مریم گلی در قالب های مختلف می آید و می تواند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. برگ های مریم گلی تازه حاوی عطر و طعم معطر هستند و بهترین استفاده را در غذاها می دارند اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مریم گلی تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

    مریم گلی خشک شده اغلب توسط آشپزها ترجیح داده می شود و برگ هایش را برای استفاده موضعی استفاده کنید. اینجا برخی از راه هایی که می توانید از مریم گلی خشک استفاده کنید آمده است:

    پژوهش ها نشان داده است که حتی مقدار اندکی مریم گلی (چه استنشاق شود و چه به صورت خوراکی مصرف شود) موجب افزایش توانایی یادآوری و تقویت حافظه می شود. تأثیر مصرف این گیاه بر فعالیت مغز شامل افزایش تمرکز و توجه به موضوعی خاص است. این ویژگی موجب می شود که مریم گلی برای دانش آموزان و دانشجویان یا افرادی مناسب باشد که مشاغلی چالش برانگیز دارند و باید توانایی ذهنی و فکری بالایی داشته باشند. در واقع افزودن مقدار کمی از این گیاه به رژیم غذایی کمک زیادی به توانایی مغز می کند.

    عکس مریم گلی گیاه دارویی

    جویدن برگ های مریم گلی درمان خوشایند و لذت بخشی نیست، ولی این کار مؤثرترین راه برای اثرگذاری ترکیبات آلی این گیاه در بدن شما است. مصرف تنتور (در اصطلاح پزشکی مایعی است که از تأثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی، حیوانی یا معدنی به دست آید) مریم گلی و خیسانده ی برگ های آن نیز روش خوبی است. ولی اگر دچار مشکلات التهابی به ویژه در مجاری تنفسی یا گواشی خود هستید، می توانید با استفاده از چای و دم کرده ی مریم گلی آن التهاب را ازبین ببرید. ویژگی های ضدالتهابی مریم گلی برای مشکلات سلامتی مانند آرتروز و نقرس و همچنین التهاب کلی سیستم قلبی عروقی (که می تواند منجربه بیماری قلبی و فشارخون بالا شود) نیز مفید است. فلاونوئیدها و ترکیبات فِنُلی موجود در مریم گلی، این اثرات مفید را ایجاد می کنند.

    بیماری های مزمن و بیماری های دژنراتیو (بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که در نتیجه ی تخریب تدریجی سلول های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شوند) از ناتوان کننده ترین و خطرناک ترین مشکلات سلامتی در زندگی هر فرد هستند. بسیاری از این بیماری ها به وسیله ی رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی و خطرناک سوخت وساز سلولی هستند که به سلول های سالم حمله می کنند و موجب خزان یاخته ای یا جهش ژنتیکی می شوند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در مریم گلی مانند رزمارینیک اسید، لوتئولین (luteolin) و آپی ژنین (آپی ژنین) رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می شوند.

    همان طور که در بالا گفتیم مریم گلی عملکردهای مغزی را تحریک می کند و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک می کند. البته پژوهش های مربوط به این کاربردهای مریم گلی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، ولی برداشتن گام های جدی برای جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان انگیز است. تحریک مسیرهای عصبی توسط عصاره و عطر گیاهی مریم گلی می تواند در سنین پیری نیز ذهن شما را تازه و جوان نگاه دارد.

    مریم گلی از خواص ضدمیکروبی نیز برخوردار است. درست است که معمولا در مقادیر اندکی از مریم گلی استفاده می شود، ولی می توانید از این گیاه به صورت موضعی (مرهم یا تنتور) نیز استفاده کنید و با استفاده از آن از ورود عفونت های باکتریایی و ویروسی که ازطریق پوست به بدن حمله می کنند، جلوگیری کنید. بسیاری از ما تصور می کنیم که بیماری ها ازطریق بینی یا دهان وارد بدن می شوند، ولی پوست نیز گاهی به صورت دروازه ای برای ورود عوامل خارجی عمل می کند. استفاده از کرم های موضعی یا شوینده های ضدباکتری حاوی مریم گلی خط دفاعی مضاعفی در برابر این شکل از بروز بیماری ایجاد می کند.

    یکی از مهم ترین خواص مریم گلی که نادیده گرفته شده است، مقدار بسیار بالای ویتامین K در آن است. ویتامین K از ویتامین های ضروری برای بدن است که در غذاهای فراوانی یافت نمی شود. ویتامین K از عناصر حیاتی برای افزایش تراکم استخوان ها و تضمین استحکام استخوان ها با افزایش سن است. اگر دچار نشانه های اولیه ی پوکی استخوان شده اید یا در طول زندگی خود موادغذایی مغذی کافی مصرف نکرده یا کم تحرک بوده اید، سلامت استخوان های شما پایین خواهد بود. اضافه کردن برگ های مریم گلی به رژیم غذایی می تواند سطح ویتامین K مصرفی شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد، زیرا هر وعده ۲۷٪ از میزان مصرف توصیه شده ی روزانه ی شما را تأمین می کند.

    با استفاده از برگ های مریم گلی می توان مرهمی موضعی یا تنتور گیاهی را تولید کرد. مشخص شده است که مرهم یا تنتور مریم گلی برای رفع بعضی از مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه مفید است. اگر به طور منظم از عصاره و مرهم مریم گلی روی مناطق ملتهب یا آسیب دیده استفاده کنید، به سرعت می توانید این آسیب های ناخوشایند را آرام کنید و ظاهر ناخوشایند آنها به تدریج بهبود می یابد.

    شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در بعضی از مشکلات پزشکی توضیح داده شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده ای وجود دارد. این گیاه عصاره ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می کنند که به طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می شوند. به نظر می رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می کند. به همین دلیل به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می کند یا دست کم، اگر فرد قبلا دچار این بیماری شده باشد، آن را کنترل می کند.

    بر اساس مطالعه ی کوچکی که در سال ۲۰۰۹ در مجله ی بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است، چای مریم گلی به کاهش کلسترول بالا کمک می کند. در این مطالعه پس از ۴ هفته مصرف منظم چای مریم گلی، میزان کلسترول LDL شرکت کنندگان کاهش یافت و سطح کلی کلسترول آنها بهبود پیدا کرد. به علاوه، این مطالعه نشان داد که چای مریم گلی می تواند به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک کند.

    رزمارینیک اسید موجود در مریم گلی به صورت عاملی ضدالتهابی برای معده عمل می کند. مریم گلی از اسپاسم های معده جلوگیری می کند و بروز اسهال و ورم معده را در بیماران دچار شرایط ناراحت کننده و مشکل ساز، به طور چشمگیری کاهش می دهد. اضافه کردن مریم گلی به وعده های غذایی تان کل فرایند گوارشی شما را به حالت طبیعی برمی گرداند و التهاب در سراسر روده را کاهش می دهد.

    شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برگ های مریم گلی برای کاهش گرگرفتگی، تعریق شبانه و تعریق بیش ازحد مرتبط با یائسگی مفید هستند. برای نمونه، در مطالعه ای مقدماتی که در مجله ی پیشرفت های درمانی (Advances in Therapy) منتشر شد، پژوهشگران از ۷۱ زن خواستند که به مدت ۸ هفته از درمان، روزانه یک قرص برگ مریم گلی تازه استفاده کنند. نتایج به دست آمده، کاهشی ۵۰ درصدی پس از ۴ هفته و ۶۴ درصدی پس از ۸ هفته در گرگرفتگی این زنان را نشان داد.

    یکی از رایج ترین عوارض شیمی درمانی و پرتودرمانی در درمان سرطان، موکوزیت دهانی است. موکوزیت دهانی زمانی رخ می دهد که زخم های دهانی دردناکی در مخاط دهان ایجاد می شود.

    مطالعه ای راهنما (pilot study، مطالعه ای که در آن، روش ها و فرایندهایی را که قابلیت اجرا در مطالعه ای بزرگ تر و در سطحی وسیع تر دارند، به صورت محدود بررسی می شود) که در سال ۲۰۱۶ در مجله ی درمان های تکمیلی در پزشکی (Complementary Therapies in Medicine) منتشر شده، نشان می دهد که شست وشوی دهان با مریم گلی برای کاهش موکوزیت دهانی در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، مفید است. در این مطالعه از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار داشتند، خواسته شد که علاوه بر مراقبت های معمول دهان و دندان، دهان خود را با چای مریم گلی، آویشن و نعناع بشویند و از گروه دیگری از این بیماران نیز خواسته شد که فقط مراقبت های معمول بهداشت دهان و دندان را انجام دهند. سپس وضعیت این افراد در روزهای ۵ و ۱۴ بررسی شد.

    بروز موکوزیت دهانی در گروهی که دهان خود را با این محلول شست وشو داده بودند، در مقایسه با افرادی که از این محلول استفاده نکرده بودند، پایین تر بود. بیشتر افرادی که در کنار مراقبت های معمول بهداشت دهان و دندان از این محلول گیاهی استفاده کرده بودند، در روز پنجم دچار موکوزیت دهانی نشدند.

    طرفداران مریم گلی عقیده دارند که استفاده از محلولی حاوی ترکیبی از چای مریم گلی و چای سیاه یا رزماری برای شست وشوی موها و پوست سر به افزایش رشد موها و تیره کردن موهای خاکستری کمک می کند و می توان از این محلول به جای رنگ مو استفاده کرد. البته برای اثبات این ادعاها شواهد علمی وجود ندارد، ولی ممکن است که تانن های موجود در چای سیاه یا چای مریم گلی به طور موقت موهای خاکستری را رنگ کنند.

    برای استفاده از این محلول برای موها ابتدا چای را تهیه کنید و اجازه دهید خنک شود و سپس آن را روی موهای خاکستری خود اسپری کنید. معمولا باید این محلول ۵ تا ۱۰ دقیقه روی موها بماند و سپس موهایتان را طبق معمول بشویید. (توجه داشته باشید که تانن موجود در چای می تواند موجب ایجاد لکه روی حوله و لباس شود).

    عکس مریم گلی گیاه دارویی
    عکس مریم گلی گیاه دارویی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *