عکس برگ گل گاو زبان

دوره مقدماتی php
عکس برگ گل گاو زبان
عکس برگ گل گاو زبان

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود.

گل گاوزبان ایرانی (نام علمی : Echium amoenum) بیشتر در دامنه کوه‌ های البرز می روید و با گیاه گاوزبان (نام علمی : Borago officinalis) که بومی اروپا بوده و در ایران در اصفهان و آذربایجان یافت می شود، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاو زبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌ اند.

گیاه گاوزبان، گیاهی علفی و یک‌ ساله است که ساقه ی آن تا ارتفاع 60 سانتیمتر رشد می کند. ساقه ها شیار دار و خار دار و برگ‌ های آن ساده، مخملی و پوشیده از تار های خشن می باشد، همچنین گل ها دایره ای و کوچک و به رنگ لاجوردی هستند.

گل گاوزبان ایرانی که یک گیاه خودرو است، دارای گل هایی به شکل گل انار و به رنگ لاجوردی و بنفش می باشد. گل‌ های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌ های گیاه گاوزبان اروپایی است.

توجه داشته باشید که خواص دارویی گل گاوزبان ایرانی و گیاه گاوزبان که به نام گل گاوزبان اروپایی هم شناخته می شود، کمی با هم تفاوت دارد و ما در این مقاله به بررسی خواص دمنوش گیاه گاوزبان یا همان گل گاوزبان اروپایی پرداخته ایم.عکس برگ گل گاو زبان

اما تاکید می کنیم گیاه گاوزبان در ایران با همان نام گل گاوزبان شناخته می شود.

دوره مقدماتی php

در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون می شود که فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

توجه : در طب سنتی ایران گفته شده که مصرف گل گاو زبان می تواند باعث فشار خون بالا شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، دمنوش گل گاو زبان را با چند قطره آب لیموتر ش تازه مصرف کنند.

برخی تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

با این وجود توصیه می شود که افراد دیابتی قبل از مصرف گل گاو زبان با پزشک خود مشورت کنند.

گل گاو زبان به دلیل مقادیر بالای ویتامین C و فلاونوئید هایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می کند.

گل گاو زبان به دلیل خواص خلط آور طبیعی که دارد می تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای کاهش تب بالا استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای منیزیم موجود در گل گاوزبان، به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می کند.

گل گاوزبان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب است و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، می تواند بی خوابی شبانه را درمان کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای درمان وسواس در افراد استفاده می شود.

گل گاوزبان به دلیل خواص ادرار آور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه ها محسوب می شود؛ دمنوش گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می کند و برای رفع بی اختیاری ادراری مفید می باشد.

2 گرم از گل و برگ های خشک شده گل گاوزبان را در نیم لیتر آب داغ (دمای 80 درجه) بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش گل گاوزبان آماده است، می توایند یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

متخصصان می گویند که افراد تنها می توانند 2 گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز مصرف کنند.

عرق گل گاوزبان در ایران بیشتر به عنوان آرامش بخش طبیعی و برای درمان استرس و افسردگی استفاده می شود. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روغن گل گاوزبان را از دانه های آن تهیه می کنند، این روغن به دلیل مقادیر بالای گاما لینولنیک اسید، دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بیماری ها مفید می باشد؛

یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد که دارد به کاهش تورم و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

توصیه می شود که برای درمان آرتریت روماتوئید روزانه 4 تا 7 گرم روغن گل گاو زبان را به مدت 24 هفته مصرف کنید.

اسید گاما لینولنیک موجود در روغن گل گاو زبان دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان قرمزی پوست و خارش ناشی از اگزما کمک می کند.

یک مطالعه نشان داده که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

روغن گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند به درمان شوره سر کمک کند.عکس برگ گل گاو زبان

روغن گل گاوزبان برای کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بیحسی اندام ها مفید می باشد.

روغن گل گاوزبان می تواند انتقال امواج عصبی را افزایش داده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که استفاده از روغن گل گاو زبان برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی شود.

گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است به همین دلیل توصیه می شود که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از چای آن استفاده کنند.

به دلیل آلکالوئید موجود در گل گاو زبان، متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و زنان شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان می تواند باعث معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش شود. برخی گزارش ها حاکی است که مصرف گل گاو زبان باعث تشدید درد در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان به دلیل آلکالوئید موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

در بیشتر متون طب ایرانی، طبیعت گل گاوزبان گرم و تر عنوان شده است. گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.

در ایران، گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

در ادامه بخوانید : خواص دمنوش اسطوخودوس

  • خواص گل ختمي براي مو
  • منابع : organicfacts – webmd

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

     !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script);

    گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

    گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

    گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند. عکس برگ گل گاو زبان

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
    گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

    به صورت دم کرده مصرف می‌شود

    گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

    گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

    گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند. عکس برگ گل گاو زبان

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
    گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

    به صورت دم کرده مصرف می‌شود

    گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

    گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

    گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند. عکس برگ گل گاو زبان

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
    گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

    به صورت دم کرده مصرف می‌شود

    کافی مافی –

    فراپاچینو چیست! آیا همان کاپوچینو یخ زده است؟ خیر!

    رست کردن قهوه ی خود در منزل و ساخت ترکیب های مختلف!

    بهتر است بدانید که در چه مواردی از نوشیدن قهوه خودداری کنید!

    فراپاچینو چیست! آیا همان کاپوچینو یخ زده است؟ خیر!
    عکس برگ گل گاو زبان

    رست کردن قهوه ی خود در منزل و ساخت ترکیب های مختلف!

    بهتر است بدانید که در چه مواردی از نوشیدن قهوه خودداری کنید!

    فراپاچینو چیست! آیا همان کاپوچینو یخ زده است؟ خیر!

    کافیگ چیست؟! یک نوشیدنی طبیعی و بدون کافئین از انجیر سیاه!

    آیس کافی ژاپنی: فواید و سریع ترین روش درست کردن آن در منزل!

    گل گاو زبان طبیعت گرمی دارد که از گذشته در طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته و همچنان هم دارد. این گیاه دارویی با خواص منحصر بفردش می تواند به صورت دمنوش سرو شود.

    گل گاو زبان به صورت خودرو در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و از اول اردیبهشت شروع به برداشت می کنند که با گیاه گاو زبان اروپایی که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاو زبان مشهور شده‌است، متفاوت است.

    این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌ است. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است.

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. به‌عنوان مثال گیاه «گاوزبان» دارای شوره است، و عرق و ادرار را زیاد می‌کند، در حالی‌که گیاه اصلی یعنی گل گاو زبان کنترل‌کننده وضعیت تعریق و ادرار است.

    گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره ای شکل و لعابی است. گیاه گاوزبان دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره ای است.

    گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است.

    طول گیاه گل گاوزبان 70 – 40 سانتی‌متر است. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. از تجزیه شیمیایی گیاه گل گاوزبان مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.

    گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

    افشره برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.

    بر اساس گفته یک روانشناس مطرح بین المللی تقریبا 70 درصد مردم این روزها برای حفظ بقاء با استرس روزگار خود را می گذرانند که می تواند سلامت روح و روان را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد طبیعی مغز را مختل کند. بنابراین برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روانی بهتر است از گیاهان آرام بخشی چون گل گاوزبان استفاده شود.

    منیزیم موجود در گل گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد. این گیاه باعث کاهش تب در بیماری هایی چون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می شود.

    در برخی کشورها برگ های تازه گل گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می ریزند. گل های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است.

    گل گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه کننده خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم کننده مجاری تنفسی، خلط آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکوالویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

    دم کرده گل گاوزبان به همراه سنبل الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط آور و آرام بخش است که استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می شود.

    توجه داشته باشید، مصرف این گیاه به‌تنهایی در افرادی که فشارخون بالا دارند، می‌تواند به‌شدت مخاطره انگیز باشد؛ بنابراین این افراد بایستی آن را همراه با لیموعمانی مصرف کنند.

    برای تهیه دمنوش گل گاوزبان ، بهتر است گیاه را نسبت به تعداد افراد داخل قوری چینی ریخته سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد. مراقب باشید که دم نوش نباید در این مرحله بجوشد.شما میتوانید این دمنوش را با عسل، خرما یا توت میل کنید.

     

    عکس برگ گل گاو زبان

    document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “aedd778e20e95815fae42418d27c2167” );document.getElementById(“a0c3d2821f”).setAttribute( “id”, “comment” );

    نام و نام خانوادگی و ایمیل من را برای دفعات بعدی در این مرورگر ذخیره کن.


    چای سیاه و خواص این نوشیدنی دلچسب!

    چگونه می توان با کاهش کافئین چای سبز از نوشیدن آن لذت برد!

    دریپر قهوه کلور چیست؟ قهوه سازی دستی و آسان برای دم کردن قهوه!

    دمنوش بابونه : فواید فوق العاده و درمانی آن را بشناسیم! 

    ربات قهوه ساز : تکنولوژی و نسل های جدید درست کردن قهوه!

  • چگونه زنم را حامله کنم
  • راهنمای خرید چای امیننت : محصولی از مروارید اقیانوس هند، جزیره سیلان

    ورود به حساب کاربری

    بازیابی کلمه عبور

    پسورد به ایمیل شما ارسال می‌شود.

    تماس بگیرید

    05137238070

    عجیب ترین و شگفت انگیزترین فواید و خواص گیاه مریم گلی

    روغن مریم گلی و خواص بی نظیر آن + کاربرد و روش مصرف

    روغن منیزیم و هر آنچه باید درباره فواید و خواص روغن منيزيم بدانیدعکس برگ گل گاو زبان

    روغن لیموترش و خواص بی نظیر این روغن بر روی سلامتی

    هر آنچه باید درباره مضرات و خواص چوب صندل و روغن آن بدانید

    خواص هسته زردآلو ؛ فواید و مضرات آن که باید قبل مصرف حتما بدانید

    زردآلو و عجیب غریب ترین خواص زردآلو که تا به حال نمیدانستید

    فواید و خواص سماق به همراه مهمترین خاصیت های آن + اثبات شده

    خواص نعناع و فواید اثبات شده نعناع برای سلامتی بدن + مضرات آن

    خواص زيره سیاه و تاثیرات بسیار عجیب زیره سیاه بر روی بدن

    قبل از توضیح را جع به گل گاوزبان بگوییم در این ایام بعضی افراد از ، دلهره ، اختلال در تمركز، بی خوابی  یا کم خوابی ناشی از تغییر فصل رنج می‌برند.

    بروز این علائم حتی به میزان ناچیز می‌تواند سلامت روح و روان را تحت تاثیر قرار دهد  و رفتار و عمل کرد  طبیعی مغز را به اختلال بیندازد.

    بدین سبب مقاله ای جهت رفع این مشکلات بوسیله گل گاو زبان برای شما عزیزان تدارک دیدیم .

     

     

     

    گل گاوزبان گیاهی با خواص بسیار و خوش طعم که بسیاری از خانواده ها از آن استفاده می کنند.

    به روش های مختلف می توان گل گاوزبان را میل کرد .

    ولی دم کردن دمنوش گل گاوزبان مرسوم است .

    گل گاوزبان یک گیاه زیبا و  علفی به طول ۶۰ – ۵۰ سانتییمتر میباشد .

    این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر نیز رشد میکند .

    منشأ اولیه آن سوریه و شهر دمشق بوده است.

    از تجزیه شیمیایی گیاه گل گاوزبان مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس است و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.

    گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن ، اعم از گل ها و برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود.

    همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند.

    گل‌گاوزبان گیاهی است خودرو ،  كه اغلب در دامنه كوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شكل صنعتی كشت می‌شود.

    این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌های زیبا، بسیاری از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌كارند.عکس برگ گل گاو زبان

    برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشكیل می‌دهند.

    گل‌گاوزبان به دلیل حجم بالای کلسیم و پتاسیم  خاصییت ادراد آوری دارد  همچنین  با تحریك بدن، تبادلات سلولی را تنظیم میکند.

    عملکرد اصلی آن آرام نمودن اعصاب و سیستم عصبی بدن است .

    دمنوش ، جوشانده و دم‌كرده این گیاه حواس پنجگانه انسان را به شدت تقویت میکند و بسیار نشاط‌ آور است .

    رنگ رخسار انسان را به حالت طبیعی باز میگرداند .

    به دلیل دارا بودن نیترات دو پتاس نقش بسیار بالایی در از بین بردن غم و اندوه همچنین افسردگی های مزمن دارد .

     

     

    برای گل گاو زبان، فواید زیادی نام شده است .

  • ریزش موی ارثی قابل درمان است
  • مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی پزشکان سنتی و اطبا نوین از گذشته تا حال بر آن تاکید نموده اند عبارت است از:

    ۱- برگه گل گاو زبان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.

    ۲-  گل گاو زبان تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه ، و نشاط‌آور است.

    ۳- برگ گل گاوزبان  درمان کننده قطعی بی اختیاری دفع ادرار میباشد .

    ۴- گل گاو زبان ( برگ گل گاو زبان ) تصفیه کننده خون است .

    ۵- ضماد برگ های گیاه گل گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

    ۶- دمنوش گل گاو زبان بشدت آرام کننده اعصاب است.

    ۷- گل گاو زبان در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

    ۸- گل گاو زبان عرق آور است.

    ۹- گل گاو زبان کلیه ها را تقویت می کند.

    عکس برگ گل گاو زبان

    ۱۱- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان بسیار مفید است.

    ۱۲- برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند.

    ۱۳- گل گاو زبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند،

    ۱۴- گل گاوزبان بشدت برای تازه سازی کبد مناسب است.

    ۱۵- دمنوشگل گاو زبان علاوه بر پتاسیم دارای منیزیم است و از سرطان پیشگیری می‌کند.

    ۱۶- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.

    ۱۷- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

    ۱۸- ادرار آور است.

    ۱۹- برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.

    ۲۰- گل گاو زبان در درمان برونشیت موثر است.

    ۲۱- دمنوش گل گاو زبان التهاب و ورم کلیه را درمان می کند.

    ۲۲- گل گاوزبان برای شفافیت پوست نیز توصیه گردیده

     

     

    برخی مواقع سرفه‌های فصل زمستان  را هیچ دارویی درمان نمی‌کند.

    اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی بر روی زخم قوی عمل خواهد کرد.

    دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی ، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است ( طرز تهیه آن در پایان مقاله آمده است*).

    ادمنوش گل گاو زبان خالص به شرط ترش نبودن به خصوص در اوایل علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

    گل گاوزبان در درمان سرفه‌ها ، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های کوچک نیز موثر است.

    گل گاوزبان در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه ، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳-۲ بار نوش جان کنید .

     

    جوشانده گل گاو زبان برای بهتر نمودن وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر بسیاری دارد.

    عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش ها و حساسیت های پوستی به کار می رود.

    عصاره  برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.

     

    زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.

    چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

    بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی مثل گل گاوزبان برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است.

    در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد.

    این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد .

    همچنین زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

    همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است.

    مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود .

    بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

    داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند.

    به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند.

    اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند.

    مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند.

    همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند توصیه میگردد گل گاوزبان مصرف کنند.

    درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند.

    پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.

    مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود .

    بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

    نکته‌ی دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل‌الطیب نیز مصرف می‌شود .

    باید بدانید که مصرف زیاد سنبل‌الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می‌تواند باعث مسمومیت شود.

    مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت های کبدی به دنبال دارد .

    همچنین مصرف گل گاو زبان همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل :

    و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

     

    سنبل‌الطیب به دلیل دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می‌كند و شستن چشم‌ با جوشانده آن سرخی چشم را از بین می‌برد و مقوی معده و كبد است.

    گربه‌ها این گیاه دارویی را بی‌اندازه دوست دارند و به خاطر خوردن آن بی‌قرار می‌شوند به همین دلیل این گیاه علف گربه نیز نامیده می‌شود.

    این گیاه در فروشگاه رویکا با هزینه اندک  به فروش می‌رسد توصیه میگردد از مصرف طولانی مدت آن پرهیز شود .

    متخصصان طب گیاهی توصیه می كنند :

    برای استفاده از خواص درمانی گل گاو زبان و سنبل الطیب بویژه ایجاد آرامش و نشاط حداقل هفته ای ۳ بار این دو گیاه را دم كرده و به جای چای به عنوان دمنوش گل گاو زبان نوش جان كنید.

     

     

     

    گل گاو زبان:

    به تعداد ۳ قاشق غذا خوری
    لیمو عمانی :

    به تعداد ۲ عدد
    عسل :

    ۲ قاشق مرباخوری در هر لیوان
    آب جوش :

    به تعداد ۴ لیوان

    لیموعمانی‌ها را سوراخ کرده و یا از وسط نصف کنید به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید.

    اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد.

    سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید عسل را بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود.

    حال به آرامی میل کنید.

     

    برگرفته از :

    وبسایت Addsmart و YJC



    فروشگاه اینترنتی رویکا ، با هدف رضایت خاطر شما عزیزان پا به عرصه فعالیت فروش کلیه محصولات بصورت اینترنتی نمود . تمامی فعالیت ها رویکا از سوری سازمان مدیریت و نظارت بر روی کسب و کار اینترنتی نظارت میگردد .
    امید است تا بتوانیم قسمتی کوچک از نیاز های شما هموطنان عزیز را رفع نماییم .

    انبار مرکزی فروشگاه : مشهد ، کلاهدوز ۲۳ پلاک ۴۹

    05137238070 – 021284233

    info[@]royka[.]ir

    پاسخگویی 24 ساعته در تمام ساعات روز

    ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برای آگاهی از جدیدترین اخبار برندها و دریافت تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه، در خبرنامه سایت عضو شوید

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به فروشگاه رویکا میباشد

    

    گل گاو زبان اروپایی از گیاهان دارویی مشهور در تاریخ و بومی نواحی مدیترانه ای است که از دیرباز در زمینه های مختلف همچون طب سنتی و آشپزی کاربردهای فراوانی داشته است.

    ساقه و برگ های گیاه گاو زبان با پرزهای درشت و تیغ دار پوشیده شده و گل های آن ستاره ای شکل و معمولا به رنگ آبی روشن و گاهی صورتی یا سفید می باشند. طعم گیاه گل گاو زبان نمکی و بویی شبیه خیار دارد در حالی که گل های آن شیرین مزه هستند.

    جالب است بدانید:

    در ادامه با پرشین استاره همراه شوید تا با خواص دارویی گل گاو زبان اروپایی برای سلامتی و طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان آشنا شده و درباره ارزش غذایی و مضرات این گیاه بیشتر بدانیم.

    توجه: تاکید می شود در این مطلب به بررسی خواص گیاه گاو زبان پرداخته شده، خواص این گیاه با گل گاو زبان ایرانی متفاوت می باشد و نباید آن ها را با هم یکسان در نظر گرفت.عکس برگ گل گاو زبان

    دمنوش گل گاوزبان خاصیت اکسپکتورانت داشته و به درمان سرفه، گرفتگی سینه و گلودرد و از بین بردن خلط سینه کمک می کند.

    جویدن برگ های گیاه گاو زبان به درمان گلو درد‌‌، سرماخوردگی، درد سینوس ها و گرفتگی بینی کمک می کند، این  گیاه برای پاکسازی دستگاه تنفسی و سینوس ها از مخاط و خلط مفید بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع رشد باکتری ها و پاتوژن ها در دستگاه تنفسی می شود.

    گل گاو زبان حاوی پلی فنل ها، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی همچون مس و آهن است که همگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید می باشند.

    گل گاو زبان دارای اسید گاما لینولئیک است که به دسته اسیدهای چرب امگا 6 تعلق داشته و برای تقویت استخوان ها مفید می باشد.

    گل گاو زبان حاوی نیاسین و اسید نیکوتین است که دارای خاصیت آرامبخشی بوده و به کاهش استرس، آشفتگی اعصاب، اضطراب و درمان افسردگی و نوسانات خلق و خو کمک می کند.

    مطالعه ای نشان داده گل گاو زبان از رشد بیش از حد باکتری اچ پیلوری جلوگیری می کند، اچ پیلوری از باکتری های روده ای است که به دیواره معده حمله کرده و باعث بروز گاستریت و زخم های معده می شود.

    نوشیدن یک فنجان چای گل گاوزبان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

    کولین موجود در گیاه گل گاو زبان باعث بهبود عملکرد غدد تعریق شده و به خنک سازی بدن کمک می کند.

    چای گل گاوزبان نیز برای کاهش تب و تنظیم دمای بدن مفید می باشد.

    نوشیدن چای گل گاو زبان خاصیت دیورتیک داشته و با افزایش حجم ادرار به سم زدایی بدن و دفع مایعات اضافی بدن کمک می کند.

    گل گاو زبان دارای مقادیر زیادی پتاسیم و کلسیم است که به پاکسازی خون و تقویت بدن بخصوص در دوران بیماری و نقاهت کمک می کند.

    گل گاو زبان باعث بهبود عملکرد غده آدرنالین شده و ترشح کورتیزون را افزایش می دهد که برای کاهش درد و التهاب در بدن و آرتریت روماتوئید مفید می باشد.

    از برگ های گیاه گاو زبان برای درمان روماتیسیم، سرماخوردگی، برونشیت و افزایش شیردهی زنان استفاده می شود.

    اسیدهای چرب ضروری موجود در گل گاو زبان برای دوران یائسگی مفید می باشد. از این گیاه برای درمان سندرم پیش از قاعدگی و پریود نیز استفاده می کنند.

    جوشانده برگ و دانه های گیاه گاو زبان برای افزایش شیر مادر مصرف می شود.

    توجه داشته باشید:

    قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

    گل گاو زبان سرشار از ساپونین ها و تانن ها است و برای درمان مشکلات پوستی همچون پسوریازیس، اگزما، بثورات پوستی و آفتاب سوختگی و کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از آن ها مفید می باشد.

    کافیست 1 فنجان برگ گیاه گاو زبان را در 3 فنجان آب جوش بریزید و روی آن را به مدت 10 دقیقه بپوشانید. بعد از خنک شدن، آن را از صافی عبور داده و با استفاده از پنبه یا اسپری روی مناطق آسیب دیده اعمال کنید.

    گل گاو زبان یک مرطوب کننده عالی است و برای درمان رگ های واریسی اثر مثبت دارد.

    ماسک مرطوب کننده پوست

    کافیست 1 فنجان از برگ های گل گاو زبان را در 3 فنجان خامه اضافه کرده و 1 کپسول ویتامین E به آن اضافه کنید و روی پوست اعمال کنید.

    چای گل گاو زبان از نوشیدنی های پرخاصیتی است که برای اولین بار در اروپا تهیه و به تدریج در سراسر دنیا محبوبیت پیدا کرد. برای تهیه این دمنوش آرامبخش به صورت زیر عمل کنید:

    1/4 فنجان برگ تازه یا خشک و گل های گاو زبان را در ظرفی بریزید و 1 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

    هشدار: نوشیدن بیش از یک فنجان دمنوش گل گاو زبان در روز توصیه نمی شود.عکس برگ گل گاو زبان

    چای یا دمنوش گل گاو زبان از رایج ترین مصارف گل گاو زبان می باشد.

    از گل گیاه گاو زبان در آشپزی و به عنوان طعم دهنده استفاده می شود و آن را به سالاد یا دسر نیز اضافه می کنند.

    برگ گیاه گاو زبان قابل خوردن است و بوی شبیه خیار دارد. این برگ ها را می توان به صورت تازه در سالاد یا به صورت پخته در تهیه سوپ استفاده کرد.

    گل های گل گاو زبان طعم شیرین و عسلی دارند که می توان از آن برای تزیین کیک و سایر دسرهای شیرین استفاده کرد.

    دانه های گل گاو زبان برای تهیه روغن گل گاو زبان کاربرد دارند.

    کاشت گل گاو زبان در باغ از آفت اسفناج، گوجه فرنگی و حبوبات جلوگیری می کند.

    منبع: herbalteasonline – remedygrove

    آشپزیبیوگرافیتعبیر خوابداغ ترین هادانلود آهنگ

  • طریقه مصرف روغن پیاز عنصل
  • سبک زندگیسرگرمیسلامتشعرهای زیباعکس

    کپی برداری از مطالب سایت پرشین استار اکیدا ممنوع است و پیگرد قانونی دارد!

    استفاده از مطالب سایت پرشین استار در سایت های خبرخوان، آی فریم و لینک باکس ها اکیدا ممنوع است.

    تماس با ما

    عکس برگ گل گاو زبان
    عکس برگ گل گاو زبان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *