عکس گل گاوزبان وحشی

دوره مقدماتی php
عکس گل گاوزبان وحشی
عکس گل گاوزبان وحشی

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود.

گل گاوزبان ایرانی (نام علمی : Echium amoenum) بیشتر در دامنه کوه‌ های البرز می روید و با گیاه گاوزبان (نام علمی : Borago officinalis) که بومی اروپا بوده و در ایران در اصفهان و آذربایجان یافت می شود، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاو زبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌ اند.

گیاه گاوزبان، گیاهی علفی و یک‌ ساله است که ساقه ی آن تا ارتفاع 60 سانتیمتر رشد می کند. ساقه ها شیار دار و خار دار و برگ‌ های آن ساده، مخملی و پوشیده از تار های خشن می باشد، همچنین گل ها دایره ای و کوچک و به رنگ لاجوردی هستند.

گل گاوزبان ایرانی که یک گیاه خودرو است، دارای گل هایی به شکل گل انار و به رنگ لاجوردی و بنفش می باشد. گل‌ های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌ های گیاه گاوزبان اروپایی است.

توجه داشته باشید که خواص دارویی گل گاوزبان ایرانی و گیاه گاوزبان که به نام گل گاوزبان اروپایی هم شناخته می شود، کمی با هم تفاوت دارد و ما در این مقاله به بررسی خواص دمنوش گیاه گاوزبان یا همان گل گاوزبان اروپایی پرداخته ایم.

عکس گل گاوزبان وحشی

دوره مقدماتی php

اما تاکید می کنیم گیاه گاوزبان در ایران با همان نام گل گاوزبان شناخته می شود.

در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون می شود که فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

توجه : در طب سنتی ایران گفته شده که مصرف گل گاو زبان می تواند باعث فشار خون بالا شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، دمنوش گل گاو زبان را با چند قطره آب لیموتر ش تازه مصرف کنند.

برخی تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

با این وجود توصیه می شود که افراد دیابتی قبل از مصرف گل گاو زبان با پزشک خود مشورت کنند.

گل گاو زبان به دلیل مقادیر بالای ویتامین C و فلاونوئید هایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می کند.

گل گاو زبان به دلیل خواص خلط آور طبیعی که دارد می تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای کاهش تب بالا استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای منیزیم موجود در گل گاوزبان، به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می کند.

گل گاوزبان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب است و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، می تواند بی خوابی شبانه را درمان کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای درمان وسواس در افراد استفاده می شود.

گل گاوزبان به دلیل خواص ادرار آور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه ها محسوب می شود؛ دمنوش گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می کند و برای رفع بی اختیاری ادراری مفید می باشد.

2 گرم از گل و برگ های خشک شده گل گاوزبان را در نیم لیتر آب داغ (دمای 80 درجه) بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش گل گاوزبان آماده است، می توایند یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

متخصصان می گویند که افراد تنها می توانند 2 گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز مصرف کنند.

عرق گل گاوزبان در ایران بیشتر به عنوان آرامش بخش طبیعی و برای درمان استرس و افسردگی استفاده می شود. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روغن گل گاوزبان را از دانه های آن تهیه می کنند، این روغن به دلیل مقادیر بالای گاما لینولنیک اسید، دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بیماری ها مفید می باشد؛

یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد که دارد به کاهش تورم و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

توصیه می شود که برای درمان آرتریت روماتوئید روزانه 4 تا 7 گرم روغن گل گاو زبان را به مدت 24 هفته مصرف کنید.

اسید گاما لینولنیک موجود در روغن گل گاو زبان دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان قرمزی پوست و خارش ناشی از اگزما کمک می کند.

یک مطالعه نشان داده که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

روغن گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند به درمان شوره سر کمک کند.

عکس گل گاوزبان وحشی

روغن گل گاوزبان برای کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بیحسی اندام ها مفید می باشد.

روغن گل گاوزبان می تواند انتقال امواج عصبی را افزایش داده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که استفاده از روغن گل گاو زبان برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی شود.

گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است به همین دلیل توصیه می شود که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از چای آن استفاده کنند.

به دلیل آلکالوئید موجود در گل گاو زبان، متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و زنان شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان می تواند باعث معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش شود. برخی گزارش ها حاکی است که مصرف گل گاو زبان باعث تشدید درد در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان به دلیل آلکالوئید موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

در بیشتر متون طب ایرانی، طبیعت گل گاوزبان گرم و تر عنوان شده است. گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.

در ایران، گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

در ادامه بخوانید : خواص دمنوش اسطوخودوس

  • طریقه تهیه شراب انار
  • منابع : organicfacts – webmd

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    گیاه گاوزبان وحشی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان کرمانشاه و از خانواده گل گاوزبان (Boraginaceae) می باشد.

    دکتر سید محمد معصومی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص گیاه گاوزبان وحشی، گفت: گیاه گاوزبان وحشی با نام علمی Anchusa italica Retz و با نام محلی سادی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان و از خانواده گل گاوزبان است.

    وی در رابطه با ویژگی های ریخت شناسی این گیاه، افزود: گیاه گل گاوزبان، گیاهی دوساله یا پایا به ارتفاع 30 تا 75 سانتی متر و تماما پوشیده از کرکهای سفید گسترده، کمی سخت و در پایه غده ای است. ساقه آن ایستاده و غالبا متعدد از کرکهای متراکم گسترده و سخت، منشعب، در بخش فوقانی دارای شاخه های زوجی منشعب و به صورت پانیکولی وسیع است.

    این استاد گیاه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: ساقه های گلدار ایستاده و طویل، منتهی به گل آذین بلند است، برگهای پایین باریک شده به صورت دمبرگی بطول 2 تا 50 سانتیمتر، پهنگی به ابعاد 2 تا 5 در 12 تا 20 سانتیمتر و برگهای بالایی کوچک بدون دمبرگ، نیمه ساقه آغوش با قاعده تقریبا هسته کاسه و کاسه گل به طول 6 تا 7 میلیمتر است.

    وی، تصریح کرد: در میوه غده یافته به طول 15 تا 18 میلی متر، ایستاده – استوانه ای، پوشیده از غده های درشت زبر است.

    عکس گل گاوزبان وحشی

    معصومی در خصوص پراکندگی گل گاوزبان وحشی، اظهار داشت: این گیاه را در مشهد، تبریز، همدان، خرم آباد، تهران، سنندج می توان یافت و در استان کرمانشاه در سرپل ذهاب، گیلانغرب، اسلام آباد غرب، کوزران، سنقر، سراب نیلوفر و کنگاور وجود دارد.

    وی طریقه مصرف گل گاوزبان وحشی را این گونه عنوان کرد: این گیاه را می توان به صورت پخته و خام مصرف کرد که اگر بصورت پخته مصرف شود باید برگهای این گیاه را شسته و با مقداری آب می پزند سپس آن را صاف کرده و بعد داخل پیاز داغ ریخته و تخم مرغ به آن اضافه کرده و با ماست مصرف می کنند.

    معصومی افزود: شهد این گیاه را نیز می توان مورد استفاده قرار داد، داخل گلها شهد شیرینی وجود دارد که گلها را درآورده و شهد آن را با دهان می مکنند، همچنین برگهای جوان این گیاه که در ابتدای فصل رویش هنوز کرکهای کم و نرمی را دارند، به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.

    لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید – حداقل 5 کاراکتر

    حداقل 8 کاراکتر

    25,000 تومان

    عکس گل گاوزبان وحشی

    در فروشگاه اینترنتی دیده‌ام

    گل گاوزبان از گیاهان دارویی بسیار مهمی است که دارای خواص درمانی فراوانی می باشد. از گذشته تا کنون ایرانی ها به خواص گل گاوزبان آشنا هستند و برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های آن را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاوزبان استفاده می کنند. گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA نزد بشر معرفی شده‌ است.

    گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌ است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد. ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد و ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد. بخش مصرفی گیاه برگ ها و گل های آن است. این گیاه به‌طور خودرو، منحصرا در دامنه کوه‌های البرز به عمل می‌آید و تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست.

     

    طبیعت گل‌های تازه گل گاوزبان گرم و‌ تر و گرمی آن به اعتدال نزدیک است و زمانی که گل خشک می‌شود از رطوبت آن کاسته می‌شود. برگ و گل‌های این گیاه خواص دارویی دارد. برخی از مهمترین خواص گل گاو زبان عبارتند از:

    ۱) گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.
    ۲) آرام کننده اعصاب است.
    ۳) عرق آور است.
    ۴) ادرار آور است.
    ۵) کلیه‌ها را تقویت می‌کند.
    ۶) سرماخوردگی را برطرف می‌کند.
    ۷) برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.
    ۸) در درمان برونشیت موثر است.
    ۹) بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.
    ۱۰) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.
    ۱۱) گل گاوزبان در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.
    ۱۲) ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

     

    مصرف این گیاه همراه با دارو‌های سیستم عصبی مرکزی مانند دارو‌های ضد افسردگی، ضد اضطراب، قرص آرامبخش، خواب‌آور، آنتی هیستامین‌ها و دارو‌های کنترل فشار خون بایستی با نظر پرشک متخصص انجام شود.

    بهترین راه بهره‌مندی از خواص گل گاو زبان تهیه دمنوش این گیاه به همراه لیمو عمانی یا سنبل طیب است. به این منظور دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان خشک شده را همراه دو لیوان آب جوش در قوری بریزید و بیست دقیقه روی شعله غیر مستقیم قرار دهید پس از آن مخلوط را صاف کنید و با مقداری لیمو عمانی، عسل یا نبات بنوشید.
    لازم است بدانید دمنوش مانده و سردشده این گیاه، خاصیت چندانی ندارد و توصیه شده تا یکی دو ساعت بعد از دم کشیدن، حتما مصرف شود.

    متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، افرادی که تمایل به نوشیدن دمنوش گل گاوزبان دارند، بهتر است پس از یک هفته تا ده روز، مصرف آن را برای یک هفته قطع کنند و بعد دوباره شروع کنند. همچنین مصرف بیش از پنج روز مداوم این گیاه، ممکن است باعث عادت شود. بنابراین از مداومت در مصرف آن بپرهیزید.

    گیاه دارویی

    1 کیلوگرم|50 گرم|150 گرم|500 گرم

    دامنه های البرز استان گیلان و مازندران

    لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید: فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

    بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

    نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

    بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید. به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید.

    پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

    برای ثبت دیدگاه، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. اگر این محصول را قبلا از این فروشگاه خریده باشید، دیدگاه شما به عنوان مالک محصول ثبت خواهد شد.افزودن دیدگاه جدید

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    0 محصول

    ارسال مستقیم تمامی محصولات از مازندران > رامسر رد کردن

     !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script);

    خوش آمدید.

    رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    روزگار – اخبار روز | سلامت | آشپزی | سرگرمی

    فرش ماشینی

    عکس گل گاوزبان وحشی

    فهرست محتوا

    گیاه گاوزبان ایرانی گیاه گاوزبان برای معده گیاه گاوزبان برای مثانه گیاه گاوزبان برای پوست گیاه گاوزبان گیاهی است از تیره گاوزبانیان که با گیاه گل گاوزبان متفاوت است. شباهت این دو گیاه بیشتر مربوط به گل‌های آنهاست و هیچ گونه خواص مشترکی با هم ندارند و از نظر خواص دارویی باهم متفاوت هستند. “گیاه گاو زبان” با نام علمی Borage officinalis است که بخش‌های هوایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، ولی “گل گاوزبان” با نام علمی Echium amoenum فقط گل‌های آن مورد استفاده است.


     


     


     

    بهترین درمان برای گلودرد چیست؟ معرفی ۸دمنوش خوش طعم برای…


    گیاه گاوزبان چیست؟


     

    گیاه گاوزبان گیاهی است از تیره گاوزبانیان که با گیاه گل گاوزبان متفاوت است. شباهت این دو گیاه بیشتر مربوط به گل‌های آنهاست و هیچ گونه خواص مشترکی با هم ندارند و از نظر خواص دارویی باهم متفاوت هستند. “گیاه گاو زبان” با نام علمی Borage officinalis است که بخش‌های هوایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، ولی “گل گاوزبان” با نام علمی Echium amoenum فقط گل‌های آن مورد استفاده است.


     

    گل گاوزبان در ایران، و گیـاه گاوزبـان در اروپا و امریکا شهرت زیادی دارند. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می‌کردند و نتیجه می‌گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می‌دانستند و برای دسته‌ای دیگر از امراض تجویز می‌نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیـاه گاوزبـان قائل نبودند، آنها را به جای هم می‌دادند و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی‌داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند!


     


     


    گیاه گاوزبان باعث نشاط می شود


     

    جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.


     


    فواید بی نظیر گیاه گاوزبان 


     

     از دیگر خواص گل گاوزبان این است  که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است.


     

    مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.


     

    عکس گل گاوزبان وحشی

    عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.


     

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.


     

    تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.


     

    گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.


     

    گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.


     

  • طرز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی بدون گوشت
  • پس این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی کند.


     


     


     


    دم کرده گیاه گاوزبان


     

    دمکرده آن نشاط آور بوده و رنگ رخسار را باز می‌کند.سینه را نرم می‌کند. تنگی نفس و دردگلو را شفا می دهد. دلهره و وحشت را از بین می‌برد. غم و غصه را کم کرده و برای کسانی که با خود حرف می زنند بسیار خوبست. از برگهای تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان و درمان برفک استفاده می شود .


     


    خواص گیاه گاوزبان از کتاب قانون بوعلی سینا

    عکس گل گاوزبان وحشی


     


     

    ۱) گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.


    ۲) آرام کننده اعصاب است.


    ۳) عرق آور است.


    ۴) ادرار آور است.


    ۵)کلیه‌ها را تقویت می‌کند.


    ۶) سرماخوردگی را برطرف می‌کند.

    ۷) برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.


    ۸) در درمان برونشیت موثر است.


    ۹) بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.


    ۱۰) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.


    ۱۱) در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

    ۱۲) ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

    ۱۳)برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.

    ۱۴) برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می‌باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می‌ریزند.

    ۱۵) این گیاه درمان خوبی برای فلاش بک زدن‌های متوالی در زندگیست.


     


     


    تقویت معده با گیاه گاوزبان


     

    دم کرده آن بعد از هر غذا یک فنجان باعث هضم بهتر غذا می شود رنگ و رخسار شما را روشن کرده و باعث جلوگیری از سرطان می گردد زیرا به مقدار کافی منیزیم در گاوزبان وحشی وجود دارد .


     


    بالابرنده فشارخون با گیاه گاوزبان


     

    دم کرده  حرارت غریزی بدن را بالا می برد،مقدار سوخت و ساز مواد را در درون سلولهای بدن زیاد کرده و کالری بیشتری تولید می نماید مقداری گاوزبان را به اضافه نبات مانند چای دم کرده میل شود خون رسانی به مغز را زیادتر می کند.


     


    رفع زکام با گیاه گاوزبان


     

    هر روز ده گرم از آن را با ۲ لیوان آب دم کنید و آب صاف کرده در طول روز به مرور بنوشید زکام ، برونشیت ، یرقان ، کهیر و سرخک را درمان می کند.


     


    طریقه مصرف صحیح  گیاه گاوزبان


     

    هر دارویی اعم از طبیعی و غیرطبیعی، در کنار تاثیرات مثبت خود، اثرات منفی‌ هم دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت شود. افرادی که از فشار خون بالایی برخوردار هستند باید بدانند گل‌گاوزبان باعث افزایش فشار خون می‌شود‌؛ بنابراین این‌گونه افراد بهتر است دمنوش آن را به‌همراه چند قطره آب‌لیمو یا مقدار کمی لیمو عمانی، میل کنند.


     

    همچنین قدیم‌ترها همواره مصرف این گیاه را به‌همراه شکر و نبات، و حتی دم‌کردن آن با نبات را توصیه می‌کنند. مصرف آن به‌عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه می‌شود. دکتر معصومه خادمی‌زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید؛ “گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید(نوعی ترکیبات پیچیده ازت‌دار یا سمّی)، برای زنان حامله و شیرده و کودکان مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.


     

    برخی‌ها هم گل‌گاوزبان را با گیاهی به نام سنبل‌الطیب(علف گربه) دم می‌کنند، مصرف زیاد مخلوط این دو گیاه که هر دو برای تقویت اعصاب توصیه می‌شوند؛ مسمومیت، خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی را به دنبال دارد. مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.


     


     


     


     


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


     


     


     

    مطلب قبلی

    خواص مارچوبه تازه + خواص مارچوبه در بارداری

    مطلب بعدی

    خواص بارهنگ با عرق نعنا در طب سنتی + خواص بارهنگ برای معده

    بهترین درمان برای گلودرد چیست؟ معرفی ۸دمنوش خوش طعم برای رفع گلودرد

    خواص شگفت‌انگیز چغندر (لبو) را بشناسیم!

    آیا از تاثیر شگفت انگیز سیاهدانه در درمان انواع بیماری ها خبر دارید؟

    خواص شگفت انگیز چای زنجبیل و روش های مختلف تهیه آن

    خواص درمانی گیاه درمنه + طریقه مصرف گیاه درمنه

    خواص آب نیشکر در طب سنتی + درمان گلودرد با خواص آب نیشکر

    خواص فوفل هندی چیست + خواص فوفل در بارداری و طب سنتی

    گیاه ناخنک برای چی خوبه + خواص گیاه ناخنک در طب سنتی

    خواص ترنجبین برای نوزادان + خواص ترنجبین برای کبد

    گیاه خار مریم برای چی خوبه + خواص گیاه خار مریم برای کبد

    اطلاعات شما ذخیره شود؟

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    فرش ماشینی

    خوش آمدید.

    رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » گل گاوزبان: خواص، مضرات، طبع، دمنوش گل گاو زبان، میزان مصرف در روز

    گل گاوزبان : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به گل گاوزبان, خواص گل گاوزبان, مضرات گل گاوزبان, طبع گل گاو زبان, میزان مصرف گل گاو زبان در روز, خواص گل گاوزبان و فشار خون, خواص گل گاوزبان برای پریود, دمنوش گل گاوزبان, کاشت گل گاو زبان, گل گاوزبان ایرانی, گل گاوزبان وحشی, گل گاوزبان اروپایی, عکس گل گاو زبان می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    گل گاوزبان, خواص گل گاوزبان, مضرات گل گاوزبان, طبع گل گاو زبان, میزان مصرف گل گاو زبان در روز, خواص گل گاوزبان و فشار خون, خواص گل گاوزبان برای پریود, دمنوش گل گاوزبان, کاشت گل گاو زبان, گل گاوزبان ایرانی, گل گاوزبان وحشی, گل گاوزبان اروپایی, عکس گل گاو زبان

    عکس گل گاوزبان وحشی

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    زنان یائسه که دچار نوسانات خلقی هستند می توانن به جای استفاده از درمان های هورمونی از مکمل های گل گاوزبان استفاده کنند.

    دمنوش گل گاو زبان تقویت کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط آور است واختلال حواسرا درمان می کند.

    دمنوش گل گاو زبان به همراه کمی لیمو عمانی، عسل برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است.

    این دمنوش سرفه های فصل سرما را درمان می کند و به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

    خواص گل گاوزبان

    گل گاوزبان ، سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیفرا درمان می کند و می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳-۲ بار برای درمان سرفه های خشک بنوشید.

    برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان بهتر است از گل گاو زبان استفاده کنید.

    برگ تازه گل گاو زبان جوش های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان را درزمان می کند و برای رفع حرارت دهان موثر است.

    یکی از خواص گل گاو زبان ضد سرطان بودن آن است.

    گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.

    سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند.

    گل گاو زبان به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد.

    ریختن برگ های تازه گل گاو زبان در سالاد ، و خیساندن گل های تازه این گیاه در آب و مخلوط آن با آب لیمو و شکربرای روزهای گرم بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است.

    عُصاره برگ گل گاوزبان ، ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی است .

    افشره برگ گل گاوزبان با مقدار مساوی آب برای خشکی و یا خارش پوست و درمان جوش های عصبی روی پوست مفید است و آن را می توان روی جوش ها مالید.

    مالیدن روغن گل گاوزبان به سرتان سبب کاهش بسیاری از مشکلات پوست کف سر و مو می شود.

    گل گاوزبان راه درمانی برای فولیکولیتیس است که در آن فولیکول های موی تان در اثر عفونت ملتهب می شوند و آسیب می بینند، و دچار ریزش مو می شوید.

    اگر از روغن گل گاوزبان استفاده کنید چنانچه در بخش خای قبلی سلامت پوست و مو در نمناک خواندید شوره و خارش سرتان درمان خواهد شد و موی پر پشت و درخشان خواهید داشت.

    مصرف گل گاو زبان در بارداری به علت داشتن آلکالوئیدها باعث آسیب به جنین می شود.

    زنان باردار باید از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

    مصرف گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است.

    مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، باعث پریود شدن زنان شود.

    دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی موثر است.

    آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان سبب بهبود گردش خون می شود و  فشار خون بالا را درمان می کند.

    عکس گل گاوزبان وحشی

    دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به  دیابت کمک کند.

    برای ترک اعتیاد الکل گل گاوزبان را امتحان کنید زیرا گل گاوزبان با سرکوب برخی پیام رسان های عصبی خاص، قادر است ولع تان را به مصرف الکل کاهش دهد و به بهبود وضعیت خواب افراد الکلی کمک کند.

    مصرف گل گاو زبان سبب پیشگیری از سکته و حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی می شود.

    روغن گل گاوزبان سبب تحرکات روده ای شده و عملکرد روده ها بهبود می بخشد .

    افرادی دچار تنبلی روده بهتر است گل گاو زبان مصرف کنند.

    گل گاوزبان دارای مقدار بسیار زیادی پتاسیم و کلسیم است که بسیار ادرار آور هستند و موجب از بین بردن عفونت ها به دنبال افزایش دفعات ادرار شده و عفونت دستگاه ادرای را درمان می کند.

    درمان اختلال بیش فعالی

    گل گاوزبان در درمان اختلالات بیش فعالی بسیار مفید بوده است و از انجایی که گل گاوزبان سبب تقویت حواس ۵ گانه می شود می تواند باعث تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی شود.

    گل گاو زبان قدرت تصفیه کنندگی خون دارد و خون را تصفیه می کند.

    روغن گل گاوزبان سبب افزایش انتقال امواج عصبی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود.

  • فوائد ميوه ازگيل
  • روغن گل گاوزبان برای کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بیحسی اندام ها موثر می باشد.

    گل گاوزبان مقدار زیادی کلسیم دارد که این کلسیم بر سلامت استخوان ها در سنین میانسالی تاثیر بسیار زیادی دارد و سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

    گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.

    آرام کننده اعصاب است.

    عرق آور است.

    ادرار آور است.

    کلیه‌ها را تقویت می‌کند.

    سرماخوردگی را برطرف می‌کند.

    برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.

    در درمان برونشیت موثر است.

    عکس گل گاوزبان وحشی

    بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.

    التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.

    در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

    ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

    برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.

    برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می‌باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می‌ریزند.

    این گیاه درمان خوبی برای فلاش بک زدن‌های متوالی در زندگیست.

    گل گاوزبان دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئید‌های پیرولیزیدینی که مصرف طولانی و زیاد آن باعث آسیب‌های کبدی می‌شود، بنابراین لازم است از زیاده‌روی در مصرف این گیاه اجتناب شود.

    گل گاوزبان باعث افزایش فشارخون می‌شود، لذا بیماران مبتلا به فشار خو بالا بایستی در مصرف آن احتیاط کنند و یا آن را همراه با لیمو عمانی مصرف کنند.

    مضرات گل گاوزبان

    همچنین مخلوط کردن آن با سنبل الطیب، قبل از دم کردن هم میتواند خاصیت افزایش دهنده فشار خون را تعدیل کند.

    زیاده‌روی در مصرف گل گاو زبان علائمی مانند خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردک چشم و مسمومیت کبدی را به دنبال دارد.

    گل گاوزبان به علت داشتن آلکالویید برای زنان باردار، شیرده و کودکان مضر است.

    مصرف این گیاه همراه با دارو‌های سیستم عصبی مرکزی مانند دارو‌های ضد  افسردگی، ضد اضطراب، قرص آرامبخش، خواب‌آور، آنتی هیستامین‌ها و دارو‌های کنترل فشار خون بایستی با نظر پرشک متخصص انجام شود.

    طبیعت گل گاوزبان گرم و تر است

    طبع گل گاو زبان

    متخصصان می گویند که افراد تنها می توانند ۲ گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز مصرف کنند.

    میزان مصرف گل گاو زبان در روز

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون می شود که فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

    خواص گل گاوزبان و فشار خون

    در طب سنتی ایران گفته شده که مصرف گل گاو زبان می تواند باعث فشار خون بالا شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، دمنوش گل گاو زبان را با چند قطره آب لیموتر ش تازه مصرف کنند.

    گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

    خواص گل گاوزبان برای پریود

    دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان  قاعدگی و پریود شدن می باشد.

    ۲ گرم از گل و برگ های خشک شده گل گاوزبان را در نیم لیتر آب داغ (دمای ۸۰ درجه) بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد.

    دمنوش گل گاوزبان

    دمنوش گل گاوزبان آماده است، می توایند یک قاشق چای خوری  عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

    کاشت و پرورش گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان آسان است و حتی باغبانان با تجربه کم می توانند این کار را انجام دهند.

    گل گاوزبان باید در زمینی کاشته شود که از نظر مواد آلی در حد متوسط غنی باشد.

    اطمینان حاصل شود که خاک زهکشی خوبی دارد و PH در سطح متوسط باشد.

    بعد از گذشت سرما به طور مستقیم بذر را در زمین بکارید.

    بذر گل گاوزبان باید دریک مکان آفتاب گیر یا سایه جزیی کاشته شود.

    کاشت گل گاو زبان

    گل گاوزبان یک گیاه مقاوم است و می توان آن را حتی در پاییز و یا زمستان، زمانی که اولین نشانه های فصل بهار پدیدار می شود نیز کاشت.

    بذرهای گل گاوزبان را باید در عمق ۰/۶ تا ۱/۲ سانتی متر کاشت و فاصله ردیف های کاشت را باید ۳۰ سانتی متر در نظر گرفت.

    زمانی که ارتفاع گیاهان گل گاوزبان به ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر رسید آن ها را با فاصله ۳۰ سانتی متر از هم تنک کنید.

    بذر گل گاوزبان در عرض چند روز جوانه می زند.

    از آنجا که آبیاری بیش از حد نسبت به آبیاری کمتر از حد مشکل بزرگ تری است، باید بین هر آبیاری اجازه دهید که خاک اطراف گل گاوزبان خشک شود.

    قبل از کاشت گل گاوزبان، مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید.

    با انجام این کار مقدار زیادی مواد مغذی برای گیاه فراهم می شود.

    اما باید مواظب باشید کمپوست بیش از حد اضافه نشود.

    کاشت گل گاوزبان همراه با توت فرنگی باعث جذب زنبور عسل و افزایش باردهی میوه می شود.

    امروزه از گل گاوزبان در آشپزی استفاده محدودی می شود و بیشتر جنبه دارویی دارد و یا به عنوان چاشنی از آن استفاده می شود.

    گیاه گل گاوزبان از زمان های دور به طور سنتی در درمان بیماری های زیادی مثل مشکلات کلیوی استفاده می شده است و بسیاری از افراد از گل گاوزبان به عنوان آرام بخش استفاده می کنند.

    گل گاوزبان بعد از گل دهی به دانه می رود و افتادن دانه ها روی زمین باعث تداوم گیاه می شود.

    در صورتی که می خواهید گیاه در سال بعد مجددا رشد کند باید اجازه دهید گیاه دانه تولید کند ولی در صورتی که نمی خواهید گیاه در سال بعد باز هم رشد کند باید قبل از تولید دانه، گل ها را بچینید.

    پرورش گل گاوزبان در باغ به یک فضای اختصاصی نیاز دارد.

    با کاشت بذر گل گاوزبان هر چهار هفته یک بار، یک منبع گل گاوزبان را تضمین خواهد کرد.

    برگ ها می توانند در هر زمان برداشت شوند و به صورت تازه استفاده شوند.

    بعد از برداشت می توان برگ ها را خشک کرد و از آن ها استفاده نمود.

    در صورتی که گل گاوزبان میزبان زنبورهای عسل باشد، عسلی که تولید می شود طعم بسیار عالی دارد.

    گاوزبان ایرانی ا نام علمیEchium amoenum گیاهی چندساله با ریشه هی قطور، برگ ها زبانه ای و رزت، ساقه و برگ ها پوشیده از کرک های زبر و خشن هستند.

    طول ساقه گل دهنده ۸۰ – ۶۰ سانتی متر است.

    گل گاوزبان ایرانی

    گل آذین با گل های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی، که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند.

    در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند.

    گل گاوزبان ایرانی که فقط در ایران رشد کرده و بومی مناطق البرز و شمال ایران میباشد .

    گیاه گاوزبان وحشی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان کرمانشاه و از خانواده گل گاوزبان (Boraginaceae) می باشد.

    گیاه گاوزبان وحشی با نام علمی Anchusa italica Retz و با نام محلی سادی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان و از خانواده گل گاوزبان است.

    در خصوص پراکندگی گل گاوزبان وحشی، اظهار داشت: این گیاه را در مشهد، تبریز، همدان، خرم آباد، تهران، سنندج می توان یافت و در استان کرمانشاه در سرپل ذهاب، گیلانغرب، اسلام آباد غرب، کوزران، سنقر، سراب نیلوفر و کنگاور وجود دارد.

    گل گاوزبان وحشی

    گیاه گل گاوزبان، گیاهی دوساله یا پایا به ارتفاع ۳۰ تا ۷۵ سانتی متر و تماما پوشیده از کرکهای سفید گسترده، کمی سخت و در پایه غده ای است.

    ساقه آن ایستاده و غالبا متعدد از کرکهای متراکم گسترده و سخت، منشعب، در بخش فوقانی دارای شاخه های زوجی منشعب و به صورت پانیکولی وسیع است.

    ساقه های گلدار ایستاده و طویل، منتهی به گل آذین بلند است، برگهای پایین باریک شده به صورت دمبرگی بطول ۲ تا ۵۰ سانتیمتر، پهنگی به ابعاد ۲ تا ۵ در ۱۲ تا ۲۰ سانتیمتر و برگهای بالایی کوچک بدون دمبرگ، نیمه ساقه آغوش با قاعده تقریبا هسته کاسه و کاسه گل به طول ۶ تا ۷ میلیمتر است.

    این گیاه را می توان به صورت پخته و خام مصرف کرد که اگر بصورت پخته مصرف شود باید برگهای این گیاه را شسته و با مقداری آب می پزند سپس آن را صاف کرده و بعد داخل  پیاز داغ ریخته و  تخم مرغ به آن اضافه کرده و با  ماست مصرف می کنند.

    شهد این گیاه را نیز می توان مورد استفاده قرار داد، داخل گلها شهد شیرینی وجود دارد که گلها را درآورده و شهد آن را با دهان می مکنند، همچنین برگهای جوان این گیاه که در ابتدای فصل رویش هنوز کرکهای کم و نرمی را دارند، به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.

    نوع دیگر گونه ی اروپایی گاوزبان می باشد که با نوع ایرانی متفاوت است ، که در اروپا برای مصارف دمنوشی مصرف بالایی دارند.

    با نوع ایرانی اشتباه نشود.

    با نام علمی Borago officinalis L در نوشته های تئوفراست و دیوسکورید از گاو زبان باغی به عنوان یک گیاه دارویی مهم یاد شده و خواص درمانی آن شرح داده شده است.

    گل گاوزبان اروپایی

    طبق برخی نوشته ها، بذر گاو زبان باغی اولین بار از شمال آفریقا به اروپا منتقل و کشت گردید.

    از گاو زبان باغی در گذشته به عنوان یک گیاه عسل آور و همچنین گیاهی زینتی استفاده می شده است.

    در برخی کشور ها از برگ های سبز و جوان گاو زبان باغی به خاطر طعم خاص آن در تهیه سالاد استفاده می کردند.

    در طب سنتی بعضی کشور ها از برگ ها و گل های خشک این گیاه برای معالجه یرقان، سرفه، تب، بعضی بیماری های پوستی و همچنین برای مداوای بیماری های مربوطبه سنگ کلیه استفاده می شده است.

    محمودزاده: علت گرانی محصولات کشاورزی تعدد واسطه‌ها است

    نوش آبادی: مسئولان باید مشکلات مردم را اولویت بندی کنند

    واکنش به ادعای کوتاهی مجلس دهم در حمایت از رشد جمعیت/ جزئیات طرح مجلس قبل برای افزایش فرزندآوری

    مدرسه‌سازی در کشور متوازن نبوده/بدترین وضعیت مدارس در تهران

    آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان / احتمال واریز مابه التفاوت‌ها در خرداد

    طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم در مجلس کلید خورد

    معاون دفتر رئیس جمهوری: تولید ‎فولاد در دولت ‎روحانی به ۲ برابر رسیده است

    مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کووید ۱۹، سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل ها است

    ویدئو / دستور روحانی برای اصلاح وضعیت بازار مسکن

    بدهی‌ مالیاتی قراردادهای ویلموتس و کی‌روش چقدر است؟ + جدول

    همتی: ۴/۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تامین کرده‌ایم

    بلیت بیرانوند صادر شد/ دروازه‌بان پرسپولیس بامداد یک‌شنبه ایران را ترک می‌کند

    سکوت ساکت، خاموشی سخنگو / چرا یاران مهدی تاج و ویلموتس پنهان شده‌اند

    تساوی سایپا و نساجی در دیداری دوستانه

    خواجوند: فیفا نامه پرسپولیس را جواب داد و شماره حساب نیلسون را خواست

    دستگیری در انتظار فروشندگان امتیاز خودروهای قرعه کشی شده

    وقوع آتش‌سوزی در ساختمان اداری صداو سیما

    دستگیری ۲ زن و ۲ مرد متهم به ایجاد آتش‌سوزی در کوه‌های “بهمرد”

    با گوگل مپ از شلوغی مترو با خبر شوید!

    تکذیب خبر راه اندازی پلیس کرونا در آبادان/ناجا مجری مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است

    بی‌اعتباری کسب‌وکارها با بی‌توجهی به امنیت داده‌ها

    رشد کشف سرقت در کشور

    نگران نباشید؛ مشکل امنیتی واتس‌اپ رفع شد

    ارتباط بین اختلال در عملکرد کبد و تاثیر آن بر قلب

    سفر مجازی به ایران با وجود تحریم و فیلترینگ

    ویدئو / از مأموریت فضایی امارات تا نیاز مغز مصنوعی به خواب

    پایش اخبار با موتور جستجوگر بومی

    کنترل دارو در بدن با کمک چاپ ۳بعدی و میدان مغناطیسی

    دور شدن تدریجی مدار تیتان از سیاره زحل

    توسعه روش چاپ ۳بعدی جدید برای کاربردی شدن ربات‌های تغییرشکل دهنده

    گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

    گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

    گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند.

    عکس گل گاوزبان وحشی

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
    گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

    به صورت دم کرده مصرف می‌شود

    عکس گل گاوزبان وحشی
    عکس گل گاوزبان وحشی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *