علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

دوره مقدماتی php
علت خشکي دهان هنگام خواب چيست
علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

خشکی دهان چیست ؟ خشکی دهان به دلیل کاهش ترشح بزاق دهان ایجاد می شود و به دلایل متعددی مانند : عادت های غلط ، بیماری ، داروهای مصرفی و موارد دیگر ایجاد میشود .

خشکی دهان باعث کاهش بهداشت دهان و دندان ، پوسیدگی دندان و آسیب به لثه خواهد شد .

موارد زیر را انجام دهید و در صورت بهتر نشدن خشکی دهان و زبان حتما به پزشک مراجعه فرمایید .

آب زیاد بنوشید . کم آبی بدن مهمترین عامل خشکی دهان میباشد . جرعه جرعه خوردن آب در درمان خشکی دهان بسیار موثر است . آب را کم کم بنوشید . روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید .

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

دوره مقدماتی php

مصرف کافئین را کاهش دهید . کافئین ادرار آور است ، این یعنی باعث از دست دادن آب بدن میشود . به همین دلیل باعث افزایش خشکی دهان و بدتر شدن آن میشود . بنابراین چای ، قهوه و نوشابه مصرف نکنید یا حداقل کم مصرف کنید .

مواد غذایی ترش مصرف کنید . مواد غذایی ترش باعث تحریک بزاق دهان میشود که به درمان خشکی دهان کمک میکند . میوه های اسیدی مثل پرتغال محرک هایی خوبی هستند .

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید . در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان باعث رشد باکتری و ایجاد پلاک در دهان می شوید که به خشکی دهان ختم میشود . بعد از هر وعده غذایی دهان خود را مسواک بزنید . نوشیدنی های حاوی قند مصرف نکنید .

از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید . روزی ۲ بار از دهانشویه استفاده کنید تا باکتری های دهان و پلاک دندان را از بین ببرید . حتما از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید زیرا خود الکل باعث خشکی دهان میشود .

آدامس بدون قند بجوید . آدامس جویدن باعث افزایش ترشح بزاق و کاهش خشکی دهان میگردد . این روش موقتی میباشد و باید در شرایطی که به روش های دیگر دسترسی ندارید استفاده شود . زایلیتول موجود در بعضی از آدامس ها در صورت مصرف زیاد موجب درد شکم و اسهال خواهد شد .

از اسپری های دهان استفاده کنید . از داروخانه اینگونه اسپری های را میتوانید تهیه کنید . در هنگام خرید اسپری دهانی را بخرید که حاوی یکی از موارد زیر باشد :

Xylitol

Carboxymethylcellulose

Hydroxyethyl cellulose

از مرطوب کننده هوا استفاده کنید . بعضی اوقات خشکی هوا باعث ایجاد خشکی دهان میشود . بسیاری از خانه های امروزی هوای بسیار خشکی دارند . میتوانید از بخور سرد استفاده کنید . استفاده از بخور در اتاق خواب پیشنهاد میشود .

از بینی خود نفس بکشید . یکی از دلایل مهم خشکی دهان تنفس از دهان میباشد زیرا باعث کاهش رطوبت دهان خواهد شد . در صورتیکه مشکل تنفس از بینی دارید به پزشک مراجعه کنید تا اسپری ضد احتقان یا دیگر دارو ها را برای شما تجویز کند .

جلوی خشکی لب را بگیرید . خشکی دهان اصولا با خشکی لب همراه است که میتواند شرایط را سخت تر کند . در هنگام خشکی دهان حتما از چپ استیک برای محافظت از لب استفاده کنید .

تنباکو مصرف نکنید . سیگار ، قلیان و پیپ میتوانند مقدار بزاق دهان را تحت تاثیر قرار دهند . با هر پک سیگار زدن گرمایی را وارد دهان خود میکنید که باعث خشکی دهان میشود . قطران موجود در سیگار باعث بسته شدن غدد بزاقی دهان میشوند .

خمیر دندان خود را چک کنید . ترکیبات خمیر دندان خود را نگاه کنید و اگر حاوی سدیوم لورت سولفات ( sodium laureth sulfate ) است آن را عوض کنید زیرا باعث خشکی دهان میشود .

خروپف خود را درمان کنید . اگر خروپف میکنید آن را درمان کنید زیرا باعث خشکی دهان مخصوصا در صبح هنگام بیدار شدن میشود . به پهلو بخوابید  یا اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید .

داروهای مصرفی خود را چک کنید . اگر قرص یا داروی خاصی مصرف میکنید حتما عوارض آن را مطالعه کنید و با پزشک خود در این باره مشورت کنید . بسیاری از داروها موجب خشکی دهان میشوند .

نکات و هشدارها

غذاهای خشک را با سس مصرف کنید زیرا در هنگام خشکی دهان مواد غذایی خشک باعث آسیب به دهان و گلو میشوند .

مواد غذایی حاوی آب زیاد مصرف کنید . ماست ، سوپ ، آش و دیگر مواد غذایی آبکی را مصرف کنید .

اگر همراه با خشکی دهان در ناحیه گوش احساس درد میکنید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا نشانه بیماری جدی میباشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش‌های متنوع و مهمی در بدن ایفا می‌کنند و برای سلامتی ضروری هستند…

نفخ باعث ناراحتی فرد میشود و اصولا تکرار شونده است . تا زمانیکه ندانید مشکل …

گلودرد یا چرک کردن گلو اصولا نشانه بیماری جدی نیست و در هنگام سرماخوردگی …

بسیاری از داروها ، مریضی‌ها یا موقعیت‌های اجتماعی می‌توانند باعث کاهش اشتها یا کاهش …

بااینکه ۱۲۰۰۰ گونه مورچه در جهان وجود دارد ، فقط تعداد کمی از آن‌ها …

میخچه و پینه قسمت‌های ضخیم ، سفت و لایه مرده پوست هستند که به …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند:
ehow و
wikihow میباشد ،
بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

دانشگاه علوم پزشكي قم همزمان با استان شدن قم در سال 1375 و با ارتقاي شبكه بهداشت و درمان قم كه تا آن زمان، به عنوان يكي از مراكز تابعه دانشگاه علوم پزشكي تهران فعاليت مي‌كرد و متولي امور بهداشتي و درماني قم بود، به عنوان دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم شكل گرفت.
همزمان، موافقت اصولي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي با ايجاد دانشكده‌هاي پرستاري و بهداشت اعلام گرديد، تا اينكه در سال 1376 با پذيرش دانشجو در رشته كارشناسي پرستاري، فعاليت آموزشي دانشكده رسماً آغاز شد.
پس از آن، در سال 1377، شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با پذيرش دانشجو در رشته كارداني بهداشت محيط موافقت نمود و نخستين گروه از اين دانشجويان در بهمن‌ماه 1378 مشغول به تحصيل شدند.
مرحله بعد، آموزشي شدن شش بيمارستان تابعه دانشكده، شامل بيمارستان‌هاي حضرت زهرا (س)، كامكار عرب‌نيا، نكويي هدايتي، كودكان فاطمي سهاميه و ايزدي، حضرت معصومه و تبديل آنها به مراكز آموزشي درماني بود كه در سال 1379به تصويب وزارت متبوع رسيد. سپس، پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارداني اتاق عمل و كارداني بهداشت حرفه‌اي در سال 1381 مورد موافقت شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي قرار گرفت.

تاريخچه

سازمان و تشکيلات دانشگاه

منشور اخلاقي

چارت سازماني

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

رياست دانشگاه

دفتر رياست

هيات امناء

کميته تحول اداري

طرح تکريم

اداره بازرسي و پاسخگويي به شکايات

دبيرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان

دبیرخانه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان و بلایا

حراست

مدیریت آمار و فناوري اطلاعات

روابط عمومي

اداره گزينش

مجمع خیرین سلامت استان قم


معاونت غذا و دارو


معاونت درمان


معاونت آموزش


معاونت توسعه مديريت و منابع


معاونت بهداشت


معاونت تحقيقات و فناوري


معاونت دانشجویی و فرهنگی

دانشکده پزشکي

دانشکده بهداشت

دانشکده پرستاري و مامايي

دانشکده پيراپزشکي

دانشکده دندانپزشکي

دانشکده طب سنتی

دانشکده سلامت و دین

کامکار – عرب نيا

نکوئي، هدايتي، فرقانی

شهدا

حضرت فاطمه معصومه (س)

شهيد بهشتي

ايزدي

فاطمیه (سلامت)

کلینیک ویژه

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

حضرت زهرا (س)

مرکز تحقیقات آلاينده هاي محيطي

مرکز تحقیقات علوم اعصاب

واحد توسعه تحقيقات باليني شهید بهشتی

مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد

مرکز تحقیقات سلولی ملکولی

مرکز تحقیقات سلامت معنوی

واحد توسعه تحقیقات بالینی کودکان

نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

آموزش ضمن خدمت کارکنان

مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي

بهداشت حرفه اي

بهداشت محیط

مرکز بهداشت شهرستان قم

مرکز رشد فناوری های سلامت

 


 

 

 

 

تقویم آموزشی سال تحصیلی 98-97

14:13 1397/05/14

اعطای جوایز تحصیلی به دانشجویان دارای استعداد برتر

12:59 1397/04/16

اطلاعیه ارزشیابی اساتید

10:17 1397/03/05

دندان هم میتواند همانند بند ناف منبع سلولهای بنیادی باشد

8:53 1397/04/07

روش جدید برای استحکام بیشتر ایمپلنت دندان

8:52 1397/04/07

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

در یک فهرست رتبه‌بندی شده‌ از بیماری‌ها،‌ یکی از مواردی که در رده‌های پایین قرار دارد ولی باید آن را جدی گرفت، خشکی دهان است. دهان به طور طبیعی باید دارای بزاق باشد، ولی وقتی بزاق کم شود مشکلاتی ایجاد می‌شود. خشکی دهان حالتی است که در آن دهان خشک و عاری از بزاق می‌شود، در نتیجه هنگام بلع، چشیدن و جویدن غذا دچار مشکل می‌شویم. بیماری‌هایی مانند دیابت، ایدز یا اختلالات تیروئید باعث خشکی دهان می‌شوند. در این مقاله با دلایل خشکی دهان و راه‌های درمان آن آشنا می‌شویم.

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

باکتری‌هایی که باعث خرابی و بیمار‌ی‌های دندان می‌شوند در محیط‌های خشک، بهتر رشد می‌کنند و باعث ایجاد بوی بدِ دهان و بیماری‌های لثه می‌شوند. به گفته‌ی محققان، التهاب و عفونت ناشی از دندان‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش بدهد. از این‌ بدتر هم می‌شود؟ باید بگویم بله، از آنجا که بزاق دهان ما قلیایی است، اسید موجود در غذاها را خنثی می‌کند و مانعِ پوسیدگی دندان‌ها می‌شود بنابراین خشکی دهان یکی از علل پوسیدگی دندان‌ها نیز هست. طبق پژوهش‌های انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (‌ADA) علاوه بر موارد ذکر شده گلودرد،‌ مشکلات در صحبت کردن یا بلع و سوزش دهان، همگی علائمی دردناک از خشکی دهان هستند. به همین دلیل اگر خشکی دهان درمان نشود می‌تواند زمینه‌ی ابتلا به سایر بیماری‌ها را فراهم کند.

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم چه عواملی موجب خشکی دهان می‌شوند و چگونه می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

خشکی دهان از عوارض جانبی بیش از ۶۰۰ داروی مختلف است که معروف‌ترین آنها داروهای مربوط به دستگاه گوارش، فشار خون و بیمار‌ی‌های روانی است.

وقتی سن بالاتر می‌رود، غدد بزاقی دیگر مانند قبل کار نمی‌کنند و طبیعتا ترشحِ کمتر آنها موجب خشکی دهان می‌شود که یکی از علائم ناخواسته‌ی افزایش سن است.

کمبود آبِ‌ بدن موجب اختلال در تولید بزاق دهان می‌شود. به نقل از دکتر مسینا، « اکثر مردم تا حدودی با این مشکل روبرو هستند که می‌تواند موجب خشکی دهان یا تشدید آن شود.»

مشکلات سینوس‌ها یا تیغه‌ی بینی که بینی را به دو سوراخ چپ و راست تقسیم می‌کند، می‌تواند موجب تنگی نفس بشود و نفس کشیدن از راه بینی را سخت کند. نفس کشیدن از راه دهان نیز باعث خشکی دهان می‌شود.

به گفته‌ی دکتر جف بارگز (Jeff Burgess) از اساتید دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتون، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی هر دو موجب خشکی دهان می‌شوند. همچنین در برخی موارد چندین غده‌ی بزاقی خاص می‌توانند خشکی دهان را تشدید کنند.

متخصصان دهان و دندان مردم را به خوردن آبِ بیشتر توصیه می‌کنند و در صورت مصرف مشروبات الکلی، نیاز بدن به آب بیشتر می‌شود (زیرا مشروب، رطوبت دهان را جذب می‌کند) جویدن آدامس‌های بدون قند نیز به تولید بیشتر بزاق دهان کمک می‌کنند.

اگر نوشیدن آب بیشتر و جویدن آدامس هم خشکی دهان را برطرف نکرد، می‌توانید از دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌های مناسب نیز برای رفع خشکی دهان استفاده کنید. در بعضی از موارد می‌توان قرص‌ و اسپری‌ برای تولید بزاق بیشتر به‌کار برد.

اگر دارویی که مصرف می‌کنید باعث خشکی دهان می‌شود، می‌توانید از دکترتان درخواست کنید که داروی دیگری برای‌تان تجویز کند، همچنین می‌توانید در شستشوی روزانه‌ی دندان‌ها از فلوراید هم استفاده کنید تا مانعِ پوسیدگی دندان‌ها که یکی از عوامل خشکی دهان است، بشود. جزییات بیشتر برای درمان خشکی دهان که در ادامه آمده‌اند به شما برای رفع این مشکل کمک زیادی خواهند کرد:

اگر احساس خشکی در دهان‌تان دارید، قبل از هر کاری با پزشک‌تان مشورت کنید، ممکن است خشکی دهان از علائم یک بیماری باشد، در این صورت پزشک می‌تواند میزان داروها یا نوع آنها را تغییر بدهد. اگر مبتلا به دیابت هستید و قند خون بالایی دارید، احتمالا با خشکی دهان مواجه هستید و پزشک می‌تواند از بزاق مصنوعی برای مرطوب نگهداشتن دهان‌تان استفاده کند یا دارویی برای افزایش ترشح بزاق دهان تجویز نماید.

استفاده از این داروها می‌تواند باعث خشکی دهان شود. عفونت سینوس‌ها و مشکلات تنفسی در بینی و احتقان که باعث می‌شود از راه دهان تنفس کنید طبق پژوهش‌های انجام شده باعث خشکی دهان می‌شود. اگر چنین مشکلاتی دارید با یک پزشک مشورت کنید. برای جلوگیری از تنفس با دهان باز، راهکارهایی وجود دارد: در طول روز زبان‌تان را روی سقف دهان قرار داده و لب‌ها را ببندید و از یک مرطوب‌کننده هوا در اتاق‌تان استفاده کنید.

دهان‌شویه‌ها می‌توانند موجب درمان برخی مشکلات دهان و دندان بشوند اما پزشکان هشدار می‌دهند از انواع بدون الکل آنها استفاده کنید، زیرا الکل می‌تواند موجب خشکی دهان شود که در نتیجه‌ی آن لبها ترک می‌خورد و دهان زخم می‌شود. آنها همچنین توصیه می‌کنند که از چرب‌کننده‌ و مرطوب‌کننده‌ی لب برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها استفاده کنید. متخصصان دهان و دندان پیشنهاد می‌دهند قبل از خواب دهان‌تان را با دهان‌شویه‌ی حاوی فلوراید شست‌وشو بدهید و یک لیوان آب هم بالای سرتان بگذارید تا اگر با تشنگی بیدار شدید، آب بنوشید.

جویدن آدامس یا آب‌نبات‌های بدون قند یا بستنی یخی به ترشح و تحریک غدد بزاقی کمک می‌کند. متخصصان می‌گویند عمل جویدن موجب ترشح بیشتر بزاق دهان می‌شود. جویدن، سیگنال‌هایی را به انتهای اعصاب و گیرنده‌های عصبی در دهان می‌فرستد که غده پاروتید را تحریک می‌کند و موجب ترشح بزاق بیشتری می‌شود. جویدن صمغ همراه با زایلیتول می‌تواند از رشد باکتری‌های مخرب در دهان جلوگیری کند. به هر حال نباید زیاد از این ماده استفاده کرد چون مقدار زیاد آن، باعث اسهال و دل‌درد می‌شود.

بزاق دهان شامل آنزیم‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی غدد بزاقی با اختلال مواجه شوند روی بلع، جویدن و چشیدن اثر می‌گذارند. برای اینکه از غذا لذت بیشتری ببرید می‌توانید از سس و یا آبِ گوشت برای مرطوب کردن غذا استفاده کنید. می‌توانید غذا را با کره چرب کنید تا جویدن و بلعیدن آن آسان‌تر شود.

متخصصان می‌گویند مصرف کافئین، الکل و دخانیات باعث خشکی دهان می‌شود. سعی کنید میزان مصرف الکل، کافئین و چای را کاهش دهید. از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید. به جای نوشابه از آب گازدار استفاده کنید تا از خشکی دهان و کم شدن رطوبت دهان جلوگیری کند. نوشیدن مایعات برای ایجاد سطح قابل قبولی از رطوبت در بدن ضروری است، بنابراین نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز برای بدن ضرورت دارد. به جای مصرف سیگار یا قلیان، آدامس بجوید تا بتوانید این عادات را ترک کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که بزاق دهان با خنثی کردن اسید تولید شده توسط باکتری‌های موجود در دهان و پاک کردن باقیمانده‌ی غذا‌ از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. بر اساس گزارشات دریافتی، خشکی دهان می‌تواند موجب حساسیت بیشتر نسبت به خرابی، بیماری‌های لثه و عفونت شود. متخصصان دهان و دندان توصیه می‌کنند هر روز از نخ دندان استفاده کنید و بعد از هر غذا با خمیردندان دارای فلوراید مسواک بزنید، از مصرف خمیردندان‌های دارای سولفات لوریل سدیم که یک عامل کف کننده است و ممکن است به لثه‌ها آسیب برساند خودداری کنید. در فواصل زمانی منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از او درباره‌ی خواص درمانی فلوراید بپرسید.

نوشیدن آب یا مکیدن یک تکه یخ می‌تواند دهان را مرطوب نگه‌دارد، می‌توانید در طول روز یک بطری آب به صورت اسپری همراه داشته باشید و در فواصل زمانی منظم آن را در دهان خود اسپری کنید تا از خشکی دهان جلوگیری شود. بلعیدن و جویدن غذا ممکن است باعث خشکی دهان شود، در این صورت نوشیدن آب یا مایعات بین غذا می‌تواند مشکلات بلع را برطرف کند.

اگر برای خواندن این نوشته وقت کافی ندارید، می‌توانید به جای آن ویدیوی زیر را ببینید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم و همون طور که اقتضای گرایش تحصیلیم بوده به مدیریت دانش علاقمندم و دوست دارم دانش خودم رو با بقیه به اشتراک بگذارم و متقابلا از دانش شما هم استفاده کنم.

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

عالی است خسته نباشید

سلام ممنون از حضورتون ?

بسیارعالیواموزندهبد.

سلام
مطلب جالبی بود مخصوصا برای من که همیشه مشکل خشکی لبها رو دارم مفید بود ممنون از زحمات شما

سلام
خوشحالم که براتون مفید بوده

سلام خانوم صدوقي نيا،واقعا از زحمات شما سپاسگزاريم،ممنون ازشما

سلام ممنون از حضورتون
موفق باشید

سلام
موفق باشی یکی از ۹ عبارتی بود که یه فرد باهوش در مکالماتش از اونها استفاده نمیکنه!

سلام دوست عزیز
میخواستم ببینم کی حواسش جمعه و باهوشه ?
پیروز و سربلند باشید

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

۱۳ آنتی بیوتیک طبیعی که بدن شما را در مقابل باکتری‌ها مقاوم می‌سازد

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

آخرین مطالب

رفتار عاشقانه با همسر با ۱۷ ایده جذاب و رویایی

راهنمای سفر به سریلانکا؛ ۱۹ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین جزایر دنیا

ساتوشی ناکاموتو کیست؛ آیا هویت خالق بیت کوین فاش شده است؟

در روزهای خشک و سرد سال چطور از پوستمان مراقبت کنیم؟

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

.     شهرام ناظری و همسرش  

.     عکس پروفایل بارانی عاشقانه  

.     صادق زیبا کلام و همسرش  

.     سعید عبدولی کشتی گیر  

.     درمان یبوست در طب سنتی  

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

.     بافت پاییزه 97  

 .     فال امروز من چیست  

فتوکده بعنوان مجله خبری و تفریحی فعالیت خود را از آبان 1392 شروع کرده است، تمام تلاش این گروه انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد، هرگونه کپی برداری صرفا با درج لینک مستقیم سایت مجاز می باشد

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

 

آیا تا به حال دهان شما خشک شده است ، آیا به فکر علتی برای این بیماری بوده اید یا دلیل آن را گرمای هوا و مسائلی این چنینی میدانید ، در این مقاله از سایت سلامت آکا ایران قصد بر این داریم که این بیماری را برای شما تشریح کنیم و دلایل آن را با شما همراهان همیشگی سایت آکاایران باز کنیم و راه های درمان این بیماری شایع را برای شما بازگو کنیم ، پس با دقت مطالب زیر را مطالعه فرمایید تا با این بیماری شایع بیشتر آشنا گردید.

خشکی دهان در زنان

به نقل از آکاایران : خشکی دهان یک بیماری است که معمولا از کاهش تولید بزاق بوجود می آید فرد دارای خشکی دهان به سختی صحبت می کنند و ممکن است منجر به سوء تغذیه در او شود خشکی دهان در اثر ( مشکلات عصبی، ناراحتی، تحت استرس بودن، کم آبی بدن یا مصرف برخی داروها ) می باشد. بسیاری از افراد مسن خشکی دهان دارند و آن یک بخش طبیعی مربوط به سن نیست خشکی دهان روی 10 درصد از مردم تاثیر می گذارد و در زنان بیشتر از مردان است.

 
خشکی دهان در مردان

خشکی دهان در مردان

چرا بزاق مهم استبزاق به مرطوب نگه داشتن دهان، محافظت دندان ها از پوسیدگی، التیام زخم ها در دهان شما کمک می کند و مانع از عفونت دهان توسط باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می شود.بزاق به هضم غذا کمک می کند و در حس چشایی، جویدن و بلع نیز نقش دارد. بزاق مانع خشکی دهان در فرد می شود.

خشکی دهان می تواند ناراحت کننده باشد بعضی از مردم متوجه احساس خشکی ، سوزش در دهان و یا مشکل به هنگام غذا خوردن در گلو دارند ممکن است در اثر خشکی بیش از حد، مشکل بلع و خفگی رخ دهد همچنین، افراد مبتلا به خشکی دهان ممکن است زخم دهان، لب ترک خورده و خشک، زبان خشن داشته باشند. زمانی که غدد بزاقی دهان به درستی کار نکند بزاق تولید نمی شود به این دلیل خشکی دهان ممکن است وجود داشته باشد و بزاق به اندازه کافی برای سالم نگه داشتن دهان وجود ندارد.

 

علائم خشکی دهاناین علائم شامل ( خشکی در دهان، ضخامت بزاق، زخم ها و یا شکاف پوست گوشه دهان، لبهای ترک خورده، بوی بد دهان، مشکل در صحبت کردن و بلع، گلو درد، تغییر حس طعم، عفونت قارچی در دهان، افزایش پلاک، بیماری پوسیدگی دندان و لثه ) می باشد.

 آلکالوز تنفسی
خشکی دهان و گلو

خشکی دهان و گلو

دلایلی که غدد بزاقی بدرستی کار نمی کندبیشتر از 400 نوع دارو می تواند باعث شود غدد بزاقی بزاق کمتر تولید کند به عنوان مثال دارو برای ( بی اختیاری ادرار، آلرژی ها، داروهای ادرارآور، ضد التهاب غیر استروئیدی، فشار خون بالا و افسردگی ) اغلب باعث ایجاد دهان خشک می شودبرخی از بیماری ها مانند ( دیابت، شوگرن ( بیماری خود ایمنی ) سبب کاهش بزاق می شوند.

سندرم شوگرن هم می تواند به خودی خود و یا با یکی از بیماری های خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید و یا لوپوس رخ دهد. این بیماری سبب کاهش تولید بزاق و اشک می شود و می تواند در هر سنی رخ دهد.درمان سرطان می تواند روی غدد بزاقی تاثیر بگذارد.

پرتو درمانی سر و گردن می تواند سبب کاهش و یا عدم تولید بزاق شود.شیمی درمانی ممکن است سبب شود تا غدد بزاقی بزاق ضخیم تری تولید کند و باعث داشتن دهانی خشک و چسبناک شود.علل دیگر خشکی دهان شامل ( تنفس تند و سریع، اختلال پانیک، آلکالوز تنفسی، کتواسیدوز دیابتی، آمبولی ریه، سپسیس، پنومونی، بیماری فیبروز کیستیک، اورژانس های قلب ) می باشد.

 


علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

درمان خشکی زبان 

درمان خشکی دهاندرمان دهان خشک بستگی به علت آن دارد. اگر شما فکر می کنید خشکی دهان دارید به دندانپزشک و یا پزشک مراجعه کنید او می تواند علت خشکی دهان شما را تعیین کند اگر عارضه خشکی دهان با دارو باشد پزشک شما ممکن است داروهای شما را تغییر و یا دوز آن تنظیم کند.

 

اگر شما خشکی دهان دارید باید دندانهای خود را سالم نگه دارید بزاق به حفاظت دندان از پوسیدگی کمک می کند اما بدون بزاق ممکن است شما با احتمال بیشتری به پوسیدگی دندان و یا عفونت های دیگر در دهان مبتلا شوید.

 درمان خشکی دهان
خشکی دهان در زنان

خشکی دهان در زنان

دندان های خود را با مسواک فوق العاده نرم و بعد از هر وعده غذا و هنگام خواب مسواک بزنید می توانید موی مسواک خود را با آب گرم نرم کنید.جویدن آدامس می تواند به تحریک جریان بزاق کمک کند اما قند موجود در آدامس و یا آب نبات برای دندان ها مناسب نیست.

درمان های دیگر شامل داروهایی که به افزایش جریان بزاق مانند پیلوکارپین ( Salagen ) و سویملین ( Evoxac ) کمک می کند از مصرف این داروها در افراد مبتلا به آسم یا گلوکوم اجتناب شود.از خوردن غذاهای شیرین و چسبنده اجتناب کنید اگر خوردید بلافاصله پس از آن مسواک بزنید.

ممکن است استفاده از بزاق مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن دهان لازم شود.توتون و تنباکو یا الکل سبب خشکی دهان می شود.همیشه از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید.فرد باید آب بیشتری در طول روز مصرف کند.هر روز به آرامی از نخ دندان استفاده کنید.منبع: foodregime.com

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

دلیل دلمه بستن اب دهان هنگام خواب چییست , درمان خشکی دهان با گیاهان دارویی , جلوگیری از خشک شدن دهان در خواب , علت خشکی دهان در بارداری چیست , خشک شدن زبان ودهان هنگام خواب , درمان گیاهی افزایش بزاق دهان , امراض مرتبط با خشک شدن دهان , درمان گیاهی کاهش بزاق دهان , امراض مرتبط با خشکی دهان , علت خشکی دهان و میگرن , درمان گیاهی خشکی دهان , ضعف خشکی دهان و پوست , خشکی دهن و ضعف شبانه , علت خشک شدن آب دهان , درمان سریع خشکی گلو , تلخ و خشک شدن دهان , دلیل خشک شدن دهان , درمان بیماری خشکی , خشکی دهان و تکرر , علت خشک شدن دهان , علت خشکی رفع ها , دلایل خشکی دهان , احساس خشکی دهان , دلیل خشکی زبان , علل خشکی دهان , علت خشكي دهان , علت خشکی زبان , خشک شدن دهان , خشك شدن دهان , خشكي دهان

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

محیط دهان انسان، افزون بر آن که دروازه ورودی بدن برای خوردن و آشامیدن است، دارای اکوسیستم پیچیده ای است که وظایف حیاتی بسیاری را برعهده دارد.

دهان از اعضای حیاتی متعددی از جمله دندان ها، مخاط، لثه، غدد بزاقی و کام تشکیل شده است. که با حفره حلق و به وسیله آن بادستگاه تنفس و گوارش مرتبط است. جویدن و بلعیدن غذا، تکلم و تنفس از مهم ترین وظایف دهان است.

برای انجام این امور لازم است محیط زنده دهان، در تعادل و سلامت باشد. سلامت این مجموعه مرهون ترشح مناسب و با کیفیت بزاق از سه دسته غدد بزاقی موجود در حفره دهان است. غدد بزاقی متشکل از غدد بناگوشی، زیرفکی و زیرزبانی هستند.

در صورتی که این غدد به درستی عمل نموده و بزاق با کیفیت مناسب ترشح نمایند، قسمت بزرگی از سلامت دهان تضمین می شود.

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست

کمبود، ترشح نشدن و یا کیفیت بد بزاق تعادل زیستی دهان را بر هم می زند و نتیجه این بی تعادلی بروز عفونت های دهانی با باکتری های هوازی و در مرحله بعدی بی هوازی خواهد بود. التهاب ناشی از عفونت، لثه ها را متورم، قرمز و دردناک کرده و به دنبال آن لقی و پوسیدگی دندان ها بروز می کند.

بوی بد دهان، اختلال در تنفس، تکلم مشکل، ناتوانی در تشخیص مزه غذا، اشکال در هضم، عفونت های دستگاه تنفسی، سوءهاضمه، سوزش و زخم های دهانی و در نهایت از دست دادن دندان ها و کیفیت بد زندگی، عوارض خشکی دهان ناشی از اختلال در ترشح بزاق هستند.

خشکی دهان می تواند دائمی یا موقتی باشد. درموارد دائمی هیچگونه روش درمانی وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از بروز عوارض استفاده از جایگزین های بزاق یا بزاق مصنوعی است. بیماری های مختلفی می توانند منجر به خشکی شدید دهان و دائمی بودن آن شوند که برخی از آن ها عبارت از بیماری های روماتیسمی و سیستم ایمنی مانند شوگرن، لوپوس، روماتیسم مفصلی و از بین رفتن غدد بزاقی بر اثر رادیوتراپی سر وگردن در بیماران مبتلا به بدخیمی های این نواحی است.

در این موارد در صورت استفاده نکردن از جایگزین های بزاق، بیمار به سرعت دچار عوارض دهانی و در نهایت از دست دادن دندان ها و عفونت های دهانی و اختلال در تغذیه و تکلم و در نهایت افسردگی و گوشه گیری می شود.

طیف وسیعی از موارد خشکی دهان موقتی است و تنها در دوره ای از زندگی انسان اتفاق می افتد. بدیهی است که در صورت استفاده از جایگزین های بزاق در آن دوره خاص از بروز عوارض شوم آن پیشگیری خواهد شد.

علل خشکی موقت دهان برخی از بیماری ها مانند دیابت، پرفشاری خون، اختلالات هورمونی در خانم ها مثل یائسگی و برخی از بیماری های دهان است. گروه وسیعی از داروها در مدت زمان مصرف به درجاتی از خشکی دهان می انجامد. این داروها حدود ۴۰۰ قلم را شامل می شوند که برخی از پرمصرف ترین آنها عبارت از داروهای آنتی هیستامین، فشارخون، اعصاب و روان، باروری، مدر، ضددردها، ضدالتهاب ها، ضدصرع، ضد اضطراب ها و آسم هستند.

علل دیگر خشکی موقتی دهان، تنفس از راه دهان به علت گرفتگی بینی یا عمل جراحی بینی، استرس، افسردگی، کمبود برخی ویتامین ها، اضطراب و سیگار است.

استفاده از دندان مصنوعی از جمله مشکلات شایعی است که سبب خشکی دهان می شود. اصولاً سالمندان از خشکی دهان خفیف و متوسط رنج می برند و در صورتی که از دندان مصنوعی نیز استفاده کنند، به علت کمبود بزاق ممکن است دچار زخم های دهانی بویژه در لثه ها شوند.

این زخم ها موجب دردناک شدن دهان و لثه و اختلال استفاده از دندان و در نهایت مشکل تغذیه و تکلم و همین طور زیبایی می شود. این سالمندان برای خوابیدن در شب نیز گرفتاری های فراوانی دارند.

از جمله این که به دلیل خشکی دهان مخاط دهان در شب به هم می چسبد و تنفس دهانی ایجاد می شود. به همین دلیل فرد بارها از خواب بیدار شده و ناچار است جرعه ای آب بنوشد و دهان را مرطوب کرده و دوباره بخوابد.

این خوابیدن و بیدار شدن های مکرر موجب می شود تا فرد صبح ها بسیار خسته و افسرده از خواب برخیزد. استفاده از ژل های جایگزین بزاق در این سالمندان نه تنها از بروز زخم های دهانی پیشگیری می نماید، بلکه با مرطوب نگه داشتن طولانی مدت دهان با تسهیل تنفس مشکل خواب وی را نیز حل می نماید.

به هرحال براساس آمار جهانی ۲۰درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود خشکی دهان را تجربه می نمایند و در صورتی که به اهمیت این مشکل آشنا باشند و به موقع و مناسب از جانشین های بزاق استفاده کنند، می توانند از ایجاد عوارض شوم آن پیشگیری نمایند.

ممنووووووووووووووووووووون ادمین عزیییییییییز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

علت خشکي دهان هنگام خواب چيست
علت خشکي دهان هنگام خواب چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *