درمان بيماري سلياک با طب سنتي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

در طب سنتی بیماریها به امراض مفرد و مرکب تقسیم میشوند. یکی از انواع بیماریهای مرکب،مرض صفایح(صفحه ها) است.در این بیماریها،سطحی از بدن که باید پرزدار باشد،صاف شده ویا سطحی از بدن که باید صاف  باشد پرز دارشده است.

در بیماری سلیاک پرزهای روده ای دچار کاهش شده اندو سطوح روده که باید پرزدار باشد،صاف گردیده است.پس بیماری سلیاک جزء بیماریهای صفایح از امراض مرکب است.دراین بیماری به علت آسیب در پرزهای روده کوچک در جذب مواد مغزی اختلال ایجاد میشود.

پروتئین موجود در در گندم و جو و بعضی از حبوبات و جو دوسر در بدن این افراد مواد زائد ایجاد میکند که موجب میشود پرزهای روده بیشتر آسیب ببیند.بنابراین فرد دچار دفع بیش از حد مواد غذایی از بدن و سوء تغذیه میشود.گاهی به دنبال برخی عفونتها و استرسهای روانی مواد زائد در بدن تجمع میابد که به پرزهای روده آسیب میزنند و علایم بیماری سلیاک در فرد ایجاد مینمایند.

مهمترین علایم بیماری: دردهای تکرار شونده شکمی، اسهال چرب، کاهش وزن، کم خونی، نفخ، خستگی، آفتهای دهانی، تاخیر رشد، نامنظمی عادات ماهانه، افسردگی

برای کنترول علایم بیماری: پرهیز از گندم و جو و جو دو سر و…+ تدابیر پرهیزات عمومی که در قسمت خدمات سایت قسمت تدابیر موجود میباشد.

درصورت تمایل به دریافت رژیم غذایی و دارو لطفا فرم شرح حال بیماری که شرحش در قسمت درباره ما سایت وجود دارد را پر کرده وبرای ما ارسال کنید.

دوره مقدماتی php

 

چون نظر عقل به غایت رسید دولت شادی به نهایت رسید (نظامی)

 

115 مهمان و 0 عضو حاضر در سایت

تنها مرجع رسمی اطلاعات طب سنتی که مستقیما زیر نظر دکتر کردافشاری تهیه و ارایه میشود همین سایت (کیمیا مهر طب) می باشد. سایر سایت ها و یا کانال های تلگرامی که به اسم ایشان مطلبی نوشته می شود شاید برگرفته از سخنرانی های دکتر باشد ولی دکتر دخالت مستقیمی در تهیه یا تایید آن ها ندارد.

تمامی كالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌ باشند و فعالیت‌ های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

بر اساس ماده 23 قانون حمایت از حقوق مولفان، کلیه آثار ارائه شده توسط سایت با مجوز نشر از صاحب امتیاز اثر می باشد.

 

 

 

 

درمان دیابت با عرق بوقناق اصل( اسکندری) امکانپذیر میباشد.بوقناق اسکندری از گونه خاص بوقناق با تقطیر و غلضت مشخص شده و با فرمولاسیون خاص درکنار رعایت رژِم های غذایی ویژه آقای اسکندری امکانپذیر میباشد.بوقناق اسکندری حاصل چندین سال کار عملی وعلمی میباشد و درآزمایشگاه مجهز شرکت مورد بررسی و تولید قرار میگیرد.بوقناق اصل اسکندری سلولهای []

 

بیماری سلیاک واکنشی ایمنی به خوردن گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است. در صورت ابتلا به بیماری سلیاک، خوردن گلوتن واکنشی ایمنی را در روده کوچک برمی‌انگیزد؛ به مرور زمان این واکنش موجب التهاب می‌شود و در نتیجه لایه پوشش دهنده روده کوچک آسیب می‌بیند و مانع جذب بعضی مواد مغذی (سوءجذب) می‌شود.

آسیب دیدن روده منجر به کاهش وزن، نفخ و گاهی اوقات اسهال می شود، و در نهایت مواد مغذی حیاتی به مغز، سیستم عصبی، استخوان‌ها، کبد و دیگر اندام‌ها نمی‌رسد. سوءجذب در کودکان رشد آنان را دچار اختلال می‌کند. حساسیت و سوزش روده باعث دل درد، به ویژه پس از صرف غذا، می‌شود. اگر چه هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، اما با رعایت یک رژیم غذایی سختگیرانه و بدون گلوتن می‌توان علائم را مدیریت کرد و به الیتام یافتن روده کمک نمود.

نشانه‌ها و علائم بیماری سلیاک بسیار گوناگون و متنوع‌اند. البته اسهال و کاهش وزن از علائم رایج این بیماری محسوب می‌شوند، هر چند اکثر بیماران مبتلا به این بیماری با علائم و نشانه‌های گوارشی انگشت‌شمار و یا هیچ گونه علامت و نشانه‌ای مواجه نمی‌شوند. تنها حدود یک سوم بیماران مبتلا به سلیاک دچار اسهال می‌شوند و وزن تقریباً نیمی از آنان کاهش می‌یابد. بسست درصد بیماران نیز از یبوست رنج می‌برند و ده درصد چاق می شوند. علاوه بر مشکلات گوارشی، بیماری سلیاک نشانه‌ها و علائم دیگری نیز دارد که بعضی از آنها عبارت‌اند از:

بالغ بر % کودکان مبتلا به بیماری سلیاک چاق یا دارای اضافه وزن هستند. تا درصد این کودکان از علائم و نشانه‌های گوارشی رنج می‌برند، اگرچه علائم و نشانه‌ها به مرور زمان و افزایش سن تغییر می‌کند. علائم و نشانه‌های معمول بیماری سلیاک در نوزادان شامل موارد زیر می‌شود:

کودکان در سنین بالاتر با موارد زیر روبه‌رو می‌شوند:

علت دقیق بیماری سلیاک مشخص نیست. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به گلوتن غذا واکنش شدید نشان می‌دهد، سیستم دفاعی بدن به برجستگی‌های مو مانند بسیار کوچک (پرز) پوشاننده روده کوچک صدمه می‌زند. پرزها ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی را از غذای خورده شده جذب می‌کنند. پرزها در حالت طبیعی به پرزهای بلند قالی مخمل، البته در مقیاسی بسیار کوچک، شباهت دارند. آسیب ناشی از بیماری سلیاک باعث می‌شود تا سطح داخلی روده کوچک بیشتر به کف کاشی کاری شده شبیه شود، و در نتیجه بدن دیگر نمی‌تواند مواد مغذی لازم برای سلامت و رشد را جذب کند.

در مطالعه انجام شده تخمین زده می‌شود که تقریباً از هر امریکایی یک تن دچار بیماری سلیاک است، هر چند این بیماری غالباً تشخیص داده نمی‌شود. سلیاک در میان اروپایی‌های سفیدپوست بیشترین رواج را دارد.

ظاهراً بعضی تغییرهای ژنی (جهش‌ها) احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. اما این جهش‌های ژنی لزوماً به معنای ابتلای حتمی به سلیاک نیست و باید نقش دیگر عامل‌ها را نیز در نظر گرفت. گاهی اوقات بیماری سلیاک پس از جراحی، بارداری، زایمان، عفونت ویروسی یا فشار عاطفی شدید تحریک می‌شود یا برای نخستین بار فعال می‌شود.

بیماری سلیاک تمام گروه‌های سنی را هدف قرار می‌دهد، اما معمولاً بیشتر در میان اشخاص دارای ویژگی‌های زیر رواج دارد:

آزمایش‌ها و فرایند تشخیص بیماری سلیاک موارد زیر را دربر می‌گیرد:

آزمایش های تشخیص بیماری سلیاک باید قبل از رژیم غذایی بدون گلوتن انجام شود، چون ممکن است حذف گلوتن از رژیم غذایی بر نتیجه آزمایش خون تأثیر بگذارد و در این نتایج فاکتور نشان دهنده ابتلا به این بیماری مشخص نشود.

درمان بیماری سلیاک معمولاً به سادگی با خودداری از مصرف غذاهای حاوی گلوتن حاصل می شود. رعایت این رژیم از آسیب دیدن لایه داخلی پوشش دهنده روده و بروز علائم مرتبطی چون اسهال و دل درد ممانعت می‌کند.

در صورت ابتلا به بیماری سلیاک باید تمام منابع گلوتن از رژیم غذایی حذف شود، چون خوردن غذاهای حاوی گلوتن عود کردن علائم و آسیب طولانی مدت سلامت بیمار را در پی خواهد داشت. رعایت چنین رژیمی در وهله نخست بسیار دشوار به نظر می‌رسد، اما پزشک عمومی راهنمایی‌های لازم درباره روش‌های مدیریت رژیم غذایی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

پس از شروع رژیم بدون گلوتن، علائم سلیاک به نحو قابل ملاحظه‌ای ظرف چند هفته بهبود می‌یابد. با این حال ممکن است التیام کامل دستگاه گوارش بیش از دو سال طول بکشد؛ بیمار طی این مدت باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کند و تحت نظر باشد.

به محض تأیید تشخیص ابتلا به بیماری سلیاک، بیمار به یک متخصص تغذیه معرفی می‌شود تا بتواند به کمک وی رژیم غذایی جدید بدون گلوتن را تنظیم کند. ضمناً متخصص تغذیه اطمینان حاصل می‌کند که رژیم غذایی بیمار متعادل و حاوی تمام مواد مغذی ضروری است. بیماران مبتلا به سلیاک دیگر نمی‌توانند غذاهای حاوی جو، چاودار یا گندم، برای مثال آرد نرم، آرد گندم سبوس‌دار، سمولینا، گندم دوروم، بلغور عربی و گندم اسپلت یا جُلبان، مصرف کنند.

بیمار با مصرف حتی مقدار بسیار اندک گلوتن، مثلاً یک قاشق ماکارونی، دچار علائم روده‌ای بسیار ناخوشایندی می‌شود؛ و چنانچه بیماری به طور مرتب و مداوم گلوتن دریافت کند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان و پوکی استخوان در آینده می‌شود. گلوتن، به عنوان یک پروتئین، جزء ضروری رژیم غذایی محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را با مواد غذایی دیگری جایگزین نمود. بسیاری از جایگزین‌های بدون گلوتن، مانند ماکارونی، خمیر پیتزا و نان مخصوص، را می‌توان از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد. همچنین غذاهای بدون گلوتن گوناگونی را می‌توان با تجویز پزشک تهیه کرد.

بسیاری از مواد غذایی اصلی، مانند گوشت، سبزی، پنیر، سیب زمینی و برنج، به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند، بنابراین می‌توان آنها را بدون بروز هیچ مشکلی در رژیم غذایی گنجاند. متخصص تغذیه به بیمار کمک می‌کند تا غذاهای ایمن را تشخیص دهد و از مصرف غذاهای مضر خودداری کند. در ادامه فهرستی از غذاهای حاوی گلوتن برای راهنمایی بیشتر ارائه می‌شود.

مصرف غذاهای زیر برای بیماران مبتلا به سلیاک ممنوع است، مگر آن که روی بسته‌بندی محصول عبارت “بدون گلوتن درج شود.

بیماران مبتلا به سلیاک باید همواره پیش از خرید مواد غذایی برچسب روی آنها را کنترل کنند تا مطمئن باشند که فراورده‌ای بدون گلوتن خریداری می‌نمایند. بسیاری از غذاها، به ویژه غذاهای فرآوری شده، در افزودنی‌های خود، مانند نشاسته غذایی اصلاح شده، دارای گلوتن هستند. همچنین گلوتن در بعضی محصولات غیرغذایی، مانند رژ لب، تمبر پستی و شماری از داروها، نیز موجود است.

در صورت پخت و تهیه همزمان غذاهای معمولی و بدون گلوتن یا استفاده از وسایل مشترک برای سرو این دو نوع غذا احتمال دارد که غذای بدون گلوتن ناخواسته حاوی گلوتن شود.

خوردن غذاهای زیر که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند خطراتی برای بیماران مبتلا به سلیاک ندارد:

مواد غذایی دارای برچسب بدون گلوتن طبق مقررات نباید بیش از واحد در میلیون(ppm)  گلوتن داشته باشند.

علاوه بر حذف غذاهای دارای گلوتن، روش‌های دیگری نیز برای درمان سلیاک وجود دارد که در ادامه توضیح داده می‌شوند.

البته چنانچه بیماری سلیاک تأثیری بر طحال نگذاشته باشد، ضرورتی برای تزریق این واکسن‌ها وجود ندارد.

ناتوانی در جذب مناسب ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی از رژیم غذایی به بسیاری از اندام‌های بدن آسیب می‌زند. از آنجایی که بیماری سلیاک غالباً دیر تشخیص داده می‌شود، معضلات جدیی مانند کم‌خونی فقر آهن یا پوکی استخوان به دلیل کاهش میزان کلسیم و ویتامین D و رشد نامناسب و ضعیف رخ می دهد.

بیماری سلیاک جدا از اختلال‌های خودایمنی مرتبط دیگر، درصد شیوع سرطان روده کوچک و غدد لنفاوی را نیز افزایش می‌دهد. احتمال ابتلا به این عوارض را می‌توان با رعایت دقیق رژیم غذایی بدون گلوتن کاهش داد.

تشخیص بیماری سلیاک معمولا بعد از بروز علائم و یا عوارض آن صورت می گیرد، بنابراین اقدام فور برای درمان سلیاک ضروری می باشد. این بیماری سن ابتلای خاصی ندارد و در کودکان و بزرگسالان ممکن است بروز پیدا کند. این بیماری بعد از بارداری نیز ممکن است بوجود بیاید.

 

نسخه آزمایشی

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از تلگراف، سلیاک یک اختلال خودایمنی ژنتیکی گوارشی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند. تشخیص بیماری سلیاک معمولا دشوار است؛ ولی شایع ترین علایم آن در کودکان، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، درد و کاهش وزن و در بزرگسالان، خستگی، استخوان درد، درد و ورم مفاصل است.داروی ساخته شده توسط محققان سوئدی بصورت یک قرص ساده است. این قرص حاوی آنزیم، همراه با غذا بلعیده می‌شود و میزان حساسیت به گلوتن را کاهش می‌دهد.معمولا رژیم غذایی فاقد گلوتن یکی از مهمترین توصیه هایی است که به این بیماران می شود؛ ولی مطالعات محققان در بوستون بر روی 103 کودک نشان می دهد رژیم غذایی فاقد گلوتن در یک پنجم کودکان مبتلا به سلیاک کارا نیست و این کودکان با وجود پایبندی به رژیم غذایی، از علایم بیماری رنج می برند؛ بنابراین استفاده از روش‌های جایگزین و به ویژه مکمل های آنزیمی بسیار موثر است.قرص ساخته شده توسط محققان دانشگاه اوربرو حاوی آنزیم AN-PEP است که گلوتن موجود در معده بیمارن مبتلا به سلیاک را تجزیه می‌کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد میزان گلوتن موجود در معده بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند، 85 درصد کمتر از بیمارانی است که این دارو را مصرف نکرده‌اند. استفاده از این دارو مصرف غذاهای سرشار از گلوتن مانند پاستا و پیتزا را برای بیماران آزاد نمی‌کند، بلکه به آنان کمک می‌کند در مواجهه با گلوتن احساس بهتری داشته باشند. محققان احتمال می دهند که بیماری سلیاک در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش دهد.بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود 83 درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است. علمی (6) ** 25**1440مترجم: سپیده کاشانی**انتشار: گلشن

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان میوه x بخوانید...