علائم پریود شدن چیست

دوره مقدماتی php
علائم پریود شدن چیست
علائم پریود شدن چیست

علائم

حدود ۸۵درصد از زنانی‌که عادت‌ماهانه می‌شوند، حداقل یکی‌از نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی را طی دوره‌ی قاعدگی‌ خود تجربه می‌کنند. علائم این نشانگان با یک الگوی تکرار شونده نمود یافته و ممکن است تغییرات روانی و جسمانی دوران پیش از قاعدگی در برخی از ماه ها تشدید یابند و در برخی دیگر از ماه ها به صورت خفیف تری نمایان شوند. به هر جهت نباید اجازه دهید که عوارض ناشی از نشانگان پیش از قاعدگی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از روش های درمانی و نیز ایجاد یکسری تغییرات در سبک زندگی در جهت کاهش و کنترل علائم نشانگان پیش از قاعدگی، مفید هستند.

نشانه ها: معمول ترین علائم و نشانه های مرتبط با نشانگان پیش از قاعدگی عبارتند از – علائم روانی و رفتاری: تنش یا اضطراب، افسردگی، دوره هایی از گریه کردن، تغییرات سریع خلق و خو، زودرنجی، تحریک پذیری و یا عصبانیت، تغییرات اشتها و ولع به خوردن، اختلالات خواب (بی خوابی)، کناره گیری های اجتماعی، عدم تمرکز.– علائم جسمانی: درد در ماهیچه ها یا مفاصل، سردرد، خستگی، افزایش وزن ناشی از احتباس آب، نفخ شکمی، درد در پستانها، تشدید جوش پوستی، یبوست یا اسهال.اگرچه لیست علائم و نشانه های بالقوه این نشانگان طولانی است، زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی اغلب تنها تعداد محدودی ازآنها را تجربه می کنند و معمولا همه علائم در یک فرد نمود نمی یابد. در برخی زنان، درد جسمانی و استرس روانی ناشی از این نشانگان به حدی شدید است که زندگی و فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. در اغلب این زنان نشانه ها و علائم با شروع پریود از بین می روند. تعداد کمی از زنان با نشانگان پیش از قاعدگی، هر ماه دچار علائم بسیار شدید و ناتوان کنند ه ای می شوند. حالت شدیدتر نشانگان پیش از قاعدگی با ظهور علائم روانی همراه است که آن را تحت عنوان اختلالات خلقی نشانگان پیش از قاعدگی (PMDD) نیز می نامند. در واقع این اختلالات صورت شدیدتر نشانگان پیش از قاعدگی است که علائم و نشانه های آن شامل افسردگی شدید، احساس ناامیدی، عصبانیت، اضطراب، اعتماد به نفس کم، عدم تمرکز، تحریک پذیری و تنش است. تعدادی از زنان مبتلاء به درجه شدید نشانگان پیش از قاعدگی، دچار مشکلات روانی شدیدی می شوند.

علتعلل دقیق نشانگان پیش از قاعدگی شناخته نشده اند، ولیکن فاکتورهای متعددی منجر به ایجاد چنین شرایطی می شوند :تغییرات تناوبی در هورمون ها: تحت تاثیر یکسری نوسانات هورمونی، نشانه ها و علائم نشانگان پیش از قاعدگی ایجاد شده و علائم با حاملگی و یا یائسگی ناپدید می شوند.تغییرات شیمیایی در مغز: نوسانات هورمون سروتونین می تواند منجر به ایجاد علائم نشانگان پیش از قاعدگی شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی مغزی است که نقش اساسی در بهبود حالات روانی و نیز بهبود خلق و خو ایفا می کند. مقادیر ناکافی سروتونین منجر به افسردگی پیش از قاعدگی، خستگی، ولع به خوردن و اختلالات خواب می شوند.افسردگی: برخی از زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی دچار نوعی افسردگی تشخیص داده نشده هستند. هر چند افسردگی به تنهایی منجر به ظهور تمامی علائم نشانگان پیش از قاعدگی نمی شود.استرس: استرس می تواند برخی از علائم نشانگان پیش از قاعدگی را تشدید کند.عادات غلط غذایی: برخی از علائم نشانگان پیش از قاعدگی به سطوح پایین ویتامین ها و مواد معدنی مربوط می شود. دیگر علل احتمالی مرتبط با رژیم غذایی عبارتند از خوردن مقادیر زیاد نمک و غذاهای حاوی نمک که منجر به احتباس آب می شود، نوشیدن الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین که منجر به کاهش سطوح انرژی و تضعیف خلق و خو می شود.

علائم پریود شدن چیست

دوره مقدماتی php

ظاهر شدن جوش در بدنآکنه در آن زمان ماه یک مشکل رایج است. زنان بزرگسال از آکنه بسیار بیشتر از مردان رنج می برند و این به دلیل هورمون ها است. افزایش سطح هورمون چربی (روغن) را تولید می کند که منافذ پوست را مسدود کرده و شروع به جوش زدن می کند.

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

سلام، ممنون از توجه و لطف شما

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp



خانهموبایل

پریود یا عادت ماهیانه چیست؟

 

پریود یا قاعدگی چیست؟

علائم پریود شدن چیست

پریود خونریزی ماهانه از رحم بانوان می باشد. به نامهای دیگری مانند قاعدگی،  منس و عادت ماهیانه هم خوانده می شود. خون قاعدگی ترکیبی از خون کامل و بافتهای ریزش کرده رحم می باشد. اکثر دوره های قاعدگی بین ۳ تا ۵ روز طول می کشد.

 

اولین قاعدگی نشان دهنده این است که بدن شما، اولین تخمک خود را تولید کرده است. پس از آن تخمدان ها، هر ماه یک تخمک تازه بالغ شده خود را از خود آزاد می‌کنند. به این فرایند، تخمک گذاری می‌گویند. سپس تخمک برای باروری منتظر می‌ماند و چنانچه باروری اتفاق نیفتد، ترشحات قاعدگیتان، ریزش کرده و خونریزی پریودی اتفاق می‌افتد.

 

پریود در دختران:

پریود (قاعدگی) یکی از مراحل بلوغ در دختران است. پریود مانند بسیاری از علایم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج کننده باشد. بعضی از دختران ممکن است به نوعی از پریود شدن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. بسیاری از دختران و پسران درک کاملی از دستگاه تناسلی زنان و چگونگی کارکرد آن در طی یک دوره قاعدگی (پریود) ندارند و همین موضوع قاعدگی را برای آنان اسرارآمیز جلوه می‌دهد.

 

دوره پریود چگونه محاسبه میشود؟

یک دوره پریود (قاعدگی) مدت زمان اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه بعد است. مثلاً اگر اولین خونریزی دختری در ۸ اردیبهشت باشد و روز اول خونریزی بعدی وی در ۲ خرداد باشد دوره قاعدگی او ۲۴ روز طول کشیده است (از ۸ اردیبهشت تا ۱ خرداد).

 

سن پریود شدن

 

بلوغ و قاعدگی (پریود):

زمانیکه دختری به بلوغ می رسد (معمولاً در سنین ۸ تا ۱۳ سالگی)، بدن و ذهن در بسیاری جهات شروع به تغییر و تحول می‌کند. هورمونها در بدن رشد فیزیکی جدیدی را آغاز می‌کنند، مثلاً پستانها شروع به رشد می‌کنند. حدود2 الی 2/5 سال بعد از شروع رشد پستانها، اولین خونریزی قاعدگی ( پریود )در یک دختر اتفاق می افتد.

 

حدود ۶ ماه قبل از آغاز اولین دوره پریود، دختر ممکن است متوجه افزایش ترشح از دستگاه تناسلی خود شود که مسأله‌ای شایع در میان دختران است و نباید از آن نگران باشد مگر آنکه این ترشحات بسیار بد بو باشد یا باعث خارش گردد.

 

اولین پریود زمانی اتفاق می‌افتد که همه اجزاء دستگاه تناسلی دختر بالغ شده باشند و بتوانند با یکدیگر کار کنند.

 

با بلوغ دختر، هورمونهایی از هیپوفیز (یکی از غدد موجود در مغز) ترشح می‌شود که این هورمونها تخمدانها را وادار به ساخت هورمونهای زنانه می‌کنند. این هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون نامیده می‌شوند که اثرات زیادی در بدن دختر دارند و به رشد جسمی و بالغ شدن او کمک می کنند.

 

پس شروع دوره های پریود (قاعدگی) یک دختر، در هر ماه یک تخمک بسیار کوچک که با چشم دیده نمی‌شود – از درون تخمدان آزاد می‌شود که به این عمل تخمک گذاری می‌گویند. تخمک وارد لوله‌های فالوپ می‌شود و از طریق آن به سمت رحم حرکت می‌کند. اگر در طی این مسیر تخمک توسط یک اسپرم مرد بارور شود تخم ایجاد می‌شود و تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزینی می‌کند و با چسبیدن به دیواره رحم شروع به بزرگ شدن و رشد می‌نماید تا در پایان ۹ماه به یک نوزاد کامل تبدیل شود.

 

در صورتیکه تخمک با اسپرم برخورد نداشته باشد – مسأله‌ای که در اکثر دوره‌های قاعدگی اتفاق می‌افتد- تخمک بارور نمی‌شود و از بدن دفع می‌شود. در این صورت رحم که خود را آماده پذیرایی از تخم بارور کرده بود و با اضافه کردن مخاطات خود را برای لانه گزینی تخم آماده نموده بود، با تشکیل نشدن تخم (بارور نشدن تخمک) به حالت اول خود برمی‌گردد و برای این کار مخاطات و بافت اضافی رحم شروع به ریزش می‌کند.

 

علائم پریود شدن چیست

ریزش بافت و مخاطات که خونی است همان خونریزی قاعدگی است. باید توجه کرد که همانطوری که توضیح داده شد، خونریزی قاعدگی فقط شامل خون نیست بلکه بافت اضافی و مخاطات خونی است که از رحم به بیرون ریخته می‌شود.

 

این وقایع هر ماه یکبار اتفاق می‌افتد. رحم خود را برای پذیرش تخم در طی یک ماه به تدریج آماده می‌کند و در نتیجه مخاطات و بافت اضافی در داخل آن بوجود می‌آید. در حدود اواسط یک دوره قاعدگی تخمک گذاری انجام می‌شود که در صورت عدم باروری تخمک با اسپرم مرد، در انتهای ماه همه بافت‌ها و مخاطات اضافی رحم به همراه تخمک به صورت خونریزی قاعدگی (پریود) از بدن خارج می‌شود و این وقایع ماهانه ادامه می‌یابد تا اینکه زن در حدود سن ۵۰ سالگی به یائسگی برسد. یائسگی به این معنی است که زن همه تخمک‌های موجود در تخمدانها را آزاد کرده است و دیگر تخمک ندارد. بنابراین دوره‌های قاعدگی نیز تمام می‌شود و دیگر امکان بچه‌دار شدن برای او نیست.

 

سیکل قاعدگی (پریود) چیست؟

خونریزی قاعدگی قسمتی از سیکل قاعدگی می باشد. در یک سیکل قاعدگی بدن زنان تغییراتی می کند تا هر ماه برای باردار شدن آمادگی داشته باشد. یک سیکل قاعدگی از اولین روز خونریزی قاعدگی شروع می شود. متوسط زمان یک سیکل قاعدگی نرمال ۲۸ روز است. اما یک سیکل نرمال ممکن است از ۲۳ تا ۳۵ روز متفاوت باشد.

 

دوران پریود

 

خونریزی قاعدگی (پریود) هر چند وقت یک بار تکرار می‌شود؟

  • علل بي خوابي در شب
  • همانگونه که سن شروع بلوغ در دختران متفاوت است، دوره‌های پریود نیز برای دختران متفاوت است. دوره زمانی میان دو خونریزی را دوره قاعدگی یا پریود می‌گویند. دوره پریود برای بعضی دختران ممکن است ۲۸روز، برای بعضی دیگر ۲۴روز، ۳۰روز و یا حتی ۳۵روز طول بکشد. حتی این زمان از یک دوره تا دوره بعد ممکن است فرق داشته باشد.

     

    دختران نوجوان و جوان ممکن است قاعدگی نامنظم داشته باشند که بخصوص در اولین دوره‌های پریود بیشتر دیده می‌شود. برای مثال یک دختر که به تازگی پریود شده است ممکن است ۲ماه متوالی دور‌ه های ۲۸ روزه داشته باشد و در طی یک ماه بعد هیچ خونریزی نداشته باشد یا حتی دو خونریزی متوالی با فاصله زمانی بسیار کم بین آنها داشته باشد.

     

    معمولاً پس از چندین ماه، دوره‌های پریود از نظم بهتری برخوردار می‌شود امّا بعضی از زنان حتی تا بزرگسالی نیز دوره‌های نامنظم دارند. با گذشت زمان و آشنایی بیشتر دختر با شرایط دوره‌های پریود خود، معمولاًً دختران می‌توانند دوره خونریزی بعدی خود را حدس بزنند.

     

    خونریزی به چه میزان است و چند روز طول می کشد؟

    مدت زمان خونریزی نیز ثابت نیست و ممکن است تغییر کند. بعضی دختران فقط ۳-۲روز خونریزی دارند. بعضی دیگر ممکن است ۷روز و یا حتی بیشتر خونریزی داشته باشند.

     

    مقدار خونریزی نیز ممکن است متفاوت باشد. بعضی از دختران آنقدر مقدار خونریزی اندکی دارند که حتی ممکن است شک کنند که آیا پریود شده‌اند یا نه. بعضی دیگر ممکن است خونریزی شدیدتری داشته باشند.

    علائم پریود شدن چیست

     

    برای اکثر دختران خونریزی در حد چند قاشق غذاخوری تا کمتر از نصف یک استکان (حدود ۱۲۰میلی‌لیتر) است که ممکن است زیاد به نظر آید ولی طبیعی باشد. خونریزی بسیار شدید در طی قاعدگی امکان پذیر است اما شایع نیست. در واقع ممکن است خونریزی بسیار شدیدتر از معمول، نشاندهنده اشکالات انعقادی خون باشد که نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر است.

     

    باید توجه داشت که حتی از یک ماه به ماه بعد ممکن است مقدار خونریزی و تعداد روزهای خونریزی در یک دختر متفاوت باشد. در صورتیکه از بی‌نظمی و یا مقدار خونریزی خود نگرانی دارید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

     

    پریود چیست؟

     

    سیکل های پریود از چه سنی شروع می شوند؟

    سن متوسط شروع پریود حدود ۱۲ سالگی است. اما این بدان معنی نیست که همه دختران در سن ۱۲ سالگی قاعده می شوند. یک دختر در فاصله سنی ۸ تا ۱۶ سالگی ممکن است قاعده شود.

     آیا پریود بو دارد؟احساس  بو در این دوره نباید باشد. در واقع بوی قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که سیال قاعدگی در تماس با هوا باشد. هنگامی که مایعات قاعدگی در داخل واژن جذب می شوند، مانند یک تامپون، آن را در معرض هوا قرار نمی دهد، بنابراین بویی نباید احساس شود. اما اگر احساس نگرانی می کنید، فقط مطمئن شوید که پد ها و تامپون های خود را به طور مرتب تعویض می کنید تا بوی خود را حذف کنید.

     

    تامپون و نوار بهداشتی

    پس از شروع قاعدگی شما نیاز دارید که از وسیله‌ای برای جذب خون استفاده کنید. برای این منظور می‌بایستی نوار بهداشتی تهیه کنید. برای انتخاب نوع نوار بهداشتی می‌توانید با مادر، معلمان بهداشت و یا خواهر بزرگتر خود مشورت کنید. نوار بهداشتی در بسیاری از داروخانه‌ها و سوپر مارکت‌ها قابل تهیه است.

     

    دردهای شکمی قاعدگی:بسیاری از زنان کرامپ های شکمی دردناک را طی دوران قاعدگی تجربه می کنند. عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم برای بیرون راندن مایع قاعدگی منقبض می شود اعتقاد بر این است که انقباضات عضلانی رحم با افزایش رها شدن اسیدهای چرب موسوم به پروستاگلاندین از بافت پوششی رحم تولید می شود این کرامپ دیسمنوره اولیه یا دردهای قاعدگی نامیده می شود دیسمنورهٔ اولیه معمولاً طی یک تا دو سال اول زندگی رخ می دهدو ممکن است تا دوران یائسگی ادامه یابد اما در بسیاری از زنان به تدریج علایم دیسمنوره بعد از اواسط ۲۰ سالگی فروکش نماید. گاهی علایم دیسمنوره در زنان ناتوان کننده است و علت این که چرا در بعضی این علایم وجود دارد و در بعضی وجود ندارد نامشخص است نشانه های شدید شامل درد انتشار یابنده به هیپ، پشت و ران، تهوع و اسهال یا یبوست مکرر است. درمان بر روی افزایش پروستاگلندین با تجویز داروهای ضد پروستاگلندین ها ویا ضدبارداری متمرکز است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است علایم را سرکوب کند.

     

    درد دوران پریود

     

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

    در موارد زیر باید با پزشک خود مشورت کنید:

    – عدم شروع قاعدگی تا سن ۱۶ سالگی

    – متوقف شدن بی دلیل عادات ماهیانه

    – خونریزی بیش از ۷ روز

    – حجم زیاده از حد خونریزی

    – در صورتی که در فاصله بین پریودها خونریزی داشته باشید

    – درد شدید قاعدگی

     

    گردآوری: بخش سلامت بیتوته

     

     

    آنچه بانوان باید بدانند

    جذاب‌ترین مد‌های آرایشی در سال ۲۰۱۹*

    به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟

    داستان زیبای مراقبت*

    تست هوش حدس کلمه (2)*

    رونمایی از خودروی برقی کادیلاک*

    چطور از قانون جذب عشق کمک بگیریم*

    زیاد خواهی شوهر در رابطه زناشویی *

    طرز تهیه پیتزا با نان ترتیلا*

    شگفت انگیز ترین رفتار انسان از نظر افلاطون

    جالب ترین دانستنی های علمی*

    آموزش مسائل مالی به کودکان*

    شیک ترین مدل لباس زنانه*

    شیک ترین مدل مبلمان جدید

    تست سلامت روحی و روانی

    کسب و کار موفق در دوران رکود

    در فصول خلوت سال سفر کنید

    ابزارهای کم هزینه برای تناسب اندام

    معرفی آژانس های مسافرتی معتبر

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2019

    

    خانهموبایل

     

    دختران نوجوان و اولین پریودبحث مفصل و دقیق درمورد قاعدگی را کنار بگذارید. در اینجا می گوییم چگونه سرصحبت را باز کنید و به دخترتان کمک کنید تا با اولین پریود خود کنار بیاید. توجه کنید که اولین پریود می تواند آن قدر سریع اتفاق بیفتد که تعجب و اضطراب دختر نوجوان را برانگیزد.

    علائم پریود شدن چیست

     

    امروز او دختری نوجوان، آرام و خوشحال است، روز بعد زنی جوان است که آغاز قاعدگی را تجربه می کند و این امر شاید با اولین تنش  روحی و یا نشانه های دیگر قاعدگی ، همراه باشد.اولین پریود یک دختر، گرچه بیشتر شبیه دردسر است تا حادثه ای مهم، اما نقطه عطفی در زندگی او به شمار می رود. پریود شدن ، نشانه تغییر از کودکی به بزرگسالی است ؛ چون پریودشدن نشان می دهد که یک دختر می تواند باردار شود.

    علایم اولین پریودسنی که در آن اولین پریود آغاز می شود،  بسیار متفاوت است. بعضی دخترها ، در سن هشت سالگی پریود می شوند و بعضی تا سن پانزده سالگی هنوز پریود نشده اند.

    اغلب نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دخترها دارند به اولین پریود نزدیک می شوند. بزرگ شدن سینه و رشد موهای زاید، چندسال قبل از قاعدگی آغاز می شود. حدودا یک سال قبل از اولین پریود، جهشی در رشد دخترها ، مشاهده می شود.اولین پریود معمولا بسیار سبک است و گاهی در آن فقط لکه بینی و خونریزی کمی وجود دارد.

    اولین سیکل قاعدگی 28 روز طول می کشد اما پریودها اغلب در اولین سال های قاعدگی نامنظم هستند. در این زمان، دخترها شاید در چند سیکل پریود نشوند یا سیکل های قاعدگی چندبار در یک ماه رخ دهد یا کمتر از حد انتظار باشد. اگرچه این نوسان ها طی چندسال اول قاعدگی متداول هستند، اما اگر پریودها منظم نیستند با پزشک دخترتان مشورت کنید.

    از جنبه موارد روحی پریود، دخترتان شاید درمورد بروز پریود تعجب کند، اما درکل این امر نشانه ورود به بزرگسالی است. اما برخی والدین مشاهده می کنند که دخترشان مضطرب شده یا ترسیده است. این امر نیز طبیعی است؛ اما همگی این ها دلیلی است تا درددل و گفتگوی صمیمانه و جدی با یکدیگر داشته باشید.

     

     

    سر صحبت را باز کنید.به جای آن که با دخترتان به شکل رسمی و خشک درمورد قاعدگی صحبت کنید، سعی کنید صریح و صادقانه سرصحبت را بازکنید و از دخترتان بپرسید که چه سوالاتی دارد.

    موارد زیر توصیه هایی برای پاسخگویی به سوالات دخترها ، در مورد قاعدگی است:- چرا دخترها پریود می شوند؟

    در صحبت کردن با دخترتان در این مورد که چرا زن ها دچار سیکل قاعدگی می شوند، رویکردی مثبت داشته باشید. به او بگویید که سیکل قاعدگی بخشی از زندگی طبیعی است که به یک زن، امکان باردارشدن را می دهد. زمانی که بارداری در یک سیکل قاعدگی رخ ندهد، هورمون ها به بدن علامت فرمان می دهند که دیواره رحم را تخریب کرده و از نو بازسازی کند . این همان کاری است که در پریود رخ می دهد.

    – سندرم قاعدگی چیست؟

    بگویید که درست قبل از شروع پریود، برخی دخترها و زنان دچار علایم سندرم قاعدگی می شوند که شامل نوسان های روحی، زودرنجی، نفخ شکم  و حساس شدن  سینه ها نسبت به  لمس شدن است.

    بیشتر دخترها تا سال های بعد از پریودهای اول، دچار نشانه های سندرم قاعدگی نمی شوند ، اما برای افرادی که دچار آن می شوند استراحت، ورزش منظم و رژیم غذایی منظم، می تواند به کاهش این عوارض کمک کند.

    – آیا دچار گرفتگی عضلات خواهم شد؟

    دخترها معمولا در آغاز پریود دچار درد و گرفتگی زیر شکم و کمر می شوند. این گرفتگی ها معمولا ملایم بوده و با استفاده از مسکن ها آرام می یابند. اما اگر انقباض و گرقتگی ها شدید است ، باید با پزشک  صحبت کنید.

    – آیا باید از پنبه یا نواربهداشتی استفاده کنم؟

    از هردو برای جذب خون پریودی استفاده می شود. باید حداقل هر 4 یا شش ساعت یکبار عوض شوند. نوارها در لباس زیر ، جای می گیرند و تعویض آن برای دخترهای جوان راحت تر است.  درمورد پنبه، باید به دخترتان بگویید که آن را چطور در محل درست آن قرار دهد، بنابراین خیلی هم نامناسب نیستند.

    – از من چقدر خون خواهد رفت؟

    بگویید که طی پریود احتمالا به اندازه چند قاشق چایخوری خون از دست می دهید، گرچه گاهی نیز بیشتر می شود. اگر ساعت به  ساعت  مجبور به تعویض نوار یا پنبه می شود ،  احتمالا مشکلی وجود دارد و باید با پزشک صحبت کنید.

    – پریود من چقدر طول خواهد کشید؟

    دخترتان باید به طور متوسط منتظر پریودی سه تا پنج روزه باشد. اما برخی دخترها پریودی کوتاهتر و برخی پریودی تا هفت روزه را دارند.

    – من می توانم باردار شوم؟

    داشتن سیکل قاعدگی بدین معنی است که بدن دختر تخمک گذاری می کند و برای بچه دارشدن آماده می شود. بعضی دخترها درست قبل از پریود اول تخمک گذاری می کنند. پس همزمان با بحث درمورد سیکل قاعدگی، با دخترتان درمورد میل جنسی و پیش گیری از بارداری نیز صحبت کنید.

    هرچه بیشتر درمورد پریود و نشانه های سندرم قاعدگی به دخترتان اطلاعات بدهید، او در زمان رشد و تغییرات بدن احساس بهتری خواهد داشت و آماده تر خواهد بود.

    علائم پریود شدن چیست

    منبع:  www.3-m.ir

    آنچه بانوان باید بدانند

    معجزه ی درمان وتوانبخشی بیماران فلج مغزی

    به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    داستان زیبای مراقبت*

    طرز تهیه پیتزا با نان ترتیلا*

    شگفت انگیز ترین رفتار انسان از نظر افلاطون

    زیاد خواهی شوهر در رابطه زناشویی *

  • طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و هویج
  • درمان سرپایی و بدون خونریزی کیست مویی

    شیک ترین مدل لباس زنانه*

    آموزش مسائل مالی به کودکان*

    چطور از قانون جذب عشق کمک بگیریم*

    شیک ترین مدل مبلمان جدید

    تست سلامت روحی و روانی

    کسب و کار موفق در دوران رکود

    در فصول خلوت سال سفر کنید

    ابزارهای کم هزینه برای تناسب اندام

    معرفی آژانس های مسافرتی معتبر

    علائم پریود شدن چیست

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2019

    پنج روز تا دو هفته قبل از شروع پریودی علائم پریودی شروع می شوند. این علائم به عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می شوند. بیش از 90 درصد از مردم PMS را تا حدودی تجربه می کنند. برای اکثر افراد علائم PMS خفیف است، اما در بعضی دیگر نشانه های شدید وجود دارد.

    اگر علائم PMS با کارهای روزمره شما تداخل ایجاد می کند با پزشک خود صحبت کنید.

    PMS معمولا در عرض چند روز قبل از پریودی ایجاد می شود. در اینجا 10 علامت رایج وجود دارد که به شما اطلاع می دهد پریودی شما نزدیک است.

    گرفتگی شکم یا پریودی، گرفتگی است که دیسمنوره اولیه نامیده می شود. این گرفتگی یکی از علامت های معمول PMS می باشد. گرفتگی شکم ممکن است در روزهای پیش از پریودی آغاز شود و چندین روز یا بیشتر طول بکشد. شدت این گرفتگی ها از درد کم تا درد شدید متفاوت است.

    گرفتگی های پریودی در قسمت پایین شکم احساس می شود. این گرفتگی ها ممکن است به سمت پایین کمر و قسمت بالای ران حرکت کند. انقباضات رحم موجب گرفتگی پریودی می شود. این انقباضات در هنگام فرو ریختن پوشش رحم، زمانی که بارداری رخ نداده است، اتفاق می افتد.

    علائم پریود شدن چیست

    تولید ليپيدهای هورمون مانند پروستاگلاندين منجر به اين انقباضات می شود. اگر چه این لیپیدها باعث التهاب می شوند، اما به تنظیم میزان تخمک گذاری و پریودی کمک می کنند. برخی از افراد در هنگام جریان سنگین پریودی، درد شدیدی تجربه می کنند. بعضی از بیماری ها که موجب گرفتگی شدیدتر می شوند عبارتند از:

    گرفتگی های مرتبط با این نوع بیماری ها به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می شوند.

    تقریبا نیمی از خانم ها یک هفته قبل از شروع پریودی، با افزایش آکنه مواجه می شوند. آکنه های مربوط به پریودی اغلب روی چانه و فک دیده می شود اما می تواند در هر جایی روی صورت، پشت و یا سایر نقاط بدن ظاهر شود. این آکنه ها به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی در ارتباط با چرخه تولید مثل ایجاد می شود.

    اگر در هنگام تخمک گذاری حاملگی رخ ندهد، میزان استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و آندروژن ها، مانند تستوسترون، کمی افزایش می یابند. آندروژن ها در سیستم شما باعث تحریک تولید چربی، روغن تولید شده توسط غدد سباسه پوست می شوند.

    هنگامی که مقدار زیادی از این چربی تولید شود، می تواند منجر به بروز آکنه شود. آکنه مرتبط با پریودی معمولا در نزدیکی پایان پریودی یا کمی بعد از آن، زمانی که سطح استروژن و پروژسترون شروع به افزایش می کند، کاهش می یابد.

    در نیمه اول چرخه قاعدگی (که از اولین روز از پریودی شما شروع می شود) سطح استروژن شروع به افزایش می کند. این مسئله باعث رشد کانالهای شیر در سینه های شما می شود. سطح پروژسترون در نیمه چرخه در نزدیکی تخمک گذاری شروع به افزایش می کند. این افزاش باعث می شود غدد شیردهی در سینه های شما متورم شوند. این تغییرات باعث درد سینه های شما می شود که احساس سوزش و تورم درست قبل یا در طول پریودی ایجاد می شود.

    این علامت ممکن است برای بعضی افراد خفیف باشد. برخی دیگر متوجه می شوند سینه های آنها بسیار سنگین یا توده ای شده است و احساس ناراحتی شدید می کنند.

    همانطور که پریودی شما نزدیک می شود، بدن شما خود را برای پریودی آماده می کند. سطح هورمونی کاهش می یابد و باعث خستگی می شود. تغییر خلق و خو ممکن است باعث خستگی شود. علاوه بر این بعضی از زنان در طول این دوره چرخه قاعدگی دچار مشکل در خوابیدن می شوند. کمبود خواب می تواند خستگی روزانه را تشدید کند.

    اگر شکم شما احساس سنگینی کند یا چند روز قبل از شروع پریودی فکر می کنید چاق شده اید، ممکن است نفخ PMS داشته باشید. تغییرات در سطوح استروژن و پروژسترون باعث می شود بدن شما آب و نمک بیشتری حفظ کند. این مسئله باعث نفخ می شود.

    در واقع نفخ PMS باعث افزایش وزن نمی شود. بسیاری از افراد دو تا سه روز پس از شروع پریودی، از این عوارض خلاص می شوند. اغلب بدترین نفخ در اولین روز چرخه رخ می دهد.

    از آنجایی که روده شما حساس به تغییرات هورمونی است، ممکن است تغییرات در عادات ادرار قبل و در طول پریودی ایجاد شود. پروستاگلاندین هایی که باعث انقباض رحم می شوند نیز می توانند باعث انقباض در روده شوند. ممکن است در طول قاعدگی حرکات روده ای زیادی داشته باشید. همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

    از آنجا که هورمون ها مسئول تولید پاسخ درد هستند، قابل درک است که نوسانات سطح هورمونی ممکن است باعث سردرد و میگرن شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اغلب باعث میگرن و سردرد می شود. استروژن ممکن است سطح سروتونین و تعداد گیرنده های سروتونین در مغز را در نقاط خاصی در طی دوره پریودی افزایش دهد. درگیری میان استروژن و سروتونین ممکن است باعث ایجاد میگرن در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند، شود.

    بیش از 50 درصد زنان مبتلا به میگرن ارتباط بین وقوع میگرن و پریودی را گزارش می دهند. میگرن ممکن است قبل، در طی یا بلافاصله بعد از پریودی رخ دهد.

    بعضی نیز در هنگام تخمک گذاری، میگرن را تجربه می کنند. یک مطالعه نشان داد 1.7 برابر بیشتر احتمال دارد میگرن یک یا دو روز قبل از پریودی رخ بدهد. همچنین 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد میگرن در سه روز اول پریودی رخ بدهد.

     

    علائم عاطفی PMS می تواند برای برخی افراد شدیدتر از موارد فیزیکی باشد. ممکن است پیش از پریودی موارد زیر را تجربه کنید:

    اگر تغییرات خلقی مشاهده می کنید به خاطر نوسان سطوح استروژن و پروژسترون می باشد. استروژن می تواند بر تولید سروتونین و آندورفین ها را در مغز، کاهش احساسات و افزایش افسردگی و تحریک پذیری تاثیر بگذارد.

    برای برخی، پروژسترون ممکن است اثر آرام بخش داشته باشد. هنگامی که سطح پروژسترون کم باشد، این اثر ممکن است کاهش یابد. گریه بی دلیل و حساسیت عاطفی می تواند در این بازه رخ دهد.

    انقباضات رحمی و شکمی ناشی از انتشار پروستاگلاندین ها ممکن است منجر به انقباض عضلات در قسمت پشتی شود. بنابراین احساس درد یا کشیدگی ممکن است دیده شود. بعضی از افراد ممکن است در طول پریودی دچار کمر درد شوند. دیگر افراد ناراحتی خفیف یا احساس ناخوشایند در کمر را تجربه می کنند.

    علائم PMS مثل گرفتگی، سردرد و نوسانات خلقی می تواند بر خواب تاثیر بگذارد و باعث می شود خوابیدن سخت تر شود. دمای بدن نیز می تواند برای خوابیدن تاثیر بگذارد.

    دمای هسته بدن بعد از تخمک گذاری نیم درجه افزایش می یابد و تا زمانی که پریودی شروع شود یا کمی بعد از آن در همان دما باقی می ماند. کاهش دما باعث خواب راحت تر می شود. این نیم درجه افزایش دما می تواند توانایی شما برای استراحت راحت را مختل کند.

    دامنه و شدت علائم PMS نوع درمان مناسب را تعیین می کند. اگر علائم شدید دارید ممکن است اختلال پیش از قاعدگی (PMDD) داشته باشید. این یک فرم شدید تر از PMS است. مراقبت به وسیله پزشک ممکن است بهترین درمان باشد. اگر میگرن شدید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مشکلات مربوط به سلامت عمومی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا اندومتریوز ممکن است PMS را شدیدتر کند. بنابراین بهت است به پزشک مراجعه کنید.

    در برخی موارد از PMS، پزشک ممکن است قرص های ضدبارداری برای تنظیم هورمون ها تجویز کند. قرص های ضدبارداری حاوی سطوح مختلفی از انواع مصنوعی استروژن و پروژسترون هستند.

    قرص های ضد بارداری بدن باعث می شوند بدن شما به طور طبیعی تخمک گذاری نکند به طوری که باعث می شود هورمون ها به مدت سه هفته ثابت و پایدار بمانند. این روش درمان طوری است که باید یک هفته قرصهای دارونما یا قرصهایی که هورمون ندارند مصرف کنید. وقتی قرصهای دارونما مصرف میکنید، سطح هورمونی شما کاهش می یابد، بنابراین می توانید پریود شوید. از آنجا که قرص های کنترل بارداری سطح پایداری از هورمون ها را فراهم می کنند، بدن شما افزایش یا کاهش علائم PMS را تجربه نمی کند.

    علائم پریود شدن چیست

    اغلب علائم خفیف PMS را در خانه نیز می توانید از بین ببرید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

    خلاصه

    علائم خفیف PMS در روزهای پیش از پریودی کاملاً طبیعی است. می توانید با درمان های خانگی از این علائم خلاص شوید. اما اگر علائم به قدری شدید است که مانع از انجام فعالیت های روزمره می شود، با پزشک خود صحبت کنید.

    Renee A. Alli. 9 Signs Your Period is Coming. www.webmd.com.on November 10, 2018

    مردان مانند زنان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند ؛ هر روز میزان تستوسترون یک مرد در صبح افزایش می یابد و در شب پایین می آید. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت سطوح تستسترون حتی می توانند از روزی به روز دیگر متفاوت باشد.

    برخی ها ادعا می کنند که این نوسانات هورمونی ناشی از علایم سندرم قبل یائسگی (PMS) هستند، از جمله افسردگی، خستگی و نوسانات روحی اما آیا آن نوسانات هورمونی ماهانه به اندازه کافی منظم هستند که “پریود مردانه” نامیده شوند؟

    مردان چرخه های هورمونی را مثل زنان تجربه می کنند به همین دلیل است که این چرخه ها به عنوان “استراتژی مرد” یا “پریود مرد” توصیف شده اند.تغییرات هورمونی زنان ناشی از چرخه باروری طبیعی او است.

    مردان چرخه تولید تخمک را تجربه نمی کنند، و رحم ندارند که برای آماده سازی باروری بخواهند رحم را ضخیم کنند و اگر لقاح صورت نگیرد، آن ها یک پوشش رحمی ندارند که از بدنشان خارج شود، و این چیزی است که به دوران قاعدگی یا پریودی اشاره دارد “با این تعریف، مردان این نوع پریود را ندارند.

    علائم پریود شدن چیست

    میزان تستوسترون مردان می تواند متفاوت باشد و برخی عوامل می توانند بر میزان تستوسترون تاثیر بگذارند از آنجا که این هورمون ها تغییر و نوسان می کنند، مردان ممکن است علائمی را تجربه کنند. علایم این نوسانات، که ممکن است برخی شباهت هایی را با علائم PMS داشته باشند، ممکن است نزدیک به “پریودهای مردانه” باشد که هر مردی آن را دارد.

    IMS به طور فرضی ناشی از کاهش و نوسانات هورمونی است، به طور خاص تستوسترون. با این حال، هیچ مدرک پزشکی از IMS وجود ندارد.این درست است که تستوسترون نقش مهمی در سلامت جسمی و ذهنی انسان ایفا می کند و بدن انسان برای تنظیم آن کارهایی می کند اما عواملی که به IMS ارتباطی ندارند می تواند منجر به تغییر سطوح تستوسترون شود و این کار منجر به نشانه های غیر معمولی می شود که در ادامه بخش سلامت جنسی نمناک اشاره خواهیم کرد .عواملی که می توانند بر سطوح هورمونی تاثیر بگذارند، عبارتند از:

    این عوامل همچنین می توانند بر سلامت روانی مرد تاثیر بگذارند.

    علایم بیماری به اصطلاح IMS برخی از شباهت هایی با علائم را در طول PMS در زنان دارد.با این حال، IMS هر گونه الگوی فیزیولوژیکی را که دوره یک زن از چرخه تولید مثل آن پیروی می کند پیروی نمی کند، چون هیچ پایه هورمونی از IMS وجود ندارد.این بدان معنی است که این نشانه ها ممکن است به طور منظم رخ ندهد و هیچ الگویی برای آن ها وجود نخواهد داشت.

    نشانه های IMS مبهم هستند و شامل این موارد می شوند:

    اگر این علائم را دارید، احتمالاً چیز دیگری هم رخ می دهد.برخی از این نشانه ها ممکن است ناشی از کمبود تستوسترون باشند. سطح تستوسترون به طور طبیعی در نوسان است، اما اگر بیش از حد پایین باشد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، از جمله:

    اگر این علائم ادامه داشته باشند، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

    این یک شرایط ناشناخته است و می تواند درمان شود به همین ترتیب، مردان میانسال نیز ممکن است علائمی را با میزان طبیعی تستوسترون خودشان تجربه کنند. این شرایط به اصطلاح کولوکویالی نامیده می شود و گاهی به عنوان یائسگی مردانه نیز شناخته می شود.

    هنگامی که نوبت به آندروپوز می رسد، علایم به این موارد حرکت می کنند، خستگی، کاهش میل جنسی دارند و مردان میانسال را به دلیل سطوح پایین تستوسترون تحت تاثیر قرار می دهند در نهایت، اصطلاح پریود مردانه وجود دارد- اشاره به خون یافت شده در ادرار یا مدفوع استفاده می شود.

    خون ریزی از اندام های جنسی مردانه اغلب ناشی از انگل یا عفونت است. مهم نیست که خونریزی در کجا واقع شده است، شما باید هر چه سریع تر پزشک خود را برای تشخیص و برنامه ریزی درمان ببینید.

    تغییراتی در سبک زندگی ممکن است به شما کمک کند. IMS تشخیص پزشکی شناخته شده ای ندارد، بنابراین “درمانش” اینها می باشد:

    ورزش کردن، خوردن رژیم غذایی سالم، پیدا کردن راه هایی برای تسکین استرس و اجتناب از مصرف الکل و سیگار ممکن است به توقف این علائم کمک کنند. این تغییرات سبک زندگی می توانند به انواع علائم فیزیکی و ذهنی نیز کمک کنند با این حال، اگر شما باور دارید که علائم شما، ناشی از کم بودن تستوسترون است، به پزشک خود مراجعه کنید.

    جایگزینی تستوسترون ممکن است یک گزینه برای برخی افراد با سطح هورمون پایین باشد، اما اینکار با ریسک همراه است.اگر پزشک شما دلیل اساسی دیگری داشته باشد، آن ها می توانند برای حل مشکلات دیگر، تست ها و روال های کاری را انجام دهند.

    اگر فکر می کنید که شریک زندگی شما نشانه هایی از تغییرات هورمونی شدید و یا تستوسترون کم را نشان می دهد، یکی از بهترین روش ها برای کمک به او، صحبت کردن است. شما می توانید به او کمک کنید تا به دنبال کمک حرفه ای باشد و راه هایی برای مدیریت هر گونه نشانه ها بدون توجه به علت اصلی آن ها پیدا کنید.

    اما چه چیزی باعث کاهش میزان تستوسترون بدن می شود؟

    عوامل زیادی وجود دارند ؛ از استرس تا تغییر رژیم غذایی، هر چیزی می تواند میزان تستوسترون بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه منجر به PMS مردانه می شود. به طور شگفت انگیزی، برخی از افراد علائم PMS متمایزی دارند، و این زمانی است که افراد احساس مشابهی را نسبت به زنان در زندگی خود تجربه می کنند که با احساسات روان شناختی و عاطفی مرتبط با PMS سروکار دارند.

    این می تواند باعث شود که او عصبانی و مودی شود ؛ افرادی که IMS دارند نیز می توانند بسیار نگران، افسرده، و عزت نفس پایین داشته باشند.

    اگر شرایط خلق و خوی مودی و بد مردتان به مساله ای بد تبدیل شده، نگرانی های خود را با پزشک خود مطرح کنید و با مرد خود صحبت کنید.پزشک می تواند هر چیزی را از تغییر رژیم غذایی، توصیه تسکین استرس، کرم های هورمونی / دارو، و یا داروهای دیگر در صورت نیاز تجویز کند.اگر فکر می کنید که مردتان ممکن است دردوره “پریود” اش باشد، با او کمی مدارا کنید. 

    عقب افتادگی پریود یا قاعدگی چیست؟

    قاعدگی یکی از فرآیندهای اساسی در بدن زن است و این فرایندی است که به موجب آن یک زن می تواند باردار شود! این دوره ماهانه به طور کلی منظم است و یک دوره 28 روزه می باشد ؛ اگر مدت زمان 28 روز را از دست بدهید و چرخه قاعدگی شما دیرتر شروع شود، این امر به عنوان عقب افتادگی پریودی شناخته می شود.

    به طور کلی، عقب افتادگی قاعدگی یا پریود زمانی اتفاق می افتد که شما باردار می شوید یا زمانی که یائسه می شوید ، این دو مورد رایجی است که باعث عقب افتادگی پریود می شود و طبیعی است اما جدا از اینها، موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث عقب افتادگی پریود شود ؛اگر چرخه شما بین 21 تا 35 روز تغییر کند، عقب افتادگی قاعدگی و پریود حساب نمی شود و جایی برای نگرانی نیست.

    راه های خاصی وجود دارد که از طریق آن می توانید شناسایی کنید که آیا زمان چرخه قاعدگی شما به موقع است یا خیر و اگر فکر می کنید که دوره های عقب افتادگی پریود یا قاعدگی شما کاملا معمولی است و بر شما تأثیری نمی گذارد، باید بدانید که این روندی است که نیاز به منظم شدن دارد. برخی از عوارض جانبی و اثرات منفی عقب افتادگی پریود وجود دارد که در بدن شما وجود دارد که در ادامه این بخش از سلامت نمناک آورده شده است.

    علائم پریود شدن چیست

    پس از فهمیدن دلایل و عوارض آن، در این بخش از سلامت جنسی در نمناک برخی از راه حل های امیدوار کننده و طبیعی برای به دست آوردن چرخه قاعدگی منظم را آورده ایم.

    جعفری یک سبزی سبز شگفت انگیز است که می تواند تمام فرآیندهای بدن شما را تحریک کند و شما را به سمت یک زندگی سالم هدایت کند. جعفری پر از مواد مغذی و غنی از آنتی اکسیدان ها، فیبر و مواد مغذی است که می تواند پریود و قاعدگی های شما را به حالت عادی تبدیل کند.

    روش استفاده از جعفری :

    دانه های تربچه تاثیر بسیار خوبی بر چرخه قاعدگی شما دارندو می توانند جریان خون را تنظیم کند و همچنین می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشند ؛ این ها دانه هایی هستند که می توانند با تمام مسائلی که می توانند دوره های با تأخیر را ایجاد کنند، مبارزه کنند.

    روش استفاده از پودر دانه تربچه :

    زنجبیل یک عنصر شگفت انگیز با خواص بی نظیر است که برای تنظیم قاعدگی عالی می باشد ؛ شامل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، شاداب کننده و تسکین دهنده دردهای تمام مشکلات قاعدگی و پریود است و می تواند در دوران قاعدگی جریان خون را تنظیم کند.

    روش استفاده از زنجبیل :

    دارچین ادویه و گیاهی شگفت انگیز است که می تواند سریعا قاعدگی را بهبود ببخشد و همچنین نتیجه قطعی را در دوره های نامنظم فراهم می کند. دارچین گیاهی است که به سادگی می تواند تعادل هورمون ها را در بدن شما حفظ کند، چرخه پریودی و قاعدگی را تنظیم کند و جریان خون را کنترل کند.

    روش استفاده از دارچین :

    آناناس یک میوه شگفت انگیز است که با آنزیم های طبیعی، مواد مغذی و عناصرش می تواند چرخه قاعدگی شما را تنظیم کنند و می تواند گرفتگی عضلات در قاعدگی را تسکین ببخشد. این ماده شگفت انگیز به سادگی تمام مسائل قاعدگی شما را درمان می کند.

    روش استفاده از آناناس:

    پاپایاهای نابالغ و رسیده بسیار مفید هستند برای تسکین پریود و همچنین برای مبارزه با قاعدگی های نامنظم. این میوه با مواد مغذی و عناصری غنی شده است که می تواند با عدم تعادل هورمونی یا دلایل دیگر این مشکل مبارزه کند. این عنصر شگفت انگیز را امتحان کنید و به زودی پریود منظمی خواهید داشت.

    روش استفاده از پاپایا:

    ثابت شده است که افزایش شدید وزن و یا چاقی می تواند باعث عقب افتادگی پریود شود ؛ همچنین، سطح BMI بالا یا پایین می تواند به عقب افتادگی پریود منجر شود. در چنین مواردی می توانید سعی کنید وزن کم کنید و ورزش های خود را تنظیم کنید. برای انجام ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی، پریدن طناب و غیره بروید و وزنتان را کم کنید. این کار ها به تنظیم کردن وزن و BMI شما در تنظیم پریود و قاعدگی کمک می کند.

    دانه های کنجد برای قاعدگی منظم مفید هستند. این یک درمان خانگی است که از زمانهای خیلی قدیم استفاده می شده است و تاثیر بسیار خوبی بر روی بدن دارد. به طور کلی، مشکلات قاعدگی و عقب افتادگی پریود ناشی از عدم تعادل هورمونی است و دانه های کنجد به تولید هورمون ها کمک می کند و این دانه ها دوره ها و جریان خون شما را تقویت می کند و بدن شما را سالم نگه می دارد.

    روش استفاده از دانه کنجد:

    علائم پریود شدن چیست

    ژل آلوئه ورا یک عنصر بسیار جذاب است که می تواند چرخه قاعدگی شما را با ترشح هورمون های مورد نیازتان تنظیم کند ؛ این ژل، تخمک گذاری و سیستم های متابولیک شما را تقویت می کند که همین ممکن است باعث عقب افتادگی پریود بوده باشد.

    روش استفاده از ژل آلوئه ورا:

    زردچوبه یک آنتی اکسیدان عالی است که غنی از مواد مغذی و عناصر ارگانیک میباشد و می تواند چرخه قاعدگی را تقویت و آن را تنظیم کند ؛ زردچوبه دارای خواص و عناصر ضد باکتریایی است که می تواند هورمون های شما را متعادل کند.

    روش استفاده از زردچوبه:

    اگر فکرمی کنید ماساژ فقط برای تسکین و آرامش بدن است، بهتر است بدانید که این یک راه عالی برای مبارزه با گرفتگی های قاعدگی، جریان خون کم، دوره های نامنظم و خیلی چیزهای بیشتر است ؛ ماساژ های روغن گرم بر روی شکم شما به سادگی مانند جادو کار می کنند و شما احساس عالی خواهید داشت!

    روش استفاده از روغن های گرم:

    همه ما قبل از تلاش برای درمان، نگران عوارض جانبی آنها هستیم و این بسیار مهم است با این حال، این درمان ها با تمام مواد تشکیل دهنده آنها، آزمایش شده اند و مفید هستند. همچنین، این مواد طبیعی هستند که غنی از مواد مغذی مختلف و عنصر قابل تنظیم هستند و می توانند پریودها را تنظیم کنند.

  • براي درمان دل درد و حالت تهوع
  • این مواد دارای اثرات قابل ملاحظه ای بر مسائل مربوط به قاعدگی به صورت موقت یا دائم هستند اما به یاد داشته باشید، هر چیزی که بیش از حد استفاده شود می تواند به بدن آسیب برساند، با اینکه طبیعی و ارگانیک باشند. بنابراین برای مصرف این درمان ها را توصیه می شود به اندازه استفاده کنید، و نه بیش از حد برای مبارزه زودتر حل کردن مشکل، این کارها نتایج بزرگی در بدن شما ایجاد خواهد کرد.


     

    آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

    مدت طبیعی چرخه قاعدگی زنان 28 روز است اما این مدت زمان در میان افراد مختلف با همدیگر فرق دارد. قاعدگی نامنظم هنگامی رخ می دهد که مدت چرخه قاعدگی بیشتر از 35 روز باشد یا اگر هر چند ماه یکبار مدت چرخه قاعدگی تغییر کند.


    علائم پریود شدن چیست

    پریود به زمانی در چرخه قاعدگی گفته می شود که اندومتر که در واقع بافت پوششی رحم است، فرو می ریزد و به صورت خون ریزی از بدن خارج می شود. پریود معمولا در طی دوران بلوغ در دختران 10 تا 16 ساله آغاز می شود و تا زمان یائسگی در بین زنان 45 تا 55 ساله ادامه دارد. پریودهای نامنظم که همچنین الیگومنوره نامیده می شود، علت های متفاوتی ممکن است داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.
    درمان پریودهای نامنظم در طی دوران بلوغ یا در نزدیکی یائسگی لازم نیست اما اگر پریودهای نامنظم در طی سال های باروری زنان رخ دهد، بهتر به پزشک برای بررسی علل و درمان مراجعه کنند. در این مقاله به بررسی علائم پریود نامنظم، علل و درمان آن می پردازیم و همچنین توضیح می دهیم که در چه مواردی پریود نامنظم می تواند خظرناک باشد. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

    فهرست
    علائم پریود نامنظم
    علل پریود نامنظم
    درمان پریود نامنظم
    نکته نهایی درباره خطرات پریود نامنظم 


     

    چرخه قاعدگی معمولا 28 روز طول می کشد اما می تواند از 24 تا 35 روز متغیر باشد. اکثر زنان در هر سال، 11 تا 13 پریود دارند. خونریزی معمولا 5 روز طول می کشد اما می تواند بین 2 تا 7 روز متغیر باشد.
    هنگامی که قاعدگی در دوران بلوغ شروع می شود، معولا تثبیت یک چرخه منظم 2 سال طول می کشد. چرخه قاعدگی اکثر زنان منظم است و مدت زمان بین هر پریود نیز مشابه است.


    با این وجود، در برخی از زنان، زمان بین پریود ها و میزان خونی که هر بار از بدن خارج می شود، می تواند به طور قابل ملاحظه ای متغیر باشد که به این حالت پریود یا قاعدگی نامنظم گفته می شود.
    علامت اصلی پریود نامنظم این مورد است که چرخه قاعدگی بیشتر از 35 روز طول بکشد یا طول مدت آن متفاوت باشد.
    اگر تغییراتی در شدت خونریزی وجود داشت یا لخته های خونی با قطر بزرگتر از 2.5 سانتی متر دیده شود، این حالت نیز قاعدگی نامنظم تلقی می شود.


    بیشتر بخوانید: رنگ خون قاعدگی و تفسیر آن 


     

    برخی عوامل احتمال ابتلا به قاعدگی نامنظم را افزایش می دهند که اکثر آنها با تولید هورمون های بدن زنان مرتبط هستند. دو هورمونی که بر قاعدگی تاثیر می گذارند، استروژن و پروژسترون هستند که مسئول تنظیم چرخه قاعدگی می باشند. در ادامه این بحث به بررسی تک تک علل ایجاد کننده بی نظمی قاعدگی می پردازیم:

    چنانچه شما هم دچار مشکل بی نظمی پریود رنج هستید، می توانید برای درمان آن به خانم دکتر ذاکرین مراجعه کنید. با مراجعه به خانم دکتر ذاکرین و انجام معاینات دقیق، می توانید مشکل خود را بهبود ببخشید. جهت دریافت وقت ویزیت با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمائید.


     

    تغییراتی در زندگی که بر توازن هورمونی بدن زنان تاثیر می گذارند شامل بلوغ، یائسگی، بارداری، زایمان و شیردهی هستند.
    در طی بلوغ، بدن دستخوش تغییرات زیادی می شود که چند سال طول می کشد تا استروژن و پروژسترون به تعادل برسند. در این دوره پریودهای نامنظم رایج هستند.
    پیش از یائسگی، زنان اغلب پریودهای نامنظم دارند و میزان خونریزی میتواند متفاوت باشد. یائسگی هنگامی رخ می دهد که 12 ماه از آخرین پریود فرد گذشته باشد. پس از یائسگی زنان دیگر پریود نمی شوند.
    در طی بارداری، خونریزی قاعدگی متوقف می شوند و اغلب زنان در حین شیردهی نیز پریود نمی شوند. (از اولین قاعدگی بعد از زایمان چه می دانید؟)
    روش های ضد بارداری نیز می توانند موجب پریود نامنظم شوند. برای مثال IUD موجب افزایش خونریزی قاعدگی می شود در حالی که قرص های ضدبارداری موجب لکه بینی بین دو پریود می شوند.
    هنگامی که فردی برای اولین بار از قرص ضدبارداری استفاده می کند، خونریزی های پریودش معمولا کوتاهتر و کمتر از حالت طبیعی است که معمولا پس از چند ماه این مشکل از بین می رود.


     

    برخی داروهای ضد التهاب، داروهای ضد انعقاد خون یا داروهای هورمونی می توانند بر خونریزی قاعدگی تاثیر بگذارند.


     

    بیماری تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که در آن تعدادی کیست کوچک در تخمدان ها دیده می شود. زنان مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان تخمک گذاری ندارد و هر ماه تخمک آزاد نمی کنند. علائم این بیماری شامل پریودهای نامنظم یا عدم وقع پریود، چاقی، جوش و رشد موهای زائد است.
    زنان مبتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا مقادیر زیادی هورمون مردانه یعنی آندروژن یا تستوسترون دارند.



    مقاله مرتبط: علت کم شدن خون قاعدگی و درمان آن

    در صورتیکه احیانا دچار تنبلی تخمدان شده اید یا احتمال ابتلا به آن را می دهید، می توانید با مراجعه به خانم دکتر ذاکرین (متخصص و جراح زنان) جهت تشخیص قطعی اقدام کنید. تشخیص تنبلی تخمدان نیازمند دقت و حساسیت بالایی و همراه با دشواری است. جهت دریافت نوبت و وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.


     

    اختلال تیروئید می تواند موجب پریودهای نامنظم شوند. غده تیروئید هورمون هایی را تولید می کند که بر متابولیسم بدن تاثیر می گذارند.


     

    سرطان دهانه رحم یا سرطان رحم (آندومتر) می توانند در مواردی موجب خونریزی بین دو پریود یا در حین یا بعد از رابطه جنسی منجر به خونریزی و لکه بینی شوند.


     

    آندومتریوز بیماری است که در آن سلول هایی که به طور طبیعی در رحم یافت می شوند و سلول های اندومتریال نام دارند، بیرون از رحم شروع به رشد می کنند. در واقع بافت پوششی یا مخاط رحم بیرون از رحم یافت می شود.
    سلول های اندومتر، سلول هایی هستند که هر ماه در طی قاعدگی فرو می ریزند و همراه با خون از بدن خارج می شوند، بنابراین بیماری اندومتریوز بیشتر در زنان در سنین باروری رخ می دهد.
    رشد سلولی اندومتریوز سرطانی نیست و ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد اما می تواند دردناک باشد و منجر به مشکلات دیگری شود. اگر خونریزی ناشی از اندومتریوز در بافت احاطه کننده آن گیر بیفتد، می توانند موجب تخریب بافت، ایجاد درد شدید، پریودهای نامنظم و ناباروری شود.

    علائم پریود شدن چیست


     

    بیماری التهاب لگن نوعی عفونت دستگاه باروری و تناسلی زنان است و اکثرا ناشی از ابتلا به بیماری های مقاربت جنسی است. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما اگر گسترش پیدا کند می تواند موجب آسیب به لوله های فالوپ و رحم شود که منجر به درد طولانی مدت و مزمن می شود. بیماری التهاب لگن علائم زیادی دارد که از جمله می توان به خونریزی شدید قاعدگی، لکه بینی بین دو پریود و لکه بینی و خونریزی بعد از رابطه جنسی اشاره کرد.


     

    توده های خوش خیمی که از بافت اندومتر به وجود آمده اند، پولیپ رحم نامیده می شوند و اگر توده ها از بافت عضله به وجود آمده باشند، فیبروم نامیده می شوند. این توده ها نیز می توانند موجب خونریزی شدید و طولانی مدت در دوران قاعدگی شوند.

    بیشتر بخوانید: علت دردهای پریود و روشهای کاهش آن


    دیگر چیزهایی که می توانند موجب بی نظمی پریود شوند شامل موارد زیر هستند:
    • کاهش زیاد وزن
    • افزایش زیاد وزن
    • استرس زیاد
    • اختلالات خوردن مانند انورکسیا (کم خوری عصبی) یا بولیمیا (پرخوری عصبی)
    • ورزش سنگین و طولانی مدت مانند دوی ماراتن 


     

    درمان بی نظمی پریود در صورت لزوم بستگی به علل ایجاد کننده بی نظمی پریود دارد که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:
    بلوغ و یائسگی: پریودهای نامنظمی که در طی بلوغ یا در زمان پیش از یائسگی رخ می دهند، معمولا نیازی به درمان ندارند.
    روش های ضد بارداری: اگر بی نظمی پریود ناشی از روش ضد بارداری انتخابی باشد و برای چند ماه ادامه دار است، باید به پزشک مراجعه کرد تا روش ضد بارداری دیگری انتخاب شود.

    سندرم تخمدان پلی کیستیک: برای درمان این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کرد و دارو دریافت کرد. سندرم تخمدان پلی کیستیک به غیر از ناباروری می تواند موجب دیابت و بیماری های قلبی نیز شود.

  • آدرس شرکت دیجی کالا در تهران
  • دانستنی ها: با این رژیم غذایی تنبلی تخمدان را درمان کنید

    اضافه وزن و چاقی: کاهش وزن می تواند به تثبیت و منظم شدن پریود کمک کند. وزن کمتر بدین معنی است که بدن نیاز به تولید انسولین زیاد ندارد که موجب کاهش تستوسترون و افزایش احتمال تخمک گذاری می شود.

    مشکلات تیروئید: برای درمان مشکلات تیروئیدی حتما باید به پزشک مراجعه کرد و درمان مناسب را که می تواند شامل دارو، ید رادیواکتیو یا جراحی باشد را دریافت کرد.

    اختلالات خوردن و استرس: روان درمانی و مراجعه به روانپزشک می تواند به درمان این مشکلات کمک کند. همچنین تکنیک های ریلکسیشن و مدیریت استرس می توانند کمک کننده باشند. 


     

    بی نظمی پریود با این که در میان زنان ممکن است رواج داشته باشد اما حتما باید در پی درمان آن بود زیرا ممکن است ناشی از مشکلات تیروئیدی یا هورمونی باشد که می توانند تاثیر زیادی بر سلامت زنان و همچنین قدرت باروری آنها داشته باشد. همچنین مهم است که حداقل هر سه یا چهار ماه یکبار پریود شوید تا بافت پوششی رحم بیش از حد ضخیم نشود زیرا میتواند منجر به هایپرپلازی رحم شود که احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد. پس بی نظمی پریود را جدی بگیرید و در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.


    بیشتر بخوانید: درمان اختلالات قاعدگی

    چنانچه شما هم به بی نظمی پریود مبتلا هستید، می توانید به خانم دکتر متین ذاکرین جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. مهمترین نکته در درمان بی نظمی پریود تشخیص علت آن است. خانم دکتر ذاکرین در جلسه اول شما را به دقت معاینه کرده و در صورت لزوم آزمایشاتی را برای شما تجویز می کنند و بر اساس اطلاعات بالینی به دست آمده بهترین گزینه درمانی را برای شما انتخاب می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت نوبت ویزیت با شماره تلفن 02144463475 تماس حاصل فرمایید.

    اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنتهای زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

    لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

    علائم پریود شدن چیست


    سلام طبیعیه.یه سونو هم بدین عالی میشه


    سلام خیر.


    سلام بهتره آزمایش هورمونی هم بدی.

    احتمالا لکه بینیه نه پریود. در صورت تکرار به متخصص مراجعه کنید.

    سلام. معمولا بعد از کورتاژ تا شش ماه عوارض این کار باقی می مونه و مشکلات مختلفی مثل لکه بینی یا اختلالات قاعدگی وجود داره. بعد از چهار الی شش ماه دیگه نباید مشکلی باشه و در همین طول شش ماه هم موردی بود به پزشک مراجعه کنید.

    سلام اگر از لحاظ آزمایشات هورمونی سالم هستین و از نظر سونوگرافی رحم و لگن نیز چکاپ شده اید، نه نگران کننده نیست اما بهتر است با یک پزشک به طور مستقیم در این رابطه مشورت کنید.

    سلام دلیل این مسئله تکمیل نشدن دوره بلوغ هست. بعد از اتمام دوره بلوغ دوره پریود منظم میشه و در صورت منظم نشدن بعد از بلوغ بهتره که به پزشک مراجعه کنید.



    یکشنبه ها
    3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


    دوشنبه ها
    11 صبح تا 4 عصر


    سه شنبه ها
    3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


    پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



    شماره های تماس با مطب


    021-44463475


    09909236065


    پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


    لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

    لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

    آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


    شماره های تماس با مطب:


    021-44463475


    09909236065


    علائم پریود شدن چیست
    علائم پریود شدن چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *