علائم فشار خون بالا چیست

دوره مقدماتی php
علائم فشار خون بالا چیست
علائم فشار خون بالا چیست

فشارخون “عبارت است از نیرویی که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می آورد.”

بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.علائم فشار خون،به طور معمول قابل مشاهده نیستند و ممکن است تا سال ها در بدن پدیدار نشوند و حتی بعد از پدیدار شدن این علائم به بیماری های دیگر نسبت داده شوند.برای درمان فشار خون بالا، شما میتوانید با یک سری عادات و رفتارها و مصرف دارو با مشورت پزشک سلامت خود را به دست آورید.

در انگلستان حدود ۱۶ میلیون، یعنی بیش از۲۵% افراد و در آمریکا ۵۸.۴ میلیون نفر یعنی ۲۹% حدود بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند از آنجا که فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست بسیاری از افراد آن را نگران کننده نمی دانند، حال آنکه این گونه نیست. اکثر افراد نمیتوانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

در بیماری فشار خون بالا، ممکن است شخصی که به این بیماری مبتلا شده است هیج علائمی را در بدن خود حس نکند به این دلیل برخی پزشکان آن را قاتل خاموش مینامند.با این حال بعضی از حالات بدنی انسان نماینگر مشکلی در بدن است که میتوان برخی از این علائم را به فشار خون نسبت داد، که عبارت اند از:

علائمی دیگری نیز وجود دارند که در اندکی از بیماران این علایم بروز پیدا میکند:

علائم فشار خون بالا چیست

دوره مقدماتی php

در وضعیتی که این بیماری خطرناک و بحرانی میشود علائم زیر پدیدار میشوند:

 

 

 

 

نکته 1 : شرایطی که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد

فشار خون در شرایط متعدد تحت تأثیر قرار می گیرد و شاهد افزایش فشار خون و یا کاهش فشار خون می شویم که از آن جمله عبارتند از:

نکته 2 : در موارد خاص اندازه گیری فشارخون نباید از بازو انجام شود

اندازه گیری فشار خون با خطری همراه نیست. فقط در صورتی که برای انجام دیالیز کلیوی، با استفاده از عمل جراحی، شنت شریانی وریدی قرار داده شده است نباید از بازوی آن طرف اندازه گیری فشار خون انجام شود.

نکته 3 : با یک بار اندازه گیری فشار خون مبتلا به پرفشاری نیستید

بالا بودن فشار خون در یک بار اندازه گیری آن، الزاما به معنی پر فشاری خون نیست. از سوی دیگر یک بار طبیعی بودن فشار خون به معنی عدم ابتلا به پر فشاری خون نیست.

نکته 4 : فشار خون را مرتب در منزل اندازه گیری کنید.

در صورتی که امکان اندازه گیری مرتب فشارخون در منزل برایتان وجود دارد، ارقام به دست آمده را با ذکر تاریخ و ساعت بر روی کاغذ یادداشت کنید و چنان چه این ارقام به طور دایم از محدوده های طبیعی بالاتر یا پایین تر هستند به پزشک مراجعه نمایید.

نکته 5 : چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه در زمان بالا یا پایین بودن فشارخون های اندازه گیری شده دچارعلایمی می شوید به پزشک مراجعه کنید.

نکته 6 : علائم فشار خون بالا

اگر چه علائم فشار خون بالا معمولا مواردی چون سردرد، گیجی، درد قفس سینه، وزوز گوش، نامنظم شدن ضربان قلب، خونریزی بینی، خستگی و مشکلات بینایی است ولی در اکثر موارد بدون علامت است.

نکته 7 : عوامل موثر بر فشار خون

عوامل بسیاری شامل مقدار آب و نمک موجود در بدن، وضیعت کلیه ها، سیستم عصبی یا رگهای خونی و سطوح هورمون های مختلف بدن بر فشار خون تأثیر می گذارند.

نکته 8 : سابقه خانوادگی فشار خون بالا

احتمال افزایش فشار خون در صورت وجود سابقه خانوادگی و فامیلی بیشتر است. داشتن فشار خون بالا در آمریکایی های آفریقایی تبار بیشتر از سفید پوست ها دیده می شود.

نکته 9 : فشار خون بدخیم

اگر دچار سر درد شدید شده اید فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این سردرد نشان دهنده عارضه ای خطرناک و یا نوعی فشار خون خیلی بالا، موسوم به از فشار خون بدخیم) باشد.

نکته 10 : پرفشاری خون اولیه

در ۹۰٪ موارد علت مشخصی برای افزایش فشار خون وجود ندارد ولی بیماری در بعضی از افراد فامیل دیده می شود. این نوع ازدیاد فشار خون، (پرفشاری اولیه خون)، نام دارد.

علائم فشار خون بالا چیست

نکته 11 : پرفشاری خون ثانویه

تقریبا در ۱۰٪ موارد، بیماری های کلیه، غدد درون ریز (مثل کم کاری تیرویید) و مصرف داروها (مثل قرص های ضد بارداری) عامل ایجاد فشار خون بالا هستند. به این نوع ازدیاد فشار خون (پرفشاری ثانویه خون) گفته می شود. پرفشاری خون ثانویه، یعنی مواردی از افزایش فشار خون که علت آنها قابل شناسایی است ممکن است در موارد زیر ایجاد شود:

برای درمان فشار خون بالا شما میتوانید با رعایت یک سری نکات در زندگی روزانه خود،سلامت بدنتان را تضمین کنید:

اگر به نکاتی که در بالا ذکر شده اند اهمیت نمیدهید ممکن است مبتلا به فشار خون بالا شوید.پس سعی کنید برای دوری از این بیماری حتما این رفتارها را در زندگی خود پیاده سازی کنید و سلامت کلی بدن خود را به دست آورید.فشار خون بالا اگر در مراحل ابتدایی قرار داشته باشد با این اعمال میتواند کنترل و درمان شود و مشکلی را برای شما به وجود نیاورد.

اکثر افراد نمی توانند افزایش فشارخون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشارخون معمولا با نشانه ای همراه نیست. بالارفتن فشارخون احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهدو. بنابراین با کنترل مرتب فشارخون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

عوارض احتمالی فشار خون بالا که در صورت عدم درمان پرفشاری روی می دهند عبارتند از:

پایین بودن فشارخون ممکن است نشانه بیماری هایی مانند نارسایی قلب، عفونت، بیماری های غدد داخلی و کم آبی بدن باشد.

به طور کلی فشار خون بالا ، بسیار بیماری خطرناک است.این بیماری عوارض جبران ناپذیری را گاها در انسان به وجود می آورد. پس در صورت بروز علائم فشار خون بالا، شما باید به فکر درمان آن باشید و در صورت پدیدار شدن علائم در بدن خود نسبت به آن بی تفاوت نباشید. برای اطلاع از مبتلا شدن به این بیماری حتما فشار خود را روزانه چک کنید زیرا این بیماری ممکن است در خاموشی به سر برد.حتما در مورد درمان فشار خون بالا با پزشک خود مشورت کنید چون درمان خودسرانه این بیماری کاری اشتباه است.

منابع :

  • طریقه صحیح مصرف چای سبز
  • من جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی هستم و دوره عمومی و تخصص را در دانشگاه شیراز گذراندم، در حال حاضر نیز در شیراز مشغول طبابت و خدمت به بیماران در مطبم واقع در معالی آباد و درمانگاههای مختلف هستم. حدود 6 سال در خدمت مردم مناطق محروم کشور بودم. در زمینه های مختلف تخصصی همچون زایمان سزارین، زایمان طبیعی بدون درد در آب، مراقبت های دوران بارداری، مشاوره پیش از ازدواج، زایمان های پر خطر و یائسگی، بررسی و درمان علل نازایی، کلیه اعمال جراحی رحم و تخمدان، زیبایی اندام تناسلی بانوان، کرایو تراپی، پاپ اسمیر، مشاوره و واکسیناسیون زگیل تناسلی و بیماری های مقاربتی فعالیت دارم.

    سلام بابای من 50سالشه یهو سردرد شدید میگیره که باعث حالت تهوع میشه سرگیجه هم میگیره در یک ماه چهار بار اینطوری شده یعنی فشار خون داره پزشک هم نمی ره

    با سلام حتما فشار خون ایشان را چک کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید چون میتواند این بیماری خطرناک باشد.
    عواملی مثل اضافه وزن و سیگار کشیدن هم باعث فشار خون بالا میشوند.باید حتما تست فشار خون برای ایشان لازم انجام بگیرد.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    علائم فشار خون بالا چیست

    بلاگ پزشکی و سلامت کلینیک مجازی (ویکلینیک) شامل مطالب تخصصی و عمومی پزشکی، تازه های سلامت، دارو ها، متخصصین، ورزش و بهداشت

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که فشار خون تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون میزان خون عبوری از عروق خونی و میزان مقاومت آن ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می کند.

    شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان ها باریک تر باشد، فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

    پرفشاری خون بسیار شایع است. در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند، انتظار می رود که در حال حاضر حدود نیمی از بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده شوند.

    به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می تواند منجر به آسیب عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها شود.

    تشخیص زودهنگام مهم است. خوانش منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطوح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته فشار خون را چک کند.

    علائم فشار خون بالا چیست

    درمان پر فشاری خون شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

    به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز این علائم ممکن است به دلایل دیگری نسبت داده شود.

    علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

    بهترین راه آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشارخون را اندازه گیری می کنند.

    در صورتی که تنها چکاپ سالانه انجام می دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از پرفشاری خون و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

    به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشک تان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.

     


     

    دو نوع پرفشاری وجود دارد و هر یک علت مجزایی دارد.

    پرفشاری اولیه، پرفشاری اساسی نیز خوانده می شود. این نوع پرفشاری با گذشت زمان و بدون هیچ گونه دلیل مشخصی رخ می دهد. بیشتر افراد به این نوع پرفشاری مبتلا هستند.

    محققان هنوز نمی دانند چه مکانیسم هایی موجب افزایش تدریجی فشار خون می شوند. مجموعه ای از عوامل ممکن است در این خصوص نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

    برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این امر ممکن است
    ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان ارث رسیده است.

    گاهی تغییر یک چیز در بدن ممکن است با بروز مشکلاتی در سراسر بدن همراه باشد.
    فشار خون بالا می تواند یکی از این مشکلات باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود
    تغییرات عملکرد کلیه به علت افزایش سن می تواند موجب برهم خوردن تعادل طبیعی
    نمک‌ها و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است افزایش فشار خون را در پی داشته باشد.

    سبک های زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف، می تواند با گذشت زمان بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از سبک های زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

    پرفشاری ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از پرفشاری اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است در بروز پرفشاری ثانویه نقش داشته باشند عبارتند از:

    تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه گرفتن فشار خون است. بیشتر مطب ها فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول چک می کنند. اگر در مراجعه بعدی فشار خون شما اندازه گیری نشد، درخواست اندازه گیری آن را مطرح کنید.

    در صورتی که فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک بخواهد برای چند روز یا چند هفته، چندین بار آن را اندازه گیری کنید. به ندرت اتفاق می افتد که پس از تنها یک خوانش تشخیص فشار خون مطرح ‌شود. پزشک نیازمند مشاهده شواهد حاکی از یک مشکل پایدار است. این امر ناشی از این است که محیط شما، مانند استرس  حضور در مطب پزشک می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. همچنین سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

    در صورت بالا بودن فشار خون، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری های زمینه ای انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این آزمایشات می تواند به پزشک در تشخیص مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این آنها می توانند اثرات ناشی از افزایش فشار خون بر اندام ها را بررسی کنند.

    در این مدت ممکن است پزشک درمان پرفشاری را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب پایدار را کاهش دهد.

    در رابطه با درمان بیماری فشار خون شما باید به فوق تخصص کلیه و فشار خون مراجعه کنید.

    در اندازه گیری فشار خون دو عدد ثبت می شود:

    علائم فشار خون بالا چیست

    این عدد، اولین عدد یا عدد بالایی است و نشان دهنده فشار شریان ها در زمان تپش قلب و پمپاژ خون است.

    این عدد، عدد دوم یا عدد پایینی است و میزان فشار شریان ها بین ضربان های قلب است.

    پنج دسته خوانش فشار خون برای بزرگسالان تعریف می کنند:

    اندازه گیری فشارخون بوسیله دستگاه (بازوبند) فشارسنج صورت می گیرد. درست بستن بازوبند برای خوانش دقیق بسیار حائز اهمیت است. قرارگیری نامناسب بازوبند ممکن است به اندازه گیری نادرست منجر شود.

    اندازه گیری فشار خون در کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر می‌خواهید فشار خون آن‌ها را بررسی کنید، از پزشک بخواهید از بازوبندهای مناسب برای کودک شما استفاده کند.

    عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمانی به نفرولوژیست کمک می کنند. این عوامل شامل نوع پرفشاری و علل شناسایی شده می شوند.

    در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند.
    اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و یا چنین کارهایی اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند.

    در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند، امتحان می کند.

    گاهی اوقات، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق تخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند.

  • خاصیت روغن زیتون در دوران بارداری
  • برنامه های درمانی پرفشار خون اغلب در حال توسعه اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان شما به همکاری شما ادامه خواهد داد.

    بسیاری از افراد در مورد داروهای فشار خون آزمون و خطا می کنند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از داروهای اثرگذار، داروهای مختلفی را امتحان کنید.

    برخی از داروهای مورد استفاده در درمان پرفشاری خون عبارتند از:

    تغییرات سبک زندگی سالم می تواند در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا کمک کننده باشد. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

    رژیم غذایی سالم قلب برای کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، برای مدیریت پرفشاری تحت کنترل
    و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

    رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر هستند:

    دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
    هدف، انجام دادن 150 دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر 5 دوره ی 30 دقیقه ای در هفته است.

    در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    ورزش راهی بسیار خوبی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند باشندباشد. این فعالیت ها عبارتند از:

    علائم فشار خون بالا چیست

    همه این ها روش های کاهش استرس هستند. خواب کافی نیز می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

    اگر سیگاری هستید، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند
    و دیواره عروق خونی را سخت می کنند.

    اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید.
    الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

    یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از آن، رژیم غذایی شماست. آنچه مصرف می کنید می تواند به تسکین یا رفع پرفشاری خون کمک کند.

    در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مطرح شده است.

    رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذاهای لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

    افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است نلازم باشد مصرف روزانه سدیم خود را بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

    غذاها و نوشیدنی های قندی تنها کالری دارند، اما فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می خواهید، سعی کنید میوه های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می شود.

    زنان مبتلا به فشار خون بالا علی رغم داشتن این شرایط می توانند نوزادان سالمی را به دنیا آورند. اما این شرایط در صورت عدم نظارت و کنترل در دوران بارداری، می تواند هم برای مادر، و هم برای کودک خطرناک باشد.

    زنان دارای فشار خون بالا مستعد بروز عوارض جانبی هستند. به عنوان مثال، زنان باردار مبتلا به پرفشاری ممکن است با کاهش عملکرد کلیه ها روبرو شوند. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فشار خون بالا وزن کمی دارند یا زودتر از موعد متولد می شوند.

    بعضی از خانم ها ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. مشکلات مختلفی در رابطه با فشار خون بالا می تواند ایجاد شود. این بیماری معمولاً پس از تولد نوزاد به صورت خود بخود رفع می شود. رخداد پرفشاری در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا در زندگی را افزایش دهد.

    در برخی موارد، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شوند. این شرایط افزایش فشار خون می تواند باعث ایجاد عوارضی درکلیه و سایر ارگان ها شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش سطح پروتئین در ادرار، مشکلات عملکردی کبد، ایجاد مایع در ریه ها یا مشکلات بینایی شود.

    با بدتر شدن این وضعیت، خطراتی که مادر و نوزاد را تهدید می کنند افزایش می یابند. پره اکلامپسی می تواند بروز اکلامپسی، که منجر به تشنج می شود را در پی داشته باشد. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از عموامل مهم مرگ مادران در ایالات متحده به شمار می آید. عوارض مربوط به نوزاد شامل وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و مرده زایی است.

    هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از پره اکلامپسی وجود ندارد و تنها راه درمان بیماری، به دنیا آوردن نوزاد است. در صورت بروز این بیماری در دوران بارداری، بعد از مشاوره با پزشک زنان، فرد از نظر بروز عوارض کاملاً تحت نظر گرفته خواهد شد.

    از آنجا که فشار خون بالا در اغلب موارد یک بیماری خاموش است، می تواند تا سال ها پیش از آنکه علائم آن آشکار شود، به بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان پرفشاری، بروز عوارض جدی ویا حتی کشنده محتمل است. عوارض پرفشاری شامل موارد زیر است.

    شریان های سالم انعطاف پذیر و محکم هستند. خون به طور آزادانه و بدون مانع در شریان ها و عروق سالم جریان می یابد.

    فشار خون بالا باعث می شود شریان ها منقبض و سخت شده و الاستیسیته ی آن ها کاهش یابد. این آسیب رسوب چربی های
    مواد غذایی در عروق را تسهیل کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد
    و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

    فشار خون بالا باعث می شود قلب به شدت کار کند. افزایش فشار در عروق خونی عضلات قلب رابیش از آنچه در قلب سالم
    دیده می شود برای پمپ بیشتر و قوی تر تحت فشار قرار می دهد. این امر ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.
    بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

    مغز برای داشتن عملکرد درست، به تغذیه ی خونی غنی از اکسیژن متکی است.
    فشار خون بالا می تواند تغذیه ی خونی مغز را کاهش دهد:

    فشار خون کنترل نشده ممکن است حافظه و توانایی یادگیری، به یادآوری، صحبت و استدلال را تحت تأثیر قرار دهد. درمان پرفشاری معمولاً اثرات پرفشاری کنترل نشده را رفع یا تغییر نمی دهد. با این حال، این خطر مشکلات آینده  را کاهش می دهد.

    اگر فاکتورهای خطر فشار خون بالا در شما دیده می شود، اکنون می‌توانید اقداماتی برای کاهش خطر و عوارض ناشی از آن انجام دهید.

    آرام آرام مصرف وعده های گیاهی سالم برای قلب را آغاز کنید. تصمیم بگیرید روزانه بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    هدف بعدی اضافه کردن یک وعده دیگر در روز طی دو هفته است. پس از این دو هفته، هدف خود را اضافه کردن یک وعده دیگر قرار دهید.
    هدف رسیدن به روزانه ده وعده میوه و سبزیجات است.

    به جای اینکه در سه طرف ظرف گوشت داشته باشید، ظرفی را در نظر بگیرید که در آن از گوشت به عنوان چاشنی استفاده شود. به عبارت دیگر، به جای خوردن استیک همراه با سالاد، سالاد بزرگتری را همراه با بخش کمتری از استیک بخورید.

    سعی کنید غذاهای کم شیرین تری مانند ماست های طعم دار، غلات و جوش شیرین را در جایگزین کنید. غذاهای بسته بندی شده حاوی قند غیرضروری هستند، بنابراین حتما برچسب ها را بخوانید.

    به جای کاهش خودسرانه وزن، با پزشک فشار خون خود در مورد وزن مناسب برای شما صحبت کنید. مراکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) کاهش وزن یک تا دو پوند در هفته را توصیه می کند. این بدان معناست که روزانه 500 کالری کمتر از مصرف معمول خود مصرف کنید. سپس در مورد نوع فعالیت بدنی که می خواهید برای رسیدن به هدف انجام دهید، تصمیم بگیرید. اگر برنامه ریزی پنج بار تمرین در هفته کار سختی است، سعی کنید یک نوبت بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهید، انجام دهید. هنگامی که این برنامه، با برنامه شما تطابق یافت، یک نوبت دیگر اضافه کنید.

    بهترین راه برای پیشگیری از عوارض و جلوگیری از بروز مشکلات، تشخیص زودهنگام بالابودن فشار خون است. شما می توانید برای اندازه گیری فشارخون به مطب نفرولوژیست مراجعه کنید، و یا ممکن است بنا به تجویز پزشک دستگاه فشار سنج بخرید و در منزل آن را اندازه گیری کنید.

    میزان فشار خون خود را یادداشت کنید و آن را در مراجعات منظم خود همراه داشته باشید. این امر می تواند به پزشک در تشخیص هرگونه مشکل احتمالی پیش از پیشرفت آن کمک کند.

    متاسفانه فقط رو نویسی کرده اید از یک مقاله خارجی!گرد آورنده حتی یکبار متن را نخوانده که اقلا بجای استیک به غذای ایرانی بگذارد یا مثلا بجای پوند که واحد وزنی هست که ایرانی ها استفاده نمیکنند بگذارد کیلو.اداره بهداشت تاکید زیادی دارد در عدم مصرف جوش شیرین حتی در نانوائی ها!ولی نگارند تاکید در مصرف جوش شیرین دارد!؟داروهایی که میتواند در انواع فشار خون استفاده شود ران ام بردن هم کمک زیادی میکرد که اصلا نامی از دارو نبود در کل مقاله.روی هم رفته این رو نویسی من رو یاد نماینده های مجلس انداخت که متن هایی را که در صحن مجلس میخوانند هم غلط املایی خواندن دارد و هم فعل و فاعل را نمیتوانند درست ادا کنند.موفق باشید.

    اطلاعات داده شده خیلی خوب و کاربردی است. خیلی ممنون از مسئولان سایت

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

    

    فشار خون بالا

     

    فشار خون بالا چیست؟

    علائم فشار خون بالا چیست

    فشار خون بالا وقتی اتفاق می افتد که فشار خون شما به سطح ناسالم افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون شما در مشخص می کند که چه مقدار خون از رگ های خونی شما عبور می کند و میزان مقاومت خون در هنگام پمپاژ قلب نیز برآورده می شود.

    شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان های شما باریک تر باشد ، فشار خون شما بیشتر می شود. در طولانی مدت ، افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

     

    فشار خون بالا شایع است. فشار خون بالا به طور معمول در طی چند سال ایجاد می شود. معمولاً هیچ علامتی را متوجه نمی شوید. اما حتی بدون علائم ، فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و اندام ها ، به خصوص مغز ، قلب ، چشم ها و کلیه ها شود.

     

    تشخیص زودرس فشار خون بالا مهم است. گرفتن منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان کمک کند که متوجه تغییراتی شوند. اگر فشار خون شما بالا رفته باشد ، پزشک ممکن است فشار خون شما را در طی چند هفته بررسی کند تا ببیند که فشار خونتان همچنان بالا می رود یا به سطح طبیعی برمی گردد.

     

    درمان فشار خون بالا هم شامل داروهای تجویزی و هم تغییراتی در شیوه زندگی سالم است. اگر این بیماری درمان نشود ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

     

    از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

     

    علائم فشار خون بالا چیست؟

    فشار خون بالا به طور کلی یک حالت خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. ممکن است این بیماری سالها یا حتی ده ها سال طول بکشد تا علائم آشکار شود. حتی در این صورت ، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

    علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

    – سردرد

    – تنگی نفس

    – خون دماغ

    – گرگرفتگی

    – سرگیجه

    – درد قفسه سینه

    – تغییرات دیداری

    – خون در ادرار

    این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا اتفاق نمی افتد ، اما انتظار برای نشان دادن این علامت می تواند کشنده باشد.

    بهترین راه برای اطلاع از فشار خون بالا ، کنترل منظم فشار خون است. بیشتر پزشکان در هر ملاقات فشار خون را بررسی می کنند.

     

    علائم فشار خون بالا چیست

    علائم فشار بالا

     

    علل فشار خون بالا :

    دو نوع فشار خون بالا وجود دارد. هر نوع علت متفاوتی دارد.

     

    فشار خون اولیه :

    فشارخون اولیه با گذشت زمان و بدون دلیل مشخص می شود. بیشتر افراد این نوع فشار خون بالا را دارند. هنوز مشخص نیست که چه مکانیسم هایی باعث می شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد.

    این عوامل عبارتند از:

    ژن ها : بعضی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون هستند. این ممکن است ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین شما به ارث رسیده اند.

     

  • عکسهای پروفایل عاشقانه خفن
  • تغییرات جسمی : اگر چیزی در بدن شما تغییر کند ، ممکن است شروع به تجربه مسائل در کل بدن کنید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال ، تصور می شود تغییر در عملکرد کلیه شما به دلیل پیری ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را برهم زند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شود.

     

    شیوه زندگی: با گذشت زمان ، انتخاب های ناسالم شیوه زندگی مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف می تواند عواقب آنها را بر بدن شما بگذارد. انتخاب سبک زندگی غلط می تواند منجر به افزایش وزن شود. اضافه وزن یا چاق بودن می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

     

    فشارخون ثانویه :

    فشار خون ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. شرایط متعددی که ممکن است باعث فشار خون ثانویه شود عبارتند از:

    – بیماری کلیوی

    – آپنه خواب انسدادی

    – نقایص مادرزادی قلب

    – مشکلات تیروئید شما

    علائم فشار خون بالا چیست

    – عوارض جانبی داروها

    – استفاده از مواد مخدر  

    – مصرف بیش از الکل  

    – مشکلات غده آدرنال

    – برخی از تومورهای غدد درون ریز

     

    راههای تشخیص فشار خون بالا

     

    تشخیص فشار خون بالا :

    تشخیص فشار خون بالا به همان سادگی خواندن فشارخون است. بیشتر پزشکان گرفتن فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول بررسی می کنند. 

    اگر فشار خون شما بالا رفته باشد ، پزشک ممکن است درخواست کند که در طی چند روز یا چند هفته فشار خون خود را چک کنید. تشخیص فشار خون بالا به ندرت پس از یک بار خواندن انجام می شود. پزشک شما باید شواهدی از یک مشکل پایدار مشاهده کند. دلیل این است که محیط شما می تواند در افزایش فشار خون مانند استرس نقش داشته باشد. همچنین ، سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

     

    اگر فشار خون بالا بماند ، پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای تشخیص شرایط دیگر انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    – آزمایش ادرار

    – غربالگری کلسترول و سایر آزمایش های خون

    – تست فعالیت الکتریکی قلب شما با یک الکتروکاردیوگرام (EKG ، که گاهی به آن ECG گفته می شود)

    – سونوگرافی قلب یا کلیه ها

    این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا را تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند اثرات فشار خون بالا بر روی اندامهای شما را ببینند.

    در این مدت ممکن است پزشک درمان فشار خون بالا شما را شروع کند. درمان زودرس ممکن است خطر آسیب دیدگی را کاهش دهد.

     

    خواندن فشار خون بالا

     

    نحوه خواندن فشار خون بالا :

    دو شماره فشار خون را ایجاد می کند :

    فشار سیستولیک: این اولین یا بالاترین شماره است. این فشار را در شریان های شما نشان می دهد هنگامی که قلب شما خون را پمپاژ می کند.

    فشار دیاستولیک : این شماره دوم یا پایین است. این خواندن فشار در شریان های شما بین ضربان قلب شما است.

     

    پنج نوع فشار خون برای بزرگسالان را تعریف می کنند:

    سالم:  فشار خون سالم کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است.

     

    پیش فشار خون بالا : تعداد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه است. پزشکان معمولاً این فشار خون بالا را با دارو درمان نمی کنند. در عوض ، پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به کاهش فشار خون شما توصیه کند.

     

    فشارخون اولیه: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

     

    فشار خون ثانویه: عدد سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بالاتر است ، یا عدد دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است. 

     

    فشار خون بالا بحرانی : تعداد سیستولیک بیش از 180 میلی متر جیوه ، یا عدد دیاستولیک آن بیش از 120 میلی متر جیوه است. فشار خون در این محدوده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه ، سردرد ، تنگی نفس یا تغییرات بینایی در هنگام فشار خون بالا باشد ، مراقبت های پزشکی در اورژانس مورد نیاز است.

     

    فشار خون برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر از شما خواسته می شود فشار خون آنها را کنترل کند ، از پزشک فرزند خود در مورد محدوده های سالم بخواهید.

     

     

    درمان فشار خون بالا :

    تعدادی از عوامل به پزشک شما کمک می کنند تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. این عوامل شامل کدام نوع فشار خون بالا و علل مشخص شده است.

     

    درمان فشار خون اولیه :

    اگر پزشک شما فشار خون بالا را تشخیص دهد ، تغییر در شیوه زندگی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد ، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

     

    درمان فشار خون ثانویه :

    اگر پزشک مشکلی را که باعث فشار خون شما می شود پیدا کرد ، درمان را بر روی آن شرایط متمرکز می کند. به عنوان مثال ، اگر دارویی که شروع به مصرف آن کرده اید باعث افزایش فشار خون می شود ، پزشک شما داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند ، امتحان می کند.

    گاهی اوقات ، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی ، پایدار است. در این حالت ، پزشک شما ممکن است با توصیه کند که تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید و داروهایی برای کمک به کاهش فشار خون شما تجویز کند.

     

    دارو برای فشار خون بالا :

    بسیاری از افراد با داروهای فشار خون ، مرحله آزمایش و خطا را طی می کنند. ممکن است لازم باشد داروهای مختلفی را امتحان کنید تا اینکه یک یا ترکیبی از داروهایی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

     

    برخی از داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا عبارتند از:

    مسدود کننده های بتا : مسدود کننده های بتا باعث می شوند تپش قلب شما کندتر شود. این باعث می شود با هر ضربان میزان خون پتانسیل شده از طریق شریان ها کاهش یابد ، این فشار خون را کاهش می دهد. همچنین باعث انسداد برخی هورمون ها در بدن شما می شود که می تواند فشار خون شما را بالا ببرد.

     

    دیورتیک ها : مقادیر زیاد سدیم و مایع اضافی در بدن شما می تواند فشار خون را افزایش دهد. دیورتیک ها ، که به آن قرص های آب نیز گفته می شود ، به کلیه ها کمک می کند سدیم اضافی را از بدن شما خارج کند. با ترکیبی از سدیم ، مایع اضافی موجود در جریان خون به ادرار شما منتقل می شود و این به پایین آمدن فشار خون کمک می کند.

     

    مهار کننده های ACE : آنژیوتانسین ماده شیمیایی است که باعث سفت و باریک شدن رگ های خونی و دیواره های شریان می شود. مهارکننده های ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) از تولید بدن به اندازه این ماده شیمیایی جلوگیری می کنند. این کمک می کند رگ های خونی شل شوند و فشار خون را کاهش دهند.

     

    مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARB) : در حالی که مهار کننده های ACE ایجاد آنژیوتانسین را متوقف می کنند ، ARB ها اتصال آنژیوتانسین را با اتصال به گیرنده ها مسدود می کنند. بدون مواد شیمیایی ، رگ های خونی سفت نمی شوند. این به آرامش عروق و کاهش فشار خون کمک می کند.

     

    مسدود کننده های کانال کلسیم: این داروها مقداری از کلسیم را از ورود به عضلات قلب شما منع می کنند. این منجر به ضربان قلب کمتر و فشار خون پایین تر می شود. این داروها همچنین در رگهای خونی کار می کنند و باعث آرامش و کاهش فشار خون می شوند.

     

    آگونیست های آلفا -2: این نوع دارو باعث تحریک تکانه های عصبی می شود که باعث سفت شدن رگ های خونی می شوند. این به رگهای خونی کمک می کند آرام شوند و فشار خون را کاهش می دهد.

     

    درمان فشار خون بالا

     

    درمانهای خانگی فشار خون بالا :

    تغییرات سبک زندگی سالم می تواند به شما در کنترل عوامل ایجاد فشار خون کمک کند. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

     

    ایجاد یک رژیم غذایی سالم :

    رژیم غذایی سالم برای کمک به کاهش فشار خون بسیار مهم است. همچنین برای مدیریت فشار خون بالا که تحت کنترل است و خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهد نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی ، سکته مغزی و حمله قلبی است.

    رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر است:

    میوه ها

    سبزیجات

    غلات کامل

    پروتئین های بدون چربی مانند ماهی

     

    افزایش فعالیت بدنی :

    برای رسیدن به وزن سالم باید فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد. ورزش علاوه بر کمک به شما در کاهش وزن، به کاهش استرس ، کاهش فشار خون به طور طبیعی و تقویت سیستم قلبی عروقی شما کمک کند.

     

    رسیدن به وزن سالم :

    اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید ، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.

     

    مدیریت استرس :

    ورزش راهی عالی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند کمک کننده باشد. این شامل:

    مراقبه

    تنفس عمیق

    ماساژ

    یوگا یا تای چی

    اینها همه روشهای کاهش استرس است. همچنین خواب کافی می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

     

    اتخاذ شیوه زندگی سالم :

    اگر سیگاری هستید ، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافتهای بدن آسیب می رسانند و دیواره رگهای خونی را سفت می کنند.

    اگر مرتباً الکل مصرف می کنید و یا وابستگی به الکل دارید ، برای کاهش میزان نوشیدن یا متوقف کردن به دنبال کمک باشید. الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

     

     رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

     

    توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا :

    یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ، رژیم غذایی شماست. آنچه می خورید می تواند در جهت تسکین یا درمان فشار خون بالا قدم بردارد.

     

    در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا آورده شده است.

     

    گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری بخورید:

    رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات روشی آسان برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس که از غذاهای لبنی و گوشت بدست می آورید. تعداد میوه ها ، سبزیجات ، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار که می خورید را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز ، پروتئین های بدون چربی سالم مانند ماهی ، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

     

    نمک رژیم غذایی را کاهش دهید :

    افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند ممکن است نیاز داشته باشند که روزانه میزان نمک مصرفی بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز را حفظ کنند. بهترین راه برای کاهش سدیم ، طبخ غذاهای تازه در  بیشتر اوقات  است. از خوردن غذاهای رستوران یا غذاهای بسته بندی شده که اغلب از نظر سدیم بسیار زیاد هستند خودداری کنید.

     

    مصرف شیرینی ها را قطع کنید:

    غذاها و نوشیدنی های قندی حاوی کالری زیادی هستند اما عاری از مواد مغذی هستند. اگر چیزی شیرین می خواهید ، سعی کنید میوه های تازه یا شکلات تیره را مصرف کنید.

     

    گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

     

     

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    خرید گیفت کارت اپل

    هوشمند سرمایه گذاری کنید

    رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

    ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

    مایع مشکین شوی رو ارزان تر از همه جا بخر!!

    تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

    طرح اقساط بدون چک خدمات دندانپزشکی

    ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی

    محاسبه آنلاین هزینه نظافت منزل

    روغن حیوانی گوسفندی درجه یک کرمانشاه

    خرید مشکین تاژ با 15% تخفیف

    گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

    سم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    Dr Fariba Hendesi –

    فشار خون بالا دارای عوامل آسیب رسان بسیاری است و عوامل زیادی می توانند علت فشار خون بالا باشند و یا علایم فشار خون بالا را تشدید کنند.

    فهرست موضوعات

    نتیجه تست فشار خون در حالت عادی باید کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد. زمانی که فشار خون شما بالا باشد، با مشکل هایپرتنشن مواجه هستید؛ در این شرایط میزان فشار شما به شکل پایدار بالاتر از سطح نرمال است.

    درمان مشکل فشار خون بالا معمولا با کمک مصرف دارو و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است تا بتوان مشکل را مدیریت کرده و از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با آن خودداری کنید یا حداقل آن ها را به تاخیر بیاندازید. هدف درمانی پایین آوردن سطح فشار خون در فرد است.

    علائم فشار خون بالا چیست

    حالا اگر فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه است، فشار خون بالا چیست؟ زمانی که فشار خون سیستولیک فرد (عدد بالایی) بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ بوده و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) کمتر از ۸۰ باشد، فرد با مشکل فشار خون بالا مواجه است.

    فشار خون بالا لزوما به معنای بالا رفتن ریسک بروز حمله قلبی یا سکته در افراد نیست. اما در صورت عدم توجه، ممکن است تبدیل به هایپرتنشن شود. در چنین شرایطی ریسک بروز مشکلات قلبی و سکته بالا خواهد بود.

    فشار خون بالا زمانی به وجود می آید که فشار سیستولیک ۱۳۰ یا بالاتر بوده و فشار دیاستولیک ۸۰ یا بالاتر باشد.

    ابتلا به فشار خون بالا دلایل مختلفی دارد ولی در این بحث به تعداد محدودی از این دلایلی می پردازیم.

    خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن زیاد می شود. در اوایل میانسالی یا تقریبا نزدیک ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در زنان احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است.

    در میان سیاه پوستان فشار خون بالا معمول تر است، اغلب سیاه پوستان در سنین پایین تر نسبت به سفیدد پوستان به آن مبتلا می شوند. هم چنین عوارضی جدی مانند سکته ی مغزی، حمله ی قلبی و نارسایی کلیه در سیاه پوستان شایع تر است.

    فشار خون بالا تمایل به استمرار در خانواده دارد.

    هر چه وزنتان بیشتر باشد ، بافت های بدنتان خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذیی نیاز دارند. با افزایش حجم خون در حال گردش از طریق عروق خونی، فشار بر روی دیواره های شریان ها نیز افزایش می یابد.

    افرادی که غیر فعال هستند ضربان قلب بالاتری دارند. هر چه ضربان قلب بالاتر باشد، قلبب در هر انقباض باید سخت تر کار کند و فشار قوی تری روی شریان ها ایجاد کند. عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

    سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات فشار خون را به سرعت به طور موقت افزایش میی دهد، و هم چنین مواد شیمیایی موجود در دخانیات می توانند به پوشش دیواره های شریان ها آسیب برسانند. در واقع باعث تنگ شدن شریان ها می شوند که افزایش فشار خون را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض دود هم می تواند فشار خون را افزایش دهد.

    سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ سیالات بدنن شود، که فشار خون را افزایش می دهد.

    مطلب مرتبط: متخصص فشار خون

    پتاسیم کمک می کند تا مقدار سدیم در سلول های متعادل باشد. اگر بهه اندازه ی کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنید و یا پتاسیم کافی در بدنتان حفظ نکنید ، ممکن است سدیم زیادی در خون شما تجمع یابد.

    هنوز مشخص نشده است که عدم دریافت میزان کافی ویتامین D در رژیمم غذایی می تواند به فشار خون بالا منجر شود یا خیر. ممکن است ویتامین D یک آنزیم تولید شده توسط کلیه را تحت تاثیر قرار دهد که کار آن آنزیم متعادل ساختن فشار خون است.

    با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند. مصرفف بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردها و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

    اگر الکل مصرف می کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان در تمام سنین و مردان بالاتر از ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر مجاز است. یک نوشیدنی برابر با ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از مشروبات الکلی ۸۰ درصد می باشد.

    سطح بالای استرس می تواند به افزایش موقت فشار خون منجر شود. اگر برای آرام شدن دست بهه خوردن زیاد، استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل می زنید، پس بهتر است بدانید که فقط مشکلات فشار خون بالا را افزایش می دهید.

    بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماریی های کلیوی، دیابت و آپنه خواب

    گاهی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود. اگر چه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند. در برخی کودکان، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیوی یا قلبی است. اما تعداد بسیاری از کودکان با عادات زندگی فقیرانه مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک ، به فشار خون بالا دچار می شوند.

    مطلب مرتبط: فشار خون بالا در بارداری

    مشکل فشار خون بالا معمولا یک شرایط آرام است و افراد هیچ علائم خاصی را تجربه نمی کنند. ممکن است سال ها طول بکشد تا مشکل فرد به سطح شدیدی رسیده و علائمی را از خود بروز دهد. حتی در چنین شرایطی نیز علائم را می توان به مشکلات دیگری ربط داد.

    این علائم را باید جدی گرفت و بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. البته علائم مذکور در تمامی افرادی که با مشکل هایپرتنشن مواجه هستند پدیدار نمی شوند، اما این که بخواهید صبر کنید تا علائم ظاهر شوند ممکن است در نهایت مرگبار باشد.

    بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که فشار خون شما بالا است یا خیر، انجام تست فشار خون به شکل منظم است. بیشتر پزشکان در مطب خود آزمایش فشار خون را در هر جلسه معاینه از بیماران می گیرند.

    اگر جلسات معاینه شما سالانه است با پزشک خود در مورد ریسک های مربوط به فشار خون بالا و دیگر مواردی که باید به خاطر فشار خون آن ها را رعایت کنید مشورت داشته باشید.

    به عنوان مثال اگر در خانواده خود سابقه بیماری قلبی یا فاکتورهای ریسکی برای فشار خون بالا را دارید، پزشک شما ممکن است بخواهد فشار خون بدنتان دو بار در سال چک شود. بدین ترتیب پزشک می تواند قبل از بروز مشکلات جدی، شرایط را تحت نظر داشته و کنترل کند.

    علائم فشار خون بالا چیست

    تعدادی از علائم ممکن است به شکل غیر مستقیم با فشار خون بالا ارتباط داشته باشند، اما فشار خون عامل بروز آن ها نیست. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    لکه های خونی درون چشم (خونریزی زیر انسداد) معمولا در افرادی که دیابت دارند یا فشار خون آن ها بالاست به وجود می آیند. اما هیچ کدام از بیماری های ذکر شده، علت ایجاد لکه های خونی نیستند. 

    وجود این موارد در چشم ها نشانه فشار خون بالا نیست. با این حال پزشک چشم ممکن است آسیب به سیستم عصبی چشم در اثر درمان نشدن فشار خون را تشخیص دهد.

    زمانی که رگ های خونی روی صورت گشاد شوند این مشکل بروز می کند. ممکن است به صورت غیر منتظره یا در نتیجه مواردی همچون نور خورشید، هوای سرد، غذای تند، باد، نوشیدنی های داغ و محصولات پوستی با این مشکل مواجه شوید. 

    همچنین استرس، قرار گرفتن در معرض حرارت و آب داغ، مصرف الکل و ورزش نیز از جمله دیگر عوامل هستند. تمامی این موارد فشار خون را به شکل موقت بالا می برند. با این که جوش زدن ممکن است در زمان بالا بودن فشار خون به وجود بیاید، اما عامل این موضوع هایپرتنشن نیست.

    در حالی که سرگیجه ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای فشار خون باشد، اما در اثر فشار خون بالا به وجود نمی آید. با این حال، نباید سرگیجه را نادیده گرفت، به خصوص اگر به شکل ناگهانی شروع شود. 

    سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا کنترل بدن و داشتن مشکل در راه رفتن همگی نشانه های هشداردهنده بروز سکته هستند. فشار خون بالا یکی از فاکتور های ریسکی اصلی برای سکته است.

    برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد در کاهش فشار خون کمک کنند. برخی از این موارد فشار خون شما را در عرض چند هفته کاهش می دهند اما ممکن است تاثیر موارد دیگر را در بلند مدت حس کنید.

    سعی کنید اقدامات زیر را در زندگی روزمره خود انجام دهید:

    برخی افراد متوجه می شوند که ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند مشکل فشار خون بالای آن ها را مدیریت کند. به همین خاطر در این زمینه باید داروهای خاصی را مصرف کنند. داروهای مختلفی برای درمان هایپرتنشن در افراد وجود دارند که هر کدام کارکرد خاصی ارائه می دهند.

  • علائم بارداري در روزهاي اول – صفحه 1 – ني ني
  • اگر یک دارو در کاهش فشار خون بالای شما کارساز نباشد، ممکن است یک داروی دیگر در این زمینه موفق شود. برای برخی افراد به ترکیبی از دو یا چند دارو نیاز است تا بتوان مشکل فشار خون بالا را کنترل کرد.

    داروهای هایپرتنشن را می توان بر اساس نحوه عملکرد به چند دسته بندی مختلف در آورد که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم. داروهای هر دسته فقط نمونه ای از آنچه که در دسترس است بوده و لیست ما محدود است.

    داروی ادرار آور که به آن ها قرص های آب نیز گفته می شود به کلیه ها در تخلیه آب و نمک (سدیم) کمک می کنند. در نتیجه میزان خونی که باید از طریق رگ ها منتقل شود کمتر خواهد شد. در نهایت فشار خون افراد کاهش می یابد. 

    در مجموع سه نوع اصلی از داروهای ادرار آور وجود دارند که بر اساس نحوه کارشان دسته بندی می شوند. سه دسته مورد نظر عبارتند از:

    دیورتیک های گروه تیازیر عموما عوارض جانبی کمتری به نسبت دیگر موارد دارند، به خصوص مصرف آن ها با دز پایین یکی از روش های درمانی رایج برای فشار خون بالا است.

    این داروها به قلب کمک می کنند تا با سرعت و شدت کمتری بتپد. در چنین شرایطی قلب با هر پمپاژ خود، خون کمتری را وارد رگ های خونی می کند و در نهایت فشار خون فرد کاهش خواهد یافت.

    داروهای زیادی در این دسته بندی قرار دارند از جمله:

    آلفا بتا بلاکرها اثری ترکیبی دارند. آن ها زیر دسته بتا بلاکرها هستند که از ترکیب شدن هورمون های کاتکول آمین با گیرنده های آلفا و بتا جلوگیری می کنند.

    آن ها می توانند میزان انقباض رگ های خونی نظیر مسدود کننده های آلفا ۱ را کاهش دهند. همچنین ضربان قلب و فشار پمپاژ خون را می توان به کمک آن ها کاهش داد (درست مثل مسدود کننده های بتا)

    کارودیلول (Coreg) و هیدروکلراید لابتالول (Normodyne) از جمله آلفا بتا بلاکر های رایج هستند.

    علائم فشار خون بالا چیست

    فشار خون مناسب و مورد نظر برای افرادی که بیش از ۸۰ سال سن دارند کمتر از ۱۵۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه است (زمانی که فشار خون در کلینیک یا اتاق عمل اندازه گیری می شود). فشار کهنسالان در اندازه گیری با دستگاه های خانگی باید کمتر از ۱۴۵ بر روی ۸۵ میلی متر جیوه باشد.

    با این که مصرف دارو جهت کاهش فشار خون مزایای خاص خود را دارد، هنوز نمی دانیم آیا مصرف چنین داروهایی برای افراد ۸۰ ساله مفید است یا خیر.

    در حال حاضر محققان بر این باورند که اگر در حین مصرف داروهای کنترل فشار خون بالا به سن ۸۰ سالگی برسید، ادامه دادن این دارو درمانی در صورتی که کماکان مفید بوده و عوارض جانبی نداشته باشد بلامانع است.

    اگر سن شما بالای ۸۰ سال است و مشکل فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده است، پزشک معالج ابتدا فاکتور های ریسکی دیگر شما را در نظر گرفته و سپس پروسه درمانی مناسب برای فشار خون بالا را مشخص می کند.

    اولین مرحله از پروسه درمان کودکان و نوجوانانی که با مشکل فشار خون بالا روبرو هستند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی است؛ این اقدامات شامل داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش و تحرک منظم و کاهش وزن برای کسانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند می شوند.

    در صورت نیاز، کودکان باید داروهای فشار خونی که بزرگسالان استفاده می کنند را مصرف کنند. مشکل فشار خون ثانوی در کودکان معمولا پس از درمان شدن علت پس زمینه برطرف می شود.

    در برخی شرایط خاص نظیر هایپرتنشن مقاوم یا فشار خون بالای ثانوی، ممکن است به اقدامات درمان بیشتر نیاز باشد.

    هایپرتنشن مقاوم زمانی در فرد تشخیص داده می شود که پس از استفاده سه نوع داروی فشار خون مختلف، میزان فشار کاهش نیافته باشد.

    فردی که مشکل فشار خون خود را به کمک چهار نوع داروی مختلف تحت کنترل نگه می دارد با مشکل فشار خون مقاوم مواجه است.

    حتی چنین شرایط ویژه و سختی را نیز معمولا می توان به مرور زمان با موفقیت تحت کنترل درآورد. ممکن است پزشک شما داروی دیگری را با دز متفاوت تجویز کند و یا ترکیبی دیگر از داروها را پیشنهاد نماید. همچنین گاهی اوقات به ایجاد تغییرات جدی و سخت در سبک زندگی نیاز خواهید داشت.

    مراجعه به متخصصان کلیه یا قلب نیز می تواند به افراد در درمان فشار خون بالای مقاوم کمک کند.

    هایپرتنشن ثانوی نوعی فشار خون بالا در افراد است که به شکل مستقیم در اثر عامل اولیه دیگری ایجاد شده باشد؛ به عنوان مثال یک بیماری خاص و یا عوارض جانبی داروها.

    در چنین شرایطی معمولا پس از تشخیص نهایی دکتر و درمان مشکل اولیه فرد، سطح فشار خون دوباره به محدوده مناسب و سالم می رسد.

     

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    Next Post

    چاقی و ارتباط آن با بیماری های قلبی

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیم هنوز علت مشخصی برای بسیاری از فشار خون های بالا در افراد شناسایی نشده و در علم پزشکی یه آن essential hypertension اطلاق میشود 

    در هر صورت باید با دارو مناسب کنترل شود 

    سلام

    مشروبات ناخالص بسیار زیاد شدند بهتر است مصرف نکنین 

    سلام

     نه لزوما خود فشار خون بالاشون علتی بر آسیب شریان هاشون بوده که باید پس از فنر گذاری فشارشون مرتب کنترل شود که آسیب بیشترب ایجاد نکند

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    با سلام وعرض تشکر،مطالب سرکاربرای امراضی که مرقوم فرموده بودید،خواندم،آنچه راکه مربوط به اینجانب است،فشارخون است،من درسن ۸۹ سالگی هستم، بدون شک چون تحصیلکرده ام،مطالبی درمورد فشارخون که سوال اصلی منست،میدانم،من ازبچگی به غذا ومتفرعات آن که نمک سود بود،عرایقه زیادی داشتم،تاسن پنجاه سالگی بکلی اززیان صرف نمک بیش ازحدنه میدانستم ونه توجهی باین موضوع میکردم،بطورمثال: ماست وخیارهمانقدرکه ماست وخیارمن رنده کرده خیارداشت،بهمان میزان ازنمک زبرکه محصول دریاچه مهارلوی شیرازبود،مخلوط ومیخوردم، سی سال است،که ازچنین خوراکی پرهیزکنم،در۱۰سال قبل نزد دکترداخلی رفتم،قرص آمریکائی ( اسمش فراموش کرده ام) مچ های پا تاروی سینه پا ورم کرد،دکترگفت کلیه شما نمیتواند آب رادفع کند،چون ازبی اطلاعی دکترمشکوک شده بودم،نزد دکتری که متخصص کلیه وفشارخون است،مراجعه کردم،سوال ایشان این بود: ازچه داروئی استفاده میکردی،نام همان دارو گفتم،گفت: این دارو حداکثرتا ۳ ماه بیشترتجویزنمیشود،حالابرای تخلیه آبها دوا میدهم وبعد شما روزی یک قرص والساکور۸۰ ملیلی بخورید،تابحال همین کارادامه داده ام،تا چندی خوب بودم،متاسفانه غذای نمک دارشروغ کردم،با دستگاه فشارخون الکترونیکی روزی ۲ بارآزمایش میکنم، گاهی که قرض همراه با قرص کلونازپام که مدت ۲۵ ساله مصرف میکنم،فشاربه نرمال میرسد،سعی کرده ام غذای نمک دارنخورم،چون من وهمسرم هردو فشارخون وناراحتیهای دیگری داریم،آنکه غذا درست میکند،فعلا”نمک غذا را کم کرده،درد قفسه سینه ندارم،ولی بعلت ناراحتی ناشی ازعمل جراحی ۲ چشم،شبیکیه معیوب شده،دو دید شده ام،زمین خورده ام،آسیب زیاد،،یک مهره ستون فقرات شکسته،ناگزیربا عصا وبا احتیاط راه میروم،غرض اززحمت،شنیده شده،قرصی بهمین نام ازکشورچین به ایران وسایرکشورها صادرشده،که چون من از والساکور۸۰ میلی ایرانی استفاده میکنم،خواهشم این است،آیابضرورت گاهی نیمی ویا یک ۸۰ میلی اضافی نیزمصرف میکنم،آیا بعیراز،این قرض والساکور۸۰ داروی دیگری هست،که بهترازاین باشد،ویاهمین را ادامه دهم: با احترام، پوزش ازتصویل کلام

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    واریس در بارداری چیست و درمان آن چگونه است؟

    فشار خون پایین چند است؟

    مراقبت های بعد از درمان واریس پا

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون (به انگلیسی: Hypertension) که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا استراحت (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. بر اساس اخرین گاید لاین یا دستورالعمل طبقه بندی فشار خون بالا از انجمن قلب امریکا در سال۲۰۱۷ میلادی (معتبر ترین منبع
    و گاید لاین بیماریهای قلبی)
    در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۹۰تا ۱۱۹میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۸۰ میلی‌متر جیوه است. و اگر فرد دارای فشار خون ۱۲۰_۱۲۹ میلیمتر جیوه سیستول و زیر ۸۰ دیاستول باشد فرد دارای فشار خون افزایش یافته میباشد (مرحله پیش فشار خونی) در صورتی که فشار خون به‌طور مزمن برابر یا بیش از ۱۳۰ بر روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد در مرحله 1 پر فشاری خون قرار دارد
    و اگر فشار خون بیشتر از۱۴۰میلی متر جیوه سیستول یا ۹۰ دیاستول باشد از مرحله دو فشار خون بالا رنج میبرد
    قابل ذکر است که در فشار خون های بالا و زیر ۱۴۰میلی متر جیوه (۱۳۰-۱۳۹) اولویت درمان با اصلاح شیوه زندگی میباشد (کاهش وزن، کنترل استرس و…نه استفاده از قرص های کاهنده فشار خون)

    نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند.[۱]

    پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد.[۲] ۵ تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

    در برخی موارد بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود.[۳] پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال، آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. حتی افزایش خفیف فشار خون شریانی نیز با کاهش امید به زندگی مرتبط است. تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می‌تواند در کنترل فشار خون مؤثر بوده و خطر عوارض ناشی از آن را بر سلامتی کاهش دهد. با این حال، درمان دارویی غالباً برای افرادی که تغییر روش زندگی در آن‌ها بی تأثیر بوده یا کافی نبوده‌است، ضروری می‌باشد.

    نتایج یک تحقیق بین‌المللی با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان ایرانی دربارهٔ تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در ۲۰ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام این کشورها است.
    در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل ،۴۳ درصد از مرگ‌های زودرس (زیر هفتاد سال) بوده‌است. در ایران نیز فشار خون بالا (بالای ۱۱۵) مهم‌ترین عامل خطرساز و باعث مرگ دو هزار و ۳۵ نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.[۴]

    علائم فشار خون بالا چیست

    از ۱۸ سال به بالا، پرفشاری خون با اندازه‌گیری فشار خون سیستولی یا دیاستولی که به‌طور مزمن بالاتر از مقدار طبیعی مجاز (یعنی فشار سیستولی ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولی ۷۹ میلی‌متر جیوه) باشد تعیین می‌شود: رجوع کنید به جدول — طبقه‌بندی (JNC7)). اگر سنجش‌ها به صورت اندازه‌گیری ۲۴ ساعتهٔ فشار خون متحرک یا اندازه‌گیری خانگی باشند، از مرزهای پایین‌تر (فشار سیستولی ۱۳۵ میلی‌متر جیوه یا فشار دیاستولی ۸۵ میلی‌متر جیوه) استفاده می‌شود.[۵] دستورالعمل‌های بین‌المللی اخیر در مورد پرفشاری خون نیز طبقه‌بندی‌هایی زیرِ دامنهٔ پرفشاری خون ایجاد کرده‌اند تا زنجیرهٔ خطر را با فشار خون‌های بالاتر از دامنه طبیعی نشان دهند. گزارش JNC۷ در سال ۲۰۰۳[۶] از اصطلاح پیش پرفشاری خون برای فشار خون‌های در دامنهٔ فشار سیستولی ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و/یا فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه استفاده می‌کند، در حالیکه دستورالعمل ESH-ESC در سال ۲۰۰۷[۷] و دستورالعمل BHS IV در سال ۲۰۰۴[۸] طبقات مطلوب، طبیعی و طبیعیِ بالا را در تقسیم‌بندی جزئیِ فشار خون‌های زیر فشار سیستولی ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه به‌کار می‌گیرند. پرفشاری خون براساس گزارش JNC۷ به این صورت طبقه‌بندی جزئی می‌شود: پرفشاری خون مرحله ۱، پرفشاری خون مرحله ۲ و پرفشاری خون سیستولی ایزوله. پرفشاری خون سیستولی ایزوله به فشار خون سیستولی بالایی گفته می‌شود که فشار خون دیاستولی در آن طبیعی بوده و در افراد مسن شایع است.[۶] دستورالعمل ESH-ESC در سال ۲۰۰۷[۷] و دستورالعمل BHS IV در سال ۲۰۰۴،[۸] فشار خون مرحله سومی (مرحله ۳) را برای افرادِ دارای فشار خون سیستولی بالای ۱۷۹ میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیاستولی بیش از ۱۰۹ میلی‌متر جیوه تعریف می‌کند.
    اگر درمان دارویی، فشار خون را تا سطوح طبیعی کاهش ندهد، پرفشاری خون در طبقه «مقاوم» جای می‌گیرد.[۶]

    هفتمین گزارش
    کمیته ملی مشترک
    پیشگیری، تشخیص، سنجش
    و درمان فشار خون بالا)[۶]

    پرفشاری خون در نوزادان نادر بوده و در حدود ۰٫۲ تا ۳ درصد از نوزادان را شامل می‌شود. فشار خون نوزادان سالم به‌طور منظم اندازه‌گیری نمی‌شود.[۹] پرفشاری خون در نوزادانِ پر خطر، شایع تر است. عوامل گوناگونی نظیر سن بارداری، سنِ پس از لقاح و وزن تولد باید در هنگام تشخیص فشار خون طبیعی در یک نوزاد در نظر گرفته شوند.[۹]

    پرفشاری خون در کودکان و نوجوانان کاملاً شایع بوده (۲ تا ۹ درصد بسته به سن، جنسیت و قومیت)[۱۰] و با خطرات طولانی مدتِ بیماری مرتبط است.[۱۱]
    در این مورد توصیه می‌شود که فشار خون کودکان بالای ۳ سال به‌طور منظم در هر معاینه پزشکی یا چکاپ اندازه‌گیری شود. پیش از تشخیص پرفشاری خون در یک کودک، فشار خون بالای او در معاینات مکرر نشان داده می‌شود.[۱۱] در دوران کودکی، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و پرفشاری خون در کودکان به صورت فشار خون سیستولی یا دیاستولیِ متوسط و در سه یا بیش از سه مورد برابر یا بیش از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با جنسیت، سن و قدِ کودک است. پیش پرفشاری خون در کودکان به عنوان فشار خون سیستولی یا دیاستولی متوسط تعریف می‌شود که برابر با بیش از ۹۰ درصد، اما کمتر از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با شرایط کودک است.[۱۱]
    در مورد نوجوانان، پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص و طبقه‌بندی پرفشاری خون یا پیش پرفشاری خون از معیارهای مربوط به افراد بالغ استفاده شود.[۱۱]

    پرفشاری خون به ندرت علائمی از خود نشان می‌دهد و تشخیص آن معمولاً از طریق آزمایش، یا در حین درمان یک بیماری دیگر صورت می‌گیرد. برخی افراد مبتلا به فشار خون بالا، دارای علائمی نظیر سردرد (به ویژه در پشت سر و در هنگام صبح) و همچنین احساس سبکی سر، تهوع، وزوز گوش (به‌صورت همهمه یا سوت کشیدن)، تاری دید یا غش کردن می‌باشند.[۱۲]

    در آزمایش بالینی در صورت تشخیص رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون در معاینهٔ تهِ چشم از طریق افتالموسکوپی (مشاهدهٔ پشت چشم)، وجود پرفشاری خون مشکوک خواهد بود.[۱۳] اصولاً، شدتِ تغییرات رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون به درجات ۱ تا ۴ تقسیم می‌شود، اما تشخیص انواع خفیف ترِ آن می‌تواند مشکل باشد.[۱۳] نتایج افتالموسکوپی می‌تواند بیانگر مدت ابتلای فرد به پرفشاری خون نیز باشد.[۱۲]

    برخی دیگر از نشانه‌ها و علائم می‌توانند نشانگر پرفشاری خون ثانویه باشند که همان پرفشاری خونِ ناشی از دلیل مشخصی نظیر بیماری‌های کلیوی یا بیماری‌های غده درون‌ریز می‌باشد. به عنوان مثال، چاقی سینه و شکم، عدم تحمل گلوکز، صورت ماه (یک نشانهٔ بیماری که صورت فرد گرد و پف کرده می‌شود)، «قوز بوفالو» و ترک‌های کبود نشانگر وجود سندرم کوشینگ می‌باشند.[۱۴]بیماری تیروئید و آکرومگالی نیز می‌توانند با علائم و نشانه‌های مشخص باعث بروز پرفشاری خون شوند.[۱۴]سر و صدای شکمی می‌تواند نشانهٔ تنگی شریان کلیه (تنگی شریان‌های تغذیه‌کنندهٔ کلیه‌ها) باشد. کاهش فشار خون در پاها یا کندی یا توقف ضربان شریان‌های ران می‌تواند نشانهٔ تنگی شریان آئورت (تنگی شریان آئورت اندکی پس از جدا شدن از قلب) باشد. در پرفشاری خونی که به‌طور عمده با سردرد، لرزش، رنگ پریدگی و تعرق زیاد تغییر می‌کند، باید به وجود فئوکروموسیتوما مشکوک بود.[۱۴]

    افزایش شدید فشار خون (برابر یا بیش از فشار سیستولی ۱۸۰ یا فشار دیاستولی ۱۱۰ که گاهی پرفشاری بدخیم یا پرفشاری شدید خون نامیده می‌شود) به «بحران پرفشاری خون» اطلاق می‌شود. فشار خونِ بالای این سطوح بیانگر خطر بالای عوارض ناشی از آن است. افرادی که فشار خون آن‌ها در این محدوده قرار دارد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، اما بیش از افراد عادی دچار سردرد (در ۲۲٪ از موارد)[۱۵] و سرگیجه می‌شوند.[۱۲] علائم دیگر بحران پرفشاری خون می‌تواند شامل زوال بینایی، تنگی نفس در اثر نارسایی قلب یا یک حالت بی‌قراری عمومی در اثر نارسایی کلیوی باشد.[۱۴] اکثر افراد مبتلا به بحران پرفشاری خون به عنوان بیماران مبتلا به فشار خون بالا شناخته می‌شوند که عوامل دیگری می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار خون در آنان شود.[۱۶]

    «فوریتِ پرفشاری خون» که در گذشته به آن «پرفشاری بدخیم خون» گفته می‌شد، زمانی رخ می‌دهد که در اثر افزایش شدید فشار خون آسیب مستقیمی متوجهٔ یک یا چند عضو حیاتی بدن شود. این آسیب می‌تواند شامل انسفالوپاتیِ ناشی از پرفشاری خون باشد که در اثر التهاب و نارسایی مغز ایجاد شده و مشخصه‌های آن سردرد و کاهش سطح هوشیاری (گیجی یا خواب آلودگی) است. ادم پاپی (تورم دیسک اپتیک یا اختلالات متوسط تا شدید در عروق شبکیهٔ چشم) و خون ریزی و ترشحات التهابی ته چشم از دیگر نشانه‌های آسیب مستقیم به اعضای حیاتی بدن می‌باشند. درد قفسه‌سینه می‌تواند نشانهٔ صدمه به ماهیچهٔ قلب (با احتمال بروز سکته قلبی) یا در برخی مواقع نشانهٔ پارگی آئورت، پارگی دیواره داخلی آئورت باشد. تنگی نفس، سرفه و رگه‌های خونی در خلط از نشانه‌های مشخصِ ادم ریه هستند. این بیماری عبارت است از التهاب بافت ریه در اثر نارسائی بطن چپ که ناتوانی بطن چپ قلب در پمپاژ کافیِ خون از ریه‌ها به داخل سیستم شریانی می‌باشد.[۱۶] همچنین، احتمال بروز اختلال ناگهانی در عملکرد کلیه (نارسایی حاد کلیه) و آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک (از بین رفتن سلول‌های خونی) نیز وجود دارد.[۱۶] در چنین شرایطی، کاهش سریعِ فشار خون به منظور جلوگیری از پیش رویِ آسیب به اعضای حیاتی بدن انجام می‌گیرد.[۱۶] در مقابل، هیچ شواهدی مبنی بر نیاز به کاهش سریعِ فشار خون در فوریت‌های پرفشاری خون که در آن‌ها هیچ نشانه‌ای از آسیب مستقیم به اعضای حیاتی بدن دیده نمی‌شود وجود ندارد. البته کاهش بیش از حدِ فشار خون نیز عاری از خطر نیست.[۱۴] توصیه می‌شود که در فوریت‌های پرفشاری خون با استفاده از داروهای خوراکی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت فشار خون به‌طور تدریجی پایین آورده شود.[۱۶]

    کشورهایی با جمعیت بالا از جمله چین، هند، ایالات متحده، روسیه و اندونزی دارای بیشترین میزان ابتلا به فشار خون بالا بین سایر کشورها هستند و بر اساس آمارها، بیش از سه و نیم میلیارد از جمعیت مردم جهان در آستانه فشار خون بالا قرار دارند و در حدود ۸۷۰ میلیون انسان در سراسر جهان دارای بیماری فشار خون بالا هستند.
    کارشناسان افزایش فشار سیستولیک را یکی از عوامل جدی مرگ و میر در عصر حاضر می‌دانند که می‌توان با تنظیم رژیم غذایی، انجام ورزش منظم، خودداری از مصرف نمک به میزان زیاد، تنفس عمیق، تناسب اندام و نیز مصرف دارو تحت نظارت پزشک تا حد بالایی کنترل کرد افزایش نگران‌کننده فشار خون بالا بر اساس تجزیه و تحلیل از ۸ میلیون فرد بزرگسال از ۱۵۴ کشور مختلف جهان بدست آمده‌است و این تحقیقات در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده‌است.[۱۷]

    پرفشاری خون تقریباً در ۸ تا ۱۰ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد.[۱۴] اکثر زنان مبتلا به پرفشاری خونِ ناشی از بارداری از قبل مبتلا به پرفشاری خون اولیه می‌باشند. فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند اولین نشانهٔ پری-اکلامپسیا باشد که مشکلی جدی در نیمهٔ دوم بارداری و چند هفته پس از وضع حمل است.[۱۴] یکی از علائم تشخیصی پری-اکلامپسیا، افزایش فشار خون و وجود پروتئین در ادرار است.[۱۴] پری-اکلامپسیا در حدود ۵ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و علتِ ۱۶ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از بارداری در سراسر جهان می‌باشد.[۱۴] پری-اکلامپسیا خطر مرگ نوزاد را نیز دو برابر می‌کند.[۱۴] معمولاً هیچ علائمی در پری-اکلامپسیا وجود ندارد و تشخیص آن از طریق آزمایش‌های معمولی انجام می‌گیرد. شایع‌ترین علائمی که در پری-اکلامپسیا بروز می‌کنند عبارتند از سردرد، تاری دید (اغلب به صورت مشاهدهٔ “جرقه”)، استفراغ، درد و اِدم (التهاب) در بالای معده. پری-اکلامپسیا گاهی اوقات تا وضعیت تهدیدکنندهٔ زندگی هم پیش می‌رود که به آن اکلامپسیا می‌گویند. اکلامپسیا یک نوع فوریت پرفشاری خون است و عوارض جدی متعددی دارد. این عوارض شامل از دست دادن بینایی، التهاب مغز، حملات تشنجی یا تشنج، نارسایی کلیه، ادم ریه و انعقاد فراگیر درون رگی (یک نوع اختلال انعقاد خون) می‌باشند.[۱۴][۱۸]

    اختلال رشد بچه، تشنج، تحریک پذیری، فقدان انرژی و مشکلات تنفسی[۱۹] نیز با پرفشاری خون در نوزادان و اطفال در ارتباط است. در اطفال بزرگتر و کودکان، پرفشاری خون می‌تواند باعث سردرد، تحریک‌پذیری بی‌دلیل، خستگی، اختلال رشد بچه، تاری دید، خونریزی بینی و فلج عصب صورت شود.[۹][۱۹]

    پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطرِ قابل پیشگیری در مرگ زودرس در سراسر جهان است.[۲۰] پرفشاری خون باعث افزایش خطرِ بیماری‌ایسکمیک قلب،[۲۱]سکته مغزی،[۱۴]بیماری شریان‌های پیرامونی[۲۲] و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی شامل نارسایی قلب، آنوریسم آئورت، تصلب شرایین فراگیر و آمبولی ریه می‌شود.[۱۴] پرفشاری خون همچنین عامل خطر در اختلال شناختی، زوال عقل و بیماری مزمن کلیوی می‌باشد.[۱۴]
    عوارض دیگر عبارتند از:

    پرفشاری اولیه (اساسی) شایع‌ترین نوع پرفشاری خون است که ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد پرفشاری خون را شامل می‌شود.[۲] تقریباً در تمام جوامع معاصر، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و خطر ابتلا به پرفشاری خون در سنین بالاتر قابل توجه است.[۲۴] پرفشاری خون ناشی از یک فعل و انفعال پیچیده بین ژن‌ها و عوامل محیطی است. ژن‌های معمولی بیشماری با اثرات ناچیز بر فشار خون[۲۵] و همچنین برخی ژن‌های نادر با اثرات شدید بر فشار خون شناسایی شده‌اند،[۲۶] اما اساس ژنتیکیِ پرفشاری خون هنوز به قدر کافی درک نشده‌است. عوامل محیطی متعددی بر فشار خون تأثیر می‌گذارند. عواملی که در روش زندگی منجر به کاهش فشار خون می‌شوند عبارتند از کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی،[۲۷] افزایش مصرف میوه و فراورده‌های کم چرب (روش‌های تغذیه‌ای جهت توقف پرفشاری خون (رژیم Dash)). ورزش،[۲۸]کاهش وزن[۲۹] و کاهش مصرف الکل نیز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.[۳۰] نقش احتمالی عوامل دیگر نظیر استرس،[۲۸] مصرف کافئین[۳۱] و کمبود ویتامین دی[۳۲] چندان روشن نیست. اینطور تصور می‌شود که مقاومت انسولینی که در افراد چاق شایع بوده و جزئی از سندرم ایکس (یا سندرم متابولیک) می‌باشد نیز در ایجاد پرفشاری خون نقش دارد.[۳۳] مطالعات اخیر نیز شرایطی در اولین سال‌های زندگی (نظیر وزن کم در زمان تولد، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و عدم تغذیه با شیر مادر) را به عنوان عوامل خطر در پرفشاری خون اولیه در افراد بالغ ذکر کرده‌اند.[۳۴] با این حال، مکانیسم‌هایی که این شرایط را به پرفشاری خون در افراد بالغ ربط می‌دهند هنوز

    ناشناخته‌اند.[۳۴]

    پرفشاری خون ثانویه از یک دلیل قایل تشخیص ناشی می‌شود. بیماری‌های کلیوی شایع‌ترین دلایل فرعیِ پرفشاری خون می‌باشند.[۱۴] همچنین پرفشاری خون می‌تواند ناشی از بیماری‌های غده درون‌ریز نظیر سندرم کوشینگ، پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید، آکرومگالی، سندرم کان یا هیپرآلدوسترونیسم، پرکاری پاراتیروئید و فئوکروموسیتوما باشد.[۱۴][۳۵] دلایل دیگر پرفشاری خون ثانویه عبارتند از چاقی، وقفه تنفسی در خواب، بارداری، کوآرکتاسیون آئورت، مصرف بیش از حد شیرین‌بیان و داروهای تجویزی خاص، داروهای گیاهی و داروهای غیرمجاز.[۱۴][۳۶]

    در اکثر افراد مبتلا به پرفشاری اولیه (اساسی) مزمن، افزایش مقاومت در مقابل جریان خون (مقاومت محیطی کلی) با وجود برون ده قلبی نرمال، باعث فشار بالا می‌شود.[۳۷] بنابر شواهد، بر خی از افراد جوانتری که مبتلا به پیش پرفشاری خون یا «پرفشاری خون مرزی» هستند، برون دهیِ قلبی و ضربان قلب بالا و مقاومت محیطی نرمالی دارند. این حالت، پرفشاری خون مرزیِ بیش فعال نامیده می‌شود.[۳۸] مشخصه‌های بارز پرفشاری اولیهٔ مزمن در این افراد در سنین بالاتر به صورت افت برون‌دهی قلبی و افزایش مقاومت محیطی پیشرفت خواهد کرد.[۳۸] با این همه، وجود این الگو در تمام افرادی که در نهایت مبتلا به پرفشاری خون می‌شوند جای بحث دارد.[۳۹] افزایش مقاومت محیطی در پرفشاری خون مزمن را اساساً می‌توان به تنگیِ ساختاریِ شریان‌های کوچک و شریانچه‌ها نسبت داد.[۴۰] کاهش تعداد یا تراکم مویرگ‌ها نیز می‌تواند در مقاومت محیطی نقش داشته باشد.[۴۱] پرفشاری خون با کاهش انعطاف‌پذیری وریدهای محیطی[۴۲] که می‌تواند باعث افزایش برگشت خون به قلب و افزایش پیش بار قلبی شده و در نهایت منجر به نارسایی دیاستولی شود نیز مرتبط است. با این حال، اینکه افزایش گرفتگی فعّال رگ‌های خونی در پرفشاری خون اولیهٔ مزمن نقش داشته باشد مشخص نیست.[۴۳]

    فشار نبض (اختلاف بین فشار خون سیستولی و دیاستولی) در افراد مسنی که مبتلا به پرفشاری خون هستند مکرراً بالا می‌رود. این وضعیت می‌تواند به صورت بالا بودن غیر طبیعیِ فشار سیستولی و نرمال یا پایین بودنِ فشار دیاستولی باشد. این حالت را پرفشاری خون سیستولی ایزوله می‌نامند.[۴۴] فشار نبض بالا در افراد مسن تری که مبتلا به پرفشاری خون یا پرفشاری خون سیستولی ایزوله هستند، با افزایش سختی شریانی تشریح می‌شود که به‌طور بارز با افزایش سن در ارتباط بوده و ممکن است با فشار خون بالا بدتر شود.[۴۵]

    مکانیسم‌های بسیاری مطرح شده‌اند که می‌توانند باعث افزایش مقاومت در سیستم شریانی در پرفشاری خون شوند. اکثر شواهد بیانگر یک یا هر دو مورد از این دلایل هستند:

    این مکانیسم‌ها با هم تناقضی ندارند و ممکن است که هر دو مکانیسم تا حدی در اکثر موارد پرفشاری خون اولیه نقش داشته باشند. همچنین گفته می‌شود که اختلال عملکرد عروق (اختلال عبور خون درون رگ) و التهاب عروقی نیز می‌توانند مقاومت محیطی و آسیب عروقی را در پرفشاری خون افزایش دهند.[۴۸][۴۹]

    کلسترول اچ دی ال و ال دی ال، سطح تری‌گلیسرید

    پرفشاری خون زمانی تشخیص داده می‌شود که بیمار فشار خون بالای مزمن داشته باشد. اصولاً[۵] این تشخیص نیازمند سه بار اندازه‌گیری فشار خون در بازه‌های یک‌ماهه می‌باشد.[۵۶] ارزیابی اولیه بیماران مبتلا به پرفشاری خون شامل بررسی شرح‌حال کامل بیمار و آزمایش بالینی است. با در دسترس بودنِ اندازه‌گیری‌های ۲۴ ساعتهٔ فشار خون متحرک و دستگاه‌های خانگی اندازه‌گیری فشار خون، اهمیت اجتناب از تشخیص نادرستِ پرفشاری خون در بیمارانی که تحت تأثیر سندرم لباس سفید قرار می‌گیرند منجر به تغییر اصول مقدماتی اندازه‌گیری فشار خون شده‌است. در انگلستان، بهترین روش کنونی انجام یکبار اندازه‌گیری فشار خون متحرک است. پیگیری مجدد نیز امکان‌پذیر است اما به روشی نه چندان مطلوب و از طریق اندازه‌گیری خانگی فشار خون در طول مدت هفت روز.[۵۷]

    وقتی تشخیص پرفشاری خون قطعی شد، پزشکان سعی می‌کنند تا دلیل بروز این بیماری را بر اساس عوامل خطر و علائم دیگر (در صورت وجود) شناسایی کنند. پرفشاری خون ثانویه در کودکانی که در سنین پیش از بلوغ به سر می‌برند شایع تر است و در اکثر موارد از بیماری کلیوی ناشی می‌شود. پرفشاری خون اولیه یا اساسی در نوجوانان شایع تر بوده و عوامل خطر چندگانه‌ای دارد که شامل چاقی و سابقهٔ پرفشاری خون در خانواده می‌باشد.[۵۸] از تست‌های آزمایشگاهی برای شناسایی دلایل احتمالی پرفشاری خون ثانویه و تشخیص اینکه آیا پرفشاری خون باعث آسیب به قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها شده‌است نیز استفاده می‌شود. آزمایش‌های دیگری نیز در مورد سطوح دیابت و کلسترول بالا انجام می‌گیرد، چون این بیماری‌ها در ایجاد بیماری‌های قلبی عامل خطر محسوب شده و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.[۲]

    آزمایش کراتینین در سرم خون برای بررسی وجود بیماری‌های کلیوی که ممکن است دلیل ایجاد پرفشاری خون یا ناشی از آن باشند، انجام می‌گیرد. انجام آزمایش کراتینین سرم خون به تنهایی ممکن است تخمین میزان تصفیه گلومرولی را دست بالا بگیرد. دستورالعمل‌های اخیر، طرفدار کاربرد معادلات پیش‌بینی‌کننده نظیر فرمول تغییر رژیم غذایی در بیماری کلیوی (MDRD) جهت تخمین میزان تصفیه گلومرولی (eGFR) می‌باشند.[۶] eGFR همچنین یک اندازه‌گیری مبنا از کارکرد کلیه ارائه می‌کند که می‌توان از آن برای بررسی عوارض داروهای خاصِ ضدِ پرفشاری خون بر عملکرد کلیه استفاده کرد. آزمایش وجود پروتئین در نمونه‌های ادرار نیز به عنوان یک نشانه فرعیِ بیماری‌های کلیوی به کار می‌رود. تست نوار قلب (EKG/ECG) برای بررسی اینکه قلب در اثر فشار خون بالا تحت فشار نباشد انجام می‌گیرد. این تست می‌تواند ضخیم شدنِ ماهیچه قلب (هایپرتروفی بطن چپ) و اینکه آیا قلب سابقه یک اختلال خفیف نظیر حملهٔ قلبی خاموش داشته‌است را نشان دهد. رادیوگرافی قفسه سینه یا اکوکاردیوگرافی نیز می‌تواند برای بررسی علائم بزرگی قلب یا آسیب به قلب انجام گیرد.[۱۴]

    تعداد افراد مبتلا به پرفشاری خون که از بیماری خود اطلاع ندارند، قابل توجه است.[۵۹] شاخص‌هایی که کل افراد مبتلا به پرفشاری خون را مورد توجه قرار می‌دهند مستلزم کاهش عواقب فشار خون بالا و کاهش نیاز به درمان با داروهای ضد پرفشاری خون می‌باشند. تغییر روش زندگی برای کاهش فشار خون، پیش از شروع درمان دارویی توصیه می‌شود. دستورالعمل‌های انجمن پرفشاری خون بریتانیا در سال ۲۰۰۴[۵۹] تغییراتی را در روش زندگی پیشنهاد کرده‌است که مطابق با دستور العمل‌های ذکر شده در برنامه آموزش ملی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۲ در رابطه با فشار خون بالا[۶۰] می‌باشد که با هدف پیشگیری اولیه پرفشاری خون ارائه شد:

    علائم فشار خون بالا چیست

    تغییرات مؤثر در روش زندگی می‌تواند فشار خون را به اندازه یک داروی تجویزیِ ضدِ پرفشاری خون کاهش دهد. ترکیبی از دو یا چند تغییر در روش زندگی می‌تواند حتی نتایج بهتری هم داشته باشد.[۵۹]

    اولین نوع درمان پرفشاری خون همان تغییرات پیشگیرانهٔ روش زندگی است[۶۲] و شامل تغییر رژیم غذایی،[۶۳] ورزش و کاهش وزن است. تمام این تغییرات به‌طور قابل توجهی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون مؤثر بوده‌اند.[۶۴] اگر پرفشاری خون به قدری بالا باشد که نیاز به استفاده از دارو باشد، تغییر روش زندگی نیز همچنان توصیه می‌شود. برنامه‌های متفاوتی برای کاهش استرس روانی طراحی شده‌اند نظیر تبلیغات برای بایوفیدبک، تمرین تمدد اعصاب یا مدیتیشن جهت کاهش پرفشاری خون. با این حال، مطالعات علمی در این مورد عموماً کارایی این روش‌ها را تأیید نمی‌کنند چون این مطالعات کلاً کیفیت پایینی دارند.[۶۵][۶۶][۶۷]

    تغییر رژیم غذایی نظیر یک رژیم غذایی کم نمک بسیار مؤثر است. یک رژیم طولانی مدتِ کم نمک (بیش از ۴ هفته) در بین نژاد سفیدپوست چه در افراد مبتلا به پرفشاری خون و چه در افراد سالم در کاهش فشار خون مؤثر است.[۶۸] همچنین رژیم DASH که یک رژیم غذایی غنی از خشکبار، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید، میوه و سبزیجات بوده و توسط مؤسسه ملی قلب، شش، و خون ایالات متحده آمریکا ترویج داده شده‌است، فشار خون را کاهش می‌دهد. مشخصهٔ اصلی این برنامه محدود کردن مصرف نمک است و با این وجود، رژیمی غنی از پتاسیم، منگنز، کلسیم، و پروتئین می‌باشد.[۶۹]

    افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
    ورزش هايي نظير شنا و پياده روي سريع ( نيم ساعت ) و ايروبيك و تقويت عضلانى در صورتي كه هر روز مرتب انجام شوند سبب كاهش پنج تا ١٥ ميلي متر فشار خون سيستوليك مى گردند.
    گرم كردن قبل از ورزش توصيه مى شود به‌طور مثال ده دقيقه راه رفتن ارام روي تريدميل سپس راه رفتن تندمفيد است .

    چندین گروه از داروها، که به‌طور کلی به آن‌ها داروهای ضد فشار خون می‌گویند، امروزه برای درمان پرفشاری خون وجود دارند. در هنگام تجویز دارو، بیماری قلبی-عروقی فرد (از جمله، خطر آنفارکتوس میوکارد و سکته) و فشار خون در نظر گرفته می‌شوند. .[۷۰] اگر درمان دارویی آغاز شده‌است، گزارش هفتم انستیتوی ملی قلب، ریه، و خون، کمیته ملی فشار خون بالا (JNC-7)[۷۱] توصیه می‌کند که پزشک بر پاسخ به درمان نظارت کرده و هر گونه واکنش معکوس ناشی از درمان را بررسی کند. کاهش فشار خون به اندازه ۵ میلی‌متر جیوه، می‌تواند خطر سکته را تا ۳۴٪ و خطر بیماری قلبی ایسکمیک را تا ۲۱٪ کاهش دهد. کاهش فشار خون می‌تواند به کاهش احتمال جنون، نارسایی قلبی، و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی نیز منجر شود.[۷۲] هدف از درمان باید کاهش فشار خون به کمتر از ۱۴۰/۹۰؛ میلی‌متر جیوه برای اکثر افراد، و پایین‌تر از آن برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی باشد. برخی متخصصان دارویی توصیه کردند که سطوح زیر ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه نگه داشته شوند.[۷۰][۷۳] اگر اهداف مربوط به فشار خون برآورده نشد، درمان بیشتری لازم است. .[۷۴]

    راهکارها در مورد انتخاب دارو و چگونگی اتخاذ بهترین تصمیم برای زیرگروه‌های مختلف در طول زمان دستخوش تغییر شده و در کشورهای مختلف متغیر است. کارشناسان در مورد بهترین دارو به توافق نرسیده‌اند. .[۷۵]تعاونی Cochrane، سازمان بهداشت جهانی، و راهکارهای ایالات متحده دوز کم داروهای ادرار آوربا پایه تیازید را به عنوان درمان اولیه برگزیده تأیید می‌کنند.[۷۵][۷۶] راهکارهای بریتانیا برای افراد بالای ۵۵ سال یا از نژاد آفریقایی یا کارائیبی، بر بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم (CCB) تأکید می‌کند. این راهکارها بازدارنده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیو تنسین (ACEI)ها را به عنوان درمان برگزیده اولیه برای افراد جوان‌تر توصیه می‌کند. .[۷۷] در ژاپن با یکی از این شش دسته دارویی شروع می‌کنند که شامل این موارد هستند: CCB, ACEI/ARB، دیورتیک‌های تیازیدی، بلوک]]‌کننده‌های بتا و بلوک‌کننده‌های آلفا که معقول تلقی شده‌اند. در کانادا، همه این موارد دارویی به جز بلوک‌کننده‌های آلفا در اولین موقعیت ممکن توصیه شده‌اند.[۷۵]

    برخی افراد به بیش از یک دارو برای کنترل پرفشاری خون خود نیاز دارند. JNC7[۶] and ESH-ESC guidelines[۷] در آغاز درمان استفاده از دو دارو را زمانی که فشار خون ۲۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از فشار سیستولیک یا ۱۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از فشار دیاستولیک است، توصیه می‌شود. ترکیب‌های برگزیده، بازدارنده‌های سیستم رنین-آنژیو تنسین و بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم، یا بازدارنده‌های سیستم رنین-آنژیو تنسین و داروهای ادرارآور هستند.[۷۸] ترکیب‌های تأیید شده شامل موارد زیر هستند:

    ترکیب‌های رد شده شامل موارد زیر است:

    به دلیل خطر بالای نارسایی حاد کلیه، درصورت امکان، از ترکیب یک بازدارنده ACE یا ضد گیرنده II آنژیوتنسین، یک داروی ادرارآور و یک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (از جمله بازدارنده‌های انتخابی COX-۲ و داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن) اجتناب کنید. در متون پزشکی استرالیا، به این ترکیب «تصادم سه‌گانه» می‌گویند.[۶۲] قرص‌هایی حاوی ترکیبات ثابتی از دو گروه از داروها موجود است. گر چه این قرص‌ها مناسب هستند، بهترین وضعیت مصرف بر اساس ویژگی‌های فردی مشخص می‌شود.[۷۹]

    درمان پرفشاری متوسط یا شدید خون نرخ مرگ و میر و اثرات جانبی قلبی-عروقی را در افراد ۶۰ ساله و مسن تر کاهش می‌دهد.[۸۰] در افراد بالای ۸۰ سال به نظر نمی‌رسد درمان به میزان قابل توجهی نرخ کلی مرگ ومیر را کاهش دهد، اما خطر بیماری قلبی را کم می‌کند.[۸۰] هدف توصیه شده در فشار خون رسیدن به کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است و داروهای ادرارآور تیازیدی داروی برگزیده در آمریکاست.[۸۱] در راهکارهای بازبینی شده بریتانیا، بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم درمان برگزیده برای رسیدن به فشار خون بالینی کمتر از ۱۵۰/۹۰ میلی‌متر جیوه، یا کمتر از ۱۴۵/۸۵ میلی‌متر جیوه در پایش منظم یا خانگی فشار خون است.[۷۷]

  • فرمت نوشتن آدرس در انگلیسی
  • پرفشاری خون مقاوم به فشار خون بالایی اطلاق می‌شود که علی‌رغم استفاده هم‌زمان سه عامل ضد پرفشاری خون که به گروه‌های دارویی مختلف ضد فشارخون تعلق دارند، همچنان بالاتر از فشار خون هدف باقی بماند.
    راهکارهی درمان پرفشاری خون مقاوم در بریتانیا[۸۲] و ایالات متحده.[۸۳]
    منتشر شده‌اند.

    در سال ۲۰۰۰، حدود یک میلیارد نفر یا تقریباً۲۶٪ از جمعیت بالغ جهان مبتلا به پرفشاری خون بوده‌اند.[۸۴] این وضعیت هم در کشورهای پیشرفته (۳۳۳ میلیون نفر) و هم در کشورهای رشد نیافته (۶۳۹ میلیون نفر) شایع بود.[۸۴] However, rates vary markedly in different regions with rates as low as 3.۴٪ (men) and 6.۸٪ (women) in rural India and as high as 68.۹٪ (men) and 72.۵٪ (women) in Poland.[۸۵] در سال ۱۹۹۵، تخمین زده شد که ۴۳ میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به پرفشاری خون بوده یا داروهای ضد فشارخون مصرف می‌کردند.[۸۶] Rates of hypertension in the United States were increasing and reached 29% in 2004.[۸۷][۸۸]

    در سال ۲۰۰۶، ۷۶ میلیون فرد بالغ در ایالات متحده (۳۴٪ از جمعیت) مبتلا به پرفشاری خون بودند و آفریقایی-آمریکایی‌های بالغ با ۴۴٪ در بین بالاترین نرخ‌های پرفشاری خون قرار داشتند.[۸۹]
    این وضعیت در میان بومیان آمریکا شایع تر است و بین سفید پوستان و آمریکایی-مکزیکی‌ها شیوع کمتری دارد. نرخ شیوع با بالارفتن سن افزایش می‌یابد، و در جنوب ایالات متحده بالاتر است. فشارخون بالا در مردان نسبت به زنان (اگر چه یائسگی این تفاوت را کاهش می‌دهد) و نیز در افرادی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین شایع تر است.[۲]

    نرخ فشار خون بالا در کودکان در حال افزایش است.[۹۰] اکثراً، پرفشاری خون در کودکی، به ویژه در دوران پیش ار بلوغ، معلول یک اختلال اصلی است. جدا از فربهی، بیماری کلیوی شایع‌ترین (۶۰–۷۰٪) عامل پرفشاری خون در کودکان است. پرفشاری خون در نوجوانان معمولاً واقعی و اساسی است، که شامل ۸۵–۹۵٪ موارد می‌شود.[۹۱]

    عصاره سیر:عصاره سیر به دلیل داشتن اثرات شبه پروستاگلاندینی سبب کاهش مقاومت عروق، وازودیلاسیون عروق محیطی و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. به نظر می‌رسد عصاره سیر با القای هایپرپلاریزاسیون، بازشدن کانال‌های پتاسیم و بسته شدن کانال‌های کلسیم سبب گشاد شدن عروق محیطی شده و نهایتاً فشار خون را کاهش می‌دهد.[۹۲][۹۳] عصاره این گیاه با افزایش تولید نیتریک اکسید موجب گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون می‌گردد.[۹۲][۹۴] گروه‌های فنولی موجود در این عصاره مانند γ-Glutamylcysteine سبب مهار وابسته به دوز آنزیم Angiotensin Converting Enzyme) ACE) و کاهش فشار خون می‌شوند.[۹۳][۹۵][۹۶]
    توانایی سیر در کاهش فشار خون ممکن است به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی آدنوزینی یا توانایی آن در مهار آنزیم آدنوزین دآمیناز (آنزیم تخریب‌کننده آدنوزین به اینوزین) و در نتیجه تقویت اثرات آدنوزین بر قلب باشد. آدنوزین از مسیرهای متعددی از قبیل بهبود جریان بافتی و اثرات ضد التهابی موجب کاهش آسیب ایسکمی بر قلب می‌شود.[۹۷]
    قطره خوراکی لیموترش: ترکیبات ترپنی موجود در اسانس لیموترش از جمله لیمونن سبب کاهش فشار خون می‌شوند. لیمونن و متابولیتهای آن خاصیت گشادکنندگی عروق داشته و از این طریق نیز سبب کاهش فشار خون می‌شوند. تغییرات اکسیداتیو “LDL” توسط رادیکال‌های آزاد رویداد مهم اولیه در پاتوژنز آترواسکلروز است. اسانس لیموترش با داشتن ترکیباتی مانند سیترال، لیمونن و لینالول فعالیت آنتی‌اکسیدانی داشته و از این رو با جلوگیری از اکسیداسیون “LDL” از تشکیل پلاک در دیواره عروق و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون جلوگیری می‌نماید.[۹۸][۹۹][۱۰۰][۱۰۱][۱۰۲][۱۰۳]
    دم کرده برگ زیتون، فشار خون را پایین می‌آورد. ۲۰ عدد برگ زیتون را داخل ۳۰۰ گرم آب ریخته و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید؛ سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.

    تخم کرفس در طول قرن‌ها، در سراسر جهان کاربردهای دارویی داشته‌است. تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و باید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بکشد. روزی ۲ فنجان میل کنید. اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید.

    جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود.

    میوه‌های سرشار از پتاسیم مانند موز، پسته و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.

    فهم مدرن از سیستم قلبی-عروقی با کار دکتر ویلیام هاروی (۱۵۷۸–۱۶۵۷) آغاز شد. هاروی گردش خون را در کتاب خود تحت نام De otu ordis (“در باب حرکت قلب و خون”) تشریح کرد. کشیش انگلیسی استفن هِیلز اولین اندازه‌گیری منتشرشده فشار خون را در سال ۱۷۳۳ انجام داد.[۱۰۴][۱۰۵] توصیف فشار خون به عنوان یک بیماری برای اولین بار در آثار توماس یانگ در سال ۱۸۰۸، و ریچارد برایت در سال ۱۸۳۶ دیده می‌شود. .[۱۰۴] نخستین گزارش از فشار خون بالا در فردی بدون وجود شواهد بیماری کلیوی از سوی فردریک صورت گرفت.[۱۰۶] با این حال، فشار خون به عنوان یک ماهیت بالینی در سال ۱۸۹۶ با اختراع فشارسنج سردستی توسط سیپیون ریوا-روکی در سال ۱۸۹۶ به وجود آمد. .[۱۰۷] این اختراع امکان سنجش فشار خون را در کلینیک میسر ساخت. در سال ۱۹۰۵، نیکلای کوروتکوف تکنیک این دستگاه را با تشریح صداهای کوروتکوف که در هنگام معاینه شریان با گوشی پزشکی در حین تخلیه باد دستگاه فشارسنج شنیده می‌شد ارتقا داد . .[۱۰۵]

    به لحاظ تاریخی درمان آنچه که «بیماری نبض سخت» نامیده می‌شد متشکل از کاهش مقدار خون با حجامت یا استفاده از زالو بود. .[۱۰۴]امپراتور زرد چین کورنلیوس سلسوس، گالن، و هیپوکریتس حجامت را تأیید کردند. .[۱۰۴] در قرون ۱۹ و ۲۰، قبل از آنکه درمان مؤثر دارویی برای فشار خون امکان‌پذیر شود، سه نوع درمان مورد استفاده قرار می‌گرفت، که هر سه آن‌ها عوارض جانبی متعددی داشتند. این سه نوع درمان شامل محدودسازی شدید سدیم (برای مثال، رژیم برنج[۱۰۴])، سمپاتکتومی (قطع بخش‌هایی از سیستم عصبی سمپاتیک توسط عمل جراحی)، و تب درمانی (تزریق موادی که سبب تب می‌شد، و فشار خون را به شکل غیرمستقیم کاهش می‌داد)).[۱۰۴] اولین ماده شیمیایی برای فشار خون سدیم تیوسیانات، در سال ۱۹۰۰ مورد استفاده قرار گرفت اما عوارض جانبی بسیاری داشت و محبوبیتی نداشت.[۱۰۴] مواد بسیار دیگری بعد از جنگ جهانی II جنگ جهانی دوم تهیه شدند. مشهورترین آن‌ها که تأثیر قابل قبولی نیز داشتند تترامتیل آمونیم کلراید و مشتقات آن هگزامتونیوم، هیدرالازین، و رسرپین بودند (به دست آمده از گیاه طبی راولفیا سرپنتینا)). با کشف اولین مواد خوراکی موجود که تحمل‌پذیری خوبی داشتند، جهش عمده‌ای در این عرصه پدیدار گشت. اولین ماده کلروتیازید بود، اولین تیازید مُدِر، که از آنتی‌بیوتیک سولفانیل آمید تهیه شده بود و در سال ۱۹۵۸ در دسترس قرار گرفت. .[۱۰۴][۱۰۸] این ماده هنگامی که از تجمع مایع جلوگیری می‌کرد دفع نمک را افزایش می‌داد. یک آزمایش کنترل شده تصادفی که پشتیبان مالی آن اداره نظامیان سابق بود هیدروکلروتیازید به اضافه رسرپین به اضافه هیدرالازین را در برابر دارونما مقایسه می‌کرد. این طرح مطالعاتی به دلیل اینکه اشخاصی که در گروه فشار خون بالا قرار داشتند و دارو دریافت نمی‌کردند عوارض بسیار بیشتری نسبت به بیماران تحت درمان از خود نشان دادند و مضایقه درمان از آن‌ها کاری غیراخلاقی پنداشته می‌شد، در مراحل اولیه کار متوقف شد. مطالعه روی اشخاصی ادامه یافت که فشار خون پایین‌تری داشتند و نشان داد که درمان، حتی در اشخاص دارای فشار خون متوسط، خطر مرگ قلبی-عروقی را به بیش از نصف کاهش داد. .[۱۰۹] در سال ۱۹۷۵، جایزه مخصوص سلامت عمومی لاسکر به تیمی که کلروتیازید را تهیه کرده بود اعطا شد. .نتایج این مطالعات کمپین‌های سلامت عمومی را برای افزایش آگاهی عموم از فشار خون بالا تشویق کرد و اندازه‌گیری و درمان فشار خون بالا را ترویج داد. به نظر می‌رسد که این اقدامات حداقل تا حدودی به ۵۰٪ کاهش مشاهده شده در سکته و بیماری قلبی ناشی از کم خونی بین سال ۱۹۷۲ و ۱۹۹۴ کمک کرده‌است.

    علائم فشار خون بالا چیست

    سازمان سلامت جهانی فشار خون بالا را به عنوان علت اصلی مرگ و میر ناشی از اختلالات قلبی-عروقی شناسایی کرده‌است. مجمع فشار خون جهان WHL، یک سازمان چتری شکل متشکل از ۸۵ جامعه و مجمع ملی فشار خون، تصدیق کرد که بیش از ۵۰٪ اشخاص مبتلا به فشار خون در سطح جهان از وضعیت خود آگاهی ندارند. .[۱۱۰] برای رسیدگی به این مشکل، WHL یک کمپین اطلاع‌رسانی جهانی دربارهٔ فشار خون را در سال ۲۰۰۵ راه اندازی کرد و ۱۷ می هر سال را به عنوان روز جهانی فشار خون WHD نامگذاری نمود. طی سه سال گذشته، جوامع ملی بیشتری در WHD شرکت کرده‌اند و برای ابلاغ پیام به عموم مردم از فعالیت‌های مبتکرانه بیشتری بهره گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۷، شرکت ۴۷ کشور عضو WHL رکوردی از خود برجای نهاد. در جریان هفته WHD، تمامی این کشورها با دولت‌های محلی، جوامع حرفه‌ای، مؤسسات غیردولتی، و صنایع خصوصی برای ترویج آگاهی در خصوص فشار خون بالا از طریق تجمعات رسانه‌ها و تجمعات عمومی متعدد به همکاری پرداختند. این پیام با استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی مثل اینترنت و تلویزیون به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر رسید. همچنانکه این حرکت هر ساله اوج بیشتری پیدا می‌کند، WHL اطمینان دارد که می‌توان تقریباً به تمام ۱٫۵ میلیارد نفر گارسین (قرص سیر) کاهنده ی فشار خون

    |}

    پزشکی قلب یا کاردیولوژی (به انگلیسی: Cardiology) یک تخصص در پزشکی است که با اختلالات قلب سر و کار دارد. این رشته شامل تشخیص پزشکی و درمان اختلالات مادرزادی قلب، بیماریهای عروق کرونر، نارسایی قلب، بیماریهای دریچه ای قلب و الکتروفیزیولوژی است. پزشکان متخصص قلب کاردیولوژیست یا متخصص قلب خوانده می‌شوند. پزشکانی که در زمینه جراحی قلب تخصص دارند جراح قلب خوانده می‌شوند.[۱]

    در ایران این تخصص دارای چندین فلوشیپ است شامل: فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی (ترمیم قلب و عروق از طریق کاتتر)، فلوشیپ بیماریهای مادرزادی قلب در بالغین، فلوشیپ نارسایی قلب، فلوشیپ پیس‌میکر و الکتروفیزیولوژی، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی کودکان و نوزادان.

    به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد. اگر به این امید که علامت‌های خاصی به شما هشدار خواهند داد که فشار خون‌تان بالاست، از کنترل فشار خون خود غافل شوید، خطر بزرگی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.

    فشار خون بالا

    اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد. این باور اشتباه وجود دارد که فشار خون بالا با احساس اضطراب، تعریق، مشکل در خواب و یا گُرگرفتگی در صورت همراه است. اما واقعیت این است که فشار خون بالا تا حدود زیادی بی‌علامت است و می‌توان آن را قاتل خاموش دانست. اگر به این امید که علامت‌های خاصی به شما هشدار خواهند داد که فشار خون‌تان بالاست، از کنترل فشار خون خود غافل شوید، خطر بزرگی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.

    توصیه می‌کنیم:

    سعی نکنید خودتان فشار خون‌تان را تشخیص دهید. تشخیص پزشکی فشار خون فقط باید توسط پزشک یا مراقبین بهداشت انجام شود. عدد فشار خون‌تان را بدانید و تغییرات لازم برای مراقبت از سلامتی و حفظ فشار خون نرمال را انجام دهید.

    علائم فشار خون بالا چیست

    در بیشتر موارد، فشار خون بالا سبب سر درد یا خونریزی بینی نمی‌شود

    بهترین و دقیق‌ترین شواهد علمی نشان می‌دهند که فشار خون بالا منجر به سر درد نمی‌شود به جز در مورد افزایش فشار خون اورژانسی که زمانی است که فشار خون 120/180 یا بالاتر است. اگر فشار خون شما به طور غیرمعمول بالاست و سر درد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناخوشی می‌کنید، پنج دقیقه صبر کرده و دوباره فشار خون‌تان را چک کنید. اگر باز هم عدد فشار خون‌تان 120/180 میلیمتر جیوه یا بالاتر بود، اورژانس خبر کنید.اگر سر درد شدید یا خونریزی بینی دارید و احساس ناخوشی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌توانند مربوط به عوارض دیگری باشند.

    علائم مرتبط دیگر با فشار خون که قطعی هم نیستند

    طیفی از علائم دیگر هم وجود دارند که به طور غیر مستقیم ممکن است با فشار خون بالا مرتبط باشند، اما همیشه هم ناشی از فشار خون بالا نیستند، مانند:

    لکه‌های خون در چشم‌ها: لکه‌های خون در چشم‌ها بیشتر در افراد دچار دیابت یا فشار خون بالا دیده می‌شوند، اما نمی‌توان نتیجه گرفت که این دو عارضه سبب ایجاد لکه‌های خون در چشم می‌شوند. دیدن مگس پران در چشم نیز با فشار خون بالا ارتباط ندارد، اما پزشک متخصص چشم می‌تواند آسیب ناشی از فشار خون بالای درمان نشده به عصب بینایی را تشخیص بدهد.

    گُرگرفتگی در صورت: گُرگرفتگی صورت زمانی روی می‌دهد که رگ‌های خونی در صورت، گشاد می‌شوند. این اتفاق می‌تواند به علتی غیرقابل پیش بینی یا در واکنش به برخی از عوامل مانند قرار گرفتن در معرض خورشید، هوای سرد، خوردن غذای تند، قرار گرفتن در معرض وزش باد، نوشیدن مایعات داغ و استفاده از محصولات مراقبت از پوست روی بدهد. گُرگرفتگی در صورت می‌تواند در اثر استرس هیجانی، مصرف الکل و ورزش نیز روی بدهد و همه‌ی این عوامل، فشار خون را نیز می‌توانند بالا ببرند. هر چند گُرگرفتگی صورت ممکن است هنگامی که فشار خون‌تان بالاتر از حد معمول است روی بدهد، اما فشار خون بالا، علت گُرگرفتگی صورت نیست.

    سرگیجه: سرگیجه می‌تواند از عوارض جانبی برخی از دارو‌های فشار خون باشد، اما ناشی از فشار خون بالا نیست. البته سرگیجه را نباید نادیده بگیرید، مخصوصا اگر ناگهانی شروع شود. سرگیجه‌های ناگهانی، از دست دادن تعادل و هماهنگی بدن و مشکل در راه رفتن همگی از علائم هشداردهنده‌ی یک سکته‌ی مغزی می‌توانند باشند. فشار خون بالا، ریسک فاکتوری برای سکته مغزی است.

    ریسک فاکتور‌های فشار خون بالا

    سن: ریسک فشار خون بالا با بالا رفتن سن، بیشتر می‌شود. تا حدود 64 سالگی، فشار خون بالا در میان مردان بیشتر است، اما زنان بعد از 65 سالگی در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

    سابقه خانوادگی: فشار خون بالا می‌تواند ژنتیکی باشد.

    داشتن اضافه وزن یا چاق بودن: هر چه وزن‌تان بیشتر باشد، به خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بافت‌ها نیاز خواهید داشت. با افزایش حجم خون در گردش در رگ‌ها، فشار وارد بر دیواره‌ی عروق نیز افزایش می‌یابد.

    نداشتن تحرک بدنی: افرادی که فعالیتی ندارند معمولا ضربان قلب‌شان بالاتر است. هر چه ضربان قلب شما بالاتر باشد، قلب‌تان مجبور است با هر انقباض سخت‌تر کار کند و فشار وارد بر عروق‌تان بیشتر خواهد بود. ضمنا نداشتن تحرک بدنی، ریسک چاقی را بیشتر می‌کند.

    استفاده از تنباکو: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو نه تنها فشار خون را فورا بالا می‌برد بلکه مواد شیمیایی موجود در تنباکو می‌توانند به دیواره‌ی عروق آسیب وارد کنند. این اتفاق باعث تنگی عروق شده و ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار هم سبب افزایش احتمال بیماری قلبی می‌شود.

    نمک زیاد در رژیم غذایی: سدیم زیاد در غذا‌ها می‌تواند باعث احتباس مایعات در بدن شده و فشار خون را بالا ببرد. پتاسیم بسیار کم در رژیم غذایی: پتاسیم به تعادل سدیم در سلول‌ها کمک می‌کند. اگر شما از طریق تغذیه نتوانید پتاسیم کافی دریافت کنید، با تجمع زیاد سدیم در خون‌تان روبرو خواهید شد.

    نوشیدن الکل: نوشیدن الکل به مرور زمان به قلب‌تان آسیب می‌زند و بر فشار خون اثر منفی می‌گذارد.

    استرس: استرس زیاد می‌تواند منجر به افزایش موقتی فشار خون شود. اگر عادت داشته باشید که با هله هوله خوردن و نوشیدن الکل و سیگار کشیدن، استرس‌تان را تسکین بدهید، فقط فشار خون‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهید.

    برخی از بیماری‌های مزمن: یک سری از بیماری‌های مزمن نیز سبب افزایش ریسک فشار خون بالا می‌شوند مانند بیماری‌های کلیوی، دیابت و آپنه خواب.گاهی بارداری نیز می‌تواند مشکل فشار خون بالا ایجاد کند. هر چند فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، اما بچه‌ها نیز در معرض این مشکل قرار دارند. در برخی از کودکان، مشکلات کلیوی یا قلبی می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود

    فشار خون پایین

    فشار خون پایین ممکن است ایده آل به نظر برسد، چون در برخی از افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در عده‌ای، فشار خونی که به طور غیرمعمول پایین است، سبب سرگیجه و غش می‌شود. در موارد شدید، فشار خون پایین می‌تواند بسیار خطرناک باشد. فشار خون پایین‌تر از 60/90 میلیمتر جیوه به طور کلی فشار خون پایین تلقی می‌شود.دلایل فشار خون پایین طیف گسترده‌ای دارند، از دهیدراته شدن بدن گرفته تا بیماری‌های جدی. مشخص کردن علت فشار خون پایین برای شیوه‌ی درمان مهم است.

    علائم فشار خون پایین

    در برخی از افراد، فشار خون پایین نشاندهنده‌ی یک مشکل پنهان است، مخصوصا اگر کاهش فشار خون ناگهانی یا همراه با علائم زیر باشد:

    سرگیجه یا احساس سبُکی در سر غش کردن تاری دید تهوع خستگی افت تمرکز و توجه

    فشار خون بیش از حد پایین می‌تواند سبب شوک شودعلائم فشار خون بسیار پایین که خطر شوک به همراه دارد شامل موارد زیر می‌شود:

    اختلال حواس مخصوصا در افراد سالمند سردی و رنگ پریدگی پوست تنفس تند و سطحی نبض تند و ضعیف

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

    علائم فشار خون بالا چیست

    اگر علائم شوک را دارید باید هر چه سریع‌تر اورژانس خبر کنید. اما اگر معمولا فشار خون‌تان پایین است، اما احساس بدی ندارید و حال‌تان خوب است، پزشک‌تان فقط توصیه می‌کند طی چکاپ‌های روتین، فشار خون‌تان را کنترل کنید.

    حتی سرگیجه یا احساس سبُکی در سر که گهگاه بروز می‌کند ممکن است مشکلی نسبتا غیرجدی باشد، مثلا ناشی از دهیدراسیون خفیف بدن در اثر زیاد در معرض نور و گرمای خورشید بودن.

    علت فشار خون پایین

    فشار خون معیاری است برای میزان فشاری که در عروق‌تان طی زمان‌های فعالیت و استراحت با هر ضربان قلب ایجاد می‌شود.

    فشار خون سیستولیک: عدد بالایی در قرائت فشار خون، مقدار فشاری است که قلب‌تان هنگام پمپاژ خون در عروق به سمت تمام بدن وارد می‌کند.

    فشار خون دیاستولیک: عدد پایینی در قرائت فشار خون به مقدار فشار در عروق در زمانی گفته می‌شود که قلب بین دو تپش استراحت می‌کند.

    فشار خون نرمال به فشار خون پایین‌تر از 80/120 میلیمتر جیوه گفته می‌شود. فشار خون طی روز بسته به وضعیت بدن، ریتم تنفس، میزان استرس، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید، چیزی که می‌خورید و می‌نوشید و زمان روز نوسان دارد. فشار خون معمولا در شب، پایین‌ترین است و بعد از بیدار شدن به میزان قابل توجهی بالا می‌رود.

    فشار خون چقدر می‌تواند پایین بیاید؟

    چیزی که برای شما فشار خون پایین محسوب می‌شود ممکن است برای عده‌ای دیگر نرمال باشد. بیشتر پزشکان فشار خون را تنها زمانی خیلی پایین می‌دانند که علائمی ایجاد نماید.

    برخی از کارشناسان فشار خون پایین‌تر از 60/90 را فشار خون پایین می‌دانند. افت ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. کاهش ناگهانی فشار خون می‌تواند سبب سرگیجه و غش شود، زیرا مغز نمی‌تواند خون کافی دریافت کند. ضمنا افت ناگهانی فشار خون در اثر از دست دادن ناگهانی خون به مقدار زیاد، مثلا در اثر خونریزی کنترل نشده، عفونت‌های شدید یا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

  • آدرس سازمان شیلات تهران
  • چه عوارض یا بیماری‌هایی می‌توانند سبب کاهش فشار خون شوند؟

    بارداری: سیستم گردش خون طی بارداری فورا گسترش پیدا می‌کند و سبب افت فشار خون می‌شود. این اتفاق طبیعی است و فشار خون معمولا بعد از زایمان، به حالت پیش از بارداری برمی‌گردد.

    مشکلات قلبی: برخی از بیماری‌های قلبی که می‌توانند سبب فشار خون پایین شوند شامل ضربان قلب بسیار کُند، مشکلات دریچه‌ی قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی می‌شوند.

    مشکلات غدد درون ریز: بیماری‌های تیروئید، ناکارآمدی غدد آدرنال، پایین بودن قند خون و در برخی موارد دیابت، می‌توانند علت فشار خون پایین باشند.

    دهیدراسیون: وقتی بدن شما مقدار زیادی مایعات از دست می‌دهد، می‌تواند سبب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، تهوع، اسهال شدید، استفاده‌ی زیاد از دارو‌های ادرارآور و تمرینات ورزشی سنگین و شدید می‌توانند بدن را دهیدراته کنند.

    از دست دادن خون: از دست دادن خون زیاد مثلا در اثر یک آسیب جدی یا خونریزی داخلی، باعث کاهش مقدار خون در بدن شده و افت شدید در فشار خون ایجاد می‌کند.

    عفونت شدید: وقتی عفونتی در بدن وارد جریان خون می‌شود می‌تواند سبب افت خطرناک فشار خون شود که به آن شوک سپتیک می‌گویند.

    واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی): محرک‌های معمول واکنش‌های شدید آلرژیک شامل غذاها، برخی از داروها، لاتکس و زهر حشرات می‌شوند. آنافیلاکسی می‌تواند سبب مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، تورم گلو و افت شدید فشار خون شود.

    کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی: کمبود ویتامین B 12 و اسید فولیک می‌تواند جلوی تولید کافی گلبول‌های قرمز خون را بگیرد و فشار خون را پایین بیاورد.

    ریسک فاکتور‌های فشار خون پایین

    علائم فشار خون بالا چیست

    سن: افت فشار خون در حالت ایستاده یا بعد از غذا خوردن معمولا در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد.

    داروها: افرادی که دارو‌های بخصوصی مصرف می‌کنند، مثلا دارو‌های فشار خون بالا، در معرض افت فشار خون هستند.

    برخی از بیماری‌ها: پارکینسون، دیابت و برخی از بیماری‌های قلبی، افراد را در معرض افت فشار خون قرار می‌دهند.

    منبع : برترین ها                            

    انتهای پیام/

    بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

     

    یزد – ایرنا – قلب با هر بار ضربان، خون را به درون سرخرگ ها می فرستد و در نتیجه نیرویی به سرخرگ ها وارد می کند که باعث می شود فشاری به دیواره سرخرگ ها وارد گردد که به آن فشار خون می گویند.

    فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

    مقدار فشار خون به دو عامل بستگی دارد:

    مقدار خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود و مقاومتی که بر سر راه خروج خون از قلب در سرخرگ وجود دارد، فشارخون وقتی بالا می‌رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود که مهمترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است.

    با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ‌ها رسوب می‌کند و فرد بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرد، علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشار خون تأثیر دارند.

    علائم فشار خون بالا چیست

    مقدار فشار خون با ۲ عدد مشخص می‌شود:

    عدد بزرگ‌تر که فشار خون سیستول را نشان می‌دهد و عدد کوچک‌تر که فشار خون دیاستول را نشان می‌دهد.

    در زمان انقباض عضله قلب که خون وارد سرخرگ‌ها می‌شود و فشار خون به حداکثر مقدار خود می‌رسد و در زمان استراحت قلب خون به تدریج از سرخرگ‌ها خارج می‌شود و فشار خون به حداقل مقدار خود می‌رسد.

    مقدار فشار خون دیاستول مهم‌تر از فشار خون سیستول است.

    واحد اندازه گیری فشار خون میلی متره جیوه است و در بزرگسالان مقادیر طبیعی و غیر طبیعی آن چنین است:

    فشار خون طبیعی (نرمال):

    فشارخون سیستول کمتر از ۱۲۰ و فشار خون دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه.

    پیش فشار خون بالا (قبل از ایجاد فشار خون بالا):

    فشار خون سیستول ۱۳۹_ ۱۲۰ و فشار خون دیاستول ۸۹_ ۸۰ میلی متر جیوه.

    فشار خون بالا:

    فشار خون سیستول بیشتر از ۱۴۰ و فشار خون دیاستول بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه.

    تنها راه تشخیص، اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشار سنج است.

    علائم فشار خون بالا:

    افراد دارای فشار خون بالا ممکن است سر درد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زود رس، تپش قلب و تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت و درد در قفسه سینه داشته باشند.

    عوارض فشار خون بالا:

    ۱- فشار خون بالا باعث ضخیم شدن عضله قلب می‌شود و این موجب افزایش فشار بر قلب شود و در طولانی مدت عمر فرد را کاهش

    دهد.

    ۲- فشار خون بالا باعث می‌شود تا چربی در قلب دیواره سرخرگ‌ها سریع رسوب کند و رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شود و خون کمتری به عضله قلب می‌رسد، اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون به عضله قلب نرسد سکته قلبی رخ می‌دهد.

    ۳- رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها مغزی باعث کم شدن جریان خون به مغز می‌شود و اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملاً بسته شود سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

    ۴- فشار خون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغز و در نتیجه خونریزی مغزی ایجاد شود که ممکن است باعث مرگ شود یا باعث اختلال در حرکت در اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم شود.

    ۵- فشار خون بالا می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها شود.

    ۶- در فشار خون بالا چشم فرد هم می‌تواند مشکل پیدا کند و باعث خونریزی ته چشم، تاری دید و حتی کوری شود.

    اگر فشار خون بالا باشد چه باید کرد؟

    درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا شامل دارویی و اصلاح شیوه زندگی است که شامل این اقدامات است:

    ۱- مصرف دارو براساس نظر پزشک

    علائم فشار خون بالا چیست

    ۲- اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم، کاهش مقدار مصرفی چربی، حذف روغن و چربی جامد و جایگزین کردن آن با روغن مایع، کاهش مصرف نمک، مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، پزهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی.

    ۳- انجام فعالیت‌های بدنی منظم و کافی.

    ۴- ترک مصرف نوشیدنی‌های الکلی.

    ۵- کاهش وزن و اصلاح چاقی به ویژه چاقی شکمی.

    همچنین برای مقابله و کنترل فشار خون بالا در جامعه باید فشار خون افراد در معرض خطر به ویژه افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار اندازه گیری شود تا بتوان آن را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

    افراد برای اطلاع از فشار خون خود می‌توانند به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه نمایند.

    به دلیل اینکه حدود ۴۰ درصد مبتلایان فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از طرح از ۲۷ اردیبهشت امسال تا ۱۷ خرداد با هدف اطلاع رسانی و کنترل فشار خون در کشور آغاز شده است و قرار است در این طرح فشار خون حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال کشور سنجیده می‌شود

    ۲۰۸۸/‏‬ ۶۱۹۷

    تهران- ایرنا- معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران از تردد…

    ایلام – ایرنا – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: وضعیت…

  • درمان پارگي تاندون دست
  • یاسوج- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت…

    تهران- ایرنا- مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد: با ارائه تسهیلات…

    مراغه – ایرنا – رییس جمعیت هلال احمر چاراویماق گفت: ریزش کوه در روستای…

    مهاباد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی…

    رشت – ایرنا – رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت گفت: طی یک…

    اصفهان – ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت:…

    همدان _ ایرنا _ مسوول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا در همدان گفت: بر…

    سنندج – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان تولید…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

     فشار خون، مقدار نیرویی است که در برابر دیواره های شریان ها اعمال می شود زیرا خون از طریق آنها جریان می یابد ،  به گفته انجمن قلب امریکا (AHA)در ایالات متحده حدود 85 میلیون نفر فشار خون بالا دارند که از هر سه نفر آنها یک نفر بالای 20 سال است.

     موسسه ملی بهداشتNIH تخمین می زنند که حدود دو سوم افراد بالای 65 سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستنداگر بدون درمان و کنترل نشدن باقی بماند می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. مانند:نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی و بیماری کلیوی.

    قلب عضوی است که خون را در اطراف بدن پمپاژ می کند ، خونی که دارای سطح پایینی از اکسیژن می باشد به سمت ریه ها جابجا و پمپاژ می کنند و اکسیژن آن را تأمین می کند سپس خون غنی از اکسیژن به وسیله قلب در اطراف بدن به منظور تأمین عضلات و سلولهای ما تزریق می شود و پمپاژ خون فشار را ایجاد میکند ، اگر یک فرد فشار خون بالا داشته باشد به این معنی است که دیواره های شریانی به طور ثابت تحت فشار زیادی هستند.

    1- سن؛

    علائم فشار خون بالا چیست

    هر چه سن شما بالاتر باشد خطر ابتلا به فشارخون بیشتر است.

    2 ،تاریخ خانوادگی (وراثت)

    اگر شما در افراد خانواده نزدیک، پرفشاری خون دارید احتمال وجود آن به میزان قابل توجهی در شما بیشتر است.

    3-دما:

    یک مطالعه که درآن 8801 شرکت کننده بالای 65 سال حضور داشتند و تحت نظارت بودند، دریافتند که مقادیر فشار خون سیستولیک ودیاستولیک در طول سال های مختلف و توزیع دمای هوای فصلی متفاوت است.

    که وقتی هوا گرم تر است فشار خون پایین می آید وقتی هوا سردتر است فشار خون بالا می آید.

    4-زمینه قومی:

    شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به سرخجه آفریقایی یا جنوب آسیا در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند در مقایسه با افرادی که عمدتاً قفقاز یا آمریکایی های آمریکایی(بومیان آمریکا) هستند.

    5 – چاقی و اضافه وزن؛

    این افراد نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار میگیرند.

    6 – برخی از جنبه های جنسیتی

    به طور کلی فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است که با این حال پس از 60 سالگی هر دو جنس به طور مساوی نسبت به این بیماری حساس هستند.

    7 – فیزیکی

    عدم فعالیت، فقدان ورزش و همچنین داشتن یک زندگی بی حرکت وبی تحرک باعث افزایش فشار خون میشود.

    8- سیگار کشیدن

    سیگار کشیدن باعث عروق خونی و منجر به فشار خون بالا می شود. سیگار همچنین مقدار اکسیژن خون را کاهش می دهد بنابراین ضربان قلب برای جبران این کاهش افزایش می یابد در نتیجه فشار خون بالا می رود.

    9 – مصرف الکل

    به گفته محققان افرادی که به صورت مرتب الکل مصرف می کنند فشار خون سیستولیک بالاتری نسبت به مابقی افراد دارند.

    10 – مصرف زیاد نمک

    طبق گزارشات محققان جوامعی که مردم آن کمتر نمک می خورند فشار خون پایین تری نسبت به کسانی دارند که نمک زیادی استفاده می کنند.

    بسیاری از متخصصان سلامت می گویند که رژیم غذایی با چربی بالا باعث افزایش فشار خون میشود.

    با این حال اکثر متخصصین تغذیه بر این نکته تاکید دارند که مشکل ،خود چربی نیست. مشکل نوع چربی میباشد

    علائم فشار خون بالا چیست

    چربی های گیاهی مانند آووکادو آجیل روغن زیتون روغن امگا برای شما مفید هستند.

    اما چربی های اشباع شده که در غذاهای حیوانی و همچنین چربی های ترانس رایج هستند برای شما بد است.

    11- استرس ذهنی

    مطالعات مختلف شواهد قانع کننده ای را ارائه داده اند، مبنی بر اینکه استرس ذهنی به ویژه در طولانی مدت تاثیر جدی بر میزان فشارخون می گذارد.

    12 – دیابت

    افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا به علت قند خون بالا هستند.

    و همچنین احتمال بروز اضافه وزن و چاقی بیماری های قلبی عروقی نیز در آنها وجود دارد.

    13 – پسوریازیس

    با مطالعه ای که برروی 78000 زن به مدت 14 سال انجام شد دریافتند که داشتن پسوریازیس به علت افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت مرتبط است این یک وضعیت سیستم ایمنی است که بر روی پوست ظاهر می شود و به صورت ضخیم در می آید.

  • عکس خداحافظی غمگین عاشقانه
  • 14 – بارداری

    زنان باردار خطر ابتلا به فشار خون بیشتری دارند این شایع ترین مشکل پزشکی است که در دوران بارداری رخ میدهد و دو تا سه درصد از همه حاملگی ها را پیچیده می کند.

    اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا علائم را تجربه نمی کنند به همین دلیل اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

    با این حال هنگامی که فشار خون به 110 تا 180 میلیمتر جیوه برسد یک فوریت پزشکی شناخته می شود که به عنوان یک بحران شناخته می شود.

    در این مرحله علائم را نشان خواهد داد:

    سیر :اگر مزه سیر برای شما خیلی قوی باشد، مکمل های سیر نیز موجود هستند. اگر نمی توانید کل بوته سیررا بخورید، یک تکه سیر را در دهان خود نگه دارید و سعی کنید آن را 15 دقیقه بمکید.همچنین می توانید 1تا 2 حبه سیر را خرد کنید، آن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.یک روش دیگر آن است که تکه های خرد شده را بردارید، آن را روی یک تکه میوه بگذارید با عسل بپوشانید.

    هویج :روزانه 1 تا 3 لیوان آب بنوشید. مطمئن شوید میوه ارگانیک خریده اید و هیچ شکری اضافه نکنید.

    علائم فشار خون بالا چیست

    گوجه :یک فنجان گوجه فرنگی تازه، سس گوجه فرنگی و یا آب میوه ترکیبی را هر روز بخورید. اگر طعم گوجه فرنگی را دوست ندارید، از مکمل های لیکوپن استفاده کنید. از سس گوجه فرنگی تجاری پرهیز کنید چون حاوی سطوح بالایی از سدیم است.

    کرفس :کرفس خرد شده را در چایی، غذا و یا آب کرفس تازه بریزید و 3 بار در روز بنوشید.

    انار:دانه انار را به سالاد اضافه کنید و یا آب آن را بگیرید.

    چغندر و تربچه :آب چغندر یا تربچه بهترین نوع سبزیجات هستند که فشار خون را کاهش می دهند. روزانه یک لیوان آب از آن را بنوشید. 

    کنجد:یک اونس کنجد یا روغن کنجد را روزانه، حداقل 2 ماه به غذاهای خود اضافه کنید 

    تاثیر کنجد بر روی درمان فشارخون بالا

    زنجبیل :زنجبیل تازه را به اسموتی و آب میوه اضافه و سعی کنید زنجبیل را در غذای روزانه خود بگنجانید .

    آب نارگیل :8 اونس آب نارگیل ارگانیک را 1 تا 3 بار در روز بنوشید. تاثیرات بر پایه وزن هستند، بنابراین اگرچاق هستید، آب نارگیل بیشتر بنوشید ( 3 بار در روز )

    فلفل قرمز :یک قاشق چای خوری فلفل قرمز روزانه مصرف کنید. اگر طعم آن برای شما بسیار تند است، می توانید مکمل فلفل را مصرف کنید.

    شکلات تیره :مطمئن شوید شکلات یا پودر کاکائو حداقل 50 تا 80 درصد از کاکائو را تشکیل می دهد تا از مزایای بهره مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید هر چه مقدار کاکائو بیشتر باشد مغزی تر است.

    هل :یک قاشق چای خوری از پودر هل را با عسل ارگانیک خام در یک فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. دو بار در روز بنوشید.

    چای ختمی :ختمی های خشک را در یک فنجان آب تصفیه شده داغ بریزید . عسل ارگانیک خام و لیمو را به سلیقه اضافه کنید

    زالزالک :چای زالزالک را 1تا 3 بار در روز بنوشید.

    گیاه پنجه گربه : روزانه 350 میلی گرم از گیاه پنجه گربه استفاده کنید . چای با گیاه پنجه گربه جایگزین خوبی است.

    دارواش : دارواش مضر و سمی است اگر خام و فرآوری نشده باشند. قبل از گرفتن عصاره داروش با پزشک مشورت کنید تا از فشار خیلی پایین ( زیر فشار خون طبیعی ) دوری کنید.

    زردچوبه :پودر زرد چوبه را به چای مورد علاقه خود اضافه بکنید و آن را با عسل ارگانیک زنجبیل و خام مخلوط کنید. 

    امگا 3 :ماهی چرب مثل ماهی قزل آلا، شاه ماهی، قزل آلا، ، کنسرو ماهی تن و ساردین حاوی مقدار خوبی از امگا 3 است. مقدار توصیه شده از امگا 3 1000 میلی گرم است.

    ویتامین د :اگر قرار است از مکمل ها استفاده کنید مطمئن شوید د2است . ویتامین د 3شکل فعال بدن است که بدن می تواند از آن استفاده کند. مقدار توصیه شده از ویتامین در هر روز ، 2،000 واحد است.

    مصرف ویتامین d  برای کاهش فشارخون

    کوآنزیم کیو 10 :طبق گفته کلینیک مایو برای درمان فشار خون، روزانه 60 – 360 میلی گرم روزانه 8 تا 12 هفته مصرف کنید.

    اسطوخودوس فرانسوی :از روغن اسانس اسطوخودوس استفاده یا در پخت وپز روزمره استفاده کنید.

    گوش کردن به موسیقی آرام بخش :مدتی را کنار بگذارید تا آرامش خود را حفظ کنید و به برخی موسیقی یا سمفونی ها گوش دهید.

    ورزش کردن :مقدار توصیه شده برای ورزش روزانه 30 دقیقه فعالیت هوازی است.

    علائم فشار خون بالا چیست
    علائم فشار خون بالا چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *