فشار خون پایین خطرناک چند است

دوره مقدماتی php
فشار خون پایین خطرناک چند است
فشار خون پایین خطرناک چند است

Dr Fariba Hendesi –

برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

فهرست موضوعات

افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.فشار خون پایین خطرناک چند است

خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

دوره مقدماتی php

علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

 این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.فشار خون پایین خطرناک چند است

درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک درمان فشار خون

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

  • نحوه سرو زرشک پلو با مرغ
  • Prev Post

    اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر ۴۰ سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم ۹ روی ۵ یا ۶ هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم ۵روی ۴ یادیشب ۶روی ۵ بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟ در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم وزنم ۴۶ و قدم ۱۵۵٫دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من ۳۳ سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم ۸۷ و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم ۸روی ۵ میاد چکار کنم

    من ۵۸ سال شغل اتش نشان بازنشسته سن ۸۸ کیلو وزن با ۱۷۵ انت قد ۸ سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش ۴ بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام …. یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و ۱۵ ماه پیش فشارم بین ۸ رو ۱۰ بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از ۱۲ ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است. خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من ۳۲سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم ۱۲ هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

    گفتگو با دکتر فریبا هندسی درباره شیوع بیماری های قلبی در…

    انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

    فهرست موضوعات

    افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

    به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.فشار خون پایین خطرناک چند است

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

    علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

    افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

    افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

    افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

    افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

    داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

    کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

    علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

    بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

    پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

    پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

    سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

    نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

    انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

    حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

     این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

    با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

    نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

    برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

    بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

    مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.فشار خون پایین خطرناک چند است

    درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

    اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

    اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

    اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

    در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

    اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

  • طريقة عمل كب كيك البرتقال بالصور
  • Prev Post

    اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر ۴۰ سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم ۹ روی ۵ یا ۶ هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم ۵روی ۴ یادیشب ۶روی ۵ بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟ در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم وزنم ۴۶ و قدم ۱۵۵٫دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من ۳۳ سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم ۸۷ و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم ۸روی ۵ میاد چکار کنم

    من ۵۸ سال شغل اتش نشان بازنشسته سن ۸۸ کیلو وزن با ۱۷۵ انت قد ۸ سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش ۴ بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام …. یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و ۱۵ ماه پیش فشارم بین ۸ رو ۱۰ بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از ۱۲ ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است. خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من ۳۲سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم ۱۲ هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

    گفتگو با دکتر فریبا هندسی درباره شیوع بیماری های قلبی در…

    انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

    فهرست موضوعات

    افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

    به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.فشار خون پایین خطرناک چند است

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

    علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

    افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

    افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

    افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

    افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

    داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

    کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

    علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

    بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

    پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

    پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

    سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

    نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

    انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

    حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

     این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

    با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

    نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

    برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

    بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

    مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.فشار خون پایین خطرناک چند است

    درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

    اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

    اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

    اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

    در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

    اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

  • عکس خنده دار دوست دختر دوست پسر
  • Prev Post

    اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر ۴۰ سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم ۹ روی ۵ یا ۶ هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم ۵روی ۴ یادیشب ۶روی ۵ بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟ در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم وزنم ۴۶ و قدم ۱۵۵٫دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من ۳۳ سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم ۸۷ و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم ۸روی ۵ میاد چکار کنم

    من ۵۸ سال شغل اتش نشان بازنشسته سن ۸۸ کیلو وزن با ۱۷۵ انت قد ۸ سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش ۴ بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام …. یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و ۱۵ ماه پیش فشارم بین ۸ رو ۱۰ بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از ۱۲ ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است. خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من ۳۲سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم ۱۲ هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

    گفتگو با دکتر فریبا هندسی درباره شیوع بیماری های قلبی در…

    انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فشار خون ۱۰ روی ۶ یا کمتر از این معمولا نشانگر فشار خون پایین یا هایپوتنشن مى باشد؛ به این معنی که فشار در شریان های شما در پایین ترین حالت طبیعی قرار دارد.

    فشار خون سیستولیک ( عدد بالا)، فشار شریان ها در زمان تپیدن قلب مى باشد. این فشار اندازه گیری می کند که عضله قلب چه میزان در حال تلاش برای پمپ کردن خون در سراسر بدن است. در مقابل، فشار دیاستولیک ( عدد پایین)، فشار خون در برابر دیواره های رگ های خونى بین دو ضربان قلب، زمانی که قلب آرام است، مى باشد.

    فهرست مطلب

    در حالت فشار خون ۱۰ روی ۶ بعضی از افراد ممکن است مستعد ضعف یا خستگی باشند، اما بسیاری از افراد احساس خوبی دارند. اگر داروهای فشار خون مصرف می کنید، احتمالا فشار خونتان به این علت پایین آمده است؛ پس باید تنظیم شود.فشار خون پایین خطرناک چند است

    گاهی اوقات فشار خون ۱۰ روی ۶ می تواند به عنوان یک عارضه جانبی ناشى از داروهای خاصى باشد.

    اگر شما هیچ داروی فشار خون مصرف نمى کنید، معمولا نباید نگران فشار خون پایین باشید؛ مگر اینکه علائمى منفی مثل سرگیجه، تهوع یا خستگی به همراه آن داشته باشید. در واقع، فشار خون ۱۰ روی ۶ معمولا تشخیص داده نمی شود؛ مگر اینکه بیمار علائم فوق را تجربه کند.

    ۱- ضربان خود را چک کنید. هنگامی که بدن به علت فشار خون پایین تحت فشار قرار می گیرد، قلب اغلب با ضربان سریعتر آن را جبران می کند. اگر نبض شما بیش از ۹۰ باشد یا اگر احساس ناتوانی می کنید، برای مشاوره به متخصص فشار خون خود مراجعه کنید، به ویژه اگر فشار خون پایین برای شما غیرعادی باشد.

    ۲- اگر برای درمان فشار خون بالا داروهای فشار خون مصرف مى کنید، با پزشک خود درباره تنظیم دوزهای داروى فشار خون صحبت کنید.

    ۳- با پزشک یا دکتر داروساز صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ دارویى که فشار خون شما را کاهش دهد را مصرف نمى کنید.

    ۴- اگر ضربان شما عادی باشد و احساس خوبی داشته باشید، احتمالا درمان خاصی لازم نیست.

    فشار خون ۹ روی ۶ می تواند در افراد مسن بسیار مورد توجه قرار گیرد. اگر به تازگى رخ داده باشد، می تواند نشان دهنده ی یک مشکل جدی مانند کمبود آب بدن، عفونت و یا خونریزی داخلی باشد. فشار خون پایین می تواند به علت مصرف بیش از حد داروهای فشار خون  یا اثر جانبی داروهاى دیگر باشد.

    فشار خون ۹ روی ۶ همچنین افراد مسن را در معرض خطر سرگیجه و حتی افتادن قرار می دهد؛ زیرا جریان رسیدن خون به مغز بلافاصله پس از بلند شدن فرد مسن، کاهش مى یابد.

    در چنین حالتی هر چه سریعتر پزشک متخصص فشار خون مراجعه کنید؛ به خصوص براى افراد سالمند مبتلا به زوال عقل مانند: بیماری آلزایمر یا افرادی که به علت کهولت سن یا بیماری به وضوح قادر به بیان احساس خود نیستند.

    بنابراین فشار خون ۹ روی ۶ در افراد مسن می تواند از علائم بیرونی یکی از بیماری هاى تهدید کننده زندگی باشد. از سوی دیگر، برخی از بیماری ها مانند بیماری پارکینسون، موجب فشار خون پایین مزمن در افراد مسن می شوند.

    نکته: این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی توسط پزشک شما نمى شود. اگر فکر می کنید ممکن است فشارخون بالا، فشار خون نامنظم یا فشار خون ۹ روی ۶ داشته باشید، حتما به متخصص مراجعه کنید و یا از طریق لینک پرسش از دکتر از مشاوره با دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق بهره مند شوید.

    برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    چه موقع درد پشت کتف چپ خطرناک است؟

    مطلب بعدی

    درمان قطعی افت فشار خون (راهکار تجربه شده)

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    از شایع ترین اختلالات متابولیک فشار خون است که در گذشته افراد در سنین پیری بدان مبتلا می شدند اما امروزه به علت شیوه غلط زندگی این بیماری خود را در سنین جوانی نیز نشان می دهد.

    این بیماری بی علامت است و از آن با نام قاتل خاموش یاد می شود چرا که افراد نسبت به درمان آن توجه کافی نشان نمی دهند. در این بخش از سلامت نمناک با شما را با جزییات تمام درمان های فشار خون آشنا می کنیم و فشار خون مناسب برای هر سن و سال را بیان می کنیم.

    انسان به محض به دنیا آمدن دارای فشار خون است و نوزادان نیز دارای فشار خون هستند. اگر فشار خون نداشته باشیم خون به مغز و قلب و هیچکدام از اعضای حیاتی نمی رسد. نوزادان دارای فشار خون پایین تری به نسبت کودکان و نوجوانان هستند.

    حداقل فشار خون در دوران نوزادی و در سنین 1 تا 12 ماهگی 70 روی 50 است و فشار خون طبیعی در این دوران 90 بر روی 60 است و حداکثر فشار خون در این دوران 110 بر روی 75 می باشد.فشار خون پایین خطرناک چند است

    کم کم با بالا رفتن سن و ورود به مرحله کودکی و در سنین 1 تا 5 سالگی حداقل این فشار به حدود 80 روی 55 می رسد. فشار خون طبیعی در این دوران 95 بر روی 65 است و اگر فشار خون در این سنین 110 بر روی 79 باشد بسیار خطرناک است.

    فشار خون طبیعی در سنین 6 تا 13 سالگی 105 بر روی 70 است و حداقل این فشار 90 بر روی 60 و حداکثر این فشار 115 بر روی 80 است.

    در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 می باشد.

    فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

    فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

    در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 می باشد.

    در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است ، حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 می باشد.

    با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 می باشد.

    ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 120/80 می باشد.

    اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از 120/80 است حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

    اگر فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 می باشد هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

    اگر فشار خون 140/90 یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

    فشار خون مانند بسیاری از بیماری های دیگر غیر قابل درمان اما قابل کنترل است و افراد مبتلا به این بیماری باید تا آخر عمر تحت درمان قرار بگیرند.

    فشار خون اگر بر اثر عواملی مثل زمینه ژنتیکی، اختلال های ساختاری عروق، مشکلات کلیه و…ایجاد گردد بدون مصرف دارو کنترل نمی شود مخصوصا اگر بالاتر از 160 روی 100 باشد اما در صورتی که فرد در مرحله پیش فشار خون (حداکثر فشار 140 روی 90) باشد ، می تواند این بیماری را با شیوه زندگی درست، ورزش منظم، کاهش وزن و رعایت نکات تغذیه ای،کنترل کند و از درمان دارویی بی نیاز شود.

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    آخرین دستورالعمل ها برای تعریف فشار خون کنترل شده اینگونه است که فشارخون سیستولی (فشار بالایی) باید زیر 140 و فشار خون دیاستولی (فشار پایینی) باید زیر 90 باشد. برای اینکه فشار خونمان در حالت نرمال قرار گیرد ، راهکارهای غیردارویی و دارویی مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

    1. کاهش وزن:

    چاقی یکی از عوامل افزایش فشار خون است پس بهتر است افراد چاق وزن خود را کاهش دهند تا BMI یا نمای توده بدنی زیر 25 باشد . برای محاسبه BMI می توانید وزن تان را بر حسب کیلوگرم بر قدتان بر حسب متر تقسیم کنید و عدد حاصل را دوباره بر عدد قدتان بر حسب متر تقسیم کنید یا به عبارت دیگر وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور عدد قد به متر.

    تفسیر عدد BMI به این صورت است:

    2. اصلاح تغذیه:

    افراد مبتلا به فشار خون باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشند و نکات تغذیه ای زیر را برای کاهش فشار خون رعایت نمایند:

    3. ورزش روزانه:

    برای کاهش فشار خون افراد مبتلا باید حدود 30 دقیقه ورزش هایی مانند پیاده روی سریع انجام دهند . افرادی که دچار تنگی و گرفتگی هستند نیز باید تحت کنترل و مشورت پزشک به انجام ورزش بپردازند و در صورتی ورزش را قطع کنند که درد یا احساس سنگینی در قفسه سینه نمایند.

  • picture of live king crab
  • 4. درمان های دارویی:

    اگر فرد نتواند با تغذیه مناسب و کاهش وزن و سبک زندگی سالم فشار خون خود را کاهش دهد ناگزیر است از داروهای کاهنده فشار خون کمک بگیرد . همانطور که می دانید علت مبتلا شدن به فشار خون تنگی عروق یا افزایش فعالیت و پمپاژ قلب می باشد .

    داروهای کاهنده فشار خون می توانند با گشاد کردن عروق و یا کاهش ضربان قلب بر میزان فشار خون تاثیر بگذارند . شایع ترین داروهای فشار خون عبارتند از :

    دیورتیک ها:

    دیورتیک ها یا داروهای مدراولین گروه از داروهای کاهش دهنده فشار خون هستند . این دارو ها فشار درون رگ ها را با کاهش حجم خون داخل رگ ها و افزایش مقدار ادرار می کاهند . این داروها را در شب مصرف نکنید تا خواب شبانه تان بر هم نریزد ، این دارو را بهتر است صبح ها مصرف نمایید. معروف ترین داروهای این گروه عبارتند از :هیدروکلروتیازید، تریامترن اچ، لازیکس یا فورزماید و اسپیرونولاکتون .

    بتابلوکرها:

    داروهای بلوک کننده گیرنده های بتا مانند متورال و پروپرانولول که به عنوان داروهای قلبی شناخته می شوند و روزانه 2 عدد مصرف می گردند سبب کاهش فشار خون نیز می شوند.

    مهارکننده های ACE و ARB ها:

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    این گروه از داروها به واسطه هورمونی خاص از تنگ شدن عروق جلوگیری می کنند . معروف ترین داروهای این گروه عبارتند از :لوزارتان، والزارتان، کاپتوپریل و انالاپریل .

    آلفابلوکرها:

    داروهای بلوک کننده گیرنده های آلفا برای بزرگی پروستات مفید هستند و با گشاد کردن عروق به کاهش فشار خون کمک می کنند . پرازوسین و ترازوسین از داروهای این گروه هستند.

    بلوک کننده های گیرنده های کلسیمی:

    این داروها سبب مهار سرعت هدایت دهلیزی-بطنی و سینوسی-دهلیزی و شل شدن عضلات دیواره قلب و عضلات صاف عروق می گردند و امیلودیپین، وراپامیل و دیلتیازم از این گروه داروها می باشند.

    گشادکننده های مستقیم عروق:

    برخی از افراد دارای فشار خون های مقاوم هستند این گروه از داروها برای این دسته از افراد مناسب هستند و هیدرالازین و ماینوکسیدیل در این گروه از داروها قرار دارند.

    5. رفع عامل زمینه ای:

    در بیش از 80 درصد موارد فشار خون به به دلایل ارثی و ژنتیکی رخ می دهد که به آن فشار خون، اولیه یا ایدیوپاتیک می گویند اما در موارد نادری فشار خون به علت های ثانویه مانند مصرف داروهای خاص از جمله کورتون ها، تنگی عروق کلیه، بیماری های تومورال، تومورهای هیپوفیز، بیماری کوشینگ و… رخ می دهد.

    برای درمان این نوع فشار خون باید ابتدا بیماری زمینه ای را درمان کرد و یا بر اساس دستور پزشک دارو را تغییر یا دوز آن را کاهش داد .

    انتخاب دارو براساس شرایط بیمار

    هر دارویی از فشار خون برای گروه خاصی از بیماران مناسب هستند و پزشک معالج باید با در نظر گرفتن بیماری های زمینه ای فرد یک نسخه مناسب برای او تجویز کند مثلا بهتر است پزشک برای افرادی که سابقه سکته قلبی یا تنگی رگ دارند از داروهای بلوک کننده بتا مثل متورال استفاده کند.

      همچنین داروهای پرازوسین یا ترازوسین برای افرادی که دارای مشکلات ادراری و پروستات هستند مناسب است و یا از داروهای لوزارتان، والزارتان و کاپتوپریل برای بیماران دیابتی مناسب تر هستند.

    برای اثرگذاری به دارو زمان بدهید

    داروهای فشار خون برای اثر گذاری به حدود یک ماه زمان نیاز دارند . بدن به فشار خون بالا عادت کرده و نمی تواند سریع با فشار خون پایین منطبق شود بنابراین باید کم کم فشار خون پایین آید و اگر فشار خون به صورت ناگهانی پایین آید فرد دچار سرگیجه می شود .

    در صورتی فشار خون باید به سرعت کاهش یابد که بیمار دچار سکته قلبی یا نارسایی قلبی یا خونریزی انتهای چشم بر اثر فشار خون بالا گردیده باشد اما در این حالت نیز فشار خون نباید به میزان کمتر از 160 روی 100 برسد.

    هر دارو عارضه خاص خود را دارد

    متاسفانه در کاتالوگ دارویی ، درصد عوارض جانبی دارو نوشته نمی شود و تنها نام این عوارض برده می شود بنابراین هنگامی که برخی از بیماران این بروشور را مطالعه می کنند نگران شده و از مصرف آن دارو اجتناب می نمایند. داروهای فشار خون نیز مانند بسیاری از داروهای دیگر دارای عوارض هستند و هر دارو عوارض جانبی خاص خود را دارد.

    یکی از عوارض جانبی داروی کاپتوپریل، آنژیوادم است که در آن فرد دچار تورم صورت و لب و تنگی نفس شدید می شود، اما این عارضه تنها 1 درصد اتفاق می افتد . برای رفع نگرانی در مورد عوارض جانبی داروی مصرفی حتما با پزشک مشورت نمایید و دارو را خودسرانه قطع نکنید .

    اگر هنگام مصرف دارو برای شما مشکلی پیش آمد و یا دچار یکی از عوارض جانبی دارو شدید نگران نباشید کافی است به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک دارو را تغییر دهد و یا دوز مصرفی آن را کمتر کند. باید بدانید تمام داروهای فشار خون با اختلالات جنسی در آقایان همراه است که با تغییر دارو یا دوز آن توسط پزشک برطرف می شود.

    بارداری و درمان فشار خون

    خانم های بارداری که قبل از بارداری داروی فشار خون برای کنترل فشار مصرف می کرده اند باید بعد از بارداری به پزشک مراجعه نمایند تا پزشک داروهای آنان را تغییر دهد زیرا بیشتر داروهای فشار خون برای خانم های باردار منع مصرف دارند. داروهایی که خانم ها در این دوران می توانند تحت نظرپزشک مصرف نمایند داروهای متیل دوپا، هیدرالازین و لابتالول هستند. 

    خطر قطع یا کاهش دوز دارو بدون مشورت پزشک

    قطع خودسرانه داروهای فشار خون و یا کاهش خودسرانه آنها سبب بالا رفتن فشار خون می شود و عوارضی مثل سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، خونریزی پشت شبکیه چشم و… را در پی دارد.

    احتمال وقوع فشار خون اورژانسی در موارد ناشناخته فشار نیز وجود دارد در این شرایط فرد ناگهان با عارضه جدی مانند سکته و نارسایی کلیه روبرو می شود و به دنبال آن متوجه فشار خون بالای خود می گردد که این افراد باید تحت درمان وریدی برای کاهش فشار خون قرار بگیرند.

    قرص زیرزبانی درمان موقت است

    قرص های زیرزبانی دارای اثر سریع و کوتاه مدت هستند و در عرض 1تا3 دقیقه شروع به اثرگذاری می کنند و حاوی نیتروگلیسیرین هستند . این قرص ها معمولا به صورت قرص های ژله ای قرمزرنگ به فروش می رسند و در 30 دقیقه نیمه عمر آن تمام می شود.

    اگر فرد به واسطه فشار خون بالا دچار درد شدید قلبی شود پزشک برای کنترل سریعتر فشار خون به او قرص زیر زبانی می دهد. حداکثر دوز مجاز مصرف قرص زیرزبانی تا رسیدن به اورژانس بیمارستان 3 بار به فاصله 5 تا 15 دقیقه است اما اگر با بالا رفتن فشار خون فرد دچار عوارضی مثل خونریزی یا سکته مغزی شود نباید به او قرص زیر زبانی بدهیم.

    اگر فردی دچار خونریزی یا سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا شود نباید طی 24 ساعت اول فشار خون را به زیر 180 روی 130 رساند و اگر دچار سکته مغزی بدون خونریزی نیزگردد نباید در ساعات اولیه فشار خون نباید به کمتر از 230 روی 130 برسد.

    زیرا زمانی که خونریزی یا سکته مغزی اتفاق می افتد، بدن فشار خون را بالا می برد تا خونرسانی به ناحیه آسیب دیده را افزایش دهد. پس حتما درمورد نحوه مصرف قرص زیرزبانی و منع مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

    وقتی فشار خون نسبت به دارو مقاوم می شود

    اگر بیمار با مصرف 3 گروه دارویی مختلف (که حداقل یکی از آنها دیورتیک باشد) با حداکثر دوز مجاز موفق به کنترل فشار خون نشود دچار وضعیتی به نام فشار خون مقاوم شده است.

    این نوع فشار خون شایع نیست اما در بیماران دیالیزی و افرادی که دچار تنگی عروق کلیه یا کیست های کلیوی شدید هستند، اتفاق می افتد و این افراد نمی توانند فشار خونشان را کنترل کنند. برای تحت کنترل در آوردن فشار خون این افراد باید عامل زمینه ای از طریق پیوند کلیه، گشاد کردن رگ های کلیه با استفاده از بالن و… رفع شود.

    فشار خون روپوش سفید نیازی به درمان ندارد

    برخی از افراد با دیدن پزشک و پرستار دچار استرس می شوند و فشار خون آنها افزایش می یابد به این وضعیت ، فشار خون روپوش سفید می گویند. برای اثبات این موضع پزشک دستگاهی برای اندازه گیری فشار خون به نام هولتر به فرد متصل می کند تا فشار خونش را در یک شبانه روز در منزل، محیط کار و… ثبت نماید.

    بعد از گذشت یک روز فرد دستگاه را به پزشک تحویل می دهد . این افراد ممکن است در آینده در معرض عوارض فشار خون قرار گیرند بنابراین باید منظم پیگیر فشار خونشان باشند اما این افراد در حال حاضر نیاز به درمان دارویی ندارند.

    کاهش فشار خون به روش سنتی

    برخی از مواد غذایی مانند چای، قهوه و نمک بر بالا رفتن فشار خون اثر دارند اما هنوز تاثیر گیاهانی مثل چای ترش و موادی گیاهی پایین آورنده فشار خون در طب سنتی در تحقیقات علمی ثابت نشده است و تجویز آنها در طب به جای درمان های دارویی امکان پذیر نیست.

    فشار دستی فشار خون اصلی شما محسوب می شود و بیشترین میزان را دارد . برای اندازه گیری دقیق فشار خون باید فشارهر دو دست اندازه گیری شود. فشارسنج های بازویی نتایج دقیق تری از دستگاه های مچی دارند همچنین دستگاه های جیوه ای نیز از دستگاه های دیجیتال دقیق تر هستند.

    برای به دست آوردن عدد واقعی فشار خون توجه داشته باشید 30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون فعالیت شدید بدنی نداشته باشید و دخانیات استفاده نکنید همچنین قبل از گرفتن فشار خون خوراکی های حاوی کافئین مثل چای و قهوه مصرف نکنید. لازم است حدود 5 دقیقه بنشینید و سپس فشار خونتان را در حالت نشسته اندازه گیری کنید.

    اگر کاف فشارسنج نسبت به دور بازو خیلی بزرگ یا کوچک باشد فشار خون به صورت کاذب بالا یا پایین نشان داده می شود. همچنین شیلنگ متصل به کاف نیز باید در رویه قدام آرنج قرار بگیرد.

    فشار خون در طول شبانه روز براساس فعالیت ها و شرایط فرد تغییر می کند اما آنچه برای پزشک اهمیت دارد، متوسط فشار خون در 24 ساعت است.استرس یا عصبانیت فشار خون را بالا می برد وفشار خون در زمان خواب و استراحت پایین می آید.

     

    ویکی فشار

    هیپوتِنشن به فشار خون پایین گفته می‌شود. فشارخون نیز حاصل از فشار خون به دیواره رگ‌ها در هر ضربان است. در این مقاله به بررسی  علل، علائم فشار خون پایین می پردازیم و همچنین انواع فشار خون پایین را بیان می کنیم.

    فشار خون پایین در اغلب موارد خوب است، اما گاهی موجب سرگیجه و خستگی می‌شود. در این موارد فشار خون پایین حاکی از وضعیتی است که باید به آن رسیدگی شود.

    فشار خون در هنگام ضربان قلب و در زمان استراحت قلب اندازه گیری می‌شود. فشارخون در هنگام سیستول، پمپاژ خون و در زمان انقباض ماهیچه‌ها به اوج خود می‌رسد. در زمان دیاستول و استراحت قلب نیز فشارخون کاهش می‌یابد. در بزرگسالان در صورتی که فشارخون ۹۰/۶۰ یا کمتر باشد، به عنوان فشار خون پایین تلقی می‌شود.

    هرکسی ممکن است گاهی کاهش فشار خون را تجربه نماید و این امر معمولا موجب مشکل خاصی نمی‌شود. شرایط خاصی می توانند دوره های طولانی مدت فشار خون پایین را ایجاد کنند، که اگر بدون درمان باقی بمانند خطرناک می شوند. این شرایط شامل موارد زیر می‌گردند:فشار خون پایین خطرناک چند است

    ✅ بارداری

    ✅ خونریزی شدید

    ✅ گردش خون ناقص در اثر حملات قلبی و اختلال دریچه قلب

    ✅ ضعف و شوکه شدن

    ✅ شوک آنا فیلاکتیک (نوعی حساسیت شدید)

    ✅ عفونت رگ‌ها

    ✅ اختلال غدد مترشحه داخلی مانند دیابت و بیماری های تیروئیدی

    مصرف برخی داروها مانند نیتروگلیسیرین که برای درمان بیماری های قلبی استفاده می‌شود نیز، ممکن است سبب کاهش فشار خون شود. برخی افراد به دلایل نامشخص دچار فشار خون پایین هستند که خطر چندانی برای ایشان وجود ندارد.

    فشار خون پایین بر اساس زمان کاهش فشار خون به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود، از جمله:

    در این حالت فشار خون در هنگام ایستادن و بلند شدن کاهش می یابد. فشار خون پایین در حالت ایستاده (Orthostatic)، می تواند در تمام سنین مشاهده شود.

    در این وضعیت نیز فشار خون بلافاصله پس از صرف غذا کاهش می یابد. افراد پیر، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بیشتر از افراد دیگر مستعد این وضعیت هستند. فشار خون پایین پس از صرف غذا (Postprandial) در حقیقت یکی از انواع فشار خون پایین در حالت ایستاده است.

    پس از ایستادن به مدت طولانی این حالت ممکن است اتفاق افتد. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر دچار چنین حالتی می‌شوند. تنش های عصبی می‌توانند عامل کاهش فشار خون باشند.

    فشار خون شدید با شوکه شدن، ارتباط دارد. شوکه شدن زمانی اتفاق می افتد که خون و اکسیژن کافی به اندام های بدن برای عملکرد بهتر نرسد. این حالت چنانچه درمان نگردد، برای فرد بسیار خطرناک است.

    علاوه بر فشار خون پایین ، فشار خون بالا هم عوارض و خطرات خود را دارد. بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند خطرات بسیاری آنها را تهدید می کند. بهتر است برای درمان فشار خون بالا هرچه سریع تر اقدام کنید. اگر می خواهید با روش های درمان فشار خون بالا آشنا شوید بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، در هنگام افت فشار خون، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه نمایند. این علائم عبارتند از:

    ❇ خستگی از علائم فشار خون پایین

    ❇ گیجی

    ❇ سرگیجه از علائم فشار خون پایین

    ❇ حالت تهوع

    ❇ سردی پوست بدن از علائم فشار خون پایین

    ❇ پریشانی

    ❇ بی هوشی از علائم فشار خون پایین

    ❇ تاری دید

    برای اطلاع از علائم فشار خون بالا روی این لینک کلیک کنیدفشار خون پایین خطرناک چند است

    درمان این بیماری بستگی به عامل آن دارد. درمان ممکن است شامل مصرف دارو برای درمان بیماری های قلبی، دیابت و عفونت باشد.

    نوشیدن آب به خصوص در زمان اسهال و استفراغ می‌تواند مانع کاهش فشار خون شود.

    کاهش استرس یکی از مؤثر ترین عوامل برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون پایین است. از ایستادن های طولانی مدت نیز باید اجتناب کرد و هر چند مدت یک‌بار کمی نشست.

    در هنگام ایستادن به آرامی بلند شوید، زیرا همان طور که گفته شد ایستادن و بلند شدن ناگهانی سبب کاهش فشار خون می‌شود. فشار خون شدید نیز باید به سرعت درمان گردد و علائم آن کنترل شود.

    بسیاری از افراد با توجه به مواردی که پیش تر فرا گرفته اند، قادر به کنترل و پیشگیری از فشار خون پایین هستند. از این رو توصیه می‌شود موارد مرتبط با کنترل علائم را فراگرفته و مانع پیشرفت این عارضه شوید. در صورت مصرف دارو، باید به زمان دقیق مصرف آن حتماً توجه نمایید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

  • موارد استفاده کپسول داکسی سایکلین
  • آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    مقاله بعدی

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید تا بر اساس آن بتوان اظهار نظرکرد

    سلام

     

    خیر آسنترا تاثیری روی افت فشارخون شما ندارد. اگر این مساله خیلی آزاردهنده شده است بهتر است مایعات و نمک به اندازه ی کافی استفاده کنید. احتمالا موقت است و خود به خود رفع خواهد شد

    سلام

    فشار خون پایین خطرناک چند است

     

    بهتر است سیگار را ترک کنند. رژیم غذایی و ورزش را رعایت کنند. جایگزین لوزارتان و پرازوسین از قرص لوزارتان اچ یکی صبح یکی شب استفاده کنند

    سلام

     

    پاهای ایشان را بالا بگیرید و برایشان مایعات تجویز کنید

    سلام

     

    شما باید نزد یک متخصص قلب و عروق ویزیت شوید. انجام آزمایشات کامل خون و ادرار قدم اول بررسی شما است

    سلام

     

    رابطه ی مستقیمی بین بروز عفونت ها و پایین آمدن فشارخون وجود ندارد. اگر درد یا هر گونه علامتی مربوط به عفونت های دستگاه زنانه دارید توصیه می شود به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    معاینه آنلاین فشار خون توسط متخصص فشار خون

    بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی

    ویکی فشار

    هیپوتِنشن به فشار خون پایین گفته می‌شود. فشارخون نیز حاصل از فشار خون به دیواره رگ‌ها در هر ضربان است. در این مقاله به بررسی  علل، علائم فشار خون پایین می پردازیم و همچنین انواع فشار خون پایین را بیان می کنیم.

    فشار خون پایین در اغلب موارد خوب است، اما گاهی موجب سرگیجه و خستگی می‌شود. در این موارد فشار خون پایین حاکی از وضعیتی است که باید به آن رسیدگی شود.

    فشار خون در هنگام ضربان قلب و در زمان استراحت قلب اندازه گیری می‌شود. فشارخون در هنگام سیستول، پمپاژ خون و در زمان انقباض ماهیچه‌ها به اوج خود می‌رسد. در زمان دیاستول و استراحت قلب نیز فشارخون کاهش می‌یابد. در بزرگسالان در صورتی که فشارخون ۹۰/۶۰ یا کمتر باشد، به عنوان فشار خون پایین تلقی می‌شود.

    هرکسی ممکن است گاهی کاهش فشار خون را تجربه نماید و این امر معمولا موجب مشکل خاصی نمی‌شود. شرایط خاصی می توانند دوره های طولانی مدت فشار خون پایین را ایجاد کنند، که اگر بدون درمان باقی بمانند خطرناک می شوند. این شرایط شامل موارد زیر می‌گردند:فشار خون پایین خطرناک چند است

    ✅ بارداری

    ✅ خونریزی شدید

    ✅ گردش خون ناقص در اثر حملات قلبی و اختلال دریچه قلب

    ✅ ضعف و شوکه شدن

    ✅ شوک آنا فیلاکتیک (نوعی حساسیت شدید)

    ✅ عفونت رگ‌ها

    ✅ اختلال غدد مترشحه داخلی مانند دیابت و بیماری های تیروئیدی

    مصرف برخی داروها مانند نیتروگلیسیرین که برای درمان بیماری های قلبی استفاده می‌شود نیز، ممکن است سبب کاهش فشار خون شود. برخی افراد به دلایل نامشخص دچار فشار خون پایین هستند که خطر چندانی برای ایشان وجود ندارد.

    فشار خون پایین بر اساس زمان کاهش فشار خون به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود، از جمله:

    در این حالت فشار خون در هنگام ایستادن و بلند شدن کاهش می یابد. فشار خون پایین در حالت ایستاده (Orthostatic)، می تواند در تمام سنین مشاهده شود.

    در این وضعیت نیز فشار خون بلافاصله پس از صرف غذا کاهش می یابد. افراد پیر، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بیشتر از افراد دیگر مستعد این وضعیت هستند. فشار خون پایین پس از صرف غذا (Postprandial) در حقیقت یکی از انواع فشار خون پایین در حالت ایستاده است.

    پس از ایستادن به مدت طولانی این حالت ممکن است اتفاق افتد. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر دچار چنین حالتی می‌شوند. تنش های عصبی می‌توانند عامل کاهش فشار خون باشند.

    فشار خون شدید با شوکه شدن، ارتباط دارد. شوکه شدن زمانی اتفاق می افتد که خون و اکسیژن کافی به اندام های بدن برای عملکرد بهتر نرسد. این حالت چنانچه درمان نگردد، برای فرد بسیار خطرناک است.

    علاوه بر فشار خون پایین ، فشار خون بالا هم عوارض و خطرات خود را دارد. بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند خطرات بسیاری آنها را تهدید می کند. بهتر است برای درمان فشار خون بالا هرچه سریع تر اقدام کنید. اگر می خواهید با روش های درمان فشار خون بالا آشنا شوید بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، در هنگام افت فشار خون، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه نمایند. این علائم عبارتند از:

    ❇ خستگی از علائم فشار خون پایین

    ❇ گیجی

    ❇ سرگیجه از علائم فشار خون پایین

    ❇ حالت تهوع

    ❇ سردی پوست بدن از علائم فشار خون پایین

    ❇ پریشانی

    ❇ بی هوشی از علائم فشار خون پایین

    ❇ تاری دید

    برای اطلاع از علائم فشار خون بالا روی این لینک کلیک کنیدفشار خون پایین خطرناک چند است

    درمان این بیماری بستگی به عامل آن دارد. درمان ممکن است شامل مصرف دارو برای درمان بیماری های قلبی، دیابت و عفونت باشد.

    نوشیدن آب به خصوص در زمان اسهال و استفراغ می‌تواند مانع کاهش فشار خون شود.

    کاهش استرس یکی از مؤثر ترین عوامل برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون پایین است. از ایستادن های طولانی مدت نیز باید اجتناب کرد و هر چند مدت یک‌بار کمی نشست.

    در هنگام ایستادن به آرامی بلند شوید، زیرا همان طور که گفته شد ایستادن و بلند شدن ناگهانی سبب کاهش فشار خون می‌شود. فشار خون شدید نیز باید به سرعت درمان گردد و علائم آن کنترل شود.

    بسیاری از افراد با توجه به مواردی که پیش تر فرا گرفته اند، قادر به کنترل و پیشگیری از فشار خون پایین هستند. از این رو توصیه می‌شود موارد مرتبط با کنترل علائم را فراگرفته و مانع پیشرفت این عارضه شوید. در صورت مصرف دارو، باید به زمان دقیق مصرف آن حتماً توجه نمایید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

  • نقاشی ساده با مداد سیاه عاشقانه
  • آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    مقاله بعدی

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید تا بر اساس آن بتوان اظهار نظرکرد

    سلام

     

    خیر آسنترا تاثیری روی افت فشارخون شما ندارد. اگر این مساله خیلی آزاردهنده شده است بهتر است مایعات و نمک به اندازه ی کافی استفاده کنید. احتمالا موقت است و خود به خود رفع خواهد شد

    سلام

    فشار خون پایین خطرناک چند است

     

    بهتر است سیگار را ترک کنند. رژیم غذایی و ورزش را رعایت کنند. جایگزین لوزارتان و پرازوسین از قرص لوزارتان اچ یکی صبح یکی شب استفاده کنند

    سلام

     

    پاهای ایشان را بالا بگیرید و برایشان مایعات تجویز کنید

    سلام

     

    شما باید نزد یک متخصص قلب و عروق ویزیت شوید. انجام آزمایشات کامل خون و ادرار قدم اول بررسی شما است

    سلام

     

    رابطه ی مستقیمی بین بروز عفونت ها و پایین آمدن فشارخون وجود ندارد. اگر درد یا هر گونه علامتی مربوط به عفونت های دستگاه زنانه دارید توصیه می شود به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    معاینه آنلاین فشار خون توسط متخصص فشار خون

    بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی

    ویکی فشار

    هیپوتِنشن به فشار خون پایین گفته می‌شود. فشارخون نیز حاصل از فشار خون به دیواره رگ‌ها در هر ضربان است. در این مقاله به بررسی  علل، علائم فشار خون پایین می پردازیم و همچنین انواع فشار خون پایین را بیان می کنیم.

    فشار خون پایین در اغلب موارد خوب است، اما گاهی موجب سرگیجه و خستگی می‌شود. در این موارد فشار خون پایین حاکی از وضعیتی است که باید به آن رسیدگی شود.

    فشار خون در هنگام ضربان قلب و در زمان استراحت قلب اندازه گیری می‌شود. فشارخون در هنگام سیستول، پمپاژ خون و در زمان انقباض ماهیچه‌ها به اوج خود می‌رسد. در زمان دیاستول و استراحت قلب نیز فشارخون کاهش می‌یابد. در بزرگسالان در صورتی که فشارخون ۹۰/۶۰ یا کمتر باشد، به عنوان فشار خون پایین تلقی می‌شود.

    هرکسی ممکن است گاهی کاهش فشار خون را تجربه نماید و این امر معمولا موجب مشکل خاصی نمی‌شود. شرایط خاصی می توانند دوره های طولانی مدت فشار خون پایین را ایجاد کنند، که اگر بدون درمان باقی بمانند خطرناک می شوند. این شرایط شامل موارد زیر می‌گردند:فشار خون پایین خطرناک چند است

    ✅ بارداری

    ✅ خونریزی شدید

    ✅ گردش خون ناقص در اثر حملات قلبی و اختلال دریچه قلب

    ✅ ضعف و شوکه شدن

    ✅ شوک آنا فیلاکتیک (نوعی حساسیت شدید)

    ✅ عفونت رگ‌ها

    ✅ اختلال غدد مترشحه داخلی مانند دیابت و بیماری های تیروئیدی

    مصرف برخی داروها مانند نیتروگلیسیرین که برای درمان بیماری های قلبی استفاده می‌شود نیز، ممکن است سبب کاهش فشار خون شود. برخی افراد به دلایل نامشخص دچار فشار خون پایین هستند که خطر چندانی برای ایشان وجود ندارد.

    فشار خون پایین بر اساس زمان کاهش فشار خون به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود، از جمله:

    در این حالت فشار خون در هنگام ایستادن و بلند شدن کاهش می یابد. فشار خون پایین در حالت ایستاده (Orthostatic)، می تواند در تمام سنین مشاهده شود.

    در این وضعیت نیز فشار خون بلافاصله پس از صرف غذا کاهش می یابد. افراد پیر، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بیشتر از افراد دیگر مستعد این وضعیت هستند. فشار خون پایین پس از صرف غذا (Postprandial) در حقیقت یکی از انواع فشار خون پایین در حالت ایستاده است.

    پس از ایستادن به مدت طولانی این حالت ممکن است اتفاق افتد. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر دچار چنین حالتی می‌شوند. تنش های عصبی می‌توانند عامل کاهش فشار خون باشند.

    فشار خون شدید با شوکه شدن، ارتباط دارد. شوکه شدن زمانی اتفاق می افتد که خون و اکسیژن کافی به اندام های بدن برای عملکرد بهتر نرسد. این حالت چنانچه درمان نگردد، برای فرد بسیار خطرناک است.

    علاوه بر فشار خون پایین ، فشار خون بالا هم عوارض و خطرات خود را دارد. بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند خطرات بسیاری آنها را تهدید می کند. بهتر است برای درمان فشار خون بالا هرچه سریع تر اقدام کنید. اگر می خواهید با روش های درمان فشار خون بالا آشنا شوید بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، در هنگام افت فشار خون، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه نمایند. این علائم عبارتند از:

    ❇ خستگی از علائم فشار خون پایین

    ❇ گیجی

    ❇ سرگیجه از علائم فشار خون پایین

    ❇ حالت تهوع

    ❇ سردی پوست بدن از علائم فشار خون پایین

    ❇ پریشانی

    ❇ بی هوشی از علائم فشار خون پایین

    ❇ تاری دید

    برای اطلاع از علائم فشار خون بالا روی این لینک کلیک کنیدفشار خون پایین خطرناک چند است

    درمان این بیماری بستگی به عامل آن دارد. درمان ممکن است شامل مصرف دارو برای درمان بیماری های قلبی، دیابت و عفونت باشد.

    نوشیدن آب به خصوص در زمان اسهال و استفراغ می‌تواند مانع کاهش فشار خون شود.

    کاهش استرس یکی از مؤثر ترین عوامل برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون پایین است. از ایستادن های طولانی مدت نیز باید اجتناب کرد و هر چند مدت یک‌بار کمی نشست.

    در هنگام ایستادن به آرامی بلند شوید، زیرا همان طور که گفته شد ایستادن و بلند شدن ناگهانی سبب کاهش فشار خون می‌شود. فشار خون شدید نیز باید به سرعت درمان گردد و علائم آن کنترل شود.

    بسیاری از افراد با توجه به مواردی که پیش تر فرا گرفته اند، قادر به کنترل و پیشگیری از فشار خون پایین هستند. از این رو توصیه می‌شود موارد مرتبط با کنترل علائم را فراگرفته و مانع پیشرفت این عارضه شوید. در صورت مصرف دارو، باید به زمان دقیق مصرف آن حتماً توجه نمایید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

  • عکس نوشته آهو
  • آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    مقاله بعدی

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید تا بر اساس آن بتوان اظهار نظرکرد

    سلام

     

    خیر آسنترا تاثیری روی افت فشارخون شما ندارد. اگر این مساله خیلی آزاردهنده شده است بهتر است مایعات و نمک به اندازه ی کافی استفاده کنید. احتمالا موقت است و خود به خود رفع خواهد شد

    سلام

    فشار خون پایین خطرناک چند است

     

    بهتر است سیگار را ترک کنند. رژیم غذایی و ورزش را رعایت کنند. جایگزین لوزارتان و پرازوسین از قرص لوزارتان اچ یکی صبح یکی شب استفاده کنند

    سلام

     

    پاهای ایشان را بالا بگیرید و برایشان مایعات تجویز کنید

    سلام

     

    شما باید نزد یک متخصص قلب و عروق ویزیت شوید. انجام آزمایشات کامل خون و ادرار قدم اول بررسی شما است

    سلام

     

    رابطه ی مستقیمی بین بروز عفونت ها و پایین آمدن فشارخون وجود ندارد. اگر درد یا هر گونه علامتی مربوط به عفونت های دستگاه زنانه دارید توصیه می شود به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    معاینه آنلاین فشار خون توسط متخصص فشار خون

    بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی

    ویکی فشار

    هیپوتِنشن به فشار خون پایین گفته می‌شود. فشارخون نیز حاصل از فشار خون به دیواره رگ‌ها در هر ضربان است. در این مقاله به بررسی  علل، علائم فشار خون پایین می پردازیم و همچنین انواع فشار خون پایین را بیان می کنیم.

    فشار خون پایین در اغلب موارد خوب است، اما گاهی موجب سرگیجه و خستگی می‌شود. در این موارد فشار خون پایین حاکی از وضعیتی است که باید به آن رسیدگی شود.

    فشار خون در هنگام ضربان قلب و در زمان استراحت قلب اندازه گیری می‌شود. فشارخون در هنگام سیستول، پمپاژ خون و در زمان انقباض ماهیچه‌ها به اوج خود می‌رسد. در زمان دیاستول و استراحت قلب نیز فشارخون کاهش می‌یابد. در بزرگسالان در صورتی که فشارخون ۹۰/۶۰ یا کمتر باشد، به عنوان فشار خون پایین تلقی می‌شود.

    هرکسی ممکن است گاهی کاهش فشار خون را تجربه نماید و این امر معمولا موجب مشکل خاصی نمی‌شود. شرایط خاصی می توانند دوره های طولانی مدت فشار خون پایین را ایجاد کنند، که اگر بدون درمان باقی بمانند خطرناک می شوند. این شرایط شامل موارد زیر می‌گردند:فشار خون پایین خطرناک چند است

    ✅ بارداری

    ✅ خونریزی شدید

    ✅ گردش خون ناقص در اثر حملات قلبی و اختلال دریچه قلب

    ✅ ضعف و شوکه شدن

    ✅ شوک آنا فیلاکتیک (نوعی حساسیت شدید)

    ✅ عفونت رگ‌ها

    ✅ اختلال غدد مترشحه داخلی مانند دیابت و بیماری های تیروئیدی

    مصرف برخی داروها مانند نیتروگلیسیرین که برای درمان بیماری های قلبی استفاده می‌شود نیز، ممکن است سبب کاهش فشار خون شود. برخی افراد به دلایل نامشخص دچار فشار خون پایین هستند که خطر چندانی برای ایشان وجود ندارد.

    فشار خون پایین بر اساس زمان کاهش فشار خون به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود، از جمله:

    در این حالت فشار خون در هنگام ایستادن و بلند شدن کاهش می یابد. فشار خون پایین در حالت ایستاده (Orthostatic)، می تواند در تمام سنین مشاهده شود.

    در این وضعیت نیز فشار خون بلافاصله پس از صرف غذا کاهش می یابد. افراد پیر، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بیشتر از افراد دیگر مستعد این وضعیت هستند. فشار خون پایین پس از صرف غذا (Postprandial) در حقیقت یکی از انواع فشار خون پایین در حالت ایستاده است.

    پس از ایستادن به مدت طولانی این حالت ممکن است اتفاق افتد. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر دچار چنین حالتی می‌شوند. تنش های عصبی می‌توانند عامل کاهش فشار خون باشند.

    فشار خون شدید با شوکه شدن، ارتباط دارد. شوکه شدن زمانی اتفاق می افتد که خون و اکسیژن کافی به اندام های بدن برای عملکرد بهتر نرسد. این حالت چنانچه درمان نگردد، برای فرد بسیار خطرناک است.

    علاوه بر فشار خون پایین ، فشار خون بالا هم عوارض و خطرات خود را دارد. بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند خطرات بسیاری آنها را تهدید می کند. بهتر است برای درمان فشار خون بالا هرچه سریع تر اقدام کنید. اگر می خواهید با روش های درمان فشار خون بالا آشنا شوید بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، در هنگام افت فشار خون، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه نمایند. این علائم عبارتند از:

    ❇ خستگی از علائم فشار خون پایین

    ❇ گیجی

    ❇ سرگیجه از علائم فشار خون پایین

    ❇ حالت تهوع

    ❇ سردی پوست بدن از علائم فشار خون پایین

    ❇ پریشانی

    ❇ بی هوشی از علائم فشار خون پایین

    ❇ تاری دید

    برای اطلاع از علائم فشار خون بالا روی این لینک کلیک کنیدفشار خون پایین خطرناک چند است

    درمان این بیماری بستگی به عامل آن دارد. درمان ممکن است شامل مصرف دارو برای درمان بیماری های قلبی، دیابت و عفونت باشد.

    نوشیدن آب به خصوص در زمان اسهال و استفراغ می‌تواند مانع کاهش فشار خون شود.

    کاهش استرس یکی از مؤثر ترین عوامل برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون پایین است. از ایستادن های طولانی مدت نیز باید اجتناب کرد و هر چند مدت یک‌بار کمی نشست.

    در هنگام ایستادن به آرامی بلند شوید، زیرا همان طور که گفته شد ایستادن و بلند شدن ناگهانی سبب کاهش فشار خون می‌شود. فشار خون شدید نیز باید به سرعت درمان گردد و علائم آن کنترل شود.

    بسیاری از افراد با توجه به مواردی که پیش تر فرا گرفته اند، قادر به کنترل و پیشگیری از فشار خون پایین هستند. از این رو توصیه می‌شود موارد مرتبط با کنترل علائم را فراگرفته و مانع پیشرفت این عارضه شوید. در صورت مصرف دارو، باید به زمان دقیق مصرف آن حتماً توجه نمایید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

  • طرز تهیه دلمه با برگ مو ساده
  • آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    مقاله بعدی

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید

    بهتر است یک بار نوارقلب بگیرید و تست ورزش و اکو دهید تا بر اساس آن بتوان اظهار نظرکرد

    سلام

     

    خیر آسنترا تاثیری روی افت فشارخون شما ندارد. اگر این مساله خیلی آزاردهنده شده است بهتر است مایعات و نمک به اندازه ی کافی استفاده کنید. احتمالا موقت است و خود به خود رفع خواهد شد

    سلام

    فشار خون پایین خطرناک چند است

     

    بهتر است سیگار را ترک کنند. رژیم غذایی و ورزش را رعایت کنند. جایگزین لوزارتان و پرازوسین از قرص لوزارتان اچ یکی صبح یکی شب استفاده کنند

    سلام

     

    پاهای ایشان را بالا بگیرید و برایشان مایعات تجویز کنید

    سلام

     

    شما باید نزد یک متخصص قلب و عروق ویزیت شوید. انجام آزمایشات کامل خون و ادرار قدم اول بررسی شما است

    سلام

     

    رابطه ی مستقیمی بین بروز عفونت ها و پایین آمدن فشارخون وجود ندارد. اگر درد یا هر گونه علامتی مربوط به عفونت های دستگاه زنانه دارید توصیه می شود به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    آیا فشار خون در زمان سکته قلبی تغییر می‌کند؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    معاینه آنلاین فشار خون توسط متخصص فشار خون

    بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید بالای ۱۰۰۰


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی

    فشار خون پایین یا افت فشار خون چیست؟

    افرادی که دارای فشارخون پایین هستند نگران نباشند چرا که افت فشار خون قابل درمان و کنترل است اما اگر در درمان نشود باعث تضعیف قلب، علائم خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه، خستگی مزمن و حتی غش می شود. در ادامه با انواع و دلایل فشار خون پایین و همچنین علائم فشار خون پایین آشنا شوید. خواندن این مطلب به همه توصیه می شود.

    فشار خون (Blood pressure) یعنی مقدار فشاری که خون در حین پمپاژ شدن توسط قلب، به جداره رگ ها وارد می کند. فشارخون معمولا بر مبنای دو عدد سنجیده می شود؛ فشار خون انقباضی که حداکثر فشار خون است و فشارخون انبساطی که حداقل میزان فشارخون است.

    فشار خون انقباضی (Systolic): عدد اول یا همان بالاترین عدد در سنجش میزان فشار خون است. این عدد در واقع مقدار فشاری است که قلب در زمان تپش و رساندن خون به اندام های بدن ایجاد می کند.

    فشارخون انبساطی (Diastolic): فشار انبساطی، کم ترین مقدار فشار خون است و به مقدار فشار خون در هنگام استراحت قلب اشاره دارد.فشار خون پایین خطرناک چند است

    در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از 120 روی 80 میلی متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون ” 12 روی 8” گفته می شود. عدد 12، فشار خون انقباضی و عدد 8، فشار خون انبساطی است.

    حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب 90 و 60 میلی متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، 115 میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار 11/5) و فشار خون انبساطی تان 50 میلی‌متر جیوه (یعنی عدد 5) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

    کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش 20 میلی متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از 110 میلی متر جیوه به 90 میلی متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می شود چون مغز دیگر نمی تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

    پایین بودن فشار خون و یا کم فشاری خون را می توان با قرائت فشار کمتر از 90 میلی متر جیوه روی 60 میلی متر جیوه تعیین کرد. با این حال اکثر پزشکان فشار خون پایین را در صورتی به عنوان یک مشکل توصیف می کنند که فرد علائم فشارخون پایین را داشته باشد.

    اگر این علائم وجود نداشته باشد، فشارخون پایین موجب نگرانی نیست. با این حال زمانی که کم فشاری خون این علائم را بوجود آورد، می تواند نشانه این باشد که خون کافی به اندام ها نمی رسد.

    پایین آمدن فشار خون می توانید به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

    اگر افت فشار خون شما، به علت بیماری قلبی باشد، ممکن است با احساس درد در قفسه سینه و یا حتی حمله قلبی مشخص شود.

    برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین هیچ علامتی ندارند. در این افراد، فشار خون پایین به طور کلی خطرناک یا باعث نگرانی نیست. با این حال حتی نشان دادن یک یا دو نشانه از نشانه های زیر می تواند بروز یک مشکل را نشان دهد. فشار خون پایین می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

    فشار خون پایین یا افت فشار خون یک کاهش ناگهانی جریان خون به اندام های بدن است که باعث بروز علائم شوک می شود.

    پایین بودن فشار خون ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک عارضه جدی پزشکی است که ناشی از کاهش جریان خون در سراسر بدن می شود. این امر می تواند به اعضای بدن، در سطح سلولی آسیب برساند.

    علائم شوک عبارتند از:

    فردی که علائم شوک را تجربه می کند نیازمند مراقبت فوری پزشکی است.

    داشتن فشار خون پایین در دوران بارداری بسیار شایع است. اغلب اوقات فشار خون پایین مشکلات عمده ای ایجاد نمی کند و بعد از تولد نوزاد سطح فشار خون به حد نرمال می رسد. در برخی موارد، فشار خون پایین می تواند برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد.

    به طور کلی شما برای فشار خون پایین در دوران بارداری نیازی به درمان ندارید. پزشکان معمولا دارو را برای زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی داشته باشند یا عوارض احتمالی وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون شما در طول سه ماهه سوم افزایش یابد.

    در ادامه نکات کاربردی برای پیشگیری از افت فشار خون را بشناسید:

    در زمانی که متوجه شدید فشار خون شما پایین آمده، به هیچ وجه از این مواد غذایی مصرف نکنید:

    در زمانی که دچار افت فشار خون شدید، می توانید از این موارد برای بالابردن فشار خون استفاده کنید:

    وقتی فشار خون پایین بیاید جریان خون به اندازه کافی به قلب، مغز و اندام های حیاتی بدن ارسال نمی شود. اما نباید نگران باشد زیرا با رعایت چند نکته می تواند فشار خون خود را کنترل کنید.

    چند نکته مهم برای کنترل فشار خون عبارتند از:

    تجربه کردن هر یک از علائم فشار خون پایین ممکن است یک وضعیت اساسی را نشان دهد که نیازمند توجه و مراقبت پزشکی است. هر کسی که علائم و شواهد شوک را تجربه می کند باید به دنبال مراقبتهای فوری پزشکی باشد چون شوک یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است.فشار خون پایین خطرناک چند است

    سخن پایانی

    بر خلاف فشارخون بالا که با بسیاری از مشکلات بالقوه بهداشتی همراه است، پایین بودن فشار خون اغلب به عنوان شاخص خوب سلامتی در نظر گرفته می شود.

    آیا خواندن این مطلببرای شما مفید بود؟

    برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

    در خبرنامه ایمیلی عضو شوید تا مطالب منتخب را دریافت کنید!

    سلام، برای بالابردن فشار خون پایین مقاله زیر رو بخونید:

    8 روش طبیعی بالا بردن فشار خون

    آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

    کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

    ورود کاربران

    ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

    نه تنها فشار خون بالا، بلکه فشار خون پایین نیز می تواند بر زندگی فرد مواجه با آن تأثیرات شدید بگذارد و جریان زندگی روزمره او را با ضعف و سرگیجی شدیداً متأثر نماید.

     

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    تقریباً برای همه چیز یک میزان ایده آل وجود دارد و این مسأله در ارتباط به فشار خون هم صدق می کند. در میزان فشار خون، «ارزش سیستولیک یا انقباض قلب» که بلندترین فشار است باید ۱۲۰ ملی‌متر جیوه (mmHg) باشد. با این فشار قلب خون را به تمام بدن پمپ می‌کند. در برابر‌، ارزش دیاستول فشاری را می‌سنجد که با سست شدن عضلات قلب بر روی رگ‌ها وارد می‌شود. فشار دیاستولیک به صورت معمولی ۷۰ ملی‌متر جیوه می‌باشد.

    در صورتی که فشار خون با توجه به همین دو معیار چندین برابر پایین باشد، داکتران از هیپوتونی (Hypotonie) فشار خون سخن می گویند، که نباید با هیپرتونی (Hypertonie) اشتباه گرفته شود. هیپوتونی در مردان از فشار کمتر از ۱۱۰ mmHg شروع می‌شود و در زنان از پایین‌تر از ۱۰۰ mmHg. این وضعیت با آنکه خیلی خطرناک نیست، اما می تواند سبب مشکلات عدیده در شخص گردد.

    تنظیم هوشیارانه

    یکی از انواع معمول فشار خون پایین سقوط فشار خون ارتوستاتیک می باشد. در این صورت فشار خون فرد در میان فقط چند دقیقه محدود تا ۲۰ mmHg پایین می آید. بدن ما سیستمی دارد که با آن فشار خون را تنظیم می کند، یعنی بدن با گیرنده های موسوم به «بارور» فشار خون را تنظیم می کند. این گیرنده ها طرزالعمل رگ‌ها و این که تا چه حد منبسط می‌شوند را ثبت می کنند. با فشار خون بالا رگ‌ها بیشتر منبسط می شوند و با فشار خون پایین کمتر باز می‌شوند. بعد گیرنده ها این اطلاعات را به ساقه مغز ما منتقل می‌کنند و مغز فشار خون را در بدن ما تنظیم می کند.

    انسان هایی که فشار خون پایین دارند، اکثراً به سردردی دچار می‌شوند

     تا سرحد بیهوشی کامل

    از علایم خیلی بد فشار خون پایین وز وز کردن و سوت کشیدن گوش، خستگی بی حد و به ویژه سرگیجی می باشد. اکثر افراد دچار این مشکل در صورت تبدیل کردن سریع جای خود سرگیجه می شوند. این وضعیت را داکتران می توانند با استفاده از یک تخته متحرک [که قابلیت حرکت به سمت پایین را داشته باشد] تا حدودی تنظیم کنند.  

    با این روش داکتران می توانند چگونگی جریان سریع سقوط فشار خون و تأثیرات آن بر بدن انسان را تشخیص نمایند. به این ترتیب می توانند تطابق فشار خون در بدن یک انسان ارزیابی کنند. توماس ماینرتس از «بنیاد قلب» در آلمان، استفاده از میز متحرک را تقریباً ترسناک می داند و می گوید: «مریض به میز متحرک بسته می شود و بعد به سرعت از حالت افقی به حالت عمودی برده می شود، یعنی موقعیت وی از حالت افتاده روی میز به وضعیت ایستاده عوض می شود.»

    افراد دچار هیپوتونیک اکثراً سرگیجی می داشته باشند

    این آزمایش به بیمار کمک می کند که درک کند چرا به تکرار دفعتاً از هوش می رود. پیش از بیهوش شدن ها، اکثراً سرگیجی شدید رخ می دهد. ماینرتس می گوید: در صورت بروز چنین یک سرگیجی، شخص باید فوراً یا بنشیند و یا هم دراز بکشد، فرقی نمی کند در هر کجا که باشد، در غیر آن احتمال دارد که به شدت به زمین بخورد. آنچه که به ویژه در خیابان ها و یا هم حین رانندگی خیلی خطرناک تمام خواهد شد.  

    افرادی که دچار هیپوتونی یا فشار خون پایین اند، این را می دانند که این وضعیت هر زمانی می تواند سبب بیهوشی شود، آنچه که همیشه افراد مبتلا را مثل کابوس همراهی می کند. اما این تنها علامت فشار خون پایین نیست، بلکه به گفته داکتران  فشار خون پایین علایم زیادی دارد.

    فشار خون برای یک داکتر از مهمترین معیارهای سنجش وضعیت یک بیمار است

    یک علامت، همیشه موردی را در پی دارد

    دشوارترین موقع روز برای افراد دارای فشار خون پایین، صبح روز است. افراد دچار فشار خون پایین، اکثراً حین بیدار شدن از خواب خسته و خواب آلود اند. دلیل آن هم این است که بدن ما هنگام بامداد نیاز به جریان مناسب خون دارد تا بتواند به حرکت بیاید. در بدن افراد دچار فشار خون پایین، جریان خون ضعیف می باشد و این وضعیت سبب می شود که آکسیجن و مواد مورد نیاز خون به قدر کافی نرسد.

    داکتر ماینرتس توصیه می کند: « افرادی که با این مشکل مواجه اند، می توانند هنگام بیدار شدن از خواب، در تخت خواب خود تمریناتی را انجام بدهند، مثلاً با استفاده از یک وسیله ورزشی با قابلیت انبساط، با این تمرینات که عضلات بدن با آن باز می شوند، می توانند فشار خون را بالا ببرند.»‌

    به گفته ماینرتس، وضعیت شماری از افراد دچار فشار خون پایین در جریان روز بهبود می یابد و اما در شماری دیگر هیچ تغییر نمی آید. آنچه که بعد سبب سردردی می شود و در چنین صورتی طبعاً که باید به مغز انسان آکسیجن کافی رسانیده شود تا بتواند به طور لازم فعالیت کند. دستان و پاهای سرد نیز از جمله پیامدهای فشار خون پایین اند و تعداد افرادی که با این وضع مواجه اند هم کم نیست.

    فشار خون پایین همچنان می تواند علامت ابتلا به یک بیماری جدی هم باشد. از جمله ضعف عضلات قلب و یا هم نارسایی قلبی می تواند دلیل فشار خون پایین باشد.

    فشار خون پایین می تواند یکی از علایم ضعف عضلات قلب باشد

    یکی از علایم خطرناک فشار خون پایین، اختلال خودکار در عملکرد بدن می باشد که در گذشته آن را «سندروم شای دراگر» می خواندند. ماینرتس افزود:‌ «این علامت در صورت صدمه رسیدن یا اختلال در بخش خاصی از هسته های مغزی بروز می کند.»‌

    افرادی که به این مشکل گرفتار اند، قادر به تنظیم فشار خون خود نمی باشند، اما این بیماری خیلی نادر است. مارتس می گوید: «افراد مبتلا به این بیماری تا حدی ناتوان می شوند که حتی نمی توانند از تخت برخیزند، زیرا در صورت ایستاد شدن فشار خون شان به شدت سقوط می کند.»‌

    بیماران مبتلا به پارکینسون اکثراً با اینگونه اختلال فشار خون درگیر می شوند. «بیماری پارکینسون به مغز صدمه می رساند. فشار خون در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همیشه به شدت در نوسان می باشد.» داکتران این بیماری را با اندازه گیری درازمدت می توانند تشخیص کنند.»   

    سلول های زیان دیده مغز: اختلال خودکار در سیستم بدن یکی از علایم پارکینسون پلس می باشد

    اختلال خودکار یکی از انواع اختلالات سیستم عصبی است که اختلال در حرکات انسان را نشان می دهد، آنچه که در بیماری پارکینسون بیش از همه ظاهر می شود. بنابراین، همین گونه اختلالات در سندروم پارکیسنون پلس بیشتر بروز می کنند.

    پژوهشگران همچنان بیماری دیپریشن یا افسردگی را یکی دیگر از موارد مرتبط به فشار خون پایین می دانند. اکثر داکتران کلاً فشار خون پایین را خطرناک نمی خوانند و آن را در کل بی ضرر می دانند. اما برای افرادی که به فشار خون پایین مبتلا اند، وضعیت برعکس می باشد، زیرا این معضل می تواند خیلی بر روال زندگی آنان تأثیر کند.  

     

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    نویسنده:‌ گودرون هایزه

    برگردان: نادیه فضل

    اینکه اضافه وزن برای سلامت انسان یک تهدید است و احتمال دچار شدن به حمله قبلی را نیز افزایش می دهد، تقریباً برای همه روشن است؛ اما تحقیقات اخیرنشان می دهند که این معضل همچنان می تواند در کودکان نیز سبب فشار خون بالا گردد.
     

    نتایج یک تحقیق جدید نشان‌دهنده این است که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عروقی-قلبی در میان سگرت‌کشان نسبت به کسانی که در زندگی شان اصلاَ سگرت نمی‌کشند، حدو سه برابر بیشتر است.  

    برای نخستین بار پژوهشگران در اسرائیل مؤفق شده اند تا با استفاده از انساج انسانی یک قلب کوچک توسط چاپگر سه بعدی ایجاد کنند. منابع دانشگاه طب این کشور از “کشف مهمی در طبابت” سخن گفته اند.
     

    جسیندا آردرن در انتخابات زیلاند جدید به پیروزی تاریخی دست یافت. براساس گزارش رسانه های این کشور، پس از نتیجه مقدماتی انتخابات شنبه (۱۷ اکتوبر)، این نامزد ۴۰ ساله حزب کارگر اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورد.

    صدراعظم آلمان باتوجه به بالاترین موارد جدید روزانه ابتلا به ویروس کرونا در آلمان، مصرانه به مردم کشورش توصیه کرد که تماس ها و مسافرت ها باید تا حد ممکن کاهش یابند.

    پیمان نظامی ناتو در رابطه با گزارش های ابراز نگرانی کرده است که به اساس آن ترکیه به عنوان عضو این پیمان گویا برای اولین بار در جریان تمرینات نظامی از سیستم دافع هوای روسی «اس ۴۰۰» استفاده کرده است.

    در دو حمله در پاکستان دست کم ۲۰ نیروی امنیتی این کشور کشته شده اند. یک حمله بالای کاروان نیروی های نظامی در بلوچستان و دیگری در ایالت خیبرپشتونخواه رخ داده است.  
     

    بر اثر طوفان و جاری شدن سیلاب در چند ایالت هندوستان حداقل ۳۰ نفر جان باخته اند. به گفته مقامات چندین نفرغرق شده و یا بر اثر برق گرفتگی جان داده اند. مقامات از تلاش ها برای نجات افراد گیرمانده در خانه ها سخن گفته اند.  
     

  • شکل خشک شده گیاه بابونه
  • فعالان حقوق بشر از افزایش خشونت ها علیه مردم ملکی در غرب میانمار خبر داده اند. سازمان عفو بین الملل گفته است که در درگیری میان اردو و گروه شورشی موسوم به اردوی ارکان مردم ملکی نیز کشته و زخمی شده اند.  
     

    قرار است تمام حدود ۱۰ میلیون جمعیت شهر چینگدائو،درچین مورد آزمایش کرونا قرارگیرند. مقام های این شهر دلیل این اقدام را بروز موارد جدید ابتلا در شهرمذکور عنوان کرده اند.  
     

    کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید که منازعه میان آذربایجان و ارمنستان برهر دو جانب زیان می رساند. صدها خانه مسکونی و زیر ساخت های مهمی چون شفاخانه ها و مکاتب هر دو طرف تخریب شده و یا هم آسیب دیده اند.  
     

    © 2020 Deutsche Welle |
    حفظ داده ها |
    یادداشت حقوقی |
    تماس
    | نسخه موبایل




    برای اندازه‌گیری فشار خون دو فشار مختلف سنجیده می‌شود؛ فشار خون سیستولیک که حداکثر فشار در زمان انقباض بطن چپ قلب است و فشار دیاستولیک که زمان استراحت و انبساط قلب است.

     

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    معمولا در افراد سالم، فشار سیستولیک 120 میلی‌متر جیوه بر فشار دیاستولیک 80 میلی‌متر جیوه است. فشار خون، نود روی شصت میلی‌متر جیوه یا کمتر ناشی از کاهش حجم خون، به عنوان فشار خون پایین محسوب می‌شود، البته در فشار خون پایین مزمن، تقریبا هیچ علامت جدی‌ای وجود ندارد و در واقع تنها زمانی که فشار خون به طور ناگهانی کاهش می‌یابد و مغز از میزان خون کافی محروم می‌شود، برای فرد مبتلا مشکلاتی ایجاد می‌شود.

     

    علل اصلی افت فشار خون

    1- کم آبی

    کاهش فشار خون در بیمارانی که استفراغ و اسهال طولانی‌مدت داشته‌اند، بخصوص اگر مایعات کافی برای جبران آب از دست رفته دریافت نکرده باشند، شایع است. علل دیگر کم آبی می‌‌تواند ورزش و تعریق زیاد، تب و گرما‌زدگی باشد. اشخاص با کم آبی جزئی ممکن است تنها تشنگی و خشکی دهان را تجربه کنند، اما در کم‌آبی متوسط تا شدید، ممکن است کاهش فشار خون همراه با سرگیجه یا غش اتفاق بیفتد. کم‌آبی طولانی و شدید می‌‌تواند منجر به شوک، نارسایی کلیوی، اسیدوز (زیاد شدن اسید در خون)‌، کما و حتی مرگ شود.

     

    2- خونریزی متوسط یا شدید

    خونریزی می‌تواند به سرعت بدن را از خون خالی کند و منجر به کاهش فشار خون شود. خونریزی می‌تواند ناشی از تروما (آسیب‌ها)‌، عوارض جراحی یا ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند زخم‌های معده، تومورها و یا دیورتیکولوز باشد. گاهی خونریزی ممکن است آنقدر شدید و سریع باشد (مانند خونریزی از یک سرخرگ پاره شده)‌ که باعث شوک و مرگ سریع شود.


    3- التهاب حاد ارگان‌های بدن


    پانکراتیت حاد (التهاب پانکراس)‌ می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. در پانکراتیت حاد،‌ مایعات از رگ‌های خونی به بافت‌های متورم اطراف پانکراس و نیز به حفره شکمی می‌رود، در نتیجه خون غلیظ می‌شود و حجم آن کاهش می‌یابد.

     

    4- بیماری‌های قلبی

    از جمله بیماری‌های قلبی، ضعف ماهیچه قلب است که می‌تواند باعث نارسایی قلب شود و در نتیجه، مقدار پمپاژ خون توسط قلب کاهش یابد.

    یکی از علل شایع ضعف ماهیچه قلب، مرگ (از کار افتادگی)‌ قسمت عمده‌ای از ماهیچه قلب به دلیل یک حمله قلبی منفرد بزرگ یا حملات قلبی کوچک‌تر و مکرر است.

     

    موارد دیگری که می‌تواند توانایی قلب را برای پمپ کردن خون ضعیف کند، شامل داروهایی است که برای قلب سمی هستند. همچنین عفونت‌های ماهیچه قلب توسط ویروس‌ها و بیماری مربوط به دریچه‌های قلب، از این گروه دلایل به شمار می‌روند.

     

    از بیماری‌های قلبی دیگر، التهاب پریکاردیوم (کیسه احاطه‌کننده قلب)‌ است. این التهاب می‌تواند باعث جمع شدن مایع در داخل پریکاردیوم شود و با فشرده کردن قلب، توانایی آن را برای پر شدن از خون و پمپاژ محدود کند.

     

    آمبولیسم ریوی نیز وضعیت دیگری است که در آن، ابتدا خون در یک ورید لخته می‌شود (ترومبوز ورید عمقی)‌ و سپس از جداره ورید جدا می‌شود و به قلب و در نهایت به ریه می‌رود.

     

    یک لخته بزرگ خونی می‌تواند جلوی جریان خون از ریه‌ها به بطن چپ را بگیرد و بازگشت خون به قلب را برای پمپاژ به شدت کاهش دهد. به همین دلیل هم آمبولی ریوی وضعیت بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.

     

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    از دیگر مشکلات قلبی می‌توان به کاهش ضربان قلب اشاره کرد که می‌تواند مقدار خون پمپ شده توسط قلب را کاهش دهد. میزان ضربان قلب در حال استراحت برای یک بزرگسال سالم، بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. هر چند ضربان کمتر از 60 در دقیقه همیشه در اثر کاهش فشار خون نیست (در برخی از ورزشکاران آموزش دیده، ضربان قلب در حال استراحت، 40 تا 50 ضربه در دقیقه است)، اما در بسیاری از بیماران، کاهش ضربان قلب می‌تواند منجر به کاهش فشار خون، سرگیجه و حتی غش شود.


    افزایش غیرطبیعی ضربان قلب، فشار خون را پایین می‌آورد. از شایع‌ترین نمونه آن می‌توان به فیبریلاسیون سرخرگی اشاره کرد که یک اختلال قلبی است و با تخلیه الکتریکی سریع و بی‌نظم از ماهیچه قلب مشخص می‌شود که باعث انقباض مرتب و معمولا سریع بطن‌ها می‌شود و در نتیجه بطن‌ها قبل از هر انقباض، زمان کافی برای پر شدن حداکثر از خون را ندارند و مقدار خونی که پمپ می‌شود، به‌‌رغم ضربان سریع‌تر قلب، کاهش می‌یابد. ضربان سریع قلب در بطن‌ها نیز می‌تواند فشار خون پایین را ایجاد کند و حتی گاهی موجب شوک خطرناکی شود.


     

    5- سایر مشکلات

    از علل دیگر کاهش فشار خون می‌توان به ایستادن طولانی‌مدت، برپا خاستن ناگهانی پس از وضعیت نشستن، عفونت شدید خون در اثر ورود باکتری‌ها یا سایر میکروارگانیسم‌ها به خون و شوک آنافیلاکسی که واکنشی آلرژیک و کشنده نسبت به داروهایی مانند پنی‌سیلین، غذاهایی مانند بادام زمینی، دریافت موادی حاوی ید از طریق اشعه ایکس یا نیش زنبور عسل دارند، اشاره کرد.

    داروهایی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند

    داروهایی مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مسدودکننده‌های بتا و دیگوکسین رلانوکسین‌ می‌توانند ضربان قلب را در انقباض‌های قلبی بخصوص در سالمندان کاهش دهند.

  • مضرات استفاده از ظروف روحي
  •  

    همچنین داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند و نیز داروهای مدر مانند لاسکیس (به دلیل ادرار زیاد)‌، حجم خون را کاهش می‌دهند.

     

    داروهایی که برای بیماری‌های افسردگی و پارکینسون استفاده می‌شوند نیز می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند.

     

    در این میان، بیماری دیابت هم عامل موثر دیگری در این رابطه است.

     

    کم‌فشاری خون، از تشخیص تا درمان

    علائم کاهش فشار خون معمولا ضعف، سرگیجه، تنفس تند، تشنگی، افزایش ضربان قلب و غش است. اندازه‌گیری فشار خون، هم در حالت دراز کشیده و هم ایستاده، معمولا اولین قدم برای تشخیص فشار خون پایین است.

     

    فشار خون پایین خطرناک چند است

    سایر آزمایشات مانند CBC (شمارش کامل سلول های خونی) می‌تواند کم‌خونی ناشی از کاهش فشار خون یا بالا رفتن گلبول‌های سفید ناشی از عفونت را نشان دهد.

     

    اندازه‌گیری الکترولیت‌های خون نیز ممکن است کم‌آبی و کاهش مواد معدنی، نارسایی کلیوی یا اسیدوز را نشان دهد.

     

    کشت خون و ادرار نیز می‌تواند عفونت خون و مثانه را نشان دهد.


    تشخیص کم‌فشاری خون از آنجا اهمیت دارد که در فشار خون بسیار پایین و شوک، ارگان‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کبد و کلیه‌ها خون کافی دریافت نمی‌کنند و این مساله می‌تواند این ارگان‌ها را به سرعت دچار نارسایی و آسیب دائمی کند.


     

    درمان کم‌فشاری خون، بستگی به علت ایجادکننده آن دارد، به عنوان مثال چنانچه دارویی باعث کاهش فشار خون شده باشد، باید کاهش دوز یا توقف دارو، البته تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

     

    اگر علت افت فشار خون مربوط به کم‌آبی باشد، با استفاده از مایعات و الکترولیت‌ها و در موارد حاد از طریق تزریق وریدی، این مشکل مرتفع می‌شود. همچنین در صورت کاهش خون (بر اثر خونریزی و…)‌ از مایعات وریدی و تزریق خون استفاده می‌شود.

     

    در شوک عفونی نیز مایعات وریدی و آنتی‌بیوتیک‌ها به کار برده می‌شود و در موارد افزایش ضربان قلب، با استفاده از داروها یا دفیبریلاتورهای قابل پیوند در بدن، مشکل را رفع می‌کنند.

     

    همچنین مشکل آمبولی ریوی و ترومبوزوریدی، با استفاده از رقیق‌کننده‌های خون مانند هپادین و وارفارین برطرف می‌شود.

     

    کاهش فشار خون در اثر ایستادن زیاد را نیز می‌توان با تغییر در رژیم غذایی مانند افزایش مصرف آب و نمک و شیرینی‌های کافئین‌دار و استفاده از داروهایی مانند میدودرین درمان کرد.

     

    در ضمن استفاده از جوراب‌های تنگ نیز برای جلوگیری از کاهش فشار خون موثر است.

    بخش سلامت تبیان


    منبع: جام جم آنلاین – فروغ فلاح زاده

     

    مطالب مرتبط:

    فشار خون تان پایین است؟

    چرا فشار خون پایین می‌آید؟

    فشار خون پایین خطرناک چند است
    فشار خون پایین خطرناک چند است
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *