طرز مصرف دانه چیا

دوره مقدماتی php
طرز مصرف دانه چیا
طرز مصرف دانه چیا

قبل از خواندن این مقاله، درمورد خواص دانه چیا میتوانید به مقاله مفصل مجله سلامت مراجعه کرده و با مزایای شگفت انگیز این دانه برای سلامت آشنا شوید.

این روزها دانه های چیا در همه جا روی قفسه سوپرمارکت ها به چشم می خورند. آنها قادرند که جانشین تخم مرغ، روغن یا گلوتن شوند که آنها را به یک ضمیمه عالی برای اضافه شدن به پودینگ، نوشیدنی ها، نان ها و کیک ها تبدیل می کند. اما خوراک شناسان قرن ۲۱، اولین افرادی نیستند که عاشق این دانه کوچک مغذی شده اند. آزتک ها، چیا را به طور گسترده در جنوب مکزیک پرورش می دادند و معتقد بودند که این ماده غذایی دارای خواص دارویی است. دو قاشق غذا خوری دانه چیا حاوی حدود ۶ گرم پروتئین و ۱۰ گرم فیبر است و بیش از نیمی از روغن آن، یک چربی امگا۳ مفید با نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) می باشد.

روغن چیا، یکی از بهترین منابع گیاهی ALA است که مصرف آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت، شکستگی استخوان، افسردگی، بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است. چیا همچنین یک منبع خوب از منیزیم، کلسیم، روی و ترکیبات فنلی خاص می باشد که از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند. دانه های چیا، تقریبا اندازه دانه خشخاش هستند و در رنگ های سیاه، خاکستری و سفید موجودند. اگر هرگز از دانه های چیا استفاده نکرده اید، ممکن است به خاطر تنوع پذیری شان در آشپزخانه متعجب شوید. مطالب زیر را بخوانید تا با ۱۰ روش ساده برای اضافه کردن این دانه مغذی به رژیم غذایی آشنا شوید.

کاکائو و دانه چیا، هر دو به لطف غلظت های بالای برخی مواد مغذی مفید ، به عنوان مواد غذایی «عملگرا» به بازار عرضه می شوند. اگر چه هیچ توافق گسترده ای در مورد تعریف غذاهای عملگرا در علم تغذیه وجود ندارد اما اکثر تعاریف، این مفهوم را ترویج می دهند که غذاهای عملگرا، مزایای سلامتی بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی فراهم می کنند. دانه های چیا قطعا برای این منظور مناسب اند: ۶۰ درصد از روغن موجود در این دانه کوچک از نوع امگا۳ است. مطالعات متعدد نشان می دهند که مصرف منظم امگا۳، با پایین آوردن فشار خون و سطوح تری گلیسیرید و همچنین کاهش التهاب به طور کلی، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. به نظر می رسد که شکلات دارای اثر ضدالتهاب و ضد فشار خون مشابهی است، با این حال محققان در مورد مصرف قند بیش از حد در هنگام خوردن شکلات هشدار می دهند. برای یک دوز کاملا سالم از این دو ماده غذایی عملگرا، این کوکی های بدون قند شکلات و چیا را امتحان کنید.

دانه های چیا هنگامی که در معرض آب قرار بگیرند، حالت ژله ای پیدا می کنند که آنها را به یک ماده تشکیل دهنده مفید در غذاهایی که به غلیظ کننده نیاز دارند، تبدیل می کند. برای این منظور، مرباها یا مارمالادهای میوه، اغلب از پکتین (که به خاطر کیفیت ژله ای اش با ارزش است، نه به عنوان یک منبع از مواد مغذی) استفاده می کنند. به غیر از مقدار کمی فیبر و حدود ۱۰۰ کالری کربوهیدرات در هر اونس، پکتین از نظر مواد مغذی، حرفی برای گفتن ندارد. از سویی دیگر چیا می تواند به عنوان یک عامل ژله ساز و یک ماده غذایی مغذی به کار رود. ۲۸ گرم دانه چیا، ۱۳۸ کالری دارد و ۱۰ گرم فیبر، ۴٫۵ گرم پروتئین و ۹ گرم چربی فراهم می کند. که بیشتر از نصف آن، امگا 3 هستند که ثابت شده خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.طرز مصرف دانه چیا

دانه های چیا، یکی از مواد اصلی آشپزخانه برای افراد مبتلا به آلرژی های غذایی هستند. جولی استارکل، RD، متخصص تغذیه یکپارچه و یکی از مالکین Metabolic Reset and Weight Loss Program در سیاتل می گوید: برای مراجعینم که نمی توانند تخم مرغ یا گلوتن بخورند، من دانه های چیا را توصیه می کنم که می تواند به عنوان یک ماده چسبنده در آشپزی به کار رود. ۳ مورد از ۸ آلرژن غذایی شایع (شیر، تخم مرغ و گندم یا گلوتن) به عنوان مواد تشکیل دهنده اصلی در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرند. خوشبختانه دانه های چیا در معرض آب، شکل ژله مانند به خود می گیرند که می تواند رطوبت را نگه دارد و غذاها را ترکیب و غلیظ کند که به این دانه کوچک اجازه می دهد جایگزین این آلرژن های متداول شود. شما می توانید از دانه های چیا به جای پودر سوخاری یا تخم مرغ در کوفته ها یا دسرها استفاده کنید یا آنها را به رپ های بدون گلوتن اضافه کنید تا از هم پاشیده نشوند. یکی از دستورالعمل های مورد علاقه جولی برای یک رپ بدون گلوتن و قابل انعطاف شامل چیا و بذرکتان است. دو منبع عالی از چربی های سالم امگا۳ همچنین دانه های چیا، یک جایگزین مناسب برای آرد گندم برای کسانی هستند که مراقب مصرف کربوهیدرات شان می باشند : بیش از ۸۰ درصد کربوهیدرات در دانه های چیا، فیبر رژیمی است بنابراین دو قاشق غذاخوری تنها ۲ گرم کربوهیدرات خالص فراهم می کند.

دوره مقدماتی php

جولی موریس، نویسنده کتاب پرفروش “Superfood Kitchen” و آشپز اجرایی در Navitas Naturals می گوید: چیا سرشار از پروتئین، فیبر، امگا۳ و مواد معدنی مانند کلسیم است. همچنین یکی از ساده ترین ابرغذاها برای استفاده در دستورالعمل های غذایی می باشد. به لطف اندازه کوچک و طعم خنثی آن، می توانید آن را تقریبا روی هر چیزی بپاشید. تنها ۲۸ گرم دانه چیا، ۱۰ گرم فیبر و بیش از ۴ گرم امگا۳ فراهم می کند. موریس می گوید: هنگامی که چیا در مایع خیسانده می شود، پف کرده و یک مخلوط ژلاتینی تشکیل می دهد. این به دسرها، نوشیدنی ها و پودینگ ها، یک بافت خوب می دهد. یکی از دستورالعمل های مورد علاقه موریس، پودینگ پروتئینی چیا و شکلات است. این پودینگ، پخته نمی شود. درعوض، مواد تشکیل دهنده اصلی مخلوط شده و سپس دانه های چیا اضافه می شوند و مدتی به آنها زمان داده می شود تا مایع را جذب کنند و غلظت مناسب پودینگ ایجاد کنند.

افراد بسیاری می دانند که دانه های چیا سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های امگا۳ هستند که آنها را به یک منبع غذایی فوق العاده مغذی تبدیل می کند. ۲۸ گرم (حدود ۲ قاشق غذاخوری) دانه چیا حاوی ۴۴ گرم آلفا لینولنیک اسید (ALA) است. که بیش از دو و نیم برابر مقدار توصیه شده روزانه ALA برای مردان و ۴ برابر مقدار توصیه شده برای خانم هاست. اما این دانه ها به خاطر تطبیق پذیری شان به عنوان یک ماده تشکیل دهنده غذا نیز با ارزش هستند، به خصوص برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی. از آنجا که گلوتن و تخم مرغ، دو مورد از متداول ترین مواد غذایی آلرژی زا هستند، دستورالعمل هایی که آنها را حذف می کنند، به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن می باشند. دانه های چیا می توانند جایگزین هر دوی این مواد در کوفته های ایتالیایی شوند.

به گفته لین لیبرمنRD، برنده جایزه تغذیه آشپزی و نویسنده «فراتر از رژیم غذایی مدیترانه ای» دانه های چیا جزء اصلی رژیم غذایی آزتک ها و مردم مایا بودند. لین می گوید: دانه های چیا، طعم ملایمی دارند و به راحتی می توانند به هر غذا یا نوشیدنی اضافه شوند. برخلاف بذر کتان (دانه دیگری که به خاطر محتوای فیبر و امگا ۳ محبوب است. ) برای بهره مندی از مزایای سلامتی دانه های چیا، نیازی به آسیاب کردن آنها نیست. لین توصیه می کند: روش مورد علاقه من برای آماده کردن دانه های چیا، اول خیساندن دانه ها در یک مایع (پوره میوه یا شیر بادام) است. این دانه ها مایع را جذب می کنند، پف کرده و یک ژل چیا تشکیل می دهند. ژل چیا می تواند در ماست مخلوط شود یا به اسموتی ها اضافه گردد.

اگر چه مصرف ماهی دو بار در هفته به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، توصیه می شود اما بسیاری از دستورالعمل ها مستلزم پودر سوخاری زدن به ماهی و سرخ کردن آن در روغن است و این کار، مقدار زیادی کالری اضافی و چربی به این غذا اضافه می کند. اگر چیزی می خواهید که به همان اندازه خوشمزه اما به طور قابل توجهی سالم تر باشد، این دستور تهیه ماهی روکش دار با دانه چیا را امتحان کنید. علاوه بر داشتن غلظت بالایی از اسیدهای چرب امگا۳، دانه های چیا یک منبع عالی از مواد مغذی ضروری هستند. ۲۸ گرم (حدود ۲ قاشق غذاخوری) دانه چیا، ۹۵ میلی گرم منیزیم، حدود یک سوم از مقدار مجاز روزانه (RDA) برای زنان بالغ و یک چهارم RDA برای مردان را فراهم می کند. دانه های چیا می توانند یک منبع مهم از کلسیم برای افرادی باشند که نمی توانند محصولات لبنی را تحمل کنند. ۲۸ گرم دانه چیا بیش از ۲۰ درصد RDA کلسیم برای مردان و زنان را فراهم می کند.

شما احتمالا دانه های چیا را دیده اید که در بطری های آبمیوه در فروشگاه های مواد غذایی معلق هستند اما آیا می دانستید که «فرسکای چیا»، یک نوشیدنی سنتی در مکزیک و آمریکای مرکزی است؟ دانه های چیا از لحاظ تاریخی توسط آزتک ها در جنوب مکزیک کاشته شدند و به خاطر محتوای مواد مغذی و خواص دارویی شان مورد توجه قرار گرفتند. دانه های چیا به لطف مواد مغذی مفیدشان که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ ALA و آنتی اکسیدان های مهمی مانند ایزوفلاون ها و آنتوسیانین ها هستند، امروزه نیز همچنان محبوب می باشند. این مواد مغذی که به پلی فنول ها نیز معروفند، با جلوگیری یا ترمیم سلول های آسیب دیده توسط رادیکال های آزاد، در برابر سرطان، بیماری قلبی و دیابت از بدن محافظت می کنند. دانه های چیا علاوه بر اینکه حاوی مواد مغذی پیشگیری کننده از بیماری هستند، هنگامی که در مایع قرار می گیرند، منبسط می شوند که آنها را به یک افزودنی لذت بخش برای نوشیدنی هایی مانند فراسکای چیا تبدیل می کند.

لیست دستورالعمل های مربوط به دانه های چیا بدون اشاره به یک اسموتی چیا کامل نخواهد شد. دانه های چیا برخی از مزایای بذر کتان را دارند یک ماده تشکیل دهنده رایج دیگر برای اسموتی. هر دو دانه حاوی مقدار زیادی فیبر و چربی های امگا۳ هستند اما بذرهای کتان در فرم کامل، کاملا قابل هضم نیستند. برای بهره مندی از محتوای چربی مفید آنها به طور کامل باید آسیاب شوند. متاسفانه کتان آسیاب شده، نسبت به اکسیداسیون آسیب پذیر است و می تواند به سرعت فاسد شود بنابراین بسیاری از افراد، دانه های کتان را درست قبل از استفاده کردن آسیاب می کنند. این مرحله می تواند وقت گیر باشد به خصوص در ساعات شلوغ صبح که حتی یک ثانیه هم برای هدر دادن وجود ندارد. دانه های چیا حداقل در دو مورد برتری دارند. نه تنها می توانند به طور کامل مورد استفاده قرار گیرند بلکه این دانه های کوچک، یکی از بالاترین غلظت های چربی های امگا۳ در میان منابع گیاهی را دارند. و برای استفاده کردن از آنها چه جایی بهتر از یک اسموتی سالم صبحانه!

یک راه آسان برای استفاده از دانه های چیا که حتی به دستورالعمل هم نیاز ندارد، پاشیدن آنها روی بلغور جو دوسر، گرانولا، غلات یا سایر غذاهای صبحانه است. این دانه های کوچک وقتی خشک هستند، ترد بوده و تقریبا بی مزه می باشند بنابراین بدون تغییر دادن طعم غذا، به آن بافت اضافه می کنند. این، یک راه آسان برای خوردن یک صبحانه مغذی تر است. دانه های چیا، پلی فنول های بیشتری نسبت به تمشک، امگا۳ بیشتری نسبت به دانه کتان و به اندازه ۳/۲ فنجان جو، فیبر دارند. دانه های چیا همچنین منبع خوبی از منیزیم، کلسیم و زینک می باشند. اما به یاد داشته باشید که وقتی چند دقیقه در یک مایع قرار بگیرند، پف می کنند بنابراین اگر می خواهید در یک کاسه غلات با شیر ترد بمانند، بهتر است به سرعت آنها را بخورید.

آیا در حال حاضر از دانه های چیا استفاده می کنید؟ اگر اینطور است، چگونه آنها را وارد رژیم غذایی تان می کنید؟ آیا هیچ دستورالعمل مورد علاقه ای برای دانه های چیا دارید که دوست داشته باشید با ما به اشتراک بگذارید؟ بیشتر از همه مایل هستید کدام یک از این دستورالعمل ها را امتحان کنید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید

کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و نام مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی




خانه

موبایل

دو نوع نوشیدنی خوشمزه با دانه چیا

چیا (نام انگلیسی: Chia) گیاهی یک ساله از خانواده نعناعیان است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

چیا دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای سلامتی و زیبایی پوست بسیار مفید استطرز مصرف دانه چیا

 

چیا چیست؟

چیا (نام انگلیسی: Chia) گیاهی یک ساله از خانواده نعناعیان است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

 

دو نوع نوشیدنی خوشمزه با دانه چیا

چیا از نظر تجاری بیشتر به علت دانه های آن کاشته می شود. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. از دانه های چیا می توان 25 تا 30 درصد روغن استخراج کرد. روغن دانه های چیا تشکیل شده است از حدود 55 درصد امگا 3، هجده درصد امگا 6، حدود شش درصد امگا 9 و حدود 10 درصد چربی های اشباع شده. به طور معمول، دانه های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی متر.

 

دانه های چیا در رنگ های گوناگون از جمله قهوه ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه لکه رنگ نیز یافت می شوند. دانه های چیا آبدوست هستند و قادرند تا 12 برابر وزن خود را آب جذب کنند. اغلب دانه چیا با بذر ریحان و تخم شربتی اشتباه گرفته می شود. در حالی که هر سه متفاوت از یکدیگرند.

 

خواص دانه چیا

به دلیل ژله ای شدن دانه های چیا و آب در معده حجم بیشتری را می گیرد و احساس سیری ایجاد می کند. چیا دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای سلامتی و زیبایی پوست بسیار مفید است. آنتی اکسیدان از سرطان جلوگیری کرده و پیری را به تاخیر می اندازد. دانه های چیا نه تنها منبع فوق العاده برای مواد معدنی مهمی چون آهن و کلسیم در نظر گرفته می شوند، بلکه دارای مقادیر زیادی منیزیم و منگنز نیز هستند.

 

تفاوت چیا و تخم شربتی

دانه های چیا با تخم شربتی (بذر گیاه ریحان) تفاوت داشته و هر کدام خاصیت جداگانه ای دارند. در ایران تخم شربتی از قدیم در نوشیدنی های خنک برای برطرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می شود. گاهی تخم شربتی به اشتباه به عنوان دانه های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرد، یا خواص مربوط به دانه های چیا به تخم شربتی نسبت داده می شود که درست نیست.

تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی لعابدار شدن هر دو است، ولی مهم خواص دانه ها است که با هم فرق دارند. همچنین باید توجه داشت که طعم دانه چیا و دانه ریحان به هم نزدیک است و به همین سبب گاهی به عنوان تخم شربتی به فروش می رسد.

 

نحوه درست کردن چیا فرسکا

 

چیا فرسکا

مواد لازم برای چیا فرسکا :

 

طرز تهیه چیا فرسکا :

آب نارگیل، آب لیموترش (یا آب آناناس) و دانه چیا را با هم مخلوط کرده و سرو کنید (در صورت تمایل نیز می توانید به آن یخ بیفزایید.)

 

طرز تهیه لیموناد آلبالو

 

لیموناد آلبالو

مواد لازم برای لیموناد آلبالو :

 

طرز تهیه لیموناد آلبالو :

آب نارگیل، آب لیموترش تازه، آب آلبالو (یا 1 پیمانه پوره آلبالو)، عسل و دانه چیا را داخل پارچی ریخته و با هم مخلوط کنید.

پارچ حاوی مواد را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید و هر 5 دقیقه آن را با استفاده از قاشقی هم بزنید. لیموناد را داخل لیوان به دلخواه سرو کنید.

 

منبع : مجله سرآشپز – bartarinha.ir


لذت آشپزی با بیتوته

طرز مصرف دانه چیا

فروش ویژه لوازم ساختمانی

ارزان ترین خدمات تور/زیرقیمت بازار

تخفیف ویژه برای کاربران بیتوته با کد bina1016

30 % تخفیف ویژه ویدئوت با کد تخفیف : beytoote

خرید انلاین محصولات زناشویی،60 درصد تخفیف

تا 40 درصد تخفیف ویژه تبلیغات در بیتوته

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دانه‌ چیا یکی از سالم‌ترین غذاهای روی کره‌ی زمین است. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از دانه‌های آن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن استخراج می‌شود. دانه چیا سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است و برای افرادی که از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است. در این مقاله ما را همراهی کنید تا خواص دانه چیا را به طور کامل تشریح کنیم.طرز مصرف دانه چیا

گیاه چیا که با نام علمی Salvia Hispanica شناخته می‌شود، از خانواده‌ی نعناع است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است که دانه‌هایی ریز و سیاه دارد.

دانه‌های چیا در گذشته غذای اصلی اقوام آزتک و مایان‌ها بوده است.

در واقع، مصرف این دانه‌ها انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره‌ی این قوم را فراهم می‌کرد. چیا در زبان قوم مادیان به‌معنی قدرت است. امروزه این دانه‌های مغذی را می‌توان به‌راحتی در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کرد.

میزان محبوبیت این گیاه در میان مردم جهان روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

فریب اندازه‌ی کوچک این گیاه را نخورید، این دانه‌های کوچک و سیاه سرشار از مواد مغذی و پرانرژی است.

۲۸ گرم دانه چیا حاوی مواد زیر است:

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید ۲۸ گرم دانه چیا فقط ۱۳۷ کالری انرژی و یک گرم کربوهیدرات دارد. ۲۸ گرم دانه چیا حدود دو قاشق غذاخوری است.

اگر فیبر را حذف کنید، دانه چیا در هر ۲۸ گرم، فقط ۱۰۱ کالری دارد؛ به‌همین‌خاطر دانه‌های چیا منبع غذایی مفید، مغذی و کم‌کالری هستند.

نکته‌ی مهم دیگر در مورد دانه‌های چیا این است که این دانه‌های سبوس‌دار، کاملا طبیعی، ارگانیک و فاقد گلوتن هستند.

خلاصه: دانه‌های چیا دانه‌های کوچک و سیاهی هستند که خواص زیادی دارند و سرشار از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳، آهن و انواع مواد مغذی هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این گیاه وجود آنتی‌اکسیدان در این دانه‌های کوچک سیاه است. آنتی‌اکسیدان موجود در دانه چیا از فاسد شدن دانه جلوگیری می‌کند.

نباید فراموش کرد که مکمل های غذایی آنتی‌اکسیدان تأثیر چندانی بر سلامت بدن ندارند و بهترین راه برای دریافت آنتی‌اکسیدان موردنیاز بدن مصرف غذاهای حاوی این ماده‌ی مفید است. آنتی‌اکسیدان از تولید رادیکال های آزاد که باعث آسیب مولکولی می‌شود و یکی از فاکتورهای مهم بروز سرطان با افزایش سن است، جلوگیری می‌کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که دانه چیا بیشتر از بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان است، اما هنوز نمی‌توان با قطعیت در این مورد صحبت کرد.

خلاصه: دانه چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از فاسد شدن چربی موجود در دانه‌ جلوگیری می‌کند. همچنین خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن نیز دارد.

اگر نگاه کوتاهی به جدول مواد مغذی دانه چیا بیندازید، متوجه می‌شوید که ۲۸ گرم از آن حاوی تنها ۱۲ گرم کربوهیدرات است. این‌ درحالی است که ۱۱ گرم آن فیبر است که سیستم گوارش آن را جذب نمی‌کند و به‌همین‌خاطر خاصیت چاق‌کنندگی نیز ندارد.

با توجه‌ به اینکه فیبر، قند خون را بالا نمی‌برد و میزان ترشح انسولین نیز پایین می‌آید، ازاین‌رو نمی‌توان آن را در گروه‌ گیاهان حاوی کربوهیدرات قرار داد.

درواقع، در هر ۲۸ گرم دانه چیا تنها یک درصد کربوهیدرات وجود دارد، که میزان بسیار کمی است.

دانه‌های چیا به‌دلیل وجود فیبر، بیش از ۱۰ الی ۱۲ برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و در معده حالت ژله‌ای پیدا می‌کنند. این حالت باعث می‌شود شخص احساس سیری کند و در نتیجه، کالری کمتری نیز جذب بدنش شود.

همچنین باکتری‌های مفید دستگاه‌گوارش از فیبر موجود در دانه‌های چیا تغذیه می‌کنند؛ باکتری‌هایی که تأثیر بسیار زیادی در سلامت دستگاه گوارش دارند.

دانه‌های چیا حدود ۴۰ درصد فیبر دارند و می‌توان این گیاه را یکی از منابع غنی فیبر در جهان دانست.

خلاصه: اکثر حجم کربوهیدرات موجود در دانه‌ی چیا فیبر است. وجود فیبر در دانه‌ چیا موجب می‌شود این دانه در معده ۱۰ الی ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کند. همچنین نمی‌توان تأثیرات مثبت آن را بر سلامت افراد نادیده گرفت.

دانه چیا از منابع سرشار از پروتئین است. هر دانه چیا نسبت به وزنش حدود ۱۴ درصد پروتئین دارد که در مقایسه با سایر گیاهان مقدار زیادی است. دانه‌های چیا با داشتن مقداری آمینواسید ضروری برای بدن نیز بسیار مفید است.

مصرف این دانه‌های کوچک و سیاه می‌تواند در کاهش وزن نیز مؤثر باشد. پروتئین فراوان دانه‌های چیا موجب کاهش اشتها می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از دانه‌های چیا در رژیم‌ غذایی خود استفاده می‌کنند، تا ۶۰ درصد کمتر دچار گرسنگی کاذب می‌شوند.

دانه چیا سرشار از پروتئین است و می‌تواند رژیم‌ غذایی بسیار مناسب و مفیدی برای افراد گیاه‌خوار باشد.

خلاصه: دانه‌های چیا در مقایسه با سایر گیاهان پروتئین بسیار زیادی دارند. پروتئین فراوان دانه‌های چیا منبع غذایی مناسب برای افرادی است که به‌دنبال کاهش وزن هستند و می‌تواند موجب کاهش اشتها و کاهش گرسنگی کاذب در افراد شود.

بسیاری از محققان بر این باورند که دانه‌های چیا می‌توانند در کاهش وزن مؤثر باشند. فیبر موجود در دانه‌های چیا در معده مقدار زیادی آب جذب می‌کند و موجب می‌شود فرد احساس سیری کند و تمایل کمتری به مصرف غذا داشته باشد.

تحقیقات زیادی نیز بر روی گلوکومن موجود در دانه چیا انجام شده است. خواص گلوکومن مشابه فیبر است و به‌همین‌دلیل می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم پروتئین موجود در دانه‌های چیا نیز موجب کاهش اشتها می‌شود.

متأسفانه، تحقیقات انجام‌شده بر روی دانه‌های چیا و تأثیر آن بر کاهش وزن نشان‌دهنده‌ی تأثیر نه‌چندان مثبت این دانه‌ها بر روی کاهش وزن است.

اگرچه برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف دانه چیا موجب کاهش اشتها می‌شود، اما هیچ دلیل واضح و محکمی در این زمینه وجود ندارد.

مطالعات انجام‌شده بر روی ۹۰ نفر از افراد مبتلا به اضافه‌وزن نشان می‌دهد که مصرف ۵۰ گرم دانه چیا در روز و به‌مدت ۱۲ هفته هیچ‌ تأثیری بر کاهش وزن و نشانگرهای سلامتی نداشته است.

در مطالعه‌ای دیگر ۶۲ زن به‌مدت ۱۰ هفته دانه چیا مصرف کردند و نتایج نشان داد که مصرف این دانه هیچ تأثیری بر کاهش وزن آنها نداشته است، اما میزان امگا۳ خون آنها بالا رفته است.طرز مصرف دانه چیا

اگر قصد کاهش وزن دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که افزودن و یا حذف تنها یک ماده‌ی غذایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن شود. درواقع رفتار تغذیه‌ای مناسب و تغییر سبک زندگی مانند تنظیم ساعت خواب و ورزش کردن در کاهش وزن بسیار مؤثر است.

اگر سبک زندگی خود را اصلاح و یک رژیم‌ غذایی مناسب نیز داشته باشید، می‌توانید تأثیر مصرف دانه چیا بر کاهش وزن را هم احساس کنید.

دانه‌ها‌ی چیا درست مانند دانه‌های کتان حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا۳ هستند. درواقع، میزان اسیدهای چرب امگا۳ دانه‌های چیا خیلی بیشتر از ماهی سالمون است. توجه داشته باشید که امگا۳ موجود در دانه‌های چیا حاوی مقدار زیادی آلفالینولنیک اسید (ALA) است که برخلاف تصور شما اصلا مفید نیست.

آلفالینولنیک اسید در بدن به دو عنصر EPA و DHA تجزیه می‌شود. متأسفانه بدن انسان قادر به تجزیه‌ی آلفالینولنیک اسید به عناصر قابل‌جذب برای بدن نیست. بنابراین، امگا۳ گیاهی در مقایسه با نوع حیوانی آن که در ماهی موجود است، مزایای کمتری دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که دانه‌های چیا (به‌خصوص آسیاب‌شده‌ی آن) موجب افزایش سطح ALA و EPA در خون می‌شوند؛ این درحالی است که سطح DHA تغییری نمی‌کند. گفتنی است DHA از مهم‌ترین عناصر اسیدچرب امگا۳ است که متأسفانه بدن انسان قادر به ذخیره‌ی آن نیست.

پیشنهاد ما این است که برای تأمین DHA‌ موردنیاز بدن بهتر است، به‌طور منظم مصرف ماهی را در رژیم‌ غذایی خود قرار دهید و اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید از دانه‌ چیا برای تأمین اسیدهای چرب امگا۳ استفاده کنید.

خلاصه: دانه‌های چیا حاوی مقدار زیادی اسیدچرب امگا۳ هستند. هر چند با توجه به اینکه بدن انسان قادر به تجزیه‌ی DHA قابل‌جذب در بدن انسان نیست، استفاده از لفظ منبع غنی امگا۳ برای دانه‌های چیا کمی اغراق‌آمیز است.

یکی دیگر از خواص دانه چیا کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی است. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، دانه‌های چیا حاوی فیبر،‌ پروتئین و امگا۳ زیادی هستند، که می‌توانند تأثیر مثبتی بر متابولیسم بدن داشته باشند.

هرچند براساس بررسی‌های انجام‌شده بر روی خواص و مزایای دانه‌های چیا نمی‌توان با قطعیت درمورد ویژگی‌ها و اثرات مثبت آن بر سلامت بدن صحبت کرد.

نتایج دو تحقیق انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف دانه‌ چیا و پروتئین سویا موجب کاهش سطح کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید خون و همچنین کاهش التهاب می‌شود.

ازآنجایی‌که در این مطالعات، دانه چیا به‌تنهایی بررسی نشده است، نمی‌توان نتایج آن را منحصر به دانه چیا دانست.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف دانه چیا موجب کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون، افزایش سطح HDL (کلسترول خوب)، کاهش التهاب، مقاومت در برابر ترشح انسولین و چربی شکم می‌شود؛ اگرچه، بررسی‌های جداگانه بر روی دانه چیا نشان داد که نمی‌توان با قطعیت درمورد تأثیرات مثبت آن اظهارنظر کرد.

به‌عبارت‌ دیگر، ممکن است مصرف دانه چیا موجب کاهش ریسک ابتلا به برخی از بیماری‌ها شود، اما باید توجه داشت، درصورتی مصرف آن می‌تواند اثر مثبتی بر سلامت افراد داشته باشد که فرد علاوه‌بر مصرف دانه چیا تغییرات مثبت دیگری نیز در رژیم غذایی اعمال کند.

خلاصه: تأثیر مصرف دانه چیا بر سطح کلسترول و دیگر عوامل خطرساز را نمی‌توان نادیده گرفت. هرچند برخی از مطالعات نشان‌دهنده‌ی تأثیر مثبت آن بر سلامت هستند،‌ ولی برخی دیگر این نظریه را رد می‌کنند.

دانه چیا مواد مغذی مفیدی برای سلامت و رشد استخوان دارد. دانه چیا حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین است. میزان کلسیم دانه چیا در حدود ۱۸ درصد در هر ۲۸ گرم است که این میزان خیلی بیشتر از کلسیم موجود در لبنیات است.

درواقع دانه چیا یک منبع کلسیم عالی برای افرادی است که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند.

خلاصه: دانه چیا سرشار از کلسیم، ‌منیزیم، فسفر و پروتئین است. همه‌ی این مواد برای سلامت و رشد استخوان‌ها بسیار لازم و ضروری است.

پژوهش انجام‌شده بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که دانه چیا مصرف می‌کردند، نشان می‌دهد که این دانه تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی کنترل بیماری دارد.

در این پژوهش، ۲۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲، به‌مدت ۱۲ هفته، ۳۷ گرم دانه چیا مصرف کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف دانه چیا تأثیر خوبی بر چندین نشانگر سلامت دارد.

فشار خون افرادی که دانه چیا مصرف می‌کردند، بین ۳ تا ۶ میلی‌گرم کاسته شد و علائم التهاب موسوم به PRC_sh تا ۴۰٪ از بین رفت. عامل خطرناکی به‌نام FWv نیز تا ۲۱٪ کاهش یافت.

مصرف دانه چیا موجب کاهش قند خون نیز می‌شود، ‌هرچند این تأثیر چندان چشمگیر نیست. دانه چیا سرشار از فیبر است و می‌تواند در کاهش قندخون بعد از صرف غذا مؤثر باشد؛ هر چند هنوز مستندات قطعی در این مورد وجود ندارد.

خلاصه: پژوهش‌های انجام‌شده بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان می‌دهد که دانه چیا علاوه‌بر تأثیر مثبت در کاهش قندخون، می‌تواند موجب کاهش فشار خون و التهاب نیز بشود.

براساس افسانه‌های موجود، اقوام مایا و آزتک در گذشته از دانه‌های چیا برای تأمین انرژی فعالیت‌های روزانه‌ی خود استفاده می‌کردند. تنها یک مطالعه در این زمینه انجام شده است که نشان‌دهنده‌ی تأثیرات احتمالی آن است.

در این مطالعه، از ۶ شرکت‌کننده در این پژوهش خواسته شد تا مقادیر قابل‌توجهی کربوهیدرات یا نوشیدنی انرژی‌زای edarotaG و یا ترکیبی از نوشیدنی انرژی‌زای edarotaG و دانه‌های چیا مصرف کنند و به‌مدت ۱ ساعت که معادل ۱۰ کیلومتر است، بر روی تردمیل بدوند. نتایج نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین دو گروه وجود ندارد.

به‌عبارت دیگر، جایگزین کردن نیمی از نوشیدنی انرژی زا edarotaG با دانه‌های چیا کارایی ورزشکاران را تقلیل نمی‌دهد و این دال بر برخی خواص دانه‌های چیاست.

براساس این پژوهش، دانه‌های چیا به ورزشکاران کمک می‌کند تا کربوهیدرات بیشتری برای فعالیت‌های استقامتی جذب کنند، این‌ درحالی است که مصرف دانه چیا موجب افزایش جذب مواد مغذی و کاهش جذب شکر می‌شود.

اگرچه مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود، نباید فراموش کرد که بیشتر حجم کربوهیدرات موجود در دانه چیا فیبر است.

خلاصه: یکی از مطالعات انجام‌شده در خصوص مصرف دانه چیا نشان می‌دهد که دانه چیا حداقل می‌تواند جایگزین بخش Gatorade در نوشابه‌های انرژی‌زای مناسب ورزشکاران شود؛ البته لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

خیلی ساده و راحت می‌توانید دانه چیا را در رژیم‌ غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید. این دانه‌ها به‌خودی‌خود طعم خاصی ندارند، بنابراین خیلی راحت می‌توانید در هر غذایی از آن استفاده کنید.

اصلا لازم نیست دانه چیا را مانند تخم کتان آسیاب کنید؛ هرچند شاید این کار استفاده از آن را راحت‌تر کند.

مصرف دانه چیا به‌صورت خام بلامانع است. می‌توانید آن را به نوشیدنی،‌ فرنی، پودینگ و یا حتی غذاهای پختنی اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن را روی غلات صبحانه، ماست، سبزی یا برنج بریزید.

با توجه به قابلیت جذب آب و چربی دانه چیا، می‌توانید از آن برای غلظت بخشیدن به سس‌ها و یا حتی به‌جای تخم‌مرغ استفاده کنید.

همچنین می‌توانید کمی دانه چیا را با پودر مخلوط کرده و به‌صورت ژل مصرف کنید. افزودن دانه چیا به غذاهایی که استفاده می‌کنید می‌تواند ارزش غذا را بالا ببرد.

دانه چیا را می‌توان به‌عنوان یک منبع‌ غذایی سرشار از فیبر در رژیم‌ غذایی جایگزین کرد. البته اگر عادت ندارید فیبر زیادی بخورید،‌ شاید با مصرف زیاد دانه چیا در مشکلات گوارشی دچار مشکل شوید.

مصرف روزانه‌ی ۲۰ گرم دانه چیا در روز و در دو وعده‌ی غذایی توصیه می‌شود.

مصرف ۲۸ گرم دانه چیا در هر روز حاوی ۱۸ درصد کلسیم، ۲۷ درصد فسفر، ۳۰ درصد منگنز و مقدار کمتری پتاسیم و مس است. با توجه به اینکه شاید این میزان موادغذایی مفید و ضروری برای بدن در رژیم‌ غذایی افراد وجود نداشته باشد، بهتر است مصرف دانه چیا را در رژیم‌ غذایی خود قرار دهید.

نتایج یکی از تحقیقات انجام‌شده در ایالات‌ متحده نشان می‌دهد که مردان زیر ۵۰ سال باید در حدود ۳۰.۸ گرم فیبر در روز مصرف کنند که این میزان در زنان زیر ۵۰ سال چیزی در حدود ۲۵.۲ گرم است.

براساس همین بررسی میزان مصرف دانه چیا در افراد بالای ۵۰ سال چیزی در حدود ۲۸ گرم در روز است که این میزان در زنان باید در حدود ۲۲.۴ گرم باشد که البته افراد خیلی کمتر از این میزان مصرف می‌کنند.

ساده‌ترین راه برای دریافت فیبر موردنیاز بدن استفاده از غذاها و پروتئین‌های گیاهی مانند مصرف بیشتر میوه، سبزیجات، مغزها و آجیل، حبوبات و گندم سبوس‌دار است. همچنین ۲۸ گرم دانه چیا در حدود ۱۰ گرم فیبر دارد که بیش از نیمی از نیاز بدن زنان بالای ۵۰ سال را تأمین می‌کند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

مضرات سرکه سیب؛ ۱۱ خطر احتمالی مصرف بیش از حد سرکه سیب

آخرین مطالب

عوارض راکوتان و هر آنچه باید دربارهٔ این دارو و عملکرد آن بدانید

۱۶ تکنیک برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

آنتی هیستامین؛ انواع، موارد استفاده و عوارض آن

مدل یادگیری گنیه؛ چطور فرایند آموزش را جذاب کنیم؟

کافه های تهران؛ ۱۰ کافه دنج در نقاط مختلف پایتخت

ترین های جهان


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

طرز مصرف دانه چیا
طرز مصرف دانه چیا
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *