طرز تهیه عدسی نذری

دوره مقدماتی php
طرز تهیه عدسی نذری
طرز تهیه عدسی نذری

عدسی مجلسی از انواع خوراک های ایرانی است که برای مجالس افطاری و یا نذری پخته می شود. برای طرز تهیه عدسی مجلسی از روش های مختلفی استفاده می شود که بهتر است شما از روشی مناسب برای پخت این غذای ایرانی استفاده کنید تا عدسی بعد از پخت خوش طعم و لذیذ شود.

عدسی از انواع غذاهای ایرانی مقوی و خوشمزه است که با روش های مختلفی پخته می شود و شما می توانید این غذای خوشمزه را در وعده صبحانه و و نهار و شام و یا افطار میل کنید و از طعم و مزه بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه عدسی مجلسی را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

عدسی و خوراک لوبیا و خوراک لوبیا سبز از انواع غذاهای خوش طعم و مقوی ایرانی هستند و شما می توانید برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی تان این غذاهای خوشمزه را در منزل بپزید.

برای تهیه عدسی مجلسی ابتدا عدس ها را از چند ساعت قبل از پخت عدسی خیس کنید تا نفخ آن ها گرفته شود.

طرز تهیه عدسی نذری

دوره مقدماتی php

عدس ها را به همراه مقداری آب درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به دمای جوش برسد سپس پوست سیب زمینی را بگیرید و آن را به صورت درسته به عدس ها اضافه کنید. اگر تمایل دارید از قارچ در دستور تهیه عدسی مجلسی استفاده کنید بهتر است قارچ ها را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه سیب زمینی قارچ ها را به عدس ها بیفزایید. بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید شعله گاز را کم کنید تا عدس ها و سیب زمینی پخته شوند.

در مرحله بعدی طرز تهیه عدسی پیاز را خرد کنید و درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید سپس تابه را روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از اینکه روغن داغ شد پیازهای خرد شده را درون روغن سرخ کنید تا پیازها طلایی شوند.

رب را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و رنگش تغییر کند. نمک و فلفل و زردچوبه و مقداری آب به رب سرخ شده اضافه کنید و بعد از اینکه رب جوشید و غلیظ شد شعله گاز را خاموش کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه عدسی مجلسی بعد از پخته شدن سیب زمینی آن را از درون قابلمه بیرون آورید و با کمک گوشتکوب سیب زمینی را له کنید و سیب زمینی له شده را دوباره به درون قابلمه برگردانید.

در این مرحله از دستور تهیه عدسی مجلسی مخلوط رب و پیاز را به عدسی اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن بگذارید و حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید تا عدسی روی حرارت ملایم شعله گاز پخته شود و جا بیفتد.

عدسی پخته شده را درون ظرفی مناسبی برای سرو بکشید و به همراه آبلیموی تازه و نان سنگک این غذای خوشمزه را میل کنید.

در این مطلب با طرز تهیه عدسی مجلسی آشنا شدید که امیدواریم از پخت این غذای بی نظیر در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



چگونه اشتهای کودکان را افزایش دهیم؟



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طرز تهیه عدسی نذری



70 تا از بهترین سفره های هفت سین برای سال 98



تزیین ظروف هفت سین با ایده های بکر و زیبا



55 ایده جذاب برای هفت سین سال 98



چه غذایی به ماهی قرمز بدهیم؟



سفره هفت سین های نمدی دوست داشتنی



ایده های جذاب هفت سین سال خوک

عدسی یکی از صبحانه مقوی و خوشمزه ایرانی است که با عدس تهیه می شود. البته برخی عدسی را به عنوان غذای اصلی هم استفاده می کنند.

آموزش آشپزی و دستور پخت عدسی خوشمزه و مقوی برای صبحانه

عدس :•: 1 پیمانه

طرز تهیه عدسی نذری

پیاز :•: یک عدد

رب گوجه :•: 1 قاشق غذاخوری

سیب زمینی :•: یک عدد کوچک

نمک، فلفل و زرد چوبه :•: به میزان کافی

آب لیمو ترش تازه :•: 3 قاشق غذاخوری

قارچ :•: به دلخواه

آموزش آشپزی و دستور پخت عدسی نذری خوشمزه و مقوی برای صبحانه

برای تهیه عدسی ابتدا عدس ها را میشوییم و در قابلمه ای میریزیم وروی آن را آب میگیریم و شعله را روشن کرده و زیاد میکنیم تا آب جوش بیاید،سپس سیب زمینی را پوست بکنید و درسته به عدس اضافه کنید.

پس از بجوش آمدن آب شعله را کم کنید تا سیب زمینی و عدس خوب مغز پخت شود. پیاز را پوست بکنید و نگینی خرد کنید و در تابه روغن بریزید و شعله را روشن کنید کمی که روغن داغ شد پیاز را درون آن بریزید و

تفت دهید تا پیاز داغ طلایی شود سپس رب را به آن بیفزایید و تفت دهید تا کمی رنگش تغییر کنید و نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری آب را داخل تابه بریزید تا بجوش بیاید و غلیظ شود.

سپس درون قابلمه را نگاه کنید اگر عدس و سیب زمینی پخته شده بود، سیب زمینی را از قابلمه بیرون بیاورید و با گوشکوب آن را له کنید و به داخل قابلمه بریزید.

در آخر مواد داخل تابه را داخل قابلمه بریزید و در آن را بگذارید و شعله را کم کنید تا عدسی جا بیفتد و با آب لیمو تازه و نان سنگک نوش جان کنید. این مقدار عدسی برای دو نفر کافی است.

در صورتی که می خواهید قارچ به عدسی اضافه کنید ، در هنگام اضافه کردن سیب زمینی ها ، قارچ ها را نگینی خرد کنید و به عدسی اضافه کنید.

برای گرفتن نفخ عدس آنرا به مدت 24 ساعت قبل از تهیه عدسی در آب بگذارید تا خیس بخورد. توصیه می کنیم از 24 ساعت بیشتر نشود چون باعث له شدن عدس ها در هنگام پخت می شود.

ادویه و چاشنی های این غذا را در مراحل پایانی پخت به آن اضافه کنید زیرا هم باعث دیرپز شدن عدس می‌شوند و هم عطر و بوی ادویه ها از بین خواهند رفت.

برای چاشنی عدسی به دلخواه می توانید از آبلیموی تازه ، زیره ، گلپر و یا سرکه استفاده نمایید. در صورتی که آب غذا کم شد به ان آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب زمینی خرد شده نگینی استفاده کنید.

تزیین عدسی برای صبح بخیر گفتن به عشق برای عروس و داماد

تزیین عدسی به شکل گل با نان لواش به سبک گل رز زیبا

تزیین عدسی صبحانه با شکلی خاص و زیبا برای خانم های جوان و کدبانو

عدس ۵ کیلو

پیاز ۳ کیلو

رب نیم کیلو

سیب زمینی ۳ کیلو

طرز تهیه عدسی نذری

نمک ُ ادویه کاری و گلپر به اندازه کافی

کره ۵۰۰ گرم

آب ليمو ۱ شيشه کوچک

کارهایی که باید قبل از پخت انجام شود :

– عدس رابعد از پاک کردن و شستن به مدت حداقل ۵ ساعت و حداکثر۱۰ ساعت در آب معمولی خیس کنید

– پیاز ها را پوست کنده و سرخ کنید

– سيب زميني را پوست کنده و با دنده نخودي چرخ کنيد

طرز تهیه :

برای اینکه کارتان سریعتر پیش برود اگر عدسی را برای صبح می خواهید سرو کنید شب گذشته آن را در دیگ ریخته و شعله گاز را تا آخرین حدش کم کنید صبح ۲ ساعت قبل از سرو شروع کنید به روش زیر عدسی را جا انداختن

اولااگر صبح دیدید روی عدس شما یک لایه بنفش رنگ بسته شده نترسید با یک هم زدن این لایه از بین می رود و تاثیر بدی هم در عدسی شما نمی گذارد ، شعله گاز را زياد کنيد و بگذاريد بجوشد گاهي هم عدس تان را هم بزنيد ،  هروقت عدستان تقريباً له شد يعني حدود نيم ساعت بعد از آنکه شعله را زياد کرديد سيب زميني بعد از آن پياز و رب را به آن اضافه کنيد و بگذاريد آن قدر بجوشد تا کاملاً عدس له شود و وقتي شما با کفگير عدس رابالا مي آوريد از آب جدا نشود . ضمناً چون سيب زميني و پياز به عدسي لعاب مي دهدبعد از اضافه نمودن اينها بايد بيشتر هم بزنيد تا ته نگيرد . الان وقت اضافه کردن نمک و آبليمو است  . ۱۰ دقيقه قبل از سرو ادويه کاري ، گلپر و کره را اضافه کنيد و درب ديگ رابگذاريد تا دم بکشد .

نکات  حائز اهميت براي اين غذا :

– نمک را زود اضافه نکنيد چون باعث مي شود عدس ديربپزد .

– اگر رب را سرخ کنيد بهتراست ولي اگر سرخ نکنيد هم اشکالي ندارد .

– برخي افراد در عدسي کمي هم لوبيا قرمز مي ريزند بنده تجربه کردم بد نمي شود ولي کم بايد باشد مثلا براي اين مقدار عدسي بايد حدود ۳۰۰ گرم  تا ۵۰۰ گرم لوبيا بريزيد .

– شنيدم برخي افراد داخل عدسي  براي اينکه لعاب بدهد گندم مي ريزند من خودم امتحان نکردم ولي به نظر من همان سيب زميني و پياز داغ به اندازه کافي لعاب به عدسي مي دهد و نيازي به گندم نيست .

عدسی

عدسی یا آش عدسی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است با عدس پخته می شود. عدسی مانند حلیم گندم و کله پاچه یکی از غذاهای گرمی است که در اکثر مواقع به عنوان صبحانه سرو می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر عدسی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری عدسی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی عدسی با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

طرز تهیه عدسی نذری

دستور پخت

ابتدا عدس را در قابلمه ای کوچک می ریزیم و تا روی عدس ها آب می ریزیم و به مدت ۱۵ دقیقه صبر می کنیم تا کمی خیس بخورد،سپس آب را از قابلمه خارج می کنیم و عدس را تمیز آب می کشیم(آب آن را خارج می کنیم ۲ بار تا اگر خاکی سنگی چیزی لابه لای عدس ها بوده کاملا خارج شود)

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای ۱قاشق از روغن زیتون را می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و پیاز را در روغن تفت می دهیم تا نرم شود و کمی رنگ طلایی بگیرد سپس زردچوبه روی پیاز داغ می ریزیم و تفت می دهیم

آنگاه رب گوجه فرنگی را می افزاییم و مواد را خوب زیر و رو می کنیم و داخل قابلمه ای که قرار است عدسی در آن بپزد می ریزیم و عدس را به همراه نمک،فلفل سیاه مخلوط می کنیم و ۶الی ۸ پیمانه آب روی مواد عدسی می ریزیم

و حرارت را زیاد می کنیم که ابتدا آب عدسی بجوش بیاید و در یک تابه کوچک کمی روغن می ریزیم و کمی که داغ شد آرد را در روغن تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و بوی خامی آن برود و بعد زمان جوش آمدن آب عدسی به مواد اضافه می کنیم تا عدسی لعاب بیشتری بگیرد.

حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم خوب لعاب بیندازد و جا بیفتد. در مرحله بعدی سیب زمینی را پوست می گیریم سپس می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم ( درشت یا ریز خرد کردن کاملا سلیقه ایست ) و ۲۰ دقیقه مانده به اتمام پخت عدسی به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم.

توجه داشته باشید اگر سیب زمینی را زودتر اضافه کنید چون سریع می پزد در پایان پخت له می شود و ظاهر عدسی را خراب می کند. در آخر ۱ قاشق مانده روغن زیتون را نیز روی عدسی می ریزیم و در ظرف مورد نظرتان می کشید و با نان تازه سرو کنید.نوش جان مطالب پیشنهادی

عدسی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که به روش های مختلفی تهیه می شود. با توجه به اینکه در آستانه ماه رمضان هستیم، و عدسی یکی از بهترین سوپ ها برای افطاری محسوب می شود، آسمونی در این بخش طرز تهیه دو نوع عدسی مجلسی به همراه نکات و فوت و فن های تهیه عدسی را برای شما عزیزان منتشر می کند.

روش اول:

مواد لازم برای عدسی مجلسی :

دو لیوان عدس

روغن ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه عدسی نذری

نمک و فلفل

پیاز متوسط یکعدد برای پیاز داغ

رب گوجه فرنگی ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه  عدسی مجلسی :

عدس را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و آب آنرا عوض کنید . با اینکار شاید مقداری از املاح بیرون ریخته شود ولی دیگر دل درد نخواهید گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تیره نمیشود.

عدس ها را با روغن و آب ( یا آب مرغ یا گوشت اگر از قبل آماده دارید ) بپزید . پس از پخت کامل عدس ها – پیاز داغ و رب گوجه و نمک و فلفل ( و کمی در صورت تمایل ادویه گرام ماسالا یا هر نوع ادویه که می پسندید ) اضافه کنید . قوام عدسی را خیلی شل و خیلی سفت نکنید .

آنرا با لیمو ترش یا کمی سرکه و روغن زیتون آنرا سرو کنید .( اگر مقدار بسیار کمی پودر گلپر هم روی بریزید خوشمزه و سهل الهضم میشود .)

روش دوم

مواد لازم برای عدسی مجلسی

عدس : 1 پیمانه

پیاز : یک عدد

رب گوجه : 1 قاشق غذاخوری

سیب زمینی : یک عدد کوچک

نمک، فلفل و زرد چوبه : به میزان کافی

آب لیمو ترش تازه : 3 قاشق غذاخوری

قارچ : به دلخواه

طرز تهیه عدسی مجلسی

برای تهیه عدسی ابتدا عدس ها را میشوییم و در قابلمه ای میریزیم وروی آن را آب میگیریم و شعله را روشن کرده و زیاد میکنیم تا آب جوش بیاید،سپس سیب زمینی را پوست بکنید و درسته به عدس اضافه کنید.

پس از بجوش آمدن آب شعله را کم کنید تا سیب زمینی و عدس خوب مغز پخت شود. پیاز را پوست بکنید و نگینی خرد کنید و در تابه روغن بریزید و شعله را روشن کنید کمی که روغن داغ شد پیاز را درون آن بریزید و تفت دهید تا پیاز داغ طلایی شود سپس رب را به آن بیفزایید و تفت دهید تا کمی رنگش تغییر کنید و نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری آب را داخل تابه بریزید تا بجوش بیاید و غلیظ شود.

سپس درون قابلمه را نگاه کنید اگر عدس و سیب زمینی پخته شده بود، سیب زمینی را از قابلمه بیرون بیاورید و با گوشکوب آن را له کنید و به داخل قابلمه بریزید.

در آخر مواد داخل تابه را داخل قابلمه بریزید و در آن را بگذارید و شعله را کم کنید تا عدسی جا بیفتد و با آب لیمو تازه و نان سنگک نوش جان کنید. این مقدار عدسی برای دو نفر کافی است.

در صورتی که می خواهید قارچ به عدسی اضافه کنید ، در هنگام اضافه کردن سیب زمینی ها ، قارچ ها را نگینی خرد کنید و به عدسی اضافه کنید.

۸ راز عدسی

از قدیم خوراک عدسی برای صبحانه و میان وعده‌ها استفاده می‌شده آن هم به این دلیل که غذایی بسیار مغذی است. البته بهترین عدس در ناحیه کاشان و دیزین کشت می‌شده اما امروز ما یکی از واردکننده‌های این ماده غذایی هستیم. برای تهیه عدسی نیز نکته‌هایی وجود دارد که ما به ۸ مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم که عبارتند از:

نکاتی برای بهتر شدن عدسی

برای گرفتن نفخ عدس آنرا به مدت 24 ساعت قبل از تهیه عدسی در آب بگذارید تا خیس بخورد. توصیه می کنیم از 24 ساعت بیشتر نشود چون باعث له شدن عدس ها در هنگام پخت می شود.

ادویه و چاشنی های این غذا را در مراحل پایانی پخت به آن اضافه کنید زیرا هم باعث دیرپز شدن عدس می‌شوند و هم عطر و بوی ادویه ها از بین خواهند رفت.

برای چاشنی عدسی به دلخواه می توانید از آبلیموی تازه ، زیره ، گلپر و یا سرکه استفاده نمایید. در صورتی که آب غذا کم شد به ان آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب زمینی خرد شده نگینی استفاده کنید.

نام و ایمیل من را برای نظرات بعدی ذخیره کن.

طرز تهیه عدسی نذری

تبلیغات در آسمونی

021-22072529

asemooni.com/advertising

سیمرغ طلایی پرواز

مجری ویزا و تور کانادا

www.goldensimurgh.com

نام شما

محل تبلیغات

لینک سایت شما



طرز تهیه عدسی نذری
طرز تهیه عدسی نذری
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *