دمنوش مرزنجوش در بارداری

دوره مقدماتی php
دمنوش مرزنجوش در بارداری
دمنوش مرزنجوش در بارداری

خانم های باردار اگر مراقب تغذیه خود نباشند ممکن است به راحتی سقط جنین را تجربه کنند خیلی از گیاهان و میوه ها جنین را ازبین می برند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دوران بارداری یکی از زمان هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی مصرف کرد، زیرا برخی از این گیاهان موجب سقط جنین و از دست دادن جنین می شوند. برای زن آبستن افراط در کلیه خوراکی ها ممنوع است و نباید هیچ غذایی را خارج از اندازه بخورد. همچنین مصرف بیش از حد برخی از گیاهان در این دوران خطر سقط جنین را در پی دارد در حالی که اگر این گیاهان در مقدار کم مصرف شوند ، موجب به خطر افتادن سلامتی آنها و جنینشان نمی شوند.

گیاهانی که باعث سقط جنین می شوند به دو دسته تقسیم می شوند دسته ای از آنها سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرند و دسته دوم گیاهانی که چندان مصرفی ندارند و شاید حتی نام آنها هم به گوشتان نخورده باشد.

گیاهان خطرناک در دوره بارداری

به عبارت دیگر اگرچه به خاطر این که ترکیبات مۆثر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی رقیق تر و در نتیجه اثرات جانبی آن ها کمتر است اما همچنان باید در استفاده از داروهای گیاهی با احتیاط عمل کرد. این که فکر کنید همه داروهای گیاهی بی خطرند کاملا اشتباه است.دمنوش مرزنجوش در بارداری

استفاده از داروهای گیاهی در برخی موارد از جمله زمان بارداری می توانند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

دوره مقدماتی php

 دارچین

دارچین یکی از محبوب ترین ادویه ها در سراسر جهان است که اگر دارچین بصورت خام در مقادیر بسیار زیاد استفاده شود میتواند باعث سقط جنین میشود. مصرف دارچین سبب منقبض شدن ماهیچه های رحم می شود و سرانجام انقباض رحم به سقط جنین منجرمی گردد.

 جعفری

جعفری از سبزی های پر مصرفی است که اگر به مقدار کم خورده شود برای خانم باردار مشکل ایجاد نمی کند . ویتامین سی موجود در جعفری سطح استروژن را بالا میبرد و جریان خون ورودی به اندام های تولید مثل را کاهش میدهد. روغن آلی فراری موجود در جعفری منجر به نازک شدن دیواره رحم میشود و دهانه رحم را نرم کرده و موجب اسپاسم (گرفتگی) رحم میگردد.

 پونه

سرماخوردگی به درمانهای گیاهی از جمله استفاده از پونه روی می آورند در حالی که استفاده از آن در مقدار زیاد به شدت سقط آور است و می تواند به عنوان یک سم قدرتمند عمل کند و لذا باید با دقت فراوان مصرف شود. پونه شامل ماده ای به نام پولگان است که موجب خونریزی و انقباض رحم میشود و مصرف زیاد آن به سقط جنین می انجامد.

آناناس

مصرف آناناس در مقادیر کم نمیتواند سبب سقط جنین در بارداری شود اما مصرف آناناس به مقدار خوردن یک کاسه آناناس تازه پس از بارداری به علت بالا بودن ویتامین سی و بروملاین در آن میتواند برای زنان باردار خطرناک باشد و باعث سقط جنین گردد.

مصرف آناناس در مقادیر بالا در سه ماهه اول بارداری دهانه رحم را نرم کرده و باعث خونریزی و در نهایت سقط جنین میشود. آناناس سبز تر و یا نارس تر دارای آنزیم پروتئولیتیک بیشتری است که نقش مهمی در شکستن پروتئینی دارد که جنین در مراحل ابتدایی بارداری از این پروتئین تشکیل شده است.

 کوهوش

مصرف دو نوع کوهوش آبی و کوهوش سیاه باهم به علت دارا بودن دارای موادی به نام اکسایتوسین و کولوساپونین میتواند باعث انقباض رحم شود.

پاپایا

پاپایای کال و نرسیده حاوی آنزیم هایی مانند پاپائین است که این آنزیم ها به عنوان پروستاگلاندین و اکسی توسین عمل می کنند که در واقع منجر به زایمان زودرس و سقط جنین می شود. این میوه می تواند باعث اختلالاتی در جنین شود.

این ماده بسیار خطر است و مصرف پاپایا منجر به انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می شود. پاپاین موجود در پاپایا خام سبب افزایش میزان تولید استروژن و مانع تولید پروژسترون میشود که رشد آندومتر را تحریک میکند.

سطح پایین پروژسترون ادامه بارداری را مختل می کند و در نهایت منجر به سقط میشود.پاپایا خام حاوی مقادیر بالایی از لاتکس میباشد که منجر به آزاد سازی پروستاگلاندین ها و اکسیتوسین شده و در نهایت به انقباض دیواره های رحم ختم میشود. هرگونه مصرف پاپایا در مراحل اولیه بارداری باعث سقط جنین میشود.

ریشه آنجلیکا

استفاده از ریشه آنجلیکا در دوز بالا میتواند منجر به سقط جنین شود.

روغن گل مغربی

روغن گل مغربی یکی از محبوب ترین روغن ها در رایحه درمانی است که خواص آرامبخش دارد و بدن را تسکین میدهد. از روغن گل مغربی همچنین برای ریلکس کردن ماهیچه های رحم و آماده شدن جهت زایمان نیز استفاده می شود. استفاده از روغن گل مغربی در اطراف رحم باعث سقط جنین ناگهانی میشود.

زعفران

مصرف زعفران در ماه های اول بارداری برای خانم های باردار بسیار خطرناک است ومصرف 2 -1 گرم از ان سبب سقط جنین می شود؛ بنابر این اگر در مصرف زعفران تعادل را رعایت کنید و کمتر از مقدار ذکرشده از ان مصرف کنید، منجر به سقط جنین نخواهد شد.

زرشک

زرشک از گیاهانی است که دارای آلکالوئیدها و همچنین ترکیبات فنلی از قبیل آنتوسیانین هاستو وجود این ترکیبات در آن سبب انقباضات عضلانی صاف رحم شده و هر گیاهی که شانس انقباض عضلات مختلف بدن را افزایش دهد می تواند سقط جنین را هم تحریک کند.

گلپر

دمنوش مرزنجوش در بارداری

گلپر درمان کننده بیماری های گوارشی به خصوص نفخ و هضم کننده غذا و تقویت کننده معده است. در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز باعث سقط جنین می شود. اما مصرف مقدار کم این گیاه به سقط جنین منجر نمی شود.

تخم شوید

تخم شوید خواص فراوانی دارد و می تواند باعث کاهش چربی بدن و لاغری شود و ضد نفخ است. اما مصرف تخم شوید در بارداری به علت تحریک تولید هورمون های مؤثر در سیکل قاعدگی و افزایش انقباضات رحمی از خطرات سقط جنین در ماه اول بارداری محسوب می شود.

گل پامچال

برخی از خانم ها از روغن گل پامچال بدلیل خواص ضد عفونی کننده در دهانه رحم استفاده میکنند و بعضی هم آن را به صورت خوراکی مصرف میکنند. در صورتی که مصرف آن در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد.

چای بابونه

استفاده از چای بابونه خواص زیادی برای سلامتی دارد اما مادران باردار باید از خوردن چای بابونه در دوران بارداری خودداری کنند زیرا نوشیدن چند فنجان چای بابونه که حداقل 4 دقیقه دم کشیده باشد، با خطر سقط جنین همراه خواهد بود.

سنبل ختایی

سنبل ختایی گیاهی دارویی است که استفاده بیش از حد ازآن منجر به تحریک قاعدگی ،شل کردن عضلات و کمک به افزایش انقباضات رحم می شود و باعث سقط جنین در ماه اول بارداری می گردد.مصرف سنبل ختایی در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و یا ان هایی که قبل از مصرف نیز خون ریزی های شدید داشته اند، خطر سقط جنین را دوچندان میکند.

کرفس

  • علت فرورفتگي روي سطح ناخن
  • استفاده از کرفس در سه ماهه نخست بارداری ممنوع است و خوردن خورش کرفس یا سالادی که حاوی کرفس باشد منجر به سقط جنین می شود. این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

    گل بنفشه و گل ختمی

    مصرف گل بنفشه و گل ختمی موجب سقط جنین می شود. ختمی باز کننده انتهای عروق رحم و سقط کننده است و زنان باردار نباید از این گیاه و گل بنفشه استفاده کنند.

    غوره، آب غوره، بابونه

    این مواد قاعده آور هستند و باعث سقط جنین می ‎شوند و مصرفشان برای زنان باردار مفید نیست.

    آویشن

    آویشن دارای طبیعتی گرم و خشک است که از آن به عنوان ادویه برای طعم دار کردن انواع غذاها و بعضی خوراک هااستفاده می کنند. آویشن سقط کننده جنین در مادران باردار محسوب می شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

    آلوئه ورا

    آلوئه ورا خواص زیادی برای زیبایی زنان دارد ، زیرا دارای مواد طبیعی است که به مراقبت و تقویت انواع پوست کمک کند و اثرات زیادی در کاهش چین و چروک و وزن دارد. اما زنان باردار نباید غذا های فرآوری شده ،با آلوئه ورا مصرف کنند و یا آب آلوئه ورا را بنوشند ،زیرا ممکن است خون ریزی لگن را ایجاد کند و حتی باعث سقط جنین شوند.

    88492747

    دمنوش مرزنجوش در بارداری

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    تغییر حالت روز و شب

    شرکت تحقیقاتی پارسی طب 2015-10-07 بارداری و زایمان, گیاهان دارویی ۳ دیدگاه 260,084 بازدید

    یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است.

    یکی از اصول طبیعت درمانگران در پیشنهادهای گیاهی که برای بیماری‌های مختلف به بیماران می‌دهند این است که همه داروهای گیاهی کاملاً بی‌خطر نیستند و برای استفاده بیشتر و بهره از گیاهان باید ابتدا برخی از اطلاعات اساسی را درباره آن‌ها کسب کنیم.

    به عبارت دیگر اگرچه به خاطر این که ترکیبات مۆثر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی رقیق‌تر و در نتیجه اثرات جانبی آن‌ها کمتر است اما همچنان باید در استفاده از داروهای گیاهی با احتیاط عمل کرد.دمنوش مرزنجوش در بارداری

    یکی از نخستین دستورات احتیاطی در این زمینه توجه به این مسئله است که تا وقتی کاملاً مطمئن نشده‌اید که گیاهی برایتان مناسب است آن را مصرف نکنید و در این باره هیچ‌کس مثل یک متخصص این حوزه نمی‌تواند کمک‌کننده باشد.

    در این میان گاهی عوارض استفاده سرخود از برخی از داروهای گیاهی می‌تواند نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد.

    یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است.

    مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که برخی از گیاهان باعث سقط جنین می‌شوند.

    * از نگاه برخی از متخصصان طبیعت درمانگر، زنان باردار باید از خوردن گیاهانی چون پوست ریشه زرشک، بابونه گاوی، افسنطین، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفری فرنگی، سنبل چینی، نعناع کوهی و مینا پرهیز کنند.

    * از جمله ممنوعیت‌های گیاهی زنان باردار همچنین استفاده از کافئین است چرا که از نظر علمی ارتباط مستقیم بین مصرف کافئین در دوران بارداری و سقط جنین ثابت شده است. خوردن ۱۶۳ میلی گرم کافئین در روز معادل یک یا دو فنجان قهوه، خطر سقط جنین را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

    * زنان باردار بایستی از خوردن گیاه بولاغ اوتی خودداری نمایند چون ممکن است باعث سقط جنین شود.

    * برای زن آبستن افراط در کلیه خوراکی‌ها ممنوع است و نباید هیچ غذایی را خارج از اندازه بخورد. تنوع بهترین روشی است که زن آبستن بکار بسته و از تمام خوراکی‌ها استفاده نماید.

    * زعفران، جعفری، غوره، آب‌غوره، مارچوبه، زیره، سیاه دانه، دارچین، مسهل.

    * غذاهای مانده مخصوصاً غذاهای گوشتی برای زن آبستن بدترین سم‌هاست. خوردن موادی مثل کالباس، سوسیس، ژامبون و ساردین و سایر کنسروها و ماهی مانده به کلی ممنوع است.

    * بانوان حامله چنانچه کرفس میل نمایند، ممکن است نوزادشان دچار ناراحتی‌های عصبی، مخصوصاً حملات شبه صرع گردد.

    * بانوان باردار نباید سیاه دانه مصرف کنند زیرا قاعده آور و سقط کننده جنین است.

    * خوردن جعفری برای زن آبستن جایز نیست.

    مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد زنان باردار به هیچ وجه نباید در غذاهای خود از زعفران استفاده کند.

    زرشک و زعفران برای زنان باردار خطرات جبران ناپذیری دارد و سقط کودکشان را به دنبال دارد. به گزارش گوگل هلث، در طی آزمایشاتی که روی ۱۵۰ زن انجام شد دانشمندان دریافته‌اند کسانی که در سه ماهه اول بارداری زرشک و زعفران مصرف می‌کنند جان کودکشان در خطر می‌افتد و دچار زایمان زودرس نیز می‌شوند.

    نتایج تحقیقات پژوهشگران حاکی است که این دارو سبب انقباض عضله‌ها می‌شود و حتی مصرف آن تنفس مادران را نیز با مشکل دچار می‌کند.

    گلپر یکی از معروف‌ترین گیاهان در طب سنتی برای درمان بیماری‌های گوارشی به خصوص نفخ محسوب می‌شود. گلپر، هضم‌کننده غذا و تقویت‌کننده معده است. برای بهره بردن از خواص ضدنفخ گلپر، بهتر است یک گرم از پودر دانه‌های این گیاه را همراه رازیانه بعد از غذا و با آخرین لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوری بخورید.

    از آنجا که گلپر طبیعت گرم و خشکی دارد، افراد گرم مزاج باید دانه‌های این گیاه را یک شب در سرکه بخوابانند و بعد از ۲۴ ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن را در روز، پودر و استفاده کنند. غیر از خواص درمانی از دیگر کاربردهای گلپر در طب سنتی، تلطیف گوشت‌ها به خصوص گوشت آبزیان و ماهی است و توصیه می‌شود به عنوان ادویه در پخت ماهی از گلپر استفاده کنید.

    اما مصرف بیش از ۲ گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص ۳ ماهه اول جایز نیست زیرا باعث سقط جنین می‌شود. گاهی مصرف گلپر در افراد گرم مزاج باعث سردرد می‌شود، در این صورت می‌توانند گلاب بو کنند تا سردردشان رفع شود.

    پی بردن به علت بیماری و ارائه راهکار درمانی بدون بررسی دقیق وضعیت بیمار ممکن نیست، برای این کار باید حداقل به ۴۰ پرسش پاسخ دهید تا امکان تشخیص و ارائه راهکار درمان ایجاد شود، برای این منظور از لینک زیر وارد شوید و با دقت به سوالات مشاور پاسخ دهید.

     

    سامانه مشاوره آنلاین ایزو ویزیت

    2020-01-07

    دمنوش مرزنجوش در بارداری

    2019-11-25

    2019-04-09

    روغن های گیاهی: استفاده روغن های گیاهی برای درمان مشکلات مربوط به مو می تواند …

    مطالبی که نوشتید خیلی عالی اما در اکثر مهمونی ها از سبزیجات و موادی که اینجا نوشته میشه غذاهای مختلف تهیه میشه اینطور باشه مراقبت و رعایت این موارد خیلی سخت میشه! راهکار چیه؟ آیا در قدیم هم همه این موارد رعایت میشده؟

    آخه قدیم که اینقد غذاها هورمونی نبوده ! واقعا ما تو این زمونه شدیم جوونای روغن نباتی ! آره الان باید رعایت کرد . قدیم غذاها نرمال بود خانم ها بنیه داشتن . به راحتی بچه سقط نمیشد . قدرت جسمانیشونم خوب بود . نه مثل جوانهای امروزه که مدام پشت میز و پشت گوشیشون نشستن !

    اتفاقا قدیم سقط و مرده زایی بیشتر بوده دوست عزیز . شما‌ پای حرف مادربزرگا بشینید میفهمید که ده شکم باردار شدن‌که فقط ۳ الی ۴ تاش سقط شدن

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

  • ادرس بیمارستان چشم پزشکی نور مطهری
  • “پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

     

    امروزه این گیاه در منطقه
    مدیترانه و اروپا کشت می‌شود. نام‌های دیگر این گیاه به صورت مرزنگوش،
    مردنگوش، ریحان داوود، مرزه گوش و… نیز شنیده می‌شود. از مرزنگوش به
    عنوان ادویه و افزودنی در انواع سوپ، گوشت، سس، سالاد و… استفاده می‌شود.
    حتی در کشور‌های ایتالیا، اسپانیا و مکزیک معمولا جایگزین آویشن و پونه
    کوهی شده است. موارد و شکل مصرف این گیاه بدین صورت است: برگ‌های تازه یا
    خشک شده، پودر آن و روغن اسانس مرزنجوش.
    دمنوش مرزنجوش در بارداری

    به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, سید جواد علوی درباره تدابیر رفع سرماخوردگی در دوران بارداری, اظهار داشت: در دوران بارداری زنان باید از مصرف غذاهای سنگین پرهیز کنند.

    به‌گفته وی شیر بادام، شیر گردو، شیر پسته، شیر خرما, شربت عسل با آب لیمو ترش تازه، عرق بهارنارنج، سکنجبین, شربت آب‌لیمو بسیار مفید است، همچنین زنان باردار در طول بارداری و زمان شیردهی باید از غذاهای بیات و مانده پرهیز کنند.

    این کارشناس طب سنتی افزود: مصرف غذاهای تازه در طول بارداری و شیردهی به سلامت بچه بسیار کمک می‌کند, مصرف غذاهای تازه و عدم‌مصرف غذاهای فریزری و سبزی‌های فریزری بسیار به تولید خون خوب کمک می‌کند. مصرف سبزی‌های خشک بهتر از سبزی‌های فریزری است.

    مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری ممنوع!!

    علوی گفت: برای رفع سرماخوردگی در دوران بارداری مصرف داروهای گیاهی ممنوع است چرا که احتمال آسیب به جنین بالاست.دمنوش مرزنجوش در بارداری

    وی ادامه داد: اگر زنان باردار در طول بارداری‌شان سرما بخورند بهتر است که کاچی از مخلوط 2 قاشق غذاخوری آرد و دو لیوان آب, یک قاشق روغن زیتون، 5 قاشق شکر، 5 قاشق گلاب، کمی دارچین و کمی زعفران اضافه کنند, آن‌قدر روی حرارت به هم بزنند تا به قوام برسد و هر نیم ساعت یک نعلبکی از این کاچی مصرف کنند.

    بخور در رفع سرماخوردگی زنان باردار بسیار اهمیت دارد

    این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: بُخور در رفع سرماخوردگی زنان باردار بسیار اهمیت دارد؛ به این ترتیب که 200 گرم تخم گشنیز، 50 گرم آویشن، 50 گرم مرزنجوش، 50  گرم پونه, 50 گرم گل خطمی همه را با هم مخلوط کنند و هر بار تقریباً به‌اندازه 5 قاشق غذاخوری در پلوپز ریخته و حدود 10 دقیقه بُخور بدهند.

    انتهای پیام/*


    دَم‌نوش[۱] نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است. روش تهیه به این صورت است که ابتدا گیاه را که به طرز صحیحی خرد شده در آب جوش می‌ریزند، سپس آن را به مدت ۵–۳ دقیقه در یک ظرف در بستهٔ شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را از کاغذ صافی یا الک با شبکهٔ ریز عبور می‌دهند.

    در ایران در سال‌های اخیر دم‌نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانوارها قرار گرفته‌است. این استقبال دلایل مختلفی دارد. برخی برای نفع درمانی از این دم‌نوش‌ها استفاده می‌کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه، آن را مصرف می‌کنند و بعضی هم به خاطر اینکه دم‌نوش را یک نوشیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

    تاریخچهٔ دم‌نوش را نمی‌توان از تاریخچهٔ گیاهان دارویی جدا کرد. اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کم‌تری ایجاد می‌کنند، اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف دم‌نوش‌ها نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد. برای نمونه مصرف گل گاوزبان ایرانی به‌تنهایی در افرادی که فشار خون بالا دارند، می‌تواند به‌شدت مخاطره‌انگیز باشد. مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف دم‌نوش‌ها هستند. در دم‌نوش‌های ترکیبی معمولاً چند گیاه جهت یک رسیدن یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، برای مثال گروهی از دم‌نوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کم‌کنندهٔ فشارخون و گروهی دیگر آرام‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند، به آرامش و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

    دم‌نوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۲] بیشتر دم‌نوش‌ها فاقد کافئین هستند.[۳]دمنوش مرزنجوش در بارداری

    به نوشیدنی ساخته شده از گیاهان دارویی و ادویه‌جات دم‌نوش گفته می‌شود.[۴]

    چای نوعی نوشیدنی است که از برگ گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. مانند چای سیاه یا چای سبز اما دم‌نوش یا چای گیاهی از برگ، گل، پوست درخت (مانند دارچین)، میوه، ریشه یا دانهٔ گیاهانی بخصوصی به غیر از کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود.[۵]

    در دم‌نوش گیاه را کمی کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت چند دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند. نوشیدنی حاصل از گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب نوعی دمنوش گیاهی است. در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای بدست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دم‌نوش است، چرا که حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می‌شود.
    بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده‌استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود.[۶]

    عرقیات گیاهی، از تقطیر اسانس ریشه، پوست یا گلبرگ گیاهان طبی در آب حاصل می‌شود، نظیر گلاب و عرق نعناع.[۷]

    از اجزای مختلف گیاه در تهیه چای استفاده می‌شود: برای نمونه:

    برگ: ریواس، گل شاه پسند، نعناعگل: اسطوخودوس، گل رز، گل بابونهدانه: رازیانه و هل
    پوست: دارچین و درخت بیدریشه: کاسنی، زنجبیل و زردچوبهمیوه: سیب، هلو، زغال اخته و غیره در تهیه دم‌نوش بکار برده می‌شود.[۵]

    دم‌نوش هر گیاه و میوه رنگی خاص به خود دارد. باید توجه داشت که در برخی موارد کشیدن خط تفکیکی بین رنگ‌های زرد و نارنجی یا قهوه‌ای کم رنگ مشکل است و با گذشت زمان رنگ چای تغییر کرده و پررنگ‌تر خواهد شد. رنگ دم‌نوش را می‌توان به رنگ‌های زیر تفکیک کرد:
    چای قرمز: نمونه چای ترش، رز، میوه گل رز
    چای زرد: بادیان رومی، یونجه، سنبل ختایی (انجلیکا)
    چای نارنجی: سرخارگل، آقطی سیاه، گلرنگ
    چای قهوه‌ای: دارچین، فرنجمشک، ماته (نوع سیاه)
    چای آبی: پنیرک، اسطوخودوس (لاوندا)، گل گندم (رنگ آبی چای فقط مدتی دوام دارد و اگر زمان زیادی از افزودن آبجوش بگذرد چای تغییر رنگ خواهد داد)[۸]

    دم‌نوش‌ها را می‌توان بر اساس خواص درمانی طبقه‌بندی کرد. برخی از خواص درمانی دم‌نوش‌ها عبارتند از:

    فرنجمشک[۹]

    دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.[۱۶] تاریخچهٔ دم‌نوش را نمی‌توان از تاریخچهٔ گیاهان دارویی جدا کرد.[۱۷]

    مصرف بیش از حد گیاهان دارویی موجب بروز عوارضی در بدن می‌شود و این تصور که گیاهان دارویی بدون عوارض است، تصور غلطی است.[۱۸]
    اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می‌کنند اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد. به‌ویژه در مورد کودکان و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد. از این‌رو در کشورهای پیشرفته نظارت دقیقی بر تولید و توزیع این گیاهان صورت می‌گیرد. برای مثال سازمان غذا و دارو آمریکا (معروف به اف‌دی‌اِی FDA) همان شروط مربوط به داروهای شیمیایی را برای گیاهان دارویی نیز در نظر می‌گیرد. در زیر به برخی از این اصول در مورد تهیه، نگه‌داری و مصرف این گیاهان اشاره شده‌است:

    در کشور ژاپن برای بسته‌بندی دم‌نوش‌ها شرایط زیر مقرر شده‌است: ذکر کشور محل کشت یا برداشت گیاه، ذکر نام علمی گیاه، ذکر قسمت مورد استفادهٔ گیاه از قبیل: گل، برگ، ریشه و غیره و ذکر تاریخ انقضای مصرف.[۲۱]

    مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف دمنوش هستند.[۱۹] در هنگام بارداری، بسیاری از گیاهان مورد استفاده در دم‌نوش می‌تواند مضر باشد. حتی ممکن است در اوایل حاملگی، احتمال سقط یا وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. برخی از این دم‌نوش‌ها مضر عبارتند از: یونجه، توت مار، افدرا، چای ترش، کاوا، علف لیمو، ریشه شیرین بیان، مریم گلی، برگ گزنه، گل ساعتی، بابونه رومی، رزماری، ساسافراس، نخلک اره‌ای و بومادران معمولی[۲۲] همچنین نوشیدن چای زعفران، چای دارچین، چای جوز هندی، چای زردچوبه، سنبل خطایی، پنجه گربه، مامیران بزرگ، پای خر، هماور، سنای اسکندریه، دکمه طلایی، پنج انگشت، چریش، گل شاه‌پسند، چای زرشک، بابونه گاوی، بابونه آلمانی، شنبلیله، چای پونه، درمنه، مر حجازی، انجدان رومی، افسنتین، تمشک قرمز (برگ تمشک قرمز فقط در چند ماه اول ممنوع است. در ماه‌های آخر به سهولت زایمان کمک می‌کند)[۲۳] و چای یاسمین در هنگام حاملگی مجاز نیست.[۲۴]

    جهت ازدیاد شیر مادر بعد از زایمان، رازیانه (معروف‌ترین داروی طبیعی به منظور افزایش شیر مادر به‌شمار می‌رود)، زیره، قاصدک، برگ تمشک قرمز، خار مریم، شنبلیله، شوید و بادیان رومی توصیه می‌شود.[۲۵]

    مصرف داروهای گیاهی به اعتقاد پزشکان، عوارض نهفته‌ای دارد که برای مردم مشخص نیست و به همین دلیل، مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند که مصرف این داروها روند بهبودی را سریع‌تر می‌کند. در همین حال برخی از بیماران نیز با مصرف داروهای گیاهی در دوران بیماری، درمان اصلی را به تعویق می‌اندازند. برخی گیاهان دارویی بسیار قوی یا سمی هستند و می‌توانند باعث از کارافتادگی کبد و حتی مرگ مصرف‌کننده شوند.[۲۶] برای نمونه تداخل دارویی برخی از گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی ممکن است باعث افزایش خون‌ریزی شود. داروهای ضدانعقاد از قبیل: آسپرین یا وارفارین، از تشکیل لخته خون در داخل عروق جلوگیری می‌کند و بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. هنگامی که این داروها با گیاهان دارویی و مکمل‌ها ترکیب شوند، می‌توانند اثر ضدانعقادی را تشدید کرده و باعث افزایش خون‌ریزی شوند. برخی از دمنوش‌ها که با آسپرین و وارفارین تداخل ایجاد می‌کنند، عبارتند از: آلوئه‌ورا، بابونه، مریم گلی، گل مینا، سیر، زنجبیل، جینکو، جینسینگ و نخلک اره‌ای. بنابراین هنگام استفاده از آسپرین و وارفارین و دیگر ضد انعقادها لازم است با پزشک در مورد مصرف دمنوش مشورت شود.[۲۷]

    در آمریکا مصرف گیاهان دارویی در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌است. محبوبترین دم‌نوش‌ها در آمریکا به ترتیب عبارتند از: بابونه آلمانی (کامومیل)، سنای اسکندریه، زنجبیل، سر خار گل، قاصدک، کاوا، شیرین بیان، نارون قرمز، ریحان مقدس و شنبلیله[۲۸]

    بر اساس تحقیقی که از طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد شایعترین گیاهان دارویی خریداری شده از عطاری‌ها در شهر تهران در سال ۱۳۸۷ انجام شده‌است، شایعترین گیاهان خریداری شده از عطاران که به صورت دمنوش نیز بکار می‌روند عبارتند از: گل گاوزبان ایرانی، سنبل الطیب، بنفشه، کاسنی، شاه تره، آویشن، پنیرک، گل ختمی، دارچین و زنجبیل.[۲۹]

    مواد شیمیایی گیاهی[یادداشت ۱] که قابل حل در آب هستند و در دم‌نوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:[۳۳]

    روش تهیه دم‌نوش به این صورت است که ابتدا روی گیاه که به طرز صحیحی خرد شده آب جوش می‌ریزند، سپس آن را به مدت ۵–۳ دقیقه (در صورت استفاده از برگ یا گل)[۳۵] در یکی ظرف در بستهٔ شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را از کاغذ صافی یا الک با شبکهٔ ریز عبور می‌دهند.[۳۶] در صورتی که از قسمت‌های سفت گیاه مانند ریشه یا میوه برای دمنوش استفاده شود، توصیه می‌شود که پس از خرد شدنِ ریشه یا میوه، حدود ۷ دقیقه در درون ظرف سربسته باقی بماند.[۳۷]

    دمنوش را می‌توان به صورت چای گیاهی کیسه‌ای، گیاه یا میوه خشک شده، گیاه تازه یا چای سرد (با یخ) درست کرد. طرز تهیه دم نوش چای سرد مانند نوع بدون یخ دمنوش است با این تفاوت که مقدار آبجوشی که بر روی گیاه ریخته می‌شود یک سوم تا یک چهارم میزان بدون یخ است و محلول غلیظ‌تر است. بعد از ریختن آب جوش، محلول چند بار بهم زده شده و در ظرفی دردار مدتی به حال خود رها گذاشته می‌شود. هنگامی که مایع حرارت خود را از دست داد مایع از داخل ظرف در بسته به درون یک لیوان حاوی یخ ریخته می‌شود.[۳۸] در صورت استفاده از گیاه تازه چای زیباتر به نظر می‌آید اما از نظر داشتن خواص دارویی گیاه خشک شده به مراتب خواص بیشتری نسبت به گیاه تازه دارد.[۳۹]

    وسایلی که استفاده از آن برای تهیهٔ دمنوش معمول است، عبارتند از:

    کنگر فرنگی دارای اثر مدر، صفرا آور، پائین‌آورنده کلسترول خون و پائین‌آورندهٔ چربی خون بوده و در درمان علامتی برخی از بیماری‌های کبدی و اختلالات گوارشی (نظیر سوء هاضمه و تهوع) یا به منظور کاستن چربی و کلسترول خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن در اختلالات کبدی نظیر یبوست‌های ناشی از عدم دفع صفرا، وجود صفرا در خون، ورم روده، پیدایش تخمیرات و مسمومیت‌های ناشی از عدم دفع مواد از روده، قولنج‌های کبدی، سنگ‌های صفراوی استفاده به عمل می‌آید. در بیماری‌هایی نظیر آنژین، گریپ و تب‌های گرمسیری موجب دفع سموم از بدن بیمار از راه ادرار و بهبود بیماری می‌شود. کنگر فرنگی در رفع ورم حاد و مزمن کلیه و مسمومیت‌های ناشی از عدم دفع ادرار، خارش اطفال و غیره اثرات رضایتبخش دارد همچنین به عنوان مقوی معده، کم‌کنندهٔ قند خون و در دفع سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد.[۱۰۲]

    در دم‌نوش‌های ترکیبی معمولاً چند گیاه جهت یک رسیدن یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، برای مثال گروهی از دم‌نوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کم‌کنندهٔ فشارخون و گروهی دیگر آرام‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند به آرامش و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.[۱۶۱]

    برخی از گیاهان دارویی از قدیم با هم مخلوط می‌شدند. این مخلوط می‌تواند اثرات تقویت‌کننده داشته باشد ضمن اینکه مخلوط کردن، سبب می‌شود برخی عوارض جانبی نیز کم یا حذف شود اما مخلوط کردن خودسرانه و بدون مطالعه، ممکن است باعث تداخل گیاهان دارویی شده و عوارض جانبی این گیاهان را افزوده یا حتی مخلوط کردن آن‌ها سبب از بین رفتن برخی خواص یا ایجاد یک سمیت جزئی یا شدید شود.[۱۶۲] نمونهٔ اثرات تقویت‌کننده دو گیاه دارویی مخلوط بابونه آلمانی و گل ساعتی است. بابونه آلمانی ضد التهاب، مسکن، معرق و آرامبخش است همچنین گل ساعتی خواص آرامبخشی دارد. ترکیب این دو خواص آرامبخشی را افزایش داده در بهبود بی خوابی مؤثر است. نمونهٔ دیگر چای ترش حاوی اسید سیتریک بوده میوه گل رز مقادیر زیادی ویتامین ث دارد ترکیب این دو در دمنوش باعث تسریع و جذب بهتر ویتامین ث توسط عمل اسید سیتریک خواهد شد.[۱۶۳]


    به‌لیمو درختچه‌ای بومی جنوب آمریکا است و در آفریقا شمالی، اروپای جنوبی و شمال ایران کشت می‌شود. به‌لیمو به طور سنتی برای درمان انواع سرماخوردگی‌ها، تب، آسم، کولیک، اسهال، سوء هضم، عصبانیت و بی‌خوابی استفاده شده است. به دلیل عطر مشابه ‌لیمو، برگ‌های به‌لیمو به طور سنتی به صورت انواع دمنوش برای ویژگی‌های هضم‌کننده، ضداسپاسم، تسکین دهنده و ضدتب استفاده می‌شوند. برگ‌های به‌لیمو برای طعم دهندگی نوشیدنی‌ها و ادویه آشپزی استفاده می‌شوند. مطالعات داروشناسی مدرن نشان داده‌اند که برگ‌های این گونه ویژگی‌های ضداسپاسم، هضم‌کننده، تسکین‌دهنده، ضدتب و اشتها‌آور دارند. بیشتر ویژگی‌های داروشناسی به‌لیمو به روغن ضروری غنی از ترکیبات فنولیک – “فنیل پروپانوئیدها” و “فلاون‌های گلیکوزیله” – نسبت داده شده‌اند. ورباسکوزید، فراوان‌ترین ترکیب فنیل پروپانوئید گلیکوزیدِ به‌لیمو ویژگی بیولوژیکی بسیاری از جمله عملکردهای آنتی اکسیدان، ضدباکتری، ضدتومور و ضدقارچ دارد. با توجه به کاربردهای درمانی و غیردرمانی گسترده‌‌ی به‌لیمو، مصرف به‌لیمو در طول بارداری ممکن است بسیار اتفاقی باشد. اما اطلاع درباه ایمنی به‌لیمو در دوران بارداری هنوز در متون علمی یا سنتی ارزیابی نشده است. در سال 2016 مطالعه‌ای با هدف تشخیص اثر عصاره آبی به‌لیمو بر نتیجه بارداری در موش انجام و نتایج آن در مجله Avicenna Journal of Phytomedicine منتشر شد. نمونه مورد آزمایش (موش) در زمان بارداری، به طور داخل صفاقی، دوز 0/5 گرم بر کیلوگرم در روز، عصاره آبی به‌لیمو یا کنترل را در طول اورگانوژنز (مرحله‌ای از تکامل جنین) دریافت کرد. وزن بدن مادر در طی بارداری اندازه‌گیری شد. ناهنجاری‌های خارجی و ناهنجاری‌های اسکلتی آزمایش شدند. هیچ اختلاف معنی‌داری بین میانگین وزن مادر در طول بارداری بین دو گروه (دریافت کننده عصاره آبی به‌لیمو و کنترل) مشاهده نشد. همچنین، هیچ اختلاف معنی‌داری بین میانگین تعداد لانه‌گزینی، جنین‌های زنده و سقط جنین بین دو گروه مشاهده نشد. میزان همه نوع ناهنجاریِ مورد آزمایش کم و مشابه گروه کنترل بود. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف متعادل به‌لیمو به عنوان یک دم‌کرده یا چای به نظر می‌رسد برای استفاده در دوران بارداری ایمن باشد و اثرات سمی بر تکامل جنین موش ندارد.       

     

    سبد محصولات تولیدی نیوشاداریان گستره وسیعی از انواع چای های سبز و سیاه مخلوط با ادویه ها و گیاهان طبیعی، دمنوش های گیاهی و همچنین پودرهای قهوه است که با برند تجاری «نیوشا» تولید می شوند. این محصولات در سطح فروشگاه ها یافت نمی شوند و فقط به شکل مستقیم از طریق شبکه توزیع بازاریابی شبکه ای نیوشانیک و نمایندگان مستقل آموزش دیده به مصرف کنندگان معرفی و ارائه می شوند. دمنوش مرزنجوش در بارداری

    تولید محصولات خوراکی و آشامیدنی، تابع قوانین کشوری است که محل تولید محصولات در آنجا قرار دارد. محل تولید و بسته ­بندی نهایی محصولات نیوشا کشور ایران است و کارخانه نیوشا واقع در شهرک صنعتی نصیرآباد تهران طبق ضوابط قانونی مقرر شده، مجوزهای زیر را اخذ نموده است:

    «پروانه بهره­ برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران»: این پروانه نشانگر قانونی بودن فعالیت شرکت از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است.

    «پروانه بهره­ برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران»: این پروانه نشانگر انطباق محل تولید محصولات شرکت با اصول ایمنی و بهداشتی از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

    «پروانه استاندارد صادره از سازمان ملی استاندارد ایران»: این پروانه مختص «مخلوط ‎های چای» نیوشا است و از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر شده است. این مجوز در گروه محصولات دمنوش‌ها وجود ندارد چراکه سازمان ملی استاندارد ایران هنوز برای دمنوش استانداردی مقرر نکرده است.

    کارخانه‌های موادغذایی و آشامیدنی بعد از اینکه مجوزهای مربوط به محل تولید را دریافت کردند باید برای مجوز تولید هر يك از محصولات خود نیز به صورت جداگانه اقدام کنند. در همین راستا، نیوشا برای تک تک محصولات خود، «پروانه بهداشتی ساخت» دریافت کرده است. این پروانه نشانگر انطباق محتویات و فرمولاسیون هر محصول با ضوابط و معیارهای تعریف شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران است.

    موارد فوق مجوزهایی هستند که براساس قوانین داخلی، هر شرکتی قبل از شروع فعالیت و تولید محصول، باید آنها را دریافت کند اما برای فعالیت در بازارهای بین ­المللی، این مجوزها کافی نیستند. در عرصه بین‌المللی، استانداردها و ضوابطی تحت عنوان ایزو (ISO) تعریف شده‌اند؛ شرکت‌هایی که قصد فعالیت بین­ المللی دارند، باید خود را با این ضوابط و استانداردها منطبق نمایند و توسط شرکت­های معتبر و تأیید شده مورد ممیزی و ارزیابی قرار بگیرند. نیوشا موفق به اخذ گواهینامه‌های بین­المللی از شرکت TÜV NORD آلمان شده است که توسط مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) و DAkkS آلمان در سطح بین ­المللی اعتباردهی شده‌اند و از طریق وب‌سایت‌های مراجع صادرکننده قابل پیگیری هستند. این گواهینامه‌ها شامل موارد زیر هستند:

    «استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2015)»: این استاندارد شرکت را موظف می‌کند تا ارتباط مطلوبی بین واحدهای مختلف سازمان ایجاد کند تا از این راه، کیفیت محصولات و خدمات را بالاتر ببرد.

    «استاندارد سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ISO 22000:2005))»: این استاندارد، دستورالعمل‌ها و الزامات مديريت سلامت و ایمنی محصولات را تعریف کرده است و شرکت موظف است از طریق پیروی از دستورالعمل‌ها و رعایت الزامات تعریف شده، سلامت و کیفیت محصول نهایی ارائه شده را تضمین نماید.

    «استاندارد HACCP»: این استاندارد در واقع یکی از الزامات و زیرمجموعه­ های استاندارد ISO 22000 است. این استاندارد، نقاط بحرانی و مشکل آفرین در فرایند تولید را شناسایی می‌کند و با پیش‌بینی روش­های کنترلی، شرکت را ملزم می‌کند تا محصولات را به شکلی تولید و کنترل کند که کوچکترین خطری برای سلامت مصرف­کننده ایجاد نکند.

    شماره و نماد این پروانه‌‎ها و مجوزها روی تک تک محصولات درج می‌شوند. ضمن آنکه تصویر این پروانه‌ها در وب‌سایت شرکت قرار داده شده و مشاوران فروش‌ و مصرف­ کنندگان می‌توانند با رجوع به سایت شرکت، آنها را مشاهده نمایند.

    «پروانه کسب بازاریابی شبکه ­ای»: شرکت پارس نیوشانیک به عنوان نماینده انحصاری توزیع و فروش محصولات نیوشا، مجوز فروش محصولات از طریق شبکه ­ای از نمایندگان فروش را در سال 1391 از مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور اخذ نمود؛ نشان مربوطه در صفحه اصلی وب‌سایت شرکت قابل مشاهده است.

    «نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره»: نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) صادر می­شود و هدف از اعطای آن، اعتماد‌سازي و رسميت بخشیدن به فعاليت کسب و کار‌های اینترنتی است.

    روی بسته‌ کلیه محصولات نیوشا، در قسمتی به نام «محتویات»، جزئیات مواد و اجزاء تشکیل­ دهنده آن محصول اعلام شده است.

    برای نتیجه‌گیری مطلوب، هر فرد باید محصولات را متناسب با نیاز و مزاج خود مصرف کند. نیوشا معتقد است برای بالا بردن ضریب تأثیر محصولات، آنها باید براساس وضعیت جسمی و سبک زندگی خاص هر فرد، مصرف شوند و به همین علت، این شرکت برای فروش محصولات از روش فروش مستقیم چندسطحی استفاده می‌کند. مهمترین ویژگی فروش مستقیم این است که از طریق آن، مصرف­ کننده متناسب با دغدغه‌ها و نیازهای خاص خود، پکیجی از محصولات را دریافت خواهد کرد.

    مغازه‌ها و فروشگاه‌ها دانش و امکان ارائه مشاوره در زمینه مصرف محصولات به تک تک خریداران را ندارند. شرکت نیز امکان مشاوره و ارائه خدمات مستقیم به تعداد زیاد مشتریان را ندارد و این موضوع را به صورت انحصاری به مشاوران فروش مستقل عضو شرکت واگذار نموده است. بنابراین، خرید محصولات نیوشا از سوی مشتریان صرفاً از طریق «مشاوران فروش مستقل» امکان­پذیر است و فروش محصولات نیوشا در فروشگاه‌ها برخلاف قوانین نیوشا است و اقدام به آن از سوی مشاور فروش، طبق آیین‌نامه اجرایی شرکت تخلف محسوب می‌شود.

    محصولات نیوشا فقط از طریق نمایندگان فروش و به طور انحصاری از طریق بازاریابی شبکه ای به فروش می رسند. ضمن آنکه خرید از نماینده ی فروش ما به نفع شماست زیرا حجم سفارش های کم، شامل تخفیف و ارسال رایگان نیستند. پس از یافتن نماینده محصولات نیوشا  و تماس با وی، می توانید نسبت به سفارش گذاری اقدام نموده و در هر کجای ایران محصولات ما را دریافت نمایید.

    دمنوش مرزنجوش در بارداری
    دمنوش مرزنجوش در بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *